Kampeerauto’s: voor het eerst meer occasies dan nieuwe ingeschreven
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, maakt de balans op na de zomer van 2024: “De markt van de nieuwe kampeerauto’s is tijdens de afgelopen 9 maanden licht gezakt (-2,7% tot 4.807 eenheden). Na de lockdowns van 2020 kenden we absolute inschrijvingspiek in 2021 en sindsdien gaat de markt van de nieuwe campers er elk jaar een beetje op achteruit. Wel is die terugval minder dan we voorspeld hadden, de markt houdt dus relatief goed stand. In de showrooms horen we dat er nog steeds een flinke interesse is en dat er veel nieuwe instromers zijn. Wel zien we een verschuiving in de markt: de camperbussen verliezen aan populariteit terwijl de grotere (half-)integralen het goed doen, wat duidt op een verschuiving in het cliënteel.
Daarnaast zien we dat de tweedehandsmarkt ook dit jaar alweer een zeer sterke groei kende: +18,6% tot 5.301 eenheden, waardoor 2024 het eerste jaar is geworden waarin er meer occasies dan nieuwe campers zijn ingeschreven in België. Dit wijst op een blijvende interesse in de steeds groeiende campermarkt, die wordt geholpen door een aanzienlijk aanbod occasies op de markt omdat er minder tweedehandse campers zijn uitgevoerd naar Nederland. De occasies zijn deels ook zo sterk in trek omdat de prijzen van nieuwe modellen fors zijn gestegen in de afgelopen jaren.
Zo is het totale park sinds 2017 gegroeid met +30,1% tot 83.227 kampeerauto’s.
Een beetje onverwacht blijkt dat heel wat mensen die tijdens Corona soms ‘impulsief’ een camper hebben gekocht, trouw blijven aan deze vakantiemodus. We denken dus dat de totale markt van nieuwe en occasie kampeerauto’s nog groeipotentieel heeft voor de komende jaren. Zeker omdat deze voertuigen lang kunnen meegaan indien ze correct worden onderhouden en gestald. Zo hebben zowel de eerste als de volgende eigenaars jarenlang plezier van hun aankoop.”
Vraag naar nieuwe kampeerauto’s verschilt sterk tussen de segmenten
Verschillende producenten van vans en kampeerauto’s hebben zich gestort op het segment van de camperbussen maar dat segment verliest stevig. Anderzijds winnen grotere segmenten. Enkele kampeerautospecialisten geven verdere toelichting.
Dirk Van Eyck (Dicar): “De lichte daling van dit jaar is vooral toe te schrijven aan de mindere interesse voor de zogenaamde camperbus. Die waren de laatste jaren enorm populair geworden waardoor verschillende fabrikanten zich op dit segment hebben gesmeten, maar door een tanende interesse is er nu een overaanbod. Kortom, het lijkt ons dat dit segment na enkele succesvolle jaren over zijn hoogtepunt heen is. Dat merken we trouwens in heel Europa. Maar andere segmenten zoals die van de integralen en half-integralen doen het dan wel goed. Zij spreken een ander cliënteel aan, namelijk van ietwat oudere mensen die al langer met de camper op reis gaan. Wel zien we dat mensen minder snel overschakelen naar een nieuwe camper omdat de prijzen sinds de Corona-crisis zijn gestegen. Dat verklaart ook het succes van de (jonge) occasies, die nu ruim voorradig zijn op de Belgische markt – daar waar ze vroeger vaak naar Nederland werden uitgevoerd.”
Caroline Rogge (Caravaningcenter): “We mogen dit jaar als kleinere speler op de markt zeker niet klagen over de interesse voor de kampeerauto’s. Dat ligt wel anders bij de caravans. Door de opkomst van de elektrische wagens en hun beperkt sleepvermogen, stappen steeds meer klanten over van de caravan naar de camper, vooral wie over een grotere en zwaardere caravan beschikt. Dat zijn vaak mensen die de overstap doen naar een camperbus, zeker indien ze slechts met 2 personen in het gezin zijn. Daarnaast zien we dat wat oudere koppels vaak grotere, nieuwe kampeerauto’s kopen. Zij doen dat dan niet alleen voor eigen gebruik, maar ook omdat hun volwassen kinderen dan met deze camper op vakantie kunnen trekken. Aan de andere kant merken we ook nieuwe instromers op de markt en die richten zich vaak tot de occasies, enerzijds uit budgettaire overwegingen maar anderzijds ook om het risico wat te beperken voor het geval deze manier van reizen hen niet zou bevallen. Voordeel van de occasies is niet alleen de lagere prijs maar ook dat die tweedehands campers vaak erg volledig zijn uitgerust.”
