Inhoud blog
  • Duitsland
  • Verkeersongevallen
  • Op reis
  • De nieuwe Diamant van Fendt
  • Een voledig nieuwe sport bij Knaus
  • Malibu unieke prestaties met zijn 4x4
  • Bij duisternis lichte kleren dragen.
  • Winterbanden voor de winter
  • In de sneeuw
  • Opgepast met winterbanden
  • Achteruit kijken is noodzakelijk
  • Brommobielers opgepast
  • Inschrijvingen kampeerauto's
  • Open deurdag Bij Nismann-Bischoff
  • Het loont om eens naar de top te rijden
  • Nieuwe Carthago's voor 2025
  • Een stevige brug
  • Hobby met rolstoel
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    03-01-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dor hout
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    03-01-2023 om 19:57 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weinsberg op een VW T6,1

    Weinsberg X-Cursion Van 500 LT

    Met de X-Cursion Van 500 LT en de 500 MQ lanceert Weinsberg voor de eerste maal een zwerfauto op een VW T 6.1

    Weinsberg biedt met de VW T 6.1 een moderne comfortabele zwerfauto aan met de kenmerken van een personenwagen. Met zijn 5,88 m lengte en een interieur van 2 m breed is de X-Cursion een volwaardige halfintegrale wagen.

    Bekijken we de X-Cursion van 500LT. Vooraan biedt hij plaats aan zes personen om gezellig rond de tafel te zitten. Van de zitgroep kan men voor de nacht een twee persoonsbed maken. Boven de stuurcabine, het is wel een optie, is nog een hefbed voor 2 personen. Slapen en zitten is voor vier personen geen probleem de woonruimte het is echter wel een beetje benepen. Achter de zitgroep zien we de keuken met 2 kookvuren en spoelbak, onderaan zijn 3 laden met donkere fronten, de 90 l compressor koelkast is gedeeltelijk verborgen achter een houten paneel en neemt het ander deel van de keukenblok in beslag. Het kleine keuken gerief kan in de bovenkasten met vlakke witte deuren. Aan de anderen kant van de midden gang heeft Weinsberg het sanitair met geïntegreerde douche geïnstalleerd. Om te douchen schwenkt men het wastafeltje over de wc. De deur bevindt achteraan en er blijft nog een bergvak over van 0,6 x 0,9 m.

    Het broeder model de X-Cursion Van 500 MQ met tafel aan de wand heeft een in de hoogte verstelbare douche. Wil men geen douche nemen laat men het dak van de douche cabine zakken zodat het dubbelbed boven de garage en over de douche ligt. De wc kan men blijven gebruiken. Het meubilair in houtdecor is stevig en keurig afgewerkt.

    Beide X Cursions zijn ook in Pepper editie te bekomen.

    Meer informatie www.weinsberg.com







    03-01-2023 om 19:53 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sneeuwlandschap met riviertje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    03-01-2023 om 19:45 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-01-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Adria verbetert zijn alkoof modellen

     Adria Coral XL Plus 660 SL

    Adria, bekent voor zijn gezinsvriendelijke kampeerauto’s knapt zijn alkoofmodel op voor 2023. De fabrikant uit het verre Novo Mesto in Slovenië heeft zijn alkoofmodellen optisch maar ook omvangrijk bewerkt.

    Zo fabriceert de constructeur voor het seizoen 2023 een 13 cm hoge, geïsoleerde een verwarmde dubbele bodem waarin buiten de techniek ook een 115 l verswatertank vorstvrij geborgen ligt. In de dubbele bodem is, logisch, meer bergruimte bovendien is de vloer van het interieur volledig vlak. De iets bredere buiten deur kreeg een verbeterd slotsysteem.

    Voor het interieur bedacht men bij Adria een nieuw meubilair. Bij het ontwerp Axess noemt het nieuwe decor Natural. De bovenkastdeuren kregen een houtdecor uitzicht. Bij de luxueuzere variante Plus noemt de binneninrichting Alpine White. In die uitvoering zijn de bovenkastdeuren wit.

    De drie types zijn gebouwd op een Fiat Ducato met een 140 pk turbo diesel motor. Voor bepaalde types heeft men een Citroën Jumper basisvoertuig gebruikt. Met het uitrustingsniveau van Axess en Plus zijn op Citroën Jumper te bekomen.

     De 7,39 m lange Adria Coral XL Plus 660 SL biedt twee 2,01 x 0,8 m grote enkele bedden aan. Twee andere zwerfauto’s hebben een 2,0 x 1,4 m groot alkoofbed dat men gedeeltelijk kan omhoog klappen om gemakkelijker van en naar de stuurcabine te gaan. De keuken in een min of meer L-vorm heeft 6 laden met witte fronten. Net onder het aanrecht met 3 kookvuren is een band in houtdecor. De 142 l koelkast met donkere deuren staat naast de keuken. Er tegenover heeft men het sanitair met douche geplaatst.

     Donkere kussens en hier en daar een donkere wand vormen een aangenaam contrast met het in houtdecor uitgevoerd meubilair. Van de zitgroep met twee zitbanken kan men voor de nacht een bed maken. De zwerfauto is zodanig uitgerust dat hij zes volwaardige slaapplaatsen aanbiedt. Het koetswerk is keurig afgewerkt en degelijk met de stuurcabine verbonden. Twee vensters en het dakluik vallen op in de grote alkoof. Achteraan is een redelijk grote garage, de decortekeningen geven hen een wat sportief uiterlijk.

    Technische gegevens

    Basisvoertuig: Fiat Ducato

    Motor 140 pk turbo diesel.

    MTM  3.500 kg optie 4.400 kg

    L X B X H  7.39 x 2.3 x 3.09 m

    Prijzen. Ongeveer vanaf 77.000 euro.

    01-01-2023 om 16:40 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winterlandschap
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    01-01-2023 om 16:35 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-12-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Echt iets nieuws bij Knaus

    Knaus Tourer CUV

    Met deze nieuwe Tourer CUV gaat Knaus andere wegen op. De Urban  Class is min of meer een mengsel van een halfingrale  en een camperbus.

