Leder is een natuurproduct met een extreem lange levensduur
Leder is onderhoudsvriendelijk en zorgt voor een bijzondere sfeer
Leder is ideaal tegen allergieën en daardoor gezondheidsbevorderend
Enkenbach-Alsenborn in mei 2021
De meubelmakers zien een toenemende vraag naar lederen bekleding. Want leer is een natuurlijk materiaal dat behoort tot de exclusieve, maar onderhoudsvriendelijke en bovengemiddelde duurzame materialen in hoogwaardige meubels. Dit geldt ook voor stacaravans en caravans. Naast het probleemloze onderhoud moet het vermijden van allergieën door het materiaal worden benadrukt. Voor de verwerking op maat gebruiken de meubelmakers een state-of-the-art snijplotter met fototechnologie, die gemakkelijk kan omgaan met zeer complexe verwerkingseisen.
De uitrusting van een kampeerauto of caravan met leer straalt een bijzondere flair uit. Naast de exclusieve component biedt leer ook zeer praktische voordelen. Het meest indrukwekkende is dat leder absoluut onderhoudsvriendelijk is. Vlekken, stof en dergelijke, die afhankelijk van de mate van vervuiling kunnen leiden tot tijdrovende schoonmaakwerkzaamheden in het weefselgebied, zijn bij leer geen probleem. Volgens het motto “afvegen” is het schoonmaken van leer zeer eenvoudig.
Een ander belangrijk punt is dat leder geen allergieën veroorzaakt en, vanwege zijn materiaaleigenschappen, geen allergische symptomen bevordert. Het is gemakkelijk te verzorgen en laat mensen met een huisstofallergie een zucht van verlichting slaken in de ware zin van het woord.
Leder is ook erg robuust en, afhankelijk van de dikte van het materiaal, moeilijk te beschadigen. Er is een enorme druk van 180 kilogram nodig om het materiaal opzettelijk te vernietigen. Zo is de scheurvastheid van leder een van de redenen dat hoogwaardige veiligheidsriemen, riemen en veters speciaal van leder worden gemaakt.
Leder maakt recreatievoertuigen veiliger: omdat het zeer vlam vertragend is, wordt het zelfs bij voorkeur gebruikt in de vliegtuigbouw. Zelfs als bluswerkzaamheden daarom onwaarschijnlijk zijn, is leder ondoordringbaar voor water en toch ademend.
Leder gaat bij een goede behandeling vier keer langer mee dan ander textiel, aldus de experts van de meubelmaker. Het verouderingsproces geeft leer zelfs een bijzondere waardigheid. Wie op een leren oppervlak zit, ervaart het niet als koud of warm. De temperatuur van het leder wordt altijd aangepast aan de omgeving totdat het in contact komt met een lichaam en daarna zeer snel zijn temperatuur weer overneemt.
Het natuurproduct leder is een door looien verduurzaamde dierenhuid, waarvan de natuurlijke vezelstructuur grotendeels behouden blijft. Wie kiest voor leder, weet vooral dat met name de natuurlijke eigenschappen van leder aan dit soort apparatuur een natuurlijk en onmiskenbaar karakter geven. Deze kenmerken kunnen zich heel verschillend presenteren. Bijvoorbeeld in de vorm van littekens door scheuren in de heggen of hoornslagen nadat de dieren hebben gevochten. Aders, vetmesting en nekplooien, insectenbeten en dergelijke zijn onmiskenbare kenmerken, evenals zogenaamde "currylijnen", die op het oppervlak van de huid zijn vereeuwigd als tekenen van bijzonder goed verzorgd vee.
De meubelmakers halen hun leder uitsluitend bij Duitse leveranciers die een goede naam in de branche hebben en jarenlange ervaring hebben met dit bijzondere materiaal. Dit garandeert de hoogste kwaliteit. Verschillende materiaalontwerpen, op maat gemaakte formaten en unieke designimpressies spreken voor de exclusiviteit.
Individuele kleurschommelingen hebben heel verschillende oorzaken, maar ze bewijzen het unieke en vooral de authenticiteit van het product. Uiteraard zorgt de specialist er tijdens de verwerking voor dat "onreine" gebieden niet geconcentreerd worden. De stoffeerders gebruiken een state-of-the-art snijder, die gebruik maakt van geautomatiseerde fototechnologie om het leder te onderzoeken en zo zorgvuldig te snijden dat er zo min mogelijk "afval" is. Absolute productzuiverheid is bijna onmogelijk, maar ook niet gewenst, want dat is wat de exclusiviteit van leder definieert, aldus de slogan "Iedereen kan stof doen, maar leer ..."
