Fabrikanten trachten voortdurend hun kampeerauto’s te optimaliseren. Zo heeft Carado zijn integrale een nieuw voorfront aangemeten. Als je hem als Edition 15 aanschaft is een uitgebreide uitrusting in de prijs begrepen.
Integralen waren lang het summum bij de kampeerauto’s, de prijs was in verhouding. Doch door meer technische kennis om ze te bouwen en andere materialen hebben ze geen torenhoge prijzen meer. Carado stilaan goed bekent voor zijn prijsgunstige zwerfauto’s heeft er veel toe bij gedragen.
De Carado 1338.
We kregen de gelegenheid de Carado 1338 eens te bekijken. Met het nieuwe voorfront beginnend zien we de naam in metalen letters op motorgrille pronken. Als basisvoertuig koos de fabrikant voor de nieuwste Fiat Ducato. Voor het interieur hield men zich aan de succesvolle klassieke indeling met 2 enkele bedden achteraan boven de garage, een natte cel met geïntegreerde douche, een min of meer L-vormige keuken en vooraan de zitgroep met inbegrepen de zetels van de stuurcabine, niet vergeten het hefbed boven de cabinezetels.
Met zijn 3,8 m korte wielbasis is de 1338 een handige wagen. Het elektrisch bediend stuurwiel draagt er veel toe bij om vlot door de bochten te komen en om te parkeren. Weinig motorgeluiden dringen in de stuurcabine en de meubelen laten zich niet horen tijdens het rijden. Enkel het hefbed durfde nu en dan eens wat knarsen. In de garage met twee deuren is plaats genoeg om twee fietsen te bergen
De buitendeur heeft een venster, verder heeft men ze eenvoudig gehouden met een enkel slot en geen centrale vergrendeling. Onder de zitbank aan de rechterkant is een vak gemaakt voor schoenen, zeer handig. Kenmerkend voor integrale kampeerauto’s dus ook voor de Carado 1338 is het ruimtelijk effect. De brede stuurcabine en de reuze grote voorruit zijn daar niet vreemd aan. Vanaf de cabinezetels heeft men een mooi zicht over de zitgroep, de keuken, verder over de bedden tot de mooi afgewerkte achterwand. De stahoogte reikt tot 2,1 m wat het ruimtelijk gevoel nog benadrukt. Cabinezetels, kastdeuren zijn in wit wat een schitterend effect heeft tussen het donkerder houtdecor voor de meubelen. Het meubilair is eenvoudig gehouden wel keurig afgewerkt. Hang en sluitwerk plus de handgrepen zijn van goede kwaliteit. Dat kam men eveneens zeggen van de kussens in de zitgroep. De tafel staat op één poot en is met een schuifprofiel aan de wand bevestigd. Voor heel het interieur is voldoende licht al heeft men het eenvoudig gehouden, het heeft wel iets met de prijs van wagen te maken.
De keuken met boven- en onderaan kasten kunnen genoeg keukengerief bevatten. Slim gevonden is een opvouwbare en uittrekbare bak om allerlei voorraad in te leggen en bij thuiskomst eenvoudig uit te trekken, of bij het vertrek vol te laden en terug in de voorziene plaats van de keuken te schuiven. In het aanrecht zijn drie afdekbare kookvuren en een ronde spoelbak. Tegenover de keuken staat de 167 l grote koelkast. Naast de keuken is een half hoge kleerkast.Helemaal achterin, boven de garage, zijn twee enkele bedden met 12 cm dikke matrassen ondersteunt door lattenbodems. Comfortabel slapen is dus gewaarborgd. Wie ’s avonds nog graag wat leest heeft beschikking over een leeslamp op een zwanenhals, in een USB stopcontact kan je de GSM aansluiten. Boven de hoofdeinden zijn kasten over de volle breedte van de wagen.
Natte cel
In de natte cel kan men een wand 90 graden draaien over de wc en vormt zo een bruikbare douchecel. De wc staat gebruiksvriendelijk opgesteld, in de andere hoek is het wastafeltje met een ovaal kommetje. De prijs in aanmerking genomen biedt de integrale Carado 1338 veel plaats, er is genoeg ruimte voor bagage, houdt echter de gewichten van de lading in het oog. Koetswerk en interieur zijn op een paar kleinigheden na vakkundig en keurig afgewerkt. Als Edition 15 uitvoering is er een uitgebreide uitrusting aan boord voor een aannemelijke prijs.
Vol trots presenteren wij de nieuwste Kip caravan de Shelter Outback. De Outback ademt in alles avontuur en wordt standaard vol opties geleverd om zelfvoorzienend (off-grid) te kamperen.
Zelfvoorzienend kamperen met de Shelter Outback Als off-grid kampeerder kom je met de Shelter Outback op de meest unieke plekken. De stoere ‘offroad-uitstraling’ gaat namelijk verder dan de in het oog springende wielen, sidebars en buishandgrepen. De Outback heeft namelijk ook een volledig verhoogd en verzwaard onderstel met bigfoot uitdraaisteunen en alle ramen zijn geblindeerd.
Ervaar ter plaatse maximaal comfort met o.a. een zeer zuinige en krachtige compressorkoelkast, een vernieuwd voorraam met uniek privacy glas en bij alle ramen een premium hor en verduistering. De stroomvoorziening regel je helemaal zelf; zo check je de opbrengst van de zonnepanelen op het dak, het verbruik van je elektronica én de status van je lithium accu eenvoudig op je telefoon. Dit is slechts een greep uit de vele functies van de Shelter Outback
Zomer 2022 geleverd, inschrijven nu mogelijk!
De Shelter Outback wordt in beperkte oplage geproduceerd en de inschrijving hiervoor is inmiddels geopend. Deze speciale Outback serie wordt nog deze zomer geleverd! Stel de nieuwe Shelter Outback zelf samen in onze Kip Configurator of bekijk hem in het echt op locatie (momenteel te zien in de Kip Store Hoogeveen, andere locaties volgen binnenkort).
De Shelter Outback beschikt over het nieuwste interieur, welke sinds dit jaar ook in de Shelter Plus te vinden is. Naast alle extra's heb je dus ook gewoon het standaard 2 meter lengte bed, de binnen / buiten keuken, riante stahoogte, vloerverwarming, ruimte voor een mobiel toilet en het houtdesign interieur met visgraat vloer. Geniet hiermee van uitgebreid comfort met behoud van het pure kampeergevoel.
Meer informatie over de Shelter Outback en de Kip modellen: 0528 28 88 88 (contactpersoon: Peter Hagenus), per email info@kipcaravans.nl. Of bel voor een persbezoek aan de Kip Store Hoogeveen. Kip Caravans
Markt tweedehandsmotoren zakt in maart verder weg in het rood, ook verkoop nieuwe motoren maakt geen goede beurt
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO becommentarieert : “In maart 2022 zijn er 2.520 tweedehandsmotoren minder ingeschreven dan in maart vorig jaar: dat is een aanzienlijk verlies -25,3% . Meer concreet: er werden in maart 7.446 occasie motorfietsen ingeschreven tegenover 9.966 vorig jaar. Daardoor kijkt de occasiemarkt inmiddels tegen verlies aan van -16,6 % of al zo’n 3.136 eenheden ten opzichte van 2021. Cijfers vergelijken met 2020 is niet relevant omwille van het begin van de coronacrisis destijds waardoor ook de motorhandelaars de deuren voor verschillende weken moesten sluiten en er amper motoren konden ingeschreven worden. Vlaanderen blijft de grootste markt (57,1%) maar verliest -5,0%. Wallonië verliest iets minder (-4,8%) en Brussel – een kleinere markt met bijgevolg grotere procentuele schommelingen - groeit met niet minder dan +21,7% - opvallend daar is dat vooral de zware motoren van meer dan 1.000cc sterk stijgen. Honda, Yamaha, BMW, Suzuki en Kawasaki blijven de meest populaire occasiemerken, maar vrijwel de volledige top 10 verliest marktaandeel. Ook de inschrijvingen van nieuwe motorfietsen gingen er in maart met -9,8% op achteruit, maar beperken het verlies over het eerste kwartaal tot een acceptabele -3.5%. Bij de nieuwe motorfietsen spelen de vaak langere levertermijnen parten – zeker voor de meest populaire modellen. Op de tweedehandsmarkt liggen de zaken wat ingewikkelder: de prijzen van tweedehandsmotoren zijn hoog – vooral particulieren vragen stevig door – en er is veel interesse van Nederlanders die bereid zijn om hoog te bieden. Dat gegeven in combinatie met de ondertussen verminderde beschikbaarheid van tweedehandse motoren houdt de prijzen hoog. Neem daarbij de kou en regen van de afgelopen dagen, de gestegen levensduurte, de gevolgen van Covid, de Oekraïne-crisis enz. en je merkt dat een aantal consumenten ofwel een afwachtende houding aanneemt om een (dure) occasie te kopen, ofwel beslist om eerder te wachten op een nieuwe motorfiets dan om een tweedehandse te kopen.”
