Inhoud blog
  • 19.01.2020 OLAT te Best
  • 14.01.2020 Olat te Lierop
  • 26.12.2019 Voetje voor Voetje te Valkenswaard
  • 17.11.2019 Olat te Mariaheide
  • 02.11.2019 Atletiek Vereniging Valkenswaard
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Wandellamp

    12-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12.01.2014 Hart van Brabant Tilburg

    Wanneer ik de deur achter me sluit, zie ik aan de zuidoostelijke hemel het eerste ochtendgloren.  De daken van de huizen zijn wit uitgeslagen en in de plantsoenen ook.   Fietspaden zijn gestrooid.    Het witte ochtendlicht verandert rap in ochtendrood en later roze  lucht.  De gebouwen van de binnenstad steken als zwarte silhouetten  af tegen de oplichtende ochtendhemel.  Het lijkt een zwart/wit tekening.    Een prachtig schouwspel.  Ik trek mijn wollen muts nog maar eens extra laag over m'n oren.  Zie inmiddels ook lichte ochtendnevels aan de einders opkomen.    De winter laat even van zich gevoelen.  Het ge-emmer  aan de kaartautomaat  doet me haasten naar het perron.  Conducteur en treinmachinist zien m'n gehaastheid, en manen me tot kalmte.  Ik zit en direct zet de trein zich in beweging.  Buiten de bebouwing van de stad trekt de lucht dicht en verandert het landschap in het schemerlicht, van nevelig tot dichtere mist.  Daarboven  zie ik toch nog  het hemelzwerk zich pogen te openen, en zo gebeurt het al ras.  Het landschap dat snel voorbijschuift is in een wit kleedje gehuld.   In Tilburg op de eindbestemming is het een wip naar  de aanleunende startlokatie, een zalencentrum, waar de club al weer jaren hun domicilie heeft.    Tref vanuit dezelfde trein komende, Annie uit Best.  Op vraag hoe is het lang niet gezien, komt bedremmeld het antwoord, na ruim een jaar mijn eerste tocht deze, ze heeft een lange herstelperiode achter de rug na enige omleidingen van haar tikkertje en probeert het weer met de draad op te pakken met een vijf kilometer afstand.   Je hoort door de wandeljaren heen zo nog vaak van die wandelwonderen.  Dat is nog es doorzetten!  Knap hoor.  Na inschrijving kan ik op weg.  Zoek nog even de bepijling maar in tegenstelling tot gewoonlijk, mag ik rechtaan de schuifpoort doorgaan die me op het asfaltfietspad afzet.  Ga dit pad een eindweegs paralel tussen een langgerekte vijver en de spoorlijn volgen.  Niks stedelijke bebouwing.   Na enig doorlopen gaat het 't Wandelbos in, een asfaltwegje, een eertijds bos, dat tot wandelpark verheven is.    Het is afwisselend papieren zwart/wit pijlen volgen maar ook krijtpijlen als markeringen op de bestrating onderweg , en gezien de vochtige gronden, ben ik daar niet gelukkig mee, en hoop maar dat ze overleven in zichtbaarheid.   Moet een houten lattenbrugje over die nog  met rijm bedekt is, opletten dus.    De routeuitzetter of 's proberen de wandelaar zoveel las mogelijk de uitgebreide nieuwe wijken westelijk van de stad te ontwijken, en ons door bosgebieden te sturen en daar lukken ze redelijk wel in.  We gaan voorbij diverse  houtsculpturen in boomstammen en aan boomresten.  De kunstenaar heeft zich goed uitgeleefd hier.  Echte blikvangers.    Nemen toch nog van wijken wat straatjes tussendoor mee.   Krijgen dan gemarkeerde Elfenpad en Reuzenpad te volgen.   Takken, rotsblokken en  liggende boomstammen , markeren eveneens de te lopen route.  Intussen opmerkelijk veel honden uitlaters ontmoeten wij.   Gaan over knuppelbruggen.   Paden met gemene  geniepige boomwortels die uit de grond steken.   Langs totempalen.    