Fendt een van de belangrijkste caravan producenten volgt op de voet de algemene wensen van de kampeerders op. De Carona pandemie heeft echter wat verandering gebracht in het kampeerleven. Mensen vinden het veiliger en terecht om zoveel mogelijk in eigen rollend vakantiehuisje te blijven. Kokerrellen, eten en slapen zijn net zolang de caravans bestaan heel gewoon. Douchen en sanitaire noodzakelijkheden kunnen bij veel caravans nog niet al te best. Fendt breidt voor 2021 zijn succesvolle Bianco reeks uit met de 7,53 m lange Activ 515 SD. Hij beantwoordt ten volle aan de vraag van veel gebruikers. Achteraan is over de volle breedte van het interieur een “echte” badkamer geïnstalleerd. Ze kan volledig afgesloten worden van het woongedeelte. Alles wat nodig is, is aanwezig, een afzonderlijke douchecel afsluitbaar met een gebogen acryl glazen deur. Goed om weten is de voldoende hoogte in de douchecel. Jongere mensen worden als maar groter en die zullen dat beslist waarderen. Centraal staat het wasbakje met spiegel en al wat er bij hoort. Zelfs de kasten zijn diep genoeg om handdoeken en ander toiletgerief te bergen. Het draaibaar wc staat ver genoeg van de omringende wanden en lange benen zijn hier geen probleem. Twee dakluiken en een venster voeren de vochtige lucht af.
Met de badkamer achterin ontstaat een bredere loopruimte naast het Fransbed en heb je niet de benepen indruk van twee wanden naast je bed. Nog iets waar de kampeerders naar vragen is een grotere tv omdat ze bij avond in plaats van een stapje in de wereld te wagen en een “pintje” te gaan drinken op een terras, want de Carona laat dat niet overal toe, blijven ze liever in hun rollend vakantiehuisje. De ontwerpers van Fendt hebben er iets spitsvondig op gevonden. Rond de koelkast aan het voeteinde van het bed is een kast gemaakt zodat je enkel aan de dubbel opendraaiende deur kunt zien dat het een koelkast is. Men heeft aan de zijkant een vak gemaakt waarin een 32 duim tv past, maar wel op zijn smalle zijkant. Een speciale zwenkarm draagt hem naar voor, draait hem horizontaal met het scherm naar het bed of wel naar de zitgroep. Stopcontact en tv aansluiting zijn reeds van het fabriek uit geïnstalleerd.
Kokkerellen aan de keuken van de Activ is een lust. Een 3 pitsgasvuur zorgt voor heerlijk warme gerechten en de afwas kan gebeuren in de spoelbak ernaast. Onderaan zijn 3 brede zelfsluitende laden met een afdeling voor bestekken en de apothekerslade houdt flessen recht en op hun plaats. Helemaal vooraan is een comfortabele U-zitgroep met een indrukbare tafelpoot om daar bij gelegenheid een bed van te maken. Bergvakken zijn er voldoende in de mooie en degelijk afgewerkte boven- en andere kasten. Om de ruime koffer onder het Fransbed gemakkelijker te bereiken heeft de fabrikant uit Metingen het service luik in de zijwand een stuk hoger gemaakt. Grotere zaken kunnen zo gemakkelijker in de koffer onder het bed, dat eventueel ook langs binnen bereikbaar is.
Fendt caravans zijn niet bepaald de goedkoopste je krijgt echter waar voor je geld. Ervaren kampeerders kiezen dikwijls voor dit merk omwille van zijn degelijke afwerking en uitstekende kwaliteit, bovendien behoudt een Fendt lang zijn verkoopwaarde.
Op 23 november 2019 hebben Albert Märkl en een aantal betrokken kampeerders de vereniging "WOHNmobil für Klimaschutz e.V." opgericht in Niedernhausen, Hessen. De inschrijving in het verenigingen register van Wiesbaden vond plaats op 11 december 2019. De non-profit status van de vereniging werd officieel erkend op 8 juni 2020. Het doel van de vereniging is om bij te dragen aan het behoud van een gezond en verfrissend gemengd bos en tegelijkertijd bij te dragen aan het verminderen van de CO2-concentratie in onze atmosfeer. Alle clubleden betalen een jaarlijkse contributie, die wordt berekend op basis van de kilometers die ze in het betreffende jaar met de caravan of zwerfauto hebben gereden. Concreet betalen ze 1 cent per kilometer, tot een maximum van 100 euro per jaar. Met de maximale jaarlijkse bijdrage van 100 euro kan elk individu tot 20 klimaatbestendige bomen per jaar planten en deelnemen aan actieve natuur- en klimaatbescherming.
Albert Märkl, initiatiefnemer en oprichter van de vereniging "WOHNmobil für Klimaschutz e.V." wil niet discussiëren, maar handelen. Hij is een fervent kampeerauto bezitter en brengt zijn vrije tijd graag door in de natuur. Zelfs als hij in een bosrijke omgeving woont, is de slechte staat van het bos hem niet ontgaan. Bezorgd over de natuurlijke omgeving, thuis en in zijn vrije tijd, besloot hij een vereniging op te richten en een actieve bijdrage te leveren aan het redden van het bos en het beschermen van het klimaat. Met een beetje trots kijkt Märkl naar wat er tot nu toe is bereikt en stelt het volgende: `` Wij, de leden van de vereniging zijn eigenaren van caravans, zwerfauto’s en kampeerliefhebbers uit alle delen van Duitsland en de aangrenzende Europese landen, die niet alleen een gemeenschappelijke hobby en een gemeenschappelijke passie delen, maar ook zorg voor onze natuur en ons klimaat. In de korte tijd na de oprichting van de vereniging telt de vereniging momenteel 101 leden die al 1.100 euro aan donaties hebben opgebracht en 220 bomen hebben geplant. Omdat tijd van essentieel belang is: op de homepage www.wohnmobil-fuer-klimaschutz.de, CO2-berekeningen op basis van reisactiviteiten met een zwerfauto, fragmenten uit publicaties van het federale ministerie van Voedsel en Landbouw en de droogte monitor van het Helmholtz Instituut voor Milieubescherming www. ufz.de presenteerde duidelijk de zorgwekkende situatie van het bos.
Albert Märkl en zijn verenigingsleden willen verantwoordelijkheid tonen en tegenmaatregelen nemen. Alle clubleden betalen een jaarlijkse contributie, die wordt berekend op basis van de kilometers die ze in het betreffende jaar met de kampeerauto of caravan of ander vergelijkbaar voertuig hebben gereden. Concreet betalen ze 1 cent per kilometer, tot een maximum van 100 euro per jaar. Met een maximale jaarlijkse bijdrage van 100 euro kan elk individu tot 20 klimaatbestendige bomen per jaar planten en deelnemen aan actieve natuur- en klimaatbescherming. “Met onze acties leveren we een bijdrage aan het behoud van een gezond en verfrissend gemengd bos en tegelijkertijd een bijdrage aan het verminderen van de CO2-concentratie in onze atmosfeer. Zodat we ook in de toekomst kunnen blijven genieten van de ongerepte en ontspannende natuur tijdens onze reizen ”, beschrijft Märkl deze missie. "Het geld van onze leden en sponsors stroomt naar specifieke campagnes, zodat alle clubleden en donateurs transparant kunnen begrijpen hoeveel bomen waar in Duitsland zijn geplant met de bijdragen." Geïnteresseerden kunnen meer informatie vinden op de homepage van de vereniging www.wohnmobil-fuer-klimaschutz.de
"Opale Motorhomes" zal zijn deuren sluiten op 31 augustus 2020 Hélène Flament gaat om persoonlijke redenen failliet Een 17-jarige samenwerking met Concorde eindigt Hélène Flament, al jarenlang handelspartner van Concorde, geeft haar perfect geleide bedrijf “Opale Motorhomes” op 31 augustus 2020 op om persoonlijke redenen na bijna 20 jaar in de industrie. "Opale Motorhomes" werd opgericht in 2009 met het concept van een bedrijf dat uniek is in Frankrijk en dat zich voor 100 procent heeft geconcentreerd op de verkoop en technische ondersteuning van luxe kampeerauto's. Met deze prioriteit heeft "Opal Motorhomes" in heel Europa een bijzondere reputatie en speciale knowhow verworven, waarbij rekening wordt gehouden met de bijzondere kenmerken van luxe kampeerauto’s en te allen tijde wordt voldaan aan de wensen van veeleisende klanten. Naast de verkoop van nieuwe en gebruikte voertuigen met een bijbehorende showroom, completeerden een accessoire winkel en een eersteklas werkplaats het bedrijfsportfolio. Bekwame medewerkers vertegenwoordigden Concorde eersteklas op het gebied van verkoop en technologie in Frankrijk. Het verlies van dit partnerschap weegt zwaar. Om het ontstane gat op korte termijn te dichten en een vlotte ondersteuning voor Franse Concorde-klanten te garanderen, treden de volgende naburige Concorde-partners in met uitgebreide service en onderhoud. Voor België is dit
De succesvolle reeks van Carthago is nu ook op Mercedes Sprinter te bekomen. Gelijktijdig zijn er vele details verbeterd.
