JE AUTO WATERBEWUST WASSEN IN EEN PERIODE VAN DROOGTE?
JA, HET KAN : IN DE CARWASH!
Uitzonderlijk warme temperaturen en weinig neerslag houden ons land al een aantal weken in de ban. TRAXIO, de mobiliteitsfederatie die ook de carwashes in België overkoepelt, roept op om bewust om te gaan met water : wie zijn wagen ‘waterbewust’ wil wassen, zoekt bij voorkeur een professionele carwash op in plaats van zelf aan de slag te gaan met tuinslang en emmer.
Johan Maesen, vertegenwoordiger van de carwashes binnen TRAXIO legt uit : “Professionele carwashinstallaties gebruiken meer dan 90% gerecycleerd water, waardoor ze veel duurzamer zijn dan thuis zelf je auto te wassen. Afhankelijk van het type wasstraat vergt een wasbeurt zo’n 500 à 600 liter water. Slechts 10% hiervan is 'vers water', de overige 90% zijn gerecycleerd en worden telkens weer opnieuw gebruikt. Bovendien gebruiken de meeste carwashes regenwaterbuffers. Leiding of stadswater is pas een laatste optie.”
Het verband tussen carwashen en douchen
Een wasbeurt in de professionele carwash is dus duurzamer dan een autowasbeurt thuis. Johan Maesen verduidelijkt. “Een tuinkraan heeft een debiet van zo’n 20 liter per minuut. Je auto nat sproeien, wassen met één of twee emmertjes en vervolgens weer af spoelen kost al snel minimum 100 liter water. Dat is bijna het dubbele van een passage door de carwash. Bovendien vloeien daarbij - naast het water - ook reinigingsproducten en vuil/slib ongefilterd in de riolering”.
Om het even in perspectief te zetten: een gemiddeld bad vraagt 120 liter water en vijf minuten douchen kost zo’n 40 liter. Een passage door de wasstraat vergt dus ongeveer evenveel water als een lange douchebeurt. Dus even samen douchen en je hebt een bezoek aan de carwash bespaard, althans op waterniveau.
Kies voor een professionele carwash die het milieu respecteert
TRAXIO wijst wel op het verschil tussen een professionele automatische carwash en de zogenaamde hand carwashes. “Elke professionele wasstraat is gehouden aan een strikte reglementering op het vlak van waterrecyclage, afscheiding van olie en vetten, gebruik van biologisch afbreekbare producten en sociale wetgeving. De sector wordt hier ook regelmatig op gecontroleerd. Professionele carwashes moeten periodiek hun slib verwijderen en laten verwerken door een gespecialiseerde firma om verontreiniging tegen te gaan. Bij niet-gereglementeerde carwashes worden deze voorschriften en de sociale regelgeving maar al te vaak niet nageleefd. Kies dus bewust voor een carwash die het milieu en de sociale wetgeving naleeft.”
Tweedehandse motorfietsen schakelen opnieuw een versnelling hoger in juli, nieuwe motoren blijven achter
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, becommentarieert: “Na een iets mindere maand juni, is het aantal inschrijvingen van tweedehandse motorfietsen in juli opnieuw licht gestegen : +3,8% wat neerkomt op 7.944 eenheden, dat zijn er 293 meer dan vorig jaar juli. Die betere maand maakt het totale verlies ten opzichte van 2021 niet goed : we staan dit jaar met 49.512 inschreven occasie motoren -8,5% ofte 4.607 stuks achter op vorig jaar, ondanks de uitzonderlijk droge zomer. Dat goede weer heeft de inschrijvingen van nieuwe motoren al evenmin vooruit kunnen stuwen. In juli stond de teller op -8,2% (2.373 stuks) en het jaartotaal totaliseert momenteel een verlies van -6,4%. Aan de zijde van de nieuwe motoren kampen de motorhandelaars nog steeds met leveringsproblemen, terwijl de tweedhandsmarkt wordt getypeerd door een te lage instroom van recente modellen alsook buitenlandse kapers op de kust (vooral Nederlanders), met hoge prijzen tot gevolg. Het is duidelijk dat de motormarkt door een moeilijkere periode gaat, die nog even zal aanhouden : het consumentenvertrouwen en de koopkracht dalen gestaag en we merken nu zelfs dat de lagere middenklasse het moeilijk begint te krijgen om aan te kopen of om recent aangekochte motorfietsen te behouden.”
Rondvraag bij de motorprofessionals leverde ons nog enkele interessante inzichten op : “De nieuwmarkt is nog steeds afhankelijk van de beschikbaarheden, maar we merken ook dat de duurdere modellen het moeilijker krijgen en dat leidt tot een downsizing van de aankoopintentie. Bij de occasies hangt alles af van wat de motorhandelaars kunnen binnenkrijgen. Er is nog steeds grote uitstroom naar Nederland – traditioneel een dure markt – en dat werkt als een magneet op de Europese markt. Daardoor zijn de aankoopprijzen voor de professionals sterk gestegen. Het is geen uitzondering dat opkopers zelfs de gangbare particuliere prijzen bieden voor een motor.”
Tweedehandse motoren
[Analyse en cijfers van de nieuwmarkt vindt u onderaan de grafieken en analyse van de tweedehandsmarkt]
Na een iets mindere maand juni, is het aantal inschrijvingen van tweedehandse motorfietsen in juli opnieuw licht gestegen : +3,8% wat neerkomt op 7.944 eenheden, dat zijn er 293 meer dan vorig jaar juli. Die betere maand maakt het totale verlies ten opzichte van 2021 niet goed : we staan dit jaar met 49.512 inschreven occasie motoren -8,5% ofte 4.607 stuks achter op vorig jaar, ondanks de uitzonderlijk droge zomer.
Vlaanderen blijft de grootste tweedehandsmarkt (56,1%) maar verliest over de eerste zeven maanden -9,6% vergeleken met vorig jaar. Wallonië neemt 36,7% van de markt voor zijn rekening en verliest iets minder (-5,9 %), terwijl Brussel – een kleinere markt (7,2%) met bijgevolg grotere procentuele schommelingen – een verlies lijdt van -7,5%.
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (cumul)
De lichtste en de zwaarste klassen scoren het best
Opvallend is dat de lichtste en zwaarste categorieën het best blijven scoren in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc maar liefst 28,0% van de gecumuleerde inschrijvingen tijdens het eerste semester, ook de +1.001cc-klasse is met 21,3% aardig gegeerd. De overige klassen verdelen de markt op ongeveer gelijkaardige wijze, van 14,1 tot 17,5%.
