Het nieuwe hefdak van Sunlight voor camperbussen belooft een succes te worden. Bovendien is de uitrusting als “Adventure Edition” een lust voor het oog.
Intussen kan men bijna alle camperbussen met een hefdak bekomen. Het ene is al wat ruimer dan het andere. Met een bed van 2,06 x 1,43 m behoort het hefdak van Sunlight tot de grootste. Voor een gezin met twee kinderen een ideaal vakantie voertuig. Gaan ze eens niet mee laat je het dak gewoon dicht.
Voor dit jaar dragen de types met hefdak de extra letters RT wat “Rooftop” betekend. Vier indelingen in de Fiat Ducato worden aangeboden. Het grootste model de 6,36 m lange Cliff 640 RT hebben we eens bekeken.
Het nieuwe hefdak is voor alle camperbussen van de Hymergroep ontworpen. Het is in een moderne LFI bouwwijze gemaakt en biedt een comfortabel bed van 2,06 x 1,43 m. de extra cm in de breedte zijn duidelijke merkbaar. Daarbij wordt het slaapcomfort nog verhoogd door de 7 cm dikke koudschuim matras en de polyester lattenrooster.
Knap uitgevoerd is het zeildoek dat omhoog kan en het vliegennet dat blijft. Zo voorkomt men dat de meeste steek en bijtbeestjes op bezoek komen. Voor de donkere periode is een zwanenhalslamp aanwezig en heeft men zelfs een USB stopcontact ter beschikking. Hier heeft de fabrikant een dakluik geplaatst van 0,6 x 0,4 m dat zowel open kan als het dak open staat als gesloten. Zo is de verluchting en verlichting van het woongedeelte gewaarborgd. Voor de zowel binnen als buiten bruikbare telescopische ladder is vooraan een bergplaats voorzien. Door zijn omvang en constructie weegt het hefdak rond de 160 kg, een gewicht om rekening mee te houden.
De indeling wijkt niet veel af van een klassieke indeling die we in de meeste Fiat Ducato’s aantreffen. Comfortabele kussens op de zitbanken van de zitgroep en met gedraaide cabinezetels kan men zich het gezellig maken rond de tafel. De compressorkoelkast is in het keukenblok gebouwd. Ze maakt weinig gerucht en doet zijn koelwerk naar behoren. In het aanrecht zijn kookvuren, de spoelbak geïntegreerd en er blijft nog een werkoppervlakte over van ongeveer 0,5 m². Onderaan zijn kasten voor het keukengerief. Wij vroegen ons af waarom zulke grote badkamer nodig is. Het is een plaats waar we de minste tijd doorbrengen. Omdat het dakbed hier geen dakluik heeft zorgt een venster in de zijwand voor de nodige verluchting.
Achterin zijn twee enkele bedden waarvan men één groot bed kan maken. Grote zwervers zullen met genoegen de bijna 2 m lange bedden bewonderen, daarbij nog dikke matrassen………….zalig slapen.
Sunlight biedt de Cliff RT aan in Adventure Edition met een omvangrijke uitrusting. Bijna alles wat aan toebehoren voor een camperbus te bekomen is zit in het pakket.
Samen gevat.
Het nieuwe hefdak is een aanleiding om de Cliff 640 wat aandachtiger te bekijken. Zeker grote reiziger zullen die lange bedden weten te waarderen. Voor de rest is de Cliff 640 een solide camperbus keurig afgewerkt zonder veel tierlantijntjes.
Na een sterke start duikt markt tweedehandsmotoren in februari in het rood, ook verkoop nieuwe motoren hinkt achterop
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO becommentarieert : “Na de rustige start van de tweedehandsmotoren in januari, zien we in februari een duidelijk verlies van -11,7% ten opzichte van vorig jaar. Er werden 4.269 occasie motorfietsen ingeschreven tegenover 4.833 in februari vorig jaar. Een duidelijke achteruitgang, maar nog steeds een met +5% positief cijfer ten opzicht van 2020 toen er 4.064 werden ingeschreven. Daardoor loopt de occasiemarkt voorlopig tegen verlies aan van -6,9% of 616 eenheden en dat is zeker niet dramatisch – het jaar start immers pas goed en wel in maart en het goede weer van begin maart kan misschien al een positieve impact hebben. Vlaanderen blijft veruit de grootste markt maar verliest terrein op de tweedehandse motormarkt (-7,1%), net als Wallonië terwijl Brussel bijna status quo haalt. In de top 10 van de occasiemerken weten voornamelijk Ducati, Kawasaki en SYM groeicijfers voor te leggen voor februari. De inschrijvingen van nieuwe motorfietsen ging er met -9,4% op achteruit maar ook hier geldt dat we uitkijken hoe de markt in de loop van het voorjaar verder zal evolueren.”
1. Tweedehandse motoren
De lichtste en de zwaarste klassen scoren het best
Opvallend is dat lichtste en zwaarste categorieën het best scoren in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc niet minder dan 23,1% van de gecumuleerde inschrijvingen van januari en februari en de +1.001cc-klasse is met 23,6% zelfs het meest gegeerd. De overige klassen verdelen de markt op ongeveer gelijkaardige wijze.
In deze twee maanden van het nieuwe jaar werden er voornamelijk minder (-13,6%) occasiemotoren ingeschreven in de lagere middenklasse (126-500cc) en wist de klasse van 501-750cc als enige categorie ongeveer stand te houden (-0,3%).
Top 3 verliest, Suzuki en vooral Kawasaki winnen terrein
Het aandeel van de top 3 merken van de occasiemarkt blijft ongeveer gelijk aan vorige maand: ze vertegenwoordigen samen 42,4% met Honda (17,8%), Yamaha (12,7%) en BMW (11,9%) maar ze verliezen respectievelijk wel -6,1%, -7,7% en zelfs -11,1%. Suzuki (7,7%) en Kawasaki (7,5%) vervolledigen de top 5. De enorme stijging van Ducati in januari (+35,9%) was blijkbaar tijdelijk, maar het Italiaanse merk boekt toch nog een stijging met +6,5%.
Bij de lichtere middenklassers van 126-500cc zien we nog steeds sterke dalingen bij enkele grotere merken als KTM, Piaggio en Yamaha. Bij de 501-750cc was februari een sterke maand voor KTM en Triumph maar een regelrecht drama voor BMW (-36,8%) dat vorig maand nog sterk scoorde in die klasse. De Duitsers verliezen ook bij de +1001cc (-10%) maar ze blijven welk autoritair aan de leiding in de zwaarste klasse, voor Harley-Davidson, Honda en een sterk Suzuki. In diezelfde zwaarste klasse halen de Italianen van Ducati en Moto Guzzi halen mooie groeicijfers in februari.
Mooie regionale verdeling
Op regionaal vlak zien we een vergelijkbaar beeld met de nieuwmarkt en zien we dat Brussel goed stand houdt : 61,2% van de tweedehandse motoren wordt ingeschreven in Vlaanderen, 31,6% in Wallonië en de Brusselse regio neemt de overige 7,2% voor zijn rekening. Daar waar Vlaanderen -7,1% inboet in februari en Wallonië -7,9% verliest, blijft het verlies in Brussel beperkt tot -0,2%.
Slotsom : de occasiemotorfietsen blijven het na een topjaar nog steeds vrij goed doen, wat de intrinsieke interesse in motorfietsen, die zowel voor vrijetijd als voor woon-werkverkeer over mooie troeven beschikken, bevestigt.
[Analyse en cijfers van de nieuwmarkt vindt u onderaan de grafieken van de tweedehandsmarkt]
2. Nieuwe motorfietsen
Na de abnormaal hoge inschrijvingscijfers van nieuwe motorfietsen januari (door een grote dip in januari 2020 omwille van nieuwe Euro-normen) viel de markt in februari terug met -9,4%, tot 4.269 eenheden.
