De markt van nieuwe personenwagens lijkt aan een revival toe. Voor de tweede opeenvolgende maand kleurden de cijfers groen. In september werden er 31.025 nieuwe voertuigen ingeschreven. Een stijging van +16,8%. Berekend over de eerste negen maanden blijven de cijfers evenwel negatief en noteren we een terugval van -10,2% vergeleken met 2021. Afwachten of deze stijgende tendens zich de volgende maanden zal verderzetten.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO : “Na de positieve cijfers in 2021 merken we dat de tweedehandsmarkt voor personenwagens maand na maand moeilijke tijden beleeft. Voor de achtste opeenvolgende maand daalde in september het aantal inschrijvingen met -13,6% tot 53.111 stuks waardoor de markt over de eerste negen maanden met -11,0% kromp. Het verschil met vorig jaar loopt zo al op tot 60.095 eenheden. De sterk stijgende levensduurte, de energiecrisis, het veiligheidsrisico in het Oosten enz. zijn allemaal factoren die het consumentenvertrouwen negatief beïnvloeden, waardoor het showroombezoek en dus ook de koopintentie teruglopen. De situatie wordt nog verergerd door het lage aanbod aan jonge occasies met een lage kilometerstand zodat de prijzen in dat segment hoog blijven. Opvallend is dat de nieuwmarkt voor de tweede opeenvolgende maand positief scoorde waardoor de markt van nieuwe voertuigen het over de eerste negen maanden procentueel zelfs beter doet dan de occasies: -10,2% nieuwe voertuigen vs. -11,0% tweedehands. In absolute cijfers blijft de occassionmarkt evenwel 72% groter dan de nieuwmarkt met 484.531 opnieuw ingeschreven tweedehands vs. 281.490 nieuwe voertuigen. De positieve cijfers van de nieuwe voertuigen kunnen verklaard worden door de verhoogde leveringen sinds augustus. Of het tot een echte kentering zal komen valt nog af te wachten. Zowel de Stellantis- als de VW-Groep maakten de afgelopen dagen bekend dat een oplossing voor de crisis van de halfgeleiders niet moet verwacht worden voor eind 2023. En laat nu net die beperkte beschikbaarheid van halfgeleiders een van de hoofdredenen zijn voor de teruglopende productie en beperkte levering van nieuwe voertuigen.”
Enkele grote tweedehandsverkopers gaven ons alvast interessante inzichten op de cijfers mee.
Ivo Willems, Cardoen : “De daling van de cijfers voor occasies heeft te maken met het mindere aanbod en wat we beschikbaar hebben, is dan ook nog eens duurder of heeft al veel kilometers. Wie kleine, jonge auto's met weinig kilometers op de teller heeft, kan deze bijna aan nieuwprijs verkopen... helaas zijn ze er niet. We zien momenteel ook dat er meer nieuwe wagens geleverd worden, wat het minder slechte resultaat verklaart op de nieuwmarkt. Maar we merken ook dat het vooral de SUV's zijn die van de band lopen en geleverd worden.”
Simon Bossuyt, Dex : “We zien inderdaad in september een gelijkaardig scenario met mei/juni (juli en augustus waren minder). Zeker bij nieuwsberichten over de daling van gasprijzen etc. zien we opnieuw een opflakkering, maar omgekeerd dan uiteraard ook weer. Qua stockvoorraad zitten wij opnieuw op het voorziene niveau : we hebben veel gezaaid, nu willen we de komende maanden/weken oogsten. De verkoop valt altijd wat stil naar het einde van de maand toe, maar richting oktober zien we wel een positieve trend.
Ook bij de merkverdelers horen we eenzelfde verhaal, Henri de Hemptinne, CIAC Ford & Toyota legt uit: “De particuliere markt voor nieuwe wagens laat het nog steeds afweten, terwijl de fleetverkoop relatief op peil blijft, maar door gebrek aan wagens en de lange leveringstermijnen kopen de fleetmanagers langer op voorhand en is er dus een anticipatie op de verkopen. De leveringsproblemen blijven een negatieve factor. Door het verder zakken van het ondernemersvertrouwen, evenals het vertrouwen van de consument door de hoge energiekosten, zal het tot het einde van het jaar moeilijk blijven. Het tweedehandsaanbod blijft beperkt en de prijzen zijn vrij hoog maar ze blijven stabiel. Vraag en aanbod hebben zich dus bij hogere prijzen t.o.v. twee jaar geleden gestabiliseerd.”.
Inschrijvingen 2de hands & nieuwe wagens - september 2022
Evolutie inschrijvingen 2de hands YTD (september 2022)
Details tweedehandse personenwagens
Volkswagen, BMW blijven stevig op kop van de best verkochte merken tweedehandse personenwagens vóór Opel, terwijl Peugeot & Mercedes haasje-over spelen in de top 5.
De meest populaire modellen in september waren andermaal de VW Golf (2.402 ex) en VW Polo (1.866 ex.), gevolgd door de BMW 3-reeks (1.422 ex.), de Ford Fiesta (1.266 ex.) en Renault Clio (1.225 ex).
Bij de tweedehandswagens noteren we de verdere daling van het aantal diesels waardoor er nu al een flink verschil kan genoteerd worden in het voordeel van benzine: benzine 52,5% vs. diesel 40,0%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam, maar blijft voorlopig nog relatief klein met een totaal van 7,5%. Het aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) stijgt naar 5,5% , terwijl er 1,5% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt.
Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels zo’n 42,8% (16,8% HEV incl. mild hybrids; 15,4% PHEV en 10,6% full EV) van de verkoop betekenen en diesels nog slechts 15.2% van de leveringen vertegenwoordigen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maakten op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de tweedehandsmarkt momenteel nog beperkt is, maar maand naar maand zal groeien naarmate hun aantal zal stijgen op de totaalmarkt.
De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen steeg naar 7 jaar en 11 maanden.
De tweedehandsmarkt is vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 89% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt beperkt blijft tot 10%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.
Traditioneel is Vlaanderen met 53% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens, identiek ten opzichte van vorig jaar, terwijl Wallonië (37%) en Brussel (10%) onderling 1% uitwisselen.