Provincie Limburg kiest voor nieuwe Subaru Crosstrek
Zaventem, 25 april 2024 – De Belgische Provincie Limburg heeft opnieuw gekozen voor Subaru met de meest recente toevoeging aan zijn wagenpark: de splinternieuwe Subaru Crosstrek. Als onderdeel van de dienst Waterbeheer zal deze wagen een belangrijke rol spelen in het onderhoud en de observatie van de waterlopen in de provincie.
Met deze keuze bouwt Provincie Limburg voort op eerdere succesvolle ervaringen met de Subaru XV. De beslissing om over te stappen naar de Subaru Crosstrek werd genomen vanwege de eigenschappen van het voertuig, die perfect aansluiten bij de specifieke behoeften van de dienst Waterbeheer.
Onder andere het symmetrical All Wheel Drive-systeem, Subaru’s permanente vierwielaandrijving, in combinatie met de veiligheidssystemen, de indrukwekkende bodemvrijheid van maar liefst 22cm en de garantie van acht jaar zonder kilometer beperkingen hebben ervoor gezorgd dat de keuze opnieuw op Subaru is gevallen.
Subaru heeft een sterke reputatie op het gebied van betrouwbaarheid en duurzaamheid, waardoor de provincie Limburg kan rekenen op langdurige prestaties en minimale onderhoudskosten gedurende de levensduur van de Crosstrek. De Crosstrek wordt geleverd door Subaru-dealer V.J.B. Motors in Hasselt.
De Subaru Crosstrek biedt niet alleen uitstekende off-roadcapaciteiten, maar ook een ruim interieur en geavanceerde technologische functies, waardoor de medewerkers van de dienst Waterbeheer comfortabel en verbonden blijven tijdens hun werkzaamheden.
De Subaru Crosstrek is leverbaar in drie uitvoeringen: Comfort, Luxury en Premium, en is altijd uitgevoerd met Permanente All-Wheel Drive, EyeSight-veiligheidssysteem en X-MODE dat gaspedaal en remmen overneemt van de bestuurder zodra de ondergrond glad wordt. De Crosstrek is er vanaf € 35.245,-.
Plastic behoort tot het verleden: hoe zwerfautomobilisten betalen
Overvolle parkeerplaatsen in het weekend verhogen de trend naar reserveringen. Gemak en eenvoud staan voorop; kaartbetalingen worden steeds minder belangrijk.
Steeds meer kampeerautoliefhebbers vermijden de stress van overvolle parkeerplaatsen in het weekend en maken een bindende reservering voor hun plaats voordat ze aankomen. Maar niet alleen de parkeerplaats zelf wordt bewust gekozen, de gewenste parkeerplaats kan zelfs via moderne reserveringssystemen worden geboekt. Digitale betaalmogelijkheden spelen een cruciale rol.
Voor het seizoen 2024 biedt camigo naast creditcards zoals Mastercard of VISA nu ook PayPal aan als digitale betaalmethode voor reserveringen en ter plaatse betalen of inchecken. De respons is enorm en overtreft alle verwachtingen: slechts enkele weken na de lancering bedraagt het aandeel PayPal-betalingen ruim 60% en laat de plastic kaart ver achter zich.
“Betaalautomaten zijn niet langer de eerste keuze op camperplaatsen als het gaat om de flexibiliteit van betalingssystemen”, zegt Camigo CEO Guido Rasch, die de nieuwe mogelijkheden voor exploitanten beschrijft. “Onze parkeerpartners verkopen toegevoegde waarde zoals een restaurantvoucher of een wijnproeverij bij het maken van de reservering. En zulke aanbiedingen worden ook door de gasten geaccepteerd”. .
“We horen steeds vaker dat parkeerexploitanten bewust afzien van een slagboom als toegangscontrole, omdat ze hun gasten niet ‘op willen sluiten’. De slagboom en de betaalautomaat spelen voor ons en onze doelgroep dus een steeds kleiner wordende rol. In de toekomst zullen we andere delen van de parkeerruimte vereenvoudigen en ondersteunen met digitale betaalsystemen”, legt de oprichter uit.
Na de halfintegrale volgt nu een nieuwe integrale Trend I
De Pulse reeks bleek geen groot succes te zijn. Het werd tijd om iets moderner op de markt te brengen. Om de prijzen een beetje in toom te houden werd de opbouw mits hier en daar wat detail wijzigingen en een andere decor lijn op de flanken behouden. Enkel het interieur werd grondig gemoderniseerd.
Hij vervangt niet alleen zijn voorganger maar ook de reeksen Pulse en Pulse Classic. De constructie is afgekeken van de Pulse. De nieuwe heeft echter een vloer die helemaal vlak is in het interieur. Dus geen opstapjes meer. Het voorfront is eveneens afgekeken van zijn vorige broeder, maar hij heeft nu standaard een deur aan de zijde van de chauffeur. Een verbetering.
Dethleffs heeft 5 indelingen in zijn programa opgenomen. Met de Trend I 6877 is er voor de eerste maal een model met een dwarsbed. Met zijn 7 m lengte heeft hij meer plaats dan in de 6877 EB. Voornamelijk voor de zitgroep, zelfs ook een beetje voor de keuken en de badkamer. Met het typisch hefbed boven de stuurcabine is voor koppels die graag apart slapen meer plaats.
De beide 7 m kampeerauto’s vullen de reeks aan met drie indelingen in de 7,5 m lange klasse. De I 7057 EB en de I 7057 EBL hebben enkele bedden en een grote badkamer. Terwijl de EB over een klassieke zitgroep beschikt heeft de EBL een zitgroep met zijzitbanken. De laatste van de reeks de I 7057 DBL heeft in plaats van enkele bedden achterin een eilandbed staan.
De iSmove 6.9 E is de laatste creatie van Niesmann-Bisschoff. Langs buiten is hij net zoals zijn Arto broertje maar 5 cm smaller iets wat in het interieur niet opvalt. Zijn 7 m lange opbouw komt ten goede aan de enkele bedden.
Als basis voertuig werd voor een Fiat Ducato gekozen met een AL-KO chassis, wat toelaat een technische verwarmde ruimte onder de vloer te bouwen. Watertanks en andere noodzakelijke delen voor de uitrusting hebben er hun plaats. Het koetswerk is opgebouwd met sandwichpanelen met langs buiten aluminium beplating en als isolatie styrofoam. Het dak en de voorzijde hebben een laag vezel versterkte kunststof, het achterfront is in sandwich met een hagelbestendige polyester laag. Ramenvensters zorgen binnen voor het nodige licht. Achterin kunnen fietsen en andere grote bagage in de garage. Voor het materiaal dat wat tegen stof kan zijn koffers in de rok van het koetswerk gebouwd. Ook is er een koffer voor twee gasflessen voorzien. Een stevige buitendeur zonder venster sluit het interieur af. Een naar mijn mening zeer noodzakelijke handgreep aan de ingang is er niet.
