Minder verkeersslachtoffers, actie nu! Vias institute publiceert zijn memorandum met 12 haalbare maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren
Vorig jaar waren er 540 verkeersdoden in ons land. Daarmee zijn we nog ver verwijderd van de doelstelling van maximaal 320 verkeersdoden tegen 2030. Die doelstelling werd op de laatste Staten-Generaal voor de verkeersveiligheid geformuleerd. Enkele maanden voor de verkiezingen publiceert Vias zijn memorandum met daarin 12 concrete maatregelen om het aantal verkeersslachtoffers op onze wegen te laten dalen. Heel wat concrete maatregelen die elders hun waarde hebben bewezen, liggen al te lang op tafel zonder ooit uitgevoerd te zijn in ons land. Het gaat dan onder andere over nultolerantie voor alcohol voor alle bestuurders, een rijbewijs met punten of slimme camera’s die gsm-gebruik achter het stuur kunnen detecteren.
540 doden op onze wegen in 2022 In 2022 kwamen 540 personen om het leven in ons verkeer. Ons land heeft bij de laatste Staten-Generaal voor de Verkeersveiligheid een doelstelling uitgesproken van maximaal 320 verkeersdoden tegen 2030. Zonder bijkomende maatregelen halen we die doelstelling niet. Voor bepaalde types weggebruikers is de situatie de laatste jaren zelfs verslechterd. Het aantal fietsdoden steeg in 2022 naar het hoogste peil van de laatste 10 jaar. In totaal was 1 op de 3 verkeersdoden een fietser of voetganger. ‘Actie nu!’ Het memorandum dat Vias institute vandaag publiceert, kreeg als titel ‘Actie nu!’. Over verschillende maatregelen wordt al jaren gediscussieerd, maar is er geen politiek akkoord om ze ook in te voeren. Als alle beleidsmakers samenwerken en hun verantwoordelijkheid nemen, kunnen tientallen levens gered worden. Dit zijn de 12 maatregelen die Vias graag zo snel mogelijk ingevoerd wil zien:
1. Verlaging van de technische marge van snelheidsmetingen Momenteel is er in ons land een technische tolerantiemarge van 6 km/u (tot max snelheden van 100 km/u) en 6% boven de 100 km/u. Dat zorgt ervoor dat je binnen een zone 30 pas een boete krijgt vanaf 37 km/u en op autosnelwegen pas vanaf 129 km/u. Die marge is veel te ruim. Vias stelt voor om die marge, net zoals in Nederland en Frankrijk, te laten dalen naar 3km/u of 3% (boven de 100 km/u). Een dergelijke verlaging zou jaarlijks ongeveer 30 levens en 2500 gewonden kunnen besparen.
2. Veralgemening van trajectcontroles bij wegenwerken Bijna 2 op de 3 Belgische bestuurders (64%) ‘vergeten’ te vertragen in de buurt van wegenwerken. Werven aan wegenwerken zijn gebieden met een hoog ongevalsrisico. Vias pleit om mobiele trajectcontroles vaker te gebruiken, zeker bij werven die langer zijn dan 1 kilometer en een duurtijd van meer dan 1 week hebben. 3. Goed gedrag van weggebruikers belonen Door weggebruikers te belonen als ze zich aan de verkeersregels houden, is de boodschap duidelijk: het enige doel van verkeersveiligheidsbeleid is het aantal ongevallen en slachtoffers verminderen. Dit beloningssysteem kan op verschillende manieren worden georganiseerd: bestuurders die een tombolaticket krijgen wanneer ze nuchter zijn bij een alcoholcontrole, een klein geldbedrag dat gedoneerd wordt aan een lokaal goed doel wanneer een bestuurder zich aan de snelheidslimiet houdt, etc.
4. Helm verplichten voor gebruikers van een e-step Uit Belgische ziekenhuisonderzoek blijkt dat 40% van de slachtoffers met een e-step hoofdletsels oplopen en dat de helm slechts zelden gedragen wordt. Vias wil niet alleen de helm verplichten, maar ook het dragen van een fluovest ‘s avonds. Ook zouden enkel steps die op Europees niveau gehomologeerd zijn, gebruikt mogen worden.
5. Nultolerantie voor alcohol voor alle bestuurders De Belgische bestuurder is te tolerant ten opzichte van alcohol achter het stuur. Vias wil, net zoals in 8 andere EU-landen, een nultolerantie voor alcohol voor alle bestuurders. Als de politiek het wenst, kan de maatregel meteen en zonder bijkomende kosten ingevoerd worden. Het draagvlak voor deze maatregel is in alle landsgedeeltes aanwezig. 6 op de 10 Belgen is voorstander.
