Campfire Group opent nieuwe productielocatie ‘Basecamp Emmen’, thuisbasis van Holtkamper en Easy Caravanning tenttrailers.
Woensdag 6 april opent Eric van Oosterhout, burgemeester van Emmen, ten overstaande van personeel en pers officieel het nieuwe ‘Tent Trailer Center Basecamp’. Op de nieuwe locatie aan Paganelstraat 12 in Emmen zijn voortaan vrijwel alle activiteiten van Holtkamper en Easy Caravanning gecentraliseerd. Op de begane grond vindt de productie van het innovatieve cross-over kampeerconcept ‘TakeOff’ plaats. Verder bevinden zich hier alle ondersteunende disciplines zoals marketing, sales, service, inkoop en het centrale magazijn, engineering, administratie en o.a. het eigen tentenatelier. Alle modellen van beide ‘made in the Netherlands’ premium vouwwagenmerken zijn op afspraak te bewonderen in de riante showroom op de 1e verdieping van waaruit de assemblage met eigen ogen kan worden aanschouwd.
“De centralisatie van onze activiteiten in Noord-Nederland is de volgende stap in het uitrollen van onze groeistrategie in binnen- en buitenland”, aldus Maarten de Roos, algemeen directeur van de Campfire Group. “Nu start-up Easy Caravanning zich inmiddels in de scale-up fase bevindt, was het een logische vervolgstap om de 3 locaties voor de assemblage van onze 2 eigen merken en van de showroom en servicewerkplaats samen te brengen. Op deze wijze kunnen wij maximale synergie realiseren in zowel front als backoffice werkzaamheden. De assemblagelijn van Holtkamper (in nauwe samenwerking met manufacturing partner Technologies Added) bevindt zich nu op loopafstand aan de Kapitein Grantstraat. Zo kunnen we geïnteresseerden na telefonische aanmelding of via onze websites laten zien hoe we onze tenttrailers - gewoon in eigen land – maken”.
Niels Gerrits, manager Operations vervolgt: “De populariteit voor kamperen is de afgelopen paar jaar - mede onder invloed van de coronapandemie - verder toegenomen. Lichte compacte kampeerconcepten winnen aan populariteit omdat hedendaagse trekauto’s meer en meer uitgerust zijn met kleinere energiezuinige motoren en/of volledig elektrische aandrijving. Als Campfire Group hebben we met het introduceren van ons 2e eigen merk Easy Caravanning eind 2019 onze groei verder zien toenemen. Ook voor de komende jaren staan diverse nieuwe projecten op stapel die deze strategie verder kracht bij moeten zetten. Het was daarom ook vanuit capaciteitsoogpunt de hoogste tijd om te verhuizen naar een andere, grotere productielocatie”.
In de nieuwe fabriek in Emmen bevindt zich een productielijn met 8 werkstations met daarnaast aparte cellen voor de subassemblage, prototypebouw en o.a. houtbewerking. Na binnenkomst lopen bezoekers via een corridor door de fabriek naar de showroom. In de corridor wordt met een kleine expositie ‘history unfold’ teruggeblikt op de ontwikkeling van beide vouwwagenmerken. In een tijd waar in de kampeerindustrie juist sprake is van steeds verdere consolidatie van producenten door Europese of mondiale fabrikantengroepen, is Nederland met deze nieuwe fabriek een unieke onafhankelijke producent van tenttrailers uit het topsegment rijker.
Kijk voor meer informatie op www.holtkamper.nl en www.easycaravanning.com.
WEINSBERG voegt Mercedes-Benz Sprinter toe aan zijn gamma
Nieuwe versies van de succesvolle bestseller
Mercedes-Benz Sprinter biedt premium kwaliteit
Breder scala aan basisvoertuigen in de toekomst
Nu configureerbaar en bestelbaar
[PEPPER] is de naam van de meest succesvolle en best verkochte speciale modelserie in de industrie. Al vele jaren staat het bovenaan de lijst in het voordeel van zowel kosten- als kwaliteitsbewuste kopers. Reden genoeg voor WEINSBERG om zijn bestaande portfolio strategisch uit te breiden: vanaf nu vullen twee varianten op Mercedes-Benz Sprinter de populairste modellen in het assortiment van het traditionele merk WEINSBERG aan.
Voor geïnteresseerden biedt dit voordelen op verschillende niveaus. De technologische finesse van de Stuttgarter Stern tilt het aanbod in deze klasse naar een nieuw niveau. De krachtige en efficiënte OM654 viercilinder diesel zorgt voor een zelfverzekerde start van de voertuigen, die WEINSBERG naar wens aanbiedt in uitvoeringen met een bruto voertuiggewicht van 3,5 en 4,2 ton. Daarnaast zijn er uitgebreide veiligheids- en assistentiesystemen, zoals De actieve zijwindassistent, en comfortfuncties zoals het MBUX-multimediasysteem (Mercedes-Benz User Experience). Bij de marktintroductie biedt WEINSBERG de nieuwe modellen op Mercedes-Benz Sprinter aan in twee uitbreidingsvarianten. Prijzen beginnen bij 72.990 euro. Als slank, wendbaar semi-geïntegreerd model biedt de CaraCompact 640 MEG MB EDITION [PEPPER] een royale plattegrond met één bed voor maximaal drie personen, terwijl in de SUITE-versie een hefbed het aantal slaapplaatsen uitbreidt tot maximaal vijf. Bijzonder vernieuwend is een eenvoudig, maar zeer effectief detail van de zitgroep in de praktijk: WEINSBERG installeert de bank vijf graden gedraaid in een rechte hoek – dat klinkt niet als veel, maar verrast met positieve effecten. Niet alleen is het gemakkelijker om plaats te nemen en op te staan, maar ook het gevoel van ruimte profiteert duurzaam van de veranderde visuele assen.
De nieuwe strategie van WEINSBERG vormt een samenwerking met Mercedes-Benz, die in de toekomst een groot aantal andere opties mogelijk moet maken. Het bouwt ook voort op een bewezen traditie - de samenwerking tussen de merken is immers niet nieuw: Knaus Tabbert had het terrein eind jaren 1970 al met succes uitgezet met de WEINSBERG ORBIS- en WEINSBERG ORBITER-modellen, die beide waren gebaseerd op Mercedes-Benz bestelwagens. In die tijd bood TABBERT ook comfortabele campers aan op basis van Mercedes-Benz voertuigen.
Verdere hoogtepunten van de EDITION [PEPPER] op Mercedes-Benz Sprinter
Opties/Pakketten
Naast de uitgebreide [PEPPER] uitrusting zijn er op aanvraag opties beschikbaar, zoals.B een fietsendrager voor maximaal vier wielen, de PREMIUM of EXCLUSIVE carrosseriedeur (inclusief raam- en thuiskomstfunctie), Seitz kozijnramen, ISOFIX, elektrische vloerverwarming, de Velocate GPS tracker of een lithium-ion accu aan boord. Het Light & Vision pakket met LED high-performance koplampen van de Sprinter, evenals de grootlichtassistent en regensensor zorgen voor een goede zichtbaarheid en zichtbaarheid. Dankzij het WET WIPER SYSTEM wordt de reinigingsvloeistof direct voor de ruitenwisserbladen gespoten en direct weggeveegd. Dit verbetert niet alleen het zicht voor de bestuurder tijdens het vegen, maar vermindert ook het waterverbruik en voorkomt onbedoeld sproeien van achtervolgende voertuigen of voetgangers in de buurt zoveel mogelijk.
Het Hot [PEPPER]-pakket bevat nog meer Mercedes-Benz veiligheidsvoorzieningen (elektrische parkeerrem, Afstandsassistent, Verkeersbordassistent) en het MBUX-multimediasysteem.