Niettegenstaande zijn lagere prijs heeft de C-Tourer alle kwaliteiten van zijn duurdere broeders. Opvallend is het Mercedes Sprinter basisvoertuig dat nu ook in deze reeks geïntegreerd is. Dat vertaalt zich tot een nog beter comfort niveau, zowel voor de integrale als voor de halfintegrale, daarbij zijn nog alle assistentie systemen en camera van de Sprinter inbegrepen.
Vier indelingen.
Voor zowel de integrale als de halfintegrale zijn er vier indelingen op Mercedes te bekomen. Opvallend bij de types 2021 is het glanzend koetswerk met nieuwe decorstukken. Vanaf de koplampen vertrekt een meerkleurige schuinoplopende sierlijn tot onder het laatste venster van de zijwand. Het achterfront is volledig nieuw en bestaat uit 4 delen. Bij een eventuele schade is het eenvoudiger en goedkoper om te herstellen want niet heel het front moet vervangen worden. Ook de achterlichten zijn mooi geïntegreerd. Voor wat meer euro’s kan men de Full-LED schijnwerpers met dagrijlichten bekomen.
Interieur
Voor het interieur hebben de ontwerpers van Carthago heel wat vernieuwingen bedacht. Andere leuke wandbekledingen, de L zitgroep met een slim gevormde uit draaibaar schoenvak, elegante baldakijnen, met stof verborgen luidsprekers, een andere tv kast voor een 32 duim vlakscherm tv zijn zoal de voornaamste zaken die het leven aan boord aangenamer maken. Als het donker is geeft de vloerverlichting aan de zitgroep en de keuken de indruk dat ze net boven de vloer zweven. Met wat herschikken is er nu meer bewegingsvrijheid in de natte cel en de nieuwe uittrekbare trap om in het bed te geraken spaart gewicht. De dubbele bodem, een specialiteit van Carthago, zit soms zo vol dat men aan een deel van de lading niet meer aankan. In enkele types zijn nu aan beide kanten van de zwerfauto kofferdeksels om het probleempje op te lossen.
C-Compactline
Bij de C-Compactline heeft Carthago net zoals bij de C-Tourer vergelijkbare veranderingen doorgevoerd. Voor deze integrale is het instrumentenbord aangepast en loop optisch breder uit tot naast de chauffeur en de bijzitplaats. Achterin boven de bedden zijn bredere schappen met een verchroomde stootrand. De LED licht installatie werd knap uitgekiend om delen te doven of te dimmen en boven de tafel voor een helder licht te zorgen.
Kamperen heeft dank zij de Corona pandemie een enorme uitbreiding genomen. In zekere zin is het redelijk veilig omdat men meestal in eigen rollend huisje vertoefd met dezelfde gezinsleden. De vakantie is bijna gedaan en nu komt de “grijze golf” langzaam in beweging. Veel van deze vakantiegangers behoren tot de risicogroep. Zij moeten wel iets voorzichtiger zijn en zich zo goed mogelijk houden aan de veiligheidsvoorschriften. Afstand houden is noodzakelijk, het mondmasker echter is evenzeer van groot belang om de Corona af te weren zoals u kunt lezen in onderstaande nieuwsbrief.
Bijna iedereen met mondmasker Ik ben pas op bezoek geweest in België en het viel mij op dat iedereen daar op straat een mondkapje draagt. Ook in ons land dragen steeds meer mensen een mondkapje in het openbaar. Als je gebruik wilt maken van het openbaar vervoer is een mondkapje zelfs verplicht. Sommige mensen vragen zich af of een mondkapje nu echt zin heeft. Anderen maken zich weer zorgen dat een mondkapje de gezondheid negatief kan beïnvloeden. Een pas gepubliceerde studie wees uit dat het ene mondkapje het andere niet is. In deze nieuwsbrief bespreken we de details.
FFP Mondmaskers kunnen ook een FFP1-, FFP2-. en FFP3-rating hebben. FFP staat voor Full Tace Protection of wel volledige gezichtbescherming. Bij FFP1 wordt 80% van de kleine deeltjes uit lucht gefilterd, bij FFP2 is dat 94% en bij FFP3 zelfs 99%. Een chirurgisch masker is vaak FFP1, terwijl een KN95 met gemak een FFP2 score haalt.
Medisch of niet medisch. Sommige mondmaskers zijn goedgekeurd voor medisch gebruik. Hierbij wordt er naast het beschermen van de patiënten ook rekening gehouden met de bescherming van de zorgverlener zelf. Chirurgische mondmaskers van het type IIR kunnen medisch goedgekeurd zijn, maar beschermen niet volledig. Daarom pleiten onderzoekers ervoor om medische KN9-filters te reserveren voor alleen professionele hulpverleners. Een KN95 masker haalt praktisch alle deeltjes uit lucht. Een studie toonde aan dat 9 van de 278 medici die een KN95 masker droegen geïnfecteerd geraakten, terwijl dat er zonder mondmasker 10 van de 213 waren.
Goed, beter en best. Een zeer recente studie stelde vast dat een op maat gemaakt KN95-masker het beste werkt, gevolgd door een chirurgisch type. Een mondkapje van fleece beschermde niets, een bandana en zelfgebreid mondmaker amper. Een mondmasker van katoen beschermde een beetje, maar vooral wanneer het was voorzien van meerdere lagen. Het verschil tussen chirurgische en KN95-mondmaskers is relatief klein als het om bescherming tegen luchtwegvirussen gaat. Een chirurgisch mondkapje is wel een stuk goedkoper en comfortabeler.
Mondmasker plicht. Hoewel in de omliggende landen een mondkapjes plicht geldt, is het niet zo in Nederland. Het RIVM heeft zich hierbij op gebaseerd op Noors onderzoek waaruit zou blijken dat mondkapjes geen zin hadden. De onderzoekers hebben intussen hun mening bijgesteld en raden nu wel aan om vooral een mondkapje te dragen in het openbaar. Enkele groten steden hebben dit op drukke plaatsen al verplicht ingesteld.
Hoe een mondmasker gebruiken. De meest gemaakte fout is dat de mensen hun mondmasker aan de buitenkant aanraken. Dit is onverstandig, aangezien hier juist vele ziekteverwekkers in kunnen zitten die je kunnen besmetten. Raak het master dus niet aan tijdens het dragen en was na het afzetten goed je handen. Tijdens het afzetten is het belangrijk om de buitenkant van het mondkapje niet met de vingers aan te raken.
