District Hoboken plaatst 80 nieuwe fietsenstallingen en pakt samen met stad Antwerpen aandachtspunten Fietsbarometer aan
Het district Hoboken zet in op de fiets. Zo komen er 80 nieuwe fietsenstallingen bij op 14 locaties. Verder pakken stad en district enkele aandachtspunten aan die naar voren kwamen bij de Fietsbarometer van de provincie. Dit betreft een ontwerp voor fietspaden aan beide zijden van de Krijgsbaan en plannen voor opstelstroken voor fietsers aan kruispunten. Ook werden er al dubbelrichtingpijlen op een fietspad aangebracht.
80 nieuwe fietsenstallingen Op 14 plaatsen in Hoboken worden 80 fietsenstellingen geplaatst. Het gaat om plaatsen waar weinig fietsenstallingen staan, zoals in de wijk Moretusburg, aan haltes van het openbaar vervoer, aan plekken met een openbare functie zoals de sporthal in Moretusburg, en aan drukbezochte locaties. In het najaar worden er opnieuw een reeks fietsenstallingen geplaatst.
Concreet gaat het om volgende locaties: Cockerillplaats, Moskee Moretusburg, Grammestraat, Grotebaan, Harold Rosherstraat (speelplein), Hollebeekstraat, Kaarderstraat, Leo Bosschartlaan, Lumbeekstraat (naast hondenwei), Haspengouwstraat, Van De Perrelei, Golfstraat, Rode Kruislaan en Wolplein.
Districtsschepen Tom De Boeck: “Als we willen dat meer mensen gebruikmaken van de fiets, moeten we ervoor zorgen dat het openbaar domein in plaats voorziet om deze op een veilige manier te stallen. Kortom, dat mensen op een degelijke manier hun fiets kunnen vastmaken.”
Aanpakken aandachtspunten Fietsbarometer De stad Antwerpen en het district maken verder werk van het wegwerken van de minpunten die voor Hoboken werden opgenomen in de Fietsbarometer van de provincie. Zo wordt er gewerkt aan een ontwerp voor de Krijgsbaan waar aan beide zijden in fietspaden voorzien wordt. Op dit moment worden er verder plannen uitgetekend om op een aantal kruispunten in opstelstroken voor fietsers te voorzien. Dit verhoogt de zichtbaarheid van de fietsers. Aan het dubbelrichtingsfietspad aan het kruispunt Kapelstraat-Jozef Leemanslaan-Cockerillplaats werden er, zoals gevraagd in de Fietsbarometer, al dubbelrichtingpijlen aangebracht die de automobilisten wijzen op fietsverkeer van beide kanten.
Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Samen met het district nemen we extra maatregelen om de kruispunten verkeersveilig in te richten. Waar nodig en mogelijk wordt in fietsopstelstroken voorzien om de zichtbaarheid te verbeteren. Ook de fietspaden maken we veiliger door het aanbrengen van fietspijlen. Met de langverwachte aanleg van de Krijgsbaan, pakken we niet alleen de slechte staat van de rijbaan aan, maar zorgen we bovendien voor meer fietsveiligheid en -comfort door de aanleg van de vrijliggende fietspaden.”
Districtsschepen Tom De Boeck: “Met onder andere deze eerste extra 80 fietsenstallingen voor een bedrag van 25.000 euro en het wegwerken van opmerkingen uit de Fietsbarometer van de provincie Antwerpen, bereiden we ons openbaar domein voor op een toekomst waarin de fietsers een prominentere plaats innemen. We doen hierbij ook een actieve oproep naar alle fietsers om voorstellen voor fietsenstallingen door te geven.”
Tot 21 mei kan u stemmen op Antwerpen als dé fietsstad van Vlaanderen. Wie stemt, maakt kans op een van de vele prijzen: van een fietsknooppuntenkaart tot een bon van 1.500 euro in een fietsenwinkel.
