Inhoud blog
  • 19.01.2020 OLAT te Best
  • 14.01.2020 Olat te Lierop
  • 26.12.2019 Voetje voor Voetje te Valkenswaard
  • 17.11.2019 Olat te Mariaheide
  • 02.11.2019 Atletiek Vereniging Valkenswaard
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Wandellamp

    20-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 & 21.06.2015 Bedevaart Valkenswaard - Handel

    Het is toch een trip waar ik jaarlijks naar uitkijk, en die al een dik 200 jarige traditie heeft.  De bedevaart voettocht van Valkenswaard en terug.  Ik signaleer erg veel club en andere  bekende wandelaars onder de deelnemers.  Het is een tocht van in totaal ruim 80 km. in twee dagen.  En enige duizenden voelen zich aangetrokken, alhoewel het verloop vaak wel ligt in een heen en of terugtocht.   Vaderdag is hier mede debet aan.  De tocht vertrekt om zes uur precies op zaterdagochtend uit Valkenswaard, onder orkestmuziek, gezang en klokgelui, en wat slaperige toeschouwers, soms in nachtpon voor hun voordeur of uit het slaapkamerraam hangend, trekt een erg lange stoet wandelaars het stadje uit met daarachter twintig huifkarren met proviand en verblijfspullen koffers en tassen.   Van degenen die in Handel overnachten willen in kloosters, campings of bij vaak al jarenlange particulieren.  Het heeft dan ook al die jaren een enorme band gesmeed tussen deze twee plaatsen.  Die huifkarren aantal is in de voorbije jaren fors verminderd, doordat autobezit toenam, en de wandelaars zich laten vervoeren elke dag terug naar huis en de volgende dag weer terug naar  de plaats waar de thuisreis weer ingezet wordt.  De trekpaarden die de huifkarren voorttrekken helemaal in het koper uitgedost, met  hamen en rammelende belletjes.  Het is een kleurrijk geheel.   De doortochtplaatsen laten hun kerkklokken luiden zolang de doortocht duurt, en de harmonie die de vorm heeft van een enorm groot looporkest van diverse harmonieën uit stadje en omgeving  bijeengeraapt, plus andere muziekliefhebbers van orkestjes, of privémuziekanten  vergezellen ons onderweg ergens midden in de lange rij.  Het saamhorigheidsgevoel is zonder uitzondering fantastisch dezer dagen, samen op weg naar en hetzelfde doel.  Er wordt naast gezongen ook veel gekeuveld onderweg over allerlei zaken.  Het is eigenlijk puur gezellig.  Iedereen blijft achter de hoofdvlag die de kolonne vooruitgaat.  De wegen zijn allemaal geasfalteerd of klinkerwegen, en soms moeten we verkeerstechnisch  bezien, erg brede fietspaden bewandelen.  Het comité van helpers dat de stoet begeleid verordoneert, dat we met hooguit gezien de weghelftbreedte maar met vieren naast elkaar mogen lopen.  Valkenswaard werd honderden jaren geleden bedreigd met de besmettelijke ziekte de pest, en om ervan verschoont te blijven had men beloofd jaarlijks te voet naar een of andere bedevaartplaats te gaan en dat werd destijds Handel  tussen Gemert en Boekel gelegen.    