NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Inhoud blog
  • ANTWERPEN NIEUWS
  • Sporten
  • ANTWERPEN NIEUWS
  • PROVINCIE ANTWERPEN
  • Stad Antwerpen
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Regionaal Nieuws
    van Antwerpen
    05-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HOBOKEN NIEUWS

    Ja kindertjes op 5 December kwam de Sint naar Hoboken zo reed hij van het Cultuurcentrum door Hoboken naar het Districtshuis en werd ontvangen Door de districtsvoorzittster Kathelijne Toen en de districtsschepenen Koen Raets en volgens de sint waren er alleen brave kindjes in Hoboken en sommige  knechten waren deugenieten maar dat zijn de kindjes ook wel eens.Dan terug naar het cultuurcentrum voor het feest in de zaal





































    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.79 ING-gepensioneerden nemen afscheid van 2015


    http://blog.seniorennet.be/regionaleredactie/archief.php?ID=1847637 




























    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.79 ING-gepensioneerden nemen afscheid van 2015
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Donderdag 3 december  namen 79 ex-collega’s van de ING reeds afscheid van 2015.

     

    De ‘brunch’ in de Extra-Time was ‘af’…

     

    Ondertussen is de volgende afspraak reeds vastgelegd op 7 januari 2016

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE GEITENSTOET

     

    In september 2020 volgende geitestoet!

     

    Dat is het engagement dat  Raymond Van De Weyer op de ‘bedankingsreceptie’ van de zevende stoet maakte.

    ‘Wat zou de geitestoet zijn zonder vrijwilligers –of  het nu figuranten of publiciteitsmakers zijn’ was de teneur van alle sprekers op bewuste receptie.

    85.000 toeschouwers- een prachtweer en een (h)eerlijke sfeer wat kon men nog meer dromen?

    Na de woorden van dank aan de ‘gewone’ mensen was er een dankjewel aan het adres van het district, de stad én de provincie.

    Een mooi ‘ingekaderde’ haiku van Ferre Denis als dank voor de heer Mommerency ging de  verder geslaagde avond nog vooraf…

     

    ‘In de geitestoet

     paraderen ideeën

     van de regisseur’

     

    Beter kunnen we niet afsluiten…  



































    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.provincie antwerpen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Provincie Antwerpen

    ALLE jongeren mee dankzij CLB en VDAB

    Jongeren die weten wat ze waard zijn, hebben meer en betere kansen op de arbeidsmarkt. Om hen daarin te steunen gaan de CLB’s van alle onderwijsnetten uit de hele provincie, VDAB, en het Centraal Meldpunt en de Leerloopbaanadviseurs van de stad Antwerpen nu intensiever samenwerken.  Alle partners die op 4/12 de samenwerkingsovereenkomst in Brede School Het Keerpunt ondertekenden zijn het erover eens: weg met de sfeer van kille onverschilligheid, naar een warme overdracht doorheen de verschillende, soms lastige, etappes in de schoolloopbaan en tussen de school en een job.

     

    De provincie Antwerpen heeft met 19% het hoogste aandeel werkloze jongeren van Vlaanderen. Een groot aantal daarvan brak zijn of haar studieloopbaan voortijdig af en heeft dus geen diploma, soms is het een kwestie van gebrek aan motivatie of zit er een handicap in de weg. Deze jongeren vonden vaak niet de goede weg om zich te ontplooien en spoelen op een bepaald moment aan bij verschillende partners die rond jongerenwerkloosheid werken.

     

    De CLB’s van alle onderwijsnetten, waaronder het provinciale, begeleiden jongeren en ondersteunen scholen op maat bij de overgang van onderwijs naar de arbeidsmarkt. Waar mogelijk biedt het netwerk Leerloopbanen een alternatief voor de reguliere schoollijnen. Arbeidsbemiddelaars van VDAB ondersteunen op hun beurt werkzoekenden en werkgevers op zoek naar een passende match.

     

    “Qua beschikbare kanalen zit het dus wel goed,” zegt Inga Verhaert, gedeputeerde bevoegd voor het provinciaal onderwijs en CLB, “maar de hoge cijfers bewijzen dat de werkingen blijkbaar toch beter op elkaar moeten aansluiten. Daarom willen al die partners nu met behulp van een sterke samenwerkingsovereenkomst het tij doen keren. Om jongeren meer en betere kansen te geven op de arbeidsmarkt, is het belangrijk dat ze, tijdens hun schooljaren, inzicht krijgen in hun arbeidsidentiteit. Wie weet wat hij kan en graag wil, kan gerichter een studierichting kiezen en daarbij aansluitend werk zoeken. Zo boek je doorgaans sneller succes in het sollicitatieproces. Voor ons als provincie is talentontwikkeling iets waar we niet vroeg genoeg kunnen mee starten, vandaar dat we ook jongeren al vanaf 10 jaar ontvangen in onze talentklassen in het Vormingscentrum van Malle.”

    Volgens Kim Van Steen, directeur provinciaal CLB, komt het erop aan om efficiënter samen te werken en instrumenten te delen die elke partner vanuit zijn deskundigheid heeft of nog ontwikkelt. Deze samenwerking moet jongeren op weg zetten naar een succesvolle loopbaan. De nadruk ligt daarbij op de “warme overdracht” van jongeren tussen de diensten die hen steunen om hun weg te vinden.

    PRAKTISCHE INFO


    Beleidsverantwoordelijke:
    Inga Verhaert, sp.a, gedeputeerde bevoegd voor provinciaal onderwijs en CLB
    Perscontact: Karolien Loriers
    T 03 240 52 54, M 0497 19 22 76
    E Karolien.loriers@provincieantwerpen.be

    Dienst:
    Kim Van Steen,  directeur Centrum voor Leerlingenbegeleiding provincie Antwerpen
    T 03 241 05 00, M 0486 08 94 19,
    E kim.vansteen@provincieantwerpen.be

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.provincie antwerpen

    Openingsrede gouverneur Cathy Berx 2015: Verkeersveiligheid: kies resoluut voor ZERO want meer aanvaarden we niet!


    Mijnheer de voorzitter,
    Mevrouw en heren gedeputeerden,
    Dames en heren provincieraadsleden,
    Beste genodigden en panelleden,
    18 maart 2012. Voor u allicht een dag als alle andere.
    Niet zo voor Nick Vermeiren en Ben V. Die nacht veranderde hun “leven”
    voorgoed.
    Het bericht in de krant was kort. Nick Vermeiren, amper 18, werd frontaal
    aangereden en voor dood achtergelaten naast zijn verhakkelde fiets door Ben V.,
    27 jaar en dronken achter het stuur.
    Na de Halfvastenstoet in Rijkevorsel dronken beiden nog een glas in hetzelfde
    café.
    Beiden waren op weg naar Merksplas. Nick met de fiets. Ben V. met de auto.
    Ben V. was onder invloed, stopte even, maar was snel gerustgesteld want “het
    slachtoffer bewoog nog wat”. Hij liet Nick achter. Ging zijn roes uitslapen.
    4 uur later vonden de ouders van Ben V. de jonge Nick Vermeiren…dood in de
    gracht. Initieel was hij nochtans niet levensgevaarlijk gewond. Waren de
    hulpdiensten tijdig verwittigd, dan kon hij nu allicht zelf getuigen…