De lente lokt iedereen naar buiten. Marktjes veroveren opnieuw de pleinen. Overal klinkt muziek: van het Museum Vleeshuis tot in de kathedraal. Of volg een Blotevoetenpad en ontdek zo een nieuw landschap. Zelfs een zwemplons in openlucht kan al.
Tijdens de Paasvakantie starten meerdere wegenwerken in Antwerpen. Dit heeft gevolgen voor de mobiliteit in en rond de stad. Voor de meest actuele info kijkt u het best op de website slimnaarantwerpen.be voor u vertrekt.
Weet u dat u gratis huurbemiddeling kan krijgen bij overlast, huurachterstand of andere problemen? Bemiddeling kan helpen om problemen tijdig aan te pakken. Zowel een verhuurder, huurder als hulpverlener kan huurbemiddeling aanvragen.
Vergunningen vanaf nu enkel op afspraak en per mail
De afdeling vergunningen werkt steeds meer digitaal en op maat. Begin dit jaar startte het omgevingsloket.be. Vanaf 3 april kunnen er nog meer zaken digitaal opgevolgd worden.
Stad pakt Krugerbrug aan, een belangrijke missing link op bestaande fietsroutes
De stad Antwerpen heeft een projectdefinitie opgemaakt om de huidige Krugerbrug, over de spoorweg Antwerpen-Puurs, te vervangen door een nieuwe fiets- en voetgangersbrug. Met deze nieuwe brug maakt de stad een comfortabele en veilige verbinding tussen twee belangrijke fietsroutes: de fietsostrade F13 richting Boom en de Districtenroute. Het moet een brug worden op maat van fietsers en voetgangers die voldoet aan de moderne comfort- en kwaliteitseisen voor fietsroutes. Verder moet het ontwerp rekening houden met de ontwikkeling van de gebieden ernaast zoals Blue Gate Antwerp en het project Lageweg. Ook de aansluiting van de brug op de omgeving, inclusief de zone rond en onder de brug, is een onderdeel van de ontwerpopdracht. De stad en spoorwegbeheerder Infrabel gaan nu op zoek naar een ontwerpteam.
De nieuwe fiets- en voetgangersbrug zal, net als de huidige Krugerbrug, Hoboken centrum verbinden met de Hobokense Polder en het in ontwikkeling zijnde groene industrieterrein Blue Gate Antwerp. Ook fietsers vanuit Hoboken centrum op de fietsostrade F13, die vandaag langs het spoor richting Boom loopt, zullen rechtstreeks op de nieuwe brug kunnen aantakken. Via deze route kunnen fietsers op termijn doorfietsten richting Schelde en het centrum van Antwerpen.
De projectdefinitie legt de doelstellingen en de uitgangspunten voor het ontwerp vast. Hiermee gaan de stad en de spoorwegbeheerder Infrabel op zoek naar een ontwerpteam om de brug en de zone rond de brug te ontwerpen.
Belangrijke schakel in fietsnetwerk
De huidige Krugerbrug is in slechte staat en voldoet door de steile aanloophellingen en de verouderde inrichting niet aan de moderne comforteisen voor fietsroutes. Daarom wil de stad de brug vervangen door een nieuwe en comfortabele fiets- en voetgangersbrug op dezelfde locatie. Door de verdere ontwikkeling van het groene industrieterrein Blue Gate Antwerp ten noorden van de brug en de toekomstige ontwikkeling van het project Lageweg ten zuiden ervan, vormt deze route een belangrijke schakel op het hoofdfietsnetwerk rond de stad.
“De brug is vandaag al onderdeel van de Districtenroute, deze route bundelt veelgebruikte fietsverbindingen in en tussen de districten ”, zegt schepen voor mobiliteit Koen Kennis. “Onder de brug loopt het druk gebruikte Jef Van Linden fietspad, een onderdeel van de fietsostrade F13 van Antwerpen richting Boom. Met de nieuwe fiets- en voetgangersbrug worden beide routes met elkaar verbonden. Voor de bewoners van de aanpalende woonwijken vormt de brug een belangrijke verbinding met het natuurgebied Hobokense Polder.”
