10 goede reflexen voor bestuurders in de winter Gedrag aanpassen en kalmte bewaren zijn essentieel
De aangekondigde winterse kou is het moment om enkele tips en trucs in herinnering te brengen voor als je met de wagen gaat rijden. Temperaturen rond het vriespunt, bladeren die nog op het wegdek liggen, risico op ijzel, mistbanken en een verminderde zichtbaarheid overdag zijn de omstandigheden waarop elke weggebruiker moet anticiperen als hij zijn verplaatsingen veilig wil uitvoeren. Dit zijn alvast 10 goede reflexen die je achter het stuur moet hanteren om veilig de winter door te komen.
90 ongevallen per dag in de winter Ondanks het feit dat er minder verplaatsingen zijn en zeker minder verplaatsingen met kwetsbare weggebruikers stellen we elke winterdag 90 ongevallen met doden en gewonden vast. In 1 ongeval op 5 (21%) gaat het over een bestuurder die de controle over zijn stuurt verliest en waarbij er dus geen opponent is.
In winterse omstandigheden rondrijden is niet altijd een pretje en het is noodzakelijk om je gedrag aan te passen. Dit zijn de 10 zaken die je moet doen achter het stuur om zonder problemen veilig te rijden in winterse omstandigheden.
1. Je voorruit ijsvrij maken Voor je vertrekt is het belangrijk om je hele voorruit te ontdooien. Het levert je mogelijk een boete van 174 euro op als je het niet doet. Enkel het ijslaagje op 20 vierkante centimeter wegkrabben is niet voldoende. Het zorgt er immers voor dat je als bestuurder onvoldoende kunt zien en dat je gezichtsveld verkleint.
2. Comfortabele kleren en schoenen dragen Rondrijden met een dikke winterjas aan en/of met laarzen tegen de sneeuw kan ervoor zorgen dat je rit oncomfortabel wordt. Het kan ook gevaarlijk zijn omdat je bewegingen erdoor beperkt worden.
3. Het weerbericht raadplegen Het KMI geeft regelmatig waarschuwingen over het weer in geval van gevaarlijke omstandigheden. Het is dus belangrijk om er rekening mee te houden vooraleer je de weg op gaat.
4. Je rijstijl veranderen Je bent verplicht je rijstijl aan te passen in de winter. Te dicht op je voorganger rijden is in alle seizoenen een ongepast gedrag dat je moet vermijden, maar zeker in de winter. De reden is simpel: de wegen zijn vochtiger en de remafstand vergroot als de wegen gladder liggen. Zelfs bij droog weer, moet je deze preventieve veiligheidsmaatregel volgen.
5. Bruuske manœuvres vermijden In de winter is het extra aangewezen om kalm te rijden en bruuske manœuvres te vermijden. Als je moet uitwijken, iemand voorbijsteken of een bocht nemen, doe dat dan voorzichtig en langzaam. Elke bruuske beweging kan ervoor zorgen dat je gaat slippen.
6. Een ‘overlevingskit’ tegen de kou meenemen Het is altijd handig om een aantal ‘hulpstukken’ bij te hebben: een krabber om de voorruit ijsvrij te maken, een doek om de aangedampte ruiten en de vuile koplampen proper te maken, een zaklamp, een overlevingsdeken en water voor in het geval dat je lang vast komt te staan.
7. De cruise-control niet gebruiken Zelfs als de weg droog ligt, heeft de winter vaak verrassingen voor ons in petto. Bij gladde wegen is het best om je cruise-control niet te gebruiken. Je riskeert immers dat hij veranderingen in de wegligging niet detecteert.
8. Extra voorzichtig zijn bij open ruimtes. Wees vooral voorzichtig op de bruggen, waar de temperatuur altijd lager is dan elders. Hier is de kans het grootst op ijsplekken.
9. De mogelijkheden van je winterbanden niet overschatten In geen enkel geval is het de bedoeling dat je met winterbanden risico’s gaan nemen. Iedereen moet een verantwoorde rijstijl aannemen die aangepast is aan de weersomstandigheden.
10. De technische staat van je voertuig controleren De batterij, het onstekingsmechanisme en de elektrische voeding zijn zeer gevoelig voor de koude. Je moet ze dus best controleren voor de grote kou eraan komt. Vergeet ook zeker niet het vloeistofniveau van je antigel te controleren en de kwaliteit van de bladen van je ruitenwisser. Die slijten meer door het effect van ijs op de voorruit.
Dit zegt het verkeersreglement : Art. 10.1 1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen. 2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden. 3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien
Art. 30.1.2 Wanneer het voertuig voorzien is van achtermistlichten, moeten deze lichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan ongeveer 100 m alsook bij felle regen.
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, geeft tekst & uitleg: “Na de negatieve cijfers vlak na de zomer kleurde de maand november overtuigend groen. De voorbije maand november noteerden we maar liefst 5.463 inschrijvingen van tweedehandse motorfietsen, een bonus van +29,7% vergeleken met vorig jaar. Deze uitzonderlijke score was echter niet voldoende om de trend van de voorbije maanden helemaal om te gooien. De voorbije 11 maanden werden er 74.201 occasiemotoren opnieuw ingeschreven, dat is nog steeds -4,9% ofwel 3.846 stuks minder dan vorig jaar.
Ook de inschrijvingen van nieuwe motoren scoorden in november verrassend goed. De voorbije maand november werden er 1.093 nieuwe motorfietsen ingeschreven, een stijging van + 25,3% vergeleken met vorig jaar. Ook hier niet voldoende voor een positief jaarcijfer. Het jaartotaal over de eerste 11 maanden blijft nog steeds -4,1 % onder de cijfers van 2021. In absolute cijfers vertaald werden er 1.021 nieuwe tweewielers minder ingeschreven tussen januari en november 2022 dan vorig jaar.”
Rondvraag bij de motorprofessionals leverde ons nog enkele interessante inzichten op: “Na de dalende trend in september en oktober werd november opnieuw een prima maand. Zowel voor tweedehandse als nieuwe motoren. De goede cijfers voor nieuwe motorfietsen kunnen we verklaren als uitgestelde leveringen. Sommige fabrikanten hebben nu wel meer beschikbaarheden en kunnen de motoren uitleveren die eerder verkocht werden. Levering van nieuwe motoren betekent ook dat er meer tweedehandse beschikbaar komen, maar normaliter valt die verkoop in het najaar wat stil. Nu merken we dat ook tweedehandsmotoren heel vlot een nieuwe koper vinden. Mogelijk dat de komst van de aangekondigde technische controle een aantal kandidaat-kopers doet beslissen om hun aankoop niet langer uit te stellen en waar voor hun geld te kiezen voordat die nieuwe regeling van kracht wordt”.