    2
    Dames en heren,
    De dood van Nick Vermeiren is tragisch en onthutsend. En hij is niet alleen. 83
    mensen per jaar, dat is meer dan 3 per twee weken, laten het leven op
    Antwerpse wegen. Of nog: zowat elke 10 maanden sterven er in Provincie
    Antwerpen evenveel mensen door verkeersongevallen als deze Raad leden telt.
    Elke 3, 5 maanden een klas van 24 leerlingen… dood in het verkeer in Provincie
    Antwerpen.
    Wie cynisch is, zou kunnen relativeren. Toen Camille Paulus 21 jaar geleden
    onder de goedgekozen titel “Een toost op het leven” , in deze Raad overtuigend
    pleitte voor een volgehouden strijd tegen weekendongevallen in het verkeer en
    met succes de WODCA-campagne lanceerde, stierven nog 231 mensen per jaar
    in het Antwerpse verkeer.
    Toen hadden ongeval veroorzakende chauffeurs amper een goede 4 maanden
    nodig om een Raad als deze uit te roeien. Een klasje van 24 van het leven
    beroven, kreeg het verkeer in anderhalve maand voor mekaar.
    En, aan het feit dat andere provincies qua “mortaliteit in het verkeer” -het aantal
    verkeersdoden per inwoner- nóg slechter doen, heeft u uiteraard ook geen
    boodschap.
    Nicks ouders die ik kort na het tragisch overlijden van Nick ontving, hadden nog
    slechts één wens: “laat zijn dood niet voor niets geweest zijn. Grijp zijn dood aan
    om de inspanningen voor veiliger verkeer op te drijven. Draag ertoe bij dat
    andere ouders, andere jongeren dit nooit moeten meemaken.”
    3
    Ik vergat hun oproep niet. Het is mede namens Nick, aan wie ik deze rede
    opdraag, en alle anderen die sindsdien het leven lieten in het verkeer of er
    levenslang door getekend blijven, dat ik uw Raad opnieuw wil oproepen om de
    bakens onomkeerbaar te verzetten op het vlak van verkeersveiligheid.
    Dames en heren,
    Alleen wie zijn doel kent, vindt zijn weg.
    Mijn doel op het vlak van verkeersveiligheid is duidelijk: ten laatste tegen 2030
    NUL/ ZERO doden en zwaargewonden in en door het verkeer in provincie
    Antwerpen en nultolerantie voor rijden onder invloed van alcohol en/of drugs.
    Tot 2030 moet het aantal doden en zwaargewonden door het Antwerpse verkeer
    jaarlijks met minstens 10% dalen.
    Duidelijk en ambitieus, maar vooral naïef want irrealistisch, hoor ik u denken.
    En toch ga ik proberen u deze middag te overtuigen om u, alle gemeenten en
    uiteindelijk de hele gemeenschap, mee achter dit doel te scharen.
    Droom even met me mee… Laten we geloven dat over pakweg 25 jaar kinderen
    van twaalf en jonger zich verbaasd afvragen: een verkeersslachtoffer, wat is dat?
    Stel dat ze het woord “verkeersslachtoffer” even bijzonder vinden als “schalmei”
    of “scheurbuik”. Woorden die niet langer tot hun leefwereld behoren en die ze
    moeten opzoeken op het internet of in een –wat was dat ook alweer -
    woordenboek.
    De auto’s die zij kennen zijn immers zelfsturende, intelligente computers annex
    batterijen op wielen met een cosy bekleding en dito entertainment.
    4
    Hun ouders (of zijzelf) bestellen ze met de smartphone voor een rit van huis naar
    …vult u het zelf maar in.
    Deze voertuigen zijn stil, compact en duurzaam want worden aangedreven door
    hernieuwbare, schone energie. Wie weet worden ze door slimme wegen
    opgeladen tijdens het rijden, zodat hun autonomie eindeloos is.
    Bovenal zijn ze veilig: ze kunnen nergens sneller dan wettelijk toegelaten;
    anticiperen op elk obstakel; stoppen automatisch of wijken omzichtig uit voor
    elke zwakke weggebruiker; communiceren met andere voertuigen; lezen,
    interpreteren én handelen consequent naar elk verkeersbord; waarschuwen –
    zolang die nog nodig is- de “standby bestuurder” over vermoeidheid of afleiding
    en weigeren te starten wanneer die onder invloed is.
    Ze zijn ook ecologisch “smart”. Zo kan de prijs van een rit variëren in functie van
    1) af te leggen afstand: voor afstanden die fiets – of wandelbaar zijn betaal je
    een hoger “remgeld”, wegens de beschikbaarheid van een beter alternatief;
    2) tijdstip: wie een rit bestelt tijdens de spits, betaalt meer;
    3) aantal passagiers: wie carpoolt, krijgt korting;
    4) grootte en klasse van de wagen: voor luxe betaal je meer…Zo worden externe
    kosten geïnternaliseerd en de wegcapaciteit geoptimaliseerd.
    Technisch is het bijna mogelijk. Elon Musk CEO van TESLA gokt op 2018 als jaar
    van de grote lancering van de ‘driverless’car. En, volgens het “Institute of
    Electrical and Electronic Engineers” zal 75 % van het vracht –en wagenpark
    tegen 2040 bestaan uit autonoom rijdende voertuigen.
    Uiteraard dames en heren, staat er nog één en ander te gebeuren. Om het
    vertrouwen van de consument blijvend te verzekeren moet het systeem 99,99%
    5
    veilig en betrouwbaar zijn, dat wil zeggen: “hackproof”, juridisch goed omkaderd
    én “privacy-bestendig.
    Zover zijn we helaas nog niet. Daarom stel ik u vandaag een aantal ideeën en
    maatregelen voor om onze, straks hopelijk gedeelde, doelstelling van ZERO
    slachtoffers tegen ten laatste 2030 samen te behalen.
    “Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet”, u herkent hem
    ongetwijfeld, de gouden regel van Confucius.
    In één of andere vorm is hij verankerd in vrijwel elke godsdienst of cultuur.
    In de Bergrede en bij Immanuel Kant luidt het als volgt: “behandel uw naasten
    steeds zo, zoals u wil dat ze u én uw naasten behandelen”.
    Gelden deze regels niet a fortiori ook in het verkeer?
    Het brengt mij bij basisvoorstel 1: ‘Gedraag en verplaats u steeds zo in het
    verkeer zoals u wil dat anderen zich gedragen wanneer u zelf een ander
    vervoersmiddel gebruikt’. Of nog, ‘Handel, wanneer u met de auto rijdt, steeds
    zo, zoals automobilisten zich volgens u moeten gedragen, wanneer u die
    voetganger of fietser bent’.
    En omgekeerd, ‘gedraag u als volwassen fietser of voetganger zo, zoals
    voetgangers of fietsers zich volgens u moeten gedragen, wanneer u achter het
    stuur van uw wagen zit’.
    Beschouw het als een vorm van elementaire verkeershoffelijkheid. Als ik het
    goed begrepen heb, was precies dát de boodschap van de –misschien wat
    ongelukkig uitgedraaide – verkeersveiligheidscampagne van Stad en politie
    Antwerpen.
    6
    U kent ze wel de bordjes aan tal van verkeerspalen met oproepen als: “ik ben
    een ik-kijk-uit-wanneer-voetgangers-en–fietsers- groenlicht- hebben- om-over
    te-steken-chauffeur”-of “ik ben een ik-wacht-wel-even-voor-het-rodelicht
    voetganger”.
    Als we het eens zijn met de doelstelling: ZERO/ nul doden en zwaargewonden
    tegen ten laatste 2030 en een jaarlijkse daling met minstens 10% dan zullen we
    daar maar in slagen wanneer ook alle gemeenten en hun inwoners deze
    doelstelling onderschrijven én ernaar handelen.
    Laten we er een competitie van maken.
    Dit brengt me bij voorstel 2. Alle gemeenten van provincie Antwerpen gaan de
    uitdaging aan om zo weinig mogelijk en idealiter helemaal niet te worden
    geconfronteerd met ongevallen waarbij doden of zwaargewonden vallen op hun
    grondgebied.
    Elk jaar opnieuw maken we de rangschikking op én kijken we naar de
    gerealiseerde verbetering: welke gemeente slaagde erin het aantal doden en
    zwaargewonden het sterkst terug te dringen in vergelijking tot het jaar voordien?
    De gemeenten zonder of met het minst aantal doden en zwaargewonden in het
    verkeer én de gemeente met de grootste relatieve daling worden uitgeroepen tot
    “verkeersveilige gemeente Provincie Antwerpen”.
    Dat is niet eerlijk, hoor ik de vertegenwoordigers van de groot- en
    centrumsteden klagen. Kleinere gemeenten hebben het veel makkelijker om
    “goed te scoren”. Zij hebben doorgaans minder, minder gevaarlijke of minder
    druk bereden wegen…
    7
    Of deze bewering klopt- en dat is trouwens ver van zeker, zo bewijst de stad
    Mechelen- is eigenlijk niet relevant.
    Het gaat erom dat een onderlinge benchmark aanzet tot resultaat-gedreven
    acties én de focus op verkeersveiligheid nooit verslapt.
    Ik kan me in elk geval voorstellen dat zeker jonge gezinnen liefst wonen in een
    gemeente waar het aantal verkeersslachtoffers jaar na jaar substantieel daalt én
    wie weet tot nul wordt teruggedrongen.
    Gemeenten die extra willen sensibiliseren kunnen het aantal verkeersslachtoffers
    van het voorbije jaar bekendmaken.
    Of, hun inwoners extra bedanken als de resultaten goed zijn dan wel iedereen
    die de gemeente binnenrijdt, aanmanen tot grotere voorzichtigheid wanneer de
    gemeente zwak scoort op het vlak van verkeersveiligheid.
    Idealiter zet deze aanpak aan tot kennisopbouw en de uitwisseling ervan. Welke
    maatregelen werken? Welke niet of onvoldoende?
    Een gezonde competitie kan de creativiteit aanscherpen voor allerlei initiatieven
    om de verkeersveiligheid te verhogen en scherpere sociale controle op resp.
    maatschappelijke afkeer van verkeersonveilig en –onverantwoord gedrag
    stimuleren.
    Eenvoud en duidelijkheid. Dat verwachten de meeste mensen van de wegcode.
    Zo blijkt uit de eerste resultaten van de volksbevraging door federaal minister