Een brug op maat van fietsers en voetgangers
De vorm en de ligging van de brug worden in grote mate bepaald door de aansluiting op de bestaande fietsroutes en voetpaden. De brug moet voldoen aan alle hedendaags comfort en aan de kwaliteitseisen voor fietsroutes, met vlotte toegangshellingen voor zowel fietsers als voetgangers. Uiteraard moet de brug ook passen in de omgeving.
Het ontwerp moet verder rekening houden met de huidige en toekomstige ontwikkelingen. Zo is Blue Gate Antwerp volop in ontwikkeling en moet de brug aansluiten op het nieuwe fietspad langs de Naftaweg richting Schelde. De verdere ontwikkeling van het project Lageweg is vandaag nog niet duidelijk, toch zal het ontwerp van de brug ook hier met de mogelijke ontwikkelingspistes rekening moeten houden. Daarnaast spelen de veiligheidsvoorschriften voor werken rond en over spoorwegen ook een belangrijke rol.
Gebied rond de brug verbeteren
De bouw van de nieuwe brug biedt eveneens een kans om de ruimte rond en onder de brug mee aan te pakken en is dan ook onderdeel van de ontwerpopdracht. Verder moet er gezorgd worden voor voldoende opvang en infiltratie van het regenwater in dit gebied. Ook een aantal waardevolle bomen moeten een plek krijgen in het ontwerp.
Deze zone ligt, ten noorden van het spoor, tussen het natuurgebied Hobokense Polder en het nog te ontwikkelen privaat perceel Blue Gate Antwerp. Hierbij wordt er niet geraakt aan het natuurgebied zelf. Ten zuiden van het spoor wordt het gebied afgebakend door de private percelen tussen de Zuidweg, de huidige brug en de Lageweg. Alle gronden in het projectgebied zijn vandaag al eigendom van de overheid.
Volgende stappen
Met deze projectdefinitie gaan de stad en de spoorwegbeheerder in 2018 op zoek naar een ontwerpteam voor de brug en het gebied errond. Tegen het einde van 2019 moet het ontwerp rond zijn, zo kan er in 2020 een vergunning aangevraagd worden en een aannemer aangesteld worden. In de loop van 2021 kan de bouw van de nieuwe brug van start gaan.
Ook de buurt zal betrokken worden bij de verschillende stappen.
Van plan naar uitvoering
De stad Antwerpen moedigt bezoekers, bewoners en pendelaars aan om tijdens de grote wegenwerken in en rond de stad op een andere manier naar de stad te komen. Onder meer de fiets is hiervoor een alternatief. De stad zal daarom verder investeren om de belangrijkste ‘missing links’ op de grote fietsroutes, zoals de fietsostrades naar de stad, het Ring- en Singelfietspad en de Districtenroute, weg te werken. Zo verhogen het fietscomfort en de veiligheid van de gebruikers op deze routes.
Vandaag is de stad volop bezig om de plannen verder uit te werken tot uitvoerbare dossiers. Afhankelijk van het project wordt er nauw samengewerkt met de districten, de provincie Antwerpen, AWV en BAM. Bij dit project is ook Infrabel, de spoorwegbeheerder, nauw betrokken.
Aanleg voetpaden en rijweg in de Edmond Cretsstraat
Vanaf maandag 9 april worden nieuwe voetpaden aangelegd in de Edmond Cretsstraat in Hoboken. Eind mei wordt er een nieuwe asfaltlaag op de rijweg gelegd.
De voetpaden in de Edmond Cretsstraat tussen het kruispunt met de Kapelstraat en de Vinkeveldenstraat worden aan beide zijden vernieuwd. Ze behouden dezelfde afmetingen en worden uitgevoerd in dezelfde materialen. Tussen maandag 9 en zondag 15 april pakt de aannemer de voetpaden aan de pare zijde aan. Van 16 april tot en met 23 april is het de beurt aan de voetpaden aan de onpare zijde.
