De fabrikant kan nu de Chic C-Line als halfintegrale op Mercedes-Benz Leveren.
Als eerste is Carthago begonnen met de 7,5 m lange T 4,9 LE met enkele bedden boven de garage. Hij is natuurlijk duurder dan dezelfde uitvoering met een Fiat Ducato basisvoertuig. Met een Mercedes Benz komen er meestal nog pakketten bij die de prijs opdrijven. Wie voor Mercedes Benz kiest betaalt graag wat meer voor de 170 pk dieselmotor en de automatisch 9 versnellingsbak.
Carthago heeft naam gemaakt als bouwer van degelijke koetswerken. Met eenzelfde kwalitatief uitstekende opbouw is ook de Chic-Line bedacht. Met nog een AL-KO verlaagd chassis kan de pret niet op. De onderste 33 mm dikke geïsoleerde kunststof bodemplaat belet dat koude lucht in de dubbele bodem dringt. De vloer van het woongedeelte bestaat uit een dikke plaat multiplex. Bewoners kunnen de dubbele bodem zowel langs buiten als langs binnen bereiken. De 38 mm dikke wanden met een aluminium buitenplaat gaan met een ronding over in het dak dat een hagelbestendige buitenplaat heeft. Alle hout voor de constructie van het koetswerk werd vervangen door kunststof.
Bij het binnen komen herkend men al snel de Carthago stijl met veel vlakken in hoogglans wit dat een mooi contrast geeft met het keurig afgewerkt meubilair met houtdecor. Het werkblad van de keuken bestaat uit Corian imitatie, vooraan is het echte Corian. Naast de uitgebreide LED slierten voor een sfeervolle verlichting en de spots voor fel licht hebben de ontwerpers nog enkele spitsvondigheden laten maken. Dat zijn de schoenlade onder de zitbank en de verschuifbare trap aan de bedden. Bij het samen brengen van de enkele bedden kan men de trap naar voor schuiven. Aan het sanitair werden nog enkele deuren geplaatst, dat lijkt echter een beetje te veel van het goede.
Zitten en slapen.
Als indeling van de zitgroep is niet nieuw. Wel straalt hij comfort en gezelligheid uit. Langs de zijde van de chauffeur is een L-zitbank met chique comfortabele rug- en zitkussens. De zijzit is van dezelfde allure. Het min of meer ovale tafelblad op één poot kan men samen vouwen en in vier richtingen schuiven. Wil men TV kijken, het klepje openen achter de rug van de zijzit en de TV komt omhoog. Voor de techniekers van Carthago is hier toch nog een klein karweitje. DE USB en 230 Volt stopcontacten zijn op een moeilijk bereikbare plaats gemonteerd, daar is wel een ander plaatsje voor te vinden.
%%%FOTO
Sanitair en keuken.
Aan de keuken werd veel aandacht en knap vakmanschap besteed. Bijna heel de keuken is in wit uitgevoerd, alleen onderaan en boven is een brede band over de volle breedte van de keuken. Onderaan is er een afval emmer in verwerkt. Links zijn open schappen, de bovenkast met brede handgreep heeft voldoende inhout. Onderaan zijn laden genoeg voor grote potten en uitgebreid keukengerief. De waterkraan kan men uittrekken wat handig is om grote potten af te spoelen. Drie kookvuren met elektrische ontsteking is de keuken rijk. Tegenover de keuken is een 153 l absorptie koelkast.
De rijkelijk van deuren voorziene badkamer is mooi en vakkundig ingericht. Buiten de witte afzonderlijke douchecel is het overige deel in warm houtdecor gemaakt. Alleen mag men niet vergeten het licht aan te steken als je binnen gaat want de lichtschakelaar bevindt zich in de keuken.
De Carthago Chic C-Line T 4,9 LE kan een koude winterperiode zonder zorgen gemakkelijk aan. Een Truma C 6 met warme lucht uitmondingen op de juiste plaatsen zorgt voor een goede warmte verdeling in het interieur. Ook de dubbele bodem waar leidingen en de 170 l verswatertank liggen is vorstvrij ingericht. Natuurlijk als de Truma 6 C in actie is. Zelfs de garage kan mee genieten van een zuchtje warme lucht.
Samen gevat.
De Carthago Chic C-Line is een goed gebouwde kampeerauto met een mooi en keurig afgewerkt interieur met hier en daar slimme vondsten. Wie voor de versie op Mercedes-Benz kiest moet zich verwachten aan een hogere prijs. De basisprijs zal rond de 116.000 euro liggen.
Info www.Carthago.reisemobilbau GmbH.de
Technische gegevens.
Basisvoertuig: Mercedes Benz Sprinter 417 CDI met verlaagd AL-KO chassis.
Verkeersveiligheid neemt een nieuwe wending dankzij voorspellende technologie
De snelheid vermindert met 10% in gevaarlijke bochten
Brussel, 7 februari 2023 - De voorspellende veiligheidstechnologie, twee jaar geleden gelanceerd door Coyote, heeft haar toegevoegde waarde voor de veiligheid op onze wegen bewezen. Met behulp van gegevens van gebruikers van de rijhulpdienst zijn in België meer dan 22.000 gevaarlijke bochten geïdentificeerd. Coyote kan zijn gebruikers vooraf informeren over de bochten, zodat zij hun snelheid kunnen aanpassen. Dankzij veiligheidsprognose is de gemiddelde snelheid in bochten sinds 2019 met meer dan 10% gedaald. Deze resultaten bieden grote vooruitzichten voor dynamische preventie en zullen uiteindelijk contextuele gegevens (weer, timing) kunnen integreren om preventie op maat aan te bieden.