Tegenover de vorige interieurs hebben de ontwerpers van Niesmann–Bisschoff een wat moderner, donkerder en een warmer gevoel aan de IS Move 6.9 E gegeven. De wanden zijn in zacht aanvoelend grijs vilt materiaal terwijl de wand aan het hoofdeinde van de bedden in een groene kleur is. Voor afwisseling zorgen de grote hoekige bovenkasten de deuren hebben een bijpassende houtdecor. Het hoekige nauwelijks opvallende meubilair behoort tot de nieuwe stijl. Normaal stoort dat niet alleen boven de tv zouden de bewoners wel eens in aanraking kunnen komen met een hoek van de bovenkast. Nu we ons in de zitgroep bevinden kunnen we de comfortabele kussens proberen. Lichte rugkussens vormen een contrast met de antraciet kleurige zittingen. Hij heeft een lange en een wat kortere zitbank plus de twee draaibare cabinezetels. De korte zitbank heeft onder de zit een grote bagage ruimte. De lange kan men ombouwen voor 2 plaatsen in de rijrichting voorzien van veiligheidsgordels en hoofdsteunen. Er is plaats om met zijn vijven rond de tafel te zitten om een drupje en van een snoepje te proeven. Om van de culinaire genoegens te genieten zal men een beetje inschikkelijk moeten zijn. De Ismove 6.9 E is meer bedoeld voor een koppel dat van een comfortabele kampeerauto wil genieten. Om gemakkelijk naar de stuurcabine te gaan kan de tafelpoot verschuiven en ook het samen klapbaar tafelblad. Boven de stuurcabine, een optie, hangt het hefbed dat vloeiend in het plafond overgaat.
Doen we een paar stappen naar achter staan we voor een knappe keuken met een wit voorfront. Er zijn drie zelf sluitende laden de onderste en bovenste hebben verdelingen zeer handig om de inhoud tijdens het rijden op zijn plaats te houden. De middelste lade is een koelkast met verdelingen en enkele bakjes alsook een klein vriesvak. Achter het front van de bovenste zijn de gas afsluiters geïnstalleerd. De keuken heeft twee elektrisch bediende kookvuren.
Het uittrekbare zwarte afdekblad schuift tot tegen de wand van de badkamer en vormt een soort L keuken, slim gevonden. Zo ook het houten afdekblad van het spoelbakje dat men op een uittrekbaar frame aan de zijkant van de keuken kan leggen en het werkblad wat vergroot. Aan de spoelbak pronkt een kanjer van een waterkraan. Samen met de bovenkast en de laden is er waarschijnlijk genoeg ruimte voor het keukengerief van de bewoners. Een leuke detail is de apotheker kast tussen bed en keuken.
Zij kan elektrisch op en afgaan en is ook een beetje bedoeld om het vlak bij liggend bed te beschermen tegen kookspatten. Drie 230 Volt stopcontacten en een USB aansluiting is de keuken rijk.
Draaien we ons om komen we via een schuifdeur terecht in een prachtige natte cel. We zien slechts twee kleine kastjes en wat open legvakken om toiletgerief in op te bergen. Het draaibaar Thetford wc staat gebruiksvriendelijk opgesteld en bewoners met lange benen hoeven geen angst te hebben er is plaats genoeg. Er zijn kapstokjes en een handdoek droger.
Een leuk rond waskommetje is gemonteerd aan de mobile zijwand. Hij schuift naar de wc toe en vormt een 1.95 m hoge douchecel. De waterafvoeren in de douche bak zijn langs dezelfde zijde. Men zal de kampeerauto dus altijd iets schuin moeten zetten om de restjes water te later wegvloeien. Een 37 x 37 cm groot dakluik voert vocht en waterdamp snel af.
Intussen hebben we de parketvloer bekeken met zijn twee luikjes boven de watertanks. Via twee treden, die ook een functie als bergvakken hebben komt men in het bed. Lange bewoners zullen hier zeker in hun nopjes zijn want de bedden zijn zo maar eventjes 2,05 m lang. Een tussen matras maakt de enkele bedden even breed als ze lang zijn. De comfortabele matrassen worden ondersteunt door een verend teljoren systeem. Onder de voeteinden zijn langs boven en de zijkant bereikbare kleerkasten met automatisch aanspringend licht. Rondom de bedden zijn redelijk grote bovenkasten helaas geen enkele met een schapje. De deuren hebben kwalitatief goede scharnieren en gasveren om ze open te houden. Onderaan de kast is een stootrand omdat de inhoud er niet zou uitschuiven bij het openen van de deuren. Wil het koppel ‘s avonds nog wat lezen in bed er zijn twee zwanenhals lampen ter beschikking. Verborgen in vakjes zijn 230 Volt stopcontacten en USB aansluitingen. Een schuifdeur sluit de slaapkamer af van het woongedeelte.
In heel het plafond van het interieur zijn lampen voor een aangenaam zacht licht, boven de tafel echter hadden we graag een sterkere lichtbron gezien. Twee groten dakluiken en een temperatuur gevoelige ventilator zorgen voor een goede ventilatie en tegelijk voor wat afwisseling in het antraciet kleurig plafond. Een Truma verwarming maakt dat het tijdens de wintermaanden aangenaam warm blijft.
Samen gevat.
Niesmann-Bisschoff mag met de iSmove weer een pareltje aan zijn kroon kleven. Een gemoedelijk en toch modern interieur gepaard aan een ruime indruk waarin de kasten nauwelijks opvallen. Voor 2 of 3 personen een verantwoord laadvermogen in zijn standaard uitvoering. Geschikt om zowel zomer als winter vakanties comfortabel te beleven.
Technische gegevens.
Basisvoertuig: Fiat Ducato met AL-KO chassis
Motor: 2,2 turbo diesel 132 pk
Afmetingen: LXBXH 6,99 x 2,27 x 2,83 m
MTM: 3.500 kg
Rijklaar 2.885 kg (afhankelijke van de toebehoren)
2 op de 3 bestuurders past zijn gedrag aan na het krijgen van een snelheidsboete Vorig jaar kregen 3 op de 10 Belgen een verkeersboete
Vandaag organiseren de federale en lokale politie voor de 20ste keer een ‘flitsmarathon’. Vias heeft voor die gelegenheid een nieuwe enquête uitgevoerd. Daaruit blijkt dat 30% van de Belgen vorig jaar een verkeersboete heeft gehad, waarvan de overgrote meerderheid (80%) voor een snelheidsovertreding. 6 op de 10 bestuurders geeft aan dat die sanctie een impact heeft gehad op hun gedrag. Dat is natuurlijk het gewenste effect van een boete. De flitsmarathon heeft een dubbel doel: de bestuurders aansporen om beter de snelheidslimieten te respecteren en daarnaast ook in herinnering brengen dat 1 op de 3 dodelijke ongevallen te wijten is aan overdreven of onaangepaste snelheid.
Voor deze enquête heeft Vias een representatief staal van 2000 Belgen ouder dan 18 jaar (met een rijbewijs) bevraagd. De vragen gingen over de boetes die ze in 2023 hebben ontvangen en hun perceptie hier over.
7 op de 10 Belgen heeft vorig jaar geen boete ontvangen Vorig jaar heeft 30% van de Belgen een verkeersboete gekregen. De overgrote meerderheid van de bestuurders hebben dus geen enkele boete ontvangen! 33% van de mannen en 26% van de vrouwen ontvingen vorig jaar een boete. Er zijn ook regionale verschillen. Een derde van de Vlamingen (32%) en Brusselaars (33%) hebben een boete gekregen. In Wallonië ligt dat percentage wat lager (25%). Op het moment van de overtreding verplaatste 96% van de weggebruikers die een boete kregen zich met de auto en 4% met de fiets.
1 op de 8 overtreders kreeg minstens 3 boetes 60% van de overtreders kreeg maar één boete in de bus, 27% ontving er 2 en 13% kreeg 3 of meer boetes. Eerdere studies van Vias toonden al aan dat bestuurders die minstens 2 boetes krijgen 10% vaker betrokken zijn in ongevallen dan de niet-recidivisten. Het verband is zelfs nog sterker: hoe meer verkeersovertredingen iemand begaan heeft, in hoe meer ongevallen hij betrokken is.
