Slechts 5,40 m is de nieuwe camperbus van Carthago lang. De ontwerpers hebben het zo uitgekiend dat er 4 personen kunnen zitten en slapen. De korte uitvoering van Fiat Ducato koopt men voor zijn handigheid in het verkeer, korte draaicirkel en als er een personenwagen weg rijdt kun je daar in de plaats gaan staan. De indeling is net zoals die van zijn grote broers, maar ze is omwille van de afmetingen hier een daar wat ingekrompen. Een hefdak bracht een oplossing om voor 2 bewoners slapen te creeren. Beginnen we achteraan waar een dwars geplaats dubbel bed wat hoger geinstalleerd werd. Onderaan kan reisbagage plus ander gerief gestokkeerd worden. De matras is in twee gedeeld en kunnen samen met de lattenbodem links en rechs op zij gekanteld worden. Met wat goede wil kun je daar nog 2 fietsen zetten, die moeten er 's avonds wel uit. Onder het bed zijn links en rechts kasten voor watertanks, batterijen, kabeltrommel en die wielen van de Fiat Ducato hebben daar ook nog wat plaats nodig. Langs achter bereikbaar is de kast voor een kleine gasfles. Boven het voet einde van het bed is een kleerkast. Tussen de zitgroep en het bed heeft men een leuk badkamertje geperst. De cassette wc schuift onder de zitbank. De cassette wordt langs buiten er uit gehaald, neem je tijd ervoor want het is een puzzelwerkje. Hopelijk vinden ze bij Carthago er iets op. Het waskommetje klapt omhoog in een kast waar er naast nog een is voor toiletgerief. Hup, de deur dicht en we hebben een douchecel.
De keukenblok met ernaast de 82 l koelkast is natuurlijk wat kleiner uitgevallen, het verschil met de grotere campeerbussen moet toch ergens te vinden zijn. Onderaan zijn drie laden, door ze met zorg in te laden is genoeg keuken gerief aan boord en er is ook nog de bovenkast. In het aanrecht zijn 2 kookvuren en het spoelbakje geïntegreerd. Links is een omhoog klapbaar stuk dat het aanrecht wezenlijk vergroot. Samen met de bovenkast mag het keukentje gezien worden. Aan de binnenkant boven de schuifdeur zijn de elektronische controle en bedieningspaneeltjes geïnstalleerd.
Omdat de 4 bewoners comfortabel zouden zitten zijn de afmetingen van de grotere types grotendeels behouden. Met 4 personen een hele avond rond de tafel zitten is niet niks. Bijzonder met slecht weer heeft men gedurende de dag al wat binnen vertoefd en dan spreken we nog niet van een winterse dag. Hebben we nog het 105 kg wegende hefdak voor 2 personen. Bijzonder leuk voor kinderen, als het kouder wordt zijn daarboven dikke donsdekens een noodzaak. De vakmannen van Carthago hebben een Truma C 4 achterin onder het bed geïnstalleerd. Om de gaskraan te bereiken moet een deel van het bed omhoog klappen, dat doe je best voor je onder de wol kruipt.
Sameng gevat. De Malibu Van 540 family-for-4 is een knap ingericht kampeerautotje. Een mooi keurig afgewerkt meubilair en lichten waar nodig zijn. Alles is aan boord maar als het weer niet meevalt moet men wel wat inschikkelijk zijn voor elkaar. Hij is beweeglijk in het verkeer en kan best als enige auto in het gezin worden gebruikt.
Technische gegevens. Basis voertuig: Fiat Ducato bestelwagen Motor: 2,2 l turbo diesel 140 pk MTM: 3,5 ton Afmetingen: L x B x H 5,41 x 2,05 x 2,69 m Bedden: achter 1,92 x 1,36-1,22 m dakbed 2,03 x 1,32 m Verwarming: Truma C4 Basisprijs: rond de 65.000 euro Meer info: www.malibu-carthago.com
Trajectcontrole op E40 zorgde voor daling aantal ongevallen met 55% Vandaag is het de 19de Flitsmarathon van de politie
Vandaag houdt de politie voor de 19de keer een Flitsmarathon in heel het land. Vias institute heeft daarom bekeken wat de impact is van enkele trajectcontroles die de laatste jaren geïnstalleerd zijn. Zo is sinds de ingebruikname van de trajectcontrole op de E40 tussen Sterrebeek en Bertem het aantal letselongevallen daar met 55% gedaald. Andere voorbeelden tonen evenzeer een gunstig effect in dezelfde grootorde. Als alle bestuurders overal de snelheidslimieten respecteren, zouden er 140 doden en 550 zwaargewonden elk jaar minder op onze wegen zijn.
