Inhoud blog
  • Duitsland
  • Verkeersongevallen
  • Op reis
  • De nieuwe Diamant van Fendt
  • Een voledig nieuwe sport bij Knaus
  • Malibu unieke prestaties met zijn 4x4
  • Bij duisternis lichte kleren dragen.
  • Winterbanden voor de winter
  • In de sneeuw
  • Opgepast met winterbanden
  • Achteruit kijken is noodzakelijk
  • Brommobielers opgepast
  • Inschrijvingen kampeerauto's
  • Open deurdag Bij Nismann-Bischoff
  • Het loont om eens naar de top te rijden
  • Nieuwe Carthago's voor 2025
  • Een stevige brug
  • Hobby met rolstoel
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    19-04-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veranderingen bij Weinsberg

    Weinsberg  CaraCompact Suite MEG MB

    Grondige veranderingen bij Weinsberg.

    De huidige trend volgend heeft de fabrikant voor enkele types overgeschakeld naar Mercedes Sprinter als basisvoertuigen voor zijn kampeerauto’s. Van de gelegenheid werd gebruik gemaakt om ook het interieur in een nieuw kleedje te steken.

    De Weinsberg Pepper is een populaire wagen tussen de smalle halfintegrale zwerfauto’s. Met wat geluk zal hij kortelings te leveren zijn.

    De Sprinter Pepper is te bekomen met of zonder hefbed boven de zitgroep. Met een hefbed krijgt hij de naam “Suite” en is langs buiten herkenbaar aan de elegante verhoging van een deel van het dak. Ook de totale lengte is 8 cm langer. In uitvoering van Suite 640 MEG MB Edition Pepper is hij 6,98 m lang. De indeling met enkele bedden achterin boven de garage is identiek gehouden. Als basisvoertuig heeft hij een Mercedes Sprinter met standaard chassis en voorwielaandrijving. De 2,0 l turbodiesel stuurt 150 paardjes via een 6 gang versnellingsbak naar de voorwielen. Wie graag wat sneller over de wegen snort kan een 170 pk turbo diesel bekomen met de succesvolle 9 gang Tronic automaat.

    Om wat meer ruimte in het interieur te krijgen heeft men de opbouw van de nieuweling 2,3 m breed gemaakt, dat is 10 cm breder dan de types op Fiat Ducato. Bij het binnen stappen is het snel te merken dat hij wat breder is vooral de gang tussen de zitgroep en de keuken. Die bredere gang wordt nog duidelijker door de een weinig schuin uitgevoerde zitgroep. Het is wat afgekeken van zijn Knaus familie. Het met de hand bediende hefbed nestelt zich netjes in de dak verhoging zodat er nog 1,87 m stahoogte overblijft. Samen met het hefbed  en de 2 enkele bedden beschikt de 640 MEG MB over 4 volwaardige slaapplaatsen. Laten inschrijven voor 4,2 ton is een aanrader.

    Aan de zijkant van de keuken is een klapblad om het werkoppervlak wat te vergroten. Op het aanrecht met 3 kookvuren en spoelbak blijft weinig plaats over om de plaatselijke culinaire producten tot een smakelijk eetbaar genoegen om te vormen. Onderaan zijn 3 laden met grijze fronten. Om plaats te maken voor de elektronica en bedieningspaneel is er slechts plaats voor een halve bovenkast.

    %%%FOT4%%%

    Zoals in de meeste zwerfauto’s met enkele bedden achterin, zijn er grote kasten onder de voeteinden. Tussen de matrassen kan men een lattenbodem uit trekken en opvullen met het bij geleverd smal matrasje. Zo bekomt men een breed comfortabel tweepersoonsbed. De garage met 2 deuren onder de bedden is hoog genoeg om normale fietsen te vervoeren. Kijken we nog even in het sanitair met afzonderlijke douchecel en een weg schuifbaar waskommetje boven de draaibare wc.

    Ja, zoals te verwachten was kost de kampeerauto op Merdes Sprinter ongeveer 11.000 euro meer dan die op Fiat Ducato.

    Samengevat

    Zonder overdrijven heeft de Suite 640 MEG  MB een mooie opbouw met de typische Weinsberg kleuren. Dat kunnen we ook zeggen van het keurig afgewerkt interieur in houdecor met afwisselende grijze vlakken voor vlakke bladen en cabinezetels. De vloer in jachtbouw tekening past er wondermooi bij.

    Meer info www.weinsberg.com

    Technische gegevens.

    Basisvoertuig Mercedes Benz   Sprinter 315 CD1

    Motor 2 l turbo Diesel 150 pk

    MTM 3.500 kg

    L X B X H  6,98 x 2,3 x 2,84 m

    Bedden 1,98 x 0,8m    2,04 x 0,8 m

    Hefbed 1,84 x 1,27/1,13 m







    19-04-2022 om 20:34 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leuke binnenwegen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    19-04-2022 om 20:26 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-04-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tegen de zonnestralen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Warmteschild voor caravans en kampeerauto vensters.

    De zomer staat voor de deur. Met de wisselvallige weersomstandigheden kan het voor kampeerders of zwervers die naar de warme landen trekken veel te warm worden in het vakantie huisje. Doordat het interieur van caravans en kampeerauto’s beschermd is door een dunne laag isolatie materiaal kan het binnen in de wagen zeer warm worden. Bijzonder langs de vensters kom veel warmte naar binnen. Standaardrollos aan de vensters vinden we in alle caravans en zwerfauto’s. Zij verhinderen met hun zilveren weerkaatsende laag dat een deel van de warme stralen het interieur opwarmt. Maar zonnestralen verwarmen het Acrylglas van de ramen en verhinderen niet dat de lucht langs de binnenkant opwarmt, zij begint in het interieur rond te circuleren en alles wordt er te warm. Het komt er dus op aan  de warmte buiten te houden, want zelfs getinte ruiten houden de hitte van de zonnestralen niet buiten.

    In de handel zijn verschillende soorten schermen om de zonnestralen af te remmen. Zo zijn er bijzonder voor caravans kleine luifels die men in het profiel boven het venster kan schuiven. Open gezet houden ze de zonnestalen tegen en heeft men nog een zicht naar buiten. Meer geschikt voor zwerfauto’s zijn niet- of wel doorschijnende isolatie zeilen die men aan de ramen kan bevestigen. Die isolatie zeilen zijn in verschillende maten te bekomen. Ze bestaan ook voor dakluiken en de ruiten van de stuurcabine.

    Er zijn al redelijke wat vakantievoertuigen met een luchtkoeler, meestal is het een optie. Hij volstaat om de binnen temperatuur tot een aangenaam niveau te brengen. Dat kost een pak euro’s aan energie verbruik en dikwijls zijn ze nogal rumoerig. Belet je dat de zon binnen schijnt met isolatieschermen langs de buitenkant heeft de luchtkoeler minder werk en zijn er minder kosten voor de energie en is het rustiger.

    Samengevat, tracht de zonnestralen af te remmen vóór ze de vensters of ruiten van caravan of kampeerauto kunnen aanraken.









    18-04-2022 om 19:46 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat afkoelen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    18-04-2022 om 19:39 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-04-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     Persbericht

     

     Stephan Petschow is het nieuwe Hoofd Marketing

      Stephan Petschow is sinds april het nieuwe hoofd marketing bij Knaus Tabbert AG. Hij volgt Christoph Bauer op, die na vijf jaar in deze functie opnieuw een beslissende positie in het bedrijf op zich zal nemen. Het vorige interim-hoofd marketing, Maximilian Recke, blijft bij het bedrijf in zijn functie als plaatsvervangend hoofd marketing en zal Stephan Petschow op een bewezen manier ondersteunen.

