Inhoud blog
  • Provincie Antwerpen
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Regionaal Nieuws
    van Antwerpen
    23-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. KOEN VAN DEN HEUVEL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    KOEN VAN DEN HEUVEL
    MINISTER VAN OMGEVING, NATUUR EN LANDBOUW
    23 mei 2019

     

     

    Vlaams Minister van Omgeving Koen Van den Heuvel maakt 4,9 miljoen euro vrij voor circulaire economieprojecten in Vlaanderen



    Minister Koen Van den Heuvel lanceert vandaag de derde projectoproep voor circulaire economieprojecten. Circulaire economie is één van de zeven ‘transitieprioriteiten’ van de Vlaamse Regering. Deze call 2019 ligt in lijn met de vorige edities. De doelstelling is om rond circulaire economie opnieuw een diversiteit te bereiken zowel qua indieners als onderwerpen. Partnerschappen van lokale overheden, ondernemingen, onderzoeksinstellingen, organisaties en burgers worden opnieuw uitgenodigd om experimenteer-, demonstratie- en disseminatieprojecten in te dienen over circulaire economie.

     

     

    Koen Van den Heuvel: “De circulaire economie zorgt ervoor dat we veel efficiënter omgaan met onze materialen, water, energie, voedsel en biomassa, en ruimte, dat we zo weinig mogelijk van deze hulpbronnen definitief verloren laten gaan. De wereldwijde consumptie- en productiepatronen moeten aangepast worden aan de grenzen van onze planeet. 60 procent van de koolstofvoetafdruk (CO2-voetafdruk) is gelinkt aan de wijze waarop we met onze materialen omgaan: bij ontginning, transport, productie, gebruik en afvalverwerking. Met de circulaire economie zorgen we ervoor dat de materialen in de economie blijven. Wat afval is voor de een is opnieuw grondstof voor een ander. Met deze projectoproep zetten we een nieuwe stap in de verdere uitrol van circulaire economie.”

     

    Dit is de derde call die wordt gelanceerd. In 2017 en 2018 werd al een subsidieoproep gelanceerd voor projecten in circulair aankopen, de circulaire stad of circulair ondernemen. Vanuit de vorige 2 calls zijn er 135 projecten gesubsidieerd voor een bedrag van 11 miljoen euro. Alle gesubsidieerde projecten en voorbeeldcases zijn terug te vinden in de DOENERS-databank op de website van Vlaanderen Circulair https://www.vlaanderen-circulair.be/nl/doeners-in-vlaanderen.

     

     

    Maximaal 80% van de projectkosten wordt gesubsidieerd, met een maximaal subsidiebedrag van 100.000 euro. Het globale projectbudget mag het bedrag van 125.000 euro overschrijden, maar geeft geen recht op bijkomende subsidies. De gesubsidieerde projecten moeten afgelopen zijn voor eind 2021. Er is een totaalbudget voorzien van 4.9 miljoen euro.

     

    De call wordt vandaag gelanceerd via de website

    https://vlaanderen-circulair.be/nl/aan-de-slag. U vindt er een handleiding over de wijze van indiening en de voorwaarden van selectie in een informatiedocument en een indieningsformulier.

     

    Deadline voor indiening van projectvoorstellen is 4 september 12u00.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jubileumeditie Sint-Andriesrun
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Jubileumeditie Sint-Andriesrun


    Op zondag 26 mei vindt de tiende Sint-Andriesrun plaats. Sportievelingen ontdekken tijdens deze sfeervolle jubileumeditie de leukste plekjes van deze Antwerpse wijk. Voor de kleinsten is er een kidsrun. Muziek en randanimatie zorgen voor de nodige sfeer tijdens de plezanste stratenloop van ’t stad.

    Met de Sint-Andriesrun zetten Sportief Sint-Andries, district Antwerpen en Buurtsport de zomerperiode sportief in. Volwassenen lopen een parcours van vijf of tien kilometer, kinderen krijgen een aangepaste kidsrun van 650 of 1300 meter voorgeschoteld. Elke wedstrijd start en eindigt op de Sint-Andriesplaats.

    Verschillende muzikanten zorgen langsheen het traject voor muzikale aanmoediging. Op de Sint-Andriesplaats is er doorlopend animatie voor jong en oud.

    Praktisch

    • Sint-Andriesrun
    • zondag 26 mei
    • start en aankomst op de Sint-Andriesplaats, 2000 Antwerpen
    • programma:

    o   11.00 uur: start inschrijvingen

    o   13.00 uur: start kidsrun 650 meter (tot 9 jaar)

    o   13.30 uur: start kidsrun 1300 meter (tot 12 jaar)

    o   15.15 uur: start 5 en 10 kilometer

    o   17.00 uur: prijsuitreikingen

    • Kidsrun: 2 euro voorverkoop of 6 euro aan de kassa
    • 5 en 10 kilometer: 6 euro voorverkoop of 10 euro aan de kassa
    • Meer info en inschrijvenop www.sintandriesrun.be
    • Op de dag zelf kan nog ter plaatse ingeschreven worden

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. In Hoboken


    Participatie bij invulling groene ruimtes rond nieuwe Krugerbrug


    In Hoboken komt er een nieuwe fiets- en voetgangersbrug in plaats van de huidige Krugerbrug. Gisteren konden buurtbewoners en gebruikers hun mening geven over de inrichting van de groene ruimtes rond de brug en haar aanloophellingen.

     

    De stad Antwerpen en spoorwegbeheerder Infrabel gingen in 2018 op zoek naar een ontwerpteam om een nieuwe fiets- en voetgangersbrug te ontwerpen op de locatie van de bestaande Krugerbrug in Hoboken. Het team kreeg de opdracht om een brug te ontwerpen die niet enkel op de districtenroute, maar ook op het Jef Van Lindenfietspad (de fietsostrade F13) aansluit. Na realisatie zal de fietsostrade richting stadscentrum via de nieuwe brug over de nieuwe terreinen van Blue Gate richting Scheldekaaien gaan.

     

    “Met de nieuwe brug verhogen we het comfort van fietsers en voetgangers” , aldus schepen voor mobiliteit Koen Kennis. “Door de omgeving van de brug groen in te vullen, gaat ook de buurt erop vooruit.”

     

    “De nieuwe brug biedt heel wat mogelijkheden voor de buurt, waar vooral veel nood is aan extra speelruimte”, vult Hobokens districtsburgemeester Kathelijne Toen aan. “De groene omgeving waar de brug in komt te liggen, biedt hier kansen die we zeker moeten benutten.”

     

    3 bruggen op groene aanloophelling

    Eind oktober konden de buurtbewoners en de gebruikers van de twee fietsroutes de vijf ingediende voorstellen inkijken en hun opmerkingen doorgeven. In januari 2019 werd het ontwerpteam Ney & Partners BXL en Omgeving cvba gekozen voor het verder ontwerpen en bouwen van de nieuwe brug. Het ontwerp bestaat uit 3 bruggen - over de spoorweg, over de Zuidweg en over de ecologische verbinding tussen de Hobokense polder en Blue Gate Antwerp -  die telkens op een groene aanloophelling liggen. Hierdoor ontstaan er rond de bruggen groene ruimtes en zijn ze snel en eenvoudig te plaatsen.

     

    In gesprek met de ontwerpers

    Op woensdag 22 mei kon de buurt en de gebruikers van de fietsostrade en de districtsroute in gesprek gaan met het ontwerpteam voor de nieuwe brug. Daar werd het ontwerp aan hen voorgesteld en kregen ze, naast een antwoord op al hun vragen, ook de kans om mee na te denken over de inrichting van de groene ruimtes rond de brug en zijn aanloophellingen. Een 20-tal buurtbewoners onderzocht samen met de ontwerpers of er langs de nieuwe brug bijvoorbeeld een zitplek, een picknickplaats of een avontuurlijke speelplek kan komen. Er werd ook nagegaan of de huidige hondenloopzone aan de kop van de brug eventueel een nieuwe plaats kan krijgen langs de sporen.