Vandaag organiseren de lokale en federale politie voor de 19de keer een Flitsmarathon. Het doel is tweeledig: bestuurders aanzetten om hun gedrag aan te passen en de snelheidslimieten te respecteren en daarnaast in herinnering brengen dat 1 op de 3 dodelijke ongevallen te wijten is aan onaangepaste of overdreven snelheid. Tijdens een van de vorige edities heeft Vias institute vastgesteld dat de gemiddelde snelheid tijdens de dag van Flitsmarathon met 3 à 7% daalde. De aankondiging van de controles en de effectieve handhaving hebben dus wel degelijk een impact op onze wegen. Nieuwe statistische analyse over trajectcontroles Om de snelheid te controleren gebruikt de politie verschillende soorten toestellen, waaronder de laatste jaren ook steeds vaker trajectcontroles. Om hun impact te meten heeft Vias institute het aantal ongevallen met doden en gewonden bekeken voor en na de ingebruikname van de trajectcontrole. Trajectcontrole op de E40 in Sterrebeek Eind september 2018 is de trajectcontrole over een afstand van 7 kilometer tussen Sterrebeek en Bertem op de E40 geactiveerd. Sindsdien stellen we jaarlijks gemiddeld 15 letselongevallen vast ten opzichte van 32 ongevallen gemiddeld in de 4 jaren voor de ingebruikname. Het gaat dus om een daling met 55%. Dubbele trajectcontrole op de E42 in Fleurus In maart 2021 is een dubbele trajectcontrole op de E42 in gebruik genomen: tussen Fleurus en de snelwegparking in Spy en tussen Spy en de snelwegparking in Hulplanche. In totaal controleert die dubbele trajectcontrole de snelheid dus over een afstand van 26 kilometer. In 2022, het eerste jaar na de ingebruikname van de trajectcontrole zijn er in totaal 12 letselongevallen vastgesteld tussen Fleurus en Hulplanche. In 2019 waren er dat 29 op hetzelfde traject en de 5 jaren ervoor zelfs gemiddeld 31. De installatie van de dubbele trajectcontrole heeft dus het aantal ongevallen met 60% laten dalen.
Invalswegen in Mechelen Voor de analyse is er ook een voorbeeld buiten de autosnelwegen bekeken. In Mechelen zijn er op 12 verkeersassen in de loop van 2017 trajectcontroles geactiveerd. Op die 12 assen zijn er vorig jaar in totaal 32 letselongevallen gebeurd ten opzichte van 64 in 2016 (en zelfs 76 gemiddeld in de 5 jaren ervoor). Het gaat dus om een daling van 50%. Naast het aspect ‘ongevallen’, zorgt het beter respecteren van de snelheid in de bebouwde kom ook voor een verbeterde leefbaarheid. De geluidshinder is lager en kwetsbare weggebruikers kunnen zich veiliger verplaatsen als meer automobilisten zich aan de maximumsnelheden houden. Conclusie De resultaten van deze statistische analyse bevestigen de gunstige impact van trajectcontroles op de verkeersveiligheid. De resultaten liggen in lijn met eerdere studies. Het grote voordeel van het systeem is dat het leidt tot een veel gelijkmatiger snelheidsprofiel over een langere afstand. Bestuurders wisselen ook minder van rijstrook bij trajectcontroles, wat de kans op een ongeval ook kleiner maakt. In vergelijking met een ‘gewone’ flitspaal is er minder het effect van het afremmen vlak voor de flitspaal en het terug optrekken vlak erna. Het doel van de Flitsmarathon is om ervoor te zorgen dat zo min mogelijk bestuurders beboet worden, niet alleen vandaag, maar ook de rest van het jaar.
Het reeds lang bekende Spaanse merk Benimar maakt al een tijdje deel uit van de Franse Trigano groep, de productie echter gebeurt in Spanje.
Nieuw in het programma van Benimar zijn de 2,14 m brede halfintegrale Yrteo kampeerauto’s op Ford Transit. Naast een rond de 6 m type met dwarsbed is nu ook de 6,69 m lange Yrteo 861 met enkele bedden boven de garage geboren. Het basisvoertuig heeft een uitgebreide uitrusting om in alle rust over vlakke en bergachtige wegen te kunnen snorren.
De hoogwaardige opbouw werd in vol polyester bouwwijze gemaakt dat zijn dak, wanden en bodem. In de zijwanden zijn de dure ramenvensters gemonteerd. In het interieur zijn de achterin geplaatste enkele bedden hoog op het dak van de garage geplaatst. Wil men er een bed van 2,1 x 1,70 m van maken moeten de bij geleverde kussen tussen de matrassen worden geschoven.
In de badkamer pronkt een douchecel. Om plaats te sparen, het kan ook zijn bij gebrek aan plaats is het keukenblok compact gehouden. Achter de stuurcabine is de zithoek met twee persoonszitbank in de rijrichting en een kleine zijzitbank. De grote bank is voorzien van kopsteunen en driepunt veiligheidsgordels. Het mooie meubilair is keurig afgewerkt en grotendeels met donkere wanden uitgevoerd. De witte deuren van de kasten zijn wit en vormen een chique contrast met de donkere panelen. Veel regelbare lichtjes zorgen voor sfeervolle avonden.
1 op de 6 gehospitaliseerde verkeerslachtoffers draagt jarenlang de gevolgen Vandaag is de Internationale Herdenkingsdag voor Verkeersslachtoffers
Na een ongeval heeft in totaal 1 op de 6 gewonden die in een ziekenhuis verzorgd werden na een ongeval jarenlang gezondheidsverlies. Vias bracht in een nieuwe studie niet alleen het aantal gezonde levensjaren dat verloren gaat door vroegtijdig overlijden in kaart, maar ook het totale gezondheidsverlies voor de maatschappij door langdurige letsels. Voor de leeftijdsgroep tussen 5 en 14 jaar blijken verkeersongevallen de tweede grootste oorzaak van gezondheidsverlies. Vandaag is het de ‘Internationale Herdenkingsdag voor Verkeersslachtoffers’ waarbij stilgestaan wordt bij het leed dat het verkeer veroorzaakt.
