Inhoud blog
  • Provincie Antwerpen
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Regionaal Nieuws
    van Antwerpen
    24-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Fietskluis

    Provincie Antwerpen

    24 | 05 | 2019

    Om de 3 km een Fietskluis voor hulp langs F1 Antwerpen-Mechelen
    Doelgroepmedewerkers uit sociale economie voeren kleine herstellingen uit om veilig thuis of bij de fietshandelaar te geraken

    Op de F1, de fietsostrade tussen Antwerpen en Mechelen, zijn sinds kort alle Fietskluizen geïnstalleerd en operationeel. Fietsers op de fietsostrade F1 die in panne vallen, kunnen met een elektrische vervangfiets uit die kluis hun rit zorgeloos verder zetten. De eigen fiets wordt intussen hersteld door de sociale-economie-organisatie Werkmmaat of ‘t Atelier. De Fietskluizen vind je om de 3 km op de F1.

     

    Fiets in panne of defect? In een Fietskluis berg je hem veilig op en ruil je hem voor een elektrische vervangfiets. De fietspuntploegen van vzw Werkmmaat en vzw ‘t Atelier, organisaties in de sociale economie, herstellen de kapotte fietsen in de Fietspunten (in en nabij stations) en plaatsen ze terug in de Fietskluizen. De herstellingen gebeuren via het ‘altijd thuiskom-principe’. Dat wil zeggen dat het enkel gaat om kleine herstellingen (aan het licht, de remmen, de ketting …) die nodig zijn om reglementair en veilig thuis of tot bij een reguliere fietshandelaar/-hersteller te geraken.

     

    De eerste Fietskluis op de F1 opende in september 2018 in Kontich. Intussen zijn alle Fietskluizen operationeel. Om de 3 km vind je er een op de F1. Zeven Fietskluizen bevinden zich op de F1. Fietspunt Mortsel Oude God, dat vlak naast de F1 ligt, fungeert als achtste Fietskluis (tussen 8 en 18 uur). Fietsers met panne moeten op die manier maximum 1,5 km stappen tot aan een Fietskluis om hun defecte fiets te ruilen voor een elektrische vervangfiets.

     

    Gedeputeerde voorSociale Economie Kathleen Helsen: “De provincie Antwerpen trok voor de installatie van deze Fietskluizen een budget van 70.000 uit. Het project geeft immers extra kansen aan doelgroepmedewerkers uit de sociale economie. Ze doen werkervaring op zodat ze hun kans op doorstroming naar de reguliere arbeidsmarkt verhogen. Naast hun werk in de Fietspunten in en nabij de stations, krijgen ze bovendien een meer divers takenpakket nu ze ook de Fietskluizen verzorgen.”

     

    Gedeputeerde voor Mobiliteit Luk Lemmens vult daarbij aan: “Vanuit mobiliteit hebben we de voorbije legislatuur zwaar geïnvesteerd in de F1: het wegwerken van missing links en vooral ook de aanleg van complexe fietsinfrastructuur zoals fietsbruggen en –tunnels waarmee we gevaarlijke punten willen wegwerken. Dagelijks passeren hier immers 6000 fietsers. De service van de Fietskluizen verhoogt het comfort van de recreatieve en functionele fietsers. Je geraakt immers gegarandeerd op je bestemming op een veilige manier. Bij panne krijg je een degelijke elektrische vervangfiets, en je eigen fiets wordt binnen de dag hersteld. Kortom, deze dienstverlening sluit naadloos aan bij de ultieme doelstelling om met optimale fietsinfrastructuur een goede dienstverlening naar de burger te garanderen.”

     

    Overzicht van de fietskluizen op de F1:

     

    • Hove
    • Kontich-Lint
    • Duffel – 2
    • Sint-Katelijne-Waver – 2
    • Mechelen

     

    Het fietspunt Mortsel Oude God ligt vlak naast de F1 – van 8 tot 18 uur is er daar een service aanwezig voor de fietsers met panne.

     

    Eerste evaluatie

    Sinds de start in september 2018, toen de eerste Fietskluis werd geïnstalleerd in Kontich, was er in Kontich gemiddeld 1 keer per week een fietser met panne die de Fietskluis gebruikte. De klanttevredenheid bij de gebruikers is groot. Een evaluatie van alle Fietskluizen staat gepland eind september 2019.