De nieuwe motorfietsen van +1.001cc (27,8%) en -125cc (20,8%) waren in februari het meest gegeerd, terwijl de klassen 125-500cc (15,8%), 501-750cc (18%) en 751-1000cc (15,8%) aan elkaar gewaagd bleven. De enige groeiers zat in januari bij de middenklassers van 501-750cc, met een stijging van +12,1% terwijl de andere klassen rode cijfers lieten optekenen.
BMW (16,2%) voelde in februari duidelijk de hete adem van Honda (16,0%) in zijn nek (of moeten wel ‘helm’ zeggen?) maar verliest duidelijk terrein ten opzichte van Honda en Yamaha. Ook H.-D. (+89%) en Yamaha (+137,7%) blijven procentueel enorm stijgen maar zoals gezegd heeft dit eerder te maken met een abnormale start van 2021.
Honda heerst in de categorieën tot 500cc, Yamaha neemt het van Honda over in de klasse 501-750cc, terwijl BMW vooral hoog scoort bij de zwaardere modellen. Kawasaki blijft netjes op de vierde plaats, en KTM kiepert H.-D. uit de top 5 voor februari.
De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan. Vlaanderen verliest -2% aandeel en is nu goed voor 59,8 % van de totale motorfietsverkoop in ons land, Wallonië voor 33% en Brussel voor 7,2%, dat overigens een zeer sterke groei laat noteren.
Tot slot een woordje van een motorspecialist : “De markt blijft zeer gediversifieerd met zowel scooters als vrijetijds- en wegmotoren, en een relatief gelijkmatige verdeling over de verschillende cilinderinhouden. Er zitten momenteel nogal wat back orders in de markt wegens de langere leveringstermijnen : de cijfers zouden in de komende maanden dus kunnen aantrekken. De motorrijder hoopt in alle geval dat het nieuwe stalen ros er zal zijn tegen maart-april.”
Nieuwe eigen ontwikkeling: op maat gemaakt van eenpersoonsbed tot queensize bed Dynamisch koudschuim met open poriën met een matrashoogte van 16 cm Puntelastische kwaliteit door piramide-/kubusvorm met schouderinleg Interne G+S Coolmax® hoes als speciale matras-“verpakking”
Het reisseizoen van 2022 gaat binnenkort van start en het slaapgedeelte wordt beschouwd als een van de belangrijkste functionele ruimtes in de stacaravan. Daar is de matraskwaliteit de beslissende factor voor het vinden van een rustgevende en vooral gezondheidsbevorderende slaap.
"Die Polstermacher" staat al jaren bekend als matrasontwikkelaar en leverancier die de hoogste kwaliteit en precisie biedt bij fabricage en serieproductie. Voor het nieuwe seizoen lanceren ze een volledig nieuwe en luxe kwaliteitsmatras voor particuliere klanten, die exclusief is ontwikkeld in samenwerking met de jarenlange medewerker en internationaal ervaren (matras)schuimexpert Peter Schneider.
Het wordt gekenmerkt door zijn structuur met een gecombineerde kubus-/piramidevorm. Het voordeel is een hoge puntelasticiteit, die zich optimaal aanpast aan de individuele lichaamsvorm en het gewicht. Een speciaal inzetstuk van visco-schuim ontlast vooral het schoudergedeelte, een groot voordeel bij het zijwaarts slapen. De hoogte van de koudschuimmatras met open poriën is 16 cm. Gemiddelde standaard is 12 cm. Een belangrijke kwaliteitsindicator is de dichtheid van het gebruikte koudschuim. Terwijl een gemiddelde van 30 kg/m³ de norm is, scoort de nieuwe matras met een zeer dynamische 55 kg/m³. Alleen al deze dichtheid zorgt ervoor dat de matras een bovengemiddelde levensduur heeft.
Peter Schneider: "De dichtheid is niet alleen bepalend voor de levensduur van de matras. Het verhoogt eerder de dynamiek van een matras. Dit betekent dat de kwaliteit, de aanpassing van het schuim aan de individuele lichaamsbouw en de hoge elasticiteit niet alleen zorgen voor een comfortabele, nauwsluitende slaap, maar ook voor een zeer gezondheidsbevorderende, rustgevende slaap.
De nieuwe luxe matras is omhuld met een G+S Coolmax® hoes. Dit biedt extra productvoordelen zoals sneldrogend, ademend, zacht, licht en klimaatregulerend. Daarnaast kan de hoes gemakkelijk gewassen worden in de wasmachine op maximaal 60 graden en is daardoor hygiënisch schoon te maken.
De nieuw ontwikkelde luxe matras is individueel gemaakt met behulp van de nieuwste snijtechnologie en wordt op rol en vacuüm verpakt bij je nieuwe huis afgeleverd.
De standaard luxe eenpersoons matrassen met een breedte van 80 of 90 cm x een lengte van 200 cm kosten € 690 inclusief btw.Andere afmetingen en speciale vormen zijn uiteraard mogelijk. Geïnteresseerden ontvangen graag prijzen op individuele aanvraag.
De meubelmakers, "G+S Sitz + Polstermöbel GmbH", behoren tot de marktleiders in de caravanindustrie. Haar specialiteit is onder meer de eerste uitrusting en het achteraf uitrusten van stacaravans en caravans met op maat gemaakte bekleding, matrassen, tapijten, gordijnen en lambrisering. De stofferingsfabrikanten zijn original equipment suppliers voor de volgende partners: Carthago, Eura, Fendt, Hymer, Hobby, Knaus, Malibu, SpaceCamper, Vanderer en Wochner.
De fabrieksbouw van het bedrijf komt ook de competente vakhandel en vooral de eindklanten in het particuliere klantencentrum in Enkenbach-Alsenborn ten goede. In totaal zijn bijna 140 medewerkers op drie internationale locaties verantwoordelijk voor excellente producten en diensten. Dit geldt ook voor de botenbranche. Daar rust G+S de jachten van Hanse Yachts AG, Fjord, Moody, Privilège en Sealine uit met (stuurmans)stoelen en stoffering voor binnen en buiten.
Geïnteresseerden kunnen meer informatie vinden op www.die Polstermacher.com.
Speed pedelecs blijven ook in 2022 populair, vooral in Vlaanderen
De populaire hogesnelheidsfietsen blijven vooral in Vlaanderen hoge toppen scheren. De voorbije maand februari werden 839 nieuwe fietsen ingeschreven. Dat is -5,2% minder dan vorig jaar, toen er 885 nieuwe exemplaren de fietshandel verlieten, maar wel +2,7% meer dan het pré-coronajaar 2020 toen er slechts 817 nieuwe inschrijvingen werden genoteerd in februari.
Voor het lopende jaar 2022 hinken de cijfers na een mindere maand januari nog een beetje achterop: 1.577 nieuwe inschrijvingen vs. 1.688 in 2021 (-6,6%) en quasi status quo met 2020 (1.584 ex).
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, geeft uitleg bij deze cijfers: “De eerste 2 à 3 maanden van een jaar zijn altijd moeilijk te vergelijken. We horen nochtans veel positieve verhalen uit de showrooms. Afwachten naar de komende maanden wat de verdere afbouw van de coronamaatregelen en verminderd thuiswerk zal brengen. Zeker in de grotere agglomeraties waar de speed pedelec een populair alternatief geworden was om filevrij naar het werk te kunnen rijden.”