1. Tweedehandse motoren
De lichtste en de zwaarste klassen scoren het best
Opvallend is dat lichtste en zwaarste categorieën het best blijven scoren in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc niet minder dan 24,9% van de gecumuleerde inschrijvingen in het eerste kwartaal, ook de +1.001cc-klasse is met 22,9% aardig gegeerd. De overige klassen verdelen de markt op ongeveer gelijkaardige wijze.
Bijna volledige Top 10 verliest, enkel SYM houdt stand
Het aandeel van de top 5 merken van de occasiemarkt blijft ongeveer gelijk aan vorige maand: ze vertegenwoordigen samen zo’n 57,1% van de totale markt: Honda (17,4%) blijft marktleider voor Yamaha (12,8%), BMW (12,0%), Suzuki (7,6%) en Kawasaki (7,3%), maar ze verliezen allemaal marktaandeel. Enkel scooter-fabrikant SYM boekte in het eerste kwartaal een vooruitgang van +2,9% en zag zijn marktaandeel stijgen naar 3,6%.
Mooie regionale verdeling
Op regionaal vlak zien we een vergelijkbaar beeld met de nieuwmarkt en zien we dat Brussel relatief beter scoort dan de rest van het land. 57,1% van de tweedehandse motoren wordt ingeschreven in Vlaanderen, 36,2% in Wallonië en de Brusselse regio neemt de overige 6,7% voor zijn rekening. Daar waar Vlaanderen -5,0% inboet in het eerste kwartaal en ook Wallonië -4,8% verliest, groeit Brussel met +21,7%.
Slotsom : de occasiemotorfietsen zien na een topjaar 2021 hun markt met een dikke -16,6% inkrimpen. Toch blijft er een intrinsieke interesse in motorfietsen, die zowel voor vrijetijd als voor woon-werkverkeer over mooie troeven beschikken.
2. Nieuwe motorfietsen
Net zoals de inschrijvingen van occasiemotoren, zien we de markt van de nieuwe motorfietsen in maart voor de tweede opeenvolgende maand inkrimpen : ditmaal met -9,8% tot 2.924 nieuwe eenheden.
De nieuwe motorfietsen van – 125cc (24,4%) en +1.001cc (22,7%) waren in maart het meest gevraagd, terwijl de klassen 125-500cc (18,8%), 501-750cc (16,0%) en 751-1000cc (16,0%) aan elkaar gewaagd bleven. De enige groei was er in maart bij de kleine middenklassers van 125-500c, met een bescheiden stijging van +0,9% terwijl de andere klassen rode cijfers lieten optekenen.
Honda heroverde in maart opnieuw de koppositie en zag z’n markt aandeel stijgen naar 17,5%, een stijging van +47,5%. BMW (14,9%) kende geen goede maand maart (-21,8%), maar behoudt nog een flinke voorsprong op Yamaha (10,8%). Ook Harley-Davidson (+47,6%) en Ducati (+14,6%) sloten het eerste kwartaal af met positieve cijfers.
Honda heerst in de categorieën tot 500cc, Yamaha neemt het van Honda over in de klasse 501-750cc, terwijl BMW vooral hoog scoort bij de zwaardere modellen. Kawasaki blijft netjes op de vierde plaats en scooter specialist Piaggio duwt KTM uit de top 5.
De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan. Vlaanderen verliest -5% aandeel en is nu goed voor 57,1 % van de totale motorfietsverkoop in ons land, Wallonië voor 36,2% en Brussel voor 6,7%, dat overigens een relatief fikse groei laat noteren.
Tot slot een woordje van een motorspecialist: “Er blijven momenteel heel wat back orders in de markt wegens de langere leveringstermijnen, vooral voor modellen die gegeerd zijn. Dat heeft een negatieve impact op de inschrijvingscijfers van nieuwe motorfietsen. Goed rondkijken is dus de boodschap indien je op korte termijn zoekt naar een nieuwe motor.”
Speed pedelecs boomen opnieuw in maart 2022 - vooral in Vlaanderen
Na een aarzelende start van het jaar kwamen de populaire hogesnelheidsfietsen in de maand maart opnieuw aardig voor de dag. De voorbije maand maart werden 1.289 nieuwe fietsen ingeschreven. Dat is 2,5% meer dan vorig jaar, toen er 1.258 nieuwe exemplaren de fietshandel verlieten. Cijfers kunnen niet vergeleken worden met 2020, aangezien de maand maart toen gekenmerkt werd door de eerste corana-lockdown en de fietsenwinkels halfweg de maand hun deuren moesten sluiten.
Voor het lopende jaar 2022 hinken de cijfers na de trage start in januari en februari nog steeds een beetje achterop: 2.866 nieuwe inschrijvingen vs. 2.946 in 2021 (-2,7%). Weliswaar een fikse inhaalbeweging aangezien het verschil einde februari nog -6,6% bedroeg. Ook hier is een vergelijking met 2020 niet relevant.
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO geeft uitleg bij deze cijfers: “Niettegenstaande de negatieve impact van een aangekondigde btw-verlaging op fietsen, werd maart 2022 een sterke maand voor de verkoop van speed pedelecs. Vooral particulieren registreerden hun nieuwe speed pedelec; de voorbije maand maakten zij 57 % van het totale aantal uit, of 11 % meer dan in maart 2021. Het volledige eerste kwartaal van 2022 was trouwens positief voor de speed pedelec. In vergelijking met de zeer sterke resultaten van vorig jaar is er nog slechts een minieme achterstand (-2,68%). Bedrijven blijven resoluut voor een leasingformule kiezen met het drievoudig aantal inschrijvingen t.o.v. een aankoop met afschrijving”.
Guy Crab van TRAXIO Velo blikt positief de toekomst tegemoet: “De recente beslissing van de federale overheid om geen btw-verlaging door te voeren, maar in plaats daarvan te kiezen voor een substantiële ondersteuning van het fietsgebruik voor woon-werkverkeer zal alle onzekerheden bij de aankoop van een e-bike of speed pedelec voortaan wegnemen en ervoor zorgen dat de nog te leveren speed pedelecs nu kunnen worden ingeschreven. Hopelijk zorgt een verhoging en een veralgemening van de fietsvergoeding er in de toekomst voor dat ook in Wallonië en Brussel het aandeel speed pedelecs verhoogt. Beide regio’s realiseren momenteel namelijk slechts beiden 2,1 % of samen 4,2 % van het nationale cijfer.
Verkoop personenwagens zakt verder weg: zowel occasies als nieuwe wagens verliezen steeds meer terrein
De daling van de tweedehandsmarkt zet zich door in maart: afgelopen maand werden 57.215 occasies ingeschreven, dat is een daling met -16,2% vergeleken met vorig jaar (68.310). De cijfers zijn moeilijk vergelijkbaar met 2020 aangezien toen half maart de showrooms dicht gingen o.w.v. de eerste corona-lockdown. Het gecumuleerde aantal inschrijvingen voor het eerste kwartaal ligt met 167.628 stuks een dikke -8,4 % lager dan in 2021 (183.063). Ook hier is geen echte vergelijking mogelijk met 2020. Volkswagen blijft aan de kop als meest populaire tweedehandsmerk gevolgd door BMW, Opel, Mercedes en Peugeot.
Ook de inschrijvingen van nieuwe wagens kleuren rood vergeleken met het voorbije jaar. In maart noteerden we 36.416 nieuwe inschrijvingen, of -20,9% t.o.v. 2021 (46.066). De cijfers voor het eerste kwartaal werden afgesloten met een daling van -14,7% of slechts zo’n 103.967 stuks vergeleken met 121.868 in 2021.