     

    Met deze suggesties uit de buurt gaat het ontwerpteam nu samen met de stad Antwerpen en het district Hoboken verder aan de slag voor de inrichting van de groene ruimtes en zo het eerste plan uit te werken naar een voorontwerp dat begin 2020 terug aan de buurt wordt voorgesteld. Daarna kan het ontwerp gefinaliseerd worden en kan in de loop van 2021 de bouw van de nieuwe brug starten.





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Provincie Antwerpen

    Provincie Antwerpen

    Feestoepdhei
    zondag 16 juni 2019 van 13u tot 16u – provinciaal domein Kesselse Heide (2560 Nijlen)

    Juni! Tijd om de fauna en flora van de heide feestelijk in de kijker te zetten. Naast een heidebar en muziek, kun je op zondag 16 juni 2019 tussen 13u en 16u ook genieten van demonstraties, kinderactiviteiten en workshops. Om 14u30 neemt een natuurgids alle geïnteresseerden mee voor een wandeling op de heide. Afspraak aan Doefoepdhei, het bezoekerscentrum van de Kesselse Heide, Vaerestraat 4 in 2560 Nijlen. Deelnemen is gratis! Inschrijven hoeft niet, kom gewoon af.

     

    Feestoepdhei is een gezellig gezinsvriendelijk evenement van de Provinciale Groendomeinen Regio Antwerpen i.s.m. met verschillende partners, vrijwilligers en Natuurpunt afdeling De wielewaal.

     

    www.provincieantwerpen.be > Kesselse Heide Feestoepdhei 2019

    Meer info bij de domeinwachters via T 03 360 52 18.

     

    Lekker chillen tijdens Feestoepdhei - Copyright: PGRA voor provincie Antwerpen.

    PRAKTISCHE INFO EVENEMENT

    Wanneer en waar:

    Zondag 16 juni 2019 van 13u tot 16u.

    Afspraak aan Doefoepdhei, het bezoekerscentrum van de Kesselse Heide, Vaerestraat 4 in 2560 Nijlen (op 100m van parking Lindekensbaan).

     

    Deelnemen:

    Gratis!

    Inschrijven niet nodig.

    Meer info bij de domeinwachters op T 03 360 52 18.

     

    Social media:

    https://www.facebook.com/kesselseheide/

    www.twitter.com > DeDomeinen

     

    Website:

    www.provincieantwerpen.be > Kalender Kesselse Heide

     

    Beleidsverantwoordelijke:

    Jan De Haes, N-VA, gedeputeerde bevoegd voor groendomeinen

    Helke Verdick, perscontact Jan De Haes






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cycling Vlaanderen

    TOUR DE FRANCE
    Fiets mee in de Tour!
    @CyclingVL
    @CyclingVlaanderen
    Cycling Vlaanderen
    JOUW KIND BINNENKORT IN HET
    TOUR DE FRANCE PELOTON?
    Is jouw kind tussen 8 en 14 jaar oud, met een passie voor de wielersport? Lees dan zeker even verder.

    Tijdens de ploegenvoorstelling op donderdag 4 juni krijgen 44 kinderen de kans mee te fietsen met de verschillende teams langsheen het parcours.
    PROGRAMMA 
    14u-17u : ontvangst van ouders en kinderen in het Kidz On Wheelz dorp met hindernissenparcours
    17u-19u : deelname aan de ploegenvoorstelling, waarbij 2 kinderen per ploeg de kans krijgen mee te fietsen op het parcours van de ploegenvoorstelling. 
    Dit alles onder begeleiding van hun favoriete wieleridolen zoals Greg Van Avermaet, Peter Sagan, Oliver Naesen en vele anderen.
    • Kinderen worden begeleid naar de start van het parcours, Place Royal.
    • Daar worden ze opgevangen door een wegkapitein die samen met de kinderen en de door hen toegewezen ploeg het parcours fietst tot de Grote Markt.
    • De ploeg wordt voorgesteld op het officiële startpodium op de Grote Markt.
    • Kinderen, wegkapitein en ploeg rijden tot het fanpark opgesteld aan de Brouckère waar ook een ontmoetingszone voor de ouders voorzien zal worden.
    • De wegkapitein blijft bij de kinderen tot de ouders hun kind opnieuw afgehaald hebben aan de afhaalzone binnen het fanpark.
    VOORWAARDEN
    • Leeftijd: Tussen 8 en 14 jaar oud
    • Kan zelfstandig fietsen (hou er rekening mee dat er ook kasseien verwerkt zijn in het parcours)
    • Kan aanwezig zijn op onderstaande data:
      • 2 juni 2019, Fête du Vélo Jubelpark Brussel tussen 10u-11u: voor officiële inschrijving en afleggen behendigheidsparcours
      • 3 juli 2019 tussen 17u50-19u15: verkenning parcours ploegenvoorstelling onder begeleiding
      • 4 juli 2019 tussen 14u-19u: ploegenvoorstelling Tour de France 2019
    INSCHRIJVEN?

    Stuur een mail naar Lien.VanDeVijver@nextgensports.be met onderstaande gegevens :
    1. Naam/voornaam kind
    2. Geboortejaar
    3. Contactgegevens ouders (GSM/mail)





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Provincie Antwerpen

    Provincie Antwerpen

    22 | 05 | 2019

    POM Antwerpen en VIL leggen eerste steen logistiek demonstratiecentrum Log!Ville

    Op woensdag 22 mei leggen VIL, POM Antwerpen, de gemeente Niel en Vlaams minister Philippe Muyters, vertegenwoordigd door zijn raadgever, de eerste steen van het demonstratiecentrum Log!Ville op het Wetenschapspark Universiteit Antwerpen in Niel. Log!Ville wordt een state-of-the-art belevingscentrum, dat zijn deuren opent voor het publiek in september 2020.

    Johan Guldix, Raadgever economie en innovatie van minister Muyters legt de spreekwoordelijke eerste steen van Log!Ville samen met Ludwig Caluwé, gedeputeerde voor Economie en Innovatie bij provincie Antwerpen en voorzitter van POM Antwerpen, VIL-voorzitter Danny Van Himste én Tom De Vries, burgemeester van Niel.

    In dit project treedt POM Antwerpen op als bouwheer en VIL als exploitant.

    TomDe Vries, Ludwig Caluwé, Danny Van Himsteen Johan Guldix - Copyright: Lawrence Schoonbroodt

    Het Wetenschapspark Universiteit Antwerpen is de geknipte locatie voor Log!Ville”, benadrukt POM-voorzitter Caluwé. “Het democentrum zal innovatie uitstralen, nieuwe trends op het vlak van logistiek detecteren in binnen- en buitenland, ultramoderne technologieën demonstreren, co-creatie bewerkstelligen en de valorisatie van allerlei nieuwe toepassingen stimuleren. Het moet dé ontmoetingsplaats worden voor alle Vlaamse bedrijven die met logistiek te maken hebben. De logistiek is één van de economische speerpuntsectoren van Vlaanderen in het algemeen en  van de provincie Antwerpen in het bijzonder. Logisch dus dat wij dit initiatief ten volle ondersteunen.”

