Grote fabrikanten zoals Adria wagen zich soms eens aan een ongewoon interieur zoals de Aviva 422 PY. Als het weinig kampeerders kan bekoren is het geen financiële catastrofe voor de fabrikant.
Eerste blik
Bij het binnen komen valt de ongewone zitgroep onmiddellijk op. Een zijzitbank aan de ene kant, aan de andere zijde de keuken en daar tussen twee tafels. Toch wel iets nieuws. Tegenover de buitendeur is de badkamer en vooraan een dwars opgesteld twee persoonsbed. Dat laatste zijn we gewoon.
Koetswerk
Het koetswerk is opgebouwd met sandwich panelen, langs buiten aluminium plaat met hamerslag profiel. Het dak is beschermd met hagel bestendige polyester laag. De disselkoffer over de volle breedte van het koetswerk is knap in het gebogen voorfront verwerkt. Het deksel ondersteunt door gasveren blijft ver openstaan om gemakkelijk bij de inhoud te geraken. Aan het vlakke achterfront zijn de handgrepen verticaal gemonteerd en de brede moderne verplichte lichten zijn goed zichtbaar in de blauwe decor band, die ook de zijwanden siert. Hij heeft een hoog geplaatst achterlicht en met zijn voortent licht mag de Avivi 422 PY gezien worden. Vensters van het eenvoudige doch een goed type, alsook, de tweedelige buitendeur. Koffers onder de zitbank en bed zijn langs buiten en binnen bereikbaar, gasleidingen, stroomdraden en waterleiding zijn zowel binnen als buiten vakkundig gelegd.
Interieur
Het rechtlijnig interieur met licht houtdecor geeft een vakantie gevoel. Ontwerpers hebben bewust gekozen voor dit soort meubelen. Ze wegen niet veel zijn eenvoudig te plaatsen wat de prijs en het gewicht sterk bepaald, maar daarom toch geen mindere kwaliteit is. Voor de bovenkasten zijn dunne schuifdeurtjes gebruikt wat we zelf vroeger als eens zagen zelfs in dure caravans. De beide tafels kan men samen plooien en hebben, hun eigen opbergvakken. Zo komt er meer ruimte vrij voor een extra bed. De brede zitbank kan men met wat inspanning in en uittrekken en gebruiken voor een extra bed.
Goedkoop ziet de Aviva 422 PY er helemaal niet uit. Ontwerpers hebben kleuren combinatie bedacht die best bij het lichte houtdecor passen. Kleurige zit- en rugkussens, losse kussens, plus de gordijnen maken er een gezellig interieur van. Het grote venster achterin zorgt niet alleen voor ruime ventilatie maar laat een brede blik naar buiten toe. Kijken we naar voor waar 2 matrassen liggen op een in twee plooibare lattenbodem kwestie van met minder moeite in de grote koffer bagage te leggen of uit te nemen. Tegen de voorwand is een bovenkast. Dit deel van het interieur is met een schuifdeur afsluitbaar.
Aansluitend is de badkamer nogal spartaans uitgerust, heeft vooral met de prijs en het gewicht te maken. Er staat een draaibaar wc gebruiksvriendelijk opgesteld, een mooi smal waskommetje in de hoek, een klein kastje voor toiletgerief en dat is het. Naar het sanitair van de camping gaan is een sterke aanrader.
De achterste helft.
Dat is toch wel eens iets anders dan we gewoon zijn. Tussen badkamer en keuken is de kleerkast voor hangkleren met onderaan een legkast. Daarnaast de redelijk grote 1,14 m brede keuken met wit aanrecht en voldoende werkblad. Onder de zwarte afdekplaat zijn een combinatie van 2 kookvuren en het spoelbakje in RVS uitgevoerd. Onderaan en samen met de bovenkast is er voldoende plaats voor keuken gerief. Naast de buitendeur is de 82 l Dometic koelkast geïnstalleerd.
Er zijn 4 USB stopcontacten, maar slechts één 230 Volt stopcontact, dat is weinig. Met lampen is er voldoende licht op de juiste plaatsen. Tijdens de frisse of koude dagen houdt Truma met ringverwarming het interieur gezellig warm.
Sanengevat
Zoals we gewoon zijn van Adria bouwt hij goede caravans tegen redelijke prijzen. De nieuwe Aviva 422 PY behoort daar zeker bij. Alleen zal de fabrikant hier en daar nog wat aanpassingen moeten doen. De indeling is ongewoon en wie een Aviva 422 PY koopt zal dat waarschijnlijk goed overwogen hebben.
Technische gegevens
Totale lengte: 6,24 m
Binnen lengte: 4,62 m
Binnen breedte: 2,17 m
Stahoogte: 1,96 m
Dikte wanden 23 mm. dak 24 mm. bodem 40 mm.
Leeg gewicht 924 kg (afhankelijk van de toebehoren)
52% meer elektrische auto's ingeschreven in België tijdens eerste semester
De sector staat niettemin voor een overgangsperiode
"De Europese markt voor nieuwe elektrische auto's is al een tijdje aan het krimpen, maar de Belgische markt voor nieuwe en tweedehandse elektrische auto's (EV) doet het onverminderd goed. In de eerste helft van 2024 steeg het aantal inschrijvingen fors van 43.687 naar 64.429 voor nieuwe, en van 5.398 naar 10.112 voor tweedehandse elektrische wagens, wat neerkomt op een totale stijging van 52%”, zegt Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO.
De nieuwe en tweedehandse markt laten ook steeds meer een eigen dynamiek zien. De groei bij de nieuwe elektrische auto's wordt vooral gedreven door de toenemende populariteit van leasingwagens en auto’s op naam van bedrijven: die waren in de eerste helft van 2024 goed voor 85,5% van de EV-inschrijvingen (55.082 voertuigen). Op de tweedehandsmarkt is de verdeling tussen de verkoop aan bedrijven (51%) en particulieren (49%) daarentegen zowat in evenwicht.
De particulieren tonen een groeiende belangstelling voor elektrische wagens, zowel nieuw als occasie. Vlaanderen springt er duidelijk uit, met een marktaandeel van 81,2% voor de nieuwe EV's en 76% voor de tweedehandse EV's. De Vlaamse premie voor de aankoop van EV's heeft hier duidelijk effect. De stopzetting van deze premie vanaf 2025 zal gedurende verschillende jaren een negatief effect hebben op de verkoop aan particulieren . Bovendien zal het aanbod van EV’s op de tweedehandsmarkt stilaan de vraag beginnen overtreffen, wat leidt tot een lagere restwaarde. Die situatie wordt nog verergerd door de introductie van goedkopere modellen."
NIEUW
De Europese markt van de nieuwe elektrische wagens daalt al een tijdje maar in België is dat niet het geval want de inschrijvingen van EV’s op de binnenlandse markt blijven stijgen.
Het totale aantal inschrijvingen van nieuwe EV’s is gedurende de eerste zes maanden van 43.687 (2023) naar 64.429 dit jaar gestegen (+47,5%). Het marktaandeel van de nieuwe elektrische wagens benadert daarmee stilaan één vierde van de markt (24,1%).
Die positieve evolutie in België danken we voornamelijk aan het snel stijgende aantal elektrische bedrijfs- en leasingwagens. De voordelige fiscaliteit duwt bedrijven richting elektrificatie, net als het sterk stijgende VAA voor de gebruikers van leasingwagens met verbrandingsmotor. Zo werden er gedurende het eerste semester 55.082 EV’s ingeschreven door bedrijven/leasing. Dat is 20,9% van de totale nieuwmarkt en 85,5% van het aantal elektrische auto’s.