Eerste kwartaal 2022 maakt valse start
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat samen: “Het aantal ingeschreven occasiewagens daalde in maart opnieuw met -16,2% tot zo’n 57.215 eenheden vs.68.310 in 2021. Vergelijken met 2020 is niet relevant want op 18 maart 2020 werd de eerste lockdown ingevoerd voor alle niet-essentiële winkels. De inschrijvingscijfers zijn toen gecrasht, en zijn de maanden erna ook abnormaal laag gebleven. Vandaar de vreemde stijging van maart 2022 (+ 44,6%) ten opzichte van maart 2020. We hebben vanaf nu dus geen ‘normaal vergelijkingspunt’ meer met cijfers ten opzichte van een normaal jaar, of we moeten 3 jaar teruggaan in de tijd" Het is opmerkelijk dat de occasiemarkt het nu enkele maanden op rij slecht doet waardoor het eerste kwartaal rood kleurt : de tweedehandsmarkt kan de verliezen van de nieuwmarkt niet langer compenseren en dat is zwaar voor de hele sector.
TRAXIO legde ook zijn oor te luisteren in het dealernetwerk. Henri de Hemptinne, voorzitter van de concessiehouders (GDA) legt uit: “De leveringen van nieuwe wagens blijven behoorlijk achter: halfgeleiders, Oekraïne, de recente aardbeving in Japan en nieuwe coronalockdowns in China blijven de grote spelbrekers bij de leveringen. In maart zijn er ook duidelijk minder bestelbonnen geschreven : inflatie en de oorlog in Oekraïne hebben de particulier thuis gehouden, maar ook bedrijven stellen hun aankoop uit. Op de tweedehandsmarkt zijn de prijzen sterk gestegen (+15%) door het gering aanbod en is het consumentenvertrouwen door internationale situatie en inflatie sterk gedaald. Daardoor merken we een veel lagere verkoop. De energieprijzen zijn sterk gestegen en ook dat heeft zeker zijn invloed. Het is bijgevolg zeer rustig in de showrooms”.
Eenzelfde negatieve tendens horen wij ook van Ivo Willems (Cardoen): “Net als de vorige maanden was er in maart een schaarste voor de occasiewagens. Er worden maar weinig nieuwe wagens geleverd, dus blijft iedereen met de oude wagen rijden en daardoor is er dus weinig instroom op de tweedehandsmarkt. We zien dat de consument zoekt naar goedkopere (- 15.000 €) occasies, maar ze helaas niet kan vinden.
Wat nieuw en verontrustend is, dat is dat de markt van oude occasies ook problemen krijgt. Zeg maar de wagens van 7 jaar en ouder die vooral naar de Oostblok landen werden uitgevoerd. Die markt valt stil door de oorlog. In Polen, Roemenië, Oekraïne, de Baltische staten is tijdelijk geen interesse meer in onze wat oudere wagens. Dat is voor de verdelers een groot probleem omdat dit een interessante afzetmarkt was voor de overnames. De laatste twee jaar kregen we goede prijzen voor onze oudere overnames en dat blijkt nu even minder te zijn. Gevolg van deze situatie is dat een occasiewagen kopen duurder is geworden ( + 15% op 6 maanden tijd) en daar waar het verschil nog werd gecompenseerd door een goede prijs voor je overname, wordt nu het bij te passen verschil voor de consument groter.”
Volkswagen, BMW, Opel, Mercedes, Opel en Peugeot vormen de top 5 van de best verkochte merken van tweedehandse personenwagens.
De meest populaire modellen in maart waren andermaal de VW Golf (2.450 ex) en VW Polo (1.853 ex), gevolgd door de Opel Corsa (1.600 ex), BMW 3-reeks (1.331 ex) en Ford Fiesta (1.299 ex.)
Bij de tweedehandse wagens noteren we de verdere daling van het aantal diesels waardoor er nu al een flink verschil kan genoteerd worden in het voordeel van benzine: benzine: 52,1% vs diesel: 40,7%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam, maar blijft voorlopig nog relatief klein. Het aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) stijgt weliswaar naar 5,3 % , terwijl er amper 1,4% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt. Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels meer dan 42,4% (17,9% HEV incl. mild hybrids; 15,4%v PHEV en 9,1% full EV) de verkoop betekenen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun intrede hebben gedaan op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de 2de hands markt momenteel nog beperkt is.
De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen steeg naar 7 jaar en 10 maanden.
De tweedehandsmarkt is vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 90% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de 2de hands beperkt blijft tot 9%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen, en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.
Traditioneel is Vlaanderen met 53% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens maar zakt -2% ten opzichte van vorig jaar terwijl Wallonië (37%) en Brussel (10%) elk 1% stijgen.
Campfire Group opent nieuwe productielocatie ‘Basecamp Emmen’, thuisbasis van Holtkamper en Easy Caravanning tenttrailers.
Woensdag 6 april opent Eric van Oosterhout, burgemeester van Emmen, ten overstaande van personeel en pers officieel het nieuwe ‘Tent Trailer Center Basecamp’. Op de nieuwe locatie aan Paganelstraat 12 in Emmen zijn voortaan vrijwel alle activiteiten van Holtkamper en Easy Caravanning gecentraliseerd. Op de begane grond vindt de productie van het innovatieve cross-over kampeerconcept ‘TakeOff’ plaats. Verder bevinden zich hier alle ondersteunende disciplines zoals marketing, sales, service, inkoop en het centrale magazijn, engineering, administratie en o.a. het eigen tentenatelier. Alle modellen van beide ‘made in the Netherlands’ premium vouwwagenmerken zijn op afspraak te bewonderen in de riante showroom op de 1e verdieping van waaruit de assemblage met eigen ogen kan worden aanschouwd.
“De centralisatie van onze activiteiten in Noord-Nederland is de volgende stap in het uitrollen van onze groeistrategie in binnen- en buitenland”, aldus Maarten de Roos, algemeen directeur van de Campfire Group. “Nu start-up Easy Caravanning zich inmiddels in de scale-up fase bevindt, was het een logische vervolgstap om de 3 locaties voor de assemblage van onze 2 eigen merken en van de showroom en servicewerkplaats samen te brengen. Op deze wijze kunnen wij maximale synergie realiseren in zowel front als backoffice werkzaamheden. De assemblagelijn van Holtkamper (in nauwe samenwerking met manufacturing partner Technologies Added) bevindt zich nu op loopafstand aan de Kapitein Grantstraat. Zo kunnen we geïnteresseerden na telefonische aanmelding of via onze websites laten zien hoe we onze tenttrailers - gewoon in eigen land – maken”.
Niels Gerrits, manager Operations vervolgt: “De populariteit voor kamperen is de afgelopen paar jaar - mede onder invloed van de coronapandemie - verder toegenomen. Lichte compacte kampeerconcepten winnen aan populariteit omdat hedendaagse trekauto’s meer en meer uitgerust zijn met kleinere energiezuinige motoren en/of volledig elektrische aandrijving. Als Campfire Group hebben we met het introduceren van ons 2e eigen merk Easy Caravanning eind 2019 onze groei verder zien toenemen. Ook voor de komende jaren staan diverse nieuwe projecten op stapel die deze strategie verder kracht bij moeten zetten. Het was daarom ook vanuit capaciteitsoogpunt de hoogste tijd om te verhuizen naar een andere, grotere productielocatie”.
In de nieuwe fabriek in Emmen bevindt zich een productielijn met 8 werkstations met daarnaast aparte cellen voor de subassemblage, prototypebouw en o.a. houtbewerking. Na binnenkomst lopen bezoekers via een corridor door de fabriek naar de showroom. In de corridor wordt met een kleine expositie ‘history unfold’ teruggeblikt op de ontwikkeling van beide vouwwagenmerken. In een tijd waar in de kampeerindustrie juist sprake is van steeds verdere consolidatie van producenten door Europese of mondiale fabrikantengroepen, is Nederland met deze nieuwe fabriek een unieke onafhankelijke producent van tenttrailers uit het topsegment rijker.
Kijk voor meer informatie op www.holtkamper.nl en www.easycaravanning.com.
WEINSBERG voegt Mercedes-Benz Sprinter toe aan zijn gamma
Nieuwe versies van de succesvolle bestseller
Mercedes-Benz Sprinter biedt premium kwaliteit
Breder scala aan basisvoertuigen in de toekomst
Nu configureerbaar en bestelbaar
[PEPPER] is de naam van de meest succesvolle en best verkochte speciale modelserie in de industrie. Al vele jaren staat het bovenaan de lijst in het voordeel van zowel kosten- als kwaliteitsbewuste kopers. Reden genoeg voor WEINSBERG om zijn bestaande portfolio strategisch uit te breiden: vanaf nu vullen twee varianten op Mercedes-Benz Sprinter de populairste modellen in het assortiment van het traditionele merk WEINSBERG aan.
