Niet correct verlenen van voorrang speelt een rol in een derde van ernstige fietsongevallen Diepteonderzoek brengt oorzaken fietsongevallen beter in kaart Uit een diepteanalyse op basis van pv’s van verkeersongevallen blijkt dat het niet correct verlenen van voorrang in 1 op de 3 ernstige fietsongevallen een rol speelt. Ongeveer twee derde van de ongevallen met doden en zwaargewonden ontstaat door menselijke fouten. Daarbij gaan automobilisten en fietsers ongeveer even vaak in de fout. Ook een gebrekkige infrastructuur speelt in mindere of meerdere mate een rol in ongeveer 1 op de 4 ongevallen. Dat blijkt uit een nieuwe studie van Vias institute in opdracht van het Departement Mobiliteit en Openbare werken (MOW) van de Vlaamse overheid. Fietsen wordt steeds populairder in Vlaanderen. Uit het laatste Onderzoek Verplaatsingsgedrag van het Departement MOW blijkt dat 18% van onze verplaatsingen al met de fiets gebeurt. Helaas brengt het stijgende fietsgebruik ook meer ongevallen met zich mee: hoewel het relatieve risico om gewond te geraken voor fietsers in het laatste decennium verbeterd is, bleef het absolute aantal fietsdoden in Vlaanderen in de afgelopen 10 jaar quasi constant. Om een beter zicht te krijgen op de oorzaken van fietsongevallen heeft Vias in opdracht van het Departement MOW een diepteonderzoek uitgevoerd op basis van 120 processen-verbaal van verkeersongevallen waarbij fietsers om het leven kwamen of ernstig gewond geraakten. Vias onderzocht zowel ongevallen met klassieke fietsen, als ongevallen met elektrische fietsen en speedpedelecs. Niet alleen ongevallen tussen een fietser en een voertuig werden onder de loep genomen, maar ook eenzijdige ongevallen (ongevallen waarbij slechts één partij betrokken is) en ongevallen met een andere kwetsbare weggebruiker werden geselecteerd. De bevindingen op basis van de onderzochte steekproef zijn niet zomaar generaliseerbaar naar alle fietsongevallen in Vlaanderen, maar geven toch bruikbare inzichten en zijn bovendien vergelijkbaar met ander internationaal diepteonderzoek. Gedeelde verantwoordelijkheid: zowel automobilisten als fietsers maken fouten De verantwoordelijkheid van het ongeval ligt even vaak bij de fietser als bij de andere weggebruiker. In één derde van de bestudeerde ongevallen bleek het ongeval het gevolg van een fout door de fietser, in nog eens één derde lag het gedrag van de andere weggebruiker aan de basis van het ongeval. In 15% van de ongevallen kunnen we spreken van een gedeelde verantwoordelijkheid van de betrokken partijen. Daarnaast was in 18% geen van beide betrokken partijen verantwoordelijk, omdat de verantwoordelijkheid bijvoorbeeld bij de wegbeheerder lag of omdat een weggebruiker onwel werd. Twee derde van de ongevallen te wijten aan menselijke factoren Ongeveer 65% van de ongevalsfactoren bleek gelinkt aan menselijke factoren. De vaakst genoteerde ongevalsfactor voor de fietsers was een verkeerde inschatting van het mogelijk gevaar. Ook voor de andere weggebruikers is een verkeerde inschatting van het mogelijke gevaar een belangrijke ongevalsfactor. Wanneer fietsers in een bepaalde situatie terechtkomen of een manoeuvre uitvoeren, onderschatten ze het gevaar dat die situatie of dat manoeuvre met zich meebrengt (zoals een andere fietser inhalen aan (te) hoge snelheid op een smal fietspad). Daarnaast speelt de ‘illusie van zichtbaarheid’ ook vaak een rol: fietsers denken dan dat ze gezien worden door de andere weggebruiker, terwijl dat niet altijd zo is. Het is niet omdat de fietser de automobilist kan zien, dat die ook altijd de fietser gezien heeft en daar alert voor is. Onoplettendheid wordt bij de andere weggebruikers vaak gerapporteerd als ongevalsoorzaak: bestuurders rijden niet met de nodige aandacht voor het verkeer en zien daardoor fietsers over het hoofd of openen hun portier zonder te kijken. Het nemen van risico’s, zoals rijden aan overdreven en onaangepaste snelheid, is eveneens terug te vinden in de bestudeerde ongevallen. Infrastructuur speelt als ongevalsfactor in ongeveer een kwart van de ongevallen een rol. Het gaat hier dan oa over smalle rijbanen, te smalle tweerichtingsfietspaden, afwezige verlichting, paaltjes op het fietspad en scherpe bochten.
In 1 op de 3 ongevallen wordt voorrang niet correct verleend De 120 bestudeerde ongevallen werden ingedeeld in een aantal terugkerende ongevalsprofielen. Vier profielen kwamen het vaakst voor: een fietser verleent geen voorrang, een motorvoertuig kruist fietsinfrastructuur en rijdt een fietser aan, een fietser botst/valt door een hindernis, een fietser krijgt geen voorrang of onvoldoende ruimte. Opvallend is dat iets meer dan 1 op 3 van de bestudeerde ongevallen te maken had met het niet verlenen van de voorrang. Deze fout werd zowel door automobilisten als door fietsers gemaakt. Een belangrijke factor bij deze ongevallen was zichtbelemmering, bijvoorbeeld door de infrastructuur, door beplanting, door andere voertuigen en door de weersomstandigheden. Ook het falen in de waarneming kwam frequent voor. Het gaat dan over het niet opmerken van de fietser, maar evenzeer oversteken zonder te kijken door de fietser. Inspecties van de infrastructuur Naast de analyse van de pv’s van verkeersongevallen werden 80 locaties bezocht waar er zich een ernstig of dodelijk ongeval met een fietser had voorgedaan. Volgens de inspecteurs bleek een belangrijke infrastructurele factor een gebrek aan ‘vergevingsgezindheid’ voor fietsers, bijvoorbeeld omdat fietsers te weinig ruimte hadden om uit te wijken. In beperkte gevallen was de voorrangsregeling onlogisch, of was er een link met het type rotonde, de verkeerslichtenregeling of een te smal tweerichtingsfietspad. De inspecties toonden aan dat wegbeheerders nadrukkelijke aandacht moeten hebben voor een goed zicht in bochten en op kruispunten. Conclusie: nood aan kwalitatieve infrastructuur en beter toepassen van de verkeersregels Uit de diepgaande ongevallenanalyse blijkt meer dan ooit dat de fietsveiligheid verbeteren een gedeelde verantwoordelijkheid is van wegbeheerders (het Vlaams gewest en steden en gemeenten) en weggebruikers. Wegbeheerders moeten zorgen voor een goede, herkenbare fietsinfrastructuur, met voldoende ruimte voor de steeds groter wordende variëteit aan fietsers. Menselijke factoren spelen echter nog vaker een rol bij fietsongevallen. Alle weggebruikers dienen zich daarom te houden aan de wegcode en wederzijds begrip te tonen voor elkaar. Voor gemotoriseerd verkeer gaat het uiteraard over het naleven van de snelheidsregimes, niet rijden onder invloed en niet afgeleid rijden. Oogcontact maken en voorrang verlenen waar het moet blijft essentieel, net zoals het kenbaar maken van intenties door alle weggebruikers. Fietsers mogen er op hun beurt niet altijd van uit gaan dat ze ‘gezien’ worden en moeten altijd de voorrangsregels respecteren. Het actief promoten van de fietshelm kan daarnaast helpen om de ernst van bepaalde ongevallen te verminderen. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken: “Het diepteonderzoek op basis van de pv’s van verkeersongevallen levert ons waardevolle informatie op waarmee de volgende beleidsploeg aan de slag moet gaan. Het onderzoek toont duidelijk aan dat onze enorme investeringen in veiligere en beter onderhouden fietsinfrastructuur en onze inspanningen om weggebruikers te sensibiliseren over de geldende verkeersregels geen overbodige luxe waren. We moeten verdergaan op de ingeslagen weg om het aantal fietsongevallen zo snel mogelijk te doen dalen. We blijven daarom ook focussen op de kindnorm. Verkeersinfrastructuur die helder is voor kinderen en jongeren is positief voor de verkeersveiligheid van alle weggebruikers. Kan mijn kind hier zelfstandig en veilig fietsen of oversteken, is dan ook de belangrijkste vraag bij het ontwerpen en evalueren van onze infrastructuur.”