    De ontwerpers van Knaus hebben de koppen bij elkaar gestoken en hebben met de Tourer CUV toch iets nieuws op wielen gezet. De fabrikant uit Jandelsbrunn in de omgeving van Passau brengt een smalle halfintegraal op een VW 6,1 met elektrisch bediend hefdak in beeld. Een dagelijkse auto of een tweede wagen of een zwerfauto het is allemaal in deze nieuweling te vinden. Het opvallende aan deze wagen is het hefdak. In plaats dat het zoals de bekende daken schuin omhoog gaat, klimt hier het dak bijna horizontaal omhoog. Zijn vorm is zodanig uitgekiend dat de 5,90 m lange Tourer een prima aërodynamisch model heeft en spaarzaam omgaat met de brandstof. Als het dak omlaag is meet de zwerfauto 2.13 m hoog.

     Voor het interieur heeft Knaus een mooie inrichting gezorgd. Comfort stond hoog op het ontwerp en vele praktische details werden er in verwerkt.

    Opvallend is het mobiel interieur, bijzonder de variabele constructie  van sanitair en bed. Volgens de fabrikant is er overal een stahoogte van minstens 1,90 m. de multi  funktionaire inrichting van de Tourer CUV 500 MQ heeft een halfdinette vooraan met draaiende cabine zetels, een redelijk grote rechte keuken en achterin een hoog geplaatst dwarsbed, daaronder is zelfs een garage. Het dak van de douche kan men elektrisch bediend laten zakken. In de onderste stand is het bovenste deel van de bed constructie achterin en het twee persoonsbed volledig bruikbaar.

    Meer info www.knaus.com

     

     

    29-12-2022 om 15:54 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-12-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw bij Hymer

    Hymer

    Free S Blue Evolution.

     Na het Ducato model Free 540 brengt Hymer de Free S 600 op MB Sprinter als extra Blue Evolution.

    Een opvallende blauwe lakering als merkteken voor de Free 540 op Fiat Ducato heeft Hymer als bijzonder model al een hele tijd in zijn gamma. Nu heeft de fabrikant uit Bad Waldsee in Oberschwaben een passend model op Mercedes-Benz ontwikkeld. De Free S Blue Evolution gebruikt Hymers bekende rond de 6 m lange Free S 600 op Sprinter met voorwielaandrijving. Mercedes met de blauwe lakering wordt Capriblau genoemd. Samen met de zwarte toebehoren zoals de velgen en het hefdak eveneens  de zwarte decorlijnen die hem een dynamisch sportief uiterlijk geven tussen de camperbussen. Om en rond de 78.000 euro kostende speciaal model zoals bij de Blue Evolution op Fiat Ducato bekomt men een omvangrijke comfort en technische uitvoering. Daarbij hoort een 170 Pk dieselmotor, een negen gang automaat, snelheidsregelaar, multimedia systeem, achteruit rij camera, navigatie systeem met 10,25 duim scherm om maar enkele te vernoemen. We vergeten ook niet de luifel en de geïsoleerde verswatertank te vermelden.

    Technische gegevens

    Basisvoertuig: Mercedes-Benz-Sprinter 317 CDI 70 Pk

    Afmetingen L X B X H:  5,93 x 2,06 x 2,87 m

    MTM: 3.500 kg

    Meer info  www.hymer.com









    25-12-2022 om 21:06 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winter
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    25-12-2022 om 20:52 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-12-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Nieuwe Mobilvetta's Kea I85 en P85

    Mobilvetta KEA I85

    De Italiaanse fabrikant installeert al enkele jaren zijzitbanken in zijn kampeerauto’s. Voor volgend jaar komt hij uit met een variant een L zitgroep.

    De nieuwe Kea indeling die als integrale I 85 en als halfintegrale P 85 aankomen, zullen zich tot zwervers richten die graag samen in een ronde zitten. Want na de grote L zitbank en de gedraaide cabinezetels vervolledigt nog een brede zijzit het geheel in de net geen 7,5 m lange kampeerauto. Vijf zwervers kunnen zich comfortabel nestelen langs de verstelbare tafel.

    De I 85 en de P 85 vormen daarmee een uitzondering in het modelgamma van Mobilvetta. Alle andere indelingen hebben vooraan lange sofa’s. de keuze is nu aan de klant. In het andere deel van het interieur volgt Mobilvetta bij deze indeling het bekende stramien. Achter de L zitbank volgt met een beetje goede wil en wat fantasie een L keuken. Zij beschikt over 3 kookvuren, onderaan enkele laden, een kruidenrekje is eveneens voorzien. De absorptie koelkast staat tegenover de buitendeur. Zoals in de meest vergelijkbare 7,5 m lange kampeerauto’s is de sanitaire afdeling het volgende deel van het interieur. We zien er de wc, het mooie wastafeltje en een douche met wandpanelen in edel hout decor. Mobilvetta biedt het aan als jachtstijl.

    Veel aandacht hebben de ontwerpers van het Trigano concern besteed aan de slaapkamer achterin. Blikvanger is de wand aan het hoofdeinde van de bedden met gestikt leder en onrechtstreekse verlichting, afgewisseld met edel hout decor. Twee zwervers kunnen zich comfortabel neervlijen in de 2 m lange enkele bedden. Boven het voeteinde van het rechter enkel bed is de kleerkast. Zoals in de meeste kampeerauto’s kan men afzonderlijke kussens tussen de matrassen leggen en bekomt men een breed bed. Onder de bedden is de garage waarin veilig voor vorst, regen, sneeuw en lange vingers fietsen en andere bagage kan worden geborgen. Voldoende ankerpunten om de lading te zekeren zijn voorzien.