Voor geïnteresseerden biedt dit voordelen op verschillende niveaus. De technologische finesse van de Stuttgarter Stern tilt het aanbod in deze klasse naar een nieuw niveau. De krachtige en efficiënte OM654 viercilinder diesel zorgt voor een zelfverzekerde start van de voertuigen, die WEINSBERG naar wens aanbiedt in uitvoeringen met een bruto voertuiggewicht van 3,5 en 4,2 ton. Daarnaast zijn er uitgebreide veiligheids- en assistentiesystemen, zoals De actieve zijwindassistent, en comfortfuncties zoals het MBUX-multimediasysteem (Mercedes-Benz User Experience). Bij de marktintroductie biedt WEINSBERG de nieuwe modellen op Mercedes-Benz Sprinter aan in twee uitbreidingsvarianten. Prijzen beginnen bij 72.990 euro. Als slank, wendbaar semi-geïntegreerd model biedt de CaraCompact 640 MEG MB EDITION [PEPPER] een royale plattegrond met één bed voor maximaal drie personen, terwijl in de SUITE-versie een hefbed het aantal slaapplaatsen uitbreidt tot maximaal vijf. Bijzonder vernieuwend is een eenvoudig, maar zeer effectief detail van de zitgroep in de praktijk: WEINSBERG installeert de bank vijf graden gedraaid in een rechte hoek – dat klinkt niet als veel, maar verrast met positieve effecten. Niet alleen is het gemakkelijker om plaats te nemen en op te staan, maar ook het gevoel van ruimte profiteert duurzaam van de veranderde visuele assen.
De nieuwe strategie van WEINSBERG vormt een samenwerking met Mercedes-Benz, die in de toekomst een groot aantal andere opties mogelijk moet maken. Het bouwt ook voort op een bewezen traditie - de samenwerking tussen de merken is immers niet nieuw: Knaus Tabbert had het terrein eind jaren 1970 al met succes uitgezet met de WEINSBERG ORBIS- en WEINSBERG ORBITER-modellen, die beide waren gebaseerd op Mercedes-Benz bestelwagens. In die tijd bood TABBERT ook comfortabele campers aan op basis van Mercedes-Benz voertuigen.
Verdere hoogtepunten van de EDITION [PEPPER] op Mercedes-Benz Sprinter
Opties/Pakketten
Naast de uitgebreide [PEPPER] uitrusting zijn er op aanvraag opties beschikbaar, zoals.B een fietsendrager voor maximaal vier wielen, de PREMIUM of EXCLUSIVE carrosseriedeur (inclusief raam- en thuiskomstfunctie), Seitz kozijnramen, ISOFIX, elektrische vloerverwarming, de Velocate GPS tracker of een lithium-ion accu aan boord. Het Light & Vision pakket met LED high-performance koplampen van de Sprinter, evenals de grootlichtassistent en regensensor zorgen voor een goede zichtbaarheid en zichtbaarheid. Dankzij het WET WIPER SYSTEM wordt de reinigingsvloeistof direct voor de ruitenwisserbladen gespoten en direct weggeveegd. Dit verbetert niet alleen het zicht voor de bestuurder tijdens het vegen, maar vermindert ook het waterverbruik en voorkomt onbedoeld sproeien van achtervolgende voertuigen of voetgangers in de buurt zoveel mogelijk.
Het Hot [PEPPER]-pakket bevat nog meer Mercedes-Benz veiligheidsvoorzieningen (elektrische parkeerrem, Afstandsassistent, Verkeersbordassistent) en het MBUX-multimediasysteem.
MBUX: Mercedes-Benz User Experience: intelligent multimediasysteem
Het intelligente, intuïtief bedienbare MBUX-multimediasysteem integreert het voertuig direct in het digitale leven en staat voor comfort op hoog niveau. MBUX heeft een scherm van maximaal 10,25 inch met HD-resolutie. Het kan worden bediend via het touchscreen, de touch-compatibele stuurwielbediening of met spraakbesturing ("Hey Mercedes"). Het systeem beantwoordt de uitspraak "De tank is leeg" met suggesties van de nabijgelegen tankstations in de buurt of langs de opgegeven route. Berichten kunnen ook worden gedicteerd en betrouwbaar worden herkend. Een in het voertuig geïntegreerde snelle internetverbinding (LTE-compatibel) kan uitsluitend worden gebruikt voor de netwerkdiensten van Mercedes me connect of dienen als hotspot voor inbellen met afzonderlijke mobiele apparaten. Het combi-instrument met kleurendisplay is gerangschikt tussen de snelheidsmeter en de toerenteller. In het gezichtsveld van de bestuurder maakt het gemakkelijk afleesbare displays en duidelijke menunavigatie mogelijk. Zo toont het display.B, een reiscomputer met ECO-verbruiksgegevens, gemiddeld brandstofverbruik, AdBlue-niveau en geselecteerde voertuiggegevens. Een Bluetooth-interface met handsfree-functie zorgt ervoor dat gesprekken zo afleidingsvrij en veilig mogelijk zijn tijdens het rijden.
Verdere Mercedes hoogtepunten in de [PEPPER]
In vier bekerhouders in de cockpit zijn drinkflessen en bekers gemakkelijk en gemakkelijk toegankelijk, zowel voor de bestuurder als voorpassagier. Ook de twee praktische opbergvakken in het midden van het instrumentenpaneel zijn te allen tijde goed bereikbaar. Aan de passagierszijde, onder het instrumentenpaneel, bevindt zich een breed, open opbergvak met een inhoud van ca. 8,5 liter. Persoonlijke bezittingen of documenten kunnen daar worden opgeborgen.B. Ventilatiesproeiers, waarvan de richting individueel kan worden aangepast, zorgen voor meer comfort in de cabine. Andere mercedes-benz highlights: keyless start, elektromechanische servobesturing, zijwindassistentie, hill start assist, ECO start stop functie, adaptief elektronisch stabiliteitsprogramma ESP (kan de bestuurder ondersteunen door richtingsstabiliserende remkrachten in te stellen in kritieke rijdynamische situaties) en adaptief remlicht (kan de reactietijd van de bestuurders van volgende voertuigen aanzienlijk verminderen vanwege het opvallende knipperen en zo kop-staartbotsingen voorkomen).
Succesvolle samenwerking: KNAUS en MAN
Nieuw: VAN WAVE 640 MEG VANSATION op MAN TGE
MAN en KNAUS vormen een sterk team – dat bewijzen de succesvolle VAN TI PLUS en VAN TI 640 MEG VANSATION modellen. De vraag naar deze voertuigen blijft groot – campers op MAN TGE zijn dynamisch, sportief en uitgerust met state-of-the-art assistentiesystemen. En minstens zo populair is de uitgebreide VANSATION-apparatuur die van de VAN TI een KNAUS-bestseller heeft gemaakt. De nieuwe VAN WAVE 640 MEG VANSATION op basis van de MAN TGE bouwt voort op dit succes.Het semi-geïntegreerde model met een praktisch hefbed, verkrijgbaar vanaf € 71.999, is voorzien van de innovatieve FoldXPand-achterkant, die de lengte van het interieur vergroot met een compacte buitenlengte. En ook de schuine positie van het meubilair en het golvende dak dragen bij aan het perfecte gebruik van de ruimte. Bovendien bevinden alle bovenbouwen zich achter de as en hebben ze dus geen extra invloed op de hoogte van het voertuig. Dankzij de standaard tweekanaals luchtvering op de achteras met supercharger biedt de VAN WAVE het beste rijcomfort en maximale rijveiligheid. In de nieuwe VAN WAVE heeft KNAUS een stahoogte van 190 cm gecreëerd, zelfs onder het hefbed (196 cm in de rest van de leefruimte), en het voertuig heeft ook de grootste VAN-zitgroep, een zijstoel en comfortabele eenpersoonsbedden achterin met een lengte van 195 cm en 201 cm, die kan worden verlengd tot de ligweide. De uitrusting omvat ook: cruise control met snelheidsbegrenzer, slaperigheidsdetectie, Truma CP‐Plus, BluuWater-waterfiltersysteem, sfeerverlichting, verwarmde afvalwatertank isolerende kap, multifunctioneel stuurwiel, hordeur, 17" lichtmetalen velgen met originele MAN-banden en luifel en zijwanden in Campovolo-grijs. Op verzoek kan het voertuig worden besteld met Alde-kachel.