    Mature maar niet mainstream innovaties


    Met Log!Ville wil VIL de logistieke sector in Vlaanderen helpen innoveren door praktische toepassingen en vernieuwende concepten te ontdekken, demonstreren, testen en laten ervaren. “De focus van Log!Ville zal liggen op mature B2Binnovatie  die nog niet mainstream terug te vinden is in het bedrijfsleven. Er is ook plaats voor vernieuwende concepten als inspiratie voor de sector. De kennis die VIL als Speerpuntcluster Logistiek in huis heeft zal Log!Ville in de praktijk brengen”, aldus Danny Van Himste, voorzitter van VIL.

    Fysieke én virtuele ontdekkingsreis

    Het gebouw zal bestaan uit vier onderdelen: een fysieke demonstratiezone, een virtuele belevingsruimte, een co-creatiegedeelte en een polyvalente ruimte. In de fysieke demonstratiezone van 1.333 m² zullen bezoekers de nieuwste toepassingen in de logistiek kunnen ontdekken en testen, gaande van exoskeletten over AGV’s naar slimme brillen. In de Digital Experience Center van 518 m² wacht de bezoekers een digitale beleving.
    De co-creatieruimte, de Logistics Innovation Accelerator genoemd, wordt een ruimte van 400 m² waar innovatie in de logistiek live zal gebeuren. Bedrijven, onderzoeksinstellingen en startups zullen er via corporate venturing en co-creatie samenwerken aan een digitale, duurzame logistiek als gamechanger. De polyvalente ruimte van 523 m² tot slot zal dienen voor het organiseren van seminaries, vergaderingen en evenementen.
    Log!Ville zal een fysieke en virtuele ontdekkingsreis worden die de competitiviteit van onze bedrijven op het vlak van supply chain versterkt met focus op automatisering, digitalisering, duurzaamheid en last mile delivery. Dit gebouw wordt een landmark voor de logistiek in Vlaanderen en ver daarbuiten. Ik ben dan ook trots dat we dit in onze regio kunnen realiseren”, aldus minister Philippe Muyters.

    6.000 bezoekers per jaar

    Log!Ville zal internationaal samenwerken met alliantiepartners zoals Fraunhofer, Georgiatech University en Supply Chain Asia. Hierdoor zullen logistieke professionals wereldwijde innovaties kunnen ontdekken. Vlaanderen versterkt zo zijn ‘gateway to Europe’. VIL rekent op zo’n 6.000 bezoekers per jaar. Doel is innovatie en valorisatie van onderzoek in de logistiek te versnellen en de resultaten eenvoudig  bereikbaar te maken voor alle actoren in de supply chain.
    VIL en POM Antwerpen ontvangen voor de bouw en inrichting van Log!Ville een subsidie van 2.634.500 euro uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO).

    Beleidsverantwoordelijke:
    Ludwig Caluwé, CD&V, gedeputeerde bevoegd voor economie, voorzitter POM
    Perscontact: Johny Geerinckx






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Poëzievensters Zurenborg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


      starten met gratis optredens


    Van 20 mei tot eind oktober is er de derde editie van Poëzievensters Zurenborg. Niet minder dan 140 Zurenborgenaars en bewoners van het Groen Kwartier stellen hun ramen ter beschikking voor evenveel gedichten van 18 dichters. Iedereen kan de gedichten ontdekken aan vensters langs de straten van deze buurt met een hart voor poëzie.

     

    Voor de keuze van de dichters werd deze keer teruggegrepen naar het recept van de eerste editie: dichters van Zurenborg of dichters met een band met Zurenborg. Daarnaast waren ook de huidige en de voorlaatste stadsdichters bereid om gedichten te leveren.

     

    De deelnemende dichters zijn: Ricardo Anemaet, Alexandra Cerceni, Reine De Pelseneer, Luk Depondt, Lotte Dodion, Yolande Driesen, Stefan Heulot, Peter Holvoet Hanssen, Maarten Inghels, Musty (alias Mustapha Nait Birrou), Johanna Pas, Willem Persoon, Jörg Pyl, Will van Broekhoven, Mieke Robroeks, Peter Theunynck, Lies Van Gasse en Maud Vanhauwaert.

     

    Femke Meeusen, districtsschepen voor cultuur, is enthousiast: “Het is ontzettend tof dat zoveel buurtbewoners dit project een warm hart toedragen en van hun raam een poëzievenster maken. Al die gedichten nodigen uit voor een gezellige wandeling doorheen de straten van Zurenborg en ‘t Groen Kwartier.”

     

    Gratis optredens zaterdag 25 mei van 14 tot 18 uur

    Op zaterdag 25 mei is er een feestelijk startmoment waarbij 12 dichters hun beste gedichten in levende lijve zullen brengen. Dat gebeurt op 4 locaties in Zurenborg:

    • Café Moeskop, Dageraadplaats 17
    • Rock Lobster City Lodge, Kreeftstraat 10
    • boekhandel Kartonnen Dozen, Draakstraat 34
    • Café Den Draak, Draakplaats 1

     

    De poëzievoordrachten beginnen telkens stipt op het uur; om 14, 15, 16 en 17 uur (bij Rock Lobster is de laatste voorstelling om 16 uur). Per locatie zullen twee tot drie dichters gedurende 10 à 15 minuten hun gedichten voordragen. Na ongeveer een half uur heeft het publiek de tijd om een andere locatie en nieuwe dichters op te zoeken. De locaties bevinden zich op wandelafstand (minder dan 250 meter) van elkaar.

     

    Poëzievensters Zurenborg is een initiatief van buurtbewoners in samenwerking met Gazet Van Zurenborg, Cultuur 2018 en het district Antwerpen.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

                                            

    Nieuw netwerk rond zwangerschap en geboorte in de regio geboren

    25 MEI 2019  Samenwerking tussen zorgprofessionals       

    Betere zorg rond zwangerschap en geboorte is een belangrijke uitdaging voor zorgverleners en andere partners (o.a. Gynaecologen, huisartsen, vroedvrouwen, kraamzorg, kinesisten, thuishulp,…).  Nog al te vaak wordt er te weinig samengewerkt of is het beschikbare aanbod ongekend.

    In het kader van een regionaal zorgstrategisch plan (consortium Samen ZorgKrachtig) hebben de gemeenten Brasschaat, Essen, Kalmthout, Kapellen en Wuustwezel de handen in elkaar geslagen om samenwerking actief te faciliteren. Ze organiseren daarom voor de zorg- en welzijnsprofessionals van hun regio op 25 mei een netwerkevent in het AZ Klina in Brasschaat.

    Hiermee wordt de opstart gerealiseerd van een netwerk rond zwangerschap en geboorte. Hoe kunnen we een gepaste doorverwijzing doen? Wie staat mee in voor de geestelijke gezondheid van de moeder? Waar kan ik voor wat terecht?  De geboorte van dit netwerk betekent een actieve kruisbestuiving tussen bestaande betrokkenen met als doel een efficiënter vangnet voor het hele gezin.    

    Dit alles wordt georganiseerd in AZ Klina, Augustijnslei 100 in Brasschaat.

    Het programma kan u terugvinden op:  
    www.eerstelijnszone.be/eerstelijnszone-noorderkempen

    Voor verdere info: Tom David Van Meel +32 497 34 02 00

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. KOEN VAN DEN HEUVEL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    KOEN VAN DEN HEUVEL
    MINISTER VAN OMGEVING, NATUUR EN LANDBOUW
    20 mei

     

    Lancering projectoproep Natuur in je buurt 2019

     

    De natuur als sleutel voor een gezonder leven



    De dagen razen vaak aan een duizelingwekkende snelheid voorbij. Een hoge werkdruk, files, of een overdosis aan (digitale) informatie kunnen zorgen voor een toename van stress of spanning. Een deel van de oplossing ligt om de hoek: de natuur. Natuur en Bos van de Vlaamse Overheid lanceert voor het 6e jaar op rij de projectoproep ‘Natuur in je buurt’. Deze trekt dit jaar volledig de kaart van projecten die de brug maken tussen natuur en de bevordering van onze gezondheid. Ook nieuw is dat nu ook  verenigingen of organisaties zoals zorginstellingen projecten kunnen voorstellen. Vlaams Minister van Omgeving, Natuur en Landbouw Koen Van den Heuvel voorziet hiervoor 800.000 euro aan subsidies.