    In de woonruimte zijn de meubelwanden in natuurhout decor, gepaard met 2 kleurige licht houten voorfronten is het een lust om naar te kijken. Het geeft ook een aangenaam gevoel als men in de wagen vertoefd.  Door deze kleur combinatie zien we ook in de opmaak de genaaide kussens. Deze uitvoering is een kwestie van smaak.

    In de zijzit van de zitgroep naast de buitendeur hebben de elektriekers hun hele elektrische installatie plus de zekeringkast kunnen installeren. Netjes uitgevoerd en redelijk goed bereikbaar.

    Voor we de Kea I 85 achter laten bekijken we nog even het mooi en keurig afgewerkt koetswerk. Zijn wit, blauw en zwart afwisselende kleuren geven hem een chic uiterlijk. Het puntig naar achter uitlopend donker decor paneel doet er een snufje sportief uitzicht bij.

    Technische gegevens

    Basisvoertuig Fiat Ducato met verlaagd chassis

    Motor: Multijet 140 pk

    MTM: 3.500 kg

    Laadvermogen: 422 kg (afhankelijke van de                                                                                       toebehoren)

    Afmetingen L X B X H  7,47 x 2,35 x 2,95 m

    Koelkast: 145 l

    Verwarming: Truma CPlus  6000 watt

    www.mobilvetta.it

    22-12-2022 om 15:49 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In de sneeuw
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    22-12-2022 om 15:36 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-12-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietsen en wandelen

    Fiets- en wandeltochten als trefpunt voor de industrie

    Spannend programma voor vakbezoekers op de actieve vakantiebeurs als onderdeel van de CMT 2023 in Stuttgart

    Informeren, inspireren en netwerken: de actieve vakantiebeurs voor fiets- en wandeltochten brengt de industrie samen in Stuttgart als onderdeel van in totaal vijf vakfora, lezingen en netwerkevenementen. Van 13 tot 17 januari 2023 presenteren en bespreken experts actuele onderwerpen in de outdoor reisindustrie - alles over wandelen en fietsen. Het spectrum reikt van digitalisering in het fietstoerisme tot wandelinfrastructuur en fietsontwerp tot financieringstips en financieringsmogelijkheden. Het motto is: schrijf je nu in en verzeker je tijdig van een plek.

    Trends, ontwikkelingen en digitalisering: RadRunde als beursopwarmertje

    Het B2B-programma trapt af met de vijfde editie van het congres fietstoerisme op vrijdag 13 januari vanaf 13.00 uur in het West Congress. Het begint met een bijeenkomst, een groet van Kristine Simonis, ADFC Baden-Württemberg regionaal bestuurslid, en de keynote speech over zakelijke kansen voor Duitse bestemmingen van Jill Warren, Managing Director van de European Cyclists' Association. Daarna zullen Sabine Schulze, Managing Director van ADFC Bett+Bike Service GmbH, en GPS-expert Thomas Froitzheim van Naviso Outdoornavigation onder meer ingaan op de manier waarop tourgegevens de kwaliteit ervan kunnen controleren en de nodige kwaliteitscriteria presenteren. Omdat het aanbod van digitale tours voortdurend toeneemt en het onmogelijk is om toerisme zonder hen voor te stellen. Aan het einde zijn er twee parallelle forums over de thema's "Kleine heuvels - grote avonturen: waarom de Kraichgau-Stromberg op de gravelbike vertrouwt" en "Succesvolle recepten in het fietstoerisme" om uit te kiezen. Deelname aan de RadRunde is gratis. Geïnteresseerden kunnen zich hier inschrijven.

    Königswinterer Kreis voor het eerst aanwezig in Stuttgart

    Nadat de Königswinterer Kreis - een forum van beproefde wandelexperts uit heel Duitsland - jarenlang zijn vakconferentie in Düsseldorf hield, zal het in 2023 voor het eerst deelnemen in Stuttgart. Onder de titel "Vrijwillig of verplicht: Financiering van de wandelinfrastructuur" wordt op zaterdag 14 januari van 14.00 tot 16.00 uur in het West Congress met boeiende bijdragen en oplossingen het onderhoud van de wandelinfrastructuur besproken. Gezien de verschillende benaderingen en financiële uitgangspunten in de gemeenten is dit een explosief onderwerp in heel Duitsland en een reden te meer om voorbeelden uit andere landen te gebruiken. Na het forum zijn de sprekers beschikbaar voor gezamenlijke discussie met het publiek. Vakbezoekers kunnen zich hier tot 4 januari aanmelden.

    Nieuw Mobility Design Congress - Duurzaam design voor fietsen en wielrenners

    Functionaliteit ontmoet design: de thema's tweewielers, duurzaamheid en mobiliteit zijn niet meer weg te denken uit de wereld van vandaag. Voor fietsers spelen echter niet alleen technische, maar ook designaspecten een belangrijke rol. Precies over deze aspecten gaat het New Mobility Design Congress op maandag 16 januari van 9.00 tot 14.00 uur in het West Congress in. Het congres, georganiseerd door de Wirtschaftsförderung Region Stuttgart GmbH, brengt ontwerpers samen met mobiele industrieën. De focus ligt op fietsdesign in de breedste zin van het woord. Nadat alle sprekers zijn ingeleid door Éva Ádám, fietscommissaris van de deelstaathoofdstad Stuttgart, gaan de lezingen bijvoorbeeld in op de vraag hoe het ontwerp van tweewielers zich in de loop van de tijd heeft ontwikkeld en zich in de toekomst zal ontwikkelen, of op infrastructuur - zoals fietspaden of parkeervoorzieningen - en met innovatieve productieprocessen of nieuwe materialen in kleding. Daarbij worden fundamentele en actuele vragen aan de orde gesteld: Hoe kunnen paden worden aangelegd om recht te doen aan alle verkeersdeelnemers? Hoe kan de stadsontwikkeling de fiets integreren en welke rol spelen ontwerpers hierin? Schrijf je vóór 12 januari in – ga hier.