    Stephan Petschow kan terugkijken op meer dan 25 jaar ervaring in de communicatiebranche. Voordat hij bij Knaus Tabbert kwam, werkte hij als Managing Director en Client Service Director van bekende communicatiebureaus zoals Scholz & Friends, Jung von Matt en Serviceplan. De mobiliteitsindustrie en het werken voor merken zijn daar altijd een essentieel onderdeel van geweest.

    De 53-jarige inwoner van Hamburg woont al jaren gelukkig met zijn vrouw en 16-jarige dochter in München.

    "We zijn verheugd dat we een ervaren marketingexpert hebben in Stephan Petschow. Ik wens hem een goede start en veel succes in zijn nieuwe rol", zegt BESTUURSLID/CSO Gerd Adamietzki. "Ik wil Christoph Bauer hartelijk bedanken voor zijn buitengewone inzet, evenals Maximilian Recke, die de functie de afgelopen maanden met succes op interim-basis heeft overgenomen."

     

     Over Knaus Tabbert

    Knaus Tabbert AG is een toonaangevende fabrikant van vrijetijdsvoertuigen in Europa met hoofdkantoor in Jandelsbrunn, Neder-Beieren. Andere locaties in Duitsland zijn Mottgers en Schlüsselfeld en Nagyoroszi in Hongarije. Het bedrijf is sinds september 2020 genoteerd in het Prime Standard-segment van de Frankfurt Stock Exchange (ISIN: DE000A2YN504) en realiseerde in 2021 een omzet van bijna 850 miljoen euro met zijn merken KNAUS, TABBERT, T@B, WEINSBERG, MORELO en de verhuurdienst RENT AND TRAVEL en produceerde meer dan 25.000 recreatievoertuigen met ongeveer 3.500 werknemers. Meer informatie: www.knaustabbert.de

     

    Perscontacten

    Stefan V. Diehl Nicole Schindler

    Knaus Tabbert AG Knaus Tabbert AG

    Helmut-Knaus-Straat 1 Helmut-Knaus-Straat 1

    D-94118 Jandelsbrunn D-94118 Jandelsbrunn

    Telefoon: +49 8583 21 - 300 Telefoon: +49 8583 21 - 396

    E-mail: s.diehl@knaustabbert.de E-mail: n.schindler@knaustabbert.de

    14-04-2022 om 11:14 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een half integraal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    14-04-2022 om 11:12 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-04-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe fabrikant van kussens

    Persbericht

    "Die Polstermacher" in nieuwe eigenaar

    Kai en Judith Feyerabend nemen "de meubelmakers" over

    20-jarig bedrijfsjubileum in 2022

     De stoffeerders stonden al sinds 2020 onder nieuw management toen Kai Feyerabend de functie van Managing Director bij "G+S" op zich nam. Nu kondigt het bedrijf aan dat Kai en Judith Feyerabend het bedrijf "G+S Sitz- und Polstermöbel GmbH" hebben overgenomen van de oorspronkelijke oprichter en eigenaar Gernot Schank.

     Gernot Schank richtte het bedrijf op in 2002 en leidde het samen met zijn vrouw Carmen Schank in de volgende 20 jaar om een van de toonaangevende leveranciers in de caravanindustrie te worden op het gebied van massaproductie en individueel vervaardigde matrassen, evenals stoffering en textielinterieurs.

     De nieuwe eigenaren Kai en Judith Feyerabend zijn in de

    Caravanbranche en breng een uitgebreide knowhow en netwerk met zich mee. Judith Feyerabend leidde de marketingafdeling van de Westfaalse

    Vrijetijdswagenfabrikant LMC en is nu verantwoordelijk voor particuliere klanten en gespecialiseerde dealers. Kai Feyerabend leidde de teams meer dan 10 jaar in verschillende managementfuncties bij Motor Presse Stuttgart, met name voor de vakbladen Promobil en Caravaning. Voordat hij bij G+S in dienst trad als Managing Director, bekleedde hij dezelfde functie bij een elektronicaleverancier voor de industrie.

     De overname in de huidige niet gemakkelijke tijden zien de twee niet als een last, maar eerder als een uitdaging en kans. Op basis van drie locaties en state-of-the-art apparatuur liggen de doelstellingen van het bedrijf in een steeds internationalere oriëntatie in de B2B-sector, terwijl tegelijkertijd de binnenlandse markt wordt geconsolideerd, inclusief een duurzame uitbreiding van de eindklantactiviteiten op het gebied van particulier individueel materieel.

    G + S Sitz + Polstermöbel GmbH Hainweg 4 67677 Enkenbach-Alsenborn

     www.diepolstermacher.de info@diepolstermacher.com

     De huidige productielocaties zijn Murska-Sobota in Slovenië met een productieoppervlakte van 4.000 m², Pfaffen-Schwabenheim in Rijn-Hessen voor de B2B-sector en Enkenbach-Alsenborn in de Palts als klantencentrum voor particuliere apparatuur. Pfaffen-Schwabenheim wordt beschouwd als het hoofdkantoor van het bedrijf en ook als een denktank voor nieuwe productontwikkelingen en ontwerpvarianten.

     Met computergestuurde CNC-systemen, ook speciaal voor hoogwaardig leersnijden, is het bedrijf technisch uitgerust met state-of-the-art apparatuur. Het tweede zeer moderne CNC-systeem werd onlangs aangevuld met een nieuwe legmachine en daarmee werd de capaciteit opnieuw uitgebreid. In Pfaffen-Schwabenheim worden op ongeveer 1.600 m² productieruimte tal van kleine en bijzondere series en uitsluitend alle hoogwaardige lederen producten geproduceerd.

     Elke klant, zowel uit de industrie als particulier, kan kiezen uit een verscheidenheid aan leersoorten en stofvarianten. De verwerking vindt dan in serie of individueel plaats volgens klantspecificaties. Een verdere indicatie van de leidende marktpositie van meubelmakers, die Kai en Judith Feyerabend met diepgaande knowhow en grote betrokkenheid verder uitbouwen.

     Meer informatie is te vinden op www.diepolstermacher.com.

     De meubelmakers, "G+S Sitz + Polstermöbel GmbH", behoren tot de marktleiders in de caravanindustrie. Haar specialiteit is onder andere het initieel inrichten en achteraf inbouwen van campers en caravans met op maat gemaakte bekleding, matrassen, tapijten, gordijnen en gevelbekledingselementen. De meubelmakers zijn onder andere originele outfitters voor de volgende partners: Carthago, Eura, Fendt, Hymer, Hobby, Knaus, Malibu, SpaceCamper, Vanderer en Wochner.

     De bouw van het bedrijf komt ook ten goede aan de competente vakhandel en vooral aan de eindklanten in het particuliere klantencentrum in Enkenbach-Alsenborn. In totaal zijn bijna 140 medewerkers op drie internationale locaties verantwoordelijk voor uitstekende producten en diensten. Dat geldt ook voor de botenindustrie. Daar rust G+S de jachten van Hanse Yachts AG, Fjord, Moody, Privilège en Sealine uit met (stuur)stoelen en bekleding voor binnen- en buitengebruik.