    Jacqueline Galant.
    Voorstel 3 luidt dan ook: verlaag de tolerantiedrempel voor alcohol van 0,5 naar
    0,2 promille. In de praktijk komt die 0,2 promille overigens neer op nul, zero.
    Nultolerantie dus.
    8
    Kent u een krachtiger maatschappelijk signaal dat de samenleving rijden onder
    invloed onaanvaardbaar en verwerpelijk vindt?
    En hoeveel geloofwaardiger want krachtiger zou het niet zijn mochten vooral de
    alcoholproducenten, Horeca Vlaanderen en haar leden luid en waarachtig pleiten
    voor nultolerantie?
    Dat de beroepsfederatie een lans breekt voor een drankenkaart met alcoholvrije
    cocktails is een erg gewaardeerde stap.
    Het kan nog ambitieuzer: kies voor “nul”, rijden en alcohol drinken…ze gaan echt
    niet samen. Alleen wie nuchter is, is zeker!...toch als hij/zij niet oververmoeid is.
    “Nultolerantie” hard maken of optimaal verzoenen met een nachtje stappen staat
    of valt met ijzeren discipline en/of met de beschikbaarheid van goede
    alternatieven.
    Uiteraard verrichten de Responsible Young Drivers al bijna 25 jaar pionierswerk.
    Hun schaal is evenwel te klein om echt iedereen te bedienen.
    Dit is niet de plaats om in te gaan op de sociaalrechtelijke en
    mededingingsproblematieken die vanzelfsprekend goed moeten worden
    geregeld, maar vanuit het perspectief van de verkeersveiligheid loont het zeker
    de moeite om met open vizier te kijken naar de troeven van UBER en
    aanverwanten.
    Het kan geen toeval zijn dat UBER bijzonder goed samenwerkt met o.m. Mothers
    against drunken driving, kortweg MADD.
    Inderdaad, in de steden waar UBER inmiddels sterk is ingeburgerd daalde het
    aantal ongevallen veroorzaakt door dronken chauffeurs spectaculair.
    9
    Wie wil nog het risico lopen op straf of ongeval als hij/zij over een goed, veilig en
    erg beschikbaar alternatief beschikt?
    Dit, dames en heren is wel het uitgelezen moment om u te informeren over de
    resultaten van 20 jaar WODCA, een project dat enkel mogelijk was door de
    onvoorwaardelijke steun van Provincie Antwerpen.
    U hoort het, dames en heren, uw steun en middelen, hebben mee het verschil
    gemaakt.
    Ik kan er u, mijn voorganger, alle burgemeesters, de politiezones, parketten, het
    opleidingsinstituut Campus Vesta, maar ook de media -die steeds weer op post
    zijn om uitvoerig verslag te geven over resultaten van het voorbije jaar en over
    de grote WODCA-acties- niet genoeg voor bedanken.
    Hoewel zeker niet uitsluitend, in wat voorafging besteedde ik vooral aandacht
    aan de problematiek van weekendongevallen.
    Welnu, ook op de weg van en naar het werk gebeuren veel, zij het meestal
    minder ernstige ongevallen. 18% van alle arbeidsongevallen zijn
    arbeidswegongevallen (ongevallen op de weg van en naar het werk). Maar, van
    alle arbeidsongevallen met dodelijke afloop zijn maar liefst 40%
    arbeidswegongevallen.
    Wie weet dat, afgezien van het menselijk leed en de impact op de werkvloer, de
    directe kost voor de werkgever van een dodelijk arbeidsongeval begroot wordt
    op €400.000, begrijpt de inzet van bedrijven op de preventie van
    werkgerelateerde verkeersongevallen.
    10
    In Zweden maakt verkeersveiligheid dan ook integraal deel uit van het algemeen
    veiligheidsbeleid van bedrijven en organisaties en zijn verkeersveilige acties
    legio.
    Of alle bedrijven al van het belang van een dergelijk beleid doordrongen zijn én
    alle geïnteresseerde bedrijven op de hoogte van het bestaande rijke aanbod aan
    kennis en goede praktijken, is minder zeker.
    Daarom luidt een vierde voorstel: we dragen systematisch bij tot de kennis
    van o.a. het aanbod van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde, het BIVV, de vzw
    Rondpunt en andere op het vlak van verkeersveiligheidsmanagement van de
    bedrijven. Desgevraagd ondersteunen we de bedrijven verder om hun
    doelstellingen te formuleren en te behalen.
    Aangezien minder drukte op de weg bijdraagt tot meer veiligheid en bovendien
    veel duurzamer is, waardeer ik ook de ambitie van de Antwerpse havensector om
    tegen 2030 een daling met minstens 10% van het aantal alleen rijdende
    autobestuurders te realiseren.
    Wie weet kan ook hier een UBER-geïnspireerde app voor optimaal en
    milieubewust collectief personeelsvervoer in de haven soelaas bieden. Evenals
    een verdere inzet op een goede modal shift dankzij onze fietsostrades en
    aanverwante investeringen in state of the art-fietsinfrastructuur.
    Nu Provincie Antwerpen de Business Award 2015 mocht ontvangen uit de handen
    van Vlaams Minister Ben Weyts , blijkt alvast dat dit bestuur – alweer- een
    pioniersrol speelt, dit keer op het vlak van duurzame mobiliteit. Provincie
    Antwerpen is bijgevolg erg goed geplaatst om goede, want vooral effectieve,
    praktijken te delen. Misschien, eerste-gedeputeerde o.m. bevoegd voor mobiliteit
    moet u er een spin-off voor oprichten.
    11
    Terug naar het minder goede nieuws. Infrastructuur. Ook op dit vlak knelt een
    flinke schoen. Alle kruispunten onverwijld conflictvrij maken is de grootste
    uitdaging en opdracht.
    U kent het wel: u heeft groen als fietser of voetganger en verwacht dus dat u de
    straat veilig en wel kan oversteken.
    Maar dat is buiten de rechts afslaande auto’s gerekend die eveneens groenlicht
    en doorgaans vooral veel haast hebben en – wrevelig omdat ze hoopten om
    eindelijk ongehinderd door te kunnen rijden - u een blik toewerpen van “wie zijt
    gij? Wat doet gij hier? En waarom loopt of fietst gij in mijn weg?”
    De gulden regel toepassen in het verkeer zal hier allicht niet volstaan. Daarom
    luidt voorstel 5: fietsers en voetgangers krijgen voldoende tijd en ruimte om
    veilig over te steken alvorens het gemotoriseerde verkeer groenlicht krijgt.
    Voetgangers en fietsers moeten met andere woorden de weg volledig
    overgestoken zijn dan wel hiermee zo ver gevorderd, zodat ze zichtbaar zijn en
    blijven voor bestuurders. Zo krijgt verkeersveiligheid voorrang op een vlotte
    doorstroming zonder het verkeer nodeloos te stremmen.
    Of nog, een goede afstemming van lichten met scherpe controle op wie een
    roodlicht negeert, kan wonderen doen en is niet eens zo moeilijk te realiseren.
    Op sommige plaatsen bestaat het al. Al is de voorsprong die fietsers en
    voetgangers krijgen soms wel heel erg klein.
    En over laaghangend fruit gesproken: wist u dat de overschakeling naar het
    winteruur door de vroege duisternis aanleiding geeft tot aanzienlijk meer
    verkeersongevallen?
    12
    Welnu, als we er samen in slagen om één miljoen handtekeningen te verzamelen
    in zeven EU-lidstaten, dan komt de afschaffing van het verkeersonveilige
    winteruur alvast op de Europese agenda.
    Denk daaraan wanneer u een volgende keer op vakantie bent in één van de
    lidstaten van de EU! Vergeet uw petitielijst niet.
    Eén miljoen handtekeningen….dat zijn meteen één miljoen kansen om het thema
    van verkeersveiligheid te bespreken, mensen te sensibiliseren en wie weet mee
    te overtuigen van “ZERO” –slachtoffers en nultolerantie. Dat was, zij het van een
    andere orde want trivialer, voorstel 6.
    Dames en heren,
    Ik selecteerde maar enkele actiepunten. Voor de cijfermatige verantwoording en
    verdere uitwerking, refereer ik graag aan de uitgebreide tekst.
    U zal er ook een stuk in vinden over hoe we- dankzij doorgedreven kennis en
    inzichten uit de gedragspsychologie- negatief verkeersgedrag enigszins kunnen
    sturen of veel beter nog positief beïnvloeden.
    U wordt er ingewijd in concepten als priming, nudging en de theory of planned
    behaviour .
    Ik sta even stil bij die inzichten uit de psychologie omdat ze kunnen helpen bij
    het maken van de juiste keuze op het vlak van handhavingsinstrumenten.
    Verder luidt de kernvraag: is het handhavingssysteem transparant, effectief en
    rechtvaardig? En wordt het ook als dusdanig gepercipieerd?
    13
    De beste handhaving is correct verkeersgedrag dat preventief wordt
    afgedwongen.
    Second best is de handhaving die leidt tot een blijvende gedragswijziging ten
    goede.
    Dat ons land geen toonbeeld is van effectieve, efficiënte en performante
    verkeershandhaving verdient de titel “understatement van het jaar”.
    Politierechters, parketten, politie, verenigingen die zich met hart en ziel inzetten
    voor meer verkeersveiligheid en allen die begaan zijn met het thema zijn het er
    alvast roerend over eens: ons verkeershandhavingssysteem deugt niet, net
    zomin als de technische en technologische vereisten die worden opgelegd voor
    nieuwe voertuigen en weginfrastructuur.
    Als provincie hebben we weinig greep op de realisatie van volgende voorstellen.
    En toch zijn we m.i. perfect geplaatst om ze te formuleren en voor de realisatie
    ervan te blijven ijveren.
    Immers, de verplichte integratie van de beschikbare technologie die de veiligheid
    van passagiers en andere weggebruikers fundamenteel vergroot evenals een
    effectief, efficiënt, performant en evidence-based handhavingssysteem en
