Step gebruikers leer de wegcode voor step gebruikers
Nieuwe regels voor elektrische steps onvoldoende gekend Vias institute lanceert quiz om de kennis te verbeteren
In juli 2022 werden nieuwe regels voor het gebruik van elektrische steps van kracht. Vias wou te weten komen of deze nieuwe regels en de reeds bestaande regels goed gekend zijn bij het grote publiek. Het verbod om met meer dan 1 persoon op een e-step te rijden, blijkt relatief goed gekend. Het feit dat je minimum 16 jaar moet zijn, is al veel minder gekend. Nochtans was in 2022 bij 1 op de 10 letselongevallen met een e-step de bestuurder jonger dan 16 jaar. Om de kennis te vergroten publiceert Vias vandaag een quiz.
Om de kennis te kunnen inschatten van de regels over elektrische steps heeft Vias institute een representatieve steekproef van 2000 weggebruikers bevraagd.
Kennis van de nieuwe regels Minimumleeftijd van 16 jaar Er is een minimumleeftijd van 16 jaar om met een elektrische step te mogen rijden (behalve in woonerven en speelstraten). 4 op de 10 Belgen (42%) weten niet dat de wetgever een minimumleeftijd van 16 jaar bepaald heeft voor dit soort voertuigen.
Niet op het trottoir Tot vorig jaar mochten gebruikers van een elektrische step op het trottoir rijden zolang ze dat stapvoets deden. In de praktijk was dat quasi onmogelijk om zo traag te rijden en brachten ze op het trottoir voetgangers in gevaar. Sinds vorig jaar moeten gebruikers van een elektrische step verplicht het fietspad gebruiken als er een is, of de openbare weg als er geen fietspad is. 3 op de 10 bevraagde personen (31%) zijn niet op de hoogte van deze regel.
Niet met 2 op de e-step Af en toe zie je op een deelstep 2 personen staan. Sinds vorig jaar is het echter verboden om met meer dan 1 persoon zo’n elektrische step te berijden. Deze regel is wel goed bekend. Slechts 12% van de respondenten wisten het niet. Het is wel opvallend dat in Brussel de regel het minst goed gekend is, terwijl daar de meeste steps rondrijden. 1 op de 4 weggebruikers (26%) kent de regel daar niet.
Kennis van de reeds bestaande regels Maximumsnelheid De snelheid van voortbewegingstoestellen is gelimiteerd tot 25 km/u. Ongeveer 6 op de respondenten weten dat niet (57%). Sommige weggebruikers denken dat de limiet lager is. Dat komt onder andere omdat in Brussel de deelsteps begrensd zijn op 20 km/u. Daarentegen denkt 1 op de 4 (24%) dat de snelheidslimiet 30 km/u of hoger is of menen ze dat er geen snelheidslimiet geldt. Dat kan natuurlijk gevaren opleveren voor de verkeersveiligheid
Beperkt eenrichtingsverkeer Gebruikers van een elektrische step zijn gelijkgeschakeld met fietsers. Ze mogen dus rijden in een eenrichtingsstraat, wanneer een onderbord dat toelaat. 4 op de 10 (44%) van de respondenten is hiervan niet op de hoogte.
Rechtsaf door rood Gebruikers van een elektrische step mogen rechtsaf door rood of rechtdoor op kruispunten waar er borden staan die dit toelaten. 7 op de 10 weggebruikers kent deze regel niet (74%).
Conclusie Vorig jaar waren er 1700 geregistreerde letselongevallen met een elektrische step. Dat is een stijging met 63% ten opzichte van 2021. Het is dus logisch dat de wetgever de regels rond elektrische steps verstrengd heeft.
De enquête van Vias toont aan dat de regels, ook de oude, niet door iedereen goed gekend zijn. Vooral de regel over de minimumleeftijd om met een e-step te rijden is niet goed genoeg gekend. Op www.vias.be is er daarom nu een quiz om de kennis van de weggebruikers op te frissen. Als blijkt dat de ongevalscijfers met elektrische steps blijven stijgen en de maatregelen van juli 2022 onvoldoende blijken te zijn, moeten er mogelijk strengere voorwaarden komen.
Voor de eerste maal bouwt Etrusco een fabrikant uit de Hymer-Gruppe een smalle halfintegrale kampeerauto op een Renault basisvoertuig.
Bij een vlugge blik in het interieur ziet het er zeer gezellig uit. Met zijn 6,82 m lengte en 2,14 m breedte behoort hij niet tot de grote kampeerauto’s. voor dit type gebruikt de fabrikant een Renault met een vlak bodem chassis. In mooi Vlaams werd dat vroeger “planché cabine” genoemd. Vooraan kijkt men op een indrukwekkende radiator grille met het Renault kenteken in de midden. Voor de aandrijving zorgt een 2,3 l turbo diesel 145 pk, die zijn paardjes via een 6 versnellingsbak naar de voorwielen stuurt. Voor de opbouw gebruikt Etrusco sandwichpanelen met hagelbestendige polyester beplating. Het dak is 33 mm dik, de wanden zijn 34 mm dik. Voor de bodemplaat heeft men er van 41 mm dikte gebruikt. De garage kreeg een stevigere maar niet geïsoleerde vloer. Heel het koetswerk is zoals het hoort keurig afgewerkt en de aansluitingen van de stuurcabine met de opbouw zorgvuldig dicht gekit. Om de kampeerauto mooier, veiliger en comfortabeler te maken zijn er verschillende pakketten te koop.
Voor het interieur hebben de ontwerpers zich aan een klassieke en veel gebruikte indeling gehouden. Het meubilair is in een houtdecor met in verschilleden grijs tonen elementen. Kussen vallen met hun kleur harmonisch bij het geheel. Alles zeer keurig afgewerkt.
Achterin zijn enkele bedden, een compacte natte cel met afzonderlijke douchecel sluit er bij aan. Daar tegenover is de keuken met opvallend groot aanrecht. Vooraan is de zitgroep met rechte tweepersoonszitbank en uitgeklapt een redelijk groot tafelblad met schuifprofielen aan de wand en rustend op een plooibare poot. Dat we hier in een smalle versie halfintegrale vertoeven merken we nauwelijks. Misschien diegene die in het 0,72 m smalle bed moet (mag) slapen wel. Maar zoals in bijna alle zwerfauto’s kan van de twee bedden één groot bed gemaakt worden. Met een op maat gemaakt laddertje komen de zwervers in het bed. De 12 cm dikke matrassen liggen op een lattenbodems en waarborgen een zalige nachtrust. Onder de voeteinden zijn leg- en hangkasten.
In de praktische en goed dicht gekitte badkamer zwenkt het wastafeltje met de spiegelwand voor de draaibare Thetford wc en completeert de douche met een goed sluitende deur. Twee aflopen zorgen dat al het water in de douchebak zijn weg naar de water afvaltank vindt. Om een betere afvoer van de waterdampen te krijgen had het dakluik iets groter mogen zijn. Een handdoekdroger heeft de fabrikant niet vergeten hier te plaatsen.
Naast de buitendeur heeft de keuken haar plaats gekregen. Twee kookvuren met elektrische ontsteking en de spoelbak zijn geïntegreerd in het aanrecht dat groot genoeg is om er naast nog een werkblad over te houden. Kookvuren en spoelbak kan men met zwarte platen afdekken. Onderaan is een 78 l grote absorptiekoelkast gemonteerd. Samen met de bovenkast is er voldoende bergruimte voor het keukengerief voor twee zwerver. De gasafsluiters zijn snel bereikbaar in geval van nood. LED’s zijn op de juiste plaats geïnstalleerd om een goed zicht in de potten te hebben. Goed geplaatste LED’s vinden we ook boven de hoofdeinden van de bedden.
