Nog niet zo lang geleden bracht Eura Mobil de halfintegrale Profila op Mercedes Benz Sprinter op de markt. Wegens het succes volgen nu 2 nieuwe indelingen. Met de Profilla T 726 QF bouwt de fabrikant die reeks op Mercedes-Benz verder uit. Een AL-KO verlaagd chassis, Alde vloeistof verwarming, een panorama dakluik positioneren deze laatste kampeerauto een plaats hoger dan de vergelijkbare kampeerauto op Fiat Ducato. De prijs ligt natuurlijk wat hoger.
Met de Profilla T 726 EF en de T 726 QF ontwikkelde de fabrikant 2 grotere wagens in de zevenenhalf meter klasse. Een doorlopende 19,5 cm hoge dubbele bodem, zitbanken tegen de wanden in de zitgroep, een opvallende keuken in het midden van het interieur en afsluitbaar sanitair van woon- en slaapkamer zijn enkele hoofdelementen. Bijzonder de keuken kreeg onze aandacht. Het voorfront is naar binnen gebogen zodat men wat meer bewegingsvrijheid heeft aan de keuken. Onderaan zijn zes laden samen met de bovenkasten kunnen er heel wat keuken benodigdheden mee op reis.
In de Profilla T 726 EF heeft men 2,03 m lange enkele bedden geplaatst. In de T 726 QF moet men het doen met een 1,95 x 1,47 m groot eilandbed.
Het meubilair is opgebouwd in een licht houtdecor, zoals we van Eura Mobil verwachten keurig afgewerkt. De bovenkasten zijn lichter met onderaan een donkerder houten band waarin de handgrepen een plaats hebben. Een klapbaar tafelblad tussen de zitbanken van de zitgroep maken het gemakkelijker om naar de commando hut van het alkoof type te gaan en te komen. Aan licht bij avond is er geen gebrek. Stroken onrechtstreekse verlichting geven een sfeervol effect in het woongedeelte. Waar meer licht nodig zijn sterkere LED’s gemonteerd.
Voor het koetswerk werd geen hout maar enkel kunststof gebruikt, een waarborg voor een lang leven. Zelfs de meubelen zijn met aluminium profielen versterkt, zo krijgt men van Eura Mobil niet alleen comfort maar ook kwaliteit.
%%%FOTO8%%%
Voor een aankoop moet men minstens een 90.000 euro voorzien.
Met de X-Cursion Van 500 LT en de 500 MQ lanceert Weinsberg voor de eerste maal een zwerfauto op een VW T 6.1
Weinsberg biedt met de VW T 6.1 een moderne comfortabele zwerfauto aan met de kenmerken van een personenwagen. Met zijn 5,88 m lengte en een interieur van 2 m breed is de X-Cursion een volwaardige halfintegrale wagen.
Bekijken we de X-Cursion van 500LT. Vooraan biedt hij plaats aan zes personen om gezellig rond de tafel te zitten. Van de zitgroep kan men voor de nacht een twee persoonsbed maken. Boven de stuurcabine, het is wel een optie, is nog een hefbed voor 2 personen. Slapen en zitten is voor vier personen geen probleem de woonruimte het is echter wel een beetje benepen.
Achter de zitgroep zien we de keuken met 2 kookvuren en spoelbak, onderaan zijn 3 laden met donkere fronten, de 90 l compressor koelkast is gedeeltelijk verborgen achter een houten paneel en neemt het ander deel van de keukenblok in beslag. Het kleine keuken gerief kan in de bovenkasten met vlakke witte deuren. Aan de anderen kant van de midden gang heeft Weinsberg het sanitair met geïntegreerde douche geïnstalleerd. Om te douchen schwenkt men het wastafeltje over de wc. De deur bevindt achteraan en er blijft nog een bergvak over van 0,6 x 0,9 m.
Het broeder model de X-Cursion Van 500 MQ met tafel aan de wand heeft een in de hoogte verstelbare douche. Wil men geen douche nemen laat men het dak van de douche cabine zakken zodat het dubbelbed boven de garage en over de douche ligt. De wc kan men blijven gebruiken. Het meubilair in houtdecor is stevig en keurig afgewerkt.
Beide X Cursions zijn ook in Pepper editie te bekomen.
