Voor 2021 lanceert Itineo drie halfintegrale kampeerauto’s met wat ongewone maar toch doordachte indelingen.
Drie modellen, de PF 600, de PJ 700 en de PM 740, allen op Citroën Jumper met een 2,2 l turbodiesel van 140 pk plus een origineel verlaagd chassis doen hun intrede. Het MTM bedraagt 3,5 ton.
De PF 600
Het 5,99 m lang en kleinste type heeft achterin een Frans-bed met de badkamer ernaast. Aan het voeteinde zien we de keuken met er tegenover de koelkast. Net achter de stuurcabine zijn de zitbanken voorzien van veiligheidsgordels. Als optie kan men voor de drie types een elektrisch aangedreven hefbed bekomen.
De PJ 700
Met zijn 6,99 m is de PJ 700 een meter langer dan zijn kleinere broeder wat zich vertaalt in wat meer levensruimte. Boven de garage heeft hij 2 enkele bedden, bereikbaar via een gemakkelijke trap. Aan het voeteinde van de bedden is de natte cel met geïntegreerde douche, de keuken bevindt zich er tegenover. Vooraan is de zitgroep met tafel aan de wand, de zitbank heeft driepunt veiligeheidsgordels.
De PM 740
Het grootste en duurste model van het trio is de PM 740. Zoals men kan vermoeden is hij 7,40 m lang. Achterin heeft hij een eilandbed boven de garage met links en rechts een kleerkast. Zoals bij zijn broeders is de natte cel aan het voeteinde geïnstalleerd. De deur van het wc sluit het woongedeelte af. Daar hebben we een L-keuken met afzonderlijke koelkast. Vooraan heeft de zitgroep 2 zijzitbanken wat niet alleen het ruimtelijk effect vergroot maar met het vouwbaar tafelblad een gemakkelijkere doorgang van en naar de stuurcabine waarborgt.
Nooit eerder minder verkeersongevallen in een eerste trimester van het jaar Minder verkeersdoden in Brussel en Wallonië, lichte stijging in Vlaanderen
Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute is het aantal doden ter plaatse op onze wegen met 22% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal letselongevallen daalde ook stevig met 12%. De totaal verschillende context tussen beide periodes (voor en tijdens Covid19) verklaart voor een groot stuk de verschillen. Toch is er minder goed nieuws. In Vlaanderen was er zelfs een lichte stijging van het aantal verkeersdoden. De laatste 4 jaar is er daar geen sprake meer van een structurele daling.
Op nationaal vlak is er een daling van alle indicatoren Het aantal doden ter plaatse op onze wegen is tijdens de eerste 3 maanden van het jaar gedaald: -22% in vergelijking met 2020 (ofwel 80 doden in plaats van 102). Het aantal gewonden daalt ook (van 9250 naar 7849, ofwel -15%), net zoals het aantal letselongevallen (van 7484 naar 6593, ofwel -12%). Alle indicatoren dalen dus.
Evolutie 2020-2021 van het aantal letselongevallen en slachtoffers tijdens het eerste trimester
1er trimester 2020
1er trimester 2021
Evolutie 2020-2021 (cijfers)
Evolutie 2020-2021 %
Letselongevallen
7484
6593
-891
-11,9%
Totaal aantal slachtoffer
9352
7929
-1423
-15,2%
Doden
102
80
-22
-21,6%
Gewonden
9250
7849
-1401
-15,1%
Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute
Lichte stijging in Vlaanderen, grote daling in Wallonië In Wallonië constateerden we een stevige daling van het aantal verkeersdoden (van 51 naar 28 doden) terwijl er in Vlaanderen net een stijging was van 44 naar 50. In Brussel vielen er nog twee doden te betreuren in plaats van 7 vorig jaar. We moeten deze cijfers wel met de nodige voorzichtigheid benaderen, want het gaat over relatief kleine aantallen over deze periode van 3 maand.
In de drie regio’s is er wel een daling van het aantal letselongevallen: van 2123 naar 1978 in Wallonië (-7%), van 4541 naar 3980 in Vlaanderen (-12%) en van 820 naar 635 in Brussel (-23%).