Ook de collega’s waren enthousiast over de goede resultaten in november: “We horen van onze dealers dat het einde van het seizoen vergelijkbaar is met normale jaren. De meesten hebben niet het gevoel dat de vraag dalend is. Over het lopende jaar bekeken kunnen we stellen dat de totale daling in cijfers veelal te maken heeft met het feit dat meerdere merken de vraag gewoon niet konden beantwoorden.
Ondanks de crisis zien we twee specifieke trend in ons koperspubliek: vooral 50-plussers – zeker zij die de middelen hebben – opteren om niet te wachten op de toekomst en onder het motto “ik leef nu” bepalen ze hun aankoop. We zien ook veel jongere kopers, die nog thuis wonen of aan het begin van hun carrière staan en dus minder geconfronteerd worden met de crisis.
Tweedehandse motoren
[Analyse en cijfers van de nieuwmarkt vindt u onderaan de grafieken en analyse van de tweedehandsmarkt]
Sinds de zomer zien we de markt afwisselend stijgen (juli en augustus) en weer dalen (september en oktober). November werd echter een uitzonderlijk goede maand voor de tweedehandse motorfietsen met een stijging van maar liefst 29,7%. Deze groei was echter niet voldoende om de jaarcijfers helemaal goed te maken. Vergeleken over de eerste 11 maanden noteren we nog steeds een verlies van -4,9%. Sinds januari werden er 74.201 occasiemotoren opnieuw ingeschreven, een terugval van 3.846 exemplaren.
Vlaanderen blijft de grootste tweedehandsmarkt (55,7%) maar verliest over de eerste 11 maanden
-8,1% vergeleken met vorig jaar. Wallonië neemt 37,3% van de markt voor zijn rekening en verliest iets minder (-3,5%), terwijl Brussel – een kleinere markt (7,0%) met bijgevolg grotere procentuele schommelingen -2,8% aan marktaandeel inboet.
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (cumul)
De lichtste en de zwaarste klassen zijn het populairst
Opvallend is dat de lichtste en zwaarste categorieën het best scoren in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc maar liefst 23,1% van de maandcijfers en ook de +1.001cc-klasse was in november met 20,9% aardig gegeerd, idem voor de middenklasse 501-750cc (21,6%). De overige klassen verdelen de markt op ongeveer gelijkaardige wijze. Gecumuleerd over de voorbije 11 maanden boeten alle segmenten aan marktaandeel in.
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per cilinderinhoud
Bijna volledige top 10 boet in
Honda, Yamaha, BMW, Suzuki en Kawasaki blijven de meest populaire occasiemerken, maar ondanks de relance in de zomermaanden ziet vrijwel de volledige top 10 zijn cijfers rood kleuren vergeleken met vorig jaar, enkel SYM vormt hierop een uitzondering.
Het marktaandeel van de top 5 merken van de occasiemarkt blijft ongeveer gelijk aan vorige maand, ze vertegenwoordigen samen 56,4% van de totale markt: Honda (17,5%) blijft marktleider voor Yamaha (13,2%), BMW (11,0%), Suzuki (7,5%) en Kawasaki (7,2%), maar ze verliezen allemaal dikke procenten vergeleken met vorig jaar. Enkel scooter-fabrikant SYM boekt een bonus van +6,4% versus 2021.
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk (cumul)
2. Nieuwe motorfietsen
Vergelijkbaar scenario bij de inschrijvingen van nieuwe motoren. Na de ups en downs van de afgelopen maanden waren de cijfers in november uitzonderlijk goed. Er werden de afgelopen maand 1.093 nieuwe motorfietsen ingeschreven. Een stijging met meer dan een kwart + 25,3% vergeleken met 12 maanden geleden. Cijfers die volgens verschillende bronnen vooral beïnvloed worden door een groter aantal leveringen. Het jaartotaal – 23.785 nieuwe motoren – blijft evenwel nog -4,1% achter op de eerste 11 maanden van 2021.
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – YTD 2022 (januari -> november )
De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan. Vlaanderen verliest -7,0 % aandeel, maar blijft nog goed voor 56,6 % van de totale verkoop van nieuwe motorfietsen in ons land, Wallonië voor 36,4% (-3,8%), terwijl Brussel de overige 7,0% aan marktaandeel voor zijn rekening neemt en ook de enige regio is met een stijgende tendens (+1,0%).
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per regio (cumul)
Net zoals bij de tweedehands blijven ook in november de kleinste – 125cc (32,8%) en grootste +1.001cc (17,6 %) de meest gegeerde segmenten, terwijl de middenklassen 125-500cc (16,5 %), 501-750cc (16,0%) en 751-1000cc (17,1%) aan elkaar gewaagd bleven. Over de eerste 11 maanden boeten de meeste segmenten aan marktaandeel in. Enkel de 125cc klasse groeide met +7,6% aan populariteit.
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (cumul)
De volledige top 3 boert achteruit, maar Honda wist z’n verlies als beste te beperken (-4,6%) en blijft marktleider met 13,1% voor BMW (13%) en Yamaha (10,8%). Piaggio (7,5%) en Kawasaki (6,5%) vervolledigen de top 5. Opvallend is dat enkel Piaggio de voorbije maanden zijn marktaandeel zag groeien met 4,4%. Verder in de top 10 doen ook scooterfabrikanten KYMCO & SYM doen het beter dan in 2021.
Honda heerst nog steeds in de kleinste categorie, maar ziet zich bij de 125- 500cc gepasseerd door Piaggio, Yamaha regeert in de klasse 501-750cc, terwijl BMW domineert bij de zwaardere jongens.
Tweedehandsmarkt kleurt terug groen, ook nieuwe wagens maken mooi weer
Voor de tweedehandsmarkt lijkt het er steeds meer op dat 2022 een minder jaar zal worden. Toch scheen er in november een licht(je) in de tunnel. Voor eerst sinds januari kleuren de cijfers opnieuw (lichtjes) groen. Na negen “rode maanden” noteerden we in november een bonus van +1,9% ten opzichte van 2021. Er werden afgelopen maand 53.996 occasies ingeschreven, een stijging met 995 eenheden tegenover dezelfde maand in 2021. Over de eerste elf maanden gaat de tweedehandsmarkt er toch nog steeds -9,8% op achteruit, met een gecumuleerd verlies van -64.261 voertuigen vergeleken met vorig jaar. Volkswagen blijft aan de kop als meest populaire tweedehandsmerk, gevolgd door BMW, Opel, Mercedes en Peugeot. Hierdoor zien we YTD ook dezelfde top 5.