Daarnaast is het aandeel van nieuwe, door particulieren gekochte elektrische auto’s bijna verdubbeld: +107,4% (van 4.507 naar 9.347 stuks). Die stijging kunnen we op het conto van de Vlaamse premie schrijven, want 81,2% van de nieuwe EV’s in ingeschreven in Vlaanderen.
TWEEDEHANDS
Binnen de elektrische tweedehandsmarkt zien we een heel ander verhaal. Het aantal inschrijvingen is daar met +87,3% gestegen tot 10.112 wagens, maar de verhouding tussen bedrijven (51%) en particulieren (49%) is quasi gelijk. Dat komt door een sterke stijging bij de particulieren (4.970, dat is +135%) dank zij de Vlaamse premie: 76% van de particuliere occasie EV’s werd ingeschreven in Vlaanderen.
Opgelet: het wegvallen van de premie – normaal gezien geldt de premie tot eind dit jaar - gaat uiteraard een belangrijke negatieve impact hebben op de verkoop aan particulieren en we verwachten dat de markt daar enkele jaren lang onder zal lijden.
OVERSCHOT AAN OCCASIES, LAGERE RESTWAARDEN
Er komen steeds meer elektrische wagens vrij na einde leasingcontract. Maar in tegenstelling tot verbrandingsmotoren bestaat er voor EV’s geen afzetmarkt in bijvoorbeeld Oost- of Zuid-Europa. Op de Belgische markt is de vraag van particulieren naar occasie EV’s nog beperkt, ook al omdat de wagens die vrijkomen uit leasing vaak niet beantwoorden aan de vereisten voor de Vlaamse premie.
Daardoor ontstaat er stilaan een overaanbod van tweedehandse EV’s op de markt en ligt de rotatiesnelheid van EV’s bij tweedehandshandelaars merkelijk lager dan die van wagens met een verbrandingsmotor – inclusief diesels. Wat op zijn beurt leidt lagere restwaarden voor EV’s dan oorspronkelijk werd geschat – een fenomeen dat nog wordt versterkt door prijsdalingen en de komst van goedkopere modellen. Zo blijkt dat de restwaarde van bijvoorbeeld een Tesla Model3 na 4 jaar tot 30% lager zou liggen.
Uitdagingen van de overgang naar elektrisch
We staan volop in een snelle en moeilijke transitiefase: bedrijven zetten volop in op elektrificatie en ook bij de particulier zien we groeicijfers dank zij de Vlaamse premie. Toch is het particuliere aandeel nog beperkt omdat de particulier nog altijd niet overtuigd is van elektrisch rijden. Ook laat de infrastructuur (vooral in het zuiden van het land) nog te wensen over, gaat technologische evolutie snel en er gaan stilaan goedkopere modellen op de markt stromen waardoor er prijsdalingen op de tweedehandsmarkt in het vooruitzicht staan. Dat zorgt voor hoofdbrekens bij de leasingmaatschappijen. De Vlaamse particulier gaat gretig in op de EV-premie maar in de komende jaren zal die markt een flinke deuk krijgen wanneer de premie eind 2024 wordt stopgezet. Het risico bestaat dan dat er een tweesporen mobiliteit ontstaat: elektrische bedrijfswagens versus particuliere wagens met verbrandingsmotor.
Enkele grote concessiehouders en tweedehandsverkopers deelden hun interessante inzichten met ons.
Frédéric Vassamillet, SOCO "De groei in elektrische voertuigen (EV) is vooral te danken aan B2B-verkopen, ondersteund door subsidies en fiscale voordelen. Zonder deze stimulansen zou de situatie er allicht totaal anders uitzien. De lange levertijden zorgen ervoor dat bestellingen vaak ruim voor de inschrijving worden geplaatst, maar deze trend zal mogelijk niet aanhouden. De tweedehandse EV-markt in Wallonië is nog altijd onbestaande. Consumenten zijn op zoek naar lagere prijzen en lagere gebruikskosten op de lange termijn. Ze kiezen in tweedehands voor gekende kwaliteit. Er is een groeiende vraag naar hybride en milieuvriendelijke voertuigen, maar er is een nog een grote terughoudendheid om over te stappen op EV's. Op de korte en middellange termijn zal de aanvaarding van elektrische voertuigen afhangen van de consument, de prijzen, de oplaadinfrastructuur en het overheidsbeleid."
Simon Bossuyt, DEX “De overheid doet erg veel moeite om dit te promoten, maar is ook heel vaak onduidelijk over de wettelijke regelingen. Ze lanceert bepaalde ‘acties’ (zoals de premie van € 3.000) maar moet er dan zelf op terugkomen, omdat het budget op is, enz. Ondertussen raken elektrische auto’s iets meer ingeburgerd, er rijden meer mensen mee rond, er komen stelselmatig meer laadpalen en ook het rijbereik stijgt geleidelijk. De modale particulier is met zijn budget wel nog altijd gebonden aan benzine of hybride (liefst een automatic). Zeker wanneer ze langere afstanden moeten doen is een elektrische wagen vaak nog iets te duur. De automarkt zal verder elektrificeren, eerst meer hybride (of plug-in) en daarna richting volledig elektrisch. Het zal nog minstens 5 jaar duren voor we een merkbare stijging zien in elektrische wagens (afhankelijk van een aanbod dat qua prijs goed zit, het rijbereik en de laadinfrastructuur in Vlaanderen en Wallonië).”
Ivo Willems, Cardoen “De subsidieregeling voor EV's werkt. Dat is te danken aan de combinatie van overheidssteun en het feit dat er nu ook modellen onder de prijsgrens van € 40.000 worden aangeboden, om aan de criteria te voldoen.”
Top 5 van nieuwe elektrische auto's
In de eerste helft van 2024 zijn de vijf best verkochte nieuwe elektrische auto's in B2B: de Tesla MODEL Y met 4.998 stuks, gevolgd door de Volvo XC40 met 3.769 stuks, vervolgens de Audi Q4 E-TRON met 3.325 stuks, de BMW IX1 met 3.225 stuks en tot slot de Tesla MODEL 3 met 3.012 stuks.
In het B2C-segment bezetten de Tesla Model Y (2.577) en Model 3 (1.477) de bovenste twee plaatsen. De top 5 wordt gecompleteerd door de Infiniti EX30 (346), de DACIA SPRING (280) en de Volkswagen ID.3 (224).
Top 5 tweedehandse elektrische auto's
In B2B vallen drie merken op in de top 5 van gebruikte elektrische auto's: de Porsche TAYCAN (447) voert de lijst aan, gevolgd door de Tesla MODEL 3 (398) en de Model Y (238), en tot slot de BMW IX (183) en de IX3 (162).
De populairste modellen geregistreerd in B2C zijn: de Tesla MODEL 3 met 544 stuks, gevolgd door de Nissan LEAF met 244 stuks, dan de BMW I3 met 213 stuks en tot slot de Tesla MODEL S met 188 stuks, op de voet gevolgd door de Fiat 500 met 180 stuks.
Campingkachels van Webasto: stiller, sneller, brandstofbesparend, stil, snel en efficiënt: op de Caravan Salon 2024 presenteert verwarmings- en koelingsexpert Webasto zijn nieuwe, bijzonder stille Air Top Pro 25 luchtverwarmer en de geavanceerde, brandstofbesparende Thermo Top Evo boiler.
De nieuwe Air Top Pro 25 luchtverwarmer van Webasto is zeer stil, zuinig en snel dankzij de extreem lage deellastfase en het nieuwe motorconcept. De Thermo Top Evo boiler van Webasto wordt stiller en efficiënter door het laagste verwarmingsvermogen te verlagen.