DALY's: andere manier om de 'kost' van verkeersongevallen te berekenen De kost voor de maatschappij van verkeersongevallen wordt meestal uitgedrukt in doden en gewonden. In een nieuwe studie van Vias onder andere op basis van ziekenhuisgegevens werd echter het concept van DALY’s (Disability-Adjusted Life Years) gebruikt. DALY’s zijn een manier om het totaal aantal verloren levensjaren in goede gezondheid te berekenen. Het gaat niet enkel over het aantal verloren levensjaren door overlijden. Verkeersslachtoffers lopen ook vaak verwondingen op waar ze levenslang de gevolgen van kunnen dragen.
Concreet: stel dat een verkeersslachtoffer overlijdt op 50-jarige leeftijd, dan had die een geschatte resterende levensverwachting van 39,6 jaar. In totaal zijn er dus 39,6 DALY’s of gezonde levensjaren verloren gegaan.
Wanneer een 50-jarig verkeersslachtoffer gewond raakt en een letsel aan de ruggengraat heeft waardoor de levenskwaliteit met 67,6% vermindert voor de rest van zijn/haar leven, dan is het aantal DALY’s: 39,6 jaar x 67,6%= 26,8 verloren gezonde levensjaren. Had dezelfde persoon een breuk aan het bovenbeen gehad, dan had hij 6,8 gezonde levensjaren verloren.
Letsels aan de ruggengraat zorgen voor hoogste letsellast Letsels aan de ruggengraat zorgen gemiddeld voor de hoogste langdurige letsellast, gevolgd door fracturen aan de voet, knie en enkel. In totaal maken dodelijke slachtoffers 30% van de verloren gezonde levensjaren uit. De gewonden, die uiteraard veel talrijker zijn dan de doden, maken de overige 70% uit.
1 op de 5 voetgangers draagt jarenlang de gevolgen Uit ziekenhuisgegevens blijkt dat 1 op de 6 gehospitaliseerde verkeerslachtoffers (16%) jarenlang de gevolgen draagt van zijn ongeval. Van alle types weggebruikers dragen voetgangers (22%) het vaakst langdurig de gevolgen van een ongeval. Zij zijn door het gebrek aan een beschermende carrosserie uiteraard zeer kwetsbaar wanneer ze aangereden worden. Tussen 5 en 14 jaar is verkeer de tweede grootste veroorzaker van gezondheidsverlies Het concept van DALY’s laat ook toe om verkeersonveiligheid ten opzichte van andere oorzaken van gezondheidsverlies te rangschikken. Bij de 5- tot 14-jarigen is verkeersonveiligheid de tweede grootste oorzaak van gezondheidsverlies, gehoor -en gezichtsverlies staat daar op de eerste plaats. Bij de leeftijd 15- tot 44-jarigen staat het op de 6de plaats na o.a. zelfdoding, drugs- en alcoholmisbruik, psychische problemen en kanker. Internationale Herdenkingsdag voor Verkeersslachtoffers vandaag Elke derde zondag van november worden wereldwijd alle personen herdacht die omkwamen of langdurig gewond raakten in het verkeer. Ook in ons land wordt er actief meegewerkt aan die herinnering. Met een gezamenlijke actie van Ouders van Verongelukte Kinderen, VZW Rondpunt, Getuigen Onderweg en Over-Hoop met ondersteuning van communicatiebureau Happiness wordt deze zondag tussen 7 en 21 u op Play Nostalgie verkeersslachtoffers muzikaal herdacht. Zowel slachtoffers als nabestaanden zullen getuigen over welke gevolgen een verkeersongeval voor hen gehad heeft. Ze mogen ook zelf een passende song kiezen om die boodschap kracht bij te zetten. An Vandeborne, directeur OVK: “De ‘Internationale Herdenkingsdag voor Verkeersslachtoffers’ werd opgericht door verkeersslachtoffers om publieke erkenning te verkrijgen voor hun verlies en lijden. Elke dag opnieuw worden mensen geconfronteerd met een verkeersongeval waardoor hun leven of dat van hun naasten onverwacht en dramatisch veranderd of eindigt. Vele verkeersslachtoffers zijn jong en de meerderheid van de verkeersongevallen hadden vermeden kunnen worden. Deze dag is dan ook een oproep naar ieder van ons maar ook naar de maatschappij en de overheidsinstanties toe om zijn verantwoordelijkheid op te nemen en acties te ondernemen om de verkeersveiligheid te optimaliseren. Elk verkeersslachtoffer is er een te veel. Als vereniging Ouders van Verongelukte Kinderen-SAVE kunnen we alleen maar wensen dat u nooit een situatie overkomt waardoor u noodgedwongen deel moet uitmaken van onze vereniging.”
