Eura Mobil V 635 HB
Omgebouwde bestelwagens zijn het succes van de laatste jaren.
Zo ongeveer de helft van de laatst gebouwde kampeerauto’s zijn camperbussen, geen ander type van het segment kent zulk een uitzonderlijke groei. Eura Mobil bekend om zijn kwalitatief hoogstaande producten blijft niet achter en bouwde een “Kastenwagen” zoals de Duitsers hem noemen om tot een knappe camperbus. Alle waar naar zijn prijs dus deze V 635 HB is niet van de goedkoopste. Daarin zijn wel enkele opties begrepen zoals lithium batterij, keukenaanrecht in duur kunststof materiaal, de 120 pk turbo diesel blijft maar er is een chassispakket ter beschikking.
Eura Mobil nam de start met drie min of meer traditionele indelingen. Ze hebben allen een Fiat Ducato als basisvoertuig. In de 5,99 m lange, de kleinste, is een dwarsbed. Voor de 6,35 m lange heeft men enkele bedden bedacht. In de V 635 HB zien we in de hoogte verstelbaar hefbed, dat vertaalt zich in meer levensruimte, zonder te kiezen voor het super hoogdak van Fiat Ducato, dat vermindert de rijwind tegenstand en is minder gevoelig voor zijwinden. Het koetswerk ziet er eleganter uit met het dakvenster boven de stuurcabine, de mooi ingebouwde zijvensters en als je er nog de gepaste kleur bij vindt is het helemaal top.
Gewone indeling.
Verder wijkt de indeling weinig af van het geen we al kennen. Vooraan de zitgroep, aan de schuifdeur de keuken met er schuin tegenover de natte cel. Blijkbaar niets nieuws. Als we echter wat beter rondkijken zien we dat de fabrikant zijn eigen ideeën heeft toegepast. Bekijken we het elektrisch bediend hefbed dat achterin tegen het plafond hangt. De comfortabele matrassen zijn respectievelijk 1,84 m en 1,73 m lang. Voor grote zwervers nogal nip. Bij lage stand kan men het bed links en rechts aanvullen met daarvoor voorziene kussens. Het bed is dan 1,86 m breed. Dat biedt zelfs de mogelijkheid om langs of dwars te slapen. Het leuke aan het hefbed is als het helemaal omhoog is, is er onder plaats genoeg voor een paar fietsen. Zelfs lange voorwerpen kunnen er ook geborgen worden. In de natte cel zorgt een draaibare wand voor meer plaats in de douchecel. Een beetje vervelend dat men de mobile wand niet kan vast zetten, slechts één afloop in de douchebak is niet ideaal. Het venster in de zijwand is dan weer praktisch om te verluchten en de damp af te voeren. De keuken, afgekeken van de dure Eura Mobils scoort veel goede punten. Het witte aanrecht is gemaakt uit één stuk gegoten kunststof. Het afdekblad van de spoelbak kan openklappen en doet dienst als werkblad. Naast de spoelbak zijn de kookvuren met hun eigen afdekblad. Onderaan zijn laden en de 90 l compressor koelkast houdt de pintjes fris. Voor de kok van dienst is de bewegingsvrijheid tussen keuken en badkamer nogal krap. Als de schuifdeur helemaal open staat kan men de in de achterwand van de keuken verdoken tafel naar beneden laten zakken. Handig als je buiten wil zitten met goed weer. Men kan het tafelblad van de zitgroep tot een smal blad dicht klappen wat comfortabeler is voor de reizigers op de zitbank tijdens de rit. Aan LED ’s geen te kort, zelfs gaat er licht branden in de bovenkasten als het deurtje open gaat. Rond het venster aan de zitgroep is een extra bekleding wat voor een chique afwerking zorgt. Niet alleen het zichtbare is een luxe de fabrikant heeft ook aan de winterkampeerders gedacht en heeft de wanden vloer en dak met de beste isolatie materialen geïsoleerd. Gelijktijdig is de verswatertank mee beschermd tegen de koude en een beetje verwarmd
De ontwerpers van Eura Mobil hebben hun best gedaan om hun eerste reeks camperbussen een bijzonder knap interieur mee te geven. Langs buiten heeft hij nog zijn elegante vorm niettegenstaande er toch een hefbed tegen het plafond hangt. Hier en daar zijn enkele spitsvondigheden van de fabrikant ingebouwd. Afwerking en kwalitatief goede materialen zijn de bekende eigenschappen van Eura Mobil.
Voor de V 635 HB zal men afhankelijk van de opties toch een 62.000 euro, op tafel moeten leggen.
Technische gegevens
Basis voertuig Fiat Ducato
120 pk turbo diesel
6 gang versnellingsbak
L X B X H 6,36 x 2,05 x 2,65 m
Hefbed 1,98/1,83 x 1,86 m
Stahoogte 1,89 m
Gewicht rijklaar 3.065 kg
MTM 3.500 kg
Meer info: www.euramobil.de
|