Trigano ontwierp een nieuwe lichte caravan met hefdak.
Een compacte caravan met een klap- of hefdak is altijd iets duurder en weegt wat meer dan een vergelijkbaar type met vast dak. Het prijs verschil zit in meer materialen, de vast opstaande wanden, het veersysteem, nog een paar openstelbare vensters. Er komen nog werkuren bij want een vast dak is direct klaar, aan een hefdak is veel meer werk om het perfect waterdicht te maken en vlot te laten functioneren.
Met het dak ingeklapt passen de Trends in de meeste normale garages. Stelt men het dak omhoog kunnen de meeste kampeerders er in recht staan.
De nieuwe Trend reeks komt voor zowel jeugdige als wat oudere caravan gebruikers goed over. De nieuwe reeks bevat 4 verschillende indelingen, hoofdzakelijk voor paren die hem kopen omwille van de compacte afmetingen, de mogelijkheid hem thuis te gareren en men hoeft niet over een beresterke auto te beschikken om hem te slepen.
Technisch gezien zijn er detail verschillen met de nieuwe Trend en de lang bekende Evasion. Wanden en dak van de Evation hebben hagelbestendige wanden en dak en vocht werend XPS schuim voor de isolatie. De Trend instap modellen hebben een multiplex vloer. In het interieur van de Trend ontbreken de opklapbare wandjes aan de badkamer. Een gordijn neemt de functie over. Om de prijs te drukken is de uitrusting van de Trend spaarzaam bedeeld. Zo zijn er stalen velgen, geen vliegendeur en watertanks zijn opties. De prijs moet ergens inzitten.
De kleinste van de Trend reeks is 5,13 m lang, hij heeft vooraan een ombouw zitgroep, keuken en sanitair zijn achterin. De Trend 380 heeft vooraan een dwarsbed, een kleine zit achterin, keuken en badkamer bevinden zich boven de as. Bij gelegenheid kan men de zitgroep ombouwen tot een éénpersoonsbed. De Trend 420 en 442 zijn beide 0,6 m langer. De eerste heeft een midden zitgroep en een dwarsbed, de combinatie van keuken en badkamer is afgekeken van zijn kleine broeder. Voor de Trend 442 hebben de ontwerpers de veel gevraagde enkele bedden bedacht vooraan en achterin een tot bed ombouwbare zitgroep. Wie een zeer compacte caravan voor twee zoekt zal met de Trend 350 aan zijn trekken komen. Als je graag wat ruimer en comfortabeler slaapt komt de iets grotere Trens 380 met zijn vast bed van 1,9 x 1,4 m zeker in aanmerking. Breng je de nacht graag door in een enkel bed kies je voor de Trend 442.
Met hun MTM tussen de 1.000 en de 1.200 kg laten zich door veel auto’s trekken.
Regelmatig brengt Challenger ongewone indelingen op de markt. De laatste vonst is een kampeerauto met twee buitendeuren.
De nieuwste vinding is de 7 m lange Challenger 240 op Ford Transit, te bekomen als speciaal model “Open Edition”. Eigen aan deze wagen is de buitendeur aan de linker zijde. Wie langs daar naar binnen stapt komt eerst terecht in een bagage ruimte met wegklappend schap, laden en enkele vaste schappen. Om de volle breedte van de ruimte te gebruiken dient men het schap weg te klappen en komt er plaats vrij voor een fiets. Er kunnen twee fietsen een plaats vinden, maar dan kan men niet meer langs hier naar het interieur. In dit geval neemt men beter de buitendeur aan de rechterkant. De keuken met een aanrecht van 1,0 x 0,57 m aangevuld met een werkblad op de compressor koelkast sluit aan bij het bagagevak. Twee kookvuren en spoelbakje zijn in het aanrecht geïntegreerd terwijl onderaan laden zijn voorzien. Boven de keuken is een grote kast met donkere opendraaiende deuren. Om een brede doorgang aan de zitgroep over te houden bouwt Challenger het sanitair net achter de buitendeur. Om te douchen draait men de wand met het wastafeltje voor de wc. Dat vertaalt zich in een redelijk grote douchecabine. Damp voert men via het dakluik of het venster af. In het voorste deel houdt de Franse fabrikant zich aan het bedsysteem dat al meer toegepast is in zijn zwerfauto’s. In plaats van een vastbed hangt Challenger een hefbed boven de zitgroep. Elektrisch bediend kan het zakken tot op de zitbanken. Een luxe voor oudere reizigers ze moeten niet via een smal wankelend laddertje in of uit het bed zien te geraken. Het hefbed glijdt in verticale profielen op en af zodat het zich muurvast laat beslapen. De dikke matras op de lattenbodem waarborgt een zalig slaapcomfort. Voor sommige is het niet noodzakelijk het hefbed helemaal omlaag te laten zakken. Men kan het ergens halfweg laten stoppen en nog gebruik maken van de zitgroep eronder. Dat is zeker geen probleem want de stahoogte in de wagen is 2,1 m. De zitgroep is een knap stukje vakmanschap. De zitbank heeft twee veiligheidsgordels. Men kan de zitbank uitbreiden met losse delen en dezelfde dikke kussens en dezelfde zithoogte als de vaste zitbank. Met een slim systeem kunnen ze vast geklikt worden zodat ze tijdens het rijden op hun plaats blijven staan. De tafel op een dikke stevige poot kan open of dicht geklapt worden en men kan ze zelfs elektrisch op een gewenste hoogte instellen.
Koetswerk
De Challenger 240 is opgebouwd uit 64 en 55 mm dikke sandwichpanelen voor bodem en dak. Hagel bestendige polyester platen beschermen de buitenkant. Voor alle zekerheid heeft met waterafstotend styrophoam gebruikt als isolatie materiaal. Overal heeft men openklappende vensters. Centrale vergrendeling met dubbele sloten, venster zijn standaard voor de rechter buitendeur. De 0,6 m brede linker buitendeur vergrendelt zelfs drievoudig. Hij is gebouwd op Ford Transit met een 170 pk sterke turbo diesel en 6 gang automaat. Tijdens koude verplaatsingen kan de Webasto dieselverwarming de hele wagen op een aangename temperatuur houden.
Samengevat
Alles samen schittert de Challenger 240 Open Edition als een wat ongewoonlijke kampeerauto. Het loont zeker de moeite om hem eens wat beter te bekijken als er een nieuwe kampeerauto op de verlanglijst staat.