Guy Crab van TRAXIO Velo blikt positief de toekomst tegemoet: “Vooral in de provincies Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen verovert de speed pedelec nog steeds terrein. Zelfs in een vervangingsmarkt blijven de inschrijvingen van speed pedelecs vrij stabiel. De leasefietsen stijgen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar zelfs met +3,5 % in de eerste 2 maanden van dit jaar. De verkoop van de speed pedelec situeert zich nog steeds vooral in Vlaanderen, waar de eerste 2 maanden van dit jaar 1.504 speed pedelecs werden ingeschreven; in Wallonië waren dit 38 stuks, in Brussel 35. In Vlaanderen worden dus meer dan 95 % van deze fietsen ingeschreven”.
Particulieren nemen nog steeds bijna dan de helft van de verkoop voor hun rekening. Maar liefst 768 stuks (48,7%) waren privé-aankopen. Toch noteren we hier een terugval van -11,4% met vorig jaar.
Daarnaast wordt leasing steeds populairder met 589 stuks of 37,3% van de markt. Een stijging van +3,5%. Bedrijven lijken dan weer minder geneigd om fietsen aan te kopen (-12,7%).
Filip Rylant wijst op de voordelen van een geleasede bedrijfsfiets: “Meer en meer bedrijven ontdekken het gebruiksgemak van de leasing met minder eigen administratie, alsook de parafiscale voordelen voor de gebruiker en de bedrijven zelf dank zij o.a. het mobiliteitsbudget”.
Geografische verschillen
Ook in 2022 scoren de speed pedelecs vooral hoog in Vlaanderen: het Vlaamse landsgedeelte neemt 95,3 % voor zijn rekening met 1.504 stuks , terwijl Brussel (35 stuks) en gans Wallonië (38 stuks) de overige 4,7% van de markt vertegenwoordigen.
Opvallende vaststelling: Oost-Vlaanderen stoot met 418 nieuwe inschrijvingen de provincie Antwerpen (376 stuks) voor het eerst sinds lang van de koppositie. Ook Vlaams-Brabant( 349 ex, +8%) en West-Vlaanderen (171 ex, +2%) zitten in de lift, terwijl Limburg (190 ex, -25%) een inhaalbeweging nodig heeft.
Aan Waalse kant komen Henegouwen (+9%) en Namen (+25%) stilaan op gang, terwijl Luik (-9%) en vooral Waals-Brabant (-39%) achterop hinken. Na twee maanden werd in de provincie Luxemburg nog geen enkele inschrijving geregistreerd. De cijfers in Wallonië zijn vergeleken met Vlaanderen relatief klein waardoor een beperkt aantal exemplaren dus een grotere invloed kunnen hebben op deze cijfers.
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest schreef 35 nieuwe speed pedelecs in, een daling van -13%. De hogesnelheidsfiets heeft dan ook minder troeven in een zeer verstedelijkte omgeving met veelvuldige moeilijk verkeerssituaties en krijgt bovendien zware concurrentie van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps
Occasiemarkt personenwagens daalt verder, nieuwe wagens hinken nog verder achterop
De daling van de tweedehandsmarkt zet zich door in februari: afgelopen maand werden 54.536 occasies ingeschreven, dat is een daling met -7,6% of ongeveer 4.500 wagens ten opzichte van vorig jaar (59.013) en bijna exact 5.000 eenheden minder dan in februari 2020. Het gecumuleerde aantal inschrijvingen van januari en februari ligt met 110.357 stuks -3,8% lager dan 2021 (114.753) en zelfs een dikke -10,7% minder dan 2020 toen de eerste maanden 123.544 stuks uit de 2de hands showrooms rolden. Volkswagen blijft aan de kop als meest populaire tweedehandsmerk gevolgd door BMW, Opel, Mercedes en Peugeot. De inschrijvingen van nieuwe wagens hinken nog steeds een flink stuk achterop vergeleken met de voorbije jaren. In februari noteerden we 32.848 nieuwe inschrijvingen, of -11,9% t.o.v. 2021 (37.297) en zelfs -30,5% t.o.v. 2020 (47.267), één van de laatste “normale maanden” pré-corona en met autosalon. Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat samen: “Het aantal ingeschreven tweedehandswagens daalde in februari met -7,6% tot 59.013 eenheden. De daling blijft zich doorzetten, maar tegelijk vergroot het spanningsveld tussen nieuwe en tweedehandse wagens door de nog grotere daling bij de nieuwe wagens (-11,9%). Afgelopen maand bedroeg het verschil tussen beide categorieën niet minder dan 66% of 21.688 eenheden in het voordeel van de occasies. Deze bijzondere situatie houdt nu al een tijd aan en zal pas genormaliseerd worden wanneer de levering van nieuwe wagens terug een normaal niveau haalt. Want ondanks positieve berichten van gevulde orderboekjes, blijven die leveringen problematisch. Anderzijds wordt de bevoorrading van de tweedehandsmarkt precair want er stromen minder occasies door vanuit de particuliere en de professionele markt (leasing, renting en kortetermijnverhuur). Voor bepaalde populaire modellen zoals SUV’s en stadswagens, evenals voor recente occasies met benzinemotoren blijven de tweedehandsprijzen daardoor hoog.” Inschrijvingen 2de hands februari 2022
Inschrijvingen 2de hands YTD 2022 (Jan-Feb)
Evolutie inschrijvingen 2de hands YTD (Feb 2022)
Details tweedehandse personenwagens Volkswagen, BMW, Opel, Mercedes, Opel en Peugeot vormen de top 5 van de best verkochte merken van tweedehandse personenwagens. De meest populaire modellen in februari waren andermaal de VW Golf (2.441 ex) en VW Polo (1.8397 ex), gevolgd door de Opel Corsa (1.429 ex), BMW 3-reeks (1.358 ex) en Ford Fiesta (1.253 ex.)
Bij de tweedehandse wagens noteren we de verdere daling van het aantal diesels waardoor er nu al een flink verschil kan genoteerd worden in het voordeel van benzine: benzine: 52,0% vs diesel: 40,9%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam, maar blijft voorlopig nog relatief klein. Het aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) stijgt weliswaar naar 5,3%, terwijl er amper 1,3% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweede handsmarkt. Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels meer dan 40% van de verkoop betekenen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun intrede hebben gedaan op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de 2de hands markt momenteel nog beperkt is.
De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen steeg naar 7 jaar en 9 maanden.
De tweedehandsmarkt is vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 90% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de 2de hands beperkt blijft tot 9%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen, en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.
Traditioneel is Vlaanderen met 53% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens maar zakt -2% ten opzichte van vorig jaar terwijl Wallonië (37%) en Brussel (10%) elk 1% stijgen. Meer info Traxio
WEINSBERG biedt nieuwe opties voor de campers voor het nieuwe modeljaar 2022: CaraCompact en CaraCompact EDITION [PEPPER] zijn op aanvraag leverbaar met centrale vergrendeling voor de garagedeuren. Optioneel zijn de Thule Lift V16 achterwieldrager (in hoogte verstelbaar) of Thule G2, het e.hit transportsysteem met een verhoogd laadvermogen tot 150 kg (in plaats van 120 kg) en het Truma iNet X-systeem voor alle campers te bestellen. Het iNet X Panel met intuïtieve smartphone app bediening via Bluetooth maakt het mogelijk om zowel Truma- als Alde-apparaten en een Dometic Freshjet-airconditioningsysteem te bedienen. Het gekleurde 4,3‟touch display geeft duidelijk de buiten- en binnentemperatuur, accu, water- en gasniveaus weer. Door de integratie van schakelaars kunnen via het bedieningspaneel ook diverse voertuigfuncties worden aangestuurd, zoals waterpomp, radio en tv, verlichting en vloerverwarming.