Sinds de lancering van de ‘veiligheidsprognose-technologie’ in juni 2020 heeft Coyote gegevens van zijn gebruikersgemeenschap geanalyseerd en 22.000 bochten geïdentificeerd die als gevaarlijk worden beschouwd. Het algoritme heeft rekening gehouden met meer dan 200 criteria (hoek en kromming van de bocht, vertragingsanalyse, wegtype, remafstand voor, tijdens en na de bocht, geregistreerde snelheid over 2 jaar...). Dankzij de analyse van die gegevens kon elke bocht in zijn context worden geplaatst (type rijstrook, kruispunt, verkeersdichtheid, enz.) en kon een aanbevolen snelheid worden vastgesteld om deze bochten zo veilig mogelijk te nemen.
Dankzij die analyse worden de leden van de Coyote-community systematisch gewaarschuwd bij het naderen van een gevaarlijke bocht door twee soorten berichten te ontvangen, afhankelijk van hun snelheid. Als de bestuurder onder de aanbevolen snelheid rijdt, krijgt hij/zij een waarschuwing dat een gevaarlijke bocht nadert en wordt de aanbevolen snelheid vermeld. Als de bestuurder echter boven de door het voorspellende veiligheidssysteem aanbevolen snelheid rijdt, zegt het waarschuwingsbericht gewoon "vertragen".
Duidelijke vertraging
Uit een analyse van miljoenen Coyote-gegevens die de afgelopen twee jaar zijn verzameld, blijkt dat deze waarschuwingen ervoor zorgen dat Coyote-gebruikers langzamer rijden bij het naderen van gevaarlijke bochten.
"In vergelijking met 2019 merken we een daling van meer dan 10% in de gemiddelde snelheid voor, tijdens en na de bocht", benadrukt Vincent HEBERT, Managing Director van Coyote Systems Benelux. "We zijn geslaagd in onze missie want onze community rijdt rustiger", voegt hij eraan toe.
"In vergelijking met 2019 merken we een daling van meer dan 10% in de gemiddelde snelheid voor, tijdens en na de bocht", benadrukt Vincent HEBERT, Managing Director van Coyote Systems Benelux. "We zijn geslaagd in onze missie want onze community rijdt rustiger", voegt hij eraan toe.
Uit de cijfers blijkt ook dat de gemiddelde snelheid door gevaarlijke bochten in 2022 ruim onder de wettelijke maximumsnelheid blijft.
Eerste stap naar dynamische en geïndividualiseerde preventie
"Deze functie is volledig in lijn met Coyote's visie op veiligheidsprognose. De resultaten van de analyse motiveren ons om andere instrumenten te ontwikkelen, die allemaal te maken hebben met verkeersveiligheid. Wij tonen eens te meer aan dat het gebruik van Coyote actief bijdraagt tot meer veiligheid op de weg",aldus Vincent HEBERT.
Voormalig federaal minister van Mobiliteit en Waalse parlementslid François Bellot is onder de indruk van de positieve resultaten van de analyse en voegt eraan toe dat:
"De ontwikkeling van deze complexe digitale toepassing de weg opent naar dynamische signalering aan boord en dus zorgt voor een betere verkeersveiligheid.”
Real-time berichten over de aanbevolen maximumsnelheid bij het naderen van een bocht zijn een krachtig instrument voor de preventie van ongevallen. Dit is bijzonder belangrijk omdat wegbeheerders deze snelheden niet of slechts in beperkte mate verlagen.
In de toekomst wil Coyote nog verder gaan door contextuele criteria (weer, tijdstip van de dag, weekend of werkdag) toe te voegen aan de structurele criteria die worden gebruikt om gevaarlijke bochten te identificeren, waardoor de aanbevelingen aan bestuurders nog beter kunnen worden aangepast aan de realiteit op de weg.
"Deze technologische ontwikkeling zal bijdragen tot het bereiken van de doelstelling om het aantal verkeersslachtoffers in de komende vijf jaar te halveren,"voegde François Bellot eraan toe."Dit initiatief moet daarom door de overheden worden gesteund en opent hopelijk de deur naar andere digitale toepassingen met hetzelfde doel: levens redden.”
Sunlight halfintegraal T 670S, T 680 en T 690L voor het eerst op FORD-basis
SUNLIGHT staat bekend om zijn heldere blik op de toekomst - dat geldt ook voor de innovaties in het modeljaar 2024, die het jonge campermerk vol vertrouwen al in december 2022 presenteert. Het ambitieuze team uit de Allgäu herontwerpt zijn wagenpark met een frisse kleur & bekleding en brengt bovendien drie compleet nieuwe voertuigen op de weg: de halfgeïntegreerde SUNLIGHT T 670S, T 680 en T 690L staan op FORD-chassis en zijn met hun moderne uitstraling, duidelijke designtaal en eigentijdse uitrusting op maat gemaakt voor iedereen die op zoek is naar avontuur.
Drie nieuwe aanwinsten versterken het assortiment halfintegrale campers van de camperfabrikant uit de Allgäu. De T 670S, T 680 en T 690L hebben allemaal een FORD-chassis met standaard 130 pk en een soepele 6-versnellingsbak. De drie modellen hebben een sportieve, moderne uitstraling met standaard een zwart metallic chassis en zwarte aluminium velgen. Bovendien staat de T-kap van de FORD garant voor een slimme, harmonieuze overgang van chassis naar carrosserie. Met 6,99 meter is de T 670S iets korter dan de andere twee modellen, die elk een voertuiglengte van 7,36 meter hebben. Alle drie de campers zijn 2,32 meter breed en 2,93 meter hoog, waardoor ze geen compromissen sluiten op het gebied van comfort en ruimte.
