Inhoud blog
  • Duitsland
  • Verkeersongevallen
  • Op reis
  • De nieuwe Diamant van Fendt
  • Een voledig nieuwe sport bij Knaus
  • Malibu unieke prestaties met zijn 4x4
  • Bij duisternis lichte kleren dragen.
  • Winterbanden voor de winter
  • In de sneeuw
  • Opgepast met winterbanden
  • Achteruit kijken is noodzakelijk
  • Brommobielers opgepast
  • Inschrijvingen kampeerauto's
  • Open deurdag Bij Nismann-Bischoff
  • Het loont om eens naar de top te rijden
  • Nieuwe Carthago's voor 2025
  • Een stevige brug
  • Hobby met rolstoel
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    07-03-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tweedehandsmotoren

    Na een sterke start duikt markt tweedehandsmotoren in februari in het rood, ook verkoop nieuwe motoren hinkt achterop

    Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO becommentarieert : “Na de rustige start van de tweedehandsmotoren in januari, zien we in februari een duidelijk verlies van -11,7% ten opzichte van vorig jaar. Er werden 4.269 occasie motorfietsen ingeschreven tegenover 4.833 in februari vorig jaar. Een duidelijke achteruitgang, maar nog steeds een met +5% positief cijfer ten opzicht van 2020 toen er 4.064 werden ingeschreven. Daardoor loopt de occasiemarkt voorlopig tegen verlies aan van -6,9% of 616 eenheden en dat is zeker niet dramatisch – het jaar start immers pas goed en wel in maart en het goede weer van begin maart kan misschien al een positieve impact hebben. Vlaanderen blijft veruit de grootste markt maar verliest terrein op de tweedehandse motormarkt (-7,1%), net als Wallonië terwijl Brussel bijna status quo haalt. In de top 10 van de occasiemerken weten voornamelijk Ducati, Kawasaki en SYM groeicijfers voor te leggen voor februari. De inschrijvingen van nieuwe motorfietsen ging er met -9,4% op achteruit maar ook hier geldt dat we uitkijken hoe de markt in de loop van het voorjaar verder zal evolueren.”

    1. Tweedehandse motoren

    De lichtste en de zwaarste klassen scoren het best

    Opvallend is dat lichtste en zwaarste categorieën het best scoren in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc niet minder dan 23,1% van de gecumuleerde inschrijvingen van januari en februari en de +1.001cc-klasse is met 23,6% zelfs het meest gegeerd. De overige klassen verdelen de markt op ongeveer gelijkaardige wijze.

    In deze twee maanden van het nieuwe jaar werden er voornamelijk minder (-13,6%) occasiemotoren ingeschreven in de lagere middenklasse (126-500cc) en wist de klasse van 501-750cc als enige categorie ongeveer stand te houden (-0,3%).

    Top 3 verliest, Suzuki en vooral Kawasaki winnen terrein

    Het aandeel van de top 3 merken van de occasiemarkt blijft ongeveer gelijk aan vorige maand: ze vertegenwoordigen samen 42,4% met Honda (17,8%), Yamaha (12,7%) en BMW (11,9%) maar ze verliezen respectievelijk wel -6,1%, -7,7% en zelfs -11,1%. Suzuki (7,7%)  en Kawasaki (7,5%) vervolledigen de top 5. De enorme stijging van Ducati in januari (+35,9%) was blijkbaar tijdelijk, maar het Italiaanse merk boekt toch nog een stijging met +6,5%.

    Bij de lichtere middenklassers van 126-500cc zien we nog steeds sterke dalingen bij enkele grotere merken als KTM, Piaggio en Yamaha. Bij de 501-750cc was februari een sterke maand voor KTM en Triumph maar een regelrecht drama voor BMW (-36,8%) dat vorig maand nog sterk scoorde in die klasse. De Duitsers verliezen ook bij de +1001cc (-10%) maar ze blijven welk autoritair aan de leiding in de zwaarste klasse, voor Harley-Davidson, Honda en een sterk Suzuki. In diezelfde zwaarste klasse halen de Italianen van Ducati en Moto Guzzi halen mooie groeicijfers in februari.