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per cilinderinhoud
Bijna volledige top 10 kleurt rood
Honda, Yamaha, BMW, Suzuki en Kawasaki blijven de meest populaire occasiemerken, maar vrijwel de volledige top 10 ziet zijn cijfers rood kleuren met uitzondering van SYM. Het marktaandeel van de top 5 merken van de occasiemarkt blijft ongeveer gelijk aan vorige maand: ze vertegenwoordigen samen 57,4% van de totale markt: Honda (17,8%) blijft marktleider voor Yamaha (13,6%), BMW (11,1%), Suzuki (7,7%) en Kawasaki (7,2%), maar ze verliezen allemaal dikke procenten vergeleken met vorig jaar. Enkel scooter-fabrikant SYM boekt een bonus van +6,4% versus 2021.
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk (cumul)
2. Nieuwe motorfietsen
De markt van de nieuwe motorfietsen blijft achter op vorig jaar. De voorbije maand juli werden 2.373 nieuwe motoren ingeschreven, een verlies van -8,2% met vorig jaar (2.584 ex.) en zelfs -37,8% ten opzichte van 2020 (3.318 ex). Over de eerste zeven maanden van 2022 tekent de nieuwmarkt voor een verlies van -6,4% met een totaal van 17.195 nieuwe motoren, dat is 1.173 stuks minder dan vorig jaar.
“De situatie blijft identiek aan de vorige maanden : de verliezen zijn grotendeels te wijten aan uitgestelde leveringen”, horen we bij een van de grotere invoerders"
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – YTD 2022 (jan -> juli )
Net zoals bij de tweedehands blijven ook in juli de kleinste – 125cc (28,9%) en grootste +1.001cc (21,7%) het meest gegeerd, terwijl de middenklassen 125-500cc (16,3%), 501-750cc (14,3%) en 751-1000cc (13,2%) aan elkaar gewaagd bleven. Over de eerste zeven maanden boeten de meeste segmenten aan marktaandeel in maar het is opvallend dat de 125cc in juli sterk zijn gestegen (+12,5%) . Zwaarst getroffen zijn de categorieën 501-750cc (-36,2%) en klasse 751-1000cc (-18,7%).
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud
De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan. Vlaanderen verliest ondertussen al -9,0 % aandeel, maar blijft nog goed voor 55,6 % van de totale motorfietsverkoop in ons land, Wallonië voor 37,5% (-7,0%) en Brussel houdt als enige regio stand (6,8%).
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per regio (cumul)
Honda blijft marktleider met een marktaandeel van 14,2%, een stijging met +4,3%. De naaste achtervolgers verliezen allemaal terrein. BMW kampt met leveringsproblemen en boette -20,4% aan marktaandeel in, maar neemt nog steeds 12,8 % van de totale markt voor zijn rekening. Het behoudt nog een voorsprong op Yamaha (11,0% marktaandeel). Naast Honda laten ook Harley-Davidson (+15,2) en KYMCO (+30,7%) positieve cijfers optekenen, terwijl Kawasaki (-22,9%) en KTM (-26,9%) het zwaarst inboeten vergeleken met vorig jaar.
Honda heerst in de categorieën tot 500cc, Yamaha regeert in de klasse 501-750cc, terwijl BMW vooral hoog scoort bij de zwaardere jongens.
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (cumul)
Speed pedelecs blijven op volle toeren draaien. Ook de tweedehandsmarkt
De aarzelende start in de wintermaanden ligt definitief achter ons. De hogesnelheidsfietsen blijven al maandenlang presteren op een zeer hoog niveau en juli was daarop geen uitzondering : in juli zagen we een stijging in alle provincies en werden er 1.649 nieuwe speed pedelecs ingeschreven. Net iets minder dan in juni maar wel +43,4 % meer dan vorig jaar juli, toen er 1.150 nieuwe exemplaren hun weg naar een nieuwe eigenaar vonden. Op de tweedehandsmarkt is de groei zowaar nog spectaculairder met een toename van +64,8%.
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO geeft uitleg bij deze cijfers: “De speed pedelecs blijven op volle toeren draaien : we hebben enkele succesmaanden achter de rug voor de nieuwe inschrijvingen en die tendens heeft zich in juli verder gezet. De markt steeg de afgelopen maand met +43,4% tot 1.649 eenheden waardoor het jaartotaal al bijna 10.000 eenheden bedraagt, 9.868 om precies te zijn! Dat is een stijging met +28,8% ten opzichte van de eerste zeven maanden van 2021. Een succes en het is een mooie vaststelling dat het aantal inschrijvingen is gestegen in ALLE provincies : dat komt waarschijnlijk een combinatie is van de toenemende filedruk en het mooie weer - waardoor we een stijging zien bij de particuliere aankoop van ruim 30% - en een gestegen interesse in fietsleasing. Nog spectaculairder is de stijging bij de tweedehandse speed pedelecs. Die zijn erg gegeerd en dat vertaalt zich in een stijging met +64,8% tot 524 units en een jaartotaal van 3.214 inschrijvingen – tot bijna één derde van de nieuwmarkt. Dat is des te opvallender omdat de speed pedelec een relatief recent fenomeen is. Heel wat tweedehandse hogesnelheidsfietsen krijgen met andere woorden een tweede leven en blijven lang in gebruik.”
Guy Crab van TRAXIO Velo blikt positief de toekomst tegemoet: “Deze cijfers van op elkaar volgende topmaanden tonen mooi aan dat de speed pedelec populair blijft en zelfs aan populariteit wint. Het aandeel van de door particulieren ingeschreven speed pedelecs blijft toenemen en zelfs indien er geen bruto loonruil wordt toegepast om via de werkgever een fiets te kopen of te leasen, wordt er meer en meer van en naar het werk gefietst. De recente berichten om bedrijfswagens (lees “salariswagens”) en tankkaarten zwaarder te gaan belasten, doen een aantal werknemers voor de fiets kiezen. Een fietsvergoeding van 0,25 €/km heen en terug is namelijk een aanzienlijk voordeel t.o.v. een loonsvermindering door het te betalen voordeel alle aard (VAA) en de stijgende brandstofkosten. Fietsen is trouwens gezond en vermijdt files!”
Particulieren nemen in deze eerste zes maanden nog steeds meer dan de helft van de verkoop voor hun rekening : maar liefst 4.992 stuks (50,6%) waren privé-aankopen.