80% boetes voor snelheidsovertredingen 80% van de bevraagde personen hebben een boete gekregen voor een snelheidsovertreding. De respondenten geven aan dat naast overdreven snelheid de meest voorkomende inbreuken die een boete opleveren foutief parkeren (18%), het negeren van een verbodsbord (5%), gsm-gebruik (3%) en het niet-dragen van de veiligheidsgordel (2%) zijn. De snelheid wordt steeds meer gecontroleerd in het hele land, door middel van vaste flitspalen en trajectcamera's, die overal in het land en zeker ook op oa de Waalse snelwegen de laatste jaren in aantal zijn toegenomen. Hierdoor is het risico om betrapt te worden aanzienlijk toegenomen.
2 op de 3 Belgen past zijn gedrag aan Een boete is maar doeltreffend als ze leidt tot een gedragsverandering bij de bestuurder die de overtreding beging. Na een bekeuring voor overdreven snelheid zegt 2 op 3 Belgen (66%) zich strikter aan de snelheidslimiet te hebben gehouden.
Natuurlijk speelt ook het financiële aspect een rol om mensen aan te moedigen hun gedrag te veranderen. Zo betaalde 1 op 3 mensen (34%) een boete tussen 101 euro en 300 euro. Bijna 7% moest vorig jaar in totaal meer dan €300 betalen aan verkeersboetes.
Vias voorstander van lagere technische tolerantiemarges In ons land is er nog altijd een technische tolerantiemarge van 6 km/u voor snelheden tot 100 km/u en 6% voor snelheden boven de 100 km/u. Deze technische marge werd meer dan 20 jaar zo ingevoerd om te vermijden dat mensen onterecht een boete zouden krijgen. Intussen is de technologie ontzettend verbeterd. Uit nieuwe berekeningen van Vias blijkt dat bij een trajectcontrole van 2 kilometer in een zone 50 het toestel tot op 0,26 kilometer per uur nauwkeurig de snelheid kan berekenen. Voor een trajectcontrole van 15 kilometer op een autosnelweg berekent het toestel de snelheid nauwkeurig tot op 0,17 km/u. Er is dus geen enkele reden om zo een hoge technische tolerantie nog toe te passen.
In Nederland gebruikt de politie dezelfde toestellen om te flitsen als in ons land en daar is de technische tolerantiemarge 3 km/u (tot snelheden van 100 km/u) of 3% boven de 100 km/u. Vias is voorstander dat die zelfde tolerantiemarges ook hier worden ingevoerd.
Conclusie In België is één dodelijk ongeval op 3 te wijten aan overdreven of onaangepaste snelheid. Daarom is het belangrijk om regelmatig bewustmakings- en handhavingscampagnes te organiseren. Bij een van de vorige flitsmarathons stelde Vias een snelheidsdaling vast van gemiddeld 3 tot 7% op de Belgische wegen op de dag van de marathon en een daling (tot 25%) van het aantal voertuigen in overtreding. Kortom, de aankondiging van snelheidscontroles en de daadwerkelijke controles hebben een aanzienlijke impact op de snelheden op onze wegen. Laten we hopen dat het deze keer ook zo zal zijn en dat geen enkele bestuurder zal worden betrapt op overdreven snelheid.
Zoals veel handige mannen begon Harald Striewski na de oorlog een caravan voor zijn huisgenoten te bouwen. Het bleef daar niet bij want familie en vrienden vroegen voor hen ook een te bouwen. Harald moest enkele werknemers aannemen en de start van een van de grootste caravan fabrikanten was genomen. Bijna alle Belgische en Duitse caravan fabrikanten hadden hun naam als merknaam aangenomen. Harald vond Striewski niet zo’n geschikte naam voor zijn caravans. Omdat het begon als een hobby vond hij niet beter dan Hobby als merknaam te gebruiken. Veel kampeerders kochten een Hobby voor zijn uitgebreide uitrusting en vooral voor het sfeervol interieur. De jaren voor dat de kampeerauto op het toneel verscheen werden in Fockbek 110 caravan per dag gefabriceerd. Dat kon zelfs nog verhoogd worden, het grote probleem echter was die dagelijkse 110 caravans afvoeren. De vrachtwagens konden slechts omwille van de afmetingen 2 caravans vervoeren, als het toevallig 3 kleine caravans waren kon dat in één lading. Voor vrachtwagen chauffeurs die 2 caravans geladen en tot 25 m lang waren was het niet gemakkelijk voor de nacht een parkeerplaats te vinden. In die tijd waren er veel minder overnachtingsplaatsen voor vrachtwagens bovendien waren afgetekende stroken kleiner. De caravanners van toen wisten al dat ze een kleine set gereedschapmoesten meenemen omdat tijdens het rijden er eens wat los geraakte tussen of aan het meubilair van de caravan. Een probleem dat langzaam opgelost werd en al lang van de baan is. Door zijn grote productie kon Striewskie bij de fabrikanten van toebehoren gunstige prijzen bekomen of soms een onderdeel dat hij alleen voor een jaar kon bekomen. Hij was de eerste die in 1986 een contract met Thetford afsloot voor de levering van een vast wc. Dat bracht wat deining in de caravan wereld. De kampeerders waren gewoon aan een los en meestal in de weg staande Porta Potti. Nu werd een vast Thedfort in de badkamer geplaatst. In die tijd waren er nog veel type caravans zonder badkamer. De nieuwe badkamers moesten iets groter zijn en de ontwerpers krabten zich in het haar want bijzonder in de middelgrote en kleine caravans moest het interieur aangepast worden.
Dit is een klein stukje van de Hobby geschiedenis dat ik zelf heb gezien en een beetje heb mee gemaakt.
Een lang verhaal over Hobby en veel foto’s vindt in:
Hobby heeft een enorm aanbod aan caravans. Voor ieder gezin is er wel een geschikte indeling te vinden. Zowel voor een wat ouder publiek die tevreden zijn met een grotere luxe caravan. Voor paren die veel rondtrekken moet hij niet te groot en te breed zijn en enkele bedden krijgen meestal de voorkeur, voor gezinnen met kinderen heeft de fabrikant uit Fockbek een uitgebreide keuze aan indelingen. Met en zonder kinderkamer stapelbedden voor 2 of 3 kinderen en nog inrichtingen met het oog voor een reis met kinderen.
Zeven reeksen van eenvoudige uitvoering tot luxueus caravan verlaten de fabriek in Fockbek.
Voor sommige kampeerfamilies zou het wel een moeilijke keuze kunnen zijn tussen de Ontour, De Luxe, Exellent, Excellent Edition, Prestige, Maxia en de sinds enkel jaren nieuw type Beachy-caravan. Bij aankoop speelt niet alleen de prijs, de grootte van de caravan en het gewicht moet rekening worden gehouden. De kleinste caravan meet 5,8 m en de langste is 8,35 m.
De Luxe reeks heeft zo maar even 14 doordachte indelingen, laat ons zeggen dat er voor elk wat wils in te vinden is. Hij is trouwens tot een van de best verkochte Hobby’s. Ze hebben het lichte en vriendelijke design dat zorgt voor het perfecte thuisgevoel.
Met 14 indelingen is de Hobby DE LUXE de perfecte caravan voor gezinnen en koppels. Of het nu gaat om een tweepersoonsbed, eenpersoonsbedden of een praktisch hefbed bij deze caravan draait alles om afwisseling. Met 5 verschillende ledikantvarianten biedt de Hobby DE LUXE veel flexibiliteit, vooral voor kamperen met kinderen.
Met Hobby hoef je niet te kiezen tussen comfort en budget. De populaire Hobby DE LUXE is vanaf het begin uitgerust met alles wat je nodig hebt voor een comfortabele vakantie. Daarmee is Hobby de onbetwiste prijs-prestatiewinnaar.