Sterke daling van het aantal ongevallen tijdens de nachten door de avondklok De avondklok die tijdens de eerste 3 maanden van kracht was, heeft uiteraard een grote impact gehad op de daling van het aantal ongevallen ‘s nachts : -60% tijdens weekendnachten en -48% tijdens weeknachten. Ook het aantal ongevallen met een bestuurder onder invloed van alcohol is met 39% gedaald. Nachten zijn sowieso risicovoller op het vlak van verkeersveiligheid. De beperking van het aantal verplaatsingen tijdens deze periode heeft dus zeker een gunstige invloed gehad op de verkeersveiligheid.
Tendensen volgens het type weggebruiker Stijging van het aantal doden bij de fietsers Op nationaal niveau is er een daling voor alle types weggebruikers, behalve voor de fietsers (van 4 naar 10 doden) en van de ongevallen waarbij een bestelwagen betrokken (van 6 naar 9 doden). Van de 10 fietsdoden, gebeurden er 9 in Vlaanderen, waarvan 5 met een elektrische fiets. De daling van het aantal doden daarentegen was het grootst bij de auto-inzittenden: van 54 naar 37 doden.
Stijging van het aantal ongevallen met motorrijders Op nationaal vlak is er een daling van het aantal letselongevallen voor alle types weggebruikers, behalve voor de motorrijders. Daar zien we een stijging met 11%. De daling van het aantal letselongevallen is het grootste bij de voetgangers: -21%.
In Vlaanderen zien we ook soortgelijke tendens. Er is een stijging van het aantal letselongevallen met motorrijders met 12%. Voor al de andere types weggebruikers stellen we een daling vast. Bij de fietsers is er wel een algemene daling van 6% van het aantal letselongevallen. Maar als we meer in detail kijken zien we een daling van 11% van het aantal ongevallen met een klassieke fiets en een stijging van 14% van het aantal ongevallen met een elektrische fiets.
In Brussel kan de sterke daling van het aantal letselongevallen voor alle types weggebruikers voor een stuk toegeschreven worden aan de invoering van de ‘Stad 30’ op 1 januari van dit jaar. Al moet die tendens natuurlijk de komende maanden nog verder bevestigd worden.
Conclusie De resultaten van de verkeersveiligheidsbarometer van het eerste trimester moeten natuurlijk met de nodige voorzichtigheid bekeken worden en geïnterpreteerd binnen de context van de maatregelen die op dat moment van kracht waren zoals het verplichte telewerk, de avondklok, etc. Op nationaal vlak is de balans daardoor positief met 900 ongevallen en 22 doden minder dan een jaar eerder. Voor Vlaanderen zijn de cijfers veel minder gunstig. Er is een lichte stijging van het aantal verkeersdoden en is er de laatste 4 jaar geen sprake meer van een structurele daling. Dat het aantal letselongevallen wel daalt en het aantal doden niet, wijst erop dat de ongevallen veel ernstiger zijn geworden.
Georges Gilkinet, Vice-Premier en minister van mobiliteit: “Wat me opvalt aan deze barometer, is uiteraard de atypische situatie door de coronamaatregelen, maar ook de stijging van het aantal fietsdoden. Dat is verontrustend. Er gebeuren steeds meer verplaatsingen met de fiets en daar ben ik zeer verheugd over. Toch zijn er extra specifieke maatregelen nodig en moeten we de weg beter delen zodat iedereen zich veilig kan verplaatsen en zich veilig kan voelen. Dat is één van mijn prioriteiten bij de actualisering van de wegcode. Die moet bijdragen aan de doelstelling van het regeerakkoord om het aantal verkeersslachtoffers drastisch te laten dalen.”
De fabriakant uit Isny viert zijn 90 jarig bestaan met een flink uit de kluiten gewassen Globetrotter.
In 1931 bouwde Arist Dethleffs zijn eerste “woonauto” zoals toen een caravan genoemd werd.
