Is er een betere reden om een Truma te kopen? Bij de König Customer Award 2018 werden onze airconditioners twee keer bekroond met de eerste prijs.
Deze felbegeerde prijs wordt elk jaar op de Caravan Salon in Düsseldorf uitgereikt door de Duitse vakbladen Reisemobil International en Camping, Cars & Caravans. De winnaars worden bepaald door middel van een klanttevredenheidsonderzoek, waarin kampeerders hun voertuig en accessoires in verschillende categorieën beoordelen.
Doorslaggevend zijn uitrusting, toepassingsgebied en persoonlijke behoeften
Allereerst hangt de keuze van de airconditioning af van de grootte en uitrusting van uw voertuig:
Hoe lang is uw caravan? Grotere caravans hebben een krachtiger airconditioningsysteem nodig of, in sommige gevallen, meerdere op elkaar afgestemde units.
Waar kan de airco worden geïnstalleerd? Op het dak of in de berging van uw caravan
Heeft uw caravan grote panoramaramen? In dit geval warmt hij sneller op en heeft hij dus meer koeling nodig dan een caravan met kleine ramen.
Hoe goed is uw caravan geïsoleerd? Voor een goed geïsoleerd nieuw voertuig is een airconditioningsysteem met laag vermogen meestal voldoende.
Voordat u een caravan airconditioner kiest, moet u ook nadenken over uw volgende vakantiebestemmingen. In het Middellandse Zeegebied heb je immers meer airconditioning nodig dan in Scandinavië. Maar ook uw persoonlijke voorkeuren zijn belangrijk:
Hoeveel mensen reizen er met je mee?
Kook je vaak in de caravan- en stoomvormen?
Doucht je regelmatig in je caravan en verhoog je zo de luchtvochtigheid?
Geeft u de voorkeur aan airconditioning in het hele voertuig of alleen in het slaapgedeelte?
Tot welke temperatuur wilt u de caravan koelen?
Soorten airconditioners: compressor- en verdampingsairconditioners
Compressor Airconditioners
Compressorairconditioners werken als een koelkast. Een koudemiddel circuleert in een gesloten systeem. De druk van een compressor maakt het gasvormige koudemiddel vloeibaar en voert het naar een verdamper. Daar absorbeert het de warmte-energie uit de omgeving en daalt de temperatuur in de kamer. Ook wordt vocht uit de lucht opgenomen. Alle Truma airco's werken volgens het compressieprincipe.
Verdampings-airconditioners
Verdampingsairconditioners gebruiken water als koelmiddel. De lucht die van buiten wordt aangezogen, stroomt over een constant vochtig oppervlak. Het water verdampt en onttrekt warmte aan de lucht. Verdampingsairconditioners kunnen de lucht echter niet ontvochtigen. Daarom zijn deze apparaten meer geschikt voor droge gebieden en gematigde temperaturen.
De comfortzone
Het juiste samenspel van temperatuur en luchtvochtigheid heeft een direct effect op uw welzijn. Naarmate de kamertemperatuur stijgt, moet de luchtvochtigheid afnemen. Ruimtes met een temperatuur van 18 tot 24 graden en een relatieve luchtvochtigheid van 40 tot 70 procent worden als comfortabel beschouwd.
Op het dak gemonteerde airconditioners
Dakairconditioners van Truma zijn bijzonder stil, licht en krachtig. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende maten en vermogensniveaus en kunnen in veel verschillende soorten voertuigen worden gebruikt, van bestelwagens tot campers.
Aventa Comfort is geschikt voor voertuigen met een lengte tot ca. 7,5 meter. Het koelt het interieur van het voertuig snel af tot een comfortabele temperatuur. Dankzij de geïntegreerde warmtepomp kan de airconditioning in de caravan ook in het voor- en najaar als extra verwarmingssysteem worden gebruikt.
Aventa Compact is door zijn compacte ontwerp bijzonder geschikt voor bestelwagens. Hij is zo klein dat hij op het dak van bijna elk voertuig past, terwijl er toch ruimte overblijft voor zonnepanelen, een schotelantenne of een dakkoffer.
Net als de Aventa Compact biedt de Aventa Compact Plus de perfecte combinatie van compact formaat, licht gewicht en stille loop. Maar laat je niet misleiden door deze functies: de Aventa Compact Plus heeft 500 watt meer koelvermogen dan zijn kleine zusje.
De twee Truma binnenroosters kunnen op vier uitlaten individueel worden ingesteld. Dit zorgt ervoor dat de luchtstroom gelijkmatig en tochtvrij over het voertuig wordt verdeeld. De luchtroosters in het interieur zijn zo vlak dat ze nauwelijks kostbare ruimte innemen in het interieur van het voertuig.
Truma biedt voor alle voertuiggroottes passende airco's met opbergboxen. Ze kunnen ruimtebesparend worden geïnstalleerd en bieden een breed scala aan mogelijkheden om koele lucht door het interieur van het voertuig te verspreiden. Dit gebeurt met de flexibele koude luchtkanalen, die de lucht gelijkmatig en tochtvrij verdelen waar het nodig is.
Saphir Comfort RC is Truma's krachtigste airconditioner voor opbergboxen. Het heeft ook een warmtepompmodus, zodat het in het voor- en najaar als verwarming kan worden gebruikt.
Saphir Compact is iets minder krachtig dan Saphir Comfort RC, maar koelt nog steeds efficiënt en betrouwbaar. Het is bijzonder geschikt voor kleine tot middelgrote caravans.
FAQ: Truma airconditioners voor caravans en kampeerauto’s
Aventa, Saphir, Aventa luchtroosters, kleine luchtroosters – met zoveel verschillende producten kan het moeilijk zijn om te weten welke voor u geschikt is. Soms wil je gewoon weten hoe dergelijke airconditioners überhaupt werken. Maar onze FAQ over airconditioners zal u helpen.
Wat is de juiste airco voor caravans?
Bij het kiezen van airco voor een caravan gelden dezelfde regels als voor een kampeerauto. Als u van uw beslissing geen wetenschappelijke studie wilt maken, is de lengte van het voertuig een goede vuistregel. Andere factoren zijn uw vakantiebestemming en het aantal personen dat in de caravan slaapt.
Voor bijzonder grote caravans raden wij aan om meerdere airconditioners te combineren om voldoende koeling te garanderen. Dit is niet nodig als u alleen een bepaald gedeelte van de caravan wilt koelen, zoals het slaapgedeelte. In dit geval is een enkele airconditioner voldoende, zelfs voor grote caravans.
Wat betekenen alle productnamen?
De naam "Aventa" verwijst naar Truma's assortiment airconditioners op het dak.
Onze accumulatie-airco's heten Saphir.
Deze namen worden soms gevolgd door het woord "compact", wat de versie met een lager vermogen aanduidt. Producten met het woord "comfort" in de naam hebben betere prestaties. Ze hebben ook een warmtepompfunctie. Dit betekent dat ze in de zomer koelen en de rest van het jaar als extra warmtebron dienen.
Wat is het verschil tussen de Aventa luchtroosters?
Allereerst hebben beide luchtverdelers vier individueel instelbare uitlaten. Beide bieden dus hetzelfde niveau van comfort. De verschillen tussen de apparaten zijn aan de buitenkant te zien.
