Nieuwe speed pedelecs krijgen opdoffer in september, stevige boost voor de occasies
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de cijfers als volgt samen: “De malaise van de nieuwe speed pedelecs duurde in september voort, met een zesde opeenvolgende daling – ditmaal van maar liefst -31,4% tot 1.212 eenheden, dat zijn er maar liefst 555 minder dan in september 2022. Verzachtende omstandigheid is dat september 2022 een topmaand was, maar de aanhoudend negatieve cijfers doen het gecumuleerde jaartotaal over de eerste negen maanden dalen tot -8% onder het cijfer van vorig jaar. In het begin van dit jaar speelde nog een gunstig effect mee, met name dat heel wat leasefietsen van ambtenaren werden ingeschreven maar sindsdien is de terugval opmerkelijk. Vooral omdat het leasingsegment een ware ‘boom’ beleeft (+29,3% dit jaar). De ware problematiek valt daardoor te herleiden naar geslonken aankopen door de particulier (-35,2%), die blijkbaar aan het afhaken is. Daar ligt de uitdaging van de markt: de stijging van het aantal leasings kan de daling bij de particulieren niet opvangen. Het is dus afwachten of de markt zich gaat herstellen. We denken niet dat de markt een saturatiepunt heeft bereikt, maar mogelijks wel dat er zich koopkrachtproblemen voordoen bij de particuliere doelgroep van de speed pedelecs.
Op provinciaal niveau blijft Oost-Vlaanderen gezwind op kop, gevolgd door Vlaams-Brabant, Antwerpen en Limburg. Opvallend: in Antwerpen en West-Vlaanderen worden veel minder snelle fietsen door leasingmaatschappijen ingeschreven maar des te meer door particulieren, waardoor deze provincies klappen krijgen. Brussel groeit lichtjes (+4%) en in Wallonië zijn Waals-Brabant (+19%) en Henegouwen (+16%) positieve uitzonderingen op de regel.
Op de tweedehandsmarkt was september zonder meer een zeer sterke periode die terug aanknoopte met de eerdere topmaanden van dit jaar: +26,3% (758 stuks) waardoor er in de eerste negen maanden nu 840 occasies meer (+18,6%) werden ingeschreven dan in 2022 en zelfs +155,4% meer dan twee jaar geleden. De eerste drie kwartalen van dit jaar tekenen al voor 5.345 eenheden, het blijven verbluffende groeicijfers.”
Het succes van de tweedehandse speed pedelecs kunnen we in grote mate toeschrijven aan het stijgende aantal lease speed pedelecs die vrijkomen en die worden overgekocht of doorverkocht.
Goed nieuws is bovendien dat sinds 1 mei alle werknemers in de privésector recht hebben op een fietsvergoeding, wat de fietsverkoop in het algemeen alsook die van de speed pedelec nog een extra boost zou kunnen geven. Dat lijken we alvast te merken in het succes van de nieuwe speed pedelecs die via leasing worden ingeschreven.
In september werden in totaal 1.970 nieuwe en tweedehandse snelle fietsen ingeschreven, voor het eerste semester loopt dat al op tot 17.757.
Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs - september 2023
Particulier versus bedrijven en leasing
We merken een enorme verschuiving. Het aantal speed pedelecs dat wordt ingeschreven door particulieren is dit jaar sterk teruggevallen (-35,2%). Daar waar de particulieren vorig jaar (2022) bijna de helft van de verkoop voor hun rekening namen, is hun aandeel in de eerste 9 maanden gezakt tot slechts 35%. Bedrijven zien hun aandeel ondertussen behoorlijk dalen (-9,3%) maar vooral opvallend is dat de stijging bij de leasingmaatschappijen (+29,3%) waardoor zij met bijna 52% nu goed zijn voor meer dan de helft van de speed pedelec-inschrijvingen.
Fietsleasing biedt dan ook enkele evidente voordelen voor bedrijven zoals minder eigen administratie, geen zorgen over onderhoud, verzekering of restwaarde want alles wordt netjes voor hen en voor de werknemer geregeld.
