De nieuwe MAXIA VAN 680 DT met een ruime korting! Hobby verrast met introductieprijs
Ter gelegenheid van de marktintroductie van de nieuwe MAXIA VAN 680 DT begint Hobby het kampeerseizoen 2024 met een buitengewone actie: de nieuwe MAXIA VAN 680 DT is tot eind mei verkrijgbaar voor een ruime introductieprijs. Het assortiment, dat direct verkrijgbaar is bij de deelnemende vakhandelaren, omvat alle uitrustingshighlights die de MAXIA VAN net zo flexibel en stijlvol maken als altijd.
RUIM INTERIEUR
De MAXIA VAN 680 DT is net zo veelzijdig als het leven zelf: soms comfortabel, soms opwindend, altijd klaar voor verandering. De nieuwe aanwinst brengt de knuffelige hygge-flair met zich mee die hobbyfans al kennen en waarderen van de MAXIA VAN 680 ET. Het bijzonder ruime interieur en de rechtlijnige vormgeving met licht walnotenhout en de grijze V-Flex viltlook bekleding laten letterlijk ruimte voor spontaniteit en creativiteit.
SOMS HYGGE, SOMS WERKRUIMTE
De nieuwste gesloten bestelwagen van Hobby heeft een zithoek voor twee personen en een ruime, verlichte kast in het voorste gedeelte – deze is verkrijgbaar met een kledingroede of twee planken. De zwenktafel met zwenkkolom is altijd daar waar hij nodig is, of kan eenvoudig worden opgeborgen in de standaard dubbele bodem.
Het hart van het nieuwe voertuig bevindt zich in het achterste gedeelte: de multifunctionele achterkant is zowel een zit- als slaapgedeelte. Overdag een mobiele werkplek in een face-to-face zithoek, 's avonds de gezellige ronde zithoek om samen te dineren en 's avonds een eenpersoons- of tweepersoonsbed met een lengte van 2 m voor welverdiende ontspanning. De extra portie slaapcomfort wordt gegarandeerd door een 3-traps stofferings-/lattenbodemsysteem met een extra topmatras. Dankzij de verschuifbare zittingen biedt de relaxstand met schuine rugleuning een aangenaam zitcomfort. Overdag worden de toppers in een kussensloop omgetoverd tot knusse kussens.
3,5 TON REGISTRATIE EN DIESELVERWARMING
Met een gewicht van minder dan 3,5 ton is de MAXIA VAN 680 DT uitgerust voor alle levenssituaties of het nu gaat om langere zomervakanties, mobiel werken of spontane korte ritten in de sneeuw. Dankzij de sfeerverlichting, de krachtige dieselverwarming TRUMA Combi D 6, een dubbele bodem en de zeer efficiënte Cellofoam-isolatie van tot 60% gerecyclede vezels blijft het ook 's nachts en in de winter behaaglijk. Rijveiligheid, comfort en prestaties zijn allemaal standaardkenmerken van de tweezitter dankzij een breed scala aan assistentiesystemen, een 8-traps automatische transmissie en een motor van 177 pk.
Interieurdetails zoals de keuken en doucheruimte voldoen aan de bekende hoge standaard van de MAXIA-serie. De compressorkoelkast van 90 liter en de combinatie van spoelbak met 2-pits kooktoestel en elektrische ontsteking overtuigen. Dankzij het superhoge dak heeft de bestelwagen een comfortabele stahoogte van 2 meter.
Ontdek de wereld met z'n tweeën – maar dan in stijl! De MAXIA VAN is gebouwd voor koppels die houden van Scandinavisch design, verfijnde functies en rijcomfort. Twee modellen bieden alles wat u nodig heeft om van uw vakantie de mooiste tijd van het jaar te maken.
THUIS IN HET HART, MET UITZICHT OP DE STRAAT
Licht walnoothout, grafietgrijze wandelementen, witte bovenkasten en de flair van het open ruimteontwerp; Het elegante interieur van de MAXIA VAN vervult de woondromen van iedereen die verliefd is geworden op de lichte Scandinavische designstijl. Ook de grijze V-Flex viltlook bekleding voor het dak en de zijwanden en de modern gevormde kastkleppen dragen bij aan dit woongevoel. En dankzij het superhoge dak heeft de bestelwagen een comfortabele stahoogte van 2 m.
Gezellige ligweide aan de achterzijde
Dankzij de sfeerverlichting, de krachtige TRUMA-verwarming en de zeer effectieve Cellofoam-isolatie van tot 60% gerecyclede vezels blijft het zowel 's nachts als in de winter behaaglijk. Dit geldt voor alle drie de slaapplaatsen, want naast de twee eenpersoonsbedden met maar liefst 2 m lengte heeft de MAXIA VAN nog een andere overnachtingsoplossing voor kleine campers in de bestuurderscabine.
Alles aan boord voor fijnproevers
Ook de doordachte keukenelementen zoals de compressorkoelkast van 90 liter, de kook-spoelcombinatie met 2-pits kooktoestel en elektrische ontsteking weten te overtuigen. Er is ook een uitklapbare werkbladverlenging en keukenlades met druksloten en soft-close mechanisme geïnstalleerd.
Je woonkamer voor onderweg
Met een stahoogte van twee meter zorgt het superhoge dak in de MAXIA VAN voor een comfortabel gevoel van ruimte. Dit wordt ondersteund door de ademende en geluidsabsorberende bekleding van het dak en de zijwanden.
Compacte sanitaire ruimte met geïntegreerde douche
De compacte sanitaire ruimte maakt bijzonder effectief gebruik van de beschikbare ruimte. De wastafel boven het toilet is opklapbaar, waardoor er veel ruimte gecreëerd kan worden. Het uitklapbare raam zorgt voor natuurlijk licht en optimale ventilatie van de wasruimte. De douche kan worden gescheiden van de rest van de kamer door een douchewand met lamellen en de breed uitschuifbare douchekop kan ook worden gebruikt als buitendouche door het raam.
Hygge ontmoet hightech: het multimediapakket van de MAXIA VAN
"Composition Colour", het eigen radiosysteem van Volkswagen met TFT-display, vier luidsprekers, Bluetooth en twee USB-C-poorten, maakt net zo goed deel uit van het uitgebreide multimediapakket als Car-Net App-Connect en de interface voor de smartphoneverbinding.
Rondreizen door Spanje met kampeerauto of caravan is erg populair. De weidse landschappen en eindeloze, in het binnenland vaak lege wegen, lenen zich hier uitstekend voor. En als de zon ergens niet schijnt, zoek je die gewoon op. Maar zorg wel dat je de lokale regels voor zwerfauto’s, kampeerbusjes en caravans in Spanje kent..