Kun je maskers hergebruiken? Chirurgische en KN95-mondmaskers zijn gemaakt voor eenmalig gebruik, onderzoekers rade profesionals dan ook aan om je hieraan te houden.Omdat elke keer vernieuwen zeer kostbaar kan zijn voor de normale mensen en het extreem belastend is voor het milieu, opperen onderzoekers dat je een mondmasker na 14 dagen weer kunt hergebruiken. De bescherming van de zelfgemaakte stoffen loopt na enkel malen wassen met 20% terug.
Conclusie Het gebruik van mondmaskers is volgens de laatste stand van zaken in de medische literatuur zinvol. Chirurgische mondkapjes hebben de voorkeur, omdat de ademhaling het minst in de weg zitten. Tijdens heftige fysieke inspanningen zoals sport kun je beeter geen mondmasker dragen. Het dragen van mondkapjes is alleen effectief als er ook andere hygiënemaatregelen in acht worden genomen.
De Franse fabrikant vermindert zijn modellen van 28 naar 17 types. Buiten de enige kampeerauto van ruim 7,5 m beperkt Chausson zijn aanbod tot kortere succesvolle wagens. Uitzonderingen echter maken de regel, want 2 nieuwelingen 777 GA en de 788 twee bijna identieke half integralen zijn 7,2 m lang. Het verschil zit hem in de bedden, ofwel enkele bedden of een eilandbed. Een ruimtelijke indruk van het interieur bekomt men door de 2 zijbanken van de zitgroep en het samen klapbare tafelblad. Veel licht wat het effect nog verhoogd komt door het dakvenster boven de stuurcabine. Eventuele passagiers kunnen overnachten in het elektrisch bediend hefbed. In het in lichte kleur gehouden interieur past het houtdecor zeer mooi. De keuken met een 3 pitgasvuur en brede laden is goed uitgerust. De badkamer met afzonderlijke douchecel laat zich van het woongedeelte afschermen. Onder de bedden is de garage 1,2 m hoog waardoor er voldoende plaats is om normale fietsen mee te nemen.
Eenvoudiger om te kiezen.
Voor de klanten wordt het iets eenvoudiger om een keuze te doen. De nieuwe kampeerauto’s zijn in drie uitvoeringen te verkrijgen. Basisvoertuigen zijn te kiezen tussen een Fiat Ducato 120 pk of Ford 130 pk met manuele versnellingsbak. Als standaard uitrusting noemen we enkele comfort en veiligheid toebehoren zoals het panoramadakvensters, luchtkoeler, TV voorbereiding en snelheidregelaar. De prijzen afhankelijk van de toebehoren liggen rond de 54.000 euro. Daarmee is de lijst nog niet af want tegen meer betaling kan men op Fiat Ducato de toch al bekende automaat met 9 versnellingen met de 140 pk motor bekomen, daarbij nog 16 duim velgen en grijze flanken. Voor Ford staat er een 6 gangen automaat met een 170 pk sterke motor op de lijst.
We zien ook nog twee andere nieuwe half integrale onder de 7 m, de 644 met 5 zitplaatsen en 2 integrale de 648 en de 640 met ongeveer dezelfde indeling.
Compacte zwerfauto’s
Bij de omgebouwde bestelwagens is er ook nieuws te rapen. De V690 op Fiat Ducato heeft een elektrisch bediend hefbed, fietsgarage, dubbel opendraaiende koelkast, een nieuwe badkamer en een 120 Watt zonnepaneel. Het loont zeker om hem eens wat beter te bekijken.
De nieuwe datum van de 4de tot de 13d september was al een tijd vast gesteld omdat tot eind augustus geen evenementen in Duitsland mochten door gaan. Raar maar waar blijkbaar mogen er nog geen evenementen plaats vinden maar beurzen waar 100.000 en meer bezoekers komen wel. Caravan- en andere verkopers en belangstellende in de vakantie branche zijn er wel tevreden mee.
Vanzelfsprekend is er een alomvattend beveiligingsconcept ontwikkeld waaronder de overal bekende en geldende afstands- en vele andere regels worden gedefinieerd en gecontroleerd.
Nieuwe systeem bij de ingang. Ten eerste wordt de nieuwe hal I in het circuit geïntegreerd. Er is ook een ingang. Dit jaar zal de inhuldiging van de beurs direct bij aanvang beginnen. De toonaangevende vakbeurs voor alles wat met caravan te maken heeft, begint dit jaar voor iedereen die geïnteresseerd is al op vrijdag dus voor iedereen een dag langer om de nieuwigheden te bekijken. Ondanks vele afwijzingen van de fabrikanten wordt er een vol programma aangekondigd: In tien hallen en op de tentoonstellingsruimte buiten bevinden zich meer dan 300 exposanten met hun innovaties seizoen 2021. Messe Düsseldorf verzekert: “Ook dit jaar, ondanks het ontbreken van verschillende exposanten, fabrikanten en merken toch nog een breed scala aan producten aanbieden in alle voertuigcategorieën.
Hier bij ons in Düsseldorf, zeggen de organisatoren, worden de beste nieuwigheden van het seizoen getoond. Zoals ieder jaar zijn er caravans, stacaravans, zwerfauto’s technische uitrusting, uitbreidingsonderdelen, dak- en andere tenten, stacaravans onderdelen, campings, camperplaatsen en reisbestemmingen genoeg om iets naar uw zin te vinden.
Een goede raad.
Nu het kamperen geweldig in de lift zit zijn er veel belangstellende die een vrijetijdsvoertuig willen kopen en geen enkele ervaring hebben met kamperen en ook geen idee hebben welk voertuig of zelfs tent voor hun gezin past. Als men geen idee heeft welke caravan of kampeerauto bij u past is het caravan salon de aangewezen plaats om er een te zoeken, maar het aanbod is zo groot dat een aankoop niet zo eenvoudig is. Maak eerst en vooral een zeer belangrijke selectie vóór u de zoektocht begint. Stel een bedrag vast plus 10% wat het mag kosten. Ga de duurdere snel voorbij want dat is tijdsverlies.
Goed hygiëneconcept Voor het Caravan Salon is het een uitzonderlijk jaar. In nauwe samenwerking met de autoriteiten is een uitvoerbaar hygiëneconcept uitgewerkt dat voldoet aan alle eisen voor een beurs in Corona-tijden. Dankzij gerichte maatregelen voor bezoekers, exposanten en medewerkers op het beursterrein, in de entrees en hallen zoals voorgeschreven. Houd een minimale afstand van 1,5 meter aan als het kan. De normen voor hygiëne en infectiebescherming zijn bedoeld als veiligheid en bescherm dus de gezondheid van u andere bezoekers zo goed mogelijk.
De organisators deden hun best want: . Gangen zijn breder . Hallen zijn ruimer . Op het beursterrein en in de hallen is het dragen van mond- en neusbescherming verplicht . Handdesinfecterende middelen zijn overal verkrijgbaar Haaieningangen en stands zijn klaar voor standpersoneel en bezoekers . Er is slechts één voertuig toegestaan om uitgebreid te bezoeken . Er zijn geen contactbeperkingen van toepassing, bijvoorbeeld mensen uit één huishouden mogen samen rond lopen. . Videosystemen, meer personeel en monitoren zien hoe mensen zich in de hallen bevinden verdelen ze indien nodig en houden de minimale afstand in het oog.
Er mogen 20.000 bezoekers per dag het 200.000 m2 grote Caravan Salon binnen. Bezoekers kunnen alleen kaartjes kopen online besteld. Hoe en waar kunt u uitgebreid vinden op mijn van blog van 18.8.2020 Overnachten kan in eigen vrijetijdsvoertuig op P1 best reserveren.
