
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, geeft uitleg bij deze cijfers: “De inschrijvingen van nieuwe speed pedelecs zijn ons in 2022 maand na maand blijven verrassen: december – normaliter een donkere en koudere en dus minder populaire maand – sloot het jaar af met een recordcijfer dat 72,9 % hoger lag dan vorig jaar. Op die manier werd 2022 een absoluut topjaar met maar liefst 17.592 verkochte pedelecs. Een stijging van + 42,1 % vergeleken met 2021 en + 39,7 % met 2020. Nooit eerder werden er zoveel hogesnelheidsfietsen verkocht. Het vorige record dateerde van 2019 met 13.417 stuks.
Ook de tweedehandse speed pedelec bleek in 2022 erg populair. In december 2022 werden op de valreep alsnog 337 snelle fietsen opnieuw ingeschreven waardoor de tweedehandsmark het jaar afsloot met 5.671 exemplaren. Een groei van maar liefst +87,8 % ten opzichte van 2021. Niettegenstaande de speed pedelec een relatief recente verschijning is op de Belgische wegen merken we dat aardig wat tweedehandse fietsen opnieuw in gebruik worden gesteld en op die manier een tweede leven krijgen. Bijzondere vaststelling is dat het aantal inschrijvingen groeit in vrijwel alle provincies. Antwerpen is sinds jaar en dag de bakermat van de hogesnelheidsfiets, maar de teller loopt ook hoog op in Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant. Hoewel bescheiden in absolute aantallen, is het mooi om te zien dat zowel Brussel als de Waalse provincies stilaan meer interesse tonen voor de speed pedelec”.
Stefaan Lampaert, algemeen secretaris van TRAXIO Velo, geeft verdere toelichting: “Deze recordcijfers tonen aan dat de speed pedelec maand na maand nog aan populariteit wint. Het verantwoord gebruik van de auto consolideert zich steeds meer als een maatschappelijke discussie inzake milieu-impact en het bewustzijn van “duurzaamheid”. De auto komt ook steeds meer onder druk van de belastingheffingen en zo zien we een verdere verschuiving naar elektrische fietsen die zowel voor werkgevers als werknemers gunstig is. We merken ook dat de fabrieken stilaan terug normaal lijken te draaien en er minder problemen van beschikbaarheid zijn. De laatste maand december noteerden we ook een sterke stijging van het aantal geleasede fietsen, mogelijk door de invoering van cafetariaplannen in veel bedrijven en de interessante kilometervergoedingen voor de werknemer.”
Inschrijvingen speed pedelecs YTD 2022 (januari -> december)

Particulier versus bedrijven en leasing
Particulieren namen het voorbije jaar nog steeds bijna de helft van de verkoop voor hun rekening: maar liefst 8.247 stuks (46,9 %) waren privéaankopen.
Daarnaast wordt leasing steeds populairder met 6.701 stuks of 38,1 % van de markt. Een stijging van +52%. Directe aankopen door bedrijven stijgen wat minder snel met 2.644 stuks of 15 % van de markt.
Stefaan Lampaert wijst op de voordelen van een geleasede bedrijfsfiets: “Meer en meer bedrijven ontdekken het gebruiksgemak van de leasing: minder eigen administratie, geen zorgen over onderhoud, verzekering of restwaarde want alles wordt netjes voor hen en voor de werknemer geregeld.”

Geografische verschillen
Ook in 2022 bleken de speed pedelecs voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid: het Vlaamse landsgedeelte neemt 95,15 % voor zijn rekening met 16.739 stuks, terwijl Brussel (360 stuks) en heel Wallonië (694 stuks) de overige 4,85 % van de markt vertegenwoordigen.
Opvallende vaststelling: Oost-Vlaanderen – met een totaal van 4.187 inschrijvingen – onttroonde in december Antwerpen (4.103 stuks) traditioneel de meest populaire provincie. Ook Vlaams-Brabant (3.758 ex., +47%) zit net als Limburg (2.842 ex., +45%) en West-Vlaanderen (1.849 ex., +30 %) duidelijk in de lift.
Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speed pedelecs in Brussel en Wallonië een randverschijnsel in vergelijking met Vlaanderen.
Het voorbije jaar waren de resultaten aan Waalse kant evenwel unaniem positief: Luik (+45%), Henegouwen (+43%) en Namen (+43%) groeien fors. Waals-Brabant heeft het moeilijker (+13%), terwijl in de provincie Luxemburg de speed pedelec een zeldzame verschijning blijft met slechts 32 exemplaren over het voorbije jaar. De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen - relatief laag waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest schreef de voorbije jaar 360 nieuwe speed pedelecs in, een mooie groei met +36%. Toch merken we dat de hogesnelheidsfiets minder troeven heeft in een erg verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps in de Brusselse regio.
Inschrijvingen speed pedelecs per provincie (cumul 2022)


Cijfers tweedehandse speed pedelecs
Sinds de eerste verschijning van de speed pedelecs in 2015 wordt het totale park geschat op meer dan 50.000 eenheden. Leasefietsen worden na een aantal jaren vervangen en komen opnieuw op de markt als tweedehands. Uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun speed pedelec graag inruilen voor een moderner exemplaar.
We merken dus de ontwikkeling en sterke groei van een tweedehandsmarkt. Tijdens de maand december werden 337 tweedehandse speed pedelecs opnieuw ingeschreven, een stijging met +34,3 % . Het voorbije jaar 2022 vonden 5.671 speed pedelecs een nieuwe eigenaar. Een groei van maar liefst +87,8% met vorig jaar (3.020 stuks) en bijna 4,5 keer meer (+443,2%) vergeleken met 2020 (1.044 stuks).
Nieuw en tweedehands samen bedraagt de totale markt anno 2022 dus 23.263 ingeschreven pedelecs.


Meer info TRAXIO