Het voorspelde  wat barre weer bleef ons bespaart.   De tocht is dus dik 40 k.m. per dag, en omdat het overgrote aantal deelnemers bepaald geen wandelervaring hebben,  zeker niet met zulke grote afstanden, heeft de organisatie vier pauzeplaatsen voorzien onderweg van bijna een half uur en halfweg, van een uur.  De paarden bekomen hun hooimaaltijd en rust en emmers water, terwijl de deelnemers verblijven in de horeca of al jarenlang bij bekenden aan of in huis, of per club een eigen rustpost met alles erop en  eraan ingericht heeft.  Die doortochtrustplaatsen kunnen de korte hevige drukte nauwelijks aan, en zodra de trompet voor vertreksignaal geklonken heeft vertrekt de kopvlag met een snel aangroeiende lange reeks wandelaars, en de marialiederen die in marsmuziek en marstempo in gang gaan.  Uitgeleide gedaan  begroet, nagezwaaid door de plaatselijke bevolking.  De route gaat globaal van Valkenswaard naar het noord-oosten van de provincie heen.  Naar Aalst-Waalre- Eindhoven zuid en oost-,  Nuenen, Gerwen, Lieshout, Beek en Donk, en Gemert, richting Boekel.   In Nuenen arriveren we in een wat luguber ogende entourage.  De route is enigzins omgelegd,  er is een  oefening aan de gang  blijkt dan, met hulpdiensten aller aard, maar de eerste aanblik doet onheilspellend  rampzalig aan.   De voorspelde regen blijft uit, maar de zon ook.  De temperaturen ideaal.  Op bepaalde delen van de route vergt het veel oponthoud en files van verkeer, want de alom aanwezige politie  gesteund door routebegeleiders sluiten bepaalde wegen tijdelijk af.  In de doorkomstplaatsen  worden we welkom geheten door de  plaatselijke bevolking onder klokgelui en  het mee-looporkest  blaast en speelt haar wandeldeuntjes.  Het heeft iets feestelijks toch.    Wanneer we in het met publiek omzoomde deel van het dorp  Handel arriveren, gaat het in processiegang met bruidsmeisjes en allerlei geestelijken in gezang en orkestspel  en al wat bij een reguliere processie toebehoord, naar de achter de kerk gelegen processiepark, alwaar we welkom worden geheten, korte toespraken, gezang, gebeden, men houdt het wel kort, plechtigheden en dan zoekt elk zijn haar weg in het dorp of omgeving voor nachtelijk verblijf.  'sOchtends  hierna volgt een openluchtmis, zeer druk bezocht natuurlijk, en na de dienst gaat  een deel van de processiegangers  driemaal zingend en spelend rond  de kerk lopen,  ter afscheid van de bedevaartplaats en bevolking, een groet brengend om direct de terugtocht te aanvaarden in route tegenovergestelde richting van de vorige dag.  De bevolking doet ons massaal uitgeleide.  Opnieuw trekken we door de dorpen van vorige dag.  In Gemert boffen we niet.  Net na vertrek breekt er de zondvloed uit, even maar toch heftig.  In Lieshout herhaalt zich de bui, maar we boffen omdat het gebeurt in het uur pauze in die plaats.  