Inhoud blog
  • Duitsland
  • Verkeersongevallen
  • Op reis
  • De nieuwe Diamant van Fendt
  • Een voledig nieuwe sport bij Knaus
  • Malibu unieke prestaties met zijn 4x4
  • Bij duisternis lichte kleren dragen.
  • Winterbanden voor de winter
  • In de sneeuw
  • Opgepast met winterbanden
  • Achteruit kijken is noodzakelijk
  • Brommobielers opgepast
  • Inschrijvingen kampeerauto's
  • Open deurdag Bij Nismann-Bischoff
  • Het loont om eens naar de top te rijden
  • Nieuwe Carthago's voor 2025
  • Een stevige brug
  • Hobby met rolstoel
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    10-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietsen in Belgiê

    Belgische fietsmarkt in 2023: pauzeknop, maar niet voor de e-bike met voor het eerst een marktaandeel van meer dan 50%

    Samenwerking tussen TRAXIO en GfK voor nog beter inzicht in de Belgische fietsmarkt

    Na topjaar 2022 heeft de Belgische fietsmarkt in 2023 tijdelijk de pauzeknop ingeduwd: omwille van de grote voorraden werden er vorig jaar 569.605 nieuwe fietsen geleverd, een daling met 126.266 eenheden. Deze tijdelijke pauze belet niet dat de markt de komende jaren zal blijven stijgen. Vooral de e-bike blijft groeien en nam voor het eerst 51% voor zijn rekening. Die e-bikes werden vooral gekocht bij de fietshandelaars, die hun marktaandeel verder zien toenemen.

    Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, verduidelijkt “Na het absolute topjaar 2022 lag het in de lijn van de verwachtingen dat de markt in 2023 klappen zou krijgen: er was een grote stock opgebouwd waardoor de fietshandels minder bestellingen hebben geplaatst. Wanneer we naar de trendlijn over de verschillende jaren heen kijken, dan blijven we wel in een structureel groeiende fietsmarkt.

    Ondertussen is een historische kaap gerond: de e-bike haalt voor het eerst een marktaandeel van meer dan de helft (51%) – elektrificatie blijft zowel bij de stads- als bij de sportieve fietsen aan belang winnen. De speed pedelec is nergens zo populair als in ons land. Opvallend is ook het groeiende succes van de fietswinkel, in het bijzonder voor de e-bikes. Klanten stellen vakmanschap, service en nabijheid steeds meer op prijs.”

    De e-bike neemt (definitief) de overhand

    Op 569.605 verkochte exemlaren waren er 290.419 e-bikes en 279.186 mechanische fietsen. Hiermee neemt de e-bike met 51% de meerderheid van de markt voor zich.
    Het is te vroeg om te concluderen dat de mechanische fiets op zijn retour is maar het is wel zo dat de e-bike steeds meer aan populariteit wint. Volgens recent TRAXIO-onderzoek gaan in de komende jaren steeds meer e-bike worden verkocht, ter vervanging van zowel mechanische als elektrische fietsen. Ook in de niches van de e-folding bike, de e-cargo bike en de e-longtail zien we een heel mooie groei.
    Naast de elektrificatie zien we steeds meer technologische hoogstandjes zoals naafversnellingen, riemaandrijving en geconnecteerde systemen.

    De Belg blijft een sportieve fietser

    Met 27% van het totale aantal (28,5% in 2022) blijft België een land van sportieve fietsen. De sportieve markt is een mature markt in België en blijft stabiel. Opmerkelijk is wel dat de verkoop van de mountainbike met -38,2% daalt ten opzichte van 2022. De gravelfiets groeit wel (+12,27%) maar maakt het verlies van de mountainbike niet goed. De gewone koersfiets (road) gaat er slechts licht op achteruit.

    Sportief met een motortje

    Binnen het segment van de sportieve fietsen (mountainbike, koersfiets, gravelbike) beleven we sinds 2021 de doorbraak van de elektrische ondersteuning. Dit segment zal in de toekomst nog verder groeien. Bovendien zien we de ‘e-light’ sportfiets steeds meer opduiken: die heeft een beperkt gewicht tussen 13 en 16 kilo maar voldoende elektrische kracht en rijbereik voor een mooie sportieve tocht.

     De fietswinkel doet het goed

    Vooral de fietshandels en de sportwinkels profileren zich als het kanaal bij uitstek voor de aankoop van e-bikes. In het multichannel-kanaal daarentegen daalt de verkoop van e-bikes enorm. De fietshandel verkoopt nu viermaal meer e-bikes dan het multichannel-kanaal. Ook het algemene marktaandeel van de fietswinkel blijft stijgen: bijna 70% van alle aankopen gebeurt in de bikeshop. Niet alleen de particulier heeft veel vertrouwen in de vakman, ook de leasingfietsen stimuleren deze beweging. Leasefietsen zijn gemiddeld duurder, hebben een onderhoudscontract en zijn complexer waardoor de klant de uitleg ter plaatse verkiest. De fietshandel heeft dus optimaal ingespeeld op de snel veranderende markt door een groter aandeel van de verkoop en het onderhoud van de duurdere fietsen naar zich toe te trekken. De e-bike neemt in de shop 59,1% van de verkoop in, en de mechanische fiets blijft met 40,9% goed vertegenwoordigd in de fietsenwinkel.