's Werelds grootste publieksbeurs voor toerisme en vrije tijd in de startblokken / zoeken naar nieuwe voertuigen, groene caravans en nog veel meer
Alle modellen en aanbieders in één klik met de CMT voertuigzoeker De keuze voor een busje, caravan of stacaravan is nooit gemakkelijk. Met de voertuigzoekfunctie op de CMT-website kunnen caravanfans verschillende modellen met elkaar vergelijken. Selecteer gewoon het voertuigtype, stel de gewenste parameters in en blader door de voertuigselectie. In de in totaal zeven hallen van het CMT staan zo'n 1.200 recreatievoertuigen die je kunt aanraken en uitproberen. Klik hier voor het voertuig zoeken: CMT - voertuig zoeken | Messe Stuttgart (messe-stuttgart.de)
Reis duurzamer met de CMT Green caravaning staat voor consideratie en ecologisch handelen. Bij ingang Oost vinden geïnteresseerden veel informatie en advies over duurzaam reizen met een stacaravan of caravan. Experts geven hier tips om zorgzaam met de natuur om te gaan, leggen uit waarom keurmerken belangrijk zijn en nog veel meer. Een netwerkevenement op dinsdag 17 januari zal ook de thema's EU-milieuborden, elektromobiliteit en waterstofaandrijving behandelen. Een divers voorprogramma neemt je mee naar vreemde culturen en landen Brochures en flyers maken het moeilijk voor te stellen hoe een vakantie in een onbekend land er eigenlijk uitziet. Daarom is er bij het CMT de mogelijkheid om verschillende vakantiebestemmingen live en in kleur te beleven - in de vorm van films en demonstraties. In de vakantiebioscoop in de ICS-zalen kunnen geïnteresseerden filmreportages verwachten met indrukwekkende reis- en vakantie-impressies. Op vrijdag 20 januari stopt de European Outdoor Film Tour (EOFT) op het atriumpodium bij Ingang Oost. Vanaf 17.30 uur worden er korte buitenfilms uitgezonden. De filmvoorstellingen van "Dream & Adventure" nemen bezoekers mee naar Canada, Zuid-Amerika en Zuidoost-Azië. Op het atriumpodium zijn ook lezingen, dans- en zangvoorstellingen te beleven. Meer informatie over het ondersteunende programma: CMT - ondersteunende programma | Messe Stuttgart (messe-stuttgart.de)
Instapmodellen voor nieuwkomers in de caravan Voor het eerst is er een apart gedeelte voor daktentleveranciers en voor bedrijven die kleine caravans presenteren op het CMT. Daktenten kunnen op bijna elke auto worden bevestigd en zijn daarmee de nieuwe kampeertrend. Bij de oostelijke ingang tonen diverse exposanten daktenten van verschillende afmetingen en voor elk budget. Als u nog niet met een groot recreatievoertuig durft te rijden, bent u in de galerij in hal 1 aan het juiste adres. Hier worden kleine caravans, minicampers en traanwagens gepresenteerd, die ook geschikt zijn voor spannende avonturen op ruig terrein. Parkeer, overnacht, bezoek de kermis Wie met een camper, stacaravan of iets dergelijks bij het CMT aankomt en op het beursterrein wil overnachten, kan vanaf nu online een parkeerkaart kopen. Er zijn plaatsen met en zonder stroom. Meer informatie op deze website.
De CMT 2023 De CMT, 's werelds grootste openbare vakbeurs voor toerisme en vrije tijd, vindt plaats van 14 tot 22 januari 2023 in het expositiecentrum van Stuttgart. Het is dagelijks geopend van 10.00 tot 18.00 uur; Toegang vanaf 9.00 uur De vakantiebeurs wordt aangevuld met haar dochterondernemingen, fiets- en wandeltochten, golf- en wellnessreizen en cruise- en scheepsreizen. De fiets- en wandeltochten worden voor het eerst uitgebreid naar drie dagen en omvatten naast het eerste CMT-weekend ook de maandag (14 t/m 16 januari). Première ook voor de internationale duikbeurs "Interdive", die zal plaatsvinden in het tweede weekend (19 tot 22 januari). In het caravangedeelte, waar de nieuwe producten aan het begin van het seizoen te zien zijn, wachten meer dan 1000 voertuigen van alle bekende merken en fabrikanten op bezoekers. https://www.messe-stuttgart.de/cmt/
Tweedehandsmarkt sluit 2022 af met net geen 10 % verlies, ook nieuwe wagens kunnen verschil niet meer goedmaken
De tweedehandsmarkt liet in de laatste maand van het jaar opnieuw een verlies van -5% optekenen, 50.950 inschrijvingen tegenover 53.619 vorig jaar. Het volledige jaar 2022 werd zodoende afgesloten met 642.669 inschrijvingen. Een verlies van -9,4% of 66.936 exemplaren minder dan vorig jaar toen er 709.605 voertuigen opnieuw werden ingeschreven. Ook vergeleken met het coronajaar 2020 noteren we een terugval van -2,6 %. We moeten zelfs teruggaan naar 1997 om lagere cijfers te vinden. Vijfentwintig jaar geleden werden er 624.835 occasies ingeschreven.