Als we vertrekken hierna breekt de zon door.   Zwaait de bevolking ons tot ver buiten dorp uit en gaat het op Nuenen en Gerwen op aan.  Volgt na alle open landschappen onderweg een mooie bosweg.  Na Nuenen trekken we naar groot-stad Eindhoven oostelijk doorheen en vervolgens zuidkant weer uit, door mooie natuurwegjes op Waalre aan waar we het in grote Hazzo-theater een dik half uur mogen pauzeren.  Tegen achten 'savonds wordt de rij weer geformeerd voor de finale naar Valkenswaard.  Die het onderweg mentaal of anderszins moeilijk hadden fleuren nu helemaal op, en stappen moedig en driftig, en zingend en de muziek laat zich ook niet onbetuigd.  De laatste kilometers dus.  De toeschouwers groeien met de k.m. en de plaats uittrekkend aan.   Gaan een mooie natuurweg op  de eindbestemming aan.   Aan de rand van Valkenswaard de bebouwing groeit plots het publiek met duizenden  langs de intochtroute aan.  Het loopt dicht tegen negen uur 'savonds als we arriveren.  De muziek speelt nu zonder ophouden, ik verbaas me over zoveel energie na alle kilometers.  Ook hier luiden de klokken onophoudelijk in de plaats, maar ook van de centrale dorpskerk, waar onze finish ligt.  Iedereen is blij de deelnemers worden extra begroet.  Familieleden en bekenden omhelzen deelnemers, het is hartverwarmend.  De toch niet kleine kerk raakt eivol, men staat bij gebrek aan zitplaatsen maar staat ook op de banken zelfs, klappen ritmisch en zingen onophoudelijk, en ik zie honderden mobieltjes de lucht ingehouden worden om de taferelen op te nemen, en filmcamera's.  Het is een indrukwekkende apotheose van de dag.  De harmonie komt de kerk in en dan breekt de hel echt los, gezangen applaus, ritmisch geklap.  Zie ook veel huilende bedevaartgangers of tranen in de ogen.  Het werkt ook op mijn gemoed het aanzicht.  Iedereen is zo blij het weer volbracht te hebben, ook en enorm gejuich gat op.  Er volgen wat korte begroetingen vanaf het priesterkoor, toespraken,  worden welkom thuis geheten,  mededelingen, eindigen met finale muziek.  De kerk dreunt, trilt op haar fundamenten.   De afscheidsceremonie duurde gelukkig niet te lang, zoveel mensen opeen gepakt in de kerk, zou vervelende gevolgen kunnen hebben.  Het was voor mij als ook  velen weer een prachtig weekend, vol met  leuke ontmoetingen onderweg, interessante gesprekken, en uitwisselingen, en een meelevende bevolking overal.  De proviand wordt bij de karren opgehaald, de café's stromen vol.  Maar dan toch, kiezen steeds meer lopers voor de warme douche thuis en van vermoeidheid het bed.  Even is het druk met afhalers voor lopers, nog wat gesprekken her en der.  Maar toch het toeschouwerspubliek als ook deelnemers neemt snel af.  De rust keert weer in Valkenswaard.  Een heel memorabel weekend.    Beste lezers  ik groet u , tot volgend keer.