Ook de markt van nieuwepersonenwagens ziet de toekomst opnieuw rooskleurig tegemoet. Voor de vierde opeenvolgende maand kleurden de cijfers groen. In november werden er 29.778 nieuwe voertuigen ingeschreven. Een stijging van maar liefst +23,4% vergeleken met 12 maanden geleden. Toch is deze stijgende trend niet voldoende om mindere eerste jaarhelft goed te maken. Berekend over de eerste elf maanden blijven de cijfers evenwel negatief en noteren we een terugval van -5,8 % vergeleken met 2021. Afwachten of deze stijgende tendens zich de volgende maanden zal kunnen verderzetten.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO : “Na het goede jaar 2021 moeten we vaststellen dat de tweedehandsmarkt voor personenwagens anno 2022 een veel moeilijkere tijd beleeft. Afgelopen maand november noteerden we voor het eerste sinds maanden opnieuw positieve cijfers +1,9%. 53.996 tweedehandswagens werden opnieuw ingeschreven. Over de eerste elf maanden liep de markt echter -9,8% terug. Het verschil met vorig jaar bedraagt op die manier 64.261eenheden. Feit is dat het consumentenvertrouwen laag blijft en de levensduurte hoog, terwijl de energiecrisis en het aanslepende conflict in Oekraïne geen positieve signalen zijn. We merken wel dat er opnieuw meer wagens op de 2dehandsmarkt komen. Logisch want als er meer nieuwe voertuigen worden geleverd, komen er ook meer wagens beschikbaar voor herverkoop. We zien ook dat de nieuwmarkt voor de vierde opeenvolgende maand positief scoorde waardoor de markt van nieuwe voertuigen over de voorbije elf maanden procentueel beter scoort dan de occasies: - 5,8% nieuwe voertuigen vs. -9,8% tweedehands. In absolute cijfers blijft de tweedehandsmarkt nog altijd flink groter dan de nieuwmarkt met 591.719 opnieuw ingeschreven tweedehands vs. 341.719 nieuwe voertuigen. De positieve tendens van de nieuwe voertuigen kan verklaard door het feit dat bepaalde merken sinds de zomer meer beschikbaarheden hebben en makkelijker kunnen uitleveren ondanks de huidige problemen in de logistieke keten. Deze stijgende cijfers zijn echter nog onvoldoende om de verlies voor de zomer helemaal te compenseren.”
Enkele grote tweedehandsverkopers gaven ons alvast interessante inzichten op de cijfers mee.
Ivo Willems, Cardoen : “Als er niets onverwacht gebeurt, dan zien we stilaan het einde van de tunnel in zicht komen. Je ziet ook dat de daling van de laatste maand lager is dan de cumul en we voelen aan dat het de komende maanden terug beter zal gaan. Er zijn terug wagens op de markt, we vinden zelfs terug jonge occasies. Nog niet in spectaculaire aantallen, maar er is beweging. Er zijn ook nog altijd klanten, we zien het aantal bezoekers in onze toonzalen zelfs licht stijgen. Mensen zijn op zoek naar de juiste wagens en dat zoeken zal meer resultaat geven in de komende maanden. Nu er stilaan terug aanbod komt, zullen prijzen verder stabiliseren. Dus een hoopvol einde van een moeilijk jaar.”
Steven Vanzurpele, Jennes Used Cars : “De situatie is niet echt veranderd ten opzichte van vorige maand. De vraag naar fiscaal interessante hybrides blijft hoog, idem voor de vraag naar interessantere en goedkopere modellen. Wagens met een traditionele verbrandingsmotor tussen € 5.000 en € 40.000 verkopen het moeilijkst. Intussen merken we dat de stocks bij de handelaren terug gevuld raken en dat er meer en meer aanbod is. Waar een groter aanbod normaal gezien tot meer verkoop zou moeten leiden, zien we dit nog niet vertaald in hogere cijfers. Wellicht een teken dat de particuliere klant andere prioritieten in zijn hoofd heeft dan de aankoop van een wagen. We merken ook dat particuliere klanten vaak niet meer weten wat te doen: elektrisch vinden ze vaak te duur, diesel durven ze niet meer en bij benzine twijfelen ze over het verbruik. Wij proberen hen daarin te begeleiden en wat grijs aan de zwart-wit discussie toe te voegen door het type wagen voor te stellen dat het best past bij hun gebruik. We zien in dat kader ook dat ballonkredieten en Private Lease aan populariteit winnen. De klant draagt met dergelijke financiële producten de onzekerheid van de restwaarde over aan de leasemaatschappij/ financiële instelling en dat valt in de smaak”.
Simon Bossuyt, Dex : “Wij zien voor november een neerwaartse spiraal. De eerste twee weken waren nog goed, maar van zodra het iets kouder begon te komen (verwarming aanzetten) begon de verkoop opnieuw te dalen. Op dit moment horen wij ook van veel collega’s dat ze voorlopig gestopt zijn met aankopen. Stock genoeg overal, maar minder verkoop meer de laatste twee weken. Ik zie dit nog doorlopen in december, om dan hopelijk in januari wat te herpakken met het autosalon, eindejaarspremie en facturen achter de rug etc. en hopelijk geen te harde winter…”
Inschrijvingen 2de hands & nieuwe wagens - oktober 2022
Volkswagen, BMW blijven stevig op kop van de best verkochte merken tweedehandse personenwagens vóór Opel, terwijl Mercedes & Peugeot haasje-over spelen in de top 5.
De meest populaire modellen in november waren andermaal de VW Golf (2.349 ex) en VW Polo (1.871 ex.), gevolgd door de Opel Corsa (1.548 ex), de Ford Fiesta (1.366 ex.) en de BMW 3-reeks (1.275 ex.).
Bij de tweedehandswagens noteren we de verdere daling van het aantal diesels waardoor er nu al een flink verschil kan genoteerd worden in het voordeel van benzine: benzine 52,7% vs. diesel 39,7%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam, maar blijft voorlopig nog relatief klein met een totaal van 7,6%. Het aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) stijgt naar 5,7% , terwijl er 1,4% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt.
Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels zo’n 43,9% (16,7% HEV incl. mild hybrids; 16,3% PHEV en 11,0% full EV) van de verkoop betekenen en diesels nog slechts 14,8% van de inschrijvingen vertegenwoordigen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maakten op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de tweedehandsmarkt momenteel nog beperkt is, maar maand naar maand zal groeien naarmate hun aantal zal stijgen op de totaalmarkt.
De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen steeg naar 7 jaar en 10 maanden.
De tweedehandsmarkt is vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 89 % van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt beperkt blijft tot 10%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.
Traditioneel is Vlaanderen met 53% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens, identiek ten opzichte van vorig jaar, terwijl Wallonië (37%) en Brussel (10%) onderling 1% uitwisselen.
Rapido heeft hier in België een goede reputatie opgebouwd, waren ze vroeger soms eens wat zwaar op de weegschaal, kwaliteit en afwerking was perfect en nog steeds. Aan het meubilair werd altijd de nodige aandacht besteed. Nu met de nieuwste kampeerauto’s maakt de fabrikant uit Mayenne veel werk om nieuw een hoogwaardig meubilair te vervaardigen. Voor het modellenjaar heeft Rapido zijn reeksen Nacarat Duna het nieuwe meubilair Luceo gegeven. Dit laatste zal voor de reeksen C, 6F,8F en 80 dF als ook voor de camperbussen van Rapido verkrijgbaar zijn.