    G + S Sitz + Polstermöbel GmbH Hainweg 4 67677 Enkenbach-Alsenborn

    www.diepolstermacher.de info@diepolstermacher.com

    12-04-2022 om 20:41 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe camperplaatsen

    Net op tijd voor Pasen 2022

    TOP plaatsen met TOP aanbiedingen voor het seizoen 2022

    Nieuwe staanplaatsgids met 150 plaatsen in 9 landen op de markt

    Gratis drop-off op alle TOP plaatsen en vele caravaning trading centers

    Actuele informatie over de TopPlatz APP

    Verkeerslichten voor parkeerplaatsen informeren meestal snel over de beschikbaarheid van ruimte

    Net op tijd voor Pasen 2022 legt TopPlatz een extra paasei in het nest voor alle gasten van de pitch: het meer dan 200 pagina's tellende volume is gratis beschikbaar op alle topplaatsen. Met twaalf nieuwe topplaatsen en nieuwe modules in de in-house APP, is het inmiddels in totaal 150 "TOP-

    PLATZ Camperplaatsen" aan de start. Naast de gedrukte editie met gedetailleerde basisinformatie, biedt de TopPlatz APP snelle informatie met dagelijks nieuws en push-mails naar de smartphone.

     Aan het begin van het vakantieseizoen 2022 is de camper precies het juiste vakantievoertuig waarmee u flexibel kunt reageren op elk weer en interessesituatie en het meeste uit het vakantieseizoen kunt halen. De TopPlatz organisatie helpt hierbij.

    Met de nieuwe pitchgids 2022 is er een oriëntatiehulp, die zich inmiddels heeft ontwikkeld tot een kleine reisgids. Naast de pitchportretten worden er per standplaats vijf begrijpelijke reistips en aanbevelingen gegeven voor alle gasten. Onderdeel van het 212 pagina's tellende volume met precies 150 parkeerplaatsen in negen landen komend seizoen zijn ook twaalf nieuwe TopPlatz parkeerplaatsen in binnen- en buitenland:

     Er is de TopPlatz in Dagebüll (Womo ankerplaats Am Deich) aan de westkust van Sleeswijk-Holstein, die naar verwachting voor Pasen zal openen. Dankzij de veerhaven is het kleine stadje zoiets als het "venster naar de Noordzee" - en dat is nu wijd open voor camperbezitters: restaurants en het strand van het dorp liggen op slechts een paar minuten lopen van de nieuwe TopPlatz, de uitlopers van de autoveerboten naar Föhr of Amrum zijn nog dichterbij.

    Aan de Sleeswijk-Holsteinse Oostzeekust in Bliesdorf (Campingland Ostsee) aan de Lübecker Bocht bouwt Hinrich Behrens naast zijn camping een parkeerplaats van de extra klasse: met extra grote percelen, extra geweldige ligging aan de hoge oever, evenals zandstrand en extra vrij uitzicht op zee.

    Het is niet ver naar de volgende nieuwe topplaats in Zuid-Jutland. Direct achter de dijk en aan de poorten van Ribe, de oudste stad van Denemarken, beveelt het hotel-restaurant "Kammerslusen" een uitzonderlijk groene standplaats aan: de sluis voor uw ogen, het restaurant achterin en de Noordzeedijk binnen handbereik.

    Als u op zoek bent naar het buitengewone en volg de TopPlatz-route van Fehmarn via Lolland en Kopenhagen naar Zweden, vindt u deze in Stegeborg, een klein stadje in de gemeente Söderköping niet ver van de Oostzee. De bovenste plaats daar ligt direct aan de Slätbaken, een fjord die diep het land in slingert vanaf de St. Anna archipel aan de archipelkust. Een deel van het veld ligt op een eiland in het geluid, aan de voet van een kasteelruïne, het andere deel in de jachthaven, die niets mist dat een vakantie in Zweden onderscheidt.

    In het hart van Duitsland is er ook een nieuwe TopPlatz in Erfurt. De deelstaathoofdstad van de Vrijstaat Thüringen laat zien hoe een moderne en comfortabele parkeerplaats kan worden verbonden met het openbaar vervoer en een pittoresk historisch stadscentrum, vooral omdat het beurs- en tuinparadijs "egapark" bijna direct naast de deur liggen.

    Een nieuwe topplaats is ook te vinden in de Hessische Korbach, de "gouden stad", die met zijn prachtig bewaard gebleven oude stad een contrapunt vormt voor de parkeerplaatsen aan het meer in de omgeving.

    Liefhebbers van romantische steden komen ook in het zuiden aan hun trekken. De bouwwerkzaamheden aan de nieuwe TopPlatz van Wangen in de Allgäu verlopen goed, en als de sneeuw snel genoeg wegvalt, dan moet deze nieuwe parkeerplaats ook in het late voorjaar zijn deuren openen en zo de charme van deze voormalige vrije keizerlijke stad voor camperliefhebbers openen.

    Een andere toplocatie bevindt zich in 's-Hertogenbosch, de hoofdstad van de Nederlandse provincie NoordBrabant. De voormalige vestingstad schittert niet alleen met een labyrint van smalle, middeleeuwse straatjes, steegjes en grachten, maar ook met tal van straatcafés en met souvenirs van de beroemde schilder Jheronimus Bosch.

    Ook in Nederland is de nieuwe topplaats in Duizel bij Eindhoven. Hier wacht een echte pitch garden op gasten die na een bezoek aan Eindhoven of een fietstocht willen ontspannen in een bloemenzee te midden van verzorgde gazons.

    Frankische gastvrijheid bij uitstek wordt gepresenteerd door het Hotel & Wirtshaus "Altes Kurhaus" in LisbergTrabelsdorf. Toegegeven, u hoeft het kleine dorpje aan de poorten van Bamberg niet per se te kennen, maar u kent wel de aanbiedingen van de familie Grimmer: eigen visvijvers, een goed gevulde boerderijwinkel, een eigen zwemvijver en prachtige mogelijkheden om te vissen, wandelen, fietsen, ontspannen en natuurlijk voor culinaire hoogstandjes.

    Last but not least moeten ook twee nieuwe TopPlatz-projecten in het Duitse zuidwesten worden genoemd: Kenzingen en Beuren. Kenzingen in het noorden van Breisgau heeft een geklasseerde oude stad met gezellige restaurants en winkels waar de rode wijnen uit het nabijgelegen Ortenau verkrijgbaar zijn. Europa-Park in Rust ligt op slechts een paar minuten rijden. Ook aan de Panorama-Therme in Beuren is al begonnen met de bouw – en ook hier, aan de rand van de Schwäbische Alb, kunnen camperliefhebbers zich verheugen op een uitgebreid ontworpen nieuwe parkeerplaats in een aantrekkelijke regio.

    Met Pasen is de pitchgids gratis beschikbaar op alle topplaatsen en bij veel caravanverhuurders. Daarnaast kan de pitch guide betalen voor 4.44,- Euro verzend- en servicekosten in Duitsland (binnen Europa voor 7,- Euro) 

    De gedetailleerde presentaties van de topplaatsen zijn te vinden op www.top- platz.de

     Als u vragen heeft, neem dan contact op met:

    Top plaats

    Telefoon: 09 11 – 9 40 46 44

    Fax: 09 11 – 9 40 46 50

    E-mailadres: info@top-platz.de

    OrigineelDirekt hinter dem Deich und vor den Toren von Ribe, der ältesten Stadt Dänemarks, empfiehlt das Hotel-Restaurant „Kammerslusen” einen außergewöhnlich grün angelegten Stellplatz: die Schleuse vor Augen, das Restaurant im Rücken und der Nordseedeich zum Greifen nah.