    Houdoe!     Peter Heesakkers

    20-06-2015 om 00:00 geschreven door Peter Heesakkers

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:Bedevaart, Handel
    >> Reageer (0)
    13-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13.06.2015 Molex Walk Eindhoven

    Noem het maar een thuismatch.  Wat we mogelijk niet moeten doen, maar vast  te vaak plaatsvindt heden ten dage is de Buienradar raadplegen, voor we van huis gaan.   Aanvankelijk had ik het plan opgenomen, mij  per fiets naar de startlokatie te begeven.  Dat werd door de weersvoorziening deze ochtend de bus.  Ideaal, vlak bij huis in/uitstappen alsook aan de startgelegenheid.  Ideaal dus.   Als ik echter aan de bushalte aankom blijkt deze vervallen te zijn vanwege  de concerten dezer dagen  van onze provinciale en nationale trots Guus Meeuwis, in de voetbaltempel.  De bus moet flink omrijden, en ik heb geen trek in een wat lange voorwandeling.  Dus toog ik weer op huis aan om mijn stalen ros van stal te halen.  Op de hielen gezeten door een groot regenfront, ga ik op weg.  De startplaats is voorzien in een bedrijf welke kleine elektronica monteert en verkoopt,  aan de rand van groot bedrijventerrein welke tevens geliëerd zijn, aan de rand van een  nabije burgerluchthaven.  Zodra je over de drempel stapt staat personeel klaar om je te verwelkomen en je in geschrift alsook mondeling de weg te wijzen.  Voertaal is Engels, omdat een groot deel niet-Nederlander is van de werknemers, maar Nederlands spreekt men ook prima.  Na inschrijving wordt men genoodt, om voor een foto in briefkaartformaat, te maken en poseren. Deze zijn na de tocht gratis te bekomen.  Krijg bij inschrijving een nylon rugzakje mee, met versnaperingen en reclamepapier, plus een fles water en appel als inhoud, en ik kan op weg.  Een bomenlaan brengt me naar richting luchthaven, waar al druk passagiersverkeer plaatsvindt.  Aan de rand ervan wordt ik een kanaalbrug opgestuurd, het Beatrixkanaal, om direct hierna een rood asfalt-fietspad op te gaan paralel aan het kanaal.  Pad, nou ja de breedte van een twee baans autoweg toch.  Ik vergaap me hier aan de rijke bermenflora weerszijds, welke zich zo variant en rijkelijk openbaart.  Wilde bloemen en planten velerlei soorten.  Ben tegelijk alert over mogelijk plots overkomende laagvliegende  landelijke metalen vogels.  Maar ik wordt ervan bespaart.  Hoor wel vertrekkende vliegtuigen.  Het wordt alhoewel mooi, wel een erg lang fietstraject, constant langs het B-kanaal  onder tunnels door van kleine en grote autowegen, in de verte het knooppunt van wegen bij Best, voortdurend passage van  menselijke dravers, tourfietsers en tourfietsclubs, de route hier lijkt erg gewild door sportief volk, maar ruimte genoeg voor de wandelaar ook.  Kom voorbij een hele pluk opkomende bereklauw,  welke reusachtige planten worden, je mag deze nooit aanraken, de melk die deze produceren kunnen vervelende huid-irritaties geven, giftig ook.  Ik volg aldoor dit fietspad welke later versmallen zal.  Een extra bord waarschuwt voor een agressieve buizerd, maar blijf hier toch van verschoont.  Laat een rustpost voor wat deze is en stiefel door.  Kom aan zuidrand van Best alwaar dit kanaal uitmondt in het Wilhelminakanaal.   Een driesprong dus zogezegd.  Het zal weer geen kanalentocht als vorige week worden?   Na alle gedruppel onderweg, gaat het aardig doorregenen, en steek ik de plu maar op.  Ik moet het W-kanaal volgen langs haar zuidelijke zijde, rechttoe-rechtaan.  We lopen wel veel moois langsheen, groenrijk, in plaats van er door.  Komen langs enkele verdwaalde auto's en campers, leeg, vreemd.  Ook wordt ik geregeld voorbij gerend, door hardloopclubjes of eenlingen, die toch mijn bewondering en respect hebben, en begroet hen en moedig hen aan altoos.  De weg en brede zandwegen almaar rechtdoor worden me te moede wel.  Her en der een visser aan het water, en in de drenzende regen.  Langs mijn wandelweg blijft het mooi door rijkelijk planten en bloemengroei.  Het is meest stil om me heen.   Na een baileybrug, mag ik links van het kanalentracé het tuinbouw en akkergebied in, maar routeman volhardt in asfalt, behoudens een deel van het achter me liggende traject langs het kanaal.  De route nu is erg afwisselend.  Een trits oude open wagentjes komt me tegemoet, een rally dus vast.  Boomkwekerijen en tuinbouwgewassen zijn mijn deel, en ook kopers ervan bij de boer moet ik nogal eens van de weg af, als te langzaam verkeer.  Kom weer aan het kanaal terug, en zie de stompe  trotse toren van de dorpskerk van Oirschot, De St. Petrus Banden van boven een reeks appartementen uitsteken. Loop langs wat aangemeerde plezierjachten toch weer het landschap in, huisjes, boompjes, beestjes, wordt asfalt zandpad, en beland ik aan doorgaande binnenweg naar Oirschot, hier komt het water over deze weg me tegemoet gestroomd, een helling welke me geleid naar een viaduct over de snelweg, onderaan de helling een haakse bocht terug onderlangs het talud, mag ik een wortelpad van boomwortels in, maar toch natuurlijke weg.  Kom ik aan de veldpost van de club vandaag, en kan me gemakkelijk neerzetten, en me laten verwennen.  Aan de overkant schijnt een manege-achtige gebeurtenis plaats te vinden, bezoekers, veel tenten, campers.  De tocht voor mij zet zich voort richting snelweg Eindhoven-Tilburg, een brede zandweg paralel tegenstrooms het  jachtige toch drukke verkeer.  Aspergevelden en ander plantgroenten voorbijgaande.  Zand gaat toch weer over op asfaltweggetje, opnieuw boerenveld langs.  Op een splitsing ben ik alert, omdat jongelingen op scooter en brommer bij de splitsing van pijlen stopt, ik vermoed pijlenterroristen, en ben op m'n hoede.  Als ik doorloop gaat er inderdaad een pijl weg al. Ik loop terug om beklag te doen als uit alles blijkt, dat ze van de organisatie zijn en alvast de pijl van de langste afstand verwijderen.  Onder begrip en sorry zet ik m'n weg voort.  Het wordt een kilometers lange rechte weg, door schitterend natuurgebied, stilte , eenzaam, niemand om me heen.  Ik mopper wat, een militair oefenterrein weerszijds, waar zeker in de weekeinden wandelaars welkom zijn, mits wat aanwijzingen en regels volgens de borden bij de ingangen. Men laat hier een buitenkans liggen.  Het gaat maar voort, tot eindelijk een afslag, maar ook weer lang.  Ik vermoed dat routemakers hier met de auto bezig zijn geweest.  Eindelijk openbaart zich  een wijds landschap met aan de horizon de hogere gebouwen van Eindhoven, en voor de rest schapen , koeien, huisje en boerderij hier en daar, de toren van Wintelré piekt boven de ver liggende bossen uit.  Loop een uitspanning voorbij, waar maar enkele wandelaars te bespeuren zijn.   Weg almaar rechtdoor boerenlanderijen in mijn uppie.  Eindelijk een kruising overstekende een fietspad op langs andere  verbindende weg.  Na eindelijk een scherpe bocht deze weg oversteken en dan volgen herriesportterreinen.  Een smalle open deel van poort door kom ik langs een grote plas, waar naar hartelust met waterscooters geraced, en gevaarlijke kapriolen op en in het water gewaagd worden.  Merkwaardig, allemaal Duitsers.....Even verderop een beschut pad langs oefenterrein van de landmacht van 'slands grootste kazerne enerzijds en motorcrosscircuit anderzijds die aldoor over heuvels springen met het nodige lawaai, motorcross eigen. Weer terug de weg op langsheen terrein van de luchthaven, met anderzijds weg een auto die jaagt al wat er uit te halen is langs barrages en bochten op militair terrein.  Geraak aan een T-splitsing die me geleid naar de kop van landingsbaan een z.g. spottersplaats voor vliegtuigliefhebbers die zich vergapen aan de landende metalen vogels.  Een lawaaierig einde van de wandelroute, dat wel dus.  Duiken dan nog even een verscholen rijkelijk groen paadje in langs het B-kanaal.  Komt een autowegviaduct in het vizier, maar toch, we mogen een fietspad voorlangs volgen, schieten  even verder dan toch een wegje in, bocht naar  linksom, welke ons aan de finish brengt.  Daar wacht in de gezellige kantine wat verpozen, en kan ik mijn foto van voor deze tocht afhalen.  Tref in de kantine nog wat bekenden.  Keutelen nog na over wandelzaken en van vandaag, en spring dan op mijn metalen ros op weg naar huis.  Kom nog voorbij een zojuist gebeurd ongeval  bromfiets/auto met allerlei hulpauto's en wat agenten  erbij, een opgeroepen noodhulp helikopter , blijft toch achterwege.    Resumerend over de dag vandaag:

