Concorde heeft een naam in de kampeerautowereld opgebouwd voor zijn luxe vakantievoertuigen.
De integrale Concorde Carver 790 L is zo wat een uitvoering tussen de Credo en de super de luxe Centurion met wat minder tierlantijntjes.
De Carver 790 L
Hij is gebouwd op een Iveco Daily 65 C basisvoertuig met een 180 pk sterke turbo diesel, 6 versnellingen, meet 7,99 m lang en heeft een MTM van 6.500 kg. Dit kan oplopen afhankelijk van de opties die je laat inbouwen. Wanden en onderbodem maakt Concorde met sandwichpanelen langs beide zijde bekleed met aluminium platen. De 0,47 m hoge dubbele bodem is langs verschillende buitendeurtjes te bereiken. De garage is niet mis. Ze heeft 2 deuren en een gewafelde aluminium bodemplaat. Verankeringspunten voor fietsen of ander materiaal al of niet met wielen zijn verschuifbaar in een bodemprofiel gemonteerd. Achter een metalen bescherming monteert de fabrikant de batterijen. In een afzonderlijk stukje van de grote koffer langs buiten bereikbaar zijn de stroomaansluitingen, afsluitkranen van watertanks en plaats voor een kabelrol.
Met een afstand bediening opent en sluit men de buitendeur. Het dubbel opstapje volgt automatisch. Bij het binnenstappen heeft men direct een overzicht van het interieur. Het meubilair is met licht en wat donkerder houtdecor smaakvol uitgevoerd. Daarbij passen de met licht leder overtrokken zitbanken, cabinezetels en dashboard zeer mooi.
De zitgroep met een L zitbank is ruim bemeten, het tafelblad op een hydraulische poot bestaat uit drie vakken en kan men samenvouwen. Omdat het stuurwiel stoort bij het draaien van de chauffeurzetel kan men het gewoon van de stuurkolom afnemen. Een Alde vloeistofverwarming brengt een aangename warmte in het interieur. Aan licht geen gebrek, overal spotlichten en onrechtstreekse verlichting voor een gezellige sfeer bij avond.
De ruim bemeten keuken mag men het pronkstuk van de Carver noemen. Met wat goede wil zou men ze een L-keuken kunnen noemen. Het witte aanrecht is uit één stuk kunststof gegoten. Drie kookvuren met elektrische ontsteking en afgedekt met een glazen plaat plus een ronde spoelbak zijn geïntegreerd. Onderaan en boven kan men al het keukengerief gemakkelijk bergen. Een schapje voor kruiden en ander smaakverbeteraars is voorzien eveneens is een plaats voor een koffiezet apparaat vrij gehouden. Tegenover de keuken staat de 177 l Dometic koelkast met rechts en links opendraaiende deur.
Zoals in bijna alle Concordes is er aan de buitendeur een spiegelkast met glazen deur waar achter glazen in echt glas te kijk hangen.
We zijn vlak bij het sanitair dat naast de keuken is opgebouwd. Prachtig en smaakvol ingericht met vlak voor de wc, om en rond genoeg plaats om de nodige bewegingen te kunnen doen als je op het wc zit. Dank zij een grote fecaliëntank moet je niet dagelijks de wc cassette ledigen. In de hoek een witte kast met het wasbakje en legplank. Boven aan spiegelkasten en links een handdoekdroger met verwarming. Een venster zorgt voor de verluchting. Tegen over het sanitair is een douchecel met een uit de kluiten gewassen afloop in de douchebak, daarnaast de kleerkast. Twee deuren kunnen het sanitair van de woon- en slaapkamer afsluiten.
Achterin zijn twee enkele bedden waar de zwervers genieten van een 12 cm dikke matras gedragen door schijfveringen, slaapcomfort is dus gewaarborgd. Wie nog wat wil lezen kan het hoofdeinde wat omhoog kantelen. Als dat nog niet genoeg is kan een middenkussen de matrassen verbinden tot één groot bed. Rondom zijn bovenkasten, een dakluik brengt licht in huis en voert onwelriekende geurtjes af.
De integrale Concorde Carver 790 L heeft in zijn eenvoudige uitvoering toch een mooi koetswerk. Hetzelfde kan men zeggen over het interieur. Geen pracht en praal maar een gezellig aangenaam verblijf. Hij beschikt over mening technische snufjes die je niet ziet maar het leven aan boord aangenamer maakt.
Technische gegevens.
Basisvoertuig Iveco Daily 70 C met ladder chassis.
Motor 3.0 l turbo diesel 210 pk
L X B X H 7,99 x 2,4 x 3,58 m
Stahoogte 2,0 m
Gewicht rijklaar (afhankelijke van de opties) 5.255 kg.
De veelzijdige componentendrager voor de Fiat Ducato en de Citroën Jumper
Wat u ook van plan bent en waar u ook heen wilt rijden: Neem uw hele vrijetijdsuitrusting mee en geniet van absolute flexibiliteit tijdens de vakantie. Het HYMER Backrack+ biedt u dankzij de meest uiteenlopende modulecomponenten een nieuwe en individuele wereld op het gebied van reistransport en geeft uw Fiat Ducato of Citroën Jumper een heel bijzondere look voor de komende fiets- of skivakantie.
Absolute flexibiliteit in de vakantie
Het HYMER Backrack+ is onze componentendrager voor absolute flexibiliteit tijdens de vakantie. Of het nu gaat om een reservewiel, fietsen, ski’s of extra bagage – voor het HYMER Backrack+ bestaan veelsoortige toebehorencomponenten, die perfect werden ontwikkeld met het oog op het desbetreffende transportdoel en eenvoudig kunnen worden gemonteerd. Het HYMER Backrack+ heeft een draagvermogen van 80 kg en kan op beide achterdeuren worden gemonteerd. Bovendien blijft de trekhaak te allen tijde toegankelijk: voor maximale efficiëntie en veiligheid.
Veilig, efficiënt en eenvoudig te installeren
Het HYMER Backrack+ evenals alle componenten kunnen via uw HYMER-dealer worden besteld en uitgebreid zonder vermelding in uw autopapieren. De verschillende toebehorencomponenten kunnen eenvoudig worden gemonteerd en gedemonteerd en kunnen natuurlijk al naargelang reis- en transportwens probleemloos door u worden verwisseld.
Modulecomponenten
Het HYMER Backrack+ is de nieuwe componentendrager voor HYMER-buscampermodellen op een Fiat-chassis of alle andere buscampers op Fiat Ducato- resp. Citroën Jumper-basis. Met een draagvermogen van 80 kg en een snelle montage op één of beide achterdeuren biedt hij u in combinatie met het aanbod veelzijdige componenten een nieuwe dimensie van flexibiliteit wanneer u op reis bent.
Bike Carrier Swing
De voor e-bikes geschikte Bike Carrier Swing voor het HYMER Backrack+ biedt behalve voldoende ruimte voor twee fietsen een hoog bedieningscomfort dankzij de zeer soepel lopende zwenkarm. De noodzakelijke krachtsinspanning om de zwenkarm te bedienen bedraagt ca. 10 kg. Bovendien blijft de rechterdeur vrij toegankelijk.