Voor iedere verjaardaag van het bedrijf werd zoals de meeste fabrikanten doen een speciaal model gebouwd. Voor de jongste verjaardag van Dethleffs is het de Globetrotter XLI Edition. Hij is zo maar eventjes 8,65 m lang en gebouwd op een Fiat Ducato met tamdenas en een AL-KO chassis. Zo worden er 90 kampeerauto’s gemaakt. Ze worden uitgerust met alles er op en er aan. Zo zitten er 160 paardjes onder de motorkap, de nieuwe 9 gang automaat een achteruitrij camera, plus een reeks elektronische snufjes om veilig te rijden. Verder hebben ze nog een luchtkoeler, hoeksteunen, buitendouche, keramiek wc en een 1.600 Watt gelijkrichter. Alle deuren en kleppen hebben een centrale vergrendeling.
Naast de grote garage is er nog de verwarmde en geïsoleerde dubbele bodem. Het zal er dus gezellig warm zijn tijdens de Wintervakanties. Daarbij mag men volgens Dethleffs 1.000 kg in laden. Het MTM is vast gesteld op 5,4 ton, een rijbewijs C is dus vereist.
Interieur
De ontwerpers hebben het interieur in “jachtstijl” getekend. Klanten kunnen kiezen tussen twee indelingen die voornamelijk de inrichting van de slaapkamer betreft. Terwijl de XLI 7850-2 EB twee enkele bedden heeft is er achteraan in de XLI 7850-2 DBM een eilandbed geïnstalleerd. Aanpalend hebben we een ruime sanitair met er tegenover een douchecabine. Vanzelfsprekend is er in zulk een grote kampeerauto een brede keuken.
Vooraan is een riante luxe zitgroep met een L-sofa en zijzitbank. In de stuurcabine is een hefbed om eventue3%%%el nog een paar passagiers mee te nemen.
Langs buiten is het verjaardag model herkenbaar aan de licht metalen velgen en een aangepast kleurdecor.
De Reisemobil Union e.V. volgt onwankelbaar de aangekondigde weg van een mediaoffensief en presenteert in deze context haar eerste eigen APP.
Afhankelijk van het systeem kan de RU-APP worden gedownload via de App Store van Apple of via de Play Store van Android.
Sinds 1 mei is de RU-APP officieel beschikbaar. Het laatste RU-nieuws is toegankelijk via de APP. De data van de caravan en kampeerauto worden weergegeven, evenals alle relevante RU-vertegenwoordigers. Daarnaast is de RU-APP ook een camperplaatsgids. Kleine opmerking vooraf. Dit gebied begint in het midden van Duitsland. Tik dan op "tik op het dradenkruis in de rechterbovenhoek" om uw eigen locatie te lokaliseren. Dan zijn bijvoorbeeld alle parkeerplaatsen in de buurt direct oproepbaar.
In samenwerking met Mobil Total worden alle camperplaatsen in Europa met een minimum aan infrastructuur getoond. Dit omvat zowel aan- en afvoer als servicepijlers en minimaal 5 losse pakketten. Er zijn al enkele duizenden plaatsen beschikbaar voor de opening van de APP in Duitsland, Finland, België, Estland, Litouwen, Montenegro, Zwitserland, Denemarken, Engeland, Ierland, Kroatië, Liechtenstein, Luxemburg, Zweden en Noorwegen. Andere bestemmingen zullen geleidelijk volgen. Uiteindelijk zullen er in heel Europa ongeveer 11.000 parkeerplaatsen aanwezig zijn.
Het in stand houden van deze menigte is tijdrovend en veranderingen gaan erg snel, daarom vertrouwt RU en vraagt om “zwermintelligentie”.
Om ervoor te zorgen dat de beschikbare parkeerplaatsen altijd up-to-date zijn, vragen wij alle zwerfautomobilisten om nieuwe parkeerplaatsen of wijzigingen aan bestaande parkeerplaatsen aan ons door te geven. Dit gebeurt niet rechtstreeks vanuit de APP, maar via de homepage van de RU, eenvoudig onder het kopje "Acties / Inschrijfbureau /". Het doel is om zo snel mogelijk geïnformeerd te worden en op deze manier zo compleet en actueel mogelijk te zijn met onze MobilTotal / RU parkeergids.