    Hoe werkt de mobiele fietspechdienst?

    Je volgt de aanwijzingen op de zijkant van de Fietskluis. Met je smartphone registreer je eerst je fietspech. Daarna krijg je een sms met een code om de poort van de Fietskluis te openen. Na de herstelling stuurt het fietspunt je een bericht dat je je fiets weer kunt ophalen in de Fietskluis waar je hem achterliet. Het gebruik van de elektrische vervangfiets is gratis, enkel voor de herstelling van je fiets worden kosten aangerekend. Die factuur wordt via e-mail verstuurd.

     Beleidsverantwoordelijke:
    Kathleen Helsen, CD&V, gedeputeerde bevoegd voor Sociale Economie
    Luk Lemmens, N-VA, gedeputeerde bevoegd voor Mobiliteit

     



     








    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KOEN VAN DEN HEUVEL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    KOEN VAN DEN HEUVEL
    VLAAMS MINISTER VAN omgeving, natuur en landbouw
    24 mei

     

    Natuurreservaat Molenbeekvallei-Vremde breidt uit met 10 ha

     

    • Op drie maand tijd al meer dan 1300 ha natuurgebied erkend
    • Extra budget voor aankoop nieuwe natuur

     

    Geachte 

     

     

    Het erkend natuurreservaat Molenbeekvallei -Vremde wordt uitgebreid met een oppervlakte van 10ha. De totale oppervlakte van het domein bedraagt nu 41ha.  Minister van Natuur Koen Van den Heuvel maakt deze uitbreiding morgen (24 mei) ter plaatse bekend.

     

    Hiermee heeft de minister de voorbije maanden al meer dan 1300 ha natuurgebied erkend, waarvan 1003 ha uitbreiding. Daarnaast kan Natuurpunt rekenen op een extra financiële impuls van 2.6 miljoen euro om maar liefst 150 hectare natuur bij aan te kopen.

     

    De minister zal het project en de versnelde erkenning van natuurgebieden morgen samen met Natuurpunt aan u toelichten.

     

    Praktisch:

    24 mei
    15 u
    Broechemsesteenweg 100te Vremde, aan de kapel bij het Don Bosco-instituut

     

     

    Indien mogelijk, graag uw aanwezigheid bevestigen bij Tessa.deprins@vlaanderen.be

     

     

    Gerrit Budts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. KOEN VAN DEN HEUVEL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    KOEN VAN DEN HEUVEL
    MINISTER VAN OMGEVING, NATUUR EN LANDBOUW
    23 mei 2019

     

     

    Vlaams Minister van Omgeving Koen Van den Heuvel maakt 4,9 miljoen euro vrij voor circulaire economieprojecten in Vlaanderen



    Minister Koen Van den Heuvel lanceert vandaag de derde projectoproep voor circulaire economieprojecten. Circulaire economie is één van de zeven ‘transitieprioriteiten’ van de Vlaamse Regering. Deze call 2019 ligt in lijn met de vorige edities. De doelstelling is om rond circulaire economie opnieuw een diversiteit te bereiken zowel qua indieners als onderwerpen. Partnerschappen van lokale overheden, ondernemingen, onderzoeksinstellingen, organisaties en burgers worden opnieuw uitgenodigd om experimenteer-, demonstratie- en disseminatieprojecten in te dienen over circulaire economie.

     

     

    Koen Van den Heuvel: “De circulaire economie zorgt ervoor dat we veel efficiënter omgaan met onze materialen, water, energie, voedsel en biomassa, en ruimte, dat we zo weinig mogelijk van deze hulpbronnen definitief verloren laten gaan. De wereldwijde consumptie- en productiepatronen moeten aangepast worden aan de grenzen van onze planeet. 60 procent van de koolstofvoetafdruk (CO2-voetafdruk) is gelinkt aan de wijze waarop we met onze materialen omgaan: bij ontginning, transport, productie, gebruik en afvalverwerking. Met de circulaire economie zorgen we ervoor dat de materialen in de economie blijven. Wat afval is voor de een is opnieuw grondstof voor een ander. Met deze projectoproep zetten we een nieuwe stap in de verdere uitrol van circulaire economie.”