    12-04-2022 om 20:24 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rijbewijzen


     

    De Campervakbond informeert

     F.I.C.M, Fédération Internationale des Clubs de Camping-Cars, roept op tot deelname aan de EU-enquête over de rijbewijsrichtlijn!

     Dringende oproep tot deelname aan de herziening van de rijbewijsrichtlijn vóór 22 mei

    2022   

     Frankfurt am Main in april 2022

     De herziening van de EU-rijbewijsrichtlijn gaat de volgende ronde in en pas tot 22 mei 2022 zullen alle EU-burgers hun zegje kunnen doen en aan de raadpleging kunnen deelnemen. Naast goede argumenten is het hier ook belangrijk "op grote schaal", namelijk een groot aantal inzendingen, om de urgentie van de wijziging duidelijk te maken aan de commissarissen, van wie sommigen niet goed geïnformeerd zijn.

    De voorzitter van de F.I.C.M. Fédération Internationale van de Club de Camping-Cars, heeft de volgende brief gestuurd naar alle verenigingen die relevant zijn voor campers in heel Europa.

     Beste vrienden van het campertoerisme, we nodigen u graag uit om in groten getale deel te nemen aan het belangrijke overleg dat momenteel plaatsvindt op initiatief van de Europese Commissie. De deadline is 20/05/2022

     Het doel van deze raadpleging is alle relevante informatie te verstrekken voor de herziening van de richtlijn.

    2006/126 over het rijbewijs. Ter herinnering: de Commissie had in mei 2021 al een oriënterende raadpleging gehouden om de kwesties te verzamelen die in het kader van deze herziening moeten worden aangepakt.

     Op dat moment werden meer dan 2.200 bijdragen verzameld, waarvan de meeste afkomstig waren van Europese burgers, vooral van gebruikers van campers.

    Iedereen riep op om het maximale gewicht voor het B-rijbewijs te verhogen naar 4.25T of 4.5T en legde uit waarom! FiCM was niet onbelangrijk bij dit succes.

     In de bijlage vindt u de brief van onze voorzitter Claude GUET aan de commissaris voor Transport & MOBILITEIT van 25 mei 2021, waaraan we een MEMORANDUM hadden gehecht waarin we de geschiedenis van de 3.5T-grens beschrijven (die teruggaat tot de 17e eeuw) en de redenen voor de blokkade die we al meer dan 20 jaar ervaren met deze eis, Besproken.

     We ontdekten dat slechts één land zijn vetorecht misbruikte: Frankrijk. En we hebben aangegeven dat we deze situatie aan de kaak zouden stellen. En we kregen onmiddellijk de verzekering van de diensten van de Commissie dat we gehoord zouden worden. Vandaag gaat het dus om terugkeren met al onze kracht.

     FiCM heeft zichzelf in de voorhoede van alle 2,5 miljoen Europese campergebruikers geplaatst om het onrecht te elimineren dat 85% van hen het risico op juridische en niet-technische congestie brengt, waardoor ze wetteloos worden.

     Deze keer is het aan jou. Wacht niet te lang! Het proces bestaat uit een aantal

    Vul formulieren in om uw behoeften te verduidelijken. Ook de Commissie stelt zichzelf veel vragen waarover wij graag zouden willen nadenken. Wees nuttig en motiveer de leden van je verenigingen.

     Wij pleiten voor de overdracht van rijbewijs C1 naar rijbewijs B. Houd er rekening mee dat uw bijdragen onmiddellijk kunnen worden ingezien door uw respectieve leden van het Europees Parlement. FICM heeft gebruikersgemeenschappen in de noordelijke landen (Denemarken, Zweden, Finland, Noorwegen en IJsland) geïnformeerd. Tot nu toe loopt Denemarken voorop en levert het de meeste bijdragen. U kunt BIJDRAGEN en de dagelijkse ontwikkeling van deze raadpleging volgen door op de volgende link te klikken:

     Houd er rekening mee dat de volledige promotie is gepland tot 22 mei 2022. Tegen die tijd moeten uw bijdrage, opmerkingen en opmerkingen op het opgegeven internetadres zijn gedeponeerd.

     We hopen alle geïnteresseerde mediapartners een nuttige hint te hebben gegeven. De procedure is misschien niet altijd helemaal begrijpelijk voor verantwoordelijke burgers (camperaars), maar het is niet voor niets dat "bepaalde" molens langzaam malen...

    12-04-2022 om 20:15 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-04-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dethleffs c’joy 480 FSH voor twee

    Dethleffs c’joy 480 FSH

    De ontwerpers en architecten van Dethleffs hebben geen angst om eens een ongewone indeling voor te stellen. De c’joy 480 FSH is bedoeld voor twee personen, die hun oog hebben laten vallen op het extra groot bed.

    De c’joy kent zijn startjaar in 2017 als een lichte en sober uitgeruste caravan. begonnen met vier indelingen heeft men er nu de 480 FSH aan toe gevoegd. Slechts 2,12 m breed en 1.200 kg op de weegschaal laat hij zich vlot door veel auto’s trekken.

    Zoals we veel caravans kennen met een Fransbed is hier een bed van 1,6 x 2,0 m geplaatst, breder dus. Naast het bed is nog net een hoekje voor een kleerkast. Keuken en badkamer zijn naar achter verhuisd. De treinzit is tussen buitendeur en bed. Een indeling die we niet gewoon zijn maar het proberen waard. Om het wooncomfort met wat luxe op te drijven zijn er enkele pakketten aan te raden het maakt de c’joy 480 FSH natuurlijk wat duurder.

      

    De 480 FSH is smal uitgevoerd, slechts 2,12 m breed, wie echter veel reist  ziet er wel de voordelen van. Voor de zijwanden heeft men hamerslag aluminium buitenplaat gebruikt. Dak, voor- en achterwand zijn in hagelbestendig polyester. Met een muggenhordeur  panoramisch dakluik en degelijke vensters ziet de buitenkant er goed uit. Wel even opletten want dakluik, sanitair- en voorste venster zijn opties. Achterlichten zijn in een robuuste bumper geïntegreerd. Een service deksel geeft toegang tot de grote koffer onder het bed. De hoeksteunen zijn goed bereikbaar.

    Het heeft natuurlijk met de prijs te maken want met de verlichting is men niet gul geweest. Net genoeg op de strategische plaatsen, meer geen onrechtstreekse verlichting die tijdens de avonduren het gezellig maken. Stopcontacten zijn er enkel waar het noodzakelijk is. Een Truma 3004 gekoppeld aan een Trumavent  zorgt voor de verdeling van de warme lucht. Het meubilair in houtdecor is vlak gehouden doch vakkundig geïnstalleerd en keurig afgewerkt. De deuren van de bovenkasten zijn 2 kleurig wat leven in het houtdecor brengt. Wanden zijn licht grijs wat best past bij het meubilair. Sloten en scharnier zijn van een stevige kwaliteit. De tafel van de treinzit heeft één poot en hangt met een verschuifbaar profiel aan de wand. Indien nodig kan men van de zitgroep een bed maken door de tafel tussen de 2 zitbanken te laten zakken.

    Als je bij het binnenkomen naar voor kijkt valt het niet eens op dat de 480 FSH wat smaller is. Ontbrekende hoge kasten, de zitgroep en bed accentueren de indruk van veel ruimte. Een andere oorzaak is dat badkamer en kleerkast meer achter  zijn gegroepeerd. Dat is nog niet alles want in plaats van bovenkasten links en rechts in de slaapkamer zijn er open schappen wat een bredere indruk geeft. Wat aan kleren niet in de bovenkasten kan wordt probleemloos opgevangen door de legkast in de hoek naast het bed.

