Nieuws van Knaus-Tabbert
- Omzet stijgt met 8,6 procent naar 863 miljoen euro
- Dubbelcijferige stijging van de afzet tot 27.089 eenheden
Op basis van voorlopige cijfers voor het boekjaar 2021 genereerde Knaus Tabbert AG een geconsolideerde omzet van EUR 863 miljoen (vorig jaar: EUR 795 miljoen). Dat komt overeen met een stijging van 8,6 procent ten opzichte van het cijfer van vorig jaar. Dit was iets hoger dan de omzetprognose van de Raad van Bestuur van EUR 850 miljoen, die op 4 november 2021 is bijgewerkt.
Qua verkoopcijfers is de tijdelijke verschuiving in productiecapaciteit van kampeerauto’s naar de minder rendabele caravans merkbaar. De belangrijkste reden hiervoor was het algemene leveringsknelpunt voor gemotoriseerde chassis.
"De aanzienlijke groei van de omzet en de afzet onderstreept de aantrekkelijkheid van onze merken voor retailers en klanten. De grote vraag naar recreatievoertuigen blijft onverminderd bestaan, wat ook tot uiting komt in onze orderportefeuille van EUR 1,3 miljard per eind december 2021", zegt Wolfgang Speck, CEO van Knaus Tabbert AG, over het afgelopen jaar. "De uitdagingen in de supply chain hebben veel gevraagd van ons, onze leveranciers en onze klanten. In de loop van het vierde kwartaal van 2021 hebben we de achterstand van onafgewerkte voertuigen geleidelijk kunnen verkleinen."
%%%FOTO1%%%
In het luxesegment steeg de omzet met 13,7 procent van 107 miljoen euro naar 122 miljoen euro in het boekjaar 2021. Er werden 501 voertuigen gefactureerd, tegen 452 in het voorgaande jaar. Een stijging van 10,8 procent.
In het premiumsegment steeg de omzet met 7,8 procent van 687 miljoen euro in 2020 naar 741 miljoen euro in het afgelopen jaar. De verkoop steeg zelfs met 11,3 procent van 23.897 kampeerauto’s, caravans en bestelwagens naar 26.588 eenheden. Deze cijfers weerspiegelen de tijdelijke verschuiving in de productie van kampeerauto’s naar caravans, die minder last hadden van knelpunten in de bevoorrading.
"In veel sectoren werd 2021 gekenmerkt door gespannen toeleveringsketens. Onze flexibele productieplanning op verschillende locaties stelde ons in staat om snel te reageren op de onbeschikbaarheid van verschillende materialen op korte termijn en om andere bestellingen naar voren te halen," vervolgt Speck. "Als gevolg hiervan waren we in staat om de impact op ons bedrijf in het algemeen aanzienlijk te verminderen en optimalisatie in de waardeketen te bereiken."
Meer info: www.knaustabbert.de
|