Een ander aanbod van de APP is een comfortabele chatmogelijkheid voor RU-leden in het ledengedeelte. Zonder een Facebookgroep of iets dergelijks, die voor iedereen toegankelijk is en dus openstaat voor ongepaste opmerkingen en meldingen, kunnen RU-leden hier "ongestoord" en feitelijk informatie uitwisselen. Momenteel kunnen leden elektronisch praten in de gebieden “RU-generaal” en “Groep West en Noord”. Extra groepen worden indien nodig geïnstalleerd. Voorwaarde hiervoor is lidmaatschap van de RU en inschrijving via het profiel. De aanvrager wordt vervolgens geactiveerd door een beheerder na verificatie (lidmaatschapsnummer). Om toegang te krijgen tot het profiel of het te bewerken, gaat u naar "linksboven via het ledengedeelte of via de voettekstbalk, als u helemaal naar beneden scrolt in de APP.
In het gebied Instellingen kunt u ook push-mails activeren of blokkeren. De bedoeling van de RU is niet om leden met push-e-mails te “bezaaien”, maar om de belangrijkste en meest interessante informatie zo snel mogelijk te verspreiden.
Geïnteresseerden kunnen gedetailleerde informatie over de Reisemobil Union en haar activiteiten vinden op www.reisemobil-union.de.
Leder is een natuurproduct met een extreem lange levensduur
Leder is onderhoudsvriendelijk en zorgt voor een bijzondere sfeer
Leder is ideaal tegen allergieën en daardoor gezondheidsbevorderend
Enkenbach-Alsenborn in mei 2021
De meubelmakers zien een toenemende vraag naar lederen bekleding. Want leer is een natuurlijk materiaal dat behoort tot de exclusieve, maar onderhoudsvriendelijke en bovengemiddelde duurzame materialen in hoogwaardige meubels. Dit geldt ook voor stacaravans en caravans. Naast het probleemloze onderhoud moet het vermijden van allergieën door het materiaal worden benadrukt. Voor de verwerking op maat gebruiken de meubelmakers een state-of-the-art snijplotter met fototechnologie, die gemakkelijk kan omgaan met zeer complexe verwerkingseisen.
De uitrusting van een kampeerauto of caravan met leer straalt een bijzondere flair uit. Naast de exclusieve component biedt leer ook zeer praktische voordelen. Het meest indrukwekkende is dat leder absoluut onderhoudsvriendelijk is. Vlekken, stof en dergelijke, die afhankelijk van de mate van vervuiling kunnen leiden tot tijdrovende schoonmaakwerkzaamheden in het weefselgebied, zijn bij leer geen probleem. Volgens het motto “afvegen” is het schoonmaken van leer zeer eenvoudig.
Een ander belangrijk punt is dat leder geen allergieën veroorzaakt en, vanwege zijn materiaaleigenschappen, geen allergische symptomen bevordert. Het is gemakkelijk te verzorgen en laat mensen met een huisstofallergie een zucht van verlichting slaken in de ware zin van het woord.
Leder is ook erg robuust en, afhankelijk van de dikte van het materiaal, moeilijk te beschadigen. Er is een enorme druk van 180 kilogram nodig om het materiaal opzettelijk te vernietigen. Zo is de scheurvastheid van leder een van de redenen dat hoogwaardige veiligheidsriemen, riemen en veters speciaal van leder worden gemaakt.
Leder maakt recreatievoertuigen veiliger: omdat het zeer vlam vertragend is, wordt het zelfs bij voorkeur gebruikt in de vliegtuigbouw. Zelfs als bluswerkzaamheden daarom onwaarschijnlijk zijn, is leder ondoordringbaar voor water en toch ademend.
Leder gaat bij een goede behandeling vier keer langer mee dan ander textiel, aldus de experts van de meubelmaker. Het verouderingsproces geeft leer zelfs een bijzondere waardigheid. Wie op een leren oppervlak zit, ervaart het niet als koud of warm. De temperatuur van het leder wordt altijd aangepast aan de omgeving totdat het in contact komt met een lichaam en daarna zeer snel zijn temperatuur weer overneemt.