We konden al even een blik werpen in de bekende 8086 df. De 7,2 m lange integrale is gebouwd op de Fiat Ducato met een 140 pk sterke diesel motor en het verlaagd AL-KO chassis met een MTM van 3.500 kg als basisversie. De letters achter het type nummer beduiden hier “duble Floor” (dubbele bodem). Hij is geïsoleerd, heeft een bijkomende bergruimte. Dak, wanden en onderbodem zijn geïsoleerd en hebben zo als gewoonlijk bij Rapido hagelbestendige polyester buiten beplating. Ook de garage is volledig geïsoleerd. Een Truma C 6 Plus zorgt voor een aangename temperatuur in het woongedeelte, terwijl hij ook zorgt dat watertanks en leidingen vorstvrij de koude winderdagen ongestoord doorkomen.
De indeling van de Rapido 8086 dF is naar Franse smaak gemaakt. Vooraan een ruime zitgroep met comfortabele ergonomisch gevormde zitbanken of zeggen we beter zetels, tegen de zijwanden een opvouwbaar tafelblad pronkt tussen de zetels. Het vormt een betere doorgang van en naar de stuurcabine. Er boven is een hefbed. Waar plaats is zijn bovenkasten met licht gebogen deuren. Aansluitend van de zetel is de L keuken met 2 kookvuren, spoelbakje en vooraan een klein overschotje als werkblad. Een 135 l absorptie koelkast vinden we aan de overzijde. Naast de keuken is een ruim bemeten sanitair terwijl de koelkast en de douchecel gezellig naast mekaar staan aan de andere zijde van het interieur. Achterin is het sluitstuk met een elektrisch verstelbaar eilandbed, dat 1,95 x 1,5 m groot is. Het hoofdeinde kan omhoog kantelen om nog wat te lezen of tv te kijken om in slaap te vallen.
De voor 4 zwervers bedoelde integrale Rapido 8086 df kan men tot 3.650 of 4.400 kg laten inschrijven en een 180 pk turbo diesel motor is mogelijk. Men zal er wat meer euro’s op tafel moeten voor leggen.
Technische gegevens
Basis voertuig: Fiat Ducato verlaagd AL-KO chassis
Motor 140 pk turbo diesel
MTM 3.500 optie 3.650 of 4.400 kg
L X B X H 7,2 x 2,35 x 2,94 m
Reeksen 80 dF 7,2 of 7,49 m lang 80866dF met enkele bedden.
Morello voegt zijn nieuw vlaggeschip op een MB Actros aan zijn vloot toe. Met deze wagen komt hij in de hoge kringen van de luxe kampeerauto’s
De super de luxe Kampeerauto Grand Empire 120 is 12 m lang, gebouwd op Mercedes-Benz Actros onderstel 255L met dubbele as achteraan. Hij zet zo maar eventjes 26 ton op het asfalt inbegrepen kan hij zelfs 11.300 kg laden. Wie wil nog meer? Het aangepaste chassis heeft een 12.8 l dieselmotor onder de motorkap zitten. Hij levert 530 pk die via een 12 gang automaat naar de achterwielen worden gestuurd. Alles samen een goede basis voor een grote luxe kampeerauto. Achteraan kan een Mini Cooper in de garage. Naast de luchtregeling van de automatische horizontale regeling heeft hij een uitrusting met alles er op en er aan. Lithium batterijen en zonnepanelen zorgen voor een constante stroomlevering. Alles wordt in de fabriek geïnstalleerd. Zo ook het digitale camera systeem, veiligheidssysteem, een actief remsysteem, automatische afstand houder met voor rijdend voertuig. De buitenwanden zijn versterkt tot 52 mm dikte, geïsoleerd, vensters met echt hoog rendement glas om de warmte binnen of buiten te houden naar gelang land en omgeving temperatuur.
Als je die enorm kampeerauto binnenstapt zie je het einde bijna niet. Comfortabele zetels langs de zijwanden met omhoog klappende beensteunen. Verder rond de grote tafel gemakkelijke stoelen. Waar het kan zijn bovenkasten met lichte en gebogen deuren. In een hoekje zien we een douchecel met wc in de nabijheid. Vanzelfsprekend is aan het luxe bed veel aandacht besteed. Aan lichten geen gebrek zowel voor een aangename sfeerverlichting als sterk licht waar nodig is. Misschien een aanrader, zondagspak en dure pantoffels aantrekken om dit luxe paleis op wielen te betreden.
In de mediahype over de energiecrisis, inflatie en algemene prijsexplosies is het goede nieuws zo goed als verdwenen: medisch noodzakelijke kuurbehandelingen zijn nu weer mogelijk. En nog beter: het grootste deel van de kosten voor de kuurgast met een zwerfauto wordt gedekt door de wettelijke ziekte kosten verzekeraars.
Het is goed nieuws voor iedereen die weer iets wil doen voor zijn gezondheid of tegen zijn ziekte en het lange tijd zonder de steun van zijn ziekenfonds heeft moeten doen: de poliklinische preventieve maatregel beter bekend als "poliklinische kuurbehandeling" of "klassieke preventieve behandeling"is terug. Sinds een recente wetswijziging is het opnieuw een van de verplichte diensten geworden van de wettelijke ziekteverzekeringsmaatschappijen en moet het worden goedgekeurd.
Gezondheid & Reizen: kuren van drie weken zorgverzekeraars vergoeden de kosten!
De enige doorslaggevende factor is dat de huisarts de medische noodzaak van de “poliklinische preventieve zorg” bevestigt en de kuuraanvraag doorstuurt naar de wettelijke ziekteverzekeringsmaatschappij. Als dit certificaat beschikbaar is, moet de wettelijke ziektekostenverzekeraar de kuur goedkeuren en geeft daarmee het startsein voor een kuurmaatregel van drie weken, bijvoorbeeld in een van de vele kuuroorden of kuuroorden met een topplaats.
TopPlatz oprichter Jürgen Dieckert: "Als u iets goeds wilt doen voor uw gezondheid en tegelijkertijd voor uw portemonnee, moet u zich intensief bezighouden met het onderwerp "spa-behandelingen". Een deel van de dag is natuurlijk gereserveerd voor de voorgeschreven behandelingen, maar er is nog genoeg tijd voor eigen ondernemingen.
Het voordeel van een up-to-date kuur ligt voor de hand: de gasten doen iets voor hun gezondheid! De zorgverzekeraars vergoeden 90 procent van de behandelingskosten en 100 procent van de dokterskosten. En als je geluk hebt (en de "juiste" zorgverzekeraar hebt), krijg je ook nog een tegemoetkoming in de verblijfskosten bijvoorbeeld op een Kampeerauto op een parkeerplaats.