Daar waar we vorig jaar dachten dat de nieuwmarkt er potentieel zo’n 500 exemplaren op achteruit zou kunnen gaan, is de daling veel beperkter dan voorspeld (slechts 131 stuks).
Oorzaken van een dalende verkoop moeten we zoeken in de gestegen prijzen van de kampeerauto’s in combinatie met de toegenomen intrestvoeten op leningen waardoor impulsaankopers, twijfelaars en mensen met een beperkter budget afhaken. Anderzijds wordt een deel hiervan opgevangen door tweedehandsaankopen. In de nieuwmarkt is het alvast hoopgevend dat de wat duurdere segmenten het goed doen, dit zijn vaak doorwinterde kampeerders.
Tweedehandsmarkt neemt de overhand
In tegenstelling tot wat men had kunnen verwachten, zijn redelijk wat ‘Corona-instappers’ de camper trouw gebleven. Dank zij de blijvend hoge interesse van zowel nieuwe instromers als van bestaande kampeerauto’seigenaars die een groter of een kleiner model zoeken, blijft de tweedehandsmarkt jaar na jaar aan een gestaag tempo groeien. In die mate dat in 2024 het aantal inschrijvingen van tweedehandse campers hoger ligt dan nieuwe.
De tweedehandsmarkt wordt nog goed aangevuld dank zij enerzijds een aantal mensen die afhaken en anderzijds door campers die vrijkomen op de tweedehandsmarkt bij de aankoop van een nieuw model. Het is ook een goede zaak dat er meer voertuigen in eigen land blijven en er minder naar het buitenland (vooral Nederland) vertrekken. Daardoor is het totale Belgische kampeerautopark sinds 2017 gestegen tot 83.227 eenheden.
McLouis steekt Volkswagen voorbij, camperbussen vallen terug
Op de nieuwmarkt heeft VW de eerste plaats moeten afstaan aan McLouis.
Het is wel zo dat op modelniveau de VW California het meest populaire model blijft maar er zijn er dit jaar (420 eenheden) maar ongeveer half zoveel van ingeschreven ten opzichte van de eerste negen maanden in 2023 (804). Dat komt door een generatiewissel van de California dit jaar, maar constatatie is alvast dat de camperbus modellen in het algemeen veel aan populariteit hebben ingeboet in het afgelopen jaar. Dat hadden we vorig jaar precies zo voorspeld: [quote uit persbericht 2023: ‘Het succes van deze ‘camperbusen’ heeft ook de andere fabrikanten zoals Ford en Mercedes aangezet tot extra productie waardoor het aanbod op deze ‘pcamperbus’-markt stilaan oververzadigd raakt, ondanks de voordelen van dit concept zoals de mogelijkheid om ze in te zetten als tweede voertuig in het gezin’.
Dat verklaart meteen ook waarom McLouis het leidende merk is geworden met 460 nieuwe inschrijvingen, voor VW (443 stuks) dat op zijn beurt op de hielen wordt gezeten door Benimar (439 inschrijvingen). Een eind verderop in het klassement vinden we Adria (320 ex.) en Roller Team (305 ex.).
Op de occasiehandsmarkt blijft VW op omdat de California daar nog wel erg in trek blijft. Op een ruime afstand volgen dan McLouis, Benimar, Chausson en Mercedes.
Niesmann+Bischoff nodigt u uit Open dag in de fabriek
Op 9 en 10 november kun je een kijkje nemen achter de poorten van onze camperproductie.
Polch, oktober 2024, Op 9 en 10 november gaat ons populaire evenement naar de volgende ronde en kunt u de thuisbasis van iSmove, Arto en Flair ontdekken, evenals de fabriek van onze camperproductie.