Technische prestaties en comfortabele uitrusting Met de nieuwe campers kan men zich verheugen op de zitgroep. De ergonomische stoelen garanderen een optimale rij- en zitpositie. De T 670S biedt vier zitplaatsen en twee (of vier) slaapplaatsen, terwijl de modellen T 680 en T 690L, elk met een extra vijfde zitplaats of slaapplaats, ook geschikt zijn voor gezinnen of groepen van vijf. U slaapt op comfortabele koudschuimmatrassen en hoogwaardige houten lattenbodems. Met een stahoogte van 210 cm kunnen zelfs lange mensen zich vrij bewegen. De keukens zijn elk uitgerust met een 2-pits kooktoestel met 12V-ontsteking, een grote spoelbak en een absorptiekoelkast van 156 liter met vriesvak. SUNLIGHT installeert het slimme, ruimtebesparende Variobad in de T 670S, terwijl de fabrikant in de T 680 en T 690L vertrouwt op ruime, comfortabele kamerbadkamers.
Nieuw modeljaar brengt goede vooruitzichten De drie modellen passen harmonieus in het repertoire van SUNLIGHT, dat voor het modeljaar 2024 in een geheel nieuw jasje wordt gestoken: Naast de progressief vormgegeven achterkant met Bridge Light omvat dit ook de herziene bestickering van de voertuigen en het volledig nieuwe interieurontwerp.
Wil je op de hoogte blijven van alle activiteiten? Geef uw email adres door, en wij sturen u automatisch alle details van onze activiteiten!
Ook niet leden zijn welkom
Inschrijven voor een activiteit:
Eén van onze activiteiten spreekt je aan, en je wil graag deelnemen:
U kan voortaan enkel nog inschrijven bij:
Heidi en Luc Reymen - Engels
Schoonbroek 100
2180 Ekeren
0473 36 05 78 (NA 18 uur)
reymenengels@skynet.be
Neem ALTIJD eerst contact op per telefoon of per email.
Bevestig dat je mee wil gaan.
Schrijf het verschuldigde bedrag over op onze rekening.
PAS DAN bent u definitief ingeschreven.
Ons rekeningnummer:
Voor betalingen bij deelname aan activiteiten:
BE88 7755 9103 2741
Annulering:
Om één of andere reden kan u toch niet mee:
Contacteer zo snel mogelijk de verantwoordelijke.
Bevestig uw annulatie steeds schriftelijk (email)
Als u annuleert wordt geval per geval bekeken in hoeverre wij u nog kunnen terugbetalen. Wij houden daarbij rekening met reeds gemaakte kosten en reserveringen.
Algemene Informatie:
Hebt u vragen omtrent “de Zwervers”, onze werking, of vragen om en rond de motorhome, neem dan gerust contact op met:
HYMER Smart Battery System – Innovatieve energievoorziening
Voor meer onafhankelijkheid op reis
Het revolutionaire HYMER Smart Battery System combineert de uitstekende prestaties van lithiumbatterijen met de lage kosten van voorheen gangbare loodzuuraccu's. Het resultaat: veel meer prestaties, een aanzienlijke toename van de zelfvoorziening, een enorme verlenging van de levensduur van het totale systeem en lagere kosten van de totale bedrijfstijd.
Met het HYMER Smart Battery System geniet u nu van de vrijheid van een zelfvoorzienend elektriciteitsnet aan boord. Er is dus geen reden om de perfecte plek zo snel te verlaten.
Hoe werkt het HYMER Smart Battery System?
De HY-Tec Lithium Battery 150 (LiFePo4*) bestaat uit 6 individuele LE300 Lithium Extension Battery modules (LE300). Deze uitbreidbare oplossing verhoogt de capaciteit en prestaties van de loodzuuraccu's en verhoogt tegelijkertijd de efficiëntie en levensduur van het totale systeem. De lithiumbatterijen worden parallel aan de loodaccu's aangesloten. De lithiumbatterijen nemen de meeste laadcycli over, terwijl de loodaccu's fungeren als back-upopslag.
* Lithium-ijzerfosfaat veilige en robuuste lithiumtechnologie
Laadcyclus van het Smart Battery System
Ten eerste zorgt het systeem voor het opladen van de loodaccu's.
De overtollige energie wordt opgeslagen door de lithiumbatterijen.
Omgekeerd, wanneer elektriciteit wordt gebruikt, worden de lithiumbatterijen eerst ontladen, zodat de levensduur van de loodbatterij aanzienlijk wordt verlengd.
Dankzij geïntegreerd ontladingsbeheer detecteren de lithiumbatterijen de spanning van de loodaccu. Zo wordt de voeding aan boord bij voorkeur geleverd door de fietsbestendige lithiumbatterijen. Het verhoogde stroomverbruik wordt geleverd door de lood- en lithiumbatterijen parallel om de belasting van beide batterijen te verminderen.
Het resultaat: een betrouwbare en stabiele energievoorziening op de weg. Zeker als er geen externe stroombron in de buurt is.
Waarom kiezen voor het HYMER Smart Battery System?
Met een houdbaarheid van 10 jaar bieden lithiumbatterijen over het algemeen een aanzienlijk langere levensduur dan standaard loodzuuraccu's (ca. 3 jaar). Het HYMER Smart Battery System verlengt ook de levensduur van uw loodzuuraccu bij optimaal gebruik.
Bovendien wordt de batterij-efficiëntie verhoogd tot 80% (normaal 50%). In vergelijking met conventionele loodzuuraccusystemen leidt dit tot meer onafhankelijkheid met gelijktijdige gewichtsvermindering.
Het HYMER Smart Battery System achteraf inbouwen
Geniet van meer zelfvoorziening met het krachtige HYMER Smart Battery System voor het achteraf inbouwen van originele HYMER-onderdelen en accessoires. Geschikt voor HYMER campers en HYMER campers vanaf modeljaar 2015. Het HYMER Smart Battery System wordt aangeboden in twee retrofit-pakketten.