Bereid je trip daarom goed voor. Kampeerauto’s en caravans moeten net als andere voertuigen aan regels voldoen. Je wilt bij thuiskomst geen onaangename boete in je brievenbus vinden. Ook dien je op te letten dat als je meerdere landen doorkruist, de regelgeving net over de grens anders kan zijn. Zo staat Portugal bijvoorbeeld bekend om zijn iets soepeler regelgeving. In tegenstelling tot in Spanje is kamperen in het wild onder bepaalde voorwaarden wel toegestaan. Je mag daar voor 48 uur binnen dezelfde gemeente je kampeerauto neerzetten. Behalve als het een natuur-of kustgebied is of er een verbodsbord staat. Ook zijn de tolheffingen in Portugal anders geregeld. Spanje heeft weer meer voorzieningen specifiek voor kampeerauto’s dan Portugal. Daarentegen is het overnachten in Portugal over het algemeen iets goedkoper.
Technische regels voor kampeerauto’s en caravans
Ongeacht hun formaat, moeten alle caravans en kampeerauto’s voldoen aan bepaalde technische eisen en ook gehomologeerd zijn. Natuurlijk gelden hiervoor de vereisten van het land waar het voertuig staat geregistreerd. Kampeerauto’s met Spaans kenteken moeten net als personenauto’s elke 2 jaar door de ITV (technische keuring) tot ze 10 jaar oud zijn. Daarna elk jaar. Alleen de eerste 4 jaar zijn ze vrijgesteld van keuring.
Voor caravans (gesloten, niet-zelfrijdende aanhangwagens die basis meubilair bevatten), hangt de periodiciteit af van de MMA (maximaal toegestane massa). Als een caravan een MMA heeft van minder dan 750kg, is deze van technische inspectie vrijgesteld. Is de caravan zwaarder dan 750kg is de eerste keuring 6 jaar na registratie vereist. Daarna geldt een periodiciteit van elke 2 jaar.
Wat betreft kampeervoertuigen of campervans hangt de frequentie van inspectie af van de categorie van het voertuig. Als een busje bijvoorbeeld is omgebouwd tot camper, geldt de periodiciteit van een busje zijn. Gaat het om een omgebouwde vrachtwagen, geldt de periodiciteit van een vrachtwagen etc.
Over het algemeen wordt ook gekeken of alle geïnstalleerde elementen en apparatuur correct staan weergegeven in de technische fiche. Denk aan meubilair, verwarming, ramen, dakramen, zonnepanelen.. Vervolgens wordt de keuring uitgevoerd zoals bij elk ander voertuig: controle van externe elementen, motor- en emissietest (indien van toepassing), banden, remtest, lichten, inspectie van de onderkant… Inspecteurs in Spanje zullen vooral letten op de installatie van gas, watertanks en elektrische installatie. Voor de veiligheid is het belangrijk dat de bedrading, batterijen en zekering in perfecte staat zijn. Tot slot moet het voertuig uitgerust zijn met de juiste veiligheidsuitrusting en -markeringen volgens de Europese normen.
Parkeren en overnachten
Al is de vrijheid van reizen met een kampeerauto groot, er zijn er specifieke beperkingen en regelgevingen waar je je aan moet houden. Met een camper, campervan of caravan mag je overal parkeren waar dit ook toegestaan is voor andere voertuigen. maar het uitpakken en erbuiten zetten van stoelen of tafels blijft verboden. Dus kamperen buiten aangewezen camperplaatsen of campings is vaak verboden. Je kunt niet overal stoppen en ook overnachten. Parkeren is iets anders dan kamperen.
De gebieden die zijn ingericht voor kampeerauto’s bieden vaak ook faciliteiten zoals water en elektriciteit. De regels kunnen per regio of zelfs per gemeente verschillen. Daarom is het raadzaam om vooraf de lokale voorschriften te checken. Ook gelden er soms strikte verboden op overnachten om overlast of milieuschade in specifieke gebieden te voorkomen. Voor meer specifieke informatie over waar je wel en niet mag overnachten met je camper in Spanje, kun je kijken op websites die gespecialiseerd zijn in reizen met campers zoals España Discovery (España Discovery). Deze sites bieden vaak gedetailleerde gidsen en kaarten met camperplaatsen door heel Spanje.
Meest overtreden regels voor kampeerders in Spanje
De autoriteiten delen de meeste boetes uit voor illegaal kamperen, parkeren op plekken waar dat niet is toegestaan, snelheidsovertredingen of wanneer een bestuurder niet over het juiste type rijbewijs beschikt om zijn voertuig te besturen.
Kamperen aan de kust
Volgens de Kustwet is het verboden om te rijden, kamperen en parkeren op stranden of vergelijkbare gebieden. Het niet naleven van deze regel kan leiden tot boetes vanaf 40 euro per bezette vierkante meter bij overnachtingen, en tussen 50 en 150 euro bij ongeoorloofd rijden of parkeren.
Kamperen in beschermde gebieden
In lijn met de bovengenoemde regel, en om natuurlijke gebieden te behouden, is parkeren in beschermde zones ook verboden. Overtredingen kunnen leiden tot zeer hoge boetes, dus het is aan te raden om van tevoren te informeren naar toegestane plaatsen voor kampeerders. Als je ergens wilt gaan staan, vraag de lokale autoriteiten naar de regels en let goed op geplaatste verkeersborden.
Ongeoorloofd parkeren
Het Algemeen Verkeersreglement bepaalt dat het stopen en parkeren op stedelijke wegen gereguleerd zal worden door gemeentelijke verordeningen. Gemeentelijke autoriteiten kunnen maatregelen nemen om verkeersbelemmeringen te voorkomen kampeerauto’s en auto’s met caravans kunnen stoppen en parkeren op dezelfde plaatsen als elk ander voertuig, tenzij een gemeentelijke verordening anders bepaalt. Als een kampeerauto of vergelijkbaar voertuig op een plek staat die de doorstroming van andere voertuigen belemmert, kan een boete worden opgelegd die varieert tussen 100 en 200 euro, afhankelijk van de ernst van overtreding.
Snelheidsovertredingen
Ook gehomologeerde kampeervoertuigen kunnen boetes krijgen voor snelheidsovertredingen. In de meeste gevallen mogen deze voertuigen niet harder rijden dan 120 km/u op snelwegen of autowegen en 90 km/u op gewone wegen, zolang het voertuig niet meer dan 3500 kg weegt. Zijn ze zwaarder dan geldt maximaal 80 km/u op autosnelwegen en autowegen. Op andere wegen buiten de bebouwde kom, met een enkele rijbaan is de maximumsnelheid beperkt tot 80 km/u. Bij overtreding beginnen de boetes vanaf 100 euro.
Overnachten of kamperen
Wanneer de regelgeving spreekt over overnachten, verwijst dit naar iemand die slaapt in een geparkeerde kampeerauto van op straat. Over het algemeen is dit toegestaan in elk gebied, tenzij er specifiek wordt vermeld dat het verboden is. Echter, kamperen verwijst naar het slapen in tenten of het bezetten van buitenruimtes. In Spanje is kamperen bijna overal in het land verboden, maar er zijn specifieke gebieden die door elke gemeente zijn aangewezen voor dit doel. Als je dus twijfelt en wilt overnachten, zorg er dan in elk geval voor dat je geen ramen of zonneschermen uitklapt of spullen buiten je camper plaatst.