    verkeersveiliger infrastructuur zijn kritische succesfactoren of cruciale
    randvoorwaarden om onze doelstelling te behalen: ZERO/nul doden en
    zwaargewonden door het verkeer in Provincie Antwerpen tegen ten laatste 2030
    en een jaarlijkse daling van het aantal doden en zwaargewonden door het
    verkeer met minstens 10 %.
    Dit brengt me bij mijn laatste reeks voorstellen.
    14
    Voorstel 7. Schrijf voor dat alle nieuw geproduceerde voertuigen standaard
    minstens moeten voorzien zijn van: een automatisch remsysteem, een
    automatische snelheidsbegrenzer, een ingebouwd alcoholslot en een zwarte
    doos. Wie weet dat zijn/haar verkeersgedrag volledig kan worden uitgelezen,
    gedraagt zich allicht voorzichtiger.
    Voorstel zeven is meteen een opstap naar mijn ultieme droom: een veilige
    zelfsturende (vracht)wagen.
    Voorstel 8. Realiseer nu eindelijk die geactualiseerde en betrouwbare
    kruispuntdatabank voor controle op rijbewijzen, gekend als de nog niet
    bestaande, maar oh zo noodzakelijke “Mercuriusdatabank” en verbind ze met de
    verkeersdata van de andere lidstaten van de Europese Unie.
    Immers, zonder deze geactualiseerde databank tasten politie, parket en
    politierechter blijvend in het duister.
    Rust politie– en handhavingsdiensten uit met mobiele werkstations én met
    betaalterminals zodat ze alle boetes meteen kunnen innen, onder het motto:
    “eerst betalen, dan eventueel betwisten”. Nu ontspringen vaak ook buitenlandse
    snelheidsduivels, roodlichtnegeerders of andere wegpiraten nog al te vaak de
    dans.
    Het lijstje van essentiële middelen voor politie, parket en politierechter is nog
    zoveel langer. Denken we maar aan een performant netwerk van ANPR-systemen
    die optimaal met mekaar kunnen communiceren en garant staan voor een goede
    informatie-uitwisseling mét respect voor de privacy voor zover en in de mate die
    beschermingswaardig is;
    15
    Een elektronisch rijbewijs zodat de elektronische intrekking van rijbewijzen, al
    dan niet met punten, mogelijk wordt;
    Een nog meer strategische en performante inzet van onbemande en slimme
    camera’s;
    Fijngevoelige, snelle ademtesttoestellen;
    Een robuuste en bewijskrachtige speekselanalyse…
    En uiteraard gaan we door met onze WODCA-controles, tot het laatste
    weekendongeval, de laatste weekendverkeersdode of –zwaargewonde voorgoed
    verleden tijd is.
    Dit, op basis van nieuwe wetenschappelijke inzichten en breed overleg, verfijnde
    paradepaardje van Provincie Antwerpen, blijven we koesteren. Ik reken
    daarvoor ook blijvend op uw steun.
    Dames en heren,
    Zelden was de aandacht voor verkeersveiligheid zo groot. En dat is goed. Ik juich
    ze toe.
    De campagnes en het lik-op-stukverkeersveiligheidsbeleid van burgemeester
    Bart De Wever die resoluut opteert voor nultolerantie voor overtredingen in het
    Antwerpse verkeer;
    De engagementen van gemeenten als Arendonk en Ravels die zich profileren als
    “SAVE”-gemeente en vooral inzetten op de veiligheid van voetgangers en (jonge)
    fietsers;
    16
    De verbeten en onvermoeibare strijd van de stad Mechelen tegen
    verkeersonveiligheid. Bij mijn weten controleert geen enkele zone meer en
    strategischer dan de politiezone MeWi, Mechelen-Willebroek.
    Uitmuntend is het forum dat politierechters in de media krijgen om hun beklag
    te doen over het gebrek aan armslag om hardleerse chauffeurs hard aan te
    pakken met een breed arsenaal aan middelen: hogere boetes, de inbeslagname
    van voertuigen – wie er ook eigenaar van is –, afgedwongen en goed opgevolgde
    rijverboden, meer en effectief uitgevoerde gevangenisstraffen, zinvolle en goed
    opgevolgde alternatieve straffen als bijkomende maatregel...
    Cruciaal blijven de aandacht van BIVV, VSV en de vele
    verkeersveiligheidsspecialisten voor de oude en nieuwe uitdagingen op het vlak
    van verkeersveiligheid zoals oververmoeidheid en afleiding in het bijzonder door
    het gebruik van smartphones en andere aandachtverstoorders.
    Eén doel verenigt hen en ons. Schop de mensen een verkeersveilig geweten tot
    ze doen wat ze moeten weten: verkeersveilig handelen en de veiligheid van
    anderen nooit in het gedrang brengen.
    In het raam van PAVA, de provinciale adviesgroep verkeersveilig Antwerpen
    werken we met dezelfde vastberadenheid verder aan een provinciaal
    verkeersveiligheidsbeleid. We zijn bijzonder blij met de grote betrokkenheid van
    de federale en lokale politie, het parket, de provincie, campus VESTA, de
    bevoegde Vlaamse en de federale overheidsdiensten én het middenveld….Samen
    blijven we goede voorstellen uitwerken en overmaken aan de bevoegde
    ministers. We zorgen voor kennisdeling en toetsen alle mogelijkheden af voor
    gezamenlijke actie.
    17
    En in de coördinatiegroep ANPR, werken we aan de optimale afstemming en
    communicatie tussen alle ANPR–toepassingen van de resp. zones én aan
    synergieën, zodat de performantie van het geheel vergroot.
    Meest tot de verbeelding sprekend is allicht het opmerkelijke en waardevolle
    initiatief van federaal minister Jacqueline Galant.
    Lees haar “Weggebruiker het is aan u”, van 20 oktober jl., niet als een abdicatie
    van de overheid, als een machteloos handen in de lucht.
    Interpreteer haar oproep niet als een afwijzen van wetenschappelijk onderzoek
    of beleidsaanbevelingen van experten.
    Lees haar uitnodiging daarentegen als een uitdaging en een oproep: het aantal
    verkeersslachtoffers zo snel mogelijk tot nul terugdringen is een opdracht van
    eenieder, van elke overheid, van elke burger, van elke ondernemer, van elke
    school en bovenal van elke weggebruiker hoe hij of zij zich ook verplaatst.
    Meteen haalt ze een dubbelslag.
    Immers, is brede maatschappelijke betrokkenheid niet steeds meer dé sleutel
    voor een solide draagvlak voor noodzakelijke maatregelen die niet per se overal
    en door iedereen op gejuich worden onthaald?
    De brede en hoogstaande respons van de brede bevolking is allicht het beste
    bewijs dat haar aanpak aanslaat.
    Amper één week na de oproep, gingen al meer dan 5 000 mensen in op haar
    uitnodiging.
    Hoopgevend is dat burgers vooral vragende partij zijn voor strengere
    maatregelen tegen alcohol en drugs in het verkeer.
    18
    86% is voor een verplicht alcoholslot voor bestuurders betrapt op dronken
    sturen.
    70% is voor nultolerantie. Voor een uitgesproken meerderheid gaan alcohol en
    rijden nooit samen.
    93% wil meer drugcontroles in het verkeer.
    94% staat erop dat vrachtwagens worden uitgerust met een automatisch
    remsysteem.
    70% is van oordeel dat vrachtwagenchauffeurs die rechts willen afslaan altijd
    eerst volledig moeten stoppen vooraleer ze een fietsstrook of fietspad
    oversteken. Zo hebben vrachtwagenbestuurders extra tijd om te controleren of
    er fietsers aankomen en kunnen dodehoekongevallen worden vermeden.
    En maar liefst 80% stemt in met de stelling dat rijhulpsystemen die ongevallen
    kunnen voorkomen tot de standaarduitrusting van voertuigen moeten behoren
    en niet langer dure opties mogen zijn.
    Wil u op federaal niveau verder debatteren over deze en andere stellingen m.b.t.
    verkeersveiligheid, schrijf u dan in voor de Staten-Generaal Verkeersveiligheid,
    “Op weg naar 2020” die doorgaat op 15 december in de ochtend in Tour &Taxis.
    Nu we het toch over cijfers hebben, krijgt u bij deze de resultaten van de
    verkeerspeiling die ik u vorige week verstuurde ter voorbereiding van deze
    zitting. Bijzonder hartelijk dank trouwens dat u daar zo massaal aan deelnam.
    Dames en heren,
    Ik hoop dat ik u overtuigd heb: samen kunnen we van Antwerpen de meest
    verkeersveilige provincie maken. Ik hoop dat ook u deze ambitieuze
    19
    doelstelling onderschrijft: samen maken we werk van ZERO/Nul doden en
    zwaargewonden door het verkeer in Provincie Antwerpen tegen ten laatste 2030.
    Tot dan moet het aantal verkeersdoden– en zwaargewonden met minstens 10%
    per jaar dalen. Ik hoop dat ook de gemeentebesturen en politiezones, die altijd al
    garant stonden en staan voor het succes van WODCA - waarvoor ik hen
    grenzeloos erkentelijk ben en blijf – deze ambitie onderschrijven en willen
    deelnemen aan de jaarlijkse benchmark.
    Ik hoop dat België en Vlaanderen dra worden geroemd omdat ze over het beste
    systeem beschikken om verkeersongevallen te voorkomen; om een sterk
    vereenvoudigde verkeerswetgeving transparant, rechtvaardig maar kordaat en
    effectief te handhaven.
    Boven alles hoop ik dat de dood van Nick en zovele andere kinderen, jongeren en
    ouderen niet voor niets is geweest en dat geen enkele vader, moeder, zoon of
    dochter, broer of zus, vriend of vriendin nog het vreselijke nieuws moet
    verwerken dat zijn of haar dierbare het leven liet of zwaargewond raakte in een
    verkeersongeval.
    In 2016 wijden we ook de veiligheidsconferentie aan verkeersveiligheid en
    maken we een nieuwe stand van zaken op.
    Ook ik zal pas rusten als de plaag van dodelijke en zwaargewonde
    verkeersslachtoffers voorgoed verleden tijd is





















