De nieuwe Nova EB
La Strada verschijnt met een polyester monoblok koetswerk op de markt. Als basis voertuig werd voor een Mercedes Sprinter 316 CDI gekozen. Een turbodiesel stuurt 163 paardjes naar de achterwielen.
Totaal nieuw
Intussen is de Novareeks al 20 jaar oud en de wagens hebben al veel veranderingen en verbeteringen ondergaan. Het nieuwste model de Nova EB kreeg een polyester koetswerk volledig uit één stuk gemaakt. De dure constructie waarborgt natuurlijk een lang leven. Opvallend daarbij zijn de verdoken scharnieren, deurtjes en handgrepen. De garagedeuren ontgrendelen met de afstandsbediening en na een druk op de deur openen ze zich. De deurtjes van de gasflessen en cassette wc worden met een drukknop in de garage ontgrendeld. Een snufje dat we nog al eens gezien hebben is de camera aan de uitlaat van het afvalwater tank. Knap uitgevoerd is de geïntegreerde luifel in het koetswerk. De Nova E B zet een rijklaar gewicht van iets meer dan 3.300 kg op de weegschaal. Hij wordt dus uitsluitend aangeboden met een MTM van 4,1 ton.
Zoals men kan verwachten heeft de Nova EB een zeer modern interieur. Meubelen met witte vlakke en blauwe zetels waaraan men zich toch wat moet gewennen. Deze kleuren combinatie is slechts één van de vele kleurencombinaties die La Strada aanbiedt. De buitendeur is duidelijk breder dan die van zijn voorgangers. Wat de indeling betreft niets speciaals. Vooraan de draaibare cabinezetels, vierkante tafel en een L zitbank. Het keukenblok naast de buitendeur is uitgerust met twee kookvuren, spoelbak en een 80 l koelkast. Aan de linkerkant is een klapblad om het werkoppervlak te vergroten. In verhouding van de wagen is er een ruim bemeten douche met ernaast een opklapbaar wastafeltje, de wc, een venster voor de verluchting en afvoer van de vochtige lucht. Helemaal achteraan is de bekende uitvoering met 2 enkele bedden. Comfortabele matrassen zorgen voor een zalige nachtrust. Ze zijn respectievelijk 0,8 m breed en 1,96 m en 1,87 m lang. Onder de voeteinden zijn de kleerkast en een kast voor veel bagage. Iets minder gewoon voor een kampeerbus is het grote open gaand venster in het achterfront. De huidige generatie zwervers wordt groter en veel bewoners zullen beslist tevreden zijn met de 2,1 m stahoogte. Overal zijn LED lichten waarvan er zelfs oplichten bij middel van een bewegingsdetector. Met zijn uitgebreide uitrusting en de elektronische snufjes om veilig te rijden zal men ruim 100.000 euro op tafel moeten leggen. Wegens zijn gewicht moet men over een rijbewijs C beschikken.
Info; www.lastrada-mobile.de
|