Daarnaast wordt leasing steeds populairder met 3.620 stuks of 36,7% van de markt. Een stijging van +34,5%. Bedrijven blijven wat achter met 1.256 stuks of 12,7 % van de markt.
Filip Rylant wijst op de voordelen van een geleasede bedrijfsfiets: “Meer en meer bedrijven ontdekken het gebruiksgemak van de leasing met minder eigen administratie, en geen zorgen over onderhoud, verzekering of restwaarde want alles wordt netjes voor hen en voor de werknemer geregeld.”
Geografische verschillen
Ook in 2022 blijven de speed pedelecs voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid: het Vlaamse landsgedeelte neemt 94,9 % voor zijn rekening met 9.359 stuks , terwijl Brussel (211 stuks) en heel Wallonië (298 stuks) de overige 5,1 % van de markt vertegenwoordigen.
Opvallende vaststelling: Antwerpen – met een totaal van 2.311 inschrijvingen – bevestigt haar koppositie als pedelecs-provincie, maar Oost-Vlaanderen volgt op amper enkele eenheden (2.234 stuks). Ook Vlaams-Brabant (2.126 ex., +40 %) zit in de lift. Net als alle Vlaamse provincies trouwens: Limburg (1.557 ex; +32%) en West-Vlaanderen (1.131 ex., +38 %) .
Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speed pedelecs in Brussel en Wallonië achterop hinken t.o.v. Vlaanderen.
Guy Crab legt uit: “Er worden inderdaad meer premies aangevraagd dan de voorbije jaren, maar dat resulteert (nog) niet in een stijgende verkoop van speed pedelecs.”
In juli zijn de resultaten aan Waalse overwegend positief: Namen (+138%) & Luik (+94 %) groeien fors, maar ook Henegouwen (+70%) boeken vooruitgang. Waals Brabant stijgt opnieuw (+1 %). In de provincie Luxemburg blijft de speed pedelec een zeldzame verschijning maar we zien een stijging met +50% tot 21 exemplaren in juli. De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen - relatief klein waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest schreef de voorbije zeven maanden 211 nieuwe speed pedelecs in, een mooie groei met +31%. Toch merken we dat de hogesnelheidsfiets minder troeven heeft in een zeer verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en –steps in de Brusselse regio.
Inschrijvingen speed pedelecs per provincie (cumul 2022)
Cijfers 2de Hands Speed Pedelecs
Sedert de eerste verschijning van de speed pedelecs in 2015 wordt het totale park geschat rond de 50.000 eenheden. Lease-fietsen worden na een aantal jaren vervangen en komen opnieuw op de markt als 2de hands. Uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun speed pedelec graag inruilen voor een moderner exemplaar.
We merken dus de ontwikkeling en gestage groei van een 2de handsmarkt. Het eerste semester van 2022 vonden 3.214 speed pedelecs een nieuwe eigenaar. Een groei van maar liefst 136% met vorig jaar (1.362 stuks) en bijna 6x meer (+579,5%) vergeleken met 2020 (473 stuks).
Tweedehandse auto’s trekken de handrem verder aan in juli
Na een relatief betere meimaand en een duidelijk slechtere maand juni, trok de verkoop van tweedehandswagens in juli opnieuw de handrem verder aan. Het resultaat is een daling van -14,4% ten opzichte van juli 2021 en zelfs van -31,0% ten opzichte van 2020 (toen de verkoop volop aan het hernemen was na de eerste lockdown). Er werden afgelopen maand juli 49.406 occasies ingeschreven, en dat is een daling met 8.292 eenheden tegenover juli 2021. Over de eerste zeven maanden gaat de tweedehandsmarkt er nu -10,8% op achteruit, met een gecumuleerd verlies van -45.819 stuks. Volkswagen blijft aan de kop als meest populaire tweedehandsmerk gevolgd door BMW, Mercedes, Opel en Peugeot.
Opvallend is verder dat de inschrijvingen van nieuwe personenwagens het in juli minder slecht deden dan de tweedehandsmarkt = -5,1%.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO : “De tweedehandsmarkt heeft afgelopen maand opnieuw de handrem aangetrokken : het aantal inschrijvingen daalde met -14,4% tot 49.406 waardoor de markt over de eerste zeven maanden -10,8% minder presteerde. Waarschijnlijk is dat deels toe te schrijven aan het feit dat er deze zomer minder mensen met de auto op verlof vertrekken of in eigen land blijven in vergelijking met de afgelopen twee jaar : men wil eindelijk nog eens ‘echt’ op reis. Toch blijft de bevoorrading van de tweedehandsmarkt nog steeds moeilijk, in het bijzonder voor de jongere modellen met een beperkt aantal kilometers op de teller. In die segmenten blijven de prijzen vooralsnog hoog. Voor de oudere wagens in de stocks horen we dat de export naar het voormalige Oostblok voorzichtig (en tijdelijk?) herneemt. Dat geeft wat ademruimte aan de handelaars. Over diezelfde eerste zeven maanden deed de nieuwmarkt het procentueel nog slechter (-14,8%) maar in juli was de daling bij de nieuwe wagens minder sterk (-5,1%). Komt er stilaan een kentering?”
Enkele grote tweedehandsverkopers gaven ons alvast enkele interessante inzichten mee.
Simon Bossuyt, Dex : “In vergelijking met dezelfde periode in 2021 hebben we een kleiner aanbod en stock maar we hebben wel het gevoel dat het stilaan verbetert en dat het aanbod stabieler wordt. Wel hebben we onze stock moeten aanpassen met een wat groter aandeel van iets oudere wagens. ‘Groei’ moeten we dus bekijken in functie van het nog steeds beperkte aanbod. Wij blijven in alle geval continu zoeken naar nieuwe kanalen en kwalitatief aanbod.”
Ivo Willems, Cardoen : “We hebben het gevoel dat er minder interesse is omdat er meer mensen op vakantie zijn dan de vorige jaren : mogelijks is er een inhaalbeweging na 2 zomers waarbij mensen eerder in België gebleven zijn. Qua aanbod zien we ook een verschuiving : jonge occasies - minder dan 7 jaar en met minder dan 100.000 km - zijn steeds moeilijker te vinden. Mensen die snel een auto willen, worden nog altijd naar de occasiemarkt geduwd, en bovendien naar iets oudere wagens.”