Rijbewijs C1-97
Voor het besturen van een kampeerauto van meer dan 3.500 kg is in Spanje een C1-97 rijbewijs vereist. Dat is een variant voor niet-professioneel gebruik van het C1 rijbewijs. Deze uitbreiding heeft enkele bijzonderheden. De aanvrager moet minstens 18 jaar oud en al in het bezit van een rijbewijs B zijn. Daarnaast moeten bestuurders ook een specifieke theoretische opleiding over caravans volgen, praktijklessen in manoeuvreren uitvoeren en ten slotte deelnemen aan praktische rijlessen.
Vijf tips voor je rondreis door Spanje met de kampeerauto
Controleer lokale regels: Voordat je parkeert of overnacht in een gebied, controleer altijd de lokale verordeningen via gemeentelijke websites of apps die gespecialiseerd zijn in camperinformatie.
Gebruik gespecialiseerde apps: Maak gebruik van apps zoals Park4Night of Campercontact om legale staanplaatsen en voorzieningen specifiek voor campers te vinden.
Plan je route vooraf: Plan je route en stops vooraf om te voorkomen dat je onverwacht moet overnachten op plaatsen waar het niet toegestaan is.
Respecteer de natuur: Zorg ervoor dat je geen sporen achterlaat op je overnachtingsplekken, vooral in beschermde natuurgebieden, om de natuur te behouden voor toekomstige bezoekers.
Wees voorbereid op boetes: Houd een reserve budget voor eventuele boetes als gevolg van parkeer- of snelheidsovertredingen, en informeer jezelf goed over de sancties die kunnen volgen op het niet naleven van de regels.
Provincie Limburg kiest voor nieuwe Subaru Crosstrek
Zaventem, 25 april 2024 – De Belgische Provincie Limburg heeft opnieuw gekozen voor Subaru met de meest recente toevoeging aan zijn wagenpark: de splinternieuwe Subaru Crosstrek. Als onderdeel van de dienst Waterbeheer zal deze wagen een belangrijke rol spelen in het onderhoud en de observatie van de waterlopen in de provincie.
Met deze keuze bouwt Provincie Limburg voort op eerdere succesvolle ervaringen met de Subaru XV. De beslissing om over te stappen naar de Subaru Crosstrek werd genomen vanwege de eigenschappen van het voertuig, die perfect aansluiten bij de specifieke behoeften van de dienst Waterbeheer.
Onder andere het symmetrical All Wheel Drive-systeem, Subaru’s permanente vierwielaandrijving, in combinatie met de veiligheidssystemen, de indrukwekkende bodemvrijheid van maar liefst 22cm en de garantie van acht jaar zonder kilometer beperkingen hebben ervoor gezorgd dat de keuze opnieuw op Subaru is gevallen.
Subaru heeft een sterke reputatie op het gebied van betrouwbaarheid en duurzaamheid, waardoor de provincie Limburg kan rekenen op langdurige prestaties en minimale onderhoudskosten gedurende de levensduur van de Crosstrek. De Crosstrek wordt geleverd door Subaru-dealer V.J.B. Motors in Hasselt.
De Subaru Crosstrek biedt niet alleen uitstekende off-roadcapaciteiten, maar ook een ruim interieur en geavanceerde technologische functies, waardoor de medewerkers van de dienst Waterbeheer comfortabel en verbonden blijven tijdens hun werkzaamheden.
De Subaru Crosstrek is leverbaar in drie uitvoeringen: Comfort, Luxury en Premium, en is altijd uitgevoerd met Permanente All-Wheel Drive, EyeSight-veiligheidssysteem en X-MODE dat gaspedaal en remmen overneemt van de bestuurder zodra de ondergrond glad wordt. De Crosstrek is er vanaf € 35.245,-.
Plastic behoort tot het verleden: hoe zwerfautomobilisten betalen
Overvolle parkeerplaatsen in het weekend verhogen de trend naar reserveringen. Gemak en eenvoud staan voorop; kaartbetalingen worden steeds minder belangrijk.
Steeds meer kampeerautoliefhebbers vermijden de stress van overvolle parkeerplaatsen in het weekend en maken een bindende reservering voor hun plaats voordat ze aankomen. Maar niet alleen de parkeerplaats zelf wordt bewust gekozen, de gewenste parkeerplaats kan zelfs via moderne reserveringssystemen worden geboekt. Digitale betaalmogelijkheden spelen een cruciale rol.
Voor het seizoen 2024 biedt camigo naast creditcards zoals Mastercard of VISA nu ook PayPal aan als digitale betaalmethode voor reserveringen en ter plaatse betalen of inchecken. De respons is enorm en overtreft alle verwachtingen: slechts enkele weken na de lancering bedraagt het aandeel PayPal-betalingen ruim 60% en laat de plastic kaart ver achter zich.
“Betaalautomaten zijn niet langer de eerste keuze op camperplaatsen als het gaat om de flexibiliteit van betalingssystemen”, zegt Camigo CEO Guido Rasch, die de nieuwe mogelijkheden voor exploitanten beschrijft. “Onze parkeerpartners verkopen toegevoegde waarde zoals een restaurantvoucher of een wijnproeverij bij het maken van de reservering. En zulke aanbiedingen worden ook door de gasten geaccepteerd”. .
“We horen steeds vaker dat parkeerexploitanten bewust afzien van een slagboom als toegangscontrole, omdat ze hun gasten niet ‘op willen sluiten’. De slagboom en de betaalautomaat spelen voor ons en onze doelgroep dus een steeds kleiner wordende rol. In de toekomst zullen we andere delen van de parkeerruimte vereenvoudigen en ondersteunen met digitale betaalsystemen”, legt de oprichter uit.
Na de halfintegrale volgt nu een nieuwe integrale Trend I
De Pulse reeks bleek geen groot succes te zijn. Het werd tijd om iets moderner op de markt te brengen. Om de prijzen een beetje in toom te houden werd de opbouw mits hier en daar wat detail wijzigingen en een andere decor lijn op de flanken behouden. Enkel het interieur werd grondig gemoderniseerd.
Hij vervangt niet alleen zijn voorganger maar ook de reeksen Pulse en Pulse Classic. De constructie is afgekeken van de Pulse. De nieuwe heeft echter een vloer die helemaal vlak is in het interieur. Dus geen opstapjes meer. Het voorfront is eveneens afgekeken van zijn vorige broeder, maar hij heeft nu standaard een deur aan de zijde van de chauffeur. Een verbetering.
Dethleffs heeft 5 indelingen in zijn programa opgenomen. Met de Trend I 6877 is er voor de eerste maal een model met een dwarsbed. Met zijn 7 m lengte heeft hij meer plaats dan in de 6877 EB. Voornamelijk voor de zitgroep, zelfs ook een beetje voor de keuken en de badkamer. Met het typisch hefbed boven de stuurcabine is voor koppels die graag apart slapen meer plaats.