     

    Dit is de derde call die wordt gelanceerd. In 2017 en 2018 werd al een subsidieoproep gelanceerd voor projecten in circulair aankopen, de circulaire stad of circulair ondernemen. Vanuit de vorige 2 calls zijn er 135 projecten gesubsidieerd voor een bedrag van 11 miljoen euro. Alle gesubsidieerde projecten en voorbeeldcases zijn terug te vinden in de DOENERS-databank op de website van Vlaanderen Circulair https://www.vlaanderen-circulair.be/nl/doeners-in-vlaanderen.

     

     

    Maximaal 80% van de projectkosten wordt gesubsidieerd, met een maximaal subsidiebedrag van 100.000 euro. Het globale projectbudget mag het bedrag van 125.000 euro overschrijden, maar geeft geen recht op bijkomende subsidies. De gesubsidieerde projecten moeten afgelopen zijn voor eind 2021. Er is een totaalbudget voorzien van 4.9 miljoen euro.

     

    De call wordt vandaag gelanceerd via de website

    https://vlaanderen-circulair.be/nl/aan-de-slag. U vindt er een handleiding over de wijze van indiening en de voorwaarden van selectie in een informatiedocument en een indieningsformulier.

     

    Deadline voor indiening van projectvoorstellen is 4 september 12u00.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jubileumeditie Sint-Andriesrun
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Jubileumeditie Sint-Andriesrun


    Op zondag 26 mei vindt de tiende Sint-Andriesrun plaats. Sportievelingen ontdekken tijdens deze sfeervolle jubileumeditie de leukste plekjes van deze Antwerpse wijk. Voor de kleinsten is er een kidsrun. Muziek en randanimatie zorgen voor de nodige sfeer tijdens de plezanste stratenloop van ’t stad.

    Met de Sint-Andriesrun zetten Sportief Sint-Andries, district Antwerpen en Buurtsport de zomerperiode sportief in. Volwassenen lopen een parcours van vijf of tien kilometer, kinderen krijgen een aangepaste kidsrun van 650 of 1300 meter voorgeschoteld. Elke wedstrijd start en eindigt op de Sint-Andriesplaats.

    Verschillende muzikanten zorgen langsheen het traject voor muzikale aanmoediging. Op de Sint-Andriesplaats is er doorlopend animatie voor jong en oud.

    Praktisch

    • Sint-Andriesrun
    • zondag 26 mei
    • start en aankomst op de Sint-Andriesplaats, 2000 Antwerpen
    • programma:

    o   11.00 uur: start inschrijvingen

    o   13.00 uur: start kidsrun 650 meter (tot 9 jaar)

    o   13.30 uur: start kidsrun 1300 meter (tot 12 jaar)

    o   15.15 uur: start 5 en 10 kilometer

    o   17.00 uur: prijsuitreikingen

    • Kidsrun: 2 euro voorverkoop of 6 euro aan de kassa
    • 5 en 10 kilometer: 6 euro voorverkoop of 10 euro aan de kassa
    • Meer info en inschrijvenop www.sintandriesrun.be
    • Op de dag zelf kan nog ter plaatse ingeschreven worden

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. In Hoboken


    Participatie bij invulling groene ruimtes rond nieuwe Krugerbrug


    In Hoboken komt er een nieuwe fiets- en voetgangersbrug in plaats van de huidige Krugerbrug. Gisteren konden buurtbewoners en gebruikers hun mening geven over de inrichting van de groene ruimtes rond de brug en haar aanloophellingen.

     

    De stad Antwerpen en spoorwegbeheerder Infrabel gingen in 2018 op zoek naar een ontwerpteam om een nieuwe fiets- en voetgangersbrug te ontwerpen op de locatie van de bestaande Krugerbrug in Hoboken. Het team kreeg de opdracht om een brug te ontwerpen die niet enkel op de districtenroute, maar ook op het Jef Van Lindenfietspad (de fietsostrade F13) aansluit. Na realisatie zal de fietsostrade richting stadscentrum via de nieuwe brug over de nieuwe terreinen van Blue Gate richting Scheldekaaien gaan.