6. Invoering van een rijbewijs met punten In ons land leiden herhaalde verkeersovertredingen zelden tot een verschijning voor de rechtbank. Een rijbewijs met punten is net een goed middel om die recidivisten die keer op keer in de fout blijven gaan adequaat te identificeren en te bestraffen. In Europa zijn er al 22 landen die over een puntenrijbewijs beschikken. 7. Camerasysteem gebruiken om gsm achter het stuur te beboeten Bij een proefproject van Vias institute op een autosnelweg met deze cameratechnologie bleek dat per uur per rijstrook 14 bestuurders in overtreding waren. De politie kan nooit op dezelfde tijdspanne evenveel bestuurders beboeten die in de fout gaan. In Nederland beboet de politie al met deze technologie binnen een bestaand wettelijk kader.
8. Introductie van een digitaal rijbewijs Vorig jaar heeft de politie 47 000 inbreuken vastgesteld met betrekking tot het rijbewijs. Dat is het hoogste cijfer van de laatste 10 jaar. De kennis wie over een geldig rijbewijs beschikt, is momenteel niet up-to-date verzameld in een database in ons land. Een digitaal rijbewijs maakt het voor de politie eenvoudiger om rijden zonder geldig rijbewijs te controleren. 9. Verbod op waarschuwingssystemen voor mobiele controles Meldingssystemen waarin mobiele controles van de politie aangegeven kunnen worden, zijn niet gunstig voor de verkeersveiligheid. Bestuurders denken dat ze door dat systeem steeds gewaarschuwd worden voor een snelheidscamera, waardoor ze menen straffeloos te snel te kunnen rijden op alle plaatsen waar geen camera staat. In werkelijkheid krijgen ze echter 50% meer bekeuringen voor snelheidsovertredingen per afgelegde kilometer, wat bewijst dat ze meer risico’s nemen en hun gedrag niet aanpassen. Met die systemen kunnen ook alcoholcontroles gesignaleerd worden. Op die manier kunnen bestuurders die te veel gedronken hebben de controles omzeilen. Vias beveelt aan om die systemen te verbieden. 10. Het bezit en vervoer van lachgas verbieden 18% van de bestuurders tussen 18 en 34 jaar geeft toe maandelijks wel eens te rijden onder invloed van lachgas. Sommige lokale overheden verbieden lachgas, anderen niet. Vias wil de wetgeving harmoniseren en pleit voor een verbod op de verkoop, het bezit en vervoer, net zoals in Nederland. 11. Meer controle op drugs in het verkeer Drugsgebruik achter het stuur is een groot verkeersveiligheidsprobleem, vooral bij jonge bestuurders. 14% van alle bestuurders tussen 18 en 34 jaar geeft toe maandelijks minstens 1 keer onder invloed van drugs achter het stuur te kruipen. Er moet dus extra geld geïnvesteerd worden in drugscontroles als er naast het systematisch controleren bij een letselongeval ook nog ad random meer controles op drugs moeten gebeuren. 12. Leesbare, kwaliteitsvolle en conflictvrije infrastructuur In een goede weginrichting vindt elke weggebruiker op natuurlijke wijze zijn plaats. Hoe het wegbeeld eruitziet, hoe herkenbaar de inrichting is en de manier waarop het ons als weggebruiker ‘leidt’ naar het gewenste gedrag is van groot belang onder andere voor het (beter) respecteren van de snelheidslimieten en de voorrangsregels. Karin Genoe, CEO Vias institute: ‘Als wetenschappelijke onderzoeksinstelling stellen we vast dat in het domein van verkeersveiligheid er veel goede intenties zijn, maar er slechts beperkte maatregelen genomen worden. Het gaat eerder over ‘correcties’ in de wegcode dan echte maatregelen die levens kunnen redden. De structurele maatregelen blijven uit. Met dit memorandum hopen we de aandacht van de politiek te vestigen op de noodzaak om snel te handelen om de vooropgestelde doelstellingen nog te halen.’ Meer info: VIAS
Wat betreft de indeling van de Mileo, niets nieuw, een succes indeling die bij alle merken te vinden is. Achter de stuurcabine de zitgroep met een L-zitbank in de rijrichting, achterin twee enkele bedden de keuken en badkamer zijn centraal geplaatst.
Net zoals zijn 5 broeders heeft de 6,99 m lange halfintegrale Mileo 261 met een MTM van 3,5 ton een 140 pk sterke turbo diesel motor en is gebouwd op een Fiat Ducato.