Webasto introduceert nieuwe kachels voor kampeerauto’s
Op het Caravan Salon 2024 presenteert verwarmings- en koelingsexpert Webasto een nieuwe luchtverwarmer en een geoptimaliseerde boiler voor kampeervoertuigen. De volledig nieuw ontwikkelde Air Top Pro 25 en de doorontwikkelde Thermo Top Evo zijn te zien op stand 13A60 (hal 13).
De nieuwe Air Top Pro 25 luchtverwarmer van Webasto verwarmt het interieur van het voertuig met maximaal 2,5 kilowatt (kW). Kampeerauto’s, caravans en zwerfauto’s krijgen snel een aangename kamertemperatuur. Zodra de doeltemperatuur is bereikt, regelt het apparaat bij deellast. Dankzij een extreem laag deellastniveau van slechts 0,7 kW verbruikt de kachel minder brandstof en is hij nauwelijks hoorbaar. Bovendien draagt een nieuw borstelloos motorconcept bij aan de verhoogde efficiëntie van de Air Top Pro 25 ten opzichte van zijn voorganger, de Air Top 2000 STC. Diesel, benzine en HVO zijn mogelijke brandstoffen. De verwarming is traploos instelbaar en houdt de temperatuur zeer constant. De automatische hoogteverstelling breidt het toepassingsgebied uit. Het kan zowel binnen als buiten het voertuig worden geïnstalleerd. De Air Top Pro 25 kan worden bediend met verschillende bedieningselementen van Webasto, waaronder de ThermoConnect-app. Integratie in bestaande voertuigsystemen is ook mogelijk via LIN, CAN en CI-Bus.
De Webasto Thermo Top Evo standkachel verwarmt het koelvloeistofcircuit van het voertuig en brengt warmte in het voertuig via de bestaande luchtuitlaten. De voorruit ontdooit en het interieur warmt op. Nu heeft het waterverwarmingssysteem een nieuwe circulatiepomp gekregen met een nog langere levensduur. In de automatisch geregelde verwarmingsmodus is het apparaat aangenaam stil door het laagste verwarmingsvermogen te verlagen tot 1,8 kW. De geoptimaliseerde efficiëntie zorgt voor een aanzienlijk lager brandstofverbruik en dus ook voor lagere emissies. Een andere nieuwe functie is dat de Thermo Top Evo automatisch het type communicatie-interface met het voertuig detecteert. Dit scheelt installatietijd en is minder foutgevoelig. De communicatie vindt analoog plaats via Webasto-bedieningselementen, LIN- of CI-bus. Diesel, benzine en HVO zijn mogelijke brandstoffen.
Beide kachels zijn beschermd tegen cyberaanvallen volgens ISO 21434 en dienovereenkomstig gecertificeerd. De nieuwe toestellen zijn vanaf het voorjaar van 2025 verkrijgbaar.
Over Webasto
Als wereldwijde innovatieve systeempartner voor de mobiliteitsindustrie is Webasto een van de 100 grootste leveranciers van de auto-industrie wereldwijd. Bij ontwikkeling, productie en verkoop richt het bedrijf zich enerzijds op daksystemen en anderzijds op de elektrificatie van voertuigen. Het productassortiment omvat te openen en vaste daken, elektrische hoogspanningskachels en batterijen, evenals oplossingen voor thermisch beheer. Tot de klanten van Webasto behoren fabrikanten van personenauto's, bedrijfsvoertuigen en boten, maar ook dealers en eindklanten. In 2022 genereerde de Groep een omzet van meer dan 4 miljard euro en had het ongeveer 16.800 mensen in dienst op meer dan 50 locaties. Het hoofdkantoor van het bedrijf, opgericht in 1901, is gevestigd in Stockdorf bij München. Zie www.webasto.com voor meer informatie
7 Belgen op de 10 wisselen van bestuurder tijdens rit naar hun vakantiebestemming
Andere goede gewoonte: 8 op de 10 bestuurders stoppen voor een dutje 7 op de 10 Belgen rijden ’s nachts wanneer ze op vakantie vertrekken. Twee jaar geleden waren er dat nog 6 op de 10. Een lange reis moet je goed voorbereiden. De Belgische bestuurders nemen zeker hun voorzorgen als het gaat over het voorkomen van vermoeidheid achter het stuur. Meer dan 8 op de 10 chauffeurs stoppen om minstens één dutje tijdens de reis te doen. Daarmee scoren we ver boven het Europese gemiddelde. 7 op de 10 Belgen wisselen van chauffeur tijdens de reis. Dit zijn de bevindingen van een nieuwe Europese enquête van de Fondation Vinci Autoroutes, waarvan de resultaten vandaag door Vias gepubliceerd worden. Bijna 7 op de 10 Belgen rijdt 's nachts Op het eerste gezicht biedt 's nachts rijden een aantal voordelen, zoals minder verkeersdrukte, koelere temperaturen en een rustigere sfeer wanneer de kinderen slapen. Blijkbaar zijn heel wat Belgen overtuigd van deze voordelen, want 7 op de 10 bestuurders (67%) vertrekken 's nachts wanneer ze een lange reis moeten maken. Jaar na jaar stijgt dit aantal (twee jaar geleden was het nog 60%). 8 op de 10 Belgen stopt om een dutje te doen De beste manier om vermoeidheid achter het stuur tegen te gaan is stoppen en een dutje doen. Meer dan 8 op 10 Belgen (81%) doen zo een dutje tijdens de reis. Het Europese gemiddelde is slechts 62%. Belangrijke bemerking is dat Belgische bestuurders sowieso pas pauzeren na gemiddeld bijna drie uur onderweg te zijn. De algemene aanbeveling is om elke twee uur te stoppen om zo de volledige aandacht bij het verkeer te houden. Tot slot wisselen bijna 7 op de 10 vakantiegangers (72%) tijdens de rit van bestuurder om de kans te geven aan de andere om uit te rusten. Dat is ook een effectieve manier om een optimale concentratie te behouden. 1 op de 4 bestuurders had al eens het gevoel ingedommeld te zijn 's Nachts rijden heeft het grote nadeel dat je vermoeider bent. Zo heeft 1 op de 4 chauffeurs (25%) al de indruk gehad dat ze tijdens de rit in slaap vielen en 1 op de 7 (14%) geeft toe dat ze (even) op de pechstrook zijn beland omdat ze ingedommeld waren. De vermoeidheid kan door een slechte voorbereiding nog groter worden. Bijna 8 op de 10 chauffeurs (79%) beëindigen hun voorbereidingen laat op de avond voor ze vertrekken. Het risico bestaat dan dat je rit een constante strijd tegen het in slaap vallen dreigt te worden, wat natuurlijk absoluut af te raden is. Enkele bijzondere verkeersregels in Europa Sommige verkeersregels verschillen soms van land tot land. In Frankrijk is het als bestuurder bijvoorbeeld verboden om oortjes te dragen om naar muziek te luisteren of te telefoneren. De boete daarvoor is 135 euro, zelfs op de fiets. Kinderen onder de 12 moeten een helm dragen tijdens het fietsen, of ze nu bestuurder of passagier zijn. Ook heel belangrijk: radarmelders (of applicaties die de controles van de politie kunnen aangeven) zijn verboden in Duitsland, Zwitserland, Ierland, Slowakije en Turkije. Als je fietsen meeneemt, let er dan op dat ze in Spanje en Italië gemarkeerd moeten worden met een rood-wit bord als ze achterop het voertuig zijn bevestigd. Ben je op vakantie in Zwitserland? Dan moet je niet alleen een gevarendriehoek hebben, maar deze moet ook binnen handbereik van de bestuurder zijn.