En pas op! Overigens zijn genezingen onafhankelijk van de incidentie! Hoe de coronasituatie zich ook ontwikkelt in de herfst of winter: genezen is altijd mogelijk!
Diverse aantrekkelijke kuuroorden en kuuroorden met een TopPlatz bieden verschillende kuren voor gasten met de zwerfauto. Gedetailleerde informatie, bijvoorbeeld over de maatregelen op https://top-platz.de/kuren-fuer-reisemobilisten/
Meer aantrekkelijke en voordelige reisaanbiedingen voor kampeerders op www.topplatz.de
Concorde kikkert zijn instapmodellen op. Ze krijgen een dubbele bodem met meer bergmogelijkheden. De woonkamer ziet er veel eleganter uit en de klant krijgt de keuze tussen 4 nieuwe indelingen.
Concorde doet met zijn nieuwe Credo typen een stap in de richting van zijn luxe modellen. We bekeken een van de nieuwe types, de Credo 740 met een lengte van 7,49 m. dat is niets speciaals want veel gezinswagens zijn even lang. Daarentegen is de integralen Credo op basis van een Iveco Daily met zijn 3,21 m hoogte toch een imposante verschijning. De fabrikant heeft het armaturenbord wat naar voor en naar boven geplaatst zo kon men 0,35 m aan binnenruimte winnen en staat het hele interieur op één vlakke vloer. De ombouw van het nieuwe chassis doet Concorde in eigen huis.
Beginnen we met een betere dubbele bodem, de inhoud steeg van 230 naar 170 l. Vers watertanks hebben er hun plaats. Met het kofferdeksel links en rechts van het koetswerk kunnen voorwerpen langs beide zijden in – of uitgeladen worden. Stijgen we naar het dak zien we er 5 zonnepanelen samen goed voor een vermogen van 700 Watt.
In het interieur hebben de meubelen meer rondingen, wat opvalt zijn de nieuwe versterkte sloten van de bovenkastdeuren. Hier storen de zichtbare drukknoppen niet meer. Maar…. Fijne vingers zijn nodig om de sloten te bedienen in de smalle spleet tussen de laden. Achterin heeft de 740 HI een dubbel dwars opgesteld bed van 2,0 x 1,5 m. Aan het voeteinde is een kleine doorgang, een tv komt elegant uit een bovenkast gedraaid. In zulk een wagen is natuurlijk een nog tweede en grotere tv aanwezig, hij bevindt zich aan de zitgroep. Keuken en natte cel bevinden zich in het centralen deel van het interieur.
In de stuurcabine heeft Concorde een manueel bediend hefbed geïnstalleerd. Met de hulp van een stevige mechaniek daalt het naar beneden terwijl het ook wat naar voor zakt.
De drie nieuwe kampeerauto’s van het Credo type hebben een lengte van 7,99 m, hebben een doppelbed en de titel is 790 FI in de 790 LI zijn het enkele bedden, een uitvoering met eilandbed kreeg als type benaming 790 MI. Nog 4 grotere van 8,49 m blijven in het programma. Kandidaat kopers zullen een bedrag van ongeveer 180.000 euro moet voorzien.
Technische gegevens
Basisvoertuig: Iveco Daily 50c16
Moter turbodiesel 156 pk
MTM 5200 kg.
Concorde biedt 8 Credo indelingen aan, daarvan zijn 4 volledig nieuwe uitvoeringen inbegrepen.
Concorde Reisemobile GmbH informeert: 1.000 bomen voor klimaatbescherming
• Concorde plant 1.000 bomen ter bescherming van het klimaat • Samenwerking met de vereniging WOHNmobil voor klimaatbescherming e.V. • Management, uitvoerend en senior Medewerkers actief betrokken bij plantactie
Concorde bouwt niet alleen kampeerauto's met passie, maar Concorde heeft ook een passie voor duurzaamheid en milieubescherming. Een voorbeeld hiervan is het sponsorlidmaatschap van de vereniging "WOHNmobil for Climate Protection e.V.". Naast de jaarlijkse financiële donaties en PR-ondersteuning was er op 11 november 2022 een plantactie van 1.000 bomen, die actief werd ondersteund door de leidinggevende medewerkers van de fabrikant van stacaravans.
Terwijl op 11.11. in de carnavalsbolwerken van de Een republiek van opgewektheid verspreidde zich, Concorde-medewerkers ondernamen serieuze actie. Andreas Kühne (bezittersfamilie), Marcus Engelhardt (algemeen directeur), Michael Schmitt (commercieel management), Markus Freitag (hoofd marketing en verkoop), Joachim Petry (hoofd marktgebied), Stefan Bayer (marketing), Sebastian Knauer (verkoop) en ondernemingsraadslid Thomas Lehnert maakten in samenwerking met de vereniging op weg naar het Ebracher Forst (district Bamberg). "WOHNmobil voor klimaatbescherming" en de Beierse Staatsbossen/Forstbetrieb Ebrach om in totaal 1.000 stekken te planten voor een nieuw bos.
Het ontmoetingspunt was om 9.00 uur op de parkeerplaats Dreiherrnbrunnen, ten noorden van Ebrach. 25 mensen, acht Concordlers en 17 leden van de club, waren betrokken bij de complexe campagne onder leiding van experts van de "German Forest Protection Association - Bavaria". Uw contactpersoon:
De 1.000 stekken, die later uitgroeien tot serviceberries (loofbomen) en sparren, werden door alle betrokkenen in 5 uur intensief handwerk in de grond geplant.
Belangrijk om te weten is dat de lijsterbes als boom redelijk goed tegen een zekere mate van droogte kan en daarom bij uitstek geschikt is voor bosbouw in het licht van klimaatverandering. De speciaal geselecteerde en waardevolle planten hadden een totale waarde van 5.000 euro, die Concorde en de vereniging deelden.
Albert Märkl, oprichter van "WOHNmobil for Climate Protection e.V." was zichtbaar tevreden met de campagne: "De 17 leden van de vereniging en de acht betrokken Concorde-medewerkers - inclusief de voltallige directie - vormden een geweldig team. Iedereen was zeer tevreden over het geleverde werk. We wensen onze jonge bomen het allerbeste voor de komende 100 jaar en zullen regelmatig informeren naar hun groei.”
Na vijf uur zwaar plantwerk nodigde Concorde mensen uit voor een Frankische snack om af te ronden en aan te sterken. De volgende dag was er een uitgebreide rondleiding door de fabriek,
In de mediahype over de energiecrisis, inflatie en algemene prijsexplosies is het goede nieuws zo goed als verdwenen: medisch noodzakelijke kuurbehandelingen zijn nu weer mogelijk. En nog beter: het grootste deel van de kosten voor de kuurgast met een zwerfauto wordt gedekt door de wettelijke ziekte kosten verzekeraars.
