Adria Coral MB 650 SL Nieuw in het programma van Adria is de 7,72 m lange Adria Coral MB 650 SL. Hij vult de grote types van deze reeks aan.
De intelegante integrale kreeg een Mercedes-Benz Sprinter 415 CDI met verlaagd AL-KO cassis inbegrepen een verwarmde dubbele bodem. Als basis uitvoering heeft hij een 150 pk turbo diesel motor. Wie er een pak meer euro's voor over heeft kan een 170 pk turbo diesel motor bestellen inbegrepen een 9 traps automaat. Voor de Coral MB 650 SL heeft men een rijkelijke uitrusting bedacht. Een Alde vloeistof verwarming voor de vloer, grill en bakoven, zijwind en bergassistent, luchtkoeler in de stuurcabine, snelheidsregelaar en 16 duim licht metalen velgen. Voor de opbouw is een sandwich paneel met polyester aan de buiten voor dak en bodem gebruikt. Zijwanden hebben gladde aluminium buiten beplating en raamvensters zijn standaard. In het chique maar redelijk donker interieur zijn toch enkele lichte elementen voor een mooi effect. Achterin zijn enkele bedden die zoals bijna overal tot één groot bed kunnen omgevormd worden. Dan zijn er nog de knappe badkamer, de keuken met een 150 l koelkast is een pronkstuk net zoals de zitgroep met een L-zitbank. Vast een zwerfauto die men met zorg moet onderhouden. De prijs vanaf 112.000 euro is ook niet mis. Meer info: www.adria.com
Wintertijd, maak dus tijdig een afspraak voor winterbanden!
Het aantal wagens met winterbanden is meer dan verdubbeld op 7 jaar tijd. Rijhulpmiddelen niet heiligmakend.
Over de invoering van zomer- en wintertijd zijn de meningen tussen voor- en tegenstanders nog steeds verdeeld. Over het nut van winterbanden bestaat echter geen discussie: “De banden van je auto zijn het enige contact met het wegdek en maken het verschil tussen een veilige en een minder veilige rit”, legt Filip Rylant van TRAXIO uit. “Zomerbanden verliezen immers veel van hun efficiëntie van zodra de temperatuur daalt onder de 7°C. Winterbanden daarentegen hebben een andere rubbersamenstelling waardoor ze soepel blijven bij lagere temperaturen. Ze hebben ook een ander profiel: de profielblokken hebben veel meer lamellen, die als het ware de waterfilm op de rijweg “breken” waardoor een winterband een grotere trekkracht krijgt. Dit “klauweffect” zorgt voor een betere grip op het gladdere wegdek in winterse omstandigheden. Uit eigen TRAXIO-onderzoek blijkt dat het aantal wagens met winterbanden in de afgelopen 7 jaar is gestegen van 9 % tot 19 %: dat is zonder meer een positieve evolutie. We raden in alle geval aan om te kiezen voor de juiste, kwalitatief hoogstaande winterbanden: laat je daarvoor adviseren door een bandenspecialist. En opgelet: ook wagens met de modernste rijhulpmiddelen hebben winterbanden nodig…!”
Winterbanden zijn geen marketingtruc
Er is daadwerkelijk een groot verschil tussen winter- en zomerbanden. Bij lage temperaturen garandeert een winterband een betere grip en dat kan resulteren in een beduidend kortere remafstand op een besneeuwde of beijzelde weg. Zo bedraagt de remafstand op een besneeuwde weg aan 50 km/u 50 m met een zomerband en 23 m met een winterband. Een belangrijk verschil, wetende dat een paar centimeter soms het verschil kunnen maken in het steeds drukkere verkeer.
“In België zijn winterbanden volgens het verkeersreglement niet verplicht, maar wel aangeraden”, verduidelijkt Filip Rylant. Winterbanden moeten wettelijk een minimale profieldiepte hebben van 1,6 mm, maar voor extreme winterse omstandigheden raadt de sector eerder 4 mm aan. Het tijdig vervangen van zomer- door winterbanden draagt dus bij tot een verhoogde veiligheid voor alle weggebruikers, maar uiteraard is het ook van belang om je rijstijl aan te passen aan de winterse omstandigheden. Verder is het ook belangrijk om het juiste merk en type winterband te kiezen, in functie van je rijstijl en voertuig – je vraagt hierbij best raad aan een bandenspecialist.”