De zitgroep bestaat uit een 2 persoonszitbank met kopsteunen en veiligheidsgordels, 2 draaibare cabinezetels en een zijzitbank. Met wat knutselwerk kan men het tafelblad vergroten en kunnen er 5 zwervers comfortabel van de tafelaanbiedingen genieten.
Samen gevat.
Met de Renault Master maakt Etrusco een start met een stevige, eenvoudige en doordachte basis voertuig. Daarbij nog een zinvol en compleet woongedeelte maakt van de Etrusco V6.8SR een leuk vakantievoertuig.
Een tweede type de Etrusco V5.9DR staat al iets verder dan de planning.
Technische gegevens
Basisvoertuig Renault Master met vlak bodemchassis.
De Kreos is zowat het vlaggenschip van Laika. Gestadig de modellen aanpassen zodat de Kreos altijd update is, is de leuze van Laika.
Het was de rede om de nieuwste Kreos L5009 eens nader te bekijken. De statige 7,9 m lange halfintegrale met 2 langs enkele bedden boven de garage, een extra grote badkamer, een knappe keuken plus een L-vormige zitgroep met ronde tafel vormen in grote lijnen het luxe verblijf voor twee zwervers.
Het basisvoertuig voor deze knap afgewerkte opbouw met verwarmde en geïsoleerde dubbele bodem is de Fiat Ducato Heavy met laag AL-KO chassis aangedreven door een 140 pk sterke turbodiesel. Het is logisch dat Laika deze goed uitgeruste kampeerauto als een 4,5 tonner aanbiedt.
Voor het koetswerk gebruikt de fabrikant ongewoonlijk 44 mm dikke sandwich panelen met langs beide zijden aluminium beplating. Voor het dak zijn hagelbestendige polyester platen gebruikt. 42 mm dikke bodemplaten vormen de 25 cm hoge dubbele bodem. Via binnen deksels en buitenkleppen is de inhoud bereikbaar. Het knappe achterfront is uit polyester vervaardigd met al even mooi gevormde geïntegreerde LED achterlichten. De bekende deurfabrikant Hartal mocht de kloeke deur met venster en een drievoudig slot leveren. Tot slot zijn er enkele licht doorlatende dakluiken geplaatst.
Een eerste blik in het interieur ontlokt ons een “wauw” kreet. De ontwerpers van Laika combineerden echt hout elementen met donkere wanden. Om het schitterend effect nog te verhogen zijn de kussen in een licht beige kleur. Dank zij de dubbele bodem kon men de vloer zonder opstapjes leggen. De Alde vloeistof verwarming zorgt voor een aangename temperatuur in het interieur inclusief de bagageruimte. Eens men zich in de kussens van de zitgroep heeft neergevlijd is de lust om terug recht te staan over.
Buiten het genot van de zitgroep is er nog een schitterende keuken. Het aanrecht is gemaakt uit hoogwaardig Corian materiaal. Drie kookvuren met elektronische ontsteking staan ver genoeg van elkaar om een grote pot of pan te kunnen gebruiken. Afgedekt met een Corianplaat is de spoelbak met verdoken kraan in het aanrecht verwerkt. In de onderkast met donker front zijn laden, samen met de apothekers lade is er genoeg plaats voor keukengerief. Voor het lichtere materiaal is de bovenkast geschikt. Een 153 l grote koelkast met links en rechts opendraaiende deuren houdt de drankjes en voedsel fris. Tussen de enkele bedden en de keuken heeft Laika een ruime badkamer geïnstalleerd. Alleen al maar naar kijken geeft een prettig gevoel. Achter de acryl glazendeur is een roestvrijstalen regendouche met een afzonderlijk te bedienen handdouche. Langs twee afvoer openingen verdwijnt het water in de afvaltank. Aan de overkant is het sanitair al even prachtig uitgevoerd als het interieur. De wastafel met wasbakje zijn hier ook in Corian uitgevoerd met onderaan een prachtig donker meubel.
De draaibare wc staat in een hoek gebruiksvriendelijk opgesteld. Langs de zijkant is een handdoekdroger en een spiegel is men niet vergeten. Zelfs aan een 230 Volt stopcontact heeft men gedacht. Een deur met magneetslot sluit de bad- en slaapkamer af van het woongedeelte. Aansluitend bij de badkamer over de volle breedte van het interieur is de slaapkamer met twee enkele bedden. Ze zijn bereikbaar via en opklapbaar trapje. Gedragen door een bodem met bordenvering bieden de matrassen een zalig slaapcomfort. Eigenaardig, de bedden kunnen tot één groot bed worden omgebouwd, maar dat is een optie. Licht en lucht vallen door het panorama dakvenster. Onder de voeteinde van de bedden zijn grote bergvakken.
Samen gevat.
De nieuwe Kreos L5009 biedt een schitterend sfeervol interieur met een ruime uitrusting. Daarbij is veel aandacht besteed aan de afwerking van het product. Standaard is hij uitgerust voor een paar dat van luxe en comfort houdt. Bestaat het gezin uit meer personen kan men een elektrisch bediend hefbed bekomen als optie.
Technische gegevens
Basisvoertuig: Fiat Ducato Heavy met laag AL-KO chassis
Joren Verweirder (VTI Brugge) wint de Gouden Autosleutel in aanwezigheid van Minister Annelies Verlinden
Het EDUCAM Training Center in Lokeren was gisteren het toneel voor de 51ste editie van de wedstrijd Gouden Autosleutel. Het event, georganiseerd door mobiliteitsfederatie TRAXIO en EDUCAM, trok 32 deelnemende leerlingen van 16 verschillende scholen uit Vlaanderen. Na een dag vol uitdagende praktische en theoretische proeven, werd uiteindelijk Joren Verweirder van VTI Brugge tot winnaar gekroond in aanwezigheid van MinisterAnnelies Verlinden.
Eindklassement :
1ste plaats : Joren Verweirder (VTI Brugge)
2de plaats : Mauro Panis (VITO Hoogstraten)
3de plaats : Jonas Coppens (VTI Roeselare)
4de plaats : Emiel Lietaert (VTI Brugge)
Eerste post-corona-editie, nu ook met winnende school
De Gouden Autosleutel werd voor het eerst opnieuw uitgereikt sinds 2019. De autopartner voor het event was dit jaar Jaguar Land Rover.
Opvallend was dat het VTI Brugge met beide deelnemende studenten 2 van de 4 finaleplaatsen wist te veroveren. Het instituut werd dan ook uitgeroepen tot winnende school en mocht daarvoor - naast mooie sponsorprijzen - ook een cheque van 2.500 euro uit handen van TRAXIO-voorzitter Didier Perwez ontvangen.
De prijzenpot voor de 4 finalisten en voor de winnende school bestond uit onder andere gevulde gereedschapskoffers, materiaalkasten en andere tools die gesponsord werden door ATC, Bardahl, Doyen, EDUCAM, Facom, febi, Gates, Hidria, LKQ, PartsPoint en TAE.