Met de marktintroductie van de nieuwe Arto – de eerste liner op basis van de Mercedes Sprinter – hebben we ons doel bereikt: ons productassortiment is nu volledig in de nieuwe Niesmann+Bischoff-look. In alle drie de modellen bieden we een uitstekend design, de hoogste technische kwaliteit en individualiteit. Met meer dan 69.120 opties kunt u uw eigen Niesmann+Bischoff samenstellen.
De voorpret van de opening van de fabriekspoorten is groot, dus we verwachten een hoog aantal bezoekers. De verwachte gastenlijst is internationaal – naast bezoekers uit de regio en Duitsland worden ook gasten uit Nederland, België, Frankrijk, Groot-Brittannië, Oostenrijk en Zwitserland verwacht.
Ook het programma is hierop afgestemd. Rondleidingen door ons bedrijfsterrein en onze productie in verschillende talen stellen al onze gasten in staat om visuele en informatieve inzichten te krijgen. Naast de reeds gepresenteerde logistieke hal en ons zonnepark blijven we investeren in onze locatie in Polch. Nog niet klaar, maar al wel geïntegreerd in onze fabrieksrondleiding is de uitbreiding van onze servicehal. Daarnaast komen er diverse informatiestands van onze leveranciers, klantenclubs en gezellige campings in onze hallen.
Om te beginnen gaat onze feesttent op vrijdag van 17.00 tot 22.00 uur voor u open. Onze gastheer en gastvrouw en zijn team kijken uit naar uw bezoek. Op zaterdagavond bekroont de band "Münchner Zwietracht" de dag met muzikale hoogtepunten die een uitbundige sfeer beloven. Verfrissende drankjes en heerlijk eten worden het hele weekend goed verzorgd.
Aangezien het zonnepark en de verandering in het industriegebied de parkeerplaatsen hebben geminimaliseerd, hebben we met onze geweldige buren gesproken. Naast onze eigen parkeerplaats op het fabrieksterrein hebben we August-Horch-Straße, van Trimbser-Straße tot de kruising van Rudolf-Diesel-Straße/Heinz-Gries-Straße, naast ons bedrijfsterrein, evenals de werknemersparkeerplaats van de firma Swiss Life Asset Managers in Robert-Koch Straße, tegenover onze hoofdingang, als verdere parkeerplaatsen voor het weekend. Beide zones zijn beschikbaar van vrijdag 08.11 vanaf 16 uur tot zondag 10.11 om 16 uur. Het is helaas niet mogelijk om parkeerplaatsen of elektriciteitsaansluitingen te reserveren.
Carthago campers in modeljaar 2025: superlichte C1-tourer en nieuwe slanke lichtgewicht C2-tourer-serie
Carthago C1-tourer I/T: campers met geoptimaliseerd gewicht in de premiumklasse
De nieuwe Carthago C2-tourer I op Sprinter: een echte smartliner
Carthago chic c-line I/T: Facelift voor het topmodel superior
Carthago chic e-line/s-plus: de aantrekkelijke chic e-line nieuwe generatie
Carthago liner-for-two: pure luxe en comfort – ook voor het seizoen 2025
Carthago start het modeljaar 2025 met een waar vuurwerk aan innovaties. De grootste fabrikant van premium campers in Europa presenteert de compleet nieuwe C2-tourer-serie als een uitmuntende innovatie met geïntegreerde lichtgewicht campers op basis van de Mercedes-Benz Sprinter en een opnieuw ontworpen gezicht. Met zijn innovatieve veranderingen is het een echte SMART LINER. De C2-tourer behoort tot de familie van de vorige c-tourer, die fundamenteel werd herzien en geherstructureerd met het oog op de kwestie van het gewicht. Het resultaat is de C1 tourer, die tot 100 kilogram aanzienlijk lichter is dan de voorgaande modellen. De nieuwe generatie chic e-line gaat het nieuwe modeljaar in met een compleet nieuw exterieurdesign. De chique c-line superior van Fiat Ducato krijgt een facelift. De geïntegreerde modellen van het nieuwe modeljaar zijn te herkennen aan het verchroomde, zelfverzekerde ‘C’-logo op de radiatorgrille.