Georges Gilkinet, federaal minister van Mobiliteit:“Het aantal verkeersslachtoffers in ons land is nog steeds te hoog, en dat heeft heel veel onzichtbare persoonlijke en maatschappelijke kosten, ook op lange termijn, met veel enorm verdriet. De strijd voor meer verkeersveiligheid is daarom mijn absolute prioriteit, met het interfederale verkeersveiligheidsplan “All For Zero”. We pakken de 3 grote killers in het verkeer aan (overdreven snelheid, afleiding achter het stuur en rijden onder invloed van drugs of alcohol) en treden hard op tegen recidivisten. Zo is de drempel voor alcohol in het bloed voor de intrekking van het rijbewijs verlaagd. Er wordt meer en efficiënter gecontroleerd, ook bij gebruik van drugs of bij overdreven snelheid. Voor e-steps zijn er nieuwe regels. En we voerder re-integratieopleidingen in voor echte gedragsverandering bij recidivisten. We blijven nog verder werken aan meer doeltreffende maatregelen, want elk verkeersslachtoffer is er één te veel.”
Het reeds lang bekende Spaanse merk Benimar maakt al een tijdje deel uit van de Franse Trigano groep, de productie echter gebeurt in Spanje.
Nieuw in het programma van Benimar zijn de 2,14 m brede halfintegrale Yrteo kampeerauto’s op Ford Transit. Naast een rond de 6 m type met dwarsbed is nu ook de 6,69 m lange Yrteo 861 met enkele bedden boven de garage geboren. Het basisvoertuig heeft een uitgebreide uitrusting om in alle rust over vlakke en bergachtige wegen te kunnen snorren.
De hoogwaardige opbouw werd in vol polyester bouwwijze gemaakt dat zijn dak, wanden en bodem. In de zijwanden zijn de dure ramenvensters gemonteerd. In het interieur zijn de achterin geplaatste enkele bedden hoog op het dak van de garage geplaatst. Wil men er een bed van 2,1 x 1,70 m van maken moeten de bij geleverde kussen tussen de matrassen worden geschoven.
In de badkamer pronkt een douchecel. Om plaats te sparen het kan ook zijn bij gebrek aan plaats is het keukenblok compact gehouden. Achter de stuurcabine is de zithoek met twee persoonszitbank in de rijrichting en een kleine zijzitbank. De grote bank is voorzien van kopsteunen en driepunt veiligheidsgordels. Het mooie meubilair is keurig afgewerkt en grotendeels met donkere wanden uitgevoerd. De witte deuren van de kasten zijn wit en vormen een chique contrast met de donkere panelen. Veel regelbare lichtjes zorgen voor sfeervolle avonden.
Minder verkeersslachtoffers, actie nu! Vias institute publiceert zijn memorandum met 12 haalbare maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren
Vorig jaar waren er 540 verkeersdoden in ons land. Daarmee zijn we nog ver verwijderd van de doelstelling van maximaal 320 verkeersdoden tegen 2030. Die doelstelling werd op de laatste Staten-Generaal voor de verkeersveiligheid geformuleerd. Enkele maanden voor de verkiezingen publiceert Vias zijn memorandum met daarin 12 concrete maatregelen om het aantal verkeersslachtoffers op onze wegen te laten dalen. Heel wat concrete maatregelen die elders hun waarde hebben bewezen, liggen al te lang op tafel zonder ooit uitgevoerd te zijn in ons land. Het gaat dan onder andere over nultolerantie voor alcohol voor alle bestuurders, een rijbewijs met punten of slimme camera’s die gsm-gebruik achter het stuur kunnen detecteren.
540 doden op onze wegen in 2022 In 2022 kwamen 540 personen om het leven in ons verkeer. Ons land heeft bij de laatste Staten-Generaal voor de Verkeersveiligheid een doelstelling uitgesproken van maximaal 320 verkeersdoden tegen 2030. Zonder bijkomende maatregelen halen we die doelstelling niet. Voor bepaalde types weggebruikers is de situatie de laatste jaren zelfs verslechterd. Het aantal fietsdoden steeg in 2022 naar het hoogste peil van de laatste 10 jaar. In totaal was 1 op de 3 verkeersdoden een fietser of voetganger. ‘Actie nu!’ Het memorandum dat Vias institute vandaag publiceert, kreeg als titel ‘Actie nu!’. Over verschillende maatregelen wordt al jaren gediscussieerd, maar is er geen politiek akkoord om ze ook in te voeren. Als alle beleidsmakers samenwerken en hun verantwoordelijkheid nemen, kunnen tientallen levens gered worden. Dit zijn de 12 maatregelen die Vias graag zo snel mogelijk ingevoerd wil zien:
1. Verlaging van de technische marge van snelheidsmetingen Momenteel is er in ons land een technische tolerantiemarge van 6 km/u (tot max snelheden van 100 km/u) en 6% boven de 100 km/u. Dat zorgt ervoor dat je binnen een zone 30 pas een boete krijgt vanaf 37 km/u en op autosnelwegen pas vanaf 129 km/u. Die marge is veel te ruim. Vias stelt voor om die marge, net zoals in Nederland en Frankrijk, te laten dalen naar 3km/u of 3% (boven de 100 km/u). Een dergelijke verlaging zou jaarlijks ongeveer 30 levens en 2500 gewonden kunnen besparen.