Bekijk de hele studie via www.vlaanderen.be/mobiliteit-en-openbare-werken/verkeer/verkeersveiligheidsonderzoek/diepteonderzoek-oorzaken-ernstige-fietsongevallen/
Vlaamse Regering keurt herkeuring bij erkende herstellers principieel goed: groen licht voor proefproject
Op voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters heeft de Vlaamse Regering haar principiële goedkeuring gegeven voor het proefproject om bepaalde herkeuringen te laten uitvoeren door erkende keurders bij erkende herstellers in plaats van bij een keuringsinstelling. Dat proefproject heeft als doel om de drukte bij de keuringscentra te verminderen én zal vijf jaar lopen, met de mogelijkheid om met vijf jaar te verlengen bij een positieve evaluatie. Verwacht wordt dat op jaarbasis ongeveer 300.000 herkeuringen kunnen verschuiven van de keuringsinstellingen naar erkende herstellers.
Met het decreet van 17 mei 2024 werd het kader gecreëerd voor het proefproject waardoor het mogelijk zal zijn om bepaalde herkeuringen te laten uitvoeren door erkende keurders bij erkende herstellers in plaats van bij een keuringsinstelling. Daarnaast zal het ook mogelijk worden voor de keuringsinstellingen om kleine herstellingen uit te voeren. De Vlaamse Regering geeft nu verder invulling aan dit proefproject en bepaalt nu onder meer welke herkeuringen mogelijk zijn, de erkenningsvoorwaarden voor de erkende herstellers en erkende keurders én hoe de Vlaamse overheid zal toezien en handhaven.
“Met deze beleidsbeslissing en hervorming van het huidige systeem staat een kwalitatieve dienstverlening voor de burger centraal zonder daarbij in te boeten op objectiviteit, kwaliteit of verkeersveiligheid. De herkeuring bij erkende herstellers komt er naast de uitbreiding van de periodiciteit waarbij we maar om de twee jaar naar de keuring moeten gaan. We hopen met beide maatregelen de wachttijden te laten afnemen en zo te zorgen voor een tijdswinst bij de klant”, aldus minister Peeters.
“TRAXIO is verheugd dat de Vlaamse Regering, onder impuls van minister Lydia Peeters, de weg heeft vrijgemaakt voor bepaalde herkeuringen bij erkende herstellers. Dat is zonder meer positief voor de consument, en voor de garage-, banden- en autoruitensector betekent dit een extra service aan de klanten. TRAXIO engageert zich ten volle om mee te werken aan de praktische uitwerking, waarbij professionalisme, kwaliteit, veiligheid en objectiviteit centraal staan. Zo zullen we een ruim en kwalitatief netwerk van garages creëren waar de klant terecht kan voor de herkeuring van zijn/haar wagen,” aldus Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO.
Welke herkeuringen?
Er wordt gefocust op herkeuringen die de meeste capaciteitswinst opleveren en tegelijk ook door zoveel mogelijk herstellers uit te voeren zijn. Het gaat onder andere over gebreken aan banden en wielen, spiegels, lichten, reflectoren, ruiten, interne inrichting (km-teller, zitplaats, veiligheidsgordel, airbag, …), de uitlaat en spatborden. Denk dan concreet aan de afstelling van de dimlichten, kapotte lichten, versleten of beschadigde banden, beschadigingen aan de ruiten (barsten, sterretjes in ruit), veiligheidsgordels en airbags die niet werken…
De volgende keuringen maken geen deel uit van het proefproject:
de keuring van tweedehandsvoertuigen bij verkoop
de keuring van een voertuig na een ongeval
de motorfietskeuring
Bij een afkeuring door een erkende keuringsinstelling zal het keuringsbewijs vermelden of een herkeuring van de vastgestelde gebreken mogelijk is bij een erkende hersteller. Het keuringsbewijs zal een link of QR-code bevatten die verwijst naar de website van de Vlaamse overheid met de lijst van de erkende herstellers en keurders, met ook de herkeuringen waarvoor ze zijn erkend.
Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken zal een webapplicatie opzetten waarmee de erkende keurders en herstellers een keuringsbewijs kunnen genereren.
Erkende herstellers zullen een vergoeding mogen vragen voor een herkeuring. Die vergoeding mag niet hoger liggen dan het tarief voor een herkeuring bij een erkende keuringsonderneming: 15,40 euro in 2024 (jaarlijks geïndexeerd).
Erkenningsvoorwaarden herstellers en keurders
De Vlaamse overheid heeft erkenningsvoorwaarden en ook administratieve en operationele verplichtingen opgelegd waaraan erkende herstellers én erkende keurders moeten voldoen na de erkenning. Deze voorwaarden moeten de objectiviteit en onafhankelijkheid van de erkende keurders waarborgen. Erkende keurders moeten bijvoorbeeld een ethisch charter onderschrijven en naleven, waarin onder meer de principes van integriteit, vertrouwelijkheid en professionalisme zijn opgenomen.
Een belangrijke voorwaarde om de activiteit van erkende keurder te kunnen uitoefenen is het volgen van een theoretische en praktische opleiding en het volgen van de nodige nascholing. Deze opleidingen moeten nog worden opgezet. De minimumvereisten voor de opleidingscentra en de opleidingsverstrekkers werden al vastgelegd.
Toezicht en handhaving
Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid zal toezien op de werking van de erkende herstellers en keurders via onder meer inspecties, controles, audits en data-analyse. Het Departement MOW heeft ook de mogelijkheid om uiteenlopende maatregelen te nemen: waarschuwing, schorsing of intrekking van de erkenning.
Het Departement MOW Werken zal ook een meldpunt opzetten. Zowel klanten als erkende keurders zullen daar agressie, fraude en/of pogingen om keuringsresultaten te beïnvloeden en/of het niet respecteren van de objectiviteit en onafhankelijkheid van de keurder kunnen melden.
Volgende wetgevende stappen
Na deze principiële goedkeuring door de Vlaamse Regering wordt advies ingewonnen bij de Vlaamse commissie administratie-nijverheid, de Mobiliteitsraad van Vlaanderen, de Gegevensbeschermingsautoriteit, de Vlaamse Toezichtcommissie en vervolgens bij de Raad van State. De proefperiode zal kunnen starten in 2025.
Brandweerlui voelen zich veiliger dankzij hoffelijkheidslic
Brandweerlui voelen zich veiliger dankzij hoffelijkheidslicht
Ze winnen er echter nauwelijks tijd door om in de kazerne te geraken Vias institute heeft gedurende 8 maanden een pilootproject uitgevoerd waarbij 20 vrijwillige brandweerlui de effectiviteit van hoffelijkheidslichten hebben getest. Dat zijn groene knipperlichten die goed zichtbaar op het dashboard geplaatst worden wanneer de vrijwilligers op weg zijn naar de kazerne. De resultaten van dit onderzoek zijn over het algemeen positief, vooral omdat brandweerlui zich veiliger voelen. Andere weggebruikers herkennen hun voertuigen sneller en zijn sneller bereid om hen voorrang te verlenen. Het nadeel is dat zowel brandweerlui als de andere weggebruikers soms de verkeersregels overtreden, wat natuurlijk nog steeds verboden is. Het is aan de volgende regering om te beslissen of deze hoffelijkheidslichten aan de wegcode worden toegevoegd. Indien dat zo is, moet ook nog bepaald worden wie ze mag gebruiken en onder welke omstandigheden. Dit pilootproject kwam tot stand nadat er een wetsvoorstel was ingediend in de Kamer om vrijwillige brandweerlieden die dringend worden opgeroepen naar de brandweerkazerne toestemming te geven om zogenaamde hoffelijkheidslichten te gebruiken. Deze groene knipperlichten moeten hun auto's herkenbaarder maken in het verkeer en andere weggebruikers uitnodigen om hen gemakkelijker doorgang of voorrang te verlenen. Daarbij krijgen zij geen privileges om de wet te overtreden. Dergelijke lichten worden al gebruikt in Groot-Brittannië voor bepaalde artsen en in Quebec voor vrijwillige brandweerlieden.