C1Tourer Zitgroep
Carthago C1-tourer I/T: campers met geoptimaliseerd gewicht in de premiumklasse
De C1-tourer – voorheen c-tourer – opent de deur naar de wereld van de premium campers van Carthago. Het gevarieerde aanbod bestaat uit semi-integrale en integrale voertuigen op basis van Fiat Ducato en Mercedes-Benz Sprinter. Voor modeljaar 2025 gaat de voormalige c-tourer een nieuwe fase in. Met diverse gewichtsverlagende maatregelen reduceert Carthago het gewicht van campers drastisch. Dit resulteert tegelijkertijd in een herstructurering van het programma met nieuwe gewichts- en uitrustingsvarianten in de modellijn C1-tourer “lichtgewicht 3,5 t” en “comfort 4,2 t” en de volledig nieuwe tweede modellijn C2-tourer “lichtgewicht 3,5 t” en “ comfort 4,2 t”.
De Carthago-ontwikkelaars hebben alle modellen van de vorige c-tourer holistisch bekeken en een verscheidenheid aan lichtgewichtconstructiemogelijkheden geïdentificeerd, van het chassis tot de meubeldetails. Het resultaat is een gewichtsbesparing van maximaal 100 kilogram voor de nieuwe generatie, afhankelijk van het model. Zonder in te boeten aan de bijna spreekwoordelijke Carthago-eigenschappen op het gebied van kwaliteit en comfort. Dit resulteert in de mogelijkheid om alle C1-tourer lichtgewicht 3,5 t voor vier personen met een rijbewijsvriendelijk en voordelig toegestaan totaalgewicht van 3,5 ton te registreren. Dit met praktische apparatuur, waarvan sommige zelfs meer dan zeven meter lang zijn. Voorbeeld: De C1-tourer I 143 KB-LE lichtgewicht 3,5 t op een Fiat Ducato wordt geleverd met uitgebreide comfortuitrusting met automatische transmissie, luifel, satellietsysteem, basis pluspakket, mediapakket en chassis pluspakket inbegrepen. Lichtmetalen velgen zijn goedgekeurd met een toegestaan totaalgewicht van 3,5 ton voor vier personen.
Bovendien krijgen de C1-tourer I/T 145 RB-LE en 149 RB-LE modellen de elegante, nieuwe, dynamisch vormgegeven achterkant met gebogen hoekstijlen en opvallende achterlichten in de typische C-branding van het premiummerk. Afhankelijk van het model zijn er voor alle C1 tourer I/T “lichtgewicht 3,5 t” en “comfort 4,2 t” twee stijlwerelden met verschillende meubeloppervlakken beschikbaar.
Enkele bedden met comfortabele matrassen
De C1 tourer-modellijn bestaat uit zeven integrale campers op basis van Fiat Ducato en Mercedes-Benz Sprinter, van de C1-tourer I 141 KB-LE tot de I 145 RB-LE superior. Er zijn ook zes gedeeltelijk geïntegreerde voertuigen op de Ducato en
Sprinter van de T 143 KB-LE tot de T 150 RB-QB. Ze bestrijken een lengte van 6,67 tot 7,61 meter.
Als maximaal laadvermogen en de hoogste uitrusting gewenst zijn, ligt de focus op de Carthago C1-tourer I/T “comfort 4,2 t” met een toegestane totaalmassa van 4,2/4,25 ton. Deze modellijn omvat 13 geïntegreerde en elf gedeeltelijk geïntegreerde campers op de Ducato en Sprinter.
De nieuwe Carthago C2-tourer I op Sprinter: een echte SMART LINER
De nieuwe Carthago C2-tourer, geïntegreerd op het chassis van de Mercedes-Benz Sprinter met AL-KO verlaagd frame, zet duidelijke accenten zowel in de grote succesvolle Carthago c-tourer-familie als in de gehele competitieve omgeving. De nieuwe serie bestaat geheel uit integrale campers. Met een carrosseriebreedte van slechts 2,17 meter zijn ze precies tien centimeter slanker dan de klassieke C1-tourer. Voordeel: de slanke taille bespaart ook belangrijke kilo's in de gewichtsklasse van 3,5 ton. Dankzij de intelligent aangepaste meubelconstructie komt het ruimtegevoel overeen met de bredere modellen van de C1 Tourer. Carthago spreekt daarom ook van de ‘Smart Liner-klasse’. De schalen laten zien hoe slim de nieuwe C2-tourer I is. De slanke opbouw geeft Carthago, samen met de overige gewichtsmaten, de mogelijkheid om geïntegreerde campers op Sprinter-chassis met een lengte van ruim zeven meter als “lichtgewicht 3,5 t”-modellen met een toegestaan totaalgewicht van 3,5 ton aan te bieden.