Filip Rylant, woordvoerder TRAXIO: “De jury was onder de indruk van de technische kennis en vaardigheden van alle deelnemers: zij zijn in onze ogen allemaal winnaars! Met deze wedstrijd wil TRAXIO het belang van technische profielen in de autobedrijven evenals de verschuiving binnen deze technische beroepen naar meer elektrische en elektronische vaardigheden in de aandacht brengen. De Gouden Autosleutel is een originele en uitdagende manier om jonge talenten aan om te moedigen om niet alleen bewust te kiezen voor technisch onderwijs maar ook om levenslang te blijven bijleren en te blijven streven naar technische uitmuntendheid.”
De Franstalige editie Porte-Clés d’Or vond plaats op 28 april 2023 in Luik. De winnaar van die wedstrijd was Victorien Parotte (Institut Saint-Laurent de Liège).
Met oprechte dank aan alle sponsors: Jaguar Land Rover Benelux, ATC, Bardahl, Doyen, EDUCAM, Facom, febi, Gates, Hidria, LKQ, PartsPoint en TAE.
Toen we onze eerste caravan kochten dachten we nog niet aan winterkamperen, we spreken begin jaren 1960. De winter naderde en de gedachte om tijdens de Kerstvakantie naar het Zwarte woud te rijden kreeg vorm. Echter in de caravan was geen verwarming, dat was nog geen standaard uitvoering. Er was trouwens weinig of geen keus in kachels voor vakantieaanhangers. Ik plaatste een Riviera vloerverwarming in onze caravan. de warmte vertrok vanaf de vloer en hield onze voeten min of meer warm. Gelukkig was het maar een kleine caravan en de Riviera op volle kracht maakte het voor ons warm genoeg. Van isolatie was toen nog niet veel spraak en de ruiten waren echt enkel glas dus het condentiewater liep er in beekjes af. Na 2 winters kochten een al wat betere caravan, geïsoleerd maar nog met enkel acrylglas.
Als optie was hij uitgerust met een van de eerste type Truma. Hij vond veel toepassing in de caravans. Het was trouwens Helmut Wilk die aan Philippe Kreis (Truma) in 1954 hem de vraag stelde om een caravan kachel voor zijn Wilk caravans te ontwikkelen. Het duurde nog tot 1961 vooraleer de eerste Truma verwarming op punt stond. Het nadeel was dat de warmte op ongeveer een 40/45 cm hoog uit de kachel kwam. Dat vertaalde zich niettegenstaande een dikke tapijt onder de tafel in koude voeten tijdens de wintervakantie. In 1967 bracht de Trumavent de redding. Bij middel van een ventilator en soepele buizen werd de warmte van de brander afgevoerd dicht bij de vloer en over heel de caravan verdeeld. Voor de voeding van de brander gebruikten we propaangas.
Truma kachels kende een enorm succes en bijna alle caravans hadden standaard een Truma verwarming, later werden ook de kampeerauto’s er mee uitgerust. Zelfs nog tot nu verbetert Truma constant zijn producten. Er kwamen nieuwe types bij met en zonder boiler, de thermostaat werd nauwkeuriger, de elektronica deed zijn intrede en alle regelingen konden met een afstandsbediening of GSM bediend worden.
De eerste vloeistof verwarmingen.
In 1968 verschenen de Zweedse Polar caravans met een Primus vloeistof verwarming. Die had in Zweden de kinderziekten al uitgeroeid. De Zweedse caravans zoals Polar, Caby, Kabe en Solifer waren goed tegen de koude beschermd. In Zweden waar ze gemaakt werden was het nu eenmaal veel kouder dan hier. Zij hadden het Zweedse product de vloeistof verwarming Primus om zich behaaglijk te verwarmen. Het was telkens een aangename avond als we bij een van onze Zweedse vrienden uitgenodigd werden. In die tijd was de Primus soms al eens nukkig en must er wat aan gesleuteld worden. Tijdens een van onze latere wintervakanties waren er kampeerders met niet de goedkoopste caravans die een voor caravans aangepaste “mazout kachel” hadden. Als het niet vroor leverde ze goede prestaties en was meer dan warm genoeg binnen. Met de toenmalige temperaturen van rond de -15°C die in de winteroorden heerste kristalliseerde de diesel brandstof zoals we al wisten van de weigerende automotoren, ze verstopten de filter en er kwamen nauwelijks enkele druppels bij de brander. Voor zo ver we vernamen het volgend jaar had niemand nog een dieselverwarming in zijn caravan. Het enige wat we niet hebben kunnen proberen was de Deense knap gestroomlijnde caravan met een petroleum kachel. De bewoners echter waren er tevreden mee.
In 1966 kwam de Alde met zijn vloeistof verwarming in beeld en drukte langzaam de Primus uit de caravans. Truma bleef met zijn steeds verbeterend systeem hoge toppen scoren. De prijs had er veel mee te maken. Het waren toen enkel de dure Zweedse caravans die weinig verkocht werden in België maar met het knap vloeistofsysteem verwarmd werden.
In de loop van 1970 begonnen meer en meer kampeerauto’s in het straatbeeld te verschijnen, bijna hoofdzakelijk zelfbouw. Als de fabrikanten ook zwerfauto’s begonnen te bouwen past Truma zijn verwarming en systeem aan voor die vakantieauto’s. Voor grote wagens echter bleek die luchtverwarming wat te zwak te zijn bij vriestemperaturen. Langzaam kwam Alde meer in trek bij grote kampeerauto’s en ook bij grote caravans. Het nadeel is de prijs van de verwarming zelf en de montage van het geheel is duurder dan voor een Truma. Bovendien heeft Alde met zijn toebehoren een groter eigen gewicht, daarom is het moeilijker ze in een 3,5 ton zwerfauto in te bouwen. Hij neemt ook meer plaats in. Alle meubels moeten een spouw hebben tussen buitenwand van de kampeerauto en de caravan en de meubels. Hierdoor wordt de binnenruimte van het interieur ongeveer 10 cm smaller. Maar dat alles weegt niet op tegen de voordelen die een Alde biedt. Het opwarmen van het interieur verloopt iets trager dan met een luchtverwarming zoals Truma. Dat is logisch, lucht is sneller warm en via de luchtslangen snel over heel het interieur verspreid. Bij een vloeistof verwarming moet eerst de vloeistof worden verwarmd ze wordt bij middel van een pomp naar de convectoren gestuwd die langzaam hun warmte afgeven achter de meubels, ze opwarmt en verder het interieur op een aangename constante temperatuur houdt. Bij de meeste grote wagens is een vloeistof verwarming voorzien, in de winter is dat een luxe. Het is mogelijke een warmte wisselaar te (laten)monteren hij gebruikt het water van de motor om het interieur tijdens het rijden te verwarmen of om het water van de boiler warm te houden.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Truma en Alde hebben in veel types een elektrisch verwarming element geïntegreerd. Dat kan helpen om sneller te verwarmen of in bepaalde omstandigheden minder gas te verbruiken.
Camperbussen
De laatste jaren kennen de camperbussen een enorme groei. Met hun 2,1 m breedte en 6,5 m lengte of korter zijn ze handig in het verkeer. Het meubilair en de meestal uit de kluiten gewassen natte cel nemen veel plaats in zodat er slechts een smalle loopruimte overblijft. Ergens tussen de bedden en bagageruimte probeert de fabrikant dan een paar gasflessen te proppen. Om plaats te sparen en minder gewicht zijn er veel van deze handige zwerfauto’s uitgerust met een Webasto diesel verwarming. Deze dieselbranders hebben al heel lang hun sporen verdiend bij het verwarmen van de vrachtwagen stuurcabines.
