Als je met een camper of camper goed voorbereid bent op winterwonderland, wachten er wintersportdagen met berghutgevoel en avontuur op je. SUNLIGHT geeft tips om van de camper een berghut te maken voor wintersportvakanties.
Van de gezellige berghut direct naar de skipiste – klinkt fantastisch en dat is het zeker. Maar de implementatie is vaak moeilijker dan verwacht. Zoek een geschikte hut, controleer beschikbaarheid, regel beklimming, draag bagage ... Dus waarom zou je de camper niet gewoon in een berghut veranderen?
SUNLIGHT Adventure Crew-lid Oli Dorn is in de zomer op de paden en snowboardt in de winter op de berg. Ondanks alle actie gedurende de dag, moet ook de sfeer passen. De opgeleide timmerman en uitgelegde estheet weet van zijn camper een berghut te maken – als een aangenaam basiskamp direct aan de.
Zijn tips:
#1 De juiste plaats is het allerbelangrijkste Als u een camper of camper bezit of huurt voor een skivakantie, moet u eerst uw verwachtingen van uw vakantiebestemming en kampeeruitrusting definiëren. Is er een familievakantie gepland naast de rodelbaan en beginnersheuvel, of bent u op zoek naar de ideale plek in de buurt van de droompoederpistes? Of het nu gaat om tourers, alpineskiërs of winterwandelaars – of het nu uiteindelijk gaat om de skiruimte, het wellnessaanbod of de nabijheid van het volgende skigebied – wie van tevoren duidelijke ideeën heeft, vindt snel de ideale parkeerplaats. De zoekopdracht helpt bijvoorbeeld bij het zoeken Pincamp, het campingportaal van de ADAC. Hier kunt u wintercampings per regio bekijken en alle belangrijke informatie krijgen.
Oli Dorn reist het liefst in de winter naar het Engadin: "Ik ga graag met mijn gezin op de 356 dagen Camping Morteratsch. Het biedt alles wat je je als wintersporter maar kunt wensen. De skigebieden in de omgeving zijn allemaal bereikbaar met de gratis skibus. Na een lange dag op de kan ik mijn snowboard in de skiruimte zetten. Daarna gaat het naar de sauna – inclusief uitzicht op de Bernina Group."
#2 Upgraden en uitrusten Als u in de winter onderweg bent, hebt u een voertuig nodig dat geschikt is voor de winter - uitgerust met verwarming en koude isolatie, zoals het geval is met alle SUNLIGHT-voertuigen.
"Als je een skivakantie combineert met vanlife, moet je wel geschikte sneeuwkettingen bij je hebben. Daarnaast heb ik er een gewoonte van gemaakt om altijd elektrische skischoendrogers mee te nemen – ze kunnen gemakkelijk in de camper of in de achterste garage worden aangesloten en de volgende dag begint skiën of snowboarden met droge voeten."
#3 Kokolores voor het hutgevoel Om de avonden comfortabel af te sluiten en het zekere hutgevoel te laten ontstaan, wordt de camper snel opnieuw ontworpen. Een kleine vuurschaal voor het voertuig, een lantaarn of de SPIN tafelhaard van het merk Allgäu Höfats zorgen voor een perfecte sfeer. Daarnaast knuffeldekens en in het interieur van het voertuig natuurlijk noodzakelijkerwijs sprookjesachtige lichten.
"Voor mij heeft winterkamperen zijn heel bijzondere charme. In de zomer breng je zoveel mogelijk tijd buiten door, in de winter is mijn SUNLIGHT T 68 nog meer mijn nest. Buiten de duisternis, de stilte, de koude lucht, binnen in mijn warme, gezellige huis met hutgevoel – precies waar ik wil staan en dat is in het beste geval precies waar de sneeuw perfect is..."
Avontuurlijke vakantie onder water Internationale duikbeurs "Interdive" als nieuwe attractie op de vakantiebeurs CMT in Stuttgart en op de reisbeurzen in Hamburg Groei voor het portfolio van vakantiebeurzen in Stuttgart en Hamburg: Vanaf aanstaande januari wordt de "Interdive", internationale duik-, snorkel- en reisbeurs, gepresenteerd als onderdeel van de twee vakantiebeurzen. Organisator Walter Harscher verwacht van deze stap een nieuwe impuls en vooral een breder publiek voor de hotspot rondom de duiktoerismemarkt. "Voor ons bij Messe Stuttgart is het nieuwe gebied een ideale aanvulling op ons bestaande aanbod voor actieve en sportieve vakantiegangers met een zwak voor onderwateravonturenwerelden", zegt Guido von Vacano, lid van de raad van bestuur van Messe Stuttgart en verantwoordelijk voor de Vakantiebeurzen in Stuttgart. Naast Stuttgart (19 t/m 22 januari) staat Interdive volgend jaar ook op de reisbeurzen in Hamburg (8 t/m 12 februari). Naast de huidige duiktrends is ook de bescherming van de zeeën een issue "De Interdive biedt de mogelijkheid om kennis te maken met innovaties en trends op het gebied van duiken, snorkelen en de bijbehorende bestemmingen", zegt organisator Walter Harscher. Al met al presenteerden binnen- en buitenlandse maakbedrijven, dealers, duikscholen, touroperators en verenigingen hun huidige producten en diensten. Naast duikuitrusting, training, technologie, bestemmingen en speciale reizen, ligt de focus van de beurs ook op bescherming van de zee en duurzaamheid. "De eerste overweging was dat we onze doelgroepen in het kader van de vakantiebeurs van Stuttgart specifiek konden aanspreken en hun voordelen, bijvoorbeeld op het gebied van het expositiecentrum of de vervoersverbindingen, wilden benutten", zegt Walter Harscher. "Bovendien krijgen de exposanten de mogelijkheid om niet alleen de bekende klantenkring aan te spreken, maar ook andere beursbezoekers te interesseren voor duiken en zo nieuwe klanten binnen te halen." Volgens Harscher past de combinatie met het beursnetwerk uitstekend, aangezien de bezoekers van de Interdive multisportliefhebbers zijn die ook enthousiast zijn over andere vakgebieden. Met de integratie wil Walter Harscher de Interdive nog interessanter maken - zowel voor de bezoekers als voor de exposanten, daarnaast zijn de verschillende beurslocaties een groot pluspunt. "Op deze manier kunnen we dicht bij duikers in heel Duitsland komen", zegt Harscher. Guido van Vacano ziet in de nieuwe special area veel links naar de inhoud van de beurzen in Stuttgart en Hamburg. “Bezoekers zijn dol op het thema vakantie op het water en zullen zeker ook enthousiast zijn over het gebied 'Onder Water'. Dit is een uitgelezen kans voor onze vakantiebeurzen om een extra publiek aan te trekken voor duik- en snorkelvakantie-aanbiedingen. We zijn dan ook erg blij dat we dit spannende nieuwe gebied in de toekomst op twee locaties kunnen laten zien”, zegt hij. Ook de aansluiting op het caravanterrein kan met het nieuwe thema voorbeeldig worden gepresenteerd. “Of je nu op de grote golf wilt varen, staand peddelt of de onderwaterwereld wilt verkennen, een camping of vakantiecentrum met duikschool aan het meer of aan zee is het perfecte basiskamp voor elke watersportliefhebber. Of het nu gaat om koraalriffen, kleurrijke glinsterende vissen of spectaculaire waterplanten recht voor de duikbril, op een caravanvakantie kun je niet alleen een regio ervaren, maar ook wat daar verborgen is onder het wateroppervlak met al je zintuigen", zegt Guido von Vacano. De Interduikbeurs De internationale duikbeurs Interdive vindt plaats op het tweede CMT-weekend van 19 t/m 22 januari 2023 in Stuttgart en op de reisbeurzen in Hamburg van 8 t/m 12 februari. De beurs vindt zijn oorsprong in Friedrichshafen en vond daar in september 2022 voor de tiende keer plaats. Het wordt bijgewoond door ongeveer 15.000 geïnteresseerden uit heel Duitsland en uit de buurlanden Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk en Italië. Naast de CMT in Stuttgart en de oohh! FreizeitWelten in Hamburg, de Interdive zal in september doorgaan in Friedrichshafen. Meer informatie op https://friedrichshafen.inter-dive.de/de/Ueber-die-Messe/
Tweedehandsmarkt blijft achterop hollen, nieuwe wagens positief
De tweedehandsmarkt blijft in het slop. Voor de achtste opeenvolgende maand kleuren de cijfers rood. In september doken de cijfers opnieuw dieper, zo’n -13,6% ten opzichte van 2021 en -9,7% ten opzichte van september 2020. Er werden afgelopen maand 53.111 occasies ingeschreven, een daling met maar liefst 8.357 eenheden tegenover dezelfde maand in 2021. Over de eerste negen maanden gaat de tweedehandsmarkt er nu -11,0% op achteruit, met een gecumuleerd verlies van al zo’n -60.095 voertuigen vergeleken met vorig jaar. Volkswagen blijft aan de kop als meest populaire tweedehandsmerk, gevolgd door BMW en Opel terwijl Peugeot in september over Mercedes wipte.
De markt vannieuwepersonenwagenslijkt aan een revival toe. Voor de tweede opeenvolgende maand kleurden de cijfers groen. In september werden er 31.025 nieuwe voertuigen ingeschreven. Een stijging van+16,8%. Berekend over de eerste negen maanden blijven de cijfers evenwel negatief en noteren we een terugval van -10,2% vergeleken met 2021. Afwachten of deze stijgende tendens zich de volgende maanden zal verderzetten.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO :“Na de positieve cijfers in 2021 merken we dat detweedehandsmarktvoor personenwagens maand na maand moeilijke tijden beleeft. Voor de achtste opeenvolgende maand daalde in september het aantal inschrijvingen met -13,6% tot 53.111 stuks waardoor de markt over de eerste negen maanden met -11,0% kromp. Het verschil met vorig jaar loopt zo al op tot 60.095 eenheden. De sterk stijgende levensduurte, de energiecrisis, het veiligheidsrisico in het Oosten enz. zijn allemaal factoren die het consumentenvertrouwen negatief beïnvloeden, waardoor het showroombezoek en dus ook de koopintentie teruglopen. De situatie wordt nog verergerd door het lage aanbod aan jonge occasies met een lage kilometerstand zodat de prijzen in dat segment hoog blijven. Opvallend is dat denieuwmarktvoor de tweede opeenvolgende maand positief scoorde waardoor de markt van nieuwe voertuigen het over de eerste negen maanden procentueel zelfs beter doet dan de occasies: -10,2% nieuwe voertuigen vs. -11,0% tweedehands. In absolute cijfers blijft de occassionmarkt evenwel 72% groter dan de nieuwmarkt met 484.531 opnieuw ingeschreven tweedehands vs. 281.490 nieuwe voertuigen. De positieve cijfers van de nieuwe voertuigen kunnen verklaard worden door de verhoogde leveringen sinds augustus. Of het tot een echte kentering zal komen valt nog af te wachten. Zowel de Stellantis- als de VW-Groep maakten de afgelopen dagen bekend dat een oplossing voor de crisis van de halfgeleiders niet moet verwacht worden voor eind 2023. En laat nu net die beperkte beschikbaarheid van halfgeleiders een van de hoofdredenen zijn voor de teruglopende productie en beperkte levering van nieuwe voertuigen.”