De vraag voor de fietssector is nu vooral hoe particulieren kunnen aangemoedigd worden om een hogesnelheidsfiets te kopen want dit marktsegment is in vrije val.
Geografische verschillen
De speed pedelecs blijven voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid maar het gecumuleerde klassement is dit jaar danig overhoop gegooid. Antwerpen was jarenlang koploper, maar is over de negen eerste maanden met -13% gedaald tot 2.785 stuks en wordt ruim geklopt door Oost-Vlaanderen (3.151 ex., +0%) en Vlaams- Brabant (2.867 ex., +2%). Limburg is mooi vierde (2.179ex., +1%) maar West-Vlaanderen moet heel wat inboeten (881 ex., -42%). De reden van de terugval van Antwerpen en West-Vlaanderen ligt voor de hand: in deze provincies zijn minder fietsleasingmaatschappijen gevestigd waardoor ze een groter aandeel aan particuliere inschrijvingen tellen, en het zijn net deze laatste die klappen krijgen.
Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speed pedelecs in Brussel en Wallonië een randverschijnsel in vergelijking met Vlaanderen (hoewel er in Wallonië hoogstwaarschijnlijk wel een beperkt aantal speed pedelecs rondrijden die geleased zijn via een Vlaamse of Brussels leasingmaatschappij).
Toch zien we enkele mooie groeicijfers aan Waalse/Brusselse kant met een lichte stijging in Brussel (280 ex., +4%), in Waals-Brabant een krachtige +19% tot 99 stuks en ook Henegouwen groeit met +16% tot 72 exemplaren. De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen - relatief laag waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.
De stijging in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is opmerkelijk omdat de hogesnelheidsfiets er minder troeven heeft in de erg verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en er bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps in de Brusselse regio. Gelukkig kan dit gewest rekenen op inschrijvingen via leasing.
Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs per provincie (cumul 2023)
Cijfers tweedehandse speed pedelecs
Sinds de eerste verschijning van de speed pedelecs in 2015 wordt het totale park geschat op ongeveer 70.000 eenheden. Leasefietsen worden na een aantal jaren vervangen en komen opnieuw op de markt als tweedehands. Uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun speed pedelec graag inruilen voor een moderner exemplaar.
De tweedehandsmarkt van de speed pedelec groeit daardoor exponentieel : 2 jaar geleden werden er in de maand september 402 opnieuw ingeschreven maar dat aantal is vorige maand opgelopen tot 758 stuks. Quasi een verdubbeling op 2 jaar tijd, en een mooie +26,3% ten opzichte van september 2022. Gecumuleerd over de eerste acht maanden bedraagt de stijging +18,6% tegenover vorig jaar en +155,4% tegenover 2021.
Hobby zet al zijn caravans in een nieuw kleedje. Zijn tweede instapmodel kreeg een extraatje.
%%%FOTO1%%%
Voor 2024 kregen alle Hobby caravans een moderner interieur. Kleuren aangepast aan de huidig trend sieren de buitenwanden. Geïntegreerde rangeerhandgrepen gaan naadloos over in de supermoderne achterlichten en geven de caravan een sportieve indruk.
Bij alle caravans werd het interieur met een aantal verbeteringen of verfraaiingen bijgewerkt. De meeste aandacht echter ging naar de De Luxe.
Het nieuwe meubilair is uit zeer licht hout gemaakt met matte witte bovenkastdeuren. Een contrastpunt met de antraciet kleurige keuken vinden we in alle modellen voor 2024 terug. De kussens in een subtiel bijpassende kleur vormen een bron van gezelligheid. De gordijnen verhogen dit effect nog een beetje. Zo blijft de De Luxe een graag geziene caravan bij gezinnen met kinderen, die een grote keuze vinden wat betreft de inrichting van de 14 aangeboden modellen. Tussen die 14 indelingen zijn er 5 verschillende kinderindelingen waarbij de De Luxe 515 UHK met handbediend hefbed boven de ruime U-zitgroep zeven bewoners hun bedje kunnen spreiden.