    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PROVINCIE BERICHT

    Provincie Antwerpen

     

    04 | 12 | 2015

    Studie mode in Antwerpen

    Impact en toegevoegde waarde

    Op 3 december verzamelde de modesector in de Waagnatie in Antwerpen voor Fashion Talks, een tweejaarlijks netwerking- en kennisdelingsmoment. ModeMuseum provincie Antwerpen en Flanders Fashion Institute grepen de gelegenheid aan om de resultaten van een studie over de invloed en de impact van de modesector op Antwerpen voor te stellen.

    In het verleden werd meermaals onderzoek gedaan naar het belang van de mode voor Vlaanderen en de verschillende actoren in de schakels van de sector. Deze studie gaat een stap verder en onderzoekt specifiek wat de modesector betekent voor de stad Antwerpen. Volgende elementen komen aan bod: bedrijfseconomische impactmeting, spillover naar andere industrieën, persaandacht en imago van Antwerpse mode, effect van mode op toerisme alsook benchmark ten opzichte van andere modesteden.

     

    Ludwig Caluwé, gedeputeerde Economie provincie Antwerpen: "Antwerpse modebedrijven en ontwerpers zorgen voor een aanzienlijke economische impact. Antwerpen telt 1.047 modebedrijven, die instaan voor 4.808 voltijdse arbeidsplaatsen, een omzet van €1.3 miljard en €300 miljoen toegevoegde waarde."

     

    Links naar rechts: gedeputeerde Ludwig Caluwé, Ann Claes (Flanders Fashion Intitute), Kaat Debo (directeur MoMu), gedeputeerde Luk Lemmens

    Persaandacht en imago

     

    De studie meet ook de persaandacht voor en het imago van Antwerpse mode op basis van vijf persarchieven. Opvallend is de draagwijdte: een gecumuleerd bereik van 922 miljoen keer potentieel gelezen met 2/3 van de artikels afkomstig uit het buitenland. Het imago van de Antwerpse mode, dat trouwens erg internationaal, positief en consistent is, wordt beschreven als avant-gardistisch, grensverleggend, creatief en vermaard.

     

    Luk Lemmens, gedeputeerde Cultuur provincie Antwerpen: "De bestudeerde artikels zijn niet enkel afkomstig uit de buurlanden of Europa, maar veelal uit de VS en Azië. Dankzij haar consistent en positief imago en aanzienlijk internationaal bereik, is mode een erg krachtige ambassadeur voor Antwerpen."

     

    Ann Claes, Flanders Fashion Institute concludeert op basis van de highlights van de studie: "Samen met het MoMu blijft FFI inzetten op het ondersteunen van de bestaande expertise en creativiteit -waaronder de unieke synergie van ModeNatie-, op mode-evenementen met voldoende schaalgrootte en internationaal bereik en op de uitbouw van modeondernemerschap om de volgende generatie te verzekeren"

     

    PRAKTISCHE INFO

    Meer info:

     

    Download de samenvatting en infographic.

     

    Download de volledige studie.

    copy richt provincie Antwerpen




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PROVINCIE BERICHT

    Leerlingen PITO Stabroek maken 15 schaatsmeters voor wintercampagne Kom Gezellig Buiten


    Leerlingen van het tweede beroepsvoorbereidend leerjaar nijverheid van PITO Stabroek maakten 15 schaatsmeters voor de provinciale wintercampagne Kom Gezellig Buiten. De eerste vijf gepersonaliseerde schaatsmeters zijn op vrijdag 4 december geplaatst aan de oevers van de grote vijver van het Vrijbroekpark in Mechelen. Van zodra de ijslaag 12 centimeter dik is, geven de meters aan dat liefhebbers de schaatsen kunnen aanbinden. De komende twee weken komen er ook schaatsmeters aan de vijvers van het Zilvermeer, het Prinsenpark, De Averegten, De Schorre en aan de slotgracht van kasteel d’Ursel. 

     

    Schaatsen in openlucht

    De provincie Antwerpen organiseert deze winter een 25-tal activiteiten op een 10-tal locaties. Op die manier verleidt de provincie haar inwoners om ook ’s winters Gezellig Buiten te Komen en haar domeinen en evenementen te bezoeken. En welke winterse activiteit spreekt meer tot de verbeelding dan schaatsen in openlucht? In zes provinciale domeinen mag je sleeën en schaatsen van zodra het ijs 12 cm dik is.  Naast de vijvers in het Zilvermeer, Prinsenpark, De Averegten, De Schorre en kasteel d’Ursel staat vanaf midden december een schaatsmeter die aangeeft of je al dan niet het ijs op mag. De bezoekers van het Vrijbroekpark zullen al vanaf 4 december schaatsmeters opmerken in hun park. “Van zodra het vriest, vragen bezoekers wanneer ze kunnen schaatsen.” vertelt gedeputeerde Bruno Peeters, bevoegd voor recreatie- en groendomeinen. “Dankzij de schaatsmeters kunnen bezoekers dit nu op de voet volgen. We zijn benieuwd naar hun reacties.”
    Via www.gezelligbuiten.be/schaatsen kan je ook van thuis uit volgen of je al kan gaan schaatsen.

     

     

    STEM


    Het Provinciaal Instituut voor Technisch Onderwijs PITO Stabroek besteedt met haar STEM-doelstellingen extra aandacht aan wiskunde, techniek, wetenschappen en engineering. “De vraag van het provinciebestuur om schaatsmeters te ontwerpen, paste helemaal in dat plaatje. Met de STEM-doelstellingen willen we leerlingen immers probleemoplossend laten nadenken over wetenschappelijke uitdagingen.” aldus gedeputeerde voor onderwijs Inga Verhaert.

     

    Voor het eigenlijke ontwerpen begon, doorliepen de leerlingen een technisch proces. Daarbij vroegen ze zich af hoe ze aan bezoekers van provinciale parken konden duidelijk maken wanneer ze veilig kunnen schaatsen. Nadat ze voldoende informatie gesprokkeld hadden, de ontwerpen klaar waren en de duurzame materialen klaar stonden, maakten ze een prototype. Na een grondige evaluatie en enkele aanpassingen, maakten de leerlingen 15 schaatsmeters. Elke leerling van het tweede beroepsvoorbereidend leerjaar van PITO Stabroek werkte zijn schaatsmeter naar eigen smaak af. Alle schaatsmeters geven even duidelijk aan wanneer er geschaatst kan worden, maar de afwerking van elke meter is uniek.

    Kom Gezellig Buiten is de wintercampagne van de provincie Antwerpen. Verschillende provinciale domeinen dompelen je met vurige en gezellige evenementen onder in een warme wintersfeer. Het G-cyclocrosscriterium is de sportieve poot van Gezellig Buiten. G-sporters strijden in het voorprogramma van grote veldritten op hetzelfde parcours als beroepsveldrijders. Tijdens Gezellig Buiten is het warm en vurig in de provincie Antwerpen, ook al is het putteke winter!

    www.gezelligbuiten.be

    copy richt provincie antwerpen











    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PROVINCIE BERICHT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Provincie Antwerpen

    4 | 12 | 2015

    Sensibiliseringscampagnes foliumzuur werken niet
    Internationaal onderzoek toont aan: landen die foliumzuur verplicht toevoegen aan oa meel boeken wel resultaat

    Ondanks jarenlange raadgevingen aan vrouwen die zwanger wensen te worden om foliumzuur te gebruiken, daalde het aantal aangeboren afwijkingen bij baby’s in Europa niet substantieel. Dat blijkt uit de Eurocatstudie die het British Medical Journal vorige week publiceerde en waaraan ook de provincie deelnam. “Opmerkelijk is dat landen waar foliumzuur verplicht toegevoegd is aan voedingsmiddelen zoals meel, er wél in slagen om deze aangeboren afwijkingen succesvol terug te dringen. Europa kiest echter voor sensibilisering waardoor vrouwen zelf het initiatief moeten nemen om foliumzuur in te nemen. Dit onderzoek toont aan dat er nood is aan concrete en effectieve beleidsmaatregelen voor betere preventie van deze afwijkingen in Europa.” aldus dr. Vera Nelen, directeur van het Provinciaal Instituut voor Hygiëne.