MBUX: Mercedes-Benz User Experience: intelligent multimediasysteem
Het intelligente, intuïtief bedienbare MBUX-multimediasysteem integreert het voertuig direct in het digitale leven en staat voor comfort op hoog niveau. MBUX heeft een scherm van maximaal 10,25 inch met HD-resolutie. Het kan worden bediend via het touchscreen, de touch-compatibele stuurwielbediening of met spraakbesturing ("Hey Mercedes"). Het systeem beantwoordt de uitspraak "De tank is leeg" met suggesties van de nabijgelegen tankstations in de buurt of langs de opgegeven route. Berichten kunnen ook worden gedicteerd en betrouwbaar worden herkend. Een in het voertuig geïntegreerde snelle internetverbinding (LTE-compatibel) kan uitsluitend worden gebruikt voor de netwerkdiensten van Mercedes me connect of dienen als hotspot voor inbellen met afzonderlijke mobiele apparaten. Het combi-instrument met kleurendisplay is gerangschikt tussen de snelheidsmeter en de toerenteller. In het gezichtsveld van de bestuurder maakt het gemakkelijk afleesbare displays en duidelijke menunavigatie mogelijk. Zo toont het display.B, een reiscomputer met ECO-verbruiksgegevens, gemiddeld brandstofverbruik, AdBlue-niveau en geselecteerde voertuiggegevens. Een Bluetooth-interface met handsfree-functie zorgt ervoor dat gesprekken zo afleidingsvrij en veilig mogelijk zijn tijdens het rijden.
Verdere Mercedes hoogtepunten in de [PEPPER]
In vier bekerhouders in de cockpit zijn drinkflessen en bekers gemakkelijk en gemakkelijk toegankelijk, zowel voor de bestuurder als voorpassagier. Ook de twee praktische opbergvakken in het midden van het instrumentenpaneel zijn te allen tijde goed bereikbaar. Aan de passagierszijde, onder het instrumentenpaneel, bevindt zich een breed, open opbergvak met een inhoud van ca. 8,5 liter. Persoonlijke bezittingen of documenten kunnen daar worden opgeborgen.B. Ventilatiesproeiers, waarvan de richting individueel kan worden aangepast, zorgen voor meer comfort in de cabine. Andere mercedes-benz highlights: keyless start, elektromechanische servobesturing, zijwindassistentie, hill start assist, ECO start stop functie, adaptief elektronisch stabiliteitsprogramma ESP (kan de bestuurder ondersteunen door richtingsstabiliserende remkrachten in te stellen in kritieke rijdynamische situaties) en adaptief remlicht (kan de reactietijd van de bestuurders van volgende voertuigen aanzienlijk verminderen vanwege het opvallende knipperen en zo kop-staartbotsingen voorkomen).
Succesvolle samenwerking: KNAUS en MAN
Nieuw: VAN WAVE 640 MEG VANSATION op MAN TGE
MAN en KNAUS vormen een sterk team – dat bewijzen de succesvolle VAN TI PLUS en VAN TI 640 MEG VANSATION modellen. De vraag naar deze voertuigen blijft groot – campers op MAN TGE zijn dynamisch, sportief en uitgerust met state-of-the-art assistentiesystemen. En minstens zo populair is de uitgebreide VANSATION-apparatuur die van de VAN TI een KNAUS-bestseller heeft gemaakt. De nieuwe VAN WAVE 640 MEG VANSATION op basis van de MAN TGE bouwt voort op dit succes.Het semi-geïntegreerde model met een praktisch hefbed, verkrijgbaar vanaf € 71.999, is voorzien van de innovatieve FoldXPand-achterkant, die de lengte van het interieur vergroot met een compacte buitenlengte. En ook de schuine positie van het meubilair en het golvende dak dragen bij aan het perfecte gebruik van de ruimte. Bovendien bevinden alle bovenbouwen zich achter de as en hebben ze dus geen extra invloed op de hoogte van het voertuig. Dankzij de standaard tweekanaals luchtvering op de achteras met supercharger biedt de VAN WAVE het beste rijcomfort en maximale rijveiligheid. In de nieuwe VAN WAVE heeft KNAUS een stahoogte van 190 cm gecreëerd, zelfs onder het hefbed (196 cm in de rest van de leefruimte), en het voertuig heeft ook de grootste VAN-zitgroep, een zijstoel en comfortabele eenpersoonsbedden achterin met een lengte van 195 cm en 201 cm, die kan worden verlengd tot de ligweide. De uitrusting omvat ook: cruise control met snelheidsbegrenzer, slaperigheidsdetectie, Truma CP‐Plus, BluuWater-waterfiltersysteem, sfeerverlichting, verwarmde afvalwatertank isolerende kap, multifunctioneel stuurwiel, hordeur, 17" lichtmetalen velgen met originele MAN-banden en luifel en zijwanden in Campovolo-grijs. Op verzoek kan het voertuig worden besteld met Alde-kachel.
Verdere hoogtepunten van de VAN WAVE VANSATION op MAN TGE
Motorisering
De VAN WAVE 640 MEG VANSATION met voorwielaandrijving, 140 pk en handgeschakelde 6-versnellingsbak is ook te bestellen met 177 pk en 8-traps automaat. De kleine overbrengingsverhoudingen van de automaat hebben een zeer positief effect op het brandstofverbruik en de rijdynamiek. Het technisch toelaatbare totaalgewicht van de VANSATION van 3.500 kg kan op aanvraag worden belast tot 3.850 kg of 4.000 kg. Door het aantal goedgekeurde stoelen in bedrijf te verminderen van vier naar drie of twee, is meer laadvermogen of meer extra uitrusting mogelijk.
Opties/Pakketten
De uitgebreide VANSATION-apparatuur kan op verzoek worden uitgebreid met opties zoals.B. met alarmsysteem, gassensor, de Velocate GPS-tracker, een lithium-ionbatterij, een batterijhoofdschakelaar die alle elektrische verbruikers van het voertuig zonder stroom kan schakelen en zo de ontlading van de voertuigaccu als gevolg van rustig stroomverbruik voorkomt, of de TVT-structuur (Top Value Technology), die het voertuig beschermt dankzij vochtbestendige polyurethaan plastic strips en een nog betere Structurele stabiliteit (zijwand, dak, achterwand en vloer zijn aan elkaar gelijmd) maakt het nog duurzamer en rotbestendiger - met behoud van hetzelfde gewicht en dezelfde isolatie-eigenschappen. Het winterpakket voorziet de VAN WAVE van de verwarmde voorruit in thermische isolatieramen, verwarmde ruitensproeiers aan de voorzijde, elektrische vloerverwarming en stoelverwarming voor de cabinestoelen, zelfs bij vorsttemperaturen. Dankzij grootlichtassistent, mistlampen incl. bochtverlichting, LED-koplampen met LED-dagrijverlichting en het ruitenwisserintervalcircuit met regensensor en automatische rijlichtschakeling (reageert automatisch in donker en regen) zorgt het Light & Vision-pakket ook bij slecht weer altijd voor de beste zichtbaarheid. Het Energy Basic-pakket omvat een aanraakbedieningspaneel met een intuïtief bedieningsconcept voor netwerkcomponenten, waaronder temperatuursensoren binnen en buiten (in plaats van een standaard bedieningspaneel) en een intelligente oplader met 25 A laadvermogen. Het Energy Plus-pakket bevat ook een extra ingebouwde batterij en een batterijsensor voor de opbouwbatterij.
Andere MAN en VANSATION hoogtepunten
Met de innovatieve MAN-assistentiesystemen speelt u altijd op veilig. Zo omvat de VAN WAVE VANSATION cruise control met snelheidsbegrenzer, hill start assistance, elektronische startonderbreker, slaperigheidsdetectie, ABS, noodremassistent, een start &stop systeem met remenergieterugwinning en elektromechanische stuurbekrachtiging. Het elektronisch geregelde ESP-rijhulpsysteem gaat het uitbreken van de auto tegen door individuele wielen gericht te remmen, en de multi-collision brake zorgt voor een automatische noodremming van het voertuig wanneer een botsing wordt gedetecteerd, waardoor latere ongevallen worden voorkomen. Andere MAN-assistentiesystemen kunnen op aanvraag worden besteld: afstandsgestuurde cruise control (ACC) met snelheidsbegrenzer, actieve rijstrookassistent en verkeersbordherkenning.