    Door de bomen het bos niet meer zien: keyword bezoekersbeheer

    Op de ProCycle Outdoortreff, een vakbeurs voor fiets- en wandelspecialisten, op maandag 16 januari van 14.00 tot 18.00 uur in Congress West, staat bewegwijzering en mogelijke financiering voor fiets- en wandelroutenetwerken centraal.

    21-12-2022 om 20:36 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietsen in de winter
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    21-12-2022 om 20:34 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-12-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De nieuwe Flair is aangekomen

    Niesman+Bischoff  Flair 920 volledige nieuw.

    Niesmann+Bischoff vernieuwd zijn  Flair het vlaggenschip van het gamma. Voor de Liner hebben de ontwerpers nog eens gaan kijken naar de succes volle iSmove en brachten met wat aanpassingen veel over naar de nieuwe Flair.

    Men kan een heel pak opties laten uitvoeren zodat de klant bijna een eigen pronkstuk kan bekomen. Voorlopig houdt de fabrikant uit Polch het nog bij twee indelingen, de Flair 887, de Flair 880 en de 9,27 lange Flair 920 ze zijn op het Iveco Daily C 18 met een MTM van 7,5 ton gebouwd. Daarmee liggen de keuze mogelijkheden in de details.

    Interieur

    Het nieuwe interieur ontwerp onderscheid zich zeer opvallend van de gevestigde concurrenten. Niesmann+Bischoff beschrijft de nieuwe stijl helder, tijdloos en puristisch. Inderdaad werkt de Flair bij het betreden meer als een moderne loft dan als een kampeerauto. Daarbij dragen de bijzondere materialen zoals viltbekleding tegen de wanden. Schuifdeuren in rookglas en kastdeuren zonder handgrepen, men heeft zelfs echt fineer hout aangewend.

    Dat herinnert allemaal aan de kleinere voor twee jaar gepresenteerde iSmove. Het meer als 9 m lang indrukwekkend interieur wekt door zijn open infrastructuur van voor tot aan het helemaal achterin staande bed zeer ruimtelijk. Bovenkasten in de stuurcabine zijn niet volledig rondom uitgewerkt maar in L vorm gehouden wat ook nog bijdraagt in het ruimtelijk effect. De koelkast aan de rechterzijde van het interieur geïntegreerd voegt zich naadloos in het meubilair. Naar keuze kan men hier extra kleren of linnenkast laten inbouwen. De koelkast verandert dan of extra als compressor- lade koelkast in de keukenblok. Noch een bijkomend koelvak laat zich in de commode  naast de buitendeur integreren. Afwasmachine, bakoven of microgolfhoven kan op vraag en de technische mogelijkheden ergens worden ingebouwd.

    Van zijn broer de iSmove neemt Flair enkele vernuftige details zoals de 90° graden draaibare zitbank en de flexibel  verschuifbare tafel over. Toch iets nieuws van de fabrikant uit Polch nabij Koblenz is de dubbele bodem waar de vers watertank zomaar eventjes 370 l inhoud heeft en de wc tank met een inhoud van 200 l en tot zes 100 Ah Lithium batterijen in de dubbele bodem. Dat maakt de Flair 920 genoeg autark om een vakantie door te brengen in “niemands land”. Alle veiligheidsapparatuur is natuurlijk aan boord.

    Technische gegevens.

    Basisvoertuig. Iveco Daily 70 C 18

    Motor Turbo diesel 180 pk

    MTM 7.490 kg.

    L X B X H   9,27 x 2,42 x 3,34 m.

    Twee basisvoertuigen 880 en 920.

    Prijzen beginnen rond de 220.000 euro

    Info www.niesmann-bischoff.com

         www.vanomobil.be



    18-12-2022 om 17:29 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    18-12-2022 om 17:19 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-12-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een nieuwe integraal bij Frankia

    Frankia Neo MI7 BD

    De fabrikant uit Oberfranken stelt de halfintegrale Neo model 2023 even terzijde ten voordele van de nieuwe integrale. Ook hij is gebouwd op de basis van een Mercedes-benz-Sprinter en dank zij een aantal vernuftige ideeën blijft hij binnen de 3,5 ton.

    Hoewel het bestuur van Frankia meer liefde heeft voor grote integrale en alkoofmodellen wordt het 3,5 ton gamma belangrijker. De intussen al enige jaren in productie opgenomen halfintegrale Neo ook op Mercedes –Benz-Sprinter maakt hij intussen meer als 20% van de jaarproductie uit van Frankia. Voor het nieuwe modeljaar 2023 presenteert Frankia een nieuwe integrale Neo. Zoals voor halfintegrale is de nieuwe MI7 expliciet  voor het aanvullen van het 3,5 ton gamma. Zo laat hij zich ook besturen door eigenaars van een B rijbewijs. Rijklaar zou hij 3.070 kg wegen vertelde de fabrikant, natuurlijk zonder mogelijke opties en een verswatertank met slechts 20 l in de tank. Nochtans voor een integrale en een Mercedes met Frankia kwaliteit is dat geen slecht resultaat.

     Om dit doel te kunnen bereiken hebben de ontwerpers een paar slimme ideeën uitgewerkt. Zo lieten ze chauffeursdeur weg. Dat spaart niet alleen gewicht het verbeterd de isolatie en zo kon men enkele koude bruggen vermijden. Bovendien heeft men een beetje meer bergvakken. Sommige chauffeurs zullen het ontbreken van de deur aan hun kant onwennig vinden, maar zo langzaam wendt het om langs de opbouwdeur in en uit de wagen te stappen. Standaard geen hefbed boven de stuurcabine meer, weglaten vond men in Oberfranken geen slecht idee want hoeveel maal wordt het gebruik als men meestal slechts met z’n twee regelmatig om stap gaat. Boven de stuurcabine is nu plaats voor bovenkasten en enkele open legplanken.