     


    Focus op welzijn,  zorg en toegankelijkheid

     

    Een groene buurt maakt gelukkig, werkt stressverlagend en helpt bij herstel na ziekte. Drie soorten projecten maken kans om een subsidie te ontvangen.

    Met de projectoproep gaan we allereerst specifiek op zoek gaan naar vernieuwende groenprojecten die bijdragen aan het welzijn van de bevolking. Hoe meer welzijn, hoe minder zorgbehoeften.

     

    Daarnaast worden ook projecten die de werking van zorginstellingen mee ondersteunen erkend. Het creëren van zorggroen, goede uitgewerkte groene oases rond zorgcentra, zorgt voor betere herstelkansen, zeker als er een grote biodiversiteit aanwezig is.

     

    Als laatste willen we een klemtoon leggen op projecten die tegemoet komen aan de noden van specifieke doelgroepen, zoals bijvoorbeeld slechtzienden en rolstoelgebruikers.

     


    Lokale besturen, organisaties en verenigingen

     

    Anders dan bij de voorbije projectoproepen ‘Natuur in je Buurt’, is dat nu naast lokale overheden ook verenigingen of organisaties een project kunnen indienen. Op die manier worden verschillende actoren, elk vanuit hun eigen specialisatie, gestimuleerd om beloftevolle projecten te realiseren. Ook samenwerkingsverbanden kunnen projecten indienen.

     

    Projecten worden bij goedkeuring minimaal voor 15.000 euro gesubsidieerd. De maximale financiële tegemoetkoming bedraagt 150.000 euro.

     

     

    Lancering

     

    Minister van Omgeving, Natuur en Landbouw Koen van den Heuvel stelde de projectoproep voor in het domein Blaasveldbroek. Het is een perfect voorbeeld van het samengaan van natuur en welzijn. De aanwezige speelnatuur, het avontuurlijk boomstammenparcours en de natuurlijke muziekinstrumenten, nodigen bezoekers uit om actief aan natuurbeleving te doen. Natuur en Bos wil van deze oase van rust een echte vijfsterrenplek maken. Om de natuur in Blaasveldbroek nog robuuster te maken gaf de minister de opdracht aan Natuur en Bos om budget vrij te maken voor de aankoop van 10 ha extra bos.

     

    Koen Van den Heuvel, Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw: “Natuurlijk geluk zit vaak in een klein en rustig hoekje. Met deze projectoproep willen we de aandacht voor het samenspel tussen natuur en gezondheid vergroten, met een nadrukkelijke focus richting zorg en toegankelijkheid. Plekken waar mensen tot rust kunnen komen, alleen of met anderen, mogen niet schaars zijn. Integendeel, ze worden belangrijker en dragen bij tot een beter welzijn.”

     

    De selectiecriteria voor de projectvoorstellen en de meer uitgebreide infobundel met uitgewerkte voorbeelden en suggesties vindt u op https://www.natuurenbos.be/projectoproep-natuur-in-je-buurt.

     

     

     

     

     

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KOEN VAN DEN HEUVEL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    KOEN VAN DEN HEUVEL

    MINISTER VAN OMGEVING, NATUUR EN LANDBOUW

    18 mei

     

    Minister Van den Heuvel investeert in onderzoeksinfrastructuur voor tuinders

     

    Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw Koen Van den Heuvel voerde in het Proefstation voor de Groenteteelt in Sint-Katelijne-Waver de eerste boring van een funderingsput uit voor de bouw van een nieuwe onderzoeksserre. “De investering in de serre zal toelaten de onderzoeksvragen van de glasgroentesector aan te pakken, en dus verder te investeren in de toekomst van deze dynamische en innovatieve sector”, aldus minister Van den Heuvel. Samen met een aantal andere aanpassingen gaat het om een totale investering van 7,6 miljoen euro. De Vlaamse Overheid subsidieert het project met 3 miljoen euro.

     

    De investeringen betreffen de uitbreiding van en aanpassingen aan serres, innovatieve energie- en waterinstallaties, opstart van een afdeling biologische vollegrondsgroenteteelt, een composteringsunit, een uitbreiding van de loods voor vollegrondsgroenten en aanpassingen aan bestaande loodsen en burelen.

     

    “Met deze nieuwe investeringen zijn we in staat om nieuwe uitdagingen en opportuniteiten waar tuinders mee te maken krijgen te ondersteunen, meer bepaald de toenemende vraag naar bioproducten, het sluiten van kringlopen en het valoriseren van reststromen, de omschakeling naar het mobiele gotensysteem in de slateelt, de hogedraadteelt van komkommer, de belichting van vruchtgroenten en nieuwe kasbedekkingsmaterialen”, zegt Raf De Vis, directeur van het proefstation. “Willen we onze koppositie houden en voor een groter wordende groep praktijkrelevante antwoorden bieden, dan is een uitbreiding van infrastructuur essentieel.”

     

    Het proefstation is een belangrijke kennispartner voor de Vlaamse tuinbouwbedrijven. Het vertaalt onderzoeksresultaten snel in concrete innovaties toepasbaar in de praktijk. Het houdt de vinger aan de pols van de praktijk en verzekert een laagdrempelige toegang voor glas- en vollegrondsgroentetelers. Telers kunnen er terecht voor al hun vragen rond duurzaam en rendabel telen, en innovatie, van onderzoek tot objectieve advisering. Daarnaast maakt het proefstation zich sterk voor de kennisketen door actief samenwerkingsverbanden aan te gaan met universiteiten, andere praktijkcentra en kennisinstellingen, marktpartijen, en andere partijen.

    “De investering in de nieuwe onderzoeksinfrastructuur is een blijk van vertrouwen in de toekomst van de Vlaamse groenteteelt”, zegt minister Van den Heuvel. “Het investeren in onderzoek en ontwikkeling is een topprioriteit, ook voor de landbouw.”

     

     

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zorgbedrijf Antwerpen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zorgbedrijf Antwerpen verwelkomt bezoekers op werf dienstencentrum en serviceflats De Nobele Donk in Ekeren


    Op Open Wervendag op zondag 19 mei zet Zorgbedrijf Antwerpen de werfhekken van de nieuwbouwsite De Nobele Donk open voor een uniek bezoek achter de schermen. Er zijn ook infosessies over het bouwproject met dienstencentrum en serviceflats. Ook de pers is welkom van 10 tot 17 uur via het onthaalpunt in de parochiezaal van De Nobele Donk, Jozef Ickxstraat 10, 2180 Ekeren.

     

    Het project De Nobele Donk van Zorgbedrijf Antwerpen is gelegen aan de Prinshoeveweg en de Jozef Ickxstraat in Ekeren Donk. Op het terrein komen 4 vrijstaande gebouwen met in totaal 47 serviceflats en een dienstencentrum, inclusief ontmoetingsruimte voor lokale verenigingen.

     

    Dienstencentrum en eerste flats klaar in 2020

    Het dienstencentrum opent de deuren begin 2020, samen met de eerste 10 serviceflats. De andere 37 serviceflats zullen klaar zijn in 2021. De flats worden later dit jaar te huur en te koop aangeboden. Ook de oude pastorij wordt volledig gerenoveerd: hierin komen onder andere een wellnessruimte, kapsalon en zalen voor verenigingen en de tuin van de pastorij wordt een publiek toegankelijke buurttuin. 