Achterin zijn twee enkele bedden boven de garage. Het derde bed kan met een vierde worden aangevuld is een elektrisch aangedreven hefbed boven de zitgroep. In de ruim bemeten badkamer is plaats genoeg voor een afzonderlijke douche. De buitendeur bevindt zich tussen een enkele zitbank en aan de andere zijde de keuken. Aan de tafel is een L-zitbank met veiligheidsgordels.
Op het verlaagd chassis van Fiat Ducato heeft de fabrikant een uitzonderlijke 62 mm dikke bodemplaat geschroefd. Onderaan polyester bekleding net zoals bij de 29 mm dikke zijwanden is de buitenkant ook met polyester beplating. Het dak met dezelfde constructie is zowaar 56 mm dik. Waterafstotend XPS is in alle sandwichpanelen als isolatie materiaal gebruikt. In de basisuitvoering zijn de duurdere ramenvensters geplaatst. De buitendeur heeft dubbele centrale vergrendeling en houdt de ongewenste buiten. Buiten een venster heeft de buitendeur ook nog een afvalemmer borstel en blik. Op het achterfront gaan de decorstukken elegant over in de lichten. Op de zijwanden volgen de leuke decorstukken min of meer de opgaande lijn van de vensters. Wanden, dak, achterfront en stuurcabine passen nauwgezet aan elkaar om water insijpeling te voorkomen.
Het was noodzakelijk dat deuren en enkele vlakken in wit zijn uitgevoerd, want de donkere meubelen zijn wel modern maar volgens ons toch een beetje te donker.
Het meubilair is stevig en vakkundig gemaakt. Tussen de bedden aan de binnenkant zijn treden bevestigd die uitplooien bij het openen van de afschermende deur. Zonder uitgeplooide treden kan het dienen als doorgeef luik naar de garage. In de vloer zijn enkele onvermijdbare opstappen naar de slaap- en badkamer en nog één naar de stuurcabine. Misschien had men beter een vlakke vloer voor heel het interieur gehouden. Dank zij het 2,1 m hoge interieur is zelfs onder het opgetrokken hefbed nog 1,85 m stahoogte.
Slapen en zitten.
De matras van het hefbed ligt op een lattenbodem. Met zijn 1,9 x 0,75 m biedt hij genoeg plaats voor 1 persoon. Op en af is met een drukknop te bedienen hij kan op de gewenste hoogte stoppen. Het bed hangt aan vier riemen en glijd in metalen profielen zodat het niet kan waggelen. In de enkele bedden bieden de zachte matrassen op een lattenbodem een goed slaapcomfort. Indien gewenst kan men van de enkele bedden één groot bed maken. Aan de hoofdeinden zijn leeslampen. Boven het voeteinde van een bed is een kleerkast.
De L-zitgroep heeft veiligheidsgordels met in de hoogte verstelbare kopsteunen. Het tafelblad op één poot kan draaien en samenklappen. Boven de zitbank in de rijrichting ligt de voorbereiding voor een tv. Er bleef nog wat plaats over voor 2 bovenkasten met witte deuren.
Mooi om naar te kijken is het keukenblok. Zijwanden zijn donker de fronten van de onder- en bovenkast zijn wit. In het witte aanrecht zijn drie kookvuren met elektrische ontsteking en een spoelbak geïntegreerd. Onderaan zijn drie laden een er van is voor bestekken samen met de bovenkast voldoende plaats voor het keukengerief van de inwonende zwervers. Onder de bovenkast zijn een dampkap en spotlichten, 230 Volt en USB stopcontacten zijn voorzien.
Om in de badkamer te komen trapje op omdat er onder een dubbele bodem is. Ook hier vinden we de donkere vlakken. De badkamer is ruim genoeg om comfortabel op de draaibare wc te zitten. Het witte waskommetje met een aflegplank in dezelfde kleur staan vlakbij een ondoorzichtbaar venster. Enkele LED’s zorgen voor voldoende licht. In de douchebak zijn twee aflopen om het douche water af te laten als de Mileo 261 niet perfect waterpas staat. Aan de rechterkant van de cel is de met acrylglazen afsluitdeur.
Samengevat
Voor 3 zwervers heeft de Mileo 261 een doordachte indeling. De algemene kleur in het interieur vinden we wel wat donker, het meubilair echter is vakkundig gemaakt en geplaatst. Het doorgeefluik tussen de bedden naar de garage is een goed idee. Over de isolatie en verwarming zal men tijdens de winter maanden niet te klagen hebben. De Benimar Mileo 261 is een kampeerauto die zijn prijs waard is.