De beide 7 m kampeerauto’s vullen de reeks aan met drie indelingen in de 7,5 m lange klasse. De I 7057 EB en de I 7057 EBL hebben enkele bedden en een grote badkamer. Terwijl de EB over een klassieke zitgroep beschikt heeft de EBL een zitgroep met zijzitbanken. De laatste van de reeks de I 7057 DBL heeft in plaats van enkele bedden achterin een eilandbed staan.
De iSmove 6.9 E is de laatste creatie van Niesmann-Bisschoff. Langs buiten is hij net zoals zijn Arto broertje maar 5 cm smaller iets wat in het interieur niet opvalt. Zijn 7 m lange opbouw komt ten goede aan de enkele bedden.
Als basis voertuig werd voor een Fiat Ducato gekozen met een AL-KO chassis, wat toelaat een technische verwarmde ruimte onder de vloer te bouwen. Watertanks en andere noodzakelijke delen voor de uitrusting hebben er hun plaats. Het koetswerk is opgebouwd met sandwichpanelen met langs buiten aluminium beplating en als isolatie styrofoam. Het dak en de voorzijde hebben een laag vezel versterkte kunststof, het achterfront is in sandwich met een hagelbestendige polyester laag. Ramenvensters zorgen binnen voor het nodige licht. Achterin kunnen fietsen en andere grote bagage in de garage. Voor het materiaal dat wat tegen stof kan zijn koffers in de rok van het koetswerk gebouwd. Ook is er een koffer voor twee gasflessen voorzien. Een stevige buitendeur zonder venster sluit het interieur af. Een naar mijn mening zeer noodzakelijke handgreep aan de ingang is er niet.
Tegenover de vorige interieurs hebben de ontwerpers van Niesmann–Bisschoff een wat moderner, donkerder en een warmer gevoel aan de IS Move 6.9 E gegeven. De wanden zijn in zacht aanvoelend grijs vilt materiaal terwijl de wand aan het hoofdeinde van de bedden in een groene kleur is. Voor afwisseling zorgen de grote hoekige bovenkasten de deuren hebben een bijpassende houtdecor. Het hoekige nauwelijks opvallende meubilair behoort tot de nieuwe stijl. Normaal stoort dat niet alleen boven de tv zouden de bewoners wel eens in aanraking kunnen komen met een hoek van de bovenkast. Nu we ons in de zitgroep bevinden kunnen we de comfortabele kussens proberen. Lichte rugkussens vormen een contrast met de antraciet kleurige zittingen. Hij heeft een lange en een wat kortere zitbank plus de twee draaibare cabinezetels. De korte zitbank heeft onder de zit een grote bagage ruimte. De lange kan men ombouwen voor 2 plaatsen in de rijrichting voorzien van veiligheidsgordels en hoofdsteunen. Er is plaats om met zijn vijven rond de tafel te zitten om een drupje en van een snoepje te proeven. Om van de culinaire genoegens te genieten zal men een beetje inschikkelijk moeten zijn. De Ismove 6.9 E is meer bedoeld voor een koppel dat van een comfortabele kampeerauto wil genieten. Om gemakkelijk naar de stuurcabine te gaan kan de tafelpoot verschuiven en ook het samen klapbaar tafelblad. Boven de stuurcabine, een optie, hangt het hefbed dat vloeiend in het plafond overgaat.
Doen we een paar stappen naar achter staan we voor een knappe keuken met een wit voorfront. Er zijn drie zelf sluitende laden de onderste en bovenste hebben verdelingen zeer handig om de inhoud tijdens het rijden op zijn plaats te houden. De middelste lade is een koelkast met verdelingen en enkele bakjes alsook een klein vriesvak. Achter het front van de bovenste zijn de gas afsluiters geïnstalleerd. De keuken heeft twee elektrisch bediende kookvuren.
Het uittrekbare zwarte afdekblad schuift tot tegen de wand van de badkamer en vormt een soort L keuken, slim gevonden. Zo ook het houten afdekblad van het spoelbakje dat men op een uittrekbaar frame aan de zijkant van de keuken kan leggen en het werkblad wat vergroot. Aan de spoelbak pronkt een kanjer van een waterkraan. Samen met de bovenkast en de laden is er waarschijnlijk genoeg ruimte voor het keukengerief van de bewoners. Een leuke detail is de apotheker kast tussen bed en keuken.
Zij kan elektrisch op en afgaan en is ook een beetje bedoeld om het vlak bij liggend bed te beschermen tegen kookspatten. Drie 230 Volt stopcontacten en een USB aansluiting is de keuken rijk.
Draaien we ons om komen we via een schuifdeur terecht in een prachtige natte cel. We zien slechts twee kleine kastjes en wat open legvakken om toiletgerief in op te bergen. Het draaibaar Thetford wc staat gebruiksvriendelijk opgesteld en bewoners met lange benen hoeven geen angst te hebben er is plaats genoeg. Er zijn kapstokjes en een handdoek droger.
Een leuk rond waskommetje is gemonteerd aan de mobile zijwand. Hij schuift naar de wc toe en vormt een 1.95 m hoge douchecel. De waterafvoeren in de douche bak zijn langs dezelfde zijde. Men zal de kampeerauto dus altijd iets schuin moeten zetten om de restjes water te later wegvloeien. Een 37 x 37 cm groot dakluik voert vocht en waterdamp snel af.
Intussen hebben we de parketvloer bekeken met zijn twee luikjes boven de watertanks. Via twee treden, die ook een functie als bergvakken hebben komt men in het bed. Lange bewoners zullen hier zeker in hun nopjes zijn want de bedden zijn zo maar eventjes 2,05 m lang. Een tussen matras maakt de enkele bedden even breed als ze lang zijn. De comfortabele matrassen worden ondersteunt door een verend teljoren systeem. Onder de voeteinden zijn langs boven en de zijkant bereikbare kleerkasten met automatisch aanspringend licht. Rondom de bedden zijn redelijk grote bovenkasten helaas geen enkele met een schapje. De deuren hebben kwalitatief goede scharnieren en gasveren om ze open te houden. Onderaan de kast is een stootrand omdat de inhoud er niet zou uitschuiven bij het openen van de deuren. Wil het koppel ‘s avonds nog wat lezen in bed er zijn twee zwanenhals lampen ter beschikking. Verborgen in vakjes zijn 230 Volt stopcontacten en USB aansluitingen. Een schuifdeur sluit de slaapkamer af van het woongedeelte.
In heel het plafond van het interieur zijn lampen voor een aangenaam zacht licht, boven de tafel echter hadden we graag een sterkere lichtbron gezien. Twee groten dakluiken en een temperatuur gevoelige ventilator zorgen voor een goede ventilatie en tegelijk voor wat afwisseling in het antraciet kleurig plafond. Een Truma verwarming maakt dat het tijdens de wintermaanden aangenaam warm blijft.
Samen gevat.
Niesmann-Bisschoff mag met de iSmove weer een pareltje aan zijn kroon kleven. Een gemoedelijk en toch modern interieur gepaard aan een ruime indruk waarin de kasten nauwelijks opvallen. Voor 2 of 3 personen een verantwoord laadvermogen in zijn standaard uitvoering. Geschikt om zowel zomer als winter vakanties comfortabel te beleven.