Eind mei wordt het asfalt in de straat vernieuwd. Er komt ook een nieuwe fundering. Het profiel van de straat blijft hetzelfde.
Het district investeert 58.800 euro in het vernieuwen van de rijbaan en 64.400 euro in het vernieuwen van de voetpaden.
Omleiding
Tijdens de volledige duur van de werken in april wordt de straat afgesloten voor autoverkeer. Er geldt langs beide zijden een parkeerverbod. Het voetpad aan één van de zijden blijft altijd open. De rijweg wordt niet opgebroken tijdens de werken in april. Er is een omleiding via de De Hertstraat, de Kapelstraat, de Jozef Leemanslaan en de Vinkeveldestraat. In de periode tussen de heraanleg van de voetpaden en het asfalteren van de rijweg in mei is de straat wel bereikbaar.
Op donderdag 5 april 2018 worden in Antwerpen en omgeving tussen 11.45 en 13.15 uur de elektronische alarmsirenes, opgesteld in risicozones rond nucleaire en Seveso-bedrijven, getest.
De elektronische sirenes die door Binnenlandse Zaken worden opgesteld in welbepaalde risicozones rond nucleaire centra en Seveso-bedrijven worden dagelijks op hun gebruiksklaarheid getest. Dat gebeurt door middel van stille testen. Ze zijn niet hoorbaar voor de bevolking.
Elke eerste donderdag van de eerste maand van ieder trimester worden er ook luide testen uitgevoerd, die meer vertellen over de hoorbaarheid van de signalen. In 2018 zijn er luide testen op 5 april, 5 juli en 4 oktober.
Op het ogenblik van de test zal de sirene een alarmsignaal geven. Dit is een gemoduleerde huiltoon die na een korte onderbreking herhaald wordt. Na dit signaal melden de luidsprekers van de sirene de gesproken boodschap 'Proefsignaal'. Tijdens de test duurt het alarmsignaal ongeveer 1 minuut. Bij een reële noodsituatie duurt het signaal ongeveer 3 minuten en kan het ook meermaals worden herhaald. Bewoners hoeven dus niet ongerust te zijn als ze donderdag 5 april 2018 deze alarmsignalen horen.
Wie vragen over de testen heeft, kan tot en met vrijdag 6 april, tussen 9 en 16 uur, terecht op het gratis nummer 0800 94 113. Eventuele vragen of reacties naar aanleiding van de sireneproeven kunnen ook steeds bezorgd worden aan alerte@ibz.fgov.be.
Bijkomende informatie over het alarmeringsnet van Binnenlandse Zaken kan u vinden op de site www.crisiscentrum.be.
Eind dit jaar houdt het sirenenetwerk op te bestaan. Dit netwerk van sirenes rond de Seveso- en nucleaire sites vormt slechts één van de kanalen van de overheden om de bevolking in noodsituaties te alarmeren en ertoe aan te zetten de juiste reflexen aan te nemen. Naast deze sirenes zijn er andere kanalen om de bevolking te alarmeren bij een noodsituatie. Eén van deze kanalen is via een telefonische oproep, sms of e-mail door middel van het systeem BE-Alert.
BE-Alert
Sinds vorig jaar kunnen de mensen worden gealarmeerd via het nieuwe alarmeringsplatform BE-Alert. Bij een noodsituatie (een grote brand, een overstroming, een stroomonderbreking,… ) stuurt BE-Alert automatisch berichten uit. U krijgt die als u bent ingeschreven en de noodsituatie een impact op u heeft. Zo krijgt u snel de juiste informatie en instructies over wat u moet doen. U kan berichten ontvangen via sms, e-mail of een gesproken bericht. Voor een efficiënte alarmering via BE-Alert is het van groot belang dat u zich registreert op de website www.be-alert.be.