Verdere hoogtepunten van de VAN WAVE VANSATION op MAN TGE
Motorisering
De VAN WAVE 640 MEG VANSATION met voorwielaandrijving, 140 pk en handgeschakelde 6-versnellingsbak is ook te bestellen met 177 pk en 8-traps automaat. De kleine overbrengingsverhoudingen van de automaat hebben een zeer positief effect op het brandstofverbruik en de rijdynamiek. Het technisch toelaatbare totaalgewicht van de VANSATION van 3.500 kg kan op aanvraag worden belast tot 3.850 kg of 4.000 kg. Door het aantal goedgekeurde stoelen in bedrijf te verminderen van vier naar drie of twee, is meer laadvermogen of meer extra uitrusting mogelijk.
Opties/Pakketten
De uitgebreide VANSATION-apparatuur kan op verzoek worden uitgebreid met opties zoals.B. met alarmsysteem, gassensor, de Velocate GPS-tracker, een lithium-ionbatterij, een batterijhoofdschakelaar die alle elektrische verbruikers van het voertuig zonder stroom kan schakelen en zo de ontlading van de voertuigaccu als gevolg van rustig stroomverbruik voorkomt, of de TVT-structuur (Top Value Technology), die het voertuig beschermt dankzij vochtbestendige polyurethaan plastic strips en een nog betere Structurele stabiliteit (zijwand, dak, achterwand en vloer zijn aan elkaar gelijmd) maakt het nog duurzamer en rotbestendiger - met behoud van hetzelfde gewicht en dezelfde isolatie-eigenschappen. Het winterpakket voorziet de VAN WAVE van de verwarmde voorruit in thermische isolatieramen, verwarmde ruitensproeiers aan de voorzijde, elektrische vloerverwarming en stoelverwarming voor de cabinestoelen, zelfs bij vorsttemperaturen. Dankzij grootlichtassistent, mistlampen incl. bochtverlichting, LED-koplampen met LED-dagrijverlichting en het ruitenwisserintervalcircuit met regensensor en automatische rijlichtschakeling (reageert automatisch in donker en regen) zorgt het Light & Vision-pakket ook bij slecht weer altijd voor de beste zichtbaarheid. Het Energy Basic-pakket omvat een aanraakbedieningspaneel met een intuïtief bedieningsconcept voor netwerkcomponenten, waaronder temperatuursensoren binnen en buiten (in plaats van een standaard bedieningspaneel) en een intelligente oplader met 25 A laadvermogen. Het Energy Plus-pakket bevat ook een extra ingebouwde batterij en een batterijsensor voor de opbouwbatterij.
Andere MAN en VANSATION hoogtepunten
Met de innovatieve MAN-assistentiesystemen speelt u altijd op veilig. Zo omvat de VAN WAVE VANSATION cruise control met snelheidsbegrenzer, hill start assistance, elektronische startonderbreker, slaperigheidsdetectie, ABS, noodremassistent, een start &stop systeem met remenergieterugwinning en elektromechanische stuurbekrachtiging. Het elektronisch geregelde ESP-rijhulpsysteem gaat het uitbreken van de auto tegen door individuele wielen gericht te remmen, en de multi-collision brake zorgt voor een automatische noodremming van het voertuig wanneer een botsing wordt gedetecteerd, waardoor latere ongevallen worden voorkomen. Andere MAN-assistentiesystemen kunnen op aanvraag worden besteld: afstandsgestuurde cruise control (ACC) met snelheidsbegrenzer, actieve rijstrookassistent en verkeersbordherkenning.
Het multifunctionele display "Plus" met monochroom TFT-display geeft duidelijk actuele informatie weer, zoals buitentemperatuur, resterende actieradius, gemiddeld verbruik, assistentiesystemen en voertuigfuncties. De "MAN Media Van Business Navigation" is meer dan een navigatiesysteem: naast de navigatiefunctie (met een licentie van twee jaar) met live verkeer en regelmatige MAN-kaartupdates, heeft het 8" TFT-kleurendisplay met touchscreen en nabijheidssensoren twee extra luidsprekers, een AUX-IN-interface, een USB-poort, een Bluetooth-verbinding voor smartphones, de Wireless MAN SmartLink (voor het verbinden van een smartphone via WLAN) en spraakbesturing. De originele MAN-cabinestoelen met hoogwaardige stoelbekleding in KNAUS Wohnwelt-uitvoering zijn in hoogte verstelbaar en draaibaar. Met de CAB darkening EXCLUSIVE kunnen de voor- en zijruiten snel en eenvoudig verduisterd worden. De praktische KNAUS ServiceBox biedt centrale toegang tot alle belangrijke elementen van de toevoertechniek via een klep in de zijwand van het voertuig: afvoerkranen voor vers- en afvalwatertanks, vulopening van de zoetwatertank, waterfiltersysteem. De gasbox is net zo goed bereikbaar via een servicedeur in de zijwand. De gasflessen zijn in de lengterichting geplaatst - dus de verandering is eenvoudig en handig, een lege fles kan op elk moment worden vervangen zonder beide flessen te hoeven verwijderen. Verdere hoogtepunten: achteruitrijcamera, KNAUS CATEYE evolution-achterlicht met exclusieve nachtsignatuur en dynamische knipperlichten in LED-technologie, evenals comfortbadkamer met draaibare wastafelwand en hoogwaardig banktoilet.
De nieuwe KNAUS SPORT
Veelzijdig, uniek en nu een echte caravanklassieker: de KNAUS SPORT is de ideale metgezel voor een vakantie alleen, met z'n tweeën of met het hele gezin. Op de Caravan Salon vorig jaar maakte hij al indruk met zijn nieuwe exterieur- en interieurontwerp: zilvergrijze sticker met KNAUS-swingelement, FoldXPand-achterkant, intelligente lichtgewicht constructies, moderne kubusvormige meubelstijl met kruisnerfhout, lichte oppervlakken en nobele bekledingstoepassingen met achtergrondverlichting. Nieuw in het brede plattegrondenportfolio is de 650 FDK – een ruime familieplattegrond. Het heeft een Frans bed langs de boeg, ernaast is de badkamer - met aparte wastafel, dus er is geen file in de badkamer in de ochtend met het hele gezin. In het midden van het voertuig is er voldoende ruimte voor reiscatering in de grote 177-liter koelkast met praktische dubbele deurstop. In tal van opbergvakken en in de grote kledingkast kunnen vakantiekast en andere apparatuur worden ondergebracht. Tegenover de keuken is er een grote dinette. Een andere zithoek en een stapelbed bevinden zich in de lengterichting aan de achterzijde. Zo hebben de kinderen een eigen ruimte in het voertuig, die met een textiele scheidingswand van het voorste gedeelte kan worden gescheiden. Speciale uitrusting: het optionele multifunctionele driepersoons stapelbed. Door de opklapfunctie van het middelste bed wordt het ligvlak een rugleuning, waardoor een kinderzitje ontstaat. Door het onderste bed op te vouwen, krijg je een grote opbergruimte die van binnen en buiten toegankelijk is. Daarnaast is een grote garagedeur mogelijk als extra optie, zodat fietsen ook comfortabel vervoerd kunnen worden. Bij het kiezen van het driepersoons stapelbed zijn er drie zijramen.