    Samenwerking Traxio en GfK – an NIQ company

    Traxio & GfK bundelen hun krachten om zowel vanuit wholesale als retail nog meer ondersteuning te kunnen geven aan alle spelers in deze markt. Waar Traxio op sell-in (van fabrikant naar retail) focust zal GfK de sell-out (van retail point-of-sale naar de consument) in kaart brengen.
    “Samen streven we ernaar om alle key business questions waar alle partijen mee spelen te kunnen beantwoorden aangaande markt trends & evoluties, consumentengedrag, geomarketing, groeistrategieën. Samen willen we de referentie zijn voor advies & ondersteuning betreffende de fietsenmarkt.”- aldus Laura Gilson, Commercial Sales Manager bij GfK.

    Frank Glorieux, Algemeen Secretaris TRAXIO Velo voegt daaraan toe: “De samenwerking met GfK is een eerste stap het versterken van de ledenvoordelen van TRAXIO Velo. De Belgische fietsretail evolueert immers van een ambachtelijke activiteit naar een model waarbij ondernemerschap en gedetailleerde data ‘goud’ waard zijn. Deze samenwerking met GfK zal de TRAXIO-leden een extra concurrentiële voorsprong kunnen geven voor hun economische beslissingen!”

    GfK Bike Panel
    Op vee verzoeken van zowel fabrikanten als retailers en als aanvulling op bestaande fietspanels in de buurlanden, lanceert GfK België naast de bestaande retail panels in sectoren zoals Technical Consumer Goods, Fashion, DIY & Garden, nu ook een Bike Panel.

    Het GfK Bike Panel zal de fiets & e-bike markt in België in kaart brengen met inzicht in het aantal verkochte eenheden, omzet, gemiddelde prijs, marktaandelen per merk, fietskenmerken (aantal versnellingen, positie & fabrikant van de motor in het geval van een e-bike, et cetera) en dit per segment of type fiets (stadsfiets, MTB, racefiets, kinderfiets, vouwfiets, e-bike, speed pedelec, et cetera).

    Uit de eerste cijfers van het GfK Bike Panel in België komen meteen enkele opmerkelijke verschillen aan het licht tussen België en Nederland. Gemiddeld besteden Belgische consumenten €2.808 aan een nieuwe fiets, terwijl de gemiddelde verkoopprijs in Nederland in 2023 slechts €1.810 bedroeg, een verschil van bijna €1.000!
    Bij het vergelijken van e-bike prijzen tussen beide landen, blijkt dit verschil zelfs op te lopen tot bijna €1.300 en stellen we vast dat de Belgische consument gemiddeld meer dan €3.700 uitgeeft voor de aankoop van een e-bike. Het aantal verkochte speed pedelecs in de Belgische markt ligt aanzienlijk hoger dan in Nederland, wat bijdraagt aan deze hogere gemiddelde verkoopprijs in België.
    Het toenemende aandeel van e-bikes in de Belgische markt toont aan dat Belgische consumenten meer dan ooit bereid zijn om te investeren in mobiliteit. Dit benadrukt eens te meer het belang van nauwkeurige marktgegevens voor fabrikanten en retailers om weloverwogen beslissingen te nemen en het aanbod af te stemmen op specifieke markttendensen.

    Betrouwbare cijfermethodiek

    Mobiliteitsfederatie TRAXIO heeft voor 2019, 2020, 2021 en 2022 – in samenwerking met L!NK New Mobility Consultancy - de concrete cijfers gebundeld van alle distributiekanalen (zowel vakhandel als verkoop via internet of bij ketens die niet enkel fietsen verkopen, bij supermarkten, DHZ-zaken en direct marketing-verkoop). Dit levert betrouwbare en gedetailleerde cijfers op : niet minder dan 85% van de verzamelde aantallen werd formeel gerapporteerd, van slechts 15% werd een inschatting gemaakt.

    Over GfK. Growth from Knowledge.

    Al meer dan 89 jaar vertrouwen klanten over de hele wereld op ons om datagestuurde antwoorden te geven op belangrijke vragen voor hun besluitvormingsprocessen. We ondersteunen hun groei door ons uitgebreide inzicht in koopgedrag en de dynamiek die markten, merken en mediatrends beïnvloedt. In 2023 fuseerden marktleiders GfK en NIQ om hun klanten een ongeëvenaard wereldwijd bereik te bieden. Met een holistische kijk op de retail en de meest uitgebreide inzichten in consumenten, geleverd door toekomstgerichte analyses op ultramoderne platforms, stimuleert GfK " Growth from Knowledge."
    Meer informatie TRAXIO



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 18/11-24/11 2024
  • 04/11-10/11 2024
  • 28/10-03/11 2024
  • 21/10-27/10 2024
  • 14/10-20/10 2024
  • 07/10-13/10 2024
  • 30/09-06/10 2024
  • 23/09-29/09 2024
  • 16/09-22/09 2024
  • 26/08-01/09 2024
  • 19/08-25/08 2024
  • 12/08-18/08 2024
  • 05/08-11/08 2024
  • 29/07-04/08 2024
  • 15/07-21/07 2024
  • 08/07-14/07 2024
  • 01/07-07/07 2024
  • 24/06-30/06 2024
  • 17/06-23/06 2024
  • 27/05-02/06 2024
  • 20/05-26/05 2024
  • 13/05-19/05 2024
  • 06/05-12/05 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!