Geïnteresseerden kunnen meer informatie vinden op www.diepolstermacher.com
Zoals gewoonlijk in het voorjaar brengen fabrikanten een caravan uit met andere kussens, kleuren of een andere indeling. LMC bleef niet achter hij nam de Style 400 F onder handen. Hij behoort tot een reeks die meer voor jonge gezinnen bedoeld is. De 400 F is niet direct hetgeen men noemt een compacte caravan. Toch met zijn 5,83 m totale lengte is het een handige caravan voor 2 personen. De breedte is 2,33 m wat in interieur een redelijk grote woonruimte biedt. Daarbij nog een stahoogte van 1,98 m en geen zichtbaar bed, ook geen hefbed zo kan men in de midden gedeelte een paar kleine danspasjes wagen.
De Stijle 400 F heeft een kopkeuken met ernaast de badkamer. Achteraan is een ruime zitgroep voor twee met een tafel aan de achterwand. Er is nog geen bed te zien, dat is samengevouwen tegen de achterwand en beneemt weinig plaats in. Een systeem dat vroeger in verschillende caravans te vinden was. Het weegt minder dan een hefbed en maakt de caravan minder topzwaar wat nadelig is voor het wegligging. Uitgeklapt is het bed 1,5 x 1,9 m groot.
Voor het koetswerk gebruikt LMC het reeds enkele jaren bekende LLT op bouwtechniek met hagel bestendig polyester voor het voor-achterfront, dak en onderkant bodem. Alles is met XPS schuim geïsoleerd wat zich vertaalt in een 12 jarige dichtheid garantie.
Het markt aandeel van de verschillende merken komt in Belgiê bij benadering overeen met de Duitse markt.
We geven de verkoopcijfers van de Duitse markt, het geeft een idee hoe de caravanmarkt in België er uit ziet.
Hobby en Fendt nemen 39.1 % voor zich.
Erwin Hymergroep met Dethleffs, Eriba, Bürdstner, Eriba en LMC doen het met 24,9 %.
Knaus – Tabbert doen het met iets minder 23,7 %
Trigano Group met Adria, Sterckeman, Caravelair, la Manchelle 9,7 % Die groep kan wel iets meer doen omdat het Frans merk bij ons meer succes heeft dan in het buurland.
Kabe, Polar Swift en andere zijn dure caravans het is dus logisch dat er minder van verkocht worden. 2,6 %.
LMC voegt het productsegment Camper Vans toe aan haar portfolio Innovan: Tijdloos design, duidelijke ontwerptaal.
Hier vandaag, daar morgen, geniet van vrijheid. Compacte keuken, compacte badkamer, geweldige mogelijkheden. De Innovan is voor iedereen die van de flexibiliteit houdt om op elk moment op pad te gaan, op een korte reis of op de langverwachte vakantie. De meest compacte auto in het LMC-productgamma combineert dynamiek met een sportief design. Van binnen en van buiten vertrouwt LMC op een puristische moderne stijl met een duidelijke en gestructureerde ontwerptaal. “Met de LMC Innovan voegen we het productsegment kampeerauto's toe aan ons portfolio.
Zijn compacte afmetingen van 5,40 tot 6,40 meter zijn perfect voor kampeerliefhebbers die zowel op een spontane weekendtrip als op vakantie willen beginnen zegt Bodo Diller, brand manager bij LMC Caravan GmbH & Co. KG. De Sassenbergers bieden drie slimme indelingen voor de nieuwe Camper Van, twee met een tweepersoonsbed achterin en één model met eenpersoonsbedden. Met prijzen vanaf 39.900 euro bevindt de Innovan zich ondanks hoogwaardige standaarduitrusting zoals luifel en achteruitrijcamera in het instapmodel. Tijdloos en modern grijs Gezellig en comfortabel voor twee, ook met een baby en door het gebruik van een uitzetdak met twee kinderen reis en leef je comfortabel in de compacte Innovan. Het interieurontwerp: minimalistisch. De kleuren: gereduceerd. Tijdloos modern taupe trekt zijn intrek. Voor maximaal aanpassingsvermogen, want dit warme, donkergrijze grijs past goed bij elk kleurenpalet en zet in combinatie met licht eiken decor individuele accenten. “Grijs straalt een zekere sereniteit uit”, voegt Bodo Diller toe. "Een sereniteit die vakantiegangers op hun reizen moeten meenemen." Op het gebied van interieur scoort "de nieuwkomer" met praktische oppervlaktedecors met anti-vingerafdrukken. Het greeploze, hoekige ontwerp is een statement. Slim doordachte oplossingen In de badkamer harmonieert een lichtwit met de grijze nuances, slim verzonken LED-spots zorgen voor een aangename verlichting. Daglicht komt door de dakkap. Ergonomische bekleding zorgt voor maximaal comfort aan boord. Slim doordachte oplossingen maken de Innovan van LMC tot een bijzonder voertuig: De deur van de energiebesparende compressorkoelkast heeft aan beide zijden een stop en kan zowel van binnen als van buiten geopend worden. De universele ophangbeugels zijn erg praktisch in de keuken om kookgerei en ander keukengerei op te hangen. De geïsoleerde en verwarmde verswatertank bevindt zich onder het voertuig en biedt zo meer opbergruimte. De dieselverwarmer werkt met een laag geluidsniveau en lage emissies. Isofix-bevestigingen zorgen ervoor dat zelfs de allerkleinsten veilig kunnen reizen.