De ingenieurs van Webasto hebben in het begin dat ze in kampeerauto’s gebouwd werden de elektronica moeten aanpassen want de startstroom ging met te veel batterijstroom lopen. Als ze op volle kracht werken zijn ze soms nogal rumoerig, maar wees gerust je zal geen kou lijden als de aandrijving wat trager loopt tijdens koude winterdagen.
Hou rekening dat een dieselbrander meer onderhoud vergt dan een gasbrander.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Een kleine Webasto wordt soms als hulpverwarming geïnstalleerd om de grote stuurcabine van integrale kampeerauto’s beter te verwarmen en de ruiten dampvrij te houden.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Webasto –Eberspächer kunnen in een personenwagen worden gebouwd als stand verwarming. Zelf had ik een stand verwarming in mijn wagens. Als ’s morgens de ruiten aangevroren waren en de motor ijskoud stak ik de Webasto een 10/15 minuten vóór ik moest vertrekken aan. De ruiten waren dan ontdooid, het interieur was een beetje opgewarmd en de motor was niet meer zo ijskoud, starten en wegrijden was nooit een probleem.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
ALTIJD een mobiel elektrisch vuur en een haardroger bij hebben als u op wintervakantie gaat.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Tijdens mijn ongeveer 50 jarig winterkamperen met die verschillende soorten verwarmingssystemen was er nu en dan wel eens een nukkig. Meestal kon het snel verholpen worden. Het is zeer belangrijk de verwarmingen regelmatig te onderhouden en net vòòr de de vakantie nog even kijken of alles goed functioneert.
Niet vergeten het enigste gas om in de winter te gebruiken is propaangas.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
We hebben vanaf 1964 op enkele jaren na ieder jaar op wintervakantie geweest met Kerstvakantie en/of februari. Vroeger waren de winters veel kouder +/-15°C waren normale wintertemperaturen, dat is nu tot een paar graden onder nul gestegen. Tijdens onze koudste nacht ooit daalde de temperatuur tot -28°C. Bijna ieder jaar hadden we een testcaravan, later waren het test kampeerauto’s, nu heb ik en éénpersoons camperbus regelmatig ga ik de sneeuw opzoeken.
We hebben veel ervaring opgedaan met verwarmingen. Zo goed als alle types van verwarming in caravan of zwerfauto hebben we kunnen uittesten. De beste resultaten scoorden de vloeistofverwarmingen, zoals de nu goed bekende Alde voor zijn aangename constante warmte van voeten en interieur.
Het was niet de bedoeling om van de verschillende verwarmingssystemen een uitgebreid artikel te schrijven. Ieder merk heeft verwarmingen met en zonder boiler. Voor vloeistofverwarmingen altijd reserve vloeistof meenemen. Dieselverwarmingen best alle 2 jaar een onderhoud.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
het officiële ALDE service center in België
De Maxia heeft een goede reputatie bij de kampeerders. Om die rede heeft Hobby het aanbod uitgebreid met drie nieuwe types. We bekeken het middelste model de 585UL met zeer geschikte indeling voor een paar dat graag wat bewegingsruimte heeft maar toch niet met een tamdenas op stap wil.
Met een pk rijke trekauto kan een paar nog goed op stap met de 2,5 m brede en 7,7 m lange Maxia 585UL. Het is een comfortabele caravan en biedt meer bewegingsvrijheid dan de 495UL en is handiger in het verkeer dan zijn grote broer met een dubbele as. De Maxia 585UL zet 1700 kg op de weegschaal, kan belanden worden tot 2.000 kg. Om te mogen rijden met die gespan heeft de chauffeur van de trekauto iets meer nodig dan een rijbewijs B.
Hobby houdt zich meestal aan aluminium beplating met mini hamerslag profiel voor de wanden. Gladde beplating komt misschien nog eens maar de fabrikant weet het voorlopig nog niet. Met zijn uit ABS materiaal gebogen voorfront is een Hobby altijd een blikvanger. Dat chic gebogen front is echter uit grote delen samengesteld, dat kan een dure herstelling worden na een ongeluk. Kunnen we evengoed zeggen van het al even knap achterfront. De inhoud van de disselkoffer is goed bereikbaar evenzo zijn de hoeksteunen goed bereikbaar. Het neuswiel met ingebouwd weegsysteem is vast een nuttige uitrusting. De brede kloeke ééndelige buitendeur heeft een venster en een drievoudige vergrendeling. De vensters met comfort rollo’s hebben ook een drievoudige veiligheidssloten. Een groot licht doorlatend dakluik in de middengang, de dakluiken van de slaapkamer en de natte cel laten voldoende licht en verluchting toe.
Hoewel het meubilair wat hoekig is heeft het toch het bekende wauw effect van Hobby Vooraan zijn twee enkele bedden omgeven door bovenkasten met witte vlakke deuren. Het vormt een prachtig contrast met de donkere wand met in de midden een vierkant venster. Nog wat open bergvakken en twee lichten zorgen voor afwisseling van de wand. De bedden zijn lang genoeg en al zijn het eenvoudig lattenbodems de degelijke matrassen bieden een perfect slaapcomfort. Wandelen we naar voor valt het 1 m² groot tafelblad met schuine hoek en op een centrale poot op. Voor een paar een zee van ruimte in de zitgroep. Ze zich in een hoek neer vleien om tv te kijken of te lezen.
Komen vrienden op bezoek geen probleem plaats genoeg op de comfortabele kussens. Hier ook zien we de bovenkasten met witte deuren en onderaan een open legvak. Drie vensters bieden een panoramisch uitzicht. In het centrale deel zijn grote meubelen te vinden, in een 2,5 m brede caravan kan dat, er blijft zelfs nog een brede gang over. Kijken we even naar de keuken naast de buitendeur. Zij heeft al zeker grote bovenkasten met onderaan een open legplank. Het aanrecht is diep genoeg om er drie kookvuren met elektrische ontsteking te integreren er kunnen zelfs groten potten of pannen worden gebruikt. Naast de met een glazenplaat af te sluiten kookvuren is een vierkante spoelbak. Vooraan blijft nog genoeg plaats over om de voorbereidingen te doen van culinaire genoegens. Onderaan zijn laden met een licht front en donkere handgrepen plus een bakoven. Een apothekerslade vult de bergvakken aan en een 140 l koelkast houdt de drankjes en voeding fris. Lichtschakelaars, 230 Volt stopcontacten en USB aansluitingen zijn langs de spoelbak geïnstalleerd.
Aan de overkant is een groot meubel dat rechts ingedeeld is als hang- en legkast voor kleren. De badkamer vormt het linkerdeel van de kast. Er is genoeg plaats binnen, in de kasten kan men voldoende toiletgerief bergen. Er zijn nog enkele schappen en naast het waskommetje in de hoek is een brede legplank. Daarnaast staat de wc gebruiksvriendelijk opgesteld. Een groot dakluik vervangt een venster en in de spiegel kunt u zich bijna volledig bewonderen.