Luchtverspreider klein:
Iets kleiner dan de Aventa luchtverspreider
Heeft geen open ruimte aan de zijkanten nodig en kan daarom direct aan het meubilair van uw caravan of camper worden bevestigd
Heeft verwijderbare zijpanelen
Heeft geen ingebouwde LED-verlichting
Aventa luchtroosters:
Iets groter dan de luchtverdeler klein
Vereist afstand tot meubels
Voorzien van vervangbare luchtfilters
Voorzien van ingebouwde en dimbare LED-verlichting
Hoe werkt airconditioning in een caravan of kampeerauto?
Een gasvormig koelmiddel circuleert in een gesloten koelcircuit. Dit wordt aangezogen en samengeperst door een compressor (1). Door de hoge druk loopt de temperatuur van het koudemiddel sterk op. Het hete koudemiddel wordt in de condensor (2) gepompt. Hier wordt het afgekoeld met behulp van een ventilator (3), die buitenlucht (4) over de fijne structuren van de condensor blaast. Bij dit proces geeft het koelmiddel zijn warmte af aan de omgevingslucht en daalt de temperatuur, waardoor het verandert van een gasvormige naar een vloeibare toestand. De verwarmde ruimtelucht ontsnapt weer (5).
Het koelmiddel, dat nu vloeibaar is, wordt in een verdamper (6) gevoerd. Hier wordt het verdampt door warme lucht uit de ruimte (7), die door een ventilator (8) wordt aangezogen en over de verdamper wordt geblazen. In dit proces absorbeert het koudemiddel de warmte-energie uit de omgeving, waardoor de temperatuur in de kamer daalt. Tegelijkertijd transporteert de verdamperventilator (8) de koele lucht naar het interieur van de caravan of camper (9). Tijdens het verdampingsproces transformeert het koelmiddel opnieuw van een vloeistof terug naar een gastoestand voordat het terugstroomt naar de compressor (1) om de cyclus opnieuw te starten.
Belangrijke criteria bij het kopen van een airconditioner
Een goede caravanairco moet:
Verbruik zo min mogelijk elektriciteit
Koel snel af
Wees licht
nemen weinig ruimte in beslag
Rustig rennen
Elektriciteitsverbruik
Een bijzonder belangrijk voordeel is het lage stroomverbruik, omdat campings verschillende zekeringwaarden hebben. Niet elke airconditioner kan werken op locaties met zwakke zekeringen. Om deze reden is het in sommige gevallen niet mogelijk om meerdere elektrische apparaten tegelijk te gebruiken. Het stroomverbruik is ook afhankelijk van omgevingsomstandigheden, zoals temperatuur. Houd in dit verband altijd rekening met de koelefficiëntie.
Het rendement van een caravanairco hangt echter niet alleen af van het elektriciteitsverbruik, maar ook van de tijd die nodig is om de caravan te koelen. De formule voor het stroomverbruik is:
Energieverbruik = stroomverbruik × bedrijfsspanning × tijd
Hoe sneller de gewenste temperatuur wordt bereikt, hoe minder energie er wordt verbruikt en hoe lager de elektriciteitskosten.
Gewicht
Naast het stroomverbruik is ook het gewicht een belangrijke factor bij de aanschaf van een caravan airco. Elke extra kilo heeft immers niet alleen invloed op het totale gewicht van de caravan, maar ook op het rijgedrag en het brandstofverbruik.
Tip: Controleer of de gewichtsinformatie het bevestigingsmateriaal en de luchtverdeler omvat. Afhankelijk van het apparaat kan het tot vier kilogram zijn.
Geluidsniveau
Een laag geluidsniveau is vooral 's nachts belangrijk. Hier moeten caravanairconditioners zo stil mogelijk werken, zodat u en de andere mensen op de camping ongestoord kunnen slapen. Opbergboxsystemen zijn in het voertuig geïnstalleerd en zijn daarom zeer stil. De slaapfunctie van de Truma airco's zorgt 's nachts voor een bijzonder stille koeling.
Tip: Door de installatie van een Truma-geluiddemper wordt het ruimteluchtgeluid van de Saphir-magazijnkasten met 50 procent verminderd. Twee Truma-geluiddempers reduceren het geluid tot 90 procent.
Handige extra functies
Geïntegreerde warmtepomp
Als u uw caravan het hele jaar door gebruikt, kunt u met een geschikt airconditioningsysteem uw voertuig niet alleen koelen, maar ook verwarmen. Dankzij het omkeerbare koelcircuitsysteem kunnen compressorairconditioners ook worden gebruikt als warmtepompverwarming. Vooral in de overgangsperiode zorgen deze apparaten voor aangename warmte in het voertuig.
Intelligente besturing
Zorg er ook voor dat uw airconditioningsysteem handig en intuïtief in gebruik is. Truma airco's kunnen naar keuze met een afstandsbediening of via het digitale CP plus-toetsenbord worden bediend. Truma biedt ook een smartphone-app waarmee u uw airco op elk moment kunt bedienen. Daarvoor heeft u ook de Truma iNet Box als centrale interface nodig. Zo worden Truma-apparaten in een netwerk met uw smartphone of tablet verbonden en kunt u uw apparaten eenvoudig bewaken en bedienen.
Als u een Truma Combi-verwarming in combinatie met een airco gebruikt, kunt u zelfs de functie "automatische klimaatregeling" selecteren. De Truma-apparaten stemmen dan op elkaar af en u heeft een constant binnenklimaat, ongeacht het weer buiten.
Vanaf 14 mei 2024 kunnen bezoekers een compleet nieuw berglandschap in Europa-Park ontdekken. Het Oostenrijkse themagebied kan nu vanuit de boomstammetjes van de eveneens vernieuwde Tiroler Wildwaterbaan en mijntrein Alpenexpress “Enzian” beleefd worden. Ook te voet kun je het themagebied doorkruisen; er is een spannend parcours met hangbruggen, klimelementen en glijbanen aangelegd.
Roland Mack, directeur/eigenaar van Europa-Park: “Het was belangrijk voor ons om de ‘Alpenexpress Enzian’ en de ‘Tiroler Wildwaterbaan’ te herbouwen, zoals generaties ze al tientallen jaren kennen en liefhebben. De 'Edelsteengrot' is ook een van de favorieten van onze gasten. Tegelijkertijd kijken we nu naar de toekomst met de 'Magische Diamantenkloof' en de 'Yomi Adventure Trail' en creëren we nieuwe herinneringen voor het hele gezin.”
Ann-Kathrin Mack, verantwoordelijk voor het project: “Ik ben opgegroeid met de ‘Alpenexpress Enzian’ en de ‘Tiroler Wildwaterbaan’ en heb er veel dierbare herinneringen met mijn familie en vrienden gemaakt. Het is voor mij des te specialer en emotioneler dat we de attracties nu hebben heropend. Ik ben ook ongelooflijk trots op hoe we het project in recordtijd, maar tegelijkertijd met veel aandacht voor detail samen met alle vakmensen en bedrijven hebben gerealiseerd.”