Innovaties standaard: SUPERLIGHT
Maximale gewichtsbesparing, geen stress tijdens het laden – dankzij de revolutionaire SUPERLIGHT-technologie: SUPERLIGHT is meer dan alleen iets weglaten. Dankzij de innovatieve technologie kan er meer worden meegenomen op reis zonder apparatuur. Daarom heeft WEINSBERG zijn grootste modellen SUPERLIGHT gemaakt – de CaraCore 700 MEG en de nieuwe CaraHome 650 DG. En hoe werkt het? Dankzij de nieuwe, nog stabielere stoelconstructie in lichtgewicht technologie en meubels met fronten gemaakt van zeer sterke lisocore® lichtgewicht panelen, wordt veel gewicht bespaard. De golvende kernstructuur geeft de lichtgewicht panelen een hoge stabiliteit en bespaart tegelijkertijd gewicht (holtes). De SUPERLIGHT-voertuigen zijn ook voorzien van een 52 mm dikke bodemplaat in XPS-schuimtechnologie met verbeterde stabiliteit en isolatie. Plastic in plaats van staal: Verdere gewichtsreducties brengen veranderingen in het chassis met zich mee – nieuwe lichtere bladveren van hightech kunststof verbeteren de bruikbaarheid van de campers. Een enorme extra gewichtsbesparing kan worden bereikt met de optionele zeer krachtige lithium-ion batterij.
Wat betekent dit concreet? Het leeggewicht en de massa in rijklare toestand van de SUPERLIGHT-voertuigen zijn aanzienlijk lager, zodat tot 30% meer laadvermogen mogelijk is dankzij deze enorme gewichtsbesparing. Tegelijkertijd biedt de nieuwe CaraCore 700 MEG SUPERLIGHT plaats aan vijf personen in de rijmodus. De nieuwe CaraHome 650 DG SUPERLIGHT met Frans bed achterin en ruim alkoofbed vervangt de 700 DG. Hij is niet alleen compacter en wendbaarder, maar ook aanzienlijk lichter ondanks de goedkeuring van 6 personen - zelfs als hij is uitgerust met tal van opties, zoals.B. Smart, Media- en tv-pakket, garagedeur, extra ramen, bedconversie met uittrekbare, comfortabele douche, airconditioning, luifel en fietsendrager achter. Compacte buitenafmetingen plus veel ruimte plus uitgebreide uitrusting plus weinig gewicht - met deze functies scoort de CaraHome 650 DG SUPERLIGHT als een ideaal voertuig, niet alleen voor gezinnen, maar ook voor verhuurbedrijven.
CaraCore
Stijlbewuste trendsetter die handig gebruik combineert met design – de betere semi-geïntegreerde, zeg maar dankzij het standaard hefbed: dit is de volledig geïntegreerde CaraCore. En voor het nieuwe modeljaar wordt het nog beter: voortaan is de gasbox standaard in de lengterichting geplaatst. Hierdoor passen beide gasflessen naast elkaar en kunnen ze gemakkelijk en gemakkelijk worden vervangen. Geïntegreerde luifelverlichting is als optie leverbaar. De met gordel geïntegreerde Fiat-stoelen, waarin de veiligheidsgordel direct is geïnstalleerd, zijn nu ook optioneel te bestellen met een hoes in de stof van de levende wereld. Dit zorgt voor een uniforme uitstraling en dus een aanzienlijk opgewaardeerd interieur. Daarnaast zijn aguti premium-stoelen ook op aanvraag leverbaar – met geïntegreerde gordel, gordelspanner, veiligheidsgordel en stoelherkenning, draaiconsole, traploos verstelbare armleuning, hoogtekanteling, rugleuning en lengteverstelling (200 mm) en ventilatie voor de stoel en rugleuning – of AGUTI EXCLUSIVE-stoelen, die ook stoelverwarming, luchtvering, kantelverstelling en lendensteun met twee kamers hebben.
CaraHome
Ruimte voor maximaal zes personen, twee aparte slaapgedeeltes, uitstekende ruimte, exclusief WEINSBERG-design: de nieuwe CaraHome maakt indruk met zijn nieuwe interieur en een uitgebreid vloerplanportfolio. Naast de nieuwe 650 DG SUPERLIGHT is de 650 MEG volledig nieuw als een populaire plattegrond van een eenpersoonsbed: met een eethoek met draaibare tafelbladverlenging, een extra zijstoel waardoor een vijfde persoon aan tafel kan zitten, keuken met driepits fornuis, ruime badkamer, alkoofbed en twee eenpersoonsbedden langs de achterkant, waaronder zich een kledingkast bevindt, het is de perfecte metgezel voor vakanties met familie of vrienden. Het nieuwe exterieur van de CaraHome overtuigt met geavanceerde technologie: de optimaal isolerende 52 mm dikke XPS-vloerstructuur (in plaats van 42 mm zoals voorheen), kunststof bladveren en de hoogwaardige hagelbestendige GVK-dakhuid maken de CaraHome stabiel en toch licht en geschikt voor alle weersomstandigheden. In de in de lengterichting geplaatste gasbox kunnen beide gasflessen naast elkaar worden geplaatst en kunnen ze eenvoudig worden vervangen (niet bij 550 MG). In het nieuwe interieur maakt de CaraHome indruk met een moderne uitstraling: lichtgewicht meubels met dwars gelamineerd decor en rechte fronten zonder handgrepen (met pushlock-functie), ruime keuken met kasten en een lade en een grote koelkast (afhankelijk van de plattegrond 107, 142 of 177 liter), douche-uitbreiding met gordijn (optionele doucheruimte Deluxe met zijwanden en scheidingsdeuren is ook mogelijk), Thetford toilet, temperatuur en vochtigheid reguleren EvoPore HRC lichte matrassen voor een hoog slaapcomfort, deur om de slaapkamer aan de achterzijde te scheiden, optionele Smart TV - WEINSBERG's ontwerp en kwaliteitsnormen zijn op het eerste gezicht herkenbaar in de CaraHome. Als geen ander combineert hij functionaliteit en stijl. De alkoofmobiel gaat het nieuwe modeljaar in met de plattegronden 550 MG, 600 DKG, 650 DG SUPERLIGHT en 650 MEG.
CaraLoft en CaraSuite
Voor het modeljaar 2022 zijn er enkele wijzigingen voor de twee semi-geïntegreerde CaraLoft en CaraSuite, die zeer succesvol zijn in de markt: Zowel in de CaraLoft 650 ME en 650 MF als in de CaraSuite 650 MF en 700 ME is de gasbox nu zo ontworpen dat twee gasflessen van elf kg naast elkaar kunnen worden ondergebracht. Voor de andere caraLoft 600 MF en CaraSuite 650 MG plattegronden is op aanvraag een gasfles uittrekbare uittrekbare beschikbaar, waardoor het ook gemakkelijk is om de flessen achter elkaar te verwisselen. Om de ruime badkamer nog comfortabeler te maken, zijn in de CaraLoft 600 MF de volgende aanpassingen gedaan: Het Franse bed aan de achterzijde, dat zich naast de T-kamer bevindt, behoudt zijn aangename hoogte. Tussen het bed en de kledingkast, die ook grenst aan de badkamer, is een kleine trede van ongeveer tien cm hoog geplaatst. Vanaf dit punt is de vloer in de hele T-ruimte vlak. Er kon dus veel hoofdruimte gecreëerd worden voor de douche. In de CaraLoft en CaraSuite 650 MF is er daarentegen geen instap in het achterste gedeelte en is de hoogte van het Franse bed iets verlaagd om het gemakkelijker te maken om in te stappen. Op deze manier is er ook veel stahoogte in de douche gecreëerd.