Technische gegevens
Basisvoertuig: Ford Transit met verlaagd chassis 2.0 l turbo
Stijging aantal verkeersdoden in Vlaanderen vorig jaar, daling in Brussel en Wallonië Er waren ook meer dan 1000 letselongevallen met e-steps.
Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute in samenwerking met de Federale Politie waren er in Vlaanderen vorig jaar 291 verkeersdoden. Dat zijn er 45 meer dan een jaar eerder, ofwel een stijging van 18%. De tendens is compleet verschillend dan in de andere gewesten. In Wallonië waren er 36 verkeersdoden minder en ook in Brussel daalde het aantal verkeersdoden van 14 naar 6. De nationale balans was hierdoor quasi gelijk aan die van 2020. Er vielen 484 doden ten opzichte van 483 een jaar eerder. Voor het eerst noteren we ook statistieken voor het aantal ongevallen met e-steps. Er gebeurden er meer dan 1000, ofwel bijna 3 per dag. Daarnaast zagen we de verontrustende trend dat er in Vlaanderen in ongevallen met bestelwagens 15 doden meer te betreuren vielen.
Tegenovergestelde tendensen in de verschillende regio’s Het aantal doden op onze wegen is vorig jaar quasi gelijk gebleven. Er vielen 484 doden, ten opzichte van 483 in 2020. De tendensen van het aantal doden ter plaatse zijn wel compleet tegenovergesteld in Vlaanderen en Wallonië. Een stijging van 18% in Vlaanderen (van 246 naar 291) en een daling met 16% in Wallonië. In Brussel ging het aantal verkeersdoden van 14 naar 6. Dat zijn voor Wallonië en Brussel de laagste cijfers die we ooit noteerden.
aantal doden in functie van de regio
2020
2021
Evolutie 2020-2021 (aantallen)
Evolutie 2020-2021 (%)
Vlaanderen
246
291
+ 45
+ 18%
Wallonië
223
187
- 36
- 16%
Brussel
14
6
-8
/
België
483
484
+1
/
Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute
Het aantal letselongevallen stijgt wel stevig (van 29947 naar 34264, ofwel + 14%), net zoals het aantal slachtoffers (van 36774 naar 42063, ofwel + 14%). De stijging van het aantal letselongevallen zien we in elk gewest. In Vlaanderen steeg het aantal ongevallen met 14% (van 18517 naar 21021), in Brussel met 10% (van 3190 naar 3497) en in Wallonië met 18% (van 8240 naar 9746).
Evolutie 2020-2021 van het aantal letselongevallen en slachtoffers
2020
2021
Evolutie 2020-2021 (cijfers)
Evolutie 2020-2021 %
Letselongevallen
29947
34264
+4317
+14%
Totaal aantal slachtoffers
36774
42063
+5289
+14%
Doden
483
484
+1
/
Gewonden
36291
41579
+5288
+15%
Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute
Tendensen volgens het type weggebruiker op nationaal vlak Op nationaal niveau zien we een gemengd patroon als het gaat over de doden per vervoerswijze. Het aantal fietsdoden daalt van 83 naar 74, net als de doden bij de motorrijders van 77 naar 61 en bij de auto-inzittenden (van 214 naar 205). Daarentegen steeg het aantal doden in ongevallen met een lichte vrachtwagen van 43 naar 63 en bij vrachtwagens van 83 naar 92. Bij de voetgangers noteerden we een stijging van 62 naar 69 doden. 4 mensen kwamen om het leven met een e-step. Stijging van het aantal ongevallen voor alle types weggebruikers Op nationaal vlak is er wel een stijging van het aantal letselongevallen voor alle types weggebruikers. De grootste stijging zien we bij de bromfietsen (+ 29%, van 2769 naar 3578 ongevallen). Ook voor ongevallen met voetgangers (+17%, van 3319 naar 3872) en lichte vrachtwagens zien we een forse stijging (+16%, van 2971 naar 3434). Er werden ook 1022 ongevallen met e-steps geregistreerd. Dat zijn er 3 per dag en dat is nog maar het topje van de ijsberg, want veel van die ongevallen zijn enkelzijdige ongevallen, waarbij de gewonde persoon naar het ziekenhuis gaat en niet in de officiële ongevalsstatistieken terecht komt. Tendensen in Vlaanderen: vooral opvallend meer doden met lichte vrachtwagens De fietsers (van 72 naar 67) en de motorfietsers (van 33 naar 30) zijn de enige twee vervoerswijzen waar we in Vlaanderen minder verkeersdoden hebben vastgesteld. Bij de auto-inzittenden zien we een stijging van 81 naar 97 doden en bij de voetgangers van 29 naar 43. Het is echter vooral in ongevallen met vrachtwagens (van 53 naar 68) en met lichte vrachtwagens (van 30 naar 45 doden) dat er opvallend meer doden te betreuren vielen. Vooral de stijging bij de bestelwagen is verontrustend. Het is al sinds 2015 geleden dat er nog zoveel doden vielen. De ‘camionettisering’ waardoor er veel bestelwagens continu onderweg zijn, kan daarin zeker een rol spelen. De toegenomen e-commerce de laatste 2 jaar met leveringen aan huis heeft die impact wellicht vergroot. Enkel in Oost-Vlaanderen (van 66 naar 55 verkeersdoden) was er een daling van het aantal verkeersdoden. In West-Vlaanderen steeg het aantal doden van 51 naar 56. In Vlaams-Brabant (van 30 naar 40 verkeersdoden) en Antwerpen (van 61 naar 76 verkeersdoden) was er een flinke stijging. In Limburg was de stijging het grootst. Daar vielen 64 verkeersdoden, 26 meer dan een jaar eerder. Het was al van 2014 geleden dat het er nog zo veel waren. Bij de letselongevallen is er in Vlaanderen vooral een opvallende stijging bij de ongevallen met een bromfiets (+31%) en ongevallen met een lichte vrachtwagen (+18%). Er werden ook 510 ongevallen geregistreerd met een e-step. Conclusie 2021 was net zoals 2020 door de coronapandemie nog steeds een atypisch jaar op onze wegen. De vele maatregelen hebben zeker een impact gehad op het aantal verkeersslachtoffers. De totaalbalans van het aantal verkeersdoden is daarom gunstiger dan in 2019 (619 doden). In Wallonië en Brussel noteerden we het laagste aantal verkeersdoden ooit. In Vlaanderen waren de cijfers vergelijkbaar aan de cijfers voor de coronapandemie. Vooral in ongevallen met lichte vrachtwagens kwamen meer mensen om het leven. Verder onderzoek is nodig om de exacte oorzaak daarvan te bepalen. Voor het eerst sinds de registratie werden ook meer dan 1000 letselongevallen met een e-step vastgesteld. Ook dat is een trend om in de gaten te houden. Tijdens de laatste Staten-Generaal voor Verkeersveiligheid in november is als doel vooropgesteld om het aantal verkeersslachtoffers tegen 2030 te halveren. Daarvoor moeten op alle niveaus inspanningen geleverd worden. Georges Gilkinet, federaal minister van Mobiliteit:"De verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute voor 2021 toont opnieuw hoe belangrijk het is dat we werken aan meer verkeersveiligheid. Zelfs al lijken de ongelukken minder ernstig, toch is élk verkeersslachtoffer er een te veel. Samen met mijn collega’s, de regionale Ministers, zijn we tijdens de Staten-Generaal voor Verkeersveiligheid het engagement aangegaan om te strijden tegen overdreven snelheid en risicogedrag. De aangekondigde maatregelen worden stap voor stap uitgevoerd, telkens met als prioriteit om de meest kwetsbare weggebruikers te beschermen. Spijtig genoeg moet ik vaststellen dat voetgangers en fietsers in 2021 nog steeds een te hoge prijs betalen, ook als ze zelf geen gevaar vormen voor anderen. Dat is zorgwekkend. Ook dat het toegenomen aantal ongelukken met vrachtwagens en bestelwagens is verontrustend en vereist extra aandacht en aangepaste initiatieven. Aan “All For Zero” werken we samen, om meer levens te redden, zodat onze mobiliteit een echte vrijheid is.”
“Promobil”-poll 2022 Truma behaalt opnieuw vier podiumplaatsen bij de verkiezing van de populairste toebehoren merken Voor de kampeergemeenschap is Truma een merk van het vertrouwen. Dat blijkt uit de polls van de vaktijdschriften "Promobil" en "Caravaning" die zich in het begin van het jaar als trendbarometer voor het imago van de populairste merken op het vlak van kampeerauto’s, caravans en toebehoren hebben gevestigd. In totaal telden de twee tijdschriften, die door Motor Presse Stuttgart worden uitgegeven, 20.488 deelnemers (“Promobil”: 14.037, “Caravaning”: 6.451) die hun favoriete merken in alle belangrijke productsegmenten van de markt hebben gekozen. De lezers stemden Truma in drie productcategorieën op het podium. Dankzij zijn compressorkoelboxen Cooler behaalde Truma de 3e plaats in de categorie “Koelkasten en koelboxen”.
In de categorie “Airconditioningsystemen” werd Truma door de lezers naar de tweede plaats gestemd, waarbij de kloof met de toppositie ten opzichte van vorig jaar aanzienlijk kleiner is geworden.
In de categorie “Verwarmingen” vertrouwen de lezers van Promobil en Caravaning duidelijk op Truma. Met een verpletterende 81,2 % nemen de Truma verwarmingen de koppositie in.
Als favoriete merk in de categorie “Manoeuvreersystemen” hebben de kampeerders de Truma Mover voor de 7e keer op een rij naar de 2e plaats gestemd. “We zijn ontzettend blij dat de kampeerders de producten van Truma zo waarderen en dat we de resultaten nog hebben kunnen verbeteren door de Open Innovation die vorig jaar in het leven is geroepen. We willen het in ons gestelde vertrouwen rechtvaardigen door oplossingen te ontwikkelen die de reis nog comfortabeler en geconnecteerder maken", aldus Martin Eichelbrönner, commercieel directeur van de Truma-groep.
Truma luchtkoelers
Zelfs op warme dagen altijd een aangename koelte in de caravan en kampeerauto! We hebben het juiste airconditioningsysteem ontwikkeld voor elke behoefte en voertuig zowel dakairconditioningssystemen als opbergboxairconditioners.
De Aventa dakairconditioners van Truma worden op uw caravan, paneelwagen of kampeerauto geïnstalleerd om ruimte te besparen. Al onze apparaten zijn bijzonder stil, lichtgewicht en eenvoudig achteraf in te bouwen.
Wat de Aventa compact plus kan doen.
De Aventa compact plus dakairco is simpelweg onze beste als het gaat om koelgedrag, geluid en gewicht. Het overtuigt met maximaal vermogen in een minimum aan ruimte en kan universeel worden gebruikt. De airco is zo compact dat hij de ruimte op het dak gemakkelijk deelt met transportbox, zonnepaneel en schotelantenne. In het interieur maakt de Aventa compact plus indruk met zijn gepatenteerde luchtverdeler, waar je de luchtstroom gericht en tochtvrij kunt aanpassen. De luchtverdeler is zo vlak ontworpen dat de doorgangshoogte bijna behouden blijft.
Dit maakt de Aventa compact plus speciaal
Ruimtebesparende buitenafmetingen: Ideaal voor bestelwagens
Luchtverdeler met individuele instelmogelijkheden
Handige afstandsbediening
Airconditioning en automatische klimaatregeling bedienen via app (optioneel met Truma iNet Box)
Met zijn aanzienlijke koelvermogen is de dakairconditioning niet alleen geschikt voor paneelwagens. De Aventa compact plus is ook geschikt voor voeringen bijvoorbeeld als je er meerdere zones in wilt koelen.Bij koeling wordt tegelijkertijd vocht uit de lucht verwijderd, wat bijdraagt aan een aangenaam binnenklimaat.
Klein maar krachtig: de Aventa compact
Deze dakairco is een echte allrounder: hij scoort als lichtgewicht, waarbij tegelijkertijd veel vermogen onder de behuizing zit. Ondanks zijn enorme koelvermogen is de Aventa compact fluisterstil. Het compressorgeluid kon door de ontwerpers tot een minimum worden beperkt. Het gebruikte materiaal EPP doet de rest. Trillingen worden gedempt, het gewicht kan laag worden gehouden.
Dit maakt de Aventa compact bijzonder
Ruimtebesparende buitenafmetingen: Ideaal voor bestelwagens
Luchtverdeler met individuele instelmogelijkheden
Handige afstandsbediening
Airconditioning en automatische klimaatregeling bedienen via app (optioneel met Truma iNet Box)
Compact aan de buiten- en binnenkant: De airconditioning past nog steeds op het dak, zelfs als het zonnepaneel, de schotelantenne en de dakkoffer daar al zijn gemonteerd. En dankzij de vlakke binnen luchtverdeler hoef je je hoofd niet in de caravan te trekken. Want de doorgangsvrijheid is bijna behouden.Tijdens bedrijf droogt het dakairconditioneringssysteem de gecirculeerde lucht en draagt zo bij aan een aangenaam binnenklimaat, zelfs bij kleine temperatuurverschillen.
De Aventa comfort koelt snel af
De Aventa comfort is een echte allrounder: hij koelt de caravan/kampeerauto in recordtijd tot een aangename temperatuur. Het duurt slechts iets meer dan een uur om een aangenaam klimaat te bereiken. Want dat is precies hoe lang de dakairconditioning erover doet totdat de temperatuur in de caravan is gedaald van 35 naar 25 graden. Bovendien kan het koelcircuit worden omgekeerd, zodat de Aventa comfot met 1700 watt kan verwarmen. Je hebt dus een extra warmtebron bij je, zeker tijdens de overgangsperiode.Of je nu graag de koele bries direct in je gezicht laat waaien of niet: Alles is mogelijk! De vier uitgangen op de binnen luchtverdeler wachten op u om de luchtstroom correct te sturen - doelbewust en toch tochtvrij.
Zo scoort de Aventa comfort
Schakel de dakairconditioner gemakkelijk in en uit via de afstandsbediening
Hoge prestaties met een laag gewicht van slechts 33 kilo
Bijzonder stil in de slaapfunctie met verminderde blowersnelheid
Gebruik een timer om de gewenste bedrijfstijd te programmeren
Stel de kamertemperatuur in stappen van één graad in
Ongevallen zijn talrijker en twee keer zo ernstig bij hevige wind Vias roept op tot voorzichtigheid nu het de komende dagen gaat stormen
Tot maandag zal ons land te maken krijgen met extreem winderig weer met soms zeer hevige rukwinden en hevige regenval. Uit een nieuwe statistische analyse van Vias institute blijkt niet alleen dat het aantal ongevallen bij dergelijk weer toeneemt, maar ook dat de ongevallen twee keer zo ernstig zijn. Daarom roept Vias op tot voorzichtigheid en doet het 10 aanbevelingen om veilig te rijden met deze weersomstandigheden.
Het KMI heeft voor de komende dagen een stormwaarschuwing uitgegeven met windstoten van meer dan 80 km/u over het hele land. Sommige regio's kunnen zelfs morgen al in code rood gaan. Vias roept daarom op tot voorzichtigheid op de wegen. Meer en ook ernstigere ongevallen Gemiddeld zijn er op een normale winterdag (november tot februari) 94 letselongevallen en op een regenachtige dag 105. Op een dag met harde wind en regen zijn er 111 ongevallen, dat is 17% meer dan op een normale dag. Deze ongevallen zijn ook twee keer zo ernstig. Per 1000 ongevallen met lichamelijk letsel vallen er op een winderige dag 37 doden, tegen 19 op een normale dag.
Ernst* van de ongevallen in functie van de weersomstandigheden 2011-2020
Normale omstandigheden
19
Regen
18
Mist (zichtbaarheid minder dan 100 m)
29
Harde wind, windstoten
37
Sneeuwval
15
Hagel
21
Andere (dichte rook
23
* Ernst is het aantal doden per 1000 letselongevallen
Afwijken van je richting
Wanneer de wind hevig wordt, heeft dat negatieve gevolgen voor de verkeersveiligheid. Het kan voertuigen doen afwijken en in extreme gevallen zelfs hoge voertuigen of bijvoorbeeld caravans omverblazen. Ook voor voetgangers en tweewielers kunnen windvlagen een impact hebben op hoe ze zich bewegen. Windvlagen zijn nog gevaarlijk omdat ze onvoorspelbaar zijn. Je kan niet altijd goed inschatten waar ze precies ontstaan, hoe krachtig ze zijn en hoe lang ze duren. Door harde wind kunnen allerlei obstakels zoals bomen, takken, bladeren op de weg terechtkomen, waardoor het verkeer wordt ontregeld.
Een lichte auto zal gemakkelijker door de wind worden beïnvloed en daardoor sneller worden gedestabiliseerd dan zwaardere voertuigen. Hetzelfde geldt voor voertuigen met een grotere hoogte (bv. bestelwagens) of voertuigen die bagage op het dak vervoeren. Voertuigen met aanhangwagens of caravans zijn ook zeer gevoelig voor het effect van de wind.
10 tips om veilig te rijden wanneer er veel wind is
1) Verminder de snelheid van je voertuig, vooral op wegen waar de snelheid gewoonlijk hoog is, aangezien de wind daar uiteraard een grotere invloed heeft.
2) Rij op snelwegen zo ver mogelijk rechts op de meest rechtse rijstrook. Dit geeft je een "veiligheidsmarge" als je naar links afwijkt.
3) Hou je stuur stevig vast om mooi je koers te behouden en om het effect van hevige laterale wind te kunnen compenseren.
4) Wees bijzonder voorzichtig op open plekken zoals bruggen of stukken snelweg zonder begroeiing aan de zijkanten.
5) Hoewel het gebruik van mobiele telefoons zonder handsfree-set uiteraard altijd verboden en gevaarlijk is, is het nog gevaarlijker bij harde wind, aangezien je het stuur slechts met één hand vasthoudt.
6) Je vermijdt als dat kan best wegen waar overal bomen dicht langs staan.
7) Vermijd inhalen zoveel mogelijk. Bij een windvlaag kan het voertuig dat je inhaalt naar je toe zwenken.
8) Wees extra voorzichtig als er voetgangers zijn. Ook zij worden beïnvloed door windvlagen en kunnen onbedoeld naar de weg worden "geduwd".
9) Pomp je banden goed op: als dat niet het geval is, of als je schokdempers in slechte staat zijn, zal je voertuig gevoeliger zijn voor wind.
10) Wanneer je op je bestemming aankomt, hou je deur stevig vast wanneer je die opent en let vooral op voor voetgangers of fietsers.
En met de fiets?
Een deel van het advies voor autobestuurders geldt ook voor fietsers (het stuur stevig vasthouden, beboste gebieden vermijden, enz.) Voor een tweewieler is de houding echter bijzonder belangrijk in winderige omstandigheden. Om minder last te hebben van windvlagen, moet de fietser ervoor zorgen dat er geen losse of wapperende delen zijn (b.v. jas goed sluiten, geen fietstassen). Voorzie ook meer tijd om op je bestemming te geraken, want tegenwind vertraagt uw snelheid aanzienlijk.
Het eert innovatieve, toekomstgerichte oplossingen, concepten, strategieën en producten in de caravanindustrie: de "European Innovation Award". Een internationale jury – bestaande uit vertegenwoordigers van de gespecialiseerde redacties uit Europa's toonaangevende caravanlanden beoordeelt de inzendingen en bepaalt de winnaars. In opdracht van de internationale juryleden selecteert Dolde Medien Verlag de beste innovaties.
En voor de vijfde keer op rij is Knaus Tabbert AG een van de trotse winnaars dit jaar met de KNAUS E.POWER DRIVE-studie, die de felbegeerde prijs kreeg in de categorie "Technology & Connectivity". Net als vorig jaar vond de prijsuitreiking vanwege de pandemie in digitale vorm plaats. De KNAUS E.POWER DRIVE-studie is de eerste volledig elektrische kampeerauto van Knaus Tabbert. In samenwerking met HWA AG een toonaangevende en ervaren ontwikkelingspartner in de autosport en engineering werd dit voertuig met elektrische aandrijving gecreëerd. Veel klanten willen moderne en schone mobiliteit van de toekomst de E.POWER DRIVE-studie is de logische en logische stap naar een elektrisch recreatievoertuig: complexe technologie in de cockpit, aandrijf elektrische motor met maximaal 180 kW vermogen, 90 km actieradius in puur elektrische werking. De elektromotor kan echter ook recupereren in de schuifmodus, d.w.z. elektrische energie opwekken en wordt aangedreven door de hoogspanningsbatterij die in de onderkant is geïnstalleerd. Wanneer een batterijdrempel wordt bereikt, start de range extender, die stevig is gekoppeld aan een generator, automatisch op tijdens de rijmodus, waardoor ongemakkelijke en tijdrovende laadstops niet meer nodig zijn. Het heeft de primaire taak om de tractiebatterij op te laden, maar kan ook rechtstreeks elektriciteit leveren aan de aandrijfmotor. Tegelijkertijd voorziet de range extender ook de woonstructuur van het voertuig van energie.
%%%FOTO3%%%
"Heel erg bedankt! De 'European Innovation Award' is een geweldige bevestiging en stimulans voor ons team om in de toekomst te blijven inspireren met nog veel meer innovaties", zegt CSO Gerd Adamietzki. "We zijn heel blij."
Omzet stijgt met 8,6 procent naar 863 miljoen euro
Dubbelcijferige stijging van de afzet tot 27.089 eenheden
Op basis van voorlopige cijfers voor het boekjaar 2021 genereerde Knaus Tabbert AG een geconsolideerde omzet van EUR 863 miljoen (vorig jaar: EUR 795 miljoen). Dat komt overeen met een stijging van 8,6 procent ten opzichte van het cijfer van vorig jaar. Dit was iets hoger dan de omzetprognose van de Raad van Bestuur van EUR 850 miljoen, die op 4 november 2021 is bijgewerkt.
Qua verkoopcijfers is de tijdelijke verschuiving in productiecapaciteit van kampeerauto’s naar de minder rendabele caravans merkbaar. De belangrijkste reden hiervoor was het algemene leveringsknelpunt voor gemotoriseerde chassis.
"De aanzienlijke groei van de omzet en de afzet onderstreept de aantrekkelijkheid van onze merken voor retailers en klanten. De grote vraag naar recreatievoertuigen blijft onverminderd bestaan, wat ook tot uiting komt in onze orderportefeuille van EUR 1,3 miljard per eind december 2021", zegt Wolfgang Speck, CEO van Knaus Tabbert AG, over het afgelopen jaar. "De uitdagingen in de supply chain hebben veel gevraagd van ons, onze leveranciers en onze klanten. In de loop van het vierde kwartaal van 2021 hebben we de achterstand van onafgewerkte voertuigen geleidelijk kunnen verkleinen."
%%%FOTO1%%%
In het luxesegment steeg de omzet met 13,7 procent van 107 miljoen euro naar 122 miljoen euro in het boekjaar 2021. Er werden 501 voertuigen gefactureerd, tegen 452 in het voorgaande jaar. Een stijging van 10,8 procent.
In het premiumsegment steeg de omzet met 7,8 procent van 687 miljoen euro in 2020 naar 741 miljoen euro in het afgelopen jaar. De verkoop steeg zelfs met 11,3 procent van 23.897 kampeerauto’s, caravans en bestelwagens naar 26.588 eenheden. Deze cijfers weerspiegelen de tijdelijke verschuiving in de productie van kampeerauto’s naar caravans, die minder last hadden van knelpunten in de bevoorrading.
"In veel sectoren werd 2021 gekenmerkt door gespannen toeleveringsketens. Onze flexibele productieplanning op verschillende locaties stelde ons in staat om snel te reageren op de onbeschikbaarheid van verschillende materialen op korte termijn en om andere bestellingen naar voren te halen," vervolgt Speck. "Als gevolg hiervan waren we in staat om de impact op ons bedrijf in het algemeen aanzienlijk te verminderen en optimalisatie in de waardeketen te bereiken."
Een extra grote zitgroep kenmerkt de nieuwe Pilote.
We dachten dat u-zitgroepen achterin kampeerauto’s tot het verleden behoorden niets is echter minder waar.
De Franse fabrikant Pilote bracht met zijn nieuw type P 696 U een kampeerauto op de markt met een gigantische U-zitgroep achterin. In plaats van bedden hetzij enkele of een eilandbed te timmeren benutte men de ruimte voor tafel en zitbanken. De zitbank langs de kant van de buitendeur is zo maar eventjes 2,02 m breed, de sofa aan de overzijde is 1,4 m breed, ruim genoeg om eens een volleybalploeg uit te nodigen.je kunt er gedurende de dag je benen eens uitstrekken om een dutje te doen. Het ontbrekende bed geeft je een gevoel van ruimte zeker van op de achterste zitbank hebt je een fantastisch zicht naar voor door het interieur van de 7 m lange halfintegrale P 696 U. Aansluitend bij de korte zitbank is de knappe rechte keuken, daarnaast de wc en het wastafeltje. Wie dacht dat er geen bed aan boord is vergist zich. Boven de U-zitgroep is een hefbed van 2,05 x 1,6 m. maak je van de U-zitgroep een bed, dat meet 2,0 x 1,6 m. Grote zwervers hoeven geen angst te hebben dat hun voeten buiten het bed zullen bengelen. Wie een halfintegrale zoekt met een maximaal, een beetje ongewoon, comfort zal de P 696 U zeker eens wat aandachtiger moeten bekijken.Voor zijn nieuwe integralen gebruikt Pilote de Fiat Ducato met zijn origineel verlaagd chassis als basisvoertuig. De opbouw is stevig en vakkundig uitgevoerd. Naast wanden en dak is ook de bodemplaat beschermt met een hagelbestendige polyester plaat. Voor de isolatie heeft men XPS schuim gebruikt. De vensters passen best in het fijn afgewerkte koetswerk .De deurtjes voor de bagagekoffer sluiten perfect en de buitendeur met dubbele vergrendeling laat niets te wensen over.
Interieur
De architecten en de decor ontwerpers hebben er een smaakvol interieur van gemaakt. Een chique houtdecor voor de meubelen afgewisseld met vlakke lichte kastdeuren en de onderkant van het hefbed met zijn panden in houtdecor en witte panden aangevuld met een reeks geïntegreerde lichten maakt de ruimtelijke indruk nog groter. Door de brede vensters heeft men schitterend panoramisch uitzicht wat het aangenaam maakt om er te verblijven. De vloer in een licht laminaat ondersteunt dit ook nog een beetje.
Keuken
De keuken heeft een praktisch ingerichte uitvoering. Twee kookvuren in het aanrecht hebben een elektrische ontsteking. Buiten het spoelbakje blijft er nog genoeg werkbladoppervlakte over. Onderaan zijn laden met verdelingen voor flessen. In de hoge koelkast met een links en rechts opendraaiende deur is zeker plaats genoeg om bederfbare eetwaren te stokkeren.
Net achter de chauffeurszetel is een flinke kleerkast die aan de douchecabine paalt. Het voordeel is dat er geen storende wielkast de bodembak kleiner maakt, de stahoogte reikt tot 2 m. aan de overkant staat een draaibaar wc en het wastafeltje. Met de twee deuren kan men dit sanitair gedeelte van zowel de stuurcabine als van de woonkamer afsluiten.
Als we netjes gewassen en eventueel geschoren zijn komen we na een paar stappen door de brede gang aan de zitgroep. Daar staat een 0.9 m lange tafel je toe te lachen. Vindt je ze wat te breed kan ze in twee worden geklapt en is ze toch nog 0,4 m breed. Soms beter voor het ontbijt. Zit- en rugkussens zijn comfortabel spijtig echter dat er geen kussens in de hoeken voorzien zijn dat geeft een betere rugsteun als je een dutje wil doen. Voor de nachtrust laat men het elektrisch bediend hefbed boven de zitgroep omlaag zakken. Een Bultex matras op een lattenbodem zorgen voor een zalig slaapcomfort. Van het 2,0 x 1,6 m groot bed hoef je, je geen zorgen te maken om tijdens een vrolijke droom uit het bed te tuimelen. Van de zitgroep zelf kan men ofwel een bed maken of 2 zitbanken met veiligheidsgordels in de rijrichting.
Om het ruimtelijk effect van het interieur tot zijn recht te laten komen zijn er geen hoge kasten aanwezig. Bagage moet in de bovenkasten, in een kleine kast of in de zitbanken. Ja, iedere zwerfauto heeft zo zijn compromissen, zelfs een knappe Pilote 696 U. Voor de bagage die wat stofferig mag worden is er een lade aan de buitenkant van de wagen.
Samengevat
De pilote 696 U is een soliede constructie en smaakvol ingericht. Daarbij een enorme zitgroep die het sfeervol wooncomfort op een hoog niveau tilt. Niet mooi maar enkele fietsen achteraan op een fietsrek zal kleine verplaatsingen hier en daar eenvoudiger maken.
Flair en iSmove behalen talrijke belangrijke brancheonderscheidingen.
Voor Niesmann+Bischoff begint het jaar 2022 met een onderscheiding. Voor de zevende keer op rij hebben de lezers van Promobil de Flair uitgeroepen tot de populairste liner van het jaar. Het voertuig maakte vooral indruk met uitstekend comfort, tijdloze elegantie en een buitengewoon ruimtegevoel en versterkt zo de positionering van Niesmann+Bischoff als de meest innovatieve premiumfabrikant van campers.
Maar de nieuwste toevoeging aan de productfamilie van Niesmann+Bischoff doet op het gebied van onderscheidingen zeker niet onder voor zijn grote broer.
Met zijn buitengewone design en royale ruimte overtreedt de iSmove sinds zijn lancering in de herfst van 2020 alle regels die voorheen golden voor campers in de compacte klasse. En nu breekt hij alle records. De iSmove ontving in 2021 zeven onderscheidingen van internationale vakjury's en behaalde daarmee bijna alle belangrijke prijzen in de branche.
Premium award voor premium liners
Een bijzonder hoogtepunt: de German Design Award voor de iSmove. In de categorie Excellent Product Design op het gebied van Conceptional Transportation versloeg de compacte liner van Niesmann+Bischoff de concurrentie en kreeg een 'Special Mention' van de internationale jury. De prijsuitreiking volgt in februari 2022. De German Design Award is een van de meest gerenommeerde designprijzen ter wereld. Het wordt toegekend door de German Design Council, een van 's werelds toonaangevende competentiecentra voor communicatie en merkbeheer op het gebied van design.
“De German Brand Award is een uitstekende onderscheiding. We hebben veel regels en conventies voor de iSmove overtreden en zijn blij dat deze moed nu wordt beloond”, zegt Hubert Brandl, algemeen directeur van Niesmann+Bischoff.
De German Design Award is er één uit een reeks prijzen die de iSmove 2021 voor zichzelf won. Deze omvatten een European Innovation Award in de categorie Interior Design, een Red Dot Award voor uitstekend productontwerp, een Plus X Award voor kwaliteit, design, functionaliteit en gebruiksgemak, en een ABC Award in de categorie Best of Best '21. Ook het Nederlandse camperblad NKC riep de iSmove Motorhome van het jaar 2021 uit, net als het Britse magazine What Motorhome. Begin 2022 riepen de lezers van promobil de iSmove, die in het najaar van 2020 nieuw op de markt kwam, uit tot nummer 3 van de populairste campers in zijn categorie. De iSmove heeft zich al gevestigd met zijn twee interieurs.
Over Niesmann+Bischoff
Niesmann+Bischoff GmbH is een Duitse fabrikant van exclusieve kampeerauto’s. Het hoofdkantoor en de productielocatie van het bedrijf bevinden zich in Polch in Rijnland-Palts. Er worden luxe stacaravans uit de series iSmove, Arto en Flair geproduceerd. Elke stacaravan ervaart individuele meerwaarde van planning tot eindinspectie. Niesmann+Bischoff GmbH is sinds 1996 een dochteronderneming van de Erwin Hymer Group.
Erwin Hymer Groep
De Erwin Hymer Group is een 100% dochteronderneming van Thor Industries, 's werelds grootste fabrikant van recreatieve voertuigen met meer dan 25.000 medewerkers. De Erwin Hymer Group verenigt fabrikanten van kampeerauto’s en caravans, accessoiresspecialisten en verhuur- en financieringsdiensten onder één dak. De Erwin Hymer Group omvat de camper- en caravanmerken Buccaneer, Bürstner, Carado, Crosscamp, Compass, Dethleffs, Elddis, Eriba, Etrusco, Hymer, Laika, LMC, Niesmann+Bischoff, Sunlight en Xplore, de camperverhuurbedrijven McRent en rent easy , der Ophangingsspecialist Goldschmitt, de accessoiresspecialist Movera en het reisportaal freeontour.
Tweedehandse motorfietsen starten het jaar op een degelijk niveau, nieuwe motoren stijgen sterk na ‘abnormale’ seizoenstart vorig jaar
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO becommentarieert : “De markt van tweedehandsmotoren ging anno 2022 op een rustige manier van start : er werden 4.007 motoren ingeschreven."
"Dat is net iets minder (-1,3%) dan vorig jaar en iets meer dan 2 jaar geleden. Sowieso is het begin van het jaar een luwe periode in de motormarkt, die traditioneel rond de maand maart echt uit de startblokken schiet. Vlaanderen blijft veruit de grootste markt maar verliest terrein op de tweedehandse motormarkt (-2,7%), bij de merken zijn Ducati en Kawasaki de grootste stijgers op de occasiemarkt. De inschrijvingen van nieuwe motorfietsen ging er met +22,9% flink op vooruit maar dat is schijn want begin 2021 kreeg de markt een tijdelijke dip door de invoering van nieuwe emissienormen. Sowieso moeten we nu uitkijken hoe de markt in de loop van het voorjaar verder zal evolueren.”
1. Tweedehandse motoren
De lichtste en de zwaarste klassen scoren het best
Opvallend is dat lichtste en zwaarste categorieën het best scoren in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc niet minder dan 22,5% van de inschrijvingen in januari en de +1.001cc-klasse is met 23,9% zelfs het meest gegeerd. De overige klassen verdelen de markt op ongeveer gelijkaardige wijze.
In deze eerste maand van het nieuwe jaar werden er voornamelijk minder (-13,2%) occasiemotoren ingeschreven in de lagere middenklasse (126-500cc) en boekte de klasse van 501-750cc als enige categorie een duidelijke winst, met +9,2%.
Top 3 verliest, Suzuki en vooral Kawasaki winnen terrein
De top 3 merken van de markt vertegenwoordigen samen 42,5% van de markt : Honda (17,5%), Yamaha (12,8%) en BMW (12,2%) maar ze verliezen respectievelijk wel -3,2%, -3% en zelfs -10,1%. Suzuki (7,7%) en Kawasaki (7,5%) vervolledigen de top 5 en beide merken gaan er stevig op vooruit (respectievelijk + 8,4% en +18,1%). Vermeldingswaardig is zeker de sterke stijging van Ducati (+35,9%) dat vooral vleugels heeft gekregen in de categorieën van meer dan 750cc.
Bij de lichtere middenklassers van 126-500cc zien we sterke dalingen bij enkele grotere merken als KTM, Piaggio en Yamaha. Bij de 501-750cc is het daarentegen feest bij Kawasaki (+44,4%) en BMW (+28,6%). De Duitsers verliezen daarentegen bij de +1001cc (-3,1%) maar ze blijven welk aan de leiding in de zwaarste klasse, voor Harley-Davidson dat ongeveer status quo blijft en waar zowel Suzuki (+27,7%) als Ducati (+52,0%) mooie groeicijfers voorleggen.
Mooie regionale verdeling, weinig elektrisch
Op regionaal vlak zien we een vergelijkbaar beeld met de nieuwmarkt: 63% van de tweedehandse motoren wordt ingeschreven in Vlaanderen, 29,5% in Wallonië en de Brusselse regio neemt de overige 7,5% voor zijn rekening. Daar waar Vlaanderen -2,7% inboet in januari, gaat Brussel er met +4,9% op vooruit.
Op de tweedehandsmarkt blijven de elektrisch aangedreven motoren een randfenomeen met slechts 23 van de 4.007 inschrijvingen of zo’n 0,57%.
Slotsom : de occasiemotorfietsen blijven het goed doen, wat de intrinsieke interesse in motorfietsen, die zowel voor vrijetijd als voor woon-werkverkeer over mooie troeven beschikken, bevestigt.
2. Nieuwe motorfietsen
De inschrijvingen van nieuwe motorfietsen kende in januari 2022 een redelijke start met 1.480 nieuwe inschrijvingen ten opzichte van 1.204 vorig jaar. Dat is een stijging van 22,9% maar deze cijfers dienen wel in de juiste context te worden gezien : begin 2021 werden immers de nieuwe emissienormen ingevoerd waaraan de markt zich diende aan te passen en waardoor het jaar begon met een stevige dip in de inschrijvingen.
De nieuwe motorfietsen van -125cc (23,3%) en + 1.000cc (28,7%) waren in januari het populairst, terwijl de klassen 125-500cc (19,0%), 501-750cc (14,8%) en 751-1000cc (14,2%) elkaar in evenwicht hielden. De grootste groeiers zitten bij de middenklassers van 501-750cc, met een stijging van +53,1% maar ook de zware jongens van meer dan 1001cc laten van zich horen : +30,4%.
BMW (17,0%) en Honda (15,7%) waren in januari de duidelijke marktleiders en het is opvallend dat enkel BWM en Kawasaki terrein verliezen tegenover grote winsten voor Honda (+51,3%), H.-D. (+246%) en Yamaha (+369%) maar zoals gezegd heeft dit eerder te maken met een abnormale start van 2021.
Honda heerst in de categorieën tot 750cc, terwijl BMW vooral hoog scoort bij de zwaardere modellen. Yamaha (9,2%), Kawasaki (7,0%) en Harley Davidson (6,1%) maken de top 5 rond.
De cijfers per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan. Vlaanderen is goed voor 61,8 % van de totale motorfietsverkoop in ons land, Wallonië voor 30,3 % en Brussel voor 8 %, dat overigens een zeer sterke groei laat noteren, met name een verdubbeling van de cijfers.