Elke dag worden meer dan 100 bestuurders geflitst wanneer ze meer dan 40 km/u te snel rijden Vandaag vindt de 16de flitsmarathon van de politie plaats
Zowat overal in Europa is er vandaag een flitsmarathon. In België gaat het over de 16de editie die door de politie georganiseerd wordt. Vias institute steunt deze actie die bedoeld is om eraan te herinneren dat er elk jaar ongeveer 150 personen in het verkeer omkomen door overdreven snelheid. Vorig jaar zagen we de onrustwekkende tendens dat het aantal grote verkeersovertredingen met meer dan 10% steeg. Elke dag ontvingen 108 bestuurders een proces-verbaal omdat ze meer dan 40 km/u boven de wettelijke snelheid rondreden.
Het doel is in de eerste plaats sensibiliseren De marathon heeft een dubbel doel: ten eerste bestuurders aanzetten om hun gedrag aan te passen en de snelheidslimieten te respecteren en ten tweede onder de aandacht brengen dat 1 dodelijk ongeval op 3 te wijten is aan onaangepaste of overdreven snelheid. Tijdens een van de vorige edities heeft Vias vastgesteld dat er tijdens de flitsmarathon een daling van de gemiddelde gereden snelheid was met 3 à 7 % op de dag van de marathon. Het aantal voertuigen in overtreding daalde met 25%. De aankondiging van de controles en de effectieve controle hebben dus wel degelijk een meetbare impact op de gereden snelheden op onze wegen. Meer grote verkeersovertredingen Tijdens de eerste 6 maanden van 2021 zijn er bijna 20 000 boetes uitgeschreven voor bestuurders die meer dan 40 km/u te snel reden. Dat gaat dus over 108 bestuurders per dag. Het is van 2015 geleden dat het er nog zo veel waren. In totaal worden elk jaar meer dan 4 miljoen snelheidsovertredingen vastgesteld. Gemiddeld genomen ontvangt een Belgische bestuurder om de twee jaar een boete voor te snel rijden. Volgens de Nationale VerkeersONveiligheidsenquête van Vias verklaart 1 op de 3 Belgen (33%) dat ze in de afgelopen maand de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom overschreden hebben. Op de autosnelweg gaat het over 31% van de bestuurders, binnen de bebouwde komt geeft 27% aan in de voorbije maand wel eens te snel gereden te hebben. Meer info VIAS
Omgebouwde bestelwagens zijn het succes van de laatste jaren.
Zo ongeveer de helft van de laatst gebouwde kampeerauto’s zijn camperbussen, geen ander type van het segment kent zulk een uitzonderlijke groei. Eura Mobil bekend om zijn kwalitatief hoogstaande producten blijft niet achter en bouwde een “Kastenwagen” zoals de Duitsers hem noemen om tot een knappe camperbus. Alle waar naar zijn prijs dus deze V 635 HB is niet van de goedkoopste. Daarin zijn wel enkele opties begrepen zoals lithium batterij, keukenaanrecht in duur kunststof materiaal, de 120 pk turbo diesel blijft maar er is een chassispakket ter beschikking.
Eura Mobil nam de start met drie min of meer traditionele indelingen. Ze hebben allen een Fiat Ducato als basisvoertuig. In de 5,99 m lange, de kleinste, is een dwarsbed. Voor de 6,35 m lange heeft men enkele bedden bedacht. In de V 635 HB zien we in de hoogte verstelbaar hefbed, dat vertaalt zich in meer levensruimte, zonder te kiezen voor het super hoogdak van Fiat Ducato, dat vermindert de rijwind tegenstand en is minder gevoelig voor zijwinden. Het koetswerk ziet er eleganter uit met het dakvenster boven de stuurcabine, de mooi ingebouwde zijvensters en als je er nog de gepaste kleur bij vindt is het helemaal top.
Gewone indeling.
Verder wijkt de indeling weinig af van het geen we al kennen. Vooraan de zitgroep, aan de schuifdeur de keuken met er schuin tegenover de natte cel. Blijkbaar niets nieuws. Als we echter wat beter rondkijken zien we dat de fabrikant zijn eigen ideeën heeft toegepast. Bekijken we het elektrisch bediend hefbed dat achterin tegen het plafond hangt. De comfortabele matrassen zijn respectievelijk 1,84 m en 1,73 m lang. Voor grote zwervers nogal nip. Bij lage stand kan men het bed links en rechts aanvullen met daarvoor voorziene kussens. Het bed is dan 1,86 m breed. Dat biedt zelfs de mogelijkheid om langs of dwars te slapen. Het leuke aan het hefbed is als het helemaal omhoog is, is er onder plaats genoeg voor een paar fietsen. Zelfs lange voorwerpen kunnen er ook geborgen worden. In de natte cel zorgt een draaibare wand voor meer plaats in de douchecel. Een beetje vervelend dat men de mobile wand niet kan vast zetten, slechts één afloop in de douchebak is niet ideaal. Het venster in de zijwand is dan weer praktisch om te verluchten en de damp af te voeren. De keuken, afgekeken van de dure Eura Mobils scoort veel goede punten. Het witte aanrecht is gemaakt uit één stuk gegoten kunststof. Het afdekblad van de spoelbak kan openklappen en doet dienst als werkblad. Naast de spoelbak zijn de kookvuren met hun eigen afdekblad. Onderaan zijn laden en de 90 l compressor koelkast houdt de pintjes fris. Voor de kok van dienst is de bewegingsvrijheid tussen keuken en badkamer nogal krap. Als de schuifdeur helemaal open staat kan men de in de achterwand van de keuken verdoken tafel naar beneden laten zakken. Handig als je buiten wil zitten met goed weer. Men kan het tafelblad van de zitgroep tot een smal blad dicht klappen wat comfortabeler is voor de reizigers op de zitbank tijdens de rit. Aan LED ’s geen te kort, zelfs gaat er licht branden in de bovenkasten als het deurtje open gaat. Rond het venster aan de zitgroep is een extra bekleding wat voor een chique afwerking zorgt. Niet alleen het zichtbare is een luxe de fabrikant heeft ook aan de winterkampeerders gedacht en heeft de wanden vloer en dak met de beste isolatie materialen geïsoleerd. Gelijktijdig is de verswatertank mee beschermd tegen de koude en een beetje verwarmd
De ontwerpers van Eura Mobil hebben hun best gedaan om hun eerste reeks camperbussen een bijzonder knap interieur mee te geven. Langs buiten heeft hij nog zijn elegante vorm niettegenstaande er toch een hefbed tegen het plafond hangt. Hier en daar zijn enkele spitsvondigheden van de fabrikant ingebouwd. Afwerking en kwalitatief goede materialen zijn de bekende eigenschappen van Eura Mobil.
Voor de V 635 HB zal men afhankelijk van de opties toch een 62.000 euro, op tafel moeten leggen.
RV beveiliging: hoe maak je je camper inbraakbestendig
Wie zijn eerste campervakantie plant, heeft meestal een heleboel vragen: Hoe veilig is kamperen? Wat is de veiligste camper? En ook: Hoe bescherm ik mijn camper? Veiligheid is immers een belangrijke factor om u een perfecte en ontspannen vakantie te bezorgen. In dit artikel wijzen wij u op de belangrijkste accessoires, tips over hoe u zich moet gedragen en maatregelen die zorgen voor nog meer veiligheid op campervakantie. Te beginnen met het kiezen van de juiste parkeerplaats, over optioneel verkrijgbare sloten en veiligheidsvoorzieningen, tot preventieve tips om pech en schade aan bagage te voorkomen.