Tweedehandse wagens starten het jaar met een lichte winst, nieuwe wagens gaan door op sterk elan
7 min
Na een teleurstellend jaar 2022, toen een verlies van -9,4% werd opgetekend, kon detweedehandsmarktvoor de eerste maand van het nieuwe jaar een lichte winst van+2,4%laten optekenen. Daardoor eindigt januari 2023 op57.135inschrijvingen tegenover 55.821 in januari vorig jaar. Er is zowel bij particulieren als bedrijven wel degelijk interesse voor occasiewagens, wat zich wellicht vertaalt in nog betere cijfers voor de komende maanden.
Bij denieuwepersonenwagenszijn we getuige van de beste start sinds jaren: de inschrijvingen stegen met +17,4% tot 39.847 eenheden. Daarmee wordt een vervolg gebreid aan de positieve trend van de afgelopen maanden. Teleurstellend echter is het lager dan verwachte aantal showroombezoeken bij de merkverdelers, daar waar de sector had gehoopt op een gunstig effect van het Autosalon. De gunstige inschrijvingscijfers vloeien voort uit leveringen van eerder in 2022 bestelde wagens.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO:“Uit TRAXIO-marktonderzoek van eind november 2022 bleek – eindelijk - een hogere aankoopintentie van de particuliere koper, zowel voor nieuwe als voor tweedehandse wagens. Toch bleef het in de Salonmaand januari kalm in de showrooms van de nieuwe wagens. Zowel de consumenten als de bedrijven lijken wat af te wachten. De particuliere klant verslikt zich wat in de prijzen van de nieuwe wagens en interesseert zich daarom meer in tweedehandse dan in nieuwe. Maar ook bedrijven gaan meer en meer op zoek naar occasiewagens. Detweedehandsmarktboekte in januari een lichte winst van +2,4%, wat de teller voor dit jaar al meteen brengt op 57.135 eenheden. Dat is alvast een geruststellende start en mogelijk volgt in de komende maanden nog een verdere inhaalbeweging. Onder het gesternte van een ruime publieke belangstelling op het Autosalon zitten de inschrijvingen van denieuwe wagensstevig in de lift: die gaan er met+17,4%op vooruit. We mogen ons niet blindstaren op deze cijfers want het gaat hier om uitleveringen van wagens die eerder – meestal maanden geleden - werden besteld. Een beter beeld van het aantal bestellingen in januari gaan we pas later in de cijfers kunnen zien maar het blijft wel zo dat er nog lange levertermijnen zijn bij de meeste merken. Een normalisering daarvan zien we eerder voor het einde van dit jaar en ondertussen zullen de cijfers van de nieuwe wagens eerder blijven fluctueren in functie van levertermijnen dan van bestellingen.”
Bij demerkgarageshoorden we alvast dat de showroombezoeken in januari niet erg hoog lagen.
Henri de Hemptinne, voorzitter GDA (Groepering van de concessiehouders en agenten):“Er was - ondanks het Salon - maar een beperkte showroom traffic bij de nieuwe wagens en de koopintentie van de particuliere bezoekers lag vrij laag. Bij de b2b-klanten zagen we in december nog een boost in de cijfers van PHEV en EV maar krijgen we nu veel praktische vragen over het rijden met een dergelijke elektrische of plug-in hybride wagen. Nu de echte adepten al grotendeels zijn overgeschakeld op PHEV/EV, zien we stilaan meer en meer mensen die bij wijze van spreken ‘verplicht’ moeten overschakelen op een PHEV of elektrische wagen maar die blijkbaar (nog) niet erg overtuigd zijn en allerlei praktische bezwaren zien. Dat merken we overigens ook bij de particuliere klant: die is duidelijk niet klaar voor de plug-in hybrides of de elektrische auto. Hij/zij gaat zich daarom nog steeds richten op een tweedehandswagen omwille van de lagere aankoopprijs, de onzekerheid rond de toekomstige fiscaliteit en dus ook omdat PHEV en EV te duur zijn.”
Van grote tweedehandsverkopers krijgen we enkele interessante inzichten mee.
Ivo Willems, Cardoen: “In de occasiemarkt merken we dat steeds meer bedrijven tweedehandswagens beginnen te kopen en dat was vroeger niet of toch minder het geval. Anderzijds kopen ook particulieren in verhouding meer occasiewagens dan vroeger, ook indien nieuwe wagens snel beschikbaar zijn. Dat heeft te maken met de stijgende prijzen van nieuwe auto’s. Van klanten hoorden we dat ze verbaasd waren over het prijskaartje van op het Salon getoonde wagens: er stonden veel (dure) elektrische wagens maar amper budgetvriendelijke auto’s. De reflex van velen is dan om zich te richten tot de tweedehandsmarkt.”
Frédéric Vassamillet, Soco :“In al onze vestigingen hebben we een goede januarimarkt achter de rug. Tenminste toch bij de occasiewagens want bij de nieuwe auto’s blijft de vraag vrij laag. Ik hoorde dat de prijs van de mooie elektrische en hybride wagens op het salon vaak niet past binnen het budget van de particulier. Die blijft daarom naar ons komen voor een tweedehandswagen die vlot beschikbaar is en waardoor de klant ook de zekerheid heeft dat hij snel kan beschikken over zijn wagen.”
Inschrijvingen tweedehands & nieuwe wagens – januari 2023
Details tweedehandse personenwagens
Volkswagen en BMW blijven ook in januari 2023 de meest verkochte merken tweedehandse personenwagens vóór Opel, Mercedes & Peugeot.
Ook qua meest populaire modellen verandert er niets bij de start van 2023 met een identieke top 5 als eind vorig jaar. Op kop staat nog steeds de VW Golf en VW Polo gevolgd door de Opel Corsa, de BMW 3-reeks en Ford Fiesta.