Overzicht 'Magische Diamantenkloof'
Raak betoverd in de Magische Diamantenkloof
In het hart van het themagebied wacht de nieuwe ‘Magische Diamantenkloof’ op jonge en oudere ontdekkingsreizigers. Zij beleven hier een betoverende beleving: in de alpenbergen kronkelen woeste rivieren, brullen hoge watervallen en maken majestueuze rotsen veel indruk. De kloof beslaat een groot gebied (meer dan 2.000 vierkante meter) en de rotspartijen zijn fors (maar liefst 6.000 vierkante meter rotsen).
Suis door de bergen in Alpenexpress Enzian In de volledig nieuw gebouwde familie-achtbaan ‘Alpenexpress Enzian’ suis je 100 seconden door de ‘Magische Diamantenkloof’, met snelheden tot 45 km/u. Deze charmante publiekslieveling trakteert ook de jongste gasten (vanaf 4 jaar) op een spannende kennismaking met de wereld van achtbanen. Rolstoelgebruikers zijn ook van harte welkom, zij kunnen gebruik maken van een speciale lift.
In deze achtbaan kun je ook kiezen voor virtual reality. Europa-Park noemt dit Coastiality. Het geeft je een fascinerende ritbeleving. Nadat je bent ingestapt, zet je een VR-headset op. Tijdens de rit gaat er dan voor jou een fantastische, geanimeerde 3D-wereld open. Op hetzelfde moment voel je de G-krachten, de wind en de bewegingen van de rijdende achtbaan. Je kunt kiezen uit verschillende avonturen, waaronder het nieuwe ‘Fina & de Yomi's - Magische wereld van diamanten’. Tickets voor deze extra VR-beleving zijn verkrijgbaar voor 3 euro (bij de ingang van de achtbaan).
GRTNBLTZ is een verwijzing naar de oude mijntrein
Vaar in de Tiroler Wildwaterbaan
Ook de ‘Tiroler Wildwaterbaan’ is geheel vernieuwd . Deze werd voor het eerst geopend in 1978. Je maakt nu een spetterende tocht over heuvels en dalen in een uitgeholde boomstam. De rit (met een duur van 4.30 min.) begint met een klim tegen een steile rotswand. Deze brengt je hartslag flink omhoog maar biedt je tevens een fascinerend uitzicht. En de afdaling die volgt in de ‘Magische Diamantenkloof’ is natuurlijk lekker snel!
Ontdek de Yomi Adventure Trail
Zin in nog meer avontuur? Bezoek dan de nieuwe ‘Yomi Adventure Trail’ met hangbruggen, veel klimelementen, waterpartijen en glijbanen. Het nieuwe avontuurlijke pad (van meer dan 200 meter) leidt dappere ontdekkingsreizigers over rotsen tot wel twaalf meter hoog door de ‘Magische Diamantenkloof’. Je geniet van een prachtig panoramisch uitzicht.
Via het avontuurlijke pad kom je onder andere bij de Edelsteengrot, met daarin het huis van de Yomis. Ken je deze nog niet? Dat zijn de kleine, groene mythische wezens uit de bergen. Zij gebruiken magische natuurkrachten om kattenkwaad uit te halen. Je vindt ze overal in het Oostenrijkse themagebied.
Doorkruis Oostenrijk met de Yomi Adventure Trail
Wat heeft Europa-Park je nog meer te bieden?
Europa-Park is Duitslands grootste attractiepark, het is al 8 keer uitgeroepen tot beste attractiepark ter wereld. Je vindt er 17 themagebieden waarin Europese landen (waaronder Oostenrijk) tot in de kleine details zijn nagebouwd. Europa-Park heeft meer dan 100 attracties en shows. Hoogtepunten zijn 14 spectaculaire achtbanen en attracties als Arthur, Piraten in Batavia en ‘Voletarium’. Deze laatste attractie is een flying theater waarin je over de mooiste plekken van Europa vliegt. Kleinere kinderen kunnen volop genieten in 3 fantasielanden. In de themagebieden beleef je in talloze cafés en restaurants de culinaire veelzijdigheid van Europa.
Kom je ook in 2024?
Europa-Park is in het zomerseizoen 2024 dagelijks geopend van 9.00 tot minstens 18.00 uur. Kijk voor meer informatie en de toegangsprijzen op europapark.de/nl.
Alvast zin in een voorproefje? Bekijk de clip op ons Youtube-kanaal (15 min.), dan zie je wat Europa-Park je in 2024 te bieden heeft. En dat is heel veel nieuws; dit jaar werd maar liefst meer dan 100 miljoen euro geïnvesteerd.
Europa-Park ligt in het Zwarte Woud, aan de rand van de Elzas. Veel Nederlanders en Belgen komen er langs in de zomervakantie, op de heen- of terugreis van hun vakantieadres in Zuid-Europa. Vaak zijn ze zich niet bewust van deze geweldige locatie voor een tussenstop of korte vakantie. Een gemiste kans, want Europa-Park heeft enorm veel te bieden.
Laika zet een van zijn reeksen regelmatig in en nieuw kleedje. Nu is de instap reeks Kosmo aan de beurt. We bekeken de H 1319, buiten dit type zijn er nog twee halfintegrale en twee integralen in deze reeks.
Koetswerk
De 6,95 m lange H 1319 heeft als basisvoertuig een Fiat Ducato met het origineel laag chassis. Om te beginnen leggen de werklui van Laika een 41 mm dikke polyester sandwich plaat op het chassis. Voor de wanden gebruiken ze 34 mm dikke sandwich panelen met een aluminium buitenplaat. Het dak krijgt de zelfde sandwich plaat maar met een hagelbestendig laag langs boven. Als isolatie gebruikt de fabrikant waterafstotend XPS. Voor de kleuren heeft men sterk contrast gevend zwart op de witte kleur van de wanden. Vooraan zijn de lichten zwart omkaderd, eveneens de voorruit. Daarentegen is de radiator grille wit gehouden. Op de flanken geven de twee zwarte decorlijnen een sportief uiterlijk. Het achterfront heeft boven en onder zwarte balken voor de noodzakelijke lichten. Donker getinte ramenvenster hebben hun plaats tussen de zwarte decorlijnen. Om de prijs en het gewicht wat te drukken hebben de nieuwe Kosmo kampeerauto's geen dubbele bodem. Dat zal geen zorg wezen want de H 1319 is meer bedoeld voor een koppel. Vele bergvakken binnen en in de garage zullen zeker volstaan voor de bagage van het paar.
Het interieur is een beetje afgekeken van de Kreos. Antraciet kleurige vlakken en lichte kussens zijn de kleuren van deze tijd. We stonden alleszins in bewondering voor het keurig afgewerkt meubilair. Voor de indeling hebben de ontwerpers zich gehouden aan de massaal gebruikte enkele bedden achterin, de zitgroep vooraan, keuken en badkamer staan centraal.
De L-zitgroep heeft twee zittingen met veiligheidsgordels en kopsteunen zodat met alvast twee reizigers kam meenemen. het ronde tafelblad is verschuifbaar in alle richtingen. Voor vier zwervers uitgebreid eetgerief op tafel etaleren zal nog al krap zijn. Laat het ons liever bij twee houden, met wat goede wil zou er eentje bij kunnen.