Rijhulpmiddelen? Toch winterbanden monteren!
Rijhulpmiddelen zoals ABS en tractiecontrole hebben een grote meerwaarde voor de verkeersveiligheid. Maar in winterse omstandigheden hebben ze ook hun beperkingen en daarom blijft het noodzakelijk om ook wagens met de modernste rijhulpmiddelen toch winterbanden te monteren.
“Op koud, glad of besneeuwd oppervlak komt het erop aan om voldoende grip te hebben met het wegdek. Zomerbanden verliezen bij koude die noodzakelijke grip waardoor de wegligging en de remafstand problematisch worden,” zegt Filip Rylant. “Rijhulpmiddelen kunnen de wetten van de fysica niet veranderen en precies daarom is het noodzakelijk om ook op moderne auto’s winterbanden te monteren. Wie begaan is met de eigen veiligheid en die van de andere weggebruikers, schakelt daarom over naar winterbanden en past de rijstijl aan in functie van de weersomstandigheden.”
Hoe herken je winterbanden? En wat met vierseizoenenbanden?
Winterbanden zijn heuse hightech-producten die in de afgelopen jaren enorme evoluties hebben ondergaan op het vlak van rubbersamenstelling en profiel. Gecertificeerde winterbanden zijn te herkennen aan het symbool van een sneeuwvlok in een berg met 3 pieken op de flank van de band: het zogenaamde Alpine- of sneeuwvloksymbool, officieel 3PMSF-symbool (Three Peak Mountain Snow Flake) genaamd.
Een bandenfabrikant mag deze markering enkel aanbrengen indien de winterprestaties bewezen zijn op basis van een voorgeschreven prestatietest op besneeuwde ondergrond. Je vindt deze markering ook terug op de meeste vierseizoenenbanden, die een verdedigbaar alternatief kunnen zijn voor mensen die een beperkt aantal kilometers rijden in gematigde klimaatzones met slechts matige en occasionele sneeuwval. Toch blijft het uit veiligheidsoverwegingen aan te raden om in de zomer op zomerbanden te rijden en in de winter op winterbanden.
Gebruik winterbanden in België
Uit een TRAXIO-onderzoek naar het gebruik van winterbanden in België (winter 2022-2023), bleek dat 19 % van de onderzochte wagens was uitgerust met winterbanden. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2015 (9 %). Het aantal wagens op zomerbanden tijdens de winter was in diezelfde periode gedaald van 89 % naar 66 %. En het aantal wagens met all-seasonbanden tenslotte was gestegen van 2 % in 2015 naar 15 % in 2022-2023. Problematisch waren de bijna 5 % wagens die op één as zomerbanden en op de andere as winter- of all-seasonbanden hadden gemonteerd: dit is een erg ongewenste combinatie omdat dit kan resulteren in instabiel weggedrag, zeker in kritische omstandigheden.
Tijdig afspraak maken
Om onnodige wachttijden te voorkomen, raadt TRAXIO automobilisten aan niet te wachten op vorst of sneeuw om hun zomerbanden om te wisselen voor winterbanden.
Tijdig winterbanden monteren kan – in combinatie met een aangepaste rijstijl – een enorme verbetering betekenen op vlak van verkeersveiligheid.
De combinatie van enkele bedden en een ruime badkamer met afzonderlijke douche is een van de best verkopende interieurs van Carthago.
Die modellen zijn 7,5 m lang. Met al dat comfort in de kampeerauto verwerkt heeft de fabrikant een probleem. Ze zijn gewoonweg te zwaar voor een 3,5 ton klasse. De fabrikant wil dat voor dit types voor 2024 veranderen en biedt nu compactere kampeerauto's aan met min of meer dezelfde indeling. Het kleinere model de C-Tourer 145 LE is als integrale en halfintegrale te bekomen, op Fiat Ducato en op Mercedes-Benz-Sprinter met een AL-KO laag chassis. De integrale krijgt op den koop toe nieuwe interieur kleuren. C-Tourer I 145 RB LE op Mercedes-Ben-Sprinter had hier en daar al een opwaardering bekomen dat is al direkt te zien aan de keukenwand bekleding en aan de groter 32 duim TV die aan de inkom hangt en 90° kan zwenken.