Enkele grote tweedehandsverkopers gaven ons alvast interessante inzichten op de cijfers mee.
Ivo Willems, Cardoen:“De daling van de cijfers voor occasies heeft te maken met het mindere aanbod en wat we beschikbaar hebben, is dan ook nog eens duurder of heeft al veel kilometers. Wie kleine, jonge auto's met weinig kilometers op de teller heeft, kan deze bijna aan nieuwprijs verkopen... helaas zijn ze er niet. We zien momenteel ook dat er meer nieuwe wagens geleverd worden, wat het minder slechte resultaat verklaart op de nieuwmarkt. Maar we merken ook dat het vooral de SUV's zijn die van de band lopen en geleverd worden.”
Simon Bossuyt, Dex :“We zien inderdaad in september een gelijkaardig scenario met mei/juni (juli en augustus waren minder). Zeker bij nieuwsberichten over de daling van gasprijzen etc. zien we opnieuw een opflakkering, maar omgekeerd dan uiteraard ook weer. Qua stockvoorraad zitten wij opnieuw op het voorziene niveau : we hebben veel gezaaid, nu willen we de komende maanden/weken oogsten. De verkoop valt altijd wat stil naar het einde van de maand toe, maar richting oktober zien we wel een positieve trend.
Ook bij de merkverdelers horen we eenzelfde verhaal,Henri de Hemptinne, CIAC Ford & Toyotalegt uit:“De particuliere markt voor nieuwe wagens laat het nog steeds afweten, terwijl de fleetverkoop relatief op peil blijft, maar door gebrek aan wagens en de lange leveringstermijnen kopen de fleetmanagers langer op voorhand en is er dus een anticipatie op de verkopen. De leveringsproblemen blijven een negatieve factor. Door het verder zakken van het ondernemersvertrouwen, evenals het vertrouwen van de consument door de hoge energiekosten, zal het tot het einde van het jaar moeilijk blijven. Het tweedehandsaanbod blijft beperkt en de prijzen zijn vrij hoog maar ze blijven stabiel. Vraag en aanbod hebben zich dus bij hogere prijzen t.o.v. twee jaar geleden gestabiliseerd.”.
Inschrijvingen 2dehands & nieuwe wagens - september 2022
Volkswagen, BMW blijven stevig op kop van de best verkochte merken tweedehandse personenwagens vóór Opel, terwijl Peugeot & Mercedes haasje-over spelen in de top 5.
De meest populaire modellen in september waren andermaal de VW Golf (2.402 ex) en VW Polo (1.866 ex.), gevolgd door de BMW 3-reeks (1.422 ex.), de Ford Fiesta (1.266 ex.) en Renault Clio (1.225 ex).
Bij de tweedehandswagens noteren we de verdere daling van het aantal diesels waardoor er nu al een flink verschil kan genoteerd worden in het voordeel van benzine: benzine52,5%vs. diesel40,0%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam, maar blijft voorlopig nog relatief klein met een totaal van 7,5%. Het aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) stijgt naar 5,5% , terwijl er 1,5% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt.
Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels zo’n 42,8% (16,8% HEV incl. mild hybrids; 15,4% PHEV en 10,6% full EV) van de verkoop betekenen en diesels nog slechts 15.2% van de leveringen vertegenwoordigen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maakten op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de tweedehandsmarkt momenteel nog beperkt is, maar maand naar maand zal groeien naarmate hun aantal zal stijgen op de totaalmarkt.
Demediane leeftijdvan de occasie-inschrijvingen steeg naar 7 jaar en 11 maanden.
De tweedehandsmarkt is vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 89% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt beperkt blijft tot 10%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.
Traditioneel is Vlaanderen met 53% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens, identiek ten opzichte van vorig jaar, terwijl Wallonië (37%) en Brussel (10%) onderling 1% uitwisselen.
Speed pedelecs blijven hoge toppen scheren, zowel nieuw als tweedehands
In september werden opnieuw 1.767 nieuwe speed pedelecs ingeschreven: dat zijn er 748 meer dan vorige september of een stijging met +73,4% ten opzichte van 2021. Het jaar 2022 wordt sowieso een topjaar want de voorbije negen maanden zijn er al 13.484 nieuwe Speed Pedelecs ingeschreven, een stijging van +38,7% of 3.760 exemplaren ten opzichte van 2021.
Ook de tweedehandse speed pedelecs blijven het ongemeen goed doen: in september steeg het aantal inschrijvingen met + 49,3% (600 eenheden) waardoor het jaartotaal uitkomt op 4.491 eenheden (+114,6%) vergeleken met 2021.
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO geeft uitleg bij deze cijfers: “De inschrijvingen vannieuwe speed pedelecsblijven na een dolle zomer hoge toppen scheren: ook in september bleef het niveau erg hoog. Ten opzichte van september 2021 steeg de markt met maar liefst+73,4%tot 1.767 eenheden waardoor het jaartotaal al is opgelopen tot 13.484. Dat is een stijging met +38,7% ten opzichte van de eerste negen maanden van 2021 en daardoor overschrijden we nu reeds het totale aantal nieuw ingeschreven speed pedelecs van 2021 (12.377 stuks)! Ook spectaculairder is het stijgende succes van detweedehandse speed pedelecs. In september 2022 werden 600 snelle fietsen opnieuw ingeschreven waardoor de totale tweedehandsmarkt op 4.491 eenheden komt. Een stijging met maar liefst +114,1% ten opzichte van 2021. Een opvallende fenomeen aangezien de speed pedelec een relatief recente verschijning is op de Belgische wegen. Heel wat tweedehandse hogesnelheidsfietsen krijgen een tweede leven en blijven dus nog wat langer in gebruik. Bijzondere vaststelling is dat het aantal inschrijvingen groeit in vrijwel ALLE provincies. Antwerpen blijft de bakermat van de hogesnelheidsfiets, maar wordt op korte afstand gevolgd door Oost-Vlaanderen. Hoewel bescheiden in absolute aantallen, is het mooi om te zien dat zowel Brussel als de Waalse provincies stilaan meer interesse tonen voor de speed pedelec”.
Guy Crabvan TRAXIO Velo blikt positief de toekomst tegemoet:“Deze positieve cijfers van op elkaar volgende topmaanden tonen mooi aan dat de speed pedelec populair blijft en zelfs nog aan populariteit wint. Het aandeel van de door particulieren ingeschreven speed pedelecs blijft toenemen en zelfs indien er geen bruto loonruil wordt toegepast om via de werkgever een fiets te kopen of te leasen, wordt er meer en meer van en naar het werk gefietst. De recente berichten om bedrijfswagens (lees “salariswagens”) en tankkaarten zwaarder te gaan belasten, doen een aantal werknemers voor de fiets kiezen. Een fietsvergoeding van 0,25 €/km heen en terug is namelijk een aanzienlijk voordeel t.o.v. een loonvermindering door het te betalen voordeel alle aard (VAA) en de stijgende brandstofkosten. Fietsen is trouwens gezond en verplaatst je vlot doorheen de files!”
Particulieren nemen in deze eerste negen maanden nog steeds bijna de helft van de verkoop voor hun rekening : maar liefst 6.711 stuks (49,8%) waren privé-aankopen.
Daarnaast wordt leasing steeds populairder met 4.975 stuks of 36,9% van de markt. Een stijging van +48,3%. Directe aankopen door bedrijven stijgen wat minder snel met 1.798 stuks of 13,3 % van de markt.
Filip Rylant wijst op de voordelen van een geleasede bedrijfsfiets:“Meer en meer bedrijven ontdekken het gebruiksgemak van de leasing: minder eigen administratie, geen zorgen over onderhoud, verzekering of restwaarde want alles wordt netjes voor hen en voor de werknemer geregeld.”
Geografische verschillen
Ook in 2022 blijven de speed pedelecs voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid: het Vlaamse landsgedeelte neemt 95% voor zijn rekening met 12.846 stuks , terwijl Brussel (270 stuks) en heel Wallonië (368 stuks) de overige 5% van de markt vertegenwoordigen.
Opvallende vaststelling: Antwerpen – met een totaal van 3.210 inschrijvingen – bevestigt haar koppositie als pedelecsprovincie, maar Oost-Vlaanderen volgt op amper enkele eenheden (3.154 stuks). Ook Vlaams-Brabant (2.800 ex., +41%) zit net als Limburg (2.156 ex; +48%) en West-Vlaanderen (1.526 ex., +40 %) duidelijk in de lift.
Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speed pedelecs in Brussel en Wallonië een randverschijnsel in vergelijking met Vlaanderen.
Guy Crab legt uit: “Er worden in Wallonië en Brussel inderdaad meer premies aangevraagd dan de voorbije jaren, maar dat resulteert (nog) niet in een spectaculair stijgende verkoop van speed pedelecs.”
In augustus zijn de resultaten aan Waalse kant evenwel unaniem positief: Luik (+121%) & Namen (+120%) groeien fors, maar ook Henegouwen (+96%) boekt vooruitgang. Waals Brabant blijft status quo. In de provincie Luxemburg blijft de speed pedelec een zeldzame verschijning maar we zien een stijging met +67% tot 25 exemplaren. De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen - relatief klein waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest schreef de voorbije acht maanden 270 nieuwe speed pedelecs in, een mooie groei met +42%. Toch merken we dat de hogesnelheidsfiets minder troeven heeft in een zeer verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en –steps in de Brusselse regio.