    Erg breed is de keuken niet. Tenslotte is de 480 FSH bedoeld voor een koppel, misschien met een kindje, de potten kunnen dus wat kleiner zijn, ze nemen minder plaats in. Het overige keuken en eetgerief is minder uitgebreid. Dus met de kasten boven- en onderaan is er voldoende bergplaats. Het open vak aan de linker kant is handig voor zaken die men snel bij de hand wil hebben. In het aanrecht zijn 3 afdekbare kookvuren en een spoelbak geïntegreerd. Werkoppervlak is, het kan niet anders zeer krap. Om een uitgebreide menu voor te bereiden zal men de tafel van de zitgroep moeten inschakelen.

    Badkamer

    In de badkamer ontdekt men dat de 480 FSH toch wat smaller is. Wat niet belet dat er voldoende plaats is om en rond  de draaibare wc. Aan het wastafeltje met ovaal waskommetjes kan men zich voldoende wassen. Een douche is niet voorzien en doet men best in het sanitair van de camping. Daar is plaats en water genoeg. Men hoeft het niet aan te sleuren en nadien weer terug af te voeren. Daarbij blijft de badkamer nog droog.

    De zitgroep is voor een koppel best geschikt. Met meer aan tafel komen de voeten en benen in het gedrang want de noodzakelijke wielkast neemt redelijk wat plaats in onder de tafel.

    De Dethleffs c’joy 480 FSH is als instap model goed geconstrueerd voor een zeer aantrekkelijke prijs. Om echter toch iets meer comfort te hebben zijn een paar pakketten aanschaffen een aanrader, dat drijft natuurlijk de prijs een beetje op. Hou er rekening mee dat de 480 FSH ontworpen is voor een paar dat voorkeur geeft aan een smalle caravan en een ruim bemeten comfortabel bed.

    Technische gegevens.

    L X B X H     7,07 x 2,12 x 2,61 m

    Geknikte AL-KO as

    Zelf afstellende remmen

    Leeg gewicht 1.034 kg

    MTM  1.500 kg

    Opbouw Dak en wanden 28 mm dik

                  Bodem 38 mm dik

    Openklappende vensters 6

    Dakluiken 2

    Bed 2,0 x 1,6 m

    Keuken H X B X D   0,95 x 1,18 x 0,62 m.

    Kookvuren 3

    Koelkast  Thetford 142 l

    Verwarming  Trumatic 3004

    Meer info www.dethleffs.com

    11-04-2022 om 21:48 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-04-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kampvuur
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    09-04-2022 om 19:07 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carado optimaliseert

    Carado 1338 Edition 15

    Fabrikanten trachten voortdurend hun kampeerauto’s te optimaliseren. Zo heeft Carado zijn integrale een nieuw voorfront aangemeten. Als je hem als Edition 15 aanschaft is een uitgebreide uitrusting in de prijs begrepen.

    Integralen waren lang het summum bij de kampeerauto’s, de prijs was in verhouding. Doch door meer technische kennis om ze te bouwen en andere materialen hebben ze geen torenhoge prijzen meer. Carado stilaan goed bekent voor zijn prijsgunstige zwerfauto’s heeft er veel toe bij gedragen.

    De Carado 1338.

    We kregen de gelegenheid de Carado 1338 eens te bekijken. Met het nieuwe voorfront beginnend zien we de naam in metalen letters op motorgrille pronken. Als basisvoertuig koos de fabrikant voor de nieuwste Fiat Ducato. Voor het interieur hield men zich aan de succesvolle klassieke indeling met 2 enkele bedden achteraan boven de garage, een natte cel met geïntegreerde douche, een min of meer L-vormige keuken en vooraan de zitgroep met inbegrepen de zetels van de stuurcabine, niet vergeten het hefbed boven de cabinezetels.

    Met zijn 3,8 m korte wielbasis is de 1338 een handige wagen. Het elektrisch bediend stuurwiel draagt er veel toe bij om vlot door de bochten te komen en om te parkeren. Weinig motorgeluiden dringen in de stuurcabine en de meubelen laten zich niet horen tijdens het rijden. Enkel het hefbed durfde nu en dan eens wat knarsen. In de garage met twee deuren is plaats genoeg om twee fietsen te bergen

    De buitendeur heeft een venster, verder heeft men ze eenvoudig gehouden met een enkel slot en geen centrale vergrendeling. Onder de zitbank aan de rechterkant is een vak gemaakt voor schoenen, zeer handig. Kenmerkend voor integrale kampeerauto’s  dus ook voor de Carado 1338 is het ruimtelijk effect. De brede stuurcabine en de reuze grote voorruit zijn daar niet vreemd aan. Vanaf de cabinezetels heeft men een mooi zicht over de zitgroep, de keuken, verder over de bedden tot de mooi afgewerkte achterwand. De stahoogte reikt tot 2,1 m wat het ruimtelijk gevoel nog benadrukt. Cabinezetels, kastdeuren zijn in wit wat een schitterend effect heeft tussen het donkerder houtdecor voor de meubelen. Het meubilair is eenvoudig gehouden wel keurig afgewerkt. Hang en sluitwerk plus de handgrepen zijn van goede kwaliteit. Dat kam men eveneens zeggen van de kussens in de zitgroep. De tafel staat op één poot en is met een schuifprofiel aan de wand bevestigd. Voor heel het interieur is voldoende licht al heeft men het eenvoudig gehouden, het heeft wel iets met de prijs van wagen te maken.

    De keuken met boven- en onderaan kasten kunnen genoeg keukengerief bevatten. Slim gevonden is een opvouwbare en uittrekbare bak om allerlei voorraad in te leggen en bij thuiskomst eenvoudig uit te trekken, of bij het vertrek vol te laden en terug in de voorziene plaats van de keuken te schuiven. In het aanrecht zijn drie afdekbare kookvuren en een ronde spoelbak. Tegenover de keuken staat de 167 l grote koelkast. Naast de keuken is een half hoge kleerkast.Helemaal achterin, boven de garage, zijn twee enkele bedden met 12 cm dikke matrassen ondersteunt door lattenbodems. Comfortabel slapen is dus gewaarborgd. Wie ’s avonds nog graag wat leest heeft beschikking over een leeslamp op een zwanenhals, in een USB stopcontact kan je de GSM aansluiten. Boven de hoofdeinden zijn kasten over de volle breedte van de wagen.

    Natte cel

    In de natte cel kan men een wand 90 graden draaien over de wc en vormt zo een bruikbare douchecel. De wc staat gebruiksvriendelijk opgesteld, in de andere hoek is het wastafeltje met een ovaal kommetje.  De prijs in aanmerking genomen biedt de integrale Carado 1338 veel plaats, er is genoeg ruimte voor bagage, houdt echter de gewichten van de lading in het oog. Koetswerk en interieur zijn op een paar kleinigheden na vakkundig en keurig afgewerkt. Als Edition 15 uitvoering is er een uitgebreide uitrusting aan boord voor een aannemelijke prijs.