1. Hoe veilig is het reizen met een camper?
Vakantie met een camper of caravan is het summum van vrijheid: gewoon gaan waar de reislust je brengt en doen waar je zin in hebt. En ook al voel je je in de camper net zo op je gemak als binnen je eigen vier muren, hij is minder inbraakveilig in vergelijking met een permanent gebouw. Daarom is veiligheid altijd een issue als je op reis gaat. Zeker als u naar afgelegen plaatsen reist of uw camper gebruikt als basiskamp voor uitgebreide excursies. Natuurlijk speelt ook de reisbestemming een doorslaggevende rol. Op de website van de overheid kunt u nagaan hoe veilig uw reisbestemming is, want op sommige plaatsen is het belangrijker dan op andere om de camper inbraakwerend te maken.
2. Algemene veiligheidstips
Veilig parkeren: Uw camper veilig houden
Bij het parkeren heeft u de meeste veiligheid als u uw camper op officiële campings en standplaatsen parkeert. Dit zijn meestal omheinde terreinen die bewaakt worden door beveiligingspersoneel. Uw camper kan daar ook zonder inbraakbeveiliging worden geparkeerd.
De situatie is anders wanneer u tussenstops maakt op openbare plaatsen of wanneer u in de natuur bent. De regel hier is: vertrouw op uw instinct. Uw onderbuikgevoel zal u een vooroordeel geven over hoe veilig u zich in uw omgeving kunt voelen. Ben je bijvoorbeeld omringd door andere kampeerders? Dan kunt u hen vragen een oogje op uw camper te houden terwijl u weg bent.
Inbraken zijn minder waarschijnlijk op drukke plaatsen dan op stopplaatsen en parkeerplaatsen van supermarkten waar alleen doorgaand verkeer is. Beschouw de veiligheid van uw camper niet als een gegeven, parkeer zo dat u snel wegrijden als er iets gebeurt en haal uw ogen niet van uw voertuig als u een slecht gevoel hebt. Als u dat wel doet, moet u uw camper beveiligen tegen inbraak.
Meer tips voor de veiligheid van uw camper
Verberg waardevolle spullen
Als u het voertuig verlaat, sluit het dan af en neem de sleutel mee
Sluit af voordat u naar bed gaat
Laat geen autopapieren achter in de camper
3. Beveiliging van uw camper tegen inbraak: Zo gaat het in zijn werk
Iedereen die zich bezighoudt met de veiligheid van zijn camper komt meestal tot de conclusie: deuren en ramen zijn de eerste keuze voor inbrekers en dieven als ze zich toegang willen verschaffen tot het voertuig. Daarom is het zinvol om na te denken over extra deur- en raamsloten voor campers.
Beveilig de woondeur met extra deursloten
Het moge duidelijk zijn dat de opbouw van een camper minder stevig is dan die van de bestuurderscabine. Daarom moet u de toegangsdeur extra beveiligen. Een gebruikelijke manier om uw camperdeur te beveiligen is met extra deursloten. Deze worden aan de binnenkant gemonteerd en ook van binnenuit vergrendeld. Daarom zijn ze bijzonder geschikt als u 's nachts extra veiligheid in de camper wilt.
Overeenkomstige sloten kunnen op alle deuren van uw voertuig worden gebruikt. Want ook achterste garagekleppen en bergruimtekleppen zijn camperdeuren die u kunt en moet beveiligen. Een doe-het-zelfmethode voor het beveiligen van camperdeuren in de cabine is het spannen van een ratelband tussen beide deuren. Het nadeel van deze methode is dat bij een poging tot inbraak, sloten en ramen beschadigd kunnen raken door de krachten die er op werken.
Het HYMER BKS-slot biedt u extra veiligheid voor uw camper. Het is verkrijgbaar met een enkele of dubbele vergrendeling en kan eenvoudig achteraf op veel van onze modellen worden gemonteerd.
Met het innovatieve anti-inbraaksysteem slaapt u veilig en ontspannen. Dankzij visuele en akoestische signalen die door een bewegingssensor worden geactiveerd, schrikt het indringers af voordat ze zich toegang tot de camper kunnen verschaffen.
Wat moet u beveiligen tegen inbrekers?
Laptops/tablets
Smartphones
Geld
Creditkaarten
ID-kaarten
Sleutels
Camera's
Voertuigdocumenten
Juwelen
Belangrijke reisdocumenten
Houd inbrekers weg met raamsloten
Onze HYMER campers zijn standaard uitgerust met uiterst stabiele kaderramen, die een betere inbraakbeveiliging bieden dan gordijnramen. Mocht dit bij uw camper niet het geval zijn, dan beloven raamsloten veiligheid in de camper. Dit zijn meestal extra stangen die van binnenuit zo worden bevestigd dat de ramen van buitenaf niet kunnen worden geopend.
U kunt de ramen van uw camper ook beveiligen door er "veiligheidsprofielen" aan te bevestigen. Dit is een rails die ervoor zorgt dat het raam niet kan worden opengeprikt, zelfs niet als er geweld wordt gebruikt. Met de juiste voorzieningen kunt u de ramen van uw camper dus extra beveiligen tegen inbraak.
Beveilig de camper met een alarmsysteem
Als u ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch nog meer veiligheid in de camper wilt, is een alarmsysteem de juiste keuze. Afhankelijk van welk systeem u kiest, schrikt een alarmsysteem dieven en inbrekers af of informeert het u als eigenaar over de inbraak.
In het eerste geval zorgt een akoestisch of visueel signaal ervoor dat de dief wordt afgeschrikt en, idealiter, wegloopt in plaats van uw waardevolle spullen mee te nemen. De andere oplossing kan een GSM-unit gebruiken om informatie over de inbraak rechtstreeks naar uw smartphone te sturen, zodat u onmiddellijk op de hoogte bent van de inbraak en de politie kunt inlichten.
4. Bescherm kostbaarheden: met kluizen, brandkasten en schuilplaatsen, Camperkluizen en safes
Het is het veiligst als u uw waardevolle spullen bij u draagt. Maar dat is niet altijd mogelijk, zeker niet op een ontspannende of actieve vakantie. Als u iets waardevols in uw camper moet achterlaten, kunt u extra beveiliging toevoegen met een camperkluis.
Er zijn twee categorieën van camperkluizen: de eerste dient als een bewaarplaats voor kleinere waardevolle spullen en ervoor te zorgen dat dieven niet eens op het idee komen om in te breken. In de meeste gevallen gaat het om onopvallende dummy's van bijvoorbeeld soep- of drankblikjes.
Voor grotere kostbaarheden worden permanent geïnstalleerde kluizen aanbevolen. Dit zijn massieve, afsluitbare metalen kluizen die niet gestolen kunnen worden en zo de veiligheid in de camper garanderen. Afhankelijk van het model bieden wij dergelijke kluizen als optionele extra’s vanuit de fabriek aan. U kunt kiezen uit kluizen met een sleutel- of cijferslot. Kiest u voor een model zonder cijferslot, bedenk dan: u moet ook de sleutel van de kluis bewaren of verstoppen.