Het natuurproduct leder is een door looien verduurzaamde dierenhuid, waarvan de natuurlijke vezelstructuur grotendeels behouden blijft. Wie kiest voor leder, weet vooral dat met name de natuurlijke eigenschappen van leder aan dit soort apparatuur een natuurlijk en onmiskenbaar karakter geven. Deze kenmerken kunnen zich heel verschillend presenteren. Bijvoorbeeld in de vorm van littekens door scheuren in de heggen of hoornslagen nadat de dieren hebben gevochten. Aders, vetmesting en nekplooien, insectenbeten en dergelijke zijn onmiskenbare kenmerken, evenals zogenaamde "currylijnen", die op het oppervlak van de huid zijn vereeuwigd als tekenen van bijzonder goed verzorgd vee.
De meubelmakers halen hun leder uitsluitend bij Duitse leveranciers die een goede naam in de branche hebben en jarenlange ervaring hebben met dit bijzondere materiaal. Dit garandeert de hoogste kwaliteit. Verschillende materiaalontwerpen, op maat gemaakte formaten en unieke designimpressies spreken voor de exclusiviteit.
Individuele kleurschommelingen hebben heel verschillende oorzaken, maar ze bewijzen het unieke en vooral de authenticiteit van het product. Uiteraard zorgt de specialist er tijdens de verwerking voor dat "onreine" gebieden niet geconcentreerd worden. De stoffeerders gebruiken een state-of-the-art snijder, die gebruik maakt van geautomatiseerde fototechnologie om het leder te onderzoeken en zo zorgvuldig te snijden dat er zo min mogelijk "afval" is. Absolute productzuiverheid is bijna onmogelijk, maar ook niet gewenst, want dat is wat de exclusiviteit van leder definieert, aldus de slogan "Iedereen kan stof doen, maar leer ..."
Geïnteresseerden kunnen meer informatie vinden op www.diepolstermacher.com
Zoals gewoonlijk in het voorjaar brengen fabrikanten een caravan uit met andere kussens, kleuren of een andere indeling. LMC bleef niet achter hij nam de Style 400 F onder handen. Hij behoort tot een reeks die meer voor jonge gezinnen bedoeld is. De 400 F is niet direct hetgeen men noemt een compacte caravan. Toch met zijn 5,83 m totale lengte is het een handige caravan voor 2 personen. De breedte is 2,33 m wat in interieur een redelijk grote woonruimte biedt. Daarbij nog een stahoogte van 1,98 m en geen zichtbaar bed, ook geen hefbed zo kan men in de midden gedeelte een paar kleine danspasjes wagen.
De Stijle 400 F heeft een kopkeuken met ernaast de badkamer. Achteraan is een ruime zitgroep voor twee met een tafel aan de achterwand. Er is nog geen bed te zien, dat is samengevouwen tegen de achterwand en beneemt weinig plaats in. Een systeem dat vroeger in verschillende caravans te vinden was. Het weegt minder dan een hefbed en maakt de caravan minder topzwaar wat nadelig is voor het wegligging. Uitgeklapt is het bed 1,5 x 1,9 m groot.
Voor het koetswerk gebruikt LMC het reeds enkele jaren bekende LLT op bouwtechniek met hagel bestendig polyester voor het voor-achterfront, dak en onderkant bodem. Alles is met XPS schuim geïsoleerd wat zich vertaalt in een 12 jarige dichtheid garantie.
Het markt aandeel van de verschillende merken komt in Belgiê bij benadering overeen met de Duitse markt.
We geven de verkoopcijfers van de Duitse markt, het geeft een idee hoe de caravanmarkt in België er uit ziet.
Hobby en Fendt nemen 39.1 % voor zich.
Erwin Hymergroep met Dethleffs, Eriba, Bürdstner, Eriba en LMC doen het met 24,9 %.
Knaus – Tabbert doen het met iets minder 23,7 %
Trigano Group met Adria, Sterckeman, Caravelair, la Manchelle 9,7 % Die groep kan wel iets meer doen omdat het Frans merk bij ons meer succes heeft dan in het buurland.
Kabe, Polar Swift en andere zijn dure caravans het is dus logisch dat er minder van verkocht worden. 2,6 %.
LMC voegt het productsegment Camper Vans toe aan haar portfolio Innovan: Tijdloos design, duidelijke ontwerptaal.