    De bepijling kan wel beter.  Men heeft in een erg mooi gebied de kansen niet volledig, en onvoldoende uitgebuit.  De start/finishlokatie is een trekker, als ook de beprijzingen.  Vriendelijk en gastvrij personeel.  Parkeer gelegenheid voldoende.  Ik heb personeel toch moeten overtuigen de mogelijkheden die hier liggen beter te benutten.  En ach, het was weer sinds lang geleden een thuismatch.  Aan u beste lezers.  Tot volgend keer.  Ik groet u:  Houdoe!

    Peter Heesakkers

    13-06-2015 om 00:00 geschreven door Peter Heesakkers

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:Molex, Eindhoven
    >> Reageer (0)
    07-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.07.06.2015 Buurtvereniging De Vijver te Beek & Donk

    Het is even wennen.  De organisatie vandaag heeft zijn toevlucht moeten nemen naar een andere lokatie.  Verneem terloops verhalen dat de vorige startplek niet meer beschikbaar is.  Het scheelt alleszins in de aanloop vanaf de bushalte naar het nieuwe onderkomen.  Korter wel te verstaan.  Gelegen deels in een gegoede wijk.  Er komen me al veel startenden tegemoet gelopen.  De nieuwe lokatie nodigt alleszins uit qua uitstraling.    De inschrijfmethode doet me denken aan vroeger jaren.  Men schrijft in op een aparte lijst, en men bekomt daarna pas de startkaart.  Ik neem twee routepapieren mee, ik twijfel nl nog over de afstand.  Enfin, na de procedure zet ik er ook maar de schoenen in.  Tegenover de start ligt een vroeg en goedbezocht zwemparadijs, en het personeel ervan schermt met de ruimte voor parkeerders.  Ik zie een grote koepel om dit bad.  Ik volg een mooi bomenlaantje.  De zonnebril moet op, want het belooft een zonnige dag.  Meteen ook maar een cap op.  Sluit me aan bij de uitgerekte sliert wandelaars.  Het gaat direct het fusiedorp uit, steek provinciale weg over en vervolg een tijd lang fietspad en trottoir erlangs richting klokkendorp Aarle-Rixtel.  De tweede productieplaats in deze provincie die  de bekend staat, om haar klokkengieterijen.    Het is een wat lange weg die voor de kanaalbrug eindigt in brug overgang, en door een lommerrijke straat leidt.  Hooi en groenlucht  komt mijn neusgaten binnen, en inderdaad de boer heeft juist geoogst.  We gaan rand dorp Aarle met haar opvallende markante vierkante speelse kerktoren een stuk park doorheen, nog even een dichtgroenig villawijkje door, en belandt aan het kanaal, de fameuze Zuid-Willemsvaart.  Via een verkeerslicht de ophaalbrug over en langs het kanaal, waar prachtige plezierboten aangemeerd liggen.  Het wordt na asfalt een tweesporige zandweg, een zigeunerkampje voorbij, naar een driesprong, alwaar het Wilhelminakanaal  uitmondt in de Z.W. vaart, passeer dagrecreanten, en nogal wat vissers die geduldig naar hun dobber staren.  Het wegje is overgroeid gelukkig tegen de felle ochtendzon.  Ik twijfel even omdat bepijling uitblijft, vraag me af of ik een afslag gemist heb, maar wordt door medewandelaars gerustgesteld.  Het is een wat lang pad, dat wel.  Kom dan weer aan verhard wegje en raak bijna de bebouwing van Aarle R. aan om met een scherpe bocht een helling op te gaan van een betonnen overspanning van het  wat brede kanaal te  moeten gaan.  Ik krijg verderop een geniepige afdaling van een talud, waar even de rem op moet en beland toch heelhuids beneden.  Ga een laan door langs sportterreinen en kom op een parkeerplaats waar de club haar post ingericht heeft.  Tref hier diverse bekenden en het is er best druk ook.  Verover toch een zitbankje.  Nadeel van bekenden is dat je rusttijd uitloopt na alle gekeuvel, en ik beslis hier de langere afstand te nemen.  Dat komt later bedrogen uit.  Ik vouw mijn papier voor de gewenste afstand open, en ik blijk een misdruk verovert te hebben aan de startplaats, n.l. een blanco blad.   De binnenzijde althans.   Ik volg braaf de pijlen, zet er de pas in om achterstand in te halen.  Later zal blijken, dat dit niet de grotere afstand die ik voor ogen had, is  Margrieten en boterbloemen zijn in de bermen in de meerderheid naast andere groeisels, van soorten grassen zal ik maar zeggen.  