2. Veralgemening van trajectcontroles bij wegenwerken Bijna 2 op de 3 Belgische bestuurders (64%) ‘vergeten’ te vertragen in de buurt van wegenwerken. Werven aan wegenwerken zijn gebieden met een hoog ongevalsrisico. Vias pleit om mobiele trajectcontroles vaker te gebruiken, zeker bij werven die langer zijn dan 1 kilometer en een duurtijd van meer dan 1 week hebben. 3. Goed gedrag van weggebruikers belonen Door weggebruikers te belonen als ze zich aan de verkeersregels houden, is de boodschap duidelijk: het enige doel van verkeersveiligheidsbeleid is het aantal ongevallen en slachtoffers verminderen. Dit beloningssysteem kan op verschillende manieren worden georganiseerd: bestuurders die een tombolaticket krijgen wanneer ze nuchter zijn bij een alcoholcontrole, een klein geldbedrag dat gedoneerd wordt aan een lokaal goed doel wanneer een bestuurder zich aan de snelheidslimiet houdt, etc.
4. Helm verplichten voor gebruikers van een e-step Uit Belgische ziekenhuisonderzoek blijkt dat 40% van de slachtoffers met een e-step hoofdletsels oplopen en dat de helm slechts zelden gedragen wordt. Vias wil niet alleen de helm verplichten, maar ook het dragen van een fluovest ‘s avonds. Ook zouden enkel steps die op Europees niveau gehomologeerd zijn, gebruikt mogen worden.
5. Nultolerantie voor alcohol voor alle bestuurders De Belgische bestuurder is te tolerant ten opzichte van alcohol achter het stuur. Vias wil, net zoals in 8 andere EU-landen, een nultolerantie voor alcohol voor alle bestuurders. Als de politiek het wenst, kan de maatregel meteen en zonder bijkomende kosten ingevoerd worden. Het draagvlak voor deze maatregel is in alle landsgedeeltes aanwezig. 6 op de 10 Belgen is voorstander.
6. Invoering van een rijbewijs met punten In ons land leiden herhaalde verkeersovertredingen zelden tot een verschijning voor de rechtbank. Een rijbewijs met punten is net een goed middel om die recidivisten die keer op keer in de fout blijven gaan adequaat te identificeren en te bestraffen. In Europa zijn er al 22 landen die over een puntenrijbewijs beschikken. 7. Camerasysteem gebruiken om gsm achter het stuur te beboeten Bij een proefproject van Vias institute op een autosnelweg met deze cameratechnologie bleek dat per uur per rijstrook 14 bestuurders in overtreding waren. De politie kan nooit op dezelfde tijdspanne evenveel bestuurders beboeten die in de fout gaan. In Nederland beboet de politie al met deze technologie binnen een bestaand wettelijk kader.
8. Introductie van een digitaal rijbewijs Vorig jaar heeft de politie 47 000 inbreuken vastgesteld met betrekking tot het rijbewijs. Dat is het hoogste cijfer van de laatste 10 jaar. De kennis wie over een geldig rijbewijs beschikt, is momenteel niet up-to-date verzameld in een database in ons land. Een digitaal rijbewijs maakt het voor de politie eenvoudiger om rijden zonder geldig rijbewijs te controleren. 9. Verbod op waarschuwingssystemen voor mobiele controles Meldingssystemen waarin mobiele controles van de politie aangegeven kunnen worden, zijn niet gunstig voor de verkeersveiligheid. Bestuurders denken dat ze door dat systeem steeds gewaarschuwd worden voor een snelheidscamera, waardoor ze menen straffeloos te snel te kunnen rijden op alle plaatsen waar geen camera staat. In werkelijkheid krijgen ze echter 50% meer bekeuringen voor snelheidsovertredingen per afgelegde kilometer, wat bewijst dat ze meer risico’s nemen en hun gedrag niet aanpassen. Met die systemen kunnen ook alcoholcontroles gesignaleerd worden. Op die manier kunnen bestuurders die te veel gedronken hebben de controles omzeilen. Vias beveelt aan om die systemen te verbieden. 10. Het bezit en vervoer van lachgas verbieden 18% van de bestuurders tussen 18 en 34 jaar geeft toe maandelijks wel eens te rijden onder invloed van lachgas. Sommige lokale overheden verbieden lachgas, anderen niet. Vias wil de wetgeving harmoniseren en pleit voor een verbod op de verkoop, het bezit en vervoer, net zoals in Nederland. 11. Meer controle op drugs in het verkeer Drugsgebruik achter het stuur is een groot verkeersveiligheidsprobleem, vooral bij jonge bestuurders. 14% van alle bestuurders tussen 18 en 34 jaar geeft toe maandelijks minstens 1 keer onder invloed van drugs achter het stuur te kruipen. Er moet dus extra geld geïnvesteerd worden in drugscontroles als er naast het systematisch controleren bij een letselongeval ook nog ad random meer controles op drugs moeten gebeuren. 12. Leesbare, kwaliteitsvolle en conflictvrije infrastructuur In een goede weginrichting vindt elke weggebruiker op natuurlijke wijze zijn plaats. Hoe het wegbeeld eruitziet, hoe herkenbaar de inrichting is en de manier waarop het ons als weggebruiker ‘leidt’ naar het gewenste gedrag is van groot belang onder andere voor het (beter) respecteren van de snelheidslimieten en de voorrangsregels. Karin Genoe, CEO Vias institute: ‘Als wetenschappelijke onderzoeksinstelling stellen we vast dat in het domein van verkeersveiligheid er veel goede intenties zijn, maar er slechts beperkte maatregelen genomen worden. Het gaat eerder over ‘correcties’ in de wegcode dan echte maatregelen die levens kunnen redden. De structurele maatregelen blijven uit. Met dit memorandum hopen we de aandacht van de politiek te vestigen op de noodzaak om snel te handelen om de vooropgestelde doelstellingen nog te halen.’ Meer info: VIAS
Wat betreft de indeling van de Mileo, niets nieuw, een succes indeling die bij alle merken te vinden is. Achter de stuurcabine de zitgroep met een L-zitbank in de rijrichting, achterin twee enkele bedden de keuken en badkamer zijn centraal geplaatst.