Tot slot een woordje van een motorspecialist: “De markttendens gaat in de richting van een zeer gediversifieerde markt met zowel scooters als vrijetijds- en wegmotoren, mede dank zij modellen zoals de nieuwe Honda NT 1100 en de strak geprijsde Kawasaki Versys. Er zitten momenteel nogal wat back orders in de markt wegens de langere leveringstermijnen en de motorrijder bestelt tijdig omdat hij/zij graag de nieuwe motor wil hebben tegen maart-april. De fabrikanten van hun kant zijn optimistisch over de toekomst van de tweewieler.
Ook bij de nieuwe motoren zijn de elektrische varianten nog steeds een rariteit. Amper 13 van de 1.480 nieuw ingeschreven motoren tanken aan de stekker, ofte 0,88 % van de nieuwmarkt.
Verplaatsbare superflitspaal doet gemiddelde snelheid aan schoolomgeving met bijna 10 km/u dalen. Vias analyseerde impact LiDAR aan schoolomgeving in Edegem
Gerichte handhaving aan scholen door middel van een LiDAR, of verplaatsbare superflitspaal zorgt ervoor dat het aantal (grote) verkeersovertredingen spectaculair daalt. Vias institute stelde bij een analyse aan een basisschool in Edegem vast dat als er geen flitspaal stond 34% van de bestuurders ’s ochtends rond de schooltijd sneller dan 40 km/u reed. Na het plaatsen van een snelheidscamera was dat nog maar 3%! Het aantal bestuurders die zich aan de maximale snelheid hielden steeg van 21% naar 53%. De gemiddelde snelheid daalde met bijna 10 km/u.
Steeds meer gemeentes investeren de laatste tijd zelf in snelheidscontroles. Op vraag van de gemeente Edegem analyseerde Vias institute daarom de exacte impact van een LiDAR, of verplaatsbare superflitspaal op het vlak van verkeersveiligheid. Daarvoor werd een voormeting gedaan van één week en daarna een week een LiDAR geplaatst aan de gemeentelijke basisschool. Een LiDAR is een grote zichtbare flitsbak die in beide rijrichtingen tegelijk overtredingen kan vaststellen. Aantal grote snelheidsovertredingen daalt spectaculair Uit de analyse blijkt dat er wel degelijk een groot snelheidsprobleem is aan de schoolomgeving. Slechts 21% van de bestuurders houdt zich ’s ochtends vlak voor en na schooltijd rigoureus aan de maximumsnelheid van 30 km/u. Nog eens 20% rijdt tussen 31 en 35 km/u. Na het plaatsen van de LiDAR stijgt dat percentage dat zich perfect aan de snelheid houdt naar 53%. En nog eens 33% van de bestuurders rijdt tussen 31 en 35 km/u. Zonder controle houdt in de namiddag rond schooltijd amper 18% van de bestuurders zich aan de maximumsnelheid. Wanneer er gecontroleerd wordt, stijgt dat naar 51%. Het zijn vooral de zeer grote snelheidsexcessen die door middel van de duidelijke aanwezige snelheidshandhaving vermeden worden. Als er geen flitspaal stond, reden er ’s ochtends rond de schooltijd 34 % van de bestuurders sneller dan 40 km/u. Na het plaatsen van een snelheidscamera was dat nog maar 3%! In de namiddag voor en na de schooltijd is de impact vergelijkbaar: zonder controle rijdt 39% er meer dan 40 km/u. Met controle rijdt slechts 6% er nog te snel. Een verschil van 10 km/u lijkt op het eerste zicht voor sommige bestuurders maar een banaal verschil. Toch zorgt dit voor een verdubbeling voor de voetganger om te sterven aan zijn verwondingen bij een aanrijding. Aan 30 km/u loopt een voetganger 2% kans op een dodelijk letsel, aan 40 km/u is dat 4%. Ook de remafstand wordt langer. Aan 30 km/u is je remafstand op een droog wegdek 4,5 meter. Aan 40 km/u is dat al 8 meter. Gemiddelde snelheid daalt naar 30 km/u De gemiddelde snelheid daalt ook stevig. Van 37 km/u gemiddeld in de ochtend en 38 km/u in de namiddag naar 30 km/u in beide situaties wanneer de LiDAR geplaats wordt. Impact niet alleen tijdens schooluren, maar ook daarbuiten merkbaar De directe impact op de verkeersveiligheid is natuurlijk het grootst op momenten dat er veel kwetsbare weggebruikers zoals jonge kinderen te voet of met de fiets in de schoolomgeving rondrijden, maar er is ook een groot effect buiten de schooluren. Zo reed er maar liefst iemand aan 95 km/u voorbij de locatie om 1 uur ’s nachts! Terwijl de LiDAR er stond was de hoogste gemeten snelheid 74 km/u. In de periode reed slechts 15% van de bestuurders sneller dan 34 km/u. Wanneer die controle er niet stond reed 15% sneller dan 48 km/u. Handhaving niet enige oplossing Een doelgerichte handhaving is een zeer adequaat middel om de snelheid te verlagen en de verkeersveiligheid te vergroten. Belangrijk is dat de controles plaatsvinden op locaties waar er wel degelijk een probleem is en er door handhaving een verbetering van de verkeersveiligheid bekomen kan worden. Handhaving is echter niet de enige factor. Door het aanpassen van de infrastructuur zoals asverschuivingen of het versmallen van het wegbeeld en door meer ruimte te geven aan fietsers en voetgangers kan de snelheid van het gemotoriseerd verkeer ook dalen. ‘Sammeke’ als educatief project voor leerlingen en ouders: sensibiliseren is cruciaal Naast handhaving en infrastructuur is sensibilisering uiteraard ook belangrijk. Het plaatsen van de LiDAR, die de koosnaam ‘Sammeke de superflitspaal’ krijgt, kadert ook in dat verhaal. De gemeentelijke basisschool organiseerde een educatief project waarbij de kinderen van het 2de leerjaar leerden over de impact van te snel rijden. Bij dit project werden ook de ouders betrokken. Op deze manier wordt een hele schoolgemeenschap gesensibiliseerd over de gevaren van snelheid. Koen Metsu, burgemeester Edegem: “Investeren in verkeersveilige schoolomgevingen is onze permanente doelstelling als gemeente. Rondom de schoolpoorten geldt een maximumsnelheid van 30 km per uur en een 30-tal gemachtigde opzichters en wijkagenten houden toezicht in de ochtendspits. Samen met de scholen en politiezone ondernemen we ook acties om het percentage fietsende schoolgaande jeugd gevoelig te verhogen. Deze tijdelijke handhavingsactie met een superflitspaal past dus perfect binnen onze doelstellingen om te zorgen voor traag en veilig verkeer in de buurt van onze schoolpoorten.”