Technische gegevens.
Basisvoertuig: Fiat Ducato met AL-KO chassis
Motor: 2,2 turbo diesel 132 pk
Afmetingen: LXBXH 6,99 x 2,27 x 2,83 m
MTM: 3.500 kg
Rijklaar 2.885 kg (afhankelijke van de toebehoren)
2 op de 3 bestuurders past zijn gedrag aan na het krijgen van een snelheidsboete Vorig jaar kregen 3 op de 10 Belgen een verkeersboete
Vandaag organiseren de federale en lokale politie voor de 20ste keer een ‘flitsmarathon’. Vias heeft voor die gelegenheid een nieuwe enquête uitgevoerd. Daaruit blijkt dat 30% van de Belgen vorig jaar een verkeersboete heeft gehad, waarvan de overgrote meerderheid (80%) voor een snelheidsovertreding. 6 op de 10 bestuurders geeft aan dat die sanctie een impact heeft gehad op hun gedrag. Dat is natuurlijk het gewenste effect van een boete. De flitsmarathon heeft een dubbel doel: de bestuurders aansporen om beter de snelheidslimieten te respecteren en daarnaast ook in herinnering brengen dat 1 op de 3 dodelijke ongevallen te wijten is aan overdreven of onaangepaste snelheid.
Voor deze enquête heeft Vias een representatief staal van 2000 Belgen ouder dan 18 jaar (met een rijbewijs) bevraagd. De vragen gingen over de boetes die ze in 2023 hebben ontvangen en hun perceptie hier over.
7 op de 10 Belgen heeft vorig jaar geen boete ontvangen Vorig jaar heeft 30% van de Belgen een verkeersboete gekregen. De overgrote meerderheid van de bestuurders hebben dus geen enkele boete ontvangen! 33% van de mannen en 26% van de vrouwen ontvingen vorig jaar een boete. Er zijn ook regionale verschillen. Een derde van de Vlamingen (32%) en Brusselaars (33%) hebben een boete gekregen. In Wallonië ligt dat percentage wat lager (25%). Op het moment van de overtreding verplaatste 96% van de weggebruikers die een boete kregen zich met de auto en 4% met de fiets.
1 op de 8 overtreders kreeg minstens 3 boetes 60% van de overtreders kreeg maar één boete in de bus, 27% ontving er 2 en 13% kreeg 3 of meer boetes. Eerdere studies van Vias toonden al aan dat bestuurders die minstens 2 boetes krijgen 10% vaker betrokken zijn in ongevallen dan de niet-recidivisten. Het verband is zelfs nog sterker: hoe meer verkeersovertredingen iemand begaan heeft, in hoe meer ongevallen hij betrokken is.
80% boetes voor snelheidsovertredingen 80% van de bevraagde personen hebben een boete gekregen voor een snelheidsovertreding. De respondenten geven aan dat naast overdreven snelheid de meest voorkomende inbreuken die een boete opleveren foutief parkeren (18%), het negeren van een verbodsbord (5%), gsm-gebruik (3%) en het niet-dragen van de veiligheidsgordel (2%) zijn. De snelheid wordt steeds meer gecontroleerd in het hele land, door middel van vaste flitspalen en trajectcamera's, die overal in het land en zeker ook op oa de Waalse snelwegen de laatste jaren in aantal zijn toegenomen. Hierdoor is het risico om betrapt te worden aanzienlijk toegenomen.
2 op de 3 Belgen past zijn gedrag aan Een boete is maar doeltreffend als ze leidt tot een gedragsverandering bij de bestuurder die de overtreding beging. Na een bekeuring voor overdreven snelheid zegt 2 op 3 Belgen (66%) zich strikter aan de snelheidslimiet te hebben gehouden.
Natuurlijk speelt ook het financiële aspect een rol om mensen aan te moedigen hun gedrag te veranderen. Zo betaalde 1 op 3 mensen (34%) een boete tussen 101 euro en 300 euro. Bijna 7% moest vorig jaar in totaal meer dan €300 betalen aan verkeersboetes.
Vias voorstander van lagere technische tolerantiemarges In ons land is er nog altijd een technische tolerantiemarge van 6 km/u voor snelheden tot 100 km/u en 6% voor snelheden boven de 100 km/u. Deze technische marge werd meer dan 20 jaar zo ingevoerd om te vermijden dat mensen onterecht een boete zouden krijgen. Intussen is de technologie ontzettend verbeterd. Uit nieuwe berekeningen van Vias blijkt dat bij een trajectcontrole van 2 kilometer in een zone 50 het toestel tot op 0,26 kilometer per uur nauwkeurig de snelheid kan berekenen. Voor een trajectcontrole van 15 kilometer op een autosnelweg berekent het toestel de snelheid nauwkeurig tot op 0,17 km/u. Er is dus geen enkele reden om zo een hoge technische tolerantie nog toe te passen.
In Nederland gebruikt de politie dezelfde toestellen om te flitsen als in ons land en daar is de technische tolerantiemarge 3 km/u (tot snelheden van 100 km/u) of 3% boven de 100 km/u. Vias is voorstander dat die zelfde tolerantiemarges ook hier worden ingevoerd.
Conclusie In België is één dodelijk ongeval op 3 te wijten aan overdreven of onaangepaste snelheid. Daarom is het belangrijk om regelmatig bewustmakings- en handhavingscampagnes te organiseren. Bij een van de vorige flitsmarathons stelde Vias een snelheidsdaling vast van gemiddeld 3 tot 7% op de Belgische wegen op de dag van de marathon en een daling (tot 25%) van het aantal voertuigen in overtreding. Kortom, de aankondiging van snelheidscontroles en de daadwerkelijke controles hebben een aanzienlijke impact op de snelheden op onze wegen. Laten we hopen dat het deze keer ook zo zal zijn en dat geen enkele bestuurder zal worden betrapt op overdreven snelheid.
Zoals veel handige mannen begon Harald Striewski na de oorlog een caravan voor zijn huisgenoten te bouwen. Het bleef daar niet bij want familie en vrienden vroegen voor hen ook een te bouwen. Harald moest enkele werknemers aannemen en de start van een van de grootste caravan fabrikanten was genomen. Bijna alle Belgische en Duitse caravan fabrikanten hadden hun naam als merknaam aangenomen. Harald vond Striewski niet zo’n geschikte naam voor zijn caravans. Omdat het begon als een hobby vond hij niet beter dan Hobby als merknaam te gebruiken. Veel kampeerders kochten een Hobby voor zijn uitgebreide uitrusting en vooral voor het sfeervol interieur. De jaren voor dat de kampeerauto op het toneel verscheen werden in Fockbek 110 caravan per dag gefabriceerd. Dat kon zelfs nog verhoogd worden, het grote probleem echter was die dagelijkse 110 caravans afvoeren. De vrachtwagens konden slechts omwille van de afmetingen 2 caravans vervoeren, als het toevallig 3 kleine caravans waren kon dat in één lading. Voor vrachtwagen chauffeurs die 2 caravans geladen en tot 25 m lang waren was het niet gemakkelijk voor de nacht een parkeerplaats te vinden. In die tijd waren er veel minder overnachtingsplaatsen voor vrachtwagens bovendien waren afgetekende stroken kleiner. De caravanners van toen wisten al dat ze een kleine set gereedschapmoesten meenemen omdat tijdens het rijden er eens wat los geraakte tussen of aan het meubilair van de caravan. Een probleem dat langzaam opgelost werd en al lang van de baan is. Door zijn grote productie kon Striewskie bij de fabrikanten van toebehoren gunstige prijzen bekomen of soms een onderdeel dat hij alleen voor een jaar kon bekomen. Hij was de eerste die in 1986 een contract met Thetford afsloot voor de levering van een vast wc. Dat bracht wat deining in de caravan wereld. De kampeerders waren gewoon aan een los en meestal in de weg staande Porta Potti. Nu werd een vast Thedfort in de badkamer geplaatst. In die tijd waren er nog veel type caravans zonder badkamer. De nieuwe badkamers moesten iets groter zijn en de ontwerpers krabten zich in het haar want bijzonder in de middelgrote en kleine caravans moest het interieur aangepast worden.