Handig ingerichte keuken
Opvallend aan de nieuwe C2-tourer I op Sprinter is het compleet nieuwe neusmasker. Het zeshoekige radiatorrooster met vijf opvallende dwarsbalken valt op als centraal kenmerk. In het middengedeelte is de nieuwe C-branding van Carthago onmiskenbaar zichtbaar. Het radiatormasker gaat zijdelings over in het koplamphuis. Onder de koplampen onderstrepen designelementen links en rechts de krachtige uitstraling. De bumperspoilerlippen vormen een eenheid met de nieuwe, dynamisch gevormde wielkastafdekkingen. In tegenstelling tot eerdere modellen hebben de A-stijlen nu een krachtig, hoekig ontwerp aan de onderkant van de boeg. Bovenaan zwaaien ze elegant het dak in. Typisch Carthago: vorm gaat altijd gepaard met functie: het nieuwe strikmasker bespaart gewicht ten opzichte van het vorige masker.
De nieuwe Carthago C2-tourer I begint met vijf populaire plattegronden, beginnend met een lengte van iets meer dan zeven meter. Afhankelijk van het model zijn ze verkrijgbaar in de versies ‘lichtgewicht 3,5 ton’ of ‘comfort 4,2 ton’, en bij de meeste modellen is er zelfs keuze.
C2 Tourer Comfort zetels rond de tafel
Carthago chic c-line I/T: Facelift voor het topmodel superior
Het is het centrum van de Carthago-wereld en een deuropener voor de Carthago Liner-premiumklasse: Carthago heet chic c-line, chic c-line heet Carthago. De stabiele basis van de al lang bestaande succesvolle serie is de unieke combinatie van comfort en kwaliteit, evenals fijne technologie en enorme variëteit. Zes plattegronden, de basisvoertuigen Fiat Ducato en Mercedes-Benz Sprinter met twee en drie assen, elk met een verlaagd AL-KO-chassis, afgerond met de exclusieve ‘superior’-versies - dat alleen al resulteert in 20 integraalmodellen van 7,39 tot 8,78 meter lengte. Geflankeerd door de exclusieve Carthago chic c-line T. Twee plattegronden, twee basisvoertuigen – een aanbod op maat voor de topklasse van halfintegrale campers.
De topmodellen chic c-line I superior op Fiat Ducato staan centraal bij de seizoenswisseling. Opvallend is het nieuwe radiatorrooster met zes verchroomde dwarsbalken. De nieuwe, extra hoge voorruit zorgt voor het beste zicht. Opvallend is de zwarte designsticker boven de voorruit. De chique c-line I superior doet zijn naam meer dan ooit eer aan.
Carthago chic e-line/s-plus: de aantrekkelijke chic e-line nieuwe generatie
Wil je nog een beetje meer? Nog meer luxe wooncomfort, nog meer ruimte, meer elegantie, opbergruimte en laadvermogen? Dan is het antwoord Carthago chic e-line/s-plus. Wat ze gemeen hebben is de elegante uitstraling van zowel het exterieur als het interieur. Het verschil wordt gemaakt door het basisvoertuig: onder de chic e-line I bevindt zich een Fiat Ducato of een Mercedes-Benz Sprinter met voorwielaandrijving, AL-KO verlaagd chassis en twee of drie assen. De basis voor de chic s-plus I wordt gevormd door de stoere Iveco Daily met achterwielaandrijving met hoge tractie en dubbele banden. Nu blijft het wiel draaien: de chique e-line van het basisvoertuig Mercedes-Benz Sprinter krijgt voor modeljaar 2025 een volledig nieuw exterieurdesign met een nieuw frontmasker, dynamisch vormgegeven wielkasten en nieuwe exterieurgraphics.