De nieuwe KNAUS SÜDWIND
Het caravanicoon SÜDWIND – vooral populair in de uitgebreid uitgeruste 60 YEARS-versie – maakt ook indruk met zijn nieuwe exterieur en interieur: FoldXPand achter, sticker in zwart en zilvergrijs met KNAUS-veeg, donker omlijste zijwandramen met SÜDWIND-belettering, Pro.Tec-Frame in een nieuw, beknopter ontwerp, meubels gemaakt van dwars gelamineerd hout, warmwit hangkastfronten met grafisch patroon en nieuw ontworpen entreemeubilair met indirecte verlichting. Onder de 16 verschillende plattegronden is er voor elke camper de juiste. Nieuw en bijzonder geschikt voor gezinnen is de tandemas 650 FSK, die dankzij zijn doordachte ruimte-indeling veel ruimte biedt. In de boeg is het gebied voor de ouders: Frans bed in de lengterichting, ernaast ruime badkamer met aparte wastafel. In het midden van het voertuig vinden alle passagiers ruimte in de grote salonzitgroep, tegenover is de keuken met grote 177-liter koelkast met praktische dubbele deurstop. De achterzijde vormt de "kinderkamer" – met een stapelbed in de lengterichting en een eigen kinderzitje. In plaats van het tweepersoons stapelbed kan op aanvraag ook het multifunctionele driepersoonsbed besteld worden, waardoor door de opklapfunctie van het middelste en onderste bed een kinderzitje en grote opbergruimte ontstaat. Daarnaast is een grote garagedeur met kozijnraam incl. verduistering en insectenwerend middel mogelijk, zodat ook grotere objecten zoals e.B fietsen comfortabel vervoerd kunnen worden. Daarnaast zijn er drie zijramen op aanvraag bij het bestellen van het driepersoons stapelbed. De ruimtes van ouders en kinderen kunnen worden gescheiden door een textiele scheidingswand. In tal van opbergvakken en in de grote kledingkast is er voldoende ruimte voor de kledingkast van het hele gezin en andere vakantiegerei.
Over Knaus Tabbert
Knaus Tabbert AG is een toonaangevende fabrikant van vrijetijdsvoertuigen in Europa met hoofdkantoor in Jandelsbrunn, Neder-Beieren. Andere locaties in Duitsland zijn Mottgers en Schlüsselfeld en Nagyoroszi in Hongarije. Het bedrijf is sinds september 2020 genoteerd in het Prime Standard-segment van de Frankfurt Stock Exchange (ISIN: DE000A2YN504) en realiseerde in 2020 een omzet van bijna 800 miljoen euro met zijn merken KNAUS, TABBERT, T@B, WEINSBERG, MORELO en de caravanverhuurdienst RENT AND TRAVEL en produceerde meer dan 24.000 recreatievoertuigen met ongeveer 3.000 werknemers. Meer informatie: www.knaustabbert.de
Naast deuren en ramen ook de stuurcabine en motor beschermen.
Startonderbrekers: Stuursloten en wielklemmen
Het meest waardevolle voorwerp dat u bij u hebt op een caravanvakantie is waarschijnlijk uw kampeerauto zelf. Het is daarom raadzaam om na te denken over een diefstalbeveiliging voor uw camper.
Enkele van de ingebouwde maatregelen die u kunt nemen om uw kampeerauto tegen diefstal te beschermen, zijn verborgen schakelaars om de dieselpomp of de accu van het voertuig apart van het contact te activeren. Als u de verborgen schakelaar niet kent, kunt u niet wegrijden, en heeft u de beveiliging van uw camper verhoogd.
Als alternatief kunt u een stuurklem voor uw zwerfauto gebruiken. Zoals de naam al doet vermoeden, wordt deze op het stuurwiel geschroefd, zodat deze niet meer kan worden bewogen. Daardoor kan niemand met uw camper wegrijden zonder het stuurslot van de camper te verwijderen, waar alleen u een sleutel voor heeft.
Wielklemmen werken volgens hetzelfde principe. Deze worden echter direct aan de buitenkant van de kampeerauto aan de wielen bevestigd en maken al van verre duidelijk dat dieven geen kans hebben. U zorgt voor een extra dosis veiligheid voor uw camper - vooral wanneer hij lang geparkeerd staat of overwintert.
Lokaliseer de kampeerauto met GPS trackers
Mocht het echter gebeuren dat uw camper wordt gestolen, dan zullen u en de speurders er alles aan doen om het terug te vinden. In dat geval zult u blij zijn als u met behulp van een GPS-systeem voor extra beveiliging van uw camper heeft gezorgd. Een bijbehorende GPS tracker kan op elk moment de positie van uw camper bepalen en dit aan u doorgeven via SMS of app. U kunt de coördinaten vervolgens doorgeven aan de politie in geval van een onderzoek.
HYMER Connect-app
De HYMER Connect App biedt niet alleen slimme functies zoals praktische toegang tot belangrijke voertuiginformatie en comfortabele bediening van woonruimtecomponenten via de smartphone. De HYMER Connect App is ook een betrouwbare partner als het om veiligheid gaat. Zo kunt u bijvoorbeeld de status van uw centrale vergrendeling opvragen en de camper op afstand vergrendelen. De app informeert u ook via een pushmelding als de camper wordt ontgrendeld en verplaatst door een derde partij of als het alarmsysteem wordt geactiveerd. Bovendien waarschuwt de app u bijvoorbeeld als de koelkast niet goed is afgesloten of als er onweer is terwijl de satellietantenne nog omhoog staat.
6. Nog meer veiligheidstips voor uw zwerfauto
Voorkom lekke banden
Naast bescherming tegen indringers en dieven speelt ook het vermijden van pech en ongevallen een belangrijke rol in de veiligheid van uw camper. De meest voorkomende pechgevallen zijn lekke banden. Als u toevallig met hoge snelheid rijdt, kunnen er ongelukken gebeuren die niet alleen uw gezondheid in gevaar brengen, maar ook uw camper.
Het beste is om regelmatig visuele inspecties uit te voeren en de banden van uw kampeerauto op beschadigingen te controleren. U dient ook regelmatig de bandenspanning te controleren en uw banden tijdig te vervangen.
HYMER Nieuwe functie ‘E-Pressure’
Met E-Pressure ventieldopen met bandenspanningssensor krijgt u een nieuwe functie voor HYMER Connect! Zoals de naam al zegt, meten de ventieldoppen de bandenspanning, zodat u deze op elk moment comfortabel met de HYMER Connect app kunt controleren. De app waarschuwt ook wanneer de druk te hoog of te laag is.
Optimale beveiliging van de lading: Beveiligd dak en bagageruimte achterin
U kunt extra veiligheid tijdens het rijden creëren door ervoor te zorgen dat de lading op de juiste manier wordt geladen en vastgezet. Dit begint met de juiste verdeling van de lading in bergruimten en garages en eindigt met het zorgvuldig vastzetten van uw dak- en achterbagage.
Bagage moet tijdens het rijden dubbel worden vastgezet of met meerdere spanbanden worden vastgesjord, zodat er niets af kan vallen. Want losse bagage zou de veiligheid van uw camper en andere voertuigen in gevaar brengen, vooral op de snelweg.
In de garage achterin uw HYMER-camper of op het laadvlak van uw HYMER-buscamper vindt u standaard een speciale sjorrails inclusief bagage vastzetogen, om de lading met sjorbanden perfect vast te zetten. Als u niet rijdt, als u stilstaat of zelfs tijdens korte pauzes, moet u ook de bagage op het dak en achter met sloten beveiligen, om dieven geen kans te geven uw fietsen en andere voorwerpen van het dak of de bagagedrager achter te stelen.
Europa-Park-seizoen met keizerlijke nieuwigheden van start
Europa-Park heeft afgelopen zaterdag de poorten van het 48e seizoen geopend. Bezoekers kunnen zich verheugen op talloze nieuwe attracties waaronder een keizerlijke uitbreiding van het Oostenrijkse themagebied. Het Europa-Park Resort bestaat intussen behalve uit het grootste attractiepark van Europa, ook uit een waterpark, zes themahotels, vr-experience YULLBE en een Camp Resort. Ook voor de komende jaren staan uitbreidingen op stapel.
Romantiek in Oostenrijk
Bezoekers kunnen dit seizoen meevaren met de geheel nieuw gethematiseerde boottocht "Josefina’s kaiserliche Zauberreise". Het ontspannen tochtje voert door een geheime paleistuin, langs waterspuwers en fonteinen en midden door een bijzondere rozenboog. Keizerin Josefina presenteert zich tijdens de reis op verschillende momenten in haar leven en de brutale Yomis vergezellen de gasten en halen overal hun ondeugende streken uit. Trouwe bezoekers kennen de Yomis uit de attractie “Zauberwelt der Diamanten”. Op het 10.500 m² grote meer vaart ook de nieuwe “Donau Dampfer” en op gezette tijden is er de nieuwe spectaculaire fonteinenshow "Weense Waterwals" met 54 fonteinen, waarvan sommige wel 40 meter hoog zijn.
Keizerlijke bouwwerken kunnen niet van de ene op de andere dag gerealiseerd worden, daarom zal de uitbreiding van Oostenrijk ook volgend jaar nog in beslag nemen.