Caravans
Nieuw modeljaar, nieuwe opties – dat geldt ook voor weinsberg caravans. Op verzoek kan voor alle caravans een afdekking voor de spoelbak worden besteld, die ook als snijplank kan worden gebruikt. Daarnaast is er een optioneel zelfvoorzienend pakket met een sterke lithiumbatterij beschikbaar, waardoor het mogelijk is om onafhankelijk van walstroom van elektrische energie te worden voorzien. In de CaraOne zijn er drie zijruiten op aanvraag als u kiest voor het driepersoons stapelbed. Met de CaraOne 550 QDK – en ook in de CaraCito 470 QDK en 500 QDK – zijn op aanvraag een garagedeur en een multifunctioneel tweepersoons stapelbed beschikbaar, dat eenvoudig kan worden opgeklapt voor het laden. Optioneel is er ook het multifunctionele driepersoons stapelbed: de vouwfunctie van het middelste bed verandert het ligvlak in een rugleuning, waardoor een kinderbank ontstaat, of creëert grote opbergruimte die van binnen en van buiten toegankelijk is.
CaraCito
De CaraCito biedt nu een nieuwe grote compressor koelkast van Dometic met een volume van 83 liter (in plaats van 65 liter). Daarnaast heeft hij standaard een inductiekookplaat (in elektrische uitvoering). Als meerdere elektrische apparaten tegelijkertijd worden bediend, zorgt een intelligent elektrisch regelsysteem voor de juiste lastverdeling of prioritering van de verbruikers en past het de energieverdeling in het voertuig optimaal aan.
%
Innovatie – ontworpen door Knaus Tabbert: Dyonic chassis
Lichter, veerkrachtiger, duurzamer – het innovatieve Dyonic-chassis demonstreert de decennialange caravanexpertise van Knaus Tabbert. Het nieuwe chassis is ontwikkeld voor optimaal klantvoordeel: het gebruik van hoogsterkte staal is niet alleen duurzaam, maar zorgt ook voor een hoge stabiliteit met een laag gewicht met de uitsparingen in de balken. Extra dempingscomponenten in het assengamma maken het Dyonic-chassis extreem duurzaam. De componenten worden vervaardigd door het bekende bedrijf Knott in de industrie. Het nieuwe Dyonic-chassis biedt de hoogste kwaliteit en wordt geleverd met optionele veiligheidsuitrusting die voldoet aan de gebruikelijke eisen van de markt. Het wordt standaard gebruikt op CaraCito en CaraOne (niet op CaraOne UK)
Compacte zwerfauto’s
Er zijn ook nieuwe opties voor de WEINSBERG CUVs voor het nieuwe modeljaar: alle CUV's zijn optioneel verkrijgbaar met een elektrische softclose schuifdeur, een grijswatertank met elektrische afvoerklep en camerabewaking en een zonnesysteem met 110 Wp (niet voor voertuigen met pop-up daken). Om de ruimte voor voertuigen met hoogte H2 te vergroten, kan de Easy-Space-uitbreiding worden besteld - de panorama-uitbreiding zonder panoramisch venster. Hierdoor krijgt de cabine meer hoofdruimte en is de toegang tot de bestuurders- en voorpassagiersstoel ongehinderd zonder te hoeven bukken. Daarnaast zijn er nu grotere kozijnramen voor de achterdeur en de Dometic 2000 dakairconditioning met antraciet kap. De 630 MEG [OUTLAW] van CaraTour en CaraBus kan op aanvraag worden uitgerust met airconditioning en een Midi-Heki achterin.
Het EasySlide bed van de 600 MQH plattegronden biedt nu standaard een nog comfortabeler, zachter Evo poriënmatras. De CaraBus gaat ook het modeljaar 2022 in met het nieuwe Tiberino-meubeldecor en de exclusieve WEINSBERG-meubelgreep. Op alle CUV's is het bedframe omgebouwd naar aluminium voor nog meer stabiliteit en heeft het ook bredere lamellen. Voor nog meer gebruiksgemak is de zoetwatertank voorzien van een nieuwe, soepel lopende afvoerklep. Dankzij het nieuwe gekleurde 4,3‟ Truma iNet X-paneel is het mogelijk om niet alleen Truma-apparaten, maar ook een Dometic-airconditioningsysteem intuïtief te bedienen, bijvoorbeeld .B. Het display toont ook de buiten- en binnentemperatuur. Naast wit en metallic zwart biedt het nieuwe exterieurkleurenpalet de keuze uit vijf edele grijstinten die perfect passen bij de elegant sportieve WEINSBERG CUV's.
Mercedes campers van HYMER – Het beste van twee werelden
Mercedes-kwaliteit ontmoet caravan-know-how van HYMER: Hier leert u acht van onze modellen en hun voordelen kennen.
Het team van autopionier Mercedes moet bij de planning van de nieuwste Mercedes Sprinter gedacht hebben: "Hard werken en de beste camper bouwen". Als uitvinder van de automobiel heeft Mercedes altijd statements gemaakt op het gebied van innovatie en kwaliteit.Maar ook in de bedrijfswagensector heeft het merk naam gemaakt. Dat is ook het geval met de nieuwste Sprinter. Deze is perfect geschikt als basis voor onze Mercedes: Zowel de bedrijfswagen Sprinter als basis voor Mercedes buscampers als het pure chassis als basis voor halfintegrale kampeerauto’s. Zelfs alleen de motor kan met ons eigen chassis worden gecombineerd en zo het technische hart van onze integraalcampers worden. Wat hebben alle combinaties gemeen? Ze brengen de nieuwste Mercedes voertuigtechniek en elektronica in onze kampeerbelevingswereld.
Hoogwaardig, comfortabel en veelzijdig - wat maakt Mercedes kampeerauto’s zo populair?
Expertise en innovatie door 130 jaar ervaring in voertuigbouw
Beschikbaarheid van alle Mercedes Sprinter motoren met hoge betrouwbaarheid en soepele rijeigenschappen
Diverse modellen met achterwiel-, voorwiel- en vierwielaandrijving
Uitgebreide, hoogwaardige standaarduitrusting en beschikbaarheid van de meeste recente assistentiesystemen van Mercedes-Benz
Perfectie op het gebied van comfort, multimediafuncties en connectiviteit volgens de Mercedes-Benz standaard.
Slimme technologie in kampeerauto’s op basis van Mercedes
Het mooie is dat als u kiest voor een Mercedes kampeerauto, u profiteert van dezelfde technische perfectie als wanneer u een Mercedes-auto koopt. Elke zwerfautor met een Mercedes-motor is verkrijgbaar met verschillende motoren en met vele andere functies: De assistentiesystemen zoals lane assist, afstands- of zijwindassistenten kunnen als optie worden gekozen. Net als bij de aankoop van een Mercedes auto kunnen zaken die nog niet tot de standaarduitrusting behoren, aan uw camper worden toegevoegd. Wilt u rijden zonder dat u tijdens lange ritten hoeft na te denken over handmatig schakelen? Bent u op zoek naar een kampeerauto met automatische transmissie van Mercedes? Ook dat is natuurlijk geen probleem. Hetzelfde geldt voor het interieur en de comfortfuncties. Met keyless start en het Mercedes-Benz User Experience multimediasysteem met touchscreen (kortweg MBUX) zijn er nog veel meer highlights in de zwerfauto beschikbaar die het rijcomfort verhogen. Op het gebied van multimedia en connectiviteit zet Mercedes Sprinter campers dan ook nieuwe maatstaven: spraakbediening met leerfunctie, smartphone-integratie en snelle navigatie op harde schijf met 3D-kaartweergave en hotspotfunctie in het hele voertuig. Dit alles krijgt u bij de aankoop van een camper van Mercedes.
