De voorbije zomer organiseerde mobiliteitsfederatie TRAXIO samen met Pneuband (de commissie van de bandenfabrikanten), Federtyre (de Belgische groepering van de bandenspecialisten) en Recytyre (het beheersorganisme voor afvalbanden) een grootschalig banden-onderzoek “Rolling Wheel” waarbij de staat van de banden bij 1.000 wagens gecheckt werd over heel België.
De meest voortkomende problemen waren: profieldiepte minder dan 2mm (6,8%), slijtage aan 1 schouder (5,1%), andere schade zoals barstjes, stuk uit band, nagel (2,8%) en slijtage of schade zijwanden (2,2%) , maar ook reden nog 6,5% van de chauffeurs rond op winterbanden. Voor 16,2% van de onderzochte voertuigen is het aangewezen dat minimaal 1 band grondig moet nagekeken worden door een professional. Opmerking hierbij : tijdens dit onderzoek werd de bandenspanning niet gemeten.
Overzicht van de meest vastgestelde bandenproblemen
Pneuband-voorzitter Per de Vries: “Het klopt dat 4,7% van het Belgische wagenpark rondrijdt op banden die dringend vervangen moeten worden. Het is dus erg belangrijk dat de automobilist zijn banden regelmatig controleert of laat nazien bij zijn bandencentrale of garage. Deze cijfers tonen echter ook een verbetering : bij de vorige ‘Rolling Wheel’-studie in 2015 lag dat aantal “probleembanden” nog op 9 %. Hieruit blijkt dat onze sensibiliseringsacties succes hebben, we zullen hier dus blijvend op inzetten”.
Vergevorderde slijtage
Vergevorderde slijtage is het meest voorkomende probleem. Als een band onvoldoende profiel heeft, zal die het water op een nat wegdek niet snel genoeg kunnen afvoeren. Hierdoor kan de wagen beginnen ‘aquaplanen’ en onbestuurbaar worden. 2,5% van het wagenpark rijdt momenteel rond met een bandenprofiel van minder dan het wettelijke minimum van 1,6 millimeter. Vaak vertonen de banden ook een ongelijkmatige slijtage. Deze slijtage is vaak het gevolg van een foutieve uitlijning van de wagen, soms zijn ook beide flanken sterk afgesleten o.a. door een met te lage bandenspanning te rijden. Hierdoor rust het gewicht van de wagen te veel op flanken van de band, wat het slijtingsproces versnelt. De banden steeds op een correcte spanning houden is van essentieel belang.
(Te) Oude banden
31% van de chauffeurs reed rond met banden die ouder zijn dan 5 jaar en maar liefst 10,5% met banden ouder dan 10 jaar. Voornamelijk oudere banden (5 jaar en meer) zijn vatbaar voor haarscheurtjes : ze ontstaan na verloop van tijd wanneer de band uitdroogt en geteisterd wordt door zonlicht en temperatuursveranderingen. Dit maakt het rubber minder soepel, wat grip vermindert en de band kwetsbaar maakt.
Winterbanden
De Belgische zomer 2022 flirtte regelmatig met de 30 °C, maar toch reden 6,5 % van de chauffeurs op winterbanden rond.
Frank Lambrecht, voorzitter van Federtyre benadrukt het belang van geschikte seizoenbanden onder de wagen: “Strikt genomen is dit niet tegen de wet, maar in de zomer rondrijden met winterbanden brengt enkel nadelen met zich mee. Het profiel van een winterband is ontworpen voor sneeuw en ijs, maar in de zomer heeft dit profiel een minder goed contact met de weg en dus een langere remweg. De specifieke rubbersamenstelling kent bovendien extra slijtage en dus ook een hoger verbruik.”
Interessant bijkomend weetje: maar liefst 12 % van de onderzochte auto’s bleek op vierseizoenenbanden te staan Dat is een enorme groei ten opzichte van de situatie in 2015, toen slechts 2 % van de voertuigen op vierseizoenenbanden reed.
Verschillende types
Tot slot ontdekten we via de Rolling Wheel-studie dat een deel van de wagens rondrijdt rond met banden van een verschillende seizoenscategorie, niet enkel voor- en achteraan (4,3%) , maar zelfs op één as, 0,5% links tov. rechts.
In zulke gevallen zullen de verschillende banden anders reageren. Dit gaat ten koste van het weggedrag van de wagen. Bovendien zullen de banden ongelijkmatig slijten, wat gevaarlijke situaties kan veroorzaken. Wanneer verschillende banden op dezelfde as liggen, mag je je bij de keuring ook aan een rode kaart verwachten.
Controleer je banden en check je bandendruk
De professionele garagehouder checkt normaliter de toestand van de banden bij elk bezoek aan de garage, maar de consument zelf kan hier ook een belangrijke rol spelen. Controleer je banden op beschadigingen en verifieer regelmatig de bandendruk. Stel je je vragen of ze nog goed zijn, of ben je niet zeker over de toestand? Raadpleeg dan een vakman!
Methodologie: Het onderzoeksbureau Volt District controleerde – in opdracht van Traxio-federaties Pneuband en Federtyre - tijdens de maand juli 1.000 voertuigen over heel België op de technische staat van de banden (niet op de bandenspanning). De studie is representatief voor het actuele rijdende Belgische wagenpark en bevat een representatieve staal van de verschillende merken en modellen.
Voorbeelden van beschadigde banden tijdens het onderzoek: