Inhoud blog
  • veel groen
  • 13.000 bomen
  • Alsfeld
  • Eura Mobil Integra Line GT 2025
  • CMT Stutgart
  • CMT Stuttgart
  • Duitsland
  • Laika Kreos H 5109
  • Puntgevels
  • Hymer lanceert een nieuwe Sunlight
  • Winter
  • Stationair draaien is af te raden
  • Nieuw bij Tabbert
  • Wat weten we over het gewicht van onze kampeerauto
  • Winterbanden
  • Rijden tijdens de winter
  • Nieuwe halfintegrale bij Laika
  • Duitsland
  • Verkeersongevallen
  • Op reis
  • De nieuwe Diamant van Fendt
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    13-03-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuws voor dit jaar

    Nog enkele nieuwtjes voor dit jaar

    Weinsberg  RM 60

    CaraCore en CaraHome.

    De integrale en de alkoofversies van Weinsberg werden lichter gebouwd ten voordele van de lading. Gelijktijdig hebben de ontwerpers de interieurs opgefrist.

    Tot zelfs 30% meer lading belooft de fabrikant voor de superlichte types van de reeksen CaraCore en CaraHome. Hij kon dit verwezenlijke door een lichtere zitconstructie te maken en lichtbouwplaten voor de meubelen te gebruiken. Door de gegolfde kernstructuur zal de opbouw even stabiel zijn. Kunstbladveren reduceren het gewicht van het chassis. Noch wat puzzelen met de lithium batterijen zodat alles samen redelijk wat minder kilo's materiaal aan de kampeerauto's gebruikt werden. Deze nieuwe lichte modellen hebben een 52 mm dikke bodemplaat met waterafstotende XPS isolering. Als nieuw superlicht type voor 2022 wordt de CaraCore 700 MEG met enkele bedden boven de garage, net zoals de alkoof CaraHome 650 DG met dubbel bed achterin boven de garage aangeboden. We zullen andere indelingen met bedden variante vinden zoals in de CaraHome 650 MEG. Het interieur van de reeksen krijgt een andser uitzicht met de nieuwe bovenkasten en deuren zonder handgreep, maar met een drukknop sluiting.

    Voor de integrale CaraCore van Weinsberg bedachten de ontwerpers verbeterde gasfleskasten. De flessen staan nu naast elkaar en zijn gemakkelijker om te wisselen.

    Voor alle kampeerauto's van het merk wordt de pas vernieuwde Fiat Ducto gebruikt. Eveneens kunnen de klanten voor iedere Weinsberg kampeerauto het Truma iNet-X-Systeem bestellen. Vanaf het controle paneel of een smartphone-app kan de Truma, de Alde verwarming en de Dometic luchtkoeler bedient worden.  Dat is nog niet alles want het kleurige aanraakscherm geeft de binnen en buitentemperatuur aan, ook de stand van het verswater, gas dat nog in de fles is en de lading van de batterijen.

    meer info: www.weinsberg.com

     =============================================================

    Sun Living  (Adria)

    Het Sloveense dochtermerk van Adria laat zich niet onbetuigd en brengt zowel vernieuwingen van de halfintegralen als bij de camperbussen.

    Sunliving bouwt zijn gamma uit met een nieuwe smalle halfintegrale. Het is de 6,79 m lange C65SL op Fiat Ducato of op Citroen Jumper met verlaagd chassis. Achterin zijn verhoogde 0,8 m brede verhoogde bedden, die men tot 2 m breed kan samenvoegen. Vanzelfsprekend is daaronder een groot bergvak. Een ruime badkamer met afzonderlijke douche, een rechte keuken met kookvuren op een rijtje, een lange zitbank met aan de overkant nog een vergelijkbare zitbank maken het meubilair uit.

    Er is ook wat nieuws te vertellen over de 'gewone' halfintegrale. De 7 m lange Sun Living S70SL zal de reeks aanvullen. De indeling is identiek aan de C65SL. In de S klasse is nu een 1,9 x 1,25 m groot hefbed aan boord. Opmerkelijk is de tot 140 l vergrootte koelkast, in vorige modellen hadden die slechts 83 l inhoud.

    De camperbus reeks V wordt voor 2022 aangevuld met de V55SP en de V65XL. De kleinste de V55SP met een lengte van 5,44 m heeft achterin een hefbed van 1,95 x 1,45 m. Voor de 6,36 m lange V65XL met een super hoog dak heeft men een in de hoogte verstelbaar hefbed bedacht en achterin lange zitbanken.

    De prijzen beginnen vanaf 40.000 euro

    inlichtingen www.sun-living.com

    =================================================================

    Pilote RM 54

    De Franse fabrikant van de Pilote kampeerauto's lanceert voor volgend modellenjaar de hanfinterale P696U met een enorme u-zitgroep en de camperbus V633M met een super hoog dak om moderne fiesen in de garage gemakkelijker te kunnen meevoeren.

    In het algemeen is er in een 7 m lange halfintegraal niet  veel levensruimte. In de nieuw voorgestelde 9696U neemt het vastbed geen plaats in, in de plaats is er een ruime U-zitgroep met een panoramisch uitzicht. De sofa achter de passagierszit is 2 m lang, de tafel kan opklappen. Aan de sofa achter de chauffeur zijn veiligheidsgordels voor 2 personen, één kan in de rijrichting zitten. Boven de U-zitgroep achterin hangt het elektrisch verstelbaar hefbed van 2 x 1,6 mvgroot dat nog niet was opgevallen.Twee slapers zullen er zeker van genieten. Nog  een knap stukje is de badkamer direct achter de stuurcabine. Ze is afsluitbaar met schuifdeuren, waardoor zelfs een kleedkamer ontstaat, direct bij de kleerkast. Het nadeel van deze indeling is dat er minder kasten zijn om bagage te bergen. Fietsen moeten achteraan op de drager. Als basisvoertuig deed Pilote beroep op Fiat Ducato.

    De nieuwste bezienswaardige Pilote camperbus is de V633M met een lengte van 6,36 m. Fiat Ducato bestelwagens van die lengte worden veel gebruikt om om te bouwen tot een campeerbus. Met een extra verhoogd dak  tot 2,79 m ziet men er niet veel rijden. Achterin kan het langs dubbelbed  met een elektrische bediening hoog opgetrokken worden. Onderaan heeft men dan een garage of bergruimte van zo meer eventjes 1,85 m hoog. Voor de nacht kan je het bed laten zakken tot er genoeg hoogte overblijft voor de moderne fietsen met een hoog stuur. Vooraan is vanzelfsprekend veel stahoogte en kan men hoge bovenkasten installeren. Heel  die constructie heeft wel wat invloed op de stabiliteit bij zijwind en in de bochten. Een beetje opletten is dus de boodschap.

    info www.pilote.com

    ================================================================

    Morelo RM 78

    Voor enkele jaren nam Morelo zijn alkoof types uit productie. Wegens de huidige grote vraag naar alle soorten kamperauto's bouwde de fabrikant voor 2022 een reeks luxe alkoof modellen op Iveco Daily.

    Dat een alkoof type niet altijd een goedkope familie wagen hoeft te zijn bewijst Morelo met de luxe Palace types. In het aanbod voor volgend jaar zitten vijf indelingen die allen net geen 5 ton op de weegschaal zetten. Drie ervan hebben een garage voor een brommer de andere zijn voor fietsen. Boven de garages vinden de zwervers ofwel 2 enkele bedden, een eilandbed of een prachtige U-zitgroep.

    In het voorlopig beperkt aantal kampeerauto's wordt het uitrustings pakket ComeBack vanaf fabriek ingebouwd. Dat kan een verschil van rond de 40.000 euro uitmaken. Tot het pakket behoren een 210 Pk sterke turbodiesel met 8 traps Wandlerautomaat, een rijveiligheidspakket en lithium batterijen.

    Om u een idee te geven de Palace A94L kost met het Comeback pakket rond de 255.000 euro

    Meer informatie: www.morelo-reisemobile.de

     ================================================================

    Frankia 2122

    De halfintegrale NEO rolt het nieuwe jaar binnen met een compact dwarsbed interieur en als speciaal model Black Line. De grote integrale Titan Next werd beter uitgerust.

    De Frankia Neo Behoort tot de lichtste halfintegralen op Mercedes Sprinter van de kampeerauto markt. Met iets minder dan 3 ton rijklaar gewicht kan hij nog 500 kg laden om binnen de gewichtgrens van 3,5 ton te blijven. De vorig jaar voorgestelde indeling met enkele bedden GDK  heeft nu een dwarsbed. De Neo BD is nu 6,82 m lang, 17 cm korter als het type met enkele bedden. Daarmee kon men zelfs nog 20 kg gewicht uitsparen. Volgens de fabrikant weegt hij nu welgeteld 2.956 kg in rijklare toestand. Het dwarsbed is 2,03 x 1,4 m groot. Voor lange gebruikers dus geen probleem om lekker gestrekt te slapen. De indeling met dwarsbedden is ten voordelen van de zitgroep in de Neo BD. Hij heeft een L-zitbank en tafel op centrale poot, daarbij nog een ruime zijzit. Ook de keuken deel de in de winst en werd iets breder. De Neo GD met enkele bedden, kleinere keuken en zijzit worden niet meer gemaakt.