Gezellige plek voor families en vrienden. Dankzij de veelzijdige woonkamercombinaties is alles mogelijk. Of het nu voor twee, vier of meer personen is: met grote kasten en opbergvakken is er zeker genoeg opbergruimte aan boord.
Gezinnen zijn dol op de Hobby DE LUXE. Naast 5 kinderbedindelingen biedt de familiecaravan veel ruimte om te spelen te tekenen of te lezen. En natuurlijk genoeg ruimte voor bouwsteentjes, knuffels, boeken en ander speelgoed.
Meer licht, meer lucht, meer praktische voordelen. De stoere erker heeft een volledig geïntegreerde combicassette met verduisterings en horplissé gordijnen en wordt aangevuld met planken voor boeken en andere gebruiksvoorwerpen. Het tv-dressoir bij de ingang heeft een mooi gevormde vitrine.
Een extra lichtschakelaar direct op het ligvlak is binnen handbereik. Een stopcontact in het slaapgedeelte zorgt voor extra gemak.
Het praktische hefbed zorgt voor extra slaapruimte. De toegangsdeur blijft toegankelijk, zelfs als het hefbed wordt neergelaten.
Win in een handomdraai ruimte: na het opstaan kunnen het hefbed en alle steunen eenvoudig naar boven worden verplaatst. Daar houdt het de automatische vergrendeling stevig op zijn plaats.
Sommige hebben een garage voor sportuitrustingen of fietsen in te bergen.
Ook de andere reeksen hebben veel te bieden en het loont de moeite om er ook eens blik in te werpen.
Belgische fietsmarkt in 2023: pauzeknop, maar niet voor de e-bike met voor het eerst een marktaandeel van meer dan 50%
Samenwerking tussen TRAXIO en GfK voor nog beter inzicht in de Belgische fietsmarkt
Na topjaar 2022 heeft de Belgische fietsmarkt in 2023 tijdelijk de pauzeknop ingeduwd: omwille van de grote voorraden werden er vorig jaar 569.605 nieuwe fietsen geleverd, een daling met 126.266 eenheden. Deze tijdelijke pauze belet niet dat de markt de komende jaren zal blijven stijgen. Vooral de e-bike blijft groeien en nam voor het eerst 51% voor zijn rekening. Die e-bikes werden vooral gekocht bij de fietshandelaars, die hun marktaandeel verder zien toenemen.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, verduidelijkt “Na het absolute topjaar 2022 lag het in de lijn van de verwachtingen dat de markt in 2023 klappen zou krijgen: er was een grote stock opgebouwd waardoor de fietshandels minder bestellingen hebben geplaatst. Wanneer we naar de trendlijn over de verschillende jaren heen kijken, dan blijven we wel in een structureel groeiende fietsmarkt.
Ondertussen is een historische kaap gerond: de e-bike haalt voor het eerst een marktaandeel van meer dan de helft (51%) – elektrificatie blijft zowel bij de stads- als bij de sportieve fietsen aan belang winnen. De speed pedelec is nergens zo populair als in ons land. Opvallend is ook het groeiende succes van de fietswinkel, in het bijzonder voor de e-bikes. Klanten stellen vakmanschap, service en nabijheid steeds meer op prijs.”
De e-bike neemt (definitief) de overhand
Op 569.605 verkochte exemlaren waren er 290.419 e-bikes en 279.186 mechanische fietsen. Hiermee neemt de e-bike met 51% de meerderheid van de markt voor zich. Het is te vroeg om te concluderen dat de mechanische fiets op zijn retour is maar het is wel zo dat de e-bike steeds meer aan populariteit wint. Volgens recent TRAXIO-onderzoek gaan in de komende jaren steeds meer e-bike worden verkocht, ter vervanging van zowel mechanische als elektrische fietsen. Ook in de niches van de e-folding bike, de e-cargo bike en de e-longtail zien we een heel mooie groei. Naast de elektrificatie zien we steeds meer technologische hoogstandjes zoals naafversnellingen, riemaandrijving en geconnecteerde systemen.
De Belg blijft een sportieve fietser
Met 27% van het totale aantal (28,5% in 2022) blijft België een land van sportieve fietsen. De sportieve markt is een mature markt in België en blijft stabiel. Opmerkelijk is wel dat de verkoop van de mountainbike met -38,2% daalt ten opzichte van 2022. De gravelfiets groeit wel (+12,27%) maar maakt het verlies van de mountainbike niet goed. De gewone koersfiets (road) gaat er slechts licht op achteruit.
Sportief met een motortje
Binnen het segment van de sportieve fietsen (mountainbike, koersfiets, gravelbike) beleven we sinds 2021 de doorbraak van de elektrische ondersteuning. Dit segment zal in de toekomst nog verder groeien. Bovendien zien we de ‘e-light’ sportfiets steeds meer opduiken: die heeft een beperkt gewicht tussen 13 en 16 kilo maar voldoende elektrische kracht en rijbereik voor een mooie sportieve tocht.
De fietswinkel doet het goed
Vooral de fietshandels en de sportwinkels profileren zich als het kanaal bij uitstek voor de aankoop van e-bikes. In het multichannel-kanaal daarentegen daalt de verkoop van e-bikes enorm. De fietshandel verkoopt nu viermaal meer e-bikes dan het multichannel-kanaal. Ook het algemene marktaandeel van de fietswinkel blijft stijgen: bijna 70% van alle aankopen gebeurt in de bikeshop. Niet alleen de particulier heeft veel vertrouwen in de vakman, ook de leasingfietsen stimuleren deze beweging. Leasefietsen zijn gemiddeld duurder, hebben een onderhoudscontract en zijn complexer waardoor de klant de uitleg ter plaatse verkiest. De fietshandel heeft dus optimaal ingespeeld op de snel veranderende markt door een groter aandeel van de verkoop en het onderhoud van de duurdere fietsen naar zich toe te trekken. De e-bike neemt in de shop 59,1% van de verkoop in, en de mechanische fiets blijft met 40,9% goed vertegenwoordigd in de fietsenwinkel.
Samenwerking Traxio en GfK – an NIQ company
Traxio & GfK bundelen hun krachten om zowel vanuit wholesale als retail nog meer ondersteuning te kunnen geven aan alle spelers in deze markt. Waar Traxio op sell-in (van fabrikant naar retail) focust zal GfK de sell-out (van retail point-of-sale naar de consument) in kaart brengen. “Samen streven we ernaar om alle key business questions waar alle partijen mee spelen te kunnen beantwoorden aangaande markt trends & evoluties, consumentengedrag, geomarketing, groeistrategieën. Samen willen we de referentie zijn voor advies & ondersteuning betreffende de fietsenmarkt.”- aldus Laura Gilson, Commercial Sales Manager bij GfK.
Frank Glorieux, Algemeen Secretaris TRAXIO Velo voegt daaraan toe: “De samenwerking met GfK is een eerste stap het versterken van de ledenvoordelen van TRAXIO Velo. De Belgische fietsretail evolueert immers van een ambachtelijke activiteit naar een model waarbij ondernemerschap en gedetailleerde data ‘goud’ waard zijn. Deze samenwerking met GfK zal de TRAXIO-leden een extra concurrentiële voorsprong kunnen geven voor hun economische beslissingen!”
GfK Bike Panel Op vee verzoeken van zowel fabrikanten als retailers en als aanvulling op bestaande fietspanels in de buurlanden, lanceert GfK België naast de bestaande retail panels in sectoren zoals Technical Consumer Goods, Fashion, DIY & Garden, nu ook een Bike Panel.