     

    Rondleidingen op de werf

    Bezoekers kunnen tijdens de Open Wervendag – onder begeleiding – 5 serviceflats in ruwbouwfase bezoeken op de eerste verdieping van het gebouw. Op het gelijkvloers van datzelfde gebouw komt ook het dienstencentrum. Daarnaast kan op de werf, in het gebouw van de vroegere pastorij, het gelijkvloers bezocht worden. Hier komen onder andere de toekomstige wellnessruimte en het kapsalon.

     

    Expo en infosessies

    Om 10.30, 13, 14.30 en 15 uur zijn er infosessies over het bouwproject en het aanbod voor senioren. Vooraf inschrijven is niet nodig.

     

    De hele dag is er in de parochiezaal De Nobele Donk een expo met meer informatie over het bouwproject. Bezoekers kunnen er ook gericht vragen stellen aan medewerkers van aannemer Artes Roegiers en van Zorgbedrijf Antwerpen en hun gegevens doorgeven om op de hoogte te worden gehouden over het nieuwbouwproject.

     

    Praktisch

    • De inkom van de werf bevindt zich aan de Prinshoeveweg, maar bezoekers moeten zich aanmelden aan het onthaalpunt, in de parochiezaal van De Nobele Donk (Jozef Ickxstraat 10). De werf kan enkel onder begeleiding bezocht worden.
    • De 5 te bezoeken flats liggen op de eerste verdieping van de werf en zijn op dit ogenblik nog niet rolstoel- of rollator-toegankelijk.
    • Inschrijven voor de infosessies tijdens de Open Wervendag moet niet.
    • Er is parking aan de parochiezaal De Nobele Donk, Jozef Ickxstraat 10.

     

    Meer info op www.zorgbedrijf.antwerpen.be/nobeledonk

     

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.provincie Antwerpen

    14 | 05 | 2019

    Cheetaklas van Campus Kajee uit Schoten is ‘Sterrenklas 2019’

    De Cheetaklas van Campus Kajee uit Schoten is de winnaar van Sterrenklas, een online wedstrijd over de Europese Unie voor leerlingen van de derde graad van het basisonderwijs. De winnaars mogen een jaar lang pronken met deze titel én kunnen met de hele klas een uitstapjenaar Oostende maken.

    Heel wat klassen uit de hele provincie Antwerpen deden tussen 5 november en 9 mei (de Dag van Europa!) een gooi naar de titel van Sterrenklas 2019.

    “Sterrenklas is een jaarlijkse wedstrijd die de leerlingen via het internet op een speelse interactieve manier laat kennismaken met de geschiedenis en de werking van de Europese Unie en de invloed van de EU op het leven van ieder van ons. Het is een mooie aanvulling op het didactisch materiaal en de Europaweken waar de provincie Antwerpen leerkrachten uit het basisonderwijs het hele jaar door al mee ondersteunt,” verduidelijkt Kathleen Helsen, gedeputeerde voor de Europese Samenwerking.

    Omdat 2019 het jaar is van de Europese verkiezingen stond dit thema centraal. Om Sterrenklas te kunnen worden, moesten de 11- en 12-jarige leerlingen 5 online opdrachten tot een goed einde brengen. Naast de Europese verkiezingen, kwamen ook de geschiedenis, lidstaten, beslissingen en uitdagingen van de EU aan bod. Per opdracht kregen de leerlingen letters waarmee ze aan het einde een zin konden vormen. Dit jaar was die verborgen boodschap 'Het jaar van de Europese verkiezingen'.

    Dé sterrenklas

    Uit alle klassen die de zin konden vormen, werd uiteindelijk één winnaar geloot. Dat werd de Cheetaklas van Campus Kajee uit Schoten. Het gaat om een groep leerlingen uit het 5de en 6de leerjaar die extra pakketten aangeboden krijgen naast het gewone lesaanbod. Deze winnaars trekken op 7 juni samen met de laureaten uit andere provincies naar Duin en Zee in Oostende voor een leuke dag vol prikkelende workshops van Horizon Educatief. 

    Juf Sofie van Campus Kajee is alvast laaiend enthousiast: “De cheeta’s van Campus Kajee zijn niet alleen sterren van Schoten maar zijn vanaf nu ook heel graag dé sterrenklas van de provincie Antwerpen. Wij komen heel graag schitteren aan zee op 7 juni!”.

    Foto: De Cheetaklas van Campus Kajee uit Schoten

    Europa Direct provincie Antwerpen

    Sterrenklas is een initiatief van Europa Direct van het Antwerpse provinciebestuur in samenwerking met andere Vlaamse provinciebesturen en het Brussels gewest. Europa Direct is het lokale informatiecontactpunt van de Europese Commissie voor de burger. In totaal zijn er meer dan 500 infopunten in de 28 lidstaten. Europa Direct is een partnerschap tussen de provincie Antwerpen, de Europese Commissie en de FOD Buitenlandse Zaken. Voor Sterrenklas wordt samengewerkt met Europahuis Ryckevelde.

    PRAKTISCHE INFO

    Meer info:
    www.wordsterrenklas.be

    https://www.campuskajee.be/

    Beleidsverantwoordelijke:
    Kathleen Helsen, CD&V gedeputeerde bevoegd voor Europese samenwerking
    Perscontact: Johny Geerinckx






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Persconferentie zaterdag 18 mei
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Persconferentie 18/05 - Een unieke blik achter de schermen van 150 jaar postzegeldrukkerij

     

    rbara Van Speybroeck

    Persconferentie zaterdag 18 mei – 10u

    Een unieke blik achter de schermen van de postzegeldrukkerij

     

    150 jaar geleden werd er voor het eerst een postzegel gedrukt en afgewerkt in Mechelen. Een mijlpaal in de geschiedenis van bpost.

    Vandaag worden in de drukkerij nog steeds jaarlijks miljoenen postzegels gedrukt, ook voor andere landen. Er zit dus een Belgisch tintje aan heel wat buitenlandse postzegels, zoals deze van Luxemburg, Portugal en Gibraltar. 

     

    bpost viert deze bijzondere verjaardag met een unieke blik achter de schermen van zijn drukkerij.

     

    Op zaterdag 18 mei zetten we de deuren van de drukkerij hoogst uitzonderlijk open voor de pers en het publiek.

     

    De persconferentie start om 10u stipt, in aanwezigheid van Koen Van Gerven, CEO van bpost, en Federaal Minister Philippe De Backer.

    Op het programma staan de verschillende stappen van het drukproces en ontdekt u van dichtbij hoe postzegels ontworpen, gedrukt en verdeeld worden.

     

    De pers krijgt daarnaast de kans om kennis te maken met een aantal zeer bijzondere postzegels uit de geschiedenis van België, zoals de “Omgekeerde Dendermonde”, de meest waardevolle postzegel ooit en “Penny Black”, de allereerste postzegel ter wereld. We tonen ook enkele recente innovaties, zoals postzegels in 3D of de postzegels met chocoladesmaak etc.

     

    Einde is voorzien om 11u, met mogelijkheid tot interviews.

     

    Adres:

    Egide Walschaertsstraat 1B

    2800 Mechelen

     

    Heeft u vragen?

    Neem contact op met de persdienst van bpost: persdienst@bpost.be of 0476/51 79 29.

