Challenger S 194
Meer en meer fabrikanten maken zwerfauto’s die de compacte afmetingen van camperbussen sterk benaderen. Ook Challenger een halfintegrale nieuwe S 194 op de markt.
![](http://blogimages.seniorennet.be/caravanenzwerfautonieuws/2469585-0a1eda9a56c1a40a1891dcca1c0d1973.jpg)
Hij wordt gebouwd op een Ford chassis met standaard verlaagd chassis. Een 130 pk sterke turbo dieselmotor zorgt voor een vlot rijgedrag en hij heeft een omvangrijke standaard uitrusting voor een binnen de perken blijven de prijs.
![](http://blogimages.seniorennet.be/caravanenzwerfautonieuws/2469585-c477eed01ef2ebc8954eacbe088e105d.jpg)
De verzorgde opbouw is gemaakt met polyester sandwichpanelen. Voor de wanden zijn ze 30 mm dik, dak 55 mm en voor de bodem 65 mm. Dit laatste is geïsoleerd met water afstotende XPS materiaal. Winterkampeerders zullen alvast geen koude hebben in het goed geïsoleerde koetswerk. Vensters van de beste kwaliteit maken het koetswerk af. De elektriciteit centrale en de verswatertank zijn langs buiten goed bereikbaar.
![](http://blogimages.seniorennet.be/caravanenzwerfautonieuws/2469585-5d89f451aacd0abfe25a77d1b880c84d.jpg)
Met zijn totale hoogte van 2,75 m is de S 194 15 cm hoger en 5 cm breder dan een gemiddelde camperbus. De garage achterin is langs beide kanten toegankelijk en biedt plaats aan twee fietsen. In tegen stelling met een camperbus zijn de wanden van de S 194 vlak en maakt dat de binnenruimte wat breder is over de volle hoogte, ook de stahoogte reikt hier tot 1,96 m. een blik in het interieur geeft alvast een ruimere indruk. Het meubilair in licht houtdecor heeft een wat vierkantige vorm is echter keurig afgewerkt. Slim gevonden zijn de beide lattenbodems die omhoog kantelen waardoor de laadruimte achterin beter te bereiken is. Goed bedacht is de natte cel die met een draaibare wand meer plaats vormt voor een douche. Een dubbele afloop in de douchebak zorgt voor een volledige afvoer van het water. Tegen de natte cel en de keuken zijn legkasten boven het bed. Tegenover de badkamer pronkt de keuken. In het donkere aanrecht zijn spoelbak en 2 kookvuren met elektronisch ontsteking geïntegreerd. Een werkblad klap je aan de linkerzijde omhoog. Onderaan en boven is voldoende kastinhoud voor het keukengrief van een stel zwervers. Ee 87 l koelkast maakt deel uit van de keuken.
![](http://blogimages.seniorennet.be/caravanenzwerfautonieuws/2469585-7a87e16b5a2fcc17632cf2f4f03c2848.jpg)
De tafel van de zitgroep is verlengbaar. Voor 3 personen is er voldoende plaats een vierde heeft het echter niet erg comfortabel aan tafel. Tussen de zitgroep en de badkamer is een kleerkast.
De Challenger S 194 is niet alleen compact hij biedt ook voldoende comfort aan voor twee zwervers. Zoals we van de Franse constructeur mogen verwachten heeft hij voor de S 194 een paar vernuftige zaken bedacht, zoals de variabele garage en de vele bergvakjes. Daarbij komt nog een interessante prijs voor een goed uitgeruste zwerfauto.
![](http://blogimages.seniorennet.be/caravanenzwerfautonieuws/2469585-6978600d0339c2ea0263bb10470c183f.jpg)
Technische gegevens
Basisvoertuig Ford Transit
Motor Turbo diesel 130 pk
6 versnellingen.
L X B X H 5,99 x 2,1 x 2,75 m
Stahoogte 1,96 m
Gewicht rijklaar 2.570 kg
MTM 3.500 kg
Bed 1,89 x 1,4 m
Meer info www.trigano-vdl.com
|