Nieuwe halstructuur Om het hygiëneconcept en de afstandsregels volledig te kunnen implementeren heeft het Caravan Salon een nieuwe halstructuur: voor het eerst is Hal I geïntegreerd in het gangcircuit. Hier presenteert Knaus-Tabbert zich. Inkom zuid met zijn spectaculaire dakconstructie is de start van de beurs. Hallen 4, 9 tot 12 en 16 zijn voor caravans en kampeerauto’s gereserveerd. In hal 15 staan zwerfauto’s en busjes, in hal 5 de grote landschepen en hal 12 is voor campings en reisbestemmingen, luifels, tentcaravans en uitrusting, In hal 13 zijn er toebehoren en techniek meestal voor fabrikanten.
Bezoekers betreden en verlaten het beursterrein via de vier in- en uitgangen Noord, Zuid, Oost en inkomhal 17.
Ik herhaal nog even
Bezoekers kunnen alleen kaartjes kopen online besteld. Hoe en waar kunt u uitgebreid vinden op mijn van blog van 18.8.2020 Overnachten kan in eigen vrijetijdsvoertuig op P1, best reserveren.
Grote marketingcampagne met 20% korting op "mobiele" algemene renovatie Na de lockdown met succes te hebben overleefd, is de productie van de eerste uitrusting van vrijetijdsvoertuigen en de diensten voor eindklanten bij "G + S Sitz- und Polstermöbel GmbH" weer in volle gang. De eindklanten worden aangesproken met een speciale marketingcampagne voor de “ReStart”. Voor de periode van augustus tot september is er een kortingsactie waarbij 20 procent korting wordt verleend op alle individueel vervaardigde producten en diensten. Het tijdstip van de bindende boeking is relevant voor de korting. De gewenste matras, de nieuwe zitbekleding of andere nieuwe uitrusting kan dan buiten de kortingsperiode op een geheel ontspannen manier worden geïnstalleerd. Dat kan op de terugreis zijn van zomervakantie, de rit naar wintervakantie of zelfs in het voorjaar van 2021. Met deze campagne moeten recreatievoertuigen na de crisismodus weer gemoderniseerd worden met nieuwe en hygiënisch perfecte materialen en stoffen. Dit geldt met name voor tweedehands kampeerauto’s en caravans. Want onlangs is het aantal 'gebruikte auto's' enorm gestegen door de huidige opkomst van de caravan. Het is een groot voordeel dat de kussenfabrikant relatief onafhankelijk is van gecompliceerde toeleveringsketens. Door voldoende voorraden en een functionerend Europees netwerk zijn vrijwel alle gewenste materialen en kwaliteiten op voorraad. Onder de eindklanten zijn de meubelmakers koplopers in de “renovatie” gevolgd door de vrijetijdsvoertuigen. Meer dan 3.000 dessins en stofvarianten, meer dan 1.000 schuimkwaliteiten, die zowel voor het matrasoppervlak als voor alle zitmeubelen op maat zijn gemaakt en zo perfect lig- en zitcomfort bieden, evenals een individueel verstelbare gordijn- en tapijtselectie, beschrijven het geheel Serie apparatuur geleverd door de stoffeerder. Een ander voordeel van de vrijetijdsvoertuigen fabrikanten is een absoluut functionerend hygiëneconcept. Bestellingen worden alleen uitgevoerd na voorafgaande kennisgeving en met persoonlijk advies en de hoogste hygiënenormen. Dit geldt zowel voor de productie op maat van de nieuwe apparatuur als voor de bijbehorende installatie in zeer korte tijd in het moderne klantencentrum met showroom en eigen parkeerplaats. Iedereen die zijn voertuig individueel en kwalitatief wil opknappen, moet naar G + S in Enkenbach-Alsenborn gaan. In het klantencentrum daar wordt elke stoel of zitgroep individueel gemeten. Stofkwaliteit en design worden geselecteerd met deskundig advies. Binnen de korste tijd rijdt de klant een (bijna) nieuwe camper uit de fabriek. Vergeet je niet vooraf telefonisch aan te melden en maak een afspraak op 06701/205260. Geïnteresseerden kunnen informatie vinden op www.diepolstermacher.de
Voor het modellenjaar 2021 hebben de ontwerpers van Sunlight alle types van hun merk eens nader bekeken en een aantal verbeteringen vernieuwingen doorgevoerd. Wooncomfort, zelfs uitzicht en rijplezier werden geoptimaliseerd in bijna alle kampeerauto’s.
Enkele minder gevraagde types zoals de T60, de T64 en de I69S werden uit productie genomen.
Algemene verbeteringen of nieuwe uitvoeringen.
Bij de Cliff 640 is de toegang tot de bedden verbeterd.
Camper Van
Krijgen nu standaard wieldoppen
Andere bovenkast deuren
Andere verduistering rollo’s
De douche vlonder is nu optioneel
Nu een echte lattenbodem.
Fietsdrager in zwart is optioneel
Nieuwe indeling voor de V69
L 6,86 m lang Eilandbed 1,95 x 1,4 m.
Scheidingswand tussen slaap en woonkamer.
Standaard 2 maal een Isofix
Nieuwe lattenbodem
Antislip laag in de garage ipv een antislip mat.
Douche vlonder is een optie als ook de afzuigkap
Dometic ramen ipv Polyplastic ramen.
In het optionele chassis pakket is een automatische luchtkoeler inbegrepen.
Nieuwe indeling voor de T 69 LC
L 7,39 m
Achter de cabinezetels zitbanken langs de wand.
In een zitbank is een apart schoenvak.
Het tafelblad is samen klapbaar voor een bredere doorgang.
Een 167 l koelkast is een optie
Verswatertank incl boiler 122 l
Wijzigingen in de integrale en halfintegrale
Max chassis voor de T 68, de T 69 L, de I 67 S, de I 68, I 69 L
Voor de 140 pk motor is het MTM 4.250 kg
Voor de 160 pk motor is het MTM 4.400 kg
Alle wagens van deze reeksen hebben een verlaagd chassis.
De douche vlonder is hier ook een optie
Bekleding achter het bed met LED verlichting.
Keukenachterwand met LED verlichting.
Dometic ramen ipv Polyplastic.
Alkoof modellen
Bij de alkoof types komt de A 60 de reeks aanvullen
Hij is 5,94 m lang.
Het alkoofbed is deels opklapbaar voor een betere doorgang.
In de kleerkast is een trap geïntegreerd als opstap naar het bed.
Verder zijn de algemene veranderingen het zelfde als bij zijn halfintegrale broeders.
Nog even en u kunt weer naar CARAVAN SALON Düsseldorf. Bent u ook benieuwd naar de nieuwste caravans, campers of vouwwagens? Wilt u weten welke fantastische reisbestemmingen er voor u in het verschiet liggen? Of wilt u de nieuwste (elektrische) vouwfietsen uittesten op het testparcours? Verheug u dan van 4 tot en met 13 september a.s. op een indrukwekkende selectie en profiteer van de exclusieve mogelijkheid om producten direct te kunnen vergelijken en kopen.
NIEUWE HALLENSTRUCTUUR
Met de nieuwe hallenstructuur is het mogelijk om op een veilige manier te genieten van de trends, innovaties en nieuwigheden van het komende seizoen.
BESTEL NU UW E-TICKETS
Tickets voor CARAVAN SALON 2020 zijn uitsluitend hier online te koop. Reserveer tijdig voor een specifieke dag want het aantal bezoekers per dag is dit jaar begrensd. Ter plekke kunnen geen tickets worden gekocht. Leden van de CARAVAN CLUB ontvangen drie euro korting! Meld u hiervoor gratis aan op www.caravan-salon.club.de.
WIJ ZORGEN VOOR UW VEILIGHEID!