     

    “Met de nieuwe brug verhogen we het comfort van fietsers en voetgangers” , aldus schepen voor mobiliteit Koen Kennis. “Door de omgeving van de brug groen in te vullen, gaat ook de buurt erop vooruit.”

     

    “De nieuwe brug biedt heel wat mogelijkheden voor de buurt, waar vooral veel nood is aan extra speelruimte”, vult Hobokens districtsburgemeester Kathelijne Toen aan. “De groene omgeving waar de brug in komt te liggen, biedt hier kansen die we zeker moeten benutten.”

     

    3 bruggen op groene aanloophelling

    Eind oktober konden de buurtbewoners en de gebruikers van de twee fietsroutes de vijf ingediende voorstellen inkijken en hun opmerkingen doorgeven. In januari 2019 werd het ontwerpteam Ney & Partners BXL en Omgeving cvba gekozen voor het verder ontwerpen en bouwen van de nieuwe brug. Het ontwerp bestaat uit 3 bruggen - over de spoorweg, over de Zuidweg en over de ecologische verbinding tussen de Hobokense polder en Blue Gate Antwerp -  die telkens op een groene aanloophelling liggen. Hierdoor ontstaan er rond de bruggen groene ruimtes en zijn ze snel en eenvoudig te plaatsen.

     

    In gesprek met de ontwerpers

    Op woensdag 22 mei kon de buurt en de gebruikers van de fietsostrade en de districtsroute in gesprek gaan met het ontwerpteam voor de nieuwe brug. Daar werd het ontwerp aan hen voorgesteld en kregen ze, naast een antwoord op al hun vragen, ook de kans om mee na te denken over de inrichting van de groene ruimtes rond de brug en zijn aanloophellingen. Een 20-tal buurtbewoners onderzocht samen met de ontwerpers of er langs de nieuwe brug bijvoorbeeld een zitplek, een picknickplaats of een avontuurlijke speelplek kan komen. Er werd ook nagegaan of de huidige hondenloopzone aan de kop van de brug eventueel een nieuwe plaats kan krijgen langs de sporen.

     

    Met deze suggesties uit de buurt gaat het ontwerpteam nu samen met de stad Antwerpen en het district Hoboken verder aan de slag voor de inrichting van de groene ruimtes en zo het eerste plan uit te werken naar een voorontwerp dat begin 2020 terug aan de buurt wordt voorgesteld. Daarna kan het ontwerp gefinaliseerd worden en kan in de loop van 2021 de bouw van de nieuwe brug starten.





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Provincie Antwerpen

    Provincie Antwerpen

    Feestoepdhei
    zondag 16 juni 2019 van 13u tot 16u – provinciaal domein Kesselse Heide (2560 Nijlen)

    Juni! Tijd om de fauna en flora van de heide feestelijk in de kijker te zetten. Naast een heidebar en muziek, kun je op zondag 16 juni 2019 tussen 13u en 16u ook genieten van demonstraties, kinderactiviteiten en workshops. Om 14u30 neemt een natuurgids alle geïnteresseerden mee voor een wandeling op de heide. Afspraak aan Doefoepdhei, het bezoekerscentrum van de Kesselse Heide, Vaerestraat 4 in 2560 Nijlen. Deelnemen is gratis! Inschrijven hoeft niet, kom gewoon af.

     

    Feestoepdhei is een gezellig gezinsvriendelijk evenement van de Provinciale Groendomeinen Regio Antwerpen i.s.m. met verschillende partners, vrijwilligers en Natuurpunt afdeling De wielewaal.

     

    www.provincieantwerpen.be > Kesselse Heide Feestoepdhei 2019

    Meer info bij de domeinwachters via T 03 360 52 18.

     

    Lekker chillen tijdens Feestoepdhei - Copyright: PGRA voor provincie Antwerpen.

    PRAKTISCHE INFO EVENEMENT

    Wanneer en waar:

    Zondag 16 juni 2019 van 13u tot 16u.

    Afspraak aan Doefoepdhei, het bezoekerscentrum van de Kesselse Heide, Vaerestraat 4 in 2560 Nijlen (op 100m van parking Lindekensbaan).