Nu de spits deels in het donker verloopt, is gezien worden weer extra belangrijk. Dirk Poelman is een fervent fietser en draagt altijd een fluohesje. Bovendien is hij professor fysica aan de UGent en dus de geknipte persoon om uit te leggen hoe fluo werkt.
De grijze band is geen fluo
“Fluohesjes zijn traditioneel geel of oranje met grijze stroken. Die grijze delen zijn niet fluorescerend, maar retroreflecterend. Het werkingsprincipe is anders. Als je de grijze stroken onder een microscoop legt, dan zie je kleine bolletjes of piramides. Die werken als miljoenen kleine spiegels die het licht dat erop valt gebundeld terugkaatsen. Als je een wit blad papier belicht, dan reflecteert dat ook, maar in alle richtingen. Als je die bolletjes of piramides belicht, dan wordt het licht maar in één richting en loodrecht gereflecteerd naar de lichtbron toe, de lamp van een fiets of auto bijvoorbeeld.”
Fluo begrijpen is kleuren begrijpen
“Om de werking van fluo te begrijpen, moet je eerst weten hoe licht en kleuren werken. De primaire kleuren van licht zijn rood, groen en blauw. Al die kleuren samen vormen wit. Rood en groen geven geel, blauw en rood worden paars, enzovoort. Voorwerpen krijgen een kleur omdat er licht op valt en omdat ze bepaalde kleuren reflecteren en andere absorberen. Een rode paprika ziet rood omdat het enkel rood reflecteert en groen en blauw absorbeert. Een groene paprika absorbeert blauw en rood en reflecteert groen, daarom zien wij het als groen.”
Waarom zien we fluo dan intenser?
“Als je een gewoon geel jasje belicht met wit licht (bestaande uit blauw, groen en rood), dan zal dat jasje blauw absorberen en rood en groen reflecteren, waardoor wij het als geel zien. Gele kleding die fluorescerend is, bevat organische moleculen die in plaats van dat blauw te absorberen, blauw omzetten naar extra rood en groen. Daardoor heb je als het ware meer geel naast het standaardgeel door de normale reflectie van rood en groen. Bij fluo heb je dus meer dan 100% reflectie. Samengevat: er is de gewone reflectie geel (rood en groen) én de extra reflectie geel (van het blauw dat wordt omgezet in extra rood en groen).”
Werkt fluo altijd?
“Nee. Het blauwe gedeelte uit licht zorgt voor meer intensiteit en maakt dat een fluohesje fluorescerend is. Als de lichtbron geen blauw bevat, dan werkt het niet. Een typisch voorbeeld is de bekende oranje natriumverlichting waarmee onze snelwegen en grote gewestwegen soms nog worden verlicht. Die lampen stralen geen blauw uit en dus zal een fluohesje er niet fluorescerend uitzien. Let op, als er een fiets- of autolamp op schijnt, dan weer wel, want die lampen zenden wel blauw licht uit.”
In 2024 zullen we de nieuwe Sprite Cruzer de fabriek zien uitrollen. Niet tegenstaande de Brexit al eens roet in het eten gooit loopt het bij de Britten zeer goed. De Nederlandse invoerder Caravan Trading Europe BV heeft goede condities met de eilandbewoners kunnen maken, de verkoop van de Sprite caravans mag gezien worden. Voor 2024 heeft de fabrikant de top reeks helemaal opgewaardeerd. Ze hebben een nieuw voorfront en het interieur is modern rechtlijnig uitgevoerd. Daarbij bekomen de meeste types een breedte van 2,28 m om binnen het ruimtelijk gevoel te kunnen opdrijven. De grootste caravans blijven 2,44 m breed.