De beursorganisatie heeft met de overheid afgestemde hygiëne- en infectiebeschermingsmaatregelen voor alle bezoekers, standhouders en medewerkers ontwikkeld, waarbij de veiligheid en gezondheid voor iedereen voorop staat. Met deze maatregelen is het mogelijk, om op het gehele beursterrein, bij de ingangen en in de beurshallen de voorgeschreven afstand van 1,5 meter aan te houden.
HEEFT U VRAGEN?
Aarzel vooral niet om met ons contact op te nemen. Als officiële vertegenwoordiging voor België en Luxemburg helpen wij u graag verder.
In het modeljaar 2021 zet Carado een grote stap voorwaarts: drie nieuwe plattegronden vullen het productgamma aan en richten zich op slimme concepten en geavanceerde functionaliteit. En ook de modeljaarwijzigingen zijn geheel gericht op slimme verbeteringen. Het campermerk brengt nu tal van modellen uit in twee nieuwe edities: Clever en Clever + met een uitgebreide uitrusting tegen een uitstekende prijs-prestatieverhouding. Een busje met woon- en slaapkamer is een nieuwe toevoeging aan het assortiment van 2021, de V339, een busje van 6,86 m lengte, die al standaard leverbaar is voor € 38.899, - In normale toestand biedt het verstelbare eilandbed een royale doorgangsbreedte en, uitgeschoven, maximaal slaapcomfort met een lengte van bijna twee meter. De halfhoge kleerkast zorgt voor een vrij zicht in het voertuig en dient tevens als opbergruimte voor de koffiemachine. Het woongedeelte is ruim en open en oogt aangenaam licht en vriendelijk dankzij de open zichtlijn en de vrije lichtinval. Een deur scheidt het woon- en slaapgedeelte naar wens in twee aparte kamers en zorgt voor een aangename privacy. Alle bestelwagens in het nieuwe productgamma zijn uitgerust met de Grafit-leefwereld en twee banken voor meerdere reizigers Het eerste halfintegraal model met twee tegenover elkaar liggende zitbanken aan de lange zijden wordt door Carado aangeboden vanaf 45.299 euro. De T459 is 7,39 m lang en heeft draaibare bestuurders- en passagiersstoelen inclusief een zitgedeelte voor zes personen. Het opvouwbare tafelblad neemt nauwelijks ruimte in als het niet wordt gebruikt. De banken kunnen voor de reis worden omgebouwd tot plug-in stoelen, zodat er in de rijrichting twee passagiersstoelen ontstaan. Achter een klep in de rechter bank zit een schoenvak en onder het eilandbed bevindt zich extra opbergruimte. Een bar met een leesplek en een USB-poort boven het bed zorgt ervoor dat de mobiele telefoon kan worden opgeladen zonder deze op te bergen. De keuken van de T459 was voorzien van een 3-pits gasfornuis en een slim geplaatste handdoekhouder. Optische highlights van de indeling zijn de verlichte rechtopstaande zithoek en het verlichte ronde profiel met spiegel bij de inkom. Daarnaast beschikken alle halfintegrale nu over een sfeervolle achterbed bekleding met sfeervolle ledverlichting en keukenraambekleding met aangename indirecte verlichting.
Eerste Carado-alkoof minder dan zes meter lang
Ook de nieuwe A132 voor 39.199 euro is inbegrepen. Met een lengte van slechts 5,94 m is de A132 de eerste Carado-alkoof van minder dan zes meter. Om voldoende vrije ruimte te krijgen boven de bestuurdersstoel kan het alkoofbed halverwege worden opgeklapt. Deze functie is in het nieuwe modeljaar voor alle alkoven, het bespaart gewicht constructie. Perfect om hem voor andere doeleinden te gebruiken bij het laden. En last but not least heeft de nieuwe A132 een achterbed ladder geïntegreerd in de kleerkast. De uittrekbare opstap vergemakkelijkt de toegang tot het bed en biedt tegelijkertijd veel opbergruimte
Slimme innovaties in een compact formaat
Camperbusjes zijn ideale voertuigen voor een korte weekendtrip of stadstour. Ze zijn ongecompliceerd om te rijden en te parkeren en daarom absoluut geschikt voor dagelijks gebruik Carado heeft de Camper Van 640 nu nog verder verbeterd met twee enkele bedden. Nieuw is de aparte en daarmee sterk vereenvoudigde toegang tot elk van de twee bedden. Met bijpassende kussens kan nog steeds een doorlopend, uitnodigend liggedeelte worden gecreëerd met een breedte van bijna twee meter.
Huidige speciale edities
De meest populaire Van special-modellen uit de Europe Edition van modeljaar 2020 zijn in 2021 weer verkrijgbaar met hun elegante uitstraling en uitgebreide speciale uitrusting beschikbaar. En met twee nieuwe edities Clever en Clever + biedt de fabrikant zijn populairste zwerfauto’s, halfintegrale en integrale voertuigen vanaf 38.599 euro met uitgebreide aanvullende uitrusting.
Vanaf nu allemaal met Isofix
Vanaf modeljaar 2021 zullen alle voertuigen standaard worden uitgerust met twee Isofix-plaatsen. Dit betekent dat kinderzitjes in een mum van tijd eenvoudig en gemakkelijk te bevestigen zijn. In de loop van deze verbetering krijgen de voertuigen ook nieuwe bekleding, die wordt gekenmerkt door een verbeterde ergonomie. Carado rust de bedden ook uit met hoogwaardige houten lattenbodems, die een betere luchtcirculatie langs de matras mogelijk maken
Optische verbetering voor de grote Carado’s.
Ook in de grote kampeerauto’s zijn de geïntegreerde lattenbodems verder verbeterd. Het nieuwe assortiment omvat ook een achterbed en een keukenraambekleding met geïntegreerde verlichting. De cabine is verbetert de met bekleding op de zijwand en de A-stijl.
Mobiel reizen is slimmer dan ooit.
De Carado Clever en Clever + Editie.
Voor het modellen jaar 2021 biedt Carado 10 indelingen aan voor de Camper Vans, voor half integrale en integrale Cleveer+Edtitie zijn dat er 14. Vanaf een 39.000 euro vinden klanten al een kampeerauto in het gamma.
Extra’s voor comfortabel wonen en rijden.
De Clever+Editie krijgt 16 duim aluvelgen en Traction+ voor de kampeerbussen, daarbij krijgen ze nog het basis- en chassis pakket mee voor de opbouw en het interieur. Voor het interieur werden vuil afstotende stoffen gebruikt. Alle zwerfauto’s krijgen een luifel en achteruitrijcamera voorbereiding mee. Integrale en halfintegrale worden bedacht met een TV pakket. Een grotere koelkast, andere bovenkastdeuren en een serviceluik.
Nog meer exrtra’s voor de Clever+Editie.
Ze krijgen een sterkere motor een Fiat 140 pk, het chassis en comfort pakket. In plaats van wit voor het koetswerk kan het nu in een andere kleur zijn. Tot slot nog een venster in de buitendeur.
La Strada verschijnt met een polyester monoblok koetswerk op de markt. Als basis voertuig werd voor een Mercedes Sprinter 316 CDI gekozen. Een turbodiesel stuurt 163 paardjes naar de achterwielen.
Totaal nieuw
Intussen is de Novareeks al 20 jaar oud en de wagens hebben al veel veranderingen en verbeteringen ondergaan. Het nieuwste model de Nova EB kreeg een polyester koetswerk volledig uit één stuk gemaakt. De dure constructie waarborgt natuurlijk een lang leven. Opvallend daarbij zijn de verdoken scharnieren, deurtjes en handgrepen. De garagedeuren ontgrendelen met de afstandsbediening en na een druk op de deur openen ze zich. De deurtjes van de gasflessen en cassette wc worden met een drukknop in de garage ontgrendeld. Een snufje dat we nog al eens gezien hebben is de camera aan de uitlaat van het afvalwater tank. Knap uitgevoerd is de geïntegreerde luifel in het koetswerk. De Nova E B zet een rijklaar gewicht van iets meer dan 3.300 kg op de weegschaal. Hij wordt dus uitsluitend aangeboden met een MTM van 4,1 ton.