5. Diefstal voorkomen of opsporen
Hoe vaak worden campers gestolen? Dat campers helemaal in zijn, blijkt niet alleen uit het enthousiasme voor de vakantievorm en de goede verkoopcijfers in de branche, maar helaas ook uit de diefstalstatistieken van campers. De diefstal van campers en andere kampeermiddelen is van 2019 tot 2020 met 8,7 procent gestegen. U kunt gebruik maken van startonderbrekers of GPS-trackers om te voorkomen dat u het slachtoffer wordt van diefstal.
De Franse constructeur ontwierp een halfintegrale speciaal voor een gezin met kinderen en daarbij nog genoeg levensruimte.
Jaren geleden werden halfintegrale gemaakt voor koppels. Naar gelang de grootte met veel comfort en luxe. Doch er waren altijd maar 2 slaapplaatsen voorzien. Toen dachten de fabrikanten er nog niet aan om indelingen te ontwikkelen voor meer personen. Voor kampeerauto’s van 7 m of meer kon dat geen enkel probleem zijn. Stilaan kwam er meer vraag naar zwerfauto’s en gezinnen met kinderen begonnen naar iets anders uit te kijken dan de populaire alkoof modellen. Om meer klanten te winnen kwamen er stapelbedden later zelfs een hefbed voor 1 of 2 personen in de halfintegrale.
Chausson bouwt iets nieuws.
De Franse fabrikant maakte van zijn 7,20 m lange zwerfauto een voor gezinnen met kinderen. Hij is gebouwd op een Ford Transit met origineel verlaagd chassis, het kan eveneens op een Fiat Ducato met laag chassis. Als titel kreeg de kampeerauto de klinkende naam “Titanium Premium Edition”. Van begin kreeg deze wagen voor 2022 een uitgebreide uitvoering van fabriek af dat kan oplopen tot een prijsvermindering van rond de 6.000 euro. Wat men er voor krijgt is niet mis. Zeker de 170 pk turbo diesel met een 6 gang automaat is een plezier om hem te mogen besturen, in de stuurcabine is een luchtkoeler, luchtkussens, snelheidsregelaar, aan het koetswerk is een aansluiting voor gas en een buitendouche.
Vooral is de stevige opbouw gemaakt uit sandwich panelen met hagelbestendige bekleding aan de buitenkant. De wanden zijn zo maar eventjes 54,4 mm dik, de bodem 64,5 mm. Als isolatie heeft met het water afstotend XPS schuim gebruikt. De vensters met zwarte kaders zijn van de beste kwaliteit eveneens de robuuste buitendeur met venster, dubbelslot en centrale vergrendeling. Het interieur biedt opmerkelijk veel bewegingsvrijheid, de middengang is zelfs 0,92 tot 1,05 m breed. Achterin zijn stapelbedden. Het bovenste bed kan bij middel van een elektrische motor hoger of lager worden ingesteld. Om de garage hoger of lager te maken kan men het onderste stapelbed met mankracht hoger of lager verstellen. Aangezien de mama en de papa ook een bed moeten hebben kan men het elektrisch bediend hefbed boven de zitgroep laten zakken. Zelfs de zitgroep kan men tot een tweepersoonsbed ombouwen.
Keuken
Voor de keuken bleef niet veel plaats meer over. Slechts 2 kookvuren, een rond spoelbakje, gelukkig kan er aan de zijkant een opklapbaarblad het werkoppervlak vergroten. Onderaan en boven zijn kasten voor het keukengerief.
Voor de badkamer is men niet gierig geweest. In de hoek staat een draaibaar wc aan de andere zijde het wastafeltje en er rest nog genoeg plaats om een stortbad te nemen.
Samengevat
De Chausson 720 is ontworpen bijzonder voor een gezin met kinderen. Daarbij behoort een uitgebreid pakket tegen een voordelige prijs.
Extra verwarming zorgt voor warmte in kampeerauto’s
Een achteraf gemonteerde dieselluchtverwarmer van Webasto zorgt in de koude maanden voor een actieradius tot 35 procent in elektrisch aangedreven bestelwagens. Het zorgt ook voor aangename temperaturen voor passagiers en iedereen die voor het werk afhankelijk is van een warme auto.
Retrofit-oplossing voor e-vans: Range Plus van Webasto inclusief luchtverwarmer op brandstof en tank van 8 liter. U kunt hier afbeeldingen in hoge resolutie vinden om te downloaden.
Gilching – 15 maart 2022 – Ondanks nieuwe generaties batterijen en batterijbeheersystemen, verkort het verwarmen van het interieur van elektrische voertuigen wanneer de buitentemperatuur koud is, het bereik van een batterijlading tot 35 procent. Daarnaast ontsnapt de warmte, afhankelijk van het toepassingsgebied van een bestelwagen, keer op keer door frequente deuropeningen, bijvoorbeeld bij personenvervoer of pakketdiensten. Bovendien zorgen de raamoppervlakken ervoor dat voertuigen snel kunnen afkoelen. Het transport van temperatuurgevoelige goederen vereist ook een betrouwbaar constante omgevingstemperatuur, die energie vereist om de transportruimte te verwarmen.
Door het achteraf uitrusten van het Range Plus-systeem van Webasto een op brandstof werkende Air Top 2000 STC luchtverwarmer plus tank wordt de belasting van de stroomverwarmer van het voertuig aanzienlijk verminderd. Er wordt extra thermische energie in het voertuigsysteem gebracht, zodat de aandrijfbatterij met zijn volledige capaciteit beschikbaar is voor de maximale actieradius van het elektrische voertuig.
Baanbrekende oplossing voor de eVito van Mercedes-Benz
"Het eerste dat we besloten, was een ombouwset voor een Mercedes-Benz eVito/EQV, omdat deze in Duitsland heel vaak wordt gebruikt voor de toepassingsgebieden waarvoor onze verwarmingsoplossing is bedoeld", legt Uwe Trettin uit, hoofd applicatieontwikkeling bij Webasto. “Iedereen die besluit een elektrische auto aan te schaffen, kan hiervan profiteren, maar kan of wil niet zonder de veiligheid en het comfort van permanent betrouwbare warmte met een maximale actieradius. Dat geldt vooral voor zogenaamde 'minibusjes' voor het vervoer van patiënten, scholieren of luchthaven- en hotelgasten, maar ook voor bestelwagens die tevens werkplek zijn voor pakketbezorgers, verkeersregelaars of servicemonteurs".
Als het voertuig tevens een werkplaats is, gelden speciale regels. De Duitse Sociale Ongevallenverzekering e.V. (DGUV) schrijft in haar informatie 215-530, "Airconditioning in het voertuig": "In de winter moet het mogelijk zijn om in normale kleding te rijden. Zware jassen, handschoenen en sjaals kunnen het rijden belemmeren en de effectiviteit van de veiligheidsgordel verminderen. Met Range Plus kan een geparkeerd voertuig ook zonder laadaansluiting worden voorverwarmd, terwijl de luchtverwarmer de temperatuur tijdens het rijden op peil houdt
Eenvoudig achteraf inbouwen
Met het nieuw ontwikkelde systeem kunnen de 1.000 gecertificeerde Webasto-partnerwerkplaatsen de retrofit zonder verdere training uitvoeren. De installatie duurt ongeveer tien uur en kost ongeveer 3.200 euro inclusief alle onderdelen. De tank bevat acht liter brandstof, wat voldoende is voor een opwarmtijd van ca. 40 uur bij volledige belasting, afhankelijk van het weer, de comfortabele temperatuur en het voertuiggebruik zelfs langer.