Hobby al langer bekend voor zijn elektronische uitrustingen heeft nu zijn elektronica nog meer aangepast aan de moderne noden. Bewoners kunnen nu beschikken over Bluetooth, Smartphone en Tablet, die de lichten besturen, de stand van de batterij controleren, water hoeveelheid in de tank, zelfs de luchtkoeler als hij aan boord is.
Dank zij de complete uitrusting of de “All-inklusiev” zoals de fabrikant uit Fobeck dat noemt zijn ook de instapmodellen vanuit de fabriek met alles uitgerust wat men voor een vakantie nodig heeft. Er worden geen optionele pakketten meer aangeboden. Men kan voor een persoonlijk smaak nog aluminium velgen laten monteren, een andere anti slinger koppeling of leuke spitsvondigheden.
De prijzen beginnen ongeveer bij 23.000 euro.
De Ontour kreeg ook wat extra toebedeeld. Andere meubelen en kussens geven hem al een heel ander en sfeervoller uitzicht. Daarbij nog mat witte bovenkastdeuren met grijze randen helpen het interieur aan een modern gezellig verblijf, waar de antraciet kleurige keuken niet vreemd aan is. Drie indelingen zijn te bekomen waaronder 2 met enkele bedden en 1 met een vooraan dwars opgesteld dubbelbed. Met hun 1.200 kg MTM zijn ze geschikt om met kleine of elektrische wagen getrokken te worden.
Het Frans intapmodel met iets meer comfort is daardoor wat duurder. De caravan prijzen zijn de laatste jaren flink gestegen. Voor vele gezinnen niet meer te betalen, om toch nog van het caravan plezier te kunnen genieten nemen ze een stapje terug. Sterckeman met zijn relatief goedkope modellen speelt er op in en geeft zijn nieuwe Easy Comfort 496 PE Kids wat meer comfort voor een redelijke prijs.
Koetswerk. Een bijna 7 m lange caravan rijdt niet zo maar ongemerkt voor bij. Zeker niet de nieuwe Sterckeman want het koetswerk is duidelijk anders. Het is opgebouwd met hagelbestendige gladde buitenplaat en XPS isolering. Dat is duidelijk veel beter dan de aluminium buiten beplating met styropor als isolatie. Wat het utzicht betreft zijn de moderne decorstrepen die de getinte vensters min of meer om kaderen een blikvanger. Vooraan gaat de disselkoffer gemakkelijk open met de hulp van gasveren. De tweedelige deur is gebleven plus de vensters met combi rollo's. Boven de zitgroep is een groot panoramisch dakluik, de kleine boven de bedden zijn vervangen door dakverluchters. Praktisch is de grote garagedeur achteraan aan de linker zijwand. De voorbereiding voor een fietsdrager is standaard van uit de fabriek.
Interieur. Voor de nieuwe Easy Comfort 496 PE Kids heeft de fabrikant zich gehouden aan een veel gevraagde indeling. Vooraan is een dwars twee persoonbed, achterin een stapelbed in de lengte richting aan de linkerkant. Tussen de bedden ongeveer in de midden van het interieur is de zitgroep met tafel aan de wand, geschikt voor 4 personen. Naast de buitendeur is de keuken opgesteld gevolgd door een kleerkast, daarna volgt de badkamer. Een ideale indeling voor een gezin met twee kinderen. Gewoonlijk zijn de eerste blikvangers als men in een caravan komt de bovenkasten. Bij de 496 PE is dat net hetzelfde. Tweekleurige deuren met handgreep passen best in het interieur, aan de zitgroep hebben ze een open schap onderaan. Bijzonder handig voor een boek, bril of andere kleinigheden in leggen. Hang en sluitwerk zijn van een goede kwaliteit. De donkere kussens en het lichte meubilair met horizontale houttekening vormen samen een mooi geheel. Het verschuifbare tafelblad op één poot en schuifprofielen aan de wand biedt voldoende plaats aan het gezin. Zitbanken hebben kussens in donkere kleur en comfortabele zit- en rugkussens. De inhoud van de zitbanken is goed bereikbaar.