Het GfK Bike Panel zal de fiets & e-bike markt in België in kaart brengen met inzicht in het aantal verkochte eenheden, omzet, gemiddelde prijs, marktaandelen per merk, fietskenmerken (aantal versnellingen, positie & fabrikant van de motor in het geval van een e-bike, et cetera) en dit per segment of type fiets (stadsfiets, MTB, racefiets, kinderfiets, vouwfiets, e-bike, speed pedelec, et cetera).
Uit de eerste cijfers van het GfK Bike Panel in België komen meteen enkele opmerkelijke verschillen aan het licht tussen België en Nederland. Gemiddeld besteden Belgische consumenten €2.808 aan een nieuwe fiets, terwijl de gemiddelde verkoopprijs in Nederland in 2023 slechts €1.810 bedroeg, een verschil van bijna €1.000! Bij het vergelijken van e-bike prijzen tussen beide landen, blijkt dit verschil zelfs op te lopen tot bijna €1.300 en stellen we vast dat de Belgische consument gemiddeld meer dan €3.700 uitgeeft voor de aankoop van een e-bike. Het aantal verkochte speed pedelecs in de Belgische markt ligt aanzienlijk hoger dan in Nederland, wat bijdraagt aan deze hogere gemiddelde verkoopprijs in België. Het toenemende aandeel van e-bikes in de Belgische markt toont aan dat Belgische consumenten meer dan ooit bereid zijn om te investeren in mobiliteit. Dit benadrukt eens te meer het belang van nauwkeurige marktgegevens voor fabrikanten en retailers om weloverwogen beslissingen te nemen en het aanbod af te stemmen op specifieke markttendensen.
Betrouwbare cijfermethodiek
Mobiliteitsfederatie TRAXIO heeft voor 2019, 2020, 2021 en 2022 – in samenwerking met L!NK New Mobility Consultancy - de concrete cijfers gebundeld van alle distributiekanalen (zowel vakhandel als verkoop via internet of bij ketens die niet enkel fietsen verkopen, bij supermarkten, DHZ-zaken en direct marketing-verkoop). Dit levert betrouwbare en gedetailleerde cijfers op : niet minder dan 85% van de verzamelde aantallen werd formeel gerapporteerd, van slechts 15% werd een inschatting gemaakt.
Over GfK. Growth from Knowledge.
Al meer dan 89 jaar vertrouwen klanten over de hele wereld op ons om datagestuurde antwoorden te geven op belangrijke vragen voor hun besluitvormingsprocessen. We ondersteunen hun groei door ons uitgebreide inzicht in koopgedrag en de dynamiek die markten, merken en mediatrends beïnvloedt. In 2023 fuseerden marktleiders GfK en NIQ om hun klanten een ongeëvenaard wereldwijd bereik te bieden. Met een holistische kijk op de retail en de meest uitgebreide inzichten in consumenten, geleverd door toekomstgerichte analyses op ultramoderne platforms, stimuleert GfK " Growth from Knowledge." Meer informatie TRAXIO
Wat een verschil met een Chausson van voor enkele jaren. Nu mooi afgewerkt zowel binnen als buiten.
De Chausson Etape Line 724 is een halfintegrale kampeerauto gebouwd op een Peugeot met standaard chassis en een 140 pk sterke turbo diesel. Hij heeft een leuk uitzicht met de licht grijze wanden, een sierlijke decorlijn en de witte stuurcabine. Hij is geholpen door de getinte vensters voor een afwisseling van het koetswerk. Een kloeke buitendeur met venster en vuilbakje geeft toegang tot het interieur. Het vlakke achterfront is nieuw met zijn hooggeplaatst derde remlicht dat hier verticaal gemonteerd is. We zien ook de voorbereiding om een fietsrek te monteren en in de zwarte balk onderaan de ronde geïntegreerde verkeerslichten.
Bij het binnenkomen zou je zeggen dat is een indeling zoals alle merken er een hebben. Het is niet waar het verschil zit in spitsvondige uitvoering verscholen onder het bed achterin. Daar komen we verder op terug.
Tot aan de achterin gelegen slaapkamer voel je, je net als in een kleine feestzaal. Zeker die ronde schijf onder het hefbed is een blikvanger, zelfs de tafel ziet er ook al wat ongewoon uit.
Er zijn minder LED slierten gebruikt maar wel veel langwerpige lichten, het geeft het interieur een feestelijk uitzicht. De wanden zijn in een licht houtdecor afgeboord met donkere profielen, deuren en deurtjes zijn ook in donker uitgevoerd. Samen vormen ze een moderne contrastrijke uitvoering wat het aangenaam gevoel geeft om er te blijven. De tafel op één poot heeft geen al te groot blad, maar aan iedere zijde is een omklapbare driehoek bevestigd. Als ze allemaal op de tafel gedraaid zijn geeft dat een gemakkelijke doorgang naar de stuurcabine en de ruim bemeten zitbanken. Klapt men alle driehoeken uit heeft men een groot tafelblad om met z’n vieren van de culinaire genoegens te genieten. Staat het blad wat te hoog, geen nood het kan op de gewenste hoogte worden ingesteld.
Boven de tafel is een ronde schijf met 4 LED’s voor genoeg licht op tafel te hebben. Het elektrisch bediend hefbed met zijn donkeren bodem geleid door metalen profielen zakt tot op de zitbanken. Dus geen laddertje nodig. Met wat knutselen kan men de zijzitbanken van de zitgroep omvormen tot zit voorzien van veiligheidsgordels in de rijrichting. Rijden kan men met zes, slapen is beperkt tot 4 bewoners. Met dit type zitbanken verliest men natuurlijk wat bergruimte onder de zitting. Aan de zijkanten zijn open legvakken ook boven de stuurcabine waar een panoramisch dakluik voor veel licht zorgt. Links van de buitendeur staat een 167 l grote absorptie koelkast met afzonderlijk vriesvak.
Er tegenover is de keuken met een donker front. In het aanrecht met houtdecor zijn 2 kookvuren met elektrische ontsteking en een rechthoekig spoelbakje met een zwart omlijnd afdekblad. De zwarte waterkraan heeft witte ringen een mooi en fijn detail. Vooraan heeft het aanrecht nog plaats om de culinaire genoegens voor te bereiden. De lampen onder de ruim bemeten bovenkast geven voldoende licht in en om de potten. In de onderkast zijn zelfsluitende laden. In de laden is plaats voor een vuilbakje, 1,5 l grote drankflessen, gasafsluitkranen zijn er goed bereikbaar. Een 0,4 x 0,6 m groot dakluik voert de keukengeurtjes snel af. Voor de afmaak is rond het venster een zwarte plaat gemonteerd. Aansluitend is de volledig in witte blinkende platen uitgevoerde douchecel met op een zwarte plaat geplaatste sproeier en kraan. Afsluiten gebeurt met een dubbele acrylglazen deur.
Verborgen achter een stevige deur die zowel het sanitair als heel het achterste deel met bureel en bed kan afsluiten van het woongedeelte is de gebruiksvriendelijke draaibare wc en een waskommetje met wit geringde zwarte waterkraan te vinden. Zwervers met lange benen hoeven geen angst te hebben om de wc te gebruiken er is genoeg plaats. Een brede spiegel gedeeltelijk met kast en onderaan nog een is voldoende voor het kleine toiletgerief. Aan het plafond is een beugel om kleren aan te hangen.
In de slaapkamer zien we de grote nieuwigheid van de Chausson Etape Line 724. De 2 matrassen op lattenbodem kunnen samen schuiven tegen de achterwand. Links en rechts komen kasten te voorschijn. Links is de kleerkast, als het blad omhoog klapt komt ook de kleerhanger mee omhoog en kan men gemakkelijker bij de kleren. In de kast zijn nog een paar schapjes als legplanken. Als de kast dicht is kan het blad gebruikt worden door kinderen als speel- of teken- of speeltafel.