    Naast de Neo standaard versie stelt Frankia de Neo Black Line voor. Langs buiten is hij herkenbaar aan de zwart gelakeerde stuurcabine en de zwarte decorstukken op de wanden van het koetswerk. voor het interieur is meer houtdecor gebruikt, speciale kussen bekledingen en als uitzonderlijk model een omvangrijke uitrusting waaronder het Mercedes multimedia systeem, navigatie toestel, achteruitrij camera en zonnepanelen.

    Schakelen we even over van klein naar groot met de integrale Titan Next gebouwd op Fiat Ducato cmet AL-KO chassis en dubbele as. Hij wordt zoveel mogelijke als autark voertuig uitgerust. zo kreeg hij het nieuwe Indutoilet systeem van Thetford en moet de fäcaliën tank veel minder geledigd worden. Zonnepanelen en de lithium batterij maken hem minder afhankelijk van het stroomnet.

    Voor de 7,86 m lange Titan Next met enkele bedden zijzitbanken in de zitgroep moet men toch minstens 150.000 euro op tafel leggen

    Meer info www.frankia.com

     =============================================================

    Adria 2122

    De ontwerpers van Adria hebben zeker niet stil gezeten. zo is al zeker de Sonic al flink opgewaardeerd. Hij kreeg een totaal nieuw interieur, met meer uitrusting inclusief de Mach-Digital-App voor op afstand gestuurde brandstof controle via de Smarphone. Nieuw in het programma is de 7,5 m lange Sonic 700 DL met zitbanken langs de zijkanten van de zitgroep, achterin zijn enkele bedden en vooraan een hefbed. Deze luxe zwerfauto's hebben een Fiat Ducato basisvoertuig met verlaagd chassis met verwarmde dubbele bodem die als technische ruimte wordt benut.

    Voor de Coral en de Matrix reeksen heeft men een beter gestroomlijnd koetswerk bedacht. Het ergonomisch interieur zal bij veel kampeerders zeker in de smaak vallen. Daarbij krijgen de halfintegrale typen 650 SL met halve zitgroep een lange zitbank enkele bedden en hefbed zoals de 650 DL met zitbanken tegen de zijwanden in de zitgroep plus een speciaal aangeboden uitrustingspakket.

    Ook camperbussen bleven niet in de kou staan. De Twin Sports met hefdak komt op de nieuwe Fiat Ducato te voorschijn, de Citroen Jumper gebruikt voor de Axess typen bekomen 3 nieuwe indelingen. De Twin Sports 640 SG pronkt met een nieuw bedsysteem. De 0,80 m brede bedden laten zich volledig tegen de wand omhoog klappen. Zo onstaat gedurende de verplaatsingen een enorme laadruimte of garage. De bovenkasten zijn vervangen door sterke waterdichte tassen die je kan afnemen en thuis in - zen uitladen. De Twin Sports 600 SPB is achterin uitgerust met met een elektrisch verstelbaar hefbed. De Twin Sports met achterin de klassieke bedden hebben nu weg klapbare lattenbodems. De bedden in het dakbed zijn 2,O x 1,05 m groot terwijl de zithoogte er 1,05 m bedraagt.

    De prijzen beginnen ongeveer bij de 54.000 euro..

    Meer informatie www.adria-mobil.com

    ==================================================================

     

     

     

     

     

     

     

     

    13-03-2022 om 15:09 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-03-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stromend water
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    10-03-2022 om 12:59 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw hefdak bij Sunlight

    Sunlight Cliff 640 RT Adventure Edition.

    Het nieuwe hefdak van Sunlight voor camperbussen belooft een succes te worden. Bovendien is de uitrusting als “Adventure Edition” een lust voor het oog.

    Intussen kan men bijna alle camperbussen met een hefdak bekomen. Het ene is al wat ruimer dan het andere. Met een bed van 2,06 x 1,43 m behoort het hefdak van Sunlight  tot de grootste. Voor een gezin met twee kinderen een ideaal vakantie voertuig. Gaan  ze eens niet mee laat je het dak gewoon dicht.

    Voor dit jaar dragen de types met hefdak de extra letters RT wat “Rooftop” betekend. Vier indelingen in de Fiat Ducato worden aangeboden. Het grootste model de 6,36 m lange Cliff 640 RT hebben we eens bekeken.

    Het nieuwe hefdak is voor alle camperbussen van de Hymergroep ontworpen. Het is in een moderne LFI bouwwijze gemaakt en biedt een comfortabel bed van 2,06  x 1,43 m. de extra cm in de breedte zijn duidelijke merkbaar. Daarbij wordt het slaapcomfort nog verhoogd door de 7 cm dikke koudschuim matras en de polyester lattenrooster.

     Knap uitgevoerd  is het zeildoek dat omhoog kan en het vliegennet dat blijft. Zo voorkomt men dat de meeste steek en bijtbeestjes op bezoek komen.   Voor de donkere periode is een zwanenhalslamp aanwezig en heeft men zelfs een USB stopcontact ter beschikking.  Hier heeft de fabrikant een dakluik geplaatst van 0,6  x 0,4 m dat zowel open kan als het dak open staat als gesloten. Zo is de verluchting en verlichting van het woongedeelte gewaarborgd.  Voor de zowel binnen als buiten bruikbare  telescopische ladder is vooraan een bergplaats voorzien. Door zijn omvang en constructie weegt het hefdak rond de 160 kg, een gewicht om rekening mee te houden.

    De indeling wijkt niet veel af van een klassieke indeling die we in de meeste Fiat Ducato’s  aantreffen. Comfortabele kussens op de zitbanken van de zitgroep en met gedraaide cabinezetels  kan men zich het gezellig maken rond de tafel. De compressorkoelkast is in het keukenblok gebouwd. Ze maakt weinig gerucht en doet zijn koelwerk naar behoren. In het aanrecht zijn kookvuren, de spoelbak geïntegreerd en er blijft nog een werkoppervlakte  over van ongeveer 0,5 m². Onderaan zijn kasten voor het keukengerief. Wij vroegen ons af waarom zulke grote badkamer nodig is. Het is een plaats waar we de minste tijd doorbrengen. Omdat het dakbed hier geen dakluik heeft zorgt een venster in de zijwand voor de nodige verluchting.

    Achterin zijn twee enkele bedden waarvan men één groot bed kan maken. Grote zwervers zullen met genoegen de bijna 2 m lange bedden bewonderen, daarbij nog dikke matrassen………….zalig slapen.

    Sunlight biedt de Cliff RT aan in Adventure Edition met een omvangrijke uitrusting. Bijna alles wat aan toebehoren  voor een camperbus te bekomen is zit in het pakket.

    Samen gevat.

    Het nieuwe hefdak is een aanleiding om de Cliff 640 wat aandachtiger te bekijken. Zeker grote reiziger zullen die lange bedden weten te waarderen. Voor de rest is de Cliff 640 een solide camperbus keurig afgewerkt zonder veel tierlantijntjes.

    Technische gegevens

    Basis voertuig  Fiat Ducato XL H2

    2,2 l Turbo diesel motor  120 Pk

    L x B x H  6,36 x 2,05 x 2,89 m

    Stahoogte 1,9 m

    Rijklaar gewicht 3.052 kg

    MTM  3.500 kg

    Bedden 1,91 x 0,74 m        1,82 x 0,85 m

    Hefbed 2,06 x 1,43 m

    Meer informatie www.sunlight.de

    10-03-2022 om 12:49 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-03-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pulse
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    07-03-2022 om 19:05 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tweedehandsmotoren

    Na een sterke start duikt markt tweedehandsmotoren in februari in het rood, ook verkoop nieuwe motoren hinkt achterop

    Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO becommentarieert : “Na de rustige start van de tweedehandsmotoren in januari, zien we in februari een duidelijk verlies van -11,7% ten opzichte van vorig jaar. Er werden 4.269 occasie motorfietsen ingeschreven tegenover 4.833 in februari vorig jaar. Een duidelijke achteruitgang, maar nog steeds een met +5% positief cijfer ten opzicht van 2020 toen er 4.064 werden ingeschreven. Daardoor loopt de occasiemarkt voorlopig tegen verlies aan van -6,9% of 616 eenheden en dat is zeker niet dramatisch – het jaar start immers pas goed en wel in maart en het goede weer van begin maart kan misschien al een positieve impact hebben. Vlaanderen blijft veruit de grootste markt maar verliest terrein op de tweedehandse motormarkt (-7,1%), net als Wallonië terwijl Brussel bijna status quo haalt. In de top 10 van de occasiemerken weten voornamelijk Ducati, Kawasaki en SYM groeicijfers voor te leggen voor februari. De inschrijvingen van nieuwe motorfietsen ging er met -9,4% op achteruit maar ook hier geldt dat we uitkijken hoe de markt in de loop van het voorjaar verder zal evolueren.”

