Alle indicatoren in stijgende lijn op nationaal niveau Tijdens de eerste 9 maanden van dit jaar is het aantal verkeersdoden ter plaatse gestegen met 16% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (326 doden ten opzichte van 280). Het aantal gewonden (+11%) en het aantal letselongevallen (+12%) stijgt ook. Alle indicatoren vertonen dus een grote stijging.
|
Eerste 9 maanden 2021 |
Eerste 9 maanden 2022 |
Evolutie 2021-2022 (aantallen) |
Evolutie 2021-2022 (%) |
Letselongevallen |
24.919 |
27.868 |
+2949 |
+11,8% |
Totaal aantal slachtoffers |
30.653 |
34.188 |
+3535 |
+11,5% |
Doden ter plaatse |
280 |
326 |
+46 |
+16,4% |
Gewonden |
30.373 |
33.862 |
+3849 |
+11,5% |
Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute
Stijging van het aantal doden in elk gewest. In Vlaanderen steeg het aantal verkeersdoden van 166 naar 171. Dat is het hoogste aantal sinds 2016. In Wallonië was de stijging groter dan in Vlaanderen (van 109 naar 148 doden). In Brussel is het aantal doden van 5 naar 7 gestegen. Het aantal letselongevallen is ook in de 3 regio’s gestegen: van 15 351 naar 17 320 in Vlaanderen (+13%), van 7031 naar 7489 in Wallonië (+6%), en van 2537 naar 3059 in Brussel (+21%). Dat is voor Brussel het hoogste aantal letselongevallen dat we de afgelopen 10 jaar noteerden. Stijging van het aantal doden bij de fietsers en voetgangers Op nationaal niveau zien we de meest verontrustende tendens bij de fietsers. Daar stijgt het aantal doden van 31 naar 49 doden. Dat is het hoogste aantal fietsdoden van de afgelopen 10 jaar. De stijging is er niet alleen in Vlaanderen (van 28 naar 36 doden), maar ook in Wallonië (van 2 naar 12 doden). De stijging zien we zowel bij elektrische fietsen (van 10 naar 14 doden) als bij de klassieke fietsen (van 21 naar 35 doden). Het aantal verkeersdoden steeg ook bij de voetgangers (van 30 naar 39). Die stijging is niet enkel te wijten aan het ongeval in Strépy waarbij 6 voetgangers om het leven kwamen.
Evolutie tussen de eerste 9 maanden van 2021 en de eerste 9 maanden van 2022 van het aantal letselongevallen en verkeersdoden ter plaatse voor de fietsers en voetgangers in België
Grote stijging aantal ongevallen met e-steps Op nationaal niveau stijgt het aantal letselongevallen voor alle types weggebruikers. Het aantal letselongevallen met een e-step is met bijna 90% gestegen (van 698 naar 1305 ongevallen). Er zijn sinds 1 juli nieuwe regels van kracht. Het duurt enige tijd vooraleer we een effect van die maatregel in de cijfers mogen verwachten. Daarnaast is er flinke stijging van het aantal ongevallen met fietsers (+13%), dat is het hoogste peil van de laatste 10 jaar. De stijging zien we vooral bij de elektrische fietsen (van 1774 in de eerste 9 maanden van 2021 naar 2481 ongevallen in de eerste 9 maanden van 2022, ofwel +40%), bij de klassieke fietsen is de stijging minder groot (van 6108 ongevallen naar 6487 ongevallen, ofwel +6%). In Vlaanderen is er ook een explosieve stijging (+73%) van het aantal ongevallen met een e-step (van 351 naar 608). Het aantal ongevallen met fietsers stijgt met bijna 14%. Er gebeurden 7043 letselongevallen, het hoogste aantal dat we de laatste 10 jaar noteerden. In Brussel is het aantal letselongevallen met 21% gestegen. Bij bijna 1 op de 5 ongevallen (19%) is een elektrische step betrokken. We zien ook een forse stijging bij ongevallen met bromfietsen (+19%), motorfietsen (+19%) en fietsers (+14%). Stijging het grootst in West-Vlaanderen In Limburg (-5 doden), Antwerpen (-3 doden) en Vlaams-Brabant (-3 doden) was de balans positiever dan vorig jaar. In Oost-Vlaanderen steeg het aantal verkeersdoden van 30 naar 35. In West-Vlaanderen was de balans zeer negatief. Daar steeg het aantal doden van 35 naar 46. In West-Vlaanderen vielen ook de enige twee dodelijke slachtoffers die met een e-step reden. Conclusie De verkeersveiligheidsbarometer van de eerste 9 maanden van dit jaar toont dat er een stijging is van het aantal doden bij de voetgangers en fietsers. Meer dan een kwart van de verkeersdoden is een fietser of voetganger. Er waren de voorbije 10 jaar ook nog nooit zo veel fietsslachtoffers. Het beter beschermen van de kwetsbare weggebruikers is de belangrijkste uitdaging van onze verkeersveiligheidspolitiek van de komende jaren.
Meer info VIAS
|