Dit is een klein stukje van de Hobby geschiedenis dat ik zelf heb gezien en een beetje heb mee gemaakt.
Een lang verhaal over Hobby en veel foto’s vindt in:
Hobby heeft een enorm aanbod aan caravans. Voor ieder gezin is er wel een geschikte indeling te vinden. Zowel voor een wat ouder publiek die tevreden zijn met een grotere luxe caravan. Voor paren die veel rondtrekken moet hij niet te groot en te breed zijn en enkele bedden krijgen meestal de voorkeur, voor gezinnen met kinderen heeft de fabrikant uit Fockbek een uitgebreide keuze aan indelingen. Met en zonder kinderkamer stapelbedden voor 2 of 3 kinderen en nog inrichtingen met het oog voor een reis met kinderen.
Zeven reeksen van eenvoudige uitvoering tot luxueus caravan verlaten de fabriek in Fockbek.
Voor sommige kampeerfamilies zou het wel een moeilijke keuze kunnen zijn tussen de Ontour, De Luxe, Exellent, Excellent Edition, Prestige, Maxia en de sinds enkel jaren nieuw type Beachy-caravan. Bij aankoop speelt niet alleen de prijs, de grootte van de caravan en het gewicht moet rekening worden gehouden. De kleinste caravan meet 5,8 m en de langste is 8,35 m.
De Luxe reeks heeft zo maar even 14 doordachte indelingen, laat ons zeggen dat er voor elk wat wils in te vinden is. Hij is trouwens tot een van de best verkochte Hobby’s. Ze hebben het lichte en vriendelijke design dat zorgt voor het perfecte thuisgevoel.
Met 14 indelingen is de Hobby DE LUXE de perfecte caravan voor gezinnen en koppels. Of het nu gaat om een tweepersoonsbed, eenpersoonsbedden of een praktisch hefbed bij deze caravan draait alles om afwisseling. Met 5 verschillende ledikantvarianten biedt de Hobby DE LUXE veel flexibiliteit, vooral voor kamperen met kinderen.
Met Hobby hoef je niet te kiezen tussen comfort en budget. De populaire Hobby DE LUXE is vanaf het begin uitgerust met alles wat je nodig hebt voor een comfortabele vakantie. Daarmee is Hobby de onbetwiste prijs-prestatiewinnaar.
Gezellige plek voor families en vrienden. Dankzij de veelzijdige woonkamercombinaties is alles mogelijk. Of het nu voor twee, vier of meer personen is: met grote kasten en opbergvakken is er zeker genoeg opbergruimte aan boord.
Gezinnen zijn dol op de Hobby DE LUXE. Naast 5 kinderbedindelingen biedt de familiecaravan veel ruimte om te spelen te tekenen of te lezen. En natuurlijk genoeg ruimte voor bouwsteentjes, knuffels, boeken en ander speelgoed.
Meer licht, meer lucht, meer praktische voordelen. De stoere erker heeft een volledig geïntegreerde combicassette met verduisterings en horplissé gordijnen en wordt aangevuld met planken voor boeken en andere gebruiksvoorwerpen. Het tv-dressoir bij de ingang heeft een mooi gevormde vitrine.
Een extra lichtschakelaar direct op het ligvlak is binnen handbereik. Een stopcontact in het slaapgedeelte zorgt voor extra gemak.
Het praktische hefbed zorgt voor extra slaapruimte. De toegangsdeur blijft toegankelijk, zelfs als het hefbed wordt neergelaten.
Win in een handomdraai ruimte: na het opstaan kunnen het hefbed en alle steunen eenvoudig naar boven worden verplaatst. Daar houdt het de automatische vergrendeling stevig op zijn plaats.
Sommige hebben een garage voor sportuitrustingen of fietsen in te bergen.
Ook de andere reeksen hebben veel te bieden en het loont de moeite om er ook eens blik in te werpen.
Belgische fietsmarkt in 2023: pauzeknop, maar niet voor de e-bike met voor het eerst een marktaandeel van meer dan 50%
Samenwerking tussen TRAXIO en GfK voor nog beter inzicht in de Belgische fietsmarkt
Na topjaar 2022 heeft de Belgische fietsmarkt in 2023 tijdelijk de pauzeknop ingeduwd: omwille van de grote voorraden werden er vorig jaar 569.605 nieuwe fietsen geleverd, een daling met 126.266 eenheden. Deze tijdelijke pauze belet niet dat de markt de komende jaren zal blijven stijgen. Vooral de e-bike blijft groeien en nam voor het eerst 51% voor zijn rekening. Die e-bikes werden vooral gekocht bij de fietshandelaars, die hun marktaandeel verder zien toenemen.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, verduidelijkt “Na het absolute topjaar 2022 lag het in de lijn van de verwachtingen dat de markt in 2023 klappen zou krijgen: er was een grote stock opgebouwd waardoor de fietshandels minder bestellingen hebben geplaatst. Wanneer we naar de trendlijn over de verschillende jaren heen kijken, dan blijven we wel in een structureel groeiende fietsmarkt.
Ondertussen is een historische kaap gerond: de e-bike haalt voor het eerst een marktaandeel van meer dan de helft (51%) – elektrificatie blijft zowel bij de stads- als bij de sportieve fietsen aan belang winnen. De speed pedelec is nergens zo populair als in ons land. Opvallend is ook het groeiende succes van de fietswinkel, in het bijzonder voor de e-bikes. Klanten stellen vakmanschap, service en nabijheid steeds meer op prijs.”
De e-bike neemt (definitief) de overhand
Op 569.605 verkochte exemlaren waren er 290.419 e-bikes en 279.186 mechanische fietsen. Hiermee neemt de e-bike met 51% de meerderheid van de markt voor zich. Het is te vroeg om te concluderen dat de mechanische fiets op zijn retour is maar het is wel zo dat de e-bike steeds meer aan populariteit wint. Volgens recent TRAXIO-onderzoek gaan in de komende jaren steeds meer e-bike worden verkocht, ter vervanging van zowel mechanische als elektrische fietsen. Ook in de niches van de e-folding bike, de e-cargo bike en de e-longtail zien we een heel mooie groei. Naast de elektrificatie zien we steeds meer technologische hoogstandjes zoals naafversnellingen, riemaandrijving en geconnecteerde systemen.