Het hele interieur werd gemoderniseerd waarin de witte kastfronten opvallen. Natuurlijk liggen er ook nieuwe kussens op zitbanken. Niet te versmaden zijn de combicassetten en rollos die door de hoogwaardige Rollos van Horrex vervangen werden. Zij verhogen de bedienbaarheid en de kwaliteit die we in zulke caravans mogen verwachten. Het meubilair en wanden zijn een combinatie van hout decor, antracietkleur en wit met gecromeerde handgrepen. In de keukenblok is een brede besteklade gebouwd, er is een nieuwe waterkraan een actieve achterwand en nieuw werkblad en tafel. De al omvangrijke standaard uitvoering werd nog aangevuld met de Swift Command-Systems dat via App bediening nog andere apparaten kan bedienen. Een 133 l Slimline-koelkast van Dometic werd ingebouwd dat maakt dat alle indelingen moesten aangepast worden. De ontwerpers hebben hierover goed nagedacht. Dat ziet men aan de bedden die bij de meeste indelingen iets groter zijn geworden. De Cruzer reeks wordt in 6 verschillende indelingen gemaakt voor 2 of 4 personen met enkele of tweepersoonsbedden. Alle nieuwe interieurs hebben een badkamer met afzonderlijke douche. De prijzen van de Sprite Cruzer beginnen ongeveer bij 37.000 euro
Helft van e-steppers rijdt wel eens met 2 op step Grootschalige Europese enquête van Vias brengt risicogedrag in kaart
De helft van de gebruikers van een e-step rijdt maandelijks met meer dan 1 persoon op zo’n step. Nochtans is dat sinds 1 juli 2022 verboden. De Belgische bestuurder blijft ook een te zware voet hebben. Ondanks de relatieve hoge pakkans ten opzichte van andere landen rijdt 55% maandelijks minstens 1 keer te snel in de bebouwde kom. Daarmee scoren we beduidend slechter dan het Europese gemiddelde. 19% van de Belgen geeft ook toe de laatste maand gereden te hebben 2 uur na het nemen van medicatie die een impact heeft op hun rijvaardigheid. Dit zijn enkele resultaten van de nieuwe ESRA-enquête van Vias institute die het gedrag en attitudes van weggebruikers in 22 Europese landen vergelijkt.
ESRA is een grootschalige bevraging in 39 landen wereldwijd, waarvan 22 landen uit Europa. In al die landen wordt eenzelfde vragenlijst voorgelegd aan een representatieve steekproef van tenminste 1000 weggebruikers. Voor ons land waren er dat zelfs 2000. Met 2 op een step? De helft van de gebruikers doet het maandelijks Op 1 juli 2022 verstrengden in ons land de regels voor gebruikers van een e-step. Het is vanaf toen verboden om met meer dan 1 persoon op zo’n step te rijden. Toch geeft 49% van de Belgische e-stepgebruikers toe in de voorbije maand met meer dan 1 persoon rondgereden te hebben. We scoren daarmee slechter dan het Europese gemiddelde (38%).
Daarnaast geeft ook 46% van de Belgische e-steppers toe maandelijks wel eens door het rode licht te rijden wanneer dat niet mag. Ook daarmee scoren we slechter dan het Europese gemiddelde (34%). 61% rijdt ook nog steeds af en toe op een voetpad, terwijl dat sinds 1 juli vorig jaar expliciet verboden is in de wegcode.
Ook de combinatie rijden en drinken wordt op een e-step te vaak gemaakt. 40% heeft in de voorbije maand minstens 1 keer rondgereden wanneer ze te veel gedronken hebben. Een e-step is absoluut geen veilig vervoersmiddel wanneer je te veel gedronken hebt. De minste onverwachte beweging aan je stuur kan je uit evenwicht brengen en zorgen dat je zwaar ten val komt. Rijden met een e-step wanneer je te veel gedronken hebt, is bijna zeker een rechtstreeks ticket naar de spoedafdeling van het ziekenhuis. Ter herinnering: de wettelijke alcohollimiet van 0,5 promille is ook van toepassing als je met een e-step rijdt. 1 op de 5 rijdt na medicijnengebruik 19% van de Belgen geeft aan in de laatste 30 dagen wel eens gereden te hebben 2 uur nadat ze medicatie genomen hebben die een impact kan hebben op hun rijvaardigheid. Daarmee zit België in top 3 van de slechts scorende Europese landen. Europees ligt het gemiddelde op 16%. Medicijnengebruik zit vaak in een ‘grijze’ zone als het gaat over impact op de rijvaardigheid. Het is de taak van de arts en de apotheker om de patiënt in te lichten over de mogelijke impact op je capaciteiten als bestuurder. Vias is al langer vragende partij om op de verpakking van medicijnen met een kleurcode aan te geven wat de mogelijke impact van het medicijn kan zijn op de rijvaardigheid.
Ook wat betreft drugs, doen we het niet zo goed. 1 op de 8 bestuurders (13%) rijdt 1 uur na het nemen van illegale drugs. Dat is iets hoger dan het Europese gemiddelde (11%).
De Belg blijft een te zware voet hebben 57% van de Belgen geeft toe maandelijks wel eens sneller te rijden dan de maximum toegelaten snelheid op autosnelwegen. Daarmee scoren we slechter dan het Europees gemiddelde (50%).
Ook in de bebouwde kom rijden we nog te snel. Ondanks het feit dat er ook op lokaal niveau steeds vaker trajectcontroles geplaatst worden, rijdt 55% maandelijks minstens 1x te snel (t.o.v. 48% Europees gemiddelde).