5 tips voor een geslaagd dutje in de wagen Stop op een rustige, veilige plek. Drink een kop koffie voor je dutje. Het duurt ongeveer 20 minuten voordat cafeïne begint te werken en het voorkomt dus niet dat je even in slaap valt. Maak het jezelf comfortabel door je stoel half achterover te zetten. Beperk je dutje tot maximaal 20 minuten. Anders val je in een diepe slaapfase en heb je moeite om wakker te worden. Als je na 20 minuten wakker wordt, voel je de voordelen van de koffie. Voor je terug vertrekt, stap even rond en rek je uit. 5 tips voor een vlotte reis Probeer goed uitgerust te vertrekken aan je vakantie. Vermijd dus om tot laat op de avond voor vertrek nog bezig te zijn met je voorbereidingen. De vakantie begint zodra je in de auto stapt. Leg jezelf geen verplichte aankomsttijd op: als je ontspannen rijdt, zal de reis sneller voorbijgaan. Vergeet vooral de basisregels niet: veiligheidsgordels voor alle inzittenden, ook degenen die slapen, respecteer de maximumsnelheid en natuurlijk geen alcohol drinken als bestuurder. Als je in de file terechtkomt, blijf dan kalm. Een woedeaanval kan je vakantie verpesten. Zie andere bestuurders als lotgenoten in plaats van als vijanden. Sla geen rustpauze over alleen omdat je er bijna bent: het risico op een ongeluk ligt 4x zo hoog in de laatste 100 kilometer.
Adria bouwt nu zijn nieuwe kampeerauto’s op Mercedes-Benz Sprinter. We bekeken de 7,7o m lange halfintegrale 670 DL met zijn modern interieur.
Koetswerk
De arbeiders van Adria beginnen met een 41 mm dikke bodemplaat met XPS isolatie en onderaan een hagelbestendige polyester laag op het laag AL-KO chassis te monteren. Zijwanden en dak zijn 31 mm dik. Zij hebben een aluminium buiten beplating terwijl het dak een hagelbestendige polyester bovenplaat heeft. Alles is zorgvuldig aan elkaar gelijmd en de overgang naar de stuurcabine is perfect afgekit. De buitendeur met centrale vergrendeling en venster is 0,60 m breed. Boven de stuurcabine is een uit de kluiten gewassen dakvenster. In de grote tweedeurige garage kan een stel fietsen mee op vakantie. Verankeringspunten zijn voorzien. Slim gevonden is een lade die ook langs het interieur bereikbaar is. In de zijwanden langs de buitenkant zijn achter luikjes verborgen aansluitingen voor gas, stroom en ook voor de cassette van het wc. Ramenvensters en de donkere stuurcabine maken van de Coral Supreme 670 vast een chique kampeerauto.
Interieur
Als indeling hebben de ontwerpers voor een bekende succesvolle opstelling gekozen. Enkele bedden achterin, zijzitbanken achter de stuurcabine keuken en badkamer zijn er tussen. Het verschil wordt gemaakt met de kleuren en de keurige afwerking. We zien donkere meubelen in houtdecor antraciet kleurige kussens en een wat ongewone lichte kleur voor de vloer. Een kleurcombinatie die de moderne trend volgt. Achter de stuurcabine zijn zijzitbanken met een op één poot gedragen tafelblad dat kan samenklappen voor een gemakkelijke doorgang van en naar de commando cabine. Er kunnen 6 bewoners aan tafel zitten door de cabine zetels te draaien. Twee echter zullen elders een bedje moeten zoeken om te slapen. Als optie kan een hefbed geïnstalleerd worden. Een deel van de comfortabele zitbanken kan men ombouwen tot zittingen in de rijrichting met veiligheidsgordels. Aansluitend volgt de knappe tweekleurige L-keuken. Het aanrecht in dezelfde kleur als het voorfront herbergt een grote spoelbak en 3 kookvuren met elektrische ontsteking. Er blijft nog een stukje over als werkblad. Onderaan is een oven en in de kast voldoende plaats voor keukengerief. In de donkere bovenkast met een lichte bodem kan nog materiaal. Die bovenkasten hebben stevige aluminium profielen, deuren zonder handgreep en gasveren om ze open te houden. Er is voldoende licht om in en om de potten te kijken. De gasafsluiters zijn snel bereikbaar achter een klep net onder het aanrecht. De koelkast staat aan de overkant.
Tweedelige badkamer.
Je zou voor het plezier naar de schitterend uitziende wc afdeling gaan. Hier ook weer een combinatie van een antraciet kleurige deur naast het venster. Het elegant witte waskommetje gedragen door een kast met donker houtdecor. Omdat een zwerfauto nu eenmaal niet zonder wielen kan is er een wielkast naast het draaibaar wc. Om het sanitair wat lichter te houden is de zijwand in licht materiaal gehouden. Tegenover het sanitair deel is de met een goed sluitende deur de douchecel.Wat al direct opvalt is de donkere bovenkast over de volle breedte van de slaapkamer. Het dakluik plus de 2 vensters zorgen voor voldoende licht en lucht. De kamerwanden zijn licht terwijl de zijwanden van de bedden donker zijn en de trap naar de bedden heeft lichte treden, aan kleuren geen gebrek. Een deel van het voeteinde kan omhoog klappen. Een elektrisch bediende uittrekbare kleerhanger komt zachtjes tevoorschijn. Weeral wat minder inspanning voor de bewoners.
Samen gevat.
De Adria Coral Supreme 670 DL heeft een mooi uitzicht. Het interieur volgt de moderne kleuren combinaties en is keurig afgewerkt. Hier daar nog een kleine fout die de fabrikant bij de volgende wagens zal oplossen.
Technische gegevens
Basis voertuig:Mercedes-Benz-Sprinter 417 CDI met laag AL-Ko chassis
Motor: Turbo diesel 170 pk
Automaat 9 versnellingen
Gewichten:
Rijklaar 3.745 kg (afhankelijk van de toebehoren.)
De ontwerpers van Fendt hebben weer hun best gedaan om de al mooi en goed uitgeruste caravans nog wat te verbeteren
Alle Fendt caravans hebben een dak in hagel bestendig polyester.
Overal zijn andere stoffen en kleuren voor kussens en gordijnen.
In de nieuwe modellen hebben de meeste dubbele stopcontacten voor USB geheugenkaarten.
APERO:
De Apero-serie van Fendt-Caravan GmbH heeft zich de afgelopen jaren met succes op de markt gevestigd en blijft ook voor het nieuwe seizoen 2025 maatstaven zetten op het gebied van design en comfort. Met in totaal 7 verschillende plattegronden, waaronder 2 kinderkamervarianten, biedt het aperitief voor elke behoefte de juiste oplossing.
Het moderne 3-kleurige meubeldecor "Norfolk" geeft de woonkamer een unieke sfeer en zorgt voor een gezellige sfeer. De doordachte indeling en hoogwaardige afwerking maken het aperitief tot een echt hoogtepunt voor kampeer- en reisliefhebbers. De twee nieuwe, vriendelijke stofvarianten "Ibiza" en "Pino" onderstrepen de verfrissende ambiance van deze moderne modelserie resoluut.
Met een focus op innovatieve ontwerpen en hoogwaardige materialen zet Fendt-Caravan ook dit jaar nieuwe maatstaven in de branche en blijft het trouw aan zijn traditie als toonaangevende aanbieder van geavanceerde woonoplossingen.