     

    Deelnemen:

    Gratis!

    Inschrijven niet nodig.

    Meer info bij de domeinwachters op T 03 360 52 18.

     

    Social media:

    https://www.facebook.com/kesselseheide/

    www.twitter.com > DeDomeinen

     

    Website:

    www.provincieantwerpen.be > Kalender Kesselse Heide

     

    Beleidsverantwoordelijke:

    Jan De Haes, N-VA, gedeputeerde bevoegd voor groendomeinen

    Helke Verdick, perscontact Jan De Haes






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cycling Vlaanderen

    TOUR DE FRANCE
    Fiets mee in de Tour!
    @CyclingVL
    @CyclingVlaanderen
    Cycling Vlaanderen
    JOUW KIND BINNENKORT IN HET
    TOUR DE FRANCE PELOTON?
    Is jouw kind tussen 8 en 14 jaar oud, met een passie voor de wielersport? Lees dan zeker even verder.

    Tijdens de ploegenvoorstelling op donderdag 4 juni krijgen 44 kinderen de kans mee te fietsen met de verschillende teams langsheen het parcours.
    PROGRAMMA 
    14u-17u : ontvangst van ouders en kinderen in het Kidz On Wheelz dorp met hindernissenparcours
    17u-19u : deelname aan de ploegenvoorstelling, waarbij 2 kinderen per ploeg de kans krijgen mee te fietsen op het parcours van de ploegenvoorstelling. 
    Dit alles onder begeleiding van hun favoriete wieleridolen zoals Greg Van Avermaet, Peter Sagan, Oliver Naesen en vele anderen.
    • Kinderen worden begeleid naar de start van het parcours, Place Royal.
    • Daar worden ze opgevangen door een wegkapitein die samen met de kinderen en de door hen toegewezen ploeg het parcours fietst tot de Grote Markt.
    • De ploeg wordt voorgesteld op het officiële startpodium op de Grote Markt.
    • Kinderen, wegkapitein en ploeg rijden tot het fanpark opgesteld aan de Brouckère waar ook een ontmoetingszone voor de ouders voorzien zal worden.
    • De wegkapitein blijft bij de kinderen tot de ouders hun kind opnieuw afgehaald hebben aan de afhaalzone binnen het fanpark.
    VOORWAARDEN
    • Leeftijd: Tussen 8 en 14 jaar oud
    • Kan zelfstandig fietsen (hou er rekening mee dat er ook kasseien verwerkt zijn in het parcours)
    • Kan aanwezig zijn op onderstaande data:
      • 2 juni 2019, Fête du Vélo Jubelpark Brussel tussen 10u-11u: voor officiële inschrijving en afleggen behendigheidsparcours
      • 3 juli 2019 tussen 17u50-19u15: verkenning parcours ploegenvoorstelling onder begeleiding
      • 4 juli 2019 tussen 14u-19u: ploegenvoorstelling Tour de France 2019
    INSCHRIJVEN?

    Stuur een mail naar Lien.VanDeVijver@nextgensports.be met onderstaande gegevens :
    1. Naam/voornaam kind
    2. Geboortejaar
    3. Contactgegevens ouders (GSM/mail)





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Provincie Antwerpen

    Provincie Antwerpen

    22 | 05 | 2019

    POM Antwerpen en VIL leggen eerste steen logistiek demonstratiecentrum Log!Ville

    Op woensdag 22 mei leggen VIL, POM Antwerpen, de gemeente Niel en Vlaams minister Philippe Muyters, vertegenwoordigd door zijn raadgever, de eerste steen van het demonstratiecentrum Log!Ville op het Wetenschapspark Universiteit Antwerpen in Niel. Log!Ville wordt een state-of-the-art belevingscentrum, dat zijn deuren opent voor het publiek in september 2020.

    Johan Guldix, Raadgever economie en innovatie van minister Muyters legt de spreekwoordelijke eerste steen van Log!Ville samen met Ludwig Caluwé, gedeputeerde voor Economie en Innovatie bij provincie Antwerpen en voorzitter van POM Antwerpen, VIL-voorzitter Danny Van Himste én Tom De Vries, burgemeester van Niel.