In de integrale Mercedes-Benz versie die nu 7,18 meet merkt men nauwelijks het verschil in het interieur. Door een anders gevormd achterfront met gelijke buitenafmetingen kon men het interieur met een paar cm vergroten. De enkele bedden meten nu respectievelijk 2,01 m zijn broer 1,89 m. In het nog even groot sanitair heeft men genoeg bewegingsruimte zowel op de wc als aan het wastafeltje. Optioneel biedt Carthago een schuifdeur aan als scheiding van slaapkamer sanitair.
De keuken van de nieuwe C-Tourer heeft rijkelijk plaats voor keukengerief, op het aanrecht is nog voldoende werkoppervlak. De bijhorende absorptie koelkast kan links en rechts openen. In de zitgroep heeft Carthago een L-zitbank en een zijzit geplaatst. Hier ontdekt men dat de zetels van de stuurcabine en de L-zitbank wat dichter maar toch comfortabel bij elkaar staan.
Door verfijning van de opbouw kon men hier ook nog gewicht besparen.
Technische gegevens Mercedes-Benz-Sprinter met laag AL-KO chassis MTM 3500 of 4500 kg Rijklaar 3.085 kg Afmetingen L X B X H 7,18 x 2,27 x 2,95 m Richtprijs 125.000 euro Meer info www. carthago.com
Kampeerauto's: occasies floreren (+15,9%), nieuwe campers op de terugweg
Heel wat ‘corona-instappers’ blijven de kampeerauto trouw.
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, maakt de balans op na de zomer van 2023: “De markt van de nieuwe kampeerauto's is tijdens de afgelopen 9 maanden licht gezakt (-2,8% tot 4.938 eenheden). Een verwacht scenario na het succes van de kampeerwagens tijdens en na de lockdowns van 2020, met daardoor een absolute inschrijvingspiek in 2021. Voor de komende jaren verwachten we een verdere terugval tot het niveau van 2019. De tweedehandsmarkt daarentegen kende dit jaar een zeer sterke groei (+15,9% tot 4.471 eenheden) wat wijst op een blijvende interesse, en met dank aan het aanzienlijke aanbod occasies op de markt. Een beetje onverwacht blijkt dat heel wat mensen die tijdens Corona soms ‘impulsief’ een camper hebben gekocht, trouw blijven aan deze vakantiemodus en we zien dus nog groeipotentieel voor de komende jaren. In de cijfers merken we dat de markt van de occasie kampeerauto'sbijna met de helft is gegroeid (+48,9%) sinds 2017 en dat is merkelijk meer dan de al mooi cijfers van de nieuwe campers (+37,1%).”
Nieuwe kampeerauto's opnieuw vlot leverbaar, maar de bestellingen dalen
De producenten van kampeerauto's konden de enorm toegenomen vraag naar nieuwe campers in de afgelopen 3 jaar onvoldoende snel beantwoorden maar nu zijn ze opnieuw vlot leverbaar.
Dirk Van Eyck (Dicar) licht de situatie toe: “Door tekorten aan onderstellen (‘chassis’) en onderdelen volgden de leveringen en bijgevolg ook de inschrijvingen met een grote vertraging, net zoals in de autosector. Daardoor geven de huidige cijfers een vertekend beeld van de realiteit: het aantal inschrijvingen is slechts lichtjes gedaald omdat er dit jaar nog behoorlijk wat kampeerauto's zijn ingeschreven die nog in 2022 waren besteld. Het aantal bestellingen van nieuwe kampeerauto's ligt dit jaar wel een pak lager. Ondertussen kunnen we opnieuw vlot nieuwe kampeerauto's leveren maar de echte ‘boom’ is voorbij en we verwachten dat de verkoop in de komende jaren zal terugvallen tot het niveau van 2019.”
Dat betekent dat de markt in de komende jaren er potentieel zo’n 500 exemplaren op achteruit zou kunnen gaan. Oorzaken van een dalende verkoop moeten we zoeken in de gestegen prijzen van de kampeerauto's in combinatie met de toegenomen intrestvoeten op leningen waardoor impulsaankopers, twijfelaars en mensen met een beperkter budget afhaken.
