Kampeerauto’s: voor het eerst meer occasies dan nieuwe ingeschreven
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, maakt de balans op na de zomer van 2024: “De markt van de nieuwe kampeerauto’s is tijdens de afgelopen 9 maanden licht gezakt (-2,7% tot 4.807 eenheden). Na de lockdowns van 2020 kenden we absolute inschrijvingspiek in 2021 en sindsdien gaat de markt van de nieuwe campers er elk jaar een beetje op achteruit. Wel is die terugval minder dan we voorspeld hadden, de markt houdt dus relatief goed stand. In de showrooms horen we dat er nog steeds een flinke interesse is en dat er veel nieuwe instromers zijn. Wel zien we een verschuiving in de markt: de camperbussen verliezen aan populariteit terwijl de grotere (half-)integralen het goed doen, wat duidt op een verschuiving in het cliënteel.
Daarnaast zien we dat de tweedehandsmarkt ook dit jaar alweer een zeer sterke groei kende: +18,6% tot 5.301 eenheden, waardoor 2024 het eerste jaar is geworden waarin er meer occasies dan nieuwe campers zijn ingeschreven in België. Dit wijst op een blijvende interesse in de steeds groeiende campermarkt, die wordt geholpen door een aanzienlijk aanbod occasies op de markt omdat er minder tweedehandse campers zijn uitgevoerd naar Nederland. De occasies zijn deels ook zo sterk in trek omdat de prijzen van nieuwe modellen fors zijn gestegen in de afgelopen jaren.
Zo is het totale park sinds 2017 gegroeid met +30,1% tot 83.227 kampeerauto’s.
Een beetje onverwacht blijkt dat heel wat mensen die tijdens Corona soms ‘impulsief’ een camper hebben gekocht, trouw blijven aan deze vakantiemodus. We denken dus dat de totale markt van nieuwe en occasie kampeerauto’s nog groeipotentieel heeft voor de komende jaren. Zeker omdat deze voertuigen lang kunnen meegaan indien ze correct worden onderhouden en gestald. Zo hebben zowel de eerste als de volgende eigenaars jarenlang plezier van hun aankoop.”
Vraag naar nieuwe kampeerauto’s verschilt sterk tussen de segmenten
Verschillende producenten van vans en kampeerauto’s hebben zich gestort op het segment van de camperbussen maar dat segment verliest stevig. Anderzijds winnen grotere segmenten. Enkele kampeerautospecialisten geven verdere toelichting.
Dirk Van Eyck (Dicar): “De lichte daling van dit jaar is vooral toe te schrijven aan de mindere interesse voor de zogenaamde camperbus. Die waren de laatste jaren enorm populair geworden waardoor verschillende fabrikanten zich op dit segment hebben gesmeten, maar door een tanende interesse is er nu een overaanbod. Kortom, het lijkt ons dat dit segment na enkele succesvolle jaren over zijn hoogtepunt heen is. Dat merken we trouwens in heel Europa. Maar andere segmenten zoals die van de integralen en half-integralen doen het dan wel goed. Zij spreken een ander cliënteel aan, namelijk van ietwat oudere mensen die al langer met de camper op reis gaan. Wel zien we dat mensen minder snel overschakelen naar een nieuwe camper omdat de prijzen sinds de Corona-crisis zijn gestegen. Dat verklaart ook het succes van de (jonge) occasies, die nu ruim voorradig zijn op de Belgische markt – daar waar ze vroeger vaak naar Nederland werden uitgevoerd.”