De Belg blijft een sportieve fietser
Met 27% van het totale aantal (28,5% in 2022) blijft België een land van sportieve fietsen. De sportieve markt is een mature markt in België en blijft stabiel. Opmerkelijk is wel dat de verkoop van de mountainbike met -38,2% daalt ten opzichte van 2022. De gravelfiets groeit wel (+12,27%) maar maakt het verlies van de mountainbike niet goed. De gewone koersfiets (road) gaat er slechts licht op achteruit.
Sportief met een motortje
Binnen het segment van de sportieve fietsen (mountainbike, koersfiets, gravelbike) beleven we sinds 2021 de doorbraak van de elektrische ondersteuning. Dit segment zal in de toekomst nog verder groeien. Bovendien zien we de ‘e-light’ sportfiets steeds meer opduiken: die heeft een beperkt gewicht tussen 13 en 16 kilo maar voldoende elektrische kracht en rijbereik voor een mooie sportieve tocht.
De fietswinkel doet het goed
Vooral de fietshandels en de sportwinkels profileren zich als het kanaal bij uitstek voor de aankoop van e-bikes. In het multichannel-kanaal daarentegen daalt de verkoop van e-bikes enorm. De fietshandel verkoopt nu viermaal meer e-bikes dan het multichannel-kanaal. Ook het algemene marktaandeel van de fietswinkel blijft stijgen: bijna 70% van alle aankopen gebeurt in de bikeshop. Niet alleen de particulier heeft veel vertrouwen in de vakman, ook de leasingfietsen stimuleren deze beweging. Leasefietsen zijn gemiddeld duurder, hebben een onderhoudscontract en zijn complexer waardoor de klant de uitleg ter plaatse verkiest. De fietshandel heeft dus optimaal ingespeeld op de snel veranderende markt door een groter aandeel van de verkoop en het onderhoud van de duurdere fietsen naar zich toe te trekken. De e-bike neemt in de shop 59,1% van de verkoop in, en de mechanische fiets blijft met 40,9% goed vertegenwoordigd in de fietsenwinkel.
Samenwerking Traxio en GfK – an NIQ company
Traxio & GfK bundelen hun krachten om zowel vanuit wholesale als retail nog meer ondersteuning te kunnen geven aan alle spelers in deze markt. Waar Traxio op sell-in (van fabrikant naar retail) focust zal GfK de sell-out (van retail point-of-sale naar de consument) in kaart brengen. “Samen streven we ernaar om alle key business questions waar alle partijen mee spelen te kunnen beantwoorden aangaande markt trends & evoluties, consumentengedrag, geomarketing, groeistrategieën. Samen willen we de referentie zijn voor advies & ondersteuning betreffende de fietsenmarkt.”- aldus Laura Gilson, Commercial Sales Manager bij GfK.
Frank Glorieux, Algemeen Secretaris TRAXIO Velo voegt daaraan toe: “De samenwerking met GfK is een eerste stap het versterken van de ledenvoordelen van TRAXIO Velo. De Belgische fietsretail evolueert immers van een ambachtelijke activiteit naar een model waarbij ondernemerschap en gedetailleerde data ‘goud’ waard zijn. Deze samenwerking met GfK zal de TRAXIO-leden een extra concurrentiële voorsprong kunnen geven voor hun economische beslissingen!”
GfK Bike Panel Op vee verzoeken van zowel fabrikanten als retailers en als aanvulling op bestaande fietspanels in de buurlanden, lanceert GfK België naast de bestaande retail panels in sectoren zoals Technical Consumer Goods, Fashion, DIY & Garden, nu ook een Bike Panel.
Het GfK Bike Panel zal de fiets & e-bike markt in België in kaart brengen met inzicht in het aantal verkochte eenheden, omzet, gemiddelde prijs, marktaandelen per merk, fietskenmerken (aantal versnellingen, positie & fabrikant van de motor in het geval van een e-bike, et cetera) en dit per segment of type fiets (stadsfiets, MTB, racefiets, kinderfiets, vouwfiets, e-bike, speed pedelec, et cetera).
Uit de eerste cijfers van het GfK Bike Panel in België komen meteen enkele opmerkelijke verschillen aan het licht tussen België en Nederland. Gemiddeld besteden Belgische consumenten €2.808 aan een nieuwe fiets, terwijl de gemiddelde verkoopprijs in Nederland in 2023 slechts €1.810 bedroeg, een verschil van bijna €1.000! Bij het vergelijken van e-bike prijzen tussen beide landen, blijkt dit verschil zelfs op te lopen tot bijna €1.300 en stellen we vast dat de Belgische consument gemiddeld meer dan €3.700 uitgeeft voor de aankoop van een e-bike. Het aantal verkochte speed pedelecs in de Belgische markt ligt aanzienlijk hoger dan in Nederland, wat bijdraagt aan deze hogere gemiddelde verkoopprijs in België. Het toenemende aandeel van e-bikes in de Belgische markt toont aan dat Belgische consumenten meer dan ooit bereid zijn om te investeren in mobiliteit. Dit benadrukt eens te meer het belang van nauwkeurige marktgegevens voor fabrikanten en retailers om weloverwogen beslissingen te nemen en het aanbod af te stemmen op specifieke markttendensen.
Betrouwbare cijfermethodiek
Mobiliteitsfederatie TRAXIO heeft voor 2019, 2020, 2021 en 2022 – in samenwerking met L!NK New Mobility Consultancy - de concrete cijfers gebundeld van alle distributiekanalen (zowel vakhandel als verkoop via internet of bij ketens die niet enkel fietsen verkopen, bij supermarkten, DHZ-zaken en direct marketing-verkoop). Dit levert betrouwbare en gedetailleerde cijfers op : niet minder dan 85% van de verzamelde aantallen werd formeel gerapporteerd, van slechts 15% werd een inschatting gemaakt.
Over GfK. Growth from Knowledge.
Al meer dan 89 jaar vertrouwen klanten over de hele wereld op ons om datagestuurde antwoorden te geven op belangrijke vragen voor hun besluitvormingsprocessen. We ondersteunen hun groei door ons uitgebreide inzicht in koopgedrag en de dynamiek die markten, merken en mediatrends beïnvloedt. In 2023 fuseerden marktleiders GfK en NIQ om hun klanten een ongeëvenaard wereldwijd bereik te bieden. Met een holistische kijk op de retail en de meest uitgebreide inzichten in consumenten, geleverd door toekomstgerichte analyses op ultramoderne platforms, stimuleert GfK " Growth from Knowledge." Meer informatie TRAXIO
Wat een verschil met een Chausson van voor enkele jaren. Nu mooi afgewerkt zowel binnen als buiten.