LMC is een ervaren fabrikant van caravans, kampeerauto’s en camperbussen onder de paraplu van de Erwin Hymer Group. Op de locatie Sassenberg in de regio Münsterland produceert het bedrijf al 65 jaar vrijetijdsvoertuigen in de eigen productiefaciliteit, die worden gekenmerkt door hoge kwaliteit, duurzaamheid, veiligheid en vele slimme ideeën aan boord die zorgeloos reizen mogelijk maken.
Met zijn nieuwe compressor koelkast volgt Webasto de trend om compressor koelkasten met klassieke afmetingen te produceren.
De Freeline Slim 140 heeft een standaard breedte van 41,8 cm, met een inhoud van 140 l. Hoewel ze een twee sterren vriesvak van 17 l heeft is ze met 450Wh/24 u zeer spaarzaam met het stroomverbruik. Dit dank zij het zeer efficiënte koelmiddel en het bijzonder goed isolatie materiaal. Door een aantal technische en elektronische verbeteringen is ze bijzonder geluidsarm. De “Smart” functie koelt met 230 Volt de inhoud beter dan dat we gewoon zijn. Dat alles vertaald zich in minder stroom verbruik tijdens het rijden omdat de inhoud van de koelkast al zeer koud is bij de start.
Voor 2021 werd de halfintegrale Adria Matrix flink opgewaardeerd.
We bekeken de 7.49 m lange Matrix 670 DC, die zowat in de middenreeks behoort van het Matrix type.
Basisvoertuig
Als basisvoertuig van de Adria Matrix 670 DC werd voor Fiat Ducato gekozen. Standaard heeft hij een 120 pk sterke turbo dieselmotor. Voor rustige vakantiegangers geen probleem. Wie graag snel ter plaatse is en niet veel aandacht aan mooi landschappen schenkt kan beter een krachtigere motor bestellen. Met het verlaagd chassis kon men een dubbele bodem maken, een deel als verwarmde technische ruimte en het tweede deel voor de bagage. Zoals de meeste tegenwoordige kampeerauto’s is de 670 DC uitgerust met veel elektrische snufjes voor een veilige rit. Het “Plus” uitrustingspakket bevat stop-start automaat, luchtkoeler, elektrisch bediende buitenspiegels, centrale vergrendeling voor alle deuren en koffer deksels, snelheidsregelaar om slechts enkele te vernoemen.Voor de opbouw werden sandwichpanelen met polyester buiten beplating gebruikt. Dak en wanden zijn 31 mm dik, de vloer is 10 mm dikker. Voor alle panelen is XPS isolatie schuim gebruikt. Buiten enkele dakluiken in de opbouw is er nog een panoramisch dakluik in de stuurcabine. De brede buitendeur heeft een getint venster en heel het koetswerk is keurig afgewerkt.
Voor twee personen.
Voor het modellenjaar 2021 kozen de ontwerpers voor grijze kussens, licht houtdecor en witte kastdeuren. Twee personen zullen zich zeker behaaglijk voelen in de Matrix 670 DC. Achterin beschikken ze over een 1,95 x 1,5 m groot eilandbed. Het hoofdeinde kan wat ophoog kantelen, de matras schuift in die richting, zo komt meer loopruimte vrij aan het voeteinde om gemakkelijker bij de kleerkasten links en rechts van het bed te geraken. Het bed vormt het dak van de garage waar men gemakkelijk een paar fietsen plus “allerlei” kan in vervoeren. Aansluitend bij het voeteinde is links het sanitair met draaibaar wc, een mooi waskommetje voor een grote spiegel en onderaan een kastje. Er tegenover is een afzonderlijke douchecel met twee wateraflopen. Een stevige houten deur sluit het sanitair af van het woongedeelte.
Keuken
Tussen sanitair en lange zijzitbank heeft men een L-keuken geïnstalleerd. In het donkere aanrecht zijn achterin drie kookvuren met elektrische ontsteking en met een plaat afdekbaar. In de korte arm van de L-keuken is een vierkante RVS spoelbak. Van het aanrecht blijft nog een stuk over voor werkblad. Onderaan 6 laden waar men voldoende plaats heeft voor een uitgebreid keuken gerei. Kan het niet in de laden zorgt de bovenkast voor de oplossing. Een bruine boord werkt het aanrecht af wat de keuken een leuk uitzicht geeft.Intussen zijn we bij de knappe moderne zitgroep beland. Geen onnodige franjes wat in zijn totaliteit voor een leuke zitgroep zorgt. Zitbanken langs de wanden met hun 12 cm dikke kussens bieden een prima zitcomfort. Met enkele handgrepen kan een deel van de zitbanken omgevormd worden tot zittingen met veiligheidsgordels in de rijrichting. Voor een gemakkelijke doorgang van en naar de commando hut kan de tafel in twee klappen. In geopende toestand is ze 0,75 x 0,84 m groot. De Matrix 670 DC Plus is eigenlijk voorzien voor een koppel. De fabrikant heeft er toch rekening mee gehouden dat er misschien nu en dan (klein)kinderen mee op zwerftocht gaan. Daarom hangt boven de zitgroep een 2,0 x 1,25 m groot elektrisch bediend hefbed. Om en rond de tafel kan men met 4 comfortabel zitten. Twee onverwachte gasten kunnen zich in de cabine zetels neervlijen.