Ook de markt van nieuwepersonenwagens is er ondanks vijf groene maanden met stijgende cijfers niet meer in geslaagd om het jaar af te sluiten met een positief saldo. De voorbije 12 maanden werden 366.303 nieuwe voertuigen ingeschreven. Een verlies van -4,4 % of 16.280 exemplaren vergeleken met 2021.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO : “Na een goed jaar 2021 moeten we vaststellen dat de tweedehandsmarkt voor personenwagens anno 2022 een moeilijker jaar achter de rug heeft. Zoals de tussentijdse maandcijfers voorspelden werd het jaar afgesloten met net geen 10 % verlies. Het verschil met vorig jaar bedraagt op die manier 66.936 voertuigen. Diverse factoren spelen hierbij een rol: feit is dat het consumentenvertrouwen laag blijft en de levensduurte hoog, reken daarbij nog de aanslepende energiecrisis en de oorlog in Oekraïne. We merken ook dat de markt opnieuw in evenwicht komt. De markt van nieuwe wagens kampte de voorbije jaren met corona, halfgeleiders en grondstoftekorten. Hierdoor zagen we een verschuiving naar de tweedehandsmarkt en speelde de wet van vraag en aanbod haar rol. Nu nieuwe wagens vlotter kunnen geleverd worden komen er opnieuw meer tweedehandswagens beschikbaar en evolueert de markt naar een nieuw evenwicht. We noteren ook dat de nieuwmarkt ondanks een beter tweede semester het jaar toch afsluit met een negatief saldo: 366.303 nieuwe voertuigen en dus -4,4 % minder dan vorig jaar. De verhouding occasie vs. nieuwmarkt bedraagt nog steeds 1,75, terwijl het totale wagenpark tweedehands plus nieuwe voertuigen met -8,2 % kromp vergeleken met vorig jaar nl. 1.008.972 tegenover 1.092.728 voertuigen één jaar geleden”.
Henri de Hemptinne, voorzitter GDA (Groepering van de concessiehouders en agenten) deelt zijn ervaringen uit de showroom: “Wat de markt het meest heeft getypeerd is het gebrek aan wagens in het algemeen en de lange leveringstermijnen specifiek bij de nieuwe voertuigen. We stellen ook vast dat wagens duurder zijn geworden en daar zijn verschillende oorzaken voor. Eerst en vooral is de vraag groter dan het aanbod en dus hierdoor ontstaat er schaarste en gaat de prijzen naar omhoog en de worden de kortingen verminderd. Oorzaken van de schaarste zijn ongetwijfeld de naweeën van corona, de conflict in Oekraïne, maar ook logistieke problemen. De meerprijs is ook het gevolg van duurdere grondstoffen en duurdere energie. Gezien de nieuwmarkt toch zeker in België gedragen wordt door de fleet zijn ook de duurdere modellen meer in trek. Bij de fleet is ook het gebruik (via leasing) al meer ingeburgerd dan het bezit waardoor het prijsverschil bij aankoop van minder groot belang is (hogere inkoopwaarde).
De tweedehandsmarkt is vooral de markt van de particulier geworden. Als het consumentenvertrouwen weer stijgt zal deze weer toenemen. Het aanbod is iets verbeterd en de prijzen stagneren. Het blijft een wispelturige markt die snel de ene of andere richting kan uitgaan”.
Enkele grote tweedehandsverkopers gaven ons alvast interessante inzichten op deze cijfers mee.
Ivo Willems, Cardoen: “We kunnen niet ontkennen dat de prijzen het voorbije jaar gestegen zijn. De prijsstijging in België zijn evenwel gematigder in vergelijking met de ons omringende landen, dat is alvast een troost. Bemoedigend is ook dat we het jaar afgesloten hebben met een rustigere markt waar vraag en aanbod dichter naar elkaar groeien. Er zijn opnieuw meer wagens beschikbaar en consumenten blijven geïnteresseerd om deze wagens te kopen. Opmerkelijk is ook dat er iets meer op krediet gekocht wordt.”
Steven Vanzurpele, Jennes Used Cars: “ Wij hebben een moeilijk jaar achter de rug met steeds stijgende prijzen zowel in aan- als verkoop. Het lijkt er nu wel op dat de top bereikt is en dat de prijzen zullen stabiliseren. Wij merken in ieder geval toch al positieve signalen zowel naar aanbod als inkoopprijzen. Gelukkig voor de tweedehandshandelaars vonden meer en meer bedrijven en zelfstandigen ook hun weg naar de (jonge) tweedehandswagen. De verkopen aan dat type klant is het laatste jaar sterk gestegen, uiteraard o.a. door de lange levertermijnen bij de nieuwe wagens en de onmiddellijke beschikbaarheid in tweedehands. Toch was het aanbod daar niet voldoende om de mindere verkoop aan particulieren te compenseren en positieve inschrijvingscijfers op te tekenen. Veel klanten anticiperen intussen ook op een langere levertermijn en zijn ook bereid te wachten op hun bestelling. Het argument “beschikbaarheid vs. prijs” is vandaag echter minder sterk dan begin 2022. Voor het salon verwachten we dat de klant meer dan ooit zijn offerte voor een nieuwe wagen zal aftoetsen tegenover het aanbod voor een jonge tweedehandswagen, maar ook omgekeerd. Budget blijft een belangrijke factor bij de aankoop van een wagen en we merken dat klanten steeds meer vergelijken tussen de aankoop van een nieuwe en een (jonge) tweedehandswagen.”