    In dit project treedt POM Antwerpen op als bouwheer en VIL als exploitant.

    TomDe Vries, Ludwig Caluwé, Danny Van Himsteen Johan Guldix - Copyright: Lawrence Schoonbroodt

    Het Wetenschapspark Universiteit Antwerpen is de geknipte locatie voor Log!Ville”, benadrukt POM-voorzitter Caluwé. “Het democentrum zal innovatie uitstralen, nieuwe trends op het vlak van logistiek detecteren in binnen- en buitenland, ultramoderne technologieën demonstreren, co-creatie bewerkstelligen en de valorisatie van allerlei nieuwe toepassingen stimuleren. Het moet dé ontmoetingsplaats worden voor alle Vlaamse bedrijven die met logistiek te maken hebben. De logistiek is één van de economische speerpuntsectoren van Vlaanderen in het algemeen en  van de provincie Antwerpen in het bijzonder. Logisch dus dat wij dit initiatief ten volle ondersteunen.”

    Mature maar niet mainstream innovaties


    Met Log!Ville wil VIL de logistieke sector in Vlaanderen helpen innoveren door praktische toepassingen en vernieuwende concepten te ontdekken, demonstreren, testen en laten ervaren. “De focus van Log!Ville zal liggen op mature B2Binnovatie  die nog niet mainstream terug te vinden is in het bedrijfsleven. Er is ook plaats voor vernieuwende concepten als inspiratie voor de sector. De kennis die VIL als Speerpuntcluster Logistiek in huis heeft zal Log!Ville in de praktijk brengen”, aldus Danny Van Himste, voorzitter van VIL.

    Fysieke én virtuele ontdekkingsreis

    Het gebouw zal bestaan uit vier onderdelen: een fysieke demonstratiezone, een virtuele belevingsruimte, een co-creatiegedeelte en een polyvalente ruimte. In de fysieke demonstratiezone van 1.333 m² zullen bezoekers de nieuwste toepassingen in de logistiek kunnen ontdekken en testen, gaande van exoskeletten over AGV’s naar slimme brillen. In de Digital Experience Center van 518 m² wacht de bezoekers een digitale beleving.
    De co-creatieruimte, de Logistics Innovation Accelerator genoemd, wordt een ruimte van 400 m² waar innovatie in de logistiek live zal gebeuren. Bedrijven, onderzoeksinstellingen en startups zullen er via corporate venturing en co-creatie samenwerken aan een digitale, duurzame logistiek als gamechanger. De polyvalente ruimte van 523 m² tot slot zal dienen voor het organiseren van seminaries, vergaderingen en evenementen.
    Log!Ville zal een fysieke en virtuele ontdekkingsreis worden die de competitiviteit van onze bedrijven op het vlak van supply chain versterkt met focus op automatisering, digitalisering, duurzaamheid en last mile delivery. Dit gebouw wordt een landmark voor de logistiek in Vlaanderen en ver daarbuiten. Ik ben dan ook trots dat we dit in onze regio kunnen realiseren”, aldus minister Philippe Muyters.

    6.000 bezoekers per jaar

    Log!Ville zal internationaal samenwerken met alliantiepartners zoals Fraunhofer, Georgiatech University en Supply Chain Asia. Hierdoor zullen logistieke professionals wereldwijde innovaties kunnen ontdekken. Vlaanderen versterkt zo zijn ‘gateway to Europe’. VIL rekent op zo’n 6.000 bezoekers per jaar. Doel is innovatie en valorisatie van onderzoek in de logistiek te versnellen en de resultaten eenvoudig  bereikbaar te maken voor alle actoren in de supply chain.
    VIL en POM Antwerpen ontvangen voor de bouw en inrichting van Log!Ville een subsidie van 2.634.500 euro uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO).

    Beleidsverantwoordelijke:
    Ludwig Caluwé, CD&V, gedeputeerde bevoegd voor economie, voorzitter POM
    Perscontact: Johny Geerinckx






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Poëzievensters Zurenborg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


      starten met gratis optredens


    Van 20 mei tot eind oktober is er de derde editie van Poëzievensters Zurenborg. Niet minder dan 140 Zurenborgenaars en bewoners van het Groen Kwartier stellen hun ramen ter beschikking voor evenveel gedichten van 18 dichters. Iedereen kan de gedichten ontdekken aan vensters langs de straten van deze buurt met een hart voor poëzie.