iNDUS smart sanitation system van Thetford wint Red Dot voor hoge kwaliteit in design
Thetford is succesvol geweest in de Red Dot Award: Product Design 2021. De internationale jury heeft iNDUS smart sanitation system de onderscheiding “Red Dot” toegekend, wat staat voor hoge kwaliteit in design.
De Red Dot is internationaal gevestigd als een van de meest gewilde keurmerken voor goed design. De jury beoordeelt sinds 1955 de beste producten van dat jaar. Alleen het allerbeste product van een categorie ontvangt de onderscheiding. iNDUS, smart sanitation system van Thetford, werd bekroond als winnaar van de Red Dot Product Design Award 2021. Red Dot CEO Professor Dr. Peter Zec over de gelauwerden: “De winnaars van de Red Dot Award: Product Design 2021 waren dit jaar bijzonder indrukwekkend. Het ontwerp van hun producten is uitstekend, zowel qua esthetiek als functionaliteit. Het is niet eenvoudig om in zo'n sterk deelnemersveld te zegevieren en onze jury voor zich te winnen. Stéphane Cordeille, CEO van Thetford, zegt: “We bedanken de jury voor het belonen van ons iNDUS-systeem. iNDUS is het resultaat van jarenlang hard werken van een grote groep Thetford-mensen. We zijn trots op deze onderscheiding en we zijn ervan overtuigd dat iNDUS meer gemak, meer hygiëne en meer vrijheid zal brengen voor veel eindgebruikers in onze campermarkt. ”
iNDUS smart sanitation system op beurzen, online en in het jaarboek
iNDUS smart sanitation system is vanaf 21 juni 2021 te zien in de online tentoonstelling op de Red Dot-website. Die datum markeert ook het begin van de Red Dot Design Week, waarin de prijswinnaars van dit jaar, en dus ook Thetford, online worden gehuldigd.
Vanaf 22 juni 2021 zal iNDUS smart sanitation system ook worden opgenomen in de tentoonstelling "Design on Stage" in het Red Dot Design Museum Essen, waar alle bekroonde producten worden tentoongesteld. Bezoekers van het museum kunnen de kwaliteit van de ontwerpen ervaren in een ruimte met eigentijdse ontwerpoplossingen en historische industriële architectuur. Het Red Dot Design Jaarboek 2021/2022 komt uit in augustus. De publicatie geeft een uitgebreid overzicht van de stand van de techniek en trends in productdesign.
iNDUS, het slimme sanitair systeem van Thetford
Het leven wordt veel gemakkelijker voor iedereen die belast is met het legen van de afvaltank van een cassettetoilet. iNDUS is een revolutionair systeem dat campergebruikers meer gemak, meer hygiëne en meer vrijheid biedt. iNDUS gebruikers kunnen tot gemiddeld zeven dagen off-grid kamperen. Met de iNDUS afvoermodule wordt al het afvalwater, zowel grijs als zwart, in één keer afgevoerd op een zeer hygiënische en flexibele manier. Je hoeft niet meer rond te lopen met de afvaltank, en iNDUS voorkomt het risico op spatten en onaangename geuren. Het innovatieve iNDUS toilet met vermaler heeft een ‘soft close’ toiletbril. Door een efficiënte toiletspoeling en door grijswater te hergebruiken wordt er een grote hoeveelheid schoon water bespaard. De drie speciaal ontwikkelde vloeistoffen voor grijswater, spoelwater en zwart water worden automatisch in de benodigde hoeveelheid gedoseerd. Door middel van de iNDUS-app is alle relevante informatie te zien in één eenvoudig dashboard op uw mobiele apparaat, zoals het niveau van de vloeistoffen, het niveau van de verschillende tanks tot en met de dichtstbijzijnde looslocatie omdat uw tank vol is.
iNDUS, het slimme sanitair system biedt een ‘next level’ sanitaire ervaring en overbrugt de kloof naar de volgende generatie camper gebruikers. Het managen van het sanitair is nog nooit zo eenvoudig geweest!
iNDUS. Méér gemak. Méér hygiëne. Méér vrijheid.