9G-TRONIC automaat met hold-functie
De verbruik geoptimaliseerde automaat 9G-TRONIC ontlast de bestuurder van handmatig schakelen en overtuigt met soepele schakelmanoeuvres. De transmissie houdt het toerental en het brandstofverbruik zo laag mogelijk met zijn 9 fijn gesorteerde versnellingen. De grote spreiding van de versnellingen optimaliseert de wendbaarheid en de koppeling van het voertuig. Dit zorgt voor maximaal rijcomfort in alle omstandigheden. De bediening gebeurt met de DYNAMIC SELECT-hendel aan het stuurwiel. Handmatig schakelen is ook mogelijk met de schakelpaddles achter het stuurwiel. Indien nodig voorkomt de HOLD-functie van het systeem door het indrukken van het rempedaal dat de auto onbedoeld wegrolt bij een stoplicht of in stop-and-go-verkeer.
Permanente vierwielaandrijving
Dankzij permanente vierwielaandrijving (Mercedes-Benz 4MATIC), een volledig variabele, elektronisch geregelde en vraagafhankelijke koppelverdeling (torque-on-demand) worden een duidelijk hogere tractie en een betere rijstabiliteit voor meer rijcomfort bereikt. Veiligheidssystemen zoals ADAPTIVE ESP® of 4ETS® helpen om grote uitdagingen het hoofd te bieden, zelfs bij ongunstige weers- en wegomstandigheden. De 4MATIC vierwielaandrijving voert krachtig uit wat de krachtige motoren dicteren. Het systeem is altijd actief en verbetert de tractie en de rijstabiliteit, vooral in moeilijke wegomstandigheden. Een echte plus voor de veiligheid op nat wegdek, in de sneeuw en op ijs, en een betrouwbare basis voor sportief rijplezier.
MBUX multimediasysteem met hoge-resolutie touchscreen
Het MBUX multimediasysteem met een 26 cm (10,25 inch) touchscreen is een systeem met een breed scala aan talenten. Het laat niets te wensen over op het gebied van infotainment, navigatie en communicatie in de kampeerauto. Het kan worden bediend via het hoge-resolutie touchscreen, de touch control toetsen op het multifunctionele stuurwiel en via intelligente spraakbesturing. De snelle navigatie op harde schijf met hoogwaardige topografische 3D-kaartweergave houdt rekening met realtime verkeersinformatie, waardoor files kunnen worden vermeden en reistijden kunnen worden verkort. Andere hoogtepunten zijn smartphone-integratie via Apple® CarPlay® en Android Auto® of Mirrorlink, evenals de Bluetooth®-interface met handsfree-functie om tijdens het rijden te telefoneren met zo min mogelijk afleiding.
Trigano ontwierp een nieuwe lichte caravan met hefdak.
Een compacte caravan met een klap- of hefdak is altijd iets duurder en weegt wat meer dan een vergelijkbaar type met vast dak. Het prijs verschil zit in meer materialen, de vast opstaande wanden, het veersysteem, nog een paar openstelbare vensters. Er komen nog werkuren bij want een vast dak is direct klaar, aan een hefdak is veel meer werk om het perfect waterdicht te maken en vlot te laten functioneren.
Met het dak ingeklapt passen de Trends in de meeste normale garages. Stelt men het dak omhoog kunnen de meeste kampeerders er in recht staan.
De nieuwe Trend reeks komt voor zowel jeugdige als wat oudere caravan gebruikers goed over. De nieuwe reeks bevat 4 verschillende indelingen, hoofdzakelijk voor paren die hem kopen omwille van de compacte afmetingen, de mogelijkheid hem thuis te gareren en men hoeft niet over een beresterke auto te beschikken om hem te slepen.
Technisch gezien zijn er detail verschillen met de nieuwe Trend en de lang bekende Evasion. Wanden en dak van de Evation hebben hagelbestendige wanden en dak en vocht werend XPS schuim voor de isolatie. De Trend instap modellen hebben een multiplex vloer. In het interieur van de Trend ontbreken de opklapbare wandjes aan de badkamer. Een gordijn neemt de functie over. Om de prijs te drukken is de uitrusting van de Trend spaarzaam bedeeld. Zo zijn er stalen velgen, geen vliegendeur en watertanks zijn opties. De prijs moet ergens inzitten.
De kleinste van de Trend reeks is 5,13 m lang, hij heeft vooraan een ombouw zitgroep, keuken en sanitair zijn achterin. De Trend 380 heeft vooraan een dwarsbed, een kleine zit achterin, keuken en badkamer bevinden zich boven de as. Bij gelegenheid kan men de zitgroep ombouwen tot een éénpersoonsbed. De Trend 420 en 442 zijn beide 0,6 m langer. De eerste heeft een midden zitgroep en een dwarsbed, de combinatie van keuken en badkamer is afgekeken van zijn kleine broeder. Voor de Trend 442 hebben de ontwerpers de veel gevraagde enkele bedden bedacht vooraan en achterin een tot bed ombouwbare zitgroep. Wie een zeer compacte caravan voor twee zoekt zal met de Trend 350 aan zijn trekken komen. Als je graag wat ruimer en comfortabeler slaapt komt de iets grotere Trens 380 met zijn vast bed van 1,9 x 1,4 m zeker in aanmerking. Breng je de nacht graag door in een enkel bed kies je voor de Trend 442.
Met hun MTM tussen de 1.000 en de 1.200 kg laten zich door veel auto’s trekken.
Regelmatig brengt Challenger ongewone indelingen op de markt. De laatste vonst is een kampeerauto met twee buitendeuren.
De nieuwste vinding is de 7 m lange Challenger 240 op Ford Transit, te bekomen als speciaal model “Open Edition”. Eigen aan deze wagen is de buitendeur aan de linker zijde. Wie langs daar naar binnen stapt komt eerst terecht in een bagage ruimte met wegklappend schap, laden en enkele vaste schappen. Om de volle breedte van de ruimte te gebruiken dient men het schap weg te klappen en komt er plaats vrij voor een fiets. Er kunnen twee fietsen een plaats vinden, maar dan kan men niet meer langs hier naar het interieur. In dit geval neemt men beter de buitendeur aan de rechterkant. De keuken met een aanrecht van 1,0 x 0,57 m aangevuld met een werkblad op de compressor koelkast sluit aan bij het bagagevak. Twee kookvuren en spoelbakje zijn in het aanrecht geïntegreerd terwijl onderaan laden zijn voorzien. Boven de keuken is een grote kast met donkere opendraaiende deuren. Om een brede doorgang aan de zitgroep over te houden bouwt Challenger het sanitair net achter de buitendeur. Om te douchen draait men de wand met het wastafeltje voor de wc. Dat vertaalt zich in een redelijk grote douchecabine. Damp voert men via het dakluik of het venster af. In het voorste deel houdt de Franse fabrikant zich aan het bedsysteem dat al meer toegepast is in zijn zwerfauto’s. In plaats van een vastbed hangt Challenger een hefbed boven de zitgroep. Elektrisch bediend kan het zakken tot op de zitbanken. Een luxe voor oudere reizigers ze moeten niet via een smal wankelend laddertje in of uit het bed zien te geraken. Het hefbed glijdt in verticale profielen op en af zodat het zich muurvast laat beslapen. De dikke matras op de lattenbodem waarborgt een zalig slaapcomfort. Voor sommige is het niet noodzakelijk het hefbed helemaal omlaag te laten zakken. Men kan het ergens halfweg laten stoppen en nog gebruik maken van de zitgroep eronder. Dat is zeker geen probleem want de stahoogte in de wagen is 2,1 m. De zitgroep is een knap stukje vakmanschap. De zitbank heeft twee veiligheidsgordels. Men kan de zitbank uitbreiden met losse delen en dezelfde dikke kussens en dezelfde zithoogte als de vaste zitbank. Met een slim systeem kunnen ze vast geklikt worden zodat ze tijdens het rijden op hun plaats blijven staan. De tafel op een dikke stevige poot kan open of dicht geklapt worden en men kan ze zelfs elektrisch op een gewenste hoogte instellen.