     

    Voor de keuze van de dichters werd deze keer teruggegrepen naar het recept van de eerste editie: dichters van Zurenborg of dichters met een band met Zurenborg. Daarnaast waren ook de huidige en de voorlaatste stadsdichters bereid om gedichten te leveren.

     

    De deelnemende dichters zijn: Ricardo Anemaet, Alexandra Cerceni, Reine De Pelseneer, Luk Depondt, Lotte Dodion, Yolande Driesen, Stefan Heulot, Peter Holvoet Hanssen, Maarten Inghels, Musty (alias Mustapha Nait Birrou), Johanna Pas, Willem Persoon, Jörg Pyl, Will van Broekhoven, Mieke Robroeks, Peter Theunynck, Lies Van Gasse en Maud Vanhauwaert.

     

    Femke Meeusen, districtsschepen voor cultuur, is enthousiast: “Het is ontzettend tof dat zoveel buurtbewoners dit project een warm hart toedragen en van hun raam een poëzievenster maken. Al die gedichten nodigen uit voor een gezellige wandeling doorheen de straten van Zurenborg en ‘t Groen Kwartier.”

     

    Gratis optredens zaterdag 25 mei van 14 tot 18 uur

    Op zaterdag 25 mei is er een feestelijk startmoment waarbij 12 dichters hun beste gedichten in levende lijve zullen brengen. Dat gebeurt op 4 locaties in Zurenborg:

    • Café Moeskop, Dageraadplaats 17
    • Rock Lobster City Lodge, Kreeftstraat 10
    • boekhandel Kartonnen Dozen, Draakstraat 34
    • Café Den Draak, Draakplaats 1

     

    De poëzievoordrachten beginnen telkens stipt op het uur; om 14, 15, 16 en 17 uur (bij Rock Lobster is de laatste voorstelling om 16 uur). Per locatie zullen twee tot drie dichters gedurende 10 à 15 minuten hun gedichten voordragen. Na ongeveer een half uur heeft het publiek de tijd om een andere locatie en nieuwe dichters op te zoeken. De locaties bevinden zich op wandelafstand (minder dan 250 meter) van elkaar.

     

    Poëzievensters Zurenborg is een initiatief van buurtbewoners in samenwerking met Gazet Van Zurenborg, Cultuur 2018 en het district Antwerpen.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

                                            

    Nieuw netwerk rond zwangerschap en geboorte in de regio geboren

    25 MEI 2019  Samenwerking tussen zorgprofessionals       

    Betere zorg rond zwangerschap en geboorte is een belangrijke uitdaging voor zorgverleners en andere partners (o.a. Gynaecologen, huisartsen, vroedvrouwen, kraamzorg, kinesisten, thuishulp,…).  Nog al te vaak wordt er te weinig samengewerkt of is het beschikbare aanbod ongekend.

    In het kader van een regionaal zorgstrategisch plan (consortium Samen ZorgKrachtig) hebben de gemeenten Brasschaat, Essen, Kalmthout, Kapellen en Wuustwezel de handen in elkaar geslagen om samenwerking actief te faciliteren. Ze organiseren daarom voor de zorg- en welzijnsprofessionals van hun regio op 25 mei een netwerkevent in het AZ Klina in Brasschaat.

    Hiermee wordt de opstart gerealiseerd van een netwerk rond zwangerschap en geboorte. Hoe kunnen we een gepaste doorverwijzing doen? Wie staat mee in voor de geestelijke gezondheid van de moeder? Waar kan ik voor wat terecht?  De geboorte van dit netwerk betekent een actieve kruisbestuiving tussen bestaande betrokkenen met als doel een efficiënter vangnet voor het hele gezin.    

    Dit alles wordt georganiseerd in AZ Klina, Augustijnslei 100 in Brasschaat.