Twee zwervers kunnen voor de nacht nestelen in het hefbed boven de stuurcabine. Ze worden net als voor de enkele bedden de comfortabele matrassen gedragen door lattenbodems. Links en rechts zijn antraciet kleurige bovenkasten voor het kleine gerief. De enkele bedden achterin zijn hoger geplaatst omdat ze het dak van de garage vormen. Ze kunnen in hun geheel zijwaarts naar omhoog kantelen en komt er een goed bereikbare enorme koffer te voorschijn. Wil men heel de matras niet omhoog kantelen kan men via zijdeuren onder het voeteinde een kleiner deel van de koffer bereiken. Daar kan men aan een uittrekbare staaf kleren hangen. Ja, zo kan men met een tussen matras een breed bed vormen .
Keuken en badkamer
De keuken heeft een echte L vorm met grijs aanrecht waarin 3 elektrisch bediende kookvuren en een grote ronde waskom geïntegreerd zijn. Er blijft nog een beetje over als werkblad. Onderaan zijn ruim bemeten kasten en nemen we de bovenkast met haar lichte deur erbij kan men een stel uitgebreid keuken gerief mee nemen. Voor eten en drankjes is de er naast staande 140 l absorptie koelkast ook al voldoende groot.
In de badkamer vinden we een goed opgestelde draaibare wc en een breed genoeg wit wastafeltje. Om een stortbad te nemen draait het zijpaneel over de wc en komt een douchecel te voorschijn. Op de bodem ligt een houten antislip rooster. Twee water afvoeren zorgen dat al het water uit de douchebak weg loopt. Op haar manier voert het dakluik de waterdamp snel af.
Voor de koude dagen stuwt de Truma combi 6 C Plus voldoende lucht door de rondom liggende warme luchtbuizen.
De verlichting was ik bijna vergeten maar Laika niet. Door heel het interieur zijn lichten geplaatst dat het ietwat donker meubilair tot een gezellig verblijf omvormt.
Rijden
De 2,2 l turbo diesel stuurt 140 paardjes naar de voorwielen. Genoeg voor een rustig vakantie reis.
Als snelle jongens of meisjes graag wat meer pk's onder het gaspedaal willen kunnen ze mits wat meer euro's op tafel te leggen een 180 pk sterke turbo diesel bekomen met daarbij nog een 9 gang automaat, dan kan de pret niet op.
Samen gevat.
Laika heeft met de nieuwe Kosmo's weer een pareltje aan zijn kroon geschroefd. Een opvallend koetswerk en een modern en keurig uitgevoerd interieur maakt van winter en zomer reizen een plezier.
Technische gegevens
Basis voertuig: Fiat Ducato met origineel laag chassis
Een knappe Malibu T 460 LE We zouden een beetje oneerbiedig kunnen spreken van witte producten. Bijna alle grote merken hebben enkele types met een andere naam. kwalitatief even goed, alleen hebben ze wat minder uitrusting en het onnodige luxe uitzicht valt soms weg. Zo kunnen de fabrikanten deze kampeerauto's leveren aan een gunstigere prijs.
Zo is het ook met Malibu. De integralen en halfintegralen zijn enkel te bekomen op een Fiat Ducato met het standaard verlaagd chassis. Wat ze wel van hun duurdere broers hebben meegekregen is de dubbele verwarmde bodem. We kozen voor een succesrijk 7,2 m lang model de T 460 LE.
Koetswerk Als onderste bodemplaat heeft men een 33 mm dik sandwichplaat gebruikt met langs beide kanten polyester. Voor de wanden een even dikke sandwichplaat maar met een aluminium buitenplaat. De verbinding met de dak is uitgevoerd in een ronding wat het uitzicht chiquer maakt. Voor de loopvloer heeft men een 17 mm dikke multiplexplaat genomen. Net zoals langs binnen is de bagage ook langs buiten bereikbaar. Verswater- en afvalwatertanks hebben er hun vorstvrije stek. Dure ramenvensters, buitendeur met venster, een brede regengoot met LED buitenlicht boven de deur zijn niet goedkoop en geven de Malibu standing mee. De garagebodem is verlaagd om genoeg hoogte te creëren in de garage. Het kan soms wel eens een knal geven bij een hoge verkeersdrempel. Bijzonder in Frankrijk daar hebben ze kanjers van verkeersdrempels. De vloer van de garage is bedekt met een antislip materiaal. Twee profielen met verschuifbare verankering zijn voorzien om fietsen of andere bagage te verankeren. Deuren met twee sloten worden open gehouden door gasdrukveren. Via de deuren links en rechts is de inhoud gemakkelijk bereikbaar. Voor 2 gasflessen is een aparte koffer voorzien.
Interieur. De indeling van het interieur is zo klassiek als men maar denken kan. Hij is praktisch bij alle merken te vinden en goed voor zowel 2 personen als voor een gezin met 2 kinderen.
Details, kleur, meubilair en afwerking maken ieder interieur verschillend. Malibu hielt het meubilair in een licht houtdecor. Blikvanger zijn de tweekleurige deuren van de bovenkasten. Ze zijn voorzien van sterke scharnieren en een goede vergrendeling. In de mooie voor 5 personen geschikte zitgroep vooraan kan men een gezellig praatje voeren. Om te eten laten we het dan maar voor vier zwervers houden. Het tafelblad kan schuiven en draaien in alle richtingen, maar in gelijk welke stand niet ver genoeg naar achter als de chauffeurs zetel in rijpositie staat.
Twee zitplaatsen zijn uitgerust met veiligheidsgordels en hoofdsteunen. Een typische uitvoering van Malibu is het opendraaiend schoenkastje in de hoek van de zitbank. Bagage kan men in de zitbanken laden. Heel het interieur kan men sfeervol verlichten, gelukkig heeft men boven de tafel een sterke lamp geplaatst.
Na tv kijken gaan we richting slaapkamer met zijn twee enkele bedden met comfortabele matrassen gedragen door lattenbodems. Met een tussenmatras kan men een breed bed maken. Twee LED leeslampen heeft men niet vergeten te plaatsen. Tussen de hoog geplaatste bedden zijn twee verplaatsbare treden, die zelfs als bergvak kunnen dienen. Kleerkasten vindt men onder de voeteinden van de bedden. bereikbaar door een stuk van het voeteinde omhoog te klappen als langs de deuren in de zijkanten. Een Truma Combi 6 CP plus houdt heel het interieur lekker warm tijdens koude dagen.
Keuken Met heel veel goede wil zouden we van een L-keuken kunnen spreken. Ze is alleszins een mooi stukje vakwerk. In het antraciet kleurig aanrecht zijn drie elektrisch bediende kookvuren en een ronde spoelbak geïntegreerd. Kookvuren zijn met een glazenplaat afgedekt, terwijl de spoelbak een losse afdekplaat heeft die men als snijplank kan gebruiken. De onderkast heeft vier laden men een wit front de twee onderste met houtdecor. De bovenkast heeft een licht naar binnen gebogen tweekleurige deur. Licht is er voldoende om in en om de potten te kijken. Naast de keuken staat een Dometic absorptie koelkast met links en rechts open draaiende deuren.
Sanitair. De badkamer is al even perfect afgewerkt als het interieur. Tegen de zijwand is een kastje met wit waskommetje. Bewoners met lange benen hoeven geen angst te hebben om de draaibare wc te gebruiken er is plaats genoeg. De ronde douchecel met acrylglazen schuifdeuren is in de badkamer geïntegreerd. In de douchebak zijn twee aflopen voor een volledige afloop van het water. Zoals in het interieur van de Malibu is hier ook een zee van licht. Deuren sluiten de badkamer af van de slaap-en woonkamer.