Net zoals zijn 5 broeders heeft de 6,99 m lange halfintegrale Mileo 261 met een MTM van 3,5 ton een 140 pk sterke turbo diesel motor en is gebouwd op een Fiat Ducato.
Achterin zijn twee enkele bedden boven de garage. Het derde bed kan met een vierde worden aangevuld is een elektrisch aangedreven hefbed boven de zitgroep. In de ruim bemeten badkamer is plaats genoeg voor een afzonderlijke douche. De buitendeur bevindt zich tussen een enkele zitbank en aan de andere zijde de keuken. Aan de tafel is een L-zitbank met veiligheidsgordels.
Op het verlaagd chassis van Fiat Ducato heeft de fabrikant een uitzonderlijke 62 mm dikke bodemplaat geschroefd. Onderaan polyester bekleding net zoals bij de 29 mm dikke zijwanden is de buitenkant ook met polyester beplating. Het dak met dezelfde constructie is zowaar 56 mm dik. Waterafstotend XPS is in alle sandwichpanelen als isolatie materiaal gebruikt. In de basisuitvoering zijn de duurdere ramenvensters geplaatst. De buitendeur heeft dubbele centrale vergrendeling en houdt de ongewenste buiten. Buiten een venster heeft de buitendeur ook nog een afvalemmer borstel en blik. Op het achterfront gaan de decorstukken elegant over in de lichten. Op de zijwanden volgen de leuke decorstukken min of meer de opgaande lijn van de vensters. Wanden, dak, achterfront en stuurcabine passen nauwgezet aan elkaar om water insijpeling te voorkomen.
Het was noodzakelijk dat deuren en enkele vlakken in wit zijn uitgevoerd, want de donkere meubelen zijn wel modern maar volgens ons toch een beetje te donker.
Het meubilair is stevig en vakkundig gemaakt. Tussen de bedden aan de binnenkant zijn treden bevestigd die uitplooien bij het openen van de afschermende deur. Zonder uitgeplooide treden kan het dienen als doorgeef luik naar de garage. In de vloer zijn enkele onvermijdbare opstappen naar de slaap- en badkamer en nog één naar de stuurcabine. Misschien had men beter een vlakke vloer voor heel het interieur gehouden. Dank zij het 2,1 m hoge interieur is zelfs onder het opgetrokken hefbed nog 1,85 m stahoogte.
Slapen en zitten.
De matras van het hefbed ligt op een lattenbodem. Met zijn 1,9 x 0,75 m biedt hij genoeg plaats voor 1 persoon. Op en af is met een drukknop te bedienen hij kan op de gewenste hoogte stoppen. Het bed hangt aan vier riemen en glijd in metalen profielen zodat het niet kan waggelen. In de enkele bedden bieden de zachte matrassen op een lattenbodem een goed slaapcomfort. Indien gewenst kan men van de enkele bedden één groot bed maken. Aan de hoofdeinden zijn leeslampen. Boven het voeteinde van een bed is een kleerkast.
De L-zitgroep heeft veiligheidsgordels met in de hoogte verstelbare kopsteunen. Het tafelblad op één poot kan draaien en samenklappen. Boven de zitbank in de rijrichting ligt de voorbereiding voor een tv. Er bleef nog wat plaats over voor 2 bovenkasten met witte deuren.
Mooi om naar te kijken is het keukenblok. Zijwanden zijn donker de fronten van de onder- en bovenkast zijn wit. In het witte aanrecht zijn drie kookvuren met elektrische ontsteking en een spoelbak geïntegreerd. Onderaan zijn drie laden een er van is voor bestekken samen met de bovenkast voldoende plaats voor het keukengerief van de inwonende zwervers. Onder de bovenkast zijn een dampkap en spotlichten, 230 Volt en USB stopcontacten zijn voorzien.
Om in de badkamer te komen trapje op omdat er onder een dubbele bodem is. Ook hier vinden we de donkere vlakken. De badkamer is ruim genoeg om comfortabel op de draaibare wc te zitten. Het witte waskommetje met een aflegplank in dezelfde kleur staan vlakbij een ondoorzichtbaar venster. Enkele LED’s zorgen voor voldoende licht. In de douchebak zijn twee aflopen om het douche water af te laten als de Mileo 261 niet perfect waterpas staat. Aan de rechterkant van de cel is de met acrylglazen afsluitdeur.