    Elk jaar worden er in Europa ongeveer 5000 aangeboren afwijkingen van het zenuwstelsel/hersenen (neurale buisdefecten) zoals open ruggetje (spina bifida) of ontbreken van hersenen (anencephalie) vastgesteld tijdens de zwangerschap. Deze afwijkingen brengen ernstige gevolgen voor zowel de baby als de ouders met zich mee. Het innemen van foliumzuur door vrouwen die wensen zwanger te worden, is een efficiënt middel om deze afwijkingen te vermijden.

    Het Provinciaal Instituut voor Hygiëne (PIH) verzamelt al meer dan 20 jaar gegevens over aangeboren afwijkingen. In totaal gaat het om 338.0000 geboorten met 283 neurale buisdefecten. In de provincie Antwerpen hebben 2,69% pasgeborenen een aangeboren afwijking. Het PIH volgt ook trens en zoekt mee naar oorzaken van deze afwijkingen met het oog op preventie. De gegevens worden verzameld in Europees verband en worden samengelegd in het eurocatregister. voor deze studie.

    Publicatie bevindingen bevolkingsstudie in British Medical Journal

    Ondanks jarenlange raadgevingen aan vrouwen die zwanger wensen te worden om foliumzuur te gebruiken, zijn deze soort afwijkingen in Europa over de laatste 20 jaar niet substantieel gedaald. Dat blijkt uit de Eurocatstudie die het British Medical Journal vorige week publiceerde en waaraan ook Eurocat Antwerpen deelnam.

    Het Eurocatonderzoek bracht de langetermijntrends in het voorkomen van neurale buisdefecten in Europa in kaart. In het onderzoek werden meer dan 11.000 gevallen van niet-chromosomale neurale buisdefecten uit 28 Eurocatregisters, waaronder het Antwerpse, onderzocht. De registers bestrijken een gebied van 12,5 miljoen geboorten in 19 landen, in de periode van 1991-2011.  Het PIH verzamelde gegevens over 338.000 geboorten, met 283 neurale buisdefecten.

    Uit de resultaten blijkt dat het aantal gevallen van neurale buisdefecten in 2011 vergelijkbaar was met dat in 1991 (9 per 10.000 geboorten). Geen van de twee belangrijkste neurale buisdefecten, spina bifida en anencephalie, vertoonden een duidelijke daling in de tijd. Modelberekeningen toonden een jaarlijkse stijging met 4 % van 1995-99, een daling van 3 % per jaar van 1999-2003 en stabiele cijfers voor de periode daarna (tot 2011). 

    Studie toont het verschil aan tussen preventiemaatregelen met foliumzuur

    Inname van foliumzuur voor en tijdens de zwangerschap kan het risico op neurale buisdefecten verminderen. In de provincie Antwerpen deed (en doet) Eurocat inspanningen om moeders te overtuigen foliumzuurtabletten te nemen, maar slechts een deel van de vrouwen volgt deze raadgevingen. 

    Europa aanvaardt een vrijwillige toevoeging van foliumzuur aan een aantal voedingsmiddelen zoals cornflakes. Maar het is in Europa niet verplicht om foliumzuur toe te voegen aan voedingsmiddelen, zoals meel. In andere landen in de wereld is dat wel verplicht. Uit deze studie is nu gebleken dat er daar veel betere resultaten geboekt worden in de preventie van neurale buisdefecten.

    Er is dus nood aan concrete en effectieve beleidsmaatregelen voor betere preventie van deze afwijkingen in Europa.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE SJOE VAN ANTWERPEN

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Leyszaal - Stadhuis

    Door Schepenen Fons Duchateau


    Goede namiddag beste mensen.
    En welkom op de uitreiking van de Sjoe. Voor wie het nog niet mocht weten. De Sjoe is niet zomaar een trofee. Het is de erkenning van vrijwilligers en verenigingen die zich belangloos voor mensen met een handicap inzetten.
    Er zijn veel 'sjoes' in onze stad. Vrijwilligerswerk is iets wat je nooit kan overwaarderen, waardoor we het al te vaak onderwaarderen.
    lk kan u alvast vertellen dat de Sjoe dit jaar naar een uitzonderlijke vereniging of persoon gaat. De sjoe is meer dan dubbel en dik verdiend.
    lk heb wat research gedaan naar de winnaar en ik durf zeggen: als we er meer van dit kaliber zouden hebben, was de wereld er beter aan toe. Het gaat over inzet die het menselijke bijna overstijgt. lk ben dan ook zeer trots dat ik hier vandaag mag staan.
    Maar voor ik de winnaar aankondig - en ook wel wat om de spanning op te bouwen- zou ik van de gelegenheid gebruik willen maken om de adviesraad van personen met een handicap in de bloemen te zetten. ''
    Deze raad is immers niet alleen een zeer nuttig instrument van en voor mensen die steeds paraat zijn om solied advies te geven vanuit het standpunt voor wie het beleid bedoeld is.
    De raad is dit jaar ook nog eens jarig. Ze staat de stad al tien jaar bij. lk zou dus graag even mevrouw Meert in de bloemen willen zetten als voorzitter. lk weet het, dit was niet gepland. Maar het leek me wel belangrijk. Gelukkige verjaardag en dank voor de inzet.
    En dan nu. Het moment supréme. De laureate van de Sjoe 2015. En ik geef hiermee al meteen weg dat het een vrouw is.
    De Laureate is iemand die door het leven helaas niet gespaard is. En dan heb ik het heel zacht uitgedrukt. Haar verhaal kan je onmogelijk lezen zonder een krop in de keel te krijgen. Hoevee!verdried kan je als één mens te verwerken krijgen. Het beeldie:Een uitzonderlijke moedige vrouw die ondanks de vele tegenslagen er op haar82st nog steeds staat en zich al meer dan 20 jaar belangloos inzet om het lijden van mensen met een neuromusculaire aandoening te verzachten.
    Een ziekte waar ze niet zelf aan lijdt maar die toch haar leven heeft bepaald. Ze heeft te veel leden van haar gezin aan die ziekte moeten afgeven. lk ken niemand die met zoveel moed het onrecht in de ogen heeft gekeken en er toch niet onderdoor ging. Ondertussen weet u allemaal over wie het gaat, maar graag had ik toch nog even een citaat van haar mee gegeven uit één van haar getuigenissen toen ze drie van haar kinderen rolstoelafhankelijk zag worden. Het zijn woorden die ik niet zalvergeten.
    "Hoe kon ik verder nog zin geven aan mijn leven, je kunt er zo maar niet tussen uit knijpen of je wentelen in zelfbeklag. Trouwens, ik zat vol opgepropte agressie. lk heb toen besloten om te vechten voor mijn kinderen, ik kon ze helaas niet genezen maar met een optimistische kijk heb ik besloten om mijn leven verder te zetten en te aanvaarden wat je niet kunt veranderen en daar ben ik in geslaagd."
    Mevrouw Emma Crambé. Proficiat en vooral dank u.

    ik had u tien Sjoes willen geven. Ze waren allemaal dubbel en dik verdiend geweest.

     'De Sioe'
    Ontwerp van Lucie Bausart en Yourie Sverlow
    IIet beeldje stelt niet bepaald iets voor maar staat symbool voor beweging en vrijheid, in één woord bewegingsvrijheid, een bewegingsvrijheid die vitaal is voor gehandicapte mensen. Deze trofee is voor ons dan ook een eerbetoon aan de mensen of instellingen die deze bewegingsvrijheid (zowel fysiek als mentaal) geven aan de gehandicapten. Uit eigen ervaring weet ik hoe belangrijk dit is. Mijn vader is voor de helft van zijn leven zwaar gehandicapt geweest en ik werd met die problematiek geconfronteerd. Ik heb mogen merken hoe dankbaar hij kon zijn als er met zijn handicap rekening werd gehouden en begrepen werd.
    Lucie Bausarf 2 december 2009


    Adviesraad personen met een handicap
    De adviesraad personen met een handicap behartigt de belangen van personen met een handicap (PMH). De raad geeft de stad Antwerpen ook advies.
    Elke handicap brengt specifieke noden met zich mee. Daarom werd in 2005 de adviesraad personen met een handicap opgericht. In de raad zittenvertegenwoordigers van verenigingen die de belangen van personen met een handicap behartigen.
    De raad kan de stad Antwerpen adviseren over onderwerpen die personen met een handicap aanbelangen. Elk lid van de raad kan therra's aanbrengen. Tijdelijke werkgroepen bespreken deze thema's.

    . Voorzitter: Geert Meert - meert.geert@skynet.be .