Inschrijvingen 2de hands & nieuwe wagens - juli 2022
Inschrijvingen 2de hands & nieuwe wagens YTD 2022 (jan-juli)
Evolutie inschrijvingen 2de hands YTD (juli 2022)
Details tweedehandse personenwagens
Volkswagen, BMW, Mercedes, Opel en Peugeot vormen nog steeds de top 5 van de best verkochte merken tweedehandse personenwagens.
De meest populaire modellen in juli waren de VW Golf (2.231 ex) en VW Polo (1.728 ex.), gevolgd door de Ford Fiesta (1.104 ex.), BMW 3-reeks (1.099 ex.) en Renault Clio (1.057 ex.)
Bij de tweedehandswagens noteren we de verdere daling van het aantal diesels waardoor er nu al een flink verschil kan genoteerd worden in het voordeel van benzine: benzine: 51,9% vs. diesel: 40,7%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam, maar blijft voorlopig nog relatief klein met een totaal van 7,4%. Het aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) stijgt voor het eerst weliswaar boven de 5% (5,4%), terwijl er 1,7% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt. Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels zo’n 42,5% (18,0% HEV incl. mild hybrids; 14,4% PHEV en 10,1% full EV) van de verkoop betekenen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maken op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de 2de hands markt momenteel nog beperkt, maar zeker groeiend is.
De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen steeg naar 7 jaar en 11 maanden.
De tweedehandsmarkt is vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 89% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de 2de hands beperkt blijft tot 10%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen, en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.
Traditioneel is Vlaanderen met 53% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens, identiek ten opzichte van vorig jaar terwijl Wallonië (37%) en Brussel (10%) onderling 1% uitwisselen.
Voor 2023 maakt Adria met de uitstapreeks een nieuwe blikvanger. Vorig jaren werden alle reeksen van Adria flink opgewaardeerd.
Voor volgend jaar werd de Altea in een totaal nieuw kleedje gestoken. Zo rolt hij nu op staal velgen in plaats van de aluminium velgen. Het koetswerk is goed aangepakt en wordt gedragen door het lichte AL-KO Vario X chassis. Het streven was vooral een lichte caravan bouwen met veel bergruimte.
Het koetswerk heeft een hagelbestendige buitenbeplating. Het achterfront met zijn opvallende lichten en grote handgrepen is een beetje afgekeken van zijn duurdere broers. Vooraan heeft het deksel van de disselkoffer bijna de volle breedte van het voorfront. Tegenover zijn voorganger is het nu veel gemakkelijker om de gasflessen en ander materiaal in de koffer te laden.in het voorfront en aan de keuken heeft men een groter venster geïnstalleerd dat geeft meer licht in het interieur. Hagelbestendig polyester is niet bepaald gunstig voor een lichtgewicht caravan.
Daarom heeft de fabrikant geen triplex aan de binnenkant van de wanden en het dak gebruikt, maar een lichte kunststof uit de autoindustrie. Voor een caravan is dit materiaal niet alleen lichter dan triplex, het ziet er goed uit en voelt zacht aan. Men kan het zo gebruiken. De grijze zichtbare wanden geven een warm en aangenaam gevoel wat perfect bij de kleur van de kussens past en aan vilt doet denken. Bij een eerste blik is het meubilair geen goedkope uitvoering. Het verschil zit wat in de binnenkant. Men heeft getracht zonder aan de stevigheid te tornen minder hout te gebruiken, iedere gram telt bij een lichtgewicht caravan.
Zo zijn de zitbanken niet met triplex platen uitgevoerd maar met houten kaders met een sterke textiel bekleed. Achter de rugkussens zien we niet meer de bekende afstandsschotten. Zij maken plaats voor twee ronde verticaal gemonteerde stokken waartussen een sterke textiel riem gespannen is. Hoelang die riemen achter de rugkussens het zullen volhouden zullen we later zien. Zware bagage legt men best onder het bed. Voor de keuken heeft men de verticale hoekstijlen vervangen door buigzaam plaat materiaal waarmee men de ronde hoeken kom maken. Even sterk maar veel lichter. Op die manier van bouwen hebben de laden iets meer inhoud. Antislip vellen zorgen dat de inhoud redelijk goed op zijn plaats blijft liggen.
Hoewel het interieur modern met wat hoekig meubilair ingericht is voelt het toch huiselijk aan. Bijzonder de kleur combinaties van kussens, wanden, vloer en het iets lichter meubilair vallen best mee.
Voorlopig worden de succesrijke indelingen aangeboden. Zowel met stapelbedden, kinderhoekje, vast dubbelbed vooraan, ruime badkamer en centrale zitgroep.
Technische gegevens
Opbouw lengtes 4,28 m > 6,15 m. Aantal slaapplaatsen 3 > 6
Totale lengtes 5,69 m > 7,61 m
Rijklaar gewicht 1.081 > 1.331 kg (afhankelijk van de toebehoren)
Nieuwe kleurstelling Mondial- en Cruzer-interieur, Basecamp krijgt een nieuwe indeling!
Afgelopen seizoen was wederom een verkooptopper voor Sprite. Dat is voor Sprite echter geen reden om stil te zitten. Er komen nieuwe kleurstellingen en detailveranderingen. De Basecamp krijgt tevens een nieuwe indeling met een vast tweepersoonsbed.
Deze nieuwe indeling, de Basecamp 3, heeft dezelfde lengte als de Basecamp 4.
Ook de indeling is nagenoeg gelijk, alleen hier heeft de voorzit plaats gemaakt voor een vast tweepersoonsbed.
De Basecamp wordt verder verfraaid met een nieuwe buitendecoratie in combinatie met fraaie aluminium 15 inch wielen.
Mondial SE en Cruzer SR
De focus qua modellenseries wordt de komende jaren gelegd op de Mondial SE en Cruzer SR serie. Beide series krijgen een update in de vorm van nieuwe interieurkleuren voor het meubelwerk, tafel en werkbladen.
Ook de buitenzijde van deze series worden verfraaid met nieuwe lichtmetalen velgen.
En daarbij krijgt de Mondial SE serie een andere stoffering.
De keuken van de Cruzer SR wordt voorzien van een nieuwe magnetron zonder draaiplateau.
De indelingen van de van beide series wijzigen niet.
Alpine Sport
Voor het seizoen 2023 ligt alle aandacht op de eerdergenoemde series. De instapserie Alpine Sport gaat na 10 jaar plaats maken voor de modernere Mondial SE serie. Eén model blijft echter nog doorlopen omdat de populariteit van dit model onverminderd groot blijft. De Alpine Sport 370 EK!