20 vrijwillige brandweerlui hebben deelgenomen aan dit pilootproject. Hun voertuig werd voorzien van een ‘zwarte doos’, groene hoffelijkheidslichten en een dashcam. Ze werden elke maand geïnterviewd aan de hand van een korte vragenlijst.
Resultaten van het proefproject Herkenbaar zorgt voor groter gevoel van veiligheid Een meerderheid van de deelnemende brandweerlui geeft aan dat ze door de knipperlichten beter herkenbaar zijn voor andere weggebruikers. Deze herkenbaarheid zorgt ervoor dat ze meer ontspannen achter het stuur zitten. De hoffelijke reacties van de andere weggebruikers zorgen er voor dat de vrijwillige brandweerlui vlotter kunnen rijden, waardoor ze zich veiliger voelen. Als gevolg daarvan komen ze minder gespannen aan bij de brandweerkazerne, wat hun voorbereiding voor hun interventie ten goede komt. Bijna geen tijdswinst Over het algemeen kwamen brandweerlui iets sneller aan bij de brandweerkazerne wanneer ze het groene knipperlicht gebruikten. De tijdsbesparing was met gemiddeld 6 seconden verwaarloosbaar klein. Hoewel elke seconde in een noodsituatie het verschil kan maken, gaven de deelnemers aan dat voor hen de gevoelens van veiligheid en zichtbaarheid belangrijker zijn. Wat betreft de toegevoegde waarde van het hoffelijkheidslicht rangschikken de deelnemers veiligheid op de eerste plaats, herkenbaarheid op de tweede en tijdsbesparing op de derde plaats. Inbreuken langs beide kanten Hoewel de deelnemers zich over het algemeen veiliger voelden achter het stuur met de hoffelijkheidslichten, gaven ze toch aan dat zowel zijzelf als de andere weggebruikers soms de verkeersregels overtreden. Dit wordt bevestigd door de analyse van de camerabeelden. De vrijwillige brandweerlui op hun beurt gaven aan dat ze die overtredingen soms begaan om problematische situaties te vermijden. De brandweerlui zijn zich bewust van de gevaren die aan deze verkeersovertredingen verbonden zijn. Ze vragen daarom om hen bepaalde privileges te geven. Het gaat dan onder andere over het mogen rijden op overrijdbare beddingen (vb busbanen) of toestemming krijgen om een volle witte lijn te negeren. Conclusie Met de nodige voorzichtigheid kunnen er positieve conclusies getrokken worden uit dit pilootproject. Er moet echter rekening gehouden worden met een aantal factoren om dit effectief om te zetten in wetgeving en dus toe te passen in de praktijk. Het is immers waarschijnlijk dat andere beroepen dan brandweerlui zullen vragen om gebruik te kunnen maken van het hoffelijkheidslicht. Welke criteria zullen worden gebruikt om te bepalen wie er recht op heeft? Als de wetgever beslist om hen privileges toe te kennen, welke zullen dat dan zijn? Aan welke technische normen moeten zwaailichten voldoen? Waar en hoe worden ze aan de auto bevestigd? Hoe zal misbruik van deze lichten gecontroleerd worden? Het is belangrijk om het intrinsieke doel van deze hoffelijkheidslichten te benadrukken, namelijk om de doorgang van vrijwillige brandweerlieden te vergemakkelijken. Het is niet de bedoeling dat zij of andere weggebruikers meer overtredingen begaan door de aanwezigheid van deze lichten. Voor vrijwillige brandweerlieden is het altijd beter om een paar seconden later aan te komen, dan een ongeval te riskeren.
Georges Gilkinet, federaal minister van Mobiliteit: 'Hulpverleners oefenen een belangrijke functie uit ten dienste van onze samenleving. Het is onze plicht hun werk te faciliteren en de veiligheid van alle weggebruikers te verzekeren. Om levens te redden en om mensen te beschermen. De studie en het proefproject van de FOD Mobiliteit en Vias inzake het hoffelijkheidslicht leveren interessante resultaten op. Vrijwilligers bij de brandweer die het hoffelijkheidslicht gebruiken zijn beter herkenbaar. Er zijn daarentegen nog vragen in verband met het rijgedrag van andere bestuurders of de toepassingsvoorwaarden van het hoffelijkheidslicht, met impact op de verkeersveiligheid. Daarom is verder onderzoek aangewezen zodat we de juiste beslissing kunnen nemen, rekening houdend met alle factoren. Dat doen we onder andere met een gemoderniseerde en meer duidelijke Wegcode.'
Sterckeman Easy Comfort 496 PE Kids Een Frans intapmodel met iets meer comfort is daardoor wat duurder. De caravan prijzen zijn de laatste jaren flink gestegen. Voor vele gezinnen niet meer te betalen, om toch nog van het caravan plezier te kunnen genieten nemen ze een stapje terug. Sterckeman met zijn relatief goedkope modellen speelt er op in en geeft zijn nieuwe Easy Comfort 496 PE Kids wat meer comfort voor een redelijke prijs.
Koetswerk. Een bijna 7 m lange caravan rijdt niet zo maar ongemerkt voor bij. Zeker niet de nieuwe Sterckeman want het koetswerk is duidelijk anders. Het is opgebouwd met hagelbestendige gladde buitenplaat en XPS isolering. Dat is duidelijk veel beter dan de aluminium buiten beplating met styropor als isolatie. Wat het uitzicht betreft zijn de moderne decorstrepen die de getinte vensters min of meer om kaderen en blikvanger. Vooraan gaat de diselkoffer gemakkelijk open met de hulp van gasveren. De tweedelige deur is gebleven plus de vensters met combi rollo's. Boven de zitgroep is een groot panoramisch dakluik, de kleine boven de bedden zijn vervangen door dakverluchters. Praktisch is de grote garagedeur achteraan aan de linker zijwand. De voorbereiding voor een fietsdrager is standaard van uit de fabriek.
Interieur. Voor de nieuwe Easy Comfort 496 PE Kids heeft de fabrikant zich gehouden aan een veel gevraagde indeling. Vooraan is een dwars twee persoonbed, achterin een stapelbed in de lengte richting aan de linkerkant. Tussen de bedden ongeveer in de midden van het interieur de zitgroep met tafel aan de wand, geschikt voor 4 personen.
Naast de buitendeur is de keuken opgesteld gevold door een kleerkast, daarna volgt de badkamer. Een ideale indeling voor een gezin met twee kinderen. Gewoonlijk zijn de eerste blikvangers als men in een caravan komt de bovenkasten. Bij de 496 PE is dat net hetzelfde. Tweekleurige deuren met handgreep passen best in het interieur, aan de zitgroep hebben ze een open schap onderaan. Bijzonder handig voor een boek, bril of andere kleinighede in leggen. Hang en sluitwerk zijn van een goede kwaliteit.