Het aandeel van de diesels blijft ook bij de tweedehandswagens verder dalen tot35,6%, terwijl het aandeel benzinemotoren nu al stijgt tot54,5%.Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam op de tweedehandsmarkt maar bereikt met9,9%bijna de magische grens van 10%. Dit is voornamelijk te danken aan het stijgende aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) die nu7,7%voor hun rekening nemen (zowel succesvol bij particulieren als bij bedrijven), terwijl er1,7%full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt.
Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels 51,9% (13,3% HEV incl. mild hybrids; 24,5% PHEV en 14,1% full EV) van de verkoop betekenen en diesels nog slechts 11,4% van de inschrijvingen vertegenwoordigen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maakten op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de tweedehandsmarkt momenteel nog beperkt is, maar maand na maand zal groeien naarmate hun aantal zal stijgen op de totaalmarkt.
Demediane leeftijdvan de occasie-inschrijvingen steeg het afgelopen jaar naar 7 jaar en 10 maanden.
De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 88% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt lichtjes stijgt tot 11%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.
Traditioneel is Vlaanderen met 55% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens, een groei met 2% ten opzichte van vorig jaar, terwijl Wallonië (37%) en Brussel (8%) elk 1% moeten inboeten.
Pilote lanceert een Jubieum reeks Naar aanleiding van zijn 60 jarig jubieum heeft de Franse fabrikant Pilot een nieuwe reeks zwerfauto's op de markt gebracht. Ze worden gebouwd op het basisvoertuig Ford-Transit-Trail en kregen de naam "Atlas"
Zo begon het De eerste Pilot kampeervoertuigen zijn te vinden in het jaar 1960. Het was pas in 1962 dat Andre Padiou zijn eerste caravan in de schrijnwerkerij "La Limouziniérge" voorstelde. In 1978 volgde de eerste kampeerauto van de firma Philippe Padiou de broer van Andre en directeur van Pilote die een alkoofmodel op Ford basis in beeld bracht.
Met de speciale reeks "Atlas" viert de fabrikant zijn aanvang in 1962. Het startmodel Atlas A603G werd als wereldpremiére in de CMT te Stuttgart op troon gezet. De camperbus verbind een moderne binnen- en buiten uitvoering met mogelijkeheid autark te reizen. Naast zijn aantrekkelijke figuur biedt de A603G een uitgebreide uitrusting met een 170 pk sterke dieselmotor, dieselverwarming en twee zonnepanelen. De Ford is speciaal uitgerust om op oneven terrein zijn mannetje te staan daarmee is ook het rijcomfort op gewone wegen uitstekend. Binnen geeft de A603G een uitstekend ruimte gevoel, het grote dwarsbed en de 2,08 m stahoogte zijn daar niet vreemd aan. Technische gegevens Lengte 5,98 m Breedte 2,47 m Hoogte 2,78 m MTM 3.500 kg Prijs ronde de 75.000 euro Info www.wohnmobil.Pilote.de
Dethleffs Globebus Go: de nieuwe compacte camper op basis van de Ford Transit
Halfintegraal camper, instapmodel met aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding
Groter dan een Camper Van en compacter en wendbaarder dan een grote camper: de Dethleffs Globebus, bijzonder populair bij starters, ontdekkingsreizigers en stedentripliefhebbers. De integraal Globebus op basis van de Fiat Ducato krijgt gezelschap van een halfintegraal: de Globebus Go op basis van de Ford Transit. Dethleffs’ meest compacte camper viert op de CMT 2023 in Stuttgart zijn première.
‘Compactheid’ is het toverwoord: wie comfortabel en flexibel wil reizen, hoeft niet zijn heil te zoeken in een cruiseschip. Het is pas als je op smalle landweggetjes rijdt of in nauwe binnensteden manoeuvreert, dat je de wendbaarheid leert waarderen die kleine voertuigafmetingen met zich meebrengen. Dat ook een compacte camper luxe, comfort en woongenot kan bieden, bewijst de Dethleffs Globebus al jarenlang. Nu breidt Dethleffs deze populaire serie uit met een halfintegraal; op de CMT 2023 in Stuttgart werd de première van de nieuwe Globebus Go gevierd.
De compacte halfintegraal onderscheidt zich door een erg aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding. Met zijn breedte van slechts 2,20 meter en het voor Dethleffs kenmerkende exterieurontwerp met de vloeiende zijlijn en de goedgevormde achterkant, zijn bij de nieuwe Globebus Go de genen van het zustermodel Globebusonmiskenbaar aanwezig. Maar als het gaat om het basisvoertuig, de uitrusting en het interieurontwerp gaat de halfintegraal zijn eigen weg. Datzelfde geldt voor de voertuighoogte. Want de Globebus Go is niet alleen compact in lengte en breedte, maar ook in totale hoogte: met een hoogte van 269 centimeter is de nieuwe halfintegraal 12 centimeter lager dan de integraal.
Basis met uitgebreide veiligheidsuitrusting: Ford Transit Terwijl het zustermodel, de integraal, de Fiat Ducato als basis heeft, neemt Dethleffs bij de halfintegraal Globebus Go de Ford Transit als basisvoertuig. Het omvangrijke startpakket omvat in de basisuitvoering al een EcoBlue-dieselmotor van 96 kW (130 pk) met voorwielaandrijving en een uitgebreide comfort- en veiligheidsuitrusting. De standaarduitrusting omvat cruisecontrol, verwarmbare, elektrisch instelbare buitenspiegels en een digitale DAB+-autoradio met afstandsbediening op het stuur evenals talrijke hulpsystemen, zoals noodremassistent, hill-holder-, zijwind- en hulpremsysteem. Voor extra comfort tijdens de rit zorgen de draaibare en in hoogte verstelbare pilotenstoelen met twee armsteunen.