Nochtans is de pakkans de laatste jaren fors toegenomen in ons land onder andere door extra trajectcontroles. Die pakkans wordt trouwens relatief hoog ingeschat in ons land. 43% van de bevraagde Belgen denkt dat de kans groot tot zeer groot is dat ze bij een gewone rit gecontroleerd worden op overdreven snelheid. Daarmee is de subjectieve pakkans bij de 5 hoogste van Europa.
Afleiding door de gsm in heel Europa een probleem Afleiding door de gsm blijft in heel Europa een groot probleem. Zo geeft 1 op de 4 bevraagde Belgen (26%) toe maandelijks wel eens een bericht te lezen of sociale media te checken achter het stuur. Daarmee doen we het even slecht als de rest van de Europese bestuurders. 1 op de 5 van de Belgische bestuurders (21%) heeft in de afgelopen maand nog gebeld met de gsm in de hand. Het Europees gemiddelde ligt zelfs nog wat hoger (25%). Meer info VIAS
Achteraan een enorme klapdeur en langs de zijkant een dubbele deur is iets nieuws in de kampeerautowereld. Dethleffs heeft met zijn nieuwe 5,99 m lange Yoka Go actieve kampeerders in het vizier. In de opbouw met polyester buiten beplating van de halfintegrale met als basisvoertuig Ford Transit met een 150 pk turbo diesel motor heeft de fabrikant aan de zijkant een 1,15 m brede dubbele deur ingebouwd. Als er niet genoeg verluchting heerst kunnen de bewoners achteraan geholpen door gasdrukveren een 1,35 x 1,85 m grote klep openen. Vanaf de achterin geplaatste zitgroep heeft men een uitstekend uitzicht. Bij te veel zon kan de klep als zonnescherm dienen. Van de twee zitbanken achteraan tegen de wand kunnen de bewoners een bed van 2,0 x 1,35 m maken. Zeker groot genoeg voor jonge mensen. In de bodem zijn metale profielen waaraan men voor de rit sportmaterialen kan verankeren. Voor de zitgroep staat een eenvoudige praktische kast die kleren en ander materiaal kan bergen. De zijwanden van het interieur zijn voorbereid om textiele kasten te hangen. %%%FOTO4%% Tegenover de kleerkast zien we ook al een eenvoudig keukenblok met verlengbaar aanrecht. Een spoelbak met kraan en een enkel kookvuur sieren het aanrecht. Onderaan is een compressor koelbox en een lade. Drinkwater en vuil water neem je mee in kanisters. Zoals men kan verwachten van zulke eenvoudige zwerfauto is geen natte cel voorzien.
Als optie kan men een buiten douche en diesel lucht verwarming laten installeren. Tussen de keuken en de kleerkast zijn ook metale profielen in de bodem geïntegreerd. Er kunnen twee zetels met veiligheidsgordels en kopsteunen aan verankerd worden. Standaard kost de Yoka Go 47.000 euro Meer info: www. dethleffs.com
Bij Rapido heeft men geluisterd naar de vraag van vele klanten. Het bleek dat de vorig jaar voorgestelde 854 E te kleine garage heeft. De ontwerpers van Rapido hebben de kampeerauto nog eens goed bekeken en hebben voor de nieuwe 854 F de garage vergroot, maar toch hebben ze de wat ongewone indeling kunnen behouden. Zo blijft de ruime gezellige ombouwbare zitgroep achteraan behouden. Door wat puzzelen met de kussens bekomt men een zit met driepunt veiligheidsgordels in de rijrichting en 1 met de rug naar voor. De L-keuken met de absorptie koelkast blijft behouden. Eveneens de variabele badkamer met geïntegreerde douche. Voor de opbouw gebruikt de Franse fabrikant sandwich panelen met XPS als isolatie materiaal en polyester aan de buitenkant, ramen vensters zijn standaard. Het geheel wordt gedragen door een Fiat Ducato basisvoertuig met origineel verlaagd chassis. Hij heeft een 140 pk sterke diesel motor en zijn MTM is 3,5 ton. De basisprijs ligt rond de 89.000 euro Meer info: www.rapido.com
Adria Coral MB 650 SL Nieuw in het programma van Adria is de 7,72 m lange Adria Coral MB 650 SL. Hij vult de grote types van deze reeks aan.