Zoals men mag verwachten is de Maxia voorzien van een Truma Combi 6 met een 10 l boiler. Winterkampeerders hoeven geen angst te hebben om kou te lijden gedurende een wintervakantie. Hobby heeft al veel jaren een uitgebreid lichtnet dat intussen al enkele malen verbeterd is. Overal is licht, sfeerlicht, fel licht boven de tafel, sfeerlicht dan men kan dempen, 230 Volt stopcontacten, 3 USB aansluitingen en rookmelder, langs buiten is er een 230 volt stopcontact en aansluiting voor tv.
Samen gevat
Een super de luxe caravan als de Premium is de Maxia net niet. Zijn koetswerk moet niet onderdoen voor zijn duurdere broeders. Het interieur met zijn moderne uitvoering valt best mee en doet zeer gemoedelijk aan. Combinaties van kleur, licht, houtdecor en verlichting maakt van de Maxia een aangenaam en sfeervol vakantie verblijf.
Technische gegevens
Buiten afmetingen: L X B X H 7,685 x 2,5 x 2,641 m
De vereniging WOHNmobil voor klimaatbescherming e.V. heeft grote plannen voor het jaar 2023. In twee lentecampagnes zijn al 1.600 bomen geplant. Er volgt nu een actie met de titel "Afval hoort in de prullenbak - niet in de natuur".
Met 1.600 vers geplante zaailingen heeft de vereniging het aantal bomen verhoogd tot 6.493 jonge bomen. "Met momenteel 210 kampeerders die bij de vereniging betrokken zijn, zijn dat 30 bomen per lid", zegt Albert Märkl, voorzitter van de vereniging.
Op 10 maart 2023 plantten leden van de vereniging en medewerkers van de fabrikant van stacaravans AHORN Camp de eerste 1.000 bomen in een bosgebied bij Speyer dat bijzonder zwaar was beschadigd door droogte en schorskevers. De vereniging en het bedrijf schonken elk de helft van de bomen (hazelaar, haagbeuk, wilde peer). Märkl: "We zijn blij dat we in de stacaravanfabrikant AHORN Camp een partner hebben gevonden die zich samen met ons inzet voor milieu- en klimaatbescherming".
Na de succesvolle beplantingsactie kregen de kampeerders tijdens een rondleiding door de fabriek interessante inzichten in het bedrijf AHORN Camp en zijn vloot stacaravans. In het nieuw gebouwde servicecentrum was er een heerlijke Pfalz-snack met als afsluiting "Weck, Worscht und Woi". De volgende dag kwam iedereen bijeen voor een stadsrondleiding en leerde tijdens een uitgebreide rondleiding alles wat belangrijk was over de kathedraal van Speyer en de geschiedenis van de stad.
De overige 600 bomen (vogelkers, haagbeuk) vonden hun nieuwe thuis in een stuk bos bij Jestetten in de wijk Waldshut. Leden van de vereniging plantten de zaailingen in de vochtige, leemachtige grond nabij de Zwitserse grens. Helaas moest de wandeling naar de Rijnwaterval in Schaffhausen die voor de volgende dag gepland stond wegens slecht weer worden afgelast.
Volgens Märkl plant de vereniging in het najaar nog twee plantcampagnes, één in het Sauerland in Noordrijn-Westfalen en één in het Noord-Duitse laagland in het district Rotenburg (Wümme).
"Afval hoort in de prullenbak - niet in de natuur": onder dit motto heeft de vereniging haar leden opgeroepen om tijdens wandelingen en trektochten in de natuur afval in te zamelen en weg te gooien. "Het is niet genoeg om alleen maar te vragen wat mensen motiveert om hun afval achteloos in het bos, op de weide of langs de kant van het pad te laten vallen of op de juiste manier weg te gooien, we willen er ook iets aan doen", legt Call uit.
Niet alleen leden van de vereniging kunnen meedoen aan de actie, die loopt tot 31 oktober 2023, maar alle kampeerders die iets met de natuur hebben en willen helpen. De helpers kunnen foto's van de operaties op de Facebook-pagina van de vereniging plaatsen of per e-mail naar de vereniging sturen (info@wohnmobil-fuer-klimaschutz.de).
De vereniging verloot onder de inzenders mooie prijzen, die worden geschonken door ACSI en ALPACA Camping. Beiden ondersteunen WOHNmobil for Climate Protection e.V. al geruime tijd als sponsorlid. Je maakt kans op 2 kampeerweekenden met ALPACA Camping en 2 ACSI campinggidsen met de ACSI CampingCard.
Gedetailleerde informatie op www.wohnmobil-fuer-klimaschutz.de
Op 23 november 2019 richtten Albert Märkl en enkele geëngageerde camperbezitters in Niedernhausen, Hessen, de vereniging "WOHNmobil for Climate Protection e.V." op. De inschrijving in het register van verenigingen in Wiesbaden vond plaats op 11 december 2019. Het doel van de vzw is een bijdrage te leveren aan de bescherming van onze natuur en daarmee aan de bescherming van ons klimaat. Alle leden van de vereniging betalen een jaarlijkse contributie, die wordt berekend op basis van de kilometers die zij in het betreffende jaar met een camper of vergelijkbaar voertuig hebben gereden. Concreet betalen ze 1 cent per kilometer, maximaal 100 euro per jaar. Met de maximale jaarlijkse bijdrage van 100 euro kan elk individu tot 20 klimaatbestendige bomen planten en deelnemen aan actieve natuur- en klimaatbescherming
CamperClean viert de 10e verjaardag van zijn los- en bevoorradingsstation
Bijna 600 CamperClean-stations in heel Europa
10 jaar CamperClean-Station
Bijna 600 CamperClean-stations in 16 Europese landen
Jubileumstation nr. 500 bevindt zich in het grootste caravanhandelscentrum van Europa
Na 10 jaar zijn er momenteel 600 volautomatische CamperClean los- en bevoorradingsstations in 16 Europese bestemmingen. Nadat midden vorig jaar het 500ste station in het Caravan Center Bocholt werd geïnstalleerd, heeft de verspreiding zich snel ontwikkeld. Aanvankelijk waren er in 9 jaar 500 stations, maar nu zijn er binnen een jaar al 100 stations die worden besteld en geïnstalleerd door campings, parkeerplaatsen, caravanhandelspartners en ook benzine- en ruststations. Dit jaar 2023 viert CamperClean een ronde verjaardag van het in heel Europa gepatenteerde en meest gebruikte afvoer- en bevoorradingsstation voor mobiele cassettetoiletten.
500ste station bij het Caravan Center Bocholt
Midden vorig jaar werd het 500ste station geïnstalleerd in het Caravan Center Bocholt. In Bocholt op een enorm gebied met een state-of-the-art servicecentrum, werkplaats, verkoopruimte en accessoireswinkel. Daar is het CamperClean-station een trots lid van een zeer gemotiveerd team met ongeveer 100 competente medewerkers onder leiding van de familie Thielke. Meer dan 400 caravans en campers van alle categorieën en (bijna) alle toonaangevende fabrikanten maken het Caravan Center Bocholt tot europa's grootste caravanhandelscentrum. Een opmerkelijke 12.000 werkplaatsbestellingen, die worden afgehandeld door 23 installateurs, meer dan 1.500 caravan- en camperleveringen en 70 huurcampers zullen in de loop van een jaar worden georganiseerd. Het 500e CamperClean-station, met zijn schone service en handige technologie, past precies in deze speciale omgeving.