    Het programma kan u terugvinden op:  
    www.eerstelijnszone.be/eerstelijnszone-noorderkempen

    Voor verdere info: Tom David Van Meel +32 497 34 02 00

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. KOEN VAN DEN HEUVEL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    KOEN VAN DEN HEUVEL
    MINISTER VAN OMGEVING, NATUUR EN LANDBOUW
    20 mei

     

    Lancering projectoproep Natuur in je buurt 2019

     

    De natuur als sleutel voor een gezonder leven



    De dagen razen vaak aan een duizelingwekkende snelheid voorbij. Een hoge werkdruk, files, of een overdosis aan (digitale) informatie kunnen zorgen voor een toename van stress of spanning. Een deel van de oplossing ligt om de hoek: de natuur. Natuur en Bos van de Vlaamse Overheid lanceert voor het 6e jaar op rij de projectoproep ‘Natuur in je buurt’. Deze trekt dit jaar volledig de kaart van projecten die de brug maken tussen natuur en de bevordering van onze gezondheid. Ook nieuw is dat nu ook  verenigingen of organisaties zoals zorginstellingen projecten kunnen voorstellen. Vlaams Minister van Omgeving, Natuur en Landbouw Koen Van den Heuvel voorziet hiervoor 800.000 euro aan subsidies.

     


    Focus op welzijn,  zorg en toegankelijkheid

     

    Een groene buurt maakt gelukkig, werkt stressverlagend en helpt bij herstel na ziekte. Drie soorten projecten maken kans om een subsidie te ontvangen.

    Met de projectoproep gaan we allereerst specifiek op zoek gaan naar vernieuwende groenprojecten die bijdragen aan het welzijn van de bevolking. Hoe meer welzijn, hoe minder zorgbehoeften.

     

    Daarnaast worden ook projecten die de werking van zorginstellingen mee ondersteunen erkend. Het creëren van zorggroen, goede uitgewerkte groene oases rond zorgcentra, zorgt voor betere herstelkansen, zeker als er een grote biodiversiteit aanwezig is.

     

    Als laatste willen we een klemtoon leggen op projecten die tegemoet komen aan de noden van specifieke doelgroepen, zoals bijvoorbeeld slechtzienden en rolstoelgebruikers.

     


    Lokale besturen, organisaties en verenigingen

     

    Anders dan bij de voorbije projectoproepen ‘Natuur in je Buurt’, is dat nu naast lokale overheden ook verenigingen of organisaties een project kunnen indienen. Op die manier worden verschillende actoren, elk vanuit hun eigen specialisatie, gestimuleerd om beloftevolle projecten te realiseren. Ook samenwerkingsverbanden kunnen projecten indienen.

     

    Projecten worden bij goedkeuring minimaal voor 15.000 euro gesubsidieerd. De maximale financiële tegemoetkoming bedraagt 150.000 euro.

     

     

    Lancering

     

    Minister van Omgeving, Natuur en Landbouw Koen van den Heuvel stelde de projectoproep voor in het domein Blaasveldbroek. Het is een perfect voorbeeld van het samengaan van natuur en welzijn. De aanwezige speelnatuur, het avontuurlijk boomstammenparcours en de natuurlijke muziekinstrumenten, nodigen bezoekers uit om actief aan natuurbeleving te doen. Natuur en Bos wil van deze oase van rust een echte vijfsterrenplek maken. Om de natuur in Blaasveldbroek nog robuuster te maken gaf de minister de opdracht aan Natuur en Bos om budget vrij te maken voor de aankoop van 10 ha extra bos.

     

    Koen Van den Heuvel, Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw: “Natuurlijk geluk zit vaak in een klein en rustig hoekje. Met deze projectoproep willen we de aandacht voor het samenspel tussen natuur en gezondheid vergroten, met een nadrukkelijke focus richting zorg en toegankelijkheid. Plekken waar mensen tot rust kunnen komen, alleen of met anderen, mogen niet schaars zijn. Integendeel, ze worden belangrijker en dragen bij tot een beter welzijn.”

     

    De selectiecriteria voor de projectvoorstellen en de meer uitgebreide infobundel met uitgewerkte voorbeelden en suggesties vindt u op https://www.natuurenbos.be/projectoproep-natuur-in-je-buurt.

     

     

     

     

     

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!