De donkere kussens en het lichte meubilair met horizontale houttekening vormen samen een mooi geheel. Het verschuifbare tafelblad op één poot en schuifprofielen aan de wand biedt voldoende plaats aan het gezin. Zitbanken hebben kussens in donkere kleur en comfortabele zit- en rugkussens. De inhoud van de zitbanken is goed bereikbaar. Vooraan ligt de 1,4 m brede matras op een eenvoudige lattenbodem, onderaan is veel plaats voor wat grotere spullen, maar pas op met het gewicht. De warmelucht slangen in de koffers zouden wel wat beter beschermd mogen zijn. Ze zijn een zwak punt voor verschuivende bagage. Tegen de voorkant zijn bovenkasten met twee kleurige deuren en een handgreep, met de drie vensters zal het er zeker voldoende luchtig zijn. Voor de stapelbedden heeft men toch wat geld willen besparen. Zo is er geen lattenbodem voorzien wel triplex onder de matrassen. Voor de kindjes die tegenwoordig een GSM hebben en ander elektronisch speelgoed zijn er geen 230 Volt stopcontacten geplaatst, een USB stopcontact behoort enveneens tot een zoekactie. Er is een stevige metalen ladder aan de bedden, maar hij zou beter wat opgeschoven worden. Wil men het onderste gebruiken als garage tijdens de verplaatsingen moet eerste de matras worden verwijderd dat is niet zo praktisch. Een gordijn sluit de stapelbedden af van het woongedeelte. De 1,33 m brede keuken krijgt veel goede punten toegewezen. Drie kookvuren met elektronische ontsteking zijn in het aanrecht geïntegreerd ernaast is de spoelbak. Er blijft nog voldoende werkoppervlakte over. Onderaan scoort de techniek het uitzonderlijk goed. Eén van de drie laden is een 150 l compressor koellade, die Sterckman al lang in zijn caravans gebruikt. Als er constant 230 Volt aanwezig is, ze werkt enkel op elektriciteit en heeft de omgevingstemperatuur geen invloed op de inhoud van de compressor lade. De bovenkasten met hun tweekleurige deuren hebben voldoende inhout om een deel van het keukenmateriaal te bergen. Buiten de goed uitgeruste keuken is er ook een rook of brandmelder geïnstalleerd. De badkamer heeft alles wat noodzakelijk is maar is nogal spartaans ingericht. Een douche met douchebak is er alleszins, een wc is eveneens aanwezig en onder het waskommetje is een klein kastje, met twee schappen tegen de wand moet men het doen. Tussen de stapelbedden en de badkamer is een kleerkast. Er is overal voldoende licht, sfeer verlichting of dimbaar licht is ook afwezig. Ja,de prijs laat zich onvermijdelijk hier en daar voelen.
Samengevat. Met de opbouw van het koetswerk heeft Sterckeman een serieuze verebetering doorgevoerd. In het interieur zal de Franse fabrikant hier en daar nog wat veranderingen of verbeteringen moeten doorvoeren. Maar vooral vergeet niet de prijs dat deze grote gezins caravan kost. Voor een kleine 25.000 euro kan een gezin een leuke vakantie door maken. Voor een vergelijkbaar type met wat meer uitrustingsstukken betaal je allicht 8.000 euro meer en de vakantie zal zeker niet leuker zijn.
Technische gegevens. Leeg gewicht: 1108 kg MTM : 1.500 kg L X B X H: 6,7 X 2,3 x 2,52 m Stahoogte: 1,96 m Lengte interieur: 5,3 m Bedden Stapelbedden: 2-1,85 x 0,84 m Vastbed vooraan: 2,05 x 1,4 m Dikte wanden en dak buitenplaat hagelbestendig: 30 mm Bodem: 41 mm Compressor koellade: 150 l Verwarming: Truma S 3004
Is er een betere reden om een Truma te kopen? Bij de König Customer Award 2018 werden onze airconditioners twee keer bekroond met de eerste prijs.
Deze felbegeerde prijs wordt elk jaar op de Caravan Salon in Düsseldorf uitgereikt door de Duitse vakbladen Reisemobil International en Camping, Cars & Caravans. De winnaars worden bepaald door middel van een klanttevredenheidsonderzoek, waarin kampeerders hun voertuig en accessoires in verschillende categorieën beoordelen.
Doorslaggevend zijn uitrusting, toepassingsgebied en persoonlijke behoeften
Allereerst hangt de keuze van de airconditioning af van de grootte en uitrusting van uw voertuig:
Hoe lang is uw caravan? Grotere caravans hebben een krachtiger airconditioningsysteem nodig of, in sommige gevallen, meerdere op elkaar afgestemde units.
Waar kan de airco worden geïnstalleerd? Op het dak of in de berging van uw caravan
Heeft uw caravan grote panoramaramen? In dit geval warmt hij sneller op en heeft hij dus meer koeling nodig dan een caravan met kleine ramen.
Hoe goed is uw caravan geïsoleerd? Voor een goed geïsoleerd nieuw voertuig is een airconditioningsysteem met laag vermogen meestal voldoende.
Voordat u een caravan airconditioner kiest, moet u ook nadenken over uw volgende vakantiebestemmingen. In het Middellandse Zeegebied heb je immers meer airconditioning nodig dan in Scandinavië. Maar ook uw persoonlijke voorkeuren zijn belangrijk:
Hoeveel mensen reizen er met je mee?
Kook je vaak in de caravan- en stoomvormen?
Doucht je regelmatig in je caravan en verhoog je zo de luchtvochtigheid?
Geeft u de voorkeur aan airconditioning in het hele voertuig of alleen in het slaapgedeelte?
Tot welke temperatuur wilt u de caravan koelen?
Soorten airconditioners: compressor- en verdampingsairconditioners
Compressor Airconditioners
Compressorairconditioners werken als een koelkast. Een koudemiddel circuleert in een gesloten systeem. De druk van een compressor maakt het gasvormige koudemiddel vloeibaar en voert het naar een verdamper. Daar absorbeert het de warmte-energie uit de omgeving en daalt de temperatuur in de kamer. Ook wordt vocht uit de lucht opgenomen. Alle Truma airco's werken volgens het compressieprincipe.
Verdampings-airconditioners
Verdampingsairconditioners gebruiken water als koelmiddel. De lucht die van buiten wordt aangezogen, stroomt over een constant vochtig oppervlak. Het water verdampt en onttrekt warmte aan de lucht. Verdampingsairconditioners kunnen de lucht echter niet ontvochtigen. Daarom zijn deze apparaten meer geschikt voor droge gebieden en gematigde temperaturen.
De comfortzone
Het juiste samenspel van temperatuur en luchtvochtigheid heeft een direct effect op uw welzijn. Naarmate de kamertemperatuur stijgt, moet de luchtvochtigheid afnemen. Ruimtes met een temperatuur van 18 tot 24 graden en een relatieve luchtvochtigheid van 40 tot 70 procent worden als comfortabel beschouwd.
Op het dak gemonteerde airconditioners
Dakairconditioners van Truma zijn bijzonder stil, licht en krachtig. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende maten en vermogensniveaus en kunnen in veel verschillende soorten voertuigen worden gebruikt, van bestelwagens tot campers.
Aventa Comfort is geschikt voor voertuigen met een lengte tot ca. 7,5 meter. Het koelt het interieur van het voertuig snel af tot een comfortabele temperatuur. Dankzij de geïntegreerde warmtepomp kan de airconditioning in de caravan ook in het voor- en najaar als extra verwarmingssysteem worden gebruikt.
Aventa Compact is door zijn compacte ontwerp bijzonder geschikt voor bestelwagens. Hij is zo klein dat hij op het dak van bijna elk voertuig past, terwijl er toch ruimte overblijft voor zonnepanelen, een schotelantenne of een dakkoffer.
Net als de Aventa Compact biedt de Aventa Compact Plus de perfecte combinatie van compact formaat, licht gewicht en stille loop. Maar laat je niet misleiden door deze functies: de Aventa Compact Plus heeft 500 watt meer koelvermogen dan zijn kleine zusje.
De twee Truma binnenroosters kunnen op vier uitlaten individueel worden ingesteld. Dit zorgt ervoor dat de luchtstroom gelijkmatig en tochtvrij over het voertuig wordt verdeeld. De luchtroosters in het interieur zijn zo vlak dat ze nauwelijks kostbare ruimte innemen in het interieur van het voertuig.
Truma biedt voor alle voertuiggroottes passende airco's met opbergboxen. Ze kunnen ruimtebesparend worden geïnstalleerd en bieden een breed scala aan mogelijkheden om koele lucht door het interieur van het voertuig te verspreiden. Dit gebeurt met de flexibele koude luchtkanalen, die de lucht gelijkmatig en tochtvrij verdelen waar het nodig is.
Saphir Comfort RC is Truma's krachtigste airconditioner voor opbergboxen. Het heeft ook een warmtepompmodus, zodat het in het voor- en najaar als verwarming kan worden gebruikt.
Saphir Compact is iets minder krachtig dan Saphir Comfort RC, maar koelt nog steeds efficiënt en betrouwbaar. Het is bijzonder geschikt voor kleine tot middelgrote caravans.