De andere zijde is om te werken. Zoveel lampen te vinden in het interieur en daar waar het volgens ons toch nodig is, is er geen boven het werkblad. Men kan er een pc of een ander elektronisch apparaat aan sluiten. USB, 230 Volt, 12 volt stopcontacten zijn voorzien in een vakje onder een deksel. Voor gereedschap, andere werktuigen of documenten is er een zelfsluitende lade. De bijhorende zitbank wordt met magneten onder het bureelblad op zijn plaats gehouden tijdens de verplaatsingen. Tegen de zijwand is een plaats voor de onmisbare tv.
Boven de bedden zijn over de volle breedte van de wagen bovenkasten met zwarte deurtjes. Twee vensters en dakluik zorgen voor frisse lucht en licht. Wie rustig bureel werk wil doen kan de schuifdeur dicht schuiven. Onder het bed is een doorgang naar de garage met 2 deuren. In de garage is licht, stopcontacten en verankeringsringen voor fietsen of ander gerief. Winterkampeerders worden verwend met een 4000 of 5.500 w (optie) sterke ringverwarming.
Samen gevat
We mogen gerust zeggen dat Chausson van de Etap Line 724 een schitterende goed uitgeruste kampeerauto heeft gemaakt. Voornamelijk het modern uitgevoerde interieur zal veel belangstellende aanspreken. De uitvoering achterin met bureel en kleerkast zou voor een aantal bewoners van pas kunnen komen om tijdens de uitstap nog iets af te werken waar men thuis geen tijd meer voor had. Kinderen zullen zeker dat speelkamertje waarderen om er gerust wat speelgoed uit te spreiden.
Meer info. www.alphamotorhomes.be
Technische gegevens
Basis voertuig: Peugeot met standaard chassis
Motor: Turbo diesel 2,2 l 140 pk
MTM: 3.500 kg
Afmetingen: LXBXH 7,2 x 2,35 x 2,92 m
Stahoogte: 2,11 m
Bedden: Elektrisch hefbed 1,9 x 1,4 m
Bed achter: 1,95 x 1,3
Verswatertank: 100 l
Vuilwatertank: 100 l
Ringverwarming met diesel 4000 w (5.500 w optie)
Koelkast: absorptie 167 l
Heeft een uitgebreid uitrustingspakket vanaf de fabriek.
Vias waarschuwt voor motorhelmen met ingebouwde infotainmentsystemen
Steeds meer vormen van afleiding op de motor Steeds vaker zijn er allerhande infotainmentsystemen voor motorrijders en andere gemotoriseerde tweewielers beschikbaar die voor afleiding kunnen zorgen. Uit een nieuwe studie van Vias institute blijkt dat 55% van die gebruikers van een gemotoriseerde tweewieler aangeeft minstens 1 infotainmentsysteem te gebruiken. In die groep rijdt een kwart met een smartphone op het stuur en gebruikt 8% een ‘Head-up Display’, dat is een motorhelm met klein projectiescherm voor één oog. Dat scherm kan verbonden worden met een smartphone. Hoewel er nog geen bewezen rechtstreekse link is met verkeersongevallen werd vastgesteld dat de systemen mogelijk risico’s inhouden. Daarom roept Vias institute toch op tot voorzichtigheid met die systemen en raadt het aan om de focus op de primaire rijtaak te houden. Om veilig met de motor te rijden is een hogere mate van aandacht vereist dan voor het besturen van een auto. Een motorrijder moet zijn voertuig namelijk steeds stabiel houden. Ook zijn noodmanoeuvres complexer om uit te voeren en is anticiperen een veeleisende taak. Zo moeten motorrijders voortdurend alert zijn voor gevaarlijke infrastructuur zoals putten in de weg en andere weggebruikers. Een fout kan snel leiden tot een val met mogelijk ernstige gevolgen.
55% van de gemotoriseerde tweewielers gebruikt een infotainmentsysteem Voor deze studie over infotainmentsystemen bevroeg Vias een groep van bijna 300 bestuurders van een gemotoriseerde tweewieler. 45% gaf aan geen infotainmentsysteem te gebruiken. Over het algemeen gebruiken jongere bestuurders vaker infotainmentsystemen dan oudere bestuurders.
Binnen de groep van de gemotoriseerde tweewieler bestuurders die wel een infotainmentsysteem gebruiken, zijn dit de populairste systemen: Navigatiesysteem op het stuur (1 op de 3 rijders) Wordt vaak gebruikt om informatie te krijgen over de route of rit en een vaak uitgevoerde handeling is het gebruiken van het toestel via bedieningsknoppen op het stuur.
Smartphone op het stuur (1 op de 4 rijders) Gelijkaardig aan het navigatiesysteem op het stuur, maar ook functies als oproepen beantwoorden, tekstberichten ontvangen en met andere motorrijders communiceren worden algemeen gebruikt.
Smartphone in de zak met een oortje (1 op de 5 rijders) en Intercom (1 op de 7 rijders) De informatie die ontvangen wordt is auditief en luisteren staat centraal. Rijders communiceren met een passagier, luisteren naar muziek, beantwoorden oproepen en ontvangen (auditieve) informatie over de omgeving. Een intercom wordt ook vaak bediend met knoppen op de helm.
Heads-up Display (8% van de rijders) Een heads-up display is een klein projectiescherm voor één oog dat in de helm wordt ingebouwd. Dat scherm is verbonden met de smartphone en op die manier kunnen er tal van opties weergegeven worden zoals navigatie, favoriete muzieklijstjes of zelf het ontvangen van tekstberichten. De systemen gebruiken Apple CarPlay of Android Auto, maar er zijn ook specifieke interfaces beschikbaar. Die systemen kunnen vrij complex zijn, waardoor het moeilijk is om bepaalde handelingen uit te voeren en specifieke functies te gebruiken. Gebruikers geven aan sociale media te bekijken, te communiceren met andere rijders en informatie te ontvangen over de omgeving.
Infotainmentsystemen kunnen een positieve impact hebben. Ze geven bijvoorbeeld de maximumsnelheid aan of bezorgen tijdig informatie waardoor bestuurders minder vaak plots van rijstrook moeten veranderen. Anderzijds zorgen ze ook voor negatieve effecten. Zo worden bochten bijvoorbeeld soms verkeerd ingeschat omdat ze niet even scherp lijken op een navigatiesysteem. Ook laten sommige systemen toe om tijdens het rijden sociale media te checken of tekstberichten lezen. Dit raden we ten stelligste af omdat je op die manier onmogelijk je voertuig nog voldoende onder controle kan hebben of tijdig kan reageren op een gebeurtenis.
De nieuwste regelgeving voor de typegoedkeuring van helmen (ECE 22.06) stelt dat systemen of accessoires die op de helm gemonteerd worden alleen zijn toegestaan indien ze samen met de helm werden getest. Vias institute adviseert dan ook om geen systemen te gebruiken die niet samen met de helm werden goedgekeurd. Ook adviseert het om waakzaam te blijven bij het combineren met een oudere helm. Gezien het onderzoek een mogelijke invloed op afleiding heeft vastgesteld, kan het gebruik de verkeersveiligheid beïnvloeden.
Vias institute roept dus op tot waakzaamheid bij het gebruik van deze systemen. Bij het raadplegen van deze systemen wenden bestuurders namelijk hun blik af van de weg en ze geven zelf aan andere weggebruikers of situaties daardoor niet altijd op te merken. Ook is het belangrijk om eerst de motorfiets goed onder controle te hebben vooraleer te gaan experimenteren met allerhande technologie.