Het wordt een lange weg te gaan door den boer zijne landerijen, een zijweg biedt hoop, maar opnieuw is het boerenland wat de klok slaat.  Vraag in het voorbijgaan van wandelaars of iemand een 30k.m. papier voor me kan missen, maar tevergeefs.   Fietspaden zijn troef vandaag hier, zo blijkt al gauw.  .  Ga een fietsbrug onderdoor en met een wijdse bocht landschap in, wat woningbouw wordt en blijkt de noordelijkste punt van een recentgebouwde wijk van Helmond te zijn, Dierdonk.  Even wat straatwerk om wijk uit toch weer de fietsbrug van daarstraks overheen te gaan.  Had al een tijd muziekrumoer gehoord.  Kom aan de rand van weer een Helmondse wijk waar ik naar later juist  blijkt, de wijk Eeuwsels vermoed.  Trap van de fietsbrug af is er een wegafsluiting vanwege een marktachtige situatie, een rommelmarkt of waar iets voor door moet gaan.  Moet met een wijde boog om de noordrand van de wijk blijven gaan door parkaanleg, en jawel aldoor een fietspad volgen langs een groene stadsrand.  Net als ik vind er genoeg van te krijgen mag ik van de wijk afkeren velden doorheen met erg hoge grassen waarin spelende kinderen nog net te zien zijn.  Kom dan aan de Z.W. vaart terug dus en moet recht op de Rixtelse kanaalbrug af.  Hee bekende weg , tegenover moest in vanmorgen in gaan,  Ik ga nu rechtsaf wat verspreide bebouwing door, toch weer de betonnen brug over van naar de rustpost vanmorgen en ik raad het al, naar de rustpost van vanmorgen terug, weer dat talud af, voorzichtig dan.  De post is welvoorzien voor hongerige magen en dorstigen ook.   Na verpozen gaat het terug naar de kanaalbrug, en bemerk dat hier nu pas de omweg voor langere afstanden aanvangt.  Ben nu zover achterop geraakt , dat ik daar geen zin meer in heb, ik heb er nog steeds geen beschrijving van kunnen bemachtigen ook, en sluit me bij Bram en Co. aan voor de terugloop.  Weer het talud op van daarnet.  Knap stijl ook.  We dalen geleidelijk af naar het kanaal en even verderop gaat wegje over in onverhard.  Tot nu toe is het me te veel fietspad geweest en vermoed, dat route-uitzetter er zijn gemak van heeft genomen.  Mij komt ter ore dat nochthans gister een aantrekkelijker  en echte natuurroute was voorgeschoteld, van twee-daagse-wandelaars. Boorden met onnoemlijk veel groot hoefblad, sieren de vochtige walkanten.  Krijgen een zijtak van rivier de Aa voorgeschoteld.  Een sluis met brug over.  Een waterval.    Krijgen even netelige paden, niks plezierigs voor korte broekenwandelaars.  Wat rijkbegroeide paden volgen, en dan opnieuw bereiken we het kanaal weer.  Herken op afstand het oude brugwachterhuis van tijden van weleer.  Opnieuw gaan we een ophaalbrug over en vervolgen andere zijde van het kanaal.  Mogen dan eindelijk een lommerrijk wegje in waar aan het begin ervan de route-aanduiding te wensen overlaat.  Dit wegje brengt ons een eindweegs verder precies aan de finishplaats, dus start van vanmorgen.  Ik heb er toch geen goed gevoel bij de route van vandaag.  Teveel verhard, spaarzame route-aanduidingen, zeker op lange rechtdoor pad en wegen vooral, plus de zeer summiere route-omschrijving.  Maatje  Bram en ik zetten ons neer op het buitenterras na afmelding.  De herinnering is in ontvangst genomen, we hadden de keus in een waterzak, of uitdraaibare pen {schrijven}, met nekkoord.  Die pen vond ik meer van pas komen.  Bram fietst terug naar zijn woonstee, ik naar mijn bushalte.  Heb hier toch een onvoldaan gevoel aan overgehouden.  De route was vorig jaar veel boeiender hier.  Men had deze twee dagen, hier toch nog 930 deelnemers kunnen begroeten.....Daar was men tevreden over.  Enigzins gebruind aanvaard ik de thuisreis.     Beste lezers ik groet u. Tot volgend keer.  Houdoe!  ::  Peter Heesakkers 

    07-06-2015 om 00:00 geschreven door Peter Heesakkers

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:De Vijver, Beek & Donk
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 13/01-19/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 07/11-13/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 11/11-17/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!