FAQ: Truma airconditioners voor caravans en kampeerauto’s
Aventa, Saphir, Aventa luchtroosters, kleine luchtroosters – met zoveel verschillende producten kan het moeilijk zijn om te weten welke voor u geschikt is. Soms wil je gewoon weten hoe dergelijke airconditioners überhaupt werken. Maar onze FAQ over airconditioners zal u helpen.
Wat is de juiste airco voor caravans?
Bij het kiezen van airco voor een caravan gelden dezelfde regels als voor een kampeerauto. Als u van uw beslissing geen wetenschappelijke studie wilt maken, is de lengte van het voertuig een goede vuistregel. Andere factoren zijn uw vakantiebestemming en het aantal personen dat in de caravan slaapt.
Voor bijzonder grote caravans raden wij aan om meerdere airconditioners te combineren om voldoende koeling te garanderen. Dit is niet nodig als u alleen een bepaald gedeelte van de caravan wilt koelen, zoals het slaapgedeelte. In dit geval is een enkele airconditioner voldoende, zelfs voor grote caravans.
Wat betekenen alle productnamen?
De naam "Aventa" verwijst naar Truma's assortiment airconditioners op het dak.
Onze accumulatie-airco's heten Saphir.
Deze namen worden soms gevolgd door het woord "compact", wat de versie met een lager vermogen aanduidt. Producten met het woord "comfort" in de naam hebben betere prestaties. Ze hebben ook een warmtepompfunctie. Dit betekent dat ze in de zomer koelen en de rest van het jaar als extra warmtebron dienen.
Wat is het verschil tussen de Aventa luchtroosters?
Allereerst hebben beide luchtverdelers vier individueel instelbare uitlaten. Beide bieden dus hetzelfde niveau van comfort. De verschillen tussen de apparaten zijn aan de buitenkant te zien.
Luchtverspreider klein:
Iets kleiner dan de Aventa luchtverspreider
Heeft geen open ruimte aan de zijkanten nodig en kan daarom direct aan het meubilair van uw caravan of camper worden bevestigd
Heeft verwijderbare zijpanelen
Heeft geen ingebouwde LED-verlichting
Aventa luchtroosters:
Iets groter dan de luchtverdeler klein
Vereist afstand tot meubels
Voorzien van vervangbare luchtfilters
Voorzien van ingebouwde en dimbare LED-verlichting
Hoe werkt airconditioning in een caravan of kampeerauto?
Een gasvormig koelmiddel circuleert in een gesloten koelcircuit. Dit wordt aangezogen en samengeperst door een compressor (1). Door de hoge druk loopt de temperatuur van het koudemiddel sterk op. Het hete koudemiddel wordt in de condensor (2) gepompt. Hier wordt het afgekoeld met behulp van een ventilator (3), die buitenlucht (4) over de fijne structuren van de condensor blaast. Bij dit proces geeft het koelmiddel zijn warmte af aan de omgevingslucht en daalt de temperatuur, waardoor het verandert van een gasvormige naar een vloeibare toestand. De verwarmde ruimtelucht ontsnapt weer (5).
Het koelmiddel, dat nu vloeibaar is, wordt in een verdamper (6) gevoerd. Hier wordt het verdampt door warme lucht uit de ruimte (7), die door een ventilator (8) wordt aangezogen en over de verdamper wordt geblazen. In dit proces absorbeert het koudemiddel de warmte-energie uit de omgeving, waardoor de temperatuur in de kamer daalt. Tegelijkertijd transporteert de verdamperventilator (8) de koele lucht naar het interieur van de caravan of camper (9). Tijdens het verdampingsproces transformeert het koelmiddel opnieuw van een vloeistof terug naar een gastoestand voordat het terugstroomt naar de compressor (1) om de cyclus opnieuw te starten.
Belangrijke criteria bij het kopen van een airconditioner
Een goede caravanairco moet:
Verbruik zo min mogelijk elektriciteit
Koel snel af
Wees licht
nemen weinig ruimte in beslag
Rustig rennen
Elektriciteitsverbruik
Een bijzonder belangrijk voordeel is het lage stroomverbruik, omdat campings verschillende zekeringwaarden hebben. Niet elke airconditioner kan werken op locaties met zwakke zekeringen. Om deze reden is het in sommige gevallen niet mogelijk om meerdere elektrische apparaten tegelijk te gebruiken. Het stroomverbruik is ook afhankelijk van omgevingsomstandigheden, zoals temperatuur. Houd in dit verband altijd rekening met de koelefficiëntie.
Het rendement van een caravanairco hangt echter niet alleen af van het elektriciteitsverbruik, maar ook van de tijd die nodig is om de caravan te koelen. De formule voor het stroomverbruik is:
Energieverbruik = stroomverbruik × bedrijfsspanning × tijd
Hoe sneller de gewenste temperatuur wordt bereikt, hoe minder energie er wordt verbruikt en hoe lager de elektriciteitskosten.
Gewicht
Naast het stroomverbruik is ook het gewicht een belangrijke factor bij de aanschaf van een caravan airco. Elke extra kilo heeft immers niet alleen invloed op het totale gewicht van de caravan, maar ook op het rijgedrag en het brandstofverbruik.
Tip: Controleer of de gewichtsinformatie het bevestigingsmateriaal en de luchtverdeler omvat. Afhankelijk van het apparaat kan het tot vier kilogram zijn.
Geluidsniveau
Een laag geluidsniveau is vooral 's nachts belangrijk. Hier moeten caravanairconditioners zo stil mogelijk werken, zodat u en de andere mensen op de camping ongestoord kunnen slapen. Opbergboxsystemen zijn in het voertuig geïnstalleerd en zijn daarom zeer stil. De slaapfunctie van de Truma airco's zorgt 's nachts voor een bijzonder stille koeling.
Tip: Door de installatie van een Truma-geluiddemper wordt het ruimteluchtgeluid van de Saphir-magazijnkasten met 50 procent verminderd. Twee Truma-geluiddempers reduceren het geluid tot 90 procent.
Handige extra functies
Geïntegreerde warmtepomp
Als u uw caravan het hele jaar door gebruikt, kunt u met een geschikt airconditioningsysteem uw voertuig niet alleen koelen, maar ook verwarmen. Dankzij het omkeerbare koelcircuitsysteem kunnen compressorairconditioners ook worden gebruikt als warmtepompverwarming. Vooral in de overgangsperiode zorgen deze apparaten voor aangename warmte in het voertuig.
Intelligente besturing
Zorg er ook voor dat uw airconditioningsysteem handig en intuïtief in gebruik is. Truma airco's kunnen naar keuze met een afstandsbediening of via het digitale CP plus-toetsenbord worden bediend. Truma biedt ook een smartphone-app waarmee u uw airco op elk moment kunt bedienen. Daarvoor heeft u ook de Truma iNet Box als centrale interface nodig. Zo worden Truma-apparaten in een netwerk met uw smartphone of tablet verbonden en kunt u uw apparaten eenvoudig bewaken en bedienen.
Als u een Truma Combi-verwarming in combinatie met een airco gebruikt, kunt u zelfs de functie "automatische klimaatregeling" selecteren. De Truma-apparaten stemmen dan op elkaar af en u heeft een constant binnenklimaat, ongeacht het weer buiten.
Vanaf 14 mei 2024 kunnen bezoekers een compleet nieuw berglandschap in Europa-Park ontdekken. Het Oostenrijkse themagebied kan nu vanuit de boomstammetjes van de eveneens vernieuwde Tiroler Wildwaterbaan en mijntrein Alpenexpress “Enzian” beleefd worden. Ook te voet kun je het themagebied doorkruisen; er is een spannend parcours met hangbruggen, klimelementen en glijbanen aangelegd.
Roland Mack, directeur/eigenaar van Europa-Park: “Het was belangrijk voor ons om de ‘Alpenexpress Enzian’ en de ‘Tiroler Wildwaterbaan’ te herbouwen, zoals generaties ze al tientallen jaren kennen en liefhebben. De 'Edelsteengrot' is ook een van de favorieten van onze gasten. Tegelijkertijd kijken we nu naar de toekomst met de 'Magische Diamantenkloof' en de 'Yomi Adventure Trail' en creëren we nieuwe herinneringen voor het hele gezin.”