Start van het motorijseizoen: motorrijden steeds veiliger 19% meer motorfietsen, 22% minder ongevallen Nu het mooie weer eraan komt, trekken veel motorliefhebbers er terug op uit. Uit een profileringsstudie van motorrijders door Vias institute blijkt namelijk dat 8 op de 10 motorrijders niet rijdt in de winter. Vanaf maart begint het aantal letselongevallen terug te stijgen en ongeveer drie kwart van de ongevallen met motorrijders gebeurt tussen april en oktober. In ons land waren vorig jaar 538.536 motorfietsen ingeschreven. Dat is een stijging van 19% in de afgelopen tien jaar. Het aantal ongevallen is nochtans tijdens diezelfde periode gedaald met 22%. Gemiddeld gebeuren er nog altijd zo’n 7 motorongevallen per dag, 2517 in totaal in 2023. Vorig jaar kwamen ook 49 motorrijders om het leven, in 2014 waren er dat nog 81.
In Vlaanderen daalde het aantal letselongevallen op 10 jaar met 28%, in Wallonië met 16%, en in Brussel met 17%.
Motorongevallen in Wallonië, 16 keer ernstiger dan in Brussel Van alle weggebruikers zijn de motorrijders betrokken bij de meest dodelijke ongevallen. Op 1000 letselongevallen vallen er 27 dodelijke slachtoffers onder de motorrijders, ten opzichte van 8 fietsers, 9 automobilisten en 18 voetgangers bijvoorbeeld.
Er zijn sterke regionale verschillen. In Wallonië vallen er per 1000 letselongevallen met een motorfiets 33 doden. Daarmee zijn de motorongevallen daar 2 keer zo ernstig dan in Vlaanderen (16 doden per 1000 letselongevallen) en maar liefst 16 keer ernstiger dan in Brussel (2 doden per 1000 letselongevallen).
Een derde van de motorrijders komt om bij een enkelzijdig ongeval In het merendeel van de ongevallen met een motorrijder is er sprake van een aanrijding met een andere weggebruiker. Motorrijders zijn bij ongevallen met een tegenpartij ook het meest kwetsbaar langs opzij. Bij 34% van de ongevallen in België met motorrijders werd de motorrijder namelijk langs opzij geraakt. Van de motorrijders die overlijden komt 36% echter om in een ongeval zonder tegenpartij.
5 tips voor motorrijders om aandachtig te rijden
Vertrouw niet blindelings op je navigatiesysteem: je navigatiesysteem is niet 100% accuraat. Vertrouw bij het aansnijden van de bochten op je eigen ogen en houdt afstand van de andere rijstrook. Telefoneer zo weinig mogelijk en hou het gesprek kort! Motorrijden vergt veel concentratie, extra mentale belasting kan een impact hebben op je concentratievermogen. Stel je navigatie of systeem in voor je vertrekt: Je bestemming al rijdend ingeven of je systeem bedienen kan complex zijn en zorgt langer dan je denkt dat je blik niet op de weg gericht is. Probeer eerst een goed gevoel te hebben op je motor vooraleer je technologie gebruikt! Zeker bij het begin van het motorijseizoen is het belangrijk om terug de motor volledig onder controle te hebben. Wees bewust van de effecten van afleiding: Leer op een juiste manier te compenseren wanneer je met technologie een rit uitvoert. Check je systeem tijdens minder risicovolle momenten in het verkeer.
Men zou het niet verwachten van Frankia dat hij “slechts” een 7 m lange halfintegrale op wielen zou zetten. Bij een eerste blik in het interieur niets bizonders zo heeft iedere fabrikant wel een paar indelingen.
Deze nieuwe zwerfauto is jong, eigentijds en fraai ingericht. Het leuke is dat de ontwerpers van Frankia het interieur zodanig ontworpen hebben dat het groter lijkt dan zijn werkelijke afmetingen. Het ontbreken van de bovenkasten is daar niet vreemd aan. Voor Frankia is het min of meer een gok want belangstellende zijn gewoon aan grote luxueuze kampeerauto’s. Maar met deze al evenwaardige 7 m lange Now probeert Frankia een jonger publiek aan te trekken. De Now is wel het evenbeeld van de Neo maar is op het basis voertuig Fiat Ducato met standaard chassis gebouwd met een 140 pk sterke motor. De Neo daar en tegen heeft een laag ALKO chassis met dubbele bodem. Om de prijs en het gewicht te drukken moet de Now het zonder deze uitvoering doen.
Daarom kiest de fabrikant zoveel mogelijk voor organische vormen. Dat is al te zien aan het exterieur van de zwerfauto, waar de opbouw zowel aan de voor- als aan de achterzijde een vloeiende lijn vertoont. Die ronde vormen komen in het interieur overal terug, bijvoorbeeld in de hoofdsteunen van de tweezitsbank en bij de kasten en open vakken. Veel aandacht is ook besteed aan de sfeervolle indirecte verlichting die door de hele zwerfauto is aangebracht.
Nog even terug naar het exterieur, waar de kleur geel een prominente rol toebedeeld heeft gekregen. Van wit is sowieso geen sprake bij de Frankia Now. De neus van de Fiat Ducato is stoer zwart, dat gedeeltelijk doorloopt naar vlakken aan de zijkanten en deels naar het dak met panoramaraam. De zwarte vlakken aan de zijkant zijn omgeven door felgele strepen, die ook terugkomen op de achterzijde van de wagen. De zwarte Thule-luifel sluit daar mooi op aan. Voor de opbouw maakt Frankia gebruik van de Thermoprotect-techniek, bekend van onder meer de Frankia Neo. Het dak is gemaakt van hagelbestendiger GFK.
In het interieur zien we veel zwart en donkergrijs, gecombineerd met wit en meubelfronten van houtdecor. De gele kleur werd rijkelijk gebruik in de fluwelen kussens, in de gordijnen en als bekleding in de opbergvakken. De wanden zijn bekleed met stof, wat volgens Frankia comfortabel is en de akoestiek in de zwerfauto ten goede komt. Het keukenblok is uitgerust met een kookstel, ronde spoelbak en veel opbergruimte. Daarnaast staat een grote koelkast. In de vario-badkamer vind je een toilet en wastafel, én kan je douchen. De Frankia Now heeft vier slaapplaatsen: twee achterin de camper en twee in het hefbed. Onder het achterste bed bevindt zich de garage, die 1,20 meter diep is en waar bijvoorbeeld twee fietsen in passen.
Grote bewoners hebben zeker niet te klagen met de 2,13 m stahoogte. In plaats van kasten heeft de halfintegraal de al eerder genoemde open opbergvakken die in de wand zijn geïntegreerd. Alleen achter het bed vind je bovenkastjes.
Dynamische tweedehandsmarkt in maart 2024 versus verlies nieuwe wagens
Aanzienlijke stijging elektrische voertuigen in Vlaanderen tijdens het eerste kwartaal van 2024!
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO: “Nadat we eerst een positieve trend zagen in het aantal inschrijvingen van tweedehands auto’s in januari en februari, eindigde ook de maand maart op een bemoedigende noot, met een stijging van +6,0%, zijnde 63 178 voertuigen in totaal. De cijfers voor het eerste kwartaal kwamen neer op een cumulatieve stijging van +9,1%, of 15 481 voertuigen meer in vergelijking met het eerste kwartaal van 2023.