    1. Tweedehandse motoren

    De lichtste en de zwaarste klassen scoren het best

    Opvallend is dat lichtste en zwaarste categorieën het best scoren in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc niet minder dan 23,1% van de gecumuleerde inschrijvingen van januari en februari en de +1.001cc-klasse is met 23,6% zelfs het meest gegeerd. De overige klassen verdelen de markt op ongeveer gelijkaardige wijze.

    In deze twee maanden van het nieuwe jaar werden er voornamelijk minder (-13,6%) occasiemotoren ingeschreven in de lagere middenklasse (126-500cc) en wist de klasse van 501-750cc als enige categorie ongeveer stand te houden (-0,3%).

    Top 3 verliest, Suzuki en vooral Kawasaki winnen terrein

    Het aandeel van de top 3 merken van de occasiemarkt blijft ongeveer gelijk aan vorige maand: ze vertegenwoordigen samen 42,4% met Honda (17,8%), Yamaha (12,7%) en BMW (11,9%) maar ze verliezen respectievelijk wel -6,1%, -7,7% en zelfs -11,1%. Suzuki (7,7%)  en Kawasaki (7,5%) vervolledigen de top 5. De enorme stijging van Ducati in januari (+35,9%) was blijkbaar tijdelijk, maar het Italiaanse merk boekt toch nog een stijging met +6,5%.

    Bij de lichtere middenklassers van 126-500cc zien we nog steeds sterke dalingen bij enkele grotere merken als KTM, Piaggio en Yamaha. Bij de 501-750cc was februari een sterke maand voor KTM en Triumph maar een regelrecht drama voor BMW (-36,8%) dat vorig maand nog sterk scoorde in die klasse. De Duitsers verliezen ook bij de +1001cc (-10%) maar ze blijven welk autoritair aan de leiding in de zwaarste klasse, voor Harley-Davidson, Honda en een sterk Suzuki. In diezelfde zwaarste klasse halen de Italianen van Ducati en Moto Guzzi halen mooie groeicijfers in februari.

    Mooie regionale verdeling

    Op regionaal vlak zien we een vergelijkbaar beeld met de nieuwmarkt en zien we dat Brussel goed stand houdt : 61,2% van de tweedehandse motoren wordt ingeschreven in Vlaanderen, 31,6% in Wallonië en de Brusselse regio neemt de overige 7,2% voor zijn rekening. Daar waar Vlaanderen -7,1% inboet in februari en Wallonië -7,9% verliest, blijft het verlies in Brussel beperkt tot -0,2%.

    Slotsom : de occasiemotorfietsen blijven het na een topjaar nog steeds vrij goed doen, wat de intrinsieke interesse in motorfietsen, die zowel voor vrijetijd als voor woon-werkverkeer over mooie troeven beschikken, bevestigt.

    [Analyse en cijfers van de nieuwmarkt vindt u onderaan de grafieken van de tweedehandsmarkt]

    2. Nieuwe motorfietsen

    Na de abnormaal hoge inschrijvingscijfers van nieuwe motorfietsen januari (door een grote dip in januari 2020 omwille van nieuwe Euro-normen) viel de markt in februari terug met -9,4%, tot 4.269 eenheden.

    De nieuwe motorfietsen van +1.001cc (27,8%) en -125cc (20,8%) waren in februari het meest gegeerd, terwijl de klassen 125-500cc (15,8%), 501-750cc (18%) en 751-1000cc (15,8%) aan elkaar gewaagd bleven. De enige groeiers zat in januari bij de middenklassers van 501-750cc, met een stijging van +12,1% terwijl de andere klassen rode cijfers lieten optekenen.

    BMW (16,2%) voelde in februari duidelijk de hete adem van Honda (16,0%) in zijn nek (of moeten wel ‘helm’ zeggen?) maar verliest duidelijk terrein ten opzichte van Honda en Yamaha. Ook H.-D. (+89%) en Yamaha (+137,7%) blijven procentueel enorm stijgen maar zoals gezegd heeft dit eerder te maken met een abnormale start van 2021.

    Honda heerst in de categorieën tot 500cc, Yamaha neemt het van Honda over in de klasse 501-750cc, terwijl BMW vooral hoog scoort bij de zwaardere modellen. Kawasaki blijft netjes op de vierde plaats, en KTM kiepert H.-D. uit de top 5 voor februari.

    De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan. Vlaanderen verliest -2% aandeel en is nu goed voor 59,8 % van de totale motorfietsverkoop in ons land, Wallonië voor 33% en Brussel voor 7,2%, dat overigens een zeer sterke groei laat noteren.  

    Tot slot een woordje van een motorspecialist : “De markt blijft zeer gediversifieerd met zowel scooters als vrijetijds- en wegmotoren, en een relatief gelijkmatige verdeling over de verschillende cilinderinhouden. Er zitten momenteel nogal wat back orders in de markt wegens de langere leveringstermijnen : de cijfers zouden in de komende maanden dus kunnen aantrekken. De motorrijder hoopt in alle geval dat het nieuwe stalen ros er zal zijn tegen maart-april.”

    Meer info: TRAXIO

    07-03-2022 om 18:59 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-03-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe matrassen


    Stoffeerders ontwikkelen nieuwe luxe matrassen

    Nieuwe eigen ontwikkeling: op maat gemaakt van eenpersoonsbed tot queensize bed
    Dynamisch koudschuim met open poriën met een matrashoogte van 16 cm
    Puntelastische kwaliteit door piramide-/kubusvorm met schouderinleg Interne G+S Coolmax® hoes als speciale matras-“verpakking”


    Het reisseizoen van 2022 gaat binnenkort van start en het slaapgedeelte wordt beschouwd als een van de belangrijkste functionele ruimtes in de stacaravan. Daar is de matraskwaliteit de beslissende factor voor het vinden van een rustgevende en vooral gezondheidsbevorderende slaap.

    "Die Polstermacher" staat al jaren bekend als matrasontwikkelaar en leverancier die de hoogste kwaliteit en precisie biedt bij fabricage en serieproductie. Voor het nieuwe seizoen lanceren ze een volledig nieuwe en luxe kwaliteitsmatras voor particuliere klanten, die exclusief is ontwikkeld in samenwerking met de jarenlange medewerker en internationaal ervaren (matras)schuimexpert Peter Schneider.

    Het wordt gekenmerkt door zijn structuur met een gecombineerde kubus-/piramidevorm. Het voordeel is een hoge puntelasticiteit, die zich optimaal aanpast aan de individuele lichaamsvorm en het gewicht. Een speciaal inzetstuk van visco-schuim ontlast vooral het schoudergedeelte, een groot voordeel bij het zijwaarts slapen. De hoogte van de koudschuimmatras met open poriën is 16 cm. Gemiddelde standaard is 12 cm. Een belangrijke kwaliteitsindicator is de dichtheid van het gebruikte koudschuim. Terwijl een gemiddelde van 30 kg/m³ de norm is, scoort de nieuwe matras met een zeer dynamische 55 kg/m³. Alleen al deze dichtheid zorgt ervoor dat de matras een bovengemiddelde levensduur heeft.

    Peter Schneider: "De dichtheid is niet alleen bepalend voor de levensduur van de matras. Het verhoogt eerder de dynamiek van een matras. Dit betekent dat de kwaliteit, de aanpassing van het schuim aan de individuele lichaamsbouw en de hoge elasticiteit niet alleen zorgen voor een comfortabele, nauwsluitende slaap, maar ook voor een zeer gezondheidsbevorderende, rustgevende slaap.


    De nieuwe luxe matras is omhuld met een G+S Coolmax® hoes. Dit biedt extra productvoordelen zoals sneldrogend, ademend, zacht, licht en klimaatregulerend. Daarnaast kan de hoes gemakkelijk gewassen worden in de wasmachine op maximaal 60 graden en is daardoor hygiënisch schoon te maken.

    De nieuw ontwikkelde luxe matras is individueel gemaakt met behulp van de nieuwste snijtechnologie en wordt op rol en vacuüm verpakt bij je nieuwe huis afgeleverd.

    De standaard luxe eenpersoons matrassen met een breedte van 80 of 90 cm x een lengte van 200 cm kosten € 690 inclusief btw.Andere afmetingen en speciale vormen zijn uiteraard mogelijk. Geïnteresseerden ontvangen graag prijzen op individuele aanvraag.


    De meubelmakers, "G+S Sitz + Polstermöbel GmbH", behoren tot de marktleiders in de caravanindustrie. Haar specialiteit is onder meer de eerste uitrusting en het achteraf uitrusten van stacaravans en caravans met op maat gemaakte bekleding, matrassen, tapijten, gordijnen en lambrisering. De stofferingsfabrikanten zijn original equipment suppliers voor de volgende partners: Carthago, Eura, Fendt, Hymer, Hobby, Knaus, Malibu, SpaceCamper, Vanderer en Wochner.