Inschrijvingen tweedehands & nieuwe wagens – december 2022
Evolutie inschrijvingen tweedehands YTD (full year 2022)
Details tweedehandse personenwagens
Volkswagen en BMW waren ook in 2022 de meest verkochte merken tweedehandse personenwagens vóór Opel, Mercedes & Peugeot.
De meest populaire modellen waren andermaal de VW Golf en VW Polo gevolgd door de Opel Corsa, de BMS 3-reeks en Ford Fiesta. Een identieke top 5 als vorig jaar.
Ook bij de tweedehandswagens noteren we de verdere daling van het aantal diesels, waardoor er nu al een flink verschil kan genoteerd worden in het voordeel van benzine: benzine 52,9 % vs. diesel 39,6 %. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam, maar blijft voorlopig nog relatief klein met een totaal van 7,5 %. Het aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) stijgt naar 5,5 % , terwijl er 1,4 % full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt.
Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels zo’n 44,1 % (16,6 % HEV incl. mild hybrids; 16,4 % PHEV en 11,1 % full EV) van de verkoop betekenen en diesels nog slechts 14,6 % van de inschrijvingen vertegenwoordigen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maakten op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de tweedehandsmarkt momenteel nog beperkt is, maar maand naar maand zal groeien naarmate hun aantal zal stijgen op de totaalmarkt.
De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen steeg het afgelopen jaar naar 7 jaar en 10 maanden.
De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 89 % van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt beperkt blijft tot 10 %. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.
Traditioneel is Vlaanderen met 54 % de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens, een minieme groei ten opzichte van vorig jaar, terwijl Wallonië 38 % voor zijn rekening nam en Brussel 1 % moest inboeten.
Populaire speed pedelecs zorgen voor recordcijfers in 2022
De populaire hogesnelheidsfiets blijft als zoete broodjes de fietshandel verlaten. De laatste maand december noteerden we op de valreep van het jaareinde maar liefst 1.264 nieuwe inschrijvingen, een stijging van +72,9 % of 533 stuks meer dan december vorig jaar. Het jaar 2022 wordt op die manier een recordjaar zonder voorgaande. De voorbije twaalf maanden zagen we 17.592 nieuwe speed pedelecs op onze wegen verschijnen, een groei van +42,1 % of 5.215 extra exemplaren. Het vorige jaarrecord dateerde van 2019 toen 13.417 speed pedelecs werden ingeschreven.
Ook de tweedehandse speed pedelecs beleven een hoogconjunctuur: in december werd andermaal een maandrecord gebroken +34,3 % (337 eenheden) waardoor het jaartotaal voor 2022 op 5.671 eenheden kwam, een groei van +87,8 % vergeleken met 2021.
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, geeft uitleg bij deze cijfers: “De inschrijvingen van nieuwe speed pedelecs zijn ons in 2022 maand na maand blijven verrassen: december – normaliter een donkere en koudere en dus minder populaire maand – sloot het jaar af met een recordcijfer dat 72,9 % hoger lag dan vorig jaar. Op die manier werd 2022 een absoluut topjaar met maar liefst 17.592 verkochte pedelecs. Een stijging van + 42,1 % vergeleken met 2021 en + 39,7 % met 2020. Nooit eerder werden er zoveel hogesnelheidsfietsen verkocht. Het vorige record dateerde van 2019 met 13.417 stuks.
Ook de tweedehandse speed pedelec bleek in 2022 erg populair. In december 2022 werden op de valreep alsnog 337 snelle fietsen opnieuw ingeschreven waardoor de tweedehandsmark het jaar afsloot met 5.671 exemplaren. Een groei van maar liefst +87,8 % ten opzichte van 2021. Niettegenstaande de speed pedelec een relatief recente verschijning is op de Belgische wegen merken we dat aardig wat tweedehandse fietsen opnieuw in gebruik worden gesteld en op die manier een tweede leven krijgen. Bijzondere vaststelling is dat het aantal inschrijvingen groeit in vrijwel alle provincies. Antwerpen is sinds jaar en dag de bakermat van de hogesnelheidsfiets, maar de teller loopt ook hoog op in Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant. Hoewel bescheiden in absolute aantallen, is het mooi om te zien dat zowel Brussel als de Waalse provincies stilaan meer interesse tonen voor de speed pedelec”.