Meer informatie over iNDUS is beschikbaar op www.thetford.com.
Concorde is partner van "deutschland-spielt-golf.de"
Nieuwe golfgids voor golfbanen met affiniteit voor campers
Concorde Charisma, de ideale Concorde golfmobiel
De korting is gelukt. Concorde is een samenwerking aangegaan met "Golffreunde.net" om golfers voor en camperliefhebbers te inspireren voor golf. Op de website www.deutschland-spielt-golf.de is sinds kort een rubriek “Golf & WoMo”. Daarachter schuilt een nieuwe golfgids met bijzondere golfbanen die onder andere de golfende kampeerautoliefhebbers verwelkomen met hun voertuigen.
722 golfbanen (officiële statistieken 2019) in Duitsland staan vermeld onder het kopje "Golf & WoMo". Op 70 procent van deze locaties zijn zwervers welkom en veel daarvan hebben in ieder geval voldoende ruimte voor een zwerfauto. Deze golfbanen worden logistiek voorbereid via Google Maps.
www.deutschland-spielt-golf.deMet een klik op de respectievelijke locatiepin verschijnt gedetailleerde informatie over de golfbaan en eventuele beschikbare parkeerplaatsen. Is er een stroomaansluiting? Zijn honden toegestaan op de golfbaan? Zijn er parkeerkosten? In de meeste gevallen wordt, als er parkeergeld in rekening wordt gebracht, dit bedrag verrekend met de greenfee voor een ronde golf. Er is ook een "FAQ" -sectie met aanvullende, veelgevraagde (golf) informatie. 2
Uw contactpersoon: Concorde Reisemobile GmbH Mirko Kerber Concorde-Straße 2-4 96132 Schlüsselfeld-Aschbach E-mail: mirko.kerber@concorde.eu Tel. Nr.: +49 9555 9225-174 Afbeeldingen en informatie vindt u op: concorde.eu of fb.me/concorde-reisemobile
Uiteindelijk resulteert deze actie in een "win-win" -situatie voor beide partners. Door deze actie, die overigens merkneutraal is voor alle zwerfautomobilisten, is golf populairder geworden onder de zwervers. Concorde toont zich een innovatieve pionier en maakt zijn merk populairder.
Met deze langlopende campagne, die de komende jaren wordt uitgebreid, slaat Concorde weer een bijzondere weg in om nieuwe doelgroepen te bereiken. Naast de auto "Classic" -fans, zijn het nu de golfers. Met name deze groep is een ideale match voor de hoogwaardige Concorde kampeerauto’s en hun luxe uitrusting. De luxe stacaravans uit de Charisma-serie worden op de golfwebsite gepresenteerd als de ideale Concorde golfmobiel.
Over het algemeen heeft Concorde met deze samenwerking al een zeer goede aanpak op het gebied van marketing bereikt om de taal van de golfer te gebruiken. De laatste put voor het welslagen van de actie lijkt probleemloos te zijn. Het valt nog te bezien of een "hole-in-one" in de toekomst voldoende zal zijn.
En wat willen golfers voordat ze afslaan? “Nice game!”, Is Concorde zeker geslaagd met deze campagne.
Een Belgische bestuurder krijgt gemiddeld om de twee jaar een snelheidsboete
De 14de flitsmarathon
Zowat overal in Europa vindt er een flitsmarathon plaats. In België wordt die al voor de 14de keer georganiseerd door de politie. Vias institute steunt deze actie die als doel heeft om duidelijk te maken dat overdreven snelheid nog altijd de grootste doodsoorzaak op onze wegen is. 1 dodelijk ongeval op de 3 is te wijten aan overdreven of onaangepaste snelheid. Nochtans krijgt gemiddeld genomen een Belgische bestuurder om de twee jaar een boete voor een snelheidsovertreding.
Hoofddoel is sensibiliseren
De flitsmarathon heeft een dubbel doel: de bestuurders aansporen om hun gedrag aan te passen en de snelheidslimieten te respecteren. Daarnaast wil de actie ook blijven in herinnering brengen dat 1 dodelijk ongeval op 3 te wijten is aan onaangepaste of overdreven snelheid.
Tijdens de editie van eind 2018 heeft Vias vastgesteld dat de gemiddelde snelheid met 3% tot 7% daalde op de dag van de marathon. Het aantal voertuigen dat in overtreding was daalde met 25%. De aankondiging van de snelheidscontroles, samen met de uitgevoerde controles heeft wel degelijk een impact op de gereden snelheden op onze weg.
10 km/u sneller = verhoging van het risico op een ongeval met 80%
Een studie uit 2019 van Rune Elvik, één van de meest vooraanstaande verkeersveiligheidswetenschappers, toonde aan dat een snelheidstoename van 10 km/u leidt tot een toename van het risico op letselongevallen met 80% en van dodelijke ongevallen met 120%, dat is meer dan een verdubbeling.