Apero Connect is wat aangepast om bureelwerk te doen.
Apero heeft 7 modellen vanaf 7,03 m
Bianco:
In de Bianco-serie blijft het lichte en vriendelijke meubeldecor "Tiberino" de basis voor een rondom harmonieuze feel-good woonsfeer die uitnodigt tot verpozen. Ook dit jaar zijn er tal van detailverbeteringen doorgevoerd, zoals de nieuwe hefheftafel met vergrendelingshendel en twee aantrekkelijke stofferingswerelden "Almeria" en nu "Pula".
Met zes kinderkamerindelingen en de Bianco Activ 495 SFE, die weer in het assortiment is opgenomen, biedt de Bianco een indrukwekkende variëteit in het Fendt-caravanprogramma met in totaal 16 indelingen.
Met een duidelijke focus op innovatie en klanttevredenheid blijft de Bianco een van de meest populaire assortimenten op de markt.
Bianco heeft 16 modellen vanaf 6,03 m
Nieuw model met keuken aan de voet van het Frans bed.
Trend:
Als het gaat om designgerichte woonruimteoplossingen, is de Tendenza met zijn 6 indelingen voor maximaal 4 personen gewoon de perfecte keuze.
Het voor het seizoen 2025 nieuw ontworpen meubelklepdecor in combinatie met de typische Fendt Caravan-lijnen van het exterieur maken deze serie tot een state-of-the-art favoriet voor alle liefhebbers van conceptueel perfecte lifestyle-caravans met net dat beetje extra.
De Tendenza maakt opnieuw indruk met zijn ruime woonkamerontwerpen, die in combinatie met het moderne "Noce Marche-decor" perfect zijn afgestemd op de respectievelijke woonwerelden "Cannes" en "Studio-Line Valencia".
Tendenza 6 modellen vanaf 7,03 m
Andere deuren met iets donkerder kleur voor de bovenkasten.
De tekening van het hout decor is horizontaal.
Diamant:
De innovaties van Diamant beginnen al voordat ze het volledig opnieuw ontworpen interieur betreden, met de al even opnieuw ontworpen en functionele toegangsdeur. In het interieur creëert het elegante houtdecor "Catania-Oak", in combinatie met de nieuwe veerverenbekledingswerelden "Avila" en "Genève", een woonsfeer die overeenkomt met de diamant op het hoogste niveau en zet opnieuw een nieuwe maatstaf op het gebied van luxe caravans.
De Diamant blijft de caravan met de meest uitgebreide standaarduitrusting binnen de Fendt-caravanvloot. Een voorbeeld hiervan is de dakkap Skylight, die met zijn grote dakramen prachtige lichtsferen in het hele woongedeelte creëert.
In alle drie de indelingen van de Diamant-serie zorgen de standaard ALDE-warmwaterverwarming en warmwater-vloerverwarming voor comfortabele temperaturen.
De twee uitvoeringen Diamant 560 DW en 650 GDW zijn nu elk uitgerust met een compressorkoelkast van 200 liter voor grote voedselvoorraden.
Diamant 3 modellen vanaf 7,71 m
Andere buitendeur
Nieuw meubilair met donker houtdecor afgewisseld met lichte panelen
Niet correct verlenen van voorrang speelt een rol in een derde van ernstige fietsongevallen Diepteonderzoek brengt oorzaken fietsongevallen beter in kaart Uit een diepteanalyse op basis van pv’s van verkeersongevallen blijkt dat het niet correct verlenen van voorrang in 1 op de 3 ernstige fietsongevallen een rol speelt. Ongeveer twee derde van de ongevallen met doden en zwaargewonden ontstaat door menselijke fouten. Daarbij gaan automobilisten en fietsers ongeveer even vaak in de fout. Ook een gebrekkige infrastructuur speelt in mindere of meerdere mate een rol in ongeveer 1 op de 4 ongevallen. Dat blijkt uit een nieuwe studie van Vias institute in opdracht van het Departement Mobiliteit en Openbare werken (MOW) van de Vlaamse overheid. Fietsen wordt steeds populairder in Vlaanderen. Uit het laatste Onderzoek Verplaatsingsgedrag van het Departement MOW blijkt dat 18% van onze verplaatsingen al met de fiets gebeurt. Helaas brengt het stijgende fietsgebruik ook meer ongevallen met zich mee: hoewel het relatieve risico om gewond te geraken voor fietsers in het laatste decennium verbeterd is, bleef het absolute aantal fietsdoden in Vlaanderen in de afgelopen 10 jaar quasi constant. Om een beter zicht te krijgen op de oorzaken van fietsongevallen heeft Vias in opdracht van het Departement MOW een diepteonderzoek uitgevoerd op basis van 120 processen-verbaal van verkeersongevallen waarbij fietsers om het leven kwamen of ernstig gewond geraakten. Vias onderzocht zowel ongevallen met klassieke fietsen, als ongevallen met elektrische fietsen en speedpedelecs. Niet alleen ongevallen tussen een fietser en een voertuig werden onder de loep genomen, maar ook eenzijdige ongevallen (ongevallen waarbij slechts één partij betrokken is) en ongevallen met een andere kwetsbare weggebruiker werden geselecteerd. De bevindingen op basis van de onderzochte steekproef zijn niet zomaar generaliseerbaar naar alle fietsongevallen in Vlaanderen, maar geven toch bruikbare inzichten en zijn bovendien vergelijkbaar met ander internationaal diepteonderzoek. Gedeelde verantwoordelijkheid: zowel automobilisten als fietsers maken fouten De verantwoordelijkheid van het ongeval ligt even vaak bij de fietser als bij de andere weggebruiker. In één derde van de bestudeerde ongevallen bleek het ongeval het gevolg van een fout door de fietser, in nog eens één derde lag het gedrag van de andere weggebruiker aan de basis van het ongeval. In 15% van de ongevallen kunnen we spreken van een gedeelde verantwoordelijkheid van de betrokken partijen. Daarnaast was in 18% geen van beide betrokken partijen verantwoordelijk, omdat de verantwoordelijkheid bijvoorbeeld bij de wegbeheerder lag of omdat een weggebruiker onwel werd. Twee derde van de ongevallen te wijten aan menselijke factoren Ongeveer 65% van de ongevalsfactoren bleek gelinkt aan menselijke factoren. De vaakst genoteerde ongevalsfactor voor de fietsers was een verkeerde inschatting van het mogelijk gevaar. Ook voor de andere weggebruikers is een verkeerde inschatting van het mogelijke gevaar een belangrijke ongevalsfactor. Wanneer fietsers in een bepaalde situatie terechtkomen of een manoeuvre uitvoeren, onderschatten ze het gevaar dat die situatie of dat manoeuvre met zich meebrengt (zoals een andere fietser inhalen aan (te) hoge snelheid op een smal fietspad). Daarnaast speelt de ‘illusie van zichtbaarheid’ ook vaak een rol: fietsers denken dan dat ze gezien worden door de andere weggebruiker, terwijl dat niet altijd zo is. Het is niet omdat de fietser de automobilist kan zien, dat die ook altijd de fietser gezien heeft en daar alert voor is. Onoplettendheid wordt bij de andere weggebruikers vaak gerapporteerd als ongevalsoorzaak: bestuurders rijden niet met de nodige aandacht voor het verkeer en zien daardoor fietsers over het hoofd of openen hun portier zonder te kijken. Het nemen van risico’s, zoals rijden aan overdreven en onaangepaste snelheid, is eveneens terug te vinden in de bestudeerde ongevallen. Infrastructuur speelt als ongevalsfactor in ongeveer een kwart van de ongevallen een rol. Het gaat hier dan oa over smalle rijbanen, te smalle tweerichtingsfietspaden, afwezige verlichting, paaltjes op het fietspad en scherpe bochten.