Het aantal inschrijvingen van benzinewagens bleef stabiel (54,9%) maar het aandeel dieselwagens daalde van 35,5% in 2023 naar 31,9% in 2024, ten voordele van hybride en elektrische voertuigen, die hun marktaandeel respectievelijk zagen stijgen van 7,7% naar 9,9% en van 1,7% naar 2,8% over dezelfde periode.
“Het aantal inschrijvingen van nieuwe wagens zakte met 13,5 % in maart 2024, wat neerkomt op 44 751 voertuigen in vergelijking met 51 754 over dezelfde tijdsspanne van vorig jaar. Het is echter belangrijk om deze daling te nuanceren, want in maart 2023 werd een sterke stijging vastgesteld. Ondanks deze daling vertegenwoordigt het aantal inschrijvingen in maart 2024 nog steeds een stijging met 8 335 inschrijvingen tegenover 2022. Bovendien groeide de markt in de eerste drie maanden van 2024 met 2,8%.”
Tijdens het eerste kwartaal van 2024 noteerden we – vooral in Vlaanderen, dankzij de premie - een sterke stijging van de door particulieren aangekochte nieuwe en tweedehandse elektrische voertuigen, een stijging van respectievelijk 139,5% en 202,4%.”
De inschrijvingen van elektrische wagens - eerste kwartaal van 2024
Het aantal nieuwe, door particulieren ingeschreven elektrische wagens is in februari 2024 meer dan verdubbeld tijdens het eerste kwartaal van 2024 tegenover 2023: van 2442 eenheden naar 4869 eenheden (+99,4%).
Deze positieve dynamiek is duidelijk merkbaar in Vlaanderen, waar in de eerste drie maanden van 2024 3 971 nieuwe elektrische voertuigen werden ingeschreven, tegenover 1 658 voor dezelfde periode in 2023, wat neerkomt op een stijging van 139,5%. Deze groei zorgt voor een marktaandeel van 81,6%, een stijging van 13,7% ten opzichte van 2023.
Het aantal inschrijvingen van elektrische tweedehands voertuigen door particulieren kende ook aan aanzienlijke stijging in de loop van het eerste kwartaal van 2024 ten opzichte van 2023, van 1003 voertuigen naar 2576 voertuigen, of een stijging met 156,8 %. Deze groei heeft het marktaandeel van particulieren opgedreven met 50,6 % tegenover 37,0% in 2023.
In alle gewesten van België was er in het eerste kwartaal van 2024 een duidelijke stijging van het aantal inschrijvingen van tweedehands elektrische voertuigen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Vlaanderen is goed voor het grootste aandeel van de totale inschrijvingen (76,9%), gevolgd door Wallonië (18,9%) en Brussel (4,2%).
Vlaanderen noteerde een totaal van 1981 inschrijvingen, wat neerkomt op een aanzienlijke groei van 202,4% ten opzichte van het voorgaande jaar.
Hoewel de absolute volumes lager zijn dan die in Vlaanderen en Wallonië, heeft Brussel ook een aanzienlijke groei in inschrijvingen gezien, met een stijging van 120,4% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023.
En hoewel de groei gematigder was dan in de andere gewesten, registreerde Wallonië in totaal 487 inschrijvingen, wat een groei van 62,9% betekent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023.
Enkele grote concessiehouders en tweedehandsverkopers deelden hun interessante inzichten met ons:
Frédéric Vassamillet, SOCO: “De maand begon relatief rustig, maar deze week zagen we een stevige stijging met een inhaalbeweging van de vertraagde verkoop. Wat betreft de opdeling in brandstoftypes vertegenwoordigen de benzinewagens de hoofdmoot van de markt, gevolgd door dieselvoertuigen, en een klein marktaandeel voor hybrides. De meest prominente merken zijn BMW, Peugeot, VW, Opel en Renault. Op de tweedehandsmarkt is er een lichte stijging sinds maart 2023. Consumenten lijken een voorkeur te hebben voor relatief recente tweedehandsvoertuigen, tussen 3 en 4 jaar oud, met een lage kilometerstand en een gemiddelde prijs van ongeveer € 20.000.”
Ward Van Sighem, Auto’s Verschueren: “De maand maart liep op zijn einde toen ik een verbetering van de cijfers merkte ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In maart kenden we twee zeer dynamische weken en twee minder goede weken. De benzinevoertuigen zijn goed voor ongeveer drie kwart van de verkoop, gevolgd door dieselwagens, die iets minder dan één kwart uitmaken, gevolgd door hybride voertuigen. Daarbij moet ik aanstippen dat volledig elektrische voertuigen slechts een zeer klein deel van onze huidige verkoop vormen.”
Koen Claesen, Groupe Van Mossel Automotive: “Hoewel er variaties waren in de gebruikelijke vraagpatronen, zagen we in maart 2024 een lichte verbetering ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. We zagen een vermindering van de impact die doorgaans samengaat met de maand van het autosalon en ook een vermindering van de traditionele piek in de vraag aan het begin van het jaar. Dit resulteerde in een gelijkmatiger spreiding van de vraag over het hele eerste kwartaal. Voor particuliere klanten hebben we tactische aanbiedingen op voertuigen die op voorraad zijn, terwijl we stevige promoties bieden op instapmodellen. Wat de wagenvloten betreft, zien we een intensievere concurrentie, wat een positief effect heeft op de prijzen voor wagenvlootklanten. Bovendien profiteren elektrische voertuigen nu van speciale aanbiedingen die aantrekkelijker zijn voor wagenvloten.”
Ivo Willems, Cardoen: “We zien een lichte stijging van de verkoop ten opzichte van vorig jaar, maar we hebben de indruk dat voor dit eerste kwartaal maart minder dynamisch was dan februari. Wat elektrische voertuigen betreft, krijgen de klanten uiteenlopende dingen te horen. We merken een daling van de vraag op de inruilmarkt, vooral voor oudere voertuigen, wat zich vertaalt in iets minder voordelige aanbiedingen voor onze klanten. Aan de andere kant blijft de vraag naar kleine auto's met een lage kilometerstand groot, maar het aanbod is beperkt door de stopzetting van de productie van dit soort wagens de afgelopen jaren.”
Simon Bossuyt, DEX: “Ondanks een wat trage start was maart weer een goede maand. Vergeleken met vorig jaar noteerden we opnieuw een stijging van de verkoop en overtroffen we zelfs onze doelstelling. Veel consumenten lijken te twijfelen over hun aankoopbeslissingen, maar als verkopers richten we ons vooral op hun behoeften, zodat we passende voorstellen kunnen doen. Meer specifiek voor ons zijn we in zekere zin slachtoffers van ons eigen succes. Door de grote vraag en de snelle verkoop kunnen we onze showroomvoorraden soms niet snel aanvullen. Desondanks werken we hard en verwachten we in de komende weken weer een volledige voorraad te hebben.”
Joost Kokke, VP AUTO1 Group België: "In het eerste kwartaal van dit jaar merkten we al positieve ontwikkelingen op de tweedehands automarkt en dat vertaalt zich in een goede dynamiek tussen onze sourcing en onze verkoopplatforms. De AUTO1 Group Price Index, ons rapport dat de maandelijkse evolutie van prijzen weergeeft, toont bovendien aan dat de prijzen van tweedehands auto’s in maart ook weer zijn gedaald met 2,8% ten opzichte van februari. Dit is een tegengestelde beweging met vorig jaar, waar de prijzen van februari op maart stegen met 1,2%. Kijken we naar het hele eerste kwartaal van dit jaar, dan zijn de prijzen al met 3,3% gedaald, dubbel zoveel als de prijsdaling over het hele jaar 2023. Deze dalende trend van prijzen geeft een positieve duw aan de tweedehands automarkt en beïnvloedt de wisselwerking tussen de in- en uitstroom in goede richting."