Inschrijvingen speed pedelecs per provincie (cumul 2022)
Cijfers 2deHands Speed Pedelecs
Sedert de eerste verschijning van de speed pedelecs in 2015 wordt het totale park geschat rond de 50.000 eenheden. Lease-fietsen worden na een aantal jaren vervangen en komen opnieuw op de markt als 2dehands. Uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun speed pedelec graag inruilen voor een moderner exemplaar.
We merken dus de ontwikkeling en sterke groei van een 2dehandsmarkt. Tijdens de maand september werden maar liefst 600 tweedehandse speed pedelecs opnieuw ingeschreven, een stijging met +49,3% . Over de eerste negen maanden van 2022 vonden 4.491 speed pedelecs een nieuwe eigenaar. Een groei van maar liefst +114,6% met vorig jaar (2.093 stuks) en meer dan 5x meer (+540,7%) vergeleken met 2020 (701 stuks)
Na tweejaar hinder door de Corona pandemi kon men dit jaar alle registers open trekken. Alles samen 250.000 m² groot, 734 exposanten uit 34 landen en meer dan 250.00 bezoekers te verwachten. Corona stak toch weer zijn kopje op want veel bezoekers droegen een mondmasker dat zelfs in het openbaar vervoer van Duitsland verplicht is. In het salon was het niet verplicht. Handen regelmatig ontsmetten was een aanrader.
De camping stond vol, een salon op zich zelf de moeite om het zeer uitgebreid soorten caravans en kampeerauto's te bekijken.
In het salon hebben we geen nieuwigheden om verbaasd op te kijken gevonden. Wel zijn alle producten verbeterd, mooier en zo mogelijk gebruiksvriendelijker geworden. Veel van de vakantie voertuigen zijn zo schitterend ingericht dat men zich bijna verplicht voelt om zijn zondagspak aan te doen om er in te wonen. Bij de grote wagen vindt types tot 12 m lang en bijna 4 m hoog, daar nog een hefdak bovenop en langs beide kanten uittrekbare delen. Toch worden ze met hun 25 ton als "kampeerauto" ingeschreven. Houden we het even bij de kampeerauto's voor de gewone gezinnen. Veel van die wagens pronken met prachtige interieurs waar de elektronica meer en meer zijn intrede doet. Hefbedden worden elektrisch bediend. Van op afstand licht aansteken, de verwarming aansteken of doven, de koelkast niet vergeten, zien of er nog voldoende gas in de tank is zijn in veel wagens en ook caravans standaard. Elektrisch aangedreven kampeerauto's zijn al geen uitzondering meer, dat is natuurlijk het werk van de basisvoertuigen fabrikanten. In veel gevallen ook bij de caravans verdwijnt de gasfles, koken verwarmen en afkoelen gebeurt elektrisch. Tussen de basisvoertuigen krijgt Fiat meer concurrentie van Citroen, MAN, Volkswagen, Iveco, Mercedes en nog een paar anderen. De interieurs zijn prachtig uitgevoerd met veel verschillende indelingen. Enkele bedden schijnen het meest in de smaak te vallen, eilandbedden zijn meestal in de wat duurdere wagens te vinden, dwarsbedden zijn geschikt voor de kleinere wagens. Het sanitair en of de douche nemen stilaan een grotere hap uit het woongedeelte.
Ingerichte bestelwagens
Ongelooflijk hoe de vraag en aanbod van ingerichte bestelwagens gegroeid is. Zo ongeveer alle bekende fabrikanten en veel nieuwe nog niet bekende hebben een productie opgestart. Hoewel er meerdere bestelwagen merken worden gebruikt spant FIAT hier nog altijd de kroon. Zijn breedte is het grote voordeel. Bedden kunnen dwars worden opgesteld in de korte typen. De meest gebruikte lengte is rond de 6,50 m ze zijn geschikt voor enkele of zelfs een dubbel bed in de lengte richting. Ze hebben allemaal een zitgroep(je) vooraan, de keuken aan de schuifdeur met er tegenover het sanitair, achteraan de bedden. Hier en daar is wel een variant, in het meubilair en de uitrusting is meer keuze. Al ze zijn wat kleiner er zijn ook juweeltjes te vinden wat betreft het meubilair.
CARAVANS
Vergeten we zeker niet de caravans waar vele pronkstukken tussen te vinden zijn. Enkele merken hebben schitterende interieurs gemaakt waarvan je denkt is dat nog kamperen? Het zondagse pak en op kousen voeten zijn aan te raden als je hem wil bewonen. Gelukkig zijn er nog een aantal fabrikanten die "gewone" caravans maken, degelijk gefabriceerd en alles aan boord om leuke vakanties te beleven. Opvallend dit jaar waren de talrijk aangeboden kleine caravans met grote dikke banden en donkere kleur. Het interieur is niet groter dan een twee persoon bed. Omdat ze bedoeld zijn voor meer avontuurlijke verlofgangers gebeuren de huishoudelijke activiteiten buiten. Meestal is de openluchtkeuken achteraan, soms uittrekbaar aan de zijkant, ergens in een lade is plaats voor kampeerstoelen en tafel, voor bagage is er hier een daar nog een koffer te vinden. Zijn de avonturiers met vier brengt een daktent de oplossing voor de nacht. Fietsen, een reservewiel, sherrytank, worden tegen de buitenwanden geklikt. Kamperen ergens in een onbewoonde wereld geen nood een zonnepaneel zorgt voor stroom, bij regen trekt men een luifel uit om droog te zitten. Als u zin hebt in zo'n donker caravannetje hoeft u geen dikke 4X4 te bezitten dat kan net zo goed aan een gewone auto hangen. Wie geen aanhanger achter zijn wagen wil kan eens kijken tussen de tenten. Ze wegen veel minder, stellen eenvoudiger op en bieden afhankelijk van de grootte voldoende woonruimte. Wie toch niet op de grond wil slapen kan een autodaktent de oplossing zijn. Ze bestaan in veel maten en gewichten, zijn snel op te stellen. Met een metalen frame of een opblaasbare, voor grote of kleine auto's het maakt niet uit.
Nog iets kleiner
Zevenpersoonswagens komen ook in beeld om tot kampeerauto om te bouwen. Het probleem is, alles moet al zittend gebeuren. Daarom hebben enkele fabrikanten er een hefdak op gemonteerd. Sommige hebben in de koffer een uitneembaar keukentje met koelbox. Boven op de zetels wordt voor de nacht een bed uitgerold. Een stel jonge mensen zullen plezier hebben met zulk een wagen. Grotere gezinnen zullen eerder voor een campingcar kiezen. Opgesteld bieden ze 6 tot 7 slaapplaatsen en een zee van een woonruimte. Vooral als het eens een paar dagen slecht weer is, is het voor de kinderen een geschikte speelplaats. Het is echter vervelend als je ze nat moet inpakken. Een nachtje langer op de camping blijven tot de tent droog kan soms een oplossing zijn. De tent thuis opstellen lukt bij weinig mensen, ze moet alleszins droog zijn voor de campingcar de stalling in gaat. Een andere mogelijkheid is een ruime tent aanschaffen, samen met het nodige kampeermateriaal in de koffer stoppen, of nog beter is een klein aanhangwagentje laden.
Voor fietsers, die kommen meer en meer in beeld wegens de dure brandstofprijzen, betere fietspaden, sterker en beter lichtgewicht kampeergerief is een succes. Tenten opgerold nog 2 vuisten dik bieden, opgesteld, plaats voor twee personen.
Ander materiaal is al even knap uitgedokterd zo dat de sportieve fietskampeerders over wat comfort kunnen beschikken.
• Het nieuwe "Credo" is volledig herzien voor het modeljaar 2023 • De nieuwe modellen van de Credo-serie zetten maatstaven in de compacte luxeklasse
Concorde Reisemobile GmbH presenteerde tijdens het Salon in Düsseldorf voor het eerst vier nieuwe modellen van de Credo-serie voor het modeljaar 2023. Met de complete revisie zet het bedrijf nieuwe normen in de compacte luxeklasse op het gebied van technologie, comfort en design. De Credo-serie van Concorde vertegenwoordigt de instapmodellen in de compacte luxeklasse. Naast vier bestaande modellen stellen vier volledig nieuw ontwikkelde modellen met tal van innovaties op een maximale lengte van acht meter nu opmerkelijke normen in deze klasse.
De basis wordt gevormd door het beproefde basischassis van de Iveco Daily Euro VI-E, 2.3 L met 156 pk. De nieuw ontworpen verhoogde vloer met een comfortabel doorlopend niveau door het hele voertuig is hierop gebaseerd. De verhoogde vloer bevat standaard de voertuigtechnologie en drie (fris/grijs/zwart) tanks van 160 liter. Optioneel kan de capaciteit van deze tanks worden verhoogd tot 270 liter voor zoet water en 230 liter voor grijs en zwart water. Ook het dakoppervlak van de nieuwe modellen is herzien en biedt nieuwe gebruiksmogelijkheden. De herpositionering van het optionele satellietsysteem werd beter uitgevoerd Nieuwe constellatie van dakramen creëren nu ruimte voor maximaal vijf zonnepanelen met een zonne-output van ongeveer 700 watt. Grote busspiegels en ruitenwissers van bussen verhogen de rijveiligheid door een beter zicht. De standaard LED dagrijverlichting kan op aanvraag vervangen worden door Bi-LED Hoofd- en mistlampen met statische elektriciteit Bochtenverlichting kan worden aangevuld. Het standaard Emergency Brake Assist-systeem zorgt ook voor veiligheid. Het radarsysteem detecteert obstakels en grijpt in bij afwezigheid van activiteit van de bestuurder om ernstige ongevallen te voorkomen.
Comfortabele, optioneel van luchtkoeling voorziene, comfortabele pilotenstoelen met geïntegreerde, in hoogte verstelbare driepuntsgordel in de cabine zorgen voor maximaal zitcomfort. Brede armleuningen kunnen eenvoudig worden versteld tot een vermoeidheidsvrije hoogte. Samen met de in hoogte en kantelbare stoel zorgt dit voor een comfortabele en ergonomische zitpositie die zorgt voor ontspannen rijden.