In 1 op de 3 ongevallen wordt voorrang niet correct verleend De 120 bestudeerde ongevallen werden ingedeeld in een aantal terugkerende ongevalsprofielen. Vier profielen kwamen het vaakst voor: een fietser verleent geen voorrang, een motorvoertuig kruist fietsinfrastructuur en rijdt een fietser aan, een fietser botst/valt door een hindernis, een fietser krijgt geen voorrang of onvoldoende ruimte. Opvallend is dat iets meer dan 1 op 3 van de bestudeerde ongevallen te maken had met het niet verlenen van de voorrang. Deze fout werd zowel door automobilisten als door fietsers gemaakt. Een belangrijke factor bij deze ongevallen was zichtbelemmering, bijvoorbeeld door de infrastructuur, door beplanting, door andere voertuigen en door de weersomstandigheden. Ook het falen in de waarneming kwam frequent voor. Het gaat dan over het niet opmerken van de fietser, maar evenzeer oversteken zonder te kijken door de fietser. Inspecties van de infrastructuur Naast de analyse van de pv’s van verkeersongevallen werden 80 locaties bezocht waar er zich een ernstig of dodelijk ongeval met een fietser had voorgedaan. Volgens de inspecteurs bleek een belangrijke infrastructurele factor een gebrek aan ‘vergevingsgezindheid’ voor fietsers, bijvoorbeeld omdat fietsers te weinig ruimte hadden om uit te wijken. In beperkte gevallen was de voorrangsregeling onlogisch, of was er een link met het type rotonde, de verkeerslichtenregeling of een te smal tweerichtingsfietspad. De inspecties toonden aan dat wegbeheerders nadrukkelijke aandacht moeten hebben voor een goed zicht in bochten en op kruispunten. Conclusie: nood aan kwalitatieve infrastructuur en beter toepassen van de verkeersregels Uit de diepgaande ongevallenanalyse blijkt meer dan ooit dat de fietsveiligheid verbeteren een gedeelde verantwoordelijkheid is van wegbeheerders (het Vlaams gewest en steden en gemeenten) en weggebruikers. Wegbeheerders moeten zorgen voor een goede, herkenbare fietsinfrastructuur, met voldoende ruimte voor de steeds groter wordende variëteit aan fietsers. Menselijke factoren spelen echter nog vaker een rol bij fietsongevallen. Alle weggebruikers dienen zich daarom te houden aan de wegcode en wederzijds begrip te tonen voor elkaar. Voor gemotoriseerd verkeer gaat het uiteraard over het naleven van de snelheidsregimes, niet rijden onder invloed en niet afgeleid rijden. Oogcontact maken en voorrang verlenen waar het moet blijft essentieel, net zoals het kenbaar maken van intenties door alle weggebruikers. Fietsers mogen er op hun beurt niet altijd van uit gaan dat ze ‘gezien’ worden en moeten altijd de voorrangsregels respecteren. Het actief promoten van de fietshelm kan daarnaast helpen om de ernst van bepaalde ongevallen te verminderen. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken: “Het diepteonderzoek op basis van de pv’s van verkeersongevallen levert ons waardevolle informatie op waarmee de volgende beleidsploeg aan de slag moet gaan. Het onderzoek toont duidelijk aan dat onze enorme investeringen in veiligere en beter onderhouden fietsinfrastructuur en onze inspanningen om weggebruikers te sensibiliseren over de geldende verkeersregels geen overbodige luxe waren. We moeten verdergaan op de ingeslagen weg om het aantal fietsongevallen zo snel mogelijk te doen dalen. We blijven daarom ook focussen op de kindnorm. Verkeersinfrastructuur die helder is voor kinderen en jongeren is positief voor de verkeersveiligheid van alle weggebruikers. Kan mijn kind hier zelfstandig en veilig fietsen of oversteken, is dan ook de belangrijkste vraag bij het ontwerpen en evalueren van onze infrastructuur.”
Bekijk de hele studie via www.vlaanderen.be/mobiliteit-en-openbare-werken/verkeer/verkeersveiligheidsonderzoek/diepteonderzoek-oorzaken-ernstige-fietsongevallen/
Vlaamse Regering keurt herkeuring bij erkende herstellers principieel goed: groen licht voor proefproject
Op voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters heeft de Vlaamse Regering haar principiële goedkeuring gegeven voor het proefproject om bepaalde herkeuringen te laten uitvoeren door erkende keurders bij erkende herstellers in plaats van bij een keuringsinstelling. Dat proefproject heeft als doel om de drukte bij de keuringscentra te verminderen én zal vijf jaar lopen, met de mogelijkheid om met vijf jaar te verlengen bij een positieve evaluatie. Verwacht wordt dat op jaarbasis ongeveer 300.000 herkeuringen kunnen verschuiven van de keuringsinstellingen naar erkende herstellers.
Met het decreet van 17 mei 2024 werd het kader gecreëerd voor het proefproject waardoor het mogelijk zal zijn om bepaalde herkeuringen te laten uitvoeren door erkende keurders bij erkende herstellers in plaats van bij een keuringsinstelling. Daarnaast zal het ook mogelijk worden voor de keuringsinstellingen om kleine herstellingen uit te voeren. De Vlaamse Regering geeft nu verder invulling aan dit proefproject en bepaalt nu onder meer welke herkeuringen mogelijk zijn, de erkenningsvoorwaarden voor de erkende herstellers en erkende keurders én hoe de Vlaamse overheid zal toezien en handhaven.
“Met deze beleidsbeslissing en hervorming van het huidige systeem staat een kwalitatieve dienstverlening voor de burger centraal zonder daarbij in te boeten op objectiviteit, kwaliteit of verkeersveiligheid. De herkeuring bij erkende herstellers komt er naast de uitbreiding van de periodiciteit waarbij we maar om de twee jaar naar de keuring moeten gaan. We hopen met beide maatregelen de wachttijden te laten afnemen en zo te zorgen voor een tijdswinst bij de klant”, aldus minister Peeters.
“TRAXIO is verheugd dat de Vlaamse Regering, onder impuls van minister Lydia Peeters, de weg heeft vrijgemaakt voor bepaalde herkeuringen bij erkende herstellers. Dat is zonder meer positief voor de consument, en voor de garage-, banden- en autoruitensector betekent dit een extra service aan de klanten. TRAXIO engageert zich ten volle om mee te werken aan de praktische uitwerking, waarbij professionalisme, kwaliteit, veiligheid en objectiviteit centraal staan. Zo zullen we een ruim en kwalitatief netwerk van garages creëren waar de klant terecht kan voor de herkeuring van zijn/haar wagen,” aldus Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO.
Welke herkeuringen?
Er wordt gefocust op herkeuringen die de meeste capaciteitswinst opleveren en tegelijk ook door zoveel mogelijk herstellers uit te voeren zijn. Het gaat onder andere over gebreken aan banden en wielen, spiegels, lichten, reflectoren, ruiten, interne inrichting (km-teller, zitplaats, veiligheidsgordel, airbag, …), de uitlaat en spatborden. Denk dan concreet aan de afstelling van de dimlichten, kapotte lichten, versleten of beschadigde banden, beschadigingen aan de ruiten (barsten, sterretjes in ruit), veiligheidsgordels en airbags die niet werken…
De volgende keuringen maken geen deel uit van het proefproject:
de keuring van tweedehandsvoertuigen bij verkoop
de keuring van een voertuig na een ongeval
de motorfietskeuring
Bij een afkeuring door een erkende keuringsinstelling zal het keuringsbewijs vermelden of een herkeuring van de vastgestelde gebreken mogelijk is bij een erkende hersteller. Het keuringsbewijs zal een link of QR-code bevatten die verwijst naar de website van de Vlaamse overheid met de lijst van de erkende herstellers en keurders, met ook de herkeuringen waarvoor ze zijn erkend.
Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken zal een webapplicatie opzetten waarmee de erkende keurders en herstellers een keuringsbewijs kunnen genereren.
Erkende herstellers zullen een vergoeding mogen vragen voor een herkeuring. Die vergoeding mag niet hoger liggen dan het tarief voor een herkeuring bij een erkende keuringsonderneming: 15,40 euro in 2024 (jaarlijks geïndexeerd).
Erkenningsvoorwaarden herstellers en keurders
De Vlaamse overheid heeft erkenningsvoorwaarden en ook administratieve en operationele verplichtingen opgelegd waaraan erkende herstellers én erkende keurders moeten voldoen na de erkenning. Deze voorwaarden moeten de objectiviteit en onafhankelijkheid van de erkende keurders waarborgen. Erkende keurders moeten bijvoorbeeld een ethisch charter onderschrijven en naleven, waarin onder meer de principes van integriteit, vertrouwelijkheid en professionalisme zijn opgenomen.
Een belangrijke voorwaarde om de activiteit van erkende keurder te kunnen uitoefenen is het volgen van een theoretische en praktische opleiding en het volgen van de nodige nascholing. Deze opleidingen moeten nog worden opgezet. De minimumvereisten voor de opleidingscentra en de opleidingsverstrekkers werden al vastgelegd.
Toezicht en handhaving
Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid zal toezien op de werking van de erkende herstellers en keurders via onder meer inspecties, controles, audits en data-analyse. Het Departement MOW heeft ook de mogelijkheid om uiteenlopende maatregelen te nemen: waarschuwing, schorsing of intrekking van de erkenning.
Het Departement MOW Werken zal ook een meldpunt opzetten. Zowel klanten als erkende keurders zullen daar agressie, fraude en/of pogingen om keuringsresultaten te beïnvloeden en/of het niet respecteren van de objectiviteit en onafhankelijkheid van de keurder kunnen melden.
Volgende wetgevende stappen
Na deze principiële goedkeuring door de Vlaamse Regering wordt advies ingewonnen bij de Vlaamse commissie administratie-nijverheid, de Mobiliteitsraad van Vlaanderen, de Gegevensbeschermingsautoriteit, de Vlaamse Toezichtcommissie en vervolgens bij de Raad van State. De proefperiode zal kunnen starten in 2025.
Brandweerlui voelen zich veiliger dankzij hoffelijkheidslic
Brandweerlui voelen zich veiliger dankzij hoffelijkheidslicht
Ze winnen er echter nauwelijks tijd door om in de kazerne te geraken Vias institute heeft gedurende 8 maanden een pilootproject uitgevoerd waarbij 20 vrijwillige brandweerlui de effectiviteit van hoffelijkheidslichten hebben getest. Dat zijn groene knipperlichten die goed zichtbaar op het dashboard geplaatst worden wanneer de vrijwilligers op weg zijn naar de kazerne. De resultaten van dit onderzoek zijn over het algemeen positief, vooral omdat brandweerlui zich veiliger voelen. Andere weggebruikers herkennen hun voertuigen sneller en zijn sneller bereid om hen voorrang te verlenen. Het nadeel is dat zowel brandweerlui als de andere weggebruikers soms de verkeersregels overtreden, wat natuurlijk nog steeds verboden is. Het is aan de volgende regering om te beslissen of deze hoffelijkheidslichten aan de wegcode worden toegevoegd. Indien dat zo is, moet ook nog bepaald worden wie ze mag gebruiken en onder welke omstandigheden. Dit pilootproject kwam tot stand nadat er een wetsvoorstel was ingediend in de Kamer om vrijwillige brandweerlieden die dringend worden opgeroepen naar de brandweerkazerne toestemming te geven om zogenaamde hoffelijkheidslichten te gebruiken. Deze groene knipperlichten moeten hun auto's herkenbaarder maken in het verkeer en andere weggebruikers uitnodigen om hen gemakkelijker doorgang of voorrang te verlenen. Daarbij krijgen zij geen privileges om de wet te overtreden. Dergelijke lichten worden al gebruikt in Groot-Brittannië voor bepaalde artsen en in Quebec voor vrijwillige brandweerlieden.
20 vrijwillige brandweerlui hebben deelgenomen aan dit pilootproject. Hun voertuig werd voorzien van een ‘zwarte doos’, groene hoffelijkheidslichten en een dashcam. Ze werden elke maand geïnterviewd aan de hand van een korte vragenlijst.
Resultaten van het proefproject Herkenbaar zorgt voor groter gevoel van veiligheid Een meerderheid van de deelnemende brandweerlui geeft aan dat ze door de knipperlichten beter herkenbaar zijn voor andere weggebruikers. Deze herkenbaarheid zorgt ervoor dat ze meer ontspannen achter het stuur zitten. De hoffelijke reacties van de andere weggebruikers zorgen er voor dat de vrijwillige brandweerlui vlotter kunnen rijden, waardoor ze zich veiliger voelen. Als gevolg daarvan komen ze minder gespannen aan bij de brandweerkazerne, wat hun voorbereiding voor hun interventie ten goede komt. Bijna geen tijdswinst Over het algemeen kwamen brandweerlui iets sneller aan bij de brandweerkazerne wanneer ze het groene knipperlicht gebruikten. De tijdsbesparing was met gemiddeld 6 seconden verwaarloosbaar klein. Hoewel elke seconde in een noodsituatie het verschil kan maken, gaven de deelnemers aan dat voor hen de gevoelens van veiligheid en zichtbaarheid belangrijker zijn. Wat betreft de toegevoegde waarde van het hoffelijkheidslicht rangschikken de deelnemers veiligheid op de eerste plaats, herkenbaarheid op de tweede en tijdsbesparing op de derde plaats. Inbreuken langs beide kanten Hoewel de deelnemers zich over het algemeen veiliger voelden achter het stuur met de hoffelijkheidslichten, gaven ze toch aan dat zowel zijzelf als de andere weggebruikers soms de verkeersregels overtreden. Dit wordt bevestigd door de analyse van de camerabeelden. De vrijwillige brandweerlui op hun beurt gaven aan dat ze die overtredingen soms begaan om problematische situaties te vermijden. De brandweerlui zijn zich bewust van de gevaren die aan deze verkeersovertredingen verbonden zijn. Ze vragen daarom om hen bepaalde privileges te geven. Het gaat dan onder andere over het mogen rijden op overrijdbare beddingen (vb busbanen) of toestemming krijgen om een volle witte lijn te negeren. Conclusie Met de nodige voorzichtigheid kunnen er positieve conclusies getrokken worden uit dit pilootproject. Er moet echter rekening gehouden worden met een aantal factoren om dit effectief om te zetten in wetgeving en dus toe te passen in de praktijk. Het is immers waarschijnlijk dat andere beroepen dan brandweerlui zullen vragen om gebruik te kunnen maken van het hoffelijkheidslicht. Welke criteria zullen worden gebruikt om te bepalen wie er recht op heeft? Als de wetgever beslist om hen privileges toe te kennen, welke zullen dat dan zijn? Aan welke technische normen moeten zwaailichten voldoen? Waar en hoe worden ze aan de auto bevestigd? Hoe zal misbruik van deze lichten gecontroleerd worden? Het is belangrijk om het intrinsieke doel van deze hoffelijkheidslichten te benadrukken, namelijk om de doorgang van vrijwillige brandweerlieden te vergemakkelijken. Het is niet de bedoeling dat zij of andere weggebruikers meer overtredingen begaan door de aanwezigheid van deze lichten. Voor vrijwillige brandweerlieden is het altijd beter om een paar seconden later aan te komen, dan een ongeval te riskeren.