23 uur entertainment iedere dag
Iedere dag verzorgen internationale artiesten, dansers, muzikanten en zangers 23 uur per dag live amusement van het hoogste niveau. De bezoekers van Europa-Park kunnen zich ook dit jaar weer verheugen op enkele nieuwe shows. Zo bestaat de dagelijkse "Ed's Adventure Parade" uit drie nieuwe wagens waaronder een piratenfort. In de Spaanse Arena staat adembenemende paardenacrobatiek te wachten bij de show "De terugkeer van de Sultan", gepresenteerd door de stuntmannen en -vrouwen van de beroemde paardentrainer Mario Luraschi. De razendsnelle ijsshow met magische effecten, glamoureuze kostuums en opzwepende muziek brengt met "ACE – the adventure begins!” een ode aan legendarische Adventure Club of Europe. Acrobaten van wereldklasse laten in “The show must go on” de Roaring Twenties in het barokke Europa-Park Teatro tot leven komen. De vierde grote show is "Abraka...Shakespeare! RELOADED" waarin de illusies van Timothy Trust & Diamond de bezoekers keer op keer weer zullen verbazen. Ook de kleinere theaters maken plaats voor nieuwe shows zoals de flamencoshow “Ritmo Flamenco”, poppentheater “Baila, Carmen, baila!”, “Junior Club Studios – Live!” met gastheer Ed en gastvrouw Edda en de zeepbellenshow “Limerick Bubbles”. Van 4 juni tot en met 4 september staat de bloedstollende high diving show Retorno dos Piratas ook weer op het programma.
Nieuw op het witte doek
In Magic Cinema verschijnt niet alleen iets nieuws óp het doek, ook het filmdoek, de projectoren en de geluidsversterkers zijn vernieuwd. De nieuwe film die vertoond wordt is "Happy Family – Next Level 4D" en daarin gaat het opnieuw mis in huize Wünschmann. De presentatie van een door zoon Max ontwikkeld VR-spel verloopt niet zoals gepland. De hele familie wordt -omgetoverd in monsters- het spel ingezogen en moet nu alle levels van het spel halen om naar de werkelijkheid terug te keren. Gaat ze dat lukken?
Ook in de bioscoop in Grimms Sprookjesbos draait vanaf de zomer een nieuwe film: “Fina en de Yomis”. Hierin wordt antwoord gegeven op de vraag wie die groene wezentjes zijn die overal kattenkwaad uithalen in de nieuwe attractie “Josefina’s kaiserliche Zauberreise”.
Virtuele belevenissen
Als een van de eerste parken ter wereld bood Europa-Park de mogelijkheid om achtbanen te rijden met een VR-bril. Het aanbod aan virtuele avonturen telt dit seizoen zes stuks. Zo werd vorig jaar "Madame Freudenreich Dino-Rennen VR" toegevoegd. Hierin beleven bezoekers samen met dinosaurussen een turbulente zeepkistenrace over berg en dal. Dit jaar kunnen de gasten op achtbaan Alpenexpress ook nog kiezen voor "Amber Blake - The Chase". Deze virtuele achtervolging op een jetski is een prequel van de nieuwe YULLBE PRO-experience "Amber Blake: Operation Dragonfly”. Dit verhaal is gebaseerd op de stripboeken van de uit België afkomstige Jade Lagardère en zal de bezoekers vanaf de zomer onderdompelen in een 30 minuten durende interactieve agentenfilm. De YULLBE-experience bevindt zich tussen hotel “Krønasår” en Waterwereld Rulantica. Vanaf het voorjaar hebben de gasten hier ook de mogelijkheid zich te verkleinen en zo het gedetailleerde landschap van Miniatur Wunderland Hamburg te beleven tijdens een YULLBE PRO- of een YULLBE GO-avontuur.
Telkens weer op zondag
De kijkers van het populaire tv-programma "Immer wieder sonntags" zullen eveneens iets nieuws opmerken. De zomerse muziekshow krijgt een nieuwe buitenstudio vlak naast Rulantica. De shows zullen vanaf 12 juni 2022 weer live worden uitgezonden, zoals de titel al doet vermoeden, telkens op zondag.
Overige nieuwtjes
Vlak naast de bioscoop werd bistro La Cigale vorig jaar omgedoopt tot bistro Tomi Ungerer. In de ruimte zullen tekeningen en andere werken van de grote Elzasser kunstenaar, en vriend van de eigenaarsfamilie Mack, tentoon worden gesteld.
Europa-Park is al jaren sponsor van voetbalclub SC Freiburg. Het onlangs geopende stadion draagt nu de naam Europa-Park Stadion. De harten van fans van deze club zullen sneller kloppen in de nieuw gedecoreerde attractie "Arena of Football". Nieuw zijn hier een VIP-box, SC Freiburg-rekwisieten, een fotopunt en spannende weetjes over het Europa Park Stadion. Hier is voortaan ook stijlvolle sportkleding te koop in de "TOGETHER.FASTER. Sports Store" van de nieuwe partner PUMA. Er is zelfs een eigen Europa-Park-collectie.
In het park zijn ook twee nieuwe shops verrezen. Bij de „granini Saft Butikk“ in Scandinavië worden sappen, koele spritzers en lekkere cocktails geschonken. Bij het Dallmayr Theehuis is een gigantisch assortiment thee verkrijgbaar om thuis lekker van te genieten.
Afgelopen winter zijn de laatste locomotieven van de Panoramabahn omgebouwd. Ze rijden nu allemaal op elektriciteit.
Over treinen gesproken: het treinstation het dichtst bij Europa-Park gelegen is dat van Ringsheim en heet voortaan “Ringsheim/Europa-Park“. Hier stopt sinds kort de ECE van Frankfurt naar Milaan een paar keer per dag.
Nieuw in het hotelresort
Voor overnachtingen staan zes themahotels en een Camp Resort ter beschikking. Het laatst geopende hotel “Krønasår” is vorig jaar al uitgebreid met een fitnessruimte maar zal in de loop van dit jaar elf extra suites en een infinity pool krijgen. Vanuit dit zwembad kijken hotelgasten dan uit over de ‘zee’ tussen het hotel en Waterwereld Rulantica.
Nieuw in Rulantica
Het in 2019 geopende waterpark is de afgelopen jaren indoor uitgebouwd met een relax- en sauna-afdeling, een VR-bassin en in het buitengebied met “Snorri Strand” en het glijbanen-bastion “Svalgurok”. Dit jaar biedt "Snorri Strand" nog meer waterpret voor de kleintjes: Want drie nieuwe kindvriendelijke glijbanen beloven extra actie bij "Snorri's Rutscheplads". Daarnaast zal speelhoek "Snorri's Spelaborg" de ogen van kinderen doen glinsteren. Deze zomer zal de Heligvända“ de eerste rondjes draaien. Deze attractie waarin bezoekers elkaar nat kunnen spuiten past perfect bij Waterwereld Rulantica. Buiten komt voor zonaanbidders en sportievelingen zandstrand „Dynstrønd“. Op het buitenterras van de relax- en sauna-afdeling kunnen saunaliefhebbers terecht in de derde sauna: een chalet genaamd „KOTA“. Tenslotte opent eettent „Snorri´s Piknikbud“ en krijgt restaurant “Snekkjas” en overdekt terras.
Meer en meer fabrikanten maken zwerfauto’s die de compacte afmetingen van camperbussen sterk benaderen. Ook Challenger een halfintegrale nieuwe S 194 op de markt.
Hij wordt gebouwd op een Ford chassis met standaard verlaagd chassis. Een 130 pk sterke turbo dieselmotor zorgt voor een vlot rijgedrag en hij heeft een omvangrijke standaard uitrusting voor een binnen de perken blijven de prijs.
De verzorgde opbouw is gemaakt met polyester sandwichpanelen. Voor de wanden zijn ze 30 mm dik, dak 55 mm en voor de bodem 65 mm. Dit laatste is geïsoleerd met water afstotende XPS materiaal. Winterkampeerders zullen alvast geen koude hebben in het goed geïsoleerde koetswerk. Vensters van de beste kwaliteit maken het koetswerk af. De elektriciteit centrale en de verswatertank zijn langs buiten goed bereikbaar.