Belg rijdt graag te snel
In 2019 zijn iets meer dan 4 miljoen boetes uitgedeeld voor overdreven snelheid. Dat is een stijging met 8% ten opzichte van 2018. Gemiddeld genomen krijgt een Belgische bestuurder dus een boete om de twee jaar.
Ondanks de toegenomen pakkans en de toename van het aantal boetes blijft overdreven snelheid een groot probleem op onze wegen. Volgens een Europese enquête uit 2019, geeft 68% van de Belgen toe in de voorbije maand te snel te hebben gereden op de autosnelweg. Het Europese gemiddelde in andere landen is 62%. Binnen de bebouwde kom geeft 6 op de 10 Belgische bestuurders (62%) toe wel eens te snel te hebben gereden, ten opzichte van 56% in de rest van Europa.
DE SASSINO 470 K ONTVANGT "VEILIGHEIDSPRIJS 2021" Hoge onderscheiding van de Duitse Camping Club.
Kort, compact en tegelijkertijd zeer licht met 880 kg. Bovendien zijn er wat betreft comfort en uitrusting veel handige functies die essentieel zijn voor comfortabel wonen en ontspannen reizen. Met de Sassino hebben de caravan-specialisten van Sassenberg een caravan gepresenteerd met twee goed doordachte plattegronden in het instapmodel, die ook populair is bij experts. Omdat de Sassino 470 K onlangs is ontwikkeld door de caravanexperts van de Duitse Camping Club e. V. (DCC) onder de microscoop. Het resultaat is indrukwekkend: LMC in Sassenberg ontving de "DCC Safety Prize 2021" uit handen van DCC-voorzitter Andreas Jörn, die werd vergezeld door vice-president Dieter Albert en Uwe Hoffart, federale caravan- en camperadviseurs van de DCC. Uiteraard met inachtneming van alle relevante hygiëne- en veiligheidsmaatregelen. De totale voertuigbreedte (210 cm) maakt het met name voor nieuwe kampeerders gemakkelijker om te starten op de openbare weg en bij het manoeuvreren, wat niet onbelangrijk is. Ook de verwerking en aanleg van de gasleiding werden als goed beoordeeld. De gelabelde elektrische kabels kregen de beoordeling "zeer goed", evenals de uitgebreide labels die het vooral voor nieuwkomers in de caravan gemakkelijker maken om aan de slag te gaan. De drie positielichten aan de zijkant werden ook benadrukt in de DCC-beoordeling. Het oordeel: ze vergroten de veiligheid en maken ze herkenbaarder in het wegverkeer. Bovendien gaf de gedetailleerde fabrieksrondleiding een zeer positieve indruk van de productie, de fabricageprocessen en de fabrieksfilosofie. LMC was erg blij met het in ontvangst nemen van de beveiligingsprijs. “We zijn erg blij met de onderscheiding. Veiligheid heeft topprioriteit bij LMC en de DCC-veiligheidsprijs bevestigt de ingeslagen weg waarop we gepaste aanbiedingen doen, vooral voor beginners en jonge gezinnen. De Sassino is een voorbeeld dat comfort en veiligheid in een eersteklas relatie staan, en tegen een totale prijs die zeker een stimulans is voor veel nieuwkomers om te kamperen ", zegt Bodo Diller, brand manager bij LMC Caravan GmbH & Co.
Pössl één van de bekende ombouwers en inrichters van bestelwagens heeft er weer een nieuwigheid bij. Ze is vooral te vinden in de laadruimte.
Men ziet bijna iedere kampeerbus rijden met een stel fietsen achterop. Koers- of gewone fietsen op een fietsdrager is geen probleem. Er worden echter meer elektrische fietsen en pedelecs mee genomen en die zijn te zwaar voor de meeste fietsdragers of de bevestiging. Zwervers hebben die duren tweewielers binnen de wanden van de wagen, dat is niet altijd zo eenvoudig. Meestal moeten de bedden gedeeltelijk afgebroken of weg gekanteld worden.
De kampeerbus specialist heeft er iets op gevonden. In een 6,36 m lange Citroen Jumper met de normale verhoging tot 2,58 m heeft hij achteraan in de laadruimte een 1,94 x 1,91 groot hefbed geplaatst. Normaal staat of beter gezegd hangt het hier ongeveer op de hoogte van een zitting. Stelt men het bed traploos hoger in, nog net om er te kunnen in slapen, kan men er onder een tweede bed met ongeveer dezelfde afmetingen installeren. Resultaat, vier volwaardige slaapplaatsen. Laat men het onderste bed weg, meestal zijn deze zwerfauto’s voor 2 zwervers bedoeld, kunnen er 2 fietsen, zelfs een motor, misschien wel 2 veilig en droog meereizen zonder aan slaapcomfort te moeten verzichten.
Koetswerk.