Dus ook komend jaar is deze bestseller nog gewoon verkrijgbaar.
De nieuwe caravans staan vanaf eind augustus in de showroom.
De prijzen van de Sprite caravans beginnen bij € 25.695, - voor de Alpine Sport, € 29.495, - voor de Mondial SE, € 33.295, - voor de Cruzer SR en de Basecamp is er vanaf € 31.795, -.
De prijzen voor deze ruim uitgeruste caravans zijn All-in, dus inclusief 21% BTW, kentekenbewijs, verwijderingsbijdrage, transport naar de dealer en kosten rijklaar maken.
Sprite biedt tot 10 jaar garantie op vochtinwerking.
Sprite caravans worden geïmporteerd door Caravan Trading Europe B.V.
Jongeren rijden steeds minder met de auto In drie jaar tijd is het aandeel van de kilometers die jongeren afleggen als autobestuurder gedaald van 55% naar 45%.
Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar legden de Belgen gemiddeld 33 km per dag af. Dit is een stijging ten opzichte van vorig jaar (27 km) maar ligt nog ver onder het gemiddelde van voor de coronacrisis (40 km). Vooral verplaatsingen als autobestuurder zijn sterk verminderd: het aantal afgelegde kilometer door autobestuurders is gedaald met 23% ten opzichte van 2019. Het zijn vooral de jongeren (18-34) die minder met de auto rijden: het aandeel van de kilometer die zij afleggen als autobestuurder is gedaald van 55% in 2019 naar 45% in 2022. Dit zijn de belangrijkste bevindingen van de laatste mobiliteitsbarometer van Vias institute.
Vias institute publiceert elk kwartaal een mobiliteitsbarometer om de meest recente ontwikkelingen op het vlak van mobiliteit in België op te volgen. Via deze barometer krijgen we een beeld over welke vervoersmiddelen Belgen gebruiken en hoeveel kilometer zij gemiddeld afleggen. De data werden verzameld via een online enquête die afgenomen werd bij een representatieve steekproef van 6000 respondenten.
Men legt gemiddeld 33 kilometer af per dag, tegenover 40 kilometer drie jaar geleden Hoewel het verkeer in België zich aan het herstellen is na twee jaar getroffen te zijn door de coronacrisis, zien we dat het verkeer zich nog niet terug op het niveau van voor 2020 bevindt. Zo is het aantal afgelegde kilometer tijdens de eerste zes maanden van dit jaar nog steeds 17% lager dan in dezelfde periode in 2019 (tijdens de eerste helft van dit jaar werden er per dag gemiddeld 300 miljoen kilometer afgelegd in België, tegenover 361 miljoen in 2019). Daarentegen is het aantal kilometers wel gestegen met 21% in vergelijking met de eerste zes maanden van 2021.
Het gemiddeld aantal afgelegde kilometer per persoon bedroeg tijdens de eerste helft van dit jaar 33 km, wat een stijging is ten opzichte van de eerste helft van 2021 (27 km) maar nog steeds lager ligt dan het gemiddelde in de eerste helft van 2019 (40 km).
De toename van het telewerken lijkt het aantal verplaatsingen in België aanzienlijk te hebben verminderd. Het is zeer waarschijnlijk dat dit effect zal blijven door de stijging van de brandstofprijzen. Eén op de drie Belgen geeft immers aan dat ze de auto minder gebruiken sinds de stijging van de brandstofprijzen.
Aantal afgelegde kilometer
Gemiddeld aantal afgelegde kilometer per persoon
1e semester 2017
359 miljoen km
39,8 km
1e semester 2018
357 miljoen km
39,5 km
1e semester 2019
361 miljoen km
40,4 km
1e semester 2020
235 miljoen km
25,7 km
1e semester 2021
248 miljoen km
27,0 km
1e semester 2022
300 miljoen km
32,5 km
Evolutie 2019-2022
- 17%
- 20%
Het aantal afgelegde kilometer door autobestuurders is gedaald met 23% ivm 2019 Autorijden is na de coronapandemie minder populair geworden. Het aandeel van het totale aantal afgelegde kilometer dat als autobestuurder wordt afgelegd is afgenomen van 57% tijdens de eerste helft van 2021 naar 52% tijdens de eerste helft van dit jaar. Het aantal afgelegde kilometer door autobestuurders ligt ook nog steeds onder het niveau van de eerste helft van 2019 (23% lager). Het is vooral bij de jongere populatie (18-34) dat autorijden minder populair is geworden. Het aandeel van de afgelegde kilometers als autobestuurder is van 55% in 2019 naar 45% in 2022 gegaan.
Files, het risico op ongevallen, steeds moeilijkere toegang tot een rijbewijs, de stijging van voertuig- en brandstofprijzen: meer en meer jongeren laten de auto vrijwillig aan de kant staan en halen hun rijbewijs slechts uit verplichting. De coronacrisis lijkt deze tendens te hebben versterkt.
Het gebruik van het openbaar vervoer is tijdens de pandemie aanzienlijk verminderd en begint zich pas dit jaar opnieuw te herstellen. In de eerste helft van 2019 gaf nog 12% van de respondenten aan dat ze het openbaar vervoer gebruikt hadden. Tijdens de coronapandemie daalde dit aandeel tot 7%, maar tijdens de eerste helft van dit jaar zien we opnieuw een toename: 11% van de respondenten geeft aan het openbaar vervoer te gebruiken. Toch ligt het aantal kilometer dat met het openbaar vervoer wordt afgelegd nog steeds 27% lager dan in de eerste helft van 2019. Dit is gedeeltelijk toe te schrijven aan een daling van het aantal verplaatsingen met de trein als gevolg van telewerken.
Het gebruik van de elektrische fiets blijft jaar na jaar toenemen. In 2017 gaf slechts 3% van de respondenten aan gebruik te hebben gemaakt van een elektrische fiets, dit aandeel steeg naar 5% in 2019 en is al 7% in de eerste helft van 2022. De elektrische fiets blijft het populairst bij 55-plussers: in 2022 verplaatste 9% van de respondenten uit deze leeftijdsgroep zich met een elektrische fiets. In Vlaanderen worden bijna evenveel kilometer afgelegd op een elektrische fiets als op een gewone fiets.