Samen gevat De Malibu T 460 LE heeft misschien wat minder luxe versierselen maar is kwalitatief evenwaardig aan duurdere familie. Technische gegevens Basisvoertuig Fiat Ducato met origineel laag chassis Motor: 2,2 l Turbo diesel 180 pk MTM: 4.250 kg Afmetingen: LXBXH 7,2 x 2,27 x 2,94 m Bedden: 2,0 x 0,82 m 1,9 x 0,83 m
De HYMER Free S Blue Evolution is het perfecte instapmodel voor stellen en gezinnen. De aangename rijervaring en de uitgebreide en flexibele uitrusting maken vakantie tot pure ontspanning. Bovendien overtuigt de sportieve zwerfauto met zijn moderne design en capri blauw lakwerk. Een echte blikvanger op de wegen en campings.
Hij is een ideale zwerfauto voor iedereen die van een avontuurlijke kampeervakantie houdt en toch een bepaald niveau van comfort niet wil missen. Zijn elegante en tegelijkertijd sportieve uitstraling, die wordt gegeven door de stijlvolle exterieurkleur blauwgrijs in combinatie met sportief-moderne designaccenten, maakt hem tot een echte blikvanger op de wegen en campings.
Interieur
Stahoogte in woongedeelte tot 1,98 m is een pluspunt. Hij heeft een modern en fris interieur met lichte meubeldecor, zilveren kleuraccenten en trendy stoffen. Het interieurdesign heeft modern sportief uitzicht. Mat witte oppervlakken en zilvergrijze details in combinatie met eikenhouten accenten leveren een sfeervol beeld op en aangenaam om er te vertoeven. De zwervers zullen zeker kunnen genieten van een heleboel comfort aan boord. Dankzij de sportief-moderne interieuruitvoering bezorgt hij onvergetelijke reiservaringen zonder compromissen.
Slaapkamer in het dak.
Door het hefdak met geïntegreerd opklapbaar en opvouwbaar tweepersoonsbed met slaapcomfortsysteem beschikt hij over een afzonderlijke bed voor 2 personen. Het hefdak wordt geleverd in de kleur van het voertuig. De zitgroep kan met een extra kussen tot een eenpersoonsbed omgebouwd worden. Dankzij ICOFIX kan een kinderstoel veilig en eenvoudig op de zitbank bevestigd worden zodat ook kinderen veilig kunnen meerijden De vouwverduistering van hoogwaardige plisséstof in de cabine houdt ongewenste blikken buiten en beschermt in de zomer tegen sterke zonnestraling.
Prettig rijden
Rijden is een plezier. De HYMER Free S, als voorwielaangedreven Mercedes Sprinter, biedt een comfortabele manier om zonder veel stres te rijden. De krachtige motor en de omvangrijke uitrusting op het gebied van comfort en veiligheid, zoals de Mercedes 9-traps automaat of de geavanceerde assistentiesystemen, voldoen aan zeer hoge eisen. De voorwielaandrijving garandeert meer extra lading en een ruimere stahoogte in het interieur. Zo is de HYMER Free S ideale reisgenoot niet alleen voor kleine uitstapjes ook geschikt voor grote reizen.
Sturen en het verkeer in het oog houden is nog de belangrijkste taak van de chauffeur. Techniek en elektronica helpen heel goed om veilig te rijden. De automatische versnellingsbak 9G-TRONIC met geoptimaliseerd verbruik neemt van de bestuurder het manuele schakelen over en garandeert een zachte overgang tussen versnellingen. De HOLD-functie van het systeem voorkomt op verzoek, door het rempedaal in te drukken, dat het voertuig aan een stoplicht of in een file onbedoeld achteruitrijdt. De rijassistent DISTRONIC PLUS (incl. actieve remassistent) helpt om afstand tot de voorligger te houden en remt in geval van nood zelfstandig. De risico’s van een te korte veiligheidsafstand, plots stilstaand verkeer of onoplettendheden worden zo beperkt. Met 6.000 watt vermogen zorgt de heteluchtkachel op diesel met warmwaterboiler moeiteloos voor kamertemperaturen en warm water, zelfs bij temperaturen onder het vriespunt. De werking op diesel en de daaruit voortvloeiende eliminatie van gasflessen hebben een positief effect op het gewicht en de bergruimte. Tot slot is er nog de dodehoekassistent hij merkt voertuigen in de dode hoek op en waarschuwt de bestuurder door visuele en akoestische signalen, incl. Rear Cross Traffic om bij het achteruitrijden kruisende voertuigen te herkennen.
Nieuwe Europa-Park-achtbaan ‘Voltron Nevera’ met steilste lancering ter wereld open voor publiek
Morgen gaat in Europa-Park de gloednieuwe achtbaan ‘Voltron Nevera powered by Rimac’ open voor bezoekers. De nieuwe attractie kenmerkt zich door een totaalpakket aan storytelling, thematisering, innovatieve technieken en bijzondere achtbaan-elementen. De 14e achtbaan is het middelpunt van het eveneens nieuwe, 17e, themagebied van het park: Kroatië.
Mack Rides, het moederbedrijf van Europa-Park, was verantwoordelijk voor de ontwikkeling van deze baanbrekende achtbaan. De bouw van deze zogenoemde ‘Stryker-coaster’ nam ruim twee jaar in beslag. Dit type is nog in geen enkel ander park te beleven. Dat dit wel in Europa-Park kan, is logisch. Voor Mack Rides is Europa-Park de ‘showroom’ waarin de nieuwste attracties en concepten worden geïntroduceerd.
Overzichtsfoto Voltron Nevera powered by Rimac
Bijzondere achtbaan-elementen
Met ‘Voltron Nevera powered by Rimac’ zet Europa-Park nieuwe standaarden voor toekomstige achtbanen. Deze innovatieve achtbaan vestigt met een veelvoud aan bijzondere achtbaan-elementen enkele nieuwe records:
Lanceerachtbaan met steilste lancering ter wereld (105 graden), adrenalinestoot verzekerd!
Lanceerachtbaan met de meeste over-de-kop-elementen ter wereld (7)
Langste lanceerachtbaan in Europa (1.385 meter)
Langste achtbaan met over-de-kop-elementen in Europa (6e langste achtbaan met over-de-kop-elementen wereldwijd)
Met 3 versnellingssecties is de achtbaan recordhouder in Europa
Met 4 versnellingen is de achtbaan recordhouder in Duitsla
Ritbeleving
De nieuwe achtbaan is de hoofdattractie in Kroatië: het nieuwe Europese themagebied dat op 26 april open gaat. Daar slingert de achtbaan in volle vaart door een authentiek Kroatisch landschap met rotsen, eeuwenoude gevels en andere decoraties. De achtbaan is toegankelijk voor bezoekers vanaf acht jaar, met een minimale lengte van 1,30 meter. Zij worden onder andere vier keer gelanceerd (waaronder één keer verticaal en één keer achterwaarts) met een snelheid tot 90 km/u, gaan zeven keer over de kop en voelen zich gewichtloos op ruim dertig meter hoogte, gedurende ruim twee seconden.