De karrosserie is zo goed mogelijk zowel dak, bodem en wanden geïsoleerd met RTM isolatie materiaal. Hier en daar een kleine koude brug is bijna niet te vermijden bij kampeerbussen. Wees echter gerust kou zal men er niet lijden.
Hoewel de bedden achterin een hele lap van de laadruimte in beslag nemen blijft er nog genoeg ruimte over in de 6,36 m lange bestelwagen om er een comfortabele zitgroep in te instaleren. Het meubilair in licht houtdecor is keurig afgewerkt. Witte deuren zowel voor de bovenkasten als voor de keuken fronten zorgen voor een mooie afwisseling. Rugkussens van de zitgroep en rugleuningen van de cabinezetels hebben een opvallend geel vlak. Een deel van de tweedelige tafel kan uitdraaien zo kan iedereen bij de tafel, die op haar enen poot niet zo vast staat. Voor de vloer is een parkettekening met brede planken gekozen.
Keuken
De net geen 1 m brede keuken biedt ruimschoots bergruimte voor het keuken materiaal van het gezelschap. Onderaan zijn 2 kasten en 4 laden voor het grotere keuken gerief. Het kleine kan in de bovenkast waaronder nog een handig open schap is, vóór de rit moet men het leeg maken. Het aanrecht wordt bijna helemaal in beslag genomen door de 2 kookvuren met elektronische ontsteking en de spoelbak. Een werkbladje aan de zijkant van de keuken kan men opklappen. Naast de keuken staat een Thetford 84 l compressor koelkast met er onder een kleerkast. Plaats is voorzien voor een 2,8 kg gasfles. Ze dienen enkel voor de levering van gas aan de kookvuren want de verwarming van de wagen gebeurt met een Truma Combi C6D, de koelkast werk op stroom. Boven de zacht sluitende schuifdeur is het bedieningspaneel geïnstalleerd.
Natte cel.
Voor een kampeerbus is de natte cel ruim bemeten. In de hoek tegen de wand is een wastafeltje met kast, ernaast een draaibaar Thetford wc. De douche afgesloten met een rolluik bevindt zich in de doorgang van slaap- naar de woonkamer. Na het douchen sluit men de douchebak met 2 uitlopen af met een passende plaats. Tussen douche en het sanitair gedeelte is een gordijn. De verlichting van het interieur al is ze wat sober uitgevoerd volstaat.
Om meer bergvakken te hebben heeft de fabrikant de niet geïsoleerde watertank onder de wagen gehangen. Gewoonlijk staat of ligt ze voor of naast de wielkast, die plaats komt nu vrij voor een breder bed.
Knaus biedt de volledig uitgeruste Platinum Selection nu ook aan voor de prijs van de Van Ti Plus MEG op een MAM TGE basisvoertuig.
Kampeerauto’s met een uitgebreide standaard uitrusting zijn een trend geworden en halen hoge verkoopcijfers. De fabrikant uit Jandelsbrunn volgt zoals vele andere deze trend. De Van TI op Fiat Ducato evenals de halfintegrale Sky TI worden aangeboden met zo ongeveer met alles er op en er aan. Dat geldt ook voor de MAM TGE. Als Platinum Selection kost bij Knaus de Van Ti plus 650 MEG rond de 18.000 euro minder.
In de standaardprijs zijn nu begrepen een luifel, TV antenne, 32 duim LED TV, achteruit rijcamera, navigatiesysteem, snelheidsregelaar, luchtkoeler, grote dakvensters, een buitendeur met venster en muggenhor. Bovendien zijn deze types te herkennen aan de donkergrijs geschilderde stuurcabine en een zilverkleurige opbouw. Als het nog niet genoeg is zijn de kussens van het interieur verbeterd en hebben een andere bekleding.
De indeling van de Van TI Plus 650 MEG werd op enkele details na behouden. Boven de garage achterin zijn enkele bedden, centraal een compacte keukenblok, een badkamer met schuifdeur en draaibare wand. Achter de stuurcabine is de zithoek gebleven. De lichtjes schuin gebouwde meubelen er tegenover geven de wagen een ruimtelijke gevoel.
De compressorkoelboxen Truma Cooler overtuigen door hun productdesign.
In april 2021 behaalde Truma de reddot Design Award voor zijn nieuwe compressorkoelboxen. Deze prestigieuze prijs onderscheidt sinds 1955 producten die aanspreken door hun hoge vormgevingskwaliteit. Er wordt onder meer gekeken naar criteria zoals de innovatiegraad, de functionaliteit, de ergonomie en de duurzaamheid. De Truma Coolers koelen en vriezen op betrouwbare wijze tot -22 °C en zijn efficiënt en stil. De compressorkoelboxen kunnen worden gevoed op 230 V en op 12 V / 24 V.