     

     

     

    BaPress Relations Manager
    M. +32 476 51 79 29 | T. +32 2 276 32 18
    Muntcentrum, 1000 Brussel / Centre Monnaie, 1000 Bruxelles
    barbara.vanspeybroeck@bpost.be | www.bpost.be

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Provincie Antwerpen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Provincie Antwerpen



    14 | 05 | 2019

    Samen voor een sterker lokaal landbouwbeleid
    Nieuwe landbouwcijfers geven lokale besturen duidelijke kijk op de land- en tuinbouw in hun gemeente

    Vandaag is de website www.provincie.incijfers.be uitgebreid met gedetailleerde land- en tuinbouwcijfers. Een belangrijke ondersteuning voor lokale besturen om hun landbouwbeleid vorm te geven. Op de website vinden ze specifieke data tot op gemeenteniveau, wat tot nu toe nergens beschikbaar was.

     

    Voor een goed beleid hebben steden en gemeenten nood aan recente en betrouwbare cijfers. Om de lokale besturen hierbij te ondersteunen, hebben de Vlaamse provincies de handen in elkaar geslagen en de website www.provincie.incijfers.be ontwikkeld. Vandaag werd daar een hele nieuwe reeks landbouwspecifieke cijfers aan toegevoegd. “Het gaat over algemene gegevens zoals het aantal landbouwers per km², het aandeel bio-landbouw of de oppervlakte van serres. Maar ook over zeer specifieke data zoals de oppervlakte geregistreerde teelten. Bovendien kan je met de data ook zeer gemakkelijk evoluties trekken.”, verduidelijkt gedeputeerde voor Landbouw Ludwig Caluwé.

    Sterk in intensieve en bio-landbouw

    De intensivering van de landbouw is in de provincie Antwerpen dus absoluut een feit. Maar daar tegenover staan 129 hoeveproducenten en een bio-areaal van 28,7%. Meteen ook het grootste bio-aandeel van alle Vlaamse provincies.” vult de gedeputeerde nog aan. “In totaal vind je verspreid over de provincie Antwerpen 3592 land- en tuinbouwbedrijven waarvan maar liefst 80% grote gespecialiseerde bedrijven zijn. Al die agrarische bedrijvigheid neemt 39% van de oppervlakte van de provincie Antwerpen in, oftewel 111.811 hectare.”

     

    Landbouwcijfers tot op deelgemeente

    Met een jaarlijkse omzet van 1,18 miljard euro zorgt de Antwerpse land- en tuinbouwsector voor 22% van de Vlaamse omzet. Hiermee zijn de tweede belangrijkste landbouwprovincie, na West-Vlaanderen. “Toch merken we dat veel steden en gemeenten nog weinig voeling hebben met hun land- en tuinbouwsector” besluit gedeputeerde Ludwig Caluwé. “Daarom is het van groot belang dat we deze cijfers nu tot op gemeenteniveau kunnen aanbieden op www.provincie.incijfers.be. Dit is een primeur. Nooit eerder konden alle land- en tuinbouwcijfers zo in detail geraadpleegd en dus ook gebruikt worden.”

     

    Gratis online databank voor iedereen

    De databank www.provincie.incijfers.be is een gratis databank die door iedereen gebruikt kan worden. In de databank vind je kant-en-klare grafieken, tabellen, kaarten en fiches die je een correct beeld geven van de provincie Antwerpen en haar steden en gemeenten. Naast de kernindicatoren en de landbouwcijfers vind je er ook data over inwoners, huishoudens, economie, mobiliteit en werkgelegenheid. De databank is een gezamenlijk initiatief van de vijf Vlaamse provincies, over al hun departementen heen.

     

     

    De cijfers komen van officiële instanties en organisaties zoals FOD Economie, het departement Landbouw en Visserij, FAVV, Bioforum, …
    De provincies staan in voor de verwerking van de gegevens en het invoeren in de databank. De actualisering gebeurt jaarlijks.

     

    Nieuwsgierig naar de cijfergegevens over landbouw in jouw gemeente ? Surf dan snel naar www.provincies.incijfers.be en klik op de tegel ‘Landbouw’.

    #STREEKMOTOR - De provincie Antwerpen is de motor achter tal van initiatieven in haar streek. Als bestuursniveau tussen de gemeenten en Vlaanderen is ze groot genoeg om veel te doen en klein genoeg om veel te betekenen. Vaak is ze de stille kracht achter de schermen, die met kennis van zaken en de streek oplossingen aanreikt voor uitdagingen die gemeentegrenzen overschrijden. Als straffe streekmotor zet de provincie Antwerpen dingen in gang en creëert ze ruimte om te bloeien, te bewegen, te beleven en te bewaren wat waardevol is. #streekmotor @prov_Antwerpen www.provincieantwerpen.be, www.streekmotor.be

    Beleidsverantwoordelijke:
    Ludwig Caluwé, CD&V, bevoegd voor Landbouw
    Perscontact: Johny Geerinckx

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Provincie Antwerpen

    Provincie Antwerpen

    14 | 05 | 2019

    Welkom in de Wilgernis!

    Gisteren opende gedeputeerde Jan De Haes een nieuw stuk Vrijbroekpark.

    Deze uitbreiding van het park is een knap staaltje van historisch landschap. Het moerassige weiland ziet er nog precies hetzelfde uit als 300 jaar geleden. Je maakt er bovendien kennis met onze nieuwe collectie wilgen.

     

    Copyright: Koen Fasseur

    Geschiedenis

    Tussen 1771 en 1778 maakte Joseph de Ferraris gedetailleerde kaarten van de Oostenrijkse Nederlanden in opdracht van keizerin Maria Theresia van Oostenrijk. Je zal dezelfde grachten, weiden en bomenrijen herkennen als op de kaart. Tussen 1999 en nu kocht de provincie Antwerpen beetje bij beetje verschillende gronden aan rondom de hotelruïne. Deze uitbreiding van het Vrijbroekpark maakte het mogelijk om een wandelpad aan te leggen dat start achter de grote vijver en eindigt bij de hondenweide. Deze bosgebieden werden aangeduid als ‘de nieuwe wildernis’. De natuur mocht hier immers wat wilder blijven.

    Salicetum

    Vandaag openen we de wandelpaden voor het publiek en is de nieuwe wildernis van naam veranderd. Het is de ‘Wilgernis’ geworden, een unieke verzameling van wilgen. Het idee om een Salicetum aan te leggen ontstond in de zomer van 2017. Sonja Deneve, natuurgids en grote wilgenfan, stelde ons voor om een Salicetum aan te leggen. Het werd al snel duidelijk dat dit een grote meerwaarde voor het park zou zijn. Wilgen houden van water, en voelen zich thuis in dit moerassig gebied.

    Dankzij de connecties van Sonja Deneve arriveerden in januari 2018 de eerste wilgenstekken uit Kew Gardens, Londen. Nog diezelfde maand zijn er wilgenstekken opgehaald bij het arboretum van Lebbeke. Deze stekken werden door de stielmannen vakkundig verzorgd in de serre zodat ze de winter zouden overleven. Ondertussen had Sonja ook wilgenstekken meegebracht uit Helsinki, Finland. Deze werden samen met de andere stekken verzorgd in de serre. Tot slot tijdens het bezoek aan de Botanische Tuin in Bonn in maart 2018, zijn er nog een reeks wilgenstekken ontvangen.

    In mei is er een proefveld aangelegd zodat de wilgen buiten gepland konden worden. Deze wilgen hebben de hitte van vorige zomer goed doorstaan. De stekken die voldoende groot waren om te verplanten, kregen in maart 2019 hun vaste plaats in de Wilgernis.

    Als Provinciaal Groendomein zet Vrijbroekpark heel erg in op natuureducatie. Het hoofddoel van dit Salicetum is het aantonen hoe belangrijk wilgen zijn voor de biodiversiteit (woonplaats voor heel wat dieren, voedsel voor bestuivers,…), dat ze een belangrijk onderdeel zijn van ons cultureel erfgoed en dat ze gebruikt worden in de geneeskunde (salicylzuur in aspirine). Onze collectie toont ook hoe omvangrijk deze soort is. Momenteel zijn er 70 wilgensoorten aangeplant in de Wilgernis. Wereldwijd zijn er zo’n 450 soorten wilgen. We hopen onze collectie uit te breiden tot 100 soorten.