Thema
Europa-Park maakt veel gebruik van storytelling. De achtbaan (en het themagebied Kroatië) dompelen de bezoekers onder in de experimenten die wetenschapper en uitvinder Nikola Tesla begin vorige eeuw uitvoerde. Tesla werd geboren in het huidige Kroatië. De achtbaan start in een waterkrachtcentrale die Tesla in het verhaal van Europa-Park gebruikt voor zijn experimenten. Een van zijn spannendste ideeën was een teleportatiemachine, die mensen als pure energie heen en weer zou sturen tussen twee torens, door middel van een bliksemschicht. Bezoekers beleven dit tijdens een ritje in de ‘Voltron Nevera powered bij Rimac’.
Naamgeving
De Kroatische fabrikant Rimac verleende zijn naam aan de nieuwe achtbaan. Europa-Park en Rimac delen een passie voor innovatie, versnelling en perfectie. De uitvinder Mate Rimac noemt Nikola Tesla zijn grote voorbeeld voor zijn onderzoek naar elektrische motoren en accu’s in snelle personenwagens. De Nevera van Rimac wordt beschouwd als de snelste elektrische auto ter wereld. De nieuwe achtbaan zorgt voor eenzelfde gevoel van snelheid.
Volop beleving in Europa-Park
Europa-Park is Duitslands grootste attractiepark. Het ligt in het Zwarte Woud, aan de rand van de Elzas en heeft enorm veel te bieden. Hier zijn zeventien Europese landen in themagebieden tot in de kleinste details nagebouwd. Je vindt er meer dan100 attracties en shows, waaronder veertien achtbanen. Europa-Park heeft ook een van de grootste waterparken van Europa (Waterwereld Rulantica) en biedt tal van overnachtingsmogelijkheden, waaronder zes bijzondere themahotels. Europa-Park is al acht keer uitgeroepen tot beste attractiepark ter wereld.
Daar krijg je geen spijt van. Europa-Park is in het zomerseizoen 2024 dagelijks geopend van 09.00 tot minstens 18.00 uur. Kijk voor meer informatie op www.europapark.de/nl.
De nieuwe MAXIA VAN 680 DT met een ruime korting! Hobby verrast met introductieprijs
Ter gelegenheid van de marktintroductie van de nieuwe MAXIA VAN 680 DT begint Hobby het kampeerseizoen 2024 met een buitengewone actie: de nieuwe MAXIA VAN 680 DT is tot eind mei verkrijgbaar voor een ruime introductieprijs. Het assortiment, dat direct verkrijgbaar is bij de deelnemende vakhandelaren, omvat alle uitrustingshighlights die de MAXIA VAN net zo flexibel en stijlvol maken als altijd.
RUIM INTERIEUR
De MAXIA VAN 680 DT is net zo veelzijdig als het leven zelf: soms comfortabel, soms opwindend, altijd klaar voor verandering. De nieuwe aanwinst brengt de knuffelige hygge-flair met zich mee die hobbyfans al kennen en waarderen van de MAXIA VAN 680 ET. Het bijzonder ruime interieur en de rechtlijnige vormgeving met licht walnotenhout en de grijze V-Flex viltlook bekleding laten letterlijk ruimte voor spontaniteit en creativiteit.
SOMS HYGGE, SOMS WERKRUIMTE
De nieuwste gesloten bestelwagen van Hobby heeft een zithoek voor twee personen en een ruime, verlichte kast in het voorste gedeelte – deze is verkrijgbaar met een kledingroede of twee planken. De zwenktafel met zwenkkolom is altijd daar waar hij nodig is, of kan eenvoudig worden opgeborgen in de standaard dubbele bodem.
Het hart van het nieuwe voertuig bevindt zich in het achterste gedeelte: de multifunctionele achterkant is zowel een zit- als slaapgedeelte. Overdag een mobiele werkplek in een face-to-face zithoek, 's avonds de gezellige ronde zithoek om samen te dineren en 's avonds een eenpersoons- of tweepersoonsbed met een lengte van 2 m voor welverdiende ontspanning. De extra portie slaapcomfort wordt gegarandeerd door een 3-traps stofferings-/lattenbodemsysteem met een extra topmatras. Dankzij de verschuifbare zittingen biedt de relaxstand met schuine rugleuning een aangenaam zitcomfort. Overdag worden de toppers in een kussensloop omgetoverd tot knusse kussens.
3,5 TON REGISTRATIE EN DIESELVERWARMING
Met een gewicht van minder dan 3,5 ton is de MAXIA VAN 680 DT uitgerust voor alle levenssituaties of het nu gaat om langere zomervakanties, mobiel werken of spontane korte ritten in de sneeuw. Dankzij de sfeerverlichting, de krachtige dieselverwarming TRUMA Combi D 6, een dubbele bodem en de zeer efficiënte Cellofoam-isolatie van tot 60% gerecyclede vezels blijft het ook 's nachts en in de winter behaaglijk. Rijveiligheid, comfort en prestaties zijn allemaal standaardkenmerken van de tweezitter dankzij een breed scala aan assistentiesystemen, een 8-traps automatische transmissie en een motor van 177 pk.
Interieurdetails zoals de keuken en doucheruimte voldoen aan de bekende hoge standaard van de MAXIA-serie. De compressorkoelkast van 90 liter en de combinatie van spoelbak met 2-pits kooktoestel en elektrische ontsteking overtuigen. Dankzij het superhoge dak heeft de bestelwagen een comfortabele stahoogte van 2 meter.
Ontdek de wereld met z'n tweeën – maar dan in stijl! De MAXIA VAN is gebouwd voor koppels die houden van Scandinavisch design, verfijnde functies en rijcomfort. Twee modellen bieden alles wat u nodig heeft om van uw vakantie de mooiste tijd van het jaar te maken.
THUIS IN HET HART, MET UITZICHT OP DE STRAAT
Licht walnoothout, grafietgrijze wandelementen, witte bovenkasten en de flair van het open ruimteontwerp; Het elegante interieur van de MAXIA VAN vervult de woondromen van iedereen die verliefd is geworden op de lichte Scandinavische designstijl. Ook de grijze V-Flex viltlook bekleding voor het dak en de zijwanden en de modern gevormde kastkleppen dragen bij aan dit woongevoel. En dankzij het superhoge dak heeft de bestelwagen een comfortabele stahoogte van 2 m.
Gezellige ligweide aan de achterzijde
Dankzij de sfeerverlichting, de krachtige TRUMA-verwarming en de zeer effectieve Cellofoam-isolatie van tot 60% gerecyclede vezels blijft het zowel 's nachts als in de winter behaaglijk. Dit geldt voor alle drie de slaapplaatsen, want naast de twee eenpersoonsbedden met maar liefst 2 m lengte heeft de MAXIA VAN nog een andere overnachtingsoplossing voor kleine campers in de bestuurderscabine.
Alles aan boord voor fijnproevers
Ook de doordachte keukenelementen zoals de compressorkoelkast van 90 liter, de kook-spoelcombinatie met 2-pits kooktoestel en elektrische ontsteking weten te overtuigen. Er is ook een uitklapbare werkbladverlenging en keukenlades met druksloten en soft-close mechanisme geïnstalleerd.
