Inhoud blog
  • een interieur
  • even een ander werkje
  • De terrassen zijn nog leeg
  • zomer aan de Bodensee
  • Pretpark
  • Een toren met kleintjes
  • Een nieuwe MAXIA bij Hobby
  • Leuker met een boot
  • Opletten in Spanje
  • Een mooie hoek
  • Subaru valt in de smaak
  • Waarom?
  • Zwerfauparkeerplaats reserveren
  • Achter de bloemen
  • De nieuwe ITrend van Dethleffs
  • Veel verschillende
  • Een nieuwe versie van een Niesmann-Bisschoff
  • Opgepast !!
  • Rijdt niet te snel !!!!!
  • niet te snel rijden
  • Hobby caravans in de kijker
  • Feest in de stad
  • Fietsen in Belgiê
  • Een oude granaat werper
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    29-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welk verwarmingssyteem gebruiken?

    Vakantievoertuigen verwarmen.

    Toen we onze eerste caravan kochten dachten we nog niet aan winterkamperen, we spreken begin jaren 1960. De winter naderde en de gedachte om tijdens de Kerstvakantie  naar het Zwarte woud te rijden kreeg vorm. Echter in de caravan was geen verwarming, dat was nog geen standaard uitvoering. Er was trouwens weinig of geen keus in kachels voor vakantieaanhangers. Ik plaatste een Riviera vloerverwarming in onze caravan. de warmte vertrok vanaf de vloer en hield onze voeten min of meer warm. Gelukkig was het maar een kleine caravan en de Riviera op volle kracht maakte het voor ons warm genoeg. Van isolatie was toen nog niet veel spraak en de ruiten waren echt enkel glas dus het condentiewater liep er in beekjes af. Na 2 winters kochten een al wat betere caravan, geïsoleerd maar nog met enkel acrylglas.

    Als optie was hij uitgerust met een van de eerste type Truma. Hij vond veel toepassing in de caravans. Het was trouwens Helmut Wilk die aan Philippe Kreis (Truma) in 1954 hem de vraag stelde om een caravan kachel voor zijn Wilk caravans te ontwikkelen. Het duurde nog tot 1961 vooraleer de eerste Truma verwarming op punt stond. Het nadeel was dat de warmte op ongeveer een 40/45 cm hoog uit de kachel kwam. Dat vertaalde zich niettegenstaande een dikke tapijt  onder de tafel in koude voeten tijdens de wintervakantie. In 1967 bracht de Trumavent de redding. Bij middel van een ventilator en soepele buizen werd de warmte van de brander afgevoerd dicht bij de vloer en over heel de caravan verdeeld. Voor de voeding van de brander gebruikten we propaangas.

    Truma kachels kende een enorm succes en bijna alle caravans hadden standaard een Truma verwarming, later werden ook de kampeerauto’s er mee uitgerust. Zelfs nog tot nu verbetert Truma constant zijn producten. Er kwamen nieuwe types bij met en zonder boiler, de thermostaat werd nauwkeuriger, de elektronica deed zijn intrede en alle regelingen konden met een afstandsbediening of GSM bediend worden.

    De eerste vloeistof verwarmingen.

    In 1968 verschenen de Zweedse Polar caravans met een Primus vloeistof verwarming. Die had in Zweden de kinderziekten al uitgeroeid. De Zweedse caravans zoals Polar, Caby, Kabe en Solifer waren goed tegen de koude beschermd. In Zweden waar ze gemaakt werden was het nu eenmaal veel kouder dan hier. Zij hadden het Zweedse product de vloeistof verwarming Primus om zich behaaglijk te verwarmen. Het was telkens een aangename avond als we bij een van onze Zweedse vrienden uitgenodigd werden. In die tijd was de Primus soms al eens nukkig en must er wat aan gesleuteld worden. Tijdens een van onze latere wintervakanties waren er kampeerders met niet de goedkoopste caravans die een voor caravans aangepaste “mazout kachel” hadden. Als het niet vroor leverde ze goede prestaties en was meer dan warm genoeg binnen. Met de toenmalige temperaturen van rond de -15°C die in de winteroorden heerste kristalliseerde de diesel brandstof zoals we al wisten van de weigerende automotoren, ze verstopten de filter en er kwamen nauwelijks enkele druppels bij de brander. Voor zo ver we vernamen  het volgend jaar had niemand nog een dieselverwarming in zijn caravan. Het enige wat we niet hebben kunnen proberen was de Deense knap gestroomlijnde caravan met een petroleum kachel. De bewoners echter waren er tevreden mee.

    In 1966 kwam de Alde met zijn vloeistof verwarming in beeld en drukte langzaam de Primus uit de caravans. Truma bleef met zijn steeds verbeterend systeem hoge toppen scoren. De prijs had er veel mee te maken. Het waren toen enkel de dure Zweedse caravans die weinig verkocht werden in België maar met het knap vloeistofsysteem verwarmd werden.