Tweedehandsmarkt met potentieel
In tegenstelling tot wat men had kunnen verwachten, zijn redelijk wat ‘Corona-instappers’ de kampeerauto trouw gebleven. Dank zij de blijvend hoge interesse van zowel nieuwe instromers als van bestaande kampeerautoeigenaars die een groter of een kleiner model zoeken, blijft de tweedehandsmarkt jaar na jaar aan een gestaag tempo groeien. Zo is de markt sinds 2017 al met bijna de helft (!) gegroeid en het ziet ernaar uit dat we ons ook in de komende jaren mogen verwachten aan een stijgende tendens.
De tweedehandsmarkt wordt in alle geval nog goed aangevuld dank zij enerzijds een aantal mensen die afhaken en anderzijds door kampeerauto's die vrijkomen op de tweedehandsmarkt bij de aankoop van een nieuw model.
Volkswagen trekt de markt
De meest populaire merken op de nieuwmarkt zijn: VW (California, Caddy & Grand California), gevolgd door McLouis, Benimar, Chausson en Roller Team. Bij de 2de hands zijn VW, McLouis, Chausson, Benimar, en Burstner het meest gegeerd.
De VW California blijft zowel op de nieuw- als op de occasiemarkt de onbetwiste marktleider. Het succes van deze ‘pop-up’ heeft ook de andere fabrikanten zoals Ford en Mercedes aangezet tot extra productie waardoor het aanbod op deze ‘pop-up’-markt stilaan oververzadigd raakt, ondanks de voordelen van dit concept zoals de mogelijkheid om ze in te zetten als tweede voertuig in het gezin.
Het was even stil in mijn blog. Ik begon bloed langs de natuurlijke uitgang van mijn lichaam te verliezen. Het duurde een tijdje voor aleer de dokters de oorzaak vonden. Eens gevonden was het probleem snel opgelost. Intussen had ik al een tijdje de muren van het ziekenhuis langs binnen bekeken. Ik kreeg nieuw bloed nog wat ijzer erbij, andere medicamenten en ben goed opgeknapt. Ik kan weer aan de slag.
Schwäbische Alb is de officiële gastronomische partner van CMT 2024
Fascinerende vakantieregio biedt exclusieve inzichten in de culinaire diversiteit
Talrijke fiets- en wandelpaden slingeren langs de rand van de Albtrauf, door kruidig geurende jeneverbesheidevelden, langs dromerige rivierdalen en door pittoreske stadjes. Indrukwekkende kastelen en paleizen torenen uit boven het landschap, waaronder het grootste grottenstelsel van Duitsland zich uitstrekt. De Schwäbische Alb is rijk aan historische sporen – en culinaire hoogstandjes. Hier vindt u talloze lokaal en duurzaam geproduceerde producten, evenals buitengewone restaurants en culinaire ervaringen, die vaak tot ver buiten de Alb bekend zijn. Dit jaar presenteert de Schwäbische Alb zich als gastronomische partner op CMT 2024 in Stuttgart.
"Appelcider uit onze boomgaarden, Zwabische spaetzle, Ostalb-lamsvlees, bierspecialiteiten of ALBMACHT-producten uit het biosfeerreservaat: de mensen van de Schwäbische Alb creëren nieuwe smaakervaringen van beproefde producten met Zwabische ijver en veel kennis over traditionele productie," legt Mike Münzing, voorzitter van de Schwäbische Alb Toerisme (SAT), uit. "We kijken ernaar uit om de culinaire creativiteit en diversiteit van de Alb aan bezoekers te presenteren op de vakantiebeurs in Stuttgart."