Drukke maand voor fuifbussen Gedeputeerde Inga Verhaert neemt de fuifbus op 7 april 2018 om 22.00 uur te Meer. De provincie Antwerpen is vóór fuiven. Met de provinciale fuifbus zorgt ze er ook voor dat jongeren veilig van en naar de fuif gebracht worden. Sinds de start van de fuifbussen in 2010 reden intussen al meer dan 800 bussen uit.Steeds meer fuiforganisatoren doen beroep op deze gratis provinciale dienstverlening. In april rijdt de provinciale fuifbus liefst 10 keer uit in Wiekevorst, Retie, Meer, Kasterlee, Hoogstraten, Merksplas, Lille-Gierle, Mol, Bevel-Nijlen en Antwerpen.
Gedeputeerde Inga Verhaert zal op zaterdag 7 april om 22 uur de fuifbus nemen voor de Frisco in den Disco-fuif van de Chiro-jongens in Meer. Op die manier wil ze het belang van de fuifbussen onderstrepen. ‘Deze dienstverlening, die volledig gratis is, wordt sterk gesmaakt door de organisatoren’, zegt Inga Verhaert. ‘De fuifbussen zorgen voor een duurzaam en veilig vervoer, en dat is voor zowel de organisatoren als de fuifgangers (en hun ouders) toch een extra troef.’
Sinds de start van de fuifbussen in 2010 reden intussen al meer dan 800 bussen uit. In 2018 kregen we al 30 aanvragen binnen, goed voor 46 fuifbussen. Maar de echte piek (augustus-september) moet in 2018 nog komen.
‘Ook na de overheveling van het provinciaal jeugdbeleid naar Vlaanderen blijven we provinciale fuifbussen inzetten,’ zegt gedeputeerde Inga Verhaert. ‘Logisch. Vanuit Brussel fuifbussen regelen in de Kempen, Antwerpen of Mechelen leek ons van meet af aan geen goed idee. Intussen heeft de Vlaamse overheid dat ook ingezien en blijft het fuifbussenvervoer bij de provincie.’
Hoe vraag je een fuifbus aan?
Je kan een fuifbus gratis aanvragen als je een fuif organiseert met je jeugd-, sport-, cultuur- of studentenvereniging uit de provincie Antwerpen. Jouw vereniging moet erkend zijn door een gemeente uit de provincie of door het provinciebestuur. Je moet minstens 500 bezoekers verwachten. De fuifbus vervoert fuifgangers uit de nabije omgeving van de fuiflocatie. Het parcours verbindt belangrijke plaatsen en duurt maximum een uur. De fuifbus rijdt maximum acht uur, waaronder een uur pauze. De aanvraag moet ten laatste twaalf weken voor de fuifdatum ingediend worden. Alle info op www.provincieantwerpen.be > fuifbussen
Enthousiaste jongeren in de fuifbus – Foto door Lisa Deckers in opdracht van Naft voor Provincie
PRAKTISCHE INFO
Wanneer: 7 april 2018, van 21.30 tot 23.00 uur
Waar: Fuif Frisco in den Disco, Chiro Jongens Meer, Meerseweg 20, (Meer) Hoogstraten
Programma:
21.30 uur
Inleiding door gedeputeerde Inga Verhaert
21.35 uur
Mogelijkheid tot interviews
21.45 uur
Fotomoment
22.00 uur:
Vertrek fuifbus Frisco in den Disco (Meerseweg 20)
22.18 uur:
Halte Dorp (Merksplas)
22.29 uur:
Halte Kerk (Rijkevorsel)
22.36 uur:
Halte Kerk (Sint-Lenaarts)
22.47 uur
Halte Palmbosstraat (Loenhout)
22.59 uur:
Eindhalte fuifbus Frisco in den Disco (Meerseweg 20)
Beleidsverantwoordelijke: Inga Verhaert, gedeputeerde, sp.a