C2 Mooi afgewerkt sanitair
Het nieuwe gezicht van de chic e-line op de Sprinter brengt de bekende designtaal van de chic e-line over naar de toekomst. Het centrale kenmerk is opnieuw het zeshoekige radiatorrooster, nu met vijf opvallende drievoudige dwarsbalken en Carthago's nieuwe, zelfverzekerde C-logo. Het radiatormasker gaat zijdelings over in het koplamphuis. Onder de koplampen onderstrepen designelementen links en rechts, elk met twee geïntegreerde dwarsbalken, de krachtige uitstraling. De bumperspoilerlippen vormen een gesloten eenheid met de nieuwe, dynamisch gevormde wielkastafdekkingen.
De grote voorruit van de chic e-line zorgt voor het beste zicht en wordt aan de zijkanten omlijst door grijze A-stijlen. Ze vloeien nu krachtig en hoekig de boeg in en lijken de koplampen te dragen. Bovenaan zwaaien ze elegant het dak in. Functie gaat hand in hand met vorm: het nieuwe strikmasker bespaart gewicht ten opzichte van het vorige masker.
Een Carthago is vanuit elk perspectief een aantrekkelijk gezicht. Dat geldt in het bijzonder voor het nieuwe design van de chic e-line: het radiatorrooster, de koplampen en de nieuwe exterieurgraphics met een strakke sierstrip in donkerrood en antraciet op de zijwand vloeien in elkaar over en vormen zo een harmonieus geheel met een ontwerp uit één stuk.
Carthago liner-for-two: pure luxe en comfort – ook voor het seizoen 2025
De fascinerende Carthago liner-for-two heeft met zijn 4-kamerconcept, de relatief compacte voertuiglengte en unieke kenmerken furore gemaakt onder de integraalcampers van de topklasse voor koppels. De creatieve ontwikkelaars van Carthago hebben voor de liner-for-two de gebruikelijke camperplattegrond 180 graden gedraaid: elektrisch neerlaatbare eenpersoonsbedden in de lengte zweven vooraan boven de bestuurderscabine, terwijl achterin een royale ronde loungezitgroep met elektrisch uitschuifbare televisieligstoel nodigt uit tot verpozen. Daartussen bevindt zich een extra brede kitchenette en een comfortabele badkamer met kleedruimte en een grote kledingkast. Verfijnde details zoals een extra ruime zitplaats voor werk en vrije tijd in de cockpit, het elegante keukenblad als roomdivider met geïntegreerde opbergkast en tegengesteld draaiende schuifdeur of de ronde loungezithoek met een elektrisch uitschuifbare televisie-ligbankset accenten. De Carthago liner-for-two is op basis van de Ducato met AL-KO verlaagd frame en enkele of tandemas en op de Iveco Daily verkrijgbaar in twee lengtes van circa 7,8 en 8,5 meter. De Carthago liner-for-two gaat modeljaar 2025 vrijwel onveranderd mee – duurzaamheid is ook een deugd.
C2 Leuke kampeerauto om op reis te gaan
Over Carthago Reisemobilbau GmbH
Carthago Reisemobilbau GmbH werd in 1979 opgericht door Karl-Heinz Schuler. De door de eigenaar beheerde bedrijvengroep heeft nu ruim 1.500 mensen in dienst en is een van de toonaangevende premiumfabrikanten in de branche in Europa. De kerncompetentie van het merk Carthago zijn integrale campers van de Carthago c-compactline tot de liner-for-two en vanaf circa 100.000 euro tot de premium camperklasse ruim boven de 200.000 euro. De slogan van het merk luidt niet toevallig: “Carthago – de camper”, want alle Carthago campers delen het unieke premium DNA. Het bedrijf is gevestigd in Carthago City, de hoofdzetel in Aulendorf in Oberschwaben en beschikt over een van de modernste camperproductiefaciliteiten van Europa. Talrijke nationale en internationale onderscheidingen onderstrepen de pioniers- en leidende positie die Carthago al jaren bekleedt. Recentelijk behaalde Carthago twee overwinningen bij de verkiezing voor Camper van het Jaar 2024.