Ann-Kathrin Mack, verantwoordelijk voor het project: “Ik ben opgegroeid met de ‘Alpenexpress Enzian’ en de ‘Tiroler Wildwaterbaan’ en heb er veel dierbare herinneringen met mijn familie en vrienden gemaakt. Het is voor mij des te specialer en emotioneler dat we de attracties nu hebben heropend. Ik ben ook ongelooflijk trots op hoe we het project in recordtijd, maar tegelijkertijd met veel aandacht voor detail samen met alle vakmensen en bedrijven hebben gerealiseerd.”
Overzicht 'Magische Diamantenkloof'
Raak betoverd in de Magische Diamantenkloof
In het hart van het themagebied wacht de nieuwe ‘Magische Diamantenkloof’ op jonge en oudere ontdekkingsreizigers. Zij beleven hier een betoverende beleving: in de alpenbergen kronkelen woeste rivieren, brullen hoge watervallen en maken majestueuze rotsen veel indruk. De kloof beslaat een groot gebied (meer dan 2.000 vierkante meter) en de rotspartijen zijn fors (maar liefst 6.000 vierkante meter rotsen).
Suis door de bergen in Alpenexpress Enzian In de volledig nieuw gebouwde familie-achtbaan ‘Alpenexpress Enzian’ suis je 100 seconden door de ‘Magische Diamantenkloof’, met snelheden tot 45 km/u. Deze charmante publiekslieveling trakteert ook de jongste gasten (vanaf 4 jaar) op een spannende kennismaking met de wereld van achtbanen. Rolstoelgebruikers zijn ook van harte welkom, zij kunnen gebruik maken van een speciale lift.
In deze achtbaan kun je ook kiezen voor virtual reality. Europa-Park noemt dit Coastiality. Het geeft je een fascinerende ritbeleving. Nadat je bent ingestapt, zet je een VR-headset op. Tijdens de rit gaat er dan voor jou een fantastische, geanimeerde 3D-wereld open. Op hetzelfde moment voel je de G-krachten, de wind en de bewegingen van de rijdende achtbaan. Je kunt kiezen uit verschillende avonturen, waaronder het nieuwe ‘Fina & de Yomi's - Magische wereld van diamanten’. Tickets voor deze extra VR-beleving zijn verkrijgbaar voor 3 euro (bij de ingang van de achtbaan).
GRTNBLTZ is een verwijzing naar de oude mijntrein
Vaar in de Tiroler Wildwaterbaan
Ook de ‘Tiroler Wildwaterbaan’ is geheel vernieuwd . Deze werd voor het eerst geopend in 1978. Je maakt nu een spetterende tocht over heuvels en dalen in een uitgeholde boomstam. De rit (met een duur van 4.30 min.) begint met een klim tegen een steile rotswand. Deze brengt je hartslag flink omhoog maar biedt je tevens een fascinerend uitzicht. En de afdaling die volgt in de ‘Magische Diamantenkloof’ is natuurlijk lekker snel!
Ontdek de Yomi Adventure Trail
Zin in nog meer avontuur? Bezoek dan de nieuwe ‘Yomi Adventure Trail’ met hangbruggen, veel klimelementen, waterpartijen en glijbanen. Het nieuwe avontuurlijke pad (van meer dan 200 meter) leidt dappere ontdekkingsreizigers over rotsen tot wel twaalf meter hoog door de ‘Magische Diamantenkloof’. Je geniet van een prachtig panoramisch uitzicht.
Via het avontuurlijke pad kom je onder andere bij de Edelsteengrot, met daarin het huis van de Yomis. Ken je deze nog niet? Dat zijn de kleine, groene mythische wezens uit de bergen. Zij gebruiken magische natuurkrachten om kattenkwaad uit te halen. Je vindt ze overal in het Oostenrijkse themagebied.
Doorkruis Oostenrijk met de Yomi Adventure Trail
Wat heeft Europa-Park je nog meer te bieden?
Europa-Park is Duitslands grootste attractiepark, het is al 8 keer uitgeroepen tot beste attractiepark ter wereld. Je vindt er 17 themagebieden waarin Europese landen (waaronder Oostenrijk) tot in de kleine details zijn nagebouwd. Europa-Park heeft meer dan 100 attracties en shows. Hoogtepunten zijn 14 spectaculaire achtbanen en attracties als Arthur, Piraten in Batavia en ‘Voletarium’. Deze laatste attractie is een flying theater waarin je over de mooiste plekken van Europa vliegt. Kleinere kinderen kunnen volop genieten in 3 fantasielanden. In de themagebieden beleef je in talloze cafés en restaurants de culinaire veelzijdigheid van Europa.
Kom je ook in 2024?
Europa-Park is in het zomerseizoen 2024 dagelijks geopend van 9.00 tot minstens 18.00 uur. Kijk voor meer informatie en de toegangsprijzen op europapark.de/nl.
Alvast zin in een voorproefje? Bekijk de clip op ons Youtube-kanaal (15 min.), dan zie je wat Europa-Park je in 2024 te bieden heeft. En dat is heel veel nieuws; dit jaar werd maar liefst meer dan 100 miljoen euro geïnvesteerd.
Europa-Park ligt in het Zwarte Woud, aan de rand van de Elzas. Veel Nederlanders en Belgen komen er langs in de zomervakantie, op de heen- of terugreis van hun vakantieadres in Zuid-Europa. Vaak zijn ze zich niet bewust van deze geweldige locatie voor een tussenstop of korte vakantie. Een gemiste kans, want Europa-Park heeft enorm veel te bieden.
Laika zet een van zijn reeksen regelmatig in en nieuw kleedje. Nu is de instap reeks Kosmo aan de beurt. We bekeken de H 1319, buiten dit type zijn er nog twee halfintegrale en twee integralen in deze reeks.
Koetswerk
De 6,95 m lange H 1319 heeft als basisvoertuig een Fiat Ducato met het origineel laag chassis. Om te beginnen leggen de werklui van Laika een 41 mm dikke polyester sandwich plaat op het chassis. Voor de wanden gebruiken ze 34 mm dikke sandwich panelen met een aluminium buitenplaat. Het dak krijgt de zelfde sandwich plaat maar met een hagelbestendig laag langs boven. Als isolatie gebruikt de fabrikant waterafstotend XPS. Voor de kleuren heeft men sterk contrast gevend zwart op de witte kleur van de wanden. Vooraan zijn de lichten zwart omkaderd, eveneens de voorruit. Daarentegen is de radiator grille wit gehouden. Op de flanken geven de twee zwarte decorlijnen een sportief uiterlijk. Het achterfront heeft boven en onder zwarte balken voor de noodzakelijke lichten. Donker getinte ramenvenster hebben hun plaats tussen de zwarte decorlijnen. Om de prijs en het gewicht wat te drukken hebben de nieuwe Kosmo kampeerauto's geen dubbele bodem. Dat zal geen zorg wezen want de H 1319 is meer bedoeld voor een koppel. Vele bergvakken binnen en in de garage zullen zeker volstaan voor de bagage van het paar.
Het interieur is een beetje afgekeken van de Kreos. Antraciet kleurige vlakken en lichte kussens zijn de kleuren van deze tijd. We stonden alleszins in bewondering voor het keurig afgewerkt meubilair. Voor de indeling hebben de ontwerpers zich gehouden aan de massaal gebruikte enkele bedden achterin, de zitgroep vooraan, keuken en badkamer staan centraal.
De L-zitgroep heeft twee zittingen met veiligheidsgordels en kopsteunen zodat met alvast twee reizigers kam meenemen. het ronde tafelblad is verschuifbaar in alle richtingen. Voor vier zwervers uitgebreid eetgerief op tafel etaleren zal nog al krap zijn. Laat het ons liever bij twee houden, met wat goede wil zou er eentje bij kunnen.
Twee zwervers kunnen voor de nacht nestelen in het hefbed boven de stuurcabine. Ze worden net als voor de enkele bedden de comfortabele matrassen gedragen door lattenbodems. Links en rechts zijn antraciet kleurige bovenkasten voor het kleine gerief. De enkele bedden achterin zijn hoger geplaatst omdat ze het dak van de garage vormen. Ze kunnen in hun geheel zijwaarts naar omhoog kantelen en komt er een goed bereikbare enorme koffer te voorschijn. Wil men heel de matras niet omhoog kantelen kan men via zijdeuren onder het voeteinde een kleiner deel van de koffer bereiken. Daar kan men aan een uittrekbare staaf kleren hangen. Ja, zo kan men met een tussen matras een breed bed vormen .