Vooraan ligt de 1,4 m brede matras op een eenvoudige lattenbodem, onderaan is veel plaats voor wat grotere spullen, maar pas op met het gewicht. De warmelucht slangen in de koffers zouden wel wat beter beschermd mogen zijn. Ze zijn een zwak punt voor verschuivende bagage. Tegen de voorkant zijn bovenkasten met twee kleurige deuren en een handgreep, met de drie vensters zal het er zeker voldoende luchtig zijn. Voor de stapelbedden heeft men toch wat geld willen besparen. Zo is er geen lattenbodem voorzien wel triplex onder de matrassen. Voor de kindjes die tegenwoordig een GSM hebben en ander elektronisch speelgoed zijn er geen 230 Volt stopcontacten geplaatst, een USB stopcontact behoort enveneens tot een zoekactie. Er is een stevige metalen ladder aan de bedden, maar hij zou beter wat opgeschoven worden. Wil men het onderste gebruiken als garage tijdens de verplaatsingen moet eerst de matras worden verwijderd dat is niet zo praktisch. Een gordijn sluit de stapelbedden af van het woongedeelte. De 1,33 m brede keuken krijgt veel goede punten toegewezen. Drie kookvuren met elektronische ontsteking zijn in het aanrecht geïntegreerd ernaast is de spoelbak. Er blijft nog voldoende werkoppervlakte over. Onderaan scoort de techniek het uitzonderlijk goed. Eén van de drie laden is een 150 l compressor koellade, die Sterckman al lang in zijn caravans gebruikt. Als er constant 230 Volt aanwezig is, ze werkt enkel op elektriciteit heeft de omgevingstemperatuur geen invloed op de inhoud van de compressor lade. De bovenkasten met hun tweekleurige deuren hebben voldoende inhoud om een deel van het keukenmateriaal te bergen. Buiten de goed uitgeruste keuken is er ook een rook of brandmelder geïnstalleerd.
De badkamer heeft alles wat noodzakelijk is maar is nogal spartaans ingericht. Een douche met douchebak is er alleszins, een wc is eveneens aanwezig en onder het waskommetje is een klein kastje, met twee schappen tegen de wand moet men het doen. Tussen de stapelbedden en de badkamer is een kleerkast. Er is overal voldoende licht, sfeer verlichting of dimbaar licht is ook afwezig. Ja,de prijs laat zich onvermijdelijk hier en daar voelen.
Samengevat. Met de opbouw van het koetswerk heeft Sterckeman een serieuze verbetering doorgevoerd. In het interieur zal de Franse fabrikant hier en daar nog wat veranderingen of verbeteringen moeten doorvoeren. Maar vooral vergeet niet de prijs dat deze grote gezins caravan kost. Voor een kleine 25.000 euro kan een gezin een leuke vakantie door maken. Voor een vergelijkbaar type met wat meer uitrustingsstukken betaal je allicht 8.000 euro meer en de vakantie zal zeker niet leuker zijn.
Technische gegevens. Leeg gewicht: 1108 kg MTM : 1.500 kg L X B X H: 6,7 X 2,3 x 2,52 m Stahoogte: 1,96 m Lengte interieur: 5,3 m Bedden Stapelbedden: 2-1,85 x 0,84 m Vastbed vooraan: 2,05 x 1,4 m Dikte wanden en dak buitenplaat hagelbestendig: 30 mm Bodem: 41 mm Compressor koellade: 150 l Verwarming: Truma S 3004 Meer info:www.caravantradingeurope.nl
De Exclusiven van Caravelair verschijnen in 2024 in een totaal nieuw kleedje, zowel langs binnen als langs buiten. Ze hebben licht grijze buitenwanden met blauwe en donker grijze decoratie. Voor de hoekprofielen van het koetswerk, de aluvelgen, het deksel voor water en stroom aansluiting vensterkaders en de onderaan de schorten kozen de ontwerpers zwart zodat heel het koetswerk een modern en leuk uitzicht heeft. Dak, voor en achterfront zijn wit. Het voorfront in kunststof met geïntegreerde disselkoffer is mooi gevormd. De twee zwarte venster boven elkaar geven het een modern contrast. het front achteraan is vlak gehouden, dat biedt langs binnen meer inhoud in de kasten. Om in het interieur geen plaats te verlieren is het front vlak gehouden, daarom werd een afzonderlijke lichtbalk op geplaatst.