    De indelingen voor beide nieuwe integrale komen overeen met die van de halfintegrale Neos. Er is de MI 7 als 7,03 m GDK met enkele bedden boven de garage achterin. De BD valt met zijn 6,88 m wat korter uit maar hij bezit een 1,4 m breed dwars opgesteld bed achterin boven de garage. De grote natte cel is in beide kampeerauto’s met verdwijn wc en wastafeltje gelijk.  Dat kunnen we ook zeggen van de mooie keuken met half hoog ingebouwde compressor koelkast. Haar bovenvlak is geschikt als werkblad en “stapelplaats”.

    %%%FPTO4%%%

     Vooraan in de zitgroep van de BD indeling blijft plaats voor een zijzit, terwijl dat niet lukt bij de GDK omwille van de lange enkele bedden. Het soliede meubilair dat we trouwens gewoon zijn van Frankia met veel witte vlakken en vrije blik tot achterin komt ruim en aangenaam over. Bijzonder fier zijn de ontwerpers van Frankia over het nieuw koetswerkfront met LED’s voor de grote lichten.

    Technisch overtuigt de integrale Neo met hoogwaardige, houtvrije koetswerk inbegrepen het waterafstotend XPS isolatie materiaal, dubbele bodem en het typisch kenmerk van Frankia de grote kofferdeksels van de garage.

    Voor een standaard versie zal men rond de 100.000 euro moeten rekenen. Reken er op als men de verdeler verlaat met de kant en klare integrale Neo MI zal dit bedrag waarschijnlijk met een 20.000 euro groter geworden zijn.

    Technische gegevens

    Basisvoertuig: Mercedes-Benz-Sprinter met AL-KO                            chassis.

    Motor Turbo diesel 150 pk

    Voorwielaandrijvinig

    MTM  3,5 ton

    L X B X H 6,88 x 2,24 x 2,96 m

    Meer info www.frankia .com

    Of info@bronntechnics.com 



    16-12-2022 om 13:41 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-12-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Rijden in de winter

    10 goede reflexen voor bestuurders in de winter
    Gedrag aanpassen en kalmte bewaren zijn essentieel

     

    De aangekondigde winterse kou is het moment om enkele tips en trucs in herinnering te brengen voor als je met de wagen gaat rijden. Temperaturen rond het vriespunt, bladeren die nog op het wegdek liggen, risico op ijzel, mistbanken en een verminderde zichtbaarheid overdag zijn de omstandigheden waarop elke weggebruiker moet anticiperen als hij zijn verplaatsingen veilig wil uitvoeren. Dit zijn alvast 10 goede reflexen die je achter het stuur moet hanteren om veilig de winter door te komen.

     

    90 ongevallen per dag in de winter
    Ondanks het feit dat er minder verplaatsingen zijn en zeker minder verplaatsingen met kwetsbare weggebruikers stellen we elke winterdag 90 ongevallen met doden en gewonden vast. In 1 ongeval op 5 (21%) gaat het over een bestuurder die de controle over zijn stuurt verliest en waarbij er dus geen opponent is.
     
    In winterse omstandigheden rondrijden is niet altijd een pretje en het is noodzakelijk om je gedrag aan te passen. Dit zijn de 10 zaken die je moet doen achter het stuur om zonder problemen veilig te rijden in winterse omstandigheden.
     
    1. Je voorruit ijsvrij maken
    Voor je vertrekt is het belangrijk om je hele voorruit te ontdooien. Het levert je mogelijk een boete van 174 euro op als je het niet doet. Enkel het ijslaagje op 20 vierkante centimeter wegkrabben is niet voldoende. Het zorgt er immers voor dat je als bestuurder onvoldoende kunt zien en dat je gezichtsveld verkleint.


     
    2. Comfortabele kleren en schoenen dragen
    Rondrijden met een dikke winterjas aan en/of met laarzen tegen de sneeuw kan ervoor zorgen dat je rit oncomfortabel wordt. Het kan ook gevaarlijk zijn omdat je bewegingen erdoor beperkt worden.
     
    3. Het weerbericht raadplegen
    Het KMI geeft regelmatig waarschuwingen over het weer in geval van gevaarlijke omstandigheden. Het is dus belangrijk om er rekening mee te houden vooraleer je de weg op gaat.
     
    4. Je rijstijl veranderen
    Je bent verplicht je rijstijl aan te passen in de winter. Te dicht op je voorganger rijden is in alle seizoenen een ongepast gedrag dat je moet vermijden, maar zeker in de winter. De reden is simpel: de wegen zijn vochtiger en de remafstand vergroot als de wegen gladder liggen. Zelfs bij droog weer, moet je deze preventieve veiligheidsmaatregel volgen.
     
    5. Bruuske manœuvres vermijden
    In de winter is het extra aangewezen om kalm te rijden en bruuske manœuvres te vermijden. Als je moet uitwijken, iemand voorbijsteken of een bocht nemen, doe dat dan voorzichtig en langzaam.
    Elke bruuske beweging kan ervoor zorgen dat je gaat slippen.



    6. Een ‘overlevingskit’ tegen de kou meenemen
    Het is altijd handig om een aantal ‘hulpstukken’ bij te hebben: een krabber om de voorruit ijsvrij te maken, een doek om de aangedampte ruiten en de vuile koplampen proper te maken, een zaklamp, een overlevingsdeken en water voor in het geval dat je lang vast komt te staan.

    7. De cruise-control niet gebruiken
    Zelfs als de weg droog ligt, heeft de winter vaak verrassingen voor ons in petto. Bij gladde wegen is het best om je cruise-control niet te gebruiken. Je riskeert immers dat hij veranderingen in de wegligging niet detecteert.
     
    8. Extra voorzichtig zijn bij open ruimtes.
    Wees vooral voorzichtig op de bruggen, waar de temperatuur altijd lager is dan elders. Hier is de kans het grootst op ijsplekken.

    9. De mogelijkheden van je winterbanden niet overschatten
    In geen enkel geval is het de bedoeling dat je met winterbanden risico’s gaan nemen. Iedereen moet een verantwoorde rijstijl aannemen die aangepast is aan de weersomstandigheden.