Hier vandaag, daar morgen, geniet van vrijheid. Compacte keuken, compacte badkamer, geweldige mogelijkheden. De Innovan is voor iedereen die van de flexibiliteit houdt om op elk moment op pad te gaan, op een korte reis of op de langverwachte vakantie. De meest compacte auto in het LMC-productgamma combineert dynamiek met een sportief design. Van binnen en van buiten vertrouwt LMC op een puristische moderne stijl met een duidelijke en gestructureerde ontwerptaal. “Met de LMC Innovan voegen we het productsegment kampeerauto's toe aan ons portfolio.
Zijn compacte afmetingen van 5,40 tot 6,40 meter zijn perfect voor kampeerliefhebbers die zowel op een spontane weekendtrip als op vakantie willen beginnen zegt Bodo Diller, brand manager bij LMC Caravan GmbH & Co. KG. De Sassenbergers bieden drie slimme indelingen voor de nieuwe Camper Van, twee met een tweepersoonsbed achterin en één model met eenpersoonsbedden. Met prijzen vanaf 39.900 euro bevindt de Innovan zich ondanks hoogwaardige standaarduitrusting zoals luifel en achteruitrijcamera in het instapmodel. Tijdloos en modern grijs Gezellig en comfortabel voor twee, ook met een baby en door het gebruik van een uitzetdak met twee kinderen reis en leef je comfortabel in de compacte Innovan. Het interieurontwerp: minimalistisch. De kleuren: gereduceerd. Tijdloos modern taupe trekt zijn intrek. Voor maximaal aanpassingsvermogen, want dit warme, donkergrijze grijs past goed bij elk kleurenpalet en zet in combinatie met licht eiken decor individuele accenten. “Grijs straalt een zekere sereniteit uit”, voegt Bodo Diller toe. "Een sereniteit die vakantiegangers op hun reizen moeten meenemen." Op het gebied van interieur scoort "de nieuwkomer" met praktische oppervlaktedecors met anti-vingerafdrukken. Het greeploze, hoekige ontwerp is een statement. Slim doordachte oplossingen In de badkamer harmonieert een lichtwit met de grijze nuances, slim verzonken LED-spots zorgen voor een aangename verlichting. Daglicht komt door de dakkap. Ergonomische bekleding zorgt voor maximaal comfort aan boord. Slim doordachte oplossingen maken de Innovan van LMC tot een bijzonder voertuig: De deur van de energiebesparende compressorkoelkast heeft aan beide zijden een stop en kan zowel van binnen als van buiten geopend worden. De universele ophangbeugels zijn erg praktisch in de keuken om kookgerei en ander keukengerei op te hangen. De geïsoleerde en verwarmde verswatertank bevindt zich onder het voertuig en biedt zo meer opbergruimte. De dieselverwarmer werkt met een laag geluidsniveau en lage emissies. Isofix-bevestigingen zorgen ervoor dat zelfs de allerkleinsten veilig kunnen reizen.
LMC is een ervaren fabrikant van caravans, kampeerauto’s en camperbussen onder de paraplu van de Erwin Hymer Group. Op de locatie Sassenberg in de regio Münsterland produceert het bedrijf al 65 jaar vrijetijdsvoertuigen in de eigen productiefaciliteit, die worden gekenmerkt door hoge kwaliteit, duurzaamheid, veiligheid en vele slimme ideeën aan boord die zorgeloos reizen mogelijk maken.
Met zijn nieuwe compressor koelkast volgt Webasto de trend om compressor koelkasten met klassieke afmetingen te produceren.
De Freeline Slim 140 heeft een standaard breedte van 41,8 cm, met een inhoud van 140 l. Hoewel ze een twee sterren vriesvak van 17 l heeft is ze met 450Wh/24 u zeer spaarzaam met het stroomverbruik. Dit dank zij het zeer efficiënte koelmiddel en het bijzonder goed isolatie materiaal. Door een aantal technische en elektronische verbeteringen is ze bijzonder geluidsarm. De “Smart” functie koelt met 230 Volt de inhoud beter dan dat we gewoon zijn. Dat alles vertaald zich in minder stroom verbruik tijdens het rijden omdat de inhoud van de koelkast al zeer koud is bij de start.