Zoals men kan verwachten heeft de Nova EB een zeer modern interieur. Meubelen met witte vlakke en blauwe zetels waaraan men zich toch wat moet gewennen. Deze kleuren combinatie is slechts één van de vele kleurencombinaties die La Strada aanbiedt. De buitendeur is duidelijk breder dan die van zijn voorgangers. Wat de indeling betreft niets speciaals. Vooraan de draaibare cabinezetels, vierkante tafel en een L zitbank. Het keukenblok naast de buitendeur is uitgerust met twee kookvuren, spoelbak en een 80 l koelkast. Aan de linkerkant is een klapblad om het werkoppervlak te vergroten. In verhouding van de wagen is er een ruim bemeten douche met ernaast een opklapbaar wastafeltje, de wc, een venster voor de verluchting en afvoer van de vochtige lucht. Helemaal achteraan is de bekende uitvoering met 2 enkele bedden. Comfortabele matrassen zorgen voor een zalige nachtrust. Ze zijn respectievelijk 0,8 m breed en 1,96 m en 1,87 m lang. Onder de voeteinden zijn de kleerkast en een kast voor veel bagage. Iets minder gewoon voor een kampeerbus is het grote open gaand venster in het achterfront. De huidige generatie zwervers wordt groter en veel bewoners zullen beslist tevreden zijn met de 2,1 m stahoogte. Overal zijn LED lichten waarvan er zelfs oplichten bij middel van een bewegingsdetector. Met zijn uitgebreide uitrusting en de elektronische snufjes om veilig te rijden zal men ruim 100.000 euro op tafel moeten leggen. Wegens zijn gewicht moet men over een rijbewijs C beschikken.
Een caravan zonder gas is de laatste jaren een uitdaging voor de fabrikanten. Weinsberg start nu met een geniaal idee dat goed zou kunnen aanslaan. De fabrikant rust de nieuwe CaraCito uit met een luchtkoeler in een caravan van rond de 10.000 euro dat is zeker een uitdaging.
Het interieur ziet er bij een eerste blik eenvoudig en solide uit. Bovenkasten met vlakke deuren in licht houtdecor, in de natte cel voldoende bergvakken, een keukenblok met roestvrijstalen spoelbak en besteklade, werkvlakken en tafel met stevig materiaal en eenvoudig decor, doch alles goed afgewerkt, dakluiken en vensters met rollo’s het is allemaal aan boord. De technische uitrusting bestaat uitsluitend uit elektrische apparaten. Daarbij behoren een 230 Volt glaskeramiek kookvuur, een 60 l compressor koelkast. De LED verlichting en waterpompen werken op 12 Volt. Alle CaraCito caravans zijn uitgerust met verwarming. De luchtkoeler is een gecombineerd apparaat dat koude lucht tegen het plafond verdeeld en de warme lucht zoals reeds lang bekend door de slangen langs de vloer stuwt. Zo heerst tijdens de zomer en de overgang periode altijd een aangename temperatuur in de caravan.
Weinsberg heeft vijf compacte modellen voor gezinnen en paren in de aanbieding.: de 390 QD, 450 FU, 470 QDK en 500 QDK die naast enkele bedden, dubbele bedden zowel een Fransbed en stapelbedden in het gamma hebben. Allen hebben de comfortabele EvoPore HRC matrassen op lattenbodems liggen. Volgend jaar 2021 hebben ze een nieuwe buitendeur.
De prijzen beginnen bij een ruime 10.000 euro. Zoals gewoonlijk staan er nog enkele uitrustingspakketten op de prijslijst. Naar wens kan de CaraCito extra worden uitgerust met een 2 vlam kookvuur en met een Truma S gas verwarming inbegrepen de slangen voor de warme lucht verdeling.
Tabbert plaatst de nieuwe Primus bij de instappers.
De Rossini is bij Tabbert een instapmodel type. Instapmodellen, we spreken hier al vlug over caravans van rond de 20.000 euro. Voor 2021 wordt zowel het interieur als het exterieur grondig vernieuwd. Een ander meubeldecor, kussens in beige, bruin en grijstinten geven de Rossini een exclusief karakter en we durven hem nauwelijks een instapmodel noemen, de prijs in aanmerking genomen.
Zoals zijn grote broeders heeft hij nu ook het nieuwe 32 mm sterke dak met een aluminium bovenplaat, die optioneel vervangbaar is door hagelbestendig materiaal. Het achterfront met de markante LED lichten doen niet ongemerkt hun dienst. Om de Rossini 2021 nog meer op te waarderen heeft hij zoals een Finest Edition licht metalen 17 duim velgen, gladde zijwanden, verzilverde profielen rondom, polyester disselafdekking, anti insecten deur, verlichte luifel en verlichte instap. De klant kan kiezen tussen stoffen overtrekken voor de kussens of kunstlederen varianten. Een draagarm voor een tv met 230 en 12 Volt aansluiting is voorzien. Truma heeft het MonoControl CS systeem inbegrepen een gasfilter mogen leveren. Daarbij heeft Tabbert nog een pakket met het antislinger systeem ATC, een veiligheidsslot Safety Compact van AL-KO. Als we dat alles samen vatten mogen kampeerders zeker niet klagen van deze Rossini Finest Edition als “instapmodel”. Hij is te bekomen in 7 indelingen met totale lengtes tussen de 6,69 m en de 8,31 m
De alkoof modellen van Hobby sluiten het komend jaar aan bij de Contour familie.
De fabrikant uit Fockbek integreert de alkooftypes bij de instapmodellen reeks Optima Ontour. In vergelijk met de Siesta alkoven dalen de basisprijzen nu met enkele duizenden euro’s .In het aanbod zijn 3 gezinsvriendelijke indelingen. 2 met een dwarsbed en 1 met stapelbedden achterin. Kenmerkend aan de Optima Ontour types zijn de nieuwe alkoven boven de stuurcabine en de uitgebreide standaard uitrusting. Die bestaat uit een luifel, gasflessen lade, achteruitrij camera en een verwarmde afvaltank om de voornaamste te vermelden. Als basisvoertuig verkoos Hobby een Citroen Jumper 120 pk turbodiesel te nemen. Het zelfde basisvoertuig werd ook ingezet voor de halfintegrale Optima Ontour. Voor het jaar 2021 brengt Hobby twee nieuwe indelingen met achterin een brede badkamer. De T 70 E heeft enkele bedden vóór de badkamer en de T 70 F heeft een dubbel bed. De vloer van de Optima Ontour modellen bestaat uit polyester en waterafstotend XPS schuim als isolatie materiaal. Voor de zijwanden werd EPS gebruikt.
Challenger herbekijkt zijn gamma en maakt het aanbod eenvoudiger.