Het multifunctionele display "Plus" met monochroom TFT-display geeft duidelijk actuele informatie weer, zoals buitentemperatuur, resterende actieradius, gemiddeld verbruik, assistentiesystemen en voertuigfuncties. De "MAN Media Van Business Navigation" is meer dan een navigatiesysteem: naast de navigatiefunctie (met een licentie van twee jaar) met live verkeer en regelmatige MAN-kaartupdates, heeft het 8" TFT-kleurendisplay met touchscreen en nabijheidssensoren twee extra luidsprekers, een AUX-IN-interface, een USB-poort, een Bluetooth-verbinding voor smartphones, de Wireless MAN SmartLink (voor het verbinden van een smartphone via WLAN) en spraakbesturing. De originele MAN-cabinestoelen met hoogwaardige stoelbekleding in KNAUS Wohnwelt-uitvoering zijn in hoogte verstelbaar en draaibaar. Met de CAB darkening EXCLUSIVE kunnen de voor- en zijruiten snel en eenvoudig verduisterd worden. De praktische KNAUS ServiceBox biedt centrale toegang tot alle belangrijke elementen van de toevoertechniek via een klep in de zijwand van het voertuig: afvoerkranen voor vers- en afvalwatertanks, vulopening van de zoetwatertank, waterfiltersysteem. De gasbox is net zo goed bereikbaar via een servicedeur in de zijwand. De gasflessen zijn in de lengterichting geplaatst - dus de verandering is eenvoudig en handig, een lege fles kan op elk moment worden vervangen zonder beide flessen te hoeven verwijderen. Verdere hoogtepunten: achteruitrijcamera, KNAUS CATEYE evolution-achterlicht met exclusieve nachtsignatuur en dynamische knipperlichten in LED-technologie, evenals comfortbadkamer met draaibare wastafelwand en hoogwaardig banktoilet.
De nieuwe KNAUS SPORT
Veelzijdig, uniek en nu een echte caravanklassieker: de KNAUS SPORT is de ideale metgezel voor een vakantie alleen, met z'n tweeën of met het hele gezin. Op de Caravan Salon vorig jaar maakte hij al indruk met zijn nieuwe exterieur- en interieurontwerp: zilvergrijze sticker met KNAUS-swingelement, FoldXPand-achterkant, intelligente lichtgewicht constructies, moderne kubusvormige meubelstijl met kruisnerfhout, lichte oppervlakken en nobele bekledingstoepassingen met achtergrondverlichting. Nieuw in het brede plattegrondenportfolio is de 650 FDK – een ruime familieplattegrond. Het heeft een Frans bed langs de boeg, ernaast is de badkamer - met aparte wastafel, dus er is geen file in de badkamer in de ochtend met het hele gezin. In het midden van het voertuig is er voldoende ruimte voor reiscatering in de grote 177-liter koelkast met praktische dubbele deurstop. In tal van opbergvakken en in de grote kledingkast kunnen vakantiekast en andere apparatuur worden ondergebracht. Tegenover de keuken is er een grote dinette. Een andere zithoek en een stapelbed bevinden zich in de lengterichting aan de achterzijde. Zo hebben de kinderen een eigen ruimte in het voertuig, die met een textiele scheidingswand van het voorste gedeelte kan worden gescheiden. Speciale uitrusting: het optionele multifunctionele driepersoons stapelbed. Door de opklapfunctie van het middelste bed wordt het ligvlak een rugleuning, waardoor een kinderzitje ontstaat. Door het onderste bed op te vouwen, krijg je een grote opbergruimte die van binnen en buiten toegankelijk is. Daarnaast is een grote garagedeur mogelijk als extra optie, zodat fietsen ook comfortabel vervoerd kunnen worden. Bij het kiezen van het driepersoons stapelbed zijn er drie zijramen.
De nieuwe KNAUS SÜDWIND
Het caravanicoon SÜDWIND – vooral populair in de uitgebreid uitgeruste 60 YEARS-versie – maakt ook indruk met zijn nieuwe exterieur en interieur: FoldXPand achter, sticker in zwart en zilvergrijs met KNAUS-veeg, donker omlijste zijwandramen met SÜDWIND-belettering, Pro.Tec-Frame in een nieuw, beknopter ontwerp, meubels gemaakt van dwars gelamineerd hout, warmwit hangkastfronten met grafisch patroon en nieuw ontworpen entreemeubilair met indirecte verlichting. Onder de 16 verschillende plattegronden is er voor elke camper de juiste. Nieuw en bijzonder geschikt voor gezinnen is de tandemas 650 FSK, die dankzij zijn doordachte ruimte-indeling veel ruimte biedt. In de boeg is het gebied voor de ouders: Frans bed in de lengterichting, ernaast ruime badkamer met aparte wastafel. In het midden van het voertuig vinden alle passagiers ruimte in de grote salonzitgroep, tegenover is de keuken met grote 177-liter koelkast met praktische dubbele deurstop. De achterzijde vormt de "kinderkamer" – met een stapelbed in de lengterichting en een eigen kinderzitje. In plaats van het tweepersoons stapelbed kan op aanvraag ook het multifunctionele driepersoonsbed besteld worden, waardoor door de opklapfunctie van het middelste en onderste bed een kinderzitje en grote opbergruimte ontstaat. Daarnaast is een grote garagedeur met kozijnraam incl. verduistering en insectenwerend middel mogelijk, zodat ook grotere objecten zoals e.B fietsen comfortabel vervoerd kunnen worden. Daarnaast zijn er drie zijramen op aanvraag bij het bestellen van het driepersoons stapelbed. De ruimtes van ouders en kinderen kunnen worden gescheiden door een textiele scheidingswand. In tal van opbergvakken en in de grote kledingkast is er voldoende ruimte voor de kledingkast van het hele gezin en andere vakantiegerei.
Over Knaus Tabbert
Knaus Tabbert AG is een toonaangevende fabrikant van vrijetijdsvoertuigen in Europa met hoofdkantoor in Jandelsbrunn, Neder-Beieren. Andere locaties in Duitsland zijn Mottgers en Schlüsselfeld en Nagyoroszi in Hongarije. Het bedrijf is sinds september 2020 genoteerd in het Prime Standard-segment van de Frankfurt Stock Exchange (ISIN: DE000A2YN504) en realiseerde in 2020 een omzet van bijna 800 miljoen euro met zijn merken KNAUS, TABBERT, T@B, WEINSBERG, MORELO en de caravanverhuurdienst RENT AND TRAVEL en produceerde meer dan 24.000 recreatievoertuigen met ongeveer 3.000 werknemers. Meer informatie: www.knaustabbert.de
Naast deuren en ramen ook de stuurcabine en motor beschermen.
Startonderbrekers: Stuursloten en wielklemmen
Het meest waardevolle voorwerp dat u bij u hebt op een caravanvakantie is waarschijnlijk uw kampeerauto zelf. Het is daarom raadzaam om na te denken over een diefstalbeveiliging voor uw camper.
Enkele van de ingebouwde maatregelen die u kunt nemen om uw kampeerauto tegen diefstal te beschermen, zijn verborgen schakelaars om de dieselpomp of de accu van het voertuig apart van het contact te activeren. Als u de verborgen schakelaar niet kent, kunt u niet wegrijden, en heeft u de beveiliging van uw camper verhoogd.
Als alternatief kunt u een stuurklem voor uw zwerfauto gebruiken. Zoals de naam al doet vermoeden, wordt deze op het stuurwiel geschroefd, zodat deze niet meer kan worden bewogen. Daardoor kan niemand met uw camper wegrijden zonder het stuurslot van de camper te verwijderen, waar alleen u een sleutel voor heeft.