    Voor meer informatie www.carado.com

    Technische gegevens,

    Basisvoertuig  Fiat Ducato met verlaagd chassis

    Motor 2,2 l turbo diesel  140 pk         Rijklaar 3.026 kg                            MTM 3.500 kg

    L X B X H  6,98 x 2,32 x 3,06 m

    Stahoogte 2,1 m

    Bedden 1,98 x 0,8 m

           1,89 x 0,8 m

    Hefbed 1,95 x 1,5 m

    Verwarming Truma C 6 E

    09-04-2022 om 19:01 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.600 jaar oud
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    09-04-2022 om 18:52 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-04-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kip Caravans

     

     

    Primeur: De Shelter Outback

    Vol trots presenteren wij de nieuwste Kip caravan de Shelter Outback. De Outback ademt in alles avontuur en wordt standaard vol opties geleverd om zelfvoorzienend (off-grid) te kamperen.

    Zelfvoorzienend kamperen met de Shelter Outback
    Als off-grid kampeerder kom je met de Shelter Outback op de meest unieke plekken. De stoere ‘offroad-uitstraling’ gaat namelijk verder dan de in het oog springende wielen, sidebars en buishandgrepen. De Outback heeft namelijk ook een volledig verhoogd en verzwaard onderstel met bigfoot uitdraaisteunen en alle ramen zijn geblindeerd. 

    Ervaar ter plaatse maximaal comfort met o.a. een zeer zuinige en krachtige compressorkoelkast, een vernieuwd voorraam met uniek privacy glas en bij alle ramen een premium hor en verduistering. De stroomvoorziening regel je helemaal zelf; zo check je de opbrengst van de zonnepanelen op het dak, het verbruik van je elektronica én de status van je lithium accu eenvoudig op je telefoon. Dit is slechts een greep uit de vele functies van de Shelter Outback

     

     

    Zomer 2022 geleverd, inschrijven nu mogelijk!

    De Shelter Outback wordt in beperkte oplage geproduceerd en de inschrijving hiervoor is inmiddels geopend. Deze speciale Outback serie wordt nog deze zomer geleverd! Stel de nieuwe Shelter Outback zelf samen in onze Kip Configurator of bekijk hem in het echt op locatie
    (momenteel te zien in de Kip Store Hoogeveen, andere locaties volgen binnenkort).

     

     

     

    De Shelter Outback beschikt over het nieuwste interieur, welke sinds dit jaar ook in de Shelter Plus te vinden is. Naast alle extra's heb je dus ook gewoon het standaard 2 meter lengte bed, de binnen / buiten keuken, riante stahoogte, vloerverwarming, ruimte voor een mobiel toilet en het houtdesign interieur met visgraat vloer. Geniet hiermee van uitgebreid comfort met behoud van het pure kampeergevoel.

     

     

    Meer informatie over de Shelter Outback en de Kip modellen:
    0528 28 88 88 (contactpersoon: Peter Hagenus), per email info@kipcaravans.nl.
    Of bel voor een persbezoek aan de Kip Store Hoogeveen. 
    Kip Caravans













    07-04-2022 om 21:06 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vergane glorie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    07-04-2022 om 17:59 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minder motoren

    Markt tweedehandsmotoren zakt in maart verder weg in het rood, ook verkoop nieuwe motoren maakt geen goede beurt

    Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO becommentarieert : “In maart 2022 zijn er 2.520 tweedehandsmotoren minder ingeschreven dan in maart vorig jaar: dat is een aanzienlijk verlies -25,3% . Meer concreet: er werden in maart 7.446 occasie motorfietsen ingeschreven tegenover 9.966 vorig jaar. Daardoor kijkt de occasiemarkt inmiddels tegen verlies aan van -16,6 % of al zo’n 3.136 eenheden ten opzichte van 2021.  Cijfers vergelijken met 2020 is niet relevant omwille van het begin van de coronacrisis destijds waardoor ook de motorhandelaars de deuren voor verschillende weken moesten sluiten en er amper motoren konden ingeschreven worden. Vlaanderen blijft de grootste markt (57,1%) maar verliest -5,0%. Wallonië verliest iets minder (-4,8%) en  Brussel – een kleinere markt met bijgevolg grotere procentuele schommelingen - groeit met niet minder dan +21,7% - opvallend daar is dat vooral de zware motoren van meer dan 1.000cc sterk stijgen. Honda, Yamaha, BMW, Suzuki en Kawasaki blijven de meest populaire occasiemerken, maar vrijwel de volledige top 10 verliest marktaandeel. Ook de inschrijvingen van nieuwe motorfietsen gingen er in maart met -9,8% op achteruit, maar beperken het verlies over het eerste kwartaal tot een acceptabele -3.5%. Bij de nieuwe motorfietsen spelen de vaak langere levertermijnen parten – zeker voor de meest populaire modellen. Op de tweedehandsmarkt liggen de zaken wat ingewikkelder: de prijzen van tweedehandsmotoren zijn hoog – vooral particulieren vragen stevig door – en er is veel interesse van Nederlanders die bereid zijn om hoog te bieden. Dat gegeven in combinatie met de ondertussen verminderde beschikbaarheid van tweedehandse motoren houdt de prijzen hoog. Neem daarbij de kou en regen van de afgelopen dagen, de gestegen levensduurte, de gevolgen van Covid, de Oekraïne-crisis enz. en je merkt dat een aantal consumenten ofwel een afwachtende houding aanneemt om een (dure) occasie te kopen, ofwel beslist om eerder te wachten op een nieuwe motorfiets dan om een tweedehandse te kopen.”

    1. Tweedehandse motoren

    De lichtste en de zwaarste klassen scoren het best

    Opvallend is dat lichtste en zwaarste categorieën het best blijven scoren in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc niet minder dan 24,9%  van de gecumuleerde inschrijvingen in het eerste kwartaal, ook de +1.001cc-klasse is met 22,9% aardig gegeerd. De overige klassen verdelen de markt op ongeveer gelijkaardige wijze.

    Bijna volledige Top 10 verliest, enkel SYM houdt stand

    Het aandeel van de top 5 merken van de occasiemarkt blijft ongeveer gelijk aan vorige maand: ze vertegenwoordigen samen zo’n 57,1% van de totale markt: Honda (17,4%) blijft marktleider voor Yamaha (12,8%), BMW (12,0%), Suzuki (7,6%) en Kawasaki (7,3%), maar ze verliezen allemaal marktaandeel. Enkel scooter-fabrikant SYM boekte in het eerste kwartaal een vooruitgang van +2,9% en zag zijn marktaandeel stijgen naar 3,6%.   

    Mooie regionale verdeling

    Op regionaal vlak zien we een vergelijkbaar beeld met de nieuwmarkt en zien we dat Brussel relatief beter scoort dan de rest van het land. 57,1% van de tweedehandse motoren wordt ingeschreven in Vlaanderen, 36,2% in Wallonië en de Brusselse regio neemt de overige 6,7% voor zijn rekening. Daar waar Vlaanderen -5,0% inboet in het eerste kwartaal en ook Wallonië -4,8% verliest, groeit Brussel met +21,7%.

    Slotsom : de occasiemotorfietsen zien na een topjaar 2021 hun markt met een dikke -16,6% inkrimpen. Toch blijft er een intrinsieke interesse in motorfietsen, die zowel voor vrijetijd als voor woon-werkverkeer over mooie troeven beschikken.

    2. Nieuwe motorfietsen

    Net zoals de inschrijvingen van occasiemotoren, zien we de markt van de nieuwe motorfietsen in maart voor de tweede opeenvolgende maand inkrimpen : ditmaal met -9,8% tot 2.924 nieuwe eenheden.