    Mooie regionale verdeling

    Op regionaal vlak zien we een vergelijkbaar beeld met de nieuwmarkt en zien we dat Brussel goed stand houdt : 61,2% van de tweedehandse motoren wordt ingeschreven in Vlaanderen, 31,6% in Wallonië en de Brusselse regio neemt de overige 7,2% voor zijn rekening. Daar waar Vlaanderen -7,1% inboet in februari en Wallonië -7,9% verliest, blijft het verlies in Brussel beperkt tot -0,2%.

    Slotsom : de occasiemotorfietsen blijven het na een topjaar nog steeds vrij goed doen, wat de intrinsieke interesse in motorfietsen, die zowel voor vrijetijd als voor woon-werkverkeer over mooie troeven beschikken, bevestigt.

    [Analyse en cijfers van de nieuwmarkt vindt u onderaan de grafieken van de tweedehandsmarkt]

    2. Nieuwe motorfietsen

    Na de abnormaal hoge inschrijvingscijfers van nieuwe motorfietsen januari (door een grote dip in januari 2020 omwille van nieuwe Euro-normen) viel de markt in februari terug met -9,4%, tot 4.269 eenheden.

    De nieuwe motorfietsen van +1.001cc (27,8%) en -125cc (20,8%) waren in februari het meest gegeerd, terwijl de klassen 125-500cc (15,8%), 501-750cc (18%) en 751-1000cc (15,8%) aan elkaar gewaagd bleven. De enige groeiers zat in januari bij de middenklassers van 501-750cc, met een stijging van +12,1% terwijl de andere klassen rode cijfers lieten optekenen.

    BMW (16,2%) voelde in februari duidelijk de hete adem van Honda (16,0%) in zijn nek (of moeten wel ‘helm’ zeggen?) maar verliest duidelijk terrein ten opzichte van Honda en Yamaha. Ook H.-D. (+89%) en Yamaha (+137,7%) blijven procentueel enorm stijgen maar zoals gezegd heeft dit eerder te maken met een abnormale start van 2021.

    Honda heerst in de categorieën tot 500cc, Yamaha neemt het van Honda over in de klasse 501-750cc, terwijl BMW vooral hoog scoort bij de zwaardere modellen. Kawasaki blijft netjes op de vierde plaats, en KTM kiepert H.-D. uit de top 5 voor februari.

    De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan. Vlaanderen verliest -2% aandeel en is nu goed voor 59,8 % van de totale motorfietsverkoop in ons land, Wallonië voor 33% en Brussel voor 7,2%, dat overigens een zeer sterke groei laat noteren.  

    Tot slot een woordje van een motorspecialist : “De markt blijft zeer gediversifieerd met zowel scooters als vrijetijds- en wegmotoren, en een relatief gelijkmatige verdeling over de verschillende cilinderinhouden. Er zitten momenteel nogal wat back orders in de markt wegens de langere leveringstermijnen : de cijfers zouden in de komende maanden dus kunnen aantrekken. De motorrijder hoopt in alle geval dat het nieuwe stalen ros er zal zijn tegen maart-april.”

    Meer info: TRAXIO



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 18/11-24/11 2024
  • 04/11-10/11 2024
  • 28/10-03/11 2024
  • 21/10-27/10 2024
  • 14/10-20/10 2024
  • 07/10-13/10 2024
  • 30/09-06/10 2024
  • 23/09-29/09 2024
  • 16/09-22/09 2024
  • 26/08-01/09 2024
  • 19/08-25/08 2024
  • 12/08-18/08 2024
  • 05/08-11/08 2024
  • 29/07-04/08 2024
  • 15/07-21/07 2024
  • 08/07-14/07 2024
  • 01/07-07/07 2024
  • 24/06-30/06 2024
  • 17/06-23/06 2024
  • 27/05-02/06 2024
  • 20/05-26/05 2024
  • 13/05-19/05 2024
  • 06/05-12/05 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!