Wielklemmen werken volgens hetzelfde principe. Deze worden echter direct aan de buitenkant van de kampeerauto aan de wielen bevestigd en maken al van verre duidelijk dat dieven geen kans hebben. U zorgt voor een extra dosis veiligheid voor uw camper - vooral wanneer hij lang geparkeerd staat of overwintert.
Lokaliseer de kampeerauto met GPS trackers
Mocht het echter gebeuren dat uw camper wordt gestolen, dan zullen u en de speurders er alles aan doen om het terug te vinden. In dat geval zult u blij zijn als u met behulp van een GPS-systeem voor extra beveiliging van uw camper heeft gezorgd. Een bijbehorende GPS tracker kan op elk moment de positie van uw camper bepalen en dit aan u doorgeven via SMS of app. U kunt de coördinaten vervolgens doorgeven aan de politie in geval van een onderzoek.
HYMER Connect-app
De HYMER Connect App biedt niet alleen slimme functies zoals praktische toegang tot belangrijke voertuiginformatie en comfortabele bediening van woonruimtecomponenten via de smartphone. De HYMER Connect App is ook een betrouwbare partner als het om veiligheid gaat. Zo kunt u bijvoorbeeld de status van uw centrale vergrendeling opvragen en de camper op afstand vergrendelen. De app informeert u ook via een pushmelding als de camper wordt ontgrendeld en verplaatst door een derde partij of als het alarmsysteem wordt geactiveerd. Bovendien waarschuwt de app u bijvoorbeeld als de koelkast niet goed is afgesloten of als er onweer is terwijl de satellietantenne nog omhoog staat.
6. Nog meer veiligheidstips voor uw zwerfauto
Voorkom lekke banden
Naast bescherming tegen indringers en dieven speelt ook het vermijden van pech en ongevallen een belangrijke rol in de veiligheid van uw camper. De meest voorkomende pechgevallen zijn lekke banden. Als u toevallig met hoge snelheid rijdt, kunnen er ongelukken gebeuren die niet alleen uw gezondheid in gevaar brengen, maar ook uw camper.
Het beste is om regelmatig visuele inspecties uit te voeren en de banden van uw kampeerauto op beschadigingen te controleren. U dient ook regelmatig de bandenspanning te controleren en uw banden tijdig te vervangen.
HYMER Nieuwe functie ‘E-Pressure’
Met E-Pressure ventieldopen met bandenspanningssensor krijgt u een nieuwe functie voor HYMER Connect! Zoals de naam al zegt, meten de ventieldoppen de bandenspanning, zodat u deze op elk moment comfortabel met de HYMER Connect app kunt controleren. De app waarschuwt ook wanneer de druk te hoog of te laag is.
Optimale beveiliging van de lading: Beveiligd dak en bagageruimte achterin
U kunt extra veiligheid tijdens het rijden creëren door ervoor te zorgen dat de lading op de juiste manier wordt geladen en vastgezet. Dit begint met de juiste verdeling van de lading in bergruimten en garages en eindigt met het zorgvuldig vastzetten van uw dak- en achterbagage.
Bagage moet tijdens het rijden dubbel worden vastgezet of met meerdere spanbanden worden vastgesjord, zodat er niets af kan vallen. Want losse bagage zou de veiligheid van uw camper en andere voertuigen in gevaar brengen, vooral op de snelweg.
In de garage achterin uw HYMER-camper of op het laadvlak van uw HYMER-buscamper vindt u standaard een speciale sjorrails inclusief bagage vastzetogen, om de lading met sjorbanden perfect vast te zetten. Als u niet rijdt, als u stilstaat of zelfs tijdens korte pauzes, moet u ook de bagage op het dak en achter met sloten beveiligen, om dieven geen kans te geven uw fietsen en andere voorwerpen van het dak of de bagagedrager achter te stelen.
Europa-Park-seizoen met keizerlijke nieuwigheden van start
Europa-Park heeft afgelopen zaterdag de poorten van het 48e seizoen geopend. Bezoekers kunnen zich verheugen op talloze nieuwe attracties waaronder een keizerlijke uitbreiding van het Oostenrijkse themagebied. Het Europa-Park Resort bestaat intussen behalve uit het grootste attractiepark van Europa, ook uit een waterpark, zes themahotels, vr-experience YULLBE en een Camp Resort. Ook voor de komende jaren staan uitbreidingen op stapel.
Romantiek in Oostenrijk
Bezoekers kunnen dit seizoen meevaren met de geheel nieuw gethematiseerde boottocht "Josefina’s kaiserliche Zauberreise". Het ontspannen tochtje voert door een geheime paleistuin, langs waterspuwers en fonteinen en midden door een bijzondere rozenboog. Keizerin Josefina presenteert zich tijdens de reis op verschillende momenten in haar leven en de brutale Yomis vergezellen de gasten en halen overal hun ondeugende streken uit. Trouwe bezoekers kennen de Yomis uit de attractie “Zauberwelt der Diamanten”. Op het 10.500 m² grote meer vaart ook de nieuwe “Donau Dampfer” en op gezette tijden is er de nieuwe spectaculaire fonteinenshow "Weense Waterwals" met 54 fonteinen, waarvan sommige wel 40 meter hoog zijn.
Keizerlijke bouwwerken kunnen niet van de ene op de andere dag gerealiseerd worden, daarom zal de uitbreiding van Oostenrijk ook volgend jaar nog in beslag nemen.
23 uur entertainment iedere dag
Iedere dag verzorgen internationale artiesten, dansers, muzikanten en zangers 23 uur per dag live amusement van het hoogste niveau. De bezoekers van Europa-Park kunnen zich ook dit jaar weer verheugen op enkele nieuwe shows. Zo bestaat de dagelijkse "Ed's Adventure Parade" uit drie nieuwe wagens waaronder een piratenfort. In de Spaanse Arena staat adembenemende paardenacrobatiek te wachten bij de show "De terugkeer van de Sultan", gepresenteerd door de stuntmannen en -vrouwen van de beroemde paardentrainer Mario Luraschi. De razendsnelle ijsshow met magische effecten, glamoureuze kostuums en opzwepende muziek brengt met "ACE – the adventure begins!” een ode aan legendarische Adventure Club of Europe. Acrobaten van wereldklasse laten in “The show must go on” de Roaring Twenties in het barokke Europa-Park Teatro tot leven komen. De vierde grote show is "Abraka...Shakespeare! RELOADED" waarin de illusies van Timothy Trust & Diamond de bezoekers keer op keer weer zullen verbazen. Ook de kleinere theaters maken plaats voor nieuwe shows zoals de flamencoshow “Ritmo Flamenco”, poppentheater “Baila, Carmen, baila!”, “Junior Club Studios – Live!” met gastheer Ed en gastvrouw Edda en de zeepbellenshow “Limerick Bubbles”. Van 4 juni tot en met 4 september staat de bloedstollende high diving show Retorno dos Piratas ook weer op het programma.
Nieuw op het witte doek
In Magic Cinema verschijnt niet alleen iets nieuws óp het doek, ook het filmdoek, de projectoren en de geluidsversterkers zijn vernieuwd. De nieuwe film die vertoond wordt is "Happy Family – Next Level 4D" en daarin gaat het opnieuw mis in huize Wünschmann. De presentatie van een door zoon Max ontwikkeld VR-spel verloopt niet zoals gepland. De hele familie wordt -omgetoverd in monsters- het spel ingezogen en moet nu alle levels van het spel halen om naar de werkelijkheid terug te keren. Gaat ze dat lukken?
Ook in de bioscoop in Grimms Sprookjesbos draait vanaf de zomer een nieuwe film: “Fina en de Yomis”. Hierin wordt antwoord gegeven op de vraag wie die groene wezentjes zijn die overal kattenkwaad uithalen in de nieuwe attractie “Josefina’s kaiserliche Zauberreise”.