Het retrofitsysteem kan worden ontworpen voor personenauto's (12V), maar ook voor vrachtwagensystemen (24V). De kachel wordt tussen de voor- en achteras gemonteerd. Bij een verbrandingsmotor zou hier het uitlaatsysteem komen te zitten. Afhankelijk van de voertuigtoepassing kan de verwarming worden geïnstalleerd in de modus verse lucht of recirculatie. Bij de laatste variant zuigt het apparaat circulerende lucht uit de kofferbak binnen in het voertuig zodat de voorverwarmde lucht energiezuinig kan worden gebruikt en het apparaat eerder in stand-by kan gaan. De warme lucht wordt vervolgens in de voetenruimte verdeeld. De verwarming krijgt de benodigde stroom van de startaccu van het voertuig, die regelmatig wordt opgeladen door de hoogspanningsaccu.
Voor de tankvulhals is een zijwandopening gemaakt op het punt waar de drinkwater- en walstroomaansluitingen bedoeld zijn voor de "Marco Polo" camperversie van de Mercedes-Benz Vito. Hierdoor zit de tankdop niet in de weg van de schuifdeur. U kunt diesel of – indien beschikbaar – gehydrogeneerde plantaardige olie (HVO) tanken.
De veelzijdige ThermoConnect-app of het in het voertuig te installeren MultiControl-bedieningspaneel zijn naar behoefte beschikbaar voor bediening.
Overal veilig
De aanvraag is goedgekeurd door een deskundige van een keuringsorganisatie conform artikel 21 van de Regeling Vergunningen wegverkeer (StVZO). Zo werd er gelet op de stabiliteit bij een ongeval of het kantelen van het voertuig. Op basis van dit voorbeeldrapport wordt voor elke retrofit een eenvoudige eindcontrole uitgevoerd
Vandaag start de internationale week van de hoffelijkheid achter het stuur
Vias institute heeft een nieuwe enquête gehouden over agressiviteit en irritante gedragingen in het verkeer. Een van de meest opvallende resultaten is de stijging van het fysieke geweld tussen bestuurders. 7% van de bestuurders zegt er het voorbije jaar slachtoffer van geworden te zijn ten opzichte van 2% in 2017. Bij de irritante gedragingen valt op dat vooral in Brussel steeds vaker dubbel parkeren gemeld wordt. Bij het begin van de week van de hoffelijkheid achter het stuur geeft Vias concrete tips om escalatie te voorkomen.
De tweede editie van de nationale enquête over agressiviteit en irritante gedragingen achter het stuur werd eind februari gehouden bij een representatief staal van 1000 Belgische bestuurders.
7% slachtoffer van fysieke agressie achter het stuur 54% van de Belgen zegt slachtoffer geworden te zijn van agressiviteit in het verkeer het voorbije jaar. Dat is een kleine daling ten opzichte van 5 jaar geleden (57%). We stellen wel vast dat de extremere vormen van agressie wel toegenomen zijn. Zo zegt 7% van de Belgische bestuurders slachtoffer geworden te zijn van fysieke agressie in de voorbije 12 maanden ten opzichte van 2% in 2017. 1 op de 15 bestuurders (6,5%) zegt ook uit zijn wagen gestapt te zijn ‘om het uit te vechten’ met een andere bestuurder. 5 jaar geleden was dat 2,5%. In Brussel gaat het zelfs over 1 bestuurder op 8 (13%). De coronapandemie speelt wellicht een rol in het feit dat mensen ook in het verkeer een korter lontje hebben.
Uit de enquête blijkt ook dat bestuurders die agressief zijn, vaker betrokken zijn in een ongeval. 61% van de bestuurders die agressief gedrag vertonen, waren de voorbije 3 jaar betrokken in een ongeval. Bij de bestuurders die zelden of nooit agressief gedrag vertonen, is dat 39%.
Op de autosnelweg irriteert gsm-gebruik achter het stuur steeds vaker Op het middenstrook rijden, blijft het meest irritante gedrag op de autosnelweg. 25% van de bestuurders vindt dat het meest irritante gedrag. Bumperkleven (14%) en het gebruik van de gsm achter het stuur (12%) maken de top 3 volledig. Voor het gsm-gebruik is dat een stijging van 9 naar 12%.
In Vlaanderen staat ‘de richtingaanwijzer niet gebruiken’ in de top 3. Dat is voor 14% van de Vlaamse bestuurders de grootste ergernis. Gsm-gebruik staat op de 4de plaats en is voor 11% de hoofdergernis.
Top3 van meest irritante gedragingen op de autosnelweg België Wallonië Brussel Vlaanderen 1) Op de middenstrook rijden in plaats van in te voegen 25%
2) Bumperkleven 14%
De gsm achter het stuur gebruiken 14%
Te snel rijden 14%
De richtingaanwijzer niet gebruiken 14%
Dubbel parkeren binnen de bebouwde kom irriteert steeds vaker in Brussel De richtingaanwijzer niet gebruiken is het meest irritante gedrag binnen de bebouwde kom voor 1 op de 4 bestuurders (24%). Op de tweede plaats staat gsm-gebruik achter het stuur (21%) en op de derde plaats een overvol kruispunt oprijden en de andere weggebruikers blokkeren (15%). In Brussel is dubbel parkeren het gedrag dat het vaakst als irritant beschouwd wordt. Op 5 jaar tijd is het percentage bestuurders dat dit de grootste ergernis vindt van 12 naar 19% gestegen.
Top 3 van meest irritante gedragingen binnen de bebouwde kom België Wallonië Brussel Vlaanderen 1) De richtingaanwijzer niet gebruiken 24%
Dubbel parkeren 19% 2) De gsm achter het stuur gebruiken 21% 3) Een overvol kruispunt oprijden en de andere weggebruikers blokkeren 15%
Dubbel parkeren 15%
In Wallonië zijn 14% van de bevraagde bestuurders het meest geïrriteerd door bestuurders die hun voorrang afdwingen. Dat percentage ligt er hoger dan in Vlaanderen (9%) en Brussel (8%). In Brussel is er nog een aanzienlijke groep (11%) die zich het meest ergert aan bestuurders die de linkerrijstrook gebruiken en op het laatste moment naar rechts uitwijken.
Conclusie De coronapandemie lijkt ervoor gezorgd te hebben dat bepaalde vormen van agressie vaker voorkomen achter het stuur. Uit je wagen stappen om uitleg te geven of zelfs om je excuses aan te bieden aan een andere bestuurder is nooit een goed idee. Het feit alleen al dat je uit je wagen stapt, kan door de andere bestuurder slecht opgevat worden. Onder alle omstandigheden zijn gezond verstand en hoffelijkheid belangrijk zodat de interacties tussen verschillende weggebruikers vlot kunnen verlopen. Hoffelijkheid werkt aanstekelijk en zet andere weggebruikers er ook toe aan om zich ook positief te gedragen.