Stefaan Lampaert, algemeen secretaris van TRAXIO Velo, geeft verdere toelichting: “Deze recordcijfers tonen aan dat de speed pedelec maand na maand nog aan populariteit wint. Het verantwoord gebruik van de auto consolideert zich steeds meer als een maatschappelijke discussie inzake milieu-impact en het bewustzijn van “duurzaamheid”. De auto komt ook steeds meer onder druk van de belastingheffingen en zo zien we een verdere verschuiving naar elektrische fietsen die zowel voor werkgevers als werknemers gunstig is. We merken ook dat de fabrieken stilaan terug normaal lijken te draaien en er minder problemen van beschikbaarheid zijn. De laatste maand december noteerden we ook een sterke stijging van het aantal geleasede fietsen, mogelijk door de invoering van cafetariaplannen in veel bedrijven en de interessante kilometervergoedingen voor de werknemer.”
Particulieren namen het voorbije jaar nog steeds bijna de helft van de verkoop voor hun rekening: maar liefst 8.247 stuks (46,9 %) waren privéaankopen.
Daarnaast wordt leasing steeds populairder met 6.701 stuks of 38,1 % van de markt. Een stijging van +52%. Directe aankopen door bedrijven stijgen wat minder snel met 2.644 stuks of 15 % van de markt.
Stefaan Lampaert wijst op de voordelen van een geleasede bedrijfsfiets: “Meer en meer bedrijven ontdekken het gebruiksgemak van de leasing: minder eigen administratie, geen zorgen over onderhoud, verzekering of restwaarde want alles wordt netjes voor hen en voor de werknemer geregeld.”
Geografische verschillen
Ook in 2022 bleken de speed pedelecs voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid: het Vlaamse landsgedeelte neemt 95,15 % voor zijn rekening met 16.739 stuks, terwijl Brussel (360 stuks) en heel Wallonië (694 stuks) de overige 4,85 % van de markt vertegenwoordigen.
Opvallende vaststelling: Oost-Vlaanderen – met een totaal van 4.187 inschrijvingen – onttroonde in december Antwerpen (4.103 stuks) traditioneel de meest populaire provincie. Ook Vlaams-Brabant (3.758 ex., +47%) zit net als Limburg (2.842 ex., +45%) en West-Vlaanderen (1.849 ex., +30 %) duidelijk in de lift.
Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speed pedelecs in Brussel en Wallonië een randverschijnsel in vergelijking met Vlaanderen.
Het voorbije jaar waren de resultaten aan Waalse kant evenwel unaniem positief: Luik (+45%), Henegouwen (+43%) en Namen (+43%) groeien fors. Waals-Brabant heeft het moeilijker (+13%), terwijl in de provincie Luxemburg de speed pedelec een zeldzame verschijning blijft met slechts 32 exemplaren over het voorbije jaar. De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen - relatief laag waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest schreef de voorbije jaar 360 nieuwe speed pedelecs in, een mooie groei met +36%. Toch merken we dat de hogesnelheidsfiets minder troeven heeft in een erg verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps in de Brusselse regio.
Inschrijvingen speed pedelecs per provincie (cumul 2022)
Cijfers tweedehandse speed pedelecs
Sinds de eerste verschijning van de speed pedelecs in 2015 wordt het totale park geschat op meer dan 50.000 eenheden. Leasefietsen worden na een aantal jaren vervangen en komen opnieuw op de markt als tweedehands. Uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun speed pedelec graag inruilen voor een moderner exemplaar.
We merken dus de ontwikkeling en sterke groei van een tweedehandsmarkt. Tijdens de maand december werden 337 tweedehandse speed pedelecs opnieuw ingeschreven, een stijging met +34,3 % . Het voorbije jaar 2022 vonden 5.671 speed pedelecs een nieuwe eigenaar. Een groei van maar liefst +87,8% met vorig jaar (3.020 stuks) en bijna 4,5 keer meer (+443,2%) vergeleken met 2020 (1.044 stuks).
Nieuw en tweedehands samen bedraagt de totale markt anno 2022 dus 23.263 ingeschreven pedelecs.
Met de X-Cursion Van 500 LT en de 500 MQ lanceert Weinsberg voor de eerste maal een zwerfauto op een VW T 6.1
Weinsberg biedt met de VW T 6.1 een moderne comfortabele zwerfauto aan met de kenmerken van een personenwagen. Met zijn 5,88 m lengte en een interieur van 2 m breed is de X-Cursion een volwaardige halfintegrale wagen.
Bekijken we de X-Cursion van 500LT. Vooraan biedt hij plaats aan zes personen om gezellig rond de tafel te zitten. Van de zitgroep kan men voor de nacht een twee persoonsbed maken. Boven de stuurcabine, het is wel een optie, is nog een hefbed voor 2 personen. Slapen en zitten is voor vier personen geen probleem de woonruimte het is echter wel een beetje benepen. Achter de zitgroep zien we de keuken met 2 kookvuren en spoelbak, onderaan zijn 3 laden met donkere fronten, de 90 l compressor koelkast is gedeeltelijk verborgen achter een houten paneel en neemt het ander deel van de keukenblok in beslag. Het kleine keuken gerief kan in de bovenkasten met vlakke witte deuren. Aan de anderen kant van de midden gang heeft Weinsberg het sanitair met geïntegreerde douche geïnstalleerd. Om te douchen schwenkt men het wastafeltje over de wc. De deur bevindt achteraan en er blijft nog een bergvak over van 0,6 x 0,9 m.