Nieuw en waardevol zijn de frameloze en vlakke zijruiten in de cabine. Horren op de zijruiten zorgen voor verse luchttoevoer zonder vervelend Muggenbezoek. De "Privacy"-functie van de zijruitplooi laat licht toe in de mobiel en maakt een blik in de open lucht mogelijk zonder nieuwsgierige blikken van buitenaf toe te staan. De woonkamer wordt betreden via een bijzonder brede toegangsdeur. Het lichte en op het eerste gezicht uitnodigende woonlandschap maakt indruk met een aantrekkelijk decor en stoffering en tapijtstoffen die optimaal zijn afgestemd op het meubilair. De meubeldeuren en kleppen zijn gefineerd in Ebano-Silver klei. Nieuwe sluitingen van de deuren en kleppen zijn discreet geïntegreerd en onderstrepen de exclusieve algemene indruk van meubelconstructie. De verandering van bolle en concave gebogen oppervlakken en het "Concorde-One-LevelConcept" creëren een continue indruk van de ruimte van de bestuurderscabine tot de slaapkamer. Een hoogwaardig mineraal keukenwerkoppervlak met geïntegreerde roestvrijstalen spoelbak en eenhendelmengkraan zijn nu geïnstalleerd Driepits fornuis en een grootvolume AES koelkast (optioneel ook compressor) met vriesvak vormen de basis van de luxe keukenapparatuur. Een tweedelige apotheek uittrekbare en ruime laden, evenals Afbeeldingen zijn te vinden op: concorde.eu/presse extra opslagruimten in het muurgebied completeren het optimale functionele concept van de keuken. De badkamer scoort ook met een comfortabele hoeveelheid ruimte. Met een slimme deurconstructie is de met satijn afgewerkte deur een visueel hoogtepunt, de sanitaire ruimte is gemakkelijk om te toveren tot een kamerbadkamer. De scheidbare douche en het standaard porseleinen toilet met 160 liter vaste tank zorgen voor maximaal comfort. Speciaal gebruikte pompen en leidingsystemen genereren zelfs een "onbeweeglijke" huishoudelijke waterdruk. Met de deuren naar de woonkamer en slaapkamer is de badkamer in een mum van tijd omgetoverd tot een aparte kleedkamer. De slaapkamer combineert twee positieve uitersten: aan de ene kant de plaats voor rustgevende slaap met grote bedafmetingen: het achterste dwarsbed van het model "740 HI" meet bijvoorbeeld 2.000 x 1.500 mm en het oppervlak van de eenpersoonsbedden van de "790 LI" is elk 2.000 x 1.000 mm. Het "Concorde Comfort Plus Bed System", een combinatie van lattenbodem en Evopore HRC comfortschuimmatras met watergelkern, biedt optimale ligkwaliteit. Het andere uiterste is een optionele thuisbioscoopsfeer: deze is gemaakt met een 24"-smart-tv, een akoestisch pakket met vierkanaalsversterker, evenals twee softdome-tweeters en twee midrange-woofers. Qua prijs zijn de nieuwe compacte luxe mobiele telefoons die deze serie uitbreiden tussen de 179.000 en 189.900 euro geprijsd. Meer info: concorde .eu
INNOVATIEKRACHT BEVESTIGD: MALIBU GENERATION M CAMPERS WINNEN DE PRESTIGIEUZE EUROPEAN INNOVATION AWARD 2022
Het concept klopt: Malibu Motorhomes van Generatie M
Al de tweede prijs in deze categorie op rij voor Malibu
Als het totaalconcept van een zwerfautoauto klopt, dan klopt de vakantie ook: Het Malibu-team is des te enthousiaster over de award met de European Innovation Award 2022 voor de zwervers van Generatie M in de categorie totaalconcept.
Het concept klopt: Malibu Motorhomes van Generatie M
"We willen u hartelijk bedanken en zijn blij dat de internationale jury van experts onze inspanningen heeft beloond", zegt Bernd Wuschack, Managing Director Sales, Marketing en Customer Service. Met de geïntegreerde en semi-geïntegreerde kampeerauto’s van de Malibu Generation M heeft de geavanceerde technologie uit de premiumklasse nu ook zijn weg gevonden naar de hogere middenklasse. Dit betekent onder andere: volwaardige verhoogde vloer met de grootste opbergruimte van de klasse, in dit segment unieke aansluittechniek van de sandwichwanden met volledig gelijmde steunparen, met als resultaat extreem stabiele opbouw, duurzaam, veilig, stil tijdens het rijden en optimaal geïsoleerd. Daarnaast is er de hoogwaardige meubelconstructie, boven met concave kleppen, daaronder met elegante basisverlichting, een verscheidenheid aan goed doordachte detailoplossingen en last but not least een laag eigen gewicht voor een rijbewijsvriendelijke en gratis goedkeuring. Malibu T/I zijn echte campers met toegevoegde waarde. De jury van de European Innovation Award heeft dit samenhangende totaalconcept nu geëerd met deze felbegeerde award.
Al de tweede prijs in deze categorie op rij voor Malibu
Een overtuigend totaalconcept is typerend voor Malibu: vorig jaar werd de Malibu Van familie-voor-4 met zijn unieke hybride pop-up dak bekroond door de jury. Of het nu gaat om Malibu Van of Generation M campers: Als u meer wilt weten over het brede en aantrekkelijke programma van het succesvolle merk, bent u van harte welkom bij de vele handelspartners in Duitsland en Europa.
Internationale jury van gerenommeerde vakjournalisten
In zijn twaalfde jaar van bestaan is de prestigieuze European Innovation Award al lang uitgegroeid tot een uitstekende prijs in de caravanindustrie. Beschermheer en gastheer is DoldeMedien Verlag, gevestigd in Stuttgart. De jury van de European Innovation Award bestaat uit 17 onafhankelijke redacties en negen bloggers uit Europa's toonaangevende caravanlanden – in totaal zijn 15 landen vertegenwoordigd, het alfabet varieert van B voor België tot T voor Tsjechië.
MALIBU IN MODELJAAR 2023: MEER TRANSPARANTIE, MEER OVERZICHT VOOR DE NIEUWE SUCCESVOLLE MALIBU VAN EN MALIBU CAMPERSERIE
Malibu Van: breed scala aan modellen geherstructureerd
Malibu motorhomes T/I: jonge modelserie met een gestroomlijnd assortiment
Premium bestelwagens, semi-geïntegreerde en geïntegreerde kampeerauto’s - Malibu bestrijkt met succes de gemeenschappelijke segmenten van bestelwagens en kampeerauto’s. De succesvolle modelserie gaat het modeljaar 2023 in met herziene programma's: gestroomlijnd voor de Malibu-kampeerauto’s, geherstructureerd voor de Malibu-zwerfauto’s.
Malibu Van: breed scala aan modellen geherstructureerd
De Malibu Van is een van de succesvolle pioniers van comfortcampers met badkamer. Hij was niet alleen mede-oprichter van dit snelgroeiende segment van de kampeerindustrieidustrie, maar gaf het ook resoluut vorm met een verscheidenheid aan innovaties. Malibu, nu meervoudig seriewinnaar in de verkiezing voor camper van het jaar in zijn klasse, heeft de afgelopen jaren geleidelijk het programma van de Malibu Van uitgebreid - de comfortcamper op maat gemaakt, de Malibu Van maakt het mogelijk.
Met een nieuwe structuur maakt Malibu het programma van de Malibu Van in het modeljaar 2023 duidelijker en met meer transparantie – met ongewijzigde variatie. Het bestaat nu uit zeven basismodellen met tal van varianten en optionele extra's.
Malibu Van compact is de headliner voor de 540 DB en 600 LE modellen met dwarsbed en longitudinale eenpersoonsbedden. Het duo is 365 dagen per jaar voorbestemd voor dagelijks gebruik. Als meer reiscomfort gewenst is, zijn de 600 DB- en 640 LE-modellen ideaal. Ze kenmerken zich door de ruime comfort keuken en de unieke, bijzonder ruime XL-Flexibad. Als alternatief maken de Allrounder 600 DB K en 640 LE K diversiteit indruk met hun XL comfort keuken, een brede doorgang en een royaal gevoel van ruimte door een vrije zichtlijn. De Malibu Van first class – two rooms 640 LE RB overtreft dit als een topmodel met zijn premium keuken, een enorme opbergruimte en zijn unieke tweekamerconcept met kleedkamer dankzij kamerscheiding.
Alle Malibu Van comfort, diversiteit en eersteklas – twee kamers zijn ook beschikbaar in de exclusief uitgeruste charmante coupé-uitrustingslijn met plafondluifels en uitgebreide binnenhoogte in de cabine en boven de residentiegroep in plaats van de cabinedakkast. Dit resulteert in een gevoel van ruimte bijna zoals in een semi-geïntegreerde camper. Dit kan tot het uiterste worden doorgevoerd in de exclusieve charmante GT skyview-lijn met een grote panoramische dakkoepel van de cabine naar de woongroep en ook een verlengde binnenhoogte in de cabine en boven de woongroep.
Malibu biedt alle modellen van de Malibu Van compact, diversiteit en eerste klas - twee kamers serie als een optionele familie-voor-4 versie. Bovenal omvat het een pop-up dak dat uitsluitend in eigen huis is ontwikkeld en geproduceerd in een unieke hybride constructie. Deze bestaat uit een GVK dakbedekking, hoogwaardige isolatie en een volledig beklede aluminium binnenhuid en biedt nog twee slaapplaatsen. De hoogwaardige constructie komt overeen met een volwaardig camperdak, het is licht en zeer stabiel tegelijkertijd en hagelbestendig.
Als je alle basismodellen, uitrustingslijnen en de familie-voor-4-varianten en de verschillende stijlwerelden bij elkaar optelt, kom je op enkele tientallen varianten van de Malibu Van. Ze zijn allemaal gebaseerd op de Fiat Ducato met hoog dak en worden gekenmerkt door een hoog niveau van woon- en slaapcomfort, verrassend grote opslagruimten met maximale functionaliteit en gemakkelijke toegang, een uitgebreide en uitgebreide isolatie van de carrosserie en een uitzonderlijk stabiele meubelconstructie in langdurige kwaliteit. Daarmee ben je een premium busje en de seriewinnaar als camper van het jaar. De Malibu Van interpreteert deze titel als een premium bestelwagen op zijn eigen manier: het is de hoogwaardige en handige camper voor elke dag van het jaar.