    De fabrieksbouw van het bedrijf komt ook de competente vakhandel en vooral de eindklanten in het particuliere klantencentrum in Enkenbach-Alsenborn ten goede. In totaal zijn bijna 140 medewerkers op drie internationale locaties verantwoordelijk voor excellente producten en diensten. Dit geldt ook voor de botenbranche. Daar rust G+S de jachten van Hanse Yachts AG, Fjord, Moody, Privilège en Sealine uit met (stuurmans)stoelen en stoffering voor binnen en buiten.


    Geïnteresseerden kunnen meer informatie vinden op www.die Polstermacher.com.





    04-03-2022 om 11:19 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mooie uitzichten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    04-03-2022 om 11:02 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Speed pedelecs

    Speed pedelecs blijven ook in 2022 populair, vooral in Vlaanderen

    De populaire hogesnelheidsfietsen blijven vooral in Vlaanderen hoge toppen scheren. De voorbije maand februari werden 839 nieuwe fietsen ingeschreven. Dat is -5,2% minder dan vorig jaar,  toen er 885 nieuwe exemplaren de fietshandel verlieten, maar wel +2,7% meer dan het pré-coronajaar 2020 toen er slechts 817 nieuwe inschrijvingen werden genoteerd in februari.

    Voor het lopende jaar 2022 hinken de cijfers na een mindere maand januari nog een beetje achterop: 1.577 nieuwe inschrijvingen vs. 1.688 in 2021 (-6,6%) en quasi status quo met 2020 (1.584 ex).

    Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, geeft uitleg bij deze cijfers:  “De eerste 2 à 3 maanden van een jaar zijn altijd moeilijk te vergelijken. We horen nochtans veel positieve verhalen uit de showrooms. Afwachten naar de komende maanden wat de verdere afbouw van de coronamaatregelen en verminderd thuiswerk zal brengen. Zeker in de grotere agglomeraties waar de speed pedelec een populair alternatief geworden was om filevrij naar het werk te kunnen rijden.”

    Guy Crab van TRAXIO Velo blikt positief de toekomst tegemoet:  “Vooral in de provincies Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen verovert de speed pedelec nog steeds terrein. Zelfs in een vervangingsmarkt blijven de inschrijvingen van speed pedelecs vrij stabiel. De leasefietsen stijgen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar zelfs met +3,5 % in de eerste 2 maanden van dit jaar. De verkoop van de speed pedelec situeert zich nog steeds vooral in Vlaanderen, waar de eerste 2 maanden van dit jaar 1.504 speed pedelecs werden ingeschreven; in Wallonië waren dit 38 stuks, in Brussel 35. In Vlaanderen worden dus meer dan 95 % van deze fietsen ingeschreven”.

     

    Inschrijvingen speed pedelecs YTD 2022 (Jan -> Feb)

    Particulier versus bedrijven en leasing

    Particulieren nemen nog steeds bijna dan de helft van de verkoop voor hun rekening. Maar liefst 768 stuks (48,7%) waren privé-aankopen. Toch noteren we hier een terugval van -11,4% met vorig jaar.

    Daarnaast wordt leasing steeds populairder met  589 stuks of 37,3% van de markt. Een stijging van +3,5%. Bedrijven lijken dan weer minder geneigd om fietsen aan te kopen (-12,7%). 

    Filip Rylant wijst op de voordelen van een geleasede bedrijfsfiets: “Meer en meer bedrijven ontdekken het gebruiksgemak van de leasing met minder eigen administratie, alsook de parafiscale voordelen voor de gebruiker en de bedrijven zelf dank zij o.a. het mobiliteitsbudget”.

    Geografische verschillen

    Ook in 2022 scoren de speed pedelecs vooral hoog in Vlaanderen: het Vlaamse landsgedeelte neemt  95,3 % voor zijn rekening met 1.504 stuks , terwijl Brussel (35 stuks) en gans Wallonië (38 stuks) de overige 4,7% van de markt vertegenwoordigen. 

    Opvallende vaststelling: Oost-Vlaanderen stoot met 418 nieuwe inschrijvingen de provincie Antwerpen (376 stuks) voor het eerst sinds lang van de koppositie. Ook Vlaams-Brabant( 349 ex, +8%) en West-Vlaanderen (171 ex, +2%) zitten in de lift, terwijl Limburg (190 ex, -25%) een inhaalbeweging nodig heeft.

    Aan Waalse kant komen Henegouwen (+9%) en Namen (+25%) stilaan op gang, terwijl Luik (-9%) en vooral Waals-Brabant (-39%) achterop hinken. Na twee maanden werd in de provincie Luxemburg nog geen enkele inschrijving geregistreerd. De cijfers in Wallonië zijn vergeleken met Vlaanderen relatief klein waardoor een beperkt aantal exemplaren dus een grotere invloed kunnen hebben op deze cijfers.

    Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest schreef 35 nieuwe speed pedelecs in, een daling van -13%. De hogesnelheidsfiets heeft dan ook minder troeven in een zeer verstedelijkte omgeving met veelvuldige moeilijk verkeerssituaties en krijgt bovendien zware concurrentie van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps

    Meer info Traxio

    04-03-2022 om 10:15 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tweedehandswagens

    Occasiemarkt personenwagens daalt verder, nieuwe wagens hinken nog verder achterop


    De daling van de tweedehandsmarkt zet zich door in februari: afgelopen maand werden 54.536 occasies ingeschreven, dat is een daling met -7,6% of ongeveer 4.500 wagens ten opzichte van vorig jaar (59.013) en bijna exact 5.000 eenheden minder dan in februari 2020. Het gecumuleerde aantal inschrijvingen van januari en februari ligt met 110.357 stuks -3,8% lager dan 2021 (114.753) en zelfs een dikke -10,7% minder dan 2020 toen de eerste maanden 123.544 stuks uit de 2de hands showrooms rolden. Volkswagen blijft aan de kop als meest populaire tweedehandsmerk gevolgd door BMW, Opel, Mercedes en Peugeot.
    De inschrijvingen van nieuwe wagens hinken nog steeds een flink stuk achterop vergeleken met de voorbije jaren. In februari noteerden we 32.848 nieuwe inschrijvingen, of -11,9% t.o.v. 2021 (37.297) en zelfs -30,5% t.o.v. 2020 (47.267), één van de laatste “normale maanden” pré-corona en met autosalon.
    Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat samen: “Het aantal ingeschreven tweedehandswagens daalde in februari met -7,6% tot 59.013 eenheden. De daling blijft zich doorzetten, maar tegelijk vergroot het spanningsveld tussen nieuwe en tweedehandse wagens door de nog grotere daling bij de nieuwe wagens (-11,9%). Afgelopen maand bedroeg het verschil tussen beide categorieën niet minder dan 66% of 21.688 eenheden in het voordeel van de occasies. Deze bijzondere situatie houdt nu al een tijd aan en zal pas genormaliseerd worden wanneer de levering van nieuwe wagens terug een normaal niveau haalt. Want ondanks positieve berichten van gevulde orderboekjes, blijven die leveringen problematisch. Anderzijds wordt de bevoorrading van de tweedehandsmarkt precair want er stromen minder occasies door vanuit de particuliere en de professionele markt (leasing, renting en kortetermijnverhuur). Voor bepaalde populaire modellen zoals SUV’s en stadswagens, evenals voor recente occasies met benzinemotoren blijven de tweedehandsprijzen daardoor hoog.”
    Inschrijvingen 2de hands februari 2022

    Inschrijvingen 2de hands YTD 2022 (Jan-Feb)

    Evolutie inschrijvingen 2de hands YTD (Feb 2022)

    Details tweedehandse personenwagens
    Volkswagen, BMW, Opel, Mercedes, Opel en Peugeot vormen de top 5 van de best verkochte merken van tweedehandse personenwagens.
    De meest populaire modellen in februari waren andermaal de VW Golf (2.441 ex) en VW Polo (1.8397 ex), gevolgd door de Opel Corsa (1.429 ex), BMW 3-reeks (1.358 ex) en Ford Fiesta (1.253 ex.)

    Bij de tweedehandse wagens noteren we de verdere daling van het aantal diesels waardoor er nu al een flink verschil kan genoteerd worden in het voordeel van benzine: benzine: 52,0% vs diesel: 40,9%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam, maar blijft voorlopig nog relatief klein. Het aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) stijgt weliswaar naar 5,3%, terwijl er amper 1,3% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweede handsmarkt. Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels meer dan 40% van de verkoop betekenen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun intrede hebben gedaan op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de 2de hands markt momenteel nog beperkt is.

    De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen steeg naar 7 jaar en 9 maanden.


    De tweedehandsmarkt is vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 90% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de 2de hands beperkt blijft tot 9%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen, en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.