Voor 2021 werd de halfintegrale Adria Matrix flink opgewaardeerd.
We bekeken de 7.49 m lange Matrix 670 DC, die zowat in de middenreeks behoort van het Matrix type.
Basisvoertuig
Als basisvoertuig van de Adria Matrix 670 DC werd voor Fiat Ducato gekozen. Standaard heeft hij een 120 pk sterke turbo dieselmotor. Voor rustige vakantiegangers geen probleem. Wie graag snel ter plaatse is en niet veel aandacht aan mooi landschappen schenkt kan beter een krachtigere motor bestellen. Met het verlaagd chassis kon men een dubbele bodem maken, een deel als verwarmde technische ruimte en het tweede deel voor de bagage. Zoals de meeste tegenwoordige kampeerauto’s is de 670 DC uitgerust met veel elektrische snufjes voor een veilige rit. Het “Plus” uitrustingspakket bevat stop-start automaat, luchtkoeler, elektrisch bediende buitenspiegels, centrale vergrendeling voor alle deuren en koffer deksels, snelheidsregelaar om slechts enkele te vernoemen.Voor de opbouw werden sandwichpanelen met polyester buiten beplating gebruikt. Dak en wanden zijn 31 mm dik, de vloer is 10 mm dikker. Voor alle panelen is XPS isolatie schuim gebruikt. Buiten enkele dakluiken in de opbouw is er nog een panoramisch dakluik in de stuurcabine. De brede buitendeur heeft een getint venster en heel het koetswerk is keurig afgewerkt.
Voor twee personen.
Voor het modellenjaar 2021 kozen de ontwerpers voor grijze kussens, licht houtdecor en witte kastdeuren. Twee personen zullen zich zeker behaaglijk voelen in de Matrix 670 DC. Achterin beschikken ze over een 1,95 x 1,5 m groot eilandbed. Het hoofdeinde kan wat ophoog kantelen, de matras schuift in die richting, zo komt meer loopruimte vrij aan het voeteinde om gemakkelijker bij de kleerkasten links en rechts van het bed te geraken. Het bed vormt het dak van de garage waar men gemakkelijk een paar fietsen plus “allerlei” kan in vervoeren. Aansluitend bij het voeteinde is links het sanitair met draaibaar wc, een mooi waskommetje voor een grote spiegel en onderaan een kastje. Er tegenover is een afzonderlijke douchecel met twee wateraflopen. Een stevige houten deur sluit het sanitair af van het woongedeelte.
Keuken
Tussen sanitair en lange zijzitbank heeft men een L-keuken geïnstalleerd. In het donkere aanrecht zijn achterin drie kookvuren met elektrische ontsteking en met een plaat afdekbaar. In de korte arm van de L-keuken is een vierkante RVS spoelbak. Van het aanrecht blijft nog een stuk over voor werkblad. Onderaan 6 laden waar men voldoende plaats heeft voor een uitgebreid keuken gerei. Kan het niet in de laden zorgt de bovenkast voor de oplossing. Een bruine boord werkt het aanrecht af wat de keuken een leuk uitzicht geeft.Intussen zijn we bij de knappe moderne zitgroep beland. Geen onnodige franjes wat in zijn totaliteit voor een leuke zitgroep zorgt. Zitbanken langs de wanden met hun 12 cm dikke kussens bieden een prima zitcomfort. Met enkele handgrepen kan een deel van de zitbanken omgevormd worden tot zittingen met veiligheidsgordels in de rijrichting. Voor een gemakkelijke doorgang van en naar de commando hut kan de tafel in twee klappen. In geopende toestand is ze 0,75 x 0,84 m groot. De Matrix 670 DC Plus is eigenlijk voorzien voor een koppel. De fabrikant heeft er toch rekening mee gehouden dat er misschien nu en dan (klein)kinderen mee op zwerftocht gaan. Daarom hangt boven de zitgroep een 2,0 x 1,25 m groot elektrisch bediend hefbed. Om en rond de tafel kan men met 4 comfortabel zitten. Twee onverwachte gasten kunnen zich in de cabine zetels neervlijen.
iNDUS smart sanitation system van Thetford wint Red Dot voor hoge kwaliteit in design
Thetford is succesvol geweest in de Red Dot Award: Product Design 2021. De internationale jury heeft iNDUS smart sanitation system de onderscheiding “Red Dot” toegekend, wat staat voor hoge kwaliteit in design.