Samengevat
Voor 3 zwervers heeft de Mileo 261 een doordachte indeling. De algemene kleur in het interieur vinden we wel wat donker, het meubilair echter is vakkundig gemaakt en geplaatst. Het doorgeefluik tussen de bedden naar de garage is een goed idee. Over de isolatie en verwarming zal men tijdens de winter maanden niet te klagen hebben. De Benimar Mileo 261 is een kampeerauto die zijn prijs waard is.
Nu de spits deels in het donker verloopt, is gezien worden weer extra belangrijk. Dirk Poelman is een fervent fietser en draagt altijd een fluohesje. Bovendien is hij professor fysica aan de UGent en dus de geknipte persoon om uit te leggen hoe fluo werkt.
De grijze band is geen fluo
“Fluohesjes zijn traditioneel geel of oranje met grijze stroken. Die grijze delen zijn niet fluorescerend, maar retroreflecterend. Het werkingsprincipe is anders. Als je de grijze stroken onder een microscoop legt, dan zie je kleine bolletjes of piramides. Die werken als miljoenen kleine spiegels die het licht dat erop valt gebundeld terugkaatsen. Als je een wit blad papier belicht, dan reflecteert dat ook, maar in alle richtingen. Als je die bolletjes of piramides belicht, dan wordt het licht maar in één richting en loodrecht gereflecteerd naar de lichtbron toe, de lamp van een fiets of auto bijvoorbeeld.”
Fluo begrijpen is kleuren begrijpen
“Om de werking van fluo te begrijpen, moet je eerst weten hoe licht en kleuren werken. De primaire kleuren van licht zijn rood, groen en blauw. Al die kleuren samen vormen wit. Rood en groen geven geel, blauw en rood worden paars, enzovoort. Voorwerpen krijgen een kleur omdat er licht op valt en omdat ze bepaalde kleuren reflecteren en andere absorberen. Een rode paprika ziet rood omdat het enkel rood reflecteert en groen en blauw absorbeert. Een groene paprika absorbeert blauw en rood en reflecteert groen, daarom zien wij het als groen.”
Waarom zien we fluo dan intenser?
“Als je een gewoon geel jasje belicht met wit licht (bestaande uit blauw, groen en rood), dan zal dat jasje blauw absorberen en rood en groen reflecteren, waardoor wij het als geel zien. Gele kleding die fluorescerend is, bevat organische moleculen die in plaats van dat blauw te absorberen, blauw omzetten naar extra rood en groen. Daardoor heb je als het ware meer geel naast het standaardgeel door de normale reflectie van rood en groen. Bij fluo heb je dus meer dan 100% reflectie. Samengevat: er is de gewone reflectie geel (rood en groen) én de extra reflectie geel (van het blauw dat wordt omgezet in extra rood en groen).”
Werkt fluo altijd?
“Nee. Het blauwe gedeelte uit licht zorgt voor meer intensiteit en maakt dat een fluohesje fluorescerend is. Als de lichtbron geen blauw bevat, dan werkt het niet. Een typisch voorbeeld is de bekende oranje natriumverlichting waarmee onze snelwegen en grote gewestwegen soms nog worden verlicht. Die lampen stralen geen blauw uit en dus zal een fluohesje er niet fluorescerend uitzien. Let op, als er een fiets- of autolamp op schijnt, dan weer wel, want die lampen zenden wel blauw licht uit.”
In 2024 zullen we de nieuwe Sprite Cruzer de fabriek zien uitrollen. Niet tegenstaande de Brexit al eens roet in het eten gooit loopt het bij de Britten zeer goed. De Nederlandse invoerder Caravan Trading Europe BV heeft goede condities met de eilandbewoners kunnen maken, de verkoop van de Sprite caravans mag gezien worden. Voor 2024 heeft de fabrikant de top reeks helemaal opgewaardeerd. Ze hebben een nieuw voorfront en het interieur is modern rechtlijnig uitgevoerd. Daarbij bekomen de meeste types een breedte van 2,28 m om binnen het ruimtelijk gevoel te kunnen opdrijven. De grootste caravans blijven 2,44 m breed.
Het hele interieur werd gemoderniseerd waarin de witte kastfronten opvallen. Natuurlijk liggen er ook nieuwe kussens op zitbanken. Niet te versmaden zijn de combicassetten en rollos die door de hoogwaardige Rollos van Horrex vervangen werden. Zij verhogen de bedienbaarheid en de kwaliteit die we in zulke caravans mogen verwachten. Het meubilair en wanden zijn een combinatie van hout decor, antracietkleur en wit met gecromeerde handgrepen. In de keukenblok is een brede besteklade gebouwd, er is een nieuwe waterkraan een actieve achterwand en nieuw werkblad en tafel. De al omvangrijke standaard uitvoering werd nog aangevuld met de Swift Command-Systems dat via App bediening nog andere apparaten kan bedienen. Een 133 l Slimline-koelkast van Dometic werd ingebouwd dat maakt dat alle indelingen moesten aangepast worden. De ontwerpers hebben hierover goed nagedacht. Dat ziet men aan de bedden die bij de meeste indelingen iets groter zijn geworden. De Cruzer reeks wordt in 6 verschillende indelingen gemaakt voor 2 of 4 personen met enkele of tweepersoonsbedden. Alle nieuwe interieurs hebben een badkamer met afzonderlijke douche. De prijzen van de Sprite Cruzer beginnen ongeveer bij 37.000 euro
Helft van e-steppers rijdt wel eens met 2 op step Grootschalige Europese enquête van Vias brengt risicogedrag in kaart
De helft van de gebruikers van een e-step rijdt maandelijks met meer dan 1 persoon op zo’n step. Nochtans is dat sinds 1 juli 2022 verboden. De Belgische bestuurder blijft ook een te zware voet hebben. Ondanks de relatieve hoge pakkans ten opzichte van andere landen rijdt 55% maandelijks minstens 1 keer te snel in de bebouwde kom. Daarmee scoren we beduidend slechter dan het Europese gemiddelde. 19% van de Belgen geeft ook toe de laatste maand gereden te hebben 2 uur na het nemen van medicatie die een impact heeft op hun rijvaardigheid. Dit zijn enkele resultaten van de nieuwe ESRA-enquête van Vias institute die het gedrag en attitudes van weggebruikers in 22 Europese landen vergelijkt.