Virtuele belevenissen
Als een van de eerste parken ter wereld bood Europa-Park de mogelijkheid om achtbanen te rijden met een VR-bril. Het aanbod aan virtuele avonturen telt dit seizoen zes stuks. Zo werd vorig jaar "Madame Freudenreich Dino-Rennen VR" toegevoegd. Hierin beleven bezoekers samen met dinosaurussen een turbulente zeepkistenrace over berg en dal. Dit jaar kunnen de gasten op achtbaan Alpenexpress ook nog kiezen voor "Amber Blake - The Chase". Deze virtuele achtervolging op een jetski is een prequel van de nieuwe YULLBE PRO-experience "Amber Blake: Operation Dragonfly”. Dit verhaal is gebaseerd op de stripboeken van de uit België afkomstige Jade Lagardère en zal de bezoekers vanaf de zomer onderdompelen in een 30 minuten durende interactieve agentenfilm. De YULLBE-experience bevindt zich tussen hotel “Krønasår” en Waterwereld Rulantica. Vanaf het voorjaar hebben de gasten hier ook de mogelijkheid zich te verkleinen en zo het gedetailleerde landschap van Miniatur Wunderland Hamburg te beleven tijdens een YULLBE PRO- of een YULLBE GO-avontuur.
Telkens weer op zondag
De kijkers van het populaire tv-programma "Immer wieder sonntags" zullen eveneens iets nieuws opmerken. De zomerse muziekshow krijgt een nieuwe buitenstudio vlak naast Rulantica. De shows zullen vanaf 12 juni 2022 weer live worden uitgezonden, zoals de titel al doet vermoeden, telkens op zondag.
Overige nieuwtjes
Vlak naast de bioscoop werd bistro La Cigale vorig jaar omgedoopt tot bistro Tomi Ungerer. In de ruimte zullen tekeningen en andere werken van de grote Elzasser kunstenaar, en vriend van de eigenaarsfamilie Mack, tentoon worden gesteld.
Europa-Park is al jaren sponsor van voetbalclub SC Freiburg. Het onlangs geopende stadion draagt nu de naam Europa-Park Stadion. De harten van fans van deze club zullen sneller kloppen in de nieuw gedecoreerde attractie "Arena of Football". Nieuw zijn hier een VIP-box, SC Freiburg-rekwisieten, een fotopunt en spannende weetjes over het Europa Park Stadion. Hier is voortaan ook stijlvolle sportkleding te koop in de "TOGETHER.FASTER. Sports Store" van de nieuwe partner PUMA. Er is zelfs een eigen Europa-Park-collectie.
In het park zijn ook twee nieuwe shops verrezen. Bij de „granini Saft Butikk“ in Scandinavië worden sappen, koele spritzers en lekkere cocktails geschonken. Bij het Dallmayr Theehuis is een gigantisch assortiment thee verkrijgbaar om thuis lekker van te genieten.
Afgelopen winter zijn de laatste locomotieven van de Panoramabahn omgebouwd. Ze rijden nu allemaal op elektriciteit.
Over treinen gesproken: het treinstation het dichtst bij Europa-Park gelegen is dat van Ringsheim en heet voortaan “Ringsheim/Europa-Park“. Hier stopt sinds kort de ECE van Frankfurt naar Milaan een paar keer per dag.
Nieuw in het hotelresort
Voor overnachtingen staan zes themahotels en een Camp Resort ter beschikking. Het laatst geopende hotel “Krønasår” is vorig jaar al uitgebreid met een fitnessruimte maar zal in de loop van dit jaar elf extra suites en een infinity pool krijgen. Vanuit dit zwembad kijken hotelgasten dan uit over de ‘zee’ tussen het hotel en Waterwereld Rulantica.
Nieuw in Rulantica
Het in 2019 geopende waterpark is de afgelopen jaren indoor uitgebouwd met een relax- en sauna-afdeling, een VR-bassin en in het buitengebied met “Snorri Strand” en het glijbanen-bastion “Svalgurok”. Dit jaar biedt "Snorri Strand" nog meer waterpret voor de kleintjes: Want drie nieuwe kindvriendelijke glijbanen beloven extra actie bij "Snorri's Rutscheplads". Daarnaast zal speelhoek "Snorri's Spelaborg" de ogen van kinderen doen glinsteren. Deze zomer zal de Heligvända“ de eerste rondjes draaien. Deze attractie waarin bezoekers elkaar nat kunnen spuiten past perfect bij Waterwereld Rulantica. Buiten komt voor zonaanbidders en sportievelingen zandstrand „Dynstrønd“. Op het buitenterras van de relax- en sauna-afdeling kunnen saunaliefhebbers terecht in de derde sauna: een chalet genaamd „KOTA“. Tenslotte opent eettent „Snorri´s Piknikbud“ en krijgt restaurant “Snekkjas” en overdekt terras.
Meer en meer fabrikanten maken zwerfauto’s die de compacte afmetingen van camperbussen sterk benaderen. Ook Challenger een halfintegrale nieuwe S 194 op de markt.
Hij wordt gebouwd op een Ford chassis met standaard verlaagd chassis. Een 130 pk sterke turbo dieselmotor zorgt voor een vlot rijgedrag en hij heeft een omvangrijke standaard uitrusting voor een binnen de perken blijven de prijs.
De verzorgde opbouw is gemaakt met polyester sandwichpanelen. Voor de wanden zijn ze 30 mm dik, dak 55 mm en voor de bodem 65 mm. Dit laatste is geïsoleerd met water afstotende XPS materiaal. Winterkampeerders zullen alvast geen koude hebben in het goed geïsoleerde koetswerk. Vensters van de beste kwaliteit maken het koetswerk af. De elektriciteit centrale en de verswatertank zijn langs buiten goed bereikbaar.
Met zijn totale hoogte van 2,75 m is de S 194 15 cm hoger en 5 cm breder dan een gemiddelde camperbus. De garage achterin is langs beide kanten toegankelijk en biedt plaats aan twee fietsen. In tegen stelling met een camperbus zijn de wanden van de S 194 vlak en maakt dat de binnenruimte wat breder is over de volle hoogte, ook de stahoogte reikt hier tot 1,96 m. een blik in het interieur geeft alvast een ruimere indruk. Het meubilair in licht houtdecor heeft een wat vierkantige vorm is echter keurig afgewerkt. Slim gevonden zijn de beide lattenbodems die omhoog kantelen waardoor de laadruimte achterin beter te bereiken is. Goed bedacht is de natte cel die met een draaibare wand meer plaats vormt voor een douche. Een dubbele afloop in de douchebak zorgt voor een volledige afvoer van het water. Tegen de natte cel en de keuken zijn legkasten boven het bed. Tegenover de badkamer pronkt de keuken. In het donkere aanrecht zijn spoelbak en 2 kookvuren met elektronisch ontsteking geïntegreerd. Een werkblad klap je aan de linkerzijde omhoog. Onderaan en boven is voldoende kastinhoud voor het keukengrief van een stel zwervers. Ee 87 l koelkast maakt deel uit van de keuken.
De tafel van de zitgroep is verlengbaar. Voor 3 personen is er voldoende plaats een vierde heeft het echter niet erg comfortabel aan tafel. Tussen de zitgroep en de badkamer is een kleerkast.
De Challenger S 194 is niet alleen compact hij biedt ook voldoende comfort aan voor twee zwervers. Zoals we van de Franse constructeur mogen verwachten heeft hij voor de S 194 een paar vernuftige zaken bedacht, zoals de variabele garage en de vele bergvakjes. Daarbij komt nog een interessante prijs voor een goed uitgeruste zwerfauto.