Interieur
Het meubilair in een lichte uitvoering heeft donkere deuren voor de bovenkasten, tafel, aanrecht en kussens. Naast het kleinste kamertje in de 475 is een Frans-bed. Wastafeltje met een sierlijk waskommetje, onderaan een kast voor toiletgerief van de bewoners zijn hier verborgen achter een deur.
De iets grotere Exclusive 520 heeft een eiland-bed met in het midden de badkamer. zowel hier als in zijn broer de 475 is vooraan een comfortabele zitgroep. Wat de uitrusting betreft van deze nieuwelingen zullen de bewoners zeker niet mogen klagen, zo is de voorbereiding voor een fiets drager voozien, een buiten gas en stroomaansluiting, een elektrisch bediend opstapje, kompresser koelkast, douche inrichtring, combi verwarming met boiler om er enkele te vernoemen die in de standaard uitvoering begrepen zijn. Zo hebben de Exclusiven een stapje voor op de veel duurdere Allegra waar veel toebehoren een opties zijn. Zo past de nieuwe de nieuwe luxe klasse optisch en prijselijk in de caravan wereld van de Fransen.
Op 4 en 5 november neemt u een kijkje achter de poorten van onze camperproductie.
Op 4 en 5 november gaat ons populaire evenement de volgende ronde in en u de thuisbasis van iSmove, Arto en Flair ontdekken, evenals de fabriek van onze camperproductie.
De afgelopen twee jaar is er veel veranderd op het bedrijfsterrein. Naast de vorig jaar geïntroduceerde logistieke hal laten we u dit jaar graag kennismaken met een andere nieuwigheid: ons zonnepark. We produceren niet alleen kampeerauto's, maar ook onze eigen elektriciteit voor meer duurzaamheid en klimaatneutraliteit.
Na de marktintroductie van de Flair vorig jaar, presenteerden we dit jaar op de Caravan Salon voor het eerst de kortere versie met de Flair 880. Samen u in november met ons al onze succesvolle modellen verkennen en tegelijkertijd een kijkje nemen achter de schermen van hun productie.
De voorpret voor de opening van de fabriekspoorten is groot, dus we verwachten een hoog aantal bezoekers. De verwachte gastenlijst is internationaal – naast bezoekers uit de regio en Duitsland worden gasten uit Nederland, België, Frankrijk, Groot-Brittannië, Oostenrijk en Zwitserland verwacht.
Ook het programma is hierop afgestemd. Rondleidingen door onze productie-installatie in verschillende talen stellen al onze gasten in staat om visuele en informatieve inzichten te krijgen. Daarnaast zullen er diverse stands van onze leveranciers, klantenclubs en vriendelijke campings in onze hallen staan. De rommelmarkt en de onderdelenverkoop die in voorgaande jaren werd aangeboden, zullen niet meer bestaan.
De open dagen worden afgesloten met passend entertainment. Zaterdagavond zal de Beierse cultband "Münchner Zwietracht" het podium betreden en het feestelijke hoogtepunt in de feesttent inluiden. Daarnaast wordt er op beide dagen gezorgd voor drank en eten.
We kijken ernaar uit u terug te verwelkomen!
Programma Open Dag 2023
zaterdag, 04.11.2023
van 10 tot 17 uur.