Het broeder model de X-Cursion Van 500 MQ met tafel aan de wand heeft een in de hoogte verstelbare douche. Wil men geen douche nemen laat men het dak van de douche cabine zakken zodat het dubbelbed boven de garage en over de douche ligt. De wc kan men blijven gebruiken. Het meubilair in houtdecor is stevig en keurig afgewerkt.
Beide X Cursions zijn ook in Pepper editie te bekomen.
Adria, bekent voor zijn gezinsvriendelijke kampeerauto’s knapt zijn alkoofmodel op voor 2023. De fabrikant uit het verre Novo Mesto in Slovenië heeft zijn alkoofmodellen optisch maar ook omvangrijk bewerkt.
Zo fabriceert de constructeur voor het seizoen 2023 een 13 cm hoge, geïsoleerde een verwarmde dubbele bodem waarin buiten de techniek ook een 115 l verswatertank vorstvrij geborgen ligt. In de dubbele bodem is, logisch, meer bergruimte bovendien is de vloer van het interieur volledig vlak. De iets bredere buiten deur kreeg een verbeterd slotsysteem.
Voor het interieur bedacht men bij Adria een nieuw meubilair. Bij het ontwerp Axess noemt het nieuwe decor Natural. De bovenkastdeuren kregen een houtdecor uitzicht. Bij de luxueuzere variante Plus noemt de binneninrichting Alpine White. In die uitvoering zijn de bovenkastdeuren wit.
De drie types zijn gebouwd op een Fiat Ducato met een 140 pk turbo diesel motor. Voor bepaalde types heeft men een Citroën Jumper basisvoertuig gebruikt. Met het uitrustingsniveau van Axess en Plus zijn op Citroën Jumper te bekomen.
De 7,39 m lange Adria Coral XL Plus 660 SL biedt twee 2,01 x 0,8 m grote enkele bedden aan. Twee andere zwerfauto’s hebben een 2,0 x 1,4 m groot alkoofbed dat men gedeeltelijk kan omhoog klappen om gemakkelijker van en naar de stuurcabine te gaan. De keuken in een min of meer L-vorm heeft 6 laden met witte fronten. Net onder het aanrecht met 3 kookvuren is een band in houtdecor. De 142 l koelkast met donkere deuren staat naast de keuken. Er tegenover heeft men het sanitair met douche geplaatst.
Donkere kussens en hier en daar een donkere wand vormen een aangenaam contrast met het in houtdecor uitgevoerd meubilair. Van de zitgroep met twee zitbanken kan men voor de nacht een bed maken. De zwerfauto is zodanig uitgerust dat hij zes volwaardige slaapplaatsen aanbiedt. Het koetswerk is keurig afgewerkt en degelijk met de stuurcabine verbonden. Twee vensters en het dakluik vallen op in de grote alkoof. Achteraan is een redelijk grote garage, de decortekeningen geven hen een wat sportief uiterlijk.
Met deze nieuwe Tourer CUV gaat Knaus andere wegen op. De Urban Class is min of meer een mengsel van een halfingrale en een camperbus.
De ontwerpers van Knaus hebben de koppen bij elkaar gestoken en hebben met de Tourer CUV toch iets nieuws op wielen gezet. De fabrikant uit Jandelsbrunn in de omgeving van Passau brengt een smalle halfintegraal op een VW 6,1 met elektrisch bediend hefdak in beeld. Een dagelijkse auto of een tweede wagen of een zwerfauto het is allemaal in deze nieuweling te vinden. Het opvallende aan deze wagen is het hefdak. In plaats dat het zoals de bekende daken schuin omhoog gaat, klimt hier het dak bijna horizontaal omhoog. Zijn vorm is zodanig uitgekiend dat de 5,90 m lange Tourer een prima aërodynamisch model heeft en spaarzaam omgaat met de brandstof. Als het dak omlaag is meet de zwerfauto 2.13 m hoog.
Voor het interieur heeft Knaus een mooie inrichting gezorgd. Comfort stond hoog op het ontwerp en vele praktische details werden er in verwerkt.
Opvallend is het mobiel interieur, bijzonder de variabele constructie van sanitair en bed. Volgens de fabrikant is er overal een stahoogte van minstens 1,90 m. de multi funktionaire inrichting van de Tourer CUV 500 MQ heeft een halfdinette vooraan met draaiende cabine zetels, een redelijk grote rechte keuken en achterin een hoog geplaatst dwarsbed, daaronder is zelfs een garage. Het dak van de douche kan men elektrisch bediend laten zakken. In de onderste stand is het bovenste deel van de bed constructie achterin en het twee persoonsbed volledig bruikbaar.