Agressiviteit in het verkeer: 5 tips om escalatie te voorkomen 1. Wanneer je de irritatie voelt opborrelen, beeld je dan in dat de bestuurder die je irriteert jouw schoonmoeder of je baas is. Dat zal helpen om snel te kalmeren. 2. Glimlachen helpt. Iedereen maakt fouten, ook jij. De meeste ‘fouten’ worden niet met opzet gemaakt. 3. Blijf onder alle omstandigheden kalm. Als je het op je heupen krijgt, adem dan diep in en denk aan iets aangenaam. 4. Aarzel niet om met een handgebaar iemand te bedanken of om je te excuseren. Dat kost niets en het zal anderen aansporen om hetzelfde te doen. 5. Jouw wagen is je eerste bescherming: als de andere bestuurder toch uit zijn wagen stapt, sluit dan de deuren. Zelf uitstappen gooit alleen maar olie op het vuur. Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet:”1 op de 2 bestuurders geeft aan dat ze in het afgelopen jaar slachtoffer zijn geweest van agressie in het verkeer. Voor 1 op de 15 bestuurders ging dat zelfs over fysieke agressie. Dat imogen we niet tolereren. De studie van Vias toont ook duidelijk de link aan tussen agressiviteit en recidivisme. In het kader van de visie ‘All for Zero’, werk ik samen met mijn partners in de federale regering aan een systeem om recidive in het verkeer te bestrijden. Zo worden de wegen veiliger en kunnen we de meest kwetsbare weggebruikers beter beschermen en zo leven redden.”
De integrale en de alkoofversies van Weinsberg werden lichter gebouwd ten voordele van de lading. Gelijktijdig hebben de ontwerpers de interieurs opgefrist.
Tot zelfs 30% meer lading belooft de fabrikant voor de superlichte types van de reeksen CaraCore en CaraHome. Hij kon dit verwezenlijke door een lichtere zitconstructie te maken en lichtbouwplaten voor de meubelen te gebruiken. Door de gegolfde kernstructuur zal de opbouw even stabiel zijn. Kunstbladveren reduceren het gewicht van het chassis. Noch wat puzzelen met de lithium batterijen zodat alles samen redelijk wat minder kilo's materiaal aan de kampeerauto's gebruikt werden. Deze nieuwe lichte modellen hebben een 52 mm dikke bodemplaat met waterafstotende XPS isolering. Als nieuw superlicht type voor 2022 wordt de CaraCore 700 MEG met enkele bedden boven de garage, net zoals de alkoof CaraHome 650 DG met dubbel bed achterin boven de garage aangeboden. We zullen andere indelingen met bedden variante vinden zoals in de CaraHome 650 MEG. Het interieur van de reeksen krijgt een andser uitzicht met de nieuwe bovenkasten en deuren zonder handgreep, maar met een drukknop sluiting.
Voor de integrale CaraCore van Weinsberg bedachten de ontwerpers verbeterde gasfleskasten. De flessen staan nu naast elkaar en zijn gemakkelijker om te wisselen.
Voor alle kampeerauto's van het merk wordt de pas vernieuwde Fiat Ducto gebruikt. Eveneens kunnen de klanten voor iedere Weinsberg kampeerauto het Truma iNet-X-Systeem bestellen. Vanaf het controle paneel of een smartphone-app kan de Truma, de Alde verwarming en de Dometic luchtkoeler bedient worden. Dat is nog niet alles want het kleurige aanraakscherm geeft de binnen en buitentemperatuur aan, ook de stand van het verswater, gas dat nog in de fles is en de lading van de batterijen.
Het Sloveense dochtermerk van Adria laat zich niet onbetuigd en brengt zowel vernieuwingen van de halfintegralen als bij de camperbussen.
Sunliving bouwt zijn gamma uit met een nieuwe smalle halfintegrale. Het is de 6,79 m lange C65SL op Fiat Ducato of op Citroen Jumper met verlaagd chassis. Achterin zijn verhoogde 0,8 m brede verhoogde bedden, die men tot 2 m breed kan samenvoegen. Vanzelfsprekend is daaronder een groot bergvak. Een ruime badkamer met afzonderlijke douche, een rechte keuken met kookvuren op een rijtje, een lange zitbank met aan de overkant nog een vergelijkbare zitbank maken het meubilair uit.
Er is ook wat nieuws te vertellen over de 'gewone' halfintegrale. De 7 m lange Sun Living S70SL zal de reeks aanvullen. De indeling is identiek aan de C65SL. In de S klasse is nu een 1,9 x 1,25 m groot hefbed aan boord. Opmerkelijk is de tot 140 l vergrootte koelkast, in vorige modellen hadden die slechts 83 l inhoud.
De camperbus reeks V wordt voor 2022 aangevuld met de V55SP en de V65XL. De kleinste de V55SP met een lengte van 5,44 m heeft achterin een hefbed van 1,95 x 1,45 m. Voor de 6,36 m lange V65XL met een super hoog dak heeft men een in de hoogte verstelbaar hefbed bedacht en achterin lange zitbanken.
De Franse fabrikant van de Pilote kampeerauto's lanceert voor volgend modellenjaar de hanfinterale P696U met een enorme u-zitgroep en de camperbus V633M met een super hoog dak om moderne fiesen in de garage gemakkelijker te kunnen meevoeren.
In het algemeen is er in een 7 m lange halfintegraal niet veel levensruimte. In de nieuw voorgestelde 9696U neemt het vastbed geen plaats in, in de plaats is er een ruime U-zitgroep met een panoramisch uitzicht. De sofa achter de passagierszit is 2 m lang, de tafel kan opklappen. Aan de sofa achter de chauffeur zijn veiligheidsgordels voor 2 personen, één kan in de rijrichting zitten. Boven de U-zitgroep achterin hangt het elektrisch verstelbaar hefbed van 2 x 1,6 mvgroot dat nog niet was opgevallen.Twee slapers zullen er zeker van genieten. Nog een knap stukje is de badkamer direct achter de stuurcabine. Ze is afsluitbaar met schuifdeuren, waardoor zelfs een kleedkamer ontstaat, direct bij de kleerkast. Het nadeel van deze indeling is dat er minder kasten zijn om bagage te bergen. Fietsen moeten achteraan op de drager. Als basisvoertuig deed Pilote beroep op Fiat Ducato.
De nieuwste bezienswaardige Pilote camperbus is de V633M met een lengte van 6,36 m. Fiat Ducato bestelwagens van die lengte worden veel gebruikt om om te bouwen tot een campeerbus. Met een extra verhoogd dak tot 2,79 m ziet men er niet veel rijden. Achterin kan het langs dubbelbed met een elektrische bediening hoog opgetrokken worden. Onderaan heeft men dan een garage of bergruimte van zo meer eventjes 1,85 m hoog. Voor de nacht kan je het bed laten zakken tot er genoeg hoogte overblijft voor de moderne fietsen met een hoog stuur. Vooraan is vanzelfsprekend veel stahoogte en kan men hoge bovenkasten installeren. Heel die constructie heeft wel wat invloed op de stabiliteit bij zijwind en in de bochten. Een beetje opletten is dus de boodschap.
Voor enkele jaren nam Morelo zijn alkoof types uit productie. Wegens de huidige grote vraag naar alle soorten kamperauto's bouwde de fabrikant voor 2022 een reeks luxe alkoof modellen op Iveco Daily.
Dat een alkoof type niet altijd een goedkope familie wagen hoeft te zijn bewijst Morelo met de luxe Palace types. In het aanbod voor volgend jaar zitten vijf indelingen die allen net geen 5 ton op de weegschaal zetten. Drie ervan hebben een garage voor een brommer de andere zijn voor fietsen. Boven de garages vinden de zwervers ofwel 2 enkele bedden, een eilandbed of een prachtige U-zitgroep.