Keuze uit twee indelingen Dethleffs biedt de halfintegraal Globebus Go in twee indelingen aan. De korte T 15 beschikt over een dwars ingebouwd tweepersoonsbed achterin en is met een totale lengte van 599 centimeter de kortste camper in het Dethleffs-programma. De langere T 45 heeft eenpersoonsbedden achterin en is met een totale lengte van 669 centimeter de kortste Dethleffs-camper met eenpersoonsbedden. Onder de verhoogde bedden bevinden zich royale opbergkasten voor kleding en allerlei reisbenodigdheden.
De klassieke indeling vóór de slaapkamer is bij beide modellen hetzelfde: in het midden van het voertuig de badkamer en de keuken, daarvoor een halve dinette met een tweezitsbank en een aan de wand bevestigde tafel. In het moderne interieurontwerp zijn mat witte, greeploze bovenkastkleppen met natuurlijke houttinten gecombineerd met antracietkleurige, contrasterende vlakken. De stoffering Salerno vult het geheel perfect aan.
Passend bij de compacte afmetingen en ten behoeve van een hoge nuttige lading heeft Dethleffs de Globebus Go in de standaarduitvoering voor twee personen ontworpen. Desgewenst kunnen passende opties worden besteld, waardoor een derde en vierde zitplaats mogelijk wordt.
Minder gas – meer opbergruimte De keuken is compact maar toch goed uitgerust. Naast ruime hangkasten en lades, een tweepits kooktoestel, spoelbak en uitklapbaar werkblad, is de keuken van de Globebus Go voorzien van een zuinig en krachtige 86-liter compressorkoelkast. Ook te bestellen: een koel-vriescombinatie van 149 l.
De elektrische compressorkoelkast is tegelijk een belangrijk onderdeel van het totaalconcept van de Globebus Go, waarin hij afwijkt van de integraal Globebus, evenals de standaard 6 kW dieselverwarming met geïntegreerde, tien liter grote warmwaterboiler. Want het feit dat er, behalve het kooktoestel, geen extra gasverbruikers zijn biedt veel voordelen. Zo kan voor het kooktoestel worden volstaan met een kleiner formaat gasfles, die gewoon in de keuken past. En is het is niet meer nodig om met zware gasflessen van 11 kg te slepen. Achterin, op de plaats waar normaal gesproken de opbergkast voor gasflessen is, is er zo ook meer opbergruimte voor kampeerbenodigdheden. En omdat de efficiënte dieselverwarming wordt gevoed met brandstof uit de tank van het voertuig, biedt de Globebus Go ook op koude dagen maximale autonomie. Een optioneel verkrijgbare lithium-ion-boordaccu met een capaciteit tot 168 Ah maakt ook een langere autonome werking van de elektrische compressorkoelkast mogelijk.
Comfortabele badkamer met innovatieve draaibare wand Ondanks de zeer compacte voertuigafmetingen van beide Globebus-Go-modellen heeft de badkamer dankzij de innovatieve draaibare wand een comfortabel formaat en uitrusting met een wastafel, toilet en douche. In de basispositie sluit de draaibare wand tegen de buitenwand aan – wastafel en toilet zijn vrij toegankelijk. Bij het naar buiten draaien schuift de aan de draaibare wand bevestigde wastafel over het toilet, zodat er voldoende ruimte ontstaat voor een volwaardige douche met vaste wanden.
Twee uitvoeringsvarianten vereenvoudigen de keuze De omvangrijke basisconfiguratie omvat bijvoorbeeld al de opbouwdeur met hor, cabineverduistering en koudschuimmatrassen van 150 mm dik op de bedden. De garage beschikt standaard al over een vloer met antislipoppervlak en nieuwe, soepele draai-spansluitingen.
Het voor Nederland en België standaard aanwezige Comfortpakket voldoet aan de eisen voor meer woon- en rijcomfort. Naast extra uitrusting voor het basisvoertuig, zoals een koplamp assistent, regensensor en airco, beschikt het Comfortpakket o.a. over een dakraam in de cabine, een hef-kanteldakluik Midi Heki boven de zitgroep, voorruitverduistering en de mogelijkheid om de eenpersoonsbedden om te bouwen tot tweepersoonsbed.
Voor beide versies is bovendien een assistentiepakket met meer veiligheidsassistenten verkrijgbaar. Dankzij het optionele wintercomfortpakket wordt de Globebus Go een absolute winterspecialist, die ook in koude omstandigheden een prima wooncomfort biedt, zonder risico dat de waterinstallatie bevriest. Daarnaast kan de camper voor een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding een persoonlijke touch krijgen dankzij opties, zoals een sterkere motor van 114 kW (155 pk), automatische in plaats van manuele versnelling, trekhaak, elektrische vloerverwarming of een grotere lithium-ion-accu met max. 168 Ah.
De voertuigen zijn vanaf zomer 2023 beschikbaar bij geselecteerde Dethleffs-dealers
De Italiaanse fabrikant bouwt zijn reeks integralen gestadig uit. Nieuw voor 2023 is de ongeveer 7,5 m lange T 7400 SBC met enkele bedden en de meer gebruikte zitgroep met zijzitbanken in de zitgroep.
Het is niet te verwonderen dat de prijzen van de zogenaamde instapmodellen flink gestegen zijn. Voor de kampeerauto’s bijzonder voor de integralen zijn de prijzen van de materialen sterk gestegen. Etrusco kon niettegenstaande de dure materialen zijn basisprijzen beperken. Voor de nieuwe Etrusco I 7400 euro voor zulk een grote kampeerauto is de prijs nog redelijk. Er is veel bewegingsvrijheid voorzien. Eigenlijk mag men dat verwachten van een 7,4 m lange wagen.