Het is goed nieuws voor iedereen die weer iets wil doen voor zijn gezondheid of tegen zijn ziekte en het lange tijd zonder de steun van zijn ziekenfonds heeft moeten doen: de poliklinische preventieve maatregel beter bekend als "poliklinische kuurbehandeling" of "klassieke preventieve behandeling"is terug. Sinds een recente wetswijziging is het opnieuw een van de verplichte diensten geworden van de wettelijke ziekteverzekeringsmaatschappijen en moet het worden goedgekeurd.
Gezondheid & Reizen: kuren van drie weken zorgverzekeraars vergoeden de kosten!
De enige doorslaggevende factor is dat de huisarts de medische noodzaak van de “poliklinische preventieve zorg” bevestigt en de kuuraanvraag doorstuurt naar de wettelijke ziekteverzekeringsmaatschappij. Als dit certificaat beschikbaar is, moet de wettelijke ziektekostenverzekeraar de kuur goedkeuren en geeft daarmee het startsein voor een kuurmaatregel van drie weken, bijvoorbeeld in een van de vele kuuroorden of kuuroorden met een topplaats.
TopPlatz oprichter Jürgen Dieckert: "Als u iets goeds wilt doen voor uw gezondheid en tegelijkertijd voor uw portemonnee, moet u zich intensief bezighouden met het onderwerp "spa-behandelingen". Een deel van de dag is natuurlijk gereserveerd voor de voorgeschreven behandelingen, maar er is nog genoeg tijd voor eigen ondernemingen.
Het voordeel van een up-to-date kuur ligt voor de hand: de gasten doen iets voor hun gezondheid! De zorgverzekeraars vergoeden 90 procent van de behandelingskosten en 100 procent van de dokterskosten. En als je geluk hebt (en de "juiste" zorgverzekeraar hebt), krijg je ook nog een tegemoetkoming in de verblijfskosten bijvoorbeeld op een Kampeerauto op een parkeerplaats.
En pas op! Overigens zijn genezingen onafhankelijk van de incidentie! Hoe de coronasituatie zich ook ontwikkelt in de herfst of winter: genezen is altijd mogelijk!
Diverse aantrekkelijke kuuroorden en kuuroorden met een TopPlatz bieden verschillende kuren voor gasten met de zwerfauto. Gedetailleerde informatie, bijvoorbeeld over de maatregelen op https://top-platz.de/kuren-fuer-reisemobilisten/
Meer aantrekkelijke en voordelige reisaanbiedingen voor kampeerders op www.topplatz.de
Kampeerwagens : terugval na corona-topjaar, maar stijgende trendlijn houdt aan
Hamvraag : wat brengt de post-coronaperiode voor de kampeerwagen?
Nu de zomer alweer een poosje achter de rug is, is het tijd om terug te blikken op de markt van de campers. Nieuwe kampeerwagens zitten al enkele jaren in de lift en kenden na de eerste lockdown een enorme boost, die we nog niet zozeer zagen in de inschrijvingen 2020 (+4,1%) maar zeker wel in die van 2021 (+31% t.o.v. 2020). Die tijdelijke, extreme piek is achter de rug: de eerste tien maanden van 2022 laten een daling zien van -17,7%. Toch is de markt van de nieuwe kampeerwagens sinds 2017 continu blijven groeien: op 6 jaar tijd is het aantal nieuwe inschrijvingen met niet minder dan 44,1% gestegen.
De tweedehandsmarkt kende die plotse piek van 2021 niet maar ook daar is de aanhoudende stijging van het aantal inschrijvingen tussen 2017 en 2022 opmerkelijk: +31,1% De vraag is wat de toekomst zal brengen want de interesse van de consument begint te tanen en showroombezoeken branden momenteel op een laag pitje.
De enorme post-coronapiek van 2021
Tijdens de eerste lockdown van 2020 lag de verkoop van kampeerwagens nagenoeg plat door de verplichte sluiting van de showrooms. Dat veranderde snel: na de lockdown en door de invoering van de befaamde ‘bubbels’ kreeg de kampeerwagen een enorme aantrek: was de camper immers niet het ideale vakantievoertuig om ongehinderd met je gezin op vakantie te vertrekken? De vraag explodeerde maar de fabrikanten konden de productie niet voldoende snel optrekken waardoor het aantal inschrijvingen van nieuwe kampeerwagens +4,1% (totaal : 5.381 ex.) hoger eindigde dan 2019.
Leveringen van nieuwe mobilhomes liepen wel aardig vlotter in 2021, dat tekende voor een recordjaar : er werden toen 7.063 nieuwe kampeerwagens ingeschreven, maar liefst +31% meer dan in 2020 en zelfs +76% hoger dan 2019!
De relatieve daling van 2022
Over de eerste 10 maanden van 2022 is het aantal inschrijvingen van nieuwe campers met -17,7% (5.456 stuks) gedaald vergeleken met het topjaar 2021 toen over dezelfde periode 6.632 nieuwe voertuigen werden ingeschreven. Dat is een behoorlijke terugval, maar het is geen teken van een dalende markt want het aantal inschrijvingen in 2022 past perfect in de jarenlange stijgende trendlijn: sinds 2017 is het aantal ingeschreven nieuwe campers gestaag gestegen tot +44,1% in 2022. Daarmee blijkt de toenemende interesse in dit polyvalente vervoer- en vakantiemiddel.
Dirk Van Eyck, CEO van marktleider Dicar in Geel en Wetteren, licht toe: “ We zien de laatste jaren een verjonging van het publiek en ook de verbetering van het comfort van de motorhome parkings maakt dat vooral de pop-up versies aan populariteit winnen. Merken als VW, Ford en Mercedes hebben hierop hun focus versterkt waardoor dit concept nog meer gepromoot werd.”
De vraag is echter in hoeverre deze interesse zal standhouden in tijden van economische onzekerheid want momenteel blijven de showrooms leeg. Het positieve effect in de inschrijvingscijfers komt namelijk deels door een vertragingseffect wegens lange levertermijnen (motorhomes die vorig jaar werden verkocht werden deels dit jaar geleverd en ingeschreven).
Dirk Van Eyck ziet de toekomst minder rooskleurig tegemoet: ”Onze branche heeft de afgelopen 2 jaar “boeren’jaren gehad. We genieten nu nog van onze grote orderboek of onze achterstand in de leveringen. We voelen wel dat de mensen voor dit soort artikel er even de op knip zetten. De afbetaling voor een motorhome is al snel een 700 € per maand waardoor de consumenten met de onzekerheden die eraan zitten te komen niet gemotiveerd zijn om te bestellen”.
De vraag is dan ook of de stijgende trendlijn van de afgelopen jaren blijft aanhouden. De eerste indicatoren zijn voorlopig niet positief.