    Traditioneel is Vlaanderen met 53% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens maar zakt -2% ten opzichte van vorig jaar terwijl Wallonië (37%) en Brussel (10%) elk 1% stijgen.
    Meer info Traxio

    04-03-2022 om 10:09 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.op het rond punt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    04-03-2022 om 10:02 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-02-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuws van Weinsberg

    WEINSBERG

    Kampeerauto’s

    WEINSBERG biedt nieuwe opties voor de campers voor het nieuwe modeljaar 2022: CaraCompact en CaraCompact EDITION [PEPPER] zijn op aanvraag leverbaar met centrale vergrendeling voor de garagedeuren. Optioneel zijn de Thule Lift V16 achterwieldrager (in hoogte verstelbaar) of Thule G2, het e.hit transportsysteem met een verhoogd laadvermogen tot 150 kg (in plaats van 120 kg) en het Truma iNet X-systeem voor alle campers te bestellen. Het iNet X Panel met intuïtieve smartphone app bediening via Bluetooth maakt het mogelijk om zowel Truma- als Alde-apparaten en een Dometic Freshjet-airconditioningsysteem te bedienen. Het gekleurde 4,3‟touch display geeft duidelijk de buiten- en binnentemperatuur, accu, water- en gasniveaus weer. Door de integratie van schakelaars kunnen via het bedieningspaneel ook diverse voertuigfuncties worden aangestuurd, zoals waterpomp, radio en tv, verlichting en vloerverwarming.

    Innovaties standaard: SUPERLIGHT

    Maximale gewichtsbesparing, geen stress tijdens het laden – dankzij de revolutionaire SUPERLIGHT-technologie: SUPERLIGHT is meer dan alleen iets weglaten. Dankzij de innovatieve technologie kan er meer worden meegenomen op reis zonder apparatuur. Daarom heeft WEINSBERG zijn grootste modellen SUPERLIGHT gemaakt – de CaraCore 700 MEG en de nieuwe CaraHome 650 DG. En hoe werkt het? Dankzij de nieuwe, nog stabielere stoelconstructie in lichtgewicht technologie en meubels met fronten gemaakt van zeer sterke lisocore® lichtgewicht panelen, wordt veel gewicht bespaard. De golvende kernstructuur geeft de lichtgewicht panelen een hoge stabiliteit en bespaart tegelijkertijd gewicht (holtes). De SUPERLIGHT-voertuigen zijn ook voorzien van een 52 mm dikke bodemplaat in XPS-schuimtechnologie met verbeterde stabiliteit en isolatie. Plastic in plaats van staal: Verdere gewichtsreducties brengen veranderingen in het chassis met zich mee – nieuwe lichtere bladveren van hightech kunststof verbeteren de bruikbaarheid van de campers. Een enorme extra gewichtsbesparing kan worden bereikt met de optionele zeer krachtige lithium-ion batterij.

    Wat betekent dit concreet? Het leeggewicht en de massa in rijklare toestand van de SUPERLIGHT-voertuigen zijn aanzienlijk lager, zodat tot 30% meer laadvermogen mogelijk is dankzij deze enorme gewichtsbesparing. Tegelijkertijd biedt de nieuwe CaraCore 700 MEG SUPERLIGHT plaats aan vijf personen in de rijmodus. De nieuwe CaraHome 650 DG SUPERLIGHT met Frans bed achterin en ruim alkoofbed vervangt de 700 DG. Hij is niet alleen compacter en wendbaarder, maar ook aanzienlijk lichter ondanks de goedkeuring van 6 personen - zelfs als hij is uitgerust met tal van opties, zoals.B. Smart, Media- en tv-pakket, garagedeur, extra ramen, bedconversie met uittrekbare, comfortabele douche, airconditioning, luifel en fietsendrager achter. Compacte buitenafmetingen plus veel ruimte plus uitgebreide uitrusting plus weinig gewicht - met deze functies scoort de CaraHome 650 DG SUPERLIGHT als een ideaal voertuig, niet alleen voor gezinnen, maar ook voor verhuurbedrijven.

    CaraCore

    Stijlbewuste trendsetter die handig gebruik combineert met design – de betere semi-geïntegreerde, zeg maar dankzij het standaard hefbed: dit is de volledig geïntegreerde CaraCore. En voor het nieuwe modeljaar wordt het nog beter: voortaan is de gasbox standaard in de lengterichting geplaatst. Hierdoor passen beide gasflessen naast elkaar en kunnen ze gemakkelijk en gemakkelijk worden vervangen. Geïntegreerde luifelverlichting is als optie leverbaar. De met gordel geïntegreerde Fiat-stoelen, waarin de veiligheidsgordel direct is geïnstalleerd, zijn nu ook optioneel te bestellen met een hoes in de stof van de levende wereld. Dit zorgt voor een uniforme uitstraling en dus een aanzienlijk opgewaardeerd interieur. Daarnaast zijn aguti premium-stoelen ook op aanvraag leverbaar – met geïntegreerde gordel, gordelspanner, veiligheidsgordel en stoelherkenning, draaiconsole, traploos verstelbare armleuning, hoogtekanteling, rugleuning en lengteverstelling (200 mm) en ventilatie voor de stoel en rugleuning – of AGUTI EXCLUSIVE-stoelen, die ook stoelverwarming, luchtvering, kantelverstelling en lendensteun met twee kamers hebben.

    CaraHome

    Ruimte voor maximaal zes personen, twee aparte slaapgedeeltes, uitstekende ruimte, exclusief WEINSBERG-design: de nieuwe CaraHome maakt indruk met zijn nieuwe interieur en een uitgebreid vloerplanportfolio. Naast de nieuwe 650 DG SUPERLIGHT is de 650 MEG volledig nieuw als een populaire plattegrond van een eenpersoonsbed: met een eethoek met draaibare tafelbladverlenging, een extra zijstoel waardoor een vijfde persoon aan tafel kan zitten, keuken met driepits fornuis, ruime badkamer, alkoofbed en twee eenpersoonsbedden langs de achterkant, waaronder zich een kledingkast bevindt, het is de perfecte metgezel voor vakanties met familie of vrienden. Het nieuwe exterieur van de CaraHome overtuigt met geavanceerde technologie: de optimaal isolerende 52 mm dikke XPS-vloerstructuur (in plaats van 42 mm zoals voorheen), kunststof bladveren en de hoogwaardige hagelbestendige GVK-dakhuid maken de CaraHome stabiel en toch licht en geschikt voor alle weersomstandigheden. In de in de lengterichting geplaatste gasbox kunnen beide gasflessen naast elkaar worden geplaatst en kunnen ze eenvoudig worden vervangen (niet bij 550 MG). In het nieuwe interieur maakt de CaraHome indruk met een moderne uitstraling: lichtgewicht meubels met dwars gelamineerd decor en rechte fronten zonder handgrepen (met pushlock-functie), ruime keuken met kasten en een lade en een grote koelkast (afhankelijk van de plattegrond 107, 142 of 177 liter), douche-uitbreiding met gordijn (optionele doucheruimte Deluxe met zijwanden en scheidingsdeuren is ook mogelijk), Thetford toilet, temperatuur en vochtigheid reguleren EvoPore HRC lichte matrassen voor een hoog slaapcomfort, deur om de slaapkamer aan de achterzijde te scheiden, optionele Smart TV - WEINSBERG's ontwerp en kwaliteitsnormen zijn op het eerste gezicht herkenbaar in de CaraHome. Als geen ander combineert hij functionaliteit en stijl. De alkoofmobiel gaat het nieuwe modeljaar in met de plattegronden 550 MG, 600 DKG, 650 DG SUPERLIGHT en 650 MEG.

    CaraLoft en CaraSuite

    Voor het modeljaar 2022 zijn er enkele wijzigingen voor de twee semi-geïntegreerde CaraLoft en CaraSuite, die zeer succesvol zijn in de markt: Zowel in de CaraLoft 650 ME en 650 MF als in de CaraSuite 650 MF en 700 ME is de gasbox nu zo ontworpen dat twee gasflessen van elf kg naast elkaar kunnen worden ondergebracht. Voor de andere caraLoft 600 MF en CaraSuite 650 MG plattegronden is op aanvraag een gasfles uittrekbare uittrekbare beschikbaar, waardoor het ook gemakkelijk is om de flessen achter elkaar te verwisselen. Om de ruime badkamer nog comfortabeler te maken, zijn in de CaraLoft 600 MF de volgende aanpassingen gedaan: Het Franse bed aan de achterzijde, dat zich naast de T-kamer bevindt, behoudt zijn aangename hoogte. Tussen het bed en de kledingkast, die ook grenst aan de badkamer, is een kleine trede van ongeveer tien cm hoog geplaatst. Vanaf dit punt is de vloer in de hele T-ruimte vlak. Er kon dus veel hoofdruimte gecreëerd worden voor de douche. In de CaraLoft en CaraSuite 650 MF is er daarentegen geen instap in het achterste gedeelte en is de hoogte van het Franse bed iets verlaagd om het gemakkelijker te maken om in te stappen. Op deze manier is er ook veel stahoogte in de douche gecreëerd.