    In de loop van 1970 begonnen meer en meer kampeerauto’s in het straatbeeld te verschijnen, bijna hoofdzakelijk zelfbouw. Als de fabrikanten ook zwerfauto’s begonnen te bouwen past Truma zijn verwarming en systeem aan voor die vakantieauto’s. Voor grote wagens echter bleek die luchtverwarming wat te zwak te zijn bij vriestemperaturen. Langzaam kwam Alde meer in trek bij grote kampeerauto’s en ook bij grote caravans. Het nadeel is de prijs van de verwarming zelf en de montage van het geheel is duurder dan voor een Truma. Bovendien heeft Alde met zijn toebehoren een groter eigen gewicht, daarom is het moeilijker ze in een 3,5 ton zwerfauto in te bouwen. Hij neemt ook meer plaats in. Alle meubels moeten een spouw hebben tussen buitenwand van de kampeerauto en de caravan en de meubels. Hierdoor wordt de binnenruimte van het interieur ongeveer 10 cm smaller. Maar dat alles weegt niet op tegen de voordelen die een Alde biedt. Het opwarmen van het interieur verloopt iets trager dan met een luchtverwarming zoals Truma. Dat is logisch, lucht is sneller warm en via de luchtslangen snel over heel het interieur verspreid. Bij een vloeistof verwarming moet eerst de vloeistof worden verwarmd ze wordt bij middel van een pomp naar de convectoren gestuwd die langzaam hun warmte afgeven achter de meubels, ze opwarmt en verder het interieur op een aangename constante temperatuur houdt. Bij de meeste grote wagens is een vloeistof verwarming voorzien, in de winter is dat een luxe. Het is mogelijke een warmte wisselaar te (laten)monteren hij gebruikt het water van de motor om het interieur tijdens het rijden te verwarmen of om het water van de boiler warm te houden.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    Truma en Alde hebben in veel types een elektrisch verwarming element geïntegreerd. Dat kan helpen om sneller te verwarmen of in bepaalde omstandigheden minder gas te verbruiken.

    Camperbussen

    De laatste jaren kennen de camperbussen een enorme groei. Met hun 2,1 m breedte en 6,5 m lengte of korter zijn ze handig in het verkeer. Het meubilair en de meestal uit de kluiten gewassen natte cel nemen veel plaats in zodat er slechts een smalle loopruimte overblijft. Ergens tussen de bedden en bagageruimte probeert de fabrikant dan een paar gasflessen te proppen. Om plaats te sparen en minder gewicht zijn er veel van deze handige zwerfauto’s uitgerust met een Webasto diesel verwarming. Deze dieselbranders hebben al heel lang hun sporen verdiend bij het verwarmen van de vrachtwagen stuurcabines.

    De ingenieurs van Webasto hebben in het begin dat ze in kampeerauto’s gebouwd werden de elektronica moeten aanpassen want de startstroom ging met te veel batterijstroom lopen. Als ze op volle kracht werken zijn ze soms nogal rumoerig, maar wees gerust je zal geen kou lijden als de aandrijving wat trager loopt tijdens koude winterdagen.

    Hou rekening dat een dieselbrander meer onderhoud vergt dan een gasbrander.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    Een kleine Webasto wordt soms als hulpverwarming geïnstalleerd om de grote stuurcabine van integrale kampeerauto’s beter te verwarmen en de ruiten dampvrij te houden.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    Webasto –Eberspächer kunnen in een personenwagen worden gebouwd als stand verwarming. Zelf had ik een stand verwarming in mijn wagens. Als ’s morgens de ruiten aangevroren waren en de motor ijskoud stak ik de Webasto een 10/15 minuten vóór ik moest vertrekken aan. De ruiten waren dan ontdooid, het interieur was een beetje opgewarmd en de motor was niet meer zo ijskoud, starten en wegrijden was nooit een probleem.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    ALTIJD een mobiel elektrisch vuur en een haardroger bij hebben als u op wintervakantie gaat.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    Tijdens mijn ongeveer 50 jarig winterkamperen met die verschillende soorten verwarmingssystemen was er nu en dan wel eens een nukkig. Meestal kon het snel verholpen worden. Het is zeer belangrijk de verwarmingen regelmatig te onderhouden en net vòòr de de vakantie nog even kijken of alles goed functioneert.

    Niet vergeten het enigste gas om in de winter te gebruiken is propaangas.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    We hebben vanaf 1964 op enkele jaren na ieder jaar op wintervakantie geweest met Kerstvakantie en/of februari. Vroeger waren de winters veel kouder +/-15°C waren normale wintertemperaturen, dat is nu tot een paar graden onder nul gestegen. Tijdens onze koudste nacht ooit daalde de temperatuur tot -28°C. Bijna ieder jaar hadden we een testcaravan, later waren het test kampeerauto’s, nu heb ik en éénpersoons camperbus regelmatig ga ik de sneeuw opzoeken.

    We hebben veel ervaring opgedaan met verwarmingen. Zo goed als alle types van verwarming in caravan of zwerfauto hebben we kunnen uittesten. De beste resultaten scoorden de vloeistofverwarmingen, zoals de nu goed bekende Alde voor zijn aangename constante warmte van voeten en interieur.

    Het was niet de bedoeling om van de verschillende verwarmingssystemen een uitgebreid artikel te schrijven. Ieder merk heeft verwarmingen met en zonder boiler. Voor vloeistofverwarmingen altijd reserve vloeistof meenemen. Dieselverwarmingen best alle 2 jaar een onderhoud.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­het officiële ALDE service center in België

    Email: info@vee-motorhomes.be

    www.truma.de

    www.webasto.nl



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!