Een flinke bijdrage voor dat ruimtelijk effect os de zitgroep met zitbanken tegen de zijwanden. Zo is er geen L-zitbank die doorgang versmalt en de diepte belemmerd. Daarbij kan men de tafel nog samen klappen wat de doorgang naar en terug van stuurcabine vergemakkelijkt. De grote voorruit met brede zijramen verhogen voor een groot deel het ruimtelijk effect in het interieur. Het woonontwerp met witte bovenkastdeuren en lichte kussens geven snel een aangenaam gevoel in het interieur. Rijden met de grote wagen valt best mee. De elektrische ondersteuning van het stuurwiel is daarbij een grote hulp. Zonder krachtpatserijen van de 140 pk turbo diesel te verwachten leent hij zich goed om de Etruco I 7400 SBC vlot het verkeer te volgen. Mits de versnelling op de juiste manier te schakelen gaan de bergwegen vlot onder de wielen door. Op de snelwegen kan het “snel” gaan, de dieseltank loopt dan ook “snel” leeg. Met een rustig tempo en genietend van het landschap verbruikt hij rond de 11 l /100 km wat we zuinig mogen noemen voor dit type kampeerauto.
Interieur
De bewoners stappen in de wagen via een deur met een eenvoudige vergrendeling dat kan men ook van de vensters zeggen. Hij wordt wat verrast door het ruimtelijk uitzicht. Links is de 0.90 m lange zitbank daar tegenover is de bank zelfs 1,074 m lang. Met de ergonomisch gevormde en niet te zachte kussens is het comfortabel vertoeven in de zitgroep. Draait men de cabinezetels naar de tafel kunnen 5 tot 6 zwervers rond de tafel genieten van een hapje en een drankje. Voor uitgebreide culinaire geneugten beperkt men zich beter tot 4 personen.
Men moet een beetje verbeeldingsvermogen hebben om de keuken een L-vorm te geven. De linkerkant steekt een beetje vooruit, onderaan is kast terwijl er naast 3 laden zijn. In het aanrecht zijn drie kookvuren met elektrische ontsteking geïntegreerd, links is een ronde spoelbak met een hoge waterkraan. Vooraan blijft nog wat plaats voor een werkblad(tje). De hoge bovenkast met licht gebogen deuren kan redelijk wat keukengerief herbergen. Naast de buitendeur heeft men een absorptie koelkast geplaatst.
Over een 20 cm hoog trapje komt men in het sanitair met afzonderlijke douchecabine. Een beetje vervelend is de wielkast die het sta oppervlak verkleind. Zwervers zullen hun knieën wat moeten opzij zetten als ze op de wc zitten met gesloten deur. Met een schuifdeur kan men het sanitair van de slaapkamer scheiden. Voor de verluchting van het sanitair had men beter een iets groter dakluik geplaatst. Na een beetje negatief commentaar over het sanitair krijgen de bedden veel goede punten. Om te beginnen zijn ze al 2,1 m lang, de 13 cm dikke matrassen liggen op een lattenbodem met goed ventilatie onder de matrassen. USB stopcontacten om GSM en andere kleine apparaten met een batterij te laden zijn voorzien. Van de meubelen geen kwaad woord ze zijn stevig gemaakt en keurig afgewerkt. Tijdens het rijden hoort men nauwelijks wat rammelen. Men moet natuurlijk rekening houden dat deze Etrusco niet van topklasse is en alles een beetje in verhouding is van de prijs die je er voor betaalt. Een goed punt verdient de onderbodem bedekt met een waterbestendig GFK laag.
Samen gevat.
90.000 euro is niet zo goedkoop, de extra luxe ontbreekt en hier en daar zijn kleine verbeteringen aanbevolen. Een gezin met 2 of 3 kinderen zal met deze ruime kampeerauto net zo veel plezier beleven als met een dubbel zo veel kostende uitvoering.
Fendt Tendenza reeks bestaat nu uit 7 modellen, telkens met vier slaapplaatsen. Drie van de reeks de 550 SG, de 560 SG, met enkele bedden en achterin een grote zitgroep. De 560 SFDW heeft achterin een dubbelbed en een ruime douchecel. In de 465 en de 650 types zijn grote 2 persoonsbedden(1,4 x 2,0 m tot 1,62 X 2,3 m).
De SFDW interieurs hebben vloeistoverwarming en vloerverwarming van Alde, Andere modelen een Truma Combi 4 of 6 als verwarming. De 650 indelingen hebben een oven met grilde Aperolfunkte, er zijn verschillende nieuwe keuken armaturen gemonteerd en de compressor koelkasten zijn standaard. Lichten kan men bedienen vanaf het bedienigspaneel aan de buitendeur waar een anti vliegendeur haar werk doet. Bij de nieuwelingen behoren de Apero 495 SG met enkele bedden, de Bianco Activ 515 SKF met centrale zitgroep, een dubbel stapelbed, de Diamant 560 SD kreeg lounge en een afzonderlijke douchecel. Caravans van de Apero reeks worden aangeboden aan prijzen vanaf ongeveer 26.700 euro. De reeks bestaat uit 7 typen die tot 5 volwaardige slaaplaatsen hebben van een tweepersoons bed tot stapelbedden. Caravans van de Bianco reeks zijn ongeveer 2.000 euro goedkoper en heeft zo maar even 16 verschillende indelingen in petto. We zien er gezinsindelingen en andere met 6 slaapplaatsen. In de 3 Diamanten zijn 4 slaapplaatsen en een luxueuze en sfeervol interieur. Men moet er wel ongeveer 44.000 euro voor op tafel leggen. Alle Fendt caravans werden met veel detais verfraaid.
