Inhoud blog
  • Nieuwe halfintegrale bij Laika
  • Duitsland
  • Verkeersongevallen
  • Op reis
  • De nieuwe Diamant van Fendt
  • Een voledig nieuwe sport bij Knaus
  • Malibu unieke prestaties met zijn 4x4
  • Bij duisternis lichte kleren dragen.
  • Winterbanden voor de winter
  • In de sneeuw
  • Opgepast met winterbanden
  • Achteruit kijken is noodzakelijk
  • Brommobielers opgepast
  • Inschrijvingen kampeerauto's
  • Open deurdag Bij Nismann-Bischoff
  • Het loont om eens naar de top te rijden
  • Nieuwe Carthago's voor 2025
  • Een stevige brug
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    08-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Motorfietsen

                                                 Motorfietsen na zes natte maanden: nieuwe moto’s houden stand, occasies nog steeds kopje onder

    Motorfietsen Occasie PersberichtInfo Statistieken


    Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de situatie samen : “Het goede nieuws is dat de inschrijvingen van nieuwe motorfietsen tijdens de eerste zes maanden van 2024 - ondanks het bijzonder natte weer - licht zijn blijven stijgen tot 15.542 exemplaren (+1,7%). Juni was wel een tegenvaller (-20,2%, 2.907 ex.), mogelijks omdat heel wat mensen eerder aan een zonvakantie dachten dan aan een nieuwe motor.
    Hoopgevend is dat het algemeen genomen vrij druk blijft in de showrooms, met uitzondering van de maand juni. De klanten waren vaak goed voorbereid naar de motordealer getrokken met de duidelijke intentie om niet te wachten op de zon maar om meteen tot een aankoop over te gaan. We hoorden bij de motorhandelaars ook dat de commerciële acties hun doel niet hebben gemist en dat er budgettair wat meer wordt beknibbeld dan vorig jaar.
    Kortom: een goed eerste semester dus, ondanks het vaak koude, wisselvallige en natte weer.

    De tweedehandsmarkt deed het in het eerste semester +3,1% beter dan vorig jaar, maar het echte referentiepunt is 2022. Dan zie je dat de markt -24,6% is gedaald, wat al een verschil maakt van iets meer dan 10.000 motoren. Ook bij de occasies was juni een slechte maand met een daling van -19,3% (2023) of -33,5% (2022). Aan de basis van dit drastisch lager aantal inschrijvingen en de omgekeerd evenredig hogere export van occasiemotoren ligt – nog steeds - de tweedehands motorkeuring.

    Door het slechte voorjaar worden er minder kilometers met de motor gereden en daardoor staat de planning van de werkplaatsen niet altijd helemaal vol. Wanneer de zon zich eindelijk laat zien, dan stroomt het aantal aanvragen voor onderhoud en herstellingen wel binnen en kunnen de wachttijden oplopen.”

    Feedback uit de motorshowroom
    De eerste zes maanden zijn vrij druk geweest voor de motorhandelaars, ondanks het slechte weer. We horen dan ook dat er vrij veel volk én interesse was in de showrooms, met doorgaans goed geïnformeerde klanten die goed weten wat ze willen en die vaak snel beslissen. Dat maakt dat de door ons gecontacteerde dealers qua verkoop tevreden zijn over de eerste zes maanden.

    De verkoop van elektrische motorfietsen blijft op een laag pitje, maar in stedelijke omgevingen doen de elektrische scooters het niet slecht.

    Tweedehands blijft een moeilijk verhaal en daarom houdt een aantal dealers er zich niet meer mee bezig. Bij diegenen die nog wel actief zijn op de tweedehandsmarkt krijgen we feedback dat het afgelopen maand beter is gegaan. In het geval van BWM blijken de occasie GS’sen vlot van de hand te gaan. De technische keuring blijft sowieso nog een belangrijke rem op het aantal tweedehandse transacties.

    In de werkplaatsen was het soms minder druk dan normaal maar bij goed weer worden de wachtrijen langer en kan het tot enkele weken duren om aan de beurt te komen.

    Gedetailleerde cijfers en analyse van de tweedehands- en nieuwmarkt

    1. Tweedehandse motoren

    De tweedehandsmarkt deed het in juni -19,3% slechter dan vorig jaar, maar het echte referentiepunt is 2022. Dan zie je dat de markt -33,5% is gedaald, wat op maandbasis een verschil maakt van bijna 3.300 motoren. De cumul van de eerste zes maanden vertelt hetzelfde verhaal: licht beter dan vorig jaar maar net geen 25% en iets meer dan 10.000 eenheden slechter dan twee jaar geleden. Het wijst op een probleem van lange duur voor de Belgische occasiemarkt, waarvan de tweedehands motorkeuring aan de basis ligt.

    Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen (eerste zes maanden 2024)

    Gewesten en provincies kleuren stilaan terug groen
    Vlaanderen is ook tot en met juni 2024 de grootste tweedehandsmarkt (60,0% gecumuleerd) en won +5,0% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023. Brussel (+1,3%) en Wallonië (+0,1%) boeken een licht minder grote winst. Opvallend is dat de grotere cilinderinhouden het over het algemeen beter doen dan de lichtste klassen.

    We waren stilaan bloedrode kaarten gewoon op provinciaal vlak maar gelukkig is het tij wat gekeerd. We zien met name stijgingen in verschillende provincies, van een bescheiden +0,3% in Limburg en Henegouwen tot een stevige +10,4% in Waals Brabant.

    Let op: dit zijn verbeteringen in vergelijking met een barslecht eerste semester 2023.

    Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (eerste zes maanden 2024)

    De zware jongens stijgen het meest
    Alle klassen stijgen ten opzichte van vorig jaar. De sterkste stijgers zitten in de zwaarste klassen: vooral dan bij de +1.001cc. Een mogelijke verklaring is dat de meerkost van de technische keuring gemakkelijker kan verrekend worden bij duurdere motoren dan bij lichte en goedkopere modellen. Ook de instroom van extra BMW R1200GS en R1250GS op de tweedehandsmarkt speelt hier zeker mee.

    Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per cilinderinhoud (eerste zes maanden 2024)

    Minder rood in de Top10 van de verschillende klassen
    In de gecumuleerde Top10 zien we nog enkele dieprode cijfers maar we merken ook steeds meer positieve cijfers op, vooral bij de motoren van meer dan 750cc. Logisch, want we komen uit een heel diep dal gekropen. BMW gaat stevig vooruit met zowel parallel twins als de boxers (oudere GS-modellen die vrijkomen op de occasiemarkt) en ook KTM doet het goed bij de grotere cilinderinhouden. Net als Ducati. Suzuki stijgt sterk in de lichte klassen maar verliest bij de zwaardere jongens terwijl de andere Japanse merken ongeveer status quo blijven dank zij een duidelijk verlies in lichte klassen dat wordt gecompenseerd door een relatieve winst in grotere cilinderinhouden (behalve Yamaha).


    Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk (eerste zes maanden 2024)

    2. Nieuwe motorfietsen

    De nieuwe motorfietsen blijven positief evolueren. Juni was wel een valse noot met een daling van -20,2% tot 2.907 exemplaren. Over het eerste semester loopt het aantal nieuwe motoren op tot 15.542 eenheden (+1,7%) en dat is het beste resultaat van de afgelopen jaren. Hoopgevend is verder dat het vrij druk blijft in de showrooms en dat heel wat klanten waren bereid om tot een aankoop over te gaan. Een prima eerste semester dus, ondanks het natte weer.

    Inschrijvingen nieuwe motorfietsen (juni 2024)

    De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan. Vlaanderen groeit met +3,5% en blijft de grootste regio met 62,1% van de totale verkoop van nieuwe motorfietsen in ons land. Wallonië neemt 31,7% (-1,4%) voor zijn rekening en Brussel 6,2% (-0,1%).

    Bij de provincies blijft Vlaams-Brabant stevig groeien (+13,0%) - het gevolg van meer leasing motorfietsen…? - maar moet toch Antwerpen (+2,0%) en Oost-Vlaanderen (-3,7%) voorlaten. Henegouwen wordt nu de eerste Waalse provincie vóór Luik terwijl hekkensluiter Luxemburg ook mooi scoort met een +7,5%, weliswaar met een beperkt aantal motoren.

    Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per regio (eerste zes maanden 2024)

    In juni zien we verliezen in alle klassen. Maar op cumulbasis voor de eerste zes maanden gaan enkel de 125cc en de +1.001cc er licht op achteruit. Vooral dat laatste is opvallend met de komst van enkele belangrijke nieuwe modellen bij de grote cilinderinhouden.

    Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud (eerste zes maanden 2024)

    Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (eerste zes maanden 2024)

    De markt van de nieuwe motoren kende tijdens het eerste semester enkele stevige verliezers zoals Piaggio (-15,6%) en KTM (-12,5%) maar ook enkele krachtige groeiers waaronder Yamaha (+21,4%) en Kawasaki (+18,1%). Leider Honda steeg lichtjes met +2,5% maar opvallend is de daling met -5,6% van BMW. Het Duitse merk krijgt klappen met zijn monocilinder, maar verliest ook licht met zowel de paralleltwin als de boxermotor. Dat is eerder toe te schrijven aan een beperkte levering van de nieuwe 900- als 1300-modellen dan aan een verminderde interesse in het merk, lijkt ons.

    Helaas was de eerste jaarhelft erg nat. Tijdens de betere dagen kwam er meer volk naar de showrooms en de klanten waren kooplustig. Dat is beloftevol voor de inschrijvingen van de komende maanden. Hopelijk gaan nu ook de weergoden nog hun duit in zakje doen en zorgen voor aangenaam motorweer tijdens de (na)zomer !
    Meer info TRAXIO
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------
    TRAXIO STATS
    TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerauto’s, aanhangers en speed pedelecs.
    De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 18/11-24/11 2024
  • 04/11-10/11 2024
  • 28/10-03/11 2024
  • 21/10-27/10 2024
  • 14/10-20/10 2024
  • 07/10-13/10 2024
  • 30/09-06/10 2024
  • 23/09-29/09 2024
  • 16/09-22/09 2024
  • 26/08-01/09 2024
  • 19/08-25/08 2024
  • 12/08-18/08 2024
  • 05/08-11/08 2024
  • 29/07-04/08 2024
  • 15/07-21/07 2024
  • 08/07-14/07 2024
  • 01/07-07/07 2024
  • 24/06-30/06 2024
  • 17/06-23/06 2024
  • 27/05-02/06 2024
  • 20/05-26/05 2024
  • 13/05-19/05 2024
  • 06/05-12/05 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!