Nevelige zonnestralen  tussen de bomen, van de laagstaande ochtendzon, hebben iets feeërieks.   Langsheen diepliggende sloten met water zowel als droog.    Gaan langs een golfterrein.   Een enorm sportcomplex.  Ontkomen dan toch niet aan de bebouwing.  Gaan onder een spoorwegviaduct, een lange straat door, einde straat waar men alom aan de autoruiten staat te krabben en de motoren van de auto's ter verwarming laat lopen, gehuld in witte stoomwolken, en rotonde oversteken, de weg glinstert, want vochtig en in de nog lage morgenzon,  gaat het langs een spoorlijn waar het graspad erg zompig is omdat de dooi lijkt ingevallen, en toch weer bosgebiedje in.   Opnieuw een golfterrein langs,  weer een drassig en modderpad en ik zoek wat hoger gelegen delen op, maar is toch moeilijk te ontsnappen.    Hoeks gaat het langs randje grote woonwijk van recente bouw, leidt een fietspad ons uiteindelijk , voor goed de bebouwing uit.  Naar de oude  rijksweg gaat het, de weg Breda- Tilburg, mogen een poos paralel hieraan blijven en op een wat ongelukkig punt die weg oversteken die ons brengt een  dicht aangeplant nieuw  groot bosgebied.  Erg mooi en goed idee toch om zo nog natuur rust en ruimte terug te winnen.  Wordt een eindweegs verder de Hultenseweg  opgestuurd.  Een wat landelijke wijde blik weg, geen wegbelijning, pas geasfalteerd, dikke beukenbomen  erlangs, eigenlijk wat saai... Een man die mij voorbij steekt merkt eindweegs van de weg af een vogel op een weidepaal op, hij denkt dat het een uil is, ik denk echter een buizerd.  Net ver genoeg weg om te onderscheiden.   Bakens voor de landings en startbanen van vliegveld Gilze-Rijen zijn te zien in de verten en velden,  alsook de hangars en bijbehorende gebouwen.  Het is rustig daar vandaag.    Eindelijk mogen we dan deze  toch lange weg af een bosgebied in.  Groot deel nieuw aangeplant weer.  Aan de takken hangen als schitterende parels de druppels van de inmiddels ingezette dooi, blinkend als piepkleine kerstboomlampjes.   Het gebied heet, Baronie Hoogschaar.  De streek heet hier dan ook,  De Baronie van Breda.    Ga dit gebied met vaak drassige paden en graswegjes doorheen, een brugje over en een eindweegs verder, doemt dan de  rustpost na 13 k.m. op.  Een manege, waar we de kantine of hoe het ook heet, mogen gebruiken.  Achter een grote glaswand zien we in een nog grotere hal de paarden door hun berijders gedresseerd worden.  Als ik de kantine binnenstap is er juist een toespraak aan de gang voor de binnenzijnde paardenliefhebbers, welke al snel beëindigd wordt.  Wandelaars met bezoekers en berijders vermengen zich hier.    Laat me de consumptie goed smaken, en ga al ras weer in de hoeven zelf.  De wijdse wereld weer in, ik herken dit gebied, veel wegjes zijn inmiddels geasfalteerd.    Weer glinstert het natte asfalt in de laagstaande zon.  Betreur inmiddels dat ik mijn zonnebril niet bij me heb gestoken.  Het zij zo.   Ga een eindweegs door open gebied, landerijen , vergezichten, een enorme mesthoop voorbij, zeg maar gerust berg, aldoor meest weidegebieden  en enorme geschoren maïsvelden.    Een zevenstammige  eikenboom trekt mijn aandacht.  Maar ook een ijsvlies op een waterplas.  Het landschap heeft inmiddels afscheid genomen van  de witbevroren laag alom.     De asfaltweg door de wijdse ruimte maakt plaats voor een modderig graswegje met diepe sporen van landbouwmachines. Opnieuw ter rechterzijde een golfterrein, een bordje op dit pad met opschrift,  verboden toegang, en , eigen weg, zal niet voor dit pad gelden, denkt  de routeuitzetter.   