    Caravans

    Nieuw modeljaar, nieuwe opties – dat geldt ook voor weinsberg caravans. Op verzoek kan voor alle caravans een afdekking voor de spoelbak worden besteld, die ook als snijplank kan worden gebruikt. Daarnaast is er een optioneel zelfvoorzienend pakket met een sterke lithiumbatterij beschikbaar, waardoor het mogelijk is om onafhankelijk van walstroom van elektrische energie te worden voorzien. In de CaraOne zijn er drie zijruiten op aanvraag als u kiest voor het driepersoons stapelbed. Met de CaraOne 550 QDK – en ook in de CaraCito 470 QDK en 500 QDK – zijn op aanvraag een garagedeur en een multifunctioneel tweepersoons stapelbed beschikbaar, dat eenvoudig kan worden opgeklapt voor het laden. Optioneel is er ook het multifunctionele driepersoons stapelbed: de vouwfunctie van het middelste bed verandert het ligvlak in een rugleuning, waardoor een kinderbank ontstaat, of creëert grote opbergruimte die van binnen en van buiten toegankelijk is.

    CaraCito

    De CaraCito biedt nu een nieuwe grote compressor koelkast van Dometic met een volume van 83 liter (in plaats van 65 liter). Daarnaast heeft hij standaard een inductiekookplaat (in elektrische uitvoering). Als meerdere elektrische apparaten tegelijkertijd worden bediend, zorgt een intelligent elektrisch regelsysteem voor de juiste lastverdeling of prioritering van de verbruikers en past het de energieverdeling in het voertuig optimaal aan.

    %

    Innovatie – ontworpen door Knaus Tabbert: Dyonic chassis

    Lichter, veerkrachtiger, duurzamer – het innovatieve Dyonic-chassis demonstreert de decennialange caravanexpertise van Knaus Tabbert. Het nieuwe chassis is ontwikkeld voor optimaal klantvoordeel: het gebruik van hoogsterkte staal is niet alleen duurzaam, maar zorgt ook voor een hoge stabiliteit met een laag gewicht met de uitsparingen in de balken. Extra dempingscomponenten in het assengamma maken het Dyonic-chassis extreem duurzaam. De componenten worden vervaardigd door het bekende bedrijf Knott in de industrie. Het nieuwe Dyonic-chassis biedt de hoogste kwaliteit en wordt geleverd met optionele veiligheidsuitrusting die voldoet aan de gebruikelijke eisen van de markt. Het wordt standaard gebruikt op CaraCito en CaraOne (niet op CaraOne UK)

    Compacte zwerfauto’s

    Er zijn ook nieuwe opties voor de WEINSBERG CUVs voor het nieuwe modeljaar: alle CUV's zijn optioneel verkrijgbaar met een elektrische softclose schuifdeur, een grijswatertank met elektrische afvoerklep en camerabewaking en een zonnesysteem met 110 Wp (niet voor voertuigen met pop-up daken). Om de ruimte voor voertuigen met hoogte H2 te vergroten, kan de Easy-Space-uitbreiding worden besteld - de panorama-uitbreiding zonder panoramisch venster. Hierdoor krijgt de cabine meer hoofdruimte en is de toegang tot de bestuurders- en voorpassagiersstoel ongehinderd zonder te hoeven bukken. Daarnaast zijn er nu grotere kozijnramen voor de achterdeur en de Dometic 2000 dakairconditioning met antraciet kap. De 630 MEG [OUTLAW] van CaraTour en CaraBus kan op aanvraag worden uitgerust met airconditioning en een Midi-Heki achterin.

    Het EasySlide bed van de 600 MQH plattegronden biedt nu standaard een nog comfortabeler, zachter Evo poriënmatras. De CaraBus gaat ook het modeljaar 2022 in met het nieuwe Tiberino-meubeldecor en de exclusieve WEINSBERG-meubelgreep. Op alle CUV's is het bedframe omgebouwd naar aluminium voor nog meer stabiliteit en heeft het ook bredere lamellen. Voor nog meer gebruiksgemak is de zoetwatertank voorzien van een nieuwe, soepel lopende afvoerklep. Dankzij het nieuwe gekleurde 4,3‟ Truma iNet X-paneel is het mogelijk om niet alleen Truma-apparaten, maar ook een Dometic-airconditioningsysteem intuïtief te bedienen, bijvoorbeeld .B. Het display toont ook de buiten- en binnentemperatuur. Naast wit en metallic zwart biedt het nieuwe exterieurkleurenpalet de keuze uit vijf edele grijstinten die perfect passen bij de elegant sportieve WEINSBERG CUV's.

    Meer info: www.knaustabbert.de

    27-02-2022 om 18:15 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een stadhuis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    27-02-2022 om 18:10 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-02-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw bij Hymer

    Mercedes campers van HYMER –
    Het beste van twee werelden

    Mercedes-kwaliteit ontmoet caravan-know-how van HYMER: Hier leert u acht van onze modellen en hun voordelen kennen.

    Het team van autopionier Mercedes moet bij de planning van de nieuwste Mercedes Sprinter gedacht hebben: "Hard werken en de beste camper bouwen". Als uitvinder van de automobiel heeft Mercedes altijd statements gemaakt op het gebied van innovatie en kwaliteit.Maar ook in de bedrijfswagensector heeft het merk naam gemaakt. Dat is ook het geval met de nieuwste Sprinter. Deze is perfect geschikt als basis voor onze Mercedes: Zowel de bedrijfswagen Sprinter als basis voor Mercedes buscampers als het pure chassis als basis voor halfintegrale kampeerauto’s. Zelfs alleen de motor kan met ons eigen chassis worden gecombineerd en zo het technische hart van onze integraalcampers worden. Wat hebben alle combinaties gemeen? Ze brengen de nieuwste Mercedes voertuigtechniek en elektronica in onze kampeerbelevingswereld.

    Hoogwaardig, comfortabel en veelzijdig - wat maakt Mercedes kampeerauto’s zo populair?

    • Expertise en innovatie door 130 jaar ervaring in voertuigbouw
    • Beschikbaarheid van alle Mercedes Sprinter motoren met hoge betrouwbaarheid en soepele rijeigenschappen
    • Diverse modellen met achterwiel-, voorwiel- en vierwielaandrijving
    • Uitgebreide, hoogwaardige standaarduitrusting en beschikbaarheid van de meeste recente assistentiesystemen van Mercedes-Benz
    • Perfectie op het gebied van comfort, multimediafuncties en connectiviteit volgens de Mercedes-Benz standaard.

    Slimme technologie in kampeerauto’s op basis van Mercedes

    Het mooie is dat als u kiest voor een Mercedes kampeerauto, u profiteert van dezelfde technische perfectie als wanneer u een Mercedes-auto koopt. Elke zwerfautor met een Mercedes-motor is verkrijgbaar met verschillende motoren en met vele andere functies: De assistentiesystemen zoals lane assist, afstands- of zijwindassistenten kunnen als optie worden gekozen. Net als bij de aankoop van een Mercedes auto kunnen zaken die nog niet tot de standaarduitrusting behoren, aan uw camper worden toegevoegd. Wilt u rijden zonder dat u tijdens lange ritten hoeft na te denken over handmatig schakelen? Bent u op zoek naar een kampeerauto met automatische transmissie van Mercedes? Ook dat is natuurlijk geen probleem. Hetzelfde geldt voor het interieur en de comfortfuncties. Met keyless start en het Mercedes-Benz User Experience multimediasysteem met touchscreen (kortweg MBUX) zijn er nog veel meer highlights in de zwerfauto beschikbaar die het rijcomfort verhogen. Op het gebied van multimedia en connectiviteit zet Mercedes Sprinter campers dan ook nieuwe maatstaven: spraakbediening met leerfunctie, smartphone-integratie en snelle navigatie op harde schijf met 3D-kaartweergave en hotspotfunctie in het hele voertuig. Dit alles krijgt u bij de aankoop van een camper van Mercedes.

     

     

    9G-TRONIC automaat met hold-functie

    De verbruik geoptimaliseerde automaat 9G-TRONIC ontlast de bestuurder van handmatig schakelen en overtuigt met soepele schakelmanoeuvres. De transmissie houdt het toerental en het brandstofverbruik zo laag mogelijk met zijn 9 fijn gesorteerde versnellingen. De grote spreiding van de versnellingen optimaliseert de wendbaarheid en de koppeling van het voertuig. Dit zorgt voor maximaal rijcomfort in alle omstandigheden. De bediening gebeurt met de DYNAMIC SELECT-hendel aan het stuurwiel. Handmatig schakelen is ook mogelijk met de schakelpaddles achter het stuurwiel. Indien nodig voorkomt de HOLD-functie van het systeem door het indrukken van het rempedaal dat de auto onbedoeld wegrolt bij een stoplicht of in stop-and-go-verkeer.

    Permanente vierwielaandrijving

    Dankzij permanente vierwielaandrijving (Mercedes-Benz 4MATIC), een volledig variabele, elektronisch geregelde en vraagafhankelijke koppelverdeling (torque-on-demand) worden een duidelijk hogere tractie en een betere rijstabiliteit voor meer rijcomfort bereikt. Veiligheidssystemen zoals ADAPTIVE ESP® of 4ETS® helpen om grote uitdagingen het hoofd te bieden, zelfs bij ongunstige weers- en wegomstandigheden. De 4MATIC vierwielaandrijving voert krachtig uit wat de krachtige motoren dicteren. Het systeem is altijd actief en verbetert de tractie en de rijstabiliteit, vooral in moeilijke wegomstandigheden. Een echte plus voor de veiligheid op nat wegdek, in de sneeuw en op ijs, en een betrouwbare basis voor sportief rijplezier.