Malibu kampeerauto’s T/I: jonge modelserie met een gestroomlijnd assortiment
Het heeft de hogere middenklasse flink opgeschud: de huidige Generatie M van Malibu campers, pas in 2020 gepresenteerd, is met succes van de grond gekomen en heeft zich sindsdien internationaal bewezen. Daarom vertrouwt Malibu op consistentie en onthoudt hij zich van veranderingen in uiterlijk, technologie en uitrusting voor het modeljaar 2023. Tegelijkertijd is het modellengamma gestroomlijnd en overzichtelijker. In de semi-geïntegreerde Malibu T bestaat hij uit vier modellen van de compacte, 6,9 meter lange T 430 LE tot de bijzonder ruime T 500 QB met een lengte van 7,4 meter. De plattegronden met longitudinale eenpersoonsbedden en queensize bed, met combibadkamer met scheidbare ronde douche en kamerbadkamer dekken alle gangbare wensen – waaronder met name rijbewijsvriendelijke varianten in de 3,5-tons klasse. De geïntegreerde Malibu I concurreert met vijf modellen. Hier varieert het spectrum van de compacte en handige I 441 LE, slechts 6,67 meter lang, tot de weelderige I 500 QB met een lengte van 7,5 meter. De plattegronden komen overeen met de T-modellen.
Alle Malibu campers zijn nog steeds gebaseerd op de Fiat Ducato met plat frame. Met hun hoge kwaliteit, de carrosserieconstructie van de extra klasse met elegante dak- en zijwandafronding, de hoogwaardige meubelconstructie met dubbele aansluittechnologie, het cabinekijkconcept van de geïntegreerde en een volwaardige verhoogde vloerkelder met de grootste opslagruimte in de klasse, blijven ze normen stellen. Speciale aandacht moet worden besteed aan de Malibu Touring-modellen met een weelderige uitrusting en een aanzienlijk prijsvoordeel.
Carthago kampeerauto's in modeljaar 2023: c-compactline en liner-for-two serie opgewaardeerd, Sprinter als tweede basisvoertuig voor de chique c-line T
Uniek modellengamma in de premiumklasse voor campers
Carthago c-compactline: extra stijlwereld casablanca
Carthago liner-for-two nieuwe generatie: uitgebreid verbeterd interieurontwerp
Carthago c-tourer T/chic c-line T: Verdere ontwikkeling en een ster meer
Winnende teams vragen ook om continue en selectieve verdere ontwikkeling. Zie Carthago: De nog steeds bedauwde Carthago c-tourer, chic c-line en chic e-line serie in het midden van het modellengamma hebben onlangs uitstekende dubbele overwinningen behaald in de verkiezing voor camper van het jaar 2022. Carthago, het toonaangevende Europese merk voor premium campers, concentreert zich daarom op de twee andere modelseries in zijn verdere ontwikkelingen voor modeljaar 2023: de slanke Carthago c-compactline en de unieke Carthago liner-for-two beginnen het nieuwe reisseizoen versterkt. Bovendien zijn de semi-geïntegreerde campers discreet verfijnd.
Uniek modellengamma in de premiumklasse voor campers
Vijf series met geïntegreerde campers, geflankeerd door twee series met semi-geïntegreerde campers – carthago biedt als toonaangevend merk in het premium segment van campers het grootste assortiment in Europa. Of het nu Carthago c-compactline, c-tourer T/I, chic c-line T/I, chic e-line en s-plus en liner-for-two zijn – hier vinden veeleisende kopers hun op maat gemaakte camper van bijna 60 modellen. Dit omvat de unieke verscheidenheid aan chassis van Fiat Ducato en Mercedes-Benz Sprinter met AL-KO laagframe en Iveco Daily. Daarnaast zijn er verschillende stijlwerelden en tal van bekledingsvarianten, met geïntegreerde keuze tussen het standaard hefbed of opbergkasten boven de cockpit – een Carthago is net zo individueel als zijn eigenaren, bijna geen enkele camper lijkt op de andere.
Alle modellen worden gekenmerkt door het Carthago Premium DNA. Het bestaat uit een carrosseriebedrijf van de liner premium klasse, een verhoogde vloerkelder met enorme opslagruimte, een hoog laadvermogen en zorgvuldig uitgebalanceerde gewichtsbalans, de hoogwaardige verwarmings- en airconditioningtechnologie, het cab view-concept en last but not least de Carthago Personality.
Carthago c-compactline: extra stijlwereld casablanca
Helderder, nog vriendelijker en met een nieuw genereus gevoel voor ruimte: de nieuwe optionele casablanca-stijlwereld past perfect bij de slanke geïntegreerde campers van de Carthago c-compactline-serie. casablanca betekent de combinatie van meubeldecor in kostbare kersen met fronten van dakopslagkoffers en keukenuittrek in hoogglans ivoor. In combinatie met de op maat gemaakte inrichting voor de carrosseriebreedte van slechts 2,12 meter oogt de leefruimte van de slanke c-compactline nu nog luchtiger. Wie een meer klassiek interieur waardeert, blijft kiezen voor de standaard stijlwereld "episch".
De grote sterktes van de c-compactline zijn bewaard gebleven. Ze verzekeren hem van een uitzonderlijke positie als premium camper tussen de slanke geïntegreerde modellen: volwaardige verhoogde vloer met een AL-KO laag frame, superlichte constructie met een verbazingwekkend lage massa in rijklare staat en alle kenmerken van het Carthago DNA. In het modeljaar 2023 richt Carthago zich op drie plattegronden voor de c-compactline, de bijzonder compacte I 138 DB met tweepersoonsbed dwars achterin, de bijzonder compacte, slechts 6,41 meter lange I 138 DB met eenpersoonsbedden en Vario draaibad, en de I 143 LE met eenpersoonsbedden en combibad met scheidbare ronde douche. Alle drie de varianten hebben de typische Carthago kleedkamer met roomdividerfunctie en de bekende ruime verblijfsgroep.
Carthago liner-for-two nieuwe generatie: uitgebreid verbeterd interieurontwerp
Met zijn unieke kenmerken is het een voorbeeld voor koppels in de geïntegreerde topklasse campers: de fascinerende Carthago-liner-for-two met zijn unieke 4-kamerconcept op de meest compacte voertuiglengte mogelijk heeft een sensatie veroorzaakt in de hele industrie en nieuwe klantengroepen voor Carthago geopend. Nu verfijnt Carthago zijn vlaggenschipserie net zo zorgvuldig als effectief. De 2023-jaargang van de liner-voor-twee is onmiddellijk te herkennen aan zijn nieuwe, even dynamische en elegante exterieurafbeeldingen. Donkergrijs in de kern, het wordt omlijst door elementen in antraciet en goud en definieert de liner-voor-twee als een camper van topklasse.
Het interieur is nu nog helderder, vriendelijker en daardoor uitnodigender. In het modeljaar 2023 wordt stelten Siena gekenmerkt door tafel- en dressoiroppervlakken in een crèmekleurige tint, nieuwe handgrepen voor de kleppen van de dakopbergkisten, een vloerbedekking in de look van een scheepsparket. Accenten worden bepaald door detailwijzigingen, zoals nieuwe elegante panelen voor de deuren van de toiletdeur en kledingkast in hoogglans ivoor met geïntegreerde chromen strepen. In de cockpit versterken zonnekleppen onder het hefbed, opnieuw ontworpen planken en een gewatteerde lederlook bezel van het hefbed de indruk: de Carthago liner-for-two nieuwe generatie van het modeljaar 2023 is eleganter, huiselijker en praktischer dan ooit.
Carthago c-tourer T/chic c-line T: Verdere ontwikkeling en een ster meer
Daarnaast hebben de Carthago-ontwikkelaars de semi-geïntegreerde campers die gewend zijn aan de overwinning met een deskundige hand verder ontwikkeld. Carthago c-tourer T en chique c-line T op basis van Ducato met AL-KO laag frame concurreren nu in een lichtere tint wit.
Daarnaast breidt Carthago het modellengamma van de chique c-lijn T voor het eerst uit met een model gebaseerd op de Mercedes-Benz Sprinter met AL-KO laag frame. De nieuwe, circa 7,5 meter lange T 4.9 LE overtuigt met een plattegrond met een grote L-residence groep en brede zijbank, de ruime hoekkeuken met verhoogd aanrecht en design barkast, een weelderige comfort kamer badkamer met de praktische Carthago kleedkamer en grote, tot twee meter lange longitudinale eenpersoonsbedden met ligvlak uitbreiding in de slaapkamer. Visueel valt het nieuwe model op naast het gebruikelijke elegante Carthago-ontwerp met een platinakleurige bumper. Natuurlijk profiteert de nieuwe Carthago chic c-line T 4.9 LE op Sprinter ook van het Carthago premium DNA
Isabella breidt het aanbod voor kampeerauto’s en caravans uit
Een nieuwe reisgenoot voor de kampeerauto en een unieke luifel voor de populaire Penta voortent zijn een paar van de nieuwtjes voor het seizoen 2023 die Isabella dit jaar presenteert op de Caravan Salon in Düsseldorf.
Met hun elegante design en slijtvaste materialen sieren de caravanvoortenten van Isabella al meer dan een halve eeuw de Europese campings. Nu de verkoop van kampeerauto’s en kampeerbussen toeneemt, richt Isabella zich nu ook op het ontwikkelen van nog meer slimme oplossingen voor de camperaars. Buddy is hier een voorbeeld van. De perfecte reisgenoot voor je kampeervakantie.
Buddy bestaat uit twee zijkanten en een front, die je aan de luifel van de kampeerauto of caravan bevestigt, waardoor een flexibele leefruimte onder de luifel ontstaat. Het front is verkrijgbaar in vier verschillende afmetingen, zodat je kunt kiezen voor een afgesloten leefruimte onder de volledige luifel of voor zowel een afgesloten leefruimte als een overdekt terras.
Speciaal ontworpen luifel voor Penta
Penta is al meer dan 35 jaar een favoriet bij seizoenskampeerders. Op verzoek van vele Penta bezitters heeft Isabella nu de perfecte luifel ontwikkeld voor de iconische, vijfhoekige Penta voortent. Voor extra stevigheid heeft de luifel een Megaframe en gelaste hoeken. De luifel heeft een unieke constructie in de vorm van een boven-achterpaneel met vensters voor een goede hoogte van de luifel en een goede lichtinval, zelfs bij bevestiging aan de Penta voortent onder de uitsteek.