Conclusie Mede dankzij telewerken blijft het verkeer in België onder het niveau van voor 2020. Het aantal kilometer dat in de eerste zes maanden van dit jaar werd afgelegd, ligt 17% lager ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Vooral het autogebruik is sterk gedaald: er worden 23% minder kilometers afgelegd door autobestuurders ten opzichte van 2019. Vooral onder de jongere populatie (18-34) verliest autorijden aan populariteit: het aantal kilometer dat zij als automobilist hebben afgelegd, is gedaald van 55% in 2019 tot 45% in 2022. De stijging van de brandstofprijzen zal dit verschijnsel waarschijnlijk nog versterken. Alle cijfers van de mobiliteitsbarometer zijn beschikbaar via https://www.vias-modalsplit.be/nl/.
Contactpersoon: Karin Genoe, CEO Vias Institute: 0495/16.54.02
Motorpresse Stuttgart eert de caravans van het jaar 2022
Motorpresse Stuttgart organiseerde opnieuw de traditionele lezerskeuze "Caravans van het Jaar" en in het seizoen 2022 was Fendt-Caravan met zijn producten opnieuw de grote winnaar in het voordeel van de deelnemers.
In de lezerspeiling van het gerenommeerde tijdschrift "CARAVANING" behaalden alle vijf de fendt-caravan series genomineerd voor de stemming de 1e plaats in hun respectievelijke categorieën en bovendien de 2e plaats als twee modelseries uit Mertingen in dezelfde categorie meededen. Veel meer dan 6.400 deelnemers konden hun favorieten bepalen uit 68 verschillende modellen, die waren onderverdeeld in verschillende categorieën. Alle caravans werden door de deelnemers beoordeeld op een breed scala aan criteria.
In de categorie "Middenklasse" won de "Bianco Activ/Bianco Selection", de 2e plaats werd veiliggesteld door de "Sapphire" serie. Ook in de categorie "Upper Middle Class" kwam met de "Opal" de winnaar van Fendt-Caravan. In de "Upper and Luxury Class" werden de Fendt caravan modelserie "Diamant" op de 1e plaats en "Tendenza" op de 2e plaats tweemaal bekroond.
We willen de lezers van het tijdschrift "CARAVANING" bedanken voor hun herhaalde zeer positieve evaluatie van onze caravans.
"We zijn voortdurend bezig met de verdere ontwikkeling van onze producten om onze klanten ook in de toekomst van onze caravans te overtuigen. Met deze speciale awards spreken lezers en klanten hun vertrouwen uit in zowel onze producten als ons bedrijf. Dit is en blijft een stimulans en onze eigen claim in de toekomst", zegt Marketing Manager Thomas Kamm.
De tijdloos moderne trendsetter serie Tendenza presenteert zich met een volledig opnieuw ontworpen meubelinterieur met 7 plattegronden.
De trenda 2023 in de buitenruimte
Compleet nieuw automotive voor- en achterconcept; Bug gedeeltelijk in LFI-technologie
Specifieke Tendenza buiteninrichting met moderne gradiënttoepassing
Stahoogte 1.98 m
uniforme luifelstrip
Caravandak in GVK (als optie)
Nieuwe achterzijde in sandwichdesign
De krukassteunverlenging aan de achterzijde is met 50 mm ingekort en dus onopvallender
Nieuwe buitenverlichting rondom met innovatieve LED-randverlichting achterlichten met "gloeiend oppervlakeffect"
Lichtmetalen velgen zwart gepolijst
De Trenda 2023 binnen
Het nieuwe programma van de Tendenza omvat 7 plattegronden, waarvan 3 met queensize bedden en 2 met ALDE warmwaterverwarming en warmwater vloerverwarming
Nieuw meubeldecor "Noce Marche"
Nieuwe stofvarianten "Cannes" en "Studio-Line Vivara"
Meubelbeslag, handvatstrips en kliksluitingen in chroom
Rugbekleding met loungekarakter, zitkussens in comfortschuimkwaliteit (bij stoffenwereld "Studio Line Vivara")
Nieuwe dubbele USB-aansluitingen standaard in de boeg, achterkant en plank van de keuken (afhankelijk van het model)
Nieuwe dakopbergkoffers met nieuwe verlichting en nieuwe 12V-leesspots
Nieuwe plafondlamp
7-zone comfort schuimmatrassen in eenpersoons- en Franse bedden
Kledingkast in de slaapkamer (afhankelijk van het model)
Garderobe verlichting met bewegingssensor
Slaapwereld "Liva" als accessoire
Tapijt vastgeketend en losjes gelegd
Praktisch instaptapijt
Hordeur in het entreegebied
Vergroting van het interieur door optimalisatie van de flessenkrat
Nieuw keukenontwerp met aangepast keuken flashback paneel
Nieuwe moderne keukenkraan
Nieuw fornuis en spoelbak met glazen deksels (afhankelijk van het model)
Oven met grillfunctie (650 SFD en 650 SFDW)
Nieuwe compressorkoelkasten in verschillende maten (afhankelijk van het model)
Centraal display Fendt-CaravanCONNECT boven de toegangsdeur met app-bediening
Zekeringkast met plug-in systeem
Truma Gas heater Combi 4 of Combi 6 (650 SFD) met digitaal bedieningspaneel CP plus met recirculatieverdeling en geïntegreerde warmwaterboiler (10 liter inhoud) (afhankelijk van het model)
ALDE warmwaterverwarming en warmwater vloerverwarming (afhankelijk van het model)
Als Activ of Selection met zijn 16 plattegronden biedt de Bianco een gevarieerde selectie voor fantastisch mooie feelgoodmomenten, waaronder 6 aantrekkelijke kinderkamervarianten.