Na het Ducato model Free 540 brengt Hymer de Free S 600 op MB Sprinter als extra Blue Evolution.
Een opvallende blauwe lakering als merkteken voor de Free 540 op Fiat Ducato heeft Hymer als bijzonder model al een hele tijd in zijn gamma. Nu heeft de fabrikant uit Bad Waldsee in Oberschwaben een passend model op Mercedes-Benz ontwikkeld. De Free S Blue Evolution gebruikt Hymers bekende rond de 6 m lange Free S 600 op Sprinter met voorwielaandrijving. Mercedes met de blauwe lakering wordt Capriblau genoemd. Samen met de zwarte toebehoren zoals de velgen en het hefdak eveneens de zwarte decorlijnen die hem een dynamisch sportief uiterlijk geven tussen de camperbussen. Om en rond de 78.000 euro kostende speciaal model zoals bij de Blue Evolution op Fiat Ducato bekomt men een omvangrijke comfort en technische uitvoering. Daarbij hoort een 170 Pk dieselmotor, een negen gang automaat, snelheidsregelaar, multimedia systeem, achteruit rij camera, navigatie systeem met 10,25 duim scherm om maar enkele te vernoemen. We vergeten ook niet de luifel en de geïsoleerde verswatertank te vermelden.
De Italiaanse fabrikant installeert al enkele jaren zijzitbanken in zijn kampeerauto’s. Voor volgend jaar komt hij uit met een variant een L zitgroep.
De nieuwe Kea indeling die als integrale I 85 en als halfintegrale P 85 aankomen, zullen zich tot zwervers richten die graag samen in een ronde zitten. Want na de grote L zitbank en de gedraaide cabinezetels vervolledigt nog een brede zijzit het geheel in de net geen 7,5 m lange kampeerauto. Vijf zwervers kunnen zich comfortabel nestelen langs de verstelbare tafel.
De I 85 en de P 85 vormen daarmee een uitzondering in het modelgamma van Mobilvetta. Alle andere indelingen hebben vooraan lange sofa’s. de keuze is nu aan de klant. In het andere deel van het interieur volgt Mobilvetta bij deze indeling het bekende stramien. Achter de L zitbank volgt met een beetje goede wil en wat fantasie een L keuken. Zij beschikt over 3 kookvuren, onderaan enkele laden, een kruidenrekje is eveneens voorzien. De absorptie koelkast staat tegenover de buitendeur. Zoals in de meest vergelijkbare 7,5 m lange kampeerauto’s is de sanitaire afdeling het volgende deel van het interieur. We zien er de wc, het mooie wastafeltje en een douche met wandpanelen in edel hout decor. Mobilvetta biedt het aan als jachtstijl.
Veel aandacht hebben de ontwerpers van het Trigano concern besteed aan de slaapkamer achterin. Blikvanger is de wand aan het hoofdeinde van de bedden met gestikt leder en onrechtstreekse verlichting, afgewisseld met edel hout decor. Twee zwervers kunnen zich comfortabel neervlijen in de 2 m lange enkele bedden. Boven het voeteinde van het rechter enkel bed is de kleerkast. Zoals in de meeste kampeerauto’s kan men afzonderlijke kussens tussen de matrassen leggen en bekomt men een breed bed. Onder de bedden is de garage waarin veilig voor vorst, regen, sneeuw en lange vingers fietsen en andere bagage kan worden geborgen. Voldoende ankerpunten om de lading te zekeren zijn voorzien.
In de woonruimte zijn de meubelwanden in natuurhout decor, gepaard met 2 kleurige licht houten voorfronten is het een lust om naar te kijken. Het geeft ook een aangenaam gevoel als men in de wagen vertoefd. Door deze kleur combinatie zien we ook in de opmaak de genaaide kussens. Deze uitvoering is een kwestie van smaak.
In de zijzit van de zitgroep naast de buitendeur hebben de elektriekers hun hele elektrische installatie plus de zekeringkast kunnen installeren. Netjes uitgevoerd en redelijk goed bereikbaar.
Voor we de Kea I 85 achter laten bekijken we nog even het mooi en keurig afgewerkt koetswerk. Zijn wit, blauw en zwart afwisselende kleuren geven hem een chic uiterlijk. Het puntig naar achter uitlopend donker decor paneel doet er een snufje sportief uitzicht bij.