De intelegante integrale kreeg een Mercedes-Benz Sprinter 415 CDI met verlaagd AL-KO cassis inbegrepen een verwarmde dubbele bodem. Als basis uitvoering heeft hij een 150 pk turbo diesel motor. Wie er een pak meer euro's voor over heeft kan een 170 pk turbo diesel motor bestellen inbegrepen een 9 traps automaat. Voor de Coral MB 650 SL heeft men een rijkelijke uitrusting bedacht. Een Alde vloeistof verwarming voor de vloer, grill en bakoven, zijwind en bergassistent, luchtkoeler in de stuurcabine, snelheidsregelaar en 16 duim licht metalen velgen. Voor de opbouw is een sandwich paneel met polyester aan de buiten voor dak en bodem gebruikt. Zijwanden hebben gladde aluminium buiten beplating en raamvensters zijn standaard. In het chique maar redelijk donker interieur zijn toch enkele lichte elementen voor een mooi effect. Achterin zijn enkele bedden die zoals bijna overal tot één groot bed kunnen omgevormd worden. Dan zijn er nog de knappe badkamer, de keuken met een 150 l koelkast is een pronkstuk net zoals de zitgroep met een L-zitbank. Vast een zwerfauto die men met zorg moet onderhouden. De prijs vanaf 112.000 euro is ook niet mis. Meer info: www.adria.com
Wintertijd, maak dus tijdig een afspraak voor winterbanden!
Het aantal wagens met winterbanden is meer dan verdubbeld op 7 jaar tijd. Rijhulpmiddelen niet heiligmakend.
Over de invoering van zomer- en wintertijd zijn de meningen tussen voor- en tegenstanders nog steeds verdeeld. Over het nut van winterbanden bestaat echter geen discussie: “De banden van je auto zijn het enige contact met het wegdek en maken het verschil tussen een veilige en een minder veilige rit”, legt Filip Rylant van TRAXIO uit. “Zomerbanden verliezen immers veel van hun efficiëntie van zodra de temperatuur daalt onder de 7°C. Winterbanden daarentegen hebben een andere rubbersamenstelling waardoor ze soepel blijven bij lagere temperaturen. Ze hebben ook een ander profiel: de profielblokken hebben veel meer lamellen, die als het ware de waterfilm op de rijweg “breken” waardoor een winterband een grotere trekkracht krijgt. Dit “klauweffect” zorgt voor een betere grip op het gladdere wegdek in winterse omstandigheden. Uit eigen TRAXIO-onderzoek blijkt dat het aantal wagens met winterbanden in de afgelopen 7 jaar is gestegen van 9 % tot 19 %: dat is zonder meer een positieve evolutie. We raden in alle geval aan om te kiezen voor de juiste, kwalitatief hoogstaande winterbanden: laat je daarvoor adviseren door een bandenspecialist. En opgelet: ook wagens met de modernste rijhulpmiddelen hebben winterbanden nodig…!”
Winterbanden zijn geen marketingtruc
Er is daadwerkelijk een groot verschil tussen winter- en zomerbanden. Bij lage temperaturen garandeert een winterband een betere grip en dat kan resulteren in een beduidend kortere remafstand op een besneeuwde of beijzelde weg. Zo bedraagt de remafstand op een besneeuwde weg aan 50 km/u 50 m met een zomerband en 23 m met een winterband. Een belangrijk verschil, wetende dat een paar centimeter soms het verschil kunnen maken in het steeds drukkere verkeer.
“In België zijn winterbanden volgens het verkeersreglement niet verplicht, maar wel aangeraden”, verduidelijkt Filip Rylant. Winterbanden moeten wettelijk een minimale profieldiepte hebben van 1,6 mm, maar voor extreme winterse omstandigheden raadt de sector eerder 4 mm aan. Het tijdig vervangen van zomer- door winterbanden draagt dus bij tot een verhoogde veiligheid voor alle weggebruikers, maar uiteraard is het ook van belang om je rijstijl aan te passen aan de winterse omstandigheden. Verder is het ook belangrijk om het juiste merk en type winterband te kiezen, in functie van je rijstijl en voertuig – je vraagt hierbij best raad aan een bandenspecialist.”
Rijhulpmiddelen? Toch winterbanden monteren!
Rijhulpmiddelen zoals ABS en tractiecontrole hebben een grote meerwaarde voor de verkeersveiligheid. Maar in winterse omstandigheden hebben ze ook hun beperkingen en daarom blijft het noodzakelijk om ook wagens met de modernste rijhulpmiddelen toch winterbanden te monteren.
“Op koud, glad of besneeuwd oppervlak komt het erop aan om voldoende grip te hebben met het wegdek. Zomerbanden verliezen bij koude die noodzakelijke grip waardoor de wegligging en de remafstand problematisch worden,” zegt Filip Rylant. “Rijhulpmiddelen kunnen de wetten van de fysica niet veranderen en precies daarom is het noodzakelijk om ook op moderne auto’s winterbanden te monteren. Wie begaan is met de eigen veiligheid en die van de andere weggebruikers, schakelt daarom over naar winterbanden en past de rijstijl aan in functie van de weersomstandigheden.”