CTM Stuttgart 2023 Zoals er veel evenmenten werden afgelast tijdens de Corona pandemie was dit dit ook het geval met de in Stuttgart. Het was dan ook een aangenaam weerzien half januari tussen exposanten,journalisten en nog veel andere aanwezigen. Het enorme complex bestaat uit 10 hallen. Bijzonder voor de dakconstructie sta ik telkens in volle bewondering. Het dak is zo uitgevoerd dat het water naar het midden van het dak loopt. Door het dak onderaan een kleine helling te geven loopt het waar 12 afvoerbuizen weg.
Een van de jaarlijkse terug komende elementen is de kampeer en reisbeurs naar het schijnt de grootste van Europa. Wij gingen op zoek wat er zich de laatste tijd in de kampeerwereld heeft afgespeeld. Met de sterk gestegen prijzen en de moeilijk aan te geraken materialen voor de constructie van nieuwe modellen beperkten de meeste fabrikanten zich tot het verbeteren of verfraaien van hun kampeervoertuigen. Zo konden we vroeger duidelijk het instapmodel onderscheiden van het duurdere type. De verschillen zijn merkelijk kleiner alleen ontbreekt bij het instap model wat luxe, de prijs is logisch wat goedkoper.
Kleine caravans op dikke banden zitten lift. Ze hebben op enkele uitzonderingen na een vloer oppervlak van een tweepersoons matras. Men kan er in zitten, rechtstaan lukt niet. Bij sommige is de matras in vierkanten gesneden, man kan ze op mekaar leggen om een zitbank te vormen. Een middel om comfortabel tv te kijken wand veel caravannetjes zijn er mee uitgerust. De totale hoogte blijft meestal onder de 2 m. Ze hebben een kloek uitzicht met de donkere kleur een de grote dikke banden daarbij hangen een reservewiel en een water - of/en een benzinetank tegen de buitenwanden. Een Metalen uittrekbare keuken of achteraan onder een opklapbaar deel van de achterwand behoort tot de uitrusting. Hier en daar is een deksel dat een bagagekoffer afsluit. Als optie kan men nog een daktent, een luifel en een verwarming of andere toebehoren bestellen. Er zijn nog andere grotere modellen waarin men kan recht staan, zelfs een uittrekbare slaapkamer was te zien, Ze zien er even stoer uit uit als hun kleinere broers. Of deze caravans succes hebben zullen we binnen enkele maanden te weten komen belangstelling was er alleszins zeer veel.
Bij de omgebouwde bestelwagens "camperbussen" worden ze genoemd is het aanbod weer gegroeid met volledig nieuwe merken. We zouden deze categorie in drie groepen kunnen indelen. De kleinste zijn een soort sterk uit de kluiten gewassen personenwagens, je kan er met twee in slapen. Sommige hebben een hefdak waarin een bed in verwerkt is. Om er echt een vakantie in door te brengen zijn ze toch wat klein. Ze zijn echter geschikt als men een meerdaagse vakantie wil doorbrengen in een hotel of ander vast vakantie verblijf. Onderweg één of twee nachten er in overnachten is geen probleem. Een weekeindje gaan zeilen of surfen voor jongelui het ideaal. In een maatje groter vinden we de Fiat Ducato met een lengte van 6,5 m. Hij spant de kroon in deze sektor al is Ford Transit als basisvoertuig veel te vinden. Eén van de Fiat Ducato voordelen zijn is dat ze de breedste binnenruimte hebben en bijna iedereen er dwars kan in slapen. In grote lijnen hebben ze bijna allemaal dezelfde indeling, vooraan de zitgroep er achter het sanitair met aan de overkant de keuken gedeeltelijk voor de brede schuifdeur. Achterin zijn er redelijk wat verschillen in het opstellen van de bedden. Voor veel mogelijke klanten een moeilijke beslissing om voor hun het juiste type te bestellen.
Grote fabrikanten keken een beetje met lede ogen naar het succes van de camperbussen. Ze begonnen zwerfauto's te bouwen met dezelfde buitenafmetingen van de "kastenwagens" zoals de Duitsers die wagens noemen. Het voordeel zijn de beter geïsoleerde rechte wanden wat meer leefruimte biedt en de bovenkasten iets groter zijn. in doorsnee komen de indelingen ongeveer overeen, al zijn hier een paar spitsvondige uitvindigen te vinden. Zoals de bovenste helft van het sanitair dat naar beneden zakt terwijl je toch nog de wc kunt gebruiken. Voor de nacht schuif je een deel van bed over het sanitair. 's Morgens bed opzij sanitaire helft omhoog en je kunt u wassen en douchen. Zijzitbanken voor de zitgroep kunnen in deze typen want er is geen brede schuifdeur. Soms is er zelfs een hefbed voorzien voor gezinnen met kinderen of een hefdak met een bed voor twee personen. Bij een ander type gaat het dak volledig horizontaal naar boven zodat over heel het interieur voldoende stahhoogte is. Deze bieden natuurlijk meer wooncomfort maar zijn duurder. Een derde categorie wijkt sterk af van wat we zouden kunnen noemen "de gewone" camperbussen. Ze zijn meestal langer en wat hoger, de bestelwagens van Iveco, VW Crafter MAN of Mercedes worden er voor gebruikt en kosten vlug 20 tot 35.000 euro meer. Men heeft er een 4 X 4 voor, een afwijkend interieur met redelijk wat spitsvondige snufjes, een hefdak, sterkere motoren, grote dikke banden en een donker kleurig koetswerk.
Elektrisch aangedreven zwerfauto's kwamen nauwelijks in beeld misschien zullen daar binnen een half in het Caravan Salon Van Düsseldorf meer van merken. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Wie graag folders verzameld of informatie zoekt over vakantie in een groot stuk van de wereld kan ik de CMT in Stuttgart aanbevelen. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX