Speed pedelecs blijven ook in 2022 populair, vooral in Vlaanderen
De populaire hogesnelheidsfietsen blijven vooral in Vlaanderen hoge toppen scheren. De voorbije maand februari werden 839 nieuwe fietsen ingeschreven. Dat is -5,2% minder dan vorig jaar, toen er 885 nieuwe exemplaren de fietshandel verlieten, maar wel +2,7% meer dan het pré-coronajaar 2020 toen er slechts 817 nieuwe inschrijvingen werden genoteerd in februari.
Voor het lopende jaar 2022 hinken de cijfers na een mindere maand januari nog een beetje achterop: 1.577 nieuwe inschrijvingen vs. 1.688 in 2021 (-6,6%) en quasi status quo met 2020 (1.584 ex).
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, geeft uitleg bij deze cijfers: “De eerste 2 à 3 maanden van een jaar zijn altijd moeilijk te vergelijken. We horen nochtans veel positieve verhalen uit de showrooms. Afwachten naar de komende maanden wat de verdere afbouw van de coronamaatregelen en verminderd thuiswerk zal brengen. Zeker in de grotere agglomeraties waar de speed pedelec een populair alternatief geworden was om filevrij naar het werk te kunnen rijden.”
Guy Crab van TRAXIO Velo blikt positief de toekomst tegemoet: “Vooral in de provincies Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen verovert de speed pedelec nog steeds terrein. Zelfs in een vervangingsmarkt blijven de inschrijvingen van speed pedelecs vrij stabiel. De leasefietsen stijgen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar zelfs met +3,5 % in de eerste 2 maanden van dit jaar. De verkoop van de speed pedelec situeert zich nog steeds vooral in Vlaanderen, waar de eerste 2 maanden van dit jaar 1.504 speed pedelecs werden ingeschreven; in Wallonië waren dit 38 stuks, in Brussel 35. In Vlaanderen worden dus meer dan 95 % van deze fietsen ingeschreven”.
Inschrijvingen speed pedelecs YTD 2022 (Jan -> Feb)
Particulier versus bedrijven en leasing
Particulieren nemen nog steeds bijna dan de helft van de verkoop voor hun rekening. Maar liefst 768 stuks (48,7%) waren privé-aankopen. Toch noteren we hier een terugval van -11,4% met vorig jaar.
Daarnaast wordt leasing steeds populairder met 589 stuks of 37,3% van de markt. Een stijging van +3,5%. Bedrijven lijken dan weer minder geneigd om fietsen aan te kopen (-12,7%).
Filip Rylant wijst op de voordelen van een geleasede bedrijfsfiets: “Meer en meer bedrijven ontdekken het gebruiksgemak van de leasing met minder eigen administratie, alsook de parafiscale voordelen voor de gebruiker en de bedrijven zelf dank zij o.a. het mobiliteitsbudget”.
Geografische verschillen
Ook in 2022 scoren de speed pedelecs vooral hoog in Vlaanderen: het Vlaamse landsgedeelte neemt 95,3 % voor zijn rekening met 1.504 stuks , terwijl Brussel (35 stuks) en gans Wallonië (38 stuks) de overige 4,7% van de markt vertegenwoordigen.
Opvallende vaststelling: Oost-Vlaanderen stoot met 418 nieuwe inschrijvingen de provincie Antwerpen (376 stuks) voor het eerst sinds lang van de koppositie. Ook Vlaams-Brabant( 349 ex, +8%) en West-Vlaanderen (171 ex, +2%) zitten in de lift, terwijl Limburg (190 ex, -25%) een inhaalbeweging nodig heeft.
Aan Waalse kant komen Henegouwen (+9%) en Namen (+25%) stilaan op gang, terwijl Luik (-9%) en vooral Waals-Brabant (-39%) achterop hinken. Na twee maanden werd in de provincie Luxemburg nog geen enkele inschrijving geregistreerd. De cijfers in Wallonië zijn vergeleken met Vlaanderen relatief klein waardoor een beperkt aantal exemplaren dus een grotere invloed kunnen hebben op deze cijfers.
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest schreef 35 nieuwe speed pedelecs in, een daling van -13%. De hogesnelheidsfiets heeft dan ook minder troeven in een zeer verstedelijkte omgeving met veelvuldige moeilijk verkeerssituaties en krijgt bovendien zware concurrentie van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps
Meer info Traxio
|