Customer Lounge en Foyer:
Presentatie van de klantenclub
Tentoonstelling van onze partners
Tentoonstellingsruimte:
Presentatie van de iSmove, Arto en Flair modellen
Tentoonstelling van onze partners
Servicehal:
Presentatie van ons service center, technisch advies
Productie tours:
in het Duits van 10.30 tot 16.00 uur, elk half uur
Registratie bij de receptie, start van de rondleidingen achter de receptie
Lichtkrant
Open vanaf 10 uur
11.00 – 14.00 uur Cateringservice voor de lunch
14.00 – 17.00 uur Koffie met gebak
17 – 19.30 uur Cateringservice voor het diner
19.30 – 12.00 uur Live muziek met "Münchner Zwietracht"
zondag, 05.11.2023
Van 10 tot 16 uur.
Customer Lounge en Foyer:
Presentatie van de klantenclub
Tentoonstelling van onze partners
Tentoonstellingsruimte:
Presentatie van de iSmove, Arto en Flair modellen
Tentoonstelling van onze partners
Servicehal:
Presentatie van ons service center, technisch advies
Productie tours:
in het Duits van 11.00 tot 15.00 uur, elk half uur
Registratie bij de receptie, start van de rondleidingen achter de receptie
Alkoofmodellen zijn niet alleen geschikt voor gezinnen met kinderen, zonder kinderen en slechts met twee hebben ze goede eigenschappen.
Alkoof modellen Deze types vindt men veel in de verhuur omdat de huurders meestal gezinnen zijn met kinderen. Hun doorgaans 3 m hoogte geeft het voordeel dat in de alkoof een bed is dat niet dagelijks moet omgebouwd worden, het maakt ook dat de zwerfauto compact is en toch voldoende woonruimte heeft. Als basis voor de Activa One 570 HS koos Euro Mobil voor de Fiat Ducato met laag chassis en een 140 pk sterke turbo diesel motor. De dubbele bodem verhoogd de wagen met 38 cm maar beschikt op die manier over een ruime koffer. De houtvrije opbouw heeft voor dak, wanden en bodem een hagelbestendige buitenkant, geïsoleerd met EPS isolatie materiaal. Dak en bodem hebben XPS water afstotende isolatie. Een kloeke Hartalbuitendeur met venster en centrale vergrendeling sluit het interieur af.
Interieur Achterin is een comfortabele U-zitgroep, hij laat zich ombouwen tot een bed van 2 x 1,4 m. Een redelijk groot tafelblad siert het midden tussen de zitbanken. Een klein nadeel van het grote blad dat wel in alle richtingen verschuifbaar is, men niet zo gemakkelijk op de zitbanken kan. Gedurende het rijden kunnen twee personen op de dwarsbank vertoeven. Zij is uitgerust met hoofdsteunen en driepunt veiligheidgordels. Rondom zijn extra grote bovenkasten. Naast de buitendeur staat de 1,2 m brede keuken met drie kookvuren en een ronde roestvrijstalen spoelbak. Net onder het aanrecht zijn de gasafsluiters goed bereikbaar. Onderaan is voldoende plaats om het keukengerief van de bewoners te herbergen. Tegenover de keuken is de 142 l absorptie koelkast geïnstalleerd, zeker groot genoeg voor een koppel. Daarnaast is de kleerkast. De ontwerpers hebben niet op een paar cm gekeken om de badkamer in te richten. Hier ziet men duidelijk het voordeel van een alkoofbed. Op het "gelijkvloers" is geen bed te bespeuren. Zo'n bed beslaat toch altijd een paar m² van het vloer oppervlak. In de badkamer, zo maar eventjes 1,11 x 0,82 m groot zwenkt het kunststof wastafeltje met grote wandspiegel over de wc. Een afsluitbare douche staat aan de rechterkant ter beschikking van de bewoners. Slapen gebeurt in het gedeeltelijk opklapbaar alkoofbed. Twee 8 cm dikke matrassen liggen op een lattenbodem. Grote bagage stukken kunnen langs beide kanten in en uit de koffer genomen worden. Fietsen echter moeten op een fietsdrager achter aan de kampeerauto. De 150 l watertank ligt veilig in de verwarmde dubbele bodem. Batterijen hebben plaats onder de zetel van de passagier en de Truma verwarming vertoeft in een zitbank achterin.