Nieuwe lamp op zonne-energie voor windschermen
Een ander nieuwtje voor 2023 is de nieuwe lamp op zonne-energie voor windschermen. De lamp kun je op de pennen aan de bovenkant van je Isabella windscherm bevestigen, maar je kunt hem ook voor sfeerverlichting op de campingtafel gebruiken. De lamp wordt opgeladen via het zonnepaneel aan de bovenkant of via de USB-kabel. Als het donker wordt, doe je voor een gezellige sfeer de lamp op zonne-energie aan met de touch-knop.
Meer tunnels voor X-Tension
Het grote nieuws van vorig jaar voor kampeerbussen, de Isabella Air X-Tension, wordt nu uitgebreid met twee extra speciaal ontworpen tunnels, zodat de verbinding tussen kampeerbus en tent perfect is. De vrijstaande opblaasbare voortent is zo voor nog meer kampeerbussen geschikt.
Fockbek/Düsseldorf, 26 augustus 2022 – Veel nieuwigheden, populaire bestsellers, een verrassende
De Noord-Duitse caravan- en camperfabrikant Hobby presenteert op de Caravan Salon in Düsseldorf een concept en veel hijgerige. In het bijzonder in focus: de MAXIA-productwereld met zijn moderne Scandinavische design, de premium camper MAXIA VAN en, als verrassing, de BEACHY AIR-studie.
De MAXIA VAN is de nieuwigheid waar waarschijnlijk het meest reikhalzend naar werd uitgekeken op de persconferentie van Hobby op de Caravan Salon van dit jaar in Düsseldorf. Vooral de basis op de VW Crafter trekt veel bekijks. Dit is het begin van de nog jonge samenwerking tussen Hobby en Volkswagen. Naast het comfort van de veiligheids- en assistentiesystemen die bekend zijn van personenauto's, scoort de MAXIA VAN met een krachtige 177 pk motor met 8-traps automatische transmissie – en een uniek design.
De nieuwe MAXIA VAN bestelwagen met VW-Crafter chassis.
Met een technisch goedgekeurde maximummassa van 3,5 ton is de MAXIA VAN ontworpen voor gebruik met twee personen in bedrijf. De uitrusting met twee eenpersoonsbedden aan de achterzijde, zijkeuken en wasruimte past hierbij. Als u met vier personen wilt reizen, kunt u het voertuig optioneel tot 3,85 ton laden. Met de MAXIA VAN positioneert Hobby zich in de klasse van premium panel bestelwagens. Dit zie je ook terug in het interieurontwerp. Perfect op elkaar afgestemde kleuren en uitgebreid ontworpen meubels spreken mensen aan die veel belang hechten aan moderne meubels, zelfs in de stacaravan.
Het hyggelige interieur van de MAXIA VAN.
Licht notenhout, grafietgrijze wandelementen, witte bovenkasten en een open interieur: het elegante interieur van de MAXIA VAN vervult de woondromen van iedereen die verliefd is geworden op de Scandinavische designstijl. Ook de grijze V-Flex vilten bekleding voor dak- en zijwanden en de modern gevormde kastkleppen dragen bij aan dit woongevoel. En met een super hoog dak heeft de paneelwagen ondanks de verhoogde vloer een comfortabele binnen hoogte van 2 meter.
Talrijke slimme opbergruimteoplossingen en de compacte wasruimte met geïntegreerde douche en toilet zorgen voor nog meer comfort. Naast praktische kastelementen met ruimte voor boordtechnologie, laden en compartimenten biedt het multifunctionele achterste gedeelte van de bestelwagen ook ruimte voor de twee uitschuifbare gasflessen van 11 kg.Verfijnde keukenelementen zoals de 90 L compressor koelkast, de fornuis-spoelbak combinatie met 2-vlammen fornuis en elektrische ontsteking.
Het superhoge dak van de VW Crafter-basis zorgt voor een royaal gevoel van ruimte in de MAXIA VAN.
Dankzij sfeerverlichting, krachtige TRUMA Combi 6 verwarming en zeer effectieve Cellofoam isolatie gemaakt van tot 60% gerecyclede vezels, koudschuimmatras en GOODSIDE lattenbodem, blijft het comfortabel 's nachts en in de winter. Met de keuze uit drie verschillende lakafwerkingen biedt de MAXIA VAN ook ruimte voor persoonlijke smaak in het exterieurdesign
De MAXIA VAN 680 ET, met de volledige uitrusting die typerend is voor Hobby, kan nu in de winkels worden besteld tegen prijzen vanaf 89.750 euro en wordt naar verwachting vanaf het voorjaar van 2023 geleverd.
HOBBY CAMPERS EN CARAVANS
aast de MAXIA VAN, die HOBBY presenteert op de Caravan Salon in Düsseldorf, wordt de MAXIAWelt ook uitgebreid op het gebied van caravans. Het nieuwste lid van de MAXIA-familie is de MAXIA 585 UL.
Moderne meubelconstructie, heldere kastfronten en een open gevoel van ruimte in de MAXIA 585 UL.
Het volledige caravanportfolio is zorgvuldig ontwikkeld voor het seizoen 2023, waarbij gedeeltelijk nieuwe plattegronden en tal van verbeteringen op het gebied van uitrusting zijn ontvangen. Met kleine detailaanpassingen starten ook de beproefde VANTANA-paneelwagens en de OPTIMA-campers het nieuwe seizoen met de modellen die bekend zijn van het voorgaande jaar.
De VANTANA ONTOUR EDITION en de VANTANA DE LUXE met tal van uitrustingsdetails.
HOBBY hield de grootste coup echter onder de pet tot de openingsdag van de Caravan Salon. Naast de MAXIA VAN presenteerde HOBBY op haar persconferentie de LIGHTWEIGHT CONSTRUCTION STUDY BEACHY AIR als verrassing.
CARAVAN SALON Düsseldorf 2022 heeft met talrijke noviteiten en innovaties, een groot aantal bezoekers en een uitstekende stemming op indrukwekkende wijze bevestigd, dat de vakantievorm ‘Caravaning’ een absolute trend is. Tijdens de tien beursdagen vergaarden 235.000 caravaning-fans uit 72 landen in 16 beurshallen informatie over het aanbod van 736 exposanten uit 34 landen. Messe Düsseldorf en de Caravaning Industrie Verband e.V. (CIVD) zijn meer dan blij met het geweldige resultaat. “Ondanks een economisch uitdagende setting, is het ons gelukt om bezoekers aan te trekken met een bovenmatige interesse in deze vakantievorm en daarnaast met concrete aankoopintenties kwamen. Wat vooral opviel, was de uitstekende sfeer tijdens de hele beurslooptijd, waarbij de passie voor de mobiele vrije tijd ieder moment merkbaar was. Alleen CARAVAN SALON weerspiegelt de complete, veelzijdige wereld van de caravaning,” vat Erhard Wienkamp, directeur van Messe Düsseldorf samen.
Wat ook positief is, is het feit dat wederom veel nieuwkomers en jonge gezinnen de caravaning-beurs hebben bezocht. Voor deze doelgroep was het adviesaanbod bij de ‘StarterWelt’ ideaal, maar ook het nieuwe thema ‘Abenteuer Ausbau’ (avontuur doe-het-zelf-uitbouw) kon op veel bijval rekenen.
CIVD-president Herrmann Pfaff was erg tevreden over het verloop van het 61ste CARAVAN SALON: “Na twee jaren met pandemierestricties, konden we elkaar in 2022 weer onder relatief normale omstandigheden in Düsseldorf ontmoeten. Geheel naar verwachting hebben ook dit jaar veel mensen de kans gegrepen, om informatie in te winnen over noviteiten en de trends van de caravaning-branche. Haar naam als dé toonaangevende beurs heeft CARAVAN SALON weer volledig waargemaakt. De 61ste editie was niet alleen de grootste ooit, maar heeft ook qua kwaliteit en veelheid van de tentoongestelde producten en noviteiten de toon gezet. Niet eerder was de keuze aan campers, caravans en toebehoren zo groot. Bovendien heeft de beurs zich tot een belangrijk dialoogplatform ontwikkeld, waar onze branche het contact met beslissers uit de politiek en het toerisme onderhoudt, daar het economische en toeristische potentieel van de vakantievorm caravaning nog lang niet is uitgeput en verder kan worden uitgediept. CARAVAN SALON is van oudsher niet alleen een podium voor nieuwe producten, maar ook een emotionele ontmoetingsplek, zowel voor caravaning-fans als nieuwkomers. Dit aspect is in de huidige tijd nog belangrijker geworden, daar campers en caravans vrije tijd, individualiteit en dromen belichamen, en mensen met elkaar verbinden. Het is dan ook niet verrassend, dat onze manier van vakantie vieren al vóór aanvang van de pandemie in populariteit steeg en voor veel vakantiegangers niet meer weg te denken is. Een einde van de caravaning-trend is niet in zicht.
Kortom: CARAVAN SALON heeft niet alleen bezoekers geënthousiasmeerd, maar was ook voor organisaties en exposanten een groot succes en zorgt ervoor dat we als branche de toekomst vol vertrouwen tegemoet kunnen zien.”
Ook de exposanten van CARAVAN SALON waren overwegend zeer tevreden:
“CARAVAN SALON 2022 is voor Hobby weer een hele succesvolle beurs geweest. We waren erg blij met de positieve feedback van journalisten en het groot aantal bezoekers op onze stand,” zegt Hobby-directeur Holger Schulz. “In het middelpunt van onze beurspresentatie stond de nieuwe Hobby Maxia Van op een VW Crafter- chassis, waarmee Hobby nu ook in het segment van premium kampeerbusjes is gestapt. Onze Beachy en zijn presentatie op strandzand, was ook de afgelopen editie een echte highlight van de beurs. We zijn dan ook extra blij, dat we met onze lichtgewicht bouwstudie Beachy Air, samen met de VW ID Buzzdie - beide voor het eerst op een publieksbeurs gepresenteerd - een nieuw hoogtepunt hebben kunnen creëren. De beursstandplaats Düsseldorf biedt een ideaal platform voor de opmaat van ons seizoen en we willen Messe Düsseldorf bedanken voor de goede service en de geweldige gastvrijheid.”
