Speed pedelecs boomen opnieuw in maart 2022 - vooral in Vlaanderen
Na een aarzelende start van het jaar kwamen de populaire hogesnelheidsfietsen in de maand maart opnieuw aardig voor de dag. De voorbije maand maart werden 1.289 nieuwe fietsen ingeschreven. Dat is 2,5% meer dan vorig jaar, toen er 1.258 nieuwe exemplaren de fietshandel verlieten. Cijfers kunnen niet vergeleken worden met 2020, aangezien de maand maart toen gekenmerkt werd door de eerste corana-lockdown en de fietsenwinkels halfweg de maand hun deuren moesten sluiten.
Voor het lopende jaar 2022 hinken de cijfers na de trage start in januari en februari nog steeds een beetje achterop: 2.866 nieuwe inschrijvingen vs. 2.946 in 2021 (-2,7%). Weliswaar een fikse inhaalbeweging aangezien het verschil einde februari nog -6,6% bedroeg. Ook hier is een vergelijking met 2020 niet relevant.
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO geeft uitleg bij deze cijfers: “Niettegenstaande de negatieve impact van een aangekondigde btw-verlaging op fietsen, werd maart 2022 een sterke maand voor de verkoop van speed pedelecs. Vooral particulieren registreerden hun nieuwe speed pedelec; de voorbije maand maakten zij 57 % van het totale aantal uit, of 11 % meer dan in maart 2021. Het volledige eerste kwartaal van 2022 was trouwens positief voor de speed pedelec. In vergelijking met de zeer sterke resultaten van vorig jaar is er nog slechts een minieme achterstand (-2,68%). Bedrijven blijven resoluut voor een leasingformule kiezen met het drievoudig aantal inschrijvingen t.o.v. een aankoop met afschrijving”.
Guy Crab van TRAXIO Velo blikt positief de toekomst tegemoet: “De recente beslissing van de federale overheid om geen btw-verlaging door te voeren, maar in plaats daarvan te kiezen voor een substantiële ondersteuning van het fietsgebruik voor woon-werkverkeer zal alle onzekerheden bij de aankoop van een e-bike of speed pedelec voortaan wegnemen en ervoor zorgen dat de nog te leveren speed pedelecs nu kunnen worden ingeschreven. Hopelijk zorgt een verhoging en een veralgemening van de fietsvergoeding er in de toekomst voor dat ook in Wallonië en Brussel het aandeel speed pedelecs verhoogt. Beide regio’s realiseren momenteel namelijk slechts beiden 2,1 % of samen 4,2 % van het nationale cijfer.
Meer info TRAXIO
|