Een driestaps accuontladingsbeveiliging verhindert dat de voertuigaccu worden ontladen. De reddot-jury, samengesteld uit 50 internationale experts loofde bovendien de doordachte productfuncties;
• 12 V / 24 V-aansluitingen aan beide zijden zorgen voor meer flexibiliteit
• de grepen zijn volledig ingewerkt in de zijwand, wat ruimte bespaart
• bij de meeste modellen kan het deksel worden afgenomen en ze kunnen aan twee zijden worden geopend • USB-aansluiting voor het laden van tablets en smartphones
• twee ingebouwde flessenopeners
• bijzonder robuust en duurzaam door versterkte hoeken en scharnieren in rvs
• alle modellen zijn te bedienen met de Truma Cooler App.
Soms stelt men mij de vraag wat is de ideale indeling? Ik betwijfel of die bestaat, heeft men toch een geschikte indeling gevonden zijn er altijd nog enkele compromissen waarmee men zal moeten leven.
Al zal de nieuwe Sunlight T 69 LC voor een groot publiek in de smaak vallen toch is hij niet voor ieder gezin geschikt. De huidige trend volgend heeft hij zijzitbanken in de zitgroep, veel bergruimte en een ruime badkamer.
Een identieke kampeerauto de Carado T 459 wordt in dezelfde fabriek gebouwd als de Sunlight. Wat andere kleuren en decoratie maken het verschil uit. Sunlight kreeg een wat meer avontuurlijker uitzicht met zijn kleuren en zwarte decorstukken op de flanken. Dak en achterfront zijn uit hagelbestendig polyester terwijl de zijwanden met gladde aluminium platen bekleed zijn. Fietsdrager en luifel zijn een optie. Omwille van het eilandbed is de garage slechts 0,98 m hoog wat krap is voor fietsen, tenzij het stuur eenvoudig te demonteren is. Voor andere zaken is er veel plaats en samen mag het gewicht zelfs 150 kg bedragen. Tevens is er plaats voorzien voor twee 11 kg gasflessen, al vraagt het wat inspanning om ze om te wisselen. In de basis versie is de 3,5 ton Sunlight T 69 LC op Fiat Ducato met een 120 pk sterke dieselmotor uitgerust. Wie wat meer pit van de motor verlangd kan beter voor een 140 pk motor kiezen.
Met zijn 7,4 m lengte, de zijzitbanken daarbij nog een onbelemmerd zicht naar de stuurcabine heeft de T 69 KL een indrukwekkende leefruimte. De bovenkasten met witte licht gebogen deuren, de donkere boord onderaan zijn er zeker niet vreemd aan. Door de opstelling van de zitgroep kan men er met 6 redelijke comfortabel rond de tafel zitten. Zijn er kinderen mee op stap vinden ze voldoende speelruimte in de wagen. De tafel is samenvouwbaar, gedragen door één poot is ze niet het toonbeeld van stabiliteit, het bekende nadeel van één poot. Het voordeel is dat men gemakkelijker naar en uit de stuurcabine kan. Van de zijbanken kunnen zitplaatsen met veiligheidsgordels gemaakt worden in de rijrichting. Praktisch zijn de 2 USB stopcontacten aan de linker zitbank. Onrechtstreekse verlichting zorgt bij avond voor een gezellige sfeer enkele spotlichten strooien meer licht. Het meubilair is uitgevoerd in donker houtdecor terwijl deuren in licht materiaal zijn gehouden.
In het aanrecht van het brede keukenblok zijn drie afdekbare kookvuren met elektronische ontsteking geïntegreerd plus een uit de kluiten gewassen spoelbak, zo blijft er slechts nog een smalle strook over als werkblad. Onderaan zijn laden en kasten groot genoeg voor een uitgebreid keuken service. Tegenover de keuken kan een 167 l koelkast staan, het is echter een optie.
Natte cel.
Tussen keuken en slaapkamer heeft men een knap sanitair geïnstalleerd. Min of meer in een hoek is een wastafeltje met onderaan een kast. Een gebruiksvriendelijk opgesteld draaibaar wc staat in de andere hoek. In de hoge smalle kast is veel plaats voor toiletgerief en bijhorigheden. Aan de andere zijde van de wagen is een afzonderlijke douchecel. Een deur kan het sanitair en de douchecel afsluiten van de woonkamer. Nu we toch bijna achteraan staan bekijken we even het 1,95 x 1,5 m grote eilandbed. Een comfortabele matras gedragen door een lattenbodem zorgen voor aangename nachten. Links en rechts van de hoofdeinden zijn leg- en een hangkast. Boven de hoofden zijn leeslampjes.
Samen gevat.
De integrale Sunlight T 69 LC is een ideale kampeerauto voor een koppel dat graag over een ruime woongelegenheid beschikt. Zijzitbanken en de brede badkamer zullen zeker in de smaak vallen. Voor een gelegenheid zijn de ombouwbare zitbaken een pluspunt. Heeft het beperkt laadvermogen geen probleem hebt u een degelijke kampeerauto voor een verantwoorde prijs.