De Red Dot is internationaal gevestigd als een van de meest gewilde keurmerken voor goed design. De jury beoordeelt sinds 1955 de beste producten van dat jaar. Alleen het allerbeste product van een categorie ontvangt de onderscheiding. iNDUS, smart sanitation system van Thetford, werd bekroond als winnaar van de Red Dot Product Design Award 2021. Red Dot CEO Professor Dr. Peter Zec over de gelauwerden: “De winnaars van de Red Dot Award: Product Design 2021 waren dit jaar bijzonder indrukwekkend. Het ontwerp van hun producten is uitstekend, zowel qua esthetiek als functionaliteit. Het is niet eenvoudig om in zo'n sterk deelnemersveld te zegevieren en onze jury voor zich te winnen. Stéphane Cordeille, CEO van Thetford, zegt: “We bedanken de jury voor het belonen van ons iNDUS-systeem. iNDUS is het resultaat van jarenlang hard werken van een grote groep Thetford-mensen. We zijn trots op deze onderscheiding en we zijn ervan overtuigd dat iNDUS meer gemak, meer hygiëne en meer vrijheid zal brengen voor veel eindgebruikers in onze campermarkt. ”
iNDUS smart sanitation system op beurzen, online en in het jaarboek
iNDUS smart sanitation system is vanaf 21 juni 2021 te zien in de online tentoonstelling op de Red Dot-website. Die datum markeert ook het begin van de Red Dot Design Week, waarin de prijswinnaars van dit jaar, en dus ook Thetford, online worden gehuldigd.
Vanaf 22 juni 2021 zal iNDUS smart sanitation system ook worden opgenomen in de tentoonstelling "Design on Stage" in het Red Dot Design Museum Essen, waar alle bekroonde producten worden tentoongesteld. Bezoekers van het museum kunnen de kwaliteit van de ontwerpen ervaren in een ruimte met eigentijdse ontwerpoplossingen en historische industriële architectuur. Het Red Dot Design Jaarboek 2021/2022 komt uit in augustus. De publicatie geeft een uitgebreid overzicht van de stand van de techniek en trends in productdesign.
iNDUS, het slimme sanitair systeem van Thetford
Het leven wordt veel gemakkelijker voor iedereen die belast is met het legen van de afvaltank van een cassettetoilet. iNDUS is een revolutionair systeem dat campergebruikers meer gemak, meer hygiëne en meer vrijheid biedt. iNDUS gebruikers kunnen tot gemiddeld zeven dagen off-grid kamperen. Met de iNDUS afvoermodule wordt al het afvalwater, zowel grijs als zwart, in één keer afgevoerd op een zeer hygiënische en flexibele manier. Je hoeft niet meer rond te lopen met de afvaltank, en iNDUS voorkomt het risico op spatten en onaangename geuren. Het innovatieve iNDUS toilet met vermaler heeft een ‘soft close’ toiletbril. Door een efficiënte toiletspoeling en door grijswater te hergebruiken wordt er een grote hoeveelheid schoon water bespaard. De drie speciaal ontwikkelde vloeistoffen voor grijswater, spoelwater en zwart water worden automatisch in de benodigde hoeveelheid gedoseerd. Door middel van de iNDUS-app is alle relevante informatie te zien in één eenvoudig dashboard op uw mobiele apparaat, zoals het niveau van de vloeistoffen, het niveau van de verschillende tanks tot en met de dichtstbijzijnde looslocatie omdat uw tank vol is.
iNDUS, het slimme sanitair system biedt een ‘next level’ sanitaire ervaring en overbrugt de kloof naar de volgende generatie camper gebruikers. Het managen van het sanitair is nog nooit zo eenvoudig geweest!
iNDUS. Méér gemak. Méér hygiëne. Méér vrijheid.
Meer informatie over iNDUS is beschikbaar op www.thetford.com.