Hoe herken je winterbanden? En wat met vierseizoenenbanden?
Winterbanden zijn heuse hightech-producten die in de afgelopen jaren enorme evoluties hebben ondergaan op het vlak van rubbersamenstelling en profiel. Gecertificeerde winterbanden zijn te herkennen aan het symbool van een sneeuwvlok in een berg met 3 pieken op de flank van de band: het zogenaamde Alpine- of sneeuwvloksymbool, officieel 3PMSF-symbool (Three Peak Mountain Snow Flake) genaamd.
Een bandenfabrikant mag deze markering enkel aanbrengen indien de winterprestaties bewezen zijn op basis van een voorgeschreven prestatietest op besneeuwde ondergrond. Je vindt deze markering ook terug op de meeste vierseizoenenbanden, die een verdedigbaar alternatief kunnen zijn voor mensen die een beperkt aantal kilometers rijden in gematigde klimaatzones met slechts matige en occasionele sneeuwval. Toch blijft het uit veiligheidsoverwegingen aan te raden om in de zomer op zomerbanden te rijden en in de winter op winterbanden.
Gebruik winterbanden in België
Uit een TRAXIO-onderzoek naar het gebruik van winterbanden in België (winter 2022-2023), bleek dat 19 % van de onderzochte wagens was uitgerust met winterbanden. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2015 (9 %). Het aantal wagens op zomerbanden tijdens de winter was in diezelfde periode gedaald van 89 % naar 66 %. En het aantal wagens met all-seasonbanden tenslotte was gestegen van 2 % in 2015 naar 15 % in 2022-2023. Problematisch waren de bijna 5 % wagens die op één as zomerbanden en op de andere as winter- of all-seasonbanden hadden gemonteerd: dit is een erg ongewenste combinatie omdat dit kan resulteren in instabiel weggedrag, zeker in kritische omstandigheden.
Tijdig afspraak maken
Om onnodige wachttijden te voorkomen, raadt TRAXIO automobilisten aan niet te wachten op vorst of sneeuw om hun zomerbanden om te wisselen voor winterbanden.
Tijdig winterbanden monteren kan – in combinatie met een aangepaste rijstijl – een enorme verbetering betekenen op vlak van verkeersveiligheid.
De combinatie van enkele bedden en een ruime badkamer met afzonderlijke douche is een van de best verkopende interieurs van Carthago.
Die modellen zijn 7,5 m lang. Met al dat comfort in de kampeerauto verwerkt heeft de fabrikant een probleem. Ze zijn gewoonweg te zwaar voor een 3,5 ton klasse. De fabrikant wil dat voor dit types voor 2024 veranderen en biedt nu compactere kampeerauto's aan met min of meer dezelfde indeling. Het kleinere model de C-Tourer 145 LE is als integrale en halfintegrale te bekomen, op Fiat Ducato en op Mercedes-Benz-Sprinter met een AL-KO laag chassis. De integrale krijgt op den koop toe nieuwe interieur kleuren. C-Tourer I 145 RB LE op Mercedes-Ben-Sprinter had hier en daar al een opwaardering bekomen dat is al direkt te zien aan de keukenwand bekleding en aan de groter 32 duim TV die aan de inkom hangt en 90° kan zwenken.
In de integrale Mercedes-Benz versie die nu 7,18 meet merkt men nauwelijks het verschil in het interieur. Door een anders gevormd achterfront met gelijke buitenafmetingen kon men het interieur met een paar cm vergroten. De enkele bedden meten nu respectievelijk 2,01 m zijn broer 1,89 m. In het nog even groot sanitair heeft men genoeg bewegingsruimte zowel op de wc als aan het wastafeltje. Optioneel biedt Carthago een schuifdeur aan als scheiding van slaapkamer sanitair.
De keuken van de nieuwe C-Tourer heeft rijkelijk plaats voor keukengerief, op het aanrecht is nog voldoende werkoppervlak. De bijhorende absorptie koelkast kan links en rechts openen. In de zitgroep heeft Carthago een L-zitbank en een zijzit geplaatst. Hier ontdekt men dat de zetels van de stuurcabine en de L-zitbank wat dichter maar toch comfortabel bij elkaar staan.
Door verfijning van de opbouw kon men hier ook nog gewicht besparen.
Technische gegevens Mercedes-Benz-Sprinter met laag AL-KO chassis MTM 3500 of 4500 kg Rijklaar 3.085 kg Afmetingen L X B X H 7,18 x 2,27 x 2,95 m Richtprijs 125.000 euro Meer info www. carthago.com