4 op de 10 motorrijders heeft geen specifiek rijexamen afgelegd
De meeste onder hen volgden ook geen bijscholing na het bekomen van hun rijbewijs
Nu de temperaturen weer stijgen, komen ook de motorrijders terug massaal terug buiten. Vias institute bestudeerde in een nieuwe studie in detail het profiel van de Belgische motorijders. Slechts 20% van de motorrijders rijdt tussen november en februari. Het is noodzakelijk om zeker je vaardigheden op peil te houden na een winterpauze. Andere opvallende vaststelling: 4 op de 10 motorrijders heeft nooit een specifiek motorrijexamen afgelegd. Dat kan omdat ze bijvoorbeeld hun rijbewijs voor 1989 behaald hebben.
Om een beter zicht te krijgen op het profiel van de Belgische motorrijder heeft Vias voor een uitgebreide studie een representatieve steekproef van 3000 Belgen ouder dan 16 jaar bevraagd. 4 op de 10 heeft geen specifiek examen afgelegd Opvallende vaststelling: 42% van de motorrijders geeft aan geen specifiek examen afgelegd te hebben om met de motor te mogen rijden. Voor 1989 was het immers mogelijk om een motorijbewijs voor alle cilinderinhouden zonder beperkingen te ontvangen zonder een specifiek rijexamen te moeten afleggen. Indien iemand een B-rijbewijs voor de wagen had behaald voor 1989, werd automatisch een volledig rijbewijs A verkregen. Tussen 1989 en 2011 werd dit enkel nog mogelijk gemaakt voor het rijbewijs type A1 (voor motoren met max 11kW en 125 cc). Na 2011 diende er altijd een rijexamen afgelegd te worden om eender welk A-rijbewijs te verkrijgen. Er is echter een uitzondering op die regel. Deze laat toe om zonder examen een rijbewijs A1 (met uitzonderingen) te behalen als de bestuurder reeds twee jaar in het bezit is van een geldig rijbewijs categorie B en na het volgen van een specifieke praktische opleiding van 4 uur. Bij de bestuurders ouder dan 55 jaar vinden we het grootste percentage motorrijders die geen specifiek examen hebben afgelegd. Die groep geeft ook aan het minst specifieke nascholingen en trainingen te volgen om hun vaardigheden op de motor te verbeteren of op peil te houden. In totaal heeft zelfs 2 op de 3 motorrijders die geen examen hoefden af te leggen nadien ook maar enige opleiding gevolgd. 1/5 van de motorijders rijdt tussen november en februari De meeste motorijders rijden trouwens niet heel het jaar. Slechts 18% rijdt in de periode tussen november en februari. In totaal rijdt slechts 12% heel het jaar. De meeste motorrijders halen hun moto pas van stal wanneer de weersomstandigheden beter zijn. Zo rijdt ongeveer de helft (49%) tussen de 5 à 8 maanden per jaar. 29% rijdt maar 1 tot 4 maanden. Deze seizoensmotorijders rijden dus vaak gedurende een lange periode niet. Het is belangrijk dat ze vooraleer ze terug de weg op gaan zichzelf terug goed voorbereiden. Dat kan eerst en vooral door de motor technisch terug helemaal op orde te zetten, de bandenspanning na te kijken en door de manoeuvres terug op te frissen. Vooral de behendigheid en het bochtenwerk is belangrijk. Je kan best eerst op een afgesloten terrein (vb parkeerterrein) oefenen en daarna enkele korte ritjes maken om het juiste gevoel terug te pakken te krijgen. Meestal voor het plezier of woon-werk De hoofdvervoerswijze voor motorrijders blijft de wagen. Er zijn slechts weinig motorrijders die enkel met de moto rijden. Gemiddeld genomen wordt de moto gebruikt voor 20% van de verplaatsingen. De grote meerderheid van de verplaatsingen zijn pleziertochten over afstanden minder dan 500 kilometer, gevolgd door woon-werk verplaatsingen. Het professioneel gebruik van de motor is redelijk beperkt. Gemiddelde break van 9 jaar in motorrijcarrière Uit onze enquête blijkt dat de grootste groep gebruikers zich tussen de leeftijd van 25-34 jaar en tussen 45- en 54 jaar bevindt. Vanaf de leeftijd van 54 jaar daalt het aantal motorrijders. Meer dan de helft van de motorijders ‘onderbreekt’ zijn motorcarrière trouwens met gemiddeld 9 jaar. Dat komt oa door familiale redenen of een levensverandering (vb. krijgen van een kind, verhuizen, enz.) Officiële cijfers: meer moto’s, minder ongevallen op 10 jaar tijd 14% meer moto’s op 10 jaar De moto wordt steeds populairder. Eind 2020 waren er in ons land 480 000 motorfietsen ingeschreven, dat is een stijging met 20% op 10 jaar tijd. Vooral in het segment van de 125 cc zien we een stijging. De coronapandemie heeft geen negatieve impact gehad op de verkoop. Aantal doden en gewonden daalt fors op 10 jaar tijd In 2021 waren 2376 motorrijders die in een ongeval gewond geraakten. Dat zijn er gemiddeld 6,5 per dag. 61 motorrijders kwamen om het leven. In vergelijking met 10 jaar geleden is er een daling van het aantal gewonden met 44% en van het aantal doden met 54% (van 132 naar 61). De objectieve veiligheid van motorijders is de laatste 10 jaar dus verbeterd. Gemiddelde leeftijd van omgekomen motorijders stijgt Als we kijken naar de gemiddelde leeftijd van motorrijders die om het leven komen, stellen we op 10 jaar tijd een grote stijging vast. In 2011 was de gemiddelde leeftijd van een motorrijder die om het leven kwam 38 jaar, in 2020 bedroeg die 45 jaar. De helft van de motorrijders die om het leven kwamen is nu ouder dan 45 jaar, terwijl dat in 2011 nog maar 33% was. Conclusie De objectieve verkeersveiligheid van motorijders is de laatste 10 jaar verbeterd. De gemiddelde leeftijd van motorijders die om het leven komen is wel flink gestegen van 38 naar 45 jaar. Het is verder opvallend dat bijna 4 op de 10 motorijders zegt geen specifiek motorijexamen afgelegd te hebben. Dit geldt vooral voor oudere motorijders, die ook vaker geen specifieke vorming volgen. Zeker voor motorrijders die gedurende jaren niet gereden hebben en dan terug gebruik maken van de motor kan dat problematisch zijn. Bij de start van het motorseizoen is het echter belangrijk dat alle motorijders, ongeacht hun leeftijd zich goed voorbereiden zodat ze in alle veiligheid kunnen genieten van hun motoritje. Dat gaat zowel over het technisch in orde zetten van de moto als het terug opfrissen van de behendigheid op de motor.
TRAXIO en diens bandenfederaties Federtyre en Pneuband roepen de automobilisten op om hun winterbanden spoedig te laten vervangen door zomerbanden. Bij warmere temperaturen slijten winterbanden immers niet alleen sneller dan zomerbanden maar ze presteren ook minder goed, en dat al vanaf temperaturen boven 7°C. De remweg wordt langer en de wegligging verslechtert waardoor het – zowel vanuit economisch als veiligheidsstandpunt – aan te raden is om vanaf nu zo snel mogelijk winterbanden te wisselen met zomerbanden.
“Rijden met winterbanden tijdens de zomer is wettelijk toegelaten maar heeft een negatief effect op het weggedrag van de auto en de verkeersveiligheid,” zegt Filip Rylant van TRAXIO. “Boven 7°C - en dus zeker tijdens warme dagen - presteren winterbanden minder goed dan zomerbanden. Niet alleen is de remafstand langer, ook de wegligging is minder goed dan met zomerbanden. Het is daarom van belang dat de bandenwissel van winter- naar zomerbanden nu snel gebeurt.
Vier nadelen van winterbanden bij temperaturen van meer dan 7 °C en in het bijzonder bij zomerse temperaturen:
Winterbanden hebben tijdens de zomer een langere remweg dan zomerbanden;
Winterbanden hebben tijdens de zomer een minder goede wegligging dan zomerbanden;
Winterbanden slijten sneller tijdens de zomer;
Winterbanden zorgen voor een hoger brandstofverbruik dan zomerbanden.