De Bianco 2023 in de buitenruimte
Compleet nieuw automotive voor- en achterconcept; Bug gedeeltelijk in LFI-technologie
Specifiek Bianco exterieurdecor met moderne blauwe toepassingen
Stahoogte 1.98 m
uniforme luifelstrip
Caravandak in GVK (als optie)
Nieuwe achterzijde in sandwichdesign
De krukassteunverlenging aan de achterzijde is met 50 mm ingekort en dus onopvallender
Nieuwe buitenverlichting rondom met innovatieve LED-randverlichting achterlichten met "gloeiend oppervlakeffect"
De Bianco 2023 binnen
Meubel decor "Tiberino"
Nieuwe stofvariant "Alicante" en versie "Zingaro"
Stevige welgevormde handgrepen
Een grote verscheidenheid aan zitgroepen, waaronder enkele middelste zitgroepen
Nieuwe dubbele USB-aansluitingen standaard in de boeg en achterkant
Nieuw heftafelontwerp (afhankelijk van het model)
Comfortabele, stevige verenmatrassen in eenpersoons- en franse bedden
Kledingkast in de slaapkamer (afhankelijk van het model)
Nieuwe kapstokhaken in de kleur "RVS"
Slaapwereld "Askil" als accessoire
Praktisch instaptapijt
Vergroting van het interieur door optimalisatie van de flessenkrat
Bedieningspaneel in de keuken in meubelinrichting
Absorber koelkasten in verschillende maten (afhankelijk van het model)
Nieuw fornuis en spoelbak met glazen deksels
TRUMA gaskachel S 3004 of S 5004 (afhankelijk van het model)
Ladder op het stapelbed van aluminium (afhankelijk van het model)
De extra standaarduitrusting van de Bianco Activ
Truma Gas Heater Combi 4 of Combi 6 met digitaal bedieningspaneel CP plus met luchtcirculatie en geïntegreerde warmwaterboiler (10 liter inhoud) (afhankelijk van het model)
Zijstoel als kist (belastbaar met max. 100 kg) (afhankelijk van het model)
Laterale oplaadfunctie (voor afzonderlijke bedden) (afhankelijk van het model)
De 720 SKDW Activ is uitgerust met een ALDE warmwaterboiler en warmwater vloerverwarming
De 515 SKF Activ wordt standaard geleverd met twee grote servicekleppen
Verhoogd laadvermogen door versterkt chassis (afhankelijk van het model)
Verlichting in de kast met bewegingssensor (afhankelijk van het model)
Apero - de nieuwkomer in het Fendt-Caravan programma van het seizoen 2023
Het NIEUWE: Apero – Trendy lifestyle kan worden ervaren in 7 plattegronden met een modern sprankelend interieur en slaapplaatsen voor maximaal 5 personen, ook met stapelbedden.
Apero
Ervaar een trendy levensstijl
Met de apero kunt u het moderne sprankelende interieur voor de speciale lifestyle vakantie in alle 7 plattegronden vanaf het begin ervaren.
Het nieuwe outdoor aperitief 2023
Compleet nieuw automotive voor- en achterconcept; Bug gedeeltelijk in LFI-technologie
Specifieke apero-buiteninrichting met moderne blauwe toepassingen
Stahoogte 1.98 m
uniforme luifelstrip
Caravandak in GVK (als optie)
Nieuwe achterzijde in sandwichdesign
De krukassteunverlenging aan de achterzijde is met 50 mm ingekort en dus onopvallender
Nieuwe buitenverlichting rondom met innovatieve LED-randverlichting achterlichten met "gloeiend oppervlakeffect"
De nieuwe Apero 2023 binnen
Nieuwe moderne 3-kleuren meubelinrichting "Norfolk"
Stofvarianten "Spring" en "Sunset"
Stevige design handvatstrips
Een grote verscheidenheid aan zitgroepen, waaronder enkele middelste zitgroepen
Dubbele USB-aansluitingen standaard in woon- en slaapgedeeltes
Nieuw heftafelontwerp (afhankelijk van het model)
Comfortabele, stevige verenmatrassen in eenpersoons- en franse bedden
Kledingkast in de slaapkamer (afhankelijk van het model)
Slaapwereld "Askil" als accessoire
Praktisch instaptapijt
Vergroting van het interieur door optimalisatie van de flessenkrat
Keukenachterwand met keukenraam en fraai geïntegreerde stopcontacten en schakelaars geïntegreerd in wandbekleding
Keukenkraan in antraciet
Absorber koelkasten in verschillende maten (afhankelijk van het model)
Fornuis en spoelbak met glazen deksels
TRUMA gaskachel S 3004 of S 5004 (afhankelijk van het model)
Welgevormde wastafel in de sanitaire ruimte (afhankelijk van het model)
Ladder op het stapelbed van aluminium (afhankelijk van het model)
Gewoon moderner, rechter en frisser: de LMC Style heeft voor het modeljaar 2023 een uitgebreide facelift ondergaan. De flexibele allrounder is de sterkste en meest uitgebreide modelserie van LMC en ideaal voor gezinnen dankzij de grote keuze aan indelingen.
Van de Style heeft alle gangbare bedvarianten eenpersoonsbed, tweepersoonsbed, eiland bed, hefbed, stapelbed, opklapbed en de mogelijkheid van twee slaapplaatsen in het hefdak. De vraag naar de LMC Style is groot. Een bijzondere focus bij de facelift ligt op de verdere ontwikkeling van de meubelbouw, de adaptatie van de decors en daarmee de afstemming op actuele woontrends. Licht eiken decor, in combinatie met fijn saliegroen en accenten in grijs en wit, ontmoet de betonlook vloer. Om rust in de kamer te brengen heeft LMC de Style serie chromen strips en handgrepen bedacht.
b
Indrukwekkend ruimtelijk gevoel
Het moderne Scandinavische design ondersteunt het karakteristieke, ruimtelijke gevoel van de stijl met veel ruimte om te koken, spelen en ontspannen. Het nieuwe rechte stuk meubelbouw geeft ook meer opbergruimte, bijvoorbeeld in de wandkasten. Hier waren de hoeken open. Daarnaast hebben alle bovenkastdeuren geen grepen en ondersteunen ook de open planken en optimaal gepositioneerde planken het concept. Nieuw in de badkamer is de hoekige, verzonken wastafel op een meer eenvoudige en eigentijdse manier ontworpen.
z
De meubelconstructie is overzichtelijk en goed toegankelijk. Er zijn ook veranderingen in de indeling van het tweepersoonsbed Style 460 D: de 440 D wordt geleverd met een compacte, geoptimaliseerde versie van de bestseller met meer opbergruimte dankzij de geïntegreerde linnenkast. Uittrekbare wastafel voor meer bewegingsvrijheid in de badkamer en een eenvoudig maar comfortabel toiletgebruik. Vanaf nu vertegenwoordigt alleen al de plattegrond van 500 K de Style-Lift reeks. Hier kan tot zeven medepassagiers kunnen slapen in het standaard hefbed en de geïntegreerde kinderbedden. Het onderwerp duurzaamheid is van groot belang in LMC-producten en daarom worden bij de facelift meer duurzame materialen gebruikt. De meubelstof is 100 procent resikleerbaar s
PET-flessen. "Easy clean" is een bijkomend voordeel van het PET-materiaal: vuildeeltjes blijven niet achter meer in de stof hangen ze kunnen gemakkelijk worden verwijderd zonder moeizaam te hoeven wassen. Net als in de Tandero reeks zorgen linnen gordijnen voor een goede woonsfeer. Hiervoor wordt de samenwerking met een Duitse weverij geïntensiveerd.
k
Voordelen: LMC kan rekenen op regionale productie, met kortere transportroutes en minder CO2. Bij alle innovaties wordt gekeken of en welk duurzaam alternatief mogelijk is.