De Chausson Etape Line 724 is een halfintegrale kampeerauto gebouwd op een Peugeot met standaard chassis en een 140 pk sterke turbo diesel. Hij heeft een leuk uitzicht met de licht grijze wanden, een sierlijke decorlijn en de witte stuurcabine. Hij is geholpen door de getinte vensters voor een afwisseling van het koetswerk. Een kloeke buitendeur met venster en vuilbakje geeft toegang tot het interieur. Het vlakke achterfront is nieuw met zijn hooggeplaatst derde remlicht dat hier verticaal gemonteerd is. We zien ook de voorbereiding om een fietsrek te monteren en in de zwarte balk onderaan de ronde geïntegreerde verkeerslichten.
Bij het binnenkomen zou je zeggen dat is een indeling zoals alle merken er een hebben. Het is niet waar het verschil zit in spitsvondige uitvoering verscholen onder het bed achterin. Daar komen we verder op terug.
Tot aan de achterin gelegen slaapkamer voel je, je net als in een kleine feestzaal. Zeker die ronde schijf onder het hefbed is een blikvanger, zelfs de tafel ziet er ook al wat ongewoon uit.
Er zijn minder LED slierten gebruikt maar wel veel langwerpige lichten, het geeft het interieur een feestelijk uitzicht. De wanden zijn in een licht houtdecor afgeboord met donkere profielen, deuren en deurtjes zijn ook in donker uitgevoerd. Samen vormen ze een moderne contrastrijke uitvoering wat het aangenaam gevoel geeft om er te blijven. De tafel op één poot heeft geen al te groot blad, maar aan iedere zijde is een omklapbare driehoek bevestigd. Als ze allemaal op de tafel gedraaid zijn geeft dat een gemakkelijke doorgang naar de stuurcabine en de ruim bemeten zitbanken. Klapt men alle driehoeken uit heeft men een groot tafelblad om met z’n vieren van de culinaire genoegens te genieten. Staat het blad wat te hoog, geen nood het kan op de gewenste hoogte worden ingesteld.
Boven de tafel is een ronde schijf met 4 LED’s voor genoeg licht op tafel te hebben. Het elektrisch bediend hefbed met zijn donkeren bodem geleid door metalen profielen zakt tot op de zitbanken. Dus geen laddertje nodig. Met wat knutselen kan men de zijzitbanken van de zitgroep omvormen tot zit voorzien van veiligheidsgordels in de rijrichting. Rijden kan men met zes, slapen is beperkt tot 4 bewoners. Met dit type zitbanken verliest men natuurlijk wat bergruimte onder de zitting. Aan de zijkanten zijn open legvakken ook boven de stuurcabine waar een panoramisch dakluik voor veel licht zorgt. Links van de buitendeur staat een 167 l grote absorptie koelkast met afzonderlijk vriesvak.
Er tegenover is de keuken met een donker front. In het aanrecht met houtdecor zijn 2 kookvuren met elektrische ontsteking en een rechthoekig spoelbakje met een zwart omlijnd afdekblad. De zwarte waterkraan heeft witte ringen een mooi en fijn detail. Vooraan heeft het aanrecht nog plaats om de culinaire genoegens voor te bereiden. De lampen onder de ruim bemeten bovenkast geven voldoende licht in en om de potten. In de onderkast zijn zelfsluitende laden. In de laden is plaats voor een vuilbakje, 1,5 l grote drankflessen, gasafsluitkranen zijn er goed bereikbaar. Een 0,4 x 0,6 m groot dakluik voert de keukengeurtjes snel af. Voor de afmaak is rond het venster een zwarte plaat gemonteerd. Aansluitend is de volledig in witte blinkende platen uitgevoerde douchecel met op een zwarte plaat geplaatste sproeier en kraan. Afsluiten gebeurt met een dubbele acrylglazen deur.
Verborgen achter een stevige deur die zowel het sanitair als heel het achterste deel met bureel en bed kan afsluiten van het woongedeelte is de gebruiksvriendelijke draaibare wc en een waskommetje met wit geringde zwarte waterkraan te vinden. Zwervers met lange benen hoeven geen angst te hebben om de wc te gebruiken er is genoeg plaats. Een brede spiegel gedeeltelijk met kast en onderaan nog een is voldoende voor het kleine toiletgerief. Aan het plafond is een beugel om kleren aan te hangen.
In de slaapkamer zien we de grote nieuwigheid van de Chausson Etape Line 724. De 2 matrassen op lattenbodem kunnen samen schuiven tegen de achterwand. Links en rechts komen kasten te voorschijn. Links is de kleerkast, als het blad omhoog klapt komt ook de kleerhanger mee omhoog en kan men gemakkelijker bij de kleren. In de kast zijn nog een paar schapjes als legplanken. Als de kast dicht is kan het blad gebruikt worden door kinderen als speel- of teken- of speeltafel.
De andere zijde is om te werken. Zoveel lampen te vinden in het interieur en daar waar het volgens ons toch nodig is, is er geen boven het werkblad. Men kan er een pc of een ander elektronisch apparaat aan sluiten. USB, 230 Volt, 12 volt stopcontacten zijn voorzien in een vakje onder een deksel. Voor gereedschap, andere werktuigen of documenten is er een zelfsluitende lade. De bijhorende zitbank wordt met magneten onder het bureelblad op zijn plaats gehouden tijdens de verplaatsingen. Tegen de zijwand is een plaats voor de onmisbare tv.
Boven de bedden zijn over de volle breedte van de wagen bovenkasten met zwarte deurtjes. Twee vensters en dakluik zorgen voor frisse lucht en licht. Wie rustig bureel werk wil doen kan de schuifdeur dicht schuiven. Onder het bed is een doorgang naar de garage met 2 deuren. In de garage is licht, stopcontacten en verankeringsringen voor fietsen of ander gerief. Winterkampeerders worden verwend met een 4000 of 5.500 w (optie) sterke ringverwarming.
Samen gevat
We mogen gerust zeggen dat Chausson van de Etap Line 724 een schitterende goed uitgeruste kampeerauto heeft gemaakt. Voornamelijk het modern uitgevoerde interieur zal veel belangstellende aanspreken. De uitvoering achterin met bureel en kleerkast zou voor een aantal bewoners van pas kunnen komen om tijdens de uitstap nog iets af te werken waar men thuis geen tijd meer voor had. Kinderen zullen zeker dat speelkamertje waarderen om er gerust wat speelgoed uit te spreiden.
Meer info. www.alphamotorhomes.be
Technische gegevens
Basis voertuig: Peugeot met standaard chassis
Motor: Turbo diesel 2,2 l 140 pk
MTM: 3.500 kg
Afmetingen: LXBXH 7,2 x 2,35 x 2,92 m
Stahoogte: 2,11 m
Bedden: Elektrisch hefbed 1,9 x 1,4 m
Bed achter: 1,95 x 1,3
Verswatertank: 100 l
Vuilwatertank: 100 l
Ringverwarming met diesel 4000 w (5.500 w optie)
Koelkast: absorptie 167 l
Heeft een uitgebreid uitrustingspakket vanaf de fabriek.