Dr. Holger Siebert, directeur van Euro Mobil GmbH en Trigano Deutschland KG: “Deze editie van CARAVAN SALON werd gekenmerkt door een grote interesse in producten, maar ook slechte levertijden en een hoge mate van onzekerheid met betrekking tot de toekomst. De mensen houden van de mobiele vrije tijd, en willen, ondanks duidelijk gestegen prijzen, een voertuig kopen. Dat de verkoop op deze beurs over het algemeen terug was gelopen, ligt aan het gebrek aan basisvoertuigen voor campers, en dan vooral bij de marktleider Fiat. Het wereldwijde tekort aan voertuigelektronica zorgt voor langere periodes van productiestilstand – beginnend bij de chassis- en gevolgd door de camperproducenten. Bij al onze acht merken hebben we vastgesteld, dat de klanten direct tot aankopen over willen gaan, als de levertijd kort is en de leveringstermijnen en prijzen vaststaan. Als echter de levertijd een jaar bedraagt en de handel geen leveringstermijn- en prijsgarantie kan geven, dan zijn de klanten terughoudend. Bij enkele van onze merken zijn vanwege betere leveringsmogelijkheden veel campers op een Ford-chassis verkocht, en bij het premium-merk Eura Mobil lag de focus bij hoogwaardige campers op een Mercedes-Benz-chassis.”
“We zijn meer dan tevreden over het verloop van deze CARAVAN SALON. Onze prognoses zijn duidelijk overtroffen en onze handelaren zijn zeer enthousiast; zij hebben ons volop positieve feedback gegeven. Vooral onze meerdere merkenstrategie’ met de nieuwe basisvoertuigen van Volkswagen, Ford, MAN en Mercedes-Benz kon bij bezoekers en klanten op grote bijval rekenen en zorgde voor uitgesproken positieve verkoopcijfers. Over de gehele linie is CARAVAN SALON voor Knaus Tabbert wederom een groot succes, daar er hier in Düsseldorf optimale randvoorwaarden zijn,” aldus Gerd Adamietzki, Chief Sales Officer bij Knaus Tabbert.
“Als Hymer GmbH & Co. KG kunnen we op een beursweek met een uitstekend aantal bezoekers en een zeer goede sfeer op CARAVAN SALON 2022 terugkijken. De interesse in deze reisvorm is nog steeds groot: vooral de vraag naar campers met een zeer uitgebreide inrichting is groot. Ook zijn de thema’s 4-wheel drive en zelfvoorziening grote trends. Dat bleek uit de talloze persoonlijke gesprekken; het bevestigt de aanhoudend positieve trend van de branche en toont tegelijkertijd, dat we met onze premiumstrategie exact de behoefte van de veeleisende camperliefhebbers aanspreken. De beurs is een uitstekend platform voor het directe contact met handelaren, partners, klanten en geïnteresseerden. We zijn dan ook blij, dat we hier na drie jaar weer bij waren. We hebben een volledig nieuw standconcept gebruikt, dat onze positionering en de hoge standaard van Hymer, maar ook belangrijke toekomstige thema’s zoals het gebruik van duurzame materialen weerspiegelt. Daar past ook de Venture S - onze beurshighlight en een echte publiekstrekker, bij. We nemen alle impulsen mee en verheugen ons op de herfst van 2022, waarin we hopelijk veel geïnteresseerden bij onze handelspartners terugzien,” zegt Christian Bauer, voorzitter van de directie van HYMER GmbH & Co. KG.
Bernd Wuschack, directeur Verkoop, Marketing en Klantcontact van de Carthago Gruppe: “Tegen het licht van de leverings- en prijssituatie, hadden we dit jaar gemengde gevoelens over het te verwachten resultaat. We waren daarom extra tevreden met het daadwerkelijke resultaat van CARAVAN SALON. De aandacht voor onze vakantievorm is nog steeds overweldigend, wat goed uit het groot aantal bezoekers en de positieve gesprekken op onze stands bleek. Ondanks de veranderingen, waarmee we dit jaar als geheel concept te maken hadden gekregen, werd de beurs voor ons door een hoge kwaliteit en een aangename sfeer gekenmerkt. Hier moet ook worden opgemerkt, dat de samenwerking met Messe Düsseldorf uitstekend verloopt. De bekroning voor onze handelspartners en voor ons, was de gezamenlijke beursavond op onze stand met als eregast Ralf Schumacher.”
“Met het oog op de economische situatie in Duitsland, zijn wij met lage verwachtingen naar CARAVAN SALON gereisd. De grote interesse van klanten heeft ons echter positief verrast. We hebben een respectabel verkoopresultaat behaald en zijn erg tevreden over het verloop van CARAVAN SALON 2022,” vat Marco Lange, directeur en eigenaar van la strada Fahrzeugbau GmbH samen.
CARAVAN SALON is in de segmenten Toebehoren, Technische Onderdelen en Uitbouwonderdelen met de hallen 13 en 14 buitengewoon goed opgesteld. Bij geen ander evenement voor caravaning wereldwijd, vinden vakmensen en consumenten een groter, omvangrijker en internationaler productaanbod. Jürgen Vöhringer, directeur-eigenaar van Vöhringer GmbH & Co. KG zegt: “Toeleveranciers staan altijd garant voor innovaties. Het is goed om te zien, dat de vakgesprekken gedurende de afgelopen jaren duidelijk aan kwaliteit hebben toegenomen. De sfeer in de hallen is ondanks de lastige omstandigheden zoals problemen in de leveringsketen, de oorlog en inflatie heel positief. De branche ziet de uitdagingen en neemt deze met een positieve instelling aan, waarbij ook de samenhang binnen de branche goed is om te zien. We kunnen met veel plezier vaststellen, dat dit jaar het aantal bezoekers uit Oceanië, Azië en Noord-Amerika sterk is toegenomen. CARAVAN SALON was uitstekend georganiseerd.”
Hal 3 was dit jaar het centrum van de segmenten Equipment & Outdoor en Travel & Nature. Hier werden wandelbestemmingen uit de hele wereld gepresenteerd, die op grote interesse van de outdoor-fans konden rekenen. Er was vooral veel vraag naar bestemmingen in de buurt van steden, wat bijvoorbeeld op de groepsstand van Tourismus NRW, ondersteund door het ministerie van economische zaken van deze deelstaat te merken was.
Ute Dicks, directeur van de Duitse Wandelvereniging: “De beurs heeft aangetoond, dat de mensen binnen het wandeltoerisme op zoek zijn naar een kwaliteitsaanbod, zoals de ‘Qualitätswege Wanderbares Deutschland’, en dan het liefst in een natuurlandschap dat nog intact is. Ze hechten ook in hun vrije tijd veel waarde aan duurzaamheid. De zorgen om de veranderingen ten gevolge van het klimaat konden niet worden genegeerd. Vooral wandeltoeristen tonen zich zeer geëngageerd, om hun voetprint zo klein mogelijk te houden. Wandelwegen met een aansluitingen op het openbaar vervoer, regionale producten bij overnachtingsmogelijkheden en groene energie worden steeds belangrijker. Dat duurzaamheid ook in andere toeristische segmenten aan terrein wint, blijkt over de hele linie bij caravaning. Ook daar wordt het fundament bepaald door een natuurlandschap dat zoveel mogelijk intact is. Daarom zijn we zo blij, dat we tijdens CARAVAN SALON gezamenlijk met de Caravaning Industrie Verband de voorwaarden en kansen van een duurzaam natuurtoerisme hebben kunnen benoemen. We moeten en zullen daarbij verder blijven samenwerken, om zo onze natuur te behouden. Alleen zo zal een waardeketen binnen het natuurtoerisme mogelijk zijn.”
“Onze deelname dit jaar aan CARAVAN SALON was een groot succes! De vraag naar Catalonië als camping- en outdoor-bestemming was enorm en ons nieuwste product, de Grand Tour van Catalonië, stond volop in de aandacht. Voor ons was de combinatie van een stand en presentaties op het Travel & Nature CONNECTED-podium de perfecte vorm om de beursbezoekers over ons veelzijdige aanbod te kunnen informeren,” aldus een enthousiaste Montserrat Sierra, directeur van de Catalan Tourist Board – Central Europe.
Ole Schnack, directeur van Landvergnügen GmbH: “CARAVAN SALON is een plaats, waar wij onze klanten en Landvergnügen-partners persoonlijk kunnen ontmoeten. Hier kunnen we te midden van de beursactiviteiten ervaringen uitwisselen, gezamenlijk problemen oplossen en bijzondere verhalen delen. Ik vind het zeer verheugend te zien, dat hier vaak ‘oude’ klanten aan nieuwe geïnteresseerden uitleggen, hoe Landvergnügen functioneert. Daarvoor is CARAVAN SALON de plek bij uitstek, daar we hier mensen uit alle regionen van Duitsland, Nederland en België kunnen ontmoeten.”
Jarle Sänder van het Wandermagazin: “Elkaar eindelijk weer, vrijwel zorgeloos, face to face ontmoeten – dat is toch geweldig! Onder de bezoekers van CARAVAN SALON bevinden zich altijd enorm veel wandel- en outdoor-fans, die graag actief in de buitenlucht zijn en het avontuur zoeken. Wij van het Wandermagazin hadden onze handen vol en hopen, dat in 2023 weer een groter toeristisch aanbod uit Duitsland en Europa in de beurshallen van Düsseldorf aanwezig zal zijn. Het zijn namelijk de landschappen en speelweides van deze regionen waar de moderne camper-, kampeerbusje- en caravaneigenaren overnachten, wandelen, klimmen of fietsen.”
Enorme belangstelling voor innovaties - uitstekende resultaten:
Caravan Salon 2022 heeft zijn positieve verwachtingen ruimschoots overtroffen
Voor Knaus Tabbert eindigt de Caravan Salon 2022 met uitstekende verkoopcijfers
De consequent uitgebreide multibrand-strategie van Knaus Tabbert kreeg veel bijval van geïnteresseerde partijen en kopers
Innovaties zoals de nieuwe KNAUS TOURER CUV en frametechnologie trokken een groot publiek
In drie hallen boden de zes merken van Knaus Tabbert beursbezoekers een verrassende verscheidenheid aan nieuwe producten en modellen
Düsseldorf/Jandelsbrunn, 5 september 2022. Het Caravan Salon 2022 werd zondagmiddag afgesloten met een uitstekende balans: Met meer dan 235.000 bezoekers meldt de organisator een uitstekend resultaat, waarbij tegelijkertijd de nadruk wordt gelegd op de uitstekende stemming onder bezoekers en exposanten. Vooral hal 1, 4 en 5 waren populaire bestemmingen voor het publiek, waar de zes merken van Knaus Tabbert hun innovaties presenteerden.