Tandero 430 D, 480 D en 500 K
Begin dit jaar reed LMC met de Tandero in de nieuwe merklook. H 510 E krijgt veel versterkingen in het modeljaar 2023. De drie Tandero Modellen 430 D, 480 D en 500 K slim doordachte plattegronden met een hoog ontwikkelingspotentieel in de Japandi design huisstijl.
Met de Excellent Edition biedt Hobby een nieuw interieur aan. Redelijk modern, licht en ruim terwijl het toch nog een gemoedelijk sfeer heeft waar Hobby voor bekend is. Voor het komende modellen jaar zijn er zes indelingen in het aanbod.
We namen de Excellent 545 KMF onder de loep. Het is een ruime caravan voor een gezin met 2 kinderen, 3 zou ook kunnen, maar dan moet de zitgroep iedere avond tot bed worden omgebouwd en ’s morgens hetzelfde karweitje omgekeerd. De trekauto moet de nodige pk kunnen opleveren want dat vakantie huisje heeft een MTM van 2.000 kg . De 545 KMF heeft een midden zitgroep, vooraan een dwars opgesteld Frans-bed, achterin stapelbedden en een uit de kluiten gewassen badkamer. Onder de stapelbedden is een grote koffer die langs buiten via een garage deur bereikbaar is.
Het koetswerk van de Excellent Edition is typisch Hobby. Het voorfront heeft PV profielen en ABS hoekprofielen. Samen vormen ze een mooi aerodynamisch voorfront. De bumper achteraan is uit één stuk en moet men zelfs bij een kleine beschadiging helemaal vervangen. Het deksel van de disselkoffer is groot genoeg, de uitdraaisteunen zijn goed bereikbaar. De brede buitendeur met venster is van goede kwaliteit en heeft een hor afsluiting langs binnen. Zoals men mag verwachten zijn gordijnen en rollo’s aan de vensters standaard. Drie dakluiken brengen licht en lucht in het interieur. Waarom weten we niet, de badkamer is verstoken van een dakluik. Voor de buitenbeplating van het koetswerk nam men aluminiumplaat met fijn hamerslagprofiel.
Het interieur ziet er een beetje anders uit dan we gewoon zijn van de fabrikant uit Fockbek. Ontwerper maakten een eigen moderne stijl voor de nieuweling. Lichte kleuren afgewisseld met donkere panelen en werkbladen zij zeker niet mis. Daarbij maken de LED verlichting het bij avond zeer huiselijk in de caravan. de bovenkasten hebben licht gebogen witte deuren met enkele fijne donkere lijnen wat het ruimtelijk effect vergroot. Soliede scharnieren houden de bovenkastdeuren gemakkelijke open. Enkele goede punten zijn de zelfsluitende keukenladen en bovenkastdeuren. Meubelmakers van Hobby hebben alles keurig afgewerkt. Twee sterke gasveren houden de matras op lattenbodem gemakkelijk open. Om het niet te kostelijk te maken zijn de zitbanken en bedden onderbouw eenvoudig doch stevig gemaakt, aan het bovenste bed werd de veiligheidsleuning niet vergeten. Aankleden van het interieur zijn een knappe vakantievriendelijke uitvoering. Kleuren van kussens, gordijnen, de passende vloerbekleding zijn een staaltje van vakkennis. Met een deur wordt de kamer met de stapelbedden afgesloten. Door de kleerkast tussen de stapelbedden en badkamer wat smaller te maken hadden de bedden wat breder geweest.
De keuken op zich is een mooi uitgekiend meubelstuk met zijn witte deuren voorzien van brede handgrepen. Het aanrecht en de bovenste lade is donker uitgevoerd. Er zijn drie kookvuren naast elkaar en een ronde spoelbak in het aanrecht geïntegreerd. Zo blijft er vooraan nog wat plaats over als werkblad. De bovenkastdeuren met in de midden een open stuk draaien open. Onderaan zijn 3 brede laden met verdelingen en brede handgrepen. Aan de zijkant is een apotheker lade voor flessen plus ander smal hoog materiaal. Een 150 l grote Dometic koelkast houdt de pintjes en andere voeding fris. Enkele stopcontacten voor 230 Volt en USB aansluitingen zijn niet vergeten evenals het nodige licht voor het kokkerellen bij avond.
Ze is mooi uitgevoerd met voldoende open en gesloten bergvakken voor toiletgerief. Een wit ovaal waskommetje is in het wastafeltje met brede aflegplank gemonteerd. Het draaibaar wc is gebruiksvriendelijk met voldoende omgevingsruimte geplaatst. De kers op de taart is de grote afzonderlijke douchecel. Een verleiding om lang onder de douche te staan, maar al dat water moet je aanhalen, na gebruik weer terug wegbrengen. Ik geef daarom de voorkeur om onder de douche te staan in het sanitair van de camping.
In de 2,5 m brede 545 KMF kom men een 2 x 1,4 m bed dwars opstellen. Dat geeft het voordeel dat er aan het voeteinde nog genoeg plaats is om in het bed te kruipen. Zo hoeft men zijn partner niet wakker te maken bij een noodzakelijk uitstapje bij nacht. Tegen de voorwand van de caravan zijn open bergvakken en een bovenkast met witte licht gebogen deuren. Onder het bed in de enorme koffer zijn een watertank en een deel van de technische uitrusting te vinden. Zoals bij alle caravans met een bed boven de grote koffer is het oppassen geblazen om er geen te zware zaken in te leggen, dat vertaalt zich met teveel gewicht op de kogel van het trekkend voertuig.
De nieuwe Excellent Edtion 545 KMF heeft een modern interieur dat duidelijk verschilt met de Hobby stijl die we al lang kennen. Door een juiste keuze van materialen en aangepaste kleuren voor kussens en gordijnen heeft hij toch dat huislijk gevoel van Hobby caravans. Bijzonder voor een wintervakantie zal Truma C6E nuttig zijn, voor de gezellig avonden kan men wat tokkelen op het Hobby TFT paneel dat een uitgebreid lichtsysteem in werking stelt. Nemen we daarbij nog de brede lange gang in het interieur en de vakantie kan beginnen.