Je woonkamer voor onderweg
Met een stahoogte van twee meter zorgt het superhoge dak in de MAXIA VAN voor een comfortabel gevoel van ruimte. Dit wordt ondersteund door de ademende en geluidsabsorberende bekleding van het dak en de zijwanden.
Compacte sanitaire ruimte met geïntegreerde douche
De compacte sanitaire ruimte maakt bijzonder effectief gebruik van de beschikbare ruimte. De wastafel boven het toilet is opklapbaar, waardoor er veel ruimte gecreëerd kan worden. Het uitklapbare raam zorgt voor natuurlijk licht en optimale ventilatie van de wasruimte. De douche kan worden gescheiden van de rest van de kamer door een douchewand met lamellen en de breed uitschuifbare douchekop kan ook worden gebruikt als buitendouche door het raam.
Hygge ontmoet hightech: het multimediapakket van de MAXIA VAN
"Composition Colour", het eigen radiosysteem van Volkswagen met TFT-display, vier luidsprekers, Bluetooth en twee USB-C-poorten, maakt net zo goed deel uit van het uitgebreide multimediapakket als Car-Net App-Connect en de interface voor de smartphoneverbinding.
Rondreizen door Spanje met kampeerauto of caravan is erg populair. De weidse landschappen en eindeloze, in het binnenland vaak lege wegen, lenen zich hier uitstekend voor. En als de zon ergens niet schijnt, zoek je die gewoon op. Maar zorg wel dat je de lokale regels voor zwerfauto’s, kampeerbusjes en caravans in Spanje kent..
Bereid je trip daarom goed voor. Kampeerauto’s en caravans moeten net als andere voertuigen aan regels voldoen. Je wilt bij thuiskomst geen onaangename boete in je brievenbus vinden. Ook dien je op te letten dat als je meerdere landen doorkruist, de regelgeving net over de grens anders kan zijn. Zo staat Portugal bijvoorbeeld bekend om zijn iets soepeler regelgeving. In tegenstelling tot in Spanje is kamperen in het wild onder bepaalde voorwaarden wel toegestaan. Je mag daar voor 48 uur binnen dezelfde gemeente je kampeerauto neerzetten. Behalve als het een natuur-of kustgebied is of er een verbodsbord staat. Ook zijn de tolheffingen in Portugal anders geregeld. Spanje heeft weer meer voorzieningen specifiek voor kampeerauto’s dan Portugal. Daarentegen is het overnachten in Portugal over het algemeen iets goedkoper.
Technische regels voor kampeerauto’s en caravans
Ongeacht hun formaat, moeten alle caravans en kampeerauto’s voldoen aan bepaalde technische eisen en ook gehomologeerd zijn. Natuurlijk gelden hiervoor de vereisten van het land waar het voertuig staat geregistreerd. Kampeerauto’s met Spaans kenteken moeten net als personenauto’s elke 2 jaar door de ITV (technische keuring) tot ze 10 jaar oud zijn. Daarna elk jaar. Alleen de eerste 4 jaar zijn ze vrijgesteld van keuring.
Voor caravans (gesloten, niet-zelfrijdende aanhangwagens die basis meubilair bevatten), hangt de periodiciteit af van de MMA (maximaal toegestane massa). Als een caravan een MMA heeft van minder dan 750kg, is deze van technische inspectie vrijgesteld. Is de caravan zwaarder dan 750kg is de eerste keuring 6 jaar na registratie vereist. Daarna geldt een periodiciteit van elke 2 jaar.
Wat betreft kampeervoertuigen of campervans hangt de frequentie van inspectie af van de categorie van het voertuig. Als een busje bijvoorbeeld is omgebouwd tot camper, geldt de periodiciteit van een busje zijn. Gaat het om een omgebouwde vrachtwagen, geldt de periodiciteit van een vrachtwagen etc.
Over het algemeen wordt ook gekeken of alle geïnstalleerde elementen en apparatuur correct staan weergegeven in de technische fiche. Denk aan meubilair, verwarming, ramen, dakramen, zonnepanelen.. Vervolgens wordt de keuring uitgevoerd zoals bij elk ander voertuig: controle van externe elementen, motor- en emissietest (indien van toepassing), banden, remtest, lichten, inspectie van de onderkant… Inspecteurs in Spanje zullen vooral letten op de installatie van gas, watertanks en elektrische installatie. Voor de veiligheid is het belangrijk dat de bedrading, batterijen en zekering in perfecte staat zijn. Tot slot moet het voertuig uitgerust zijn met de juiste veiligheidsuitrusting en -markeringen volgens de Europese normen.
Parkeren en overnachten
Al is de vrijheid van reizen met een kampeerauto groot, er zijn er specifieke beperkingen en regelgevingen waar je je aan moet houden. Met een camper, campervan of caravan mag je overal parkeren waar dit ook toegestaan is voor andere voertuigen. maar het uitpakken en erbuiten zetten van stoelen of tafels blijft verboden. Dus kamperen buiten aangewezen camperplaatsen of campings is vaak verboden. Je kunt niet overal stoppen en ook overnachten. Parkeren is iets anders dan kamperen.
De gebieden die zijn ingericht voor kampeerauto’s bieden vaak ook faciliteiten zoals water en elektriciteit. De regels kunnen per regio of zelfs per gemeente verschillen. Daarom is het raadzaam om vooraf de lokale voorschriften te checken. Ook gelden er soms strikte verboden op overnachten om overlast of milieuschade in specifieke gebieden te voorkomen. Voor meer specifieke informatie over waar je wel en niet mag overnachten met je camper in Spanje, kun je kijken op websites die gespecialiseerd zijn in reizen met campers zoals España Discovery (España Discovery). Deze sites bieden vaak gedetailleerde gidsen en kaarten met camperplaatsen door heel Spanje.
Meest overtreden regels voor kampeerders in Spanje
De autoriteiten delen de meeste boetes uit voor illegaal kamperen, parkeren op plekken waar dat niet is toegestaan, snelheidsovertredingen of wanneer een bestuurder niet over het juiste type rijbewijs beschikt om zijn voertuig te besturen.
Kamperen aan de kust
Volgens de Kustwet is het verboden om te rijden, kamperen en parkeren op stranden of vergelijkbare gebieden. Het niet naleven van deze regel kan leiden tot boetes vanaf 40 euro per bezette vierkante meter bij overnachtingen, en tussen 50 en 150 euro bij ongeoorloofd rijden of parkeren.
Kamperen in beschermde gebieden
In lijn met de bovengenoemde regel, en om natuurlijke gebieden te behouden, is parkeren in beschermde zones ook verboden. Overtredingen kunnen leiden tot zeer hoge boetes, dus het is aan te raden om van tevoren te informeren naar toegestane plaatsen voor kampeerders. Als je ergens wilt gaan staan, vraag de lokale autoriteiten naar de regels en let goed op geplaatste verkeersborden.
Ongeoorloofd parkeren
Het Algemeen Verkeersreglement bepaalt dat het stopen en parkeren op stedelijke wegen gereguleerd zal worden door gemeentelijke verordeningen. Gemeentelijke autoriteiten kunnen maatregelen nemen om verkeersbelemmeringen te voorkomen kampeerauto’s en auto’s met caravans kunnen stoppen en parkeren op dezelfde plaatsen als elk ander voertuig, tenzij een gemeentelijke verordening anders bepaalt. Als een kampeerauto of vergelijkbaar voertuig op een plek staat die de doorstroming van andere voertuigen belemmert, kan een boete worden opgelegd die varieert tussen 100 en 200 euro, afhankelijk van de ernst van overtreding.
