Niesmann-Bisschoff iSmove 6.9 E
De iSmove 6.9 E is de laatste creatie van Niesmann-Bisschoff. Langs buiten is hij net zoals zijn Arto broertje maar 5 cm smaller iets wat in het interieur niet opvalt. Zijn 7 m lange opbouw komt ten goede aan de enkele bedden.
Als basis voertuig werd voor een Fiat Ducato gekozen met een AL-KO chassis, wat toelaat een technische verwarmde ruimte onder de vloer te bouwen. Watertanks en andere noodzakelijke delen voor de uitrusting hebben er hun plaats. Het koetswerk is opgebouwd met sandwichpanelen met langs buiten aluminium beplating en als isolatie styrofoam. Het dak en de voorzijde hebben een laag vezel versterkte kunststof, het achterfront is in sandwich met een hagelbestendige polyester laag. Ramenvensters zorgen binnen voor het nodige licht. Achterin kunnen fietsen en andere grote bagage in de garage. Voor het materiaal dat wat tegen stof kan zijn koffers in de rok van het koetswerk gebouwd. Ook is er een koffer voor twee gasflessen voorzien. Een stevige buitendeur zonder venster sluit het interieur af. Een naar mijn mening zeer noodzakelijke handgreep aan de ingang is er niet.
Tegenover de vorige interieurs hebben de ontwerpers van Niesmann–Bisschoff een wat moderner, donkerder en een warmer gevoel aan de IS Move 6.9 E gegeven. De wanden zijn in zacht aanvoelend grijs vilt materiaal terwijl de wand aan het hoofdeinde van de bedden in een groene kleur is. Voor afwisseling zorgen de grote hoekige bovenkasten de deuren hebben een bijpassende houtdecor. Het hoekige nauwelijks opvallende meubilair behoort tot de nieuwe stijl. Normaal stoort dat niet alleen boven de tv zouden de bewoners wel eens in aanraking kunnen komen met een hoek van de bovenkast. Nu we ons in de zitgroep bevinden kunnen we de comfortabele kussens proberen. Lichte rugkussens vormen een contrast met de antraciet kleurige zittingen. Hij heeft een lange en een wat kortere zitbank plus de twee draaibare cabinezetels. De korte zitbank heeft onder de zit een grote bagage ruimte. De lange kan men ombouwen voor 2 plaatsen in de rijrichting voorzien van veiligheidsgordels en hoofdsteunen. Er is plaats om met zijn vijven rond de tafel te zitten om een drupje en van een snoepje te proeven. Om van de culinaire genoegens te genieten zal men een beetje inschikkelijk moeten zijn. De Ismove 6.9 E is meer bedoeld voor een koppel dat van een comfortabele kampeerauto wil genieten. Om gemakkelijk naar de stuurcabine te gaan kan de tafelpoot verschuiven en ook het samen klapbaar tafelblad. Boven de stuurcabine, een optie, hangt het hefbed dat vloeiend in het plafond overgaat.
Doen we een paar stappen naar achter staan we voor een knappe keuken met een wit voorfront. Er zijn drie zelf sluitende laden de onderste en bovenste hebben verdelingen zeer handig om de inhoud tijdens het rijden op zijn plaats te houden. De middelste lade is een koelkast met verdelingen en enkele bakjes alsook een klein vriesvak. Achter het front van de bovenste zijn de gas afsluiters geïnstalleerd. De keuken heeft twee elektrisch bediende kookvuren.
Het uittrekbare zwarte afdekblad schuift tot tegen de wand van de badkamer en vormt een soort L keuken, slim gevonden. Zo ook het houten afdekblad van het spoelbakje dat men op een uittrekbaar frame aan de zijkant van de keuken kan leggen en het werkblad wat vergroot. Aan de spoelbak pronkt een kanjer van een waterkraan. Samen met de bovenkast en de laden is er waarschijnlijk genoeg ruimte voor het keukengerief van de bewoners. Een leuke detail is de apotheker kast tussen bed en keuken.
Zij kan elektrisch op en afgaan en is ook een beetje bedoeld om het vlak bij liggend bed te beschermen tegen kookspatten. Drie 230 Volt stopcontacten en een USB aansluiting is de keuken rijk.
Draaien we ons om komen we via een schuifdeur terecht in een prachtige natte cel. We zien slechts twee kleine kastjes en wat open legvakken om toiletgerief in op te bergen. Het draaibaar Thetford wc staat gebruiksvriendelijk opgesteld en bewoners met lange benen hoeven geen angst te hebben er is plaats genoeg. Er zijn kapstokjes en een handdoek droger.
Een leuk rond waskommetje is gemonteerd aan de mobile zijwand. Hij schuift naar de wc toe en vormt een 1.95 m hoge douchecel. De waterafvoeren in de douche bak zijn langs dezelfde zijde. Men zal de kampeerauto dus altijd iets schuin moeten zetten om de restjes water te later wegvloeien. Een 37 x 37 cm groot dakluik voert vocht en waterdamp snel af.
Intussen hebben we de parketvloer bekeken met zijn twee luikjes boven de watertanks. Via twee treden, die ook een functie als bergvakken hebben komt men in het bed. Lange bewoners zullen hier zeker in hun nopjes zijn want de bedden zijn zo maar eventjes 2,05 m lang. Een tussen matras maakt de enkele bedden even breed als ze lang zijn. De comfortabele matrassen worden ondersteunt door een verend teljoren systeem. Onder de voeteinden zijn langs boven en de zijkant bereikbare kleerkasten met automatisch aanspringend licht. Rondom de bedden zijn redelijk grote bovenkasten helaas geen enkele met een schapje. De deuren hebben kwalitatief goede scharnieren en gasveren om ze open te houden. Onderaan de kast is een stootrand omdat de inhoud er niet zou uitschuiven bij het openen van de deuren. Wil het koppel ‘s avonds nog wat lezen in bed er zijn twee zwanenhals lampen ter beschikking. Verborgen in vakjes zijn 230 Volt stopcontacten en USB aansluitingen. Een schuifdeur sluit de slaapkamer af van het woongedeelte.
In heel het plafond van het interieur zijn lampen voor een aangenaam zacht licht, boven de tafel echter hadden we graag een sterkere lichtbron gezien. Twee groten dakluiken en een temperatuur gevoelige ventilator zorgen voor een goede ventilatie en tegelijk voor wat afwisseling in het antraciet kleurig plafond. Een Truma verwarming maakt dat het tijdens de wintermaanden aangenaam warm blijft.
Samen gevat.
Niesmann-Bisschoff mag met de iSmove weer een pareltje aan zijn kroon kleven. Een gemoedelijk en toch modern interieur gepaard aan een ruime indruk waarin de kasten nauwelijks opvallen. Voor 2 of 3 personen een verantwoord laadvermogen in zijn standaard uitvoering. Geschikt om zowel zomer als winter vakanties comfortabel te beleven.
Technische gegevens.
Basisvoertuig: Fiat Ducato met AL-KO chassis
Motor: 2,2 turbo diesel 132 pk
Afmetingen: LXBXH 6,99 x 2,27 x 2,83 m
MTM: 3.500 kg
Rijklaar 2.885 kg (afhankelijke van de toebehoren)
Dak, wanden, vloer dikte 30 mm
Verwarming: Truma c 4
Enkel bed: 2,05 x 0,77 m
Naar Duitse gewoonte is er een fikse optie lijst
Meer info: deerlijk@vanomobil.be
|