Koetswerk
De Challenger 240 is opgebouwd uit 64 en 55 mm dikke sandwichpanelen voor bodem en dak. Hagel bestendige polyester platen beschermen de buitenkant. Voor alle zekerheid heeft met waterafstotend styrophoam gebruikt als isolatie materiaal. Overal heeft men openklappende vensters. Centrale vergrendeling met dubbele sloten, venster zijn standaard voor de rechter buitendeur. De 0,6 m brede linker buitendeur vergrendelt zelfs drievoudig. Hij is gebouwd op Ford Transit met een 170 pk sterke turbo diesel en 6 gang automaat. Tijdens koude verplaatsingen kan de Webasto dieselverwarming de hele wagen op een aangename temperatuur houden.
Samengevat
Alles samen schittert de Challenger 240 Open Edition als een wat ongewoonlijke kampeerauto. Het loont zeker de moeite om hem eens wat beter te bekijken als er een nieuwe kampeerauto op de verlanglijst staat.
Technische gegevens
Basisvoertuig: Ford Transit met verlaagd chassis 2.0 l turbo
Stijging aantal verkeersdoden in Vlaanderen vorig jaar, daling in Brussel en Wallonië Er waren ook meer dan 1000 letselongevallen met e-steps.
Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute in samenwerking met de Federale Politie waren er in Vlaanderen vorig jaar 291 verkeersdoden. Dat zijn er 45 meer dan een jaar eerder, ofwel een stijging van 18%. De tendens is compleet verschillend dan in de andere gewesten. In Wallonië waren er 36 verkeersdoden minder en ook in Brussel daalde het aantal verkeersdoden van 14 naar 6. De nationale balans was hierdoor quasi gelijk aan die van 2020. Er vielen 484 doden ten opzichte van 483 een jaar eerder. Voor het eerst noteren we ook statistieken voor het aantal ongevallen met e-steps. Er gebeurden er meer dan 1000, ofwel bijna 3 per dag. Daarnaast zagen we de verontrustende trend dat er in Vlaanderen in ongevallen met bestelwagens 15 doden meer te betreuren vielen.
Tegenovergestelde tendensen in de verschillende regio’s Het aantal doden op onze wegen is vorig jaar quasi gelijk gebleven. Er vielen 484 doden, ten opzichte van 483 in 2020. De tendensen van het aantal doden ter plaatse zijn wel compleet tegenovergesteld in Vlaanderen en Wallonië. Een stijging van 18% in Vlaanderen (van 246 naar 291) en een daling met 16% in Wallonië. In Brussel ging het aantal verkeersdoden van 14 naar 6. Dat zijn voor Wallonië en Brussel de laagste cijfers die we ooit noteerden.
aantal doden in functie van de regio
2020
2021
Evolutie 2020-2021 (aantallen)
Evolutie 2020-2021 (%)
Vlaanderen
246
291
+ 45
+ 18%
Wallonië
223
187
- 36
- 16%
Brussel
14
6
-8
/
België
483
484
+1
/
Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute
Het aantal letselongevallen stijgt wel stevig (van 29947 naar 34264, ofwel + 14%), net zoals het aantal slachtoffers (van 36774 naar 42063, ofwel + 14%). De stijging van het aantal letselongevallen zien we in elk gewest. In Vlaanderen steeg het aantal ongevallen met 14% (van 18517 naar 21021), in Brussel met 10% (van 3190 naar 3497) en in Wallonië met 18% (van 8240 naar 9746).
Evolutie 2020-2021 van het aantal letselongevallen en slachtoffers
2020
2021
Evolutie 2020-2021 (cijfers)
Evolutie 2020-2021 %
Letselongevallen
29947
34264
+4317
+14%
Totaal aantal slachtoffers
36774
42063
+5289
+14%
Doden
483
484
+1
/
Gewonden
36291
41579
+5288
+15%
Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute
Tendensen volgens het type weggebruiker op nationaal vlak Op nationaal niveau zien we een gemengd patroon als het gaat over de doden per vervoerswijze. Het aantal fietsdoden daalt van 83 naar 74, net als de doden bij de motorrijders van 77 naar 61 en bij de auto-inzittenden (van 214 naar 205). Daarentegen steeg het aantal doden in ongevallen met een lichte vrachtwagen van 43 naar 63 en bij vrachtwagens van 83 naar 92. Bij de voetgangers noteerden we een stijging van 62 naar 69 doden. 4 mensen kwamen om het leven met een e-step. Stijging van het aantal ongevallen voor alle types weggebruikers Op nationaal vlak is er wel een stijging van het aantal letselongevallen voor alle types weggebruikers. De grootste stijging zien we bij de bromfietsen (+ 29%, van 2769 naar 3578 ongevallen). Ook voor ongevallen met voetgangers (+17%, van 3319 naar 3872) en lichte vrachtwagens zien we een forse stijging (+16%, van 2971 naar 3434). Er werden ook 1022 ongevallen met e-steps geregistreerd. Dat zijn er 3 per dag en dat is nog maar het topje van de ijsberg, want veel van die ongevallen zijn enkelzijdige ongevallen, waarbij de gewonde persoon naar het ziekenhuis gaat en niet in de officiële ongevalsstatistieken terecht komt. Tendensen in Vlaanderen: vooral opvallend meer doden met lichte vrachtwagens De fietsers (van 72 naar 67) en de motorfietsers (van 33 naar 30) zijn de enige twee vervoerswijzen waar we in Vlaanderen minder verkeersdoden hebben vastgesteld. Bij de auto-inzittenden zien we een stijging van 81 naar 97 doden en bij de voetgangers van 29 naar 43. Het is echter vooral in ongevallen met vrachtwagens (van 53 naar 68) en met lichte vrachtwagens (van 30 naar 45 doden) dat er opvallend meer doden te betreuren vielen. Vooral de stijging bij de bestelwagen is verontrustend. Het is al sinds 2015 geleden dat er nog zoveel doden vielen. De ‘camionettisering’ waardoor er veel bestelwagens continu onderweg zijn, kan daarin zeker een rol spelen. De toegenomen e-commerce de laatste 2 jaar met leveringen aan huis heeft die impact wellicht vergroot. Enkel in Oost-Vlaanderen (van 66 naar 55 verkeersdoden) was er een daling van het aantal verkeersdoden. In West-Vlaanderen steeg het aantal doden van 51 naar 56. In Vlaams-Brabant (van 30 naar 40 verkeersdoden) en Antwerpen (van 61 naar 76 verkeersdoden) was er een flinke stijging. In Limburg was de stijging het grootst. Daar vielen 64 verkeersdoden, 26 meer dan een jaar eerder. Het was al van 2014 geleden dat het er nog zo veel waren. Bij de letselongevallen is er in Vlaanderen vooral een opvallende stijging bij de ongevallen met een bromfiets (+31%) en ongevallen met een lichte vrachtwagen (+18%). Er werden ook 510 ongevallen geregistreerd met een e-step. Conclusie 2021 was net zoals 2020 door de coronapandemie nog steeds een atypisch jaar op onze wegen. De vele maatregelen hebben zeker een impact gehad op het aantal verkeersslachtoffers. De totaalbalans van het aantal verkeersdoden is daarom gunstiger dan in 2019 (619 doden). In Wallonië en Brussel noteerden we het laagste aantal verkeersdoden ooit. In Vlaanderen waren de cijfers vergelijkbaar aan de cijfers voor de coronapandemie. Vooral in ongevallen met lichte vrachtwagens kwamen meer mensen om het leven. Verder onderzoek is nodig om de exacte oorzaak daarvan te bepalen. Voor het eerst sinds de registratie werden ook meer dan 1000 letselongevallen met een e-step vastgesteld. Ook dat is een trend om in de gaten te houden. Tijdens de laatste Staten-Generaal voor Verkeersveiligheid in november is als doel vooropgesteld om het aantal verkeersslachtoffers tegen 2030 te halveren. Daarvoor moeten op alle niveaus inspanningen geleverd worden. Georges Gilkinet, federaal minister van Mobiliteit:"De verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute voor 2021 toont opnieuw hoe belangrijk het is dat we werken aan meer verkeersveiligheid. Zelfs al lijken de ongelukken minder ernstig, toch is élk verkeersslachtoffer er een te veel. Samen met mijn collega’s, de regionale Ministers, zijn we tijdens de Staten-Generaal voor Verkeersveiligheid het engagement aangegaan om te strijden tegen overdreven snelheid en risicogedrag. De aangekondigde maatregelen worden stap voor stap uitgevoerd, telkens met als prioriteit om de meest kwetsbare weggebruikers te beschermen. Spijtig genoeg moet ik vaststellen dat voetgangers en fietsers in 2021 nog steeds een te hoge prijs betalen, ook als ze zelf geen gevaar vormen voor anderen. Dat is zorgwekkend. Ook dat het toegenomen aantal ongelukken met vrachtwagens en bestelwagens is verontrustend en vereist extra aandacht en aangepaste initiatieven. Aan “All For Zero” werken we samen, om meer levens te redden, zodat onze mobiliteit een echte vrijheid is.”