    De nieuwe motorfietsen van – 125cc (24,4%) en +1.001cc (22,7%) waren in maart het meest gevraagd, terwijl de klassen 125-500cc (18,8%), 501-750cc (16,0%) en 751-1000cc (16,0%) aan elkaar gewaagd bleven. De enige groei was er in maart bij de kleine middenklassers van 125-500c, met een bescheiden stijging van +0,9% terwijl de andere klassen rode cijfers lieten optekenen.

    Honda heroverde in maart opnieuw de koppositie en zag z’n markt aandeel stijgen naar 17,5%, een stijging van +47,5%. BMW (14,9%) kende geen goede maand maart (-21,8%), maar behoudt nog een flinke voorsprong op Yamaha (10,8%). Ook Harley-Davidson (+47,6%) en Ducati (+14,6%) sloten het eerste kwartaal af met positieve cijfers. 

    Honda heerst in de categorieën tot 500cc, Yamaha neemt het van Honda over in de klasse 501-750cc, terwijl BMW vooral hoog scoort bij de zwaardere modellen. Kawasaki blijft netjes op de vierde plaats en scooter specialist Piaggio duwt KTM uit de top 5.

    De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan. Vlaanderen verliest -5% aandeel en is nu goed voor 57,1 % van de totale motorfietsverkoop in ons land, Wallonië voor 36,2% en Brussel voor 6,7%, dat overigens een relatief fikse groei laat noteren.  

    Tot slot een woordje van een motorspecialist: “Er blijven momenteel heel wat back orders in de markt wegens de langere leveringstermijnen, vooral voor modellen die gegeerd zijn. Dat heeft een negatieve impact op de inschrijvingscijfers van  nieuwe motorfietsen. Goed rondkijken is dus de boodschap indien je op korte termijn zoekt naar een nieuwe motor.”

    Meer info TRAXIO 

    07-04-2022 om 17:54 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-04-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Speed pedelecs hebben meer succes

    Speed pedelecs boomen opnieuw in maart 2022 - vooral in Vlaanderen

    Na een aarzelende start van het jaar kwamen de populaire hogesnelheidsfietsen in de maand maart opnieuw aardig voor de dag. De voorbije maand maart werden 1.289 nieuwe fietsen ingeschreven. Dat is 2,5% meer dan vorig jaar, toen er 1.258 nieuwe exemplaren de fietshandel verlieten. Cijfers kunnen niet vergeleken worden met 2020, aangezien de maand maart toen gekenmerkt werd door de eerste corana-lockdown en de fietsenwinkels halfweg de maand hun deuren moesten sluiten.

    Voor het lopende jaar 2022 hinken de cijfers na de trage start in januari en februari nog steeds een beetje achterop: 2.866 nieuwe inschrijvingen vs. 2.946 in 2021 (-2,7%). Weliswaar een fikse inhaalbeweging  aangezien het verschil einde februari nog -6,6% bedroeg. Ook hier is een vergelijking met 2020 niet relevant.

    Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO geeft uitleg bij deze cijfers:  “Niettegenstaande de negatieve impact van een aangekondigde btw-verlaging op fietsen, werd maart 2022 een sterke maand voor de verkoop van speed pedelecs. Vooral particulieren registreerden hun nieuwe speed pedelec; de voorbije maand maakten zij 57 % van het totale aantal uit, of 11 % meer dan in maart 2021. Het volledige eerste kwartaal van 2022 was trouwens positief voor de speed pedelec. In vergelijking met de zeer sterke resultaten van vorig jaar is er nog slechts een minieme achterstand (-2,68%). Bedrijven blijven resoluut voor een leasingformule kiezen met het drievoudig aantal inschrijvingen t.o.v. een aankoop met afschrijving”. 

    Guy Crab van TRAXIO Velo blikt positief de toekomst tegemoet:  “De recente beslissing van de federale overheid om geen btw-verlaging door te voeren, maar in plaats daarvan te kiezen voor een substantiële ondersteuning van het fietsgebruik voor woon-werkverkeer zal alle onzekerheden bij de aankoop van een e-bike of speed pedelec voortaan wegnemen en ervoor zorgen dat de nog te leveren speed pedelecs nu kunnen worden ingeschreven. Hopelijk zorgt een verhoging en een veralgemening van de fietsvergoeding er in de toekomst voor dat ook in Wallonië en Brussel het aandeel speed pedelecs verhoogt. Beide regio’s realiseren momenteel namelijk slechts beiden 2,1 % of samen 4,2 % van het nationale cijfer.

    Meer info TRAXIO

    06-04-2022 om 21:46 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkoop personenwagens

    Verkoop personenwagens zakt verder weg: zowel occasies als nieuwe wagens verliezen steeds meer terrein

    De daling van de tweedehandsmarkt zet zich door in maart: afgelopen maand werden 57.215 occasies ingeschreven, dat is een daling met -16,2% vergeleken met vorig jaar (68.310). De cijfers zijn moeilijk vergelijkbaar met 2020 aangezien toen half maart de showrooms dicht gingen o.w.v. de eerste corona-lockdown. Het gecumuleerde aantal inschrijvingen voor het eerste kwartaal ligt met 167.628 stuks een dikke -8,4 % lager dan in 2021 (183.063). Ook hier is geen echte vergelijking mogelijk met 2020. Volkswagen blijft aan de kop als meest populaire tweedehandsmerk gevolgd door BMW, Opel, Mercedes en Peugeot.

    Ook de inschrijvingen van nieuwe wagens kleuren rood vergeleken met het voorbije jaar. In maart  noteerden we 36.416 nieuwe inschrijvingen, of -20,9% t.o.v. 2021 (46.066). De cijfers voor het eerste kwartaal werden afgesloten met een daling van -14,7% of slechts zo’n 103.967 stuks vergeleken met 121.868 in 2021.

    Eerste kwartaal 2022 maakt valse start

    Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat samen: “Het aantal ingeschreven occasiewagens daalde in maart opnieuw met -16,2% tot zo’n 57.215 eenheden vs.68.310 in 2021. Vergelijken met 2020 is niet relevant want op 18 maart 2020 werd de eerste lockdown ingevoerd voor alle niet-essentiële winkels. De inschrijvingscijfers zijn toen gecrasht, en zijn de maanden erna ook abnormaal laag gebleven. Vandaar de vreemde stijging van maart 2022 (+ 44,6%) ten opzichte van maart 2020. We hebben vanaf nu dus geen ‘normaal vergelijkingspunt’ meer met cijfers ten opzichte van een normaal jaar, of we moeten 3 jaar teruggaan in de tijd" Het is opmerkelijk dat de occasiemarkt het nu enkele maanden op rij slecht doet waardoor het eerste kwartaal rood kleurt : de tweedehandsmarkt kan de verliezen van de nieuwmarkt niet langer compenseren en dat is zwaar voor de hele sector.

    TRAXIO legde ook zijn  oor te luisteren in het dealernetwerk. Henri de Hemptinne, voorzitter van de concessiehouders (GDA) legt uit: “De leveringen van nieuwe wagens blijven behoorlijk achter: halfgeleiders, Oekraïne, de recente aardbeving in Japan en nieuwe coronalockdowns in China blijven de grote spelbrekers bij de leveringen. In maart zijn er ook duidelijk minder bestelbonnen geschreven : inflatie en de oorlog in Oekraïne hebben de particulier thuis gehouden, maar ook bedrijven stellen hun aankoop uit. Op de tweedehandsmarkt zijn de prijzen sterk gestegen (+15%) door het gering aanbod en is het consumentenvertrouwen door internationale situatie en inflatie sterk gedaald. Daardoor merken we een veel lagere verkoop. De energieprijzen zijn sterk gestegen en ook dat heeft zeker zijn invloed. Het is bijgevolg zeer rustig in de showrooms”. 