     
    10. De technische staat van je voertuig controleren
    De batterij, het onstekingsmechanisme en de elektrische voeding zijn zeer gevoelig voor de koude. Je moet ze dus best controleren voor de grote kou eraan komt. Vergeet ook zeker niet het vloeistofniveau van je antigel te controleren en de kwaliteit van de bladen van je ruitenwisser. Die slijten meer door het effect van ijs op de voorruit.



    Dit zegt het verkeersreglement :
    Art. 10.1
    1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
    2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.
    3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien
     
    Art. 30.1.2
    Wanneer het voertuig voorzien is van achtermistlichten, moeten deze lichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan ongeveer 100 m alsook bij felle regen.

     

    Contactpersoon:
    Stef Willems: woordvoerder Vias institute:  0473/85.59.44

     

    10-12-2022 om 14:13 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    10-12-2022 om 14:07 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-12-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meer motorfietsen verkocht

    Motorfietsen hebben iets meer aantrek

    Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, geeft tekst & uitleg: “Na de negatieve cijfers vlak na de zomer kleurde de maand november overtuigend groen. De voorbije maand november noteerden we maar liefst 5.463 inschrijvingen van tweedehandse motorfietsen, een bonus van +29,7% vergeleken met vorig jaar. Deze uitzonderlijke score was echter niet voldoende om de trend van de voorbije maanden helemaal om te gooien. De voorbije 11 maanden werden er 74.201 occasiemotoren opnieuw ingeschreven, dat is nog steeds -4,9% ofwel 3.846 stuks minder dan vorig jaar.  

    Ook de inschrijvingen van nieuwe motoren scoorden in november verrassend goed. De voorbije maand november werden er 1.093 nieuwe motorfietsen ingeschreven, een stijging van + 25,3%  vergeleken met vorig jaar. Ook hier niet voldoende voor een positief jaarcijfer. Het jaartotaal over de eerste 11 maanden blijft nog steeds  -4,1 % onder de cijfers van 2021. In absolute cijfers vertaald werden er 1.021 nieuwe tweewielers minder ingeschreven tussen januari en november 2022 dan vorig jaar.”

    Rondvraag bij de motorprofessionals leverde ons nog enkele interessante inzichten op: “Na de dalende trend in september en oktober werd november opnieuw een prima maand. Zowel voor tweedehandse als nieuwe motoren. De goede cijfers voor nieuwe motorfietsen kunnen we verklaren als uitgestelde leveringen. Sommige fabrikanten hebben nu wel meer beschikbaarheden en kunnen de motoren uitleveren die eerder verkocht werden. Levering van nieuwe motoren betekent ook dat er meer tweedehandse beschikbaar komen, maar normaliter valt die verkoop in het najaar wat stil. Nu merken we dat ook tweedehandsmotoren heel vlot een nieuwe koper vinden. Mogelijk dat de komst van de aangekondigde technische controle een aantal kandidaat-kopers doet beslissen om hun aankoop niet langer uit te stellen en waar voor hun geld te kiezen voordat die nieuwe regeling van kracht wordt”.

    Ook de collega’s waren enthousiast over de goede resultaten in november: “We horen van onze dealers dat het einde van het seizoen vergelijkbaar is met normale jaren. De meesten hebben niet het gevoel dat de vraag dalend is. Over het lopende jaar bekeken kunnen we stellen dat de totale daling in cijfers veelal te maken heeft met het feit dat meerdere merken de vraag gewoon niet konden beantwoorden.

    Ondanks de crisis zien we twee specifieke trend in ons koperspubliek: vooral 50-plussers – zeker zij die de middelen hebben – opteren om niet te wachten op de toekomst en onder het motto “ik leef nu” bepalen ze hun aankoop. We zien ook veel jongere kopers, die nog thuis wonen of aan het begin van hun carrière staan  en dus minder geconfronteerd worden met de crisis.

    1. Tweedehandse motoren

    [Analyse en cijfers van de nieuwmarkt vindt u onderaan de grafieken en analyse van de tweedehandsmarkt]

    Sinds de zomer zien we de markt afwisselend stijgen (juli en augustus) en weer dalen (september en oktober). November werd echter een uitzonderlijk goede maand voor de tweedehandse motorfietsen met een stijging van maar liefst 29,7%. Deze groei was echter niet voldoende om de jaarcijfers helemaal goed te maken. Vergeleken over de eerste 11 maanden noteren we nog steeds een verlies van -4,9%. Sinds januari werden er 74.201 occasiemotoren opnieuw ingeschreven, een terugval van 3.846 exemplaren.

     

    Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – YTD 2022

    Alle regio’s verliezen marktaandeel

    Vlaanderen blijft de grootste tweedehandsmarkt (55,7%) maar verliest over de eerste 11 maanden

     -8,1% vergeleken met vorig jaar. Wallonië neemt 37,3% van de markt voor zijn rekening en verliest iets minder (-3,5%), terwijl Brussel – een kleinere markt  (7,0%) met bijgevolg grotere procentuele schommelingen -2,8% aan marktaandeel inboet.

    Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (cumul)

    De lichtste en de zwaarste klassen zijn het populairst

    Opvallend is dat de lichtste en zwaarste categorieën het best scoren in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc maar liefst 23,1% van de maandcijfers en ook de +1.001cc-klasse was in november met 20,9% aardig gegeerd, idem voor de middenklasse 501-750cc (21,6%). De overige klassen verdelen de markt op ongeveer gelijkaardige wijze. Gecumuleerd over de voorbije 11 maanden boeten alle segmenten aan marktaandeel in.

    Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen  – per cilinderinhoud

    Bijna volledige top 10 boet in

    Honda, Yamaha, BMW, Suzuki en Kawasaki blijven de meest populaire occasiemerken, maar ondanks de relance in de zomermaanden ziet vrijwel de volledige top 10 zijn cijfers rood kleuren vergeleken met vorig jaar, enkel SYM vormt hierop een uitzondering.