Caroline Rogge (Caravaningcenter): “We mogen dit jaar als kleinere speler op de markt zeker niet klagen over de interesse voor de kampeerauto’s. Dat ligt wel anders bij de caravans. Door de opkomst van de elektrische wagens en hun beperkt sleepvermogen, stappen steeds meer klanten over van de caravan naar de camper, vooral wie over een grotere en zwaardere caravan beschikt. Dat zijn vaak mensen die de overstap doen naar een camperbus, zeker indien ze slechts met 2 personen in het gezin zijn. Daarnaast zien we dat wat oudere koppels vaak grotere, nieuwe kampeerauto’s kopen. Zij doen dat dan niet alleen voor eigen gebruik, maar ook omdat hun volwassen kinderen dan met deze camper op vakantie kunnen trekken. Aan de andere kant merken we ook nieuwe instromers op de markt en die richten zich vaak tot de occasies, enerzijds uit budgettaire overwegingen maar anderzijds ook om het risico wat te beperken voor het geval deze manier van reizen hen niet zou bevallen. Voordeel van de occasies is niet alleen de lagere prijs maar ook dat die tweedehands campers vaak erg volledig zijn uitgerust.”
Daar waar we vorig jaar dachten dat de nieuwmarkt er potentieel zo’n 500 exemplaren op achteruit zou kunnen gaan, is de daling veel beperkter dan voorspeld (slechts 131 stuks).
Oorzaken van een dalende verkoop moeten we zoeken in de gestegen prijzen van de kampeerauto’s in combinatie met de toegenomen intrestvoeten op leningen waardoor impulsaankopers, twijfelaars en mensen met een beperkter budget afhaken. Anderzijds wordt een deel hiervan opgevangen door tweedehandsaankopen. In de nieuwmarkt is het alvast hoopgevend dat de wat duurdere segmenten het goed doen, dit zijn vaak doorwinterde kampeerders.
Tweedehandsmarkt neemt de overhand
In tegenstelling tot wat men had kunnen verwachten, zijn redelijk wat ‘Corona-instappers’ de camper trouw gebleven. Dank zij de blijvend hoge interesse van zowel nieuwe instromers als van bestaande kampeerauto’seigenaars die een groter of een kleiner model zoeken, blijft de tweedehandsmarkt jaar na jaar aan een gestaag tempo groeien. In die mate dat in 2024 het aantal inschrijvingen van tweedehandse campers hoger ligt dan nieuwe.
De tweedehandsmarkt wordt nog goed aangevuld dank zij enerzijds een aantal mensen die afhaken en anderzijds door campers die vrijkomen op de tweedehandsmarkt bij de aankoop van een nieuw model. Het is ook een goede zaak dat er meer voertuigen in eigen land blijven en er minder naar het buitenland (vooral Nederland) vertrekken. Daardoor is het totale Belgische kampeerautopark sinds 2017 gestegen tot 83.227 eenheden.
McLouis steekt Volkswagen voorbij, camperbussen vallen terug
Op de nieuwmarkt heeft VW de eerste plaats moeten afstaan aan McLouis.
Het is wel zo dat op modelniveau de VW California het meest populaire model blijft maar er zijn er dit jaar (420 eenheden) maar ongeveer half zoveel van ingeschreven ten opzichte van de eerste negen maanden in 2023 (804). Dat komt door een generatiewissel van de California dit jaar, maar constatatie is alvast dat de camperbus modellen in het algemeen veel aan populariteit hebben ingeboet in het afgelopen jaar. Dat hadden we vorig jaar precies zo voorspeld: [quote uit persbericht 2023: ‘Het succes van deze ‘camperbusen’ heeft ook de andere fabrikanten zoals Ford en Mercedes aangezet tot extra productie waardoor het aanbod op deze ‘pcamperbus’-markt stilaan oververzadigd raakt, ondanks de voordelen van dit concept zoals de mogelijkheid om ze in te zetten als tweede voertuig in het gezin’.
Dat verklaart meteen ook waarom McLouis het leidende merk is geworden met 460 nieuwe inschrijvingen, voor VW (443 stuks) dat op zijn beurt op de hielen wordt gezeten door Benimar (439 inschrijvingen). Een eind verderop in het klassement vinden we Adria (320 ex.) en Roller Team (305 ex.).
Op de occasiehandsmarkt blijft VW op omdat de California daar nog wel erg in trek blijft. Op een ruime afstand volgen dan McLouis, Benimar, Chausson en Mercedes.
Meer info: TRAXIO
Integraal
Halfintegraal
Alkoofmodel
Camperbus
|