Snelheidsovertredingen
Ook gehomologeerde kampeervoertuigen kunnen boetes krijgen voor snelheidsovertredingen. In de meeste gevallen mogen deze voertuigen niet harder rijden dan 120 km/u op snelwegen of autowegen en 90 km/u op gewone wegen, zolang het voertuig niet meer dan 3500 kg weegt. Zijn ze zwaarder dan geldt maximaal 80 km/u op autosnelwegen en autowegen. Op andere wegen buiten de bebouwde kom, met een enkele rijbaan is de maximumsnelheid beperkt tot 80 km/u. Bij overtreding beginnen de boetes vanaf 100 euro.
Overnachten of kamperen
Wanneer de regelgeving spreekt over overnachten, verwijst dit naar iemand die slaapt in een geparkeerde kampeerauto van op straat. Over het algemeen is dit toegestaan in elk gebied, tenzij er specifiek wordt vermeld dat het verboden is. Echter, kamperen verwijst naar het slapen in tenten of het bezetten van buitenruimtes. In Spanje is kamperen bijna overal in het land verboden, maar er zijn specifieke gebieden die door elke gemeente zijn aangewezen voor dit doel. Als je dus twijfelt en wilt overnachten, zorg er dan in elk geval voor dat je geen ramen of zonneschermen uitklapt of spullen buiten je camper plaatst.
Rijbewijs C1-97
Voor het besturen van een kampeerauto van meer dan 3.500 kg is in Spanje een C1-97 rijbewijs vereist. Dat is een variant voor niet-professioneel gebruik van het C1 rijbewijs. Deze uitbreiding heeft enkele bijzonderheden. De aanvrager moet minstens 18 jaar oud en al in het bezit van een rijbewijs B zijn. Daarnaast moeten bestuurders ook een specifieke theoretische opleiding over caravans volgen, praktijklessen in manoeuvreren uitvoeren en ten slotte deelnemen aan praktische rijlessen.
Vijf tips voor je rondreis door Spanje met de kampeerauto
Controleer lokale regels: Voordat je parkeert of overnacht in een gebied, controleer altijd de lokale verordeningen via gemeentelijke websites of apps die gespecialiseerd zijn in camperinformatie.
Gebruik gespecialiseerde apps: Maak gebruik van apps zoals Park4Night of Campercontact om legale staanplaatsen en voorzieningen specifiek voor campers te vinden.
Plan je route vooraf: Plan je route en stops vooraf om te voorkomen dat je onverwacht moet overnachten op plaatsen waar het niet toegestaan is.
Respecteer de natuur: Zorg ervoor dat je geen sporen achterlaat op je overnachtingsplekken, vooral in beschermde natuurgebieden, om de natuur te behouden voor toekomstige bezoekers.
Wees voorbereid op boetes: Houd een reserve budget voor eventuele boetes als gevolg van parkeer- of snelheidsovertredingen, en informeer jezelf goed over de sancties die kunnen volgen op het niet naleven van de regels.
Provincie Limburg kiest voor nieuwe Subaru Crosstrek
Zaventem, 25 april 2024 – De Belgische Provincie Limburg heeft opnieuw gekozen voor Subaru met de meest recente toevoeging aan zijn wagenpark: de splinternieuwe Subaru Crosstrek. Als onderdeel van de dienst Waterbeheer zal deze wagen een belangrijke rol spelen in het onderhoud en de observatie van de waterlopen in de provincie.
Met deze keuze bouwt Provincie Limburg voort op eerdere succesvolle ervaringen met de Subaru XV. De beslissing om over te stappen naar de Subaru Crosstrek werd genomen vanwege de eigenschappen van het voertuig, die perfect aansluiten bij de specifieke behoeften van de dienst Waterbeheer.
Onder andere het symmetrical All Wheel Drive-systeem, Subaru’s permanente vierwielaandrijving, in combinatie met de veiligheidssystemen, de indrukwekkende bodemvrijheid van maar liefst 22cm en de garantie van acht jaar zonder kilometer beperkingen hebben ervoor gezorgd dat de keuze opnieuw op Subaru is gevallen.
Subaru heeft een sterke reputatie op het gebied van betrouwbaarheid en duurzaamheid, waardoor de provincie Limburg kan rekenen op langdurige prestaties en minimale onderhoudskosten gedurende de levensduur van de Crosstrek. De Crosstrek wordt geleverd door Subaru-dealer V.J.B. Motors in Hasselt.
De Subaru Crosstrek biedt niet alleen uitstekende off-roadcapaciteiten, maar ook een ruim interieur en geavanceerde technologische functies, waardoor de medewerkers van de dienst Waterbeheer comfortabel en verbonden blijven tijdens hun werkzaamheden.
De Subaru Crosstrek is leverbaar in drie uitvoeringen: Comfort, Luxury en Premium, en is altijd uitgevoerd met Permanente All-Wheel Drive, EyeSight-veiligheidssysteem en X-MODE dat gaspedaal en remmen overneemt van de bestuurder zodra de ondergrond glad wordt. De Crosstrek is er vanaf € 35.245,-.
Plastic behoort tot het verleden: hoe zwerfautomobilisten betalen
Overvolle parkeerplaatsen in het weekend verhogen de trend naar reserveringen. Gemak en eenvoud staan voorop; kaartbetalingen worden steeds minder belangrijk.
Steeds meer kampeerautoliefhebbers vermijden de stress van overvolle parkeerplaatsen in het weekend en maken een bindende reservering voor hun plaats voordat ze aankomen. Maar niet alleen de parkeerplaats zelf wordt bewust gekozen, de gewenste parkeerplaats kan zelfs via moderne reserveringssystemen worden geboekt. Digitale betaalmogelijkheden spelen een cruciale rol.
Voor het seizoen 2024 biedt camigo naast creditcards zoals Mastercard of VISA nu ook PayPal aan als digitale betaalmethode voor reserveringen en ter plaatse betalen of inchecken. De respons is enorm en overtreft alle verwachtingen: slechts enkele weken na de lancering bedraagt het aandeel PayPal-betalingen ruim 60% en laat de plastic kaart ver achter zich.
“Betaalautomaten zijn niet langer de eerste keuze op camperplaatsen als het gaat om de flexibiliteit van betalingssystemen”, zegt Camigo CEO Guido Rasch, die de nieuwe mogelijkheden voor exploitanten beschrijft. “Onze parkeerpartners verkopen toegevoegde waarde zoals een restaurantvoucher of een wijnproeverij bij het maken van de reservering. En zulke aanbiedingen worden ook door de gasten geaccepteerd”. .
“We horen steeds vaker dat parkeerexploitanten bewust afzien van een slagboom als toegangscontrole, omdat ze hun gasten niet ‘op willen sluiten’. De slagboom en de betaalautomaat spelen voor ons en onze doelgroep dus een steeds kleiner wordende rol. In de toekomst zullen we andere delen van de parkeerruimte vereenvoudigen en ondersteunen met digitale betaalsystemen”, legt de oprichter uit.