Benimar Mileo 261.
Wat betreft de indeling van de Mileo, niets nieuw, een succes indeling die bij alle merken te vinden is. Achter de stuurcabine de zitgroep met een L-zitbank in de rijrichting, achterin twee enkele bedden de keuken en badkamer zijn centraal geplaatst.
Net zoals zijn 5 broeders heeft de 6,99 m lange halfintegrale Mileo 261 met een MTM van 3,5 ton een 140 pk sterke turbo diesel motor en is gebouwd op een Fiat Ducato.
Achterin zijn twee enkele bedden boven de garage. Het derde bed kan met een vierde worden aangevuld is een elektrisch aangedreven hefbed boven de zitgroep. In de ruim bemeten badkamer is plaats genoeg voor een afzonderlijke douche. De buitendeur bevindt zich tussen een enkele zitbank en aan de andere zijde de keuken. Aan de tafel is een L-zitbank met veiligheidsgordels.
Op het verlaagd chassis van Fiat Ducato heeft de fabrikant een uitzonderlijke 62 mm dikke bodemplaat geschroefd. Onderaan polyester bekleding net zoals bij de 29 mm dikke zijwanden is de buitenkant ook met polyester beplating. Het dak met dezelfde constructie is zowaar 56 mm dik. Waterafstotend XPS is in alle sandwichpanelen als isolatie materiaal gebruikt. In de basisuitvoering zijn de duurdere ramenvensters geplaatst. De buitendeur heeft dubbele centrale vergrendeling en houdt de ongewenste buiten. Buiten een venster heeft de buitendeur ook nog een afvalemmer borstel en blik. Op het achterfront gaan de decorstukken elegant over in de lichten. Op de zijwanden volgen de leuke decorstukken min of meer de opgaande lijn van de vensters. Wanden, dak, achterfront en stuurcabine passen nauwgezet aan elkaar om water insijpeling te voorkomen.
Het was noodzakelijk dat deuren en enkele vlakken in wit zijn uitgevoerd, want de donkere meubelen zijn wel modern maar volgens ons toch een beetje te donker.
Het meubilair is stevig en vakkundig gemaakt. Tussen de bedden aan de binnenkant zijn treden bevestigd die uitplooien bij het openen van de afschermende deur. Zonder uitgeplooide treden kan het dienen als doorgeef luik naar de garage. In de vloer zijn enkele onvermijdbare opstappen naar de slaap- en badkamer en nog één naar de stuurcabine. Misschien had men beter een vlakke vloer voor heel het interieur gehouden. Dank zij het 2,1 m hoge interieur is zelfs onder het opgetrokken hefbed nog 1,85 m stahoogte.
Slapen en zitten.
De matras van het hefbed ligt op een lattenbodem. Met zijn 1,9 x 0,75 m biedt hij genoeg plaats voor 1 persoon. Op en af is met een drukknop te bedienen hij kan op de gewenste hoogte stoppen. Het bed hangt aan vier riemen en glijd in metalen profielen zodat het niet kan waggelen. In de enkele bedden bieden de zachte matrassen op een lattenbodem een goed slaapcomfort. Indien gewenst kan men van de enkele bedden één groot bed maken. Aan de hoofdeinden zijn leeslampen. Boven het voeteinde van een bed is een kleerkast.
De L-zitgroep heeft veiligheidsgordels met in de hoogte verstelbare kopsteunen. Het tafelblad op één poot kan draaien en samenklappen. Boven de zitbank in de rijrichting ligt de voorbereiding voor een tv. Er bleef nog wat plaats over voor 2 bovenkasten met witte deuren.
Mooi om naar te kijken is het keukenblok. Zijwanden zijn donker de fronten van de onder- en bovenkast zijn wit. In het witte aanrecht zijn drie kookvuren met elektrische ontsteking en een spoelbak geïntegreerd. Onderaan zijn drie laden een er van is voor bestekken samen met de bovenkast voldoende plaats voor het keukengerief van de inwonende zwervers. Onder de bovenkast zijn een dampkap en spotlichten, 230 Volt en USB stopcontacten zijn voorzien.
Om in de badkamer te komen trapje op omdat er onder een dubbele bodem is. Ook hier vinden we de donkere vlakken. De badkamer is ruim genoeg om comfortabel op de draaibare wc te zitten. Het witte waskommetje met een aflegplank in dezelfde kleur staan vlakbij een ondoorzichtbaar venster. Enkele LED’s zorgen voor voldoende licht. In de douchebak zijn twee aflopen om het douche water af te laten als de Mileo 261 niet perfect waterpas staat. Aan de rechterkant van de cel is de met acrylglazen afsluitdeur.
Samengevat
Voor 3 zwervers heeft de Mileo 261 een doordachte indeling. De algemene kleur in het interieur vinden we wel wat donker, het meubilair echter is vakkundig gemaakt en geplaatst. Het doorgeefluik tussen de bedden naar de garage is een goed idee. Over de isolatie en verwarming zal men tijdens de winter maanden niet te klagen hebben. De Benimar Mileo 261 is een kampeerauto die zijn prijs waard is.
Technische gegevens
Basisvoertuig Fiat Ducato laag chassis
Motor: Turbo diesel 140 pk
Zes versnellingen
MTM: 3.500 kg
Leeg gewicht 2.975 kg
Afmetingen: LXBXH 6,99 x 2,69 x 2,89 m.
Bedden achter: 1,96 x 0,82 m
2,0 x 0,82 m
Prijs: vanaf 79.950 euro
Info: www.dicar.be
|