“Promobil”-poll 2022 Truma behaalt opnieuw vier podiumplaatsen bij de verkiezing van de populairste toebehoren merken Voor de kampeergemeenschap is Truma een merk van het vertrouwen. Dat blijkt uit de polls van de vaktijdschriften "Promobil" en "Caravaning" die zich in het begin van het jaar als trendbarometer voor het imago van de populairste merken op het vlak van kampeerauto’s, caravans en toebehoren hebben gevestigd. In totaal telden de twee tijdschriften, die door Motor Presse Stuttgart worden uitgegeven, 20.488 deelnemers (“Promobil”: 14.037, “Caravaning”: 6.451) die hun favoriete merken in alle belangrijke productsegmenten van de markt hebben gekozen. De lezers stemden Truma in drie productcategorieën op het podium. Dankzij zijn compressorkoelboxen Cooler behaalde Truma de 3e plaats in de categorie “Koelkasten en koelboxen”.
In de categorie “Airconditioningsystemen” werd Truma door de lezers naar de tweede plaats gestemd, waarbij de kloof met de toppositie ten opzichte van vorig jaar aanzienlijk kleiner is geworden.
In de categorie “Verwarmingen” vertrouwen de lezers van Promobil en Caravaning duidelijk op Truma. Met een verpletterende 81,2 % nemen de Truma verwarmingen de koppositie in.
Als favoriete merk in de categorie “Manoeuvreersystemen” hebben de kampeerders de Truma Mover voor de 7e keer op een rij naar de 2e plaats gestemd. “We zijn ontzettend blij dat de kampeerders de producten van Truma zo waarderen en dat we de resultaten nog hebben kunnen verbeteren door de Open Innovation die vorig jaar in het leven is geroepen. We willen het in ons gestelde vertrouwen rechtvaardigen door oplossingen te ontwikkelen die de reis nog comfortabeler en geconnecteerder maken", aldus Martin Eichelbrönner, commercieel directeur van de Truma-groep.
Truma luchtkoelers
Zelfs op warme dagen altijd een aangename koelte in de caravan en kampeerauto! We hebben het juiste airconditioningsysteem ontwikkeld voor elke behoefte en voertuig zowel dakairconditioningssystemen als opbergboxairconditioners.
De Aventa dakairconditioners van Truma worden op uw caravan, paneelwagen of kampeerauto geïnstalleerd om ruimte te besparen. Al onze apparaten zijn bijzonder stil, lichtgewicht en eenvoudig achteraf in te bouwen.
Wat de Aventa compact plus kan doen.
De Aventa compact plus dakairco is simpelweg onze beste als het gaat om koelgedrag, geluid en gewicht. Het overtuigt met maximaal vermogen in een minimum aan ruimte en kan universeel worden gebruikt. De airco is zo compact dat hij de ruimte op het dak gemakkelijk deelt met transportbox, zonnepaneel en schotelantenne. In het interieur maakt de Aventa compact plus indruk met zijn gepatenteerde luchtverdeler, waar je de luchtstroom gericht en tochtvrij kunt aanpassen. De luchtverdeler is zo vlak ontworpen dat de doorgangshoogte bijna behouden blijft.
Dit maakt de Aventa compact plus speciaal
Ruimtebesparende buitenafmetingen: Ideaal voor bestelwagens
Luchtverdeler met individuele instelmogelijkheden
Handige afstandsbediening
Airconditioning en automatische klimaatregeling bedienen via app (optioneel met Truma iNet Box)
Met zijn aanzienlijke koelvermogen is de dakairconditioning niet alleen geschikt voor paneelwagens. De Aventa compact plus is ook geschikt voor voeringen bijvoorbeeld als je er meerdere zones in wilt koelen.Bij koeling wordt tegelijkertijd vocht uit de lucht verwijderd, wat bijdraagt aan een aangenaam binnenklimaat.
Klein maar krachtig: de Aventa compact
Deze dakairco is een echte allrounder: hij scoort als lichtgewicht, waarbij tegelijkertijd veel vermogen onder de behuizing zit. Ondanks zijn enorme koelvermogen is de Aventa compact fluisterstil. Het compressorgeluid kon door de ontwerpers tot een minimum worden beperkt. Het gebruikte materiaal EPP doet de rest. Trillingen worden gedempt, het gewicht kan laag worden gehouden.
Dit maakt de Aventa compact bijzonder
Ruimtebesparende buitenafmetingen: Ideaal voor bestelwagens
Luchtverdeler met individuele instelmogelijkheden
Handige afstandsbediening
Airconditioning en automatische klimaatregeling bedienen via app (optioneel met Truma iNet Box)
Compact aan de buiten- en binnenkant: De airconditioning past nog steeds op het dak, zelfs als het zonnepaneel, de schotelantenne en de dakkoffer daar al zijn gemonteerd. En dankzij de vlakke binnen luchtverdeler hoef je je hoofd niet in de caravan te trekken. Want de doorgangsvrijheid is bijna behouden.Tijdens bedrijf droogt het dakairconditioneringssysteem de gecirculeerde lucht en draagt zo bij aan een aangenaam binnenklimaat, zelfs bij kleine temperatuurverschillen.
De Aventa comfort koelt snel af
De Aventa comfort is een echte allrounder: hij koelt de caravan/kampeerauto in recordtijd tot een aangename temperatuur. Het duurt slechts iets meer dan een uur om een aangenaam klimaat te bereiken. Want dat is precies hoe lang de dakairconditioning erover doet totdat de temperatuur in de caravan is gedaald van 35 naar 25 graden. Bovendien kan het koelcircuit worden omgekeerd, zodat de Aventa comfot met 1700 watt kan verwarmen. Je hebt dus een extra warmtebron bij je, zeker tijdens de overgangsperiode.Of je nu graag de koele bries direct in je gezicht laat waaien of niet: Alles is mogelijk! De vier uitgangen op de binnen luchtverdeler wachten op u om de luchtstroom correct te sturen - doelbewust en toch tochtvrij.
Zo scoort de Aventa comfort
Schakel de dakairconditioner gemakkelijk in en uit via de afstandsbediening
Hoge prestaties met een laag gewicht van slechts 33 kilo
Bijzonder stil in de slaapfunctie met verminderde blowersnelheid
Gebruik een timer om de gewenste bedrijfstijd te programmeren
Stel de kamertemperatuur in stappen van één graad in