%%%FOTO2%%
Geschiedenis van het CamperClean station
Hoe is dit succesverhaal tot stand gekomen? Nadat Ralf Tebartz na zijn eerste persoonlijke kampeerervaringen het idee kreeg voor een hygiënische afvoeroplossing, ontwikkelden het huidige managementtrio Ralf en Peter Tebartz en Mark Butterweck het CamperClean-station stap voor stap tot marktrijpheid. Het begon allemaal in 2008 vrij rustig in een garage (zoals vele andere wereldwijd succesvolle uitvindingen) in Schermbeck. Parallel aan de technische ontwikkeling ging het in 2010 door de vele gevallen van de Europese bureaucratie om het Europese octrooi met het marktklare product aan te vragen na de officiële oprichting van het bedrijf. In 2013 werden de eerste prototypes op campings geïnstalleerd. En vandaag, 10 jaar later, is het volautomatische verwijderingsstation niet alleen gepatenteerd in heel Europa, maar is het ook aanwezig in 16 landen met momenteel bijna 600 stations.
Een historische mijlpaal was het 500ste station. Maar de verspreiding neemt snel toe. De unieke voordelen op hygiënisch, ecologisch en economisch vlak worden steeds meer aanvaard door zowel de uitbaters als de gebruikers van de site. De huidige generatie kampeerders wil niet langer vies worden bij het weggooien van toiletinhoud, om nog maar te zwijgen van de hygiënische factor in tijden van de pandemie. De voordelen van het CC-station liggen voor de hand: de monteurs zijn al meer dan 500 keer geïnstalleerd en kunnen zonder problemen miljoenen keren worden gebruikt. Het gehele ontwerp is in heel Europa gepatenteerd.
CamperClean station, ecologisch en economisch voorbeeldig
Bij hygiënische reiniging wordt slechts 10 liter water plus 1,5 liter gebruikt voor het vullen met microbiologisch sanitairadditief: ecologisch (absoluut chemicaliënvrij!) en economisch (laag waterverbruik) absoluut voorbeeldig. De reinigingstijd is slechts 180 seconden per handeling. Bovendien werkt het gepatenteerde systeem met een zachte waterdruk van 2,5 BAR, wat voldoende is voor een optimale reiniging en tegelijkertijd bijna alle cassetteformaten zeer voorzichtig behandelt. In vergelijking met het volautomatische CC-station ontbreekt het handmatige verwijdering vaak aan hygiëne, is het waterverbruik moeilijk te controleren en is handmatige reiniging gemiddeld veel tijdrovender.
Een goede deal voor operators en gebruikers
De financiële investering van het CC-station, of het nu gaat om aankoop, huur of leasing, kan snel worden afgeschreven. Het CC-station wordt zelfs een waardevol bedrijfsmodel voor de operator, omdat de kosten per reiniging door de operator zelf worden bepaald en de inkomsten in zijn eigen schatkist vloeien. Overigens heeft CamperClean een uitstekende service die ter plaatse is in het zeldzame geval van een storing of voor onderhoud. In tegenstelling tot een computer, die door middel van onderhoud op afstand kan worden bewaakt en eventueel gerepareerd, vereist een mechanisch product competent handwerk. Zoals het gezegde luidt: Het eerste station wordt verkocht door de verkoopafdeling, elkaar door de dienst.
En natuurlijk de vraag van gebruikers die, met de zeer schone en hygiënische verwijdering van hun toiletinhoud, genieten van een niveau van comfort dat ze over het algemeen niet gewend zijn en in de toekomst niet willen missen. Het eenvoudig inbrengen van de cassette, het volautomatisch reinigen van de cassette en het probleemloos betalen door middel van munten of kaarten zijn verdere servicevriendelijke voordelen.
1 op 4 jonge bestuurders belt soms met de gsm in de hand achter het stuur Nina Derwael sensibiliseert lopers en supporters op de Baloise Antwerp 10 Miles
Uit een grootschalige enquête van Vias blijkt dat 1 op de 4 jonge bestuurders maandelijks minstens 1 keer met de gsm in de hand achter het stuur belt. 1 op de 5 jonge bestuurders neemt ook wel eens foto of maakt een filmpje tijdens het rijden. Al deze handelingen vergroten het risico op een ongeval omdat de bestuurder afgeleid is. Vias institute herlanceert daarom met de steun van verzekeraar Baloise de campagne ‘Wagen in, gsm uit’. Olympisch kampioene Nina Derwael is voor de derde keer ambassadrice van deze campagne. Tijdens de Baloise Antwerp 10 Miles, sensibiliseert ze vandaag zelf bestuurders, terwijl een spot op radio en televisie de campagneboodschap de komende twee maanden onder de aandacht zal brengen.
1 op de 4 jonge bestuurders belt nog altijd niet handenvrij Vias bevroeg een representatief staal van 6000 Belgische bestuurders over hun gedrag achter het stuur. Bij bestuurders jonger dan 34 jaar doet bijna 1 op de 4 (23%) maandelijks wel eens een niet handenvrij telefoontje. Jonge bestuurders doen het opvallend vaker dan bestuurders tussen 35 en 54 jaar (9%). Bij de bestuurders ouder dan 55 jaar is het slechts 3% van de bestuurders die wel eens belt met de gsm in de hand achter het stuur. Een simpel telefoongesprek met de gsm in de hand verdubbelt al de kans op een ongeval ten opzichte van een bestuurder die alert is. Het blijft dus opvallend dat in totaal 1 op de 10 Belgische bestuurders (10%) nog altijd maandelijks telefoneert met de gsm in de hand. Bluetoothsystemen zitten bijna in elke wagen en een handenvrije set kopen kan al voor minder dan 50 euro. Als je weet dat een overtreding met bellen achter het stuur je een boete van 174 euro (+ administratiekosten) kan opleveren is het altijd de investering waard. Vias raadt aan om sowieso zo min mogelijk te telefoneren in de wagen en als je het toch doet, om je gesprekken zo kort mogelijk te houden. Als je een langer gesprek wil voeren, zet je je best veilig langs de kant van de weg. 1 op de 5 jonge bestuurders maakt foto’s of filmpjes achter het stuur 21% van de jonge bestuurders geeft ook toe maandelijks wel eens een foto of filmpje achter het stuur te maken. Ook dit gedrag komt opvallend vaker voor bij jonge bestuurders ten opzichte van de rest van de bevolking. In totaal geeft 8% van de Belgische bestuurders aan maandelijks minstens een keer een filmpje of foto te nemen. Elk moment dat je naar je smartphone kijkt en niet naar de weg, betekent dat je essentiële informatie niet gezien hebt. 8% van de bestuurders geeft ook aan als bestuurder online meetings te volgen. De afleiding is zo mogelijk nog groter dan bij een gewoon telefoontje. Vaak nemen verschillende collega’s deel aan zo’n meeting en wordt er ook nog verwacht dat je input geeft. De cognitieve afleiding is zeer groot en af en toe gaat dat ook nog gepaard met een extra visuele afleiding als bestuurders ook nog een presentatie volgen. Het is daarom belangrijk dat werkgevers goede afspraken moeten maken met werknemers dat ze niet verwachten om online beschikbaar