Noedelvariaties, streekbieren en nog veel meer Tussen 13 en 21 januari 2024 kunnen belangstellenden op verschillende stands ontdekken wat de Schwäbische Alb te bieden heeft. Zo laat het familiebedrijf ALB-GOLD uit Trochtelfingen zien hoe divers pasta uit de regio is: van spaetzle tot aardappelnoedels tot dumplings, alles is aanwezig. Ehingen aan de Donau is daarentegen de juiste bestemming voor bierliefhebbers. Met brouwerij Berg, Gasthof Rössle, Brouwerij Schwanen, Brouwerij Schwert en Brouwerij Föhr herbergt Ehingen vijf traditionele en onafhankelijke brouwerijen die terugkijken op eeuwenlange bedrijfsgeschiedenis. Traditioneel vakmanschap en de hoogste kwaliteit worden ook vertrouwd bij de BeckaBeck bakkerij. Hier wordt alleen biologisch graan uit de Schwäbische Alb verwerkt tot een grote verscheidenheid aan lekkernijen. Een bijzonder culinair hoogtepunt op de stand van de Schwäbische Alb is de genotsruimte van "Widmann's Alb.leben": hier verwennen sterrenchef Andreas Widmann en zijn team bezoekers met heerlijke, regionale gerechten. Bezoekers kunnen deze en andere streekproducten direct op de vakantiebeurs zelf aanschouwen.
"We zijn verheugd dat de Schwäbische Alb een gastronomische partner zal zijn bij CMT en bij Touristik & Caravaning Leipzig 2024 en REISEN &; CARAVANING Hamburg 2024", zegt Guido von Vacano, lid van de raad van bestuur van Messe Stuttgart. "De Schwäbische Alb heeft voor ieder wat wils, voor wandelliefhebbers, ontspanningzoekers, hobbykoks en avonturiers. We zijn er zeker van dat deze diversiteit in verband met het onderwerp culinaire hoogstandjes voor veel van onze bezoekers interessant zal zijn, dat ze een bijzondere dag op de beurs zullen beleven en dat ze met nieuwe indrukken naar huis zullen gaan."
Veel mensen vonden het interieur van deze reeks nogal eentonig. Daarom werden bij Dethleffs de koppen bij elkaar gestoken en kwam een nieuw wat levendiger interieur voor de C’Go uit de bus.
De prijs gunstige instaptypes zullen bij paren zowel met als zonder kinderen meer aanspreken. Bij de eerste modellen had het type een rechtlijnig meubilair in eentonig wit. Voor 2024 blijft het interieur zijn rechtlijnig meubilair behouden, maar de vloer is donkerder uitgevoerd, ook het bruine plafond geeft al een hele andere tint aan het interieur.
In de C’Go UP, die twee varianten met hefbed heeft komen de donkere kleuren nog beter tot hun recht. Ze hebben echter een stahoogte van 2.08 m. in tegendeel hebben de C’Go slechts een stahoogte van 1,98 m daar drukken die donkere oppervlakten eender het ruimtelijk gevoel. Samen gevat zullen de C’Go 2024 hun succes bij modern gezinde kampeerders blijven voortzetten. Er zijn compacte modellen voor koppels met enkele of twee persoonsbedden tot kleine kastelen met zeven slaapplaatsen zoals in de C’Go UP 565 TK met hefbed. Er zijn voldoende uitvoeringen in de 6,31 tot 8,03 m totale lengte beschikbaar. De breedtes liggen tussen 2,2 en de 2,5 m.
Het aantrekkelijk koetswerk blijft voor 2024 onveranderd. Het wordt gedragen door het lichtgewicht chassis van AL-KO met een anti slinger koppeling en zelf afstemmende remmen. Ook de uitrusting en de optionele pakketten blijven. Kussen echter krijgen kleuren in donker bruin, groen en Cognac, ze brengen meer leven tussen de witte meubels.
Onopvallend werden enkele moderne functies in de C’Go geïnstalleerd. Dethleffs maakt hier gebruik van een App. Signalen kunnen over een SmartPhone de stroomtoevoer controleren, het waterpas zetten van de caravan. Als optie zijn er nog andere mogelijkheden zoals de inhoud van de gasfles, bandendruk, die kan men zelf installeren of vanuit de fabriek laten uitvoeren. Bekijk eerst de prijs eens want het fabriekspakket is misschien voordeliger. In de aanbieding zien we een veiligheidspakket met ATC en gasregelaar Duocontrol. Voor meer comfort is het Touring pakket met warmwater, Trumavent en horrendeur in de aanbieding. Let op met alles er op en er aan loopt het ledig gewicht met 47 kg op.