Technische gegevens
Basisvoertuig Fiat Ducato met verlaagd chassis
Motor: Multijet 140 pk
MTM: 3.500 kg
Laadvermogen: 422 kg (afhankelijke van de toebehoren)
Fiets- en wandeltochten als trefpunt voor de industrie
Spannend programma voor vakbezoekers op de actieve vakantiebeurs als onderdeel van de CMT 2023 in Stuttgart
Informeren, inspireren en netwerken: de actieve vakantiebeurs voor fiets- en wandeltochten brengt de industrie samen in Stuttgart als onderdeel van in totaal vijf vakfora, lezingen en netwerkevenementen. Van 13 tot 17 januari 2023 presenteren en bespreken experts actuele onderwerpen in de outdoor reisindustrie - alles over wandelen en fietsen. Het spectrum reikt van digitalisering in het fietstoerisme tot wandelinfrastructuur en fietsontwerp tot financieringstips en financieringsmogelijkheden. Het motto is: schrijf je nu in en verzeker je tijdig van een plek.
Trends, ontwikkelingen en digitalisering: RadRunde als beursopwarmertje
Het B2B-programma trapt af met de vijfde editie van het congres fietstoerisme op vrijdag 13 januari vanaf 13.00 uur in het West Congress. Het begint met een bijeenkomst, een groet van Kristine Simonis, ADFC Baden-Württemberg regionaal bestuurslid, en de keynote speech over zakelijke kansen voor Duitse bestemmingen van Jill Warren, Managing Director van de European Cyclists' Association. Daarna zullen Sabine Schulze, Managing Director van ADFC Bett+Bike Service GmbH, en GPS-expert Thomas Froitzheim van Naviso Outdoornavigation onder meer ingaan op de manier waarop tourgegevens de kwaliteit ervan kunnen controleren en de nodige kwaliteitscriteria presenteren. Omdat het aanbod van digitale tours voortdurend toeneemt en het onmogelijk is om toerisme zonder hen voor te stellen. Aan het einde zijn er twee parallelle forums over de thema's "Kleine heuvels - grote avonturen: waarom de Kraichgau-Stromberg op de gravelbike vertrouwt" en "Succesvolle recepten in het fietstoerisme" om uit te kiezen. Deelname aan de RadRunde is gratis. Geïnteresseerden kunnen zich hier inschrijven.
Königswinterer Kreis voor het eerst aanwezig in Stuttgart
Nadat de Königswinterer Kreis - een forum van beproefde wandelexperts uit heel Duitsland - jarenlang zijn vakconferentie in Düsseldorf hield, zal het in 2023 voor het eerst deelnemen in Stuttgart. Onder de titel "Vrijwillig of verplicht: Financiering van de wandelinfrastructuur" wordt op zaterdag 14 januari van 14.00 tot 16.00 uur in het West Congress met boeiende bijdragen en oplossingen het onderhoud van de wandelinfrastructuur besproken. Gezien de verschillende benaderingen en financiële uitgangspunten in de gemeenten is dit een explosief onderwerp in heel Duitsland en een reden te meer om voorbeelden uit andere landen te gebruiken. Na het forum zijn de sprekers beschikbaar voor gezamenlijke discussie met het publiek. Vakbezoekers kunnen zich hier tot 4 januari aanmelden.
Nieuw Mobility Design Congress - Duurzaam design voor fietsen en wielrenners
Functionaliteit ontmoet design: de thema's tweewielers, duurzaamheid en mobiliteit zijn niet meer weg te denken uit de wereld van vandaag. Voor fietsers spelen echter niet alleen technische, maar ook designaspecten een belangrijke rol. Precies over deze aspecten gaat het New Mobility Design Congress op maandag 16 januari van 9.00 tot 14.00 uur in het West Congress in. Het congres, georganiseerd door de Wirtschaftsförderung Region Stuttgart GmbH, brengt ontwerpers samen met mobiele industrieën. De focus ligt op fietsdesign in de breedste zin van het woord. Nadat alle sprekers zijn ingeleid door Éva Ádám, fietscommissaris van de deelstaathoofdstad Stuttgart, gaan de lezingen bijvoorbeeld in op de vraag hoe het ontwerp van tweewielers zich in de loop van de tijd heeft ontwikkeld en zich in de toekomst zal ontwikkelen, of op infrastructuur - zoals fietspaden of parkeervoorzieningen - en met innovatieve productieprocessen of nieuwe materialen in kleding. Daarbij worden fundamentele en actuele vragen aan de orde gesteld: Hoe kunnen paden worden aangelegd om recht te doen aan alle verkeersdeelnemers? Hoe kan de stadsontwikkeling de fiets integreren en welke rol spelen ontwerpers hierin? Schrijf je vóór 12 januari in – ga hier.
Door de bomen het bos niet meer zien: keyword bezoekersbeheer
Op de ProCycle Outdoortreff, een vakbeurs voor fiets- en wandelspecialisten, op maandag 16 januari van 14.00 tot 18.00 uur in Congress West, staat bewegwijzering en mogelijke financiering voor fiets- en wandelroutenetwerken centraal.