    Het marktaandeel van de top 5 merken van de occasiemarkt blijft ongeveer gelijk aan vorige maand, ze vertegenwoordigen samen 56,4% van de totale markt: Honda (17,5%) blijft marktleider voor Yamaha (13,2%), BMW (11,0%), Suzuki (7,5%) en Kawasaki (7,2%), maar ze verliezen allemaal dikke procenten vergeleken met vorig jaar. Enkel scooter-fabrikant SYM boekt een bonus van +6,4% versus 2021.

    Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk  (cumul)

    2. Nieuwe motorfietsen

    Vergelijkbaar scenario bij de inschrijvingen van nieuwe motoren. Na de ups en downs van de afgelopen maanden waren de cijfers in november uitzonderlijk goed. Er werden de afgelopen maand 1.093 nieuwe motorfietsen ingeschreven. Een stijging met meer dan een kwart + 25,3% vergeleken met 12 maanden geleden. Cijfers die volgens verschillende bronnen vooral beïnvloed worden door een groter aantal leveringen. Het jaartotaal – 23.785 nieuwe motoren – blijft evenwel nog -4,1% achter op de eerste 11 maanden van 2021.

    Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – YTD 2022 (januari -> november )

    De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan.  Vlaanderen verliest -7,0 % aandeel, maar blijft nog goed voor 56,6 % van de totale verkoop van nieuwe motorfietsen in ons land, Wallonië voor 36,4% (-3,8%), terwijl Brussel de overige 7,0% aan marktaandeel voor zijn rekening neemt en ook de enige regio is met een stijgende tendens (+1,0%).

    Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per regio (cumul)

    Net zoals bij de tweedehands blijven ook in november de kleinste – 125cc (32,8%) en grootste +1.001cc (17,6 %) de meest gegeerde segmenten, terwijl de middenklassen 125-500cc (16,5 %), 501-750cc (16,0%) en 751-1000cc (17,1%) aan elkaar gewaagd bleven.  Over de eerste 11 maanden boeten de meeste  segmenten aan marktaandeel in. Enkel de 125cc klasse groeide met +7,6% aan populariteit.

    Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud

    Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (cumul)

    De volledige top 3 boert achteruit, maar Honda wist z’n verlies als beste te beperken (-4,6%) en blijft marktleider met 13,1% voor BMW (13%) en Yamaha (10,8%). Piaggio (7,5%) en Kawasaki (6,5%) vervolledigen de top 5. Opvallend is dat enkel Piaggio de voorbije maanden zijn marktaandeel zag groeien met 4,4%. Verder in de top 10 doen ook scooterfabrikanten KYMCO & SYM doen het beter dan in 2021.

    Honda heerst nog steeds in de kleinste categorie, maar ziet zich bij de 125- 500cc gepasseerd door Piaggio,  Yamaha regeert in de klasse 501-750cc, terwijl BMW domineert bij de zwaardere jongens.

    09-12-2022 om 18:27 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carnaval op komst
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    09-12-2022 om 18:24 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-12-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe Wagens gaan er vooruit

     

    Tweedehandsmarkt kleurt terug groen, ook nieuwe wagens maken mooi weer

     Voor de tweedehandsmarkt lijkt het er steeds meer op dat 2022 een minder jaar zal worden.  Toch scheen er in november een licht(je) in de tunnel. Voor eerst sinds januari kleuren de cijfers opnieuw (lichtjes) groen. Na negen “rode maanden” noteerden we in november een bonus van +1,9% ten opzichte van 2021. Er werden afgelopen maand 53.996 occasies ingeschreven, een stijging met 995 eenheden tegenover dezelfde maand in 2021. Over de eerste elf maanden gaat de tweedehandsmarkt er toch nog steeds  -9,8%  op achteruit, met een gecumuleerd verlies van -64.261 voertuigen vergeleken met vorig jaar. Volkswagen blijft aan de kop als meest populaire tweedehandsmerk, gevolgd door BMW, Opel,  Mercedes en Peugeot. Hierdoor zien we YTD ook dezelfde top 5.

    Ook de markt van nieuwe personenwagens ziet de toekomst opnieuw rooskleurig tegemoet. Voor de vierde opeenvolgende maand kleurden de cijfers groen. In november werden er 29.778 nieuwe voertuigen ingeschreven. Een stijging van maar liefst +23,4% vergeleken met 12 maanden geleden. Toch is deze stijgende trend niet voldoende om mindere eerste jaarhelft goed te maken.  Berekend over de eerste elf maanden blijven de cijfers evenwel negatief en noteren we een terugval van -5,8 % vergeleken met 2021. Afwachten of deze stijgende tendens zich de volgende maanden zal kunnen verderzetten.  

    Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO : “Na het goede jaar 2021 moeten we vaststellen dat de tweedehandsmarkt voor personenwagens anno 2022 een veel moeilijkere tijd beleeft. Afgelopen maand november noteerden we voor het eerste sinds maanden opnieuw positieve cijfers +1,9%. 53.996 tweedehandswagens werden opnieuw ingeschreven. Over de eerste elf maanden liep de markt echter  -9,8%  terug. Het verschil met vorig jaar bedraagt op die manier 64.261eenheden. Feit is  dat het consumentenvertrouwen laag blijft en de levensduurte hoog, terwijl de energiecrisis en het aanslepende conflict in Oekraïne geen positieve signalen zijn. We merken wel dat er opnieuw meer wagens op de 2dehandsmarkt komen. Logisch want als er meer nieuwe voertuigen worden geleverd, komen er ook meer wagens beschikbaar voor herverkoop. We zien ook dat de nieuwmarkt voor de vierde opeenvolgende maand positief scoorde waardoor de markt van nieuwe voertuigen over de voorbije elf maanden procentueel beter scoort dan de occasies: - 5,8% nieuwe voertuigen vs. -9,8% tweedehands. In absolute cijfers blijft de tweedehandsmarkt nog altijd flink groter  dan de nieuwmarkt met 591.719 opnieuw ingeschreven tweedehands vs. 341.719 nieuwe voertuigen. De positieve tendens van de nieuwe voertuigen kan verklaard door het feit dat bepaalde merken sinds de zomer meer beschikbaarheden hebben en makkelijker kunnen uitleveren ondanks de huidige problemen in de logistieke keten. Deze stijgende cijfers zijn echter nog onvoldoende om de verlies voor de zomer helemaal te compenseren.” 