Samengevat Euro Mobil biedt zijn nieuweling aan als de compacte Activa One 570 HS. Een comfortabel keurig afgewerkt en wintervast alkoofmodel. Hij heeft een rijkelijke bewegingvrijheid en op de hoeveelheid bagage hoef je niet te kijken wel op het gewicht dat je in de kampeerauto legt.
Technische gegevens Basisvoertuig Fiat Ducato met laag chassis Motor Turbo diesel 2,2 liter 140 pk Bandenserie 225/75R16C Technisch toelaatbare totale massa (kg) 3500 / 4250 / 4400 kg Massa in rijklare toestand 2.910kg Totale lengte 5,990 m Totale breedte 2,322 m Totale hoogte 3,150 m Binnenbreedte 2,174 m Stahoogte 1,975 m Zitgroep(bed) 2,0 x1,40 m Alkoofbed 2,0 x 1,50 m Zitplaats 4 personen Wanddikte 30 mm Dakdikte 30 mm Vloerdikte 38 mm
Dorema's nieuwe snelwisselkunstenaar – de St. Tropez Air zonnekap
De Nederlandse voortentfabrikant Dorema, gevestigd in Doetinchem met eigen productiefaciliteiten binnen Europa, staat bekend om zijn voortenten voor caravans en kampeerauto’s op de lokale kampeermarkt.
Naast de andere merken Alpenkreuzer en De Waard is Dorema onderdeel van Sunshine Group B.V.
Het productportfolio omvat de klassiekeprototypes met paal- en luchttechnologie, schuifdaken en accessoires.
De luchtluifeldivisie, die de laatste jaren steeds populairder is geworden en zeer eenvoudig op en af te bouwen is en bovendien zeer windstabiel is, was voor Dorema de aanleiding om een nieuw product en nieuw product te ontwikkelen.
Michael Haus, directeur van Dorema Vorzelte GmbH, legt uit: "We zijn door een groot aantal van onze handelspartners en onze eindklanten benaderd om te vragen of we een 100% UV-stabiel zonnedak met luchtslangenin ons assortiment hebben. Helaas hebben we dit in het verleden altijd moeten ontkennen. Het was voor ons duidelijk dat we dat moesten veranderen."
Het resultaat is een gloednieuwe St. Tropez Air zonnedakslang met een diepte van 300cm, dievanaf maart 2024 verkrijgbaar is bij retailpartners. Bestellingen kunnen nu echter al geplaatst worden.
De St. Tropez Air is een snelwisselkunstenaar, want de zonneluifel kan worden omgetoverd tot een volwaardige luifel met optioneel verkrijgbare zijwanden.
Er is keuze uit vijf verschillende zijwandelementen, van een deurstofelement tot gaaselementen of verschillende raamelementen. Het hoogtepunt – de elementen kunnen ook naar wens worden uitgewisseld.
De tent wordt geleverd in de bekende TenCate ALL SAISON tentartikelen.
Volgens Dorema moet een zonnekap ook UV-stabiel zijn.
Dorema zal de zonneluifel aanbieden in breedtes van 400cm, 450cm, 500cm en 550cm.
Verdere innovaties en productontwikkelingen
Dorema biedt nu naast de vier volledig ingetrokken luchtslangtenten ook complete gaas zijpanelen aan. Deze kunnen eenvoudig worden bevestigd door de bestaande zijwanden te vervangen door een rits.Met dit nieuwe product speelt de fabrikant in op de toenemende vraag naar grootschalige muggenbeschermingssystemen.
Er komt een extra kleur voor de rondboogluifel, "Onyx" en "Daytona" (voorheen Maribor), die vooral in Nederland erg populair zijn . De Onyx wordt aangeboden in een beige en de Daytona in de kleur groen.