    Eenzelfde negatieve tendens horen wij ook van Ivo Willems (Cardoen): “Net als de vorige maanden was er in maart een schaarste voor de occasiewagens. Er worden maar weinig nieuwe wagens geleverd, dus blijft iedereen met de oude wagen rijden en daardoor is er dus weinig instroom op de tweedehandsmarkt. We zien dat de consument zoekt naar goedkopere (- 15.000 €) occasies, maar ze helaas niet kan vinden.

    Wat nieuw en verontrustend is, dat is dat de markt van oude occasies ook problemen krijgt. Zeg maar de wagens van 7 jaar en ouder die vooral naar de Oostblok landen werden uitgevoerd. Die markt valt stil door de oorlog. In Polen, Roemenië, Oekraïne, de Baltische staten is tijdelijk geen interesse meer in onze wat oudere wagens. Dat is voor de verdelers een groot probleem omdat dit een interessante afzetmarkt was voor de  overnames. De laatste twee jaar kregen we goede prijzen voor onze oudere overnames en dat blijkt nu even minder te zijn. Gevolg van deze situatie is dat een occasiewagen kopen duurder is geworden ( + 15% op 6 maanden tijd) en daar waar het verschil nog werd gecompenseerd door een goede prijs voor je overname, wordt nu het bij te passen verschil voor de consument groter.”

    Volkswagen, BMW, Opel, Mercedes, Opel en Peugeot vormen de top 5 van de best verkochte merken  van tweedehandse personenwagens.

    De meest populaire modellen in maart waren andermaal de VW Golf (2.450 ex) en VW Polo (1.853 ex), gevolgd door de Opel Corsa (1.600 ex), BMW 3-reeks (1.331 ex) en Ford Fiesta (1.299 ex.)

    Bij de tweedehandse wagens noteren we de verdere daling van het aantal diesels waardoor er nu al een flink verschil kan genoteerd worden in het voordeel van benzine: benzine: 52,1% vs diesel: 40,7%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam, maar blijft voorlopig nog relatief klein. Het aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) stijgt weliswaar naar 5,3 % , terwijl er amper 1,4% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt. Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels meer dan 42,4% (17,9% HEV incl. mild hybrids; 15,4%v PHEV en 9,1% full EV) de verkoop betekenen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun intrede hebben gedaan op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de 2de hands markt momenteel nog beperkt is.

    De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen steeg naar 7 jaar en 10 maanden.

     De tweedehandsmarkt is vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 90% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de 2de hands beperkt blijft tot 9%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen, en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.

    Traditioneel is Vlaanderen met 53% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens maar zakt -2% ten opzichte van vorig jaar terwijl Wallonië (37%) en Brussel (10%) elk 1% stijgen.

    Meer info TRAXIO

    06-04-2022 om 21:42 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tegen de dorst
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    06-04-2022 om 21:30 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-04-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Basecamp in Emmen

    Basecamp Emmen

     Campfire Group opent nieuwe productielocatie ‘Basecamp Emmen’, thuisbasis van Holtkamper en Easy Caravanning tenttrailers.  

    Woensdag 6 april opent Eric van Oosterhout, burgemeester van Emmen, ten overstaande van personeel en pers officieel het nieuwe ‘Tent Trailer Center Basecamp’. Op de nieuwe locatie aan Paganelstraat 12 in Emmen zijn voortaan vrijwel alle activiteiten van Holtkamper en Easy Caravanning gecentraliseerd. Op de begane grond vindt de productie van het innovatieve cross-over kampeerconcept ‘TakeOff’ plaats. Verder bevinden zich hier alle ondersteunende disciplines zoals marketing, sales, service, inkoop en het centrale magazijn, engineering, administratie en o.a. het eigen tentenatelier. Alle modellen van beide ‘made in the Netherlands’ premium vouwwagenmerken zijn op afspraak te bewonderen in de riante showroom op de 1e verdieping van waaruit de assemblage met eigen ogen kan worden aanschouwd.

    “De centralisatie van onze activiteiten in Noord-Nederland is de volgende stap in het uitrollen van onze groeistrategie in binnen- en buitenland”, aldus Maarten de Roos, algemeen directeur van de Campfire Group. “Nu start-up Easy Caravanning zich inmiddels in de scale-up fase bevindt, was het een logische vervolgstap om de 3 locaties voor de assemblage van onze 2 eigen merken en van de showroom en servicewerkplaats samen te brengen. Op deze wijze kunnen wij maximale synergie realiseren in zowel front als backoffice werkzaamheden. De assemblagelijn van Holtkamper (in nauwe samenwerking met manufacturing partner Technologies Added) bevindt zich nu op loopafstand aan de Kapitein Grantstraat. Zo kunnen we geïnteresseerden na telefonische aanmelding of via onze websites laten zien hoe we onze tenttrailers - gewoon in eigen land – maken”.

    Niels Gerrits, manager Operations vervolgt: “De populariteit voor kamperen is de afgelopen paar jaar - mede onder invloed van de coronapandemie - verder toegenomen. Lichte compacte kampeerconcepten winnen aan populariteit omdat hedendaagse trekauto’s meer en meer uitgerust zijn met kleinere energiezuinige motoren en/of volledig elektrische aandrijving. Als Campfire Group hebben we met het introduceren van ons 2e eigen merk Easy Caravanning eind 2019 onze groei verder zien toenemen. Ook voor de komende jaren staan diverse nieuwe projecten op stapel die deze strategie verder kracht bij moeten zetten. Het was daarom ook vanuit capaciteitsoogpunt de hoogste tijd om te verhuizen naar een andere, grotere productielocatie”.

    In de nieuwe fabriek in Emmen bevindt zich een productielijn met 8 werkstations met daarnaast aparte cellen voor de subassemblage, prototypebouw en o.a. houtbewerking. Na binnenkomst lopen bezoekers via een corridor door de fabriek naar de showroom. In de corridor wordt met een kleine expositie ‘history unfold’ teruggeblikt op de ontwikkeling van beide vouwwagenmerken. In een tijd waar in de kampeerindustrie juist sprake is van steeds verdere consolidatie van producenten door Europese of mondiale fabrikantengroepen, is Nederland met deze nieuwe fabriek een unieke onafhankelijke producent van tenttrailers uit het topsegment rijker.

    Kijk voor meer informatie op www.holtkamper.nl en www.easycaravanning.com.  













    03-04-2022 om 18:50 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/11-24/11 2024
  • 04/11-10/11 2024
  • 28/10-03/11 2024
  • 21/10-27/10 2024
  • 14/10-20/10 2024
  • 07/10-13/10 2024
  • 30/09-06/10 2024
  • 23/09-29/09 2024
  • 16/09-22/09 2024
  • 26/08-01/09 2024
  • 19/08-25/08 2024
  • 12/08-18/08 2024
  • 05/08-11/08 2024
  • 29/07-04/08 2024
  • 15/07-21/07 2024
  • 08/07-14/07 2024
  • 01/07-07/07 2024
  • 24/06-30/06 2024
  • 17/06-23/06 2024
  • 27/05-02/06 2024
  • 20/05-26/05 2024
  • 13/05-19/05 2024
  • 06/05-12/05 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!