Keuken en badkamer
De keuken heeft een echte L vorm met grijs aanrecht waarin 3 elektrisch bediende kookvuren en een grote ronde waskom geïntegreerd zijn. Er blijft nog een beetje over als werkblad. Onderaan zijn ruim bemeten kasten en nemen we de bovenkast met haar lichte deur erbij kan men een stel uitgebreid keuken gerief mee nemen. Voor eten en drankjes is de er naast staande 140 l absorptie koelkast ook al voldoende groot.
In de badkamer vinden we een goed opgestelde draaibare wc en een breed genoeg wit wastafeltje. Om een stortbad te nemen draait het zijpaneel over de wc en komt een douchecel te voorschijn. Op de bodem ligt een houten antislip rooster. Twee water afvoeren zorgen dat al het water uit de douchebak weg loopt. Op haar manier voert het dakluik de waterdamp snel af.
Voor de koude dagen stuwt de Truma combi 6 C Plus voldoende lucht door de rondom liggende warme luchtbuizen.
De verlichting was ik bijna vergeten maar Laika niet. Door heel het interieur zijn lichten geplaatst dat het ietwat donker meubilair tot een gezellig verblijf omvormt.
Rijden
De 2,2 l turbo diesel stuurt 140 paardjes naar de voorwielen. Genoeg voor een rustig vakantie reis.
Als snelle jongens of meisjes graag wat meer pk's onder het gaspedaal willen kunnen ze mits wat meer euro's op tafel te leggen een 180 pk sterke turbo diesel bekomen met daarbij nog een 9 gang automaat, dan kan de pret niet op.
Samen gevat.
Laika heeft met de nieuwe Kosmo's weer een pareltje aan zijn kroon geschroefd. Een opvallend koetswerk en een modern en keurig uitgevoerd interieur maakt van winter en zomer reizen een plezier.
Technische gegevens
Basis voertuig: Fiat Ducato met origineel laag chassis
Een knappe Malibu T 460 LE We zouden een beetje oneerbiedig kunnen spreken van witte producten. Bijna alle grote merken hebben enkele types met een andere naam. kwalitatief even goed, alleen hebben ze wat minder uitrusting en het onnodige luxe uitzicht valt soms weg. Zo kunnen de fabrikanten deze kampeerauto's leveren aan een gunstigere prijs.
Zo is het ook met Malibu. De integralen en halfintegralen zijn enkel te bekomen op een Fiat Ducato met het standaard verlaagd chassis. Wat ze wel van hun duurdere broers hebben meegekregen is de dubbele verwarmde bodem. We kozen voor een succesrijk 7,2 m lang model de T 460 LE.
Koetswerk Als onderste bodemplaat heeft men een 33 mm dik sandwichplaat gebruikt met langs beide kanten polyester. Voor de wanden een even dikke sandwichplaat maar met een aluminium buitenplaat. De verbinding met de dak is uitgevoerd in een ronding wat het uitzicht chiquer maakt. Voor de loopvloer heeft men een 17 mm dikke multiplexplaat genomen. Net zoals langs binnen is de bagage ook langs buiten bereikbaar. Verswater- en afvalwatertanks hebben er hun vorstvrije stek. Dure ramenvensters, buitendeur met venster, een brede regengoot met LED buitenlicht boven de deur zijn niet goedkoop en geven de Malibu standing mee. De garagebodem is verlaagd om genoeg hoogte te creëren in de garage. Het kan soms wel eens een knal geven bij een hoge verkeersdrempel. Bijzonder in Frankrijk daar hebben ze kanjers van verkeersdrempels. De vloer van de garage is bedekt met een antislip materiaal. Twee profielen met verschuifbare verankering zijn voorzien om fietsen of andere bagage te verankeren. Deuren met twee sloten worden open gehouden door gasdrukveren. Via de deuren links en rechts is de inhoud gemakkelijk bereikbaar. Voor 2 gasflessen is een aparte koffer voorzien.
Interieur. De indeling van het interieur is zo klassiek als men maar denken kan. Hij is praktisch bij alle merken te vinden en goed voor zowel 2 personen als voor een gezin met 2 kinderen.
Details, kleur, meubilair en afwerking maken ieder interieur verschillend. Malibu hielt het meubilair in een licht houtdecor. Blikvanger zijn de tweekleurige deuren van de bovenkasten. Ze zijn voorzien van sterke scharnieren en een goede vergrendeling. In de mooie voor 5 personen geschikte zitgroep vooraan kan men een gezellig praatje voeren. Om te eten laten we het dan maar voor vier zwervers houden. Het tafelblad kan schuiven en draaien in alle richtingen, maar in gelijk welke stand niet ver genoeg naar achter als de chauffeurs zetel in rijpositie staat.
Twee zitplaatsen zijn uitgerust met veiligheidsgordels en hoofdsteunen. Een typische uitvoering van Malibu is het opendraaiend schoenkastje in de hoek van de zitbank. Bagage kan men in de zitbanken laden. Heel het interieur kan men sfeervol verlichten, gelukkig heeft men boven de tafel een sterke lamp geplaatst.
Na tv kijken gaan we richting slaapkamer met zijn twee enkele bedden met comfortabele matrassen gedragen door lattenbodems. Met een tussenmatras kan men een breed bed maken. Twee LED leeslampen heeft men niet vergeten te plaatsen. Tussen de hoog geplaatste bedden zijn twee verplaatsbare treden, die zelfs als bergvak kunnen dienen. Kleerkasten vindt men onder de voeteinden van de bedden. bereikbaar door een stuk van het voeteinde omhoog te klappen als langs de deuren in de zijkanten. Een Truma Combi 6 CP plus houdt heel het interieur lekker warm tijdens koude dagen.
Keuken Met heel veel goede wil zouden we van een L-keuken kunnen spreken. Ze is alleszins een mooi stukje vakwerk. In het antraciet kleurig aanrecht zijn drie elektrisch bediende kookvuren en een ronde spoelbak geïntegreerd. Kookvuren zijn met een glazenplaat afgedekt, terwijl de spoelbak een losse afdekplaat heeft die men als snijplank kan gebruiken. De onderkast heeft vier laden men een wit front de twee onderste met houtdecor. De bovenkast heeft een licht naar binnen gebogen tweekleurige deur. Licht is er voldoende om in en om de potten te kijken. Naast de keuken staat een Dometic absorptie koelkast met links en rechts open draaiende deuren.
Sanitair. De badkamer is al even perfect afgewerkt als het interieur. Tegen de zijwand is een kastje met wit waskommetje. Bewoners met lange benen hoeven geen angst te hebben om de draaibare wc te gebruiken er is plaats genoeg. De ronde douchecel met acrylglazen schuifdeuren is in de badkamer geïntegreerd. In de douchebak zijn twee aflopen voor een volledige afloop van het water. Zoals in het interieur van de Malibu is hier ook een zee van licht. Deuren sluiten de badkamer af van de slaap-en woonkamer.
Samen gevat De Malibu T 460 LE heeft misschien wat minder luxe versierselen maar is kwalitatief evenwaardig aan duurdere familie. Technische gegevens Basisvoertuig Fiat Ducato met origineel laag chassis Motor: 2,2 l Turbo diesel 180 pk MTM: 4.250 kg Afmetingen: LXBXH 7,2 x 2,27 x 2,94 m Bedden: 2,0 x 0,82 m 1,9 x 0,83 m
De HYMER Free S Blue Evolution is het perfecte instapmodel voor stellen en gezinnen. De aangename rijervaring en de uitgebreide en flexibele uitrusting maken vakantie tot pure ontspanning. Bovendien overtuigt de sportieve zwerfauto met zijn moderne design en capri blauw lakwerk. Een echte blikvanger op de wegen en campings.