De prijzen beginnen bij de lichtgewicht instapmodellen met hefbed rond de 19.000 euro.
Voor zijn 60 jarig jubieum bouwt Tabbert een nieuwe en jonge moderne reeks de "Sanara". Ze komt in vervanging van de Rossini en verdringt langzaam de oude interiuer stijl. Met de Sanara oogt Tabbert naar de klanten van morgen. Zij kiezen meer voor vlakke vormen in een interieur. Dat speelt in de kaart van de fabrikant uit Mottger want vlakke deuren kosten minder dan de vorige met moluren en figiuren. Tabbert bouwt het meubilair voor de Sanara op in eenvoudige doch keurig afgewerkte stijl met enkele nieuwe ideén. Men vindt geen tirlantijntjes meer maar wel een wand waar men foto's kan kleven, geen slecht idee. Om het gezellig te houden zijn de hedendaagse kleuren voor textiel, meubelen, kussens en wanden gebruikt. Knap op elkaar afgestemd zien we een warm houtdecor en veranderlijke grijze vlakken contrasteren best met de warmwitte handgreeploze bovenkast deuren. Zeer opvallen is de verlichte wand met houte plankjes zij dragen een witte plaat om foto's op te kleven. Voor gezellige avonden zijn lichten doordacht op gesteld.
Zes modellen. Tabbert start de reeks met zes indelingen tusen de 4,0 en de 6,2 lang. Voor eerst de compacte 400 QD voor drie personen tot de 6,20 m lange 620 DMK en een bredere opbouw. Met een 6,38 m lang interieur is er geen gebrek aan woonruimte voor twee personen. Zoals thuis waar de slaapkamer, bad en kleedkamer en woongedeelte van elkaar kunnen afgesloten worden kan dat hier ook. Tussen de 4oo en de 620 zijn de modellen 460 E, de 460 DMK en de 550 E allen 2,3 m breed. Niet alleen zijn de interieurs veranderd ook aan de buitenkant ziet men duidelijke verschillen. Vooraan hebben ze een modern front en het typische Tabbert dak is vervangen door een "gewoon" met een hagelbestendige buitenplaat. Het drie dimentioneel gevormde achterfront heeft men gevonden in de FoldXpand-onderdelen van de familie Knaus. In ieder geval een mooie keuze. We stellen ons echter de vraag waarom de kaders van de kofferdeksels en de cassette wc zwart moesten zijn. De ontwerpers van Tabbert hebben zich aan de succesvolle indelingen gehouden. Enkel zijn in de 460 E de enkele bedden wat verhoogd om gemakkelijker te kunnen instappen en meer bagage ruimte onder de lattenbodems te hebben. Bij de 460 DMK en de 620 DMK met 5 slaapplaatsen kan naar wens nog een zesde worden ingebouwd. Als optie kunnen aan de keukenblokken opklapbare platen het werkoppevlak vergroten. Standaard zijn allen met een moderne koekast en verwarming utgerust. Typisch voor Duitse producten zijn er nog pakketten die het comfort maar ook de prijs opdrijven.
WOHNmobil für Klimaschutz e.V. ondersteunt de renaturatie van de Freisinger Moos, gelegen ten noorden van München. Extra donaties en andere najaarscampagnes documenteren de intensieve inzet van de leden van de vereniging om het doel van de vereniging van milieu- en klimaatbescherming voortdurend te ondersteunen.
Op zaterdag 09 september 2023 hielpen 17 leden van de vereniging WOHNmobil für Klimaschutz e.V. het lokale BUND natuurbehoud in Freisinger Moos met de jaarlijkse "Zwerfvuilmaaien", een belangrijke onderhoudsmaatregel voor de renaturatie van het waardevolle ven.
"Veengebieden slaan enorme hoeveelheden CO2 op en bieden een leefgebied voor tal van dier- en plantensoorten. Daarom willen we helpen dit ecosysteem, dat belangrijk voor ons is, te behouden of te herstellen", beschrijft Albert Märkl, voorzitter van de vereniging, de speciale motivatie voor deze missie. Natuurbeschermers zeggen dat in een hectare heide met een 15 centimeter dikke veenlaag ongeveer evenveel koolstof is gebonden als in een honderd jaar oud bos op hetzelfde gebied.