te zijn voor meetings tijdens een autorit. Meer dan 300 boetes elke dag De politie heeft de laatste jaren het aantal controles opgedreven. In de eerste 6 maanden van vorig jaar werden ruim 56 000 bestuurders betrapt op gsm-gebruik achter het stuur, ofwel ruim 300 per dag. Verschillende gerechtelijke arrondissementen organiseerden ook themazittingen in de politierechtbank waarbij bestuurders die betrapt werden meteen voor de politierechter moesten verschijnen. Dat politie en justitie zo fors inzetten op dit gevaarlijk gedrag komt omdat afleiding door de gsm jaarlijks in ons verkeer het leven kost aan minstens 50 personen en daarnaast zorgt voor 4500 gewonden. Nina Derwael geeft het goede voorbeeld: ‘Wagen in, gsm uit’. Om de bestuurders te sensibiliseren over de gevaren van de smartphone achter het stuur lanceren Vias institute en Baloise opnieuw de campagne ‘Wagen in, gsm uit’ met een spot die de komende weken te horen en te zien zal zijn op nationale radio en tv. Olympisch turnkampioene Nina Derwael is de hoofdrolspeelster in de tv- en radiospot. Als ambassadrice gaat ze meteen zelf aan de slag tijdens de Baloise Antwerp 10 Miles om bestuurders te overtuigen hun gsm in de wagen niet te gebruiken. Nina zal daarom in een rijsimulator een test afleggen die de gevaren van afleiding achter het stuur illustreert. De video van haar ervaringen zal ook via sociale media gedeeld worden. Voor Nina Derwael is het de derde keer dat ze de rol van ambassadrice voor deze campagne opneemt. Manu Mus, woordvoerder en directeur Corporate Communication en Sustainability bij Baloise:”Als verzekeraar willen we bestuurders bewust maken dat het gebruik van de smartphone en het verkeer niet samengaan. Afleiding achter het stuur is nog steeds verantwoordelijk voor verkeersongevallen op onze wegen. Deze boodschap blijven herhalen is cruciaal. Daarom voeren we hierrond samen met Vias en Nina Derwael opnieuw een campagne. Het ideale scenario is uiteraard: 'Wagen in. gsm uit'. Gaat je dit te ver omdat je bijvoorbeeld een app als navigatiesysteem gebruikt? Stel dan de 'niet storen'-functie in. Daarmee kan je inkomende oproepen weren en worden meldingen stilgehouden.” Meer info VIAS
Het is een typisch voorbeeld van de spreekwoordelijke Carthago-dynamiek: precies een jaar na het leggen van de eerste steen opende de Carthago-groep haar nieuwe fabriek in Ormo¸ / Slovenië. De site is gespecialiseerd in de productie van de populaire Malibu-bestelwagen. De totale investering bedraagt zo'n 50 miljoen euro en naar verwachting komen er eind volgend jaar 300 banen bij. Met Ormo¸ als tweede fabriek in Slovenië naast Odranci, geeft de bedrijvengroep een duidelijk signaal af met zijn gerenommeerde merken Carthago en Malibu voor kampeerauto’s in de premiumcategorie: Carthago blijft stabiel en duidelijk op een groeipad, zelfs in tijden van politieke en economische onzekerheid.
Prominente openingsgasten: de Sloveense president Nataša Pirc Musar en Matja¸ Han, minister van Economische Ontwikkeling en Technologie
Het grote belang van de Carthago-groep, die nu twee fabrieken in Slovenië heeft, wordt gedocumenteerd door de gastenlijst tijdens de inauguratieceremonie, geleid door de Sloveense president Nataša Pirc Musar en Matja¸ Han, minister van Economische Ontwikkeling en Technologie. Zij werden onder meer vergezeld door Danijel Vrbnjak, burgemeester van Ormo¸. Naast het management van het Sloveense bedrijf Carthago d.o.o. was het volledige management van de Carthago Group, inclusief de oprichter en eigenaar Karl-Heinz Schuler, aanwezig. Dit onderstreept de strategisch belangrijke band tussen de Duitse camperfabrikant en zijn vestigingen in Slovenië.
Karl-Heinz Schuler benadrukte in zijn toespraak ook de nauwe relatie tussen de locaties in Duitsland en Slovenië: "Naast ons hoofdkantoor in Aulendorf/Opper-Zwaben vormen de fabrieken in Odranci en nu in Ormo¸ de ondersteunende en onmisbare pijler van de Carthago-groep. Zonder voet aan de grond in Slovenië zou de Carthago Group niet zijn wat ze nu is: een van de meest succesvolle fabrikanten van premium campers in Europa."
Nieuwe banen: naar verwachting 2024 werknemers tegen eind 300
De nieuwe, zeer gespecialiseerde en moderne fabriek in Ormo¸ in het noordoosten van Slovenië werd letterlijk gebouwd op een greenfield-site. Het landoppervlak beslaat ongeveer 100.000 vierkante meter. De productie omvat onder andere een timmerwerkplaats, voormontage en montage en het magazijn. Naast aantrekkelijke werkplekken kan het personeel zich verheugen op moderne sociale ruimtes en het bedrijfsrestaurant. De totale investering bedraagt zo'n 50 miljoen euro.
In de eerste uitbreidingsfase die in mei begint, zal de nieuwe fabriek een jaarlijkse capaciteit van ongeveer 3.000 Malibu Vans hebben. Bij de start van de productie zullen ongeveer 180 mensen werkzaam zijn in Ormo¸. Hun aantal zal naar verwachting toenemen tot ongeveer 2024 werknemers tegen het einde van het eerste volledige productiejaar in 300.
Tot nu toe is de Malibu-bestelwagen parallel met Carthago- en Malibu-campers geproduceerd in de nabijgelegen Odranci-fabriek van de Carthago Group. De twee fabrieken liggen op slechts ongeveer een half uur rijden van elkaar. Daarom kunnen bijna 100 ervaren werknemers uit Odranci de basis vormen van de werknemers in Ormo¸, die eerder vanuit deze regio naar hun werkplekken in Odranci pendelden. Sandra ´upanec, Managing Director van Carthago d.o.o: "Dit zorgt voor een snelle opvoering van de productie en topkwaliteit."
De verhuizing van de bestelwagens naar de nieuwe fabriek maakt capaciteit vrij voor de kampeerautoproductie in Odranci. Er zullen geen banen verloren gaan. Integendeel, de site wordt verder uitgebouwd en er wordt verder gezocht naar nieuwe medewerkers.
Milieuvriendelijke productie: economie en ecologie in harmonie
Tijdens de bouw van de fabriek in Ormo¸ lag de focus niet alleen op state-of-the-art en efficiënte productie, maar ook op milieubescherming en duurzaamheid. Markus Kern, CEO Carthago: "In Ormo¸ combineren we economie en ecologie op een voorbeeldige manier."
Ongeveer een derde van het areaal bestaat uit beplanting en groen. LED-verlichting bespaart energie, net als warmteterugwinning in perslucht en vacuümgeneratie. De centrale wordt van energie voorzien door een warmtekrachtcentrale en een fotovoltaïsch systeem met een aanzienlijk vermogen van één megawatt. Zeer efficiënte warmtepompen dekken stroompieken op. Alle productie- en kantoorruimtes kunnen gecontroleerd verwarmd, gekoeld en geventileerd worden. Thomas Weiß, Managing Director van Carthago d.o.o., vat samen: "Het resultaat is zowel state-of-the-art als een voorbeeldige milieuvriendelijke productie."