Hij is een ideale zwerfauto voor iedereen die van een avontuurlijke kampeervakantie houdt en toch een bepaald niveau van comfort niet wil missen. Zijn elegante en tegelijkertijd sportieve uitstraling, die wordt gegeven door de stijlvolle exterieurkleur blauwgrijs in combinatie met sportief-moderne designaccenten, maakt hem tot een echte blikvanger op de wegen en campings.
Interieur
Stahoogte in woongedeelte tot 1,98 m is een pluspunt. Hij heeft een modern en fris interieur met lichte meubeldecor, zilveren kleuraccenten en trendy stoffen. Het interieurdesign heeft modern sportief uitzicht. Mat witte oppervlakken en zilvergrijze details in combinatie met eikenhouten accenten leveren een sfeervol beeld op en aangenaam om er te vertoeven. De zwervers zullen zeker kunnen genieten van een heleboel comfort aan boord. Dankzij de sportief-moderne interieuruitvoering bezorgt hij onvergetelijke reiservaringen zonder compromissen.
Slaapkamer in het dak.
Door het hefdak met geïntegreerd opklapbaar en opvouwbaar tweepersoonsbed met slaapcomfortsysteem beschikt hij over een afzonderlijke bed voor 2 personen. Het hefdak wordt geleverd in de kleur van het voertuig. De zitgroep kan met een extra kussen tot een eenpersoonsbed omgebouwd worden. Dankzij ICOFIX kan een kinderstoel veilig en eenvoudig op de zitbank bevestigd worden zodat ook kinderen veilig kunnen meerijden De vouwverduistering van hoogwaardige plisséstof in de cabine houdt ongewenste blikken buiten en beschermt in de zomer tegen sterke zonnestraling.
Prettig rijden
Rijden is een plezier. De HYMER Free S, als voorwielaangedreven Mercedes Sprinter, biedt een comfortabele manier om zonder veel stres te rijden. De krachtige motor en de omvangrijke uitrusting op het gebied van comfort en veiligheid, zoals de Mercedes 9-traps automaat of de geavanceerde assistentiesystemen, voldoen aan zeer hoge eisen. De voorwielaandrijving garandeert meer extra lading en een ruimere stahoogte in het interieur. Zo is de HYMER Free S ideale reisgenoot niet alleen voor kleine uitstapjes ook geschikt voor grote reizen.
Sturen en het verkeer in het oog houden is nog de belangrijkste taak van de chauffeur. Techniek en elektronica helpen heel goed om veilig te rijden. De automatische versnellingsbak 9G-TRONIC met geoptimaliseerd verbruik neemt van de bestuurder het manuele schakelen over en garandeert een zachte overgang tussen versnellingen. De HOLD-functie van het systeem voorkomt op verzoek, door het rempedaal in te drukken, dat het voertuig aan een stoplicht of in een file onbedoeld achteruitrijdt. De rijassistent DISTRONIC PLUS (incl. actieve remassistent) helpt om afstand tot de voorligger te houden en remt in geval van nood zelfstandig. De risico’s van een te korte veiligheidsafstand, plots stilstaand verkeer of onoplettendheden worden zo beperkt. Met 6.000 watt vermogen zorgt de heteluchtkachel op diesel met warmwaterboiler moeiteloos voor kamertemperaturen en warm water, zelfs bij temperaturen onder het vriespunt. De werking op diesel en de daaruit voortvloeiende eliminatie van gasflessen hebben een positief effect op het gewicht en de bergruimte. Tot slot is er nog de dodehoekassistent hij merkt voertuigen in de dode hoek op en waarschuwt de bestuurder door visuele en akoestische signalen, incl. Rear Cross Traffic om bij het achteruitrijden kruisende voertuigen te herkennen.
Nieuwe Europa-Park-achtbaan ‘Voltron Nevera’ met steilste lancering ter wereld open voor publiek
Morgen gaat in Europa-Park de gloednieuwe achtbaan ‘Voltron Nevera powered by Rimac’ open voor bezoekers. De nieuwe attractie kenmerkt zich door een totaalpakket aan storytelling, thematisering, innovatieve technieken en bijzondere achtbaan-elementen. De 14e achtbaan is het middelpunt van het eveneens nieuwe, 17e, themagebied van het park: Kroatië.
Mack Rides, het moederbedrijf van Europa-Park, was verantwoordelijk voor de ontwikkeling van deze baanbrekende achtbaan. De bouw van deze zogenoemde ‘Stryker-coaster’ nam ruim twee jaar in beslag. Dit type is nog in geen enkel ander park te beleven. Dat dit wel in Europa-Park kan, is logisch. Voor Mack Rides is Europa-Park de ‘showroom’ waarin de nieuwste attracties en concepten worden geïntroduceerd.
Overzichtsfoto Voltron Nevera powered by Rimac
Bijzondere achtbaan-elementen
Met ‘Voltron Nevera powered by Rimac’ zet Europa-Park nieuwe standaarden voor toekomstige achtbanen. Deze innovatieve achtbaan vestigt met een veelvoud aan bijzondere achtbaan-elementen enkele nieuwe records:
Lanceerachtbaan met steilste lancering ter wereld (105 graden), adrenalinestoot verzekerd!
Lanceerachtbaan met de meeste over-de-kop-elementen ter wereld (7)
Langste lanceerachtbaan in Europa (1.385 meter)
Langste achtbaan met over-de-kop-elementen in Europa (6e langste achtbaan met over-de-kop-elementen wereldwijd)
Met 3 versnellingssecties is de achtbaan recordhouder in Europa
Met 4 versnellingen is de achtbaan recordhouder in Duitsla
Ritbeleving
De nieuwe achtbaan is de hoofdattractie in Kroatië: het nieuwe Europese themagebied dat op 26 april open gaat. Daar slingert de achtbaan in volle vaart door een authentiek Kroatisch landschap met rotsen, eeuwenoude gevels en andere decoraties. De achtbaan is toegankelijk voor bezoekers vanaf acht jaar, met een minimale lengte van 1,30 meter. Zij worden onder andere vier keer gelanceerd (waaronder één keer verticaal en één keer achterwaarts) met een snelheid tot 90 km/u, gaan zeven keer over de kop en voelen zich gewichtloos op ruim dertig meter hoogte, gedurende ruim twee seconden.
Thema
Europa-Park maakt veel gebruik van storytelling. De achtbaan (en het themagebied Kroatië) dompelen de bezoekers onder in de experimenten die wetenschapper en uitvinder Nikola Tesla begin vorige eeuw uitvoerde. Tesla werd geboren in het huidige Kroatië. De achtbaan start in een waterkrachtcentrale die Tesla in het verhaal van Europa-Park gebruikt voor zijn experimenten. Een van zijn spannendste ideeën was een teleportatiemachine, die mensen als pure energie heen en weer zou sturen tussen twee torens, door middel van een bliksemschicht. Bezoekers beleven dit tijdens een ritje in de ‘Voltron Nevera powered bij Rimac’.
Naamgeving
De Kroatische fabrikant Rimac verleende zijn naam aan de nieuwe achtbaan. Europa-Park en Rimac delen een passie voor innovatie, versnelling en perfectie. De uitvinder Mate Rimac noemt Nikola Tesla zijn grote voorbeeld voor zijn onderzoek naar elektrische motoren en accu’s in snelle personenwagens. De Nevera van Rimac wordt beschouwd als de snelste elektrische auto ter wereld. De nieuwe achtbaan zorgt voor eenzelfde gevoel van snelheid.
Volop beleving in Europa-Park
Europa-Park is Duitslands grootste attractiepark. Het ligt in het Zwarte Woud, aan de rand van de Elzas en heeft enorm veel te bieden. Hier zijn zeventien Europese landen in themagebieden tot in de kleinste details nagebouwd. Je vindt er meer dan100 attracties en shows, waaronder veertien achtbanen. Europa-Park heeft ook een van de grootste waterparken van Europa (Waterwereld Rulantica) en biedt tal van overnachtingsmogelijkheden, waaronder zes bijzondere themahotels. Europa-Park is al acht keer uitgeroepen tot beste attractiepark ter wereld.
Daar krijg je geen spijt van. Europa-Park is in het zomerseizoen 2024 dagelijks geopend van 09.00 tot minstens 18.00 uur. Kijk voor meer informatie op www.europapark.de/nl.