Met zijn totale hoogte van 2,75 m is de S 194 15 cm hoger en 5 cm breder dan een gemiddelde camperbus. De garage achterin is langs beide kanten toegankelijk en biedt plaats aan twee fietsen. In tegen stelling met een camperbus zijn de wanden van de S 194 vlak en maakt dat de binnenruimte wat breder is over de volle hoogte, ook de stahoogte reikt hier tot 1,96 m. een blik in het interieur geeft alvast een ruimere indruk. Het meubilair in licht houtdecor heeft een wat vierkantige vorm is echter keurig afgewerkt. Slim gevonden zijn de beide lattenbodems die omhoog kantelen waardoor de laadruimte achterin beter te bereiken is. Goed bedacht is de natte cel die met een draaibare wand meer plaats vormt voor een douche. Een dubbele afloop in de douchebak zorgt voor een volledige afvoer van het water. Tegen de natte cel en de keuken zijn legkasten boven het bed. Tegenover de badkamer pronkt de keuken. In het donkere aanrecht zijn spoelbak en 2 kookvuren met elektronisch ontsteking geïntegreerd. Een werkblad klap je aan de linkerzijde omhoog. Onderaan en boven is voldoende kastinhoud voor het keukengrief van een stel zwervers. Ee 87 l koelkast maakt deel uit van de keuken.
De tafel van de zitgroep is verlengbaar. Voor 3 personen is er voldoende plaats een vierde heeft het echter niet erg comfortabel aan tafel. Tussen de zitgroep en de badkamer is een kleerkast.
De Challenger S 194 is niet alleen compact hij biedt ook voldoende comfort aan voor twee zwervers. Zoals we van de Franse constructeur mogen verwachten heeft hij voor de S 194 een paar vernuftige zaken bedacht, zoals de variabele garage en de vele bergvakjes. Daarbij komt nog een interessante prijs voor een goed uitgeruste zwerfauto.
4 op de 10 motorrijders heeft geen specifiek rijexamen afgelegd
De meeste onder hen volgden ook geen bijscholing na het bekomen van hun rijbewijs
Nu de temperaturen weer stijgen, komen ook de motorrijders terug massaal terug buiten. Vias institute bestudeerde in een nieuwe studie in detail het profiel van de Belgische motorijders. Slechts 20% van de motorrijders rijdt tussen november en februari. Het is noodzakelijk om zeker je vaardigheden op peil te houden na een winterpauze. Andere opvallende vaststelling: 4 op de 10 motorrijders heeft nooit een specifiek motorrijexamen afgelegd. Dat kan omdat ze bijvoorbeeld hun rijbewijs voor 1989 behaald hebben.
Om een beter zicht te krijgen op het profiel van de Belgische motorrijder heeft Vias voor een uitgebreide studie een representatieve steekproef van 3000 Belgen ouder dan 16 jaar bevraagd. 4 op de 10 heeft geen specifiek examen afgelegd Opvallende vaststelling: 42% van de motorrijders geeft aan geen specifiek examen afgelegd te hebben om met de motor te mogen rijden. Voor 1989 was het immers mogelijk om een motorijbewijs voor alle cilinderinhouden zonder beperkingen te ontvangen zonder een specifiek rijexamen te moeten afleggen. Indien iemand een B-rijbewijs voor de wagen had behaald voor 1989, werd automatisch een volledig rijbewijs A verkregen. Tussen 1989 en 2011 werd dit enkel nog mogelijk gemaakt voor het rijbewijs type A1 (voor motoren met max 11kW en 125 cc). Na 2011 diende er altijd een rijexamen afgelegd te worden om eender welk A-rijbewijs te verkrijgen. Er is echter een uitzondering op die regel. Deze laat toe om zonder examen een rijbewijs A1 (met uitzonderingen) te behalen als de bestuurder reeds twee jaar in het bezit is van een geldig rijbewijs categorie B en na het volgen van een specifieke praktische opleiding van 4 uur. Bij de bestuurders ouder dan 55 jaar vinden we het grootste percentage motorrijders die geen specifiek examen hebben afgelegd. Die groep geeft ook aan het minst specifieke nascholingen en trainingen te volgen om hun vaardigheden op de motor te verbeteren of op peil te houden. In totaal heeft zelfs 2 op de 3 motorrijders die geen examen hoefden af te leggen nadien ook maar enige opleiding gevolgd. 1/5 van de motorijders rijdt tussen november en februari De meeste motorijders rijden trouwens niet heel het jaar. Slechts 18% rijdt in de periode tussen november en februari. In totaal rijdt slechts 12% heel het jaar. De meeste motorrijders halen hun moto pas van stal wanneer de weersomstandigheden beter zijn. Zo rijdt ongeveer de helft (49%) tussen de 5 à 8 maanden per jaar. 29% rijdt maar 1 tot 4 maanden. Deze seizoensmotorijders rijden dus vaak gedurende een lange periode niet. Het is belangrijk dat ze vooraleer ze terug de weg op gaan zichzelf terug goed voorbereiden. Dat kan eerst en vooral door de motor technisch terug helemaal op orde te zetten, de bandenspanning na te kijken en door de manoeuvres terug op te frissen. Vooral de behendigheid en het bochtenwerk is belangrijk. Je kan best eerst op een afgesloten terrein (vb parkeerterrein) oefenen en daarna enkele korte ritjes maken om het juiste gevoel terug te pakken te krijgen. Meestal voor het plezier of woon-werk De hoofdvervoerswijze voor motorrijders blijft de wagen. Er zijn slechts weinig motorrijders die enkel met de moto rijden. Gemiddeld genomen wordt de moto gebruikt voor 20% van de verplaatsingen. De grote meerderheid van de verplaatsingen zijn pleziertochten over afstanden minder dan 500 kilometer, gevolgd door woon-werk verplaatsingen. Het professioneel gebruik van de motor is redelijk beperkt. Gemiddelde break van 9 jaar in motorrijcarrière Uit onze enquête blijkt dat de grootste groep gebruikers zich tussen de leeftijd van 25-34 jaar en tussen 45- en 54 jaar bevindt. Vanaf de leeftijd van 54 jaar daalt het aantal motorrijders. Meer dan de helft van de motorijders ‘onderbreekt’ zijn motorcarrière trouwens met gemiddeld 9 jaar. Dat komt oa door familiale redenen of een levensverandering (vb. krijgen van een kind, verhuizen, enz.) Officiële cijfers: meer moto’s, minder ongevallen op 10 jaar tijd 14% meer moto’s op 10 jaar De moto wordt steeds populairder. Eind 2020 waren er in ons land 480 000 motorfietsen ingeschreven, dat is een stijging met 20% op 10 jaar tijd. Vooral in het segment van de 125 cc zien we een stijging. De coronapandemie heeft geen negatieve impact gehad op de verkoop. Aantal doden en gewonden daalt fors op 10 jaar tijd In 2021 waren 2376 motorrijders die in een ongeval gewond geraakten. Dat zijn er gemiddeld 6,5 per dag. 61 motorrijders kwamen om het leven. In vergelijking met 10 jaar geleden is er een daling van het aantal gewonden met 44% en van het aantal doden met 54% (van 132 naar 61). De objectieve veiligheid van motorijders is de laatste 10 jaar dus verbeterd. Gemiddelde leeftijd van omgekomen motorijders stijgt Als we kijken naar de gemiddelde leeftijd van motorrijders die om het leven komen, stellen we op 10 jaar tijd een grote stijging vast. In 2011 was de gemiddelde leeftijd van een motorrijder die om het leven kwam 38 jaar, in 2020 bedroeg die 45 jaar. De helft van de motorrijders die om het leven kwamen is nu ouder dan 45 jaar, terwijl dat in 2011 nog maar 33% was. Conclusie De objectieve verkeersveiligheid van motorijders is de laatste 10 jaar verbeterd. De gemiddelde leeftijd van motorijders die om het leven komen is wel flink gestegen van 38 naar 45 jaar. Het is verder opvallend dat bijna 4 op de 10 motorijders zegt geen specifiek motorijexamen afgelegd te hebben. Dit geldt vooral voor oudere motorijders, die ook vaker geen specifieke vorming volgen. Zeker voor motorrijders die gedurende jaren niet gereden hebben en dan terug gebruik maken van de motor kan dat problematisch zijn. Bij de start van het motorseizoen is het echter belangrijk dat alle motorijders, ongeacht hun leeftijd zich goed voorbereiden zodat ze in alle veiligheid kunnen genieten van hun motoritje. Dat gaat zowel over het technisch in orde zetten van de moto als het terug opfrissen van de behendigheid op de motor.