Malibu Van: Succesvolle serie onder comfort kampeerauto’s
De Malibu Van is een van de pioniers van de populaire comfort kampeerauto’s met badkamers. Ze worden steeds belangrijker in Duitsland en Europa. De Carthago Group blijft een groot potentieel voor de toekomst zien in dit marktsegment. De relevantie van de Malibu Van werd onlangs benadrukt in de verkiezing voor Camper van het Jaar 2023 in Duitsland, waar hij voor de vierde keer op rij zijn categorie won.
In de nieuwe fabriek in Ormo¸ zullen aantrekkelijke banen worden gecreëerd. De toekomstige beroepsbevolking zal profiteren van de bekende uitstekende sociale voordelen van Carthago d.o.o. Het gaat onder meer om een royale vakantietoeslag of een bedrijfspensioenregeling. Carthago d.o.o. werkt samen met scholen en biedt stages aan junior medewerkers. De werkplekken zijn uitgerust met state-of-the-art apparatuur, en vlakke hiërarchieën en goede ontwikkelings- en carrièremogelijkheden zijn ook typerend voor het dynamische bedrijf.
2023: het grote jubileumjaar in de Carthago Group
De opening van de nieuwe Ormo¸-fabriek komt in een opmerkelijk jaar voor de Carthago Group: tien jaar Malibu Van, 15 jaar Odranci-fabriek en tien jaar Carthago City, het unieke hoofdkantoor van de Carthago Group in Duitsland. Last but not least viert de gemeente Ormo¸ in 2023 haar 750-jarig bestaan.
Pilote breidt zijn gamma uit met twee smalle halfintegrale. De net geen 7 m lange A696G is een 2,2 m brede kampeerauto die met zijn knap interieur enkele nieuwigheden mee kreeg, waarmee hij zich onderscheidt van veel concurrenten. Het tweede type wat korter, de Atlas A656D is bijna klaar voor productie.
Beide halfintegrale hebben een Ford Transit met zwarte stuurhut en een indrukwekkende radiator grille. Een sterke turbo diesel stuurt 170 paardjes naar de voorwielen geholpen door een zesgang automaat. In combinatie met de zwarte stuurcabine, zwarte aluminium velgen en de opvallende decorstukken op de flanken van het koetswerk zal de A696G niet onopgemerkt voorbij rijden.
Met de indeling waagt Pilote wat nieuws in de halfintegrale kampeerauto wereld. Zulk een 2,2 m smalle zwerfauto met zijzitbanken in de zitgroep vindt men zelden. Dank zij de zijzitbanken hindert er geen dwarszitbank het doorzicht naar achter, het geeft ook meer bewegingsvrijheid in het interieur.
Knap uitgevoerd is het hefbed boven de zitgroep. Het nestelt zich volledig in het dak zodat eronder nog 1,95 m stahoogte over blijft. Achter de zitgroep sluit de keuken aan. Twee kookvuren en een spoelbak zijn in het aanrecht geïntegreerd. Vooraan blijft nog een lapje vrij als werkoppervlak. Onderaan verborgen achter donkere fronten is plaats voor keukengerief, een 133 l absorptiekoelkast houdt de levensmiddelen fris.
Met een trapje op komt men in de badkamer, ze is verdeeld over heel de breedte van de wagen. Aan de linkerkant is een douchecel, rechts de gebruiksvriendelijk opgestelde wc en kasten met witte en donkere deuren. Dit deel is afsluitbaar van de woonruimte. In zulk een smalle halfintegraal was het meten en passen om een bruikbare badkamer volledig in het interieur te krijgen. Achterin is een dwarsbed.
Omdat de ontwerpers van Pilote liever een ruime comfortabel zitgroep tekende en eveneens een grote badkamer voor een smalle halfintegraal kon men geen enkele bedden meer in de achterkant van de wagen persen. Het is dus een dwarsbed geworden. Een comfortabel breed bed maar als er tijdens de nacht iemand uit moet om een plasje te doen is de partner meestal mee wakker. Aan het bed zijn geen vensters om te vermijden dat de slapers met hun voeten in de gordijnen verstrikt geraken. Verlichting en verluchting worden opgevangen door een groot venster in de achterwand en een Heki dakluik boven het bed. In de garage onder het bed is plaats voor fietsen. Buiten de al uitgebreide uitrusting heeft de Atlas A696G nog twee zonnepanelen en twee lithium batterijen. Voor deze wagen zal je toch ongeveer een 84.000 euro moeten voorzien.
Wat weten we over de kleinere A656D?
Hij zal ongeveer 6,5 m lang zijn. Omwille van de plaats schrapte Pilote het vast bed achterin, de aanwezige zwervers zullen in het hefbed boven de zitgroep de nacht moeten doorbrengen. Geen nood het bed is groot genoeg voor twee en de matras ligt comfortabel. In plaats van het vast bed is nu een uitgebreide badkamer en kleedkamer achterin het interieur gebouwd.
Technische gegevens.
Basisvoertuig Ford Transit met laag chassis.
Motor: Turbo diesel 170 pk met voorwiel aandrijving en automaat.
Sunlight sluit aan met 3 nieuwe types bij de fabrikanten die Ford Transit als basisvoertuig gebruiken.
Drie nieuwe halfintegrale kampeerauto’s zullen we kortelings uit de Sunlight fabriekspoorten zien rollen.
Terwijl het kleinste model met enkele bedden de T 670S net geen 7,0 m lang is, zijn de T 690 en de T 680 7,36 m lang.
De 690 is achterin met een eilandbed uitgerust. Integendeel kreeg de T 680 enkele bedden in de slaapkamer, die bij middel van bijkomende kussens tot een groot bed kunnen omgebouwd worden. Om het niet te moeilijk te maken hebben de ontwerpers van Sunlight een kopie gemaakt van een succesnummer op Fiat Ducato. Dat spaart veel ontwikkeling kosten uit.
Voor de slaapkamer bevindt zich een ruime badkamer met wc, wastafel en douche verdeeld over de volle breedte van het interieur. Een deur sluit dit deel af van de woonkamer. Tussen zitgroep en sanitair heeft men een L-keuken geïnstalleerd. Ze is uitgerust met 2 kookvuren met elektrische ontsteking en een 156 l absorptie koelkast. Onderaan is in de kasten genoeg plaats voor het keuken gerief van een koppel.
Meer naar voor is de zitgroep met een tafelblad uit één stuk, verschuifbaar bij middel van profielen aan de wand onder het venster en door één poot gedragen. Met een optioneel hefbed en omgebouwde zitgroep kunnen er 5 zwervers hun bedje dekken in de T 680. Wel is het opletten met de lading want de wagen heeft een MTM van 3.500 kg.
De Ford Transit als basisvoertuig heeft standaard een 130 pk sterke turbo diesel motor. Met zijn zwarte metallic kleur van de stuurcabine en zijn stoere radiator grille rijdt hij niet ongemerkt voorbij. Daarbij heeft hij een flinke standaard uitrusting aan boord. Als hij voorbij is komt het mooie moderne achterfront met opvallende bumper en lichten in ’t zicht. In het interieur is het meubilair sterk opgefrist met witte bovenkast deuren, antraciet kleurige accenten aan de keuken en wanden in een licht houtdecor. Daarbij is de stahoogte tot 2,1 m opgetrokken wat het interieur een aangenaam en comfortabel gevoel geeft.
Prijzen beginnen voor de T 680 ongeveer bij de 68.500 euro.
Technische gegevens van de t 670S en de T 690 L
Basisvoertuig: Ford Transit met vlak chassis
Motor: 130 pk sterke turbo diesel met voorwielaandrijving.