Een aantal minder gevraagde types worden uit productie genomen. De voordelige uitrusting pakketten worden tot 2 herleid. Voor de klant wordt het nu iets eenvoudiger om een zwerfauto naar keus te vinden. Dat geeft de fabrikant de mogelijkheid om het product fijner af te werken. Voor volgend jaar kan de zogenaamde Start-Edition met een Graphite-VIP pakket op Fiat Ducato of Graphite-Premium Paket op Ford Transit en meerwaarde krijgen. Daarbij is de Start Edition al met enkele extra’s uitgerust, waaronder luchtkoeling in de stuurcabine. Panorama dakvenster en een snelheid regelaar. Dat geld ook voor de nieuwe modellen 328 en 337 GA. Deze laatste is 7,2 m lang, heeft 1,9 m lange enkele bedden en sanitair met afzonderlijke douchecel. De Challenger 328 heeft een 1,6 m breed eilandbed in de hoogte verstelbaar. Aansluitend een brede natte cel. Beide hebben vooraan een zitgroep met zitbanken langs de zijwanden. Die comfortabele zitbanken zijn ombouwbaar tot enkele zittingen met veiligheidsgordels in de rijrichting. Boven de zitgroep hangt een elektrisch bediend hefbed voor 2 personen. In Start-Edition kost de 337 GA op Ford Transit ongeveer 54.000 euro afhankelijk van mogelijke opties. Voor de Graphite-Premium versie met uitrustings pakket aan halve prijs zal de klant ongeveer een 59.000 euro op tafel moeten leggen.
Zowel van binnen als van buiten zullen de integrale en halfintegrale een ander uitzicht hebben in 2021. Niet alleen dat ook de indelingen werden herbekeken.
Het grote nieuws van de fabrikant is de dubbele bodem die voor het eerst wordt toegepast in de Ecovip reeks, die in het Laika gamma tussen de instap types en de luxe Kreos modellen te vinden is.
Alle Ecovips worden op een Fiat Ducato basisvoertuig gebouwd. De integrale Ecovip I wordt aangeboden in 9 verschillende indelingen. Te beginnen met de 6.59 m lange Ecovip L 2009 met enkele bedden boven de garage tot de 7,4 m grote Ecovip L 4012 DS, hij heeft achterin een eilandbed en zitgroep met lange zitbanken tegen de wanden achter de stuurcabine. Het tafelblad klapt samen om de doorgang te verbeteren van en naar de stuurcabine. Een derde 6,99 m lange Ecovip L 3009 heeft achterin enkele bedden. Twee bijkomende reizigers kunnen hun bedje opmaken in het optionele elektrisch bediend hefbed boven de zitgroep. De klanten hebben de keuze tussen een licht houtdecor voor de vloer en donker hout voor het meubilair ofwel omgekeerd. In beide gevallen valt het interieur best mee, het is een kwestie van smaak.
De halfintegrale vallen op met hun nieuw achterfront in 3D uitvoering en supermoderne de lichten. De verwarmde en geïsoleerde garage mag tot 250 kg beladen worden.
De Italianen gaven de Ecovip een H achter dit type benaming. Ook hier zijn 9 indelingen met lengtes tussen de 6,59 m en de 7,40 m. te bekomen. We zien er 5 met enkele bedden, 3 met een eilandbed en 1 met een dwarsbed achterin.
Laika biedt ook 3 omgebouwde bestelwagens aan vanaf 5,41 m tot 6,36 m met klassieke indelingen met dwarsbed of in de grootste met enkele bedden.
MALIBU VAN "FIRST CLASS - TWO ROOMS" MET UNIEKE PLATTEGROND, MALIBU VAN "FAMILY-FOR-4" MET EXCLUSIEF HYBRIDE DAK
Malibu Van: de comfortabele camper onder de bestelwagens
Nieuwe Malibu van "first class - twee kamers": unieke plattegrond - een busje, twee kamers
Slaapgedeelte: grote bedden en veel opslagruimte
Woninginrichting met kleedkamers en tal van andere finesse
Nieuwe Flexibad 2.0 - nog meer ruimte, verbeterde ergonomie
Nieuwe Malibu Van "family-for-4": exclusief hybride dak met tweepersoonsbed
Malibu Van 2021: het busje op maat gemaakt
Malibu Van is een van de pioniers van de populaire comfort camping bussen met badkamer. Hij begint het modeljaar 2021 met veel nieuwe producten en markeert nieuwe bestelwagens. Hij heeft een volledig nieuwe twee-kamer concept,. De Malibu Van familie voor 4 maakt indruk met zijn hybride installatiedak dat exclusief door de fabrikant is ontwikkeld en vervaardigd. Het is licht, zeer stabiel, het best geïsoleerd en creëert veel ruimte met een extra bed. Daarnaast zijn er nog veel meer ideeën. De Malibu Van 2021 is verspreid in vier productgroepen met in totaal acht basismodellen, met tal van varianten als family-for-4, coupé en charmante GT skyview en vier stijlwerelden.
Met de Vans charmante GT skyview en coupé heeft Malibu de afgelopen twee jaar nieuwe maatstaven gezet,. De Malibu Van een concept met een nieuwe keuken en een universele hoge kast breidt de leefruimte uit en creëert een open as van uitzicht van de voorstoelen tot de eenpersoonsbedden aan de achterzijde. Het resultaat is een tweekamerconcept van de woonkamer met geïntegreerde kleedkamer
En dit zijn de speciale kenmerken van het nieuwe busje. De koelkast is nu geïntegreerd in de keuken aan de voorzijde, waardoor het gemakkelijk bereikbaar is vanaf de buitenkant. Ten gunste van de opslagruimte werden de eenpersoonsbedden aan de achterzijde enkele centimeters verhoogd. Als de bedden in residentiële positie zijn, leidt een comfortabele ingangstrap naar de liggende gebieden. Ze zijn aanzienlijk gegroeid met de nieuwe plattegrond. Dit betekent een liglengte van 1,89 m aan de bestuurderskant, en zelfs een knappe 2.03 m aan de passagierszijde.
Nog een pluspunt van de Malibu Van. Van de open deur tot de badkamer en een extra opvouwbaar element, in het midden gedeelte van het busje wordt een kleedkamer gecreëerd. Deze extra kamer vergroot ook de slaapkamer aan de achterzijde.
Comfort is de naam van de Malibu Van first class twee kamers tegelijk, omdat er twee stijlwerelden beschikbaar zijn. "Cherry Classic" betekent meubeloppervlakken in bicolor look. De optionele stijl wereld "Cherry Style" verschilt door bicolor look met fronten in hoogglans ivoor decor en het decor edele kersen.
Nieuwe Malibu Van family-for-4: exclusief hybride dak met tweepersoonsbed
Een Malibu busje biedt meer ideeën, meer comfort, meer praktisch gebruik, meer individualiteit. Een ander bewijs van de creativiteit van het merk is de nieuwe Malibu Van family-for-4 met zijn exclusieve dak. Daarnaast is er boven een volwaardig tweepersoonsbed beschikbaar als aanvulling op de achterste bedden. Malibu vertrouwt ook op hoogwaardige campertechnologie voor de nieuwe family-for-4 met hybride dak. Wat goed is voor de uitstekend geïsoleerde wanden van liner-klasse kampeerauto’s past ook bij de Malibu Van: De uitgebreide sandwichconstructie van het hybride dak bestaat uit een robuuste GfK dakbedekking buiten en binnen, aluminium met ademende microvezelbedekking en in het midden een isolerende kern gemaakt van RTM stijf schuim. De afgeronde dakranden en de gebogen dak punt bestaan uit kunststof gegoten onderdelen. Het 30 mm dikke dak past op de carrosserie van het basisvoertuig Ducato. Het dak is licht en toch zeer stabiel, het isoleert uitstekend, of in de winter tegen kou of in de zomer tegen de zonwarmte. Een extra dakhuid van GfK beschermt standaard tegen hagel
Onder het dak bevindt zich een bed van 200 x 135 cm met een koudschuim matras. De onderkant van het dak is bedekt met microvezel. Het nieuwe family-for-4 dak is verkrijgbaar als modelvariant voor alle comfort en charmante modellen van de Malibu Van, ook voor de nieuwe Malibu Van first class twee kamers Inrichting van alle Malibu Vans zijn opgewaardeerd
Het jaar 2021 van de Malibu Van overtuigt met vele andere praktische van ideeën. De nieuwe Malibu Premium ramen in de woongroep en schuifdeur dragen een extra frame en beschermen reizigers tegen ongenode gasten.