Duidelijk langere remweg bij hogere temperaturen
Door het zachtere rubbermengsel en het winterse profiel slijten winterbanden sneller.
Belangrijker nog is dat - onder andere - een test van ADAC (2021) aangetoond heeft dat de remafstand van winterbanden bij hogere temperaturen duidelijk langer is:
Op droog wegdek (wegdektemperatuur 30-36°C)
80 km/u >> 0 km/u: +5 meter t.o.v. een zomerband, restsnelheid 32 km/u
Op nat wegdek (wegdektemperatuur 16°C)
80 km/u >> 0 km/u: +3,4 meter t.o.v. een zomerband, restsnelheid 27 km/u
Tot slot: met winterbanden verslechtert de wegligging bij hogere temperaturen en daalt de stabiliteit, in het bijzonder wanneer de wagen volgeladen is.
Besluit: zo snel mogelijk winterbanden wisselen
Rijden met winterbanden tijdens de zomer is wettelijk toegelaten maar heeft een negatief effect op het weggedrag van de auto en de verkeersveiligheid. Mensen zijn zich meestal niet bewust van dit probleem: je rijstijl aanpassen en zo snel mogelijk zomerbanden laten monteren is dus echt een must! Daarnaast heeft het ook economische voordelen om op de juiste banden te rijden aangepast aan het seizoen.
Controle profieldiepte en algemene staat van je banden
De bandenwissel is ook het uitgelezen moment waarop je bandenspecialist de profieldiepte meet en je banden controleert op mogelijke schade en de juiste bandenspanning. Dit komt niet alleen de levensduur van je banden maar ook het brandstofverbruik van je wagen ten goede. Maar vooral: versleten of beschadigde banden evenals een niet correcte bandenspanning kunnen leiden tot verkeersongevallen.
Concorde heeft een naam in de kampeerautowereld opgebouwd voor zijn luxe vakantievoertuigen.
De integrale Concorde Carver 790 L is zo wat een uitvoering tussen de Credo en de super de luxe Centurion met wat minder tierlantijntjes.
De Carver 790 L
Hij is gebouwd op een Iveco Daily 65 C basisvoertuig met een 180 pk sterke turbo diesel, 6 versnellingen, meet 7,99 m lang en heeft een MTM van 6.500 kg. Dit kan oplopen afhankelijk van de opties die je laat inbouwen. Wanden en onderbodem maakt Concorde met sandwichpanelen langs beide zijde bekleed met aluminium platen. De 0,47 m hoge dubbele bodem is langs verschillende buitendeurtjes te bereiken. De garage is niet mis. Ze heeft 2 deuren en een gewafelde aluminium bodemplaat. Verankeringspunten voor fietsen of ander materiaal al of niet met wielen zijn verschuifbaar in een bodemprofiel gemonteerd. Achter een metalen bescherming monteert de fabrikant de batterijen. In een afzonderlijk stukje van de grote koffer langs buiten bereikbaar zijn de stroomaansluitingen, afsluitkranen van watertanks en plaats voor een kabelrol.
Met een afstand bediening opent en sluit men de buitendeur. Het dubbel opstapje volgt automatisch. Bij het binnenstappen heeft men direct een overzicht van het interieur. Het meubilair is met licht en wat donkerder houtdecor smaakvol uitgevoerd. Daarbij passen de met licht leder overtrokken zitbanken, cabinezetels en dashboard zeer mooi.
De zitgroep met een L zitbank is ruim bemeten, het tafelblad op een hydraulische poot bestaat uit drie vakken en kan men samenvouwen. Omdat het stuurwiel stoort bij het draaien van de chauffeurzetel kan men het gewoon van de stuurkolom afnemen. Een Alde vloeistofverwarming brengt een aangename warmte in het interieur. Aan licht geen gebrek, overal spotlichten en onrechtstreekse verlichting voor een gezellige sfeer bij avond.
De ruim bemeten keuken mag men het pronkstuk van de Carver noemen. Met wat goede wil zou men ze een L-keuken kunnen noemen. Het witte aanrecht is uit één stuk kunststof gegoten. Drie kookvuren met elektrische ontsteking en afgedekt met een glazen plaat plus een ronde spoelbak zijn geïntegreerd. Onderaan en boven kan men al het keukengerief gemakkelijk bergen. Een schapje voor kruiden en ander smaakverbeteraars is voorzien eveneens is een plaats voor een koffiezet apparaat vrij gehouden. Tegenover de keuken staat de 177 l Dometic koelkast met rechts en links opendraaiende deur.
Zoals in bijna alle Concordes is er aan de buitendeur een spiegelkast met glazen deur waar achter glazen in echt glas te kijk hangen.
We zijn vlak bij het sanitair dat naast de keuken is opgebouwd. Prachtig en smaakvol ingericht met vlak voor de wc, om en rond genoeg plaats om de nodige bewegingen te kunnen doen als je op het wc zit. Dank zij een grote fecaliëntank moet je niet dagelijks de wc cassette ledigen. In de hoek een witte kast met het wasbakje en legplank. Boven aan spiegelkasten en links een handdoekdroger met verwarming. Een venster zorgt voor de verluchting. Tegen over het sanitair is een douchecel met een uit de kluiten gewassen afloop in de douchebak, daarnaast de kleerkast. Twee deuren kunnen het sanitair van de woon- en slaapkamer afsluiten.
Achterin zijn twee enkele bedden waar de zwervers genieten van een 12 cm dikke matras gedragen door schijfveringen, slaapcomfort is dus gewaarborgd. Wie nog wat wil lezen kan het hoofdeinde wat omhoog kantelen. Als dat nog niet genoeg is kan een middenkussen de matrassen verbinden tot één groot bed. Rondom zijn bovenkasten, een dakluik brengt licht in huis en voert onwelriekende geurtjes af.
De integrale Concorde Carver 790 L heeft in zijn eenvoudige uitvoering toch een mooi koetswerk. Hetzelfde kan men zeggen over het interieur. Geen pracht en praal maar een gezellig aangenaam verblijf. Hij beschikt over mening technische snufjes die je niet ziet maar het leven aan boord aangenamer maakt.
Technische gegevens.
Basisvoertuig Iveco Daily 70 C met ladder chassis.
Motor 3.0 l turbo diesel 210 pk
L X B X H 7,99 x 2,4 x 3,58 m
Stahoogte 2,0 m
Gewicht rijklaar (afhankelijke van de opties) 5.255 kg.
De veelzijdige componentendrager voor de Fiat Ducato en de Citroën Jumper
Wat u ook van plan bent en waar u ook heen wilt rijden: Neem uw hele vrijetijdsuitrusting mee en geniet van absolute flexibiliteit tijdens de vakantie. Het HYMER Backrack+ biedt u dankzij de meest uiteenlopende modulecomponenten een nieuwe en individuele wereld op het gebied van reistransport en geeft uw Fiat Ducato of Citroën Jumper een heel bijzondere look voor de komende fiets- of skivakantie.
Absolute flexibiliteit in de vakantie
Het HYMER Backrack+ is onze componentendrager voor absolute flexibiliteit tijdens de vakantie. Of het nu gaat om een reservewiel, fietsen, ski’s of extra bagage – voor het HYMER Backrack+ bestaan veelsoortige toebehorencomponenten, die perfect werden ontwikkeld met het oog op het desbetreffende transportdoel en eenvoudig kunnen worden gemonteerd. Het HYMER Backrack+ heeft een draagvermogen van 80 kg en kan op beide achterdeuren worden gemonteerd. Bovendien blijft de trekhaak te allen tijde toegankelijk: voor maximale efficiëntie en veiligheid.
Veilig, efficiënt en eenvoudig te installeren
Het HYMER Backrack+ evenals alle componenten kunnen via uw HYMER-dealer worden besteld en uitgebreid zonder vermelding in uw autopapieren. De verschillende toebehorencomponenten kunnen eenvoudig worden gemonteerd en gedemonteerd en kunnen natuurlijk al naargelang reis- en transportwens probleemloos door u worden verwisseld.