Last but not least, de Porto zonnezeil in pole technologie met een extra beschikbare voorwand gaat de race in. Voor Liebh echter de ronde dakvorm, die zich richt op een zonnekap en op zoek is naar een optionele uitbreidingsoptie voor windbescherming.
Tijdens het Caravan Salon in Düsseldorf was het aanbod van mini caravans sterk gestegen tegenover vorig jaar.
Het koetswerk met een vloer oppervlak van een tweepersoonsbed werd in veel verschillende vormen aangeboden. Hoekig blijkt voor veel fabrikanten het eenvoudigste te zijn om maken. Dat heeft het voordeel dat mogelijke kastjes binnen meer inhoud hebben. Andere hebben ronde vormen zelfs een ronde deur en venster. In en om die caravannetjes zijn veel spitsvondigheden verwerkt.
In het interieur is verlichting, soms verwarming, radio en tv kunnen een optie zijn. Verborgen achter het sterk gebogen omhoog klappend achterfront is een keuken met uit trekbare kookvuren en waskommetje. Een koelbox en minikastjes zijn daar ook te vinden.
De meeste koetswerken zijn in een donkere kleur uitgevoerd. Tegen de zijwanden hangt een kanjer van een reservewiel, een waterkit, stalen platen om op te rijden op een onstabiele ondergrond en boven op het dak soms nog een daktent opblaasbaar of met een stalen frame. Bijna allen hebben grote dikke banden om bos, slijk en andere slechte wegjes te trotseren. Maar niet iedereen heeft een 4x4 en wil niet van de normaal berijdbare wegen afwijken. Bij aankoop kan men de banden omruilen tegen gewone zomerbanden.
Die mini caravans hebben niet allemaal een stoer uitzicht. Er zijn elegante modellen bij die best passen bij een “gewone” auto.
Als je een beetje sportief bent en slechts met twee kan je er een leuke vakantie mee beleven, ze zijn door veel auto’s te trekken en thuis kan hij in een gewone garage.
Onderaan stellen we een aantal modellen voor. De foto’s zijn gemaakt in het caravan salon, er zijn dus storende element bij.
Tijdens het Caravan Salon in Düsseldorf was het aanbod van mini caravans sterk gestegen tegenover vorig jaar.
Het koetswerk met een vloer oppervlak van een tweepersoonsbed werd in veel verschillende vormen aangeboden. Hoekig blijkt voor veel fabrikanten het eenvoudigste te zijn om maken. Dat heeft het voordeel dat mogelijke kastjes binnen meer inhoud hebben. Andere hebben ronde vormen zelfs een ronde deur en venster. In en om die caravannetjes zijn veel spitsvondigheden verwerkt.
In het interieur is verlichting, soms verwarming, radio en tv kunnen een optie zijn. Verborgen achter het sterk gebogen omhoog klappend achterfront is een keuken met uit trekbare kookvuren en waskommetje. Een koelbox en minikastjes zijn daar ook te vinden.
De meeste koetswerken zijn in een donkere kleur uitgevoerd. Tegen de zijwanden hangt een kanjer van een reservewiel, een waterkit, stalen platen om op te rijden op een onstabiele ondergrond en boven op het dak soms nog een daktent opblaasbaar of met een stalen frame. Bijna allen hebben grote dikke banden om bos, slijk en andere slechte wegjes te trotseren. Maar niet iedereen heeft een 4x4 en wil niet van de normaal berijdbare wegen afwijken. Bij aankoop kan men de banden omruilen tegen gewone zomerbanden.
Die mini caravans hebben niet allemaal een stoer uitzicht. Er zijn elegante modellen bij die best passen bij een “gewone” auto.
Als je een beetje sportief bent en slechts met twee kan je er een leuke vakantie mee beleven, ze zijn door veel auto’s te trekken en thuis kan hij in een gewone garage.
Onderaan stellen we een aantal modellen voor. De foto’s zijn gemaakt in het caravan salon, er zijn dus storende element bij.