Dankzij een aangepaste fitting kan de tafel in de woongroep nu verplaatst worden zonder de plaat op te tillen.. Direct naast de deur, een extra handvat maakt het makkelijker om de schuifdeur te sluiten van binnenuit
Met acht basismodellen in drie lengtes van 5,41 tot 6,36 m in vier productgroepen is de Malibu Van diverser dan ooit tevoren. Daarnaast zijn er de talrijke modelvarianten family-for-4 met het nieuwe exclusieve hybride dak en Malibu Van charmante coupé en GT skyview. Een nieuwe indeling in de vier productgroepen genaamd "compact", "comfort", "first class - two-rooms" en "charming" maakt de selectie gemakkelijker.
Onder de term "compact" vat Malibu de 540 DB- en 600 LE-modellen samen. De "comfort" modellen 600 DB en 640 LE verschillen van hen door een meer uitgebreide en verfijnde apparatuur, evenals het grotere formaat van de 640 LE. Met de Van first class twee kamers 640 LE RB introduceert Malibu een nieuwe productgroep. De exclusieve modellen zijn 600 DB, 640 LE en 640 RB, hetzij als charmante coupé of als charmante GT skyview
Nieuw koetswerk voor de integrale en halfintegrale.
Voor de nieuwelingen heeft Carthago redelijk wat onderzoek en arbeid verricht om het totaal nieuwe koetswerk van hun kampeerauto’s op punt te stellen. Ditmaal geen detail veranderingen, neen een totaal ander concept. Er is geen splinter hout meer in te vinden. De verbindingen van wanden, bodem en dak gebeurt met speciale koudebrugvrije aluminium profielen. Zoals het hoort bij moderne koetswerken zijn de hoeken met het dak en de wanden keurig afgerond. Volgens Carthago minder gevoelig voor zijwinden, betere stijfheid van het koetswerk waarmee een aangenamer rijcomfort. En minder geruis van de rijwind. Het is beter bestand tegen de jaren des tijds en verkoopwaarde daalt minder snel. De achterlichten hebben eveneens een modern uitzicht en de integrale hebben LED dagrijlichten.
Het meubilair kreeg wat aanpassingen. Zo zijn de bovenkastdeuren naar binnen gebogen. Dat geeft een ruimtelijk gevoel in het interieur. Het nieuwe meubilair is nu twee kleurig en de l-vormige zitbank heeft een uitdraaibare schoenkast. Een uit trekbare TV kast behoort nu tot het interieur. Bij enkele typen is zelfs een 32 duim LED vlakscherm mogelijk.
Sprite komt komend seizoen met nieuwe ontwerpen en indelingen!
Sprite caravans worden al jaren gebouwd bij Swift Group Limited in Cottingham en is het merk voor export caravans van deze fabriek. Ondanks de Corona-crisis heeft de fabrikant een prima seizoen gehad.
Komend modellen jaar zijn er vier series.
De Basecamp wordt voorzien van een nieuwe buitendecoratie en een aangepaste “sportievere” aankleding. De buitendeur wordt voorzien van een raam.Er komt een nieuwe indeling: de Basecamp 4. Dit betekent tevens dat de bestaande Basecamp indeling voortaan Basecamp 2 gaat heten.De binnenlengte van de Basecamp 4 wordt 3,91 meter (49 cm langer) waardoor er een extra zitje toegevoegd kon worden. Deze zit is tevens om te bouwen tot een stapelbed, waardoor de Basecamp 4 geschikt is voor 4 personen. Een stel kan desgewenst de voorzit als bed laten en gebruik maken van het achter-zitje voor het ontbijt.
De Alpine Sport reeks komt met een nieuwe knappe buitendecoratie en nieuwe bekleding. Tevens zijn de zijbovenkastjes aan de voorzijde nu ook voorzien van scharnieren, hierdoor zijn deze kasten over de hele lengte te openen.
Het kleinste model uit de reeks, de 370 EK, krijgt een nieuwe wasbak met onderkastje in de toiletruimte.
De Mondial SE reeks wordt voorzien van nieuwe stoffering en een nieuwe buitendecoratie.
De Cruzer SR reeks behoudt de huidige bekleding, maar krijgt wel een nieuwe buitendecoratie. Ook hier zijn de zijbovenkastjes aan de voorzijde nu te openen.
Tevens wordt de Cruzer reeks uitgebreid met een nieuwe indeling: de Cruzer 550 SR.De Cruzer 550 SR heeft een binnen lengte van 5,83 meter en is even breed (2.44 meter) als de Cruzer 635 SR. Dit model is in tegenstelling tot de Cruzer 635 SR voorzien van een enkele as. De caravan heeft een ruime zitgroep aan de voorzijde, een midden keuken met daar tegenover de deur en de grote 133 liter slimline koelkast.Via de slaapkamer met een ruim bed van 2 bij 1,40 meter komt men in de grote badkamer met doucheruimte.
De standaarduitrusting van de Cruzer reeks is omvangrijk met onder andere een luxe ovencombinatie, een magnetron, een Truma Combi-unit voor warm water en verwarming, een radio met bluetooth en het Swift Command systeem. Met dit laatste kunt u bijna alle apparatuur in uw caravan bedienen via de Swift Command App op uw mobiele telefoon. Alle Cruzers zijn voorzien van een luxe doucheruimte.
De prijzen van de Sprite caravans liggen ongeveer tussen € 20.000 en de € 25.000
De prijzen voor deze ruim uitgeruste caravans zijn All-in, dus inclusief 21% BTW, kentekenbewijs, verwijderingsbijdrage, transport naar de dealer en kosten rijklaar maken.
Sprite biedt tot 10 jaar garantie op vochtinwerking.
LIONTRON lithium-ijzerfosfaatbatterijen Arctic kunnen nu tot -30 ° C worden gebruikt
De krachtleeuwen van Nettetal smelten het ijs: LIONTRON, de marktleider in loodzuuraccu's, demonstreert voor het eerst de nieuwe Arctic LiFePO4-accu voor caravans en kampeerauto’s op de Düsseldorf Caravan Salon 2020 in hal 13, stand D11.
De nieuwe LIONTRON LX Arctic voor caravans en kampeerauto’s is de eerste LiFePO4-lithiumbatterij die bij omgevingstemperaturen tot -30 ° C kan worden opgeladen en onbeperkt kan worden ontladen. Het wordt ijskoud op de stand: LIONTRON laat met twee LIONTRON LX Arctic batterijen in een vriezer zien waartoe de nieuwe batterijserie in staat is. Een omvormer van 500 watt haalt stroom uit de eerste batterij en voedt een oplader van 30 ampère. De oplader laadt vervolgens de tweede batterij op met de stroom van de eerste batterij. Zodra de eerste batterij leeg is en uitschakelt, wordt hij opgeladen door de tweede batterij en dit alles bij temperaturen onder -20 ° C. (Demonstratie: commerciële vriezers bieden momenteel geen lagere temperaturen) De Arctic versie kan na de beurs geleverd worden voor alle LIONTRON LiFePO4 lithium batterij maten 12,8V van 100Ah tot 200Ah. De Arctic-versie is ook beschikbaar voor de 25,6 V 100 Ah-batterij. De meerprijs voor de Arctic-versie is uniform voor alle maten onder de 100 euro. Alle kopers van LIONTRON LX-batterijen zonder Arctic-functie kunnen hun batterijen ook achteraf inbouwen! Het oude BMS (batterijbeheersysteem) moet echter worden vervangen door een nieuw BMS. De kosten bedragen ongeveer 250 euro. Passende kits zijn na de beurs verkrijgbaar bij alle LIONTRON-verkooppartners.