    Enkele grote tweedehandsverkopers gaven ons alvast interessante inzichten op de cijfers mee.

    Ivo Willems, Cardoen : “Als er niets onverwacht gebeurt, dan zien we stilaan het einde van de tunnel in zicht komen. Je ziet ook dat de daling van de laatste maand lager is dan de cumul en we voelen aan dat het de komende maanden terug beter zal gaan. Er zijn terug wagens op de markt, we vinden zelfs terug jonge occasies. Nog niet in spectaculaire aantallen, maar er is beweging. Er zijn ook nog altijd klanten, we zien het aantal bezoekers in onze toonzalen zelfs licht stijgen. Mensen zijn op zoek naar de juiste wagens en dat zoeken zal meer resultaat geven in de komende maanden. Nu er stilaan terug aanbod komt, zullen prijzen verder stabiliseren. Dus een hoopvol einde van een moeilijk jaar.”

    Steven Vanzurpele, Jennes Used Cars : “De situatie is niet echt veranderd ten opzichte van vorige maand. De vraag naar fiscaal interessante hybrides blijft hoog, idem voor de vraag naar interessantere en goedkopere modellen. Wagens met een traditionele verbrandingsmotor tussen € 5.000  en € 40.000 verkopen het moeilijkst. Intussen merken we dat de stocks bij de handelaren terug gevuld raken en dat er meer en meer aanbod is. Waar een groter aanbod normaal gezien tot meer verkoop zou moeten leiden, zien we dit nog niet vertaald in hogere cijfers. Wellicht een teken dat de particuliere klant andere prioritieten in zijn hoofd heeft dan de aankoop van een wagen. We merken ook dat particuliere klanten vaak niet meer weten wat te doen: elektrisch vinden ze vaak te duur, diesel durven ze niet meer en bij benzine twijfelen ze over het verbruik. Wij proberen hen daarin te begeleiden en wat grijs aan de zwart-wit discussie toe te voegen door het type wagen voor te stellen dat het best past bij hun gebruik. We zien in dat kader ook dat ballonkredieten en Private Lease aan populariteit winnen. De klant draagt met dergelijke financiële producten de onzekerheid van de restwaarde over aan de leasemaatschappij/ financiële instelling en dat valt in de smaak”.

    Simon Bossuyt, Dex : “Wij zien voor november een neerwaartse spiraal. De eerste twee weken waren nog goed, maar van zodra het iets kouder begon te komen (verwarming aanzetten) begon de verkoop opnieuw te dalen. Op dit moment horen wij ook van veel collega’s dat ze voorlopig gestopt zijn met aankopen. Stock genoeg overal, maar minder verkoop meer de laatste twee weken. Ik zie dit nog doorlopen in december, om dan hopelijk in januari wat te herpakken met het autosalon, eindejaarspremie en facturen achter de rug etc. en hopelijk geen te harde winter…”

    Inschrijvingen 2de hands & nieuwe wagens - oktober 2022

    Evolutie inschrijvingen 2de hands YTD (november 2022)

    Details tweedehandse personenwagens

    Volkswagen, BMW blijven stevig op kop van de best verkochte merken tweedehandse personenwagens vóór Opel, terwijl Mercedes & Peugeot haasje-over spelen in de top 5.

    De meest populaire modellen in november waren andermaal de VW Golf (2.349 ex) en VW Polo (1.871 ex.), gevolgd door de Opel Corsa (1.548 ex), de Ford Fiesta (1.366 ex.) en de BMW 3-reeks (1.275 ex.).

    Bij de tweedehandswagens noteren we de verdere daling van het aantal diesels waardoor er nu al een flink verschil kan genoteerd worden in het voordeel van benzine: benzine 52,7% vs. diesel 39,7%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam, maar blijft voorlopig nog relatief klein met een totaal van 7,6%. Het aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) stijgt naar 5,7% , terwijl er 1,4% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt.

    Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels zo’n 43,9% (16,7% HEV incl. mild hybrids; 16,3% PHEV en 11,0% full EV) van de verkoop betekenen en diesels nog slechts 14,8% van de inschrijvingen vertegenwoordigen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maakten op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de tweedehandsmarkt momenteel nog beperkt is, maar maand naar maand zal groeien naarmate hun aantal zal stijgen op de totaalmarkt.

     

    De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen steeg naar 7 jaar en 10 maanden.

     

    De tweedehandsmarkt is vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 89 % van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt beperkt blijft tot 10%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.

    Traditioneel is Vlaanderen met 53% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens, identiek ten opzichte van vorig jaar, terwijl Wallonië (37%) en Brussel (10%) onderling  1% uitwisselen.

    %%%FOTO5%%%



    08-12-2022 om 17:24 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/11-24/11 2024
  • 04/11-10/11 2024
  • 28/10-03/11 2024
  • 21/10-27/10 2024
  • 14/10-20/10 2024
  • 07/10-13/10 2024
  • 30/09-06/10 2024
  • 23/09-29/09 2024
  • 16/09-22/09 2024
  • 26/08-01/09 2024
  • 19/08-25/08 2024
  • 12/08-18/08 2024
  • 05/08-11/08 2024
  • 29/07-04/08 2024
  • 15/07-21/07 2024
  • 08/07-14/07 2024
  • 01/07-07/07 2024
  • 24/06-30/06 2024
  • 17/06-23/06 2024
  • 27/05-02/06 2024
  • 20/05-26/05 2024
  • 13/05-19/05 2024
  • 06/05-12/05 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!