Laveer ik weer aan de boorden van een maïsakker, vastere grond, dan aangrenzend  moeilijk begaanbaar pad.  Steek een brug over eindweegs verder,  meteen de bosrand, en dus bos in met aanmerkelijk veel sparren en dennen naast ander loofhout.  Tref hier een bijkomende route van 15 k.m. lopers, raak in gesprek met wat blijkt een stadgenoot.  Zomaar, toevallig,  en gemarkeerde wandelroutes zijn ons deel, en sloffen paden in en uit almaar.  De wat oudere baas naast me loopt met twee kunstheupen verneem ik, maar wat doorzettingsvermogen vermag blijkt weer eens, hij stapt  nog aardig mee op....   Een erg actieve wandelaar zo blijkt, ook door de week.   Steken een ouderwets echt oud, klinkerwegje over, uit het jaar ergens 1800 mogelijk.  En genieten al keuvelend van de werkelijk schitterende bossen hier die we voorgeschoteld krijgen.   Gaan een oude poort door met monumentale palen, klimmen een stuk en belanden we op een fietspad-traject van het z.g. Bels lijntje de eertijdse spoorweg van Tilburg via Baarle Nassau/ Hertog -enclaves  naar Turnhout.   Via even zo oude knoesten van beuken en linden , eiken en andere bomen , een soort van bospark  komen we aan de oude rijksweg Tilburg-Breda.  Ik zie aan verkeerslichten bovenin licht branden en druk op de knop, grappend aan m'n wandelmaat, ze zijn thuis want er brandt licht daarboven, zien of ze benedenkomen.  Zijn van  de dolle grap vergeten over te steken en staat dus weer op rood....   Laten het verkeer gedwee voorbijgaan.   Steken dan eindelijk groen weer over, waar we voorlangs hockeyvelden moeten gaan het Warande bos en park ingaande.   Einde hockeyvelden een brug over.    Het wordt een schitterende finale van deze tocht.  Opnieuw dagjesmensen, hondenuitlaters en sportievelingen als joggers en terreinfietsers, en meer van alle bewegingzoekenden ,kennelijk de goede nieuwjaars voornemens gestand doende.     Een hele resem  van boswegen en paden volgen we, allerlei wandelroutes markeringen, maar wij houden aan de onze vast.     Steekt er later een erg hoog flatgebouw in de ruimte omhoog, gaan langs studentenappartementen en deels over de universiteitsterreinen.  Kringelen nog wat parken door tussen flats en rijen huizen.  Een klein winkelcentrum doorheen.  Om doorgaande weg te nemen de Conservatoriumlaan genaamd.  Tunnel van een spoorwegstation onderdoor, klimmen een talud met trappen omhoog, en zijn dan bij de finish bij Boerke Mutsaers, het zalencentrum aanbelandt.  Het was een tocht met een veranderd  parkoers.  Wordt gezegd een nieuwe route-uitzetter {s}.    We nemen samen nog een "köpke" koffie ,en gaan na onderhoudend gesprek ieder ons weegs.  Het drukke zaalbezoek achterlatend.   Mijn wandelmakker kleedt zich om zegt ie want hij moet nog een uitvoering met een orkest verzorgen  elders,    ja hij is muziekant.   Ik kijk terug op een  tevreden wandeltocht, over het geheel beoordeeld.   Een prachtig zonnige dag ook. Tref in de zaal ook nog onverwacht en voor het eerst,   mede-benelux-inzender, Jack Bertrums, en bomen nog wat na.  Tiny Kauters tekent  eveneens aanwezig, aan de foldertafel te zien, maar die tref ik niet.  Is vast nog ergens onderweg.   Ik ga weer op huis aan via de rails van onze nationale spoorwegen.  Tot volgend keer beste lezers dezes.  Houdoe!

    Peter Heesakkers



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 13/01-19/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 07/11-13/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 11/11-17/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!