Modulecomponenten
Het HYMER Backrack+ is de nieuwe componentendrager voor HYMER-buscampermodellen op een Fiat-chassis of alle andere buscampers op Fiat Ducato- resp. Citroën Jumper-basis. Met een draagvermogen van 80 kg en een snelle montage op één of beide achterdeuren biedt hij u in combinatie met het aanbod veelzijdige componenten een nieuwe dimensie van flexibiliteit wanneer u op reis bent.
Bike Carrier Swing
De voor e-bikes geschikte Bike Carrier Swing voor het HYMER Backrack+ biedt behalve voldoende ruimte voor twee fietsen een hoog bedieningscomfort dankzij de zeer soepel lopende zwenkarm. De noodzakelijke krachtsinspanning om de zwenkarm te bedienen bedraagt ca. 10 kg. Bovendien blijft de rechterdeur vrij toegankelijk.
Elke dag worden meer dan 100 bestuurders geflitst wanneer ze meer dan 40 km/u te snel rijden Vandaag vindt de 16de flitsmarathon van de politie plaats
Zowat overal in Europa is er vandaag een flitsmarathon. In België gaat het over de 16de editie die door de politie georganiseerd wordt. Vias institute steunt deze actie die bedoeld is om eraan te herinneren dat er elk jaar ongeveer 150 personen in het verkeer omkomen door overdreven snelheid. Vorig jaar zagen we de onrustwekkende tendens dat het aantal grote verkeersovertredingen met meer dan 10% steeg. Elke dag ontvingen 108 bestuurders een proces-verbaal omdat ze meer dan 40 km/u boven de wettelijke snelheid rondreden.
Het doel is in de eerste plaats sensibiliseren De marathon heeft een dubbel doel: ten eerste bestuurders aanzetten om hun gedrag aan te passen en de snelheidslimieten te respecteren en ten tweede onder de aandacht brengen dat 1 dodelijk ongeval op 3 te wijten is aan onaangepaste of overdreven snelheid. Tijdens een van de vorige edities heeft Vias vastgesteld dat er tijdens de flitsmarathon een daling van de gemiddelde gereden snelheid was met 3 à 7 % op de dag van de marathon. Het aantal voertuigen in overtreding daalde met 25%. De aankondiging van de controles en de effectieve controle hebben dus wel degelijk een meetbare impact op de gereden snelheden op onze wegen. Meer grote verkeersovertredingen Tijdens de eerste 6 maanden van 2021 zijn er bijna 20 000 boetes uitgeschreven voor bestuurders die meer dan 40 km/u te snel reden. Dat gaat dus over 108 bestuurders per dag. Het is van 2015 geleden dat het er nog zo veel waren. In totaal worden elk jaar meer dan 4 miljoen snelheidsovertredingen vastgesteld. Gemiddeld genomen ontvangt een Belgische bestuurder om de twee jaar een boete voor te snel rijden. Volgens de Nationale VerkeersONveiligheidsenquête van Vias verklaart 1 op de 3 Belgen (33%) dat ze in de afgelopen maand de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom overschreden hebben. Op de autosnelweg gaat het over 31% van de bestuurders, binnen de bebouwde komt geeft 27% aan in de voorbije maand wel eens te snel gereden te hebben. Meer info VIAS
Omgebouwde bestelwagens zijn het succes van de laatste jaren.
Zo ongeveer de helft van de laatst gebouwde kampeerauto’s zijn camperbussen, geen ander type van het segment kent zulk een uitzonderlijke groei. Eura Mobil bekend om zijn kwalitatief hoogstaande producten blijft niet achter en bouwde een “Kastenwagen” zoals de Duitsers hem noemen om tot een knappe camperbus. Alle waar naar zijn prijs dus deze V 635 HB is niet van de goedkoopste. Daarin zijn wel enkele opties begrepen zoals lithium batterij, keukenaanrecht in duur kunststof materiaal, de 120 pk turbo diesel blijft maar er is een chassispakket ter beschikking.
Eura Mobil nam de start met drie min of meer traditionele indelingen. Ze hebben allen een Fiat Ducato als basisvoertuig. In de 5,99 m lange, de kleinste, is een dwarsbed. Voor de 6,35 m lange heeft men enkele bedden bedacht. In de V 635 HB zien we in de hoogte verstelbaar hefbed, dat vertaalt zich in meer levensruimte, zonder te kiezen voor het super hoogdak van Fiat Ducato, dat vermindert de rijwind tegenstand en is minder gevoelig voor zijwinden. Het koetswerk ziet er eleganter uit met het dakvenster boven de stuurcabine, de mooi ingebouwde zijvensters en als je er nog de gepaste kleur bij vindt is het helemaal top.
Gewone indeling.
Verder wijkt de indeling weinig af van het geen we al kennen. Vooraan de zitgroep, aan de schuifdeur de keuken met er schuin tegenover de natte cel. Blijkbaar niets nieuws. Als we echter wat beter rondkijken zien we dat de fabrikant zijn eigen ideeën heeft toegepast. Bekijken we het elektrisch bediend hefbed dat achterin tegen het plafond hangt. De comfortabele matrassen zijn respectievelijk 1,84 m en 1,73 m lang. Voor grote zwervers nogal nip. Bij lage stand kan men het bed links en rechts aanvullen met daarvoor voorziene kussens. Het bed is dan 1,86 m breed. Dat biedt zelfs de mogelijkheid om langs of dwars te slapen. Het leuke aan het hefbed is als het helemaal omhoog is, is er onder plaats genoeg voor een paar fietsen. Zelfs lange voorwerpen kunnen er ook geborgen worden. In de natte cel zorgt een draaibare wand voor meer plaats in de douchecel. Een beetje vervelend dat men de mobile wand niet kan vast zetten, slechts één afloop in de douchebak is niet ideaal. Het venster in de zijwand is dan weer praktisch om te verluchten en de damp af te voeren. De keuken, afgekeken van de dure Eura Mobils scoort veel goede punten. Het witte aanrecht is gemaakt uit één stuk gegoten kunststof. Het afdekblad van de spoelbak kan openklappen en doet dienst als werkblad. Naast de spoelbak zijn de kookvuren met hun eigen afdekblad. Onderaan zijn laden en de 90 l compressor koelkast houdt de pintjes fris. Voor de kok van dienst is de bewegingsvrijheid tussen keuken en badkamer nogal krap. Als de schuifdeur helemaal open staat kan men de in de achterwand van de keuken verdoken tafel naar beneden laten zakken. Handig als je buiten wil zitten met goed weer. Men kan het tafelblad van de zitgroep tot een smal blad dicht klappen wat comfortabeler is voor de reizigers op de zitbank tijdens de rit. Aan LED ’s geen te kort, zelfs gaat er licht branden in de bovenkasten als het deurtje open gaat. Rond het venster aan de zitgroep is een extra bekleding wat voor een chique afwerking zorgt. Niet alleen het zichtbare is een luxe de fabrikant heeft ook aan de winterkampeerders gedacht en heeft de wanden vloer en dak met de beste isolatie materialen geïsoleerd. Gelijktijdig is de verswatertank mee beschermd tegen de koude en een beetje verwarmd
De ontwerpers van Eura Mobil hebben hun best gedaan om hun eerste reeks camperbussen een bijzonder knap interieur mee te geven. Langs buiten heeft hij nog zijn elegante vorm niettegenstaande er toch een hefbed tegen het plafond hangt. Hier en daar zijn enkele spitsvondigheden van de fabrikant ingebouwd. Afwerking en kwalitatief goede materialen zijn de bekende eigenschappen van Eura Mobil.
Voor de V 635 HB zal men afhankelijk van de opties toch een 62.000 euro, op tafel moeten leggen.