ESRA is een grootschalige bevraging in 39 landen wereldwijd, waarvan 22 landen uit Europa. In al die landen wordt eenzelfde vragenlijst voorgelegd aan een representatieve steekproef van tenminste 1000 weggebruikers. Voor ons land waren er dat zelfs 2000. Met 2 op een step? De helft van de gebruikers doet het maandelijks Op 1 juli 2022 verstrengden in ons land de regels voor gebruikers van een e-step. Het is vanaf toen verboden om met meer dan 1 persoon op zo’n step te rijden. Toch geeft 49% van de Belgische e-stepgebruikers toe in de voorbije maand met meer dan 1 persoon rondgereden te hebben. We scoren daarmee slechter dan het Europese gemiddelde (38%).
Daarnaast geeft ook 46% van de Belgische e-steppers toe maandelijks wel eens door het rode licht te rijden wanneer dat niet mag. Ook daarmee scoren we slechter dan het Europese gemiddelde (34%). 61% rijdt ook nog steeds af en toe op een voetpad, terwijl dat sinds 1 juli vorig jaar expliciet verboden is in de wegcode.
Ook de combinatie rijden en drinken wordt op een e-step te vaak gemaakt. 40% heeft in de voorbije maand minstens 1 keer rondgereden wanneer ze te veel gedronken hebben. Een e-step is absoluut geen veilig vervoersmiddel wanneer je te veel gedronken hebt. De minste onverwachte beweging aan je stuur kan je uit evenwicht brengen en zorgen dat je zwaar ten val komt. Rijden met een e-step wanneer je te veel gedronken hebt, is bijna zeker een rechtstreeks ticket naar de spoedafdeling van het ziekenhuis. Ter herinnering: de wettelijke alcohollimiet van 0,5 promille is ook van toepassing als je met een e-step rijdt. 1 op de 5 rijdt na medicijnengebruik 19% van de Belgen geeft aan in de laatste 30 dagen wel eens gereden te hebben 2 uur nadat ze medicatie genomen hebben die een impact kan hebben op hun rijvaardigheid. Daarmee zit België in top 3 van de slechts scorende Europese landen. Europees ligt het gemiddelde op 16%. Medicijnengebruik zit vaak in een ‘grijze’ zone als het gaat over impact op de rijvaardigheid. Het is de taak van de arts en de apotheker om de patiënt in te lichten over de mogelijke impact op je capaciteiten als bestuurder. Vias is al langer vragende partij om op de verpakking van medicijnen met een kleurcode aan te geven wat de mogelijke impact van het medicijn kan zijn op de rijvaardigheid.
Ook wat betreft drugs, doen we het niet zo goed. 1 op de 8 bestuurders (13%) rijdt 1 uur na het nemen van illegale drugs. Dat is iets hoger dan het Europese gemiddelde (11%).
De Belg blijft een te zware voet hebben 57% van de Belgen geeft toe maandelijks wel eens sneller te rijden dan de maximum toegelaten snelheid op autosnelwegen. Daarmee scoren we slechter dan het Europees gemiddelde (50%).
Ook in de bebouwde kom rijden we nog te snel. Ondanks het feit dat er ook op lokaal niveau steeds vaker trajectcontroles geplaatst worden, rijdt 55% maandelijks minstens 1x te snel (t.o.v. 48% Europees gemiddelde).
Nochtans is de pakkans de laatste jaren fors toegenomen in ons land onder andere door extra trajectcontroles. Die pakkans wordt trouwens relatief hoog ingeschat in ons land. 43% van de bevraagde Belgen denkt dat de kans groot tot zeer groot is dat ze bij een gewone rit gecontroleerd worden op overdreven snelheid. Daarmee is de subjectieve pakkans bij de 5 hoogste van Europa.
Afleiding door de gsm in heel Europa een probleem Afleiding door de gsm blijft in heel Europa een groot probleem. Zo geeft 1 op de 4 bevraagde Belgen (26%) toe maandelijks wel eens een bericht te lezen of sociale media te checken achter het stuur. Daarmee doen we het even slecht als de rest van de Europese bestuurders. 1 op de 5 van de Belgische bestuurders (21%) heeft in de afgelopen maand nog gebeld met de gsm in de hand. Het Europees gemiddelde ligt zelfs nog wat hoger (25%). Meer info VIAS