     Ondervoorzitter: Ludo Den Aantrekker - ludodenaan@prnail.com
    Leden Adviesraad

    Vereniging van Blinden en Slechtzienden DVC-Sint Jozef

    Vzw Madosa vzw Vzw Gouvemeur Kinsbersen

    Blindenzorg Licht en Lieftle KVG

    Vzw Koninklijke Maatschappij voor Blinden en Slechtzienden Brailleliga - sociale dienst regio Antwerpen 

     ZiekenzoreCM Voluntas   

    VzwVFG Vzw Persephone

    KVG Vzw VFG KVG Vzw VFG 

    VzwOnder Ons KVG Antwerpen


    GENOMINEERDE

    1-Joyce Lefevre /2-Carl Asaert/3-Artoussa Loucatos/4-Vriendenkring van Werminval/5-Dagcentrum De Vinken/6-Lets Antwerpen vzw/7-Frederic Van Kerckhove/8-Tina Van Eyck/9-Jos Lauryssen/10-Emma Cambrè/11-Sabine De Saedeleer/12-Guido Vissers

    DE JURY LEDEN:

    1-Geertje De Ceuleneer/2-André Oomen/3-Agnes Van de Perre








































    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

     



















    Bijlagen:
    DSC07314.jpg (109.5 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PROVINCIE BERICHT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Provincie Antwerpen wint Business Mobility Award voor voortrekkersrol in mobiliteitsbeleid
    Provincie

    De provincie Antwerpen zet al jaren intensief in op duurzaam woon-werkverkeer. Enerzijds als werkgever, met een uitgebreid bedrijfsvervoerplan, anderzijds als beleidsmaker, door andere werkgevers te adviseren en te stimuleren in het zelf nemen van maatregelen.  De provincie Antwerpen ziet haar voorbeeldfunctie nu beloond met een Business Mobility Award, uitgereikt door minister voor Mobiliteit Ben Weyts tijdens het jaarlijkse Mobiliteitscongres.

    Vlaamse cijfers op zijn kop
    Gedeputeerde Luk Lemmens: ”Dat ons integraal beleid zijn vruchten afwerpt, lezen we in de cijfers: de vervoerswijze van de provinciale medewerkers toont de Vlaamse gemiddelden op zijn kop. Op de centrale administratie komt 70% van het personeel op een duurzame manier naar het werk. De overige 30% gebruikt de wagen. In het gemiddelde bedrijf in Vlaanderen ligt deze verhouding exact omgekeerd. 

    De cijfers, zwart op wit:

    • 43% van het personeel van de centrale diensten gebruikt het openbaar vervoer (al dan niet in combinatie met de fiets). Een heel stuk beter dan het Vlaamse gemiddelde van 12%.
    • 24% fietst minstens de helft van de tijd naar het werk. Dubbel zoveel als het gemiddelde in Vlaanderen.
    • Het aantal autosolisten bedraagt 32%. Weer heel wat beter dan de 70% op Vlaams niveau.


    Concrete maatregelen voor een zichtbaar effect
    De cijfers van de provincie Antwerpen tonen dat het nemen van concrete maatregelen wel degelijk effect heeft. Het bedrijfsvervoerplan voor de centrale diensten bevat 30 verschillende acties en zet in op verschillende fronten:

    • Duurzame vervoersmiddelen worden beloond door middel van o.a. fietsvergoeding, volledig terugbetaald openbaar vervoer en overdekte en diefstalveilige fietsstallingen. Bovendien kunnen de medewerkers een bedrijfsfiets (klassieke, elektrische of vouwfiets) leasen waarbij de werkgever een deel van de kosten draagt en een diefstalverzekering voorziet. Via de fietsvergoeding verdient de medewerker de leasekost makkelijk terug.
    • Autogebruik wordt niet aangemoedigd door o.a. geen woon-werkvergoeding voor autogebruik te betalen en parkeermanagement. Wie structureel carpoolt, krijgt parkeergarantie.
    • Communicatie en sensibilisatie: provincie Antwerpen wil fitte en gezonde medewerkers en organiseert regelmatig interne campagnes over gezondheids- en milieuthema’s.

     

    Gratis mobiliteitsadvies op maat  voor werkgevers
    De provincie Antwerpen wil ook andere werkgevers stimuleren om in te zetten op duurzaam woon-werkverkeer. De cijfers van het woon-werkverkeer van de provinciale medewerkers tonen aan dat je door een goede mix van maatregelen het verplaatsingsgedrag van werknemers effectief kunt sturen. Gedeputeerde voor Mobiliteit Luk Lemmens: “Via het Provinciaal Mobiliteitspunt (PMP) Antwerpen stellen wij twee mobiliteitsadviseurs ter beschikking die werkgevers gratis begeleiden bij het opmaken van een duurzaam vervoersplan. Doordat we als werkgever zelf het goede voorbeeld geven kunnen we heel wat bedrijven inspireren. We feliciteren dan ook graag de andere winnaarJSR Micro met hun bekroonde project en hopen dat zij op hun beurt een inspiratiebron worden voor andere werkgevers!”

    De Business Mobility Awards zijn een organisatie van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) in samenwerking met VOKA Halle-Vilvoorde, Mobimix (Bond Beter Leefmilieu) en Athlon De Lage Landen. De Business Mobility Awards worden sinds 2009 jaarlijks toegekend aan ondernemingen en organisaties die inspanningen leveren om de verplaatsingen van hun werknemers zo duurzaam mogelijk te laten verlopen. Er worden telkens twee prijzen uitgereikt: één voor privébedrijven en één voor openbare ondernemingen en overheidsinstanties. De winnaars worden aangeduid door een jury waarin zowel mobiliteitsspecialisten, werknemers- en werkgeversorganisaties als bedrijven vertegenwoordigd zijn.

    Copyright: Vlaamse Stichting Verkeerskunde






    Bijlagen:
    !cid_image014_jpg@01D110DB.jpg (3.3 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STADSBOERDERIJ

    Recept met de groenten van de Stadsboerderij: Week 29


    December... kijk je ook al uit naar de feestdagen? Jolien geeft je alvast een paar heerlijke ideetjes om je gasten mee te verrassen.

    En op massaal verzoek zijn er deze week voor iedereen spruiten!

    In je groentepakket* van deze week zitten 5 à 6 groentesoorten (afhankelijk van het gewicht) uit dit aanbod van seizoensgroenten:
    - Spruiten van de Baarbeekhoeve in Muizen
    - Prei van de Baarbeekhoeve in Muizen
    - Wortelen van de Baarbeekhoeve in Muizen
    - Postelein van het Wijngaardhof in West-Malle
    - Savooikool van 't Livinushof in Sint-Margariete
    - Rode ui van 't Livinushof in Sint-Margariete
    - Wortelpeterselie van de Stadsboerderij


    Aardappelen van de Baarbeekhoeve in Muizen zijn  te bestellen aan 1,70 euro/kilo via onze webshop voor wie ook een groentepakket afneemt: 
    http://stadsboerderijantwerpen.be/winkel-toegang/


    *De inhoud van het groentepakket is onder voorbehoud. Omdat we kiezen voor optimale kwaliteit wordt tijdens het oogsten gekozen voor de best passende optie ifv de weersomstandigheden en andere factoren.


    Pasta pesto van postelein
    Leuk als apperitiefhapje!


    Nodig (voor ongeveer 8 tot 10 aperitiefhapjes): 50 gr postelein, 25 gr parmezaan, 1 teentje look, sap van een halve limoen, 10 gr pompoenpitmeel, 50 ml olijfolie, 200 gr vlinderpasta basilicumblaadjes (voor afwerking), pompoenpitjes (voor afwerking)

    Bereiding:
    -  Zet een pot water op het vuur om de pasta te koken.
    -  Verzamel ondertussen de postelein, parmezaan, look, limoensap, pompoenpitmeel en olijfolie in de blender.
    -  Laat even goed blenden.
    -  Kruid af met peper en zout.
    -  Meng de pasta met de pesto in een aparte kom (zo kan je de aperitiefpotjes netjes houden).
    -  Vul de potjes en strooi er pompoenpitjes over en een basilicumblaadje.

    Tip: Geen pompoenpitmeel in huis? Voeg er 20 gr pompoenpitten of pijnboompitjes aan toe



    Posteleinsoep

    Ook leuk als aperitiefhapje of als voorgerecht

    Nodig (2-3 personen): 150 gr postelein, 3 wortelen, 1 chili, 2 pijpajuintjes, 1 potje kruidenkaas, 1 laurierblaadje, 1 schep bouillonkruiden (of een ander bouillon), 1 grote ajuin, peper, zout

    Bereiding:
    -  Snijd de ajuin in grove stukken en stoof aan in een beetje olijfolie.
    -  Voeg er water (of bouillon) aan toe.
    -  Snijd de wortelen in grove stukken en voeg toe aan de bouillon.
    -  Voeg er daarna ook de postelein en de chili (zonder de pitjes) aan toe.
    -  Leg er een laurierblaadje in. Dit haal je er terug uit voor je de soep gaat mixen.
    -  Laat een halfuurtje tot 3 kwartier opstaan op een matig vuur.
    -  Kruid af met peper en zout.
    -  Mix de soep.
    -  Serveer in bordjes.
    -  Meng onder elk bord soep een koffielepel kruidenkaas.
    -  Werk af met stukjes pijpajuin.

    Tip: Postelein mag je (net als spinazie) niet opnieuw opwarmen. 

    Smakelijk!

    www.stadsboerderijantwerpen.be








    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PROVINCIE BERICHT

    Provincie Antwerpen

    Wintersfeer op het Zilvermeer #Gezelligbuiten
    Vrijdag 18 december 2015, 18.30 uur, Provinciaal Recreatiedomein Zilvermeer, Mol


    Wintersfeer op het Zilvermeer is één van de activiteiten van Kom Gezellig Buiten, de winterse campagne van de provincie Antwerpen. De provincie wil haar inwoners verleiden om  ook ’s winters te genieten van wat de provincie te bieden heeft. Wintersfeer op het Zilvermeer haalt alles uit de kast: een sfeerwandeling, vuur, spektakel, een jenerverhut, muziek, slam poetry,… Noem maar op!