In het voorlopig beperkt aantal kampeerauto's wordt het uitrustings pakket ComeBack vanaf fabriek ingebouwd. Dat kan een verschil van rond de 40.000 euro uitmaken. Tot het pakket behoren een 210 Pk sterke turbodiesel met 8 traps Wandlerautomaat, een rijveiligheidspakket en lithium batterijen.
Om u een idee te geven de Palace A94L kost met het Comeback pakket rond de 255.000 euro
De halfintegrale NEO rolt het nieuwe jaar binnen met een compact dwarsbed interieur en als speciaal model Black Line. De grote integrale Titan Next werd beter uitgerust.
De Frankia Neo Behoort tot de lichtste halfintegralen op Mercedes Sprinter van de kampeerauto markt. Met iets minder dan 3 ton rijklaar gewicht kan hij nog 500 kg laden om binnen de gewichtgrens van 3,5 ton te blijven. De vorig jaar voorgestelde indeling met enkele bedden GDK heeft nu een dwarsbed. De Neo BD is nu 6,82 m lang, 17 cm korter als het type met enkele bedden. Daarmee kon men zelfs nog 20 kg gewicht uitsparen. Volgens de fabrikant weegt hij nu welgeteld 2.956 kg in rijklare toestand. Het dwarsbed is 2,03 x 1,4 m groot. Voor lange gebruikers dus geen probleem om lekker gestrekt te slapen. De indeling met dwarsbedden is ten voordelen van de zitgroep in de Neo BD. Hij heeft een L-zitbank en tafel op centrale poot, daarbij nog een ruime zijzit. Ook de keuken deel de in de winst en werd iets breder. De Neo GD met enkele bedden, kleinere keuken en zijzit worden niet meer gemaakt.
Naast de Neo standaard versie stelt Frankia de Neo Black Line voor. Langs buiten is hij herkenbaar aan de zwart gelakeerde stuurcabine en de zwarte decorstukken op de wanden van het koetswerk. voor het interieur is meer houtdecor gebruikt, speciale kussen bekledingen en als uitzonderlijk model een omvangrijke uitrusting waaronder het Mercedes multimedia systeem, navigatie toestel, achteruitrij camera en zonnepanelen.
Schakelen we even over van klein naar groot met de integrale Titan Next gebouwd op Fiat Ducato cmet AL-KO chassis en dubbele as. Hij wordt zoveel mogelijke als autark voertuig uitgerust. zo kreeg hij het nieuwe Indutoilet systeem van Thetford en moet de fäcaliën tank veel minder geledigd worden. Zonnepanelen en de lithium batterij maken hem minder afhankelijk van het stroomnet.
Voor de 7,86 m lange Titan Next met enkele bedden zijzitbanken in de zitgroep moet men toch minstens 150.000 euro op tafel leggen
De ontwerpers van Adria hebben zeker niet stil gezeten. zo is al zeker de Sonic al flink opgewaardeerd. Hij kreeg een totaal nieuw interieur, met meer uitrusting inclusief de Mach-Digital-App voor op afstand gestuurde brandstof controle via de Smarphone. Nieuw in het programma is de 7,5 m lange Sonic 700 DL met zitbanken langs de zijkanten van de zitgroep, achterin zijn enkele bedden en vooraan een hefbed. Deze luxe zwerfauto's hebben een Fiat Ducato basisvoertuig met verlaagd chassis met verwarmde dubbele bodem die als technische ruimte wordt benut.
Voor de Coral en de Matrix reeksen heeft men een beter gestroomlijnd koetswerk bedacht. Het ergonomisch interieur zal bij veel kampeerders zeker in de smaak vallen. Daarbij krijgen de halfintegrale typen 650 SL met halve zitgroep een lange zitbank enkele bedden en hefbed zoals de 650 DL met zitbanken tegen de zijwanden in de zitgroep plus een speciaal aangeboden uitrustingspakket.
Ook camperbussen bleven niet in de kou staan. De Twin Sports met hefdak komt op de nieuwe Fiat Ducato te voorschijn, de Citroen Jumper gebruikt voor de Axess typen bekomen 3 nieuwe indelingen. De Twin Sports 640 SG pronkt met een nieuw bedsysteem. De 0,80 m brede bedden laten zich volledig tegen de wand omhoog klappen. Zo onstaat gedurende de verplaatsingen een enorme laadruimte of garage. De bovenkasten zijn vervangen door sterke waterdichte tassen die je kan afnemen en thuis in - zen uitladen. De Twin Sports 600 SPB is achterin uitgerust met met een elektrisch verstelbaar hefbed. De Twin Sports met achterin de klassieke bedden hebben nu weg klapbare lattenbodems. De bedden in het dakbed zijn 2,O x 1,05 m groot terwijl de zithoogte er 1,05 m bedraagt.
Het nieuwe hefdak van Sunlight voor camperbussen belooft een succes te worden. Bovendien is de uitrusting als “Adventure Edition” een lust voor het oog.
Intussen kan men bijna alle camperbussen met een hefdak bekomen. Het ene is al wat ruimer dan het andere. Met een bed van 2,06 x 1,43 m behoort het hefdak van Sunlight tot de grootste. Voor een gezin met twee kinderen een ideaal vakantie voertuig. Gaan ze eens niet mee laat je het dak gewoon dicht.
Voor dit jaar dragen de types met hefdak de extra letters RT wat “Rooftop” betekend. Vier indelingen in de Fiat Ducato worden aangeboden. Het grootste model de 6,36 m lange Cliff 640 RT hebben we eens bekeken.
Het nieuwe hefdak is voor alle camperbussen van de Hymergroep ontworpen. Het is in een moderne LFI bouwwijze gemaakt en biedt een comfortabel bed van 2,06 x 1,43 m. de extra cm in de breedte zijn duidelijke merkbaar. Daarbij wordt het slaapcomfort nog verhoogd door de 7 cm dikke koudschuim matras en de polyester lattenrooster.
Knap uitgevoerd is het zeildoek dat omhoog kan en het vliegennet dat blijft. Zo voorkomt men dat de meeste steek en bijtbeestjes op bezoek komen. Voor de donkere periode is een zwanenhalslamp aanwezig en heeft men zelfs een USB stopcontact ter beschikking. Hier heeft de fabrikant een dakluik geplaatst van 0,6 x 0,4 m dat zowel open kan als het dak open staat als gesloten. Zo is de verluchting en verlichting van het woongedeelte gewaarborgd. Voor de zowel binnen als buiten bruikbare telescopische ladder is vooraan een bergplaats voorzien. Door zijn omvang en constructie weegt het hefdak rond de 160 kg, een gewicht om rekening mee te houden.
De indeling wijkt niet veel af van een klassieke indeling die we in de meeste Fiat Ducato’s aantreffen. Comfortabele kussens op de zitbanken van de zitgroep en met gedraaide cabinezetels kan men zich het gezellig maken rond de tafel. De compressorkoelkast is in het keukenblok gebouwd. Ze maakt weinig gerucht en doet zijn koelwerk naar behoren. In het aanrecht zijn kookvuren, de spoelbak geïntegreerd en er blijft nog een werkoppervlakte over van ongeveer 0,5 m². Onderaan zijn kasten voor het keukengerief. Wij vroegen ons af waarom zulke grote badkamer nodig is. Het is een plaats waar we de minste tijd doorbrengen. Omdat het dakbed hier geen dakluik heeft zorgt een venster in de zijwand voor de nodige verluchting.