    MBUX multimediasysteem met hoge-resolutie touchscreen

    Het MBUX multimediasysteem met een 26 cm (10,25 inch) touchscreen is een systeem met een breed scala aan talenten. Het laat niets te wensen over op het gebied van infotainment, navigatie en communicatie in de kampeerauto. Het kan worden bediend via het hoge-resolutie touchscreen, de touch control toetsen op het multifunctionele stuurwiel en via intelligente spraakbesturing. De snelle navigatie op harde schijf met hoogwaardige topografische 3D-kaartweergave houdt rekening met realtime verkeersinformatie, waardoor files kunnen worden vermeden en reistijden kunnen worden verkort. Andere hoogtepunten zijn smartphone-integratie via Apple® CarPlay® en Android Auto® of Mirrorlink, evenals de Bluetooth®-interface met handsfree-functie om tijdens het rijden te telefoneren met zo min mogelijk afleiding.

    Meer informatie www.hymer.de

    25-02-2022 om 18:09 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-02-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Samengesteld
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    24-02-2022 om 19:22 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een caravan met hefdak

     Silver   Trend

    Trigano ontwierp een nieuwe lichte caravan met hefdak.

     Een compacte caravan met een klap- of hefdak is altijd iets duurder en weegt wat meer dan een vergelijkbaar type met vast dak. Het prijs verschil zit in meer materialen, de vast opstaande wanden, het veersysteem, nog een paar openstelbare vensters. Er komen nog werkuren bij want een vast dak is direct klaar, aan een hefdak is veel meer werk om het perfect waterdicht te maken en vlot te laten functioneren.

    Met het dak ingeklapt passen de Trends in de meeste normale garages. Stelt men het dak omhoog kunnen de meeste kampeerders er in recht staan.

    De nieuwe Trend reeks komt voor zowel jeugdige als wat  oudere caravan gebruikers goed over. De nieuwe reeks bevat 4 verschillende indelingen, hoofdzakelijk voor paren die hem kopen  omwille van de compacte afmetingen, de mogelijkheid hem thuis te gareren  en men hoeft niet over een beresterke auto te beschikken om hem te slepen.

    Technisch gezien zijn er detail verschillen met de nieuwe Trend en de lang bekende Evasion. Wanden en dak van de Evation hebben hagelbestendige wanden en dak en vocht werend XPS schuim voor de isolatie.  De Trend instap modellen hebben een multiplex vloer. In het interieur van de Trend ontbreken de opklapbare wandjes aan de badkamer. Een gordijn neemt de functie over. Om de prijs te drukken is de uitrusting van de Trend spaarzaam bedeeld. Zo zijn er stalen velgen, geen vliegendeur en watertanks zijn opties. De prijs moet ergens inzitten.

    De kleinste van de Trend reeks is 5,13 m lang,  hij heeft vooraan een ombouw zitgroep, keuken en sanitair zijn achterin. De Trend 380 heeft vooraan een dwarsbed, een kleine zit achterin, keuken en badkamer bevinden zich boven de as. Bij gelegenheid kan men de zitgroep  ombouwen tot een éénpersoonsbed.  De Trend 420 en 442 zijn beide 0,6 m langer. De eerste heeft een midden zitgroep en een dwarsbed, de combinatie van keuken en badkamer is afgekeken van  zijn kleine broeder.  Voor de Trend 442 hebben de ontwerpers de veel gevraagde enkele bedden bedacht vooraan en achterin een tot bed ombouwbare zitgroep. Wie een zeer compacte caravan voor twee zoekt zal met de Trend 350 aan zijn trekken komen.  Als je graag  wat ruimer en comfortabeler slaapt komt de iets grotere Trens 380 met zijn vast bed van 1,9 x 1,4 m zeker in aanmerking. Breng je de nacht graag door in een enkel bed kies je voor de Trend 442.

    Met hun MTM tussen de 1.000 en de 1.200 kg laten zich door veel auto’s trekken.

    Meer info www.trigano.fe

    24-02-2022 om 19:15 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-02-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In de armen van een kraan
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    22-02-2022 om 15:01 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-02-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Challenger met twee deuren

    Challenger 240 Open Edition

    Een kampeerauto met twee deuren.

    Regelmatig brengt Challenger ongewone indelingen op de markt. De laatste vonst is een kampeerauto met twee buitendeuren.  

     De nieuwste vinding is de 7 m lange Challenger 240 op Ford Transit, te bekomen als speciaal model “Open Edition”. Eigen aan deze wagen is de buitendeur aan de linker zijde. Wie langs daar naar binnen stapt komt eerst terecht in een bagage ruimte met wegklappend schap, laden en enkele vaste schappen. Om de volle breedte van de ruimte te gebruiken dient men het schap weg te klappen en komt er plaats vrij voor een fiets. Er kunnen twee fietsen een plaats vinden, maar dan kan men niet meer langs hier naar het interieur. In dit geval neemt men beter de buitendeur aan de rechterkant. De keuken met een aanrecht van 1,0 x 0,57 m aangevuld met een werkblad op de compressor koelkast sluit aan bij het bagagevak. Twee kookvuren en spoelbakje zijn in  het aanrecht geïntegreerd terwijl onderaan laden zijn voorzien. Boven de keuken is een grote kast met donkere opendraaiende deuren. Om een brede doorgang aan de zitgroep over te houden bouwt Challenger het sanitair net achter de buitendeur. Om te douchen draait  men de wand met het wastafeltje voor de wc. Dat vertaalt zich in een redelijk grote douchecabine. Damp voert men via het dakluik of het venster af. In het voorste deel houdt de Franse fabrikant zich aan het bedsysteem dat al meer toegepast is in zijn zwerfauto’s. In plaats van een vastbed hangt Challenger een  hefbed boven de zitgroep. Elektrisch bediend kan het zakken tot op de zitbanken. Een luxe voor oudere reizigers ze moeten niet via een smal wankelend laddertje in of uit het bed zien te geraken. Het hefbed glijdt in verticale profielen op en af zodat het zich muurvast laat beslapen. De dikke matras op de lattenbodem waarborgt een zalig slaapcomfort. Voor sommige is het niet noodzakelijk het hefbed helemaal omlaag te laten zakken. Men kan het ergens halfweg laten stoppen en nog gebruik maken van de zitgroep eronder. Dat is zeker geen probleem want de stahoogte in de wagen is 2,1 m. De zitgroep is een knap stukje vakmanschap.  De zitbank heeft twee veiligheidsgordels. Men kan de zitbank uitbreiden met losse delen en dezelfde dikke kussens en dezelfde zithoogte als de vaste zitbank. Met een slim systeem kunnen ze vast geklikt worden zodat ze tijdens het rijden op hun plaats blijven staan. De tafel op een dikke stevige poot kan open of dicht geklapt worden en men kan ze zelfs elektrisch op een gewenste hoogte instellen.

    Koetswerk

    De Challenger 240 is opgebouwd uit 64 en 55 mm dikke sandwichpanelen voor bodem en dak.  Hagel bestendige polyester platen beschermen de buitenkant. Voor alle zekerheid heeft met waterafstotend styrophoam gebruikt als isolatie materiaal.  Overal heeft men openklappende vensters. Centrale vergrendeling met dubbele sloten, venster zijn standaard voor de rechter buitendeur. De 0,6 m brede linker buitendeur vergrendelt zelfs drievoudig. Hij is gebouwd op Ford Transit met een 170 pk sterke turbo diesel en 6 gang automaat. Tijdens koude verplaatsingen kan de Webasto dieselverwarming de hele wagen op een aangename temperatuur houden.

    Samengevat

    Alles samen schittert de Challenger 240 Open Edition als een wat ongewoonlijke kampeerauto. Het loont zeker de moeite om hem eens wat beter te bekijken als er een nieuwe kampeerauto op de verlanglijst staat.

    Technische gegevens

    Basisvoertuig:    Ford Transit met verlaagd chassis 2.0 l turbo                

                                    diesel van 170 pk    zes gang automaat.

    L X B X H                      6,99 x 2,35 x 2,92 m

    Rijklaar gewicht        3.115 kg

      MTM                            3.500 kg

    Bedden   hefbed         1,9 x 1,6 m

                  Zitgroep          1,95 x 1,25 m

    Meer info. www.challenger.fr















    21-02-2022 om 17:39 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mooi landschap
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    21-02-2022 om 17:34 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.meer verkeersdoden

     














    Stijging aantal verkeersdoden in Vlaanderen vorig jaar, daling in Brussel en Wallonië
    Er waren ook meer dan 1000 letselongevallen met e-steps.

    Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute in samenwerking met de Federale Politie waren er in Vlaanderen vorig jaar 291 verkeersdoden. Dat zijn er 45 meer dan een jaar eerder, ofwel een stijging van 18%. De tendens is compleet verschillend dan in de andere gewesten. In Wallonië waren er 36 verkeersdoden minder en ook in Brussel daalde het aantal verkeersdoden van 14 naar 6. De nationale balans was hierdoor quasi gelijk aan die van 2020. Er vielen 484 doden ten opzichte van 483 een jaar eerder. Voor het eerst noteren we ook statistieken voor het aantal ongevallen met e-steps. Er gebeurden er meer dan 1000, ofwel bijna 3 per dag. Daarnaast zagen we de verontrustende trend dat er in Vlaanderen in ongevallen met bestelwagens 15 doden meer te betreuren vielen.

    Tegenovergestelde tendensen in de verschillende regio’s
    Het aantal doden op onze wegen is vorig jaar quasi gelijk gebleven. Er vielen 484 doden, ten opzichte van 483 in 2020.  
    De tendensen van het aantal doden ter plaatse zijn wel compleet tegenovergesteld in Vlaanderen en Wallonië. Een stijging van 18% in Vlaanderen (van 246 naar 291) en een daling met 16% in Wallonië. In Brussel ging het aantal verkeersdoden van 14 naar 6. Dat zijn voor Wallonië en Brussel de laagste cijfers die we ooit noteerden.

                                          aantal doden in functie van de regio
     

     

     
    2020

     
    2021

    Evolutie 2020-2021
    (aantallen)

    Evolutie 2020-2021
    (%)

    Vlaanderen

    246

    291

    + 45

    + 18%

    Wallonië

    223

    187

    - 36

    - 16%

    Brussel

    14

    6

              -8

    /

    België

    483

    484

    +1

    /

                                        Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

    Het aantal letselongevallen stijgt wel stevig (van 29947 naar 34264, ofwel + 14%), net zoals het aantal slachtoffers (van 36774 naar 42063, ofwel + 14%). De stijging van het aantal letselongevallen zien we in elk gewest. In Vlaanderen steeg het aantal ongevallen met 14% (van 18517 naar 21021), in Brussel met 10% (van 3190 naar 3497) en in Wallonië met 18% (van 8240 naar 9746).

                                     Evolutie 2020-2021 van het aantal letselongevallen en slachtoffers

     

     
    2020

     
    2021

    Evolutie 2020-2021
     (cijfers)

    Evolutie
    2020-2021
    %

    Letselongevallen

    29947

    34264

    +4317

    +14%

    Totaal aantal slachtoffers

    36774

    42063

               +5289

    +14%

    Doden

    483

    484

    +1

    /

    Gewonden

    36291

    41579

    +5288

    +15%

                                  Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

    Tendensen volgens het type weggebruiker op nationaal vlak
    Op nationaal niveau zien we een gemengd patroon als het gaat over de doden per vervoerswijze. Het aantal fietsdoden daalt van 83 naar 74, net als de doden bij de motorrijders van 77 naar 61 en bij de auto-inzittenden (van 214 naar 205). Daarentegen steeg het aantal doden in ongevallen met een lichte vrachtwagen van 43 naar 63 en bij vrachtwagens van 83 naar 92. Bij de voetgangers noteerden we een stijging van 62 naar 69 doden. 4 mensen kwamen om het leven met een e-step.
     
    Stijging van het aantal ongevallen voor alle types weggebruikers
    Op nationaal vlak is er wel een stijging van het aantal letselongevallen voor alle types weggebruikers. De grootste stijging zien we bij de bromfietsen (+ 29%, van 2769 naar 3578 ongevallen). Ook voor ongevallen met voetgangers (+17%, van 3319 naar 3872) en lichte vrachtwagens zien we een forse stijging (+16%, van 2971 naar 3434). Er werden ook 1022 ongevallen met e-steps geregistreerd. Dat zijn er 3 per dag en dat is nog maar het topje van de ijsberg, want veel van die ongevallen zijn enkelzijdige ongevallen, waarbij de gewonde persoon naar het ziekenhuis gaat en niet in de officiële ongevalsstatistieken terecht komt.
     
    Tendensen in Vlaanderen: vooral opvallend meer doden met lichte vrachtwagens
    De fietsers (van 72 naar 67) en de motorfietsers (van 33 naar 30) zijn de enige twee vervoerswijzen waar we in Vlaanderen minder verkeersdoden hebben vastgesteld.
    Bij de auto-inzittenden zien we een stijging van 81 naar 97 doden en bij de voetgangers van 29 naar 43.
    Het is echter vooral in ongevallen met vrachtwagens (van 53 naar 68) en met lichte vrachtwagens (van 30 naar 45 doden) dat er opvallend meer doden te betreuren vielen. Vooral de stijging bij de bestelwagen is verontrustend. Het is al sinds 2015 geleden dat er nog zoveel doden vielen. De ‘camionettisering’ waardoor er veel bestelwagens continu onderweg zijn, kan daarin zeker een rol spelen. De toegenomen e-commerce de laatste 2 jaar met leveringen aan huis heeft die impact wellicht vergroot.
     
    Enkel in Oost-Vlaanderen (van 66 naar 55 verkeersdoden) was er een daling van het aantal verkeersdoden. In West-Vlaanderen steeg het aantal doden van 51 naar 56. In Vlaams-Brabant (van 30 naar 40 verkeersdoden) en Antwerpen (van 61 naar 76 verkeersdoden) was er een flinke stijging. In Limburg was de stijging het grootst. Daar vielen 64 verkeersdoden, 26 meer dan een jaar eerder. Het was al van 2014 geleden dat het er nog zo veel waren.
     
    Bij de letselongevallen is er in Vlaanderen vooral een opvallende stijging bij de ongevallen met een bromfiets (+31%) en ongevallen met een lichte vrachtwagen (+18%). Er werden ook 510 ongevallen geregistreerd met een e-step.
     
    Conclusie
    2021 was net zoals 2020 door de coronapandemie nog steeds een atypisch jaar op onze wegen. De vele maatregelen hebben zeker een impact gehad op het aantal verkeersslachtoffers. De totaalbalans van het aantal verkeersdoden is daarom gunstiger dan in 2019 (619 doden).
    In Wallonië en Brussel noteerden we het laagste aantal verkeersdoden ooit. In Vlaanderen waren de cijfers vergelijkbaar aan de cijfers voor de coronapandemie. Vooral in ongevallen met lichte vrachtwagens kwamen meer mensen om het leven. Verder onderzoek is nodig om de exacte oorzaak daarvan te bepalen. Voor het eerst sinds de registratie werden ook meer dan 1000 letselongevallen met een e-step vastgesteld. Ook dat is een trend om in de gaten te houden.
    Tijdens de laatste Staten-Generaal voor Verkeersveiligheid in november is als doel vooropgesteld om het aantal verkeersslachtoffers tegen 2030 te halveren. Daarvoor moeten op alle niveaus inspanningen geleverd worden.
     
    Georges Gilkinet, federaal minister van Mobiliteit: "De verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute voor 2021 toont opnieuw hoe belangrijk het is dat we werken aan meer verkeersveiligheid. Zelfs al lijken de ongelukken minder ernstig, toch is élk verkeersslachtoffer er een te veel. Samen met mijn collega’s, de regionale Ministers, zijn we tijdens de Staten-Generaal voor Verkeersveiligheid het engagement aangegaan om te strijden tegen overdreven snelheid en risicogedrag. De aangekondigde maatregelen worden stap voor stap uitgevoerd, telkens met als prioriteit om de meest kwetsbare weggebruikers te beschermen. Spijtig genoeg moet ik vaststellen dat voetgangers en fietsers in 2021 nog steeds een te hoge prijs betalen, ook als ze zelf geen gevaar vormen voor anderen. Dat is zorgwekkend. Ook dat het toegenomen aantal ongelukken met vrachtwagens en bestelwagens is verontrustend en vereist extra aandacht en aangepaste initiatieven. Aan “All For Zero” werken we samen, om meer levens te redden, zodat onze mobiliteit een echte vrijheid is.”

     

    21-02-2022 om 15:55 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tussen de bomen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    21-02-2022 om 15:46 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 25/11-01/12 2024
  • 18/11-24/11 2024
  • 04/11-10/11 2024
  • 28/10-03/11 2024
  • 21/10-27/10 2024
  • 14/10-20/10 2024
  • 07/10-13/10 2024
  • 30/09-06/10 2024
  • 23/09-29/09 2024
  • 16/09-22/09 2024
  • 26/08-01/09 2024
  • 19/08-25/08 2024
  • 12/08-18/08 2024
  • 05/08-11/08 2024
  • 29/07-04/08 2024
  • 15/07-21/07 2024
  • 08/07-14/07 2024
  • 01/07-07/07 2024
  • 24/06-30/06 2024
  • 17/06-23/06 2024
  • 27/05-02/06 2024
  • 20/05-26/05 2024
  • 13/05-19/05 2024
  • 06/05-12/05 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!