Bij midzomertemperaturen maakten de toegewijde kampeerders het heidegebied vrij van hoge vegetatie die eerder met een balkmaaier was neergemaaid. Deze maatregel is één keer per jaar nodig om aantasting van het veengebied door struikgewas te voorkomen en herbevochtiging te ondersteunen.
"We moesten het gemaaide materiaal opharken, met hooivorken op dekzeilen hijsen en vervolgens de geladen dekzeilen met de hand naar een weidegebied buiten de heide trekken, waar we het gemaaide materiaal losten", vervolgt Märkl. De kampeerders leerden veel nieuwe en interessante dingen over het ontstaan en de functie van de heide.
Aan het einde van de zweterige, maar zeer plezierige gezamenlijke campagne overhandigde Märkl de vertegenwoordigers van natuurbescherming BUND een donatiecheque van 500 euro voor de verzorging van het Freising-mos. De natuurbeschermers spraken hun oprechte dankbaarheid uit voor de steun en beschreven de inzet van de camperaars voor het milieu en de natuur als voorbeeldig en bemoedigend.
Het gebruik in de heide was de eerste najaarscampagne van WOHNmobil für Klimaschutz e.V. dit jaar. Daarna volgen boomplantacties bij Bremen (30.09.), in het Sauerland bij Lüdenscheid (18.11.) en samen met Concorde bij Schlüsselfeld (25.11.). In totaal plant de vereniging nog eens 2.300 bomen.
WOHNmobil für Klimaschutz e.V. ondersteunt de renaturatie van de Freisinger Moos, gelegen ten noorden van München. Extra donaties en andere najaarscampagnes documenteren de intensieve inzet van de leden van de vereniging om het doel van de vereniging van milieu- en klimaatbescherming voortdurend te ondersteunen.
Op zaterdag 09 september 2023 hielpen 17 leden van de vereniging WOHNmobil für Klimaschutz e.V. het lokale BUND natuurbehoud in Freisinger Moos met de jaarlijkse "Zwerfvuilmaaien", een belangrijke onderhoudsmaatregel voor de renaturatie van het waardevolle ven.
"Veengebieden slaan enorme hoeveelheden CO2 op en bieden een leefgebied voor tal van dier- en plantensoorten. Daarom willen we helpen dit ecosysteem, dat belangrijk voor ons is, te behouden of te herstellen", beschrijft Albert Märkl, voorzitter van de vereniging, de speciale motivatie voor deze missie. Natuurbeschermers zeggen dat in een hectare heide met een 15 centimeter dikke veenlaag ongeveer evenveel koolstof is gebonden als in een honderd jaar oud bos op hetzelfde gebied.
Bij midzomertemperaturen maakten de toegewijde kampeerders het heidegebied vrij van hoge vegetatie die eerder met een balkmaaier was neergemaaid. Deze maatregel is één keer per jaar nodig om aantasting van het veengebied door struikgewas te voorkomen en herbevochtiging te ondersteunen.
"We moesten het gemaaide materiaal opharken, met hooivorken op dekzeilen hijsen en vervolgens de geladen dekzeilen met de hand naar een weidegebied buiten de heide trekken, waar we het gemaaide materiaal losten", vervolgt Märkl. De kampeerders leerden veel nieuwe en interessante dingen over het ontstaan en de functie van de heide.
Aan het einde van de zweterige, maar zeer plezierige gezamenlijke campagne overhandigde Märkl de vertegenwoordigers van natuurbescherming BUND een donatiecheque van 500 euro voor de verzorging van het Freising-mos. De natuurbeschermers spraken hun oprechte dankbaarheid uit voor de steun en beschreven de inzet van de camperaars voor het milieu en de natuur als voorbeeldig en bemoedigend.
Het gebruik in de heide was de eerste najaarscampagne van WOHNmobil für Klimaschutz e.V. dit jaar. Daarna volgen boomplantacties bij Bremen (30.09.), in het Sauerland bij Lüdenscheid (18.11.) en samen met Concorde bij Schlüsselfeld (25.11.). In totaal plant de vereniging nog eens 2.300 bomen.