Georges Gilkinet, federaal minister van Mobiliteit: 'Hulpverleners oefenen een belangrijke functie uit ten dienste van onze samenleving. Het is onze plicht hun werk te faciliteren en de veiligheid van alle weggebruikers te verzekeren. Om levens te redden en om mensen te beschermen. De studie en het proefproject van de FOD Mobiliteit en Vias inzake het hoffelijkheidslicht leveren interessante resultaten op. Vrijwilligers bij de brandweer die het hoffelijkheidslicht gebruiken zijn beter herkenbaar. Er zijn daarentegen nog vragen in verband met het rijgedrag van andere bestuurders of de toepassingsvoorwaarden van het hoffelijkheidslicht, met impact op de verkeersveiligheid. Daarom is verder onderzoek aangewezen zodat we de juiste beslissing kunnen nemen, rekening houdend met alle factoren. Dat doen we onder andere met een gemoderniseerde en meer duidelijke Wegcode.'
Sterckeman Easy Comfort 496 PE Kids Een Frans intapmodel met iets meer comfort is daardoor wat duurder. De caravan prijzen zijn de laatste jaren flink gestegen. Voor vele gezinnen niet meer te betalen, om toch nog van het caravan plezier te kunnen genieten nemen ze een stapje terug. Sterckeman met zijn relatief goedkope modellen speelt er op in en geeft zijn nieuwe Easy Comfort 496 PE Kids wat meer comfort voor een redelijke prijs.
Koetswerk. Een bijna 7 m lange caravan rijdt niet zo maar ongemerkt voor bij. Zeker niet de nieuwe Sterckeman want het koetswerk is duidelijk anders. Het is opgebouwd met hagelbestendige gladde buitenplaat en XPS isolering. Dat is duidelijk veel beter dan de aluminium buiten beplating met styropor als isolatie. Wat het uitzicht betreft zijn de moderne decorstrepen die de getinte vensters min of meer om kaderen en blikvanger. Vooraan gaat de diselkoffer gemakkelijk open met de hulp van gasveren. De tweedelige deur is gebleven plus de vensters met combi rollo's. Boven de zitgroep is een groot panoramisch dakluik, de kleine boven de bedden zijn vervangen door dakverluchters. Praktisch is de grote garagedeur achteraan aan de linker zijwand. De voorbereiding voor een fietsdrager is standaard van uit de fabriek.
Interieur. Voor de nieuwe Easy Comfort 496 PE Kids heeft de fabrikant zich gehouden aan een veel gevraagde indeling. Vooraan is een dwars twee persoonbed, achterin een stapelbed in de lengte richting aan de linkerkant. Tussen de bedden ongeveer in de midden van het interieur de zitgroep met tafel aan de wand, geschikt voor 4 personen.
Naast de buitendeur is de keuken opgesteld gevold door een kleerkast, daarna volgt de badkamer. Een ideale indeling voor een gezin met twee kinderen. Gewoonlijk zijn de eerste blikvangers als men in een caravan komt de bovenkasten. Bij de 496 PE is dat net hetzelfde. Tweekleurige deuren met handgreep passen best in het interieur, aan de zitgroep hebben ze een open schap onderaan. Bijzonder handig voor een boek, bril of andere kleinighede in leggen. Hang en sluitwerk zijn van een goede kwaliteit.
De donkere kussens en het lichte meubilair met horizontale houttekening vormen samen een mooi geheel. Het verschuifbare tafelblad op één poot en schuifprofielen aan de wand biedt voldoende plaats aan het gezin. Zitbanken hebben kussens in donkere kleur en comfortabele zit- en rugkussens. De inhoud van de zitbanken is goed bereikbaar. Vooraan ligt de 1,4 m brede matras op een eenvoudige lattenbodem, onderaan is veel plaats voor wat grotere spullen, maar pas op met het gewicht. De warmelucht slangen in de koffers zouden wel wat beter beschermd mogen zijn. Ze zijn een zwak punt voor verschuivende bagage. Tegen de voorkant zijn bovenkasten met twee kleurige deuren en een handgreep, met de drie vensters zal het er zeker voldoende luchtig zijn. Voor de stapelbedden heeft men toch wat geld willen besparen. Zo is er geen lattenbodem voorzien wel triplex onder de matrassen. Voor de kindjes die tegenwoordig een GSM hebben en ander elektronisch speelgoed zijn er geen 230 Volt stopcontacten geplaatst, een USB stopcontact behoort enveneens tot een zoekactie. Er is een stevige metalen ladder aan de bedden, maar hij zou beter wat opgeschoven worden. Wil men het onderste gebruiken als garage tijdens de verplaatsingen moet eerste de matras worden verwijderd dat is niet zo praktisch. Een gordijn sluit de stapelbedden af van het woongedeelte. De 1,33 m brede keuken krijgt veel goede punten toegewezen. Drie kookvuren met elektronische ontsteking zijn in het aanrecht geïntegreerd ernaast is de spoelbak. Er blijft nog voldoende werkoppervlakte over. Onderaan scoort de techniek het uitzonderlijk goed. Eén van de drie laden is een 150 l compressor koellade, die Sterckman al lang in zijn caravans gebruikt. Als er constant 230 Volt aanwezig is, ze werkt enkel op elektriciteit en heeft de omgevingstemperatuur geen invloed op de inhoud van de compressor lade. De bovenkasten met hun tweekleurige deuren hebben voldoende inhout om een deel van het keukenmateriaal te bergen. Buiten de goed uitgeruste keuken is er ook een rook of brandmelder geïnstalleerd. De badkamer heeft alles wat noodzakelijk is maar is nogal spartaans ingericht. Een douche met douchebak is er alleszins, een wc is eveneens aanwezig en onder het waskommetje is een klein kastje, met twee schappen tegen de wand moet men het doen. Tussen de stapelbedden en de badkamer is een kleerkast. Er is overal voldoende licht, sfeer verlichting of dimbaar licht is ook afwezig. Ja,de prijs laat zich onvermijdelijk hier en daar voelen.
Samengevat. Met de opbouw van het koetswerk heeft Sterckeman een serieuze verebetering doorgevoerd. In het interieur zal de Franse fabrikant hier en daar nog wat veranderingen of verbeteringen moeten doorvoeren. Maar vooral vergeet niet de prijs dat deze grote gezins caravan kost. Voor een kleine 25.000 euro kan een gezin een leuke vakantie door maken. Voor een vergelijkbaar type met wat meer uitrustingsstukken betaal je allicht 8.000 euro meer en de vakantie zal zeker niet leuker zijn.
Technische gegevens. Leeg gewicht: 1108 kg MTM : 1.500 kg L X B X H: 6,7 X 2,3 x 2,52 m Stahoogte: 1,96 m Lengte interieur: 5,3 m Bedden Stapelbedden: 2-1,85 x 0,84 m Vastbed vooraan: 2,05 x 1,4 m Dikte wanden en dak buitenplaat hagelbestendig: 30 mm Bodem: 41 mm Compressor koellade: 150 l Verwarming: Truma S 3004