    Openingsfetival

    Met de leuze ‘Waar een weg is, is een wilg’ is de Wilgernis vandaag officieel geopend. Dit jaar is een feestjaar in het park, 90 jaar Vrijbroek. Daarom zijn de bezoekers ook uitgenodigd om de opening van dit nieuw stuk groen samen te vieren. Komend weekend zijn er twee feestelijke gelegenheden in de Wilgernis!

    Zaterdag 18 mei wordt de opening gevierd met een familie-evenement. Je kunt er die dag tussen 13 en 18 uur o.a. komen proeven van bushcraft, een nieuwe wandeling uittesten en speuren naar kriebeldiertjes. We voorzien ook een hapje en drank. Meer info vind je op www.provincieantwerpen.be, kalender Vrijbroekpark of op facebook evenement https://www.facebook.com/events/772447699801981/.

    Zondag 19 mei zijn de joggers welkom om de Wilgernis samen in te lopen. Afspraak om 10 uur aan het begin van het Vlonderpad, inschrijven is niet nodig. https://www.facebook.com/events/2483600104991860/

    Graag tot op een van deze evenementen! Of allebei!

    PRAKTISCHE INFO

    Waar:
    Vrijbroekpark, Ridder Dessainlaan 65, 2800 Mechelen

    Meer info:
    www.vrijbroekpark.be

    Sarah.wouters@provincieantwerpen.be

    Beleidsverantwoordelijke:
    Jan De Haes, N-VA, gedeputeerde bevoegd voor Toerisme, Recreatie- en Groendomeinen Perscontact: Helke Verdick






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Provincie Antwerpen

    Provincie Antwerpen

    14 | 05 | 2019

    80% van de preventieadviseurs grijpt tijdens zijn pauze naar zijn smartphone.

    Provincie roept bedrijven op om werk te maken van gezond smartphonegebruik op het werk én thuis.

    Gisteren riep de provincie meer dan 350 preventieadviseurs en HR-verantwoordelijken op om een beleid te maken over gezond smartphonegebruik op het werk én thuis. Deze oproep kwam er op het jaarlijkse Navormingscongres van het Provinciaal Veiligheidsinstituut (PVI) naar aanleiding van de campagne Kop Op. “Onder de slogan ‘Like je offline leven’, kan je op de website www.kopop.be zes uitdagingen vinden om te bouwen aan een gezonde relatie met je smartphone. Deconnecteren op het werk kan hierin een belangrijke rol spelen”, aldus gedeputeerde Luk Lemmens.


    Digitale balans tussen je werk en je privéleven

    In de plenaire sessie kregen de preventieadviseurs 6 stellingen voorgeschoteld over hun smartphonegebruik. Maar liefst 80% grijpt tijdens de pauze naar zijn smartphone. “Onze smartphone is het perfecte hulpmiddel om alle dode momenten te verlevendigen met een digitale snack. Maar je brein heeft die dode momenten nodig om te archiveren, te dagdromen en tot rust te komen. Werknemers die meer dagdromen zijn productiever dan collega’s die dat niet doen.”, vertelt experte Gert Van Daele van het PVI.


    Daarom riep ze hen op om tijd te doden zonder smartphone. Met zes eenvoudige uitdagingen, helpt Kop Op smartphonegebruikers om niet meer slaaf te zijn van hun smartphone.

    Preventieadviseurs testen hun smartphonegebruik - Copyright: Veiligheidsinstituut

    Zes concrete werktips om mee aan de slag te gaan:

    1. Slapen zonder smartphone:

    • Vermijd schermen 1 à 2 u voor het slapen. Blauw schermlicht remt de productie van het slaaphormoon waardoor je moeilijker de slaap vat en je brein activeren door bezig te zijn met je smartphone is ook niet bevorderlijk voor je slaap.
    • Begin je ochtend offline. Vaak bedenk je 's nachts briljante ideeën, maar je smartphone leidt je er 's morgens snel van weg.

     

    2. ‘Smart’ omgaan met apps:

    • Verban ‘afleiders’ van je beginscherm. Reserveer je beginscherm voor ‘tools’ zoals je kalender of gps. ‘Afleiders’ zoals e-mail zet je op je tweede scherm.
    • Gooi je meest verleidende apps eraf. Maak een lijstje met welke activiteiten je beter op je computer kan doen en welke activiteiten op je telefoon kunnen.

     

    3. Meldingen in toom houden:

    • Schakel mailmeldingen (tijdelijk) uit. Multitasking haalt je uit je concentratie, verlaagt het werktempo en verhoogt de foutenmarge.
    • Leg per dag een aantal tijdstippen vast om je mails te bekijken en te beantwoorden.

     

    4. Gedaan met phubbing!:

    • Geef je kinderen voorrang! Om werk en leven met kinderen soepeler te combineren kan je met 'boxen' werken: een vrije tijdbox en een werkbox. In plaats van beide boxen de hele dag open te houden en telkens te switchen, open je één box heel bewust en blijf je van de andere box af.
    • Vergader topless, vergaderen zonder laptops, smartphones of tablets aan tafel. Je houdt focus in de vergadering en wint productiviteit, maar het is ook een vorm van respect.

     

    5. Tijd doden zonder smartphone:

    • Vul je pauze offline in! Maak een korte wandeling van 10 minuten, eet een stuk fruit terwijl je naar buiten kijkt of naar natuur op je scherm. Las op regelmatige basis korte digiloze pauzes in en gun jouw brein die tijd zonder prikkels.
    • Oefen het niksen. Kijk daarom tijdens ‘dode momenten’ (als je ergens wacht, in de file, in de trein, aan het rode licht, op het toilet,..) gewoon een beetje rond en gun je brein zo de nodige rust.

     

    6. Bewust een tijdje offline:

    • Plan elke week schermvrije tijd in en doe wat je leuk vindt in de tijd die vrijkomt.
    • Maak afspraken over bereikbaarheid buiten de werkuren, tijdens een vakantie. Bij voorkeur ga je er 1 of 2 weken tussenuit en dan liefst ook digitaal. Werk en privé zijn verweven, het nieuwe werken geeft flexibele werktijden en tegelijkertijd laten we het werk dan nooit echt los.

     

    De 6 uitdagingen - Copyright: Veiligheidsinstituut

     

    Het Provinciaal Veiligheidsinstituut (PVI) is een expertisecentrum van de provincie Antwerpen. Het ondersteunt bedrijven en openbare besturen bij de uitwerking van een welzijnsbeleid op het werk. Jaarlijks zijn er 6.129 deelnemers die een opleiding volgen bij het PVI. Daarnaast organiseert het PVI in opdracht van de provincie Antwerpen preventiecampagnes voor het grote publiek. Dit gaat o.a. rond bescherming van je oren, plaatsen van een brandmelder, het gebruik van smartphones. Meer info: https://www.provincieantwerpen.be/aanbod/doe/pvi.html

    Beleidsverantwoordelijke:
    Luk Lemmens, N-VA, gedeputeerde bevoegd voor het Provinciaal Veiligheidsinstituut
    Perscontact: Faye van Impe








    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Provincie Antwerpen

     CORRECTIE DE WERKEN STARTEN EIND JUNI BEGIN JULI 2019

    Provincie Antwerpen

    Infowandeling natuurinrichting Vrieselhof 

    Dinsdag 4 juni 2019 om 19u in provinciaal groendomein Vrieselhof (2520 Oelegem)

    Midden juni 2019 starten de werkzaamheden voor de natuurinrichting van het Vrieselhof. De provincie Antwerpen vindt het belangrijk om te informeren over dit natuurinrichtingsproject en het toekomstig natuurbeheer van het provinciaal domein en nodigt daarom parkgebruikers en omwonenden uit voor een infowandeling.