     

    Een feeërieke winterwandeling troont je mee langs de mooiste plekjes van het Zilvermeer. Sfeervolle verlichting met lampjes, kaarsen, klank- en lichtspelen luisteren het parcours op. Ontmoet The Enlightened Giant, een flikkerende reus die ervoor zorgt dat je niet verdwaalt in het sprookjeslandschap. Probeer tijdens je wandeling ook Tobo de vuurelf en zijn magisch vuurspel te spotten. Op het einde van de wandeling heeft het Zilvermeer nog een primeur in petto. Wie geen hoogtevrees heeft en wel een drankje lust kan een ritje maken in de hoogste en meest exclusieve jeneverhut van het land. Benieuwd naar deze topattractie waar je op 30 m hoogte aan een eerlijke prijs van een drankje kan genieten? Kom op vrijdag 18 december dan naar  Wintersfeer op het Zilvermeer!


    Muziek!

     

    Na of voor de wandeling kan je swingen op de muziek van Radio Barkas, zij draaien plaatjes van de jaren 50 en 60 vanuit een vintage auto. Ook Ron Jaluai, Luna Verde en Veston sporen je aan om een dansje te wagen op de tonen van hun muziek. Mystic Fire Theater en vuurartiest Hot Rod zetten met hun vuurspektakel de kers op de taart van deze activiteit van Kom Gezellig Buiten.

    PRAKTISCHE INFO EVENEMENT

    Wanneer:
    Vrijdag 18 december 2015 van 18.30 tot 23 uur
    vertrek laatste wandeling: 21 uur

    Waar:
    Provinciaal Recreatiedomein Zilvermeer, Zilvermeerlaan 2, Mol

    Deelnameprijs:
    gratis

    Website:
    www.gezelligbuiten.be

    www.zilvermeer.be

    Meer info:
    T 014 82 95 00
    E info@zilvermeer.be

    Vuurelf Tobo en zijn magisch vuurspel - Copyright: provincie Antwerpen




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PROVINCIE BERICHT

    26 | 11 | 2015

    Toekomstplan nieuwe fietsostrades
    Nieuwe engagementen en prioriteiten voor ontwikkeling van fietsostrades

    De provincie Antwerpen actualiseerde het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (BFF).Dit BFF focust nog meer op het veilig, vlot en aangenaam fietsen over lange afstanden. De provincie Antwerpen maakte prioritaire keuzes voor de verdere ontwikkeling van het fietsostradenetwerk.

    Actualisatie BFF

    Het voormalige BFF was 15 jaar oud en sloot niet meer volledig aan bij de noden van de moderne fietser. De opkomst van de elektrische fiets zorgt ervoor dat grotere fietsafstanden haalbaar worden. Enquêtes uit de Provinciale Fietsbarometer tonen aan dat gebruikers op de fietsostrade gemiddeld 15 km enkele rit afleggen.

    Een bovenlokaal fietsroutenetwerk is een samenhangend gebiedsdekkend en hiërarchisch opgebouwd netwerk van bovenlokale verbindingen. Functionele fietsroutes moeten veilig en comfortabel zijn, maar ook herkenbaar en makkelijk vindbaar.

    De actualisatie van het BFF resulteerde voor de provincie Antwerpen in 35 belangrijke lange-afstandsfietsverbindingen, waarvan 23 fietsostrades en 12 schakelroutes. Fietsostrades zijn mogelijk naast bestaande infrastructuur, zoals spoorwegen,waterwegen enautosnelwegen. Het plan voorziet ook 12 schakelroutes. Dit zijn routes met een hoog fietspotentieel waar geen kanaal of spoorweg ligt.

    Provincieraad Antwerpen bepaalt prioriteiten
    Luk Lemmens, gedeputeerde voor Mobiliteit stelt vast: “Binnen de bestaande budgetten is het noodzakelijk duidelijke prioriteiten te stellen. De provincie Antwerpen is bereid efficiënt te investeren in fietsostrades langs spoorlijnen en bepaalde schakelroutes”.


    Antwerpen Fietsprovincie engageert zich
    De provincie Antwerpen hanteert objectieve criteria om de volgorde van nieuwe provinciale engagementen te bepalen. Daarin speelden het aantal potentiële gebruikers, de nabijheid van scholen en grote bedrijven een belangrijke rol.

    De provincie Antwerpen engageert zich om tijdens deze legislatuur de volgende acties uit te voeren:
    1. ontwerp en realisatie van de fietsostrade Mechelen-Brussel
    2. ontwerp fietsostrade Lier-Herentals
    3. ontwerp fietsostrade Lier-Aarschot
    4. opstellen van een methodiek voor de realisatie van schakelroutes
    5. toepassen methodiek schakelroutes op de verbinding Turnhout-Herentals

    Deze engagementen komen bovenop de eerder aangegane verbintenissen (realisatie van de fietsostrades Antwerpen-Mechelen, Antwerpen-Essen, Herentals-Balen en Antwerpen-Lier).

    Fietsostrade Antwerpen-Mechelen te Duffel - Copyright: Provincie Antwerpen


    “In concreto zal de provincie Antwerpen het ontwerp van de 3 eerstgenoemde fietsostrades voor haar rekening nemen. Zij realiseert effectief de fietsostrade Mechelen-Brussel op het terrein. De gemeenten die delen van de andere fietsostrades aanleggen, krijgen hiervoor 100% subsidie”.

    Gedeputeerde voor Mobiliteit Luk Lemmens besluit: “De provincie Antwerpen bevestigt haar voortrekkersrol in de ontwikkeling van een fietsostradenetwerk. De provincie Antwerpen promoveert de fiets tot het vervoersmiddel van de toekomst voor dagdagelijkse verplaatsingen”.




    Fietsostradenetwerk Provincie Antwerpen – Copyright: Provincie Antwerpen



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wintervuur te wilrijk

    WINTERVUUR in Wilrijk
    26 december 2015 tot 2 januari 2016

    Wanneer de dagen het kortst zijn en de nachten het langst, houdt de Wintervuur karavaan halt in Wilrijk. Tijdens de tweede week van de kerstvakantie brengen we een opnieuw een straf programma. Van hedendaags circus en theater op bijzondere locaties tot verrassende concerten en bijzondere vuurinstallaties.

    Net zoals bij de vorige edities aan de Scheldekaaien, in Deurne, op Linkeroever, in Hoboken en Ekeren, stellen we een divers programma samen. We hopen circusliefhebbers warm te maken voor theater, theaterbezoekers te kunnen charmeren met concerten en muziekfreaks tot in de circustent te lokken.

    Wintervuur doopt De Bist om tot Wintervuurplein, het hart van het festival. Het is de centrale ontmoetingsplaats waar de deuren zullen open staan voor iedereen die zin heeft in circus, theater of muziek, een heerlijke maaltijd of een fris pintje.

    Deze editie presenteert Wintervuur 13 verschillende circus- of theaterproducties, waarvan maar liefst 8 premières en creaties op maat gemaakt voor Wintervuur en op maat van Wilrijk. Laat je overdonderen door acrobaten, waan je in het hoge noorden, schud je heupen op ronkende rockmuziek en ontdek verborgen parels van de Edenwijk.
     

    Start TICKETVERKOOP
    Zaterdag 5 december vanaf 10u

    De ticketverkoop gaat op zaterdag 5 december van start. Vanaf 10u kunnen de felbegeerde tickets bemachtigd worden.
    Dit kan doorlopend via onze website of aan één van de ticketbalies.
    Bij de online tickets geldt het 'print@home' principe; bezoekers printen de aangekochte tickets zelf af en tonen deze bij de ingang van de voorstelling.
    Wie liever de tickets aan een balie aanschaft, kan op 5 december terecht in Antwerpen en Wilrijk, van 10u tot 18u:
    - Infobalie van Visit Antwerpen: Grote Markt 13, 2000 Antwerpen
    - CC De Kern, Kern 18, 2610 Wilrijk

    De balies zijn eveneens open van 6 tot 24 december. Kijk online voor exacte openingsuren- en dagen.

    Info & tickets: www.wintervuur.be
    Facebook: www.facebook.com/wintervuur

    Met dank aan stad Antwerpen, district Wilrijk, Vlaamse Overheid en Radio2






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KON.MORETUSBURG.FC

    ZATERDAG 28 NOVEMBER TIJDES HET JAARLIJKS ETENTJE VAN KON.MORETUSBURG.FC WERDEN DE VERDIENSTELIJK SPELERS IN DE BLOEMETJES GEZET.































    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ongeval in Wilrijk

    Maandagavond tussen 20 en 20.30 uur is er een ongeval gebeurd in de Heistraat ter hoogte van het Mastplein.

    De politie en de brandweer waren aanwezig en hebben één persoon bevrijd en met de ziekenwagen weggevoerd.

    Zie onderstaande fotoreportage van Georges…

     

     

















    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!