Achterin zijn twee enkele bedden waarvan men één groot bed kan maken. Grote zwervers zullen met genoegen de bijna 2 m lange bedden bewonderen, daarbij nog dikke matrassen………….zalig slapen.
Sunlight biedt de Cliff RT aan in Adventure Edition met een omvangrijke uitrusting. Bijna alles wat aan toebehoren voor een camperbus te bekomen is zit in het pakket.
Samen gevat.
Het nieuwe hefdak is een aanleiding om de Cliff 640 wat aandachtiger te bekijken. Zeker grote reiziger zullen die lange bedden weten te waarderen. Voor de rest is de Cliff 640 een solide camperbus keurig afgewerkt zonder veel tierlantijntjes.
Na een sterke start duikt markt tweedehandsmotoren in februari in het rood, ook verkoop nieuwe motoren hinkt achterop
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO becommentarieert : “Na de rustige start van de tweedehandsmotoren in januari, zien we in februari een duidelijk verlies van -11,7% ten opzichte van vorig jaar. Er werden 4.269 occasie motorfietsen ingeschreven tegenover 4.833 in februari vorig jaar. Een duidelijke achteruitgang, maar nog steeds een met +5% positief cijfer ten opzicht van 2020 toen er 4.064 werden ingeschreven. Daardoor loopt de occasiemarkt voorlopig tegen verlies aan van -6,9% of 616 eenheden en dat is zeker niet dramatisch – het jaar start immers pas goed en wel in maart en het goede weer van begin maart kan misschien al een positieve impact hebben. Vlaanderen blijft veruit de grootste markt maar verliest terrein op de tweedehandse motormarkt (-7,1%), net als Wallonië terwijl Brussel bijna status quo haalt. In de top 10 van de occasiemerken weten voornamelijk Ducati, Kawasaki en SYM groeicijfers voor te leggen voor februari. De inschrijvingen van nieuwe motorfietsen ging er met -9,4% op achteruit maar ook hier geldt dat we uitkijken hoe de markt in de loop van het voorjaar verder zal evolueren.”
1. Tweedehandse motoren
De lichtste en de zwaarste klassen scoren het best
Opvallend is dat lichtste en zwaarste categorieën het best scoren in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc niet minder dan 23,1% van de gecumuleerde inschrijvingen van januari en februari en de +1.001cc-klasse is met 23,6% zelfs het meest gegeerd. De overige klassen verdelen de markt op ongeveer gelijkaardige wijze.
In deze twee maanden van het nieuwe jaar werden er voornamelijk minder (-13,6%) occasiemotoren ingeschreven in de lagere middenklasse (126-500cc) en wist de klasse van 501-750cc als enige categorie ongeveer stand te houden (-0,3%).
Top 3 verliest, Suzuki en vooral Kawasaki winnen terrein
Het aandeel van de top 3 merken van de occasiemarkt blijft ongeveer gelijk aan vorige maand: ze vertegenwoordigen samen 42,4% met Honda (17,8%), Yamaha (12,7%) en BMW (11,9%) maar ze verliezen respectievelijk wel -6,1%, -7,7% en zelfs -11,1%. Suzuki (7,7%) en Kawasaki (7,5%) vervolledigen de top 5. De enorme stijging van Ducati in januari (+35,9%) was blijkbaar tijdelijk, maar het Italiaanse merk boekt toch nog een stijging met +6,5%.
Bij de lichtere middenklassers van 126-500cc zien we nog steeds sterke dalingen bij enkele grotere merken als KTM, Piaggio en Yamaha. Bij de 501-750cc was februari een sterke maand voor KTM en Triumph maar een regelrecht drama voor BMW (-36,8%) dat vorig maand nog sterk scoorde in die klasse. De Duitsers verliezen ook bij de +1001cc (-10%) maar ze blijven welk autoritair aan de leiding in de zwaarste klasse, voor Harley-Davidson, Honda en een sterk Suzuki. In diezelfde zwaarste klasse halen de Italianen van Ducati en Moto Guzzi halen mooie groeicijfers in februari.
Mooie regionale verdeling
Op regionaal vlak zien we een vergelijkbaar beeld met de nieuwmarkt en zien we dat Brussel goed stand houdt : 61,2% van de tweedehandse motoren wordt ingeschreven in Vlaanderen, 31,6% in Wallonië en de Brusselse regio neemt de overige 7,2% voor zijn rekening. Daar waar Vlaanderen -7,1% inboet in februari en Wallonië -7,9% verliest, blijft het verlies in Brussel beperkt tot -0,2%.
Slotsom : de occasiemotorfietsen blijven het na een topjaar nog steeds vrij goed doen, wat de intrinsieke interesse in motorfietsen, die zowel voor vrijetijd als voor woon-werkverkeer over mooie troeven beschikken, bevestigt.
[Analyse en cijfers van de nieuwmarkt vindt u onderaan de grafieken van de tweedehandsmarkt]
2. Nieuwe motorfietsen
Na de abnormaal hoge inschrijvingscijfers van nieuwe motorfietsen januari (door een grote dip in januari 2020 omwille van nieuwe Euro-normen) viel de markt in februari terug met -9,4%, tot 4.269 eenheden.
De nieuwe motorfietsen van +1.001cc (27,8%) en -125cc (20,8%) waren in februari het meest gegeerd, terwijl de klassen 125-500cc (15,8%), 501-750cc (18%) en 751-1000cc (15,8%) aan elkaar gewaagd bleven. De enige groeiers zat in januari bij de middenklassers van 501-750cc, met een stijging van +12,1% terwijl de andere klassen rode cijfers lieten optekenen.
BMW (16,2%) voelde in februari duidelijk de hete adem van Honda (16,0%) in zijn nek (of moeten wel ‘helm’ zeggen?) maar verliest duidelijk terrein ten opzichte van Honda en Yamaha. Ook H.-D. (+89%) en Yamaha (+137,7%) blijven procentueel enorm stijgen maar zoals gezegd heeft dit eerder te maken met een abnormale start van 2021.
Honda heerst in de categorieën tot 500cc, Yamaha neemt het van Honda over in de klasse 501-750cc, terwijl BMW vooral hoog scoort bij de zwaardere modellen. Kawasaki blijft netjes op de vierde plaats, en KTM kiepert H.-D. uit de top 5 voor februari.
De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan. Vlaanderen verliest -2% aandeel en is nu goed voor 59,8 % van de totale motorfietsverkoop in ons land, Wallonië voor 33% en Brussel voor 7,2%, dat overigens een zeer sterke groei laat noteren.
Tot slot een woordje van een motorspecialist : “De markt blijft zeer gediversifieerd met zowel scooters als vrijetijds- en wegmotoren, en een relatief gelijkmatige verdeling over de verschillende cilinderinhouden. Er zitten momenteel nogal wat back orders in de markt wegens de langere leveringstermijnen : de cijfers zouden in de komende maanden dus kunnen aantrekken. De motorrijder hoopt in alle geval dat het nieuwe stalen ros er zal zijn tegen maart-april.”