Tweedehandsmarkt: rustiger vaarwater
Vergeleken met de nieuwmarkt bleef het aantal inschrijvingen van tweedehands mobilhomes tijdens corona relatief stabiel. De eerste 10 maanden van 2022 werden er 4.321 opnieuw ingeschreven, dat is een lichte stijging van 4,8% vergeleken met vorig jaar.
De stijging op langere termijn merken we ook op de tweedehandsmarkt: +31% tussen 2017 en 2022 (bekeken over eerste 10 maanden). Maar de plotse ‘2021-boom’ van de nieuwmarkt doet zich niet voor bij de occasies: in 2020 steeg de markt +1,5% en in 2021 met +7,5% om in 2022 dus af te buigen naar een groei van 4,8%.
Dirk Van Eyk (Dicar): “Net als in de auto-industrie kampten we met lange leveringstermijnen. De klanten die nog van de zomer wilden vertrekken met een motorhome moesten zich richten tot de tweedehandsmarkt waardoor de prijzen van deze tweedehands sterk stegen tijdens de zomer. Het gekende fenomeen van vraag en aanbod. Het aantal tweedehands inschrijvingen is toegenomen doordat er de vorige jaren, tijdens covid, meer nieuwe zijn ingeschreven en waardoor het aanbod vergroot is de jaren erna.
Op een goed jaar tijd zien we prijsstijgingen van zelfs 20%, niet enkel omwille van tekorten aan chassis, maar ook van de stijgende prijzen van de andere materialen zoals hout, polyester en aluminium. Deze stijging weerspiegelt zich uiteraard op de tweedehandswaarde van de motorhomes waardoor de prijzen van de tweedehands ook, tijdelijk, sterk gestegen zijn.”
De meest populaire campers
De meest populaire merken op de nieuwmarkt zijn: VW (California, Caddy & Crafter), gevolgd door Benimar, Roller Team, McLouis & Chausson. Bij de twwedehands zijn McLouis, VW, Benimar, Chausson en Mercedes het meest gegeerd.
Opvallend is het stijgende succes van de kleinere camperbusjes. Deze hebben het formaat van een mono volume auto en bieden een grotere flexibiliteit en kunnen ook als 2de voertuig gebruik worden voor dagdagelijkse verplaatsingen. Deze minivans zin meestal uitgerust met een soort pop-up dak waarin slaapruimte is voor 2 personen en je vaak ook de leefruimte nog kan ombouwen tot een extra bed. De ruimte en uitrusting zijn minder uitgebreid, maar het gebruiksgemak en de flexibiliteit zijn uiteraard grote troeven. VW speelde met de California als eerste in op deze trend, maar ook de Ford Custom en Mercedes Viano spelen in op deze nieuwe markt.
Dirk Van Eyck legt verder uit: “De pop-ups waren voor corona al populair, maar sinds 2020 merken we een flinke groei. De pop-up beantwoordt aan de wensen van een jonger publiek, maar is vooral veel flexibeler en mobieler dan de klassieke full size mobilhome. Dergelijke voertuigen kunnen behalve als vrijetijdsvoertuig ook gebruik worden als tweede voertuig en ook door de steeds beter uitgeruste parkeerplaatsen voor campers is een eigen toilet en douche niet altijd een noodzaak”.
Voor de halfintegrale Chic C-Line biedt Carthago in de nabije toekomst een model aan op Mercedes-Benz Sprinter met voorwielaandrijving.
De halfintegralen en de integralen C-Tourer en de integrale Chic C-Line krijgt naast de bekende Fiat Ducato basis voertuig nu een Mercedes-Benz Sprinter. Vooraan te herkennen aan de platina gekleurde bumper. Om te beginnen krijgt hij van de ontwerpers een indeling aangepast aan het basisvoertuig. Het is mogelijk meerdere varianten van die indeling bij zijn broeders uit tewerken. De Cathago Chic C-Line T 4.9 LE stelt een klassiek interieur voor dat aan veel klanten voldoet.
De 7,5 m lange zwerfauto heeft enkele bedden achterin ze hebben een verstelbaar trapje om in de bedden te geraken. Ook hebben ze het mobile kussen om tussen de matrassen te leggen en één groot bed te vormen. Aansluitend is een grote badkamer en plaats voor een wc verdeeld langs beide kanten van de gang. Deze afdeling is afsluitbaar van de slaapkamer en het woongedeelte. Het deel tussen de deuren kan als kleedkamer dienen. Het sierlijk gevormde voorfront van de keuken verbergt genoeg bergvakken. Het aanrecht heeft 3 kookvuren en een ronde spoelbak. De bovenkast met een tweekleurig deur past er best bij. In de zitgroep zien we comfortabele ergonomisch gevormde zit- en rugkussen.de tafel op één poot is groot genoeg om er met z’n twee te genieten van de culinaire genoegens. Veel witte vlakken afgewisseld met houtdecor maken er een aangenaam verblijf van. Hang en legkleren geraakt men kwijt onder de voeteinden van de enkele bedden.
Het koetswerk verraadt de kenmerkende stijl van Carthago, die door verschillende vlakken in hoogglanzend wit een moderne tekening bekomen zonder het klassieke uitzicht van een Carthago te vervormen. De opbouw van de halfintegralen maakt de fabrikant uit Aulendorf met hoogwaardige materialen, waterafstotende isolatie materiaal en de bekende verwarmde dubbelebodem. Bij de eerste modellen past Mercedes-Benz basisvoertuig goed. Hij biedt een prima rijcomfort. Aangenaam schakelt de negengang automaat plus nog een hele reeks veiligheidssystemen.
Alles samen maakt dat de nieuwe kampeerauto natuurlijk duurder, men mag voor de Chic-Line T 4,9 LE zich aan een bedrag van rond de 116.000 euro verwachten. Zijn zuster modellen op Fiat Ducato doen het voor ongeveer 10.000 Euro minder.
Interview met Peter Hennekes, directeur van de Natursport Akademie, en Christine Hammer, hoofd van de Natursport Akademie Voor het eerst zal de Natursport Academy met lezingen aanwezig zijn op de CMT 2023 in Stuttgart. In een interview met Axel Recht leggen Peter Hennekes, algemeen directeur van de Natursport Akademie (NAka), en Christine Hammer, hoofd van de Natursport Akademie, de redenen hiervoor uit.
Mevrouw Hammer, meneer Hennekes, hoe zou u de belangrijkste doelstellingen van de Natursport Academy omschrijven?