     

    Op dinsdagavond 4 juni 2019 verneem je het wat, het waar en het waarom van de op stapel staande ingrepen. Tijdens een anderhalf uur durende rondleiding worden op het terrein de beheerplannen, de nieuwe gebiedsvisie, de ecologische doelstellingen, de tijdelijke hinder en de toekomstige recreatieve meerwaarde toegelicht. Bovendien krijgt iedereen ook de mogelijkheid om bijkomende vragen te stellen.

     

    Geïnteresseerd in het project natuurinrichting Vrieselhof?

    Kom dan op dinsdagavond 4 juni 2019 om 19u naar het Bezoekerscentrum Vrieselhof, Schildesteenweg 99 in 2520 Ranst. Deelnemen is gratis maar om praktische redenen moet je jouw deelname vooraf via E vrieselhof@provincieantwerpen.be bevestigen.

     

    Het natuurinrichtingsproject Vrieselhof is een samenwerking tussen de provincie Antwerpen, de Vlaamse Landmaatschappij en het Vlaams Agentschap Natuur & Bos, met de steun van ELFPO.

     

    Meer info nodig?

    De domeinwachters staan je graag te woord op T 03 360 52 18.

     

    Boeiende infowandeling over natuurbeheerwerken in het Vrieselhof - Copyright: PGRA voor provincie Antwerpen.

    PRAKTISCHE INFO

    Wanneer en waar:

    Op dinsdag 4 juni 2019 om 19u aan het bezoekerscentrum in provinciaal groendomein Vrieselhof, Schildesteenweg 95 in 2520 Oelegem (Ranst).

     

    Deelname:

    Deelnemen is gratis maar om praktische redenen moet je jouw deelname vooraf via E vrieselhof@provincieantwerpen.be bevestigen (graag vóór 3 juni 2019).

     

    Website:

    www.provincieantwerpen.be> kalender vrieselhof

    Social media:

    www.facebook.com > vrieselhof  

    www.twitter.com > DeDomeinen

     

    Meer info:

    bij de domeinwachters op T 03 360 52 18

     

    Beleidsverantwoordelijke:

    Jan De Haes, N-VA, gedeputeerde bevoegd voor groendomeinen

    Helke Verdick, kabinet Jan De Haes








    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LEKI TERUG

    “ Ons” Leki is terug van wegeweest.

    Men kon haar reeds bewonderen op 12 mei 2019 in het Gravehof te Hoboken.

     

    Met  nieuwe liedjes onder begeleiding van Nicolas Mortelmans.Daar wordt later een cd  van gemaakt.

    Na een loopbaan vanaf haar 12 jaar tot nu toch door het drukke leven als artiest en de bouw van een ziekenhuis in Congo en een smerige mug kreeg ze malaria en een  tijd tegemoet ging met een zware burn-out  als gevolg.

    Ze had dit nooit verwacht want ik ben sterk toch alles op een rij zettend is ze na drie jaar terug iets ouder en een slimmere kijk op het leven.



































    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GAIA

    GAIA verontschuldigt zich bij Poule & Poulette maar krijgt goed nieuws

    Beste dierenvriend,

    Op donderdag 9 mei bracht GAIA beelden naar buiten van kippen die in zeer slechte omstandigheden worden gekweekt. Diezelfde avond kreeg ik een telefoontje van de directie van Poule & Poulette, het bedrijf dat we ervan beschuldigd hadden tegen haar klanten te liegen over het respect voor dierenwelzijn door op zijn website te beweren dat de kippen een prachtig leven leiden en voorbeeldig verzorgd worden. Dat is in de industriële kippenhouderij nergens het geval, ook niet wat de vleeskippen voor Poule en Poulette betreft!

    We hadden een lang gesprek.

    Tijdens dit overleg hebben we de tijd genomen om de door GAIA verzamelde beelden te vergelijken met die van de leverancier van Poule & Poulette. Na een grondige analyse zijn er verschillende discrepanties aan het licht gekomen.

    Helaas, ondanks al onze voorzorgsmaatregelen, lijken deze beelden bij een andere leverancier dan die van Poule & Poulette gefilmd te zijn. Daarom verontschuldigen wij ons hiervoor bij de restaurantketen.

    WAAROM TREKKEN WE DE BEELDEN TERUG?

    Bij GAIA voeren we onze campagnes in alle oprechtheid. Maar als we verkeerd zijn, indien we een vergissing maken of een fout, moeten we dat erkennen en daaruit onze conclusies trekken zodat het nooit meer gebeurt.

    De beelden die we hebben gefilmd, zijn echter 100% waar en getuigen van de hel die de overgrote meerderheid van de 300 miljoen in België gefokte vleeskippen dagelijks ondergaan. Kippen verdienen het om in betere omstandigheden te leven dan onze onderzoekers hebben ontdekt, namelijk in overvolle, nauwelijks verlichte hangars zonder toegang tot de buitenwereld, zieltogend creperen in erbarmelijke omstandigheden. 

    HET LEVEN VAN EEN VLEESKIP

    Het goede nieuws, beste dierenvriend, is dat het management van Poule & Poulette zich aan het eind van ons gesprek bereid heeft verklaard om samen te werken met GAIA om het welzijn van zijn kippen te verbeteren. Als Poule & Poulette zich kan en wil engageren voor meer dierenwelzijn, moeten anderen dat ook kunnen. 

    Daarom hopen we dat deze beelden een echt bewustzijn hebben opgeroepen. En dat anderen eindelijk zullen instemmen met het garanderen van een beter leven voor de dieren.

    Uw steun is essentieel voor ons. Bij voorbaat dank voor uw steun en vertrouwen. 

    Met diervriendelijke groeten

    Michel Vandenbosch 






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Vlaams-Nederlandse projecten

    FUNDING : THE FUTURE

    Nieuwe subsidiekansen voor Vlaams-Nederlandse projecten

     

    Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor initiatieven die de toekomst dichterbij brengen! Tijdens ons event Funding: The Future verneem je meer over de nieuwe subsidieperiode 2021-2028 van Interreg Vlaanderen-Nederland. Jij weet als geen ander welke uitdagingen er bestaan in je sector en wij vernemen graag je input zodat we het nieuwe programma zo sterk mogelijk kunnen vormgeven.

    Zoek je nog inspiratie? Interreg steunt op dit moment al bijna 80 toekomstgerichte projecten, vaak met resultaten die je nu al kan zien, voelen, beleven of zelfs proeven. Kom op 19 september en ervaar welke innovaties en investeringen nu al gerealiseerd zijn door samenwerking tussen bedrijven, kennisinstellingen, het onderwijs en overheden, met steun van Interreg. Medio juni ontvang je een uitnodiging met het programma, met inschrijfmogelijkheid.

    Noteer nu alvast in je agenda:

    19 september 2019
    Interreg Vlaanderen-Nederland - Funding: The Future
    In Alta Ripa II - Engelstraat 6, Oud-Turnhout

    Verspreid deze vooraankondiging gerust in je netwerk! Je contacten ontvangen de uitnodiging door een eenvoudig mailtje te sturen aan info@grensregio.eu of door zich in te schrijven op onze nieuwsbrief (via www.grensregio.eu, onderaan in het gele kader).

    Tot op 19 september!
    Interreg Vlaanderen-Nederland








    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!