Na tien dagen op de beurs kan CEO Gerd Adamietzki, CSO van Knaus Tabbert AG, de eerste positieve indrukken rondom bevestigen: "We zijn meer dan tevreden met deze Caravan Salon. Onze voorspellingen werden aanzienlijk overtroffen. Met name onze multimerkenstrategie met de nieuwe basisvoertuigen van Volkswagen, Ford, MAN en Mercedes-Benz werd zeer goed ontvangen en zorgde voor uiterst aangename verkoopcijfers. Bovendien zijn er hier in Düsseldorf optimale omstandigheden voor ons."
Knaus Tabbert presenteerde tijdens de Caravan Salon 2022 een aantal baanbrekende stappen in de toekomst van caravanning. De nieuwe KNAUS TOURER CUV opende de eerste blik op een volledig nieuwe voertuigcategorie in de KNAUS Hall (Hal 1). Op basis van de populaire Volkswagen T6.1 toont dit model een maximaal flexibele variant van de felbegeerde CUV (Caravanning Utility Vehicle): Ondanks zijn enorm compacte afmetingen biedt de nieuwe TOURER CUV, die minder dan 5,90 meter lang is, maximaal vier slaapplaatsen en een slimme kamerbadkamer. Het spannende model zal binnenkort verkrijgbaar zijn bij dealers om te bekijken en te testen.
De uitbreiding van het uitgebreide assortiment basisvoertuigen van Knaus Tabbert, waar Knaus Tabbert krachtig naar streefde, stuitte ook op grote belangstelling en aanmoediging. Als belangrijke aanvulling op de voorheen dominante merken nemen Ford, MAN, Mercedes-Benz en Volkswagen nu al belangrijke rollen in het portfolio op zich. Ze maken nieuwe, interessante aanbiedingen, aanzienlijk meer keuze en flexibiliteit mogelijk dan voorheen.
De KNAUS AZUR caravan toonde een buitengewone technologische mijlpaal. Het vormt de nieuwe premium serie in het caravansegment van het merk. Voor het eerst wordt de toekomstgerichte frametechnologie gebruikt in serieproductie. Robots nemen de precieze verlijming van de componenten over, waaruit een zelfdragend, zeer sterk frame wordt gecreëerd. Dit optimaliseert niet alleen het gewicht, maar zorgt ook voor ongekende vrijheid in de plattegrond en het kamerontwerp. Deze nieuwe diversiteit werd gedemonstreerd door de varianten van de nieuwe KNAUS AZUR die in hal 1 worden getoond. Ze zijn ook buiten innovatief: de resistente oppervlakken repareren krassen en lichte schade onafhankelijk en zonder verdere actie. Zowel de KNAUS AZUR als de eveneens nieuwe TABBERT PEP PANTIGA caravan zijn binnenkort verkrijgbaar bij de dealers.
Met zijn optreden op de Caravan Salon 2022 is Knaus Tabbert er opnieuw op indrukwekkende wijze in geslaagd om zijn rol als innovatiemotor in de industrie te bevestigen. Daarnaast bestrijkt de fabrikant uit Jandelsbrunn in Neder-Beieren met zijn merken KNAUS, WEINSBERG, TABBERT, T@B, MORELO en RENT AND TRAVEL elk segment op het gebied van vrijetijdsvoertuigen.
Rolling Wheel: 278.000 Belgische wagens rijden met banden in slechte staat
Een grootschalig Belgisch bandenonderzoek deze zomer toont aan dat 4,7% van de Belgen rondrijdt met minstens één band in slechte staat. Cijfermatig lopen 278.000 voertuigen een potentieel risico door probleembanden. Overmatige slijtage, beschadigde zijwanden, te oude banden en verschillende types banden op één as waren de meest voorkomende euvels. Ook opvallend is dat nog heel wat chauffeurs rondreden op winterbanden tijdens de hete zomermaand juli.
De voorbije zomer organiseerde mobiliteitsfederatie TRAXIO samen met Pneuband (de commissie van de bandenfabrikanten), Federtyre (de Belgische groepering van de bandenspecialisten) en Recytyre (het beheersorganisme voor afvalbanden) een grootschalig banden-onderzoek “Rolling Wheel” waarbij de staat van de banden bij 1.000 wagens gecheckt werd over heel België.
De meest voortkomende problemen waren: profieldiepte minder dan 2mm (6,8%), slijtage aan 1 schouder (5,1%), andere schade zoals barstjes, stuk uit band, nagel (2,8%) en slijtage of schade zijwanden (2,2%) , maar ook reden nog 6,5% van de chauffeurs rond op winterbanden. Voor 16,2% van de onderzochte voertuigen is het aangewezen dat minimaal 1 band grondig moet nagekeken worden door een professional. Opmerking hierbij : tijdens dit onderzoek werd de bandenspanning niet gemeten.
Overzicht van de meest vastgestelde bandenproblemen
Pneuband-voorzitter Per de Vries: “Het klopt dat 4,7% van het Belgische wagenpark rondrijdt op banden die dringend vervangen moeten worden. Het is dus erg belangrijk dat de automobilist zijn banden regelmatig controleert of laat nazien bij zijn bandencentrale of garage. Deze cijfers tonen echter ook een verbetering : bij de vorige ‘Rolling Wheel’-studie in 2015 lag dat aantal “probleembanden” nog op 9 %. Hieruit blijkt dat onze sensibiliseringsacties succes hebben, we zullen hier dus blijvend op inzetten”.
Vergevorderde slijtage
Vergevorderde slijtage is het meest voorkomende probleem. Als een band onvoldoende profiel heeft, zal die het water op een nat wegdek niet snel genoeg kunnen afvoeren. Hierdoor kan de wagen beginnen ‘aquaplanen’ en onbestuurbaar worden. 2,5% van het wagenpark rijdt momenteel rond met een bandenprofiel van minder dan het wettelijke minimum van 1,6 millimeter. Vaak vertonen de banden ook een ongelijkmatige slijtage. Deze slijtage is vaak het gevolg van een foutieve uitlijning van de wagen, soms zijn ook beide flanken sterk afgesleten o.a. door een met te lage bandenspanning te rijden. Hierdoor rust het gewicht van de wagen te veel op flanken van de band, wat het slijtingsproces versnelt. De banden steeds op een correcte spanning houden is van essentieel belang.
(Te) Oude banden
31% van de chauffeurs reed rond met banden die ouder zijn dan 5 jaar en maar liefst 10,5% met banden ouder dan 10 jaar. Voornamelijk oudere banden (5 jaar en meer) zijn vatbaar voor haarscheurtjes : ze ontstaan na verloop van tijd wanneer de band uitdroogt en geteisterd wordt door zonlicht en temperatuursveranderingen. Dit maakt het rubber minder soepel, wat grip vermindert en de band kwetsbaar maakt.
Winterbanden
De Belgische zomer 2022 flirtte regelmatig met de 30 °C, maar toch reden 6,5 % van de chauffeurs op winterbanden rond.
Frank Lambrecht, voorzitter van Federtyre benadrukt het belang van geschikte seizoenbanden onder de wagen: “Strikt genomen is dit niet tegen de wet, maar in de zomer rondrijden met winterbanden brengt enkel nadelen met zich mee. Het profiel van een winterband is ontworpen voor sneeuw en ijs, maar in de zomer heeft dit profiel een minder goed contact met de weg en dus een langere remweg. De specifieke rubbersamenstelling kent bovendien extra slijtage en dus ook een hoger verbruik.”
Interessant bijkomend weetje: maar liefst 12 % van de onderzochte auto’s bleek op vierseizoenenbanden te staan Dat is een enorme groei ten opzichte van de situatie in 2015, toen slechts 2 % van de voertuigen op vierseizoenenbanden reed.
Verschillende types
Tot slot ontdekten we via de Rolling Wheel-studie dat een deel van de wagens rondrijdt rond met banden van een verschillende seizoenscategorie, niet enkel voor- en achteraan (4,3%) , maar zelfs op één as, 0,5% links tov. rechts.
In zulke gevallen zullen de verschillende banden anders reageren. Dit gaat ten koste van het weggedrag van de wagen. Bovendien zullen de banden ongelijkmatig slijten, wat gevaarlijke situaties kan veroorzaken. Wanneer verschillende banden op dezelfde as liggen, mag je je bij de keuring ook aan een rode kaart verwachten.
Controleer je banden en check je bandendruk
De professionele garagehouder checkt normaliter de toestand van de banden bij elk bezoek aan de garage, maar de consument zelf kan hier ook een belangrijke rol spelen. Controleer je banden op beschadigingen en verifieer regelmatig de bandendruk. Stel je je vragen of ze nog goed zijn, of ben je niet zeker over de toestand? Raadpleeg dan een vakman!
Methodologie: Het onderzoeksbureau Volt District controleerde – in opdracht van Traxio-federaties Pneuband en Federtyre - tijdens de maand juli 1.000 voertuigen over heel België op de technische staat van de banden (niet op de bandenspanning). De studie is representatief voor het actuele rijdende Belgische wagenpark en bevat een representatieve staal van de verschillende merken en modellen.
Voorbeelden van beschadigde banden tijdens het onderzoek:
Eerste plaats in de classificatie van het totale volume en in de afzonderlijke categorieën klantentrouw, kwaliteit en werkplaats.
Sunlight is zeer trots te kunnen aankondigen dat ze één van de belangrijkste onderscheidingen in de branche hebben ontvangen: de "König Kunde Award". De eerste plaats in de classificatie van het totale volume (en in de afzonderlijke categorieën klantentrouw, kwaliteit en werkplaats) werd toegekend door de lezers van het tijdschrift Reisemobil International. Het feit dat voor de König Kunde Award alleen gebruikers voertuigen beoordelen die zij daadwerkelijk bezitten of hebben gehuurd, maakt deze prijs zeer bijzonder.