Peter Hennekes: De Natursport Academy behartigt de belangen van natuursportdocenten in het commerciële, professionele milieu, dat een netwerk van verenigingen, organisaties, universiteiten, ministeries en overheden met elkaar verbindt. Enerzijds is ons doel om seizoensaanbiedingen te netwerken om buitensporten als een jaarrond aanbod op de toeristische markt te positioneren. Anderzijds om de hoge kwaliteitsnormen te waarborgen in de opleiding en bijscholing van alle natuursportdocenten in alle disciplines. Christine Hammer: Daarnaast bieden we speciale trainingen en bijscholingen op het gebied van "duurzaam buitensporten aanleren", die aan alle disciplines kunnen worden aangepast. Daarbij hoort ook het respectvol omgaan met alle middelen op het gebied van natuur en milieu en het "samen groeien als team" voor de ontwikkeling van seizoensgebonden natuursportscholen tot jaarrondbedrijven. Samen met onze competentie- en strategiepartners richten we ons op duurzame actie en samen met onze industriële partners zullen we werken aan de continue ontwikkeling van buitensporten in harmonie met de natuur en het milieu. Onder het motto "Natuursport in harmonie met de natuur" propageren ze een heroverweging van hoe duurzame natuursporten moeten worden aangeleerd en beoefend.
Wat bedoel je hiermee en hoe pak je het concreet aan?
Peter Hennekes: NAka handelt volgens het principe van natuursport beoefenen in harmonie met de natuur en tegelijkertijd de natuur respecteren en beschermen. Daarnaast zetten we ons in voor duurzaam werken. Duurzaamheid in de Natursport Academy volgt de definitie van de Enquete-commissie in de Duitse Bondsdag met de drie pijlers: sociaal, ecologisch en economisch. Waar zie je hier de uitdaging? Christine Hammer: De uitdaging – zowel in de opleiding als in de organisatie zelf – is dat alle drie de pijlers worden beleefd en geïmplementeerd op basis van de best mogelijke huidige stand van kennis. Kan je iets specifieker zijn?
Peter Hennekes: Sociale duurzaamheid wordt gezien als de sleutel tot succes. Een eerlijke en vriendelijke interactie tussen collega's, partners en klanten zorgt voor een positieve sfeer in cursussen, op evenementen of in het bedrijf. Hoewel digitalisering en nieuwe virtuele mogelijkheden tegenwoordig een steeds grotere rol spelen en NAka moderne online formats en leerplatformen biedt, richt de natuursportacademie zich op de mens. Volgens het motto: mensen handelen met mensen.
Christine Hammer: Ik zal je een voorbeeld geven. In onze nieuw geïntroduceerde training voor trekkinggids NAka is het thema duurzaamheid "natuursport in harmonie met de natuur!" een integraal onderdeel. In elke zesdaagse cursus wordt een dag uitsluitend gewijd aan het thema correct gedrag in de afzonderlijke natuurgebieden en hoe om te gaan met fauna en flora. Daarnaast zijn we momenteel bezig met trainingen en bijscholingen op het gebied van “het aanleren van duurzaam buitensporten”. Alle geïnteresseerde natuursportdocenten kunnen deze cursus vanaf het tweede kwartaal van 2023 online volgen. Peter Hennekes: Daarnaast heeft de Hogeschool van München in samenwerking met de Natursport Academy het universitaire certificaat "Duurzaam Management" ontwikkeld als bijscholingsaanbod voor toekomstige managers. Wat betekent dat?
Peter Hennekes: Het stelt alle deelnemers in staat om dit certificaat binnen vier spannende modules te behalen. Met een focus op corporate management wordt academische kennis bijgebracht en wordt telkens de verbinding met de praktijk gelegd. Hoe ga je om met controversiële plannen van gemeenten die het toerisme in de regio willen bevorderen, maar natuurbehoud vaak verwaarlozen?
Christine Hammer: Het netwerk van de Natursport Akademie strekt zich uit tot het toerisme. NAka heeft bijvoorbeeld samen met Bayern Tourismus Marketing GmbH en vertegenwoordigers van de toerisme- en sportindustrie een "duurzame dienstregeling" ontwikkeld voor het Beierse toerisme. Dit sluit nauw aan bij de 17 duurzaamheidsdoelen van de VN, de "Sustainable Development Goals".
Peter Hennekes: Daarnaast willen we graag alle buitensportaanbieders ondersteunen en adviseren en ondersteunen. Met onze strategische partner, de Internationale Commissie voor de Bescherming van de Alpen CIPRA Duitsland
Peter Hennekes: Daarnaast willen we alle buitensportaanbieders de
Versterk uw rug en sta aan uw zijde met raad en daad. Met onze strategische
Wij zijn een partner van de Internationale Commissie voor de Bescherming van de Alpen CIPRA Duitsland in staat kritische ontwikkelingen in een vroeg stadium correct te beoordelen laat mogelijke oplossingen zien.
Welke mensen behoren tot uw doelgroepen en wat biedt u hen?
Christine Hammer: De Natursport Academy heeft alle leden van ons
Partnerverenigingen als doelgroep voor opleiding en bijscholing, waar wij
competentiepartners aanbieden. Voor je eigen academie aanbiedingen zoals die van ons
Trekkingsgids NAka zien we mensen enthousiast worden over bergsporten. Dit zou
van nature fit zijn en een sterk verlangen hebben om van andere mensen te houden
en om hen de vele, positieve facetten van wandelen te laten zien.
Hoe wil je nieuwe prospects bereiken?
Peter Hennekes: We gebruiken ons netwerk om nieuwe prospects te inspireren
met ongeveer 139.000 leden in de competentiepartnerverenigingen en de
Contacten met onze strategische partners. We hebben de onze als platform hiervoor
Homepage en onze social media kanalen opgezet, waarmee we Passende doelgroepen bereiken.
Waarom is een vakantiebeurs als de CMT hiervoor het juiste platform?
Christine Hammer: Bij de CMT hebben we de mogelijkheid, zowel op B2B-gebied
maar ook op het gebied van B2C, met passende aanbiedingen, informatie en innovaties
om een positief effect te hebben op geïnteresseerde mensen. We zien er een mooie kans in
met elk evenement neemt de straal van serieus geïnteresseerden in de natuur toe
vergroten en om de mensen die betrokken zijn bij het toerisme te sensibiliseren.
Peter Hennekes: De Natursport Academy heeft als doel “de wereld een beetje beter te maken
dichtbij". Dat betekent dat de wereld in ecologische context een stukje beter is
en de natuur zodanig te respecteren en te beschermen dat natuursport er ook voor is
toekomstige generaties is mogelijk.
Wat kunnen bezoekers verwachten op het CMT?
Christine Hammer: Inzichten in de vakgebieden van de Natursport Academy en
hun partners. Concreet zullen we er in januari een toekennen
Inzicht in de wereld van tourportalen en de fabricage van sportartikelen.
Is het theorie, d.w.z. hoorcolleges, of zijn er ook praktische tips
of workshops waarin de deelnemers actief kunnen bijdragen?
Peter Hennekes: In principe is alles mogelijk. Lezingen zijn de eerste stap
en interviews zijn gepland als